Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 06:33
Hmmbob schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Daar zag ik gisteren nog iets voor op m'n Linkedin. Momentje.

edit: werkt deze link? https://www.linkedin.com/...vity:6666210348065976320/

Weet niet of het aansluit bij wat je zoekt natuurlijk.
Werkt en waarvoor dank. Zit echter meer op techniek en vertaling daarvan naar business. Ik zie mij geen project manager functies uitvoeren. Niet echt mijn ' cup of tea' :)

Wel goed om te lezen dat vele van jullie (nog) geen problemen hebben ervaren omtrent corona virus. Alsnog ben ik nog voorzichtig om te beginnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Genestealer op 14-05-2020 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bulder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:41:
Op de vraag "welke bank moet ik nemen voor m'n zakelijke rekening" komt hier 9 van de 10 keer Knab voorbij als antwoord, omdat ze het goedkoopst zijn. Na de afgelopen periode meerdere malen gierend hard genaaid te zijn door hun klantenservice (pay peanuts, get monkeys blijkt maar weer) ben ik toch weer verder aan het zoeken.

Iemand een tip voor een bank waar dienstverlening wél hoog in het vaandel staat? Kosten maken me niet zoveel uit.
Geen idee wat voor dienstverlening je zoekt, maar ik zit al mijn hele leven bij de ING en nu zakelijk ook alweer 5 jaar en bevalt mij uitstekend. (enige nadeel is elke maand een factuur ipv elke 3 maanden zoals eerst)
Maar ik heb niet meer nodig van de bank dan een rekening en een pasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:21
Genestealer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:54:
[...]

Werkt en waarvoor dank. Zit echter meer op techniek en vertaling daarvan naar business. Ik zie mij geen project manager functies uitvoeren. Niet echt mijn ' cup of tea' :)

Wel goed om te lezen dat vele van jullie (nog) geen problemen hebben ervaren omtrent corona virus. Alsnog ben ik nog voorzichtig om te beginnen.
No worries, ik deel ook maar even wat ik zag.

Los daarvan: er is een lijst van marktplaatsen waar je je kan inschrijven (pinned posts). Schrijf je ook in bij grote brokers als headfirst, brainnet etc om een constante stroom aan opdrachten in je mailbox te krijgen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 23:10
Bulder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:41:
Op de vraag "welke bank moet ik nemen voor m'n zakelijke rekening" komt hier 9 van de 10 keer Knab voorbij als antwoord, omdat ze het goedkoopst zijn. Na de afgelopen periode meerdere malen gierend hard genaaid te zijn door hun klantenservice (pay peanuts, get monkeys blijkt maar weer) ben ik toch weer verder aan het zoeken.

Iemand een tip voor een bank waar dienstverlening wél hoog in het vaandel staat? Kosten maken me niet zoveel uit.
Ik ben destijds ook bijna voor KNAB gegaan, maar uiteindelijk toch gewoon bij de ABN gebleven omdat "alles daar toch al stond". Gewoon service, binnen 5 minuten iemand aan de lijn die je kan helpen, en als dat niet lukt wordt je gewoon netjes teruggebeld. Een paar keer gezeik gehad over de creditcard (niet zichtbaar in overzichten etc) en dat hebben ze echt heel vlot geregeld.

Gezeik ben ik allergisch voor, zeker als het gaat om een tientje per maand (een kwartier bellen is wat dat betreft duurder dan dat tientje).

Misschien denk ik te simpel, maar die som is voor mij snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
Hmmbob schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:04:
[...]

No worries, ik deel ook maar even wat ik zag.

Los daarvan: er is een lijst van marktplaatsen waar je je kan inschrijven (pinned posts). Schrijf je ook in bij grote brokers als headfirst, brainnet etc om een constante stroom aan opdrachten in je mailbox te krijgen.
Goeie link, ik heb al bij aantal ingeschreven maar zie er ook paar tussen staan die ik nog niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 08:01

page404

Website says no

Woy schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:12:
Pff, net weer een recruiter die op linkedin will connecten met de vraag of ik midlance wel eens overwogen heb als vervolgstap. Heb maar gereageerd met de vraag of ze koffiejuffrouw wel eens overwogen heeft als vervolgstap.

|:(
Zo apart, ik krijg ook nog steeds veel recruiters die me benaderen voor een baan bij een eindklant of bij een detacheringsbureau. Kijken ze niet naar mijn profiel of ben ik niet duidelijk genoeg :P Als ik zeg dat ze me altijd mogen benaderen voor freelance klussen beginnen ze ook over midlance. Heeeeeeellllll no, dat is helemaal het slechtse van 2 werelden 8)7

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
las3r schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:07:
[...]

Ik ben destijds ook bijna voor KNAB gegaan, maar uiteindelijk toch gewoon bij de ABN gebleven omdat "alles daar toch al stond". Gewoon service, binnen 5 minuten iemand aan de lijn die je kan helpen, en als dat niet lukt wordt je gewoon netjes teruggebeld. Een paar keer gezeik gehad over de creditcard (niet zichtbaar in overzichten etc) en dat hebben ze echt heel vlot geregeld.

Gezeik ben ik allergisch voor, zeker als het gaat om een tientje per maand (een kwartier bellen is wat dat betreft duurder dan dat tientje).

Misschien denk ik te simpel, maar die som is voor mij snel gemaakt.
Ernemmer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Geen idee wat voor dienstverlening je zoekt, maar ik zit al mijn hele leven bij de ING en nu zakelijk ook alweer 5 jaar en bevalt mij uitstekend. (enige nadeel is elke maand een factuur ipv elke 3 manden zoals eerst)
Maar ik heb niet meer nodig van de bank dan een rekening en een pasje.
Misschien is zakelijk en privé bij dezelfde bank zitten ook geen slecht idee. Vorige week zijn al onze pasjes gejat bij een inbraak, en waar bij Rabo (privé) alles met een telefoontje afgehandeld was, heb ik Knab ondertussen wel 10 keer aan de lijn gehad, zijn ze nog steeds vergeten onze pas te blokkeren (waar ik nota bene voor belde) en is het nog maar de vraag of we het contactloos gepinde geld terug krijgen. Rabo had het dezelfde dag nog vergoed.

Rabo heeft op dit moment dus de beste papieren, maar als ik toch overstap is het niet gek om even rond te kijken. Ik zit letterlijk alleen bij de Rabo omdat m'n ouders daar vroeger ook zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 07:44
Bulder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:15:
Misschien is zakelijk en privé bij dezelfde bank zitten ook geen slecht idee. Vorige week zijn al onze pasjes gejat bij een inbraak, en waar bij Rabo (privé) alles met een telefoontje afgehandeld was, heb ik Knab ondertussen wel 10 keer aan de lijn gehad, zijn ze nog steeds vergeten onze pas te blokkeren (waar ik nota bene voor belde) en is het nog maar de vraag of we het contactloos gepinde geld terug krijgen. Rabo had het dezelfde dag nog vergoed.

Rabo heeft op dit moment dus de beste papieren, maar als ik toch overstap is het niet gek om even rond te kijken. Ik zit letterlijk alleen bij de Rabo omdat m'n ouders daar vroeger ook zaten.
Denk dat je zulke soort verhalen over iedere bank zult kunnen vinden. Kies dus gewoon iets waar je jezelf fijn bij voelt.

Hier al enkele jaren alles bij KNAB en juist heel erg tevreden met de support, waar ING een drama was.

