Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Zoals vaker is er gewoon veel bangmakerij. Er is altijd wel iets, dan de wet DBA, dan corona, dan ... Gewoon je eigen plan trekken: je bent ondernemer of je bent het niet. En korting doe ik niet aan, graag of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een buffer van meer dan een jaar vind ik persoonlijk toch wel erg veel of gaan we hier mis in definities van een buffer? Voor mij is een buffer is direct opneembaar op een spaarrekening, maar dat staat zeker niet gelijk aan mijn vermogen. Mocht je een buffer van meer dan een jaar aanhouden dan is het verstandig om in ieder geval het boventallige in een spaardeposito onder te brengen.

Hoewel ik drie maanden overleef uit mijn buffer red ik nog wel zes maanden extra uit mijn aandelen. Die aandelen hebben inmiddels vanaf maart al een extra maand aan uitgave opgebracht (op papier). Deze aandelen zijn in principe mijn (vroeg)pensioen, maar als het nodig is gaat het in de verkoop. Voor mijn eerste jaar houd ik het bij drie maanden buffer, maar volgend jaar wil ik naar totaal zes maanden en alles daarboven gaat de beurs op.

Edit: Met vrouwlief heb ik de afspraak dat ik na een maand zonder opdracht weer ga solliciteren. Er is zoveel vraag dat ik binnen een week verwacht een baan te hebben, maar dat best een maand wil rekken voor de juiste baan. In het verleden heb ik wel eens de fout gemaakt om zo snel mogelijk te beginnen, maar zal nu wat meer de tijd nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 09-07-2020 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 11:22
hackerhater schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:42:
[...]

Heb je het nog nodig?
Ik heb het nog voor een paar maanden. Vanuit gaand dat je freelance.nl bedoeld.
Thanks, er is al een medetweaker mee bezig. Mooi die behulpzaamheid zo.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
jadjong schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:02:
Hoe ver komen jullie als het doek morgen valt?
Ervanuitgaande dat ik ook mijn laatste facturen niet betaald ga krijgen heb ik op dit moment een buffer van 8 maanden bij mijn huidige uitgavenpatroon en bij nul inkomsten. Maar uitgaven kunnen wel teruggeschroefd worden, dus ik zou het met alleen m'n buffer en geen werk ongeveer een jaar moeten kunnen uithouden. Maar ik zie de kans dat ik in die tijd geen enkele baan kan krijgen als ongeveer nul.

Mijn worst case scenario is terug in loondienst. Niet dat ik de hypotheek niet kan betalen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
wvdl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:05:
1. Als er nu 100 inschrijvingen zijn (paar posts hiervoor wordt dat beschreven)
Aantal inschrijvingen zegt ook weinig. Het groootste deel daarvan is absolute bagger, in ieder geval in de IT wereld. En wat daarvan niet bagger is, is heel vaak niet Nederlands. Dus als Nederlander heb je het kwa cultuur en communicatie sowieso al makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 12:40
Hydra schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Aantal inschrijvingen zegt ook weinig. Het groootste deel daarvan is absolute bagger, in ieder geval in de IT wereld. En wat daarvan niet bagger is, is heel vaak niet Nederlands. Dus als Nederlander heb je het kwa cultuur en communicatie sowieso al makkelijker.
Ik ben denk ik optimistisch als 1 op de 10 interessant is wat er bij ons voor een reacties komen op externe senior Java DevOps opdrachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:13
jadjong schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:02:
[...]

Na 15 jaar sparen hebben we een prima buffer waardoor je een paar jaartjes stress-vrij kan leven, maar soms waag je een gokje en zet je een groot deel van de buffer in of zitten ze vast in aandelen. Hoe ver komen jullie als het doek morgen valt? In de persoonlijke dienstverlening zijn de kosten laag waardoor je al snel 80-90% winst maakt.
Jaartje of 12 moet wel lukken als we geen hele gekke dingen doen. Maar zover ga ik het niet laten komen natuurlijk. In het ergste geval ga ik wel in vaste dienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Dit is een n=1 maar ik zie ook (nog) geen verslechtering van de markt: één keer gereageerd op een recruiter mail en direct een opdracht voor mijn gewenste uurtarief. Het kan ook geluk geweest zijn.

Een tekort aan ontwikkelaars zie ik ook niet. De bedragen voor loondienst die ik langs zie komen lijkt haast wel vrijwilligerswerk. Bij een tekort zouden die bedragen veel hoger liggen. In mijn laatste project was er ook geen probleem goede ontwikkelaars aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:10:
Een tekort aan ontwikkelaars zie ik ook niet. De bedragen voor loondienst die ik langs zie komen lijkt haast wel vrijwilligerswerk.
Je mooet ook niet overdrijven. 80k voor een senior Java dev is geen 'vrijwilligerswerk'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gold_dust schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:10:
direct een opdracht voor mijn gewenste uurtarief
Volgende keer meer vragen dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Tijd voor m'n eerste btw aangifte.
Vraagje:

Kan ik over afgelopen kwartaal BTW verrekenen van reparatie aan auto waar ik nog 0 zakelijke kilometers mee heb gereden maar later dit jaar wrs wel zakelijke kilometers mee ga maken? (19ct per km uitbetalen) en wanneer dien ik dan de btw voor privégebruik van 1,5% over cataloguswaarde te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:51:
Vraagje:

Kan ik over afgelopen kwartaal BTW verrekenen van reparatie aan auto waar ik nog 0 zakelijke kilometers mee heb gereden maar later dit jaar wrs wel zakelijke kilometers mee ga maken? (19ct per km uitbetalen) en wanneer dien ik dan de btw voor privégebruik van 1,5% over cataloguswaarde te betalen?
Het aantal gereden kilometers haalt niet zoveel uit. Ga je hem uiteindelijk zakelijk opgeven voor de omzetbelasting? Dan mag je de voorheffing inderdaad verrekenen. Correctie voor privé gebruik gebeurt in het laatste kwartaal. Ikzelf hou het daadwerkelijke privé gebruik bij, want dat is lager dan het forfait bij mij.

Mocht je uiteindelijk toch niet als zakelijk opgeven kun je dat tot geloof ik 1000 euro corrigeren in een latere periode, anders kan dat ook nog met een suppletie

[ Voor 9% gewijzigd door Woy op 09-07-2020 17:00 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Woy schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:59:
[...]

Het aantal gereden kilometers haalt niet zoveel uit. Ga je hem uiteindelijk zakelijk opgeven voor de omzetbelasting? Dan mag je de voorheffing inderdaad verrekenen. Correctie voor privé gebruik gebeurt in het laatste kwartaal. Ikzelf hou het daadwerkelijke privé gebruik bij, want dat is lager dan het forfait bij mij.

