Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:33

page404

Website says no

even een praktische vraag, hoe verreken je BTW van buitenlandse bonnetjes? In dit geval tanken in Duitsland. Kan dat gewoon?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
page404 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:34:
even een praktische vraag, hoe verreken je BTW van buitenlandse bonnetjes? In dit geval tanken in Duitsland. Kan dat gewoon?
Mijn boekhouder vraagt deze altijd gewoon 'terug' (want je hebt feitelijk ten onrechte BTW betaald):
https://www.belastingdien...r_kunt_u_een_verzoek_doen

"Verrekenen" zou ik niet doen, dat is volgens mij niet de juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

las3r schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:38:
[...]

Mijn boekhouder vraagt deze altijd gewoon 'terug' (want je hebt feitelijk ten onrechte BTW betaald):
https://www.belastingdien...r_kunt_u_een_verzoek_doen

"Verrekenen" zou ik niet doen, dat is volgens mij niet de juiste manier.
Verrekenen is misschien niet het goede woord :) Ik begrijp dat er een aparte aanvraag gedaan moet worden en er is ook een drempel van 50€. Ik ga die moeite voor dat tientje maar niet doen ;) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Het wordt pas echt interessant als je een obscuur (duur) product moet kopen bij een poolse webshop waar ze van VAT-exemption niet afweten en niet willen meewerken. Dan heb je in ieder geval nog een manier om 't terug te krijgen. Of een vakantie naar het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Heb hier een verzoek/mededeling gekregen om mijn tarief met 20% te verlagen en naar 36 uur te gaan. Plus dat ik verplicht een maand vrij zou moeten zijn dit jaar.
Gaat lekker hier. Net terwijl ik hier de kar aan het trekken ben want ze zijn zo blij met mij hier. Ze hopen dat ik niet wat anders vind wat beter betaalt want ze zouden mij liever niet kwijt willen.

Ik gaf aan dat dit een hele vreemde manier is om dit aan te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:05
Waarom zou je daar in vredesnaam akkoord mee gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@com2,1ghz dat ze vragen of je minder uren wil maken zou ik niet zo'n probleem vinden, maar inderdaad 20% tarief verlaging zou ik niet zomaar mee akkoord gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Is feitelijk een reductie van 28%. Dat vind ik ook nogal wat. Ik weet niet of je tarief al relatief hoog was, maar dan nog is het een behoorlijke aderlating. Jij zegt nu op met je opzegtermijn + 1 maand (waarin je vrij neemt O-) )?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Woy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:09:
@com2,1ghz dat ze vragen of je minder uren wil maken zou ik niet zo'n probleem vinden, maar inderdaad 20% tarief verlaging zou ik niet zomaar mee akkoord gaan.
Heb het rechtstreeks van de klant gehoord omdat hij dat netter zou vinden. Ik gaf ook aan of minder uren een optie zouzijn want ik lever niet minder werk/kwaliteit. Dat zou niet kunnen want corporate, komt van bovenaf bla bla.

Wacht nog even op het belletje van de broker want ik heb met hun een overeenkomst.

En het is ook een beetje tijd dat ik wat anders ga zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:44:
Heb hier een verzoek/mededeling gekregen om mijn tarief met 20% te verlagen en naar 36 uur te gaan. Plus dat ik verplicht een maand vrij zou moeten zijn dit jaar.
Gaat lekker hier. Net terwijl ik hier de kar aan het trekken ben want ze zijn zo blij met mij hier. Ze hopen dat ik niet wat anders vind wat beter betaalt want ze zouden mij liever niet kwijt willen.

Krijg je ook nog iets terug hiervoor? Bij ons hebben ze dit ook gedaan (de meeste hebben wel iets ingeleverd) en stond op contract enkele maanden zekerheid tegenover (terwijl dat eigenlijk al zeer reëel was).

En; wat als je niet akkoord gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
com2,1ghz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Heb het rechtstreeks van de klant gehoord omdat hij dat netter zou vinden. Ik gaf ook aan of minder uren een optie zouzijn want ik lever niet minder werk/kwaliteit. Dat zou niet kunnen want corporate, komt van bovenaf bla bla.

Wacht nog even op het belletje van de broker want ik heb met hun een overeenkomst.

En het is ook een beetje tijd dat ik wat anders ga zoeken
Dan zou ik lekker tegen de broker zeggen dat hij het maar regelt, en desnoods iets van zijn marge inlevert. En dat jij best bereid bent om naar 36 uur te gaan voor hetzelfde uurtarief.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ben jij de enige freelancer die dit verzoek heeft gekregen?
En die verplichte maand vrij, is het niet zo dat je sowieso (bijv. in de zomer en rond de kerst) dat aantal dagen niet werkt?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:19
Ik heb een verlenging gekregen voor hetzelfde prima tarief (zonder discussie daarover) maar wel van 40 naar 16u.
Dat had zonder crisis wellicht 24-32u geweest.

Maar de tariefdruk mert ik in de markt wel ja. Werd vorige week gebeld door een recruitment bureau voor een klus waarvoor €90 voor mij echt geen gek tarief is. Maar "vanwege de huidige marktomstandigheden" konden ze nu maximaal €75 aanbieden. Naam vd opdrachtgever niet genoemd, maar ik denk dat het om een verzekeraar gaat. En die merken relatief weinig van deze crisi.

Ik heb ze maar vriendelijk bedankt. Aan die race tot the bottom doe ik (voorlopig nog niet) mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefangrp op 08-06-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Laatst online: 17-09 12:22
TucanoItaly schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Ben jij de enige freelancer die dit verzoek heeft gekregen?
En die verplichte maand vrij, is het niet zo dat je sowieso (bijv. in de zomer en rond de kerst) dat aantal dagen niet werkt?
Members only:

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
@--WaaZaa-- Welke bank is dat?

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 08-06-2020 11:38 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Da's klote. Maar als je zo onmisbaar bent, kun je dan niet gewoon 'nee' zeggen? Natuurlijk een gok en je moet wel bereid zijn daadwerkelijk weg te gaan. Maar 20% is veel.