Zal ook een beetje af hangen van je wensen, je hebt het bijv over passen blokkeren, dat kan in de app met 1 klik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Flatlinernl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Denk dat je zulke soort verhalen over iedere bank zult kunnen vinden.
Ongetwijfeld, maar dit was vooral de laatste druppel - we hebben de afgelopen 4 jaar eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met de support van Knab.
Flatlinernl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Zal ook een beetje af hangen van je wensen, je hebt het bijv over passen blokkeren, dat kan in de app met 1 klik.
Beetje lastig als je telefoon ook is gestolen ;)

Er werd me ook van alles verteld over m'n rekening aan de telefoon. Toen ik vroeg of ik mezelf niet eerst hoefde te legitimeren, was het antwoord dat dat niet nodig was omdat ik van een bekend telefoonnummer belde. Betrof echter een geleende telefoon van iemand die zelf niet eens bij Knab zit. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Bulder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:29:
[...]

Ongetwijfeld, maar dit was vooral de laatste druppel - we hebben de afgelopen 4 jaar eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met de support van Knab.

[...]

Beetje lastig als je telefoon ook is gestolen ;)

Er werd me ook van alles verteld over m'n rekening aan de telefoon. Toen ik vroeg of ik mezelf niet eerst hoefde te legitimeren, was het antwoord dat dat niet nodig was omdat ik van een bekend telefoonnummer belde. Betrof echter een geleende telefoon van iemand die zelf niet eens bij Knab zit. :/
Ai, wat een enorme foute opmerking van Knab! Ik kan eenvoudig nummers spoofen. Zal binnenkort zelf eens deze scenario eens uitproberen bij Knab. Anders snel opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 07:44
Bulder schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:29:
[...]
[...]
Denk dat dat alleen maar bevestigd dat je moet kiezen wat je zelf als goede optie ziet. Ook daarvan zullen negatieve ervaringen te vinden zijn. Denk niet dat er zijn die heel veel slechter zijn dan de rest.
Genestealer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:33:
[...]
Ai, wat een enorme foute opmerking van Knab! Ik kan eenvoudig nummer spoofen. Zal binnenkort zelf eens deze scenario eens uitproberen bij Knab. Anders snel opgezegd.
Slechte zaak inderdaad, maar opzeggen? Ga je dan ook overal opzeggen waar ze je postcode en geboortedatum vragen? Mensen op helpdesk en support laten zich sowieso te makkelijk overtuigen, was een mooie test ooit ergens waar met het geluid van een huilende baby werd gebeld en iedereen gaf alles vrij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@Bulder @Genestealer @Flatlinernl alhoewel interessante discussie is dit misschien passender in het Knab ervaringen topic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
Flatlinernl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:37:

[...]

Slechte zaak inderdaad, maar opzeggen? Ga je dan ook overal opzeggen waar ze je postcode en geboortedatum vragen? Mensen op helpdesk en support laten zich sowieso te makkelijk overtuigen, was een mooie test ooit ergens waar met het geluid van een huilende baby werd gebeld en iedereen gaf alles vrij.
Ja, als belangrijke bedrijven zoals een bank in deze tijden niet goed bezig zijn met hun security awereness dan ben ik weg. Daar kan ik op tijd achter komen, of soms te laat.

Ik hoef je niet uit te leggen wat er kan gebeuren als het zo eenvoudig is om je Knab bank zaken aan te passen zonder duidelijke verificatie of jij dit betreft. Wellicht is dit een eenmalig actie helaas maar dit prikkelt juist mij om het zelf uit te proberen.

Je bedoelt dit filmpje inderdaad: YouTube: This is how hackers hack you using simple social engineering

@page404 Ik lees jouw bericht nu net pas. Zal ik doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Laatst online: 30-05 13:27
Genestealer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:49:
Hoe gaat het met jullie zzp-ers en werk zoeken momenteel met de huidige situatie? Ik ben dan ook voornamelijk nieuwsgierig of mensen in deze tijden toch de overstap naar zzp-er hebben gemaakt en hoe het met ze gaan. Mijn plan was om dit jaar te beginnen. Heb alles geregeld om te beginnen. Alleen een nieuwe opdracht zoeken en dan mijn huidige werkgever opzeggen. De grote stap maken zeg maar (voor mij het moeilijkste besluit)

Vanwege de corona virus heb ik dit even op een laag pitje gezet afwachtend wat er allemaal nog gaat gebeuren. Toch blijft het maar kriebelen om te beginnen..
Ik heb mijzelf in januari ingeschreven bij de kamer van koophandel. Vervolgens verschillende sites/inhuurdesks in de gaten gehouden.
Nog net voor de intelligente lock down heb ik een verificatiegesprek gehad bij de klant (overheidsinstantie). Dit was erg positief en ben ik de screening ingerold.
Eind april uitsluitsel (positief) en mijn baan opgezegd. Vakantiedagen opgenomen en aanstaande maandag ga ik beginnen!

Ik heb tot dusver nog geen last gehad van de corona. Enig nadeel is het remote inwerken, is toch een extra uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:24
Ik moet nog even mijn weg vinden in de hele vraag en aanbod markt vol brokers en bemiddelaars.
Gisteren benaderd via LinkedIn, of ik kon bellen. Even hun openstaande opdrachten gecheckt en bleken allemaal copy/pastes van openbare DAS platforms (inhuurdesk Gemeenten en dergelijke). Daar dus geen contact mee opgenomen.

Nu benaderd via een bemiddelaar die ik al wel ken en waarvan ik dacht dat ze enkel als preferred supplier optraden. Eerst algemene beschrijving opdracht zonder naam opdrachtgever. Daarna na mijn interesse contact met de accountmanager. Ik wel geïnteresseerd, hoewel tarief vrij laag is, en dus toegezegd dat ze mij kunnen voorstellen. Maar kort daarna geleerd dat de opdracht gewoon op HeadFirst staat.

Nu mee in mijn maag want heb dus al interesse bij de tussenpersoon geuit en nu alsnog dat afzeggen en zelf via HeadFirst contact opnemen is wellicht 'not done' en ik wil de relatie niet verstoren. Anderzijds vind ik het weer kwalijk dat ze zo vrij simpel marge willen afsnoepen als ze gewoon van hetzelfde portal gebruik maken. Ik was even vergeten vooraf naar de inhuur keten te vragen.

Denk er nu toch aan om ze vriendelijk te bedanken, dat ik nog niet voldoende op de hoogte was van de markt en een vergissing heb gemaakt en ik in algemeen niet geïnteresseerd ben in opdrachten waar er meer dan 1 partij tussen aanbieder en ikzelf zit.

Hoe ervaren jullie dit? Want ik krijg er een naar gevoel bij zo. Enerzijds sta ik best open om bemiddeld te worden, anderzijds neem ik haast liever niet de telefoon op om te voorkomen dat zij de opdracht voor zich gaan claimen en je in een soort van overtreding bent als je zelf rechtstreeks naar de opdrachtgever gaat of het portal waar ze de opdracht vandaan hebben geplukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Hertog_Martin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:57:

Hoe ervaren jullie dit? Want ik krijg er een naar gevoel bij zo. Enerzijds sta ik best open om bemiddeld te worden, anderzijds neem ik haast liever niet de telefoon op om te voorkomen dat zij de opdracht voor zich gaan claimen en je in een soort van overtreding bent als je zelf rechtstreeks naar de opdrachtgever gaat of het portal waar ze de opdracht vandaan hebben geplukt.
In de periode dat ik naar een opdracht zocht, was ik heel actief de portals aan het afstruinen. Als ik dan weer door zo'n pipo gebeld werd, die natuurlijk vaag wilde blijven over inhoud van opdracht en opdrachtgever, dan wist ik vaak wel de 1+1 te doen en liet ik de opdrachtgever en locatie vallen. Meestal viel het dan stil, maar het voordeel is dat ze niet kunnen doen alsof ze een soort preferred party voor je kunnen zijn. Overigens vind ik nog steeds niet dat je "in overtreding" bent, zeker niet wanneer je die toezegging niet hebt gedaan. Helpt wel om dat van te voren te zeggen als je niet weet om welke opdracht het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:56
Factuur gehad van m’n boekhouder n.a.v de jaarlijkse belastingaangifte en wat kleine administratieve handelingen. Wat blijkt: bedrag is zes keer zo hoog als het jaar ervoor. Terwijl ze hetzelfde gedaan hebben als een jaar eerder.