Mocht je uiteindelijk toch niet als zakelijk opgeven kun je dat tot geloof ik 1000 euro corrigeren in een latere periode, anders kan dat ook nog met een suppletie
Dan maakt het aantal gereden km's toch juist wel uit bij de laatste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ik ga deze auto niet zakelijk opgeven maar behoud 'm privé met declaratie zakelijke kilometers. Maar als ik het goed begrijp kan je BTW onderhoud wel verrekenen dan ook als je of sluitende registratie hebt of 1,5% catalogus waarde aftikt voor het privé gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:51:
Vraagje:

Mijn boekhouder doet dit eind van het jaar, tenslotte weet ik voor die tijd niet wat de verdeling zal zijn. Ik gebruik het forfait dan ook niet (90+% zakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
GrooV schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Dan maakt het aantal gereden km's toch juist wel uit bij de laatste optie?
Als je inderdaad het privé gebruik wil uitrekenen zijn de kms wel van belang ja.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:25:
Ik ga deze auto niet zakelijk opgeven maar behoud 'm privé met declaratie zakelijke kilometers. Maar als ik het goed begrijp kan je BTW onderhoud wel verrekenen dan ook als je of sluitende registratie hebt of 1,5% catalogus waarde aftikt voor het privé gebruik.
Voor de omzetbelasting mag je inderdaad het zakelijk gedeelte van de BTW op autokosten ( dus ook benzine e.d. ) aftrekken, ongeacht of de auto zakelijk op de balans staat.

https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto

Als je een km registratie bijhoudt kun je achteraf kiezen of het gunstig is om het forfait of de daadwerkelijke verdeling aan te houden

[ Voor 43% gewijzigd door Woy op 09-07-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:46:
[...]

Nee. Een prive onttrekking aan een eenmanszaak is niet belast, aangezien de winst in een eenmanszaak belast is. Je kan dus vrijelijk geld van en naar je eenmanszaak overboeken.

Jij als persoon bent de eenmanszaak. Het zakelijk vermogen is jouw vermogen. Daarom dat de winst belast wordt, ongeacht of je het naar prive boekt of niet.
U heeft gelijk, ik zat in een spagaat met liquide middelen op de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Woy schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:55:
[...]

Voor de omzetbelasting mag je inderdaad het zakelijk gedeelte van de BTW op autokosten ( dus ook benzine e.d. ) aftrekken, ongeacht of de auto zakelijk op de balans staat.

https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto

Als je een km registratie bijhoudt kun je achteraf kiezen of het gunstig is om het forfait of de daadwerkelijke verdeling aan te houden
Maar ondanks dat ik facturen onderhoud van Q2 heb kan ik dus eind van jaar die nog verrekenen?

En wat als ik nu zou opgeven en uiteindelijk nul zakelijke kilometers rijd door bv corona?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Maar ondanks dat ik facturen onderhoud van Q2 heb kan ik dus eind van jaar die nog verrekenen?

En wat als ik nu zou opgeven en uiteindelijk nul zakelijke kilometers rijd door bv corona?
Dat zijn beide normale correcties op je aangifte omzetbelasting. Tot geloof ik €1000,- mag je dat in een later tijdvak corrigeren. Voor hogere bedragen moet je een suppletie indienen.

Voor het geval dat je helemaal geen zakelijke kms maakt kun je natuurlijk gewoon het volledige BTW bedrag als correctie privé gebruik opgeven, dan is het resultaat ook effectief 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik doe de hele btw verrekening van de privé auto altijd in q4, dan weet ik ook pas de verdeling prive/zakelijk.

Vaak is het toch maar enkele honderden euro's, dus dat kan gewoon in 1x

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Duidelijk :) Gezien de bedragen waar het om gaat parkeer ik dit tot Q4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
ConQuestador schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:44:
Ik doe de hele btw verrekening van de privé auto altijd in q4, dan weet ik ook pas de verdeling prive/zakelijk.

Vaak is het toch maar enkele honderden euro's, dus dat kan gewoon in 1x
Ik wil het ook in Q4 doen, maar kan dat wel? Met terugwerkende kracht naar Q1 t/m Q3 + Q4?

Heel veel kosten heb ik niet gemaakt dit jaar (bedragen ex btw):
- 550 banden (115 btw)
- 650 brandstof (135 btw)
- 250 onderhoud (50 btw)

Kom ik uit op 300 euro btw. Komt misschien nog iets van 100-150 bij vanwege brandstof. Kom ik nog niet eens aan 500 euro.

1.5% van mijn auto is al 850.

Eigenlijk zou ik dus een kilometeradministratie bij moeten houden.

Ik moet gewoon meer kilometers maken, met de auto op vakantie bijvoorbeeld :P

/edit
Het moet zelfs in Q4:
U betaalt de btw voor het privégebruik auto via de laatste btw-aangifte van het boekjaar. In de rechterkolom 'Omzetbelasting' van de rubriek privégebruik geeft u de btw aan die u moet betalen. In de linkerkolom 'Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend' vult u het getal '0' in. Hebt u nog ander privégebruik aan te geven? Dan vult u de opgetelde bedragen in bij deze rubriek.
/edit2
Ook niet helemaal. Als je geen kilometeradministratie hebt moet je ieder kwartaal de BTW opgeven van je prive auto (dus in mindering brengen over de te betalen BTW). En in Q4 moet je de 1.5% opgeven als ik het goed begrijp.

[ Voor 28% gewijzigd door c-nan op 09-07-2020 20:54 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:50:
[...]

Ik wil het ook in Q4 doen, maar kan dat wel? Met terugwerkende kracht naar Q1 t/m Q3 + Q4?

Heel veel kosten heb ik niet gemaakt dit jaar (bedragen ex btw):
- 550 banden (115 btw)
- 650 brandstof (135 btw)
- 250 onderhoud (50 btw)

Kom ik uit op 300 euro btw. Komt misschien nog iets van 100-150 bij vanwege brandstof. Kom ik nog niet eens aan 500 euro.

1.5% van mijn auto is al 850.

Eigenlijk zou ik dus een kilometeradministratie bij moeten houden.

Ik moet gewoon meer kilometers maken, met de auto op vakantie bijvoorbeeld :P

/edit
Het moet zelfs in Q4:

[...]

/edit2
Ook niet helemaal. Als je geen kilometeradministratie hebt moet je ieder kwartaal de BTW opgeven van je prive auto (dus in mindering brengen over de te betalen BTW). En in Q4 moet je de 1.5% opgeven als ik het goed begrijp.
De BTW hoor je in het kwartaal dat je die betaald hebt op te geven. De correctie voor privé gebruik doe je in het 4e kwartaal.