Andere optie is akkoord gaan en iets anders zoeken natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Tja. Alle mensen die geen keus hebben gaan akkoord, veel van de mensen die wel een keus hebben niet. Dit soort acties is dus een hele goeie manier om het kaf van het koren te scheiden. Alleen is het koren dan weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Hydra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Tja. Alle mensen die geen keus hebben gaan akkoord, veel van de mensen die wel een keus hebben niet. Dit soort acties is dus een hele goeie manier om het kaf van het koren te scheiden. Alleen is het koren dan weg.
Klopt ja. Of degenen die niet akkoord gaan blijven gewoon onder huidige tarief zitten en degenen die hun poot niet stijf durven houden leveren in. Ik heb dit een jaar of 8-9 geleden ook meegemaakt. Alle ZZP-ers werd toen 'verzocht' om tarief met 15-20% te verlagen. Ik en een collega ZZP-er zijn daar niet mee akkoord gegaan. We bleven toen onder huidige voorwaarden de klus afmaken. Maar ik weet dat anderen wel akkoord zijn gegaan met tariefsverlaging destijds. Ofwel volledig, of een iets mindere verlaging als tegenbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:22
<-- zelfde melding (zelfde bank gok ik)

- 20% tarief verlaging
- 5 weken vakantie opnemen
- max 36 uur p/w schrijven

Dit gaat bij alle externe brokers neergelgd worden, behalve Brainnet en FastFlex (primaire leveranciers zzp-only)
Alle externen die onder de vlag van een andere broker zitten gaan wssnlijk 'pech' hebben.

Ik vermoed dat de Bank alle detacheerders de mes op de keel gaat zetten.
Strekking was namelijk ook: Akkoord gaan of per 1 september is je contract opgezegd

Dat veel ZZP' ers ook via zulke detacheerders zijn geplaatst is dan maar collateral damage.

Ben benieuwd, ben alleen bang voor een kwalijke trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Dat is het dus waarom het lastig is zelf met een goed CV en goede kansen is het extreem moeilijk nu te starten op een nieuwe klus.

Gelukkig vorige week weer een aantal zeer concrete opties maar toch het gaat langzaam.

Het is bij veel al gebeurd of minder uren schrijven (8 uur bijvoorbeeld) maar wel werken.of 20-25% korting op tarief het is niet heel vreemd als je niet akkoord bent ook prima dan is einde maand je laatste dag.

Zie wel dat tarieven voor standaard Dev klussen erg laag worden nu 60-80 is nu de bandbreedte was eerst veel meer andere niche klussen kan het nog een beetje hoger maar verder dan 85 lijk ik niet te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Sjah, normaal zou ik in feb al verder wezen kijken (2 jaar nu bij dezelfde opdrachtgever) alleen zit ik samen met nog 1 collega het werk van heel team te doen en we zitten nu midden in een leuk traject (nieuwe tech voor mij).

Moet wel van 2 kanten komen.... dus ik ga nu maar weer actief verder kijken.
Mocht iemand wat weten ;-) (in het noorden, java achtig)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
'5 weken vakantie opnemen', en dan nog volhouden dat er geen gezagsrelatie is :D
In plaats dat ze gewoon tegen je zeggen 'we kopen dit jaar max X uur van je in, met een max van Y per maand', bepalen ze hoeveel je vrij moet nemen. Het moet niet gekker worden.

Edit: ik bedoel dit vanuit de redenering van die bank

[ Voor 9% gewijzigd door BertS op 08-06-2020 15:02 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
BertS schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:01:
'5 weken vakantie opnemen', en dan nog volhouden dat er geen gezagsrelatie is :D
In plaats dat ze gewoon tegen je zeggen 'we kopen dit jaar max X uur van je in, met een max van Y per maand', bepalen ze hoeveel je vrij moet nemen. Het moet niet gekker worden.

Edit: ik bedoel dit vanuit de redenering van die bank
Je snapt natuurlijk dat het via de officiele manier anders verwoord is. 36uur * 47week is natuurlijk waar het om gaat. (ipv 40*52)

Dacht dat we zulke muggenzifterij wel aan de Belastingdienst overlieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:14
page404 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:34:
Deze BTW terugvragen uit Duitsland kan, zie: https://www.belastingdien...agen_uit_andere_eu_landen

In mijn geval heb ik het niet gedaan (2 keer de auto opgeladen in Duitsland met wintersport). De totale BTW was verwaarloosbaar en mij niet de moeite van inloggegevens aanvragen waard. In dat geval kan je 100% van de kosten als zakelijk boeken (BTW dus op 0% zetten).

Mocht je een boekhouder hebben die alles voor je doet, dan zal deze vast al inloggegevens hebben om deze BTW terug te kunnen vragen. In dat geval zal ik dat lekker door de boekhouder laten doen, je betaalt immers voor zijn dienstverlening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 16:41

ralpje

Deugpopje

Zijn er hier ook ZZP'ers die (Microsoft) trainingen geven?
Ik kan binnenkort een MCT status aanvragen en ben aan het overwegen om dan (al dan niet naast m'n reguliere baan als 'opstapje') te starten met freelancen in de 'trainingswereld'.
Veel van dit soort trainingen worden uiteraard aangeboden door de groteren trainingsbedrijven (GlobalKnowledge, Fastlane, etc.) die daarvoor hun trainers extern inhuren.
Ik kan echter nérgens vinden wat nu het gangbare inhuurtarief voor zo'n trainer is en dat maakt het voor mij wat lastig om een businesscase te maken. Wellicht dat iemand hier daar wat informatie over wil delen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
wvdl schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:24:
[...]

Je snapt natuurlijk dat het via de officiele manier anders verwoord is. 36uur * 47week is natuurlijk waar het om gaat. (ipv 40*52)

Dacht dat we zulke muggenzifterij wel aan de Belastingdienst overlieten.
Ze gaan normaal gesproken uit van 40x52? Hier is het max 38 per week, minus vakantie, feestdagen en zelfs ziektedagen. Normaal gesproken geen probleem als we er overheen gingen (tot wel 30%), maar nu is het een risico dat die uren daarboven niet uitbetaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:51

sebasd

loopt op espresso

ralpje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:36:
Zijn er hier ook ZZP'ers die (Microsoft) trainingen geven?
Ik kan binnenkort een MCT status aanvragen en ben aan het overwegen om dan (al dan niet naast m'n reguliere baan als 'opstapje') te starten met freelancen in de 'trainingswereld'.
Veel van dit soort trainingen worden uiteraard aangeboden door de groteren trainingsbedrijven (GlobalKnowledge, Fastlane, etc.) die daarvoor hun trainers extern inhuren.
Ik kan echter nérgens vinden wat nu het gangbare inhuurtarief voor zo'n trainer is en dat maakt het voor mij wat lastig om een businesscase te maken. Wellicht dat iemand hier daar wat informatie over wil delen :)
Even zoeken op ‘training’ in dit topic levert een redelijk recente discussie op. Dit is mijn reactie:

sebasd in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 6% gewijzigd door sebasd op 08-06-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
Deveon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Ze gaan normaal gesproken uit van 40x52? Hier is het max 38 per week, minus vakantie, feestdagen en zelfs ziektedagen. Normaal gesproken geen probleem als we er overheen gingen (tot wel 30%), maar nu is het een risico dat die uren daarboven niet uitbetaald worden.
Deze bank heeft dan in laatste 2 weken van december ook zo'n 'freeze' period, maar daar kon je nog een "uitzondering" voor krijgen, dat gaat nu ook niet meer lukken. (die 2 weken freeze zit wel in die totale 5 weken trouwens)

Ik geloof best dat er wel een paar zijn die geen vrij nemen. Voor mij raken die mij het minst. Werk al 36u p/w en neem al 6+ weken vrij per jaar.