Bij navragen waar dit door komt: ‘je hebt vorig jaar te weinig betaald, maar daar maken we nu geen punt meer van, we matsen je dus eigenlijk’.

Boeven zijn het. Hoe vind ik een nieuwe, transparante, boekhouder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Stephan11117 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:45:
Factuur gehad van m’n boekhouder n.a.v de jaarlijkse belastingaangifte en wat kleine administratieve handelingen. Wat blijkt: bedrag is zes keer zo hoog als het jaar ervoor. Terwijl ze hetzelfde gedaan hebben als een jaar eerder.

Bij navragen waar dit door komt: ‘je hebt vorig jaar te weinig betaald, maar daar maken we nu geen punt meer van, we matsen je dus eigenlijk’.

OMG, dat is wel erg schofterig, zeker om dat zo zonder enige vorm van communicatie maar te factureren. Inderdaad snel een andere boekhouder of accountant vinden.

Mijn boekhoudster heb ik gewoon in de buurt gevonden. Ze woont in dezelfde wijk en heb dr via Google gevonden. Ik had wel enkele gesprekken met verschillende boekhouders in de buurt. Tot nu toe nog redelijk tevreden, soms moet ik helaas wel te vaak chasen om een antwoord op mijn vraag te krijgen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als ik het uit zou besteden zou ik het niet aan een zzper uitbesteden. Als hem of haar iets overkomt zit jij ook met de problemen.
Ik zou een boekhouder nemen waarbij je samen de boekhouding doet zodat je zelf ook inzicht hebt in wat er gebeurd.
Gewoon het plaatselijke kantoor nemen wat er al jaren zit, slecht kan zoiets niet zijn want dan had het niet meer bestaan.

Wel vantevoren even vragen wat het gaat kosten per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 14-05-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hertog_Martin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:57:
Mijn allereerste opdracht had ik ook via een recruitmentbureau geregeld, bleek inderdaad uiteindelijk via HeadFirst aangeboden te zijn. Zelf had ik ook altijd wel een vervelend gevoel er bij, je bent immers een best aanzienlijk deel van je uurtarief kwijt aan iemand die initieel er een paar uurtjes maximaal in heeft geïnvesteerd.

Aan de andere kant, ik heb mijn gewenste uurtarief gewoon via dat recruitmentbureau geregeld, in eerste instantie wel met wat moeite, maar dat is natuurlijk het belangrijkste, daarnaast was het recruitmentbureau altijd heel behulpzaam en bleef vriendelijk – zelfs nadat ik na 2 maanden zelf het contract heb beëndigd omdat de opdrachtgever mij tegen alle verwachtingen in enorm tegenviel. Nu heb ik eens in de zoveel maanden nog wel eens contact met hen.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Heb je geen contract of afspraken vastgelegd met je boekhouder? Als die verzaakt ben jij de sjaak. En b2b zijn je rechten vrijwel nul.

Zelf een boekhouder op aanraden van een collega. In eerste instantie in een lokaal administratiepakket, maar gelukkig wilde hij met mij als proefpersoon met e-Boekhouden aan de slag. Zelf geen inzicht van mijn administratie vond ik geen prettige gedachte. Nu kan ik in principe alles zelf, maar hoef en doe alleen betalingen en facturen opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:43

Crazy D

I think we should take a look.

Sowieso NOAB gecertificeerd. Aangezien boekhouder geen beschermt beroep is, kan elke boerenl*l zich boekhouder noemen (en dat gebeurt ook)....

En ik zou altijd zelf delen van de boekhouding doen. Jij bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de boekhouding, dus je moet gewoon weten wat er speelt en wat er gedaan worden. Je verschuilen achter "dat heeft de boekhouder gedaan, geen flauw idee" werkt niet. Ik snap dat sommigen geen zin hebben om al die bonnetjes te boeken (al vraag ik me dan af hoeveel bonnetjes je hebt dat het echt de moeite waard is om iemand te betalen dat in te voeren voor je maar goed), maar je moet gewoon weten wat er gebeurt.

Het is natuurlijk wel belangrijk afspraken te maken voordat ze werk verrichten. Dat hoeft niet een formeel contract, een mail waarin ze aangeven wat de kosten zijn is ook prima maar er moet wel een afspraak zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 10:53

mmmz jaja
ze zagen zeker dat je omzet flink toegenomen was? ratten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
@Stephan11117 Wat voor overeenkomst heb je dan met ze? Dat ze een factuur sturen met X bedrag, betekent niet dat je dat ook moet betalen. Dat bepaalt de onderliggende overeenkomst.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 20:05

Hoe dan???

Rekening specificatie opvragen.. Ik weet niet hoe lang je al bij deze boekhouder zit, rekeningen vergelijken.. Aangeven dat je vorig jaar te weinig heb betaald is ook beetje vreemd.. Dan had er gewoon een correctie factuur moeten komen.

[ Voor 29% gewijzigd door To_Tall op 16-05-2020 00:15 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:24
Over wat voor bedragen gaat het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:56
sverzijl schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:45:
[...]

Over wat voor bedragen gaat het dan?
Vorig jaar ongeveer 150 (inderdaad niet duur), dit jaar bijna 900. Voor exact dezelfde dienst.

Als verklaring werd het volgende gegeven:
- Vorig jaar zijn niet alle uren gefactureerd, fout van hun.
- Het betreft een accountantskantoor en dit jaar heeft een accountant mijn aangifte opgepakt ivm de drukte ipv een assistent die deze simpele aangiftes normaal doet. En deze accountant heeft een hoger uurtarief. Ik heb daar absoluut niet om gevraagd.

Ik heb me voorgenomen om te betalen en dan opzoek gaan naar een nieuwe waar ik duidelijkere afspraken mee ga maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan11117 op 16-05-2020 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Stephan11117 Ik vind de prijzen van 900 euro niet zo hoog. Wellicht kan je voorstellen dat ze met terugwerkende kracht (voor dit jaar) het uurtarief van de assistent toepassen ipv dat van de accountant?

Verder hebben ze wel lef om dit zo te factureren natuurlijk. Kan me goed voorstellen dat je daar geen zin in hebt en voor de toekomst naar een ander toe gaat.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 15:12
En ze kunnen toch een belletje doen, en even van te voren vragen of het okay is? Plus dat het bs is omdat ze dan vorig jaar 'toevallig' minder uren hebben berekend en nu ineens een accountant erop zetten. Dus vorig jaar wat het zowel niet zo druk als fout?? En ik zou ook niet bij een boekhouder blijven die niet eens zijn eigen uren fatsoenlijk kan administreren/factureren.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04
Ik zou ze uitlachen en er uit coulance 450.- van maken. Tenzij je een constructie van 14 BV's op de Kaaimaneilanden hebt moeten ze lekker zelf weten of ze een stagiair of een stropdasridder van Deloitte op jouw administratie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Laatst online: 10:02
Stephan11117 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:16:
[...]