Alles opsparen tot het laatste kwartaal is eigenlijk niet juist, maar als het over minder dan 1000,- gaat mag je het wel gewoon corrigeren zonder suppletie.

Maar waarom niet gewoon alle bonnetjes meteen inboeken en met de BTW aangifte meenemen? Al je andere bonnen moet je toch ook inboeken. Als je het gewoon op de juiste post boekt is het later ook makkelijk terug te vinden als je via de km registratie het privé gedeelte wil berekenen

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 09-07-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hm ja wrs toch op afgelopen kwartaal boeken. Het voelt alleen wat vreemd omdat je nog niet zakelijk hebt gereden en je ook nergens op papier de auto opgeeft als zijnde in zakelijk gebruik dus wat apart om zomaar onderhoud te kunnen verrekenen met de btw op een auto die niet zakelijk ingezet is.

Oké de verrekening privé kilometers of de forfait die zijn er om dat recht te trekken, maar stel even je hebt een redelijk dure privé auto. Vanwege corona staat ie hele jaar stil. Je doet hele revisie van de motor en bent 2k aan btw kwijt en forfait is 1k. Kan je dan 1k belastingvoordeel nemen op een auto die 0 zakelijke kilometers gereden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:16:
Hm ja wrs toch op afgelopen kwartaal boeken. Het voelt alleen wat vreemd omdat je nog niet zakelijk hebt gereden en je ook nergens op papier de auto opgeeft als zijnde in zakelijk gebruik dus wat apart om zomaar onderhoud te kunnen verrekenen met de btw op een auto die niet zakelijk ingezet is.

Oké de verrekening privé kilometers of de forfait die zijn er om dat recht te trekken, maar stel even je hebt een redelijk dure privé auto. Vanwege corona staat ie hele jaar stil. Je doet hele revisie van de motor en bent 2k aan btw kwijt en forfait is 1k. Kan je dan 1k belastingvoordeel nemen op een auto die 0 zakelijke kilometers gereden heeft?
Bij 0 zakelijke kilometers waarschijnlijk niet. Is het voor de BTW niet minimaal 10%? Ik heb ook begrepen dat het voor de BTW een “zakelijk” karakter moet hebben oftewel afgeschreven van een zakelijke rekening, maar pin mij hier niet op vast. Mijn boekhouder zegt dat het niet nodig is en corrigeert alle BTW van de prive auto in Q4.

@Hertog_Martin Hoe heb je de BTW in Q1 eigenlijk gecorrigeerd? Of heb je die bonnetjes niet meer? Anders kan je mogelijk beter alles bundelen in Q4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ben in Q2 begonnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De onderhoudskosten van een auto zijn een keer 1000 euro per jaar.
210 euro btw gedeeld door 2 bij 50/50 privé zakelijk komt op netto 105 euro.
Dat is mij de moeite van de administratie niet waard.

Beetje wat @c-nan hierboven heeft geschreven, je moet echt veel kilometers maken wil het de moeite van de administratie zijn.
Al lees ik daar nu wel dat de brandstof ook gerekend kan worden wat het plaatje al iets beter maakt, maar imo nog steeds niet de moeite waard.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 10-07-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:01:
De onderhoudskosten van een auto zijn een keer 1000 euro per jaar.
210 euro btw gedeeld door 2 bij 50/50 privé zakelijk komt op netto 105 euro.
Dat is mij de moeite van de administratie niet waard.

Beetje wat @c-nan hierboven heeft geschreven, je moet echt veel kilometers maken wil het de moeite van de administratie zijn.
Al lees ik daar nu wel dat de brandstof ook gerekend kan worden wat het plaatje al iets beter maakt, maar imo nog steeds niet de moeite waard.
Ik moet mijn BTW toch al bijhouden. Die paar extra bonnetjes invoeren is niet zoveel werk. Sowieso heb ik gewoon een tankpas, dus dat is maandelijks 1 factuur invullen, en dan nog jaarlijks 1 voor onderhoud/keuring. Vorig jaar bij mij zo'n 600 euro BTW, waar ik ongeveer 60% van terug krijg. Vind ik toch wel de moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Momenteel werk ik 4 dagen per week in loondienst en ik ben benaderd om wat consultancy te doen voor een bedrijf in Luxemburg. Het gaat om een paar uur week op mijn vrije dag en voor langere tijd. Nu ga ik hiermee nooit aan het urencriterium komen van 1225 uur maar ik zal wel mijn uren moeten factureren aan dat bedrijf.

Nu lees ik op de site van de belastingdienst:
Voorwaarden urencriterium
U voldoet meestal aan het urencriterium als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

U besteedt in het kalenderjaar minimaal 1.225 uren aan uw onderneming(en). Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.
Kan ik dankzij deze regeling gewoon gaan starten? Voorlopig hoef ik niet perse als ZZP door het leven te gaan omdat ik mijn normale baan fantastisch vind, maar wellicht is het interessant voor de toekomst. Nu weet ik ook wel dat ik kan gaan payrollen, maar dan verlies ik wel de voordelen van de BTW aftrek en afschrijving van de laptop die ik (onder andere) zal aanschaffen voor deze opdracht.

Na flink wat google rondes kom ik niet tot een definitief antwoord, heeft iemand hier tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Het zijn twee voorwaarden waar je allebei aan moet voldoen, de dikgedrukte uitzondering geldt alleen voor de tweede voorwaarde, die van 1225 uur blijft dus staan.

Het urencriterium geldt weliswaar als voorwaarde voor ontvangen zelfstandigenaftrek, maar is geen voorwaarde om te ondernemen en staat jou dus niet in de weg om een dag in de week te ondernemen.

Over activiteiten die jou ondernemer voor de btw maken, kan je gewoon de BTW verrekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-07-2020 07:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 11:10
Je mag inderdaad gewoon als ondernemer starten.
Enige dat is dat je geen recht hebt op de zelfstandige aftrek en zo met zo weinig uren dus je betaald er meer belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
1,5% van de catalogus prijs ex BPM BTW correctie kan nooit meer zijn dan de daadwerkelijk betaalde BTW, het bedrag wat je moet betalen voor de BTW correctie mag je ook weer aftrekken bij de IB. Het zelfde geldt voor de bijtelling, die kan nooit meer zijn dat de auto kosten per jaar.
Deveon schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Mijn boekhouder doet dit eind van het jaar, tenslotte weet ik voor die tijd niet wat de verdeling zal zijn. Ik gebruik het forfait dan ook niet (90+% zakelijk).
90%+ zakelijke km's dient de auto verplicht zakelijk gereden/op de zaak gezet te worden

disclaimer: ik ben geen boekhouder

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 10-07-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 15:21

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Ik schrijf mijn KM stand op begin en einde van het jaar.
Daarnaast hou ik zakelijke km's bij voor de 19cent p/km en aan het einde van het jaar bereken ik het zakelijke percentage.