Dan blijft er die 20% tarief reductie over.. en das toch wel fors :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat gelul over vakantie is ook maar vaag. Je wordt ingehuurd om een klus te klaren. Dat kost, met of zonder vakantie, toch evenveel uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Laatst online: 22-09 20:34
wvdl schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:58:
Dan blijft er die 20% tarief reductie over.. en das toch wel fors :D
In zowel de interne communicatie hierover als het bericht dat ik van mijn broker heb ontvangen stond expliciet dat die verlaging niet van toepassing is op ZZPers:

"Please note: this specific measure does not apply to self-employed people"

(als dit inderdaad die met de leeuw betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Mirabello schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:20:
[...]

In zowel de interne communicatie hierover als het bericht dat ik van mijn broker heb ontvangen stond expliciet dat die verlaging niet van toepassing is op ZZPers:

"Please note: this specific measure does not apply to self-employed people"

(als dit inderdaad die met de leeuw betreft)
Op wie is het dan wel van toepassing? Op leveranciers etc?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Laatst online: 22-09 20:34
RomeoJ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Op wie is het dan wel van toepassing? Op leveranciers etc?
Ja, die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grand admiral Mause
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48
Hier is het ook interessant. Contract loopt tot einde jaar, geen vast aantal uren. Declarabel gemiddelde incl vakantie is ongeveer 35 uur per week geweest. Interne project codes moeten tegenover je uren staan. Dus geen code geen werk. Vorige maand gevraagd of ik uren wil reduceren naar 3-4 dagen per week met een minimum van 2 dagen per week waar een code voor beschikbaar is gemaakt. Over uur tarief valt niet te praten wat mij betreft. Liever minder uren dan minder per uur. Wat je heb weggegeven qua tarief komt niet makkelijk terug (bij dezelfde klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:44
jadjong schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:11:
Dat gelul over vakantie is ook maar vaag. Je wordt ingehuurd om een klus te klaren. Dat kost, met of zonder vakantie, toch evenveel uren?
Dat is hetzelfde met bedrijven die alle externen de laatste 2 weken van het jaar eruit gooien. In de praktijk gaan de managers dan richting overschrijding van het budget en op deze manier is hun eigen bonus veiliggesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jongetje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Dat is hetzelfde met bedrijven die alle externen de laatste 2 weken van het jaar eruit gooien. In de praktijk gaan de managers dan richting overschrijding van het budget en op deze manier is hun eigen bonus veiliggesteld.
Ja ik vind dat altijd zo getuigen van mismanagement en korte termijnvisie. Ik heb het ook al bij bedrijven ( consultancy ) gezien dat ze het personeel vragen om in december toch geen vrij te maken om zo meer declarabele uren te maken om het bedrijfsresultaat nog positiever te laten zijn.

Dat zijn toch dingen die totaal geen zoden aan de dijk zetten, als je op die manier je bedrijf stuurt ben je iedereen voor de gek aan het houden.

Prima dat er een budget is, maar maak daar dan gewoon aan het begin van het jaar duidelijke afspraken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Woy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:39:
[...]

Ja ik vind dat altijd zo getuigen van mismanagement en korte termijnvisie. Ik heb het ook al bij bedrijven ( consultancy ) gezien dat ze het personeel vragen om in december toch geen vrij te maken om zo meer declarabele uren te maken om het bedrijfsresultaat nog positiever te laten zijn.

Dat zijn toch dingen die totaal geen zoden aan de dijk zetten, als je op die manier je bedrijf stuurt ben je iedereen voor de gek aan het houden.

Prima dat er een budget is, maar maak daar dan gewoon aan het begin van het jaar duidelijke afspraken over.
Precies datgene wat ING óók al jarenlang doet, alleen net omgekeerd: ze eisen dat de contractors de laatste 2 weken van december vrij nemen (zoals @wvdl ook hierboven aangaf) zodat de cijfers nog iets opgepoetst kunnen worden voor het einde van het jaar -O-

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@RomeoJ ja inderdaad. Dat getuigt toch alleen van slecht management. Als je het van tevoren weet had je gewoon een cap af kunnen stemmen met contractors voor wat betreft het aantal te factureren (en dus af te nemen) uren, die kunnen dat dan door het jaar heen gewoon bewaken.

Als je het niet van te voren aan ziet komen dan is er helemaal iets mis met je forecasting.

Enige wat ik mij voor kan stellen is dat ze het gewoon van te voren afstemmen, en dat ze niet willen dat er mensen op dat moment werken omdat het door de lage bezetting op de een of andere manier een lagere efficiëntie zou bereiken.

Op zich zou ik er persoonlijk weinig moeite mee hebben om een dergelijke constructie aan te gaan, zolang het maar ruim van te voren afgestemd is. Het staat een opdrachtgever immers vrij om zelf te bepalen hoeveel van mijn diensten ze willen afnemen, het risico dat ik dan daarna ook minder capaciteit heb omdat ik andere werkzaamheden heb is natuurlijk wel voor de opdrachtgever zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
RomeoJ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Precies datgene wat ING óók al jarenlang doet, alleen net omgekeerd: ze eisen dat de contractors de laatste 2 weken van december vrij nemen (zoals @wvdl ook hierboven aangaf) zodat de cijfers nog iets opgepoetst kunnen worden voor het einde van het jaar -O-
Lang niet alleen ING, dat doen wel meer bedrijven. Ook omdat de bezetting met internals rond die periode vaak erg dun is, en men zich dus zorgen maakt over de productiviteit (lees: stukje gebrek aan vertrouwen)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Woy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:56:
@RomeoJ ja inderdaad. Dat getuigt toch alleen van slecht management. Als je het van tevoren weet had je gewoon een cap af kunnen stemmen met contractors voor wat betreft het aantal te factureren (en dus af te nemen) uren, die kunnen dat dan door het jaar heen gewoon bewaken.

Als je het niet van te voren aan ziet komen dan is er helemaal iets mis met je forecasting.

Enige wat ik mij voor kan stellen is dat ze het gewoon van te voren afstemmen, en dat ze niet willen dat er mensen op dat moment werken omdat het door de lage bezetting op de een of andere manier een lagere efficiëntie zou bereiken.