Vorig jaar ongeveer 150 (inderdaad niet duur), dit jaar bijna 900. Voor exact dezelfde dienst.

Als verklaring werd het volgende gegeven:
- Vorig jaar zijn niet alle uren gefactureerd, fout van hun.
- Het betreft een accountantskantoor en dit jaar heeft een accountant mijn aangifte opgepakt ivm de drukte ipv een assistent die deze simpele aangiftes normaal doet. En deze accountant heeft een hoger uurtarief. Ik heb daar absoluut niet om gevraagd.

Ik heb me voorgenomen om te betalen en dan opzoek gaan naar een nieuwe waar ik duidelijkere afspraken mee ga maken.
Maar ze kunnen dit 'probleem' qua drukte toch niet op jou afschuiven... een verhoging van 6x zonder communicatie. Een gesprek en een normale prijs lijkt me hier prima op zijn plaats.

Ter info, ik ben voor controle boekhouding (invoer via online programma doe ik allemaal zelf), paar mutaties, adviezen en aangifte belastingdienst zakelijk en prive (ook voor m'n vriendin) €250 ex kwijt. En dat geld is me dubbel en dwars waard vanwege wat specifieke zaken die hij voor me heeft opgelost.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hoppa, nieuwe opdracht van een nieuwe opdrachtgever binnen en direct 20% hoger uurtarief, mijn dag is alvast goed. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:28
@Ernemmer gefeliciteerd! Netjes in corona tijden.

Ik wil een online training kopen. De prijs voor Aziatische landen ($2300) ligt ~50% onder de Europese prijs (€5400). Voorwaarde is dat je volgens mij een adres in Azie moet opgeven, dat heb ik maar is geen zakelijk adres.

Op de factuur kan ik mijn bedrijfsgegevens niet vermelden, want ik moet een Aziatisch adres opgeven, mijn onderneming is gevestigd in Nederland.

Kan ik de kosten alsnog aftrekken?

[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 19-05-2020 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Cross-quote uit het Microsoft certificeringen topic, misschien interessant voor collega-freelancers hier:
ThaBilly schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:12:
Een hele mooie aanbieding bij GK! tot het einde van het jaar onbeperkt virutele trainingen voor €2999

https://www.globalknowled...-subscriptions/gk-polaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
c-nan schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:29:
Voorwaarde is dat je volgens mij een adres in Azie moet opgeven, dat heb ik.

Op de factuur kan ik mijn bedrijfsgegevens niet vermelden, want ik moet een Aziatisch adres opgeven, mijn onderneming is gevestigd in Nederland.

Kan ik de kosten alsnog aftrekken?
Er zijn natuurlijk wel bedrijven met meerdere locaties. Het is niet zo dat als je een product af laat leveren op iets wat niet de hoofdlocatie is je het niet meer kan inboeken. Daarnaast geldt wel dat je onderscheid moet maken tussen het inboeken van zakelijke kosten (wat me sowieso lijkt te kunnen) en het aftrekken van de BTW (wat wellicht iets complexer ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Freeaqingme schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Er zijn natuurlijk wel bedrijven met meerdere locaties. Het is niet zo dat als je een product af laat leveren op iets wat niet de hoofdlocatie is je het niet meer kan inboeken. Daarnaast geldt wel dat je onderscheid moet maken tussen het inboeken van zakelijke kosten (wat me sowieso lijkt te kunnen) en het aftrekken van de BTW (wat wellicht iets complexer ligt).
Adres wat ik heb is geen zakelijk adres, maar eerder een vakantiehuis. Het is dus niet zo dat ik meerdere locaties heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Meestal zit er onderscheid in factuuradres en leveradres. Lijkt mij dat het factuuradres wel moet kloppen en dan betaalt die de Nederlandse prijs.

Edit: Maar ja; wat is de kans dat je gecontroleerd wordt? Wat is de kans dat ze deze factuur eruit pikken? En zo ja dan kan je toch prima toelichten dat het was om kosten te besparen waardoor de winst hoger wordt en dus meer belasting betaald. Zelf ben ik van mening dat het niet erg is om af en toe was onregelmatigheden in je administratie te hebben als het maar niet overduidelijk belasting probeert te omzeilen (door bijvoorbeeld privé kosten zakelijke te boeken).

[ Voor 27% gewijzigd door Deveon op 19-05-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik werk momenteel als web developer voor een buitenlandse opdrachtgever sinds een maand of 8. Het gaat goed en de opdrachtgever heeft me een vast contract aangeboden (op UK voorwaarden), volledig remote en met een behoorlijk salaris (€75k jaarlijks ongeveer). Het bedrijf wil me via een PEO in dienst nemen en ik kan gewoon in Nederland blijven werken (dus ook geen gezeur met buitenlandse belastingen en sociale premies).

Ik moet zeggen dat ik het een aantrekkelijk aanbod vind. Het salaris ligt weliswaar iets lager dan wat je gemiddeld verdient als freelance developer (al scheelt het niet heel veel als je pensioen/aov verrekent). Maar aan de andere kan is het een interessant project met doorgroei-mogelijkheden en zekerheid (ook belangrijk in deze tijd).

Wat denken jullie hiervan? Hebben jullie ervaring met werken via een PEO? En zien jullie valkuilen met deze manier van werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@admiraalschaap wat waren voor jou de redenen om te gaan freelancen? Hoe verhouden die zich tot dit aanbod?

Ook niet onbelangrijk, wat gebeurt er als je 't aanbod afwijst? Blijven zij je dan gewoon inschakelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• admiraalschaap
Freeaqingme schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:11:
@admiraalschaap wat waren voor jou de redenen om te gaan freelancen? Hoe verhouden die zich tot dit aanbod?

Ook niet onbelangrijk, wat gebeurt er als je 't aanbod afwijst? Blijven zij je dan gewoon inschakelen?
@Freeaqingme De redenen om te freelancen voor mij waren vooral flexibiliteit wat betreft werklocatie, extra inkomsten en het idee om op den duur wellicht een eigen bedrijf te beginnen. Freelancen zou voor dat laatste punt dan een eerste stap kunnen zijn. Ik ben daar alleen wel wat van teruggekomen omdat ik eerlijk gezegd weinig goede bedrijfs-ideën heb. De eerste twee punten zou ik in dienst van dit bedrijf min of meer behouden.

Als ik het aanbod zou afwijzen zou de opdracht waarschijnlijk eindigen voor mij. Het budget voor freelancers en werknemers komt uit verschillende potjes bij dit bedrijf en het potje voor freelancers is leeg wordt me verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
admiraalschaap schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:24:
[...]
Als ik het aanbod zou afwijzen zou de opdracht waarschijnlijk eindigen voor mij. Het budget voor freelancers en werknemers komt uit verschillende potjes bij dit bedrijf en het potje voor freelancers is leeg wordt me verteld.
Als ze je echt graag willen houden, is zo'n potje vaak ook wel weer aan te vullen, daar zou ik me niet per se door laten leiden. Van je andere argumenten denk ik echter dat bij deze club in loondienst gaan helemaal geen gek idee is. Mocht je ooit wel weer bedrijfs-ideeën bedenken kan je die stap altijd nog/weer maken.

Overigens heb ik nog nooit ven PEO gehoord, dus daar heb ik geen mening over. Denk dat dat 'gewoon' een payroll constructie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:04
Ik overweeg om te gaan freelancen. Ik weet dit echter nu nog niet zeker. Hoe gaan jullie eigenlijk om met je eigen kennishiaten?

