“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wel al een ander(kleinere) opdracht er bij gekregen en 20% hoger tarief en nog 2 projecten die er aan zitten te komen met datzelfde hogere tarief.
Na de bouwvak wil ik ook niet minder de extra handjes zijn en meer zelf complete projecten aannemen. Het meeste werk doe ik toch al alleen op een project en als het echt een groot project is kan ik een andere ZZP-er inhuren.
Dan kan het tarief nog weer een stuk omhoog of ik ga ook grote projecten op vaste prijs aannemen, maar daarvan is de tijd veel moeilijker inschatten.
Nu zijn ze bereid om een nieuwe opdracht uit te zetten zodat ik als zzp-er verder kan bij de klant. Ik vraag mij af in hoe verre dit valt onder relatiebeding bij mijn huidige werkgever?
In mijn contract staat dat ik 12 maanden na beëindiging van mijn contract geen contacten mag zoeken en/of onderhouden met klanten of relaties van de werkgever waar ik gewerkt heb. Maar als ik het goed heb heeft mijn werkgever een relatie gehad met de tussenpartij en niet bij de klant direct.
Aan de andere kant zou dat inherent dus betekenen dat ik bij de betreffende tussenpartij 12 maanden lang niet mag werken? Dit is wel een van de grotere spelers in de markt.
Hoe juist zit ik met mijn aannames? Kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven?
[ Voor 4% gewijzigd door Genestealer op 13-07-2020 14:52 ]
Ik zou je werkgever even deze vraag stellen via je mail. Dan heb je je antwoord denk ik.Genestealer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:50:
In mijn contract staat dat ik 12 maanden na beëindiging van mijn contract geen contacten mag zoeken en/of onderhouden met klanten of relaties van de werkgever waar ik gewerkt heb. Maar als ik het goed heb heeft mijn werkgever een relatie gehad met de tussenpartij en niet bij de klant direct.
Daarna kan je altijd nog kijken of je er een `zaak` van wilt maken.
obv deze informatie zou ik zeggen je contract is leidend en je aannames kloppen. Hier staat je handtekening onder...
Mijn advies: Andere opdracht zoeken . Scheelt je een hoop gezeur. Kan je meteen kijken of ondernemen echt iets voor je is.
[ Voor 9% gewijzigd door miena21 op 13-07-2020 15:05 ]
Ik heb het zelfde gehad, je komt echt niet zomaar onder dat beding uit. In mijn geval eiste ze een vergoeding met veel nullen.Genestealer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:50:
Ik zit op een leuke opdracht van mijn werkgever die mij via een tussenpartij heeft geleverd. Hij heeft dus een contract met die desbetreffende tussenpartij. Nu wil ik volledig verder als ZZP-er en ben ik druk bezig met opdrachten vinden. Aan mijn klant heb ik al laten doorschemeren dat ik dit van plan ben en zij willen mij graag houden.
Nu zijn ze bereid om een nieuwe opdracht uit te zetten zodat ik als zzp-er verder kan bij de klant. Ik vraag mij af in hoe verre dit valt onder relatiebeding bij mijn huidige werkgever?
Aan de andere kant zou dat inherent dus betekenen dat ik bij de betreffende tussenpartij 12 maanden lang niet mag werken? Dit is wel een van de grotere spelers in de markt.
Hoe juist zit ik met mijn aannames? Kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven?
The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS
Als alternatief zou je de klant kunnen vragen die vraag te laten stellen. Afhankelijk van de relatie tussen je werkgever en klant, kan het zijn dat zij onderling een mooie oplossing kunnen bedenken.miena21 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:02:
[...]
Ik zou je werkgever even deze vraag stellen via je mail. Dan heb je je antwoord denk ik.
Daarna kan je altijd nog kijken of je er een `zaak` van wilt maken.
obv deze informatie zou ik zeggen je contract is leidend en je aannames kloppen. Hier staat je handtekening onder...
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dat je werkgever niet toestaat direct voor die klant te werken vindt ik dan ook nog wel rechtvaardig ( Juridisch kan het natuurlijk anders liggen ), want je bent zelf met dat beding akkoord gegaan. Voor wat betreft de tussenpartij zou ik het niet rechtvaardig vinden, en lijkt mij dat dat ook lastig te handhaven is, maar je wil er sowieso niet voor naar de rechter moeten.
Ik zou van je werkgever een lijst van relaties vragen die onder het beding vallen, dan heb je ieder geval duidelijkheid.
Sowieso zal het relatiebeding mogelijk niet volledig houdbaar zijn volgens de WAADI, maar ik heb er zelf altijd voor gekozen om gewoon niet akkoord te gaan met dergelijke relatie en concurrentiebedingen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik was mijn opdrachtgever ook voor vandaag, tarief was geen enkel probleem en waar mijn voorstel was om nog een maandje langer door te gaan, wilden zij meteen 3 maanden door. Tja, gezegd dat ik er nog een klus naast heb, was ook geen probleem, als ik maar lever wat nodig is zeggen ze....Zo kan het dus ook.Ernemmer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:24:
Ik was mijn opdrachtgever voor en vroeg of het tarief niet wat omhoog kon omdat er nu werk zat is. De opdrachtgever wou eigenlijk zakken en nu blijven we lekker op hetzelfde tarief steken
Wel al een ander(kleinere) opdracht er bij gekregen en 20% hoger tarief en nog 2 projecten die er aan zitten te komen met datzelfde hogere tarief.
Na de bouwvak wil ik ook niet minder de extra handjes zijn en meer zelf complete projecten aannemen. Het meeste werk doe ik toch al alleen op een project en als het echt een groot project is kan ik een andere ZZP-er inhuren.
Dan kan het tarief nog weer een stuk omhoog of ik ga ook grote projecten op vaste prijs aannemen, maar daarvan is de tijd veel moeilijker inschatten.
