Hmmbob schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:12:
Hoe doen jullie het met de "meewerkende partner"? Uiteraard is mijn lieftallige een uurtje of 3 per week (om en nabij, kan ook wat minder zijn

) bezig met mijn administratie en ze kijkt ook naar potentiële opdrachten natuurlijk, en daar mag ze voor beloond worden
Ik lees over de "meewerkaftrek" dat ze minimaal 525 uur moet maken voor geen of max 5k vergoeding - die uren gaan we niet hard kunnen maken dus die laten we liggen.
Ik lees ook dat je een "meewerkbeloning" mag geven - een bedrag van minimaal 5k wat wel érgens op gestoeld moet zijn (de eerdere 3 uur/week tegen 40euro/uur bijvoorbeeld - dat kost een administratiekantoor me ook toch? Weekje of 44 x 3u x 40 = 5280, maar ze kan natuurlijk ook wat meer uren maken). Die mag je dan van je winst aftrekken (ergo: als zakelijke kosten opvoeren) en ze draagt er zelf inkomstenbelasting en zvw over af. Aangezien we in 2020 nog maar 2 schijven (eentje tot 68507 en eentje daarboven) en zij zit natuurlijk in de lage schaal, en ik (ruimschoots) in de hoge. Het lijkt dus gunstig te zijn om haar voor haar werkzaamheden te belonen. Dat mag overigens ook net voor de jaarwisseling een jaarbedrag zijn, las ik.
Zie ik iets over het hoofd?
Ik betaal een significante arbeidsbeloning. Met de redenatie:
Feit 1: boekhouding moet gedaan worden (zelfs bij een boekhouder moet je zelf een Excel overzicht van je bonnetjes aanleveren, wij hebben een boekhouding in Excel), ik wil een maandelijks geüpdate cashflow prognose, nietjes/papier/toner/etc moet op peil blijven, bepaalde ontwikkelingen (tech en markt) moeten gevolgd worden, bij investeringen zoals een auto en bijbehorende zonnepanelen wil ik alles tot in detail doorgerekend hebben, etc, etc. Er is genoeg werk om gemiddeld 1 a 2 dagen per week te verantwoorden.
Feit 2: ik wil niet oneindig veel werken: 50 uur/week vind ik wel genoeg (incl reistijd naar de klant)
Feit 3: als ik het allemaal zelf doe kost me dat gemiddeld 1 a 2 dagen omzet per week, dat is erg duur
Feit 4: als m'n partner het doet hoef ik het niet te doen en kan ik declarabel blijven, waarbij zij een fatsoenlijke beloning krijgt en we er allebei op vooruit gaan
Oftewel ze krijgt zo'n 15-20% van mijn omzet. Zo blijf ik maximaal declarabel, hebben we alles zelf in de hand en heeft zij een leuke bijverdienste. Ze geeft dit gewoon op als inkomsten uit overige werkzaamheden en betaalt netjes belasting hierover.
Er is ook geen scheve verhouding (geen 50-50 verdeling vd totale omzet), het is goed verdedigbaar, dit is voor mij goedkoper dan al het werk zelf doen, en we vinden allebei dat we leuk werk hebben.
Dat het qua heffingskorting erg veel voordeel oplevert omdat dit haar enige inkomen is, tja, dat is een gevolg van het belastingstelsel, dat is niet waarom we het zo doen