Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Woy schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:07:
Qua vrijheid, dat is voor mij wel echt de reden om te gaan ZZP'en, ik heb eigenlijk altijd gezegd dat ik niet gewoon uurtje factuurtje zou willen werken. Maar deze stap geeft mij echt de vrijheid om na te denken over hoe ik de toekomst wel mijn geld wil verdienen. Ik denk nog steeds dat dat niet puur freelancen is, maar door het geld dat ik nu verdien krijg ik wel veel meer opties om straks bijvoorbeeld een jaar zonder inkomsten te zitten en wat te gaan ontwikkelen waar ik op de lange termijn wat aan heb.
Ik heb precies hetzelfde. Ik ben nu op dit moment naast de 36 uur per week 'uurtje factuurtje' te werken part-time CTO van een Fintech start-up. Wat dat gaat worden is nog de vraag natuurlijk; maar het is wel een super gave ervaring. Daarnaast ben ik bezig voor een andere bedrijf om daar trainingen voor te gaan verzorgen. En dat 'schaalt' een stuk beter dan mezelf per uur verkopen. Dat is nu even aanpoten; maar levert straks 'per uur' veel meer op.

Die twee dingen was ik nooit gaan doen als ik nog in loondienst had gezetetn.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:59:
En er is niks mis met trots zijn op wat je bereikt hebt! De grote meerderheid durft het niet om te gaan ondernemen of kan het niet. Dat het jou wel lukt mag je trots op zijn!
Dat vind ik echt super cool :)

Doet me terugdenken aan:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:16:
Hey hey! Je mag niet zeggen dat je voor het geld doet!!!11 Dat is geen geldig argument om te gaan freelancen
!! :X
Ik hoor dat vaker van mensen in loondienst dan van andere freelancers eerlijk gezegd. "Ja want loondienst biedt je zoveel meer". Tja. Een beetje zekerheid in een recessie. Maar als het echt misgaat, gaan ook bedrijven inkrimpen.

De voornaamste zekerheid die je hebt in loondienst is dat je een baas hebt die bepaalt wat je doet, op welke manier, en hoeveel geld jij eraan overhoudt en hoeveel het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
@Hydra Zekerheid in loondienst? Totdat je eruit vliegt door reorganisatie, faillissement, ...

Als je zuinig leeft en je begint met 0 spaargeld, kun je na zo'n 10 jaar freelancen met vervroegd pensioen. Dat is zekerheid. Alles daarbovenop is extra luxe tijdens je pensioen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Ik hoor dat vaker van mensen in loondienst dan van andere freelancers eerlijk gezegd. "Ja want loondienst biedt je zoveel meer". Tja. Een beetje zekerheid in een recessie. Maar als het echt misgaat, gaan ook bedrijven inkrimpen.
"zoveel meer" --> gewoon kwantificeren.

9k voor werknemersverzekeringen, 3.5k voor inkomensafhankelijke bijdrage ZWV, werkgeverspremie voor het pensioen en eventuele secundaire AV. Het telt op naar 10 tot 15 euro per uur max.

Dan die "zekerheid". Je moet naar drie termijnen kijken:
1. korte termijn --> loondienst is sterk in voordeel want in principe loopt je salaris door ook als er geen werk voor je is. Tot het moment dat de dienstbetrekking wordt ontbonden.
2. middentermijn --> ZZP is lichtelijk in voordeel.
Aan de werknemerskant heb je WW. Maar die heb je indirect zelf betaald, namelijk uit de bovenstaande 10-15 euro euro die niet naar jou maar het UWV en andere instanties gaan. De WW-premie is hoger dan het risico van een flexibel inzetbare developer, dus vandaar het voordeel. Anders zoyu het neutraal zijn.
3. lange termijn --> ZZP in voordeel.
Dit punt was misschien wel het meest essentieel in mijn overweging om zelfstandig te worden (nu 10 jaar geleden). Mijn uitgangspunt: ergens tussen de leeftijd van 45 en AOW ga je geheid een disruptie meemaken waardoor je baan zal verdwijnen. Misschien een reorganisatie, misschien een faillissement, misschien verdwijnt de hele bedrijfstak van je werkgever. Waar sta je dan? Beschikbaar in loondienst = leeftijdsdiscriminatie, waar ZZP-ers veel minder mee te maken hebben. Daarnaast, miscchien wel lange tijd op 1 plek gezeten en daardoor minder inzetbaar geworden. Ik schat de kans van een ZZP-er om werkend de AOW te halen hoger in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Laat de politiek bovenstaande posts maar niet lezen ;)

Het levert denk ik vooral meer op omdat je maatwerk hebt in pensioen, aov etc. Dat wat de werkgever anders aan sociale premies voor mij kwijt is houd ik nu zelf meer aan over.

Dan is een deel nog risico opslag. Na periode zonder tegenslagen tikt dat aardig aan in je voordeel. Maar besef wel dat het ook hard kan gaan als klant failliet gaat en je kan fluiten naar 30k openstaand. Of als je toch maand of 4 zonder opdracht komt te zitten. Shit can happen.

Dan nog houd je er echter wel meer aan over dan loondienst ja. En elke euro boven je vaste lasten tikt sowiedo hard aan voor de spaarpot. Dat is met loondienst natuurlijk ook al zo als je voorbij break even point gaat, dat een salarisverhoging van 10% al een verdubbeling kan zijn van wat je maandelijks overhoud.

Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Hertog_Martin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:56:
Laat de politiek bovenstaande posts maar niet lezen ;)
Ik wou dat ze mijn analyse van werkzekerheid juist wel zouden lezen. Het is namelijk een nationaal probleem dat enkele miljoenen werknemers vastzitten in hun baan met vast contract en niet durven over te stappen.

In de huidige tijd van disruptieve innovatie is dat een sociaaleconomische tijdbom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
t_captain schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Ik wou dat ze mijn analyse van werkzekerheid juist wel zouden lezen. Het is namelijk een nationaal probleem dat enkele miljoenen werknemers vastzitten in hun baan met vast contract en niet durven over te stappen.

In de huidige tijd van disruptieve innovatie is dat een sociaaleconomische tijdbom.
Dit. _/-\o_

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Members only:
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:38:
[...]
Dan die "zekerheid". Je moet naar drie termijnen kijken:
1. korte termijn --> loondienst is sterk in voordeel want in principe loopt je salaris door ook als er geen werk voor je is. Tot het moment dat de dienstbetrekking wordt ontbonden.
Transitievergoeding is sterk ingeperkt. Tegenwoordig is die "zekerheid" 1 tot 1.5 maand per jaar in loondienst waard. Die eerste maand aan buffer kan je na een kwartaal opgebouwd hebben.
2. middentermijn --> ZZP is lichtelijk in voordeel.
Aan de werknemerskant heb je WW. Maar die heb je indirect zelf betaald, namelijk uit de bovenstaande 10-15 euro euro die niet naar jou maar het UWV en andere instanties gaan. De WW-premie is hoger dan het risico van een flexibel inzetbare developer, dus vandaar het voordeel. Anders zoyu het neutraal zijn.
Als developer dekt de WW dekt niet eens je hele salaris. Terwijl je in loondienst geen vermogen kan opbouwen om het gat tussen 70% van laatste inkomen en 70% van maximuminkomen werknemersverzekeringen te dekken.

Dus zelfs als werknemer heb je > 10K buffer nodig voor dit stuk inkomensterugval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
t_captain schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Toen ik die zin scheef zag ik jouw post nog niet :P

Mensen die niet durven over te stappen lijken mij juist geen kandidaat voor zzp schap. Zag laatste jaren ook mensen lang mopperen over hun baan, in een enorme overstappersmarkt, en toch te hoge drempel om de stap te nemen. Pas na lange tijd eens.

Ik weet niet of dat type mensen wat mss zelfs in de meerderheid is, er beter op gaat functioneren als ze mee moeten in een wereld waarin iedereen z'n eigen bv is die flexibel met alle andere bv's zakelijk diensten en arbeid aan elkaar leveren. Zo'n wereld spreekt mij ook wel aan, maar het zal ook een concurrerend wereldje zijn die lang niet voor iedereen weggelegd is.