Hypothetisch: als je je poot stijfhoudt en zij daarop het contract verbreken, vervalt dan ook het relatiebeding in het contract?Stefangrp schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:04:
Ik heb inmiddels (via mijn tussenpartij) ook het verzoek gehad tarief neerwaarts bij te stellen, ivm crisis.
Dat zou je namelijk de optie bieden rechtstreeks te gaan.
https://niels.nu
De vraag is vooral of je zin hebt hiervoor veel tijd kwijt te zijn aan een juridisch geschil. De meeste detacheerders zullen hier ook uit princiepe een issue van gaan maken. En of de rechter je gelijk gaat geven is nogal de vraag. WAADI 9a is vooral bedoeld om flexwerkers te beschermen, niet goedbetaalde ZZPers.Genestealer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:50:
Persoonlijk: als je werkgever er niet aan mee wil werken, dan zou ik er zelf niet aan beginnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 13-07-2020 16:08 ]
Dit. Ik heb dit ook gedaan, per mail. Hiermee inderdaad zwart op wit gekregen dat het alleen de bedrijven waarbij ik het laatste jaar gezeten had betrof, en niet al hun andere 'relaties'. Het doel hiervan is ook puur om te voorkomen dat mensen het bedrijf gebruiken als handige kruiwagen om ergens binnen te komen, of dat klanten het bedrijf misbruiken als recruiter. En dat snap ik wel.Woy schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:13:
Ik zou van je werkgever een lijst van relaties vragen die onder het beding vallen, dan heb je ieder geval duidelijkheid.
Zo gek is dat ook niet. Voor recruitment 'services', dus het aanbrengen van een klus, wordt vanaf 10 euro per uur betaald. Op basis van 1500 uren per jaar is dat dus 15k, per jaar. En dat is best een verdedigbare positie; een netwerk heeft waarde.Charlie_Root schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:05:
Ik heb het zelfde gehad, je komt echt niet zomaar onder dat beding uit. In mijn geval eiste ze een vergoeding met veel nullen.
Je zou zo'n onderhandeling in kunnen steken met dat ze een percentage van je uren vangen. Dat zou voor zo'n bedrijf een stuk interessanter zijn dan het je gewoon laten doen. Daar verliezen ze alleen maar mee.
Er is jurisprudentie dat het ook voor gedetacheerden die ZZP'er worden geldt. Je zult een sterke zaak hebben, maar of je eraan wilt beginnen is maar de vraag.Hydra schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:08:
[...]
De vraag is vooral of je zin hebt hiervoor veel tijd kwijt te zijn aan een juridisch geschil. De meeste detacheerders zullen hier ook uit princiepe een issue van gaan maken. En of de rechter je gelijk gaat geven is nogal de vraag. WAADI 9a is vooral bedoeld om flexwerkers te beschermen, niet goedbetaalde ZZPers.
Persoonlijk: als je werkgever er niet aan mee wil werken, dan zou ik er zelf niet aan beginnen.
Dat heb ik ook gedaan toen ik overstapte. Ik ben nog 3 maanden gebleven bij de klant waar ik daarvoor gedetacheerd was via mijn oud-werkgever. Hierbij heeft oud-werkgever gefungeerd als tussenpartij die er (net als mijn huidige tussenpartij) €15,- p/u bovenop legde. Maakte voor die klant niet uit - de totale kosten per uur voor hen bleven gelijk. Alleen ging er nu een veel kleiner deel naar mijn oud-werkgever, dus ik ook tevreden.Hydra schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:16:
[...]
Zo gek is dat ook niet. Voor recruitment 'services', dus het aanbrengen van een klus, wordt vanaf 10 euro per uur betaald. Op basis van 1500 uren per jaar is dat dus 15k, per jaar. En dat is best een verdedigbare positie; een netwerk heeft waarde.
Je zou zo'n onderhandeling in kunnen steken met dat ze een percentage van je uren vangen. Dat zou voor zo'n bedrijf een stuk interessanter zijn dan het je gewoon laten doen. Daar verliezen ze alleen maar mee.
Tja
Ik zou, indien mogelijk, een heel andere opdracht zoeken. Minder gedoe...
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik was destijds wel het gevecht aangegaan, klant wilde me ook graag houden en mijn werkgever was een van de weinige die er echt moeilijk over deed (terwijl andere collega's bij die klant in de jaren ervoor ook zzp-er waren geworden en mochten blijven en hun werkgever er veel schappelijker mee omging).Hmmbob schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:02:
WAADI 9a is wel van toepassing, zoals @MadEgg zegt, maar in dit geval is "Gelijk hebben != gelijk krijgen".
Ik zou, indien mogelijk, een heel andere opdracht zoeken. Minder gedoe...
Uiteindelijk kwamen we op een constructie waarin mijn voormalig werkgever er nog voor een paar euro per uur tussen zat.
Was idd wel een gedoe.
[ Voor 3% gewijzigd door Metaalhoofd op 13-07-2020 17:10 ]
Ik wil mijn bedrijfsnaam veranderen naar
Achternaam Engineering, maar er bestaat al een bedrijf met Achternaam Engineering.
Mag ik mijn bedrijfsnaam wel veranderen naar Voornaam Achternaam Engineering en dan eigenlijk in de rest van mijn communicatie, logo, website ed. gewoon Achternaam Engineering gebruiken?
De url Achternaam Engineering heb ik al een aantal jaar in het bezit.
De al bestaande Achternaam Engineering is een bedrijf wat ik niet te pakken kan krijgen via telefoon of web en zit in een hele andere branche dan wat ik doe.
[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 13-07-2020 17:42 ]
Voor zover ik weet mag je hier wel "voornaam achternaam SE" van maken of "VA structural Engineering".
