Woy schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:30:
[...]
Ik ben dan vooral erg benieuwd hoe groot dat probleem van ZZP'ers in de bijstand daadwerkelijk is. Voor de hoogopgeleide ZZP'ers verwacht ik niet erg groot, voor de onderkant van de markt waarschijnlijk wat meer, maar dan lijkt mij dat ook daar het probleem bij uitbuiting van de onderkant van de markt zit.
Dan nog lijkt mij de oplossingsrichting die nu gezocht wordt niet wenselijk, want voor een kennisland zoals Nederland is het volgens mij essentieel dat je ondernemerschap stimuleert, en niet tegenwerkt. Natuurlijk is freelancen niet de grootste vorm van ondernemerschap, maar ik denk wel dat het erg bijdraagt aan het klimaat waar daar ruimte voor is.
Hoewel er ongetwijfeld ook weerstand komt als er fiscale voordelen aangepast worden lijkt mij de basis om gewoon een eerlijk belasting klimaat te hebben voor zowel mensen in loondienst, ZZP'ers, MKB en Multinationals. Dan krijg je ook een level playing field, ik heb het idee dat het nu wel erg in het voordeel van de multinationals en grote bedrijven ligt.
Ook hier weer volledig mee eens.
Ik ben eens op zoek gegaan naar wat info, en kom
bij het CBS dit tegen.
Een paar dingen die mij opvallen:
- ZZP-en is blijkbaar een 'mannending'
- "Zzp’ers zijn hoger opgeleid dan werknemers. Van de zzp’ers is 46 procent hoogopgeleid, 36 procent middelbaar en 16 procent laagopgeleid. Bij werknemers is het percentage middelbaar opgeleiden het hoogst (41); 37 procent is hoogopgeleid en 21 procent laagopgeleid"
- Ruim 80% van de zzp-ers is dienstverlener (verkoopt arbeid), dus dat zijn niet de bakkers, slagers, boeren e.d.
Van die 80% is het percentage hoogopgeleid nog wat hoger gok ik. Stel dat zo'n 50% van de zzp-ers valt in 'hoogopgeleide dienstverlener'. Bij de groep 'middelbaar' denk ik vooral aan technici (bouw/installatie/etc) en cultuur/evenementen, en bij de laagopgeleid aan de bezorgers.
Dan lijkt die 50% wel een makkelijke groep om snel belasting te halen, hoewel die groep naar mijn verwachting ook al significant belasting betaalt. Alleen denk ik niet dat ze het gaan redden om die terug te dwingen naar het werknemerschap...
En als het gaat over gebruik van het sociale vangnet, dan verwacht ik die eigenlijk het meest bij de middelbaar opgeleiden.
Edit: nog wat leesvoer:
https://www.rijksoverheid...tandigen-zonder-personeel.
Uit de samenvatting:
Zzp’ers hebben in hun arbeidsverleden vaker een beroep op een uitkering gedaan dan
werknemers met een vast contract en ongeveer even vaak als werknemers met een flexibel
contract. Hun ervaren gezondheid is vergelijkbaar met die van werknemers. Ongeveer één op
de drie zzp’ers verzekert zich tegen arbeidsongeschiktheid.
Zzp’ers hebben een lager gemiddeld persoonlijk bruto inkomen dan werknemers
(respectievelijk 33 duizend en 37 duizend euro), maar het gestandaardiseerd besteedbaar
huishoudinkomen is gelijk (gemiddeld 27 duizend euro). Het lagere inkomen van de zzp’er
wordt gecompenseerd door de lagere belasting- en premiedruk en een hogere
toeslagenaanspraak.
Het vermogen en (huishoud)inkomen van zzp’ers is schever verdeeld dan bij werknemers. Het
gemiddeld inkomen is redelijk vergelijkbaar met het gemiddeld inkomen van werknemers,
maar goedverdienende zzp’ers verdienen gemiddeld meer dan goedverdienende werknemers
en er zijn relatief meer zzp’ers met een huishoudinkomen beneden de lage-inkomensgrens dan
werknemers. Dit wordt voor een deel verklaard doordat het inkomen van zelfstandigen over de
tijd sterker schommelt. Overigens is de spreiding bij zelfstandigen met personeel (zmp’ers) nog
groter.
Dit sterkt mij in de gedachte dat er een grote groep zzp-ers is die het weliswaar als 'hoofdinkomen' heeft, maar dat nog steeds relatief laag is (weinig tijdsbesteding, wellicht ook een deel aan de bovenkant die financieel onafhankelijk is en nog werkt voor 'de leuk').
En:
Het zou voor mensen met relatief lage kansen op bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid of
werkloosheid interessant kunnen zijn om zzp’er te worden, omdat zij als werknemer meer moeten
bijdragen aan werknemersverzekeringen dan zij verwachten er profijt van te hebben. Door zzp’er
te worden onttrekken zij zich dan aan het verplichte solidaire systeem van sociale zekerheid. Er
zijn echter geen aanwijzingen dat dit proces zich in de praktijk voordoet: zzp’ers lijken in
verzekeringstermen geen betere risico’s te zijn dan werknemers. Ook zijn er geen aanwijzingen dat de groei van het aantal zzp’ers gepaard is gegaan met een hoger beroep op de bijstand. Er is
mogelijk wel een effect op het maatschappelijk draagvlak en het bereik van het sociale
zekerheidsstelsel, doordat er concurrentie plaatsvindt tussen groepen die wel verplicht verzekerd
zijn (werknemers) en groepen die zich – vrijwillig of noodgedwongen – niet of minder verzekeren
(zzp’ers). Wanneer werkgevers als gevolg van deze concurrentie in toenemende mate kiezen voor
het inhuren van zzp’ers in plaats van het in dienst nemen van werknemers dan neemt het bereik
van het sociale zekerheidsstelsel af. Ook kan het grote verschil in belasting- en premiedruk leiden
tot gevoelens van onrechtvaardigheid en een afnemende bereidheid om bij te dragen.
Dus die verplichte AOV voegt ook niets toe.
En hier is'ie dan:
Zzp’ers maken in grote lijnen dezelfde aanspraak op overheidsuitgaven als werknemers. De groei
van het aantal zzp’ers zorgt voor een beperkte stijging van de overheidsuitgaven, doordat zij vaker
aanspraak maken op toeslagen als gevolg van de doorwerking van ondernemersfaciliteiten op het
verzamelinkomen. De inkomsten uit belastingen en premies voor de volksverzekeringen worden
gedrukt doordat met de groei van het aantal zzp’ers, het gebruik van faciliteiten voor ondernemers
meegroeit. De opkomst van zzp’ers gaat daarom per saldo gepaard met een afname van de
overheidsinkomsten en een beperkte toename van de overheidsuitgaven. Daar staan in beperkte
mate positieve externe effecten – innovatie en werkgelegenheid – tegenover. Per saldo is het effect
van de groei van het aantal zzp’ers op de overheidsfinanciën zeer waarschijnlijk negatief
Gekozen oplossing: zzp-ers moeten weer werknemer worden.
Maar dat gaan ze niet doen. Los dan gewoon dit probleem op en wijzig die fiscale regels.
[
Voor 46% gewijzigd door
BertS op 23-06-2020 22:09
]