Je weet gewoon niet alles, je kan natuurlijk in korte tijd kennis opdoen, maar ik bedoel meer zaken waar je op een klus tegenaan loopt en ter plekke, voor iedereen zichtbaar, kennistekort moet zien in te halen. Ik vind dat zelf altijd erg vervelend en maakt onzeker. Hoe bakenen jullie op een zakelijke, voor iedereen prettige manier kennistereinen af, tot datgene wat je kunt, wilt en/of leuk vindt en niet voor, voor iedereen onprettige, verrassingen komt te staan?

Ik vraag dit omdat bij de meeste bedrijven tijdens intakes het meeste wel wordt afgekaart, maar eenmaal op de werkplek is de realiteit anders, en moet ook dit en en dat, en dit stond nog op de backlog en we vinden eigenlijk dat je dit ook wel op kan pakken etc.

Uiteraard wil iedereen zich altijd inzetten voor alles, maar niet iedereen kan alles. Of denk ik te streng voor mezelf?

Afbakenen dus, hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RomeoJ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:13:
[...]
Aan de andere kant, ik heb mijn gewenste uurtarief gewoon via dat recruitmentbureau geregeld, in eerste instantie wel met wat moeite, maar dat is natuurlijk het belangrijkste, ...
Het is natuurlijk fijn dat je jouw gewenste uurtarief hebt geregeld, maar denk ook aan de prijsperceptie bij de eindklant die jouw tarief inclusief opslagen van tussenpartijen moet betalen. Jij krijgt tarief X en levert daarvoor de kwaliteit en de productiviteit die bij dat tarief horen. De opdrachtgever betaalt echter X+50 en heeft daarom wellicht hogere verwachtingen die jij dan moet waarmaken.

Dit is de reden dat tussenhandel voorkomen moet worden. Tussenpartijen leveren geen waarde-per-uur, maar een eenmalige dienst (en vaak niet eens aan de zelfstandige, maar aan de opdrachtgever). Het ligt daarom voor de hand dat tussenhandelaren een eenmalige vergoeding krijgen en niet meeliften op ieder gefactureerd uurtje.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@pennywiser Reëel zijn in je kunnen en indien nodig expertise inschakelen (leverancier oid). Als iets zeer complex is even polsen of het echt waard is om er veel tijd in te steken. Hierbij zal ik niet zo zeer benadrukken dat het jijzelf de beperking bent tenzij het echt buiten je expertise valt. Meestal wilt een klant gewoon dat je een probleem goed op lost en conform verwachting. Liever te laat dan dat het probleem terugkomt (tenzij er echt boetes aanhangen oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32

MadEgg

Tux is lievvv

pennywiser schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:37:
Ik overweeg om te gaan freelancen. Ik weet dit echter nu nog niet zeker. Hoe gaan jullie eigenlijk om met je eigen kennishiaten?

Je weet gewoon niet alles, je kan natuurlijk in korte tijd kennis opdoen, maar ik bedoel meer zaken waar je op een klus tegenaan loopt en ter plekke, voor iedereen zichtbaar, kennistekort moet zien in te halen. Ik vind dat zelf altijd erg vervelend en maakt onzeker. Hoe bakenen jullie op een zakelijke, voor iedereen prettige manier kennistereinen af, tot datgene wat je kunt, wilt en/of leuk vindt en niet voor, voor iedereen onprettige, verrassingen komt te staan?

Ik vraag dit omdat bij de meeste bedrijven tijdens intakes het meeste wel wordt afgekaart, maar eenmaal op de werkplek is de realiteit anders, en moet ook dit en en dat, en dit stond nog op de backlog en we vinden eigenlijk dat je dit ook wel op kan pakken etc.

Uiteraard wil iedereen zich altijd inzetten voor alles, maar niet iedereen kan alles. Of denk ik te streng voor mezelf?

Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk mijn kennis en ook hiaten aan bod te brengen tijdens een gesprek met een potentiële klant. Het stapje freelancer maakt het voor je gevoel wat erger als je dingen niet weet. In de praktijk werk je vaak met andere freelancers maar ook gewoon werknemers van een detacheringsfirma die waarschijnlijk nog wel voor hogere tarieven ingehuurd worden. Ook zij weten niet alles maar voor hun voelt het minder erg. Dat was mijn ervaring wel toen ik gedetacheerd werd in ieder geval.

Hiaten heb je altijd tenzij je je heel erg op een kleine niche specialiseert, dat vind ik juist het leuke van een nieuwe werkplek. En de gaten kun je snel genoeg vullen door aan anderen op de werkplek te vragen of gewoon op/uit te zoeken. Ik weet lang niet alles maar kan wel vrijwel alles binnen afzienbare tijd oplossen - dat laatste is een groot deel van mijn propositie.

Ik ben nu als Java data engineer met GCP kennis ingehuurd om Scala te ontwikkelen op Azure. Veel hiaten in mijn kennis, maar de klant wist hiervan dus daar kan ik me dan ook geen seconde schuldig om voelen. En nu na 1,5 maand heb ik de meeste achterstand al wel ingelopen.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online

Gewoon eerlijk zijn over wat je kan. Eventueel direct een link leggen als het lijkt op iets wat je wel beheerst zodat je met vertrouwen kunt zeggen dat je je het snel zal eigen maken.

Als men sceptisch blijft over je kennis en kunde zou je een (tijdelijke) inwerkkorting op het uurtarief kunnen aanbieden, maar doe dat niet te snel. Immers, bedenk dat opdrachtgevers altijd iemand zoeken die precies past op opdracht die zij uitzetten. In de IT is dat vaak niet realistisch en dat weten ze ook.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Op een moment dat een klant je iets vraagt waarop je het antwoord niet weet, gewoon durven zeggen "dat weet ik niet, daar moet ik even induiken". Vaak is de tijd die je daar dan in moet steken (al dan niet deels) facturabel.

Daar komt bij, jij ziet een hiaatje in je kennis, je opdrachtgever ziet iemand die expert is in jouw vakgebied en die ook begrijpt dat iemand nooit 100.00% van iets kan weten, en dus soms iets moet uitzoeken. Die is dan al lang blij is dat hij z'n eigen personeel niet weken kwijt hoeft te zijn voor een halfbakken oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
Freeaqingme schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:34:
[...]

Als ze je echt graag willen houden, is zo'n potje vaak ook wel weer aan te vullen, daar zou ik me niet per se door laten leiden. Van je andere argumenten denk ik echter dat bij deze club in loondienst gaan helemaal geen gek idee is. Mocht je ooit wel weer bedrijfs-ideeën bedenken kan je die stap altijd nog/weer maken.

Overigens heb ik nog nooit ven PEO gehoord, dus daar heb ik geen mening over. Denk dat dat 'gewoon' een payroll constructie is?
Ja klopt ja, PEO is een payroll constructie voor internationale werkgever-werknemer relaties (als ik het goed begrijp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dank voor de snelle antwoorden, hier heb ik zeker wel wat aan.
MadEgg schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:50:
[...]
Ik weet lang niet alles maar kan wel vrijwel alles binnen afzienbare tijd oplossen - dat laatste is een groot deel van mijn propositie.
Zo zie ik dit zelf ook, veel hangt zoals gezegd ook af van je professionele houding en niet onzeker over komen. Als ik nadenk wat ik allemaal heb uitgezocht in het verleden hoef ik me geen zorgen te maken, het 'probleem' voor mij is echter bijna iedereen kijkt naar je houding/reactie en leidt daar al dan niet terecht dingen ui af. Dat is wat mij vaak onzeker maakt. Vicieuze cirkel, dus hier moet ik zelf wel echt aan werken denk ik eerlijk gezegd.