Overigens is het prima mogelijk om dezelfde bedrijfsnamen te hanteren als je totaal geen raakvlak of concurrentiepositie hebt.
Poll: Wat voor bedrijfsnaam gebruik jij?
• Eigen naam
• Eigen naam met beschrijvend woord er achter of ervoor
• Beschrijvende naam
• Fantasie naam
• Iets anders
Ook een poll maken? Klik hier
Volgens de brief van de KVK mag dat inderdaad wel, maar ik heb geen zin in gezeur over 5 jaar en dan mijn naam weer aan te moeten passen.jadjong schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:52:
Voornaam Achternaam structural engineering.
Voor zover ik weet mag je hier wel "voornaam achternaam SE" van maken of "VA structural Engineering".
Overigens is het prima mogelijk om dezelfde bedrijfsnamen te hanteren als je totaal geen raakvlak of concurrentiepositie hebt.
Maar of ik dan wel gewoon Achternaam Engineering voor mijn logo's en website mag blijven gebruiken weet ik niet
Bestaat nog niet in ieder geval
https://www.kvk.nl/zoeken...ring&start=0&site=kvk2014
[ Voor 38% gewijzigd door sverzijl op 13-07-2020 18:09 ]
Staat wat mij betreft wel wat professioneler dan iets met holding, I(C)T, technologie oid. Uiteindelijk maakt het dan toch weer niets uit aangezien ik als persoon benaderd wordt.
[ Voor 43% gewijzigd door Deveon op 13-07-2020 18:23 ]
Op zich maakt de naam van een bedrijf inderdaad niet heel veel uit, maar een goede eerste indruk is toch wel fijn en ook iets wat makkelijk te onthouden is en waarbij je niet hoeft uit te leggen hoe je het spelt.Deveon schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:11:
Mijn bedrijfsnaam is initialen gemixed met mijn achternaam maar dan zonder klinkers. Alles voor een korte domeinnaam.
Staat wat mij betreft wel wat professioneler dan iets met holding, I(C)T, technologie oid. Uiteindelijk maakt het dan toch weer niets uit aangezien ik als persoon benaderd wordt.
voornaamachternaam is lekker persoonlijk, maar dan moet je wel zzp-er blijven of niet (https://max-boegl.de/nl/)
Misschien dat ik ook gewoon voornaamachternaam doe, lekker makkelijk.
Beter voorbeeld www.theoverburg.nl maar staat dan wel weer als Theo Verburg Architecten in het register.
[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 13-07-2020 18:34 ]
URL: www.voornaamachternaam.eu maar die stuurt je door naar mijn LinkedIn
.nl had iemand anders al, totaal ongerelateerd. Ik heb een veel voorkomende naam combo.
- naam volledig was al in gebruik;
- achternaam plus globale term was al in gebruik. En ik heb géén vaak voorkomende naam.
Er zijn er recent twee bedrijven geregistreerd met dezelfde combinatie en een andere voorletter, grappig.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik zit er nog wel over te denken om de naam te veranderen, het dekt de lading niet echt, maar zou nog niet echt weten in wat dan wel, dus waarschijnlijk blijft het voorlopig zo. De grootste verandering bij de overstap naar fulltime freelancer was een nieuw logo - de oude had ik lang lang geleden snel met bij-wijze-van Paint in elkaar geklust dus dat kon echt niet meer

Tja
Hier beetje vergelijkbaar.MadEgg schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:04:
Ik heb mijn bedrijfsnaam verzonnen toen ik als 10-jarige een computerkrantje voor vrienden en familie maakte en af en toe wat programmatuur in elkaar kluste in Q-Basic. Die naam is een afgeleide van een nickname die klasgenootjes destijds voor me hadden. Bij gebrek aan beter heb ik in mijn studententijd die naam bij de KVK ingeschreven voor mijn website-bouw-werkzaamheden, en afgelopen jaar heb ik diezelfde eenmanszaak dus ook maar ingezet voor de stap naar fulltime freelancer.
Ik zit er nog wel over te denken om de naam te veranderen, het dekt de lading niet echt, maar zou nog niet echt weten in wat dan wel, dus waarschijnlijk blijft het voorlopig zo. De grootste verandering bij de overstap naar fulltime freelancer was een nieuw logo - de oude had ik lang lang geleden snel met bij-wijze-van Paint in elkaar geklust dus dat kon echt niet meer
Ik heb al meer dan 10 jaar "achternaam+1e letter voornaam.nl als domein voor email enz. in de loop der jaren is daar gratis cloud en best wat handige dienste bijgekomen. Dus dat is ook mijn bedrijfsnaam geworden. Grappige is dat werkelijk waar nie-mand ziet dat het gewoon mijn achternaam + voorletter is.
Afgezien van dat 't op m'n facturen staat, doe ik er ook niet echt wat mee.
[offtopic]mooie blog over hoe je voor jezelf begonnen bent[/offtopic]Hydra schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:15:
Mijne heet "Codelines" waar Lines een anagram is van m'n voornaam.Je moet toch wat he...
Afgezien van dat 't op m'n facturen staat, doe ik er ook niet echt wat mee.
Thanks!ybos schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:37:
[offtopic]mooie blog over hoe je voor jezelf begonnen bent[/offtopic]
Moet weer eens wat meer gaan schrijven
En ik maar denken dat deze stijging komt door ontslagen personeel wat bij gebrek aan passende vacatures hun eigen boontjes gaat doppen. Je bent als zelfstandige immers aantrekkelijker dan een vast personeelslid in deze onzekere tijd.'Startende zzp'er wachtte op versoepeling lockdown'
Hoewel veel zelfstandigen er de brui aan gaven in het eerste half jaar, was in de laatste maand van die periode juist sprake van een stijging van het aantal startende zzp'ers. Peter Bargon is bij KVK directeur van het segment Zzp & Klein-mkb en vermoedt dat die toename te maken heeft met de versoepeling van de lockdownmaatregelen.