Ik tel dan alle betaalde BTW aan onderhoud en tanken bij elkaar op en zet dan het zakelijke percentage op de balans om van de belasting af te trekken.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:21:
[...]

Ik moet mijn BTW toch al bijhouden. Die paar extra bonnetjes invoeren is niet zoveel werk. Sowieso heb ik gewoon een tankpas, dus dat is maandelijks 1 factuur invullen, en dan nog jaarlijks 1 voor onderhoud/keuring. Vorig jaar bij mij zo'n 600 euro BTW, waar ik ongeveer 60% van terug krijg. Vind ik toch wel de moeite
600 euro BTW is ruim 3600 kosten per jaar aan onderhoud en brandstof. Dan heb je of een hele slechte auto of je rijdt dus veel kilometers waarbij het dus wel loont om een administratie bij te houden en de extra kosten van de tankpas te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
LoCuTuS2000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:43:
Momenteel werk ik 4 dagen per week in loondienst en ik ben benaderd om wat consultancy te doen voor een bedrijf in Luxemburg. Het gaat om een paar uur week op mijn vrije dag en voor langere tijd.
Ik neem dan ook aan dat je werkgever hier geen problemen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:04:
[...]

90%+ zakelijke km's dient de auto verplicht zakelijk gereden/op de zaak gezet te worden

disclaimer: ik ben geen boekhouder
Thanks voor de headsup. Aan het eind van het jaar even kijken hoe het uit komt aangezien ik in principe maar 3 maanden zakelijk heb gereden met die auto. Aangezien die net 14 jaar is geworden houd ik hem liever buiten de bijtelling, al valt de cataloguswaarde van 22k wel mee. Als eenmanszaak hoef ik gelukkig nooit meer bij te tellen als de daadwerkelijke kosten zijn geweest, maar 19ct per kilometer als kosten opvoeren is waarschijnlijk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:14:
[...]

600 euro BTW is ruim 3600 kosten per jaar aan onderhoud en brandstof. Dan heb je of een hele slechte auto of je rijdt dus veel kilometers waarbij het dus wel loont om een administratie bij te houden en de extra kosten van de tankpas te dragen.
Je zit snel aan die bedragen. Ik rij ongeveer 25.000 km per jaar, niet enorm veel. Maar dan zit je al snel aan de 2500,- aan brandstof kosten. Een keer nieuwe banden, een beurt en wat klein onderhoud en je zit aan dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
MarcoKL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:12:
Ik schrijf mijn KM stand op begin en einde van het jaar.
Daarnaast hou ik zakelijke km's bij voor de 19cent p/km en aan het einde van het jaar bereken ik het zakelijke percentage.

Ik tel dan alle betaalde BTW aan onderhoud en tanken bij elkaar op en zet dan het zakelijke percentage op de balans om van de belasting af te trekken.
bron
Heb mij hier enkele maanden geleden in verdiept maar geheugen laat mij even in de steek. Ik meen dat er twee manieren zijn, maar dat beiden niet even voldoende zijn voor de BD voor alle regelingen.

1. Je noteert begin en eindstand kilometerteller en trekt daar zakelijke kilometers van af (die je wel per rit bijhoud, al zij het een simpele Excel bij zelfde bestemming)
2. Je registreert elke rit, inclusief privé ritten, nauwkeurig met begin/eind locatie etc. Handigst met kastje voor rittenregistratie.

Er waren BD regelingen waar methode 1 niet volstond geloof ik. Ik dacht bij bepalen verhouding zakelijk/privé voor de BTW, maar zoals het omschreven staat in de link die je geeft lijkt methode 1 daar te volstaan.

Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Thanks voor de headsup. Aan het eind van het jaar even kijken hoe het uit komt aangezien ik in principe maar 3 maanden zakelijk heb gereden met die auto. Aangezien die net 14 jaar is geworden houd ik hem liever buiten de bijtelling, al valt de cataloguswaarde van 22k wel mee. Als eenmanszaak hoef ik gelukkig nooit meer bij te tellen als de daadwerkelijke kosten zijn geweest, maar 19ct per kilometer als kosten opvoeren is waarschijnlijk interessanter.
Valt ie volgend jaar dan niet in de jongtimer-regeling?
https://www.belastingtips...er_fiscaal_aantrekkelijk/
Hertog_Martin schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Heb mij hier enkele maanden geleden in verdiept maar geheugen laat mij even in de steek. Ik meen dat er twee manieren zijn, maar dat beiden niet even voldoende zijn voor de BD voor alle regelingen.

1. Je noteert begin en eindstand kilometerteller en trekt daar zakelijke kilometers van af
2. Je registreert elke rit, inclusief privé ritten, nauwkeurig met begin/eind locatie etc. Handigst met kastje voor rittenregistratie.

Er waren BD regelingen waar methode 1 niet volstond geloof ik. Ik dacht bij bepalen verhouding zakelijk/privé voor de BTW, maar zoals het omschreven staat in de link die je geeft lijkt methode 1 daar te volstaan.

Anyone?
Ik hanteer zelf een variant op 2:
Ik schrijf de begin- en eind-stand op & alle zakelijke ritten met begin- en eind-standen (en locaties).
Alle kilometers die ontbreken worden als prive gerekend. Zo is perfect de verhouding te bewijzen zonder te noteren waar ik prive heen ging.

[ Voor 41% gewijzigd door hackerhater op 10-07-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Dat bedoelde ik eigenlijk met 1. Heb het verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:39:
[...]

Valt ie volgend jaar dan niet in de jongtimer-regeling?
https://www.belastingtips...er_fiscaal_aantrekkelijk/

[...]
Zeker, maar inmiddels heb sinds april een andere zakelijke auto. Het is eigenlijk de auto van mijn vrouw, alleen toen ik net begon hebben we tijdelijke even met één auto gedaan en heb nu een andere zakelijke auto. In principe gaat deze er binnen een jaar uit. Zonder corona was die waarschijnlijk al vervangen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Zeker, maar inmiddels heb sinds april een andere zakelijke auto. Het is eigenlijk de auto van mijn vrouw, alleen toen ik net begon hebben we tijdelijke even met één auto gedaan en heb nu een andere zakelijke auto. In principe gaat deze er binnen een jaar uit. Zonder corona was die waarschijnlijk al vervangen geweest.
Oke, ja dan is gewoon 19 ct/km aanhouden logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:51:
Dat bedoelde ik eigenlijk met 1. Heb het verduidelijkt.
Voor de BTW doe ik ook 1. Bij mijn urenregistratie vul ik gewoon in of ik op locatie geweest ben of niet. En de afstand.

