Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
Dat doet me denken - is een update van de topic start van dit topic dan niet net zo effectief?

Ik zwengelde de discussie aan omdat er "vroegah" een maximum was aan aantal reacties (die is er al af dacht ik), maar ook omdat ik dacht dat er nog steeds een ongeschreven maximum aantal reacties per topic was. Ik hoef niet per se een nieuw topic - als de TS is bijgewerkt bereiken we het doel ook wat de laatste paar posts genoemd is :)

[ Voor 64% gewijzigd door Hmmbob op 10-06-2020 13:32 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:12
Hmmbob schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:31:
Dat doet me denken - is een update van de topic start van dit topic dan niet net zo effectief?
Als je gaat zoeken naar dingen in dit topic dan zie je vaak verouderde informatie. Bijv dingen als wet DBA of allerlei andere belastingzaken die niet meer van toepassing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:02
com2,1ghz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Als je gaat zoeken naar dingen in dit topic dan zie je vaak verouderde informatie. Bijv dingen als wet DBA of allerlei andere belastingzaken die niet meer van toepassing zijn.
Wet DBA is nog steeds van kracht (tot 1 jan 2021 in ieder geval), maar sommige zaken zullen inderdaad verouderd zijn. Ik denk echter niet dat dit een reden is om een nieuw topic te openen. Als je zoekt en je vindt iets uit 2011, dan zal iedereen ook wel begrijpen dat dit mogelijk niet meer geldig is.

Mij persoonlijk maakt het weinig uit of er al dan niet een nieuw topic komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sverzijl schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:53:
[...]

Wet DBA is nog steeds van kracht (tot 1 jan 2021 in ieder geval), maar sommige zaken zullen inderdaad verouderd zijn. Ik denk echter niet dat dit een reden is om een nieuw topic te openen. Als je zoekt en je vindt iets uit 2011, dan zal iedereen ook wel begrijpen dat dit mogelijk niet meer geldig is.

Mij persoonlijk maakt het weinig uit of er al dan niet een nieuw topic komt.
Misschien de TS gewoon updaten met nieuwe info en links is wel goed, maar een nieuw topic is wel lekker clean.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:54

MadEgg

Tux is lievvv

Een nieuw topic is mooi als er een goede TS bij is. Deze zou dan info kunnen bevatten over onderwerpen die hiel al veelvuldig besproken zijn, zoals:
  • overzicht marktplaatsen voor freelance-opdrachten
  • overzicht met goede en minder goede tussenpartijen/brokers
  • do's en don'ts in contracten / onderhandelingen met tussenpartijen
  • overzicht relevante verzekeringen: AVB/BAV, arbeidsongeschiktheid, broodfondsen/sharepeople
  • overzicht belastingtechnische zaken zoals KIA, KOR, startersaftrek en zelfstandigenaftrek
  • auto van de zaak vs privé-auto en kilometervergoeding en BTW-aftrek
  • freelance BV vs eenmanszaak
  • overwegingen mbt zakelijke kosten vs privé-kosten
  • administratie: zelf doen vs boekhouder
  • tarieven: hoe bepaal je tarief, wat is een gangbare range
  • welk deel van je bruto omzet moet je apart houden voor belastingen, buffer en dergelijke
Er is vast nog veel meer te verzinnen. Met een eenvoudig vindbare plaats in de TS is het handig inlezen en makkelijker actueel te houden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Dat klinkt heel mooi, maar hier zal iemand(en) toch behoorlijk wat tijd in moeten steken om dit vorm te geven. Veel van dit soort onderwerpen zijn al hele discussies op zich. Juist door zoveel te willen in een TS zal dit TS er nooit komen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Eens. Het hoeft er niet allemaal in natuurlijk en het hoeft ook niet in één keer klaar, maar het zou een nieuw topic met een verse TS wel een mooie meerwaarde geven.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Wat natuurlijk wel kan, is dat een nieuw TS gemaakt wordt met deze onderwerpen als 'placeholders', waarna we hierover in discussie kunnen gaan. Uitkomsten daarvan vervolgens in de TS plaatsen. Sommige onderwerpen zullen makkelijk zijn, anderen zullen we waarschijnlijk nooit tot een consensus kunnen komen :)
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:31:
Alsof discussies hier op een gedeelde conclusie uit komen. :+ Dat de gene die de tijd wilt nemen om een stukje te schrijven daar zijn stempel op wilt drukken heb ik geen bezwaar bij. Vaak is het toch onmogelijk om zulke informatie actueel te houden. De meeste TS op GoT sla ik over :X
Ik heb zojuist voor het eerst de TS gelezen van dit topic. Na 10 jaar!

[ Voor 43% gewijzigd door sverzijl op 10-06-2020 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Alsof discussies hier op een gedeelde conclusie uit komen. :+ Dat de gene die de tijd wilt nemen om een stukje te schrijven daar zijn stempel op wilt drukken heb ik geen bezwaar bij. Vaak is het toch onmogelijk om zulke informatie actueel te houden. De meeste TS op GoT sla ik over :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Het hoeft ook niet een conclusie te zijn, eerder een samenvatting van zaken die hier besproken zijn. Of links naar relevante pagina's. Sommige zaken zijn wel feitelijk natuurlijk, zoals belastingregels. Die veranderen wel over tijd maar dat is van later zorg.

Zelf bekijk ik de TS meestal wel in de hoop daar dergelijke info te vinden. In somige topics gaat dat erg goed, in sommige wat minder.

Het kan ook niet, natuurlijk, maar dan heeft een nieuw topic ook niet zo heel veel zin. Al zou in principe natuurlijk ook de TS van dit topic bijgewerkt kunnen worden.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Administratie, zelf doen of laten doen.

Als eerste moet je jouw administratie nooit helemaal uit handen geven en altijd zelf iets doen, zodat je ook het werk van de boekhouder kan controleren. Facturen moet je toch ook zelf maken en dan is het wel handig als je zelf ook weet hoe de boekhoudsoftware werkt. Of je dan het meeste door de boekhouder laat doen of zelf alles doet ligt aan je budget en of je het leuk vind om te doen.

Weet je er maar heel weinig van af dan moet je het door een boekhouder laten doen.
Weet je er iets meer van en wil je het leren dan moet je het zelf doen en eventueel je jaaropgave laten controleren door een boekhouder.
De kosten van een goede boekhouder die het meeste werk voor jou doet is ongeveer 1200 euro excl. per jaar en alleen een controle is vaak iets van 250 euro excl. per jaar. Prijzen natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal laat doen, maar hier ben ik er vanuit gegaan dat het gaat over een ZZP-er in de zakelijke dienstverlening

Goede softwarepakketten om zelf of samen met je boekhouder te gebruiken zijn.
www.acumulus.nl , kosten: 113,43 excl per jaar
etc….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Aangezien de tweakers slack niet echt meer wordt gebruikt post ik het gewoon hier. Maar ik ben op zoek naar een leuke (niet fulltime 2 a 3 dagen) opdracht op het gebied van Office365 collaboration en/of security. Iemand iets vernomen in hun netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hmmbob schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:31:

Ik zwengelde de discussie aan omdat er "vroegah" een maximum was aan aantal reacties (die is er al af dacht ik), maar ook omdat ik dacht dat er nog steeds een ongeschreven maximum aantal reacties per topic was. Ik hoef niet per se een nieuw topic - als de TS is bijgewerkt bereiken we het doel ook wat de laatste paar posts genoemd is :)
Ach, het idee is wel leuk. Dan kunnen we Deel 1 van dit topic bombarderen als een pre-corona topic, en Deel 2+ als de topics post-corona (hopelijk) d:)b

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
@Hmmbob Ik had ook mijn leaseauto meegenomen en ben gaan treinen. Mijn contract was 3j/120k en heb er 80k mee gereden. Die 10ct per meer/minder kilometer is het niet geworden, ze hebben het contract herberekend (niet transparant) en van de 4k euro kreeg ik nog 800 terug.
Oftewel, die maatschappijen berekenen in eigen voordeel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 22-09 09:04
MadEgg schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:58:
Een nieuw topic is mooi als er een goede TS bij is.
Ik wil de pen wel pakken een dezer dagen. Heb zelf erg veel aan dit topic gehad toen ik begon. Ben wel voorstander van een freelance ICT-ers topic en geen topic voor alle ondernemers. Dit topic heeft mij juist zoveel geholpen omdat het specifiek over de ICT branche gaat. Er zijn genoeg andere plekken op het internet waar topics lopen over ondernemen in het algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Hankie0412 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:53:
Aangezien de tweakers slack niet echt meer wordt gebruikt post ik het gewoon hier. Maar ik ben op zoek naar een leuke (niet fulltime 2 a 3 dagen) opdracht op het gebied van Office365 collaboration en/of security. Iemand iets vernomen in hun netwerk?
Die op werkeninNOB matchte niet? (Ik weet zéker dat er tenminste één iemand gereageerd heeft :+ )
BiLLY_daKid schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:02:
@Hmmbob Ik had ook mijn leaseauto meegenomen en ben gaan treinen. Mijn contract was 3j/120k en heb er 80k mee gereden. Die 10ct per meer/minder kilometer is het niet geworden, ze hebben het contract herberekend (niet transparant) en van de 4k euro kreeg ik nog 800 terug.
Oftewel, die maatschappijen berekenen in eigen voordeel :)
Ja natuurlijk doen ze dat, hahaha. We zullen zien: van 40k/jaar naar 20k/jaar - moet het aanbod nog krijgen. Ik zag dat het in m'n mantelovereenkomst stond dus ben maar eens gaan bellen. Hadden ze zelf ook kunnen doen natuurlijk, want als ze zelf de prognose kunnen maken dat ik dit jaar maar 13k zal rijden (dat is dus ruim minder dan de helft van het contract) dan hadden ze zelf ook wel even kunnen bellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:52
Ernemmer schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Airco op de balans zal de BD niet goed vinden als je geen echte kantoorruimte hebt.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

En dan kom je uit op;

[...]
Verbaast mij wel dat je een bureaustoel niet kan aftrekken. Helaas, had recent een nieuwe gekocht omdat ik op de oude echt niet fatsoenlijk hele dagen kan werken. Ze maken het niet echt makkelijker moet ik zeggen, beetje krom vaak van wat je wel en niet kan aftrekken. Als je als ZZP'er vooral in deze tijd remote aan de slag gaat lijken mij een bureau en bureaustoel zodat je dat enigzins op arbo niveau kan doen toch basis investeringen voor je ondernemen.