Op zich zou ik er persoonlijk weinig moeite mee hebben om een dergelijke constructie aan te gaan, zolang het maar ruim van te voren afgestemd is. Het staat een opdrachtgever immers vrij om zelf te bepalen hoeveel van mijn diensten ze willen afnemen, het risico dat ik dan daarna ook minder capaciteit heb omdat ik andere werkzaamheden heb is natuurlijk wel voor de opdrachtgever zelf.
Gaat om een momentopname en per kwartaal vanwege budgetten en begrotingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
com2,1ghz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Gaat om een momentopname en per kwartaal vanwege budgetten en begrotingen.
Ja, kortzichtig dus, of slechte planning/forecasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Woy schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:09:
[...]

Ja, kortzichtig dus, of slechte planning/forecasting.
Klinkt net als een corporate bedrijf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:19
Mensen doe niet zo moeilijk. Een hiring freeze voor de kerstperiode is een prima manier om kosten eerder in het jaar te funden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Lang niet alleen ING, dat doen wel meer bedrijven. Ook omdat de bezetting met internals rond die periode vaak erg dun is, en men zich dus zorgen maakt over de productiviteit (lees: stukje gebrek aan vertrouwen)
Externen hebben twee producten he. Hun eigen producitviteit maar ook de verandering die ze induceren bij interne medewerkers.

Dat laatste is gewoon een legitieme reden om voor inhuur te gaan boven extra intern personeel en die opbrengst vervalt wanneer het interne personeel er niet zit.
offtopic:
Daarnaast richt je jouw capex natuurlijk er op in dat begin december het budget weg is. Beter dan schaven dan onder budget eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:39
Nu ik door de corona omstandigheden veel thuiswerk en dit dr zomer nog wel gaat duren, ben ik op zoek naar een airco. Weet iemand in hoeverre dit fiscaal aftrekbaar is? Ik lees over EIA en KIA maar weer niet aftrekbaar vd omzet, wel weer de BTW.

Wat hulp zou fijn zijn haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:29
Dat is pas aftrekbaar als je een volledig thuiskantoor hebt, met alle regels van dien (eigen ingang, eigen sanitaire voorziening, etc. etc.).

Alleen dan zijn dingen voor dat kantoor aftrekbaar. Deze airco mag je dus waarschijnlijk uit eigen zak betalen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Enkel de KIA regeling wordt op veel site wel beschreven als toepasbaar, mits investering boven de 2400eu uitkomt.

Eigenlijk toch raar in deze tijd waar wordt verwacht dat iedereen maar thuis blijft werken? De overheid zou een btw stop op dit soort goederen moeten zetten zolang de corona maatregelen dit van ons vragen.

Straks is het 40 graden op mn zolder en zit je te zweten in allerlei calls..

[ Voor 11% gewijzigd door r0bb op 10-06-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is de verbouwing van je woonhuis om een officiële werkruimte te maken een zakelijke investering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Het is enkel een airco installeren om het thuiswerken te verbeteren. Kan het nauwelijks een verbouwing noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

t_captain schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:27:
Is de verbouwing van je woonhuis om een officiële werkruimte te maken een zakelijke investering?
Nee. Wel de inrichting en heel de reutemeteut. Maar de verbouwing die nodig is om er echt een zelfstandige ruimte van te maken volgens mij niet. (al kun je je afvragen of het slim is om bv 1 garage naar de zaak over te zetten).

Ik weet niet wat een airco kost maar als je goed kunt verdedigen dat je die ruimte alleen voor werk gebruikt, zou ik m wel zakelijk boeken. Ergste wat kan gebeuren is dat je een stukje verrekening krijgt bij controle als de inspecteur het er niet mee eens is. Of je boekt m zakelijk maar zet 'm op 25% prive of zo. Dan toon je ook een stukje goede wil zeg maar. Al is het makkelijker bij aanschaf < 450 euro want dat zijn sowieso geen investeringen en vallen dan ook wat minder op bij controle.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

r0bb schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:15:
Enkel de KIA regeling wordt op veel site wel beschreven als toepasbaar, mits investering boven de 2400eu uitkomt.

Eigenlijk toch raar in deze tijd waar wordt verwacht dat iedereen maar thuis blijft werken? De overheid zou een btw stop op dit soort goederen moeten zetten zolang de corona maatregelen dit van ons vragen.

Straks is het 40 graden op mn zolder en zit je te zweten in allerlei calls..
Tjah er zijn wel meer dingen discutabel. Voor thuiswerken heb je over het algemeen beter meubilair dan dat je in een kamertje zou zetten waar je af en toe even je belastingaangifte op doet en verder niet. Of je Ikea Billie om webshop voorraad in op te slaan, want dat is goedkoper dan echt winkelmeubilair. Maar de Billie mag je niet aftrekken, het echte winkelmeubilair wel 8)7
Maar toch mag je dat bureau officieel niet als zakelijke kosten boeken tot het de zelfstandige ruimte is. Met dank aan het verleden waar complete inboedels zakelijk werden geboekt want er kon immers weleens een klant komen die even moest wachten :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
De regels op de site van de Belastingdienst laten vaak ruimte voor interpretatie en mijn boekhouder zegt dan ook vaak: Als het verdedigbaar is kan je het doen. Ik vind een airco tbv maximaal thuiswerken in principe prima verdedigbaar, zelfs als de airco in een andere ruimte hangt maar de gehele verdieping koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hmmm over die kosten gesproken gezien we nu zoveel thuiswerken.
Een grote factor nu zijn de energie-kosten. Gas en water is vrij makkelijk te berekenen met oppervlakte kantoor vs hele huis.

Maar electra?
Wat is daar het handigst voor? Meten wat de pc + schermen onder normale load trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
r0bb schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:58:
De regels op de site van de Belastingdienst laten vaak ruimte voor interpretatie en mijn boekhouder zegt dan ook vaak: Als het verdedigbaar is kan je het doen. Ik vind een airco tbv maximaal thuiswerken in principe prima verdedigbaar, zelfs als de airco in een andere ruimte hangt maar de gehele verdieping koelt.
Zo staat mijn fiscalist er ook in. En dat is iemand die behoorlijk strikt is. Maar toen ik vorig jaar een elektrisch hoog/laag-bureau kocht (ik werkte toen al gemiddeld 4 dagen/week thuis) en hem om advies vroeg was zijn reactie:
Verdedigbaar om zakelijk te boeken, want het is totaal niet aannemelijk te maken dat je voor privégebruik die investering zou doen. Als het tot een zaak komt met de Belastingdienst, ben ik [fiscalist dus] bereid om die in mijn eigen uren te voeren, mede uit principe
Een voorbeeld dat hij aanhaalde dat eens tot een rechtszaak was gekomen was een pianist die ook pianoles gaf, en z'n aangeschafte piano van 70k verdedigde (die in de woonkamer stond, maar 'nodig was om z'n lessen te geven'). Dat werd door de rechter afgewezen (dus niet-aftrekbaar). Er zal per geval wel een afweging gemaakt worden. Als je een luxe design-bureau van 20k aanschaft en dat in een woon-/leefruimte plaatst, kan ik me voorstellen dat het anders wordt beoordeeld dan een functioneel hoog/laag-bureau van <2k dat in een apart kamertje staat.