Laten we overigens ook niet vergeten dat we hier in een gunstige sector zitten. De postbodes die noodgedwongen door postnl nu als zzp'er actief zijn hebben niet een villa op het oog. Probleem is echter dat die veel eerder beschermd hadden moeten worden door een postnl daarin tot een halt te roepen. Nu heb je meerdere categorieen zzp'ers en wil de politiek om 1 categorie te beschermen als lapmiddel voor eerder falen, de vrijheden inperken van allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 15:22
Een x-aantal pagina's terug ging er een discussie over de absurde marges van "recruiters" a.k.a. cv-schuivers etc. Nu ben ik wel benieuwd waar je dan wel kijkt naar opdrachten. Natuurlijk, netwerk is nummer 1. Maar daar buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Bender op 02-06-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:38:
"zoveel meer" --> gewoon kwantificeren.
Tja, helemaal eens met wat je schrijft. Natuurlijk is zo'n overstap maken eng, vond ik ook. Elke grote verandering, of het nu een kind krijgen is, of een nieuwe baan, is gewoon hardstikke eng. Maar jezelf vanalles aanpraten om die stap maar niet te nemen, tja. Had ook genoeg redenen om 10 jaar voor m'n eerste werkgever te gaan werken, maar bij nader inzien zat daar ook wel een flink stuk 'redenen bedenken' in. Bij m'n laatste werkgever heb ik 5 jaar i.p.v. de geplande 4 gewerkt (met veel plezier overigens), weer vanwege allemaal hele mooie redenen waarom voor die werkgever werken ook wel 'fijn' is. Maar uiteindelijk zijn het vooral excuses om geen moeilijke stappen te hoeven nemen.

Dus precies wat je zegt; je hebt als ZZPer er snel een buffer opgebouwd om die korte termijn zekerheid die wegvalt op te vangen. Alles daarna heeft wmb. werknemer zijn alleen maar nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik vertel het ook alleen aan mensen die er zelf naar vragen, dat zijn meestal mensen die zelf de overstap overwegen. Daarbuiten ga je toch alleen maar vrij zure reacties krijgen. Snap ik ook wel; het is ook best confronterend en daar zit je dan niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
pirke schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:30:
Mijn vrijheid:
...
En ja ik kan nog veel meer werken dan de 1600-1700 uur die ik jaarlijks maak, maar die paar euro merk ik toch niet. Lekker met de kinderen in het zwembad spelen als de zon schijnt merk ik wel. Dat is vrijheid.
Dit is te makkelijk.
Ik zit op ingewikkelde migratie projecten (soms met zeer harde dead-lines). Daarom willen ze mij erbij (niet dat ik slim of goed ben, maar ze weten wat ze aan me hebben - commitment).
Als de zon schijnt en ik kies ervoor om lekker aan het strand te gaan liggen dan doe ik de klant pijn en, omdat ik op een bepaalde manier in elkaar steek, mezelf ook. Voor het geld hoef ik het niet te doen.

Ik heb zogenaamde totale vrijheid (vanwege mijn financiële positie), maar die heb ik bereikt door een bepaalde mentaliteit en klantgerichtheid (en de keuze om te gaan zzp-jeren 15 jaar geleden).

Vrijheid is een psychologisch dingetje. Heel mensen zijn totaal ongelukkig als niemand richting voor ze geeft. Sommigen voelen zich vrijer in de gevangenis, dan daarbuiten...

[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 02-06-2020 11:44 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:41:
[...]

Dit is te makkelijk.
Ik zit op ingewikkelde migratie projecten (soms met zeer harde dead-lines). Daarom willen ze mij erbij (niet dat ik slim of goed ben, maar ze weten wat ze aan me hebben - commitment).
Als de zon schijnt en ik kies ervoor om lekker aan het strand te gaan liggen dan doe ik de klant pijn en, omdat ik op een bepaalde manier in elkaar steek, mezelf ook. Voor het geld hoef ik het niet te doen.

Ik heb zogenaamde totale vrijheid (vanwege mijn financiële positie), maar die heb ik bereikt door een bepaalde mentaliteit en klantgerichtheid (en de keuze om te gaan zzp-jeren 15 jaar geleden).
Ik snap deze reactie niet helemaal, @pirke schrijft toch nergens dat hij met het aantal uren dat hij wel werkt de klant tekort doet. Kan toch dat hij niet meer workload aanneemt dan projecten die naar schatting het door hem genoemde aantal uren kosten. Nu lijk je een situatie te schetsen dat hij door zijn vrije outlook de klant tekort doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Mijn klanten zijn zeer blij met mij. En ik zal ook niet zomaar vrij nemen als er een belangrijke deadline niet gehaald dreigt te worden. Maar als je goed plant dan zijn deadlines geen probleem, en af en toe even ad hoc een (mid)dagje vrij nemen is dan ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
tomtom901 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Ik snap deze reactie niet helemaal, @pirke schrijft toch nergens dat hij met het aantal uren dat hij wel werkt de klant tekort doet. Kan toch dat hij niet meer workload aanneemt dan projecten die naar schatting het door hem genoemde aantal uren kosten. Nu lijk je een situatie te schetsen dat hij door zijn vrije outlook de klant tekort doet.
...lijk te schetsen...mmhhhh
Waar schrijf ik dat hij de klant tekort doet?
Waar ik me aan erger is die zogenaamde vrijheid waar zzp-ers aan refereren. Pirke weet heel goed waar hij over praat overigens, "ken" hem wel (hij mij ook).

Bij ons verlaat een zzp-er het project omdat hij een klus dichterbij vindt. Klootzak. Hij laat ons zitten. Leuk die vrijheid die hij zichzelf toe-eigent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Nouja, je moet wel overleggen natuurlijk, bij mij zijn mensen in m'n team afhankelijk van me. Maar even een dagje naar 't strand is over het algemeen geen probleem. En ik kan me ook niet voorstellen dat je zo onmisbaar bent ;)

Maar dat vind ik zelf wel significant anders dan toen ik voor een werkgever werkte. Afstemmen met je team voelt voor mij heel anders dan 'toestemming' vragen bij m'n werkgever. Zelfs als ze daar heel makkelijk in zijn, zit je natuurlijk zelf wel aan je urenverantwoording enzo.

Zo had ik zelf bij m'n vorige werkgever een bonusconstructie op basis van gewerkte uren. Maar die bonus was natuurlijk peanuts vergeleken bij wat ze aan me verdienden. Dus dat voelde ook erg krom.

Waar ik het nog sterker in voel, is hoe het gaat als je een keer ziek bent. Ik hoef me nergens te melden ofzo, geen vaag geneuzel met de ARBO als ik een keer 2 dagen ziek ben (serieus; WTF?). Ik stem gewoon af met m'n team dat ik i.p.v. een dag op kantoor komen gewoon een halve dag thuiswerk bijvoorbeeld. En dat voelt zeker een stuk 'vrijer' dan voor een baas werken, ondanks dat ik wel rekeninig moet houden met m'n team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:48:
[...]

Waar ik me aan erger is die zogenaamde vrijheid waar zzp-ers aan refereren. Pirke weet heel goed waar hij over praat overigens, "ken" hem wel (hij mij ook).

Bij ons verlaat een zzp-er het project omdat hij een klus dichterbij vindt. Klootzak. Hij laat ons zitten. Leuk die vrijheid die hij zichzelf toe-eigent.
Laat ik het dan zo zeggen, de ergenis die je hebt was duidelijk af te lezen. :+ Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, een commitment heb je nog steeds en die telt misschien juist nog wel zwaarder als ZZP'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Interne developers gaan toch ook regelmatig weg? Wat is het verschil? Of je zaken netjes achterlaat heeft daar niks mee te maken. Ik heb eigenlijk altijd zelf sterk de behoefte gehad om dingen netjes achter te laten. Dus ruim van te voren te laten weten dat ik ergens anders heenga. Ik zie net zo goed bij interne devs dat dat soms heel plotseling gaat.