Ik weet niet of jullie deze al kennen. Ik heb hier veel goede tips uitgehaald.

Binnenkort wilde ook nog eens wat oud freelance collega's benaderen, voor wat ervaringen uit te wisselen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong

Ik heb, op de lange termijn, meer tevreden klanten overgehouden door ze aan iemand anders voor te stellen dan dat ik zelf ga prutsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog_Martin

Absolute experts zonder kennishiaat kosten 400 euro per uur. Als je als gemiddelde consultant iets uit moet zoeken, moet je niet te streng zijn op jezelf. En vooraf natuurlijk met de intake zoveel mogelijk risico daarop in kaart brengen. Open en eerlijk blijven communiceren met opdrachtgever, maar jezelf niet te kort doen dus. Aangezien voor bedrijven snelheid van opleveren vaak een belangrijke factor is kan je wel meedenken dat als gebrek aan kennis een maand vertraging gaat kosten en een expert het in twee dagen fixt, je het zelf uitbesteed of dat opdrachtgever nog iemand daarvoor kan inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
admiraalschaap schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:52:
[...]

Ja klopt ja, PEO is een payroll constructie voor internationale werkgever-werknemer relaties (als ik het goed begrijp)
Maar hoe zit het precies met je contact dan? Heb je daar dezelfde baanzekerheid als gewone dienst?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
Woy schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Maar hoe zit het precies met je contact dan? Heb je daar dezelfde baanzekerheid als gewone dienst?
Dat is een goede vraag. Dat week ik eerlijk gezegd niet. Ga ik navragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
75k plus werkgeverspremies is 87 tot 100k totaal, afhankelijk van de eventuele pensioenpremie die de werkgever afdraagt.

Per uur is dat pakweg 52 tot 58 euro. Als dat dezelfde onzekerheid heeft als een zelfstandige, is het niet best. Als het een vast inkomen met ontslagbescherming betreft, is het te overwegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een tijdje terug worstelde ik met een probleem qua datastructuren. Het betrof een stuk rond Swift dat ik nog niet onder de knie had, en het moest in 1x goed (omdat het de basis van een nieuw framework betrof). Toen heb ik contact opgenomen met een kerel die workshops op dit gebied geeft, en voor de typische Amerikaanse uurtarieven (USD 200-250) heeft hij me geholpen om de basis op te zetten.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:43

Crazy D

I think we should take a look.

Ligt aan het soort opdracht en het tarief. Een klant verwacht als je 140 euro per uur kost dat je dingen snel en goed kunt. 4 uur prutsen omdat je een stukje kennis mist wordt dan vaak minder gewaardeerd. Betalen ze 75 euro (terwijl de grote consultancy clubs 125-140 zouden rekenen) wordt er een stuk minder moeilijk over gedaan als je eens een uurtje extra bezig bent met iets. Nu doe ik geen concrete Dev-klussen, dus weet niet hoe het zit als je ergens als ontwikkelaar ingehuurd wordt, maar voor 'normale consultancy' is dit mijn ervaring.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buren72
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-05 10:37
Hallo!

Ik weet niet zeker of ik op de goede plek zit met mijn vraag, maar dit topic leek mij het meest in de richting.

Naast mijn huidige baan als accountmanager voor een grote financiële instelling, heb ik voor een lange tijd de volledige IT omgeving voor het bedrijf van mijn vader verzorgd. Een paar jaar geleden heb ik dat overgedragen aan een bekend IT bedrijf uit de regio omdat ik te weinig tijd privé overhield door mijn overige werkzaamheden.

Binnen mijn eigen netwerk en dat van mijn vader heb ik de laatste jaren met regelmaat de vraag gekregen of ik interesse had om de volledige IT te verzorgen. Dit betroffen MKB’ers binnen de financiële dienstverlening met zo’n 5 tot 15 werkplekken.

Recent heb ik besloten om voor mijn eigen te starten, voornamelijk de vrijheid en mijn interesse in IT. Ik vind het leuk om bedrijven te ontzorgen op IT gebied.

Ik wil graag volledig verzorgde werkplekken aan MKB’ers aanbieden. Het voeren van de gesprekken met (potentiele) klanten is geen probleem. Wel heb ik onvoldoende technische kennis en daarvoor ben ik op zoek naar een compagnon die samen met mij een start wil maken. Dan denk ik o.a. aan het opleveren, migreren en beheren van werkplekken en het bieden van eerstelijnsondersteuning.

In de beginperiode doe ik dit naast mijn huidige baan, mijn werkgever geeft daarvoor ruimte voor een bepaalde periode. Ik heb zelf geen netwerk binnen de IT alleen ik ben nu op zoek naar een compagnon. Ik ben zelf woonachtig in de regio ’s-Hertogenbosch dus het zou mooi zijn als ik in die regio een geschikte compagnon kan vinden die samen met mij een start wil maken. Alle sites die ik tegenkom zijn voornamelijk gericht op freelancers alleen daar ben ik juist niet op zoek naar.

Wat is jullie advies waar ik het beste het contact kan leggen met mogelijke compagnons?

Alvast vriendelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
@buren72 Volgens mij wil je een bedrijf starten en niet gaan freelancen... Waarom ga je niet in de sales / account manager werken bij een dergelijke club als je dit leuk vind om te doen?

Als je het toch doorzet. Houd er rekening mee dat je ook in de weekenden en misschien soms in de avonden gebeld kan worden. Dat ga je niet redden met z'n 2-en, zeker niet als jij geen verstand hebt van hoe het technisch in elkaar zit en je compagnon is 3 weken op vakantie.

[ Voor 42% gewijzigd door jongetje op 20-05-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buren72
@jongetje Dat klopt, ik wil graag een eigen bedrijf starten vanwege de vrijheid. Daarom wil ik niet meer in loondienst werken, ook geen freelance voor een opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
buren72 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:47:
@jongetje Dat klopt, ik wil graag een eigen bedrijf starten vanwege de vrijheid. Daarom wil ik niet meer in loondienst werken, ook geen freelance voor een opdrachtgever.
Dan zou ik een oproep plaatsen op de vacature sites voor een (of meerdere) compagnons.

Ik kom uit een familie van ondernemers, maar ik ervaar zelf meer vrijheid in loondienst dan mijn vader met zijn eigen bedrijf. Die werkte elke dag (maandag tot/met zaterdag) van 6:30 17:00 en dan vaak in de avond nog bij klanten langs. En dan in het weekend af en toe gebeld voor het verhelpen van storingen, ook op zondag. Maar goed, dat is een keuze, maar voor mij persoonlijk doe ik de deur achter me dicht en hoef me geen zorgen te maken over klanten die niet/laat betalen, klanten die klagen, klanten die me op elk willekeurig moment bellen etc. Wat dat betreft was het voor hem (en ons) super fijn dat er nog geen mobiele telefoons waren als we op vakantie gingen.