Met betrekking tot die airco: het is denk ik best te verdedigen dat hij om zakelijke reden wordt aangeschaft. Maar verhoogt vervolgens wel de waarde van je woning (privé dus). Ik durf er geen 'advies' in te geven, behalve: leg het eens voor aan een fiscalist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:06:

Maar electra?
Wat is daar het handigst voor? Meten wat de pc + schermen onder normale load trekken?
Dat is wel een aanzienlijk risico voor een minimale winst, daarnaast bespaar je nu waarschijnlijk meer op je reiskosten die over algemeen al in je uurtarief verwerkt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:29

MadEgg

Tux is lievvv

Ik kijk daarbij echt zelf ik het persoonlijk überhaupt overwogen had om te doen. Ik heb hier een server van een oud-klant als colocated server staan (met een voor hun zeer slechte SLA, maar dat is hun zaak natuurlijk) dus een deel stroom en internet voer ik sowieso op als zakelijke kosten - ik breng er ook zakelijk kosten voor in rekening bij de klant.

Ik heb ook diverse collega's die nu thuiswerken dankzij de corona-crisis die van de werkgever nieuwe monitoren, bureaustoelen, bureau's en ander toebehoren ontvangen hebben om beter / ergonomischer thuis te kunnen werken. Als het op die manier mag durf ik het ook wel voor mezelf te verdedigen - ik heb immers geen werkgever die dit voor mij gaat verzorgen maar heb het echt niet minder nodig. Als de airco specifiek in je werkruimte staat en je huis anders te warm wordt in de zomer zou ik dat denk ik ook wel aandurven. Deze tijden vragen om een eigen aanpak.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:28:
Dat is wel een aanzienlijk risico voor een minimale winst, daarnaast bespaar je nu waarschijnlijk meer op je reiskosten die over algemeen al in je uurtarief verwerkt zitten.
Hoezo risico?
Die pc (en de airco) zijn er puur voor zakelijk gebruik (pc staat ook op de balans).
En ja ik heb nu bijna geen dieselkosten, maar de rest van de auto-kosten loopt doodleuk door en stil staan is niet goed voor die auto.
Daar verwacht ik volgend jaar ook verhoogde onderhoudskosten door.

Ik heb nu al van de klant gehoord dat volledig vanuit thuis werken tot minimaal september door gaat.
En vanaf dan is het maar gefaseerd dat we weer naar kantoor gaat.
Al die maanden fulltime vanuit huis werken (laat staan straks in de zomer => airco) begint aardig op te lopen qua stroomkosten.

En ja leuk dat het in mijn uurtarief verwerkt zit, maar op dit moment betaal ik prive voor die kosten en niet de zaak. :(
Voor de vervoerskosten draait normaal de zaak op (auto van de zaak), niet ik prive.

[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 10-06-2020 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
hackerhater schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:38:
Ik heb nu al van de klant gehoord dat volledig vanuit thuis werken tot minimaal september door gaat.
En vanaf dan is het maar gefaseerd dat we weer naar kantoor gaan.
Dit heb ik gisteren ook te horen gekregen inderdaad ("houd rekening met thuiswerken tot zeker september"). Ben benieuwd of dat bij (veel) meer mensen al gecommuniceerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Hmmbob schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:42:
[...]

Dit heb ik gisteren ook te horen gekregen inderdaad ("houd rekening met thuiswerken tot zeker september"). Ben benieuwd of dat bij (veel) meer mensen al gecommuniceerd is?
Ja bij mij ook vandaar dat ik naar een airco kijk momenteel. Hiernaast verwacht ik dat thuiswerken voorgoed een vastere plek heeft gekregen. Stél dat ik ervoor kies de airco op de balans te plaatsen, kan ik dan ook nog gebruik maken van de KIA regeling?

[ Voor 7% gewijzigd door r0bb op 10-06-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:52
[...]

Wij zitten ook tot minimaal september met zijn alle thuis. Ik zit trouwens niet thuis, ik heb een kantoor welke ik huur tijdens corona. Fulltime thuis werken met kinderen is niks voor mij.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Wij zitten ook tot minimaal september met zijn alle thuis. Ik zit trouwens niet thuis, ik heb een kantoor welke ik huur tijdens corona. Fulltime thuis werken met kinderen is niks voor mij.
Mijn vrouw vangt dat veelal af (gelukkig!) en op de werkkamer kan de deur dicht.... Ik geniet er wel van om nu samen te lunchen - meteen de 'spannende verhalen' van school horen.

Gisteren gaf de inhurend manager ook aan meer "walking meetings" te gaan organiseren: meetings die we toch al hadden maar waarin het totaal acceptabel is als je buiten loopt oid, om ons zo wat meer van de stoel af te krijgen

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 10-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
r0bb schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Ja bij mij ook vandaar dat ik naar een airco kijk momenteel. Hiernaast verwacht ik dat thuiswerken voorgoed een vastere plek heeft gekregen. Stél dat ik ervoor kies de airco op de balans te plaatsen, kan ik dan ook nog gebruik maken van de KIA regeling?
Airco op de balans zal de BD niet goed vinden als je geen echte kantoorruimte hebt.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

En dan kom je uit op;
U hebt geen recht op kostenaftrek

U hebt geen zelfstandige werkruimte. Dat betekent voor u:

U mag de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken.

Dit zijn kosten zoals: huurkosten, energiekosten, behang- en binnenschilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 10-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik neem aan dat een deticated kamer er niet voor door kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
hackerhater schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:17:
nope.
Voorwaarden zijn in elk geval: eigen ingang + eigen sanitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:17:
Alleen als deze een eigen ingang en sanitair heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De eisen voor het opvoeren van kosten van de thuiswerkplek zijn duidelijk, helder en erg streng. Kort samengevat dient het een verhuurbare ruimte te zijn (eigen ingang, eigen wc, ect). Een zolder is dat niet, dus alles wat je opvoert is al grijs gebied. Die euro per dag aan elektra voor je scherm en computer zou ik dan buiten de boeken houden. De airco is een ander verhaal, maar dat zou je zelf moeten afwegen. Indien je een eenmanszaak bent kan je de BTW van de elektra volgens mij wel corrigeren als het energiecontract op jou eigen naam staat.
Die pc (en de airco) zijn er puur voor zakelijk gebruik (pc staat ook op de balans).
En ja ik heb nu bijna geen dieselkosten, maar de rest van de auto-kosten loopt doodleuk door en stil staan is niet goed voor die auto.
Daar verwacht ik volgend jaar ook verhoogde onderhoudskosten door.