Daarbij; ZZPers zijn toch je flexibile schil? Als ik zo onmisbaar ben dat ze willen dat ik sowieso 6 maanden blijf; prima. Spreken we dat af in ons contract. Gaat je alleen wel meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
tomtom901 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:54:
Laat ik het dan zo zeggen, de ergenis die je hebt was duidelijk af te lezen. :+ Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, een commitment heb je nog steeds en die telt misschien juist nog wel zwaarder als ZZP'er.
Het is een klein wereldje en je reputatie is gewoon belangrijk. Er zijn echt wel ZZPers waar ik gewoon niet meer mee wil samenwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 02-06-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Nouja, je moet wel overleggen natuurlijk, bij mij zijn mensen in m'n team afhankelijk van me. Maar even een dagje naar 't strand is over het algemeen geen probleem. En ik kan me ook niet voorstellen dat je zo onmisbaar bent ;)

Maar dat vind ik zelf wel significant anders dan toen ik voor een werkgever werkte. Afstemmen met je team voelt voor mij heel anders dan 'toestemming' vragen bij m'n werkgever. Zelfs als ze daar heel makkelijk in zijn, zit je natuurlijk zelf wel aan je urenverantwoording enzo.

Zo had ik zelf bij m'n vorige werkgever een bonusconstructie op basis van gewerkte uren. Maar die bonus was natuurlijk peanuts vergeleken bij wat ze aan me verdienden. Dus dat voelde ook erg krom.

Waar ik het nog sterker in voel, is hoe het gaat als je een keer ziek bent. Ik hoef me nergens te melden ofzo, geen vaag geneuzel met de ARBO als ik een keer 2 dagen ziek ben (serieus; WTF?). Ik stem gewoon af met m'n team dat ik i.p.v. een dag op kantoor komen gewoon een halve dag thuiswerk bijvoorbeeld. En dat voelt zeker een stuk 'vrijer' dan voor een baas werken, ondanks dat ik wel rekeninig moet houden met m'n team.
Ik geloof niet in onmisbaarheid, ik ben het niet. Maar ik ben wel een factor in het project (omdat ik de developer van de migraties ben, ze opzet en uitvoer, de lijnen uitzet voor mede-ontwikkelaars en testers e.d.). En een middag vrijnemen kan zeker. Ik doe het niet, vind werken leuker. Makkelijk praten, kinderen op kamers e.d.

Maar wat jij nu aankaart is inderdaad waar het mij om ging. Geen terugkomdagen, geen administratie van vakantiedagen, overwerk dat nu aan mij wordt uitgekeerd ipv aan mijn baas, 360graden zooi (pure marteling), met zijn allen beachvolleybal (verplicht), verplicht (jaja) naar de Musical - nou echt niet - is nog een ding geweest bij mijn bedrijf, waarom ik niet wilde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:00
[...]

Volgens mij komt dit intern veel vaker voor omdat de drempel wat lager is. Heb zelfs iemand na de 2 maanden zien vertrekken omdat hij 2.5 uur voor een enkel ritje toch te veel vond.
Of lekker na het halen van allerlei certificaten op de kosten van de werkgever naar een ander bedrijf gaan. Een ander lokkertje want x betaalt 200 euro meer dan y.
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Ik geloof niet in onmisbaarheid, ik ben het niet. Maar ik ben wel een factor in het project (omdat ik de developer van de migraties ben, ze opzet en uitvoer, de lijnen uitzet voor mede-ontwikkelaars en testers e.d.). En een middag vrijnemen kan zeker. Ik doe het niet, vind werken leuker. Makkelijk praten, kinderen op kamers e.d.

Maar wat jij nu aankaart is inderdaad waar het mij om ging. Geen terugkomdagen, geen administratie van vakantiedagen, overwerk dat nu aan mij wordt uitgekeerd ipv aan mijn baas, 360graden zooi (pure marteling), met zijn allen beachvolleybal (verplicht), verplicht (jaja) naar de Musical - nou echt niet - is nog een ding geweest bij mijn bedrijf, waarom ik niet wilde!
Ik ben al blij dat ik die zinloze functioneringsgesprekken niet meer heb. Al die valse beloftes, opichterssyndroom. "Ja volgende jaar kunnen we misschien meer".
Bij de klant waar ik zit komen ze met de meest achterlijke doelstellingen. Heb nog nooit iemand blij van zien worden.
Ja we zetten je op een legacy project want je zocht uitdaging toch. Hier alsjeblieft. Oh ja je mag niets refactoren en het team wat er aan werkte is allang opgedoekt. We zien je over een jaar weer :P

[ Voor 43% gewijzigd door com2,1ghz op 02-06-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:54:
[...]

Interne developers gaan toch ook regelmatig weg? Wat is het verschil?
Het verschil is: de interne neem ik niets kwalijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:57:
Volgens mij komt dit intern veel vaker voor omdat de drempel wat lager is. Heb zelfs iemand na de 2 maanden zien vertrekken omdat hij 2.5 uur voor een enkel ritje toch te veel vond.
Of lekker na het halen van allerlei certificaten op de kosten van de werkgever naar een ander bedrijf gaan. Een ander lokkertje want x betaalt 200 euro meer dan y.
Of gewoon intern. Zie bij m'n huidige klant ook veel developers intern schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:58:
Het verschil is: de interne neem ik niets kwalijk
Het is toch de persoon die mensen laat 'zitten'? Wat maakt het dan uit of hij intern is of extern voor jou? Of heb je kwa externen wat dat betreft hogere standaarden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Ik denk zzp'ers juist meer commitment geven omdat hun broodwinning er direct van afhankelijk is. Als ze niet bevallen kunnen ze zo buiten gezet worden. Eenmaal in vast dienstverband hoef je je niet meer te bewijzen om in dienst te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
pirke schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:00:
Ik denk zzp'ers juist meer commitment geven omdat hun broodwinning er direct van afhankelijk is. Als ze niet bevallen kunnen ze zo buiten gezet worden. Eenmaal in vast dienstverband hoef je je niet meer te bewijzen om in dienst te blijven.
Dat zie je sowieso veel. Veel developers hebben het graag over 'overpaid' consultants maar ik zie toch echt bij heel veel bedrijven dat het de externen (ook vaak voor kleinere gespecialiseeerde detacheerders) zijn die de kar trekken. Geldt niet altijd natuurlijk, maar er zijn erg veel interne devs met vrijwel geen work-ethic en een nare houding omdat ze toch niet echt ontslagen kunnen worden. Als je je proefperiode maar door bent enzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:02:
[...]

Dat zie je sowieso veel. Veel developers hebben het graag over 'overpaid' consultants maar ik zie toch echt bij heel veel bedrijven dat het de externen (ook vaak voor kleinere gespecialiseeerde detacheerders) zijn die de kar trekken. Geldt niet altijd natuurlijk, maar er zijn erg veel interne devs met vrijwel geen work-ethic en een nare houding omdat ze toch niet echt ontslagen kunnen worden. Als je je proefperiode maar door bent enzo...
Doet me gelijk denken aan projectgroepen op school. Werd er kotsmisselijk van. Zetten ze weer een junior dev naast je die alleen een udemy cursusje op zak heeft en verwachten ze dat hij zo kan meedraaien met het team.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:11
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:14:
[...]

Haha. Ja, ik moet sowieso binnenkort naar financieel advies gaan kijken. Ik heb nu dik een half jaar aan buffer staan en er komt veel meer binnen dan ik uitgeef. Dus ik moet een keer laten berekenen wat ik met de 'rest' ga doen. Een deel van m'n hypotheek is aflossingsvrij bijvoorbeeld; en in 2032 valt daarop de HRA weg. Dat soort dingetjes.
Ga eens rondlezen in het FO topic. Ik heb zelf niet perse een FO mindset, maar ik vind het wel altijd erg interessant om te lezen.

Zo ben ik sinds een jaartje bezig met maandelijks geld in te leggen in indexbeleggen (VWRL), en weet ik nu dus dat het qua geld efficienter is om index te beleggen dan je hypotheek af te betalen. Hoewel hypotheek afbetalen weer zekerheid geeft in rendement.