Als je niet privé rijdt in een zakelijke auto en geen bijtelling wil krijgen moet je inderdaad een volledig sluitende administratie bijhouden

[ Voor 20% gewijzigd door Woy op 10-07-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
In mijn geval is het puur voor de btw correctie. Rij veel te veel prive met die auto om de bijtelling te ontwijken.
Wellicht volgend jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 16:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Volgens mij mag bovenstaande gewoon hoor. Ik ken ook werknemers die altijd enkele minuten in het dal inchecken en vervolgens met 19ct per km daar netto aan overhouden. Die 19ct per km is niet beperkt tot onderliggende kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
19 cent per KM staat los van het vervoersmiddel, als jij met je prive helikopter wil vliegen mag je ook 19 cent rekenen. Zelfs als je fietsend naar je werk gaat mag je 19 cent rekenen.

Schaatsend in de winter naar je werk? 19cent /km

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 10-07-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar de hoeveelheid km,s is natuurlijk wel afhankelijk van het vervoermiddel. Maar ook voor trein mag je gewoon de afstand van Google maps voor de auto gebruiken, dus zelfs daarvoor is het geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Voor de BTW wel, voor de 19 cent niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je uurtarief met een euro verhogen levert meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Die 19ct/km geldt alleen voor een privévervoermiddel.
https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

Als je met de trein gaat mag je die niet als 19ct/km opgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 10-07-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:39:
Die 19ct/km geldt alleen voor een privévervoermiddel.
https://www.belastingdien...ebruik_privevervoermiddel

Als je met de trein gaat mag je die niet als 19ct/km opgeven.
Ik zie daar niet staan dat je voor OV niet de 19 cent mag rekenen. Ik ga ervan uit dat dezelfde regel geld als voor werknemers wat dat betreft

https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen

Je zou dan dus mogen kiezen tussen de werkelijke kosten en 19 cent per km

Ik kan zo snel niks vinden dat dat expliciet bevestigd of tegenspreekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 10-07-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Ik zie daar niet staan dat je voor OV niet de 19 cent mag rekenen. Ik ga ervan uit dat dezelfde regel geld als voor werknemers wat dat betreft

https://www.rijksoverheid...n-werkgever-kan-ontvangen

Je zou dan dus mogen kiezen tussen de werkelijke kosten en 19 cent per km

Ik kan zo snel niks vinden dat dat expliciet bevestigd of tegenspreekt.
Privévoertuig lijkt mij wel redelijk bepalend of de trein daar onder valt of niet, ik heb niet zo'n ding.
En als het er wel onder had gevallen, had het er wel bij gestaan lijkt mij, genoeg ondernemers die met het OV gaan.

Regelingen voor werknemers zijn hier niet an de orde lijkt mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 10-07-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:53:
[...]

Privévoertuig lijkt mij wel redelijk bepalend of de trein daar onder valt of niet, ik heb niet zo'n ding.
En als het er ook onder had gevallen had het er wel bij gestaan lijkt mij.
Het valt inderdaad niet onder die regel voor gebruik van privé vervoermiddel. Maar dat betekend niet automatisch dat je voor OV gebruik ook niet een onbelaste vergoeding kunt uitkeren. Ik kan even niet het exacte artikel vinden die daar over gaat voor eenmanszaak, het artikel dat ik link is alleen voor werknemers.

Sowieso kun je natuurlijk de werkelijke kosten opvoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 10-07-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Woy schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Het valt inderdaad niet onder die regel voor gebruik van privé vervoermiddel. Maar dat betekend niet automatisch dat je voor OV gebruik ook niet een onbelaste vergoeding kunt uitkeren. Ik kan even niet het exacte artikel vinden die daar over gaat voor eenmanszaak, het artikel dat ik link is alleen voor werknemers
Die onbelaste vergoeding is de prijs van je reis. De 19ct is alleen voor privévoertuigen.

Maar ik zie je linkje graag tegemoet, misschien kan ik dan soms nog iets meer aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ernemmer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:57:
[...]

Die onbelaste vergoeding is de prijs van je reis. De 19ct is alleen voor privévoertuigen.

Maar ik zie je linkje graag tegemoet, misschien kan ik dan soms nog iets meer aftrekken.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt, ik zat met de regel voor werknemers in mijn hoofd, en heb aangenomen dat hetzelfde gold voor de eenmanszaak. Voor bedrijven zie ik geen aparte regeling voor OV.

De km's naar het station op de fiets vallen dan natuurlijk wel weer onder het gebruik van een privé voertuig.

Aan de andere kant lijkt het mij sterk dat het OV veel goedkoper is dan de 19 cent de kilometer, maar ik ben niet zo op de hoogte van de kosten voor OV omdat het voor mij bijna nooit rendabel is qua reistijd

[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 10-07-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Nee hoor als je een auto leent of huurt mag je ook 19 cent rekenen, het mag alleen niet als je een auto of fiets van de zaak hebt

[ Voor 32% gewijzigd door GrooV op 10-07-2020 14:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Je wilt ook geen bijtelling betalen over de nieuwprijs van een trein ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het hele idee van de 19 cent regel is dat de prive auto door prive geld betaald wordt en je ook geen bijtelling betaalt. Omdat de zakelijke kosten lastig te bepalen zijn bij een prive auto (als je wegenbelasting, verzekering, afschrijving en onderhoud meeneemt), en het voor incidenteel gebruik een onevenredig zware administratieve last is om alles tot in detail bij te houden, heb je de 19 cent regel.

Voor een huurauto die > 90% zakelijk gebruikt wordt lijkt het me niet verdedigbaar dat je dat als prive kosten ziet en dan 19 cent per km rekent. De werkelijke kosten zijn vrij eenvoudig na te gaan in dit geval. Bij minder dan 90% zakelijk gebruik heb je de keuze of je de kosten als zakelijk of prive ziet, en dan zou je inderdaad wel 19 cent per zakelijke km kunnen vergoeden.