En vanaf dan is het maar gefaseerd dat we weer naar kantoor gaat.
Al die maanden fulltime vanuit huis werken (laat staan straks in de zomer => airco) begint aardig op te lopen qua stroomkosten.

En ja leuk dat het in mijn uurtarief verwerkt zit, maar op dit moment betaal ik prive voor die kosten en niet de zaak. :(
Voor de vervoerskosten draait normaal de zaak op (auto van de zaak), niet ik prive.
Je snapt wel dat zakelijke kosten ook door jou betaald worden toch? Je bespaart ongeveer de helft belasting (waarschijnlijk minder via box 2 of MKB vrijstelling), maar die andere helft komt nog steeds uit je portemonnee.

Als voorbeeld die euro stroom per dag voor je beeldschermen en computer rijd je waarschijnlijk nog geen 15-20 km mee. Het verhoogde onderhoud zal vast ook wel meevallen in bespaarde dieselkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
Ik heb een losse router gekocht omdat ik onstabiel en traag internet had in werkkamer.

Ik heb een noise canceling koptelefoon gekocht om geconcentreerd m'n werk te kunnen doen, gebruik die ook 99% voor tijdens werken.

Beide zijn voor mij middelen om m'n werk goed te kunnen doen en ga ik aftrekken.

Een airco voor gezonde temperatuur om normaal te kunnen werken lijkt me even essentieel als wifi en zou ik aftrekken. Maar dat is zover 't mij redelijk lijkt, wat inspecteur zou vinden geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Even wat anders, ik ben aan het kijken om zonnepanelen te kopen. Nou is er natuurlijk de regeling dat particulieren hiervan ook de BTW terug kunnen vorderen, door tijdelijk een bedrijf te starten.

Maar als ik het goed heb is dat lastig als je reeds een bedrijf hebt ( En geen partner ). Dat zou betekenen dat ik ook BTW terug moet betalen over de opgewekte electra?

Als ik het dan zo bekijk is het dus eenvoudiger om gewoon volledig prive te kopen, en de BTW aftrek achterwege te laten, aangezien je over een X aantal jaar die BTW anders toch wel weer terug betaald.

Of zie ik nu iets over het hoofd waarbij je nog wel een voordeel kunt behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Woy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:36:
Even wat anders, ik ben aan het kijken om zonnepanelen te kopen. Nou is er natuurlijk de regeling dat particulieren hiervan ook de BTW terug kunnen vorderen, door tijdelijk een bedrijf te starten.

Maar als ik het goed heb is dat lastig als je reeds een bedrijf hebt ( En geen partner ). Dat zou betekenen dat ik ook BTW terug moet betalen over de opgewekte electra?

Als ik het dan zo bekijk is het dus eenvoudiger om gewoon volledig prive te kopen, en de BTW aftrek achterwege te laten, aangezien je over een X aantal jaar die BTW anders toch wel weer terug betaald.

Is hier al wel eens vaker langs gekomen; zonnepanelen zijn -altijd- een zakelijk aanschaf. Altijd. Dus krijg je als bedrijf gewoon de BTW 'terug' (lees kan je verrekenen).

Vervolg vraag van mijn kant; als je voor je electra-aansluiting een zakelijk contract hebt afgesloten, kan je dan de vaste leveringskosten geheel zakelijk houden en alleen de levering van stroom aan prive doorbelasten? Dan heb je dus prive voordeel van het feit dat de vaste leveringskosten zakelijk worden opgevoerd.

[ Voor 14% gewijzigd door _Arthur op 10-06-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
In het verlengde van de discussie hierboven heb ik een casus die ik nog niet naar de boekhouder gebracht heb (vanwege tijd), maar wellicht dat ik hier al wat eerste antwoorden kan halen ;-).

Ik ben in het het bezit van een winkelpand (3 verdiepingen), waar de begane grond een winkelpand is (eigen voordeur, eigen sanitair, maar wel met 1 huisnummer voor het hele pand). We wonen zelf op de eerste en tweede verdieping. De Begane grond (winkelpand) is 'leeg', en ik heb de 'kantine' (40m²) ingericht als kantoorplek.

Nu is deze ruimte een redelijke zooi, en wil ik het gaan aanpakken om het nu werkbaar te maken en later eventueel te verhuren als 'winkelpand'. De kantine bevindt zich achterin het pand, onder mijn "terras" van de eerste verdieping (dus plat dak). Het lekt hier zo nu en dan drupjes bij storm, oud luchtkanon+boiler, het is hier niet geisoleerd en het ziet er gewoon niet uit.

- Zijn dit zaken die ik onder 'aanleg kantoor' als zakelijk kosten kan rekenen?
- Er is een tussenmeter voor Elekticiteit , kan ik de elektrische kosten dan "zakelijk" in rekening brengen? De aansluiting is privé "afgesloten" bij een partij.

Ik wil de discussie hier niet te ver richting boekhouding gooien, maar als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik graag wat z'n ervaringen zijn en tips.

[ Voor 6% gewijzigd door las3r op 10-06-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:32:
Ik heb een losse router gekocht omdat ik onstabiel en traag internet had in werkkamer.

Ik heb een noise canceling koptelefoon gekocht om geconcentreerd m'n werk te kunnen doen, gebruik die ook 99% voor tijdens werken.

Beide zijn voor mij middelen om m'n werk goed te kunnen doen en ga ik aftrekken.

Een airco voor gezonde temperatuur om normaal te kunnen werken lijkt me even essentieel als wifi en zou ik aftrekken. Maar dat is zover 't mij redelijk lijkt, wat inspecteur zou vinden geen idee.
Ik denk dat een vaste installatie lastiger te verdedigen is dan een mobiele airco.

Ik vroeg het aan mijn accountant en die zei "nee joh het is juist makkelijker als ondernemer, gewoon invoeren in je Moneybird".
Ik denk dat hij de BTW terug heeft gevraagd via mijn onderneming maar de aanschafkosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:38:
[...]

Is hier al wel eens vaker langs gekomen; zonnepanelen zijn -altijd- een zakelijk aanschaf. Altijd. Dus krijg je als bedrijf gewoon de BTW 'terug' (lees kan je verrekenen).
Volgens mij is dat niet juist, ik zie geen reden dat het altijd een zakelijke aanschaf is. Volgens mij mag je de zonnepanelen alleen maar tot het ondernemingvermogen/investering tellen als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Voor de omzetbelasting heb je wel altijd de keuze.
com2,1ghz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:41:
[...]
Ik vroeg het aan mijn accountant en die zei "nee joh het is juist makkelijker als ondernemer, gewoon invoeren in je Moneybird".
Ik denk dat hij de BTW terug heeft gevraagd via mijn onderneming maar de aanschafkosten niet.
Ja sowieso gaat het inderdaad alleen om de omzetbelasting, maar hoe ga je dan om met de opgewekte energie? Daar moet je in principe weer BTW over betalen. Bij particulieren is dat niet interessant, omdat ze onder de kleine ondernemersregeling vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

com2,1ghz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat een vaste installatie lastiger te verdedigen is dan een mobiele airco.
Hier zat ik zelf ook aan te denken.