Maargoed, we gaan aardig offtopic aangezien jij een eigen bedrijf wilt en ik in loondienst ben (met wel de vrijheden van een freelancer in het zoeken van opdrachten)

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 20-05-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buren72
@jongetje bedankt voor je uitgebreide reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 21:45
pennywiser schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:11:
Zo zie ik dit zelf ook, veel hangt zoals gezegd ook af van je professionele houding en niet onzeker over komen. Als ik nadenk wat ik allemaal heb uitgezocht in het verleden hoef ik me geen zorgen te maken, het 'probleem' voor mij is echter bijna iedereen kijkt naar je houding/reactie en leidt daar al dan niet terecht dingen ui af. Dat is wat mij vaak onzeker maakt. Vicieuze cirkel, dus hier moet ik zelf wel echt aan werken denk ik eerlijk gezegd.
Ik werk bewust met kortere opdrachten dus ik heb denk ik vaker dan de meesten hier te maken met interviews en recruiters en dergelijke. Ik denk, vooropgesteld dat je aan de kwalificaties voldoet (of op zijn minst grotendeels), dat je houding en zelfverzekerd overkomen voor de klant 90% van de keuze bepaalt bij wel of niet de opdracht krijgen. En dat houdt ook in dat je eerlijk moet zijn en moet zeggen dat je ergens geen ervaring mee hebt, je kan wel paralellen trekken met dingen die je wel weet.

Daarbij zou ik niet eens zeggen dat je "proffesioneel" moet overkomen. Ik ben programmeur en ik heb nog nooit in mijn leven een pak aangehad (en ik ben het ook niet van plan). Je moet wel kundig en bekwaam overkomen en "je mannetje staan". Als dat zo is, en je hebt ook wat te vertellen, dan krijg je vrijwel altijd de opdracht, is mijn ervaring.

Een enkele keer lukt het niet omdat iemand anders net hier of daar meer ervaring mee had, of soms is er een mismatch qua technische insteek, waardoor je het niet wordt. Such is life.

Maar dit alles is op zich helemaal niet anders dan bij sollicitaties (voor loondienst). Het is gewoon een kwestie van er een aantal doen, dan zie je vanzelf welke anekdotes aanslaan, wat voor soort antwoorden men wil horen, en kom je vanzelf in de flow. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken en gewoon ervoor gaan en een aantal interviews regelen. Dan zie je vanzelf waar het schip strandt (of niet, en dan ben je begonnen).

Voor de rest is freelancen en loondienst op de werkvloer redelijk 1 op 1 in mijn ervaring. Wat wel zo is, is dat er veel meer wordt geselecteerd op bestaande expertise, en niet zozeer wat je wil kunnen, maar dat is vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vrijheid en geen lange dagen werken zijn twee verschillende zaken.

Vrijheid is: in hoeverre je kan doen wat je wil doen.

De mate van werkplezier en autonomie bepalen in hoeverre je werk als inbreuk op je vrijheid ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Maakt iemand hier gebruik van inhuurkaart.nl en is het het waard?

[ Voor 73% gewijzigd door Hertog_Martin op 20-05-2020 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:07:
Maakt iemand hier gebruik van inhuurkaart.nl en is het het waard?
Mwah, ik zie vooral tussenpartijen staan die een klauw van het uurtarief willen opstrijken zonder daar meerwaarde voor de consultant tegenover te zetten. Bovendien laten ze zich in met een aantal bedenkelijke partijen zoals Headfirst (uitbuiting wegens inwerken tegen nultarief).

Ook kun je niet zoeken op technieksleutelwoorden waardoor je heel veel aanbod moet doorakkeren voordat je iets tegenkomt wat aansluit op je eigen kennis en vaardigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
ari3 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:59:
[...]
Mwah, ik zie vooral tussenpartijen staan die een klauw van het uurtarief willen opstrijken zonder daar meerwaarde voor de consultant tegenover te zetten. Bovendien laten ze zich in met een aantal bedenkelijke partijen zoals Headfirst (uitbuiting wegens inwerken tegen nultarief).
Waarom is dat uitbuiting? Als freelancer ben je ondernemer, en kies je er toch zelf voor of je een B2B contract afsluit, of niet?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Freeaqingme schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:02:Waarom is dat uitbuiting? Als freelancer ben je ondernemer, en kies je er toch zelf voor of je een B2B contract afsluit, of niet?
Het zou prima zijn als Headfirst een kleine partij was of als dezelfde opdracht via andere partij met andere voorwaarden zou kunnen betrekken. Headfirst en andere tussenbureaus misbruiken hun exclusiviteit (via langdurige raamcontracten) bij grote opdrachtgevers om de markt naar ongezonde tarieven en voorwaarden te dwingen.

Ik zou iedereen willen oproepen om nooit te reageren op een opdracht waar je eerst een periode "gratis" moet werken. Het is een race naar de bodem waarbij freelancer consultants de verliezers in zijn. Dit soort voorwaarden mogen nooit als "redelijk" of "normaal" gezien gaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Als interim manager bij een van de grote banken (waar dat "gratis inwerken" standaard was) heb ik dat altijd weg laten halen. Evenals 2u/week "kennisoverdracht".

Doe normaal joh - dat verwerkt iedere zzp'er gewoon in zijn tarief en uiteindelijk ben je dus niets goedkoper uit, dan kunnen we net zo goed ophouden met elkaar voor de gek houden.

TL;DR; gewoon zeggen (tegen de Inhurend manager, niet headfirst) dat je daar niet mee akkoord wil gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 20-05-2020 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat inwerken tegen nultarief komt niet van Headfirst maar van de bank. Headfirst is een platform die de aanvragen gewoon doorzetten. Hun marges zijn afaik vrij dun, dus ze doen ook niet zoveel, bieden gewoon een platform boor matching plus hun diensten als broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 19:45
Voor sommige opdrachten hanteert HF een minimaal tarief omdat preferred supplier/vaste contractpartner, net zoals Yacht de inhuur verzorgd bij een andere bank tegen minimale fee.
Tenzij ze de actieve werving doen via het moederbedrijf, dan wel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik zoek een stageplek of traineeship voor een beginnende iOS programmeur, een auto-didact die voorheen sales heeft gedaan. Iemand een gouden tip? Het kan wellicht bij mijn klant, maar da's erg ver voor de beginnende programmeur, die zoek bij voorkeur iets in regio Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die vraag past wel in het PFSL forum, maar niet echt in het zzp-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 21:16
En daar gingen weer 5 minuten met het zoeken naar de afkorting PFSL..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Nog een vraag als dat mag. In de detachering komt het weleens voor dat een klus, opdrachtgever of collega's niet matchen (technisch zowel als persoonlijk) met de kandidaat, soms blijkt dit na verloop van tijd. Ik heb dit zelf als gedetacheerde ook weleens gehad en dat is voor niemand een leuke situatie. Hoe ga je als zzp-er hier goed mee om? Welke ervaringen hebben anderen hier mee? Je wilt uiteraard ook niet dat je inkomen zomaar wegvalt, maar het match gewoon niet altijd 100% en je wilt wel met plezier naar je werk.

Misschien noob vragen die ik heb, maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Vertellen dat het niks wordt, helpen met zoeken naar een waardige vervanger en dan een andere klus zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
jadjong schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:39:
Vertellen dat het niks wordt, helpen met zoeken naar een waardige vervanger en dan een andere klus zoeken.
Waarom help je mee zoeken naar een vervanger? Jij kan er toch niets aan doen dat het niet matched, en juist daarom zijn er toch opzegtermijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:48:
[...]

Waarom help je mee zoeken naar een vervanger? Jij kan er toch niets aan doen dat het niet matched, en juist daarom zijn er toch opzegtermijnen?
Klinkt als een extra 1 tot 3 maanden inkomen. Daarnaast kan je altijd beter in goede trouw uit elkaar gaat. Misschien komt er in de toekomst wel een opdracht die matched of via-via je toch aanbevolen bij een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Deveon schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:52:
[...]