"Het kabinet heeft op twee momenten versoepelingen aangekondigd, in mei en in juni. We vermoeden dat veel aspirant-zzp'ers daarop hebben gewacht en in juni hebben besloten om alsnog als zelfstandige aan de slag te gaan", licht Bargon toe. Hij verwacht dat de stijgende lijn dit jaar verder doorzet, mits de coronamaatregelen niet worden verscherpt.
Maar misschien ligt het aan mij en ben ik wereldvreemd.

Ligt niet aan jou hoorjadjong schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:12:
[...]
Maar misschien ligt het aan mij en ben ik wereldvreemd.![]()
Maar mijn naam is Haas.
Het is denk ik tweeledig. Inderdaad zal het een gedeelte mensen zijn die op straat gezet zijn, of ieder geval geen passende baan kunnen vinden.jadjong schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:12:
[...]
En ik maar denken dat deze stijging komt door ontslagen personeel wat bij gebrek aan passende vacatures hun eigen boontjes gaat doppen. Je bent als zelfstandige immers aantrekkelijker dan een vast personeelslid in deze onzekere tijd.
Maar ook de mensen die wel van plan waren om te gaan ZZP'en zullen die plannen vanaf maart even in de koelkast gezet hebben, en er zullen nu wel weer meer mensen voldoende vertrouwen hebben om die plannen alsnog door te zetten.
Maar het is inderdaad nogal kort door de bocht om die conclusie zomaar te trekken zonder daar ook daadwerkelijk onderzoek naar te doen bij de nieuwe starters.
Ik herken mezelf daarin. Begin dit jaar ingeschreven bij KvK en oorspronkelijk veel eerder van plan om te beginnen maar toch even 'de kat uit de boom' kijken. Nu weer vol gas er tegen aan om alsnog te beginnen.Woy schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:27:
[...]
Het is denk ik tweeledig. Inderdaad zal het een gedeelte mensen zijn die op straat gezet zijn, of ieder geval geen passende baan kunnen vinden.
Maar ook de mensen die wel van plan waren om te gaan ZZP'en zullen die plannen vanaf maart even in de koelkast gezet hebben, en er zullen nu wel weer meer mensen voldoende vertrouwen hebben om die plannen alsnog door te zetten.
Maar het is inderdaad nogal kort door de bocht om die conclusie zomaar te trekken zonder daar ook daadwerkelijk onderzoek naar te doen bij de nieuwe starters.
Ook het gegeven dat mensen hun eenmanszaak in maart opzeggen vanwege de aankomende crisis snap ik niet. Dat je thuis op de bank zit en geen facturen meer te versturen hebt begrijp ik, dat je de huur van een pand opzegt en de auto's op marktplaats gooit is ook logisch. Maar de KvK bellen en definitief opzeggen niet. De registratie kost je niets, het boekjaar is in 90% van de gevallen nog niet voorbij en je mag bij stop zetten niet meer naar de Marko voor WC-papier.Mandera schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:23:
[...]
Ligt niet aan jou hoor. Heb het artikel toevallig vanmorgen ook gelezen en er gingen wel wat nekharen overeind staan hier en daar. Het bevestigd maar weer eens 1 van mijn gedachten dat de KvK onderaan de streep zo ongeveer de minste kennis van ZZP'en heeft in NL.
Maar mijn naam is Haas.
De KvK heb ik wisselende ervaringen mee. Ooit hebben ze mij ingedeeld als reclamebureau.

Had zelf de plannen om in April te gaan ZZP'en, maar zag het geheel al wat eerder aankomen en heb toen besloten niet te gaan voor ZZP. Op dit moment denk ik dat de grootste klap nog moet komen, en dan is extern personeel het eerste wat er uit vliegt bij de verzekeraars, banken en andere grote opdrachtgevers in de IT ZZP markt. Zag net in tweede kamer debat dat er ook nog gedacht kan worden aan een nieuwe bankencrisis.Woy schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:27:
[...]
Het is denk ik tweeledig. Inderdaad zal het een gedeelte mensen zijn die op straat gezet zijn, of ieder geval geen passende baan kunnen vinden.
Dat zijn toch dingen waardoor ik denk, ik wacht nog even.
Ben benieuwd of er beginners hier tussen zitten die het toch gedaan hebben en hoe die dit ervaren hebben.
En of de rest ook de gevolgen hebben ervaren.
Ben in Juni begonnen met de eerste opdracht. Ik moet er wel bij zeggen dat het een overheidsklant betreft en ik dus niet erg inzit over of het geld wel binnenkomt. De interviews en dergelijke vonden allemaal plaats net voor het coronagedoe. Echter heb ik het gewoon doorgezet. Eens moest het er toch van komen. (Wel met een tussenpersoon die vind dat ze het geld 30 dagen moeten bewaren om te kijken of er geen beestjes inzitten maar dat terzijde.) Als je het echt wilt, "stel niet uit tot morgen wat je vandaag kan doen" als je de juiste kunstjes kunt dan is er altijd wel een klus te vinden.init6 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:06:
[...]
Ben benieuwd of er beginners hier tussen zitten die het toch gedaan hebben en hoe die dit ervaren hebben.
- Spes consilium non est -
Ken toch echt wel een paar mensen die het uitgesteld hebben. Dus; beetje van beiden?jadjong schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:12:
En ik maar denken dat deze stijging komt door ontslagen personeel wat bij gebrek aan passende vacatures hun eigen boontjes gaat doppen. Je bent als zelfstandige immers aantrekkelijker dan een vast personeelslid in deze onzekere tijd.