Het geldt dus voor zowel BTW aangifte als aftrek dat bureaustoel niet meetelt?

Ik lees sowieso altijd tegenstrijdige artikelen over dit soort zaken. Deze blog:
https://www.ondernemeneni...huiswerken-vaak-vergeten/ stel bijvoorbeeld weer dat je een bureaustoel en energiekosten wel kan aftrekken.

[ Voor 17% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-06-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Verbaast mij wel dat je een bureaustoel niet kan aftrekken. Helaas, had recent een nieuwe gekocht omdat ik op de oude echt niet fatsoenlijk hele dagen kan werken. Ze maken het niet echt makkelijker moet ik zeggen, beetje krom vaak van wat je wel en niet kan aftrekken. Als je als ZZP'er vooral in deze tijd remote aan de slag gaat lijken mij een bureau en bureaustoel zodat je dat enigzins op arbo niveau kan doen toch basis investeringen voor je ondernemen.

Ik lees sowieso altijd tegenstrijdige artikelen over dit soort zaken. Deze blog:
https://www.ondernemeneni...huiswerken-vaak-vergeten/ stel bijvoorbeeld weer dat je een bureaustoel en energiekosten wel kan aftrekken.
Die site zegt iets anders dan de BD, en ik geloof de BD eerder dan die site.

Er staat op de site van de BD expliciet dat inrichting van je thuiswerkplek niet aftrekbaar is, dus die bureaustoel en lamp ook niet.
Dat je het misschien voor elkaar krijgt om het tijdens een inspectie wel goedgekeurd te krijgen, veranderd imo niks aan de regels en zal een uitzondering zijn.

De andere kosten van telefoon, waarmee je de kosten per gesprek moet bijhouden (is mij teveel werk) levert praktisch niks op.
Energiekosten zal ook misschien eens 200 euro per jaar zijn en is mij ook echt niet de moeite waard om dat in de administratie op te nemen.

En die bureaustoel en tafel zijn ook niet zo heel duur en zal je netto hooguit een paar honderd schelen. (nog geen dag werken voor de meeste ZZP-ers hier) En voor dat geld wil ik de strijd niet aangaan met de inspecteur van de BD.

Samengevat.
Inrichten (meubilair, bekleding en aankleding) werkplek is 0,0 zakelijk
Computerapparatuur en aanverwanten zijn wel zakelijk af te trekken en daarbij kan je nog een deel privé doen.
Nieuwe Wifi router bijvoorbeeld wordt zakelijk en privé gebruikt dus kan je die 50/50 doen. Maar ook hier zal het netto praktisch niks opleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 10-06-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:05
Betreffende de bureaustoel had ik iets van fuck it en ik heb het gewoon op het bedrijf gegooid.
Ze kunnen moeilijk beweren dat een (al 2e hands) professionele bureaustoel wat je helemaal arob kan instellen voor prive gebruik is.

Gezien mijn rug al krap is door een ongeluk in mijn tienerjaren heb ik echt geen zin straks problemen in mijn rug te krijgen en de AOV verzekering te mogen gaan aanspreken.

Uiteraard alles netjes op rekening op de naam van het bedrijf.

[ Voor 34% gewijzigd door hackerhater op 10-06-2020 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:14:
Gezien mijn rug al krap is door een ongeluk in mijn tienerjaren heb ik echt geen zin straks problemen in mijn rug te krijgen en de AOV verzekering te mogen gaan aanspreken
Dat je het niet zakelijk mag boeken wilt niet zeggen dat je het niet aan mag schaffen hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ernemmer schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:19:
Dat je het niet zakelijk mag boeken wilt niet zeggen dat je het niet aan mag schaffen hé ;)
Zeker, maar ik had niet bepaald zin om even 1000 euro prive uit te gaan geven ;)
Puur om mijn rug niet te verkloten. Ik heb het niet over een simpele stoel van 150 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:19
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Alles wat op en rond mijn bureau staat boek ik zakelijk. Deze staat gewoon in de woonkamer want meer ruimte heb ik niet. Zonder stoel kan ik niet werken, zo simpel is het.
Ik snap dat als je pakketbezorger bent, dat het dan een ander verhaal is want dan zit je nauwelijks achter je bureau, heb het idee dat de site van de BD daar ook vooral antwoord op geeft.
Als ik dat niet op de zaak mag zetten, blijft er verder weinig over wat ik zakelijk kan boeken.

Ik heb een zakelijk abonnement + mobiele telefonie abo van ziggo/vodafone en die boek ik ook 100% zakelijk. Zo is het mij ook verkocht door iemand van Ziggo. Is iets duurder, maar biedt snellere/betere support.
GWL wel prive, want ik heb geen betere stroomverbinding nodig voor mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hackerhater schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Zeker, maar ik had niet bepaald zin om even 1000 euro prive uit te gaan geven ;)
Puur om mijn rug niet te verkloten. Ik heb het niet over een simpele stoel van 150 euro.
Ik heb dat er wel voor over om mijn rug niet te verkloten, en al helemaal met het jaarinkomen wat ik hier van sommigen langs zie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Cornholio schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:22:
[...]

Alles wat op en rond mijn bureau staat boek ik zakelijk. Deze staat gewoon in de woonkamer want meer ruimte heb ik niet. Zonder stoel kan ik niet werken, zo simpel is het.
Ik snap dat als je pakketbezorger bent, dat het dan een ander verhaal is want dan zit je nauwelijks achter je bureau, heb het idee dat de site van de BD daar ook vooral antwoord op geeft.
Als ik dat niet op de zaak mag zetten, blijft er verder weinig over wat ik zakelijk kan boeken.

Ik heb een zakelijk abonnement + mobiele telefonie abo van ziggo/vodafone en die boek ik ook 100% zakelijk. Zo is het mij ook verkocht door iemand van Ziggo. Is iets duurder, maar biedt snellere/betere support.
Over internet staat er niks op de site maar telefonie en andere dingen wel.
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

en in het handboek staat nog
Het komt voor dat bepaalde kosten naast een zakelijk karakter ook een persoonlijk karakter hebben (gemengde kosten), bijvoorbeeld doordat uzelf of een ander er als privépersoon voordeel van heeft. Van deze kosten is uitsluitend het zakelijke deel aftrekbaar. Als het persoonlijke karakter van die kosten overheerst, dan zijn die kosten helemaal niet aftrekbaar.
Voorbeelden van gemengde kosten waarvan alleen het zakelijke deel aftrekbaar is van de winst, zijn: –huurkosten van een pand dat is verdeeld in een zakelijk gedeelte en privégedeelte
–onderhoudskosten van een pand dat bestaat uit een zakelijk gedeelte en een privégedeelte
–telefoonkosten
–een auto van de zaak

Voorbeelden van kosten die niet aftrekbaar zijn, zijn
–het behalen van een diploma waarvan u buiten de onderneming in belangrijke mate profiteert (rijbewijs)
–kosten voor uw gezondheid (pedicure, zorgverzekering
Ik denk dat je internet en TV abonnement zakelijk (maar voor thuis) valt onder het dik gedrukte gedeelte hierboven.

En dan komen we in de discussie die al 10 keer gevoerd is, dus ik laat het hier bij :)

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 10-06-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Cornholio schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:22:

Die houding heb ik ook :)
Nu heb ik voor het internet niet op zakelijk omdat ik prive (als tweaker) ook gewoon een goede connectie moet hebben.
Maar de zakelijke sim (lang leven dual sim) is gewoon zakelijke kosten. Net als de PC & toebehoren, bureau (wanneer ie vervangen moet worden), bureaustoel en spul zoals de NAS voor de backups.

Maar het is inderdaad een groot verschil tussen bedrijven waar het bureau puur voor de administratie is.
En bureaujobs zoals wij waar je rustig 30+ uur achter je bureau zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:19
Ernemmer schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:26:
[...]