Kortom: lees daar eens rond, er valt nog veel te leren!

ps. Ik had begin dit jaar ook voor het eerst de 5 nullen. Gaaf gevoel, jammer dat maar enkele dagen duurde omdat ik toen belasting voorschot en BTW moest betalen :+

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:00:
[...]

Het is toch de persoon die mensen laat 'zitten'? Wat maakt het dan uit of hij intern is of extern voor jou? Of heb je kwa externen wat dat betreft hogere standaarden?
Met intern bedoel ik overigens ook externen via een supplier.
Ik weet inmiddels hoe bedrijven soms hun personeel behandelen (e.g. Atos...) - de goede niet te na gesproken.

Van een zzp-er verwacht ik inderdaad een hogere standaard, jij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:22
Persoonlijk had ik een stuk meer kunnen sparen als ik niet voor een redelijk nieuwe auto had gekozen.
Echter heeft die Volvo me nooit laten staan in de laatste 2,5 jaar ondanks ik bijna een ton aan kilometers op de klok erbij heb gezet.

De enige keren dat ie in een garage heeft gestaan voor iets anders dan onderhoud/APK was voor een lekke band en 2 keer schade herstel:
- Iets tegen de voorruit op de snelweg waardoor er een barst in zat
- Niet goed uitgekeken met uitparkeren en een lantaarnpaal geraakt. Gevolg: deuken en krassen.

Betrouwbaarheid mag geld kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:02:
[...]

Ligt denk ik aan de cultuur waar je terecht in komt.

Heb nu 2x een freelancer in mijn team opgenomen om mee te helpen bij dagelijkse ondersteuning van gang van zaken. Helaas tot nu toe ook al twee keer gemerkt dat ze er niet zo'n zin in hebben om de dagelijkse taken te doen en projectjes naar zich toe gaan trekken die eigenlijk een kwartaal later op de planning stonden maar leuk zijn om te doen. Om vervolgens de dingen te laten liggen die wel acute aandacht nodig hebben. Dus ze helpen wel, maar de kar trekken heb ik nog niet meegemaakt.

Als ik aan overpaid consultants trouwens denk, dan denk ik aan de jongens die binnen IBM, Sogeti en Capgemini e.d. lopen. Ik heb nu 4-5x met dit soort partijen te maken gehad, werd er alleen maar heel erg droevig van. Jongens die letterlijk de Azure documentatie copy en paste en van eigen logo voorzag, maar alle custom handelingen niet documenteerde waardoor je er alsnog geen ruk aan had. Ze hebben ooit hier een Azure AD integratie voor onze AWS omgeving opgezet, ik dacht: Mooi die doen dat vaker dat gaat vast heel snel. 2 weken had 2 man nodig. Ik heb laatst het moeten opzetten voor een ander AWS account, ik was er na 5 uur klaar mee. De documentatie was natuurlijk incompleet dus alles zelf moeten uitzoeken (documentatie was eerder een vertragende factor).

Maar ik ken ook bedrijven waar de cultuur traag en stroperig is, dan kan een freelancer helpen om dit glad en snel recht te trekken. Denk ik aan semi overheid / overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
[...]

Dit is te makkelijk.

Vrijheid is een psychologisch dingetje. Heel mensen zijn totaal ongelukkig als niemand richting voor ze geeft. Sommigen voelen zich vrijer in de gevangenis, dan daarbuiten...
Als het voor de dag zelf niet uitmaakt dan kies ik bv op een dinsdag voor het strand en werk ik zaterdag remote. Klant heeft er evenveel aan. Waarschijnlijk heb ik dan op strand nog wat goede ideeën voor de klus gehad die ik vastgeklemd achter de pc niet gehad had.

Verder geheel eens dat er veel mensen zijn die echt sterk behoefte hebben aan routine en sturing. Die hebben bv wel onvrede over werkwijze manager maar zijn als de dood om zelf initiatief te nemen.

Het is dan ook geen one size fits all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Haassiej schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:27:
Een x-aantal pagina's terug ging er een discussie over de absurde marges van "recruiters" a.k.a. cv-schuivers etc. Nu ben ik wel benieuwd waar je dan wel kijkt naar opdrachten. Natuurlijk, netwerk is nummer 1. Maar daar buiten?
Zoek eens in dit topic op 'marktplaats' of kijk even naar de pinned posts (dat zijn er maar 2).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:17

_Arthur

blub

Als ik jou zo lees snap ik best waarom hij vertrekt. En of dat "die klus dichterbij" de echte reden is, betwijfel ik sterk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog_Martin
[...]

Waar ik me aan erger is die zogenaamde vrijheid waar zzp-ers aan refereren.
Waarom? Misschien kunnen anderen dat beter managen dan je zelf voor kan stellen? Ik nam in loondienst al meer vrijheden dan collega's en werd gedoogd omdat ik wel keihard werkte en altijd leverde. Alleen sommige collega's kijken je er scheef op aan omdat ze teveel met anderen bezig zijn ipv opkomen voor hun eigen wensen. Jij lijkt me hier ook teveel bezig met anderen als je je daar zo fel aan ergert.

Ik geloof heilig in meer productiviteit en geestelijke gezondheid door autonomie over je taken en eigen zeggenschap over indelen daarvan. Natuurlijk heb je geen onbeperkte vrijheid en moet je wel eens compromissen maken als je niet iedereen tegen zere been wilt stoten die er anders over denkt, maar je kan wel de keuzes maken die het zoveel mogelijk faciliteren.
Alsof mensen in loondienst niet op laatste dag van de maand ineens hun manager overvallen met uhh ik heb andere baan dus ik wil hierbij opzeggen. Half Nederland is aan het solliciteren vanuit een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
[...]Bij ons verlaat een zzp-er het project omdat hij een klus dichterbij vindt. Klootzak. Hij laat ons zitten. Leuk die vrijheid die hij zichzelf toe-eigent.
En dat doen werknemers niet denk je?
Ik heb zo vaak verloop meegemaakt omdat elders werk dichterbij is, of salaris 100 euro hoger is... dat is echt niet anders hoor. Een vast contract is eenzijdig, de werknemer kan gewoon weggaan.
pirke schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:48:
Mijn klanten zijn zeer blij met mij. En ik zal ook niet zomaar vrij nemen als er een belangrijke deadline niet gehaald dreigt te worden. Maar als je goed plant dan zijn deadlines geen probleem, en af en toe even ad hoc een (mid)dagje vrij nemen is dan ook geen probleem.
De discussie wat de waarde van een Freelancer is vind ik hier ook wel bij passen.

Werknemers hebben sneller (niet allemaal!) een 9-5 mentaliteit, de commitment van een werknemer is naar mijn ervaring vaak lager dan die van een freelancer.
En ik geloof niet dat dat is omdat de werknemer een vast contract heeft, maar de mindset van een freelancer vaker resultaat gedreven is.
Een freelancer heeft zelf ook een bedrijf en overziet bedrijfsrisicos en gevolgen vaak sneller, ze zijn zich er van bewust dat geld niet zomaar binnenstroomt maar dat er hard voor gewerkt moet worden.

[ Voor 20% gewijzigd door Bender op 02-06-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:14:
Met intern bedoel ik overigens ook externen via een supplier.
Ah, da's wel verwarrend. Die worden toch ook meestal 'extern' genoemd.
Van een zzp-er verwacht ik inderdaad een hogere standaard, jij niet?
Ja, ik wel. Maar ik weet ook dat dat helaas onrealistisch is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:13
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Als ik een dagje vrij neem dan meld ik dat alleen maar in mijn team, ik ga aan niemand toestemming vragen (mag ook niet he, dan zou er een gezagsverhouding zijn ;) ). Uiteraard doe ik dit uit mezelf niet een dag voor een belangrijke go-live of in shit-hitting-the-fan situaties.
Ziek ben ik zo goed als nooit, en als ik een keer een klein beetje ziek ben werk ik gewoon een extra dagje vanuit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:22:
Heb nu 2x een freelancer in mijn team opgenomen om mee te helpen bij dagelijkse ondersteuning van gang van zaken. Helaas tot nu toe ook al twee keer gemerkt dat ze er niet zo'n zin in hebben om de dagelijkse taken te doen en projectjes naar zich toe gaan trekken die eigenlijk een kwartaal later op de planning stonden maar leuk zijn om te doen. Om vervolgens de dingen te laten liggen die wel acute aandacht nodig hebben. Dus ze helpen wel, maar de kar trekken heb ik nog niet meegemaakt.
Dat zou ik ook niet accepteren. Je hebt gewoon werk te doen op volgorde van prio. Als je wil kunnen cherry-picken moet je je eigen bedrijf gaat starten. Geldt wmb voor zowel intern als extern.
Als ik aan overpaid consultants trouwens denk, dan denk ik aan de jongens die binnen IBM, Sogeti en Capgemini e.d. lopen.
Dat beeld komt overeen met dat van mij. Vooral (destijds) Logica bij het UWV was echt diep en diep triest. Maar ook behoorlijk wat negatieve (alsin; "wat de fuck kun je wel?") ervaringen met alle grote contractors gehad. Mijn ervaring is ook dat de meeste 'high potentials' daar niet erg lang blijven.