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 10-07-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Voor een IB ondernemer gelden de volgende normen:

0-10% zakelijk gebruik -> auto verplicht privé
10-90% zakelijk gebruik -> keuze om de auto tot privé of zakelijk vermogen te rekenen
90%-100% zakelijk gebruik -> auto verplicht zakelijk

A propos bijtelling: een werknemer moet de keuze om niet privé te rijden vooraf registreren in de loonadmnistratie van zijn werkgever.
Hoe zit dat met een zzp-er? Kun je achteraf aangeven wel/geen privégebruik? Of moet dat ivm de controle ook vooraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

t_captain schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:42:
A propos bijtelling: een werknemer moet de keuze om niet privé te rijden vooraf registreren in de loonadmnistratie van zijn werkgever.
Hoe zit dat met een zzp-er? Kun je achteraf aangeven wel/geen privégebruik? Of moet dat ivm de controle ook vooraf?
Kan ook alleen bij aanschaf. Dus als je na 1 jaar zakelijk rijden er toch achter komt dat je m beter prive kunt rijden, heb je pech. Geloof dat je 'm zelfs officieel niet eens aan jezelf mag verkopen voor een realistische prijs...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Keuze is inderdaad 1x per auto. Hoe dat zit als je gebruiksmix later uit de 10/90 loopt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 22-09 11:22
Crazy D schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:57:
[...]

Kan ook alleen bij aanschaf. Dus als je na 1 jaar zakelijk rijden er toch achter komt dat je m beter prive kunt rijden, heb je pech. Geloof dat je 'm zelfs officieel niet eens aan jezelf mag verkopen voor een realistische prijs...
Dan verkoop je hem voor een onrealistische prijs, maar aan een vriend. En koop je de dag erop ineens een 2e hands auto prive...

Dat zou ik nooit doen overigens edelachtbare.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoe zit het met de bijtelling op een fiets van de zaak. Dat is in principe 7%, maar kun je de fiets na hem volledig afgeschreven te hebben gewoon als privé aanmerken en dus stoppen met de bijtelling? Of mag je de fiets ook niet overhevelen naar het privé vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:16:
[...]

Ik neem dan ook aan dat je werkgever hier geen problemen mee heeft?
Het is een consultancy opdracht in een andere sector, daar heb ik inderdaad al toestemming voor. Ben lid van een panel die analisten en investeerders verbind met kennis houders en daar had ik al toestemming voor. Als het serieuze vormen aanneemt dan zal ik dat wel formaliseren voor ik de opdracht accepteer.
Hertog_Martin schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:52:
Het zijn twee voorwaarden waar je allebei aan moet voldoen, de dikgedrukte uitzondering geldt alleen voor de tweede voorwaarde, die van 1225 uur blijft dus staan.

Het urencriterium geldt weliswaar als voorwaarde voor ontvangen zelfstandigenaftrek, maar is geen voorwaarde om te ondernemen en staat jou dus niet in de weg om een dag in de week te ondernemen.

Over activiteiten die jou ondernemer voor de btw maken, kan je gewoon de BTW verrekenen.
Dank voor de uitleg, dan mag ik ook de BTW terugvorderen van zakelijke aankopen en deze ook afschrijven toch?
hackerhater schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:49:
Je mag inderdaad gewoon als ondernemer starten.
Enige dat is dat je geen recht hebt op de zelfstandige aftrek en zo met zo weinig uren dus je betaald er meer belasting over.
Net kreeg ik een payrol offerte binnen waarbij ik 43% netto overhield en toen dacht ik, dat kan vast beter.

[ Voor 52% gewijzigd door LoCuTuS2000 op 10-07-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
LoCuTuS2000 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Het is een consultancy opdracht in een andere sector, daar heb ik inderdaad al toestemming voor. Ben lid van een panel die analisten en investeerders verbind met kennis houders en daar had ik al toestemming voor. Als het serieuze vormen aanneemt dan zal ik dat wel formaliseren voor ik de opdracht accepteer.
[...]

Dank voor de uitleg, dan mag ik ook de BTW terugvorderen van zakelijke aankopen en deze ook afschrijven toch?

[...]

Net kreeg ik een payrol offerte binnen waarbij ik 43% netto overhield en toen dacht ik, dat kan vast beter.
Ja je kan gewoon alles zakelijk doen en de zakelijke kosten van je winst aftrekken.
BTW hoeft je als ondernemer ook niet te betalen en krijg je dus terug bij je aangifte omzetbelasting elk kwartaal.

Aan het eind van het jaar hou je winst (inkomsten-kosten) over en daarover gaan een aantal belastingvoordeeltjes. De belangrijkste die parttimers niet halen is de zelfstandigenaftrek met zijn 1225 uur eis. Als je de eis wel haalt mag je, 7030 euro van je belastbaar inkomen aftrekken.
De tweede die je als bedrijf onder de 1225 uur niet mag gebruiken is de startersaftrek die nog weer 2123 euro van je belastbaar inkomen kon afhalen.

Als je in loondienst niet al teveel verdiend en in schaal 1 zit met 37,75% belasting scheelt het 3.455 netto per jaar.

En als je wel leuk zou verdienen en in schaal 2 valt met 49,5% dan was het zelfs 4530 euro netto verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 10-07-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Ernemmer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Ja je kan gewoon alles zakelijk doen en de zakelijke kosten van je winst aftrekken.
BTW hoeft je als ondernemer ook niet te betalen en krijg je dus terug bij je aangifte omzetbelasting elk kwartaal.

Aan het eind van het jaar hou je winst (inkomsten-kosten) over en daarover gaan een aantal belastingvoordeeltjes. De belangrijkste die parttimers niet halen is de zelfstandigenaftrek met zijn 1225 uur eis. Als je de eis wel haalt mag je, 7030 euro van je belastbaar inkomen aftrekken.
De tweede die je als bedrijf onder de 1225 uur niet mag gebruiken is de startersaftrek die nog weer 2123 euro van je belastbaar inkomen kon afhalen.

Als je in loondienst niet al teveel verdiend en in schaal 1 zit met 37,75% belasting scheelt het 3.455 netto per jaar.

En als je wel leuk zou verdienen en in schaal 2 valt met 49,5% dan was het zelfs 4530 euro netto verschil.
Bedankt voor de uitleg, ik moet maar eens goed gaan rekenen hier aan om te zien of het de moeite waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Woy schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:16:
Hoe zit het met de bijtelling op een fiets van de zaak. Dat is in principe 7%, maar kun je de fiets na hem volledig afgeschreven te hebben gewoon als privé aanmerken en dus stoppen met de bijtelling? Of mag je de fiets ook niet overhevelen naar het privé vermogen?
Die is gewoon op na 5 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:04:
Keuze is inderdaad 1x per auto. Hoe dat zit als je gebruiksmix later uit de 10/90 loopt..?
Buiten de 10/90 is er geen keuze meer en ben je verplicht om het zakelijk of privé te beschouwen. Dat is de enige manier om een auto van zakelijk naar privé te krijgen: geen zakelijke km meer rijden zodat hij verplicht tegen marktwaarde naar privé moet. Een jaar later kun je dan weer zakelijk gaan rijden tegen 19 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 23:15
GrooV schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 00:29:
[...]