Als je al een airco zakelijk inboekt, dan heeft zo'n mobiele (verrijdbare) airco de meeste kans om (al dan niet deels) als zakelijk bestempeld te worden door de belastinginspecteur, is mijn verwachting. Uiteraard is zo'n mobiele airco veel minder efficient dan een split unit.

Aan de andere kant is het gewoon een kwestie van een goede onderbouwing/verdediging bij eventuele controle – als jij dit goed kunt verantwoorden dan lijkt me er niets aan de hand.

Wat ik persoonlijk wel vaker doe met dit soort "twijfelachtige" zaken is het gewoon (deels) zakelijk inboeken en rekening houden met het feit dat bij inspectie ik dat deel dan mogelijk moet terugbetalen. Een kwestie van wie niet waagt die niet wint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:24:
Die euro per dag aan elektra voor je scherm en computer zou ik dan buiten de boeken houden. De airco is een ander verhaal, maar dat zou je zelf moeten afwegen. Indien je een eenmanszaak bent kan je de BTW van de elektra volgens mij wel corrigeren als het energiecontract op jou eigen naam staat.
Indien een euro per dag al genoeg is voor dit zware workstation (en ja die power heb ik nodig). Evengoed is 40~45 euro per maand aan electra+gas een behoorlijk percentage van een energie-rekening van 120 pm.
Het gros van de kosten ervan is het thuiskantoor.
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:24:
Je snapt wel dat zakelijke kosten ook door jou betaald worden toch? Je bespaart ongeveer de helft belasting (waarschijnlijk minder via box 2 of MKB vrijstelling), maar die andere helft komt nog steeds uit je portemonnee.
Uiteraard komt uiteindelijk alles uit mijn eigen portemonnee, evengoed scheelt het uiteindelijk als je de kosten pre-belastingen kan opvoeren ipv erna.

Totale kantoorkosten (exc inrichting) gaan ondertussen rustig tegen de 80 pm (electra + gas + water + percentage internet kosten + zakelijk telefoonnummer), als het niet meer is.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 10-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Ernemmer schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Airco op de balans zal de BD niet goed vinden als je geen echte kantoorruimte hebt.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

En dan kom je uit op;

[...]
Ik weet wat de huidige statische regels zijn van de BD. Toch vind ik dat ik hier een case heb die verdedigbaar is, voornamelijk vanwege de corona variabele.

Laten we het zo zeggen, zonder corona en het thuiswerken had ik niet eens ana de aanschaf van een airco gedacht, nu wordt deze fundamenteel noodzakelijk. Ik durf deze discussie met de inspecteur wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Bij mij wordt jaarlijks voor de BTW een forfait in rekening gebracht voor het privé gebruik. Indien je een elektrische auto hebt/wilt kan de ook interessant zijn om de zonnepanelen volledig op de zaak te zetten, maar weet niet meer exact hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 22-09 09:04
[...]

Hier is vorige week bedrijfsbreed gecommuniceerd dat we tot 1 september thuis blijven werken. Maar ik zit dan ook bij een overheidsorganisatie die 1-op-1 het RIVM volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Bij mijn klant (financiele instelling, geen bank) horen we vandaag meer over de 1.5-meter 'toekomst'. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook thuiswerken tot na de zomer, klant in energiesector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
En vooruitkijkend denk ik dat wij sowieso meer naar een hybride van 1-2 dagen kantoor en de rest thuiswerken gaan, van een 4:1 kantoor:thuis verhouding. Ze wilden sowieso minder footprint in real estate :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:29

MadEgg

Tux is lievvv

Bij mijn klant is het nog niet helemaal duidelijk. Er is al wat gehint op t/m september, maar in principe volgen ze de richtlijnen van het RIVM - zolang die blijft zeggen thuiswerken als het kan dan blijft dat zo. Wel is het kantoor inmiddels grondig onder handen genomen om afstand tot collega's te kunnen houden, maar hierdoor is de capaciteit van het kantoor maar 40% van de mensen die er zouden moeten werken. Ik zit nog wel even thuis ga ik vanuit. Ik kan niet zeggen dat ik het erg vind, het scheelt me 4 uur in de auto per dag.

Wel fijn dat de kinderen inmiddels weer naar school en opvang kunnen, dat geeft een stuk meer rust. Ze hebben al lang door hoe de deur naar mijn kantoor-aan-huis open moet.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Die ontwikkelingen juig ik alleen maar toe. Thuiswerken vind ik zelf ideaal, maar niet voor 100% van de tijd.

Een "hybride" model met 1 of 2 dagen kantoor en de rest thuiswerken: ik teken er voor! Zeker omdat ik al in een uithoek van Nederland woon, en de interessante opdrachten zich meer afspelen in de westelijke randstad (voor mij voornamelijk rond Amsterdam en Rotterdam, in Utrecht wat minder), het scheelt een sloot reistijd die ik nuttiger kan besteden.

Op dit moment zit ik bij een opdrachtgever waar thuiswerken sowieso al geen taboe was en eerder een regel was dan uitzondering, zolang ik bij deze opdrachtgever blijf zal dat niet veranderen, misschien enkel in de zin van nog meer thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Indien een euro per dag al genoeg is voor dit zware workstation (en ja die power heb ik nodig). Evengoed is 40~45 euro per maand aan electra+gas een behoorlijk percentage van een energie-rekening van 120 pm.
Het gros van de kosten ervan is het thuiskantoor.

[...]

Uiteraard komt uiteindelijk alles uit mijn eigen portemonnee, evengoed scheelt het uiteindelijk als je de kosten pre-belastingen kan opvoeren ipv erna.

Totale kantoorkosten (exc inrichting) gaan ondertussen rustig tegen de 80 pm (electra + gas + water + percentage internet kosten + zakelijk telefoonnummer), als het niet meer is.
Helaas bepaal ik de regels niet, maar volgens mij zijn al die kosten geen zakelijke kosten zo lang je geen “officieel” thuiskantoor hebt met eigen ingang en wc. Echter zit er wel wat rek in want als ik bij de Belastingdienst kijk mag thuis internet en telefonie(aansluiting) ook niet opgevoerd worden, maar mijn boekhouder zegt van wel. Als dat in een controle boven tafel komt betaal ik het wel alsnog.