Zelf gelukkig bij een klein maar redelijk 'high end' bedrijf begonnen. Veel sneller veel meer verantwoordelijkheden gekegen daar. Beetje best of both worlds; betrokken bij grote projecten (UWV, IND bijvoorbeeld) maar wel werken bij een klein bedrijf waar je veel impact kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Hertog_Martin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:38:
Alsof mensen in loondienst niet op laatste dag van de maand ineens hun manager overvallen met uhh ik heb andere baan dus ik wil hierbij opzeggen. Half Nederland is aan het solliciteren vanuit een baan.
En dan inderdaad met een opzegtermijn van een maand nog 4 wekend vakantie op gaan nemen.

Ik doe sowieso altijd mijn best om juist niet onmisbaar te hebben. Deel professionele trots. Deel geen zin om naderhand te horen dat het project omvalt. Deel om geen dagelijkse "wil je hier even naar kijken" telefoontjes te krijgen. Als ik weg ben, wil ik ook graag mij kunnen focussen op m'n nieuwe taak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bender schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:40:
Een freelancer heeft zelf ook een bedrijf en overziet bedrijfsrisicos en gevolgen vaak sneller, ze zijn zich er van bewust dat geld niet zomaar binnenstroomt maar dat er hard voor gewerkt moet worden.
Herkenbaar. En in mijn CTO rol heb ik nu ook ervaring opgedaan met developers binnen een bedrijf die inschattingen met 300% overschrijden. Dat dingen misgaan soms snap ik ook wel, ben zelf ook dev. Maar dude; 300%. Op een gegeven moment is het geld gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Hertog_Martin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:38:

Wat is hier het probleem van dan?

Ik heb over de zzp-er. Niet over internen. De enige manier om vooruit te komen als je in dienst wil werken van een werkgever is solliciteren (en sommige high-potentials lukt dat binnen een bedrijf, met wat geluk erbij), waarom zou je dat niet doen?
Ga jij nou zeggen dat ze niet loyaal zijn naar een bedrijf of manager die werknemers net zo makkelijk laat vallen? Of dat ze netjes 4 maanden van te voren moeten aangeven dat ze gaan solliciteren?

Ik heb opgezegd toen ik geen loonsverhoging kreeg (na functioneringsgesprek, moeilijk, moeilijk, doelen stellen blablabla). Een dag later stonden ze op de stoep met een blanco cheque. Managers....zucht.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 02-06-2020 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:05:
Doet me gelijk denken aan projectgroepen op school. Werd er kotsmisselijk van. Zetten ze weer een junior dev naast je die alleen een udemy cursusje op zak heeft en verwachten ze dat hij zo kan meedraaien met het team.
Ugh. Breek me de bek niet open. De markt is echt gek geworden. Zo'n gebrek dat ze iedereen zich maar senior developer laten noemen. Heb echt CVs langs zien komen waarbij ik dacht "hoe dan"?

Senior 'Java' developer met serieus letterlijk nul ervaring in 't Java ecosysteem, een paar maanden C#, en voor de rest vooral iOS. Want een mobiele app maken lijkt heel erg op een complexe Java back-end? Zo'n vent verzuipt.

Bedrijven lijken zich ook niet te realiseren dat je met 4 erg goede developers veel harder gaat dan met 2 goeie en dan 10 "meh" developers. Die gaan elkaar op een gegeven moment meer in de weg zitten dan dat ze iets bijdragen.

Komt nog eens bij dat wel heel veel developers echt geen hol geven om de lange termijn. Mensen zeggen wel vaak dat het aan de managers ligt dat eer shortcuts genomen worden, maar in mijn ervaring zijn juist managers best wel gevoelig voor argumenten om het gewoon goed te doen. Het zijn voor mij veel vaker juist developers die met shit komen dat 'tests te veel tijd kosten'. Ratio echt goeie developers t.o.v. middelmatic en slechter is 1:20 ofzo.

Oh; en veel buitenlanders. Niks mis mee an sich; maar veel zijn alleen maar bezig met geld verdienen. Als ze ergens anders een paar euro per uur meer kunnen krijgen zijn ze meteen weg. Logisch ook; want ze hebben nul binding met het bedrijf of het land. En de klant dan verbaasd zijn dat ze iedere keer mensen uit 't buitenland over halen, een huis e.d. regelen, en dat die dan na 6 maanden weer vertrokken zijn. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:32:
Ik heb over de zzp-er. Niet over internen.
Jij hebt het over de problemen die iemand veroorzaakt als hij plotseling weggaat. Dat is bij een interne niet anders. Dat jij daar andere standaarden op na houdt; tja. Dat kan. Maar dat kwam zo niet naar voren uit je eerste reactie. Dus ik snap die 'verwarring' wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ConQuestador schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:13:
Ga eens rondlezen in het FO topic. Ik heb zelf niet perse een FO mindset, maar ik vind het wel altijd erg interessant om te lezen.
Volg ik al hoor; ik post er alleen niet. Maar bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Doel jij erop dat men niet goed leest, of dat ik niet goed schrijf?

"Bij ons verlaat een zzp-er het project omdat hij een klus dichterbij vindt. Klootzak. Hij laat ons zitten. Leuk die vrijheid die hij zichzelf toe-eigent."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
_Arthur schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:35:
[...]

Als ik jou zo lees snap ik best waarom hij vertrekt. En of dat "die klus dichterbij" de echte reden is, betwijfel ik sterk.
Fair point.
Je hebt geen idee. Maar ik snap je reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:38:
[...]

"Bij ons verlaat een zzp-er het project omdat hij een klus dichterbij vindt. Klootzak. Hij laat ons zitten. Leuk die vrijheid die hij zichzelf toe-eigent."
Ik dacht serieus dat je sarcastisch was.

Iedereen is toch vrij in zijn keuze waar ie wel of niet wil werken, of je nu intern of extern of intern via een supplier of hoe je het ook wilt noemen.
Als ik weg wil bij mijn huidige klus zeg ik gewoon op. Het zal me echt aan mijn reet roesten wat anderen daarvan vinden. Mijn leven, mijn keuzes. Als ik zo'n keuze maak is dat een weloverwogen keuze. "Deal with it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
sverzijl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:44:
[...]

Ik dacht serieus dat je sarcastisch was.

Iedereen is toch vrij in zijn keuze waar ie wel of niet wil werken, of je nu intern of extern of intern via een supplier of hoe je het ook wilt noemen.
Als ik weg wil bij mijn huidige klus zeg ik gewoon op. Het zal me echt aan mijn reet roesten wat anderen daarvan vinden. Mijn leven, mijn keuzes. Als ik zo'n keuze maak is dat een weloverwogen keuze. "Deal with it"
Jammer om te horen, maar loyaliteit kan alleen maar bestaan bij de gratie van disloyaliteit. Dus prima toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13
[...]