Hier dezelfde ervaring als @Krystman. In januari ingeschreven en in mei ben ik begonnen voor een overheidsinstelling. De gesprekken vonden plaatst net voor de lockdown. Het is een contract van 1 jaar met optie tot verlenging. In die zin, zit ik met deze opdrachtgever goed.init6 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:06:
[...]
...
Of je goed zit ligt aan je opzegtermijn.UrbanSnEAky schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:32:
[...]
Hier dezelfde ervaring als @Krystman. In januari ingeschreven en in mei ben ik begonnen voor een overheidsinstelling. De gesprekken vonden plaatst net voor de lockdown. Het is een contract van 1 jaar met optie tot verlenging. In die zin, zit ik met deze opdrachtgever goed.
Dat klopt, deze is een maand. Theoretisch kan ik na een maand zonder deze opdracht zitten. Zie ik alleen in mijn geval niet gebeuren.
Ik wou alleen maar even aangeven dan een jaarcontract voor een ZZP-er heel weinig zegt qua zekerheid.UrbanSnEAky schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:46:
[...]
Dat klopt, deze is een maand. Theoretisch kan ik na een maand zonder deze opdracht zitten. Zie ik alleen in mijn geval niet gebeuren.
Vaak loopt het wel gewoon door, maar juist bij de overheid kan het zo zijn dat je snel overbodig bent.
roelboel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:13:
***members only***
Dus dat.
[ Voor 14% gewijzigd door las3r op 15-07-2020 08:20 ]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
roelboel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:13:
***members only***
Heerlijke partij inderdaad.roelboel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:13:
***members only***
- Plaatsen opdrachten 50km naast waar het daadwerkelijk is, omdat ze willen voorkomen dat je er achter komt waar het om gaat.
- Zijn zelden preferred supplier, in plaats daarvan een echte CV schuiver.
- Vragen 25 euro per uur bovenop jouw prijs.
- Zitten op hun website alleen maar te pochen over hun geld, dure pakken, dure horloges, etc .... allemaal van jouw 25 euro per uur betaald.
Kortom: Links laten liggen als het even kan.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Je ziet toch een bepaald soort volk in dat filmpje waar ik met een grote boog omheen zou lopen, ik hou niet zo van die snelle jongens.Hertog_Martin schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:20:
***members only***
Hertog_Martin schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:20:
***members only***
Het punt is vooral dat dit mensen aantrekt die vooral blij worden van uiterlijk vertoon en dure feestjes met live muziek en champagne. Dit is de bedrijfscultuur en die komt vanaf de top. Het geeft voor mij dus heel duidelijk weer het 'soort' mensen dat er werken, en dan vooral de normen en waarden van het management.

Mind you; gros der recruiters werken zo; easy money door DAS en andere inhuurmarkten af te struinen en emee te leuren op linkedIn "Een klant van mij zoekt... " en dan met €10 -€25 marge de jackpot harken over jouw opdracht..
Terwijl de goede recruiters de klant kennen, de functie kennen, hebben dóórgevraagd naar de wensen en eisen. Daar heb je wel wat aan en die marge is wat mij betreft geen probleem.
[ Voor 9% gewijzigd door bord4kop op 15-07-2020 13:01 ]
| Security Management |
Ach, ze hadden de winst ook volledig in hun eigen zak kunnen steken, nu geven ze wat terug aan het personeel dat het voor hun verdiende, dat is wel netjes. Maar ik zou er absoluut geen zaken meer willen doen.
Uiteindelijk is dat wel wat je werknemers bind aan het bedrijf en een stuk voordeliger dan riante salaris betalen. Dit soort types zijn volgens mij wel de gene die sterk zijn in dit soort werk. Net als beurshandelaren lever deze snelle types gewoon een goede business. Daarom ben ik als techneut ook totaal niet geschrikt voor consultancy, ik ben te eerlijk en ik wil waarde toevoegen en daarvoor beloond worden, niet beloond worden en geen waarde toevoegen.Hydra schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:40:
[...]
Het punt is vooral dat dit mensen aantrekt die vooral blij worden van uiterlijk vertoon en dure feestjes met live muziek en champagne. Dit is de bedrijfscultuur en die komt vanaf de top. Het geeft voor mij dus heel duidelijk weer het 'soort' mensen dat er werken, en dan vooral de normen en waarden van het management.

Ik heb wel eens contact gehad met deze partij, hadden wel interessante projecten maar beide zijn afgeketst met een niet heel duidelijk verhaal. Wat er dus echt aan de hand was weet ik niet. Wel een van de weinige partijen die mij daadwerkelijk projecten in het Noorden (dus dichter bij huis) aanbood.
Ik zal mij door zo'n filmpje zeker niet weg laten jagen. Uiteindelijk maakt het mij bijzonder weinig uit wat ze met hun geld doen. Als de voorwaarden voor MIJ in orde zijn vind ik het prima. Feit is dat alle consultancy-bedrijven (heck, eigenlijk vrijwel ALLE bedrijven) grof geld verdienen over de rug van hun medewerkers. De directie van mijn laatste werkgever reed ook in zéér dikke BMW's rond. Als ik mijn uurtarief vang en de klant tevreden met mij is, heeft de tussenpersoon een nuttige functie gehad: ons met elkaar in contact brengen. En blijkbaar hadden we elkaar zonder de tussenpersoon niet gevonden, anders was ik wel direct met ze in zee gegaan.
Natuurlijk zal ik proberen om recruiters / CV-schuivers te vermijden maar at the end of the day wil ik gewoon een leuk project wat mij voldoende oplevert, en als zij daarbij kunnen helpen, mij best.
Tja
Nuttige functie inderdaad. Maar wat is het je waard? €1000 lijkt me prima. €2000 ook nog wel. Maar €1000 per week? Dus €40k mocht je een jaar bij die klant blijven? Nee, dat gaat me echt veel te ver.MadEgg schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:27:
[...]