Over internet staat er niks op de site maar telefonie en andere dingen wel.
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

En dan komen we in de discussie die al 10 keer gevoerd is, dus ik laat het hier bij :)
Het is een zakelijk telefoonabo en heb prive ook nog een prepaid nummer.
Ernemmer schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:14:
[...]
Nieuwe Wifi router bijvoorbeeld wordt zakelijk en privé gebruikt dus kan je die 50/50 doen. Maar ook hier zal het netto praktisch niks opleveren.
Ik had de standaard router van Ziggo, maar af en toe viel wifi op mijn laptop weg, erg onhandig tijdens calls. Heb nu een fatsoenlijke router van iets meer dan 100 euro en die ik 100% zakelijk geboekt.
Ik heb veel wildere verhalen gehoord van zzp'ers over wat ze boeken zoals "alles met een stekker" en "als je het kunt verantwoorden zonder in de lach te schieten", dus over een wifi-router twijfel ik geen secode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Cornholio schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Het is een zakelijk telefoonabo en heb prive ook nog een prepaid nummer.

[...]

Ik had de standaard router van Ziggo, maar af en toe viel wifi op mijn laptop weg, erg onhandig tijdens calls. Heb nu een fatsoenlijke router van iets meer dan 100 euro en die ik 100% zakelijk geboekt.
Ik heb veel wildere verhalen gehoord van zzp'ers over wat ze boeken zoals "alles met een stekker" en "als je het kunt verantwoorden zonder in de lach te schieten", dus over een wifi-router twijfel ik geen secode.
Ik heb mijn post nog iets aangevuld om het iets verder te verduidelijken.

Wat je kan boeken (je wordt toch niet gecontroleerd) en wat je mag boeken is altijd een leuke discussie en iedereen doet het anders. De één houd zich precies aan de regels en de ander gaat iets verder.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 10-06-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Laatst online: 18:48
Als we een nieuw topic gaan maken zou ik 't wel beperken tot Freelancers. Hoewel er in dit topic ook wel een paar niet-freelancers zitten denk ik dat dat een eigen topic zou verdienen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Freeaqingme schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:40:
Als we een nieuw topic gaan maken zou ik 't wel beperken tot Freelancers. Hoewel er in dit topic ook wel een paar niet-freelancers zitten denk ik dat dat een eigen topic zou verdienen.
Is ook wel een definitie kwestie. Ik ben een eenmanszaak en lever zakelijke diensten aan bedrijven. Maar als ik bv over marketing begin krijg ik in kringen zoals dit topic de herinnering dat het freelance/zzp kring is en niet voor ondernemers. Wat ik wat frappant vind, je bent toch ondernemer als zzp'er?

En houden alle overeenkomsten ineens op zodra ik iemand in dienst zou nemen? Want dan ben ik nog steeds in 't wereldje als opdrachtnemer voor opdrachtgevers, en voer ik bv een project nog alleen als freelancer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy D schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:49:
[...]

Nee. Wel de inrichting en heel de reutemeteut. Maar de verbouwing die nodig is om er echt een zelfstandige ruimte van te maken volgens mij niet. (al kun je je afvragen of het slim is om bv 1 garage naar de zaak over te zetten).

Ik weet niet wat een airco kost maar als je goed kunt verdedigen dat je die ruimte alleen voor werk gebruikt, zou ik m wel zakelijk boeken. Ergste wat kan gebeuren is dat je een stukje verrekening krijgt bij controle als de inspecteur het er niet mee eens is. Of je boekt m zakelijk maar zet 'm op 25% prive of zo. Dan toon je ook een stukje goede wil zeg maar. Al is het makkelijker bij aanschaf < 450 euro want dat zijn sowieso geen investeringen en vallen dan ook wat minder op bij controle.
Dat lijkt me een kwestie van zienswijze?

Zienswijze 1: je verbouwt aan je prive-woning (om van een gedeelte er een bedrijfsruimte te maken) --> verbouwing is prive

Zienswijze 2: je bouwt een bedrijfsruimte (in je eigen woning) --> verbouwing is zakelijk

Stel dat je de bedrijfsruimte op een stuk grond zou bouwen en niet in een bestaande woning, dan zou er geen discussie over zijn. Bouwkosten zakelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Is ook wel een definitie kwestie. Ik ben een eenmanszaak en lever zakelijke diensten aan bedrijven. Maar als ik bv over marketing begin krijg ik in kringen zoals dit topic de herinnering dat het freelance/zzp kring is en niet voor ondernemers. Wat ik wat frappant vind, je bent toch ondernemer als zzp'er?

En houden alle overeenkomsten ineens op zodra ik iemand in dienst zou nemen? Want dan ben ik nog steeds in 't wereldje als opdrachtnemer voor opdrachtgevers, en voer ik bv een project nog alleen als freelancer uit.
Ik zie mezelf ook niet als uitsluitend freelancer (eigenlijk, in tegendeel). Freelancers zijn zeker ook ondernemers, en er zit dan ook zeker wel overlap. Maar stel dat je hier iemand hebt die begint over boekhoudpakketten met voorraadbeheer, of iemand is bezig een werknemerovereenkomst op te stellen voor z'n eerste personeelslid, dan zijn dat allemaal ondernemersvragen, maar staan ze wel heel ver af van waar een gemiddelde freelancer mee bezig is.

Daarom mijn voorstel om een nieuw topic wederom te beperken tot Freelancer-onderwerpen (= niet per se alleen voor freelancers), en dat we een separaat ondernemerstopic openen tzt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Wat betreft de hele discussie over wat wel en niet aftrekbaar is.

Is er nog onderscheid tussen het mogen verrekenen van de BTW en het mogen aftrekken voor de inkomstenbelasting? Ofwel, als het kwalificeert voor 1 van de 2 kwalificeert het dan ook automatisch voor het ander en hetzelfde idee wanneer het uitgesloten is? Of kan je hebben dat je wél de BTW mag verrekenen maar niet aftrekken voor de belasting?

(even los van goederen/diensten die vrijgesteld zijn van BTW)

[ Voor 7% gewijzigd door Hertog_Martin op 10-06-2020 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:17:
Wat betreft de hele discussie over wat wel en niet aftrekbaar is.

Is er nog onderscheid tussen het mogen verrekenen van de BTW en het mogen aftrekken voor de inkomstenbelasting? Ofwel, als het kwalificeert voor 1 van de 2 kwalificeert het dan ook automatisch voor het ander en hetzelfde idee wanneer het uitgesloten is? Of kan je hebben dat je wél de BTW mag verrekenen maar niet aftrekken voor de belasting?

(even los van goederen/diensten die vrijgesteld zijn van BTW)
Nee, er is geen onderscheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Even wellicht een tip voor degenen die nog graag kantoormeubilair willen hebben zoals een bureau, bureaustoel, kasten, etc: vorig jaar heb ik bij BVA Auctions een veiling gewonnen met een verstelbaar bureau, een professionele bureaustoel (met nieuwprijs van ~ EUR 950), twee normale stoelen en een kast voor ~ 165 EUR totaal.

Dit was een veiling vanuit Deloitte, veel bedrijven vernieuwen hun meubilair na een aantal jaren, en dan komt er een shitload aan dat spul op de veiling. Voor een mooi prijsje kan je dan nog uitstekend kantoormeubilair scoren. Ben er in ieder geval super tevreden mee!

En ja; ik heb dat bedrag volledig zakelijk ingeboekt. Dit is inderdaad voor momenten als nu, thuiswerken doe ik in mijn eigen kantoor op zolder. In privétijd kom ik daar niet en zit ik gewoon gezellig beneden bij de vrouw :+

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RomeoJ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:59:
Even wellicht een tip voor degenen die nog graag kantoormeubilair willen hebben zoals een bureau, bureaustoel, kasten, etc: vorig jaar heb ik bij BVA Auctions een veiling gewonnen met een verstelbaar bureau, een professionele bureaustoel (met nieuwprijs van ~ EUR 950), twee normale stoelen en een kast voor ~ 165 EUR totaal.

Dit was een veiling vanuit Deloitte, veel bedrijven vernieuwen hun meubilair na een aantal jaren, en dan komt er een shitload aan dat spul op de veiling. Voor een mooi prijsje kan je dan nog uitstekend kantoormeubilair scoren. Ben er in ieder geval super tevreden mee!

En ja; ik heb dat bedrag volledig zakelijk ingeboekt. Dit is inderdaad voor momenten als nu, thuiswerken doe ik in mijn eigen kantoor op zolder. In privétijd kom ik daar niet en zit ik gewoon gezellig beneden bij de vrouw :+
Zo heb ik ook mijn bureaustoel gehaald. Was bij faillissement. Nieuwwaarde van ergens in de €1200,- en ik heb hem voor €70,- inclusief alle extra kosten. Stoel was denk ik net een jaartje oud.

En ja, ook gewoon zakelijk 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BVA of Troostwijk moet je ver vandaan blijven. Voor je het weet kom je met meer dan een bureaustoel thuis. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!
* t_captain gaat gauw even de bobcat in de garage zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:48:
* t_captain gaat gauw even de bobcat in de garage zetten :D
Staan nog wat leuke legervoertuigen te koop nu, dus als je nog plek hebt 😀

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Domeinen RZ heeft ook wel eens leuk spul. Die hadden ooit een goudgewrapte CLS500 te koop. Zal wel uit een ontneming komen.

Een nadeel: sta je met die auto voor het verkeerslicht, dan is er altijd wel iemand die je auto herkent en op je gaat schieten ofzo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Mandera schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:22:
[...]