Één euro is trouwens 4-5 kWh, dat in 8 uur verstoken is echt serieuze rekenkracht. Ik kan mij niet voorstellen dat je met zulk verbruik onder de 120 euro per maand blijft op je energie lasten (zonder PV). Misschien eerst even goed uitzoeken wat de kosten exact zijn, want voor nutsvoorzieningen betaal je hoofdzakelijk vastrecht. Zeker water zet met €1 per m3 is praktisch gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
RomeoJ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:08:
Die ontwikkelingen juig ik alleen maar toe. Thuiswerken vind ik zelf ideaal, maar niet voor 100% van de tijd.

Een "hybride" model met 1 of 2 dagen kantoor en de rest thuiswerken: ik teken er voor! Zeker omdat ik al in een uithoek van Nederland woon, en de interessante opdrachten zich meer afspelen in de westelijke randstad (voor mij voornamelijk rond Amsterdam en Rotterdam, in Utrecht wat minder), het scheelt een sloot reistijd die ik nuttiger kan besteden.

Op dit moment zit ik bij een opdrachtgever waar thuiswerken sowieso al geen taboe was en eerder een regel was dan uitzondering, zolang ik bij deze opdrachtgever blijf zal dat niet veranderen, misschien enkel in de zin van nog meer thuiswerken.
Ja en dan heb je bedrijven die 50 bureau's hebben en 80 medewerkers. Ook nog eens "flexplekken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
[...]

Bij mijn klant (bank) zijn ze gestart met een pilot, waarbij je op vrijwillige basis op kantoor kan komen werken. Wel onder voorwaarden (reis je met OV, dan buiten de spits, als je hoest blijf je thuis, etc )). Als deze pilot slaagt dan kunnen vanaf dan tot max 25% van alle medewerkers op vrijwillige basis naar kantoor komen.

Er zijn verder nog geen harde data genoemd, maar ik denk niet dat ik dit jaar (tot einde contract) nog op kantoor zal zitten. Ik zie er ook geen voordeel in als de meeste van je directe collega's toch niet op dezelfde dag aanwezig zullen zijn. Dan zit ik op kantoor en kan ik alsnog via Teams gaan bellen. Dat kan ik thuis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
.

[ Voor 98% gewijzigd door r0bb op 10-06-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Bij mij wordt jaarlijks voor de BTW een forfait in rekening gebracht voor het privé gebruik. Indien je een elektrische auto hebt/wilt kan de ook interessant zijn om de zonnepanelen volledig op de zaak te zetten, maar weet niet meer exact hoe dat zit.
Maar met het forfait ben je op de langere termijn toch nadeliger uit? Dan kun je beter nu gewoon de BTW betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bij mijn klant waarschijnlijk ook tot september grotendeels thuis werken, al zijn er ook al wel weer ideeën om in een beperkte vorm weer in roulatie op kantoor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
offtopic:
@t_captain Wat is de cutoff voor een tweede deel? Ik zie dat er bijna 16k posts in dit topic zitten, en dacht dat er een soort officieuze afspraak was over een max aantal posts in een topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Maar met het forfait ben je op de langere termijn toch nadeliger uit? Dan kun je beter nu gewoon de BTW betalen toch?
Geen idee, de panelen waren nog uit een loondienst verleden. Ik weet ook niet hoeveel jaren ik het forfair moet blijven toepassen, maar wil eigenlijk toch over enkele jaren verhuizen. De voorkeur is zelfbouw waarbij mijn kantoor aan huis aan alle eisen kan voldoen zodat opeens heel veel zakelijk wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:36:
offtopic:
@t_captain Wat is de cutoff voor een tweede deel? Ik zie dat er bijna 16k posts in dit topic zitten, en dacht dat er een soort officieuze afspraak was over een max aantal posts in een topic?
Goede vraag. Wat is wijsheid?

Aan de ene kant is 1 topic wel makkelijk te doorzoeken. Aan de andere kant is 2010 wel lang geleden en >600 pagina's best veel. Vraagje aan de regulars: willen jullie een Deel II of blijven we hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Goede vraag. Wat is wijsheid?

Aan de ene kant is 1 topic wel makkelijk te doorzoeken. Aan de andere kant is 2010 wel lang geleden en >600 pagina's best veel. Vraagje aan de regulars: willen jullie een Deel II of blijven we hier?
Deel 2 zou wel goed zijn en dan misschien iets breder trekken naar alle ZZP-ers of misschien zelfs alle ondernemers op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks. Laat de reakties komen. Hier blijven of naar een Deel II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
Wellicht kunnen we eerst gezamenlijk werken aan een goede OP die veel terugkomende vragen van dit deel beantwoord.

Aantal posts in een topic is opzich niet echt een beperking zou ik zeggen, en eerder het voordeel ja dat je makkelijk kan doorzoeken, maar resultaten uit 2010 zijn al wel snel verouderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad, alleen bij een goede nieuwe TS zie ik een voordeel van een nieuw topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Regel 1 voor vragen: Check het ondernemershandboek

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 10-06-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Eens met bovenstaande. Deel 2 is prima, maar dan moet de topicstart wel de meest gestelde vragen beantwoorden anders geen toegevoegde waarde.

Ook bijvoorbeeld gelijk in melden dat er een Tweakers ZZP Slack tenant is – daar kwam ik pas achter toen hier iemand daar naar vroeg.

Het iets breder trekken dan enkel freelance ICT-ers lijkt me ook een goed voorstel, maar laten we het dan net als het "Wat verdient de ICT'er / GoT'er?" doen, de nadruk op ICT'er leggen, maar anderen zijn ook welkom om te posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik sluit me aan bij de "Deel II met gepimpte topicstart" optie :)

Net de leasemij maar eens gebeld - in mijn contract (moest ik meenemen van bij m'n vorige baas) staat een 40k km op jaarbasis. Vorig jaar wel, maar de afgelopen 3 maanden heb ik nog geen 3000km in totaal gereden.... Die 40k gaan we dus niet halen en in het contract staat dat een herberekening nodig is bij meer dan 10% afwijking. Ben benieuwd waar ze mee komen - volgens mijn contactpersoon is de huidige lijn van dit jaar doortrekken een jaar-kilometrage van 13k....

Scheelt een hoop, dat thuiswerken :+

Wel een dure auto zo....

[ Voor 81% gewijzigd door Hmmbob op 10-06-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Woy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:07:
Inderdaad, alleen bij een goede nieuwe TS zie ik een voordeel van een nieuw topic.
Dit. Voor de regulars hier heeft een nieuw topic geen nut denk ik. Voor nieuwkomers kan het wel nuttig zijn. Mooie taak voor de mensen die er dit jaar bij zijn gekomen om de (voor hen) highlights uit dit topic te benoemen, dat kan dan mooi in een nieuwe startpost worden verwerkt.

Breder dan ICT-ers is het nu (gelukkig!) ook al, volgens mij zitten er al verschillende niet-ICT-ers tussen.
Pagina: 1 ... 156 ... 644 Laatste