Wat is daar het probleem van, zakelijk gezien - want zo moet je het zien. Van een ZZP-er moet je geen loyaliteit aan de organisatie verwachten en omgekeerd ook niet. Het is een flexibele manier om een positie te vullen en die flexibiliteit heeft niet alleen voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Oh; en veel buitenlanders. Niks mis mee an sich; maar veel zijn alleen maar bezig met geld verdienen. Als ze ergens anders een paar euro per uur meer kunnen krijgen zijn ze meteen weg. Logisch ook; want ze hebben nul binding met het bedrijf of het land. En de klant dan verbaasd zijn dat ze iedere keer mensen uit 't buitenland over halen, een huis e.d. regelen, en dat die dan na 6 maanden weer vertrokken zijn. Tja.
Niet alleen dat, kwaliteit is vaak ondermaats terwijl die mensen genieten van de 30% regeling en een hoge minimum salaris. Werknemersvoordelen.
Dat is pas oneerlijk. Dan nog al die kotsmisselijke diversity geneuzel waarbij bepaalde types overal mee wegkomen en jij de kar aan het trekken bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:45:
[...]

Jammer om te horen, maar loyaliteit kan alleen maar bestaan bij de gratie van disloyaliteit. Dus prima toch.
Misschien was deze persoon wel ontzettend loyaal aan zijn gezin. Kinderen die hun vader meer wilden zien, vrouw die ook wil gaan werken, etc.
Het leven bestaat uit meer dan alleen maar loyaliteit aan je opdrachtgever. Jammer dat je zo denkt, maar prima toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Kwistnix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Wat is daar het probleem van, zakelijk gezien - want zo moet je het zien. Van een ZZP-er moet je geen loyaliteit aan de organisatie verwachten en omgekeerd ook niet. Het is een flexibele manier om een positie te vullen en die flexibiliteit heeft niet alleen voordelen.
Je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik zit natuurlijk ook in mijn eigen cocon (net als ieder ander).
Ik projecteer ten onrechte te veel loyaliteit op anderen. Ik hoop en verwacht gewoon iets meer van een zzp-er die >80,- verdient (of krijgt). Ik zie velen hier die gewoon doen wat ze zelf willen, het valt me meer tegen dan ik dacht. Mea Culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
sverzijl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Misschien was deze persoon wel ontzettend loyaal aan zijn gezin. Kinderen die hun vader meer wilden zien, vrouw die ook wil gaan werken, etc.
Het leven bestaat uit meer dan alleen maar loyaliteit aan je opdrachtgever. Jammer dat je zo denkt, maar prima toch.
Ik zie werkelijk in de verste verte niet waarom het ene het andere uitsluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Ik zie werkelijk in de verste verte niet waarom het ene het andere uitsluit.
Hier sta ik heel versteld van. Ik laat het hierbij. Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Vooral dat dat jij dit alleen bij ZZPer niet vindt kunnen, en dat dat niet duidelijk is. Het is denk ik niet bepaald een standaard standpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:46:
Niet alleen dat, kwaliteit is vaak ondermaats terwijl die mensen genieten van de 30% regeling en een hoge minimum salaris.
Die regeling is wat mij betreft gewoon marktverstorend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
poehee schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Wat is hier het probleem van dan?

Ik heb over de zzp-er. Niet over internen. De enige manier om vooruit te komen als je in dienst wil werken van een werkgever is solliciteren (en sommige high-potentials lukt dat binnen een bedrijf, met wat geluk erbij), waarom zou je dat niet doen?
Ga jij nou zeggen dat ze niet loyaal zijn naar een bedrijf of manager die werknemers net zo makkelijk laat vallen? Of dat ze netjes 4 maanden van te voren moeten aangeven dat ze gaan solliciteren?

Ik heb opgezegd toen ik geen loonsverhoging kreeg (na functioneringsgesprek, moeilijk, moeilijk, doelen stellen blablabla). Een dag later stonden ze op de stoep met een blanco cheque. Managers....zucht.
Haha, geen probleem. Dat was m'n punt op dat jij het een probleem vind in het bijzonder dat een zzp'er een project verlaat. Terwijl dat dus een gedetacheerde is met ook een opzegtermijn en daarin dus niet zo anders als iemand inhouse. Ik volg je niet helemaal als je aan ene kant schetst vrijheid blijheid en andere kant is de zzp'er de klootzak als ie z'n contractuele vrijheid benut. Of je moet 't allemaal sarcastisch bedoeld hebben en dat je 'm het werk dichterbij huis van harte gunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Herkenbaar. En in mijn CTO rol heb ik nu ook ervaring opgedaan met developers binnen een bedrijf die inschattingen met 300% overschrijden. Dat dingen misgaan soms snap ik ook wel, ben zelf ook dev. Maar dude; 300%. Op een gegeven moment is het geld gewoon op.
Kan ook stuk onervarenheid zijn of gewoon voor slechte oplossingen gekozen? Heb dat ook eens meegemaakt met een team, toen ze gevraagd hun schatting met 400% inschatting door te geven. Reden is dat ze het wachten op anderen, documenteren, uitzoeken e.d. allemaal niet opnamen in planning en alleen maar dachten, ik moet hiervoor ongeveer 2 dagen voor code schrijven dus het is 2 dagen. Inmiddels is de overcommit er nog wel, maar in 10% ipv dat ze 1/4de van de features af kregen.

[ Voor 13% gewijzigd door init6 op 02-06-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
init6 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:46:
Kan ook stuk onervarenheid zijn of gewoon voor slechte oplossingen gekozen? Heb dat ook eens meegemaakt met een team, toen ze gevraagd hun schatting met 400% inschatting door te geven. Reden is dat ze het wachten op anderen, documenteren, uitzoeken e.d. allemaal niet opnamen in planning en alleen maar dachten, ik moet hiervoor ongeveer 2 dagen voor code schrijven dus het is 2 dagen. Inmiddels is de overcommit er nog wel, maar in 10% ipv dat ze 1/4de van de features af kregen.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:57:
[...]

Die regeling is wat mij betreft gewoon marktverstorend.
We moeten de hele inkomstenbelasting eens driftig op de schop nemen. Mijn voorstel:

* heffingskortingen terug naar een vast bedrag, wat een mogelijke aanzet kan zijn naar een basisinkomen.
* 1 gelijk tarief in alle boxen.
* gelijk tarief voor prive inkomstenbelasting en "zakelijke inkomstenbelasting" (vennootschapsbelasting).
* VPB wordt voorheffing op IB box 2, zoals loonheffing voorheffing is voor IB box 1.

30% op alles. 20% vlakke BTW. Fair enough?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@t_captain Ik ben sowieso al voor een basisinkomen omdat je dat al terug verdient omdat je heel 't UWV dan naar huis kan sturen.

Ik denk dat we alleen richting een toekomst gaan waar we een verschuiving moeten gaan zin van belasting op inkomen naar belasting op 'productie': vooral als je ziet techbedrijven heel veel winst maken met heel weinig mensen. Ik denk dat er, door de verregaande automatisering, over niet al te lange tijd heel erg veel banen gaan verdwijnen. Nu nog vrachtwagenchauffeur worden bijvoorbeeld lijkt me geen handige zet.

Verder kan ik je voorstel niet 'doorrekenen' in de zin hoe dat mij of de Nederlander in 't algemeen raakt, maar je zal er vast over nagedacht hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:38:
@t_captain Ik ben sowieso al voor een basisinkomen omdat je dat al terug verdient omdat je heel 't UWV dan naar huis kan sturen.

[...]

Nu nog vrachtwagenchauffeur worden bijvoorbeeld lijkt me geen handige zet.
Volgens mij is UWV nog steeds bezig om mensen om te scholen daarvoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
t_captain schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:28:
[...]

We moeten de hele inkomstenbelasting eens driftig op de schop nemen. Mijn voorstel:

* heffingskortingen terug naar een vast bedrag, wat een mogelijke aanzet kan zijn naar een basisinkomen.
* 1 gelijk tarief in alle boxen.
* gelijk tarief voor prive inkomstenbelasting en "zakelijke inkomstenbelasting" (vennootschapsbelasting).
* VPB wordt voorheffing op IB box 2, zoals loonheffing voorheffing is voor IB box 1.

30% op alles. 20% vlakke BTW. Fair enough?
De belastingstelsel staat een beetje los van de 30% regel. Dat is stimuleren om kennis te binnenharken vanuit niet-EU landen. Ik blijf het vreemd vinden dat iemand uit een land waar het een stuk minder aan toe gaat hier een huis(400k+) kan kopen na een jaartje werken omdat ze netto veel geld overhouden.