Als ik mijn uurtarief vang en de klant tevreden met mij is, heeft de tussenpersoon een nuttige functie gehad: ons met elkaar in contact brengen. En blijkbaar hadden we elkaar zonder de tussenpersoon niet gevonden, anders was ik wel direct met ze in zee gegaan.
Zolang het open, eerlijk, transparant en tegen een normaal tarief is heb ik ook geen problemen mee. Maar die tussenpersonen zijn de speld in een hooiberg..Natuurlijk zal ik proberen om recruiters / CV-schuivers te vermijden maar at the end of the day wil ik gewoon een leuk project wat mij voldoende oplevert, en als zij daarbij kunnen helpen, mij best.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Als zij het voor elkaar krijgen? Als zij de klant zover krijgen om nog €25,- bovenop mijn tarief te laten betalen dan vraag ik te weinig, maar is dat dan de schuld van de recruiter? Ik reken verre van een laag tarief en zal er ook niet over onderhandelen. Ik heb deze situatie met dit bedrijf niet gehad, dus het zou hier best stuk op kunnen lopen. Maar uiteindelijk gaat het mij erom of ik mijn tarief krijg, en niet welk tarief zij krijgen.RichieB schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:54:
[...]
Nuttige functie inderdaad. Maar wat is het je waard? €1000 lijkt me prima. €2000 ook nog wel. Maar €1000 per week? Dus €40k mocht je een jaar bij die klant blijven? Nee, dat gaat me echt veel te ver.
Dat zal best. Mijn huidige recruiter vraagt niet een laag tarief (15% bovenop mijn uurtarief) maar is daar wel altijd open over geweest, en ook over de klanten waar ik voorgesteld ben. En de tussenpersoon betaalt mij binnen een week uit. Dus mij hoor je niet klagen. Er zijn heel veel dingen waarop een relatie met een tussenpersoon stuk kan lopen (of niet kan beginnen). Maar een brallerig feestje is daar in ieder geval niet een vanZolang het open, eerlijk, transparant en tegen een normaal tarief is heb ik ook geen problemen mee. Maar die tussenpersonen zijn de speld in een hooiberg..
Tja
Hier staat wel een artikel van BD: https://www.belastingdien...edrag_van_de_afschrijving
Maar die vind ik wat verwarrend;
Een auto is niet in 5 jaar versleten, dus zou het gaan om de economische levensduur. Maar ik vind de term 'economisch nut voor de onderneming' wat vaag. Fiscaal is ie na 5 jaar iig niet meer echt nuttigde restwaarde
Dat is de waarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat u het niet meer kunt gebruiken voor uw onderneming. Voor het bepalen van de restwaarde kunt u overleggen met de leverancier van het bedrijfsmiddel. Deze kan meestal goed inschatten wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.
de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)
In principe is dat de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.
Volgens mij is het voor een auto wel degelijk Aanschafwaarde - Restwaarde (als in verkoopwaarde) / 5. Maar als ik dan bv artikel Rabobank zie schrijven ze in een voorbeeld doodleuk 100% af (maar lijkt haast foutief):
https://www.rabobank.nl/b...n-de-zaak/fiscale-regels/
[ Voor 10% gewijzigd door Hertog_Martin op 16-07-2020 16:57 ]
Je zou ook tot 0 kunnen afschrijven, heb je 4 jaar hogere kosten dus minder winst en na de 5e afschrijving (er vanuit gaande dat je m dan ook meteen verkoopt) heb je een correctie. Ik weet niet of een inspecteur dat accepteert bij controle. Als je dat bij een laptop doet van 2500 euro die nog 200 i.p.v. 0 euro waard is, gaat het over iets andere bedragen dan bij een auto van zeg 50K die je nog voor 15K kunt verkopen...
Exact expert nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door bord4kop op 16-07-2020 19:25 ]
| Security Management |
Ik betwijfel of ik nog veel zal krijgen dan voor een 7 jaar oude diesel met dan geschat ruim 3 ton op de teller.
[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 16-07-2020 17:24 ]
Mijn idee is om mijn privé auto voor privé gebruik te houden en een M3 LR puur zakelijk te rijden zodat ik geen BTW Forfait of Bijtelling heb.
Dat kan je per jaar bepalen toch? Vrijstelling op basis km registratie <500km privé.
Daar ben ik ook best benieuwd naar. De afgelopen 5 jaar is er best veel gebeurd, wie weet waar de autowereld staat over 5 jaar.Hertog_Martin schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:21:
Thanks. Nu nog koffiedik kijken wat bv een Model 3 LR na 5 jaar en 100k km nog waard zou zijn.
Op dit moment schrijf ik mijn model 3 in 5 jaar af tot 10% van de restwaarde. Mocht hij bij eventuele verkoop meer opleveren, dan inderdaad een correctie doen en klaar
Ik heb 1 klant (éénmalige opdracht) die niet heel vlot wil betalen en heb er wel een beetje genoeg van om mailtjes te sturen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 17-07-2020 11:56 ]
Wat ik persoonlijk zou doen is 1 herinnering nadat de uiterste betaaldatum verstreken is en dan 7 dagen de tijd geven. Vervolgens 1 aanmaning en wederom 7 dagen de tijd geven. Mocht het dan nog niet binnen zijn, dan zou ik het uit handen geven aan een incassobureau.Ernemmer schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:56:
Na hoeveel dagen te laat betalen zouden jullie een incassobureau inschakelen?
Ik heb 1 klant (éénmalige opdracht) die niet heel vlot wil betalen en heb er wel een beetje genoeg van om mailtjes te sturen.
Dit enkel als er radiostilte is vanuit de kant van de klant. Ik heb begrip voor stroeve finance afdelingen en andere omstandigheden waardoor een betaling te laat kan zijn, maar enkel wanneer dit gewoon netjes aangegeven wordt.