Ik wil de pen wel pakken een dezer dagen. Heb zelf erg veel aan dit topic gehad toen ik begon. Ben wel voorstander van een freelance ICT-ers topic en geen topic voor alle ondernemers. Dit topic heeft mij juist zoveel geholpen omdat het specifiek over de ICT branche gaat. Er zijn genoeg andere plekken op het internet waar topics lopen over ondernemen in het algemeen.
Ik zou het jammer vinden. Ik doe niets met ICT maar heb hier ont-zet-tend veel opgestoken/tips opgepakt.
Als er 2 topics komen gaat een deel van de informatie dubbel verteld worden maar ook een hoop informatie gaat versnipperd gepost worden.
Zou zonde zijn. Beter om in te grijpen als het wat te diep gaat over een bepaalde kwestie. Dan beter over die kwestie gewoon een los topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
ybos schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Ik zou het jammer vinden. Ik doe niets met ICT maar heb hier ont-zet-tend veel opgestoken/tips opgepakt.
Als er 2 topics komen gaat een deel van de informatie dubbel verteld worden maar ook een hoop informatie gaat versnipperd gepost worden.
Zou zonde zijn. Beter om in te grijpen als het wat te diep gaat over een bepaalde kwestie. Dan beter over die kwestie gewoon een los topic openen.
Ja, daar valt zeker iets van te zeggen. Ik zal proberen een conceptversie op te stellen vanuit mijn visie/werkveld en daar mag de rest dan op schieten. ICT of niet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
WBSO toegekend op 2 projecten die ik voor m'n klant doe *O*

Moet nu ff heel rap al die dingen bij gaan houden -O-

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Daar wil ik volgend jaar ook eens meer werk van gaan maken. Dit jaar denk dat ik maar een uur of 200 aan uren besteed die ik makkelijk zou kunnen verdedigen voor WBSO. Volgend jaar misschien maar eens wat meer werk zoeken die daar eenvoudiger voor in aanmerking komt.

Aan de andere kant heb ik in het verleden al vaak werk gedaan waarvan ik het zelf al vreemd vond dat het voor WBSO in aanmerking kwam, maar ik heb ook het idee dat de toetsing de afgelopen jaren wel een stuk strenger geworden is.

[ Voor 30% gewijzigd door Woy op 11-06-2020 11:21 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Je moet wel 500 uur per jaar kunnen maken als ZZPer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hydra schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:32:
Je moet wel 500 uur per jaar kunnen maken als ZZPer.
Ja daarom, voor ~200 uur die ik dit jaar doe kan ik WOBZ wel verantwoorden. Voor de overige uren vind ik het op het moment lastig te verantwoorden. Van het verleden in loondienst weet ik wel dat de definitie vrij ruim is, maar heb geen zin om iets te gaan verdedigen als ik er zelf niet echt achter sta.

Maar volgend jaar hoop ik wel weer aan die 500 uur te kunnen komen met het starten van wat nieuwe projecten.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 11-06-2020 13:56 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hoe doen jullie het met de "meewerkende partner"? Uiteraard is mijn lieftallige een uurtje of 3 per week (om en nabij, kan ook wat minder zijn ;) ) bezig met mijn administratie en ze kijkt ook naar potentiële opdrachten natuurlijk, en daar mag ze voor beloond worden :+

Ik lees over de "meewerkaftrek" dat ze minimaal 525 uur moet maken voor geen of max 5k vergoeding - die uren gaan we niet hard kunnen maken dus die laten we liggen.

Ik lees ook dat je een "meewerkbeloning" mag geven - een bedrag van minimaal 5k wat wel érgens op gestoeld moet zijn (de eerdere 3 uur/week tegen 40euro/uur bijvoorbeeld - dat kost een administratiekantoor me ook toch? Weekje of 44 x 3u x 40 = 5280, maar ze kan natuurlijk ook wat meer uren maken). Die mag je dan van je winst aftrekken (ergo: als zakelijke kosten opvoeren) en ze draagt er zelf inkomstenbelasting en zvw over af. Aangezien we in 2020 nog maar 2 schijven (eentje tot 68507 en eentje daarboven) en zij zit natuurlijk in de lage schaal, en ik (ruimschoots) in de hoge. Het lijkt dus gunstig te zijn om haar voor haar werkzaamheden te belonen. Dat mag overigens ook net voor de jaarwisseling een jaarbedrag zijn, las ik.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Als ik het zo lees op https://www.belastingdien...emersaftrek/meewerkaftrek, is het als volgt:
< 5k = voor partner vrijgesteld (uitgaand van geen ander inkomen), maar voor jou niet aftrekbaar als kosten, uitsluitend (max) 4% van de winst als meewerkaftrek.
>=5k mag alleen indien >525u

Voor die 4% hoef je 'slechts' 1750 uit te betalen. Je bent fiscaal partner, dus eigenlijk is er volgens mij geen reden om >1750 uit te betalen. Het leidt voor de ondernemer immers niet tot meer aftrek.

Dus het gaat over 1750, als je dat verdeelt over 50 weken is dat € 35,-/week. Als er pakweg 2u/week wordt meegewerkt lijkt dat me verdedigbaar.

Staat natuurlijk los van het verschil tussen daadwerkelijke meewerken en 'aannemelijk kunnen maken'... 3u/wk voor de administratie van een freelancer is nogal ongeloofwaardig. Dat kost <1u/wk. Of kost elk bonnetje een uur werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
BertS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:09:
Als ik het zo lees op https://www.belastingdien...emersaftrek/meewerkaftrek, is het als volgt:
< 5k = voor partner vrijgesteld (uitgaand van geen ander inkomen), maar voor jou niet aftrekbaar als kosten, uitsluitend (max) 4% van de winst als meewerkaftrek.
>=5k mag alleen indien >525u

Voor die 4% hoef je 'slechts' 1750 uit te betalen. Je bent fiscaal partner, dus eigenlijk is er volgens mij geen reden om >1750 uit te betalen. Het leidt voor de ondernemer immers niet tot meer aftrek.

Dus het gaat over 1750, als je dat verdeelt over 50 weken is dat € 35,-/week. Als er pakweg 2u/week wordt meegewerkt lijkt dat me verdedigbaar.
Meewerkaftrek had ik al afgeschreven, want ze komt niet boven de 525 uren:
Uw fiscale partner werkt 525 uren of meer zonder vergoeding in uw onderneming, of de vergoeding die u hiervoor betaalt is minder dan € 5.000.
Deze bestaat eigenlijk uit 2 voorwaarden/3 delen, dus even opgesplitst in hapjes:
Uw fiscale partner werkt 525 uren of meer
&& (zonder vergoeding in uw onderneming) of (de vergoeding die u hiervoor betaalt is minder dan € 5.000.)
Die 525 gaan wij niet aannemelijk maken.

Het gaat in mijn geval over de arbeidsbeloning fiscaal partner.
BertS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:09:Staat natuurlijk los van het verschil tussen daadwerkelijke meewerken en 'aannemelijk kunnen maken'... 3u/wk voor de administratie van een freelancer is nogal ongeloofwaardig. Dat kost <1u/wk. Of kost elk bonnetje een uur werk?
Ze helpt ook in de aquisitie :+

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 11-06-2020 22:24 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Misschien toeval, maar ik merk dat het sinds deze week weer iets drukker is met recruiters. Ik had eerder deze week contact met een interne recruiter van een bedrijf en die had het er wel nog over dat de tarieven voor freelancers momenteel lager liggen. Gelukkig bij hun niet zo absurd laag als een recruiter die ik aan het begin van de crisis sprak. Daarnaast weer veel (standaard) berichten en verzoeken op LinkedIn. Het was toch even iets stiller.

Aan de andere kant, ik heb onlangs een eigen nieuwe klant weten binnen te halen, waar ik onlangs een klein klusje voor had gedaan en die wilt me nu graag voor een langere periode inhuren voor mijn hoogste tarief tot nu toe *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
@Hmmbob meer dan 5k/jr is best substantieel. Als je bedenkt dat je met 1750 al 4% kunt aftrekken, is dat bij een winst 125k dus hetzelfde als 5k arbeidsbeloning.
Het is een beetje afhankelijk van je winst, en van je type werk, wat realistisch is. Met twee freelance contracten per jaar en geen investeringen (productontwikkeling bijv) is acquisitie niet bepaald geloofwaardig.
Bij <125k winst kan arbeidsbeloning dus wat aantrekkelijker zijn, maar wellicht ook minder goed uit te leggen. Erg afhankelijk van jouw situatie.

Mijn vrouw werkt helemaal niet mee, dus niet erg aan de orde. Maar wel leuk om eens over na te denken wat er mogelijk is als ik haar 1u/wk aan administratie laat besteden. Zou best lucratief kunnen zijn.

Edit: ow wacht, bij <525u is er sowieso geen meewerkaftrek, dat had ik niet goed gezien...
Dan moet je dus meer dan 5k verdedigbaar maken.
Misschien kan ze dan beter en virtual-assistant-onderneming beginnen met 1 klant :+

[ Voor 13% gewijzigd door BertS op 11-06-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
redrohX schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:33:
Misschien toeval, maar ik merk dat het sinds deze week weer iets drukker is met recruiters. Ik had eerder deze week contact met een interne recruiter van een bedrijf en die had het er wel nog over dat de tarieven voor freelancers momenteel lager liggen. Gelukkig bij hun niet zo absurd laag als een recruiter die ik aan het begin van de crisis sprak. Daarnaast weer veel (standaard) berichten en verzoeken op LinkedIn. Het was toch even iets stiller.