Niet omdat ik het ze niet gun, maar omdat iemand in die opgegroeid is in NL opgezadeld zit met een studieschuld en niet eens in aanmerking komt voor die woning. Lijkt alsof je 10 punten achter staat tegenover iemand die niet eens de taal beheerst.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 02-06-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Met een veel lager tarief IB op arbeid zou ook de 30% regeling niet meer nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:19:
[...]
Ah, da's wel verwarrend. Die worden toch ook meestal 'extern' genoemd.
In loondienst is die groep externen het storendste om mee samen te werken. Senior of principal in titel maar zowel wat betreft kennis, achtergrond (opleiding) als interpersoonlijke skills onvoldoende.

Het rotste is: zolang deze developers in middelmatige teams zitten vallen deze niet in negatieve zin op.
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:47:
[...]
De belastingstelsel staat een beetje los van de 30% regel. Dat is stimuleren om kennis te binnenharken vanuit niet-EU landen. Ik blijf het vreemd vinden dat iemand uit een land waar het een stuk minder aan toe gaat hier een huis(400k+) kan kopen na een jaartje werken omdat ze netto veel geld overhouden.
Niet omdat ze netto zoveel geld overhouden. Maar omdat ze een beetje sparen én wel een goed salaris krijgen om hier als kennismigrant heen te komen.

Bij veel Nederlandse werkgevers zit er een caprondom de 4.5K bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
ANdrode schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:13:
[...]

In loondienst is die groep externen het storendste om mee samen te werken. Senior of principal in titel maar zowel wat betreft kennis, achtergrond (opleiding) als interpersoonlijke skills onvoldoende.

Het rotste is: zolang deze developers in middelmatige teams zitten vallen deze niet in negatieve zin op.

[...]

Niet omdat ze netto zoveel geld overhouden. Maar omdat ze een beetje sparen én wel een goed salaris krijgen om hier als kennismigrant heen te komen.

Bij veel Nederlandse werkgevers zit er een caprondom de 4.5K bruto.
Sparen? Bedrijven hebben hele HR afdelingen in al die landen om de hele huisvesting en administratie te regelen. Die gasten zitten op 4k-4.5k netto. Vervolgens moet je ze uitleggen wat TDD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:13:

Je kunt niet alle externen zo over een kam scheren. Natuurlijk; die grote jongens (Cap, Ordina, etc.) leveren vooral 'warm vlees': het grootste deel van de high potentials vertrekt daar wel voor hun 30e. Die zijn vaak hun uurtarief niet waard.

Aan de andere kant zijn er ook veel vaak kleinere meer gespecialiseerde clubs die 1 of 2 mensen leveren die in een team meewerken. En dat zijn juist wel vaak weer kartrekkers.

Kwa interne devs zie je hetzelfde. Je hebt goeie. Maar ook erg veel slechte. En vooral die laatste blijven een stuk langer hangen.

Maargoed. Ik ben niet bepaald te spreken over de huidige trend om mensen maar met weinig meer dan een programmeercursusje in de markt te zetten. Vaak kunnen ze wel ongeveer meewerken, maar als ze het zelf moeten doen wordt het een grote puinzooi.
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:23:
Sparen? Bedrijven hebben hele HR afdelingen in al die landen om de hele huisvesting en administratie te regelen. Die gasten zitten op 4k-4.5k netto. Vervolgens moet je ze uitleggen wat TDD is.
En ook nog eens vaak enorme attitude problemen. Weet niet wat het is, maar hebben ze norm veel moeite met alle vormen van feedback die niet puur positief zijn. En dat match natuurlijk voor geen meter met vrij recht voor z'n raap Hollanders.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 02-06-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:28:
[...]

Maargoed. Ik ben niet bepaald te spreken over de huidige trend om mensen maar met weinig meer dan een programmeercursusje in de markt te zetten. Vaak kunnen ze wel ongeveer meewerken, maar als ze het zelf moeten doen wordt het een grote puinzooi.
En toch heb je die groep tot op zekere hoogte ook nodig. In wat grotere projecten is meestal echt niet alles rocket-science, maar heb je soms ook gewoon handjes nodig. Ik heb dan liever iemand die een programmeercursus gehad heeft maar verder niet super veel talent heeft, dan dat ik het zelf moet doen.

Tuurlijk heb je dan wel een bepaalde ratio nodig. Aan alleen maar 'handjes' heb je ook weer niets.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:11
Freeaqingme schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:36:
[...]

En toch heb je die groep tot op zekere hoogte ook nodig. In wat grotere projecten is meestal echt niet alles rocket-science, maar heb je soms ook gewoon handjes nodig. Ik heb dan liever iemand die een programmeercursus gehad heeft maar verder niet super veel talent heeft, dan dat ik het zelf moet doen.

Tuurlijk heb je dan wel een bepaalde ratio nodig. Aan alleen maar 'handjes' heb je ook weer niets.
Helemaal mee eens, het wordt alleen een ander verhaal als die "handjes" ook gewoon ingehuurden zijn voor >100 euro/uur. Voor dat geld verwacht je gewoon meer, maar de realiteit is dat je voor dat geld vaak genoeg "handjes" krijgt.

Overigens blijf ik erbij dat het niveau van de ontwikkelaars in Nederland gewoon niet superhoog is. Ik denk dat minder dan de helft echt capabel is, de rest valt in de categorie handjes (zelfs met 10 jaar ervaring).
Mij valt wel op nu ik op een project zit met 90% inhuur (grotendeels ZZP) dat de kwaliteit ineens een stuk hoger is. Ze hebben toch iets goeds gedaan bij de recruitment voor het project.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 11:22
Ernemmer schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Als het goed is krijg je post als ze een aangifte willen hebben.
Nou ja post, ik krijg normaal een email en die heb ik inderdaad niet gehad.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dit soort generalisaties vind ik niet juist. Ik heb in 20 jaar met heel veel verschillende mensen samengewerkt, zowel locals als buitenlanders uit tig verschillende landen. De individuele verschillen zijn in mijn beleving een orde groter dan de collectieve verschillen tussen de groepen.

Ik denk wel dat we de kennismigranten-regeling tegen het licht moeten houden. En dat we beter het echte probleem (veel te hoge belasting op arbeid) kunnen aanpakken dan een pleister op de wond te plakken (30% regeling).

We dreigen imho een lichte versie van het H1-B syndroom te ontwikkelen. H1-B leverde niet veel kwaliteit op maar vooral kwantiteit en ten koste van de Amerikaanse engineers. Het bleek bovendien dat het gros van de beschikbare visa werd gebruikt door offshore providers zoals TCS om een lokale presence te bouwen en daarmee hun offshore model in stand te houden, de gebruikers waren niet echt de Amerikaanse bedrijven. De oplossing van de huidige regering is om de visa meer te richten op mensen die aanzienlijke waarde gaan toevoegen aan de Amerikaanse economie. Een puntensysteem weegt bijvoorbeeld opleidingsniveau, inburgering (taalvaardigheid, en ook extra punten voor wie een diploma van een lokale onderwijsinstelling heeft), leeftijd etc. Het systeeem is een soort vereenvoudigde kosten/baten analyse van de migratie. Dat uitgangspunt vind ik heel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
[...]

Ik heb er veel meer werk aan want ik spendeer meer tijd aan reviews en het opruimen van de puinhoop. Hoe vaak ik shit heb doorgelaten en vervolgens in mijn eigen voeten schiet omdat weer die unit/integratie tests ontbreken want dat leer je niet in die programmeercursusje. Ook is dat saai en vervelend werk want code kloppen is leuker.
Vervolgens gaat mijn productiviteit omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jogai schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:57:
[...]

Nou ja post, ik krijg normaal een email en die heb ik inderdaad niet gehad.
Ik heb op 31 maart een brief gekregen dat ik aangifte omzetbelasting 2020 moet doen, met daarop een lijstje met tijdvakken en uiterste datum.
Daarnaast krijg je inderdaad ook bij elk tijdvak nog een mail ter herinnering.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 02-06-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 12:40
[...]