Die is gewoon op na 5 jaar.
Nouja, meeste fietsen gaan wel langer mee dan 5 jaar denk ik. Ik zou even kijken wat een dergelijke fiets na 5 jaar op marktplaats doet, dan pak je de laagste prijs die je kan vinden, en maak je daar een screenshot van. Dan heb je een redelijke onderbouwing dat dat de marktwaarde is na die tijd. Vervolgens schrijf je 'm af tot aan dat restbedrag, en koop je 'm in prive van je onderneming voor dat bedrag.

Is dat je allemaal te veel moeite, @Woy, dan zou ik 'm gewoon afschrijven tot 50 euro, en dan voor dat bedrag overhevel naar privé. Daarmee voorkom je in ieder geval dat er ooit een belastinginspecteur zou klagen dat je dingen 'zo maar' overhevelt naar prive, en beperkt zich de discussie of je daar een juiste waarde aan geplakt hebt. Die eerste discussie is eenvoudig te winnen door een inspecteur, die tweede not so much (en zal 'ie dan ook niet snel beginnen).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je mag afschrijven naar nihil in 5 jaar. Vakt een e-bike onder VAMIL? Dan nog sneller.

Echter: dat betreft alleen de boekwaarde. Bij onttrekking aan de zaak is een marktwaarde nodig. Is die hoger dan de boekwaarde, dan resteert een belastbare boekwinst in het jaar van verkoop.

Nou zitten er redelijk brede marges aan een waardering. Marktplaats is je vriend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 23:15
t_captain schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:50:
Je mag afschrijven naar nihil in 5 jaar.
Waar komt die nihil vandaan? Uit het handboek ondernemen 2020 van de belastingdienst haal ik:
de restwaarde
De restwaarde is de geschatte waarde die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog heeft op het moment dat u het niet meer kunt gebruiken voor de uitoefening van uw onderneming. Voor het bepalen van de restwaarde kunt u overleggen met de leverancier van het bedrijfsmiddel. Deze leverancier kan meestal goed inschatten wat het bedrijfsmiddel na verloop van tijd nog waard is.

de vermoedelijke gebruiksduur (in hele jaren)
In principe is de vermoedelijke gebruiksduur de technische levensduur van het bedrijfsmiddel, dus de periode totdat het helemaal versleten is. Maar u mag uitgaan van de economische levensduur als die korter is dan de technische levensduur. De economische levensduur van een bedrijfsmiddel is verstreken als het geen economisch nut meer heeft voor uw onderneming, ook al is het technisch nog in goede staat.
offtopic:
Overigens denk ik niet dat de BD echt moeilijk gaat doen bij 1 enkele fiets. Maar in principe geldt natuurlijk het streven alles volgens het boekje te doen...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
Voor een IB ondernemer gelden de volgende normen:

10-90% zakelijk gebruik -> keuze om de auto tot privé of zakelijk vermogen te rekenen
90%-100% zakelijk gebruik -> auto verplicht zakelijk

Niet helemaal waar:

Er is een rechtzaak geweest en daar is de rechter in meegegaan dat de scheiding al bij 500km ligt, dus niet minimaal 10% zakelijk rijden. Dit omdat als je een lease auto hebt je ook na 500km bijtelling moet gaan betalen. Ik heb het artikel voor mijn administratie opgeslagen, en, de link stond erbij, dus hierbij:

https://www.sra.nl/Nieuws...B26134AA094FEC17BE27B855B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Een fiets met twee slappe banden en scheef stuur levert vaak alleen schroot prijzen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Een auto met een verlopen apk is ook minder waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
pirke schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:02:
Een auto met een verlopen apk is ook minder waard ;)
Goeie. APK laten verlopen, overnemen naar prive en hup, goedkeuren :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Goeie. APK laten verlopen, overnemen naar prive en hup, goedkeuren :-P
Bij een auto kan dat dus niet zomaar, want je mag die keuze naar eenmaal maken. Behalve als je er niet meer zakelijk mee rijdt.

Dat was ook de reden voor mijn vraag over een fiets, ik wist niet of er daar soortgelijke regels voor gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wel benieuwd of dit hele corona gebeuren daarin nog meetelt. Vorig jaar haalde ik 10%+ zakelijk zonder problemen. Dit jaar vraag ik me dat hard af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:58:
Wel benieuwd of dit hele corona gebeuren daarin nog meetelt. Vorig jaar haalde ik 10%+ zakelijk zonder problemen. Dit jaar vraag ik me dat hard af.
Geen idee ik hou geen km's bij. Maar aangezien ze bij het urencriterium zeggen dat van maart - september (of oktober) je mag doen alsof je 24 uur per week hebt gewerkt (ook als je normaal in de zomer 0 uren zou draaien 8)7 ) geloof ik niet dat het dit jaar echt een ding zal worden. Al zul je dit de komende 7 jaar moeten onthouden als argument want de controle kan natuurlijk best pas in 2026 komen.

Sowieso (in zijn algemeenheid) eigenlijk geen idee hoe je moet aantonen dat je minimaal 10% zakelijk rijdt met je auto. Je bent niet verplicht een km registratie bij te houden, maar hoe moet je het wel aantonen? Ik heb 2 auto's, ik ga echt niet bijhouden met welke auto ik wanneer heb gereden. Zakelijk niet en prive al helemaal niet. Dan moet je het wellicht aannemelijk maken, maar ik hou ook niet bij of ik bij klanten op locatie ben geweest (tenzij ik reiskosten/tijd kan doorbelasten), en ook daar voel ik weinig voor om dat bij te houden... heb wel wat beters te doen met mijn tijd. Op GoT rondhangen bijvoorbeeld :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Dat is eigenlijk wel een goede vraag, Ik zie het ook nog wel gebeuren dat ik dit jaar onder de 10% zakelijk blijf, al zijn mijn privé KM's ook wel een stuk minder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Tijd voor een paar bezoeken aan relaties, klanten, en misschien een beurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Als éénpitter met een motor, bus, elektrische auto en een youngtimer ga je misschien vragen krijgen, maar met één vervoersmiddel echt niet..

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 13-07-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Voor een auto geldt niet de 10% regel, maar minimaal 500km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Die 500KM zit ik al zwaar over, maar dit jaar gaat het percentage privégebruik een stuk hoger worden dan 10%.
Niet omdat er zoveel meer privé mee gereden is.
Naja ik vraag vrouwlief die auto 1 keer in de 2 weken naar haar werk te nemen zodat ie tenminste nog rijd. Dus strikt gezien meer privégebruik, maar dat is puur verhinderen dat de accu e.d. stuk gaat.