Aan de andere kant, ik heb onlangs een eigen nieuwe klant weten binnen te halen, waar ik onlangs een klein klusje voor had gedaan en die wilt me nu graag voor een langere periode inhuren voor mijn hoogste tarief tot nu toe *O*
Goed om te horen. Vindt het wel zorgelijk om te lezen dat tarieven omlaag dreigen te gaan. Zou denken dat met deze versnelde digitalisering gedurende corona er juist extra vraag is naar ICT werkzaamheden. Zou het ook een tactiek kunnen zijn van tussenpersonen om extra marge te pakken door zzp'ers lager tarief aan te smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CheapTweak schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:00:
[...]

Goed om te horen. Vindt het wel zorgelijk om te lezen dat tarieven omlaag dreigen te gaan. Zou denken dat met deze versnelde digitalisering gedurende corona er juist extra vraag is naar ICT werkzaamheden. Zou het ook een tactiek kunnen zijn van tussenpersonen om extra marge te pakken door zzp'ers lager tarief aan te smeren?
Wat ik zelf heb gezien is dat detacheringsbedrijven die in februari nog 85 p/u vroegen nu vragen of ze alsjeblieft het personeel bij je kwijt mogen voor 65 p/u. Wellicht dat de NOW regeling ook niet echt helpt om de tarieven ongewijzigd te laten, de werkgever krijgt immers compensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Ja, het is dat laatste. Wellicht niet voor iedereen, maar somehow kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het vooral de recruiters zijn die roepen dat de tarieven verlaagd zijn. Er zijn wel een aantal bedrijven waar een algehele freelancer-stop is, zoals bij de NS. Die draaien een fractie van hun gebruikelijke omzet, en dan snap ik wel dat je niet op de oude tour freelancers blijft binnenhalen. Maar die nemen er dan dus geen/minder aan, niet per se voor lagere tarieven.

Ikzelf ben ook weinig gevoelig voor het argument overigens. Ik heb nog nooit een klant gehad die voorstelde mijn tarief fors te verhogen omdat hij een leuke winst gedraaid had. Dan gaan we dat andersom ook niet doen (betaaltermijn etc ben ik wel flexibel in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Wat ik zelf heb gezien is dat detacheringsbedrijven die in februari nog 85 p/u vroegen nu vragen of ze alsjeblieft het personeel bij je kwijt mogen voor 65 p/u. Wellicht dat de NOW regeling ook niet echt helpt om de tarieven ongewijzigd te laten, de werkgever krijgt immers compensatie?
De NOW-regeling heb je weinig aan als je enkel kennis verkoopt wanneer je het voor oneerlijke concurrentie wil gebruiken. Daarnaast is het max 70% van daadwerkelijke loonkosten bij 0 omzet. Daar heb je alleen wat aan als je fysieke producten verkoopt en deze maanden gebruikt om alvast een voorraadje aan te leggen.

Dat is ook het mankement van kennis verkopen, als de prijs omlaag moet is het erg moeilijk om dezelfde personen met minder kennis weg te zetten. Je kan moeilijk 14 jaar ervaring wegstoppen en doen alsof je stagiair bent. :P

[ Voor 13% gewijzigd door jadjong op 12-06-2020 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:50

Crazy D

I think we should take a look.

t_captain schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Dat lijkt me een kwestie van zienswijze?

Zienswijze 1: je verbouwt aan je prive-woning (om van een gedeelte er een bedrijfsruimte te maken) --> verbouwing is prive

Zienswijze 2: je bouwt een bedrijfsruimte (in je eigen woning) --> verbouwing is zakelijk

Stel dat je de bedrijfsruimte op een stuk grond zou bouwen en niet in een bestaande woning, dan zou er geen discussie over zijn. Bouwkosten zakelijk.
Dat lijkt mij geen kwestie van zienswijze. Zolang het een woonhuis is zonder een losstaande werkruimte (zoals eigen ingang en sanitair) kan het geen zakelijke kosten zijn om deze ruimte te verbouwen. Het wordt immers pas een mogelijke zakelijke ruimte nadat de boel is aangepast. Dus kan de verbouwing ervan nooit zakelijk zijn. Zienswijze wordt het wellicht pas als je een extra ruimte bouwt (garage of tuinhuis), maar verbouwen van bestaande ruimte is gewoon prive.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:11:
[...]

De NOW-regeling heb je weinig aan als je enkel kennis verkoopt wanneer je het voor oneerlijke concurrentie wil gebruiken. Daarnaast is het max 70% van daadwerkelijke loonkosten bij 0 omzet. Daar heb je alleen wat aan als je fysieke producten verkoopt en deze maanden gebruikt om alvast een voorraadje aan te leggen.

Dat is ook het mankement van kennis verkopen, als de prijs omlaag moet is het erg moeilijk om dezelfde personen met minder kennis weg te zetten. Je kan moeilijk 14 jaar ervaring wegstoppen en doen alsof je stagiair bent. :P
Het is/was 90%, geen 70. Maar wat zou volgens jou de reden zijn dat zo’n detacheringsbedrijf, ongeveer 100 man in dienst, het tarief zo gemakkelijk en flink verlaagd zonder enige onderhandeling vanuit de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

[...]

Dat laatste was zeker weten het geval bij de (externe) recruiter die ik sprak aan het begin van de crisis. Bij het bedrijf van de (interne) recruiter die ik deze week sprak hebben ze volgens hem mensen moeten ontslaan vanwege de gevolgen van de crisis en was dit één van de eerste nieuwe klussen waar ze weer freelancers voor zochten. Volgens hem hadden ze ook bij bestaande opdrachten de tarieven van freelancers naar beneden bijgesteld. Wel met de afspraak dat het in betere tijden ook weer omhoog zou gaan. Ik kan niet zelf nagaan of het echt zo is, want ik kies om de klus voor mijn eigen klant op te pakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
redrohX schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Dat laatste was zeker weten het geval bij de (externe) recruiter die ik sprak aan het begin van de crisis. Bij het bedrijf van de (interne) recruiter die ik deze week sprak hebben ze volgens hem mensen moeten ontslaan vanwege de gevolgen van de crisis en was dit één van de eerste nieuwe klussen waar ze weer freelancers voor zochten. Volgens hem hadden ze ook bij bestaande opdrachten de tarieven van freelancers naar beneden bijgesteld. Wel met de afspraak dat het in betere tijden ook weer omhoog zou gaan. Ik kan niet zelf nagaan of het echt zo is, want ik kies om de klus voor mijn eigen klant op te pakken. :)
Bij mijn klant zijn de tarieven ook omlaag gegaa voor nieuwe posities. We krijgen wel >6x zoveel reacties nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:34:
[...]

Het is/was 90%, geen 70. Maar wat zou volgens jou de reden zijn dat zo’n detacheringsbedrijf, ongeveer 100 man in dienst, het tarief zo gemakkelijk en flink verlaagd zonder enige onderhandeling vanuit de klant?
90% van bruto maandloon*1.3 en van dat bedrag krijg je 80% als voorschoot. Vakantiegeld en 13e maand is voor eigen rekening, net als leasebudget en andere secundaire arbeidsvoorwaarden.
De vraag is redelijk makkelijk te beantwoorden; men heeft voor die 100 man niets te doen, geen vertrouwen in de korte termijn of niet voldoende cash om het een jaar uit te zitten en met 65 per uur hopen ze genoeg werk binnen te halen om dit jaar zonder verlies af te sluiten.

Het 'iets is beter dan niets' principe, ik ben daar fel tegen maar heb makkelijk praten als zelfstandige die niet veel meer vaste uitgaven heeft dan een AOV en telefoonabonnement. Elke euro die je korting geeft ben je jaren mee bezig om weer terug te winnen, beetje zoals met verzekeraars en no-claim korting kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
jadjong schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:24:
[...]
Elke euro die je korting geeft ben je jaren mee bezig om weer terug te winnen, beetje zoals met verzekeraars en no-claim korting kwijt raken.
Dit ben ik niet helemaal met je eens.
Ik ben zeker geen voorstander van korting geven, maar 10% korting geven op een klus van een jaar is beter dan 2 maanden zonder inkomsten thuis zitten en dan een klus scoren voor je "oude" tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Een paar dagen geleden ging het om het aftrekken van zakelijke kosten voor thuis werken en toevallig kwam ik vandaar op de werkruimte rekenhulp uit. Hoewel ik dacht dat een eigen ingang en eigen sanitair een harde eis was, maar het lijkt ook voldoende te zijn als minimaal 10% zakelijk gebruikt wordt.

Voorbeeld:
Een goed uitgangspunt hierbij is het aantal m2 van de woning dat u alleen gebruikt voor uw onderneming. Ruimtes die u zowel zakelijk als privé gebruikt (zoals trap, gang toilet), mag u buiten beschouwing laten.