Door eerst een herinnering en aanmaning te sturen ben je al erg schappelijk. B2B mag je namelijk gewoon direct een incassobureau inschakelen zodra de uiterste betaaldatum verstreken is.
Klant gebeld? Na 1 mail zou ik stoppen met mailen en gaan bellen. Als dat geen soelaas biedt moet je je afvragen of/hoe je verder wilt met de klant. Als er sprake is van onwil kan je ook advocatenbureau opzoeken die specialiseert in incassotrajecten (vaak op basis van no-cure-no-pay). Een incassobureau kan niet meer doen dan blafbrieven sturen, terwijl als je uiteindelijk bij een deurwaarder terechtkomt deze wel extra bevoegdheden heeft.Ernemmer schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:56:
Na hoeveel dagen te laat betalen zouden jullie een incassobureau inschakelen?
De klant is een ZZP-er dus geen grote financiële afdelingen.
Ik heb via via gehoord dat hij wat persoonlijke problemen heeft maar hij reageert niet op mail en de telefoon neemt hij ook niet op.
Ik heb al 2 keer een aanmaning gestuurd via de mail en deze wordt 100% gelezen, want hij heeft nu een automatisch antwoord ingesteld in Outlook dat het bedrijf dicht zit tot 31-7.
Ik heb 'm net nog een mail en een Linkedin bericht gestuurd dat hij moet betalen of dat ik volgende week een incassobureau ga bellen.
Goede tip over incasso met deurwaardes. Die GGN ziet er goed uit en heeft een mooie duidelijk rekentool van de kosten.
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 17-07-2020 12:40 ]
Leuk is anders maar ik merk aan mijzelf dat sinds ik het uit handen heb gegeven ik toch wat geruster ben. Op een gegeven moment ben je er dagelijks mee in de weer en verlies je de focus enigszins om andere, belangrijkere, zaken in het leven. Dat is ook iets waard!Ernemmer schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:37:
Goede tip over incasso met deurwaardes. Die GGN ziet er goed uit en heeft een mooie duidelijk rekentool van de kosten.
Toen ik uiteindelijk zelf met de gerechtsdeurwaarder schakelde kon het ineens wel snel (dat was natuurlijk niet de bedoeling), maar zoek gewoon een partij waarbij je je goed voelt, of ga gewoon rechtstreeks naar een gerechtsdeurwaarder.
Ik zat even de reviews van de diverse deurwaardes te lezen, maar heel vrolijk wordt je daar nog niet van, lijkt wel alsof het allemaal malafide bedrijven zijn.las3r schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:59:
Mijn persoonlijke ervaringen met incasso's laten doen door een 'gerenomeerd' bedrijf heeft enkel maar tot frustratie geleid. Er is meer dan 2 jaar over de uiteindelijke betaling heengegaan, en bijna een jaar totdat ze overgedragen hebben naar een 'echte' gerechtsdeurwaarder. Daarna was het allemaal redelijk vlot, en zat er schot in de zaak. Ze reageerden bijna tot niet op mail en telefoon, en ipv de 7 dagen, 7 dagen, 2 dagen, PAS OP NU BETALEN, en de gerechtsdeurwaarder zat heel veel tijd.
Toen ik uiteindelijk zelf met de gerechtsdeurwaarder schakelde kon het ineens wel snel (dat was natuurlijk niet de bedoeling), maar zoek gewoon een partij waarbij je je goed voelt, of ga gewoon rechtstreeks naar een gerechtsdeurwaarder.
***members only***
Leesvoer:Ernemmer schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:28:
[...]
Ik zat even de reviews van de diverse deurwaardes te lezen, maar heel vrolijk wordt je daar nog niet van, lijkt wel alsof het allemaal malafide bedrijven zijn.
https://www.ftm.nl/artike...n-eigen-klanten-uitknijpt (misschien paywall, wellicht via twitter een linkje over de muur heen)
heel schuldendossier bij FTM: https://www.ftm.nl/dossier/de-schuldenindustrie
[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 17-07-2020 16:56 ]
Inderdaad achter paywallHmmbob schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:56:
[...]
Leesvoer:
https://www.ftm.nl/artike...n-eigen-klanten-uitknijpt (misschien paywall, wellicht via twitter een linkje over de muur heen)
heel schuldendossier bij FTM: https://www.ftm.nl/dossier/de-schuldenindustrie
[ Voor 71% gewijzigd door Ernemmer op 17-07-2020 17:35 ]
Het is een bijzondere branche en als de firma die @las3r aanhaalt hem een slechte dienst als opdrachtgever heeft bewezen sluit ik mij daar helaas bij aan. Vorig jaar deze partij in de arm genomen voor een juridisch dossier. Wat een ballentoko. Helaas was het me aangeraden vanuit mijn netwerk. Eens maar nooit meer.
Het kan dooien en vriezen.
Zijn verantwoordelijkheden zijn dus; a) acquisitie incl. website, portfolio, benaderen van tussenpersonen, potentiële klanten, uitzoeken wat beste sales aanpak is, rondbellen en -mailen, afspraak regelen en b) implementeren van de user interface en afstemmen met de klant.
Zelf zal ik dan meegaan om evt. deal te closen, overeenkomst met klant op papier krijgen, technisch design maken, fundering iOS app programmeren, backend in elkaar draaien, code reviewen, uren in de gaten houden enz.
Wie heeft dit ook zo aangepakt in het heden of verleden? Hoe heb je dat qua overeenkomst op papier gezet? Graag zou ik het eenvoudig houden, en gewoon uurtje-factuurtje afrekenen met deze persoon, wellicht mondeling een minimum aantal uren garanderen. Is dat wijsheid?