Maar bijna alle zakelijke ritten zijn weggevallen en dat merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:11:
Sowieso (in zijn algemeenheid) eigenlijk geen idee hoe je moet aantonen dat je minimaal 10% zakelijk rijdt met je auto. Je bent niet verplicht een km registratie bij te houden, maar hoe moet je het wel aantonen?
Ik heb een keer te maken gehad met een inspecteur van de belastingdienst en dat was een enorm schappelijk type. Het ging er toen om dat we aannemelijk moesten kunnen maken dat er tussen mijn vader en mij inderdaad een werknemer-werkgever relatie was (ik werkte toen in 't bedrijf van m'n vader). Die dacht actief mee met ons.

Zorgen maken doe ik me hier niet echt over. Zo lang je het aannemelijk kan maken (en dat kan ik als software engineer die vooral bij klanten werkt), kan ik dat wel. Het wordt wat anders als ik een volledig remote klus voor een bedrijf in de VS zou doen.

Ik denk dat het meer een stok is die ze kunnen gebruiken als mensen echt rare shit doen. Zoals hun zeilboot als zakelijk vervoermiddel opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Deveon schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:56:
Als éénpitter met een motor, bus, elektrische auto en een youngtimer ga je misschien vragen krijgen, maar met één vervoersmiddel echt niet..
Nee, het was vooral een hypothethische vraag. Ik maak me er echt geen zorgen over. Ik heb ook maar 1 vervoermiddel; m'n Volvo V70 youngtimer.

Ik vind het een stuk aannemelijker dat op relatief korte termijn die YT regeling gaat verdwijnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 13-07-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:18:
Voor een auto geldt niet de 10% regel, maar minimaal 500km.
Zelfs dat wordt nog een uitdaging dit jaar volgens mij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:08:
[...]
Ik vind het een stuk aannemelijker dat op relatief korte termijn die YT regeling gaat verdwijnen.
Het is zeker een mogelijkheid, maar op zich zou dat wel vreemd zijn, want voor een dergelijk oude auto zou het totaal buiten proportie zijn om met de nieuwwaarde te rekenen voor bijtelling. Het zou voornamelijk een reden zijn om oude auto's niet meer als zakelijk vermogen te zien, of om voor privé een ander voertuig te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@hackerhater zolang je 500km zakelijk hebt gereden maakt de hoeveelheid privé km niet uit.

Mijn zakelijke km zijn ook bijna 0 momenteel, in het begin van het jaar genoeg gereden.

Ik moet alleen nog even kijken hoe ik met de zonnepanelen uitkom: 10% vd opgewekte stroom moet voor de auto gebruikt worden, en met deze mooie lente kom ik naar verwachting tussen de 11 en 12 mWh opgewekte stroom uit... Met een auto die voornamelijk stil staat wordt dat nog spannend of ik de 10% ga halen :) Aan de andere kant is dit een heel uitzonderlijk jaar, daar zal een rechter ook wel rekening mee houden.

Ik heb hoe dan ook "wat" overproductie dit jaar ... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
[...]

No problem:
ybos schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Niet helemaal waar:

Er is een rechtzaak geweest en daar is de rechter in meegegaan dat de scheiding al bij 500km ligt, dus niet minimaal 10% zakelijk rijden. Dit omdat als je een lease auto hebt je ook na 500km bijtelling moet gaan betalen. Ik heb het artikel voor mijn administratie opgeslagen, en, de link stond erbij, dus hierbij:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
pirke schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:47:
@hackerhater zolang je 500km zakelijk hebt gereden maakt de hoeveelheid privé km niet uit.
Wel voor de BTW correctie ;) Ik heb het gevoel dat ik die niet leuk ga vinden over 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
hackerhater schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:49:
[...]

Wel voor de BTW correctie ;) Ik heb het gevoel dat ik die niet leuk ga vinden over 2020.
gewoon 2,7% toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dat ligt eraan welke schaal je pakt. Je kan ook het op daadwerkelijke verhouding doen als je de kilometers goed bij houd.

Over 2020 maar eens kijken wat gunstiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ybos schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Niet helemaal waar:

Oh, dat is top. Goed om te weten!

Dit soort dingen is waarom dit zo'n fijn topic is d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 13-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 23:32
Ik heb inmiddels (via mijn tussenpartij) ook het verzoek gehad tarief neerwaarts bij te stellen, ivm crisis.

Meerdere hier hebben zo'n zelfde verzoek gehad kan ik me herinneren? Hoe is dat uiteindelijk afgelopen en hoe hebben jullie het gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:54
Aan mij werd gevraagd om 20% reductie. Dit teruggebracht tot 9% reductie, met de duidelijke mededeling dat dit alleen voor dit jaar geld. Is overigens een klant met alleen korte projecten (+/- 1 tot 2 maanden), 1x tot maximaal 3x per jaar. Ik kon het werk voor nu wel gebruiken. Geen tussenpersoon.

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Stefangrp schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:04:
Ik heb inmiddels (via mijn tussenpartij) ook het verzoek gehad tarief neerwaarts bij te stellen, ivm crisis.

Meerdere hier hebben zo'n zelfde verzoek gehad kan ik me herinneren? Hoe is dat uiteindelijk afgelopen en hoe hebben jullie het gespeeld?
Zelf gelukkig dit nog niet meegemaakt, maar moet wel een nieuw project gaan zoeken ivm aflopen van mijn huidige project. Merk toch dat het tarief iets aan het drukken is en er maar wat graag developers voor 5 a 10 euro minder aan de bak gaan.

Enig idee wat jouw tussenpartij voor marge heeft? Gaan ze ook netjes iets inleveren op die marge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 23:32
Ze vangen €12,50 bovenop mijn €90. Uiteraard "kan daar niks vanaf".

Ik heb die klus voor maar 16 uur dus ik neig naar principes laten prevaleren :)
Anderzijds is het wel mijn enige betaalde klus haha.

Maar morgen eerst eens navraag doen bij mijn manager. Gelukkig is het vakantietijd dus ze kunnen slecht zonder me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou in het geval van een tussenpartij inderdaad eerst even proberen te checken wat het originele verzoek van de klant is, en proberen de tussenpartij het grootste deel van de tarief reductie te laten nemen.

Natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe graag je de opdracht wil voortzetten en de kans dat de klant de opdracht stopzet als je niet akkoord gaat.

Pagina: 1 ... 162 ... 643 Laatste