Voorbeeld

De totale oppervlakte van uw woning is 146 m2. Daarvan gebruikt u:

- alleen zakelijk: 10 m2
- zakelijk en privé: 36 m2
- alleen privé: 100 m2
Voor wie een grote zolder heeft en natuurlijk de route naar de wc en keuken voor koffie valt onder privé en zakelijk ;)

Waarmee het uiteindelijk uit komt op:
U hebt recht op kostenaftrek

U gebruikt de werkruimte in uw woning uitsluitend zakelijk en het is geen zelfstandige werkruimte. Dat betekent voor u:
- U kunt in dit geval uw pand in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte).
- De werkruimte hoort in box 1 tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning.
- U vermeldt de werkruimte voor de werkelijke waarde op de balans.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
- Hebt u een hypotheek op het pand? Dan vermeldt u het gedeelte van de hypotheek voor de werkruimte als schuld op de balans.
- Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
- U kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken.
Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop of de overdracht van de werkruimte naar uw privévermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
ybos schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Ik ben zeker geen voorstander van korting geven, maar 10% korting geven op een klus van een jaar is beter dan 2 maanden zonder inkomsten thuis zitten en dan een klus scoren voor je "oude" tarief.
Als dat vast stond dat je na twee maanden een even lange klus voor een jaar tegen oude tarief zou krijgen zou ik dan toch liever twee maanden 'zonder inkomsten thuis zitten' voor vakantie/cursussen/eigen projecten/overige ontplooiingen.

Probleem is eerder dat dat niet vast staat en je wellicht het risico niet wilt nemen.

Maar in kalenderjaar 12 maanden tegen 90 per uur vs 10 maanden 100 per uur, heb ik toch liever dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:39
Deveon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:31:
Een paar dagen geleden ging het om het aftrekken van zakelijke kosten voor thuis werken en toevallig kwam ik vandaar op de werkruimte rekenhulp uit. Hoewel ik dacht dat een eigen ingang en eigen sanitair een harde eis was, maar het lijkt ook voldoende te zijn als minimaal 10% zakelijk gebruikt wordt.

Voorbeeld:

[...]

Voor wie een grote zolder heeft en natuurlijk de route naar de wc en keuken voor koffie valt onder privé en zakelijk ;)

Waarmee het uiteindelijk uit komt op:

[...]
Mjah ik weet ook niet waar altijd die roep weer voorbij komt dat je deur+sanitair etc etc moet hebben.
Dat is voor een technische splitsing waarbij je een duidelijke scheiding hebt tussen prive en zakelijk.

Zelf maak ik gebruik van de 10%+ regeling. Alles in kantoor is gewoon zakelijk op de balans.

Zijn wel 2 aandachtpuntjes:
- Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
Kan dus niet bij een bestaande woning in prive bezit en onderneming bestaat al even. Dit zal voor de meesten een belemmering zijn. Maar even verhuizen dus ;-)
Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop of de overdracht van de werkruimte naar uw privévermogen.
Kan ook weer in de kont bijten als je er niet op bedacht bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik ga verhuizen over een maand en heb dan een eigen kantoor welke voor 100% gebruikt word door de onderneming. Maar wat is het voordeel als ik dit doe? Ik ben ict’er geen boekhouder 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:31:
Omdat in die rekenhulp wordt gezegd:

Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

een eigen opgang of ingang
andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)
De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

Maar de optie van boekhoudkundig splitsen zie ik zelf daardoor ook over het hoofd.

Maar volgens mij wordt het grotere nadeel al genoemd: administratief moet dat deel van de woning op je balans, met als voordeel dat je kosten kunt aftrekken, maar als nadeel dat het een flinke schuld kan zijn op je balans aan jezelf wat nadelig kan zijn als je wilt stoppen. Of bij verkoop van je woning met overwaarde, heb je op eens een stuk extra omzet/winst wat ook nadelig kan zijn. Of met onderwaarde (verlies) hoewel verlies wellicht boekhoudkundig niet onhandig is qua belasting, moet je wel geld hebben om dat verlies te dekken.

Ik ben ook geen boekhouder, die van mij adviseerde om het om bovenstaande redenen niet op de balans te zetten.

Maar de allerbelangrijkste opmerking staat er ook: kan eenmalig bij start onderneming of bij betrekking van de woning. En dat zal voor velen gelden dat dat dus niet 'nu' kan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tylen schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:27:
Ik ga verhuizen over een maand en heb dan een eigen kantoor welke voor 100% gebruikt word door de onderneming. Maar wat is het voordeel als ik dit doe? Ik ben ict’er geen boekhouder 😂
Dat je alle inrichtingskosten van die ruimte kunt aftrekken, wat anders officieel niet mag. Dus van vloerbedekking tot verf om te witten, van bureau tot lekkere stoel om dat rapport in te lezen. Waarschijnlijk ook wel een Nespressootje. Maar ik zou even een telefoontje met je accountant doen om te informeren of dat in jouw situatie echt handig is. Wegen die kosten opvoeren en BTW terugvorderen op tegen het nadeel van een flinke post op je balans en/of winst/verlies bij verkoop over x-jaar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ah ja duidelijk. Die rompslomp hoef ik allemaal niet ;). Bier koelkastje komt er sowieso te staan, die ul ik dan wel met prive geld 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Kort vraagje; klopt het dat je van de belastingdienst 2 acceptgiro's krijgt? 1 voor de Inkomstenbelasting en 1 voor de Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)? En waarom combineren ze dat niet gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:34
Hydra schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:52:
Kort vraagje; klopt het dat je van de belastingdienst 2 acceptgiro's krijgt? 1 voor de Inkomstenbelasting en 1 voor de Bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)? En waarom combineren ze dat niet gewoon?
Ik heb inderdaad ook 2 brieven/acceptgiro's gehad. Wordt blijkbaar apart afgehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
"Ander potje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Maar het _kan_ wel samen. Ik keer salaris uit vanuit m'n BV, en dan heb ik iedere maand gewoon 1 betaling aan de belastingdienst met loonheffingen, en dat is dan inclusief ZVW. Wellicht zit er in IB-sferen ook nog een redenering bij dat je tegen beide aanslagen nog los van elkaar in beroep moet kunnen?

Overigens, stel dat je het samen in 1 betaling zou overmaken, dan krijg je wellicht nog een aantal aanmaningen (+verhogingen), maar voordat ze het teveel aan betaalde IB terugbetalen kijken ze wel eerst even of je nog ergens een achterstallige betaling hebt voor andere potjes. En dan kunnen ze het wel weer met elkaar verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maandeijks 2x VA en jaarlijks nog 2x A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Hmmbob schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:12:
Hoe doen jullie het met de "meewerkende partner"? Uiteraard is mijn lieftallige een uurtje of 3 per week (om en nabij, kan ook wat minder zijn ;) ) bezig met mijn administratie en ze kijkt ook naar potentiële opdrachten natuurlijk, en daar mag ze voor beloond worden :+

Ik lees over de "meewerkaftrek" dat ze minimaal 525 uur moet maken voor geen of max 5k vergoeding - die uren gaan we niet hard kunnen maken dus die laten we liggen.

Ik lees ook dat je een "meewerkbeloning" mag geven - een bedrag van minimaal 5k wat wel érgens op gestoeld moet zijn (de eerdere 3 uur/week tegen 40euro/uur bijvoorbeeld - dat kost een administratiekantoor me ook toch? Weekje of 44 x 3u x 40 = 5280, maar ze kan natuurlijk ook wat meer uren maken). Die mag je dan van je winst aftrekken (ergo: als zakelijke kosten opvoeren) en ze draagt er zelf inkomstenbelasting en zvw over af. Aangezien we in 2020 nog maar 2 schijven (eentje tot 68507 en eentje daarboven) en zij zit natuurlijk in de lage schaal, en ik (ruimschoots) in de hoge. Het lijkt dus gunstig te zijn om haar voor haar werkzaamheden te belonen. Dat mag overigens ook net voor de jaarwisseling een jaarbedrag zijn, las ik.

Zie ik iets over het hoofd?
Ik betaal een significante arbeidsbeloning. Met de redenatie:

Feit 1: boekhouding moet gedaan worden (zelfs bij een boekhouder moet je zelf een Excel overzicht van je bonnetjes aanleveren, wij hebben een boekhouding in Excel), ik wil een maandelijks geüpdate cashflow prognose, nietjes/papier/toner/etc moet op peil blijven, bepaalde ontwikkelingen (tech en markt) moeten gevolgd worden, bij investeringen zoals een auto en bijbehorende zonnepanelen wil ik alles tot in detail doorgerekend hebben, etc, etc. Er is genoeg werk om gemiddeld 1 a 2 dagen per week te verantwoorden.

Feit 2: ik wil niet oneindig veel werken: 50 uur/week vind ik wel genoeg (incl reistijd naar de klant)

Feit 3: als ik het allemaal zelf doe kost me dat gemiddeld 1 a 2 dagen omzet per week, dat is erg duur

Feit 4: als m'n partner het doet hoef ik het niet te doen en kan ik declarabel blijven, waarbij zij een fatsoenlijke beloning krijgt en we er allebei op vooruit gaan

Oftewel ze krijgt zo'n 15-20% van mijn omzet. Zo blijf ik maximaal declarabel, hebben we alles zelf in de hand en heeft zij een leuke bijverdienste. Ze geeft dit gewoon op als inkomsten uit overige werkzaamheden en betaalt netjes belasting hierover.

Er is ook geen scheve verhouding (geen 50-50 verdeling vd totale omzet), het is goed verdedigbaar, dit is voor mij goedkoper dan al het werk zelf doen, en we vinden allebei dat we leuk werk hebben.

Dat het qua heffingskorting erg veel voordeel oplevert omdat dit haar enige inkomen is, tja, dat is een gevolg van het belastingstelsel, dat is niet waarom we het zo doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Tylen schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:27:
Ik heb het doorgerekend toen we anderhalf jaar geleden gingen verhuizen. Ik had de mogelijkheid om het huis op de zaak te zetten (keuzevermogen), maar het zou netto bijna niks opleveren. Maximaal een paar tientjes per maand. Aan het einde van je bedrijf of als je gaat verhuizen moet je echter wel inkomstenbelasting betalen over de waardestijging van je woning. Dat wordt een peperdure rekening over 10-30 jaar... Daarom voor makkelijk en uiteindelijk goedkoper gekozen en het huis volledig privé gelaten.