[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 18-07-2020 18:20 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik dacht eerst namelijk aan een youngtimer te kopen zakelijk. Hiervoor heb ik €8000 te besteden. Ik kijk dan naar categorie Volvo XC90. Dit zijn relatief onzuinige auto's (benzine, wegenbelasting). Als alternatief ben ik aan het verdiepen om financial lease een elektrische voertuig aan te schaffen.
Met alle regels voor electrisch rijden, nieuwe auto tegenover marge auto, brandstof electrisch tegenover benzine kom ik niet eenduidig op een antwoord wat het maandelijks doet. Wellicht heeft iemand deze zelfde afweging al keer helemaal uitgerekend?
Nooit specifiek uitgerekend, wel globaal ook naar de mogelijkheden gekeken en met potlood wat berekeningen gemaakt, maar het is simpel: met lease heb je sowieso een vast maandbedrag dat je moet ophoesten. En bijtelling over cataloguswaarde. Youngtimer is 35% of zo van de dagwaarde. Voor het bedrag dat je over het algemeen aan lease kwijt bent (en als je kijkt naar een vrachtwagen als een XC90 verwacht ik niet dat je voor de allerkleinste EV gaat....) kun je best wat benzine verbranden. Beetje mazzel hebben natuurlijk met onderhoudskosten. Maar kort door de bocht moet het wel flink gek maken om met een youngtimer duurder uit te zijn.Genestealer schreef op zondag 19 juli 2020 @ 08:17:
Heeft iemand een berekening gemaakt van youngtimer vs electrisch auto via financial lease? Ik kan op internet geen goede vergelijkings voorbeelden vinden.
Ik dacht eerst namelijk aan een youngtimer te kopen zakelijk. Hiervoor heb ik €8000 te besteden. Ik kijk dan naar categorie Volvo XC90. Dit zijn relatief onzuinige auto's (benzine, wegenbelasting). Als alternatief ben ik aan het verdiepen om financial lease een elektrische voertuig aan te schaffen.
Met alle regels voor electrisch rijden, nieuwe auto tegenover marge auto, brandstof electrisch tegenover benzine kom ik niet eenduidig op een antwoord wat het maandelijks doet. Wellicht heeft iemand deze zelfde afweging al keer helemaal uitgerekend?
Exact expert nodig?
Zo voorkom je dat je voor elke wissewasje of brandend lampje bij de garage staat. Je verzuipt al snel in onderhoudskosten als je een Youngtimer als nieuwe auto wilt blijven zien...
Rij zelf een BMW 530i (2002). Gekocht 2 jaar geleden voor 6k en al wel meer dan 8k bewuste kosten aan gehad (ook upgrades zoals trekhaak en navigatiesysteem). Maar daarmee rij je dus wel in een heerlijke auto die je nu nieuw zou kopen voor 90k
Mijn eerste youngtimer was een full-option Audi A6 station uit 2000. Prachtige wagen, en heerlijk aangeschaft. 8000 euro, waarvan (op de bon) 3500 aan reparaties. 35% bijtelling over 4500 euro...Uiteindelijk van 116.000 km (eerste eigenaar) naar de 380.000 gereden in 4 jaar tijd en zeker de laatste jaren grote onkosten gehad. Laatste jaar ben ik 3 keer afgesleept, heeft de auto meer in de garage gestaan dan niet, en heb ik de natuur vervuild met lekkende olie (al wist ik dat pas toen het te laat was).
Dingen om rekening mee te houden:
- Na aanschaf van een youngtimer gelijk alles laten controleren (slijtage etc): ik was meer dan 3000 euro kwijt (alle draagarmen, alle rubbers, alle slangen).
- Onderhoud - elke keer minstens 500 euro (je gaat toch een specialist zoeken)
- Distributiewissel - elke keer 1350 euro (dag werk)
- Dure onderdelen bij de premium merken
- Zorg dat je de herkomst van je auto weet (koop geen opgeverfde schadeauto)
- Neem een OBD-reader mee voor je merk, zodat je de auto tijdens de proefrit kunt uitlezen op crashes, en dergelijke zaken.
- Restwaarde van je auto is oud-ijzerprijs.
Eerst ging ik voor kleine fixes / werkzaamheden nog naar de lokale autoboer (leuk, amicaal), maar toen ze keer op keer de verkeerde onderdelen bestelden, en/of 3 keer langer bezig waren met een onderdeel heb ik maar een gespecialiseerde partij gevonden voor mijn merk (Veghel zit een audispecialist), en dat gaf me wel rust.
Bij mij ging de ellende pas spelen over de 250.000 km. Achteraf gezien had ik 'm toen ook gewoon weg moeten doen. Olielekkages, Automaat-perikelen, Brandstofpompgeneuzel. 3x afgesleept in een jaar tijd. Dan voel je je toch niet echt lekker bij je keuze om 'voordelig' te rijden ;-).
Ondertussen overgestapt op een 'dure' lexus ct200h (tweedehands), dus in de hoogste bijtellingscategorie. Betrouwbare auto, zeer saai om te rijden als je het vergelijkt met een 3 liter v6, maar wel modern en goedkoop in onderhoud. Met de lexus (feitelijk een opgeleukte prius) heb ik nu in 40k kilometer welgetest 650 euro uitgegeven aan 2 beurten, plus dat ding doet een hele nette 1 op 22.
Is het dan allemaal kut? Nein, mijn volgende auto wordt weer gewoon een youngtimer. Weer een audi. Weer tegen veel te hoge kosten. Veel te veel onderhoud. Maar wel genieten. ;-)
Kennelijk ben ik daar de mist ingegaanmiena21 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:03:
Youngtimer rijders zijn toch veelal autoliefhebbers.
En tja, het kost geld. Maar het zijn bruto kosten en je betaalt de BTW niet. Dus ook als niet zelf-klusser (afgezien van lampjes en vloeistoffen) ben ik blij met m'n youngtimer.