Nodig hebben is een groot woord. Maar ze zijn vaak wel goed voor de sfeer. Een team met alleen maar eigenwijse (autistische) developers (ja die zijn er nog steeds heel veel) is niet goed voor de teamsfeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
miena21 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Nodig hebben is een groot woord. Maar ze zijn vaak wel goed voor de sfeer. Een team met alleen maar eigenwijse (autistische) developers (ja die zijn er nog steeds heel veel) is niet goed voor de teamsfeer...
Vaak zijn het de managers die dat vinden en hebben eigenwijze (autistische) developers er zelf maar weinig last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ConQuestador schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Overigens blijf ik erbij dat het niveau van de ontwikkelaars in Nederland gewoon niet superhoog is.
Vergeet niet dat 90% van de mensen denkt dat ze zelf beter zijn dan gemiddeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:28:
[...]
Aan de andere kant zijn er ook veel vaak kleinere meer gespecialiseerde clubs die 1 of 2 mensen leveren die in een team meewerken. En dat zijn juist wel vaak weer kartrekkers.

Kwa interne devs zie je hetzelfde. Je hebt goeie. Maar ook erg veel slechte. En vooral die laatste blijven een stuk langer hangen.
Bij extern zou je het boutique tarief alleen nooit moeten betalen als ze het niet waarmaken. En daar zit die variatie ook in. Als je een zwakkere medewerker van een boutique toko aantreft dan zal in een sterk team niet opvallen. Maar een zwak team kunnen sommige mensen gewoon niet trekken.

Ik verwacht voor het boutique tarief ook interpersoonlijke vaardigheden en organisatiesensitiviteit.
En ook nog eens vaak enorme attitude problemen. Weet niet wat het is, maar hebben ze norm veel moeite met alle vormen van feedback die niet puur positief zijn. En dat match natuurlijk voor geen meter met vrij recht voor z'n raap Hollanders.
Hier ligt de lijn ook wat meer in het midden in mijn ogen. Zeker als je in een internationale organisatie werkt. Want "recht voor z'n raap" is soms ook een team-cultuur met een gebrek aan psychologische veiligheid.
offtopic:
Maar dat kan zelfs in de bedrijfscultuur zitten. Ik heb jaren geleden toen ik de eerste keer lead was de cultuur voor wat teamleden te confronterend gemaakt en ben daar sindsdien voorzichtig mee. Aan de Papendorpseweg had ik het gevoel dat hier op managementniveau veel aandacht voor was maar dat dit nog niet geoperationaliseerd was in in ieder geval n=1 team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra

Dat laatste is waar ik het over heb. Hele teams die eigenlijk een netto negatieve bijdrage hebben. Ik heb het niet over mensen die gewoon minder ervaring hebben maar over mensen die echt niet meer weten dan hoe ze code ergens vandaan moeten kopieren en masseren tot het compiled. Daar kom je enigzins mee weg met een paar goeie devs in het team, maar vaak zie je die juist vertrekken.

Ik heb absoluut niet iets tegen mensen zonder informatica opleiding ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:01:
Hier ligt de lijn ook wat meer in het midden in mijn ogen. Zeker als je in een internationale organisatie werkt. Want "recht voor z'n raap" is soms ook een team-cultuur met een gebrek aan psychologische veiligheid.
Ik bedoel niet dat mensen maar gewoon lomp moeten zijn. Ik heb het echt specifiek over mensen die het bijvoorbeeld elke feedback enorm persoonlijk nemen en enorm argumentatief worden. Ik zal dat soort feedback ook altijd op een vriendelijke manier geven, het liefst in person.
offtopic:
Maar dat kan zelfs in de bedrijfscultuur zitten. Ik heb jaren geleden toen ik de eerste keer lead was de cultuur voor wat teamleden te confronterend gemaakt en ben daar sindsdien voorzichtig mee. Aan de Papendorpseweg had ik het gevoel dat hier op managementniveau veel aandacht voor was maar dat dit nog niet geoperationaliseerd was in in ieder geval n=1 team.
Wat dat stukje betreft had ik het niet over m'n huidige opdrachtgever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Ik zit nu voor het eerst 2 dagen in de week zonder werk, is toch wel even wennen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
3 dagen als zelgfstandige, dan zijn de rekeningen betaald. Resteert een dubbele dosis weekend :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
t_captain schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:37:
3 dagen als zelgfstandige, dan zijn de rekeningen betaald. Resteert een dubbele dosis weekend :)
Dat wel, maar ben liever aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 13:51
Hankie0412 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:31:
Ik zit nu voor het eerst 2 dagen in de week zonder werk, is toch wel even wennen :P
Ben al een maand of 3 nu 2 dagen aan het werk ook erg lekker maar niet genoeg om de 1225 uur te halen in het jaar. Dus zal wel iets erbij zoeken om dat te halen voor het stukje belasting voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
Ik maak sinds 2 maanden 44 declarabele uren per week 8)7 bedoeling was om juist minder uren te maken... nog een maand of 2-3 volhouden en dan weer richting de 36 uur *O*

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Pff, ik werk me ook helemaal de pokke. Afgelopen maand heb ik 183 uur gefactureerd.
Het liefste ben ik ook gewoon 4x9 uur per week aan het werk, maar het is zeker nu vrij hectisch. Beter dit dan geen werk denk ik dan maar…

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:59

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RomeoJ schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:40:
Pff, ik werk me ook helemaal de pokke. Afgelopen maand heb ik 183 uur gefactureerd.
Het liefste ben ik ook gewoon 4x9 uur per week aan het werk, maar het is zeker nu vrij hectisch. Beter dit dan geen werk denk ik dan maar…
Hahaha ik zit ook al 2 a 3 maanden op zo’n 250 uur per maand. Bedankt voor de bonus corona ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tylen schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Hahaha ik zit ook al 2 a 3 maanden op zo’n 250 uur per maand. Bedankt voor de bonus corona ;)
8)7 dat is ~60 uur per week. Als ik zou willen zou ik ook veel meer uur kunnen maken, maar daar kies ik bewust niet voor. Alleen als het bedrijfskritisch is wil ik best een week zo veel werken, maar dan werk ik de week daarna gewoon weer wat minder.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Wow dat is inderdaad wel héél veel! Weet je nog wel wat privétijd is? :D

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:59

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Juni is gelukkig weer wat rustiger (180 uur denk ik). Maar het was echt mega druk ivm veel thuiswerkoplossingen.

Ach ik doe dat ook niet altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 04-06-2020 17:22 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bjwild schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Ben al een maand of 3 nu 2 dagen aan het werk ook erg lekker maar niet genoeg om de 1225 uur te halen in het jaar. Dus zal wel iets erbij zoeken om dat te halen voor het stukje belasting voordeel.
Die 1225 uur hoeven niet alleen facturabele uren te zijn he? Studie, bonnetjes indienen, mail lezen, handboek van de Belastindienst lezen of zelfs (hier) met mede ondernemers praten is tijd die je besteed aan je onderneming. Zo lang je het aannemelijk haalt prima, maar maak het niet te gek... Met drie dagen facturabel zou dat geen probleem moeten zijn. Het enige voordeel is als je het met facturabele uren red dat je geen aanvullende urenregistratie hoeft bij te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 04-06-2020 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Tylen schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:17:
Juni is gelukkig weer wat rustiger (180 uur denk ik). Maar het was echt mega druk ivm veel thuiswerkoplossingen.

Ach ik doe dat ook niet altijd.
Ik snap je uren wel, je eindtermijn van je woning zit er zeker aan te komen :+

(aan de hand van de mooie foto's in het zelfbouw topic ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Tylen schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Als je hulp nodig hebt, hoor ik t wel he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Als je hulp nodig hebt, hoor ik t wel he ;)
U bent arbo-arts of psycholoog? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09:17

_Arthur

blub

jadjong schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:34:
U bent arbo-arts of psycholoog? >:)
Of gewoon extra handjes voor E 100,- 't uur.
Pagina: 1 ... 155 ... 643 Laatste