Als je elke 5 jaar een nieuwe keuken en badkamer wilt is het wellicht een ander verhaal, maar dan nog moet je de uiteindelijke belastingaanslag niet vergeten. Je hebt op korte termijn een cashflow voordeel(tje), maar op lange termijn een flinke kostenpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Een paar pagina’s terug kwam de wbso ter sprake. Kan iemand mij wat concrete voorbeelden geven van wbso-waardige IT-projecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Dat werkt alleen als de volgende klus weer voor 'normaal' tarief kan. Als je wisselend voor terugkerende klanten werkt of te maken hebt met klanten die elkaar ook onderling spreken wordt het eenmalig verlagen van je tarief erg moeilijk. wvdl vertelt hier gelukkig niet de naam van de detacheerder en door het thuiswerken zijn de koffie-automaten-informanten ook niet in functie, anders weet half Nederland aan het einde van deze week waar ze goedkoop personeel vandaan kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Klopt het dat ik een 'donatie' aan een open-source project zakelijk niet mag / kan aftrekken omdat het geen ANBI/SBBI/Vereniging is? Op zich hoef ik geen maximaal voordeel ofzo, ik wil het enkel niet privé betalen omdat dit github-project mij zakelijk gewoon flink verder helpt. Zie het als een "template" kopen voor een site, echter is deze template een open-source project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Gewoon inboeken als automatiseringskosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dan moet er vanuit GitHub w el een bonnetje tegenover staan. Giften vanuit een volledig zakelijk doel mag je volledig aftrekken in de winst/verlies berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
roelboel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:23:
Een paar pagina’s terug kwam de wbso ter sprake. Kan iemand mij wat concrete voorbeelden geven van wbso-waardige IT-projecten?
WBSO formulier heeft een best aardige uitleg. Belangrijkste is dat het 'technisch nieuw' is voor de organisatie. Dus als jij als werk hebt webshops bouwen dan is de eerste technisch nieuw, de tweede en derde niet. Je moet ook kunnen beschrijven dat je bepaalde dingen kwa ontwikkeling gewoon nog niet weet; dat er dus een onderzoekscomponent aan zit. Maar dat kan prima zijn "we weten niet of dit op Google Cloud" gaat werken.

En het moet wel echt ontwikkelwerk zijn. Documentatie, meetings, architectuurdisccussies e.d. tellen niet mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
roelboel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:23:
https://www.rvo.nl/sites/...Handleiding_WBSO_2020.pdf

Hier staat het ook goed uitgelegd wat er wel en niet onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mirabello schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:07:
Ik heb inderdaad ook 2 brieven/acceptgiro's gehad. Wordt blijkbaar apart afgehandeld.
Thanks. Gaat toch om significante bedragen, wil ff weten of er niet iets fout gegaan is. Het klopt ook gewoon met wat ik van m'n boekhouder als totaal gekregen heb, maar better safe than sorry.

Wel fijn dat het geld dat ik 'teveel' weggezet had kwa belasting nu ook gewoon 'vrij' is :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mandera
Ik ben inmiddels begonnen met het tikken van een nieuwe TS op basis van deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62702920

Ben nu bij punt 3 en heb al ongeveer 4 kantjes vol in Word. Er is zo veel te vertellen en waarschijnlijk komen er nog genoeg aanvullingen vanuit jullie. Maar leuk is het wel tot nu toe! Hopelijk ergens komende week meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik denk dat je het reviewen beter gewoon zo snel mogelijk kan laten doen, niet als je al 4 kantjes volgeschreven hebt, laat staan als je alles al 'af' hebt. Je kunt prima samen aan een Google Docs document werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks! Ik heb geen tijd om zelf te schrijven maar steun van harte het initiatief. Reviewen wil ik natuurlijk met plezier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja, en het hoeft natuurlijk ook niet perfect te zijn, er kunnen altijd aanpassingen en aanvullingen later gedaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mandera schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:02:
Ik ben inmiddels begonnen met het tikken van een nieuwe TS op basis van deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62702920

Ben nu bij punt 3 en heb al ongeveer 4 kantjes vol in Word. Er is zo veel te vertellen en waarschijnlijk komen er nog genoeg aanvullingen vanuit jullie. Maar leuk is het wel tot nu toe! Hopelijk ergens komende week meer.
Ik waardeer je inzet maar een TS van 5000 woorden is wel een beetje too much lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
Ernemmer schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:20:
[...]

Ik waardeer je inzet maar een TS van 5000 woorden is wel een beetje too much lijkt mij.
Wees gerust het worden geen 5000 woorden haha. Ik gooi het binnenkort in een Google Docs en dan kunnen we met z'n allen met de bulldozer er door heen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Daar vrees ik ook een beetje voor. Veel basis zaken zijn al in duizenden start adviezen geschreven (daar had ik persoonlijk erg weinig aan als starter) en wat betreft de boekhouding zit ik er redelijk eenvoudig in. Kan je het? Mooi! Kan je het niet? Zoek een goede boekhouder (liefst lokaal of via-via) en onthoud dat je altijd zelf verantwoordelijkheid blijft. Wil je het graag zelf doen kijk dan af van je boekhouder.

Auto van de zaak? Zakelijke kosten? Eenmanszaak of BV? KIA, KOR, FOR of aftrekposten? Zelfs te betalen belasting zou ik aan mijn boekhouder voorleggen als ik daar zelf niet uit kwam. Dat staat namelijk allemaal ook in het ondernemers handboek, echter is er een grijs gebied en daarvoor wil ik echt een meedenkende boekhouder hebben. Hoe kundige sommige hier ook zijn, ik neem nooit financieel advies aan van het internet. Hooguit sturing en ideeën die mijn boekhouder op een presentatie blaadje mag toetsen. ;)

Uiteraard helemaal voor om hier tips en tricks uit te wisselen over tarieven, omgaan met relaties en heel belangrijk verzekeringen. Maar dat is vaak voor persoonlijke situaties en lastig generiek op te schrijven.

Wat betreft tussenpersonen het liefst zonder natuurlijk, maar soms zit er meerwaarde in voor de opdrachtgever en voor alle “slechte” tussenpersonen moet je afvragen waarom je daar gebruik van maakt. Waarschijnlijk omdat uit het eigen netwerk niets komt. Dat is ook ondernemen. Een opdracht is beter als geen opdracht, gun een ander om die match te maken en daaraan te verdienen.

@Mandera Hopelijk vat je het niet negatief op want zo is het zeker niet bedoeld. Respect dat je dit zo oppakt en je tijd in stopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Hydra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:56:
[...]
En het moet wel echt ontwikkelwerk zijn. Documentatie, meetings, architectuurdisccussies e.d. tellen niet mee.
Let wel, implementatie valt eigenlijk niet onder WBSO. Als je gewend bent om CMS'en in PHP te maken, en je stelt nu voor een webshop in PHP te gaan maken dan zal dat niet technisch vernieuwend (genoeg) zijn voor je organisatie. Als je zegt dat je gewend bent om Wordpress websites te maken, en je wil nu een product reccomendation engine gaan maken, dan kan dat wel vernieuwend zijn.

Overigens heeft de RVO wat vragen die op strikvragen kunnen lijken. Enerzijds vragen ze wat je ongeveer wil gaan doen. Geef je daar heel concreet antwoord op, dan zegt men dat er dus niets te onderzoeken valt omdat je de oplossingsrichting al weet. Anderzijds, als je zegt dat je nog niet weet hoe je 't wil doen, dan geeft men aan dat dat te vaag is om te toetsen. Je moet daar dus een mooie tussenweg in vinden.

Edit: Ik denk trouwens dat een architectuurdiscussie onder developers die allemaal meedoen met het WBSO project er prima onder kunnen vallen. Wat voor de RVO belangrijk is is dat je je 'overhead' (bijv. projectmanagers) geen uren mag laten schrijven. Daarnaast verwacht de RVO ook dat je documentatie schrijft om je project te onderbouwen, dus ook (technische) documentatie schrijven als onderdeel van het wbso-project zal niet direct tot problemen leiden.

[ Voor 18% gewijzigd door Freeaqingme op 14-06-2020 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
jadjong schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:16:
Dan moet er vanuit GitHub w el een bonnetje tegenover staan. Giften vanuit een volledig zakelijk doel mag je volledig aftrekken in de winst/verlies berekening.
Waarom moet er een bonnetje tegenover staan? Om de BTW af te trekken gelden bepaalde factuureisen. Voor de rest van je administratie geldt dat je goed moet documenteren waarvoor het geld uitgegeven werd. Dat kan ook bij wijze van spreken een screenshot zijn van een aantal githubpagina's waarop je de betaling doet + korte notitie waarom je het zinvol vond om die persoon te sponsoren (je moet het over 7 jaar nog steeds kunnen onderbouwen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:51
Freeaqingme schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:24:
[...]

Let wel, implementatie valt eigenlijk niet onder WBSO. Als je gewend bent om CMS'en in PHP te maken, en je stelt nu voor een webshop in PHP te gaan maken dan zal dat niet technisch vernieuwend (genoeg) zijn voor je organisatie. Als je zegt dat je gewend bent om Wordpress websites te maken, en je wil nu een product reccomendation engine gaan maken, dan kan dat wel vernieuwend zijn.

Overigens heeft de RVO wat vragen die op strikvragen kunnen lijken. Enerzijds vragen ze wat je ongeveer wil gaan doen. Geef je daar heel concreet antwoord op, dan zegt men dat er dus niets te onderzoeken valt omdat je de oplossingsrichting al weet. Anderzijds, als je zegt dat je nog niet weet hoe je 't wil doen, dan geeft men aan dat dat te vaag is om te toetsen. Je moet daar dus een mooie tussenweg in vinden.

Edit: Ik denk trouwens dat een architectuurdiscussie onder developers die allemaal meedoen met het WBSO project er prima onder kunnen vallen. Wat voor de RVO belangrijk is is dat je je 'overhead' (bijv. projectmanagers) geen uren mag laten schrijven. Daarnaast verwacht de RVO ook dat je documentatie schrijft om je project te onderbouwen, dus ook (technische) documentatie schrijven als onderdeel van het wbso-project zal niet direct tot problemen leiden.
Hydra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:56:
[...]

WBSO formulier heeft een best aardige uitleg. Belangrijkste is dat het 'technisch nieuw' is voor de organisatie. Dus als jij als werk hebt webshops bouwen dan is de eerste technisch nieuw, de tweede en derde niet. Je moet ook kunnen beschrijven dat je bepaalde dingen kwa ontwikkeling gewoon nog niet weet; dat er dus een onderzoekscomponent aan zit. Maar dat kan prima zijn "we weten niet of dit op Google Cloud" gaat werken.

WBSO is een erg mooie regeling.. Maar vind het erg lastig om te bepalen wat er in aanmerking zou kunnen komen. Ik ben een webdeveloper en werk vooral met PHP en alles wat erbij komt kijken. Is er hier misschien iemand die ongeveer het zelfde doet en een geaccepteerde WBSO aanvraag heeft die ik eens in zou mogen kijken? Dan kan ik beter inschatten of ik WBSO waardige projecten heb.

@Hydra Ja, die acceptgiro's komen inderdaad apart. Grappige is dat ze vrijwel altijd ook tegenlijk bezorgd worden, dus ik snap ook niet waarom ze het niet gewoon in 1x kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50
Het geld dat je bespaart met WBSO klinkt heel leuk, maar in loondienst heb ik er een paar keer mee te maken gehad en vond het vooral een PITA.

Wat ik nu lees klinkt ook weer als veel gedoe (aanvragen, documentatie, eromheen draaien (want wat is nu vernieuwend, we zijn developers, alles wat we doen is vernieuwend anders zouden wehet niet doen)), kortom: Ik blijf me keer op keer afvragen of het geld de frustratie waard is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Maaark schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:48:
[...]

[...]

WBSO is een erg mooie regeling.. Maar vind het erg lastig om te bepalen wat er in aanmerking zou kunnen komen. Ik ben een webdeveloper en werk vooral met PHP en alles wat erbij komt kijken. Is er hier misschien iemand die ongeveer het zelfde doet en een geaccepteerde WBSO aanvraag heeft die ik eens in zou mogen kijken? Dan kan ik beter inschatten of ik WBSO waardige projecten heb.

@Hydra Ja, die acceptgiro's komen inderdaad apart. Grappige is dat ze vrijwel altijd ook tegenlijk bezorgd worden, dus ik snap ook niet waarom ze het niet gewoon in 1x kunnen doen :)
Ik heb een paar maanden geleden ook mijn eerste WBSO aanvraag goedgekeurd gekregen. Ben enkel geen PHP webdeveloper.

Het advies wat ik je wel kan geven is, waag er eens een belletje aan richting RVO. Zij hebben aardig veel technische medewerkers in dienst zodat ze juist al die IT aanvragen beter kunnen beoordelen.

Mijn beoordeler bij het RVO was erg vriendelijk en ook zeker behulpzaam, hij legde ook uit hoe ze beoordelen en welke projecten/activiteiten wel onder WBSO vielen, en welke niet. Hij gaf ook eerlijk toe dat er een best groot grijs gebied was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
pirke schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Ik betaal een significante arbeidsbeloning. Met de redenatie:

Feit 1: boekhouding moet gedaan worden (zelfs bij een boekhouder moet je zelf een Excel overzicht van je bonnetjes aanleveren, wij hebben een boekhouding in Excel), ik wil een maandelijks geüpdate cashflow prognose, nietjes/papier/toner/etc moet op peil blijven, bepaalde ontwikkelingen (tech en markt) moeten gevolgd worden, bij investeringen zoals een auto en bijbehorende zonnepanelen wil ik alles tot in detail doorgerekend hebben, etc, etc. Er is genoeg werk om gemiddeld 1 a 2 dagen per week te verantwoorden.
Met alle respect, maar dit 'feit' zit in mijn beleving toch echt richting de zwarte kant van het grijze gebied. Tenminste, uitgaand van de freelancers die hier rondhangen, met hooguit een stuk of vijf tot tien vaste klanten. Dan krijg je daar echt niet meer dan een halve dag per week op een redelijke manier mee gevuld.
Ben je bezig met een product, of met grotere aantallen klanten dan kan ik me er misschien iets bij voorstellen, maar dan nog: vroeger toen ik nog anders 'ondernam' had ik met 100+ klanten ook genoeg aan één dag/week administratieve/secretariële ondersteuning.

Dat je het zo doet moet je zelf weten, maar ik wilde het beeld wel wat bijsturen voor de meelezers. Als ik belastinginspecteur zou zijn, zou het op z'n minst een stevige discussie opleveren.

Voor de rest kan in me in je post trouwens wel vinden, maar alleen als het begin ook klopt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BertS op 15-06-2020 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

ConQuestador schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:46:
Het geld dat je bespaart met WBSO klinkt heel leuk, maar in loondienst heb ik er een paar keer mee te maken gehad en vond het vooral een PITA.

Wat ik nu lees klinkt ook weer als veel gedoe (aanvragen, documentatie, eromheen draaien (want wat is nu vernieuwend, we zijn developers, alles wat we doen is vernieuwend anders zouden wehet niet doen)), kortom: Ik blijf me keer op keer afvragen of het geld de frustratie waard is.
Het is voor mij zeer zeker wel de moeite waard. Ik denk dat ik in het hele aanvraag- en acceptatieproces zo'n 10 uur heb zitten. Opzich is het gewoon een kleine projectbeschrijving met activiteiten.

Bij de beoordeling door RVO waren er wel wat punten die ze mistte en waarbij ik de kans kreeg om deze op te lossen. Daarna is de aanvraag in zijn geheel goedgekeurd. Ook de uren- en projectadministratie nu vallen nog wel mee. Uren moet ik sowieso al bijhouden voor de facturering en doe dan tegelijkertijd mijn WBSO uren boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
WBSO kan zeker interessant zijn, en op zich wel goed aan te vragen. Al heb ik wel het idee dat de beoordeling over de jaren een stuk strikter is geworden.Ik heb ik loondienst voor minstens een 5-tal projecten ook de WBSO beschrijving moeten maken, en op zich is het goed te doen. Al moet ik zeggen dat ik nooit leuk werk gevonden heb.

Belangrijkste is inderdaad dat je goed kunt beargumenteren dat je vernieuwend (binnen de organisatie) bezig bent, en dus veel dingen moet onderzoeken. Op zich is dat nogal een wazige omschrijving, want dat geld voor veel software ontwikkeling wel ( Even seriematige ontwikkeling zoals webshops e.d. achterwege gelaten ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Woy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:38:
Belangrijkste is inderdaad dat je goed kunt beargumenteren dat je vernieuwend (binnen de organisatie) bezig bent, en dus veel dingen moet onderzoeken. Op zich is dat nogal een wazige omschrijving, want dat geld voor veel software ontwikkeling wel ( Even seriematige ontwikkeling zoals webshops e.d. achterwege gelaten ).
Klopt. Mijn aanvraag was in eerste instantie erg functioneel omschreven. Dit heb ik bewust zo gedaan omdat ik niet wist dat er ook technisch inhoudelijk beoordeeld werd door RVO, maar kennelijk hebben ze dus in de loop der jaren een hoop technische lui aangetrokken om juist hierop beter te kunnen beoordelen.

De tip voor eenieder die gaat starten met de eerste WBSO aanvraag: zorg dat het goed technisch onderbouwd wordt en inderdaad dat het vernieuwende karakter de boventoon voert. Dat is wel waar ze met name op beoordelen. De beoordeler van RVO gaf aan dat de ureninschatting best ruim genomen kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:35:
[...]

Waarom moet er een bonnetje tegenover staan?
Omdat hmmmbob suggereerde het bedrag onder automatiseringskosten te boeken. Dat zijn het niet. ;)
Om de BTW af te trekken gelden bepaalde factuureisen. Voor de rest van je administratie geldt dat je goed moet documenteren waarvoor het geld uitgegeven werd. Dat kan ook bij wijze van spreken een screenshot zijn van een aantal githubpagina's waarop je de betaling doet + korte notitie waarom je het zinvol vond om die persoon te sponsoren (je moet het over 7 jaar nog steeds kunnen onderbouwen).
Dus boeken onder giften.
Pagina: 1 ... 157 ... 644 Laatste