Klinkt als een extra 1 tot 3 maanden inkomen. Daarnaast kan je altijd beter in goede trouw uit elkaar gaat. Misschien komt er in de toekomst wel een opdracht die matched of via-via je toch aanbevolen bij een ander.
Aangeven dat er geen match is en je liever afscheid wilt nemen, maar eventueel 2-3 maanden wilt blijven is vrij netjes, maar ik ga geen recruiter spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
c-nan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:48:
[...]

Zij kunnen er ook niets aan doen dat het niet matcht. Je bent als ondernemer ingehuurd om iets op te lossen en als je daar zelf geen zin meer in hebt kan je op zijn minst helpen met een andere oplossing. Tenminste, ik ga er vanuit dat dit een situatie is met aardige mensen die na een paar weken geen klik hebben. Als men je niet netjes behandelt kunnen ze er wat mij betreft ook in wegzakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:54:
[...]

Aangeven dat er geen match is en je liever afscheid wilt nemen, maar eventueel 2-3 maanden wilt blijven is vrij netjes, maar ik ga geen recruiter spelen.
Tuurlijk niet, maar zo kan je wel in alle rust de volgende opdracht zoeken en hoef je geen dag omzet te missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Precies, beetje pragmatisch aanpakken. Je kan best de andere partij nog even helpen, zolang het in je eigen voordeel is, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pennywiser schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:26:
Nog een vraag als dat mag. In de detachering komt het weleens voor dat een klus, opdrachtgever of collega's niet matchen (technisch zowel als persoonlijk) met de kandidaat, soms blijkt dit na verloop van tijd. Ik heb dit zelf als gedetacheerde ook weleens gehad en dat is voor niemand een leuke situatie. Hoe ga je als zzp-er hier goed mee om? Welke ervaringen hebben anderen hier mee? Je wilt uiteraard ook niet dat je inkomen zomaar wegvalt, maar het match gewoon niet altijd 100% en je wilt wel met plezier naar je werk.

Asap een volgende klus zoeken en dan je huidige opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ernemmer schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:43:
[...]

Asap een volgende klus zoeken en dan je huidige opzeggen.
Maar kun je dat wel maken dan, een klus na laten we zeggen 4 weken op zeggen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
pennywiser schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:51:
[...]

Maar kun je dat wel maken dan, een klus na laten we zeggen 4 weken op zeggen? Hoe gaat dat in zijn werk?
Hoe het in zijn werk gaat staat in je contract (typisch gezien: schriftelijk opzeggen met 4 weken opzegtermijn). Of dat na 4 of 40 weken is maakt geen verschil...

Zoals hierboven ook al is aangegeven: soms is er gewoon geen match. Geen smoesjes verzinnen, eerlijk over communiceren en de zaken netjes afronden.

Kans is groot dat als jij het geen match vind, de opdrachtgever ook al een gevoel heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
pennywiser schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:26:

Gewoon afscheid nemen, in bijna alle contracten die ik heb gehad staat zoiets als dat de leverancier(jij) geen uren hoeft te leveren en dat de afnemer niet verplicht is om uren af te nemen. Dus ook al sta je in officieel nog onder contract kun je er vaak meteen onderuit.

Ik ken het heel goed, de IT is een gebied waar snel conflicten optreden, alleen al omdat voor software ontwikkeling iedereen met wat voor achtergrond dan ook aan genomen lijkt te worden. Verder heeft de sector ook de neiging om vrij slechte projectmanagers aan te trekken.

Ik calculeerde dit al in, en hield er rekening mee dat je na de start van een project toch weer naar wat anders op zoek moet. Ik ben ook wel eens na een paar weken weer weggegaan, het hoort er gewoon bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

In je contract staat een opzegtermijn en daar moet je je aan houden.

Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat het niet bevalt, niks mis mee. Je opdrachtgever heeft liever iemand die er gemotiveerd zit dan iemand die er geen zin in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dank voor de input, dit is zeer leerzaam. Ik moet wat zakelijker leren zijn, conflicten komen vrij snel binnen nu bij mij helaas, vandaar dat ik hier wat extra waakzaam op ben. @gold_dust , inderdaad dat is ook mijn ervaring, veel verhitte, haast religieuze discussies over technieken, en de stoelpootzagerij is ook niet van de lucht af en toe. En dan zit ik nog maar slechts in de detachering. Alleen het feit al dat anderen er ook mee te maken hebben dat soms een klus niet matcht helpt mij enorm. Het gaat erom hoe ik ermee omga, tijdens de klus en mogelijk als ik eenmaal freelance kijk ik er anders naar, vanuit een vrijere positie. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

[...]

Jij gaat er van uit dat je vrij snel een andere klus kan vinden. Maar regel dat eerst maar eens. Ik hoor van recruiters diverse geluiden dat het zeer, zeer mager is op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Ik zit niet bij een klant om daar maar "voor zo lang mogelijk" centjes te trekken, maar om expertise te leveren. Mijn standpunt is dan ook dat als ik "klaar ben" en het bedrijf het eigen zelf zou moeten overnemen dat ik dan ook zorg dat ik zelf uitgefaseerd wordt. Overdracht, training, en ondertussen zoeken naar een volgende klus. Idem dito bij een conflict (of bijvoorbeeld inhoudelijk verloop naar een veel minder interessante set werkzaamheden), altijd blijven reflecteren en met je manager overleggen.

Mijn ervaring is dat het juist heel erg gewaardeerd wordt (onverwacht, maar fijn dat je het meldt), en soms zijn er zelfs nog mogelijkheden om iets 'anders' te gaan doen binnen zo'n organisatie.

Stil zitten, balen, en je tijd uitzitten is nooit een oplossing - qua houding past dat ook totaal niet bij me, en inderdaad gaat plezier en zingeving boven financieel gewin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32
TucanoItaly schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:20:
[...]

Jij gaat er van uit dat je vrij snel een andere klus kan vinden. Maar regel dat eerst maar eens. Ik hoor van recruiters diverse geluiden dat het zeer, zeer mager is op het moment.
Je denkt dat dat geen trucje is van de recrruiter? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Joostje123 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:29:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook. Op verschillende plekken lees ik dat het aantal opdrachten in de IT gelijk is gebleven, dat zelfde beeld moet dan ongeveer ook zichtbaar zijn bij diverse recruiters. Als iemand een radicaal ander beeld schetst is er wat loos denk ik, wat dat ook mag zijn. Ik werk zelf nog in de detachering btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• las3r
Als ik al mijn persoonlijke assistenen uit India mag geloven dan is er overal werk voor me...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 00:01
[...]

Heb inmiddels 2 recruiters gehad die bij mij kwamen met het verhaal "heb geen opdrachtgevers meer, zoekt jouw huidige opdrachtgever nog mensen of weet je nog bedrijven die dat doen?". Ga toch verdomme jouw werk niet doen, dat is het enige bestaansrecht van jou als recruiter, een netwerk hebben :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hatsjoe schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Heb inmiddels 2 recruiters gehad die bij mij kwamen met het verhaal "heb geen opdrachtgevers meer, zoekt jouw huidige opdrachtgever nog mensen of weet je nog bedrijven die dat doen?". Ga toch verdomme jouw werk niet doen, dat is het enige bestaansrecht van jou als recruiter, een netwerk hebben :+
Gewoon met 15 euro per uur ertussen gaan zitten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gemengde signalen. Het lijkt of maart, april nadrukkelijk "down" waren. In plaats van "heb jij tijd" vragen kreeg ik ineens veel "heb jij werk" vragen.

Maar sinds eind april zie ik weer wat herstel van de opdrachten in bv. mijn LinkedIn feed.

Het is nog niet zoals het was, maar het gaat weer de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Zelf nog geen twee maanden zzp'er, maar merk dat ik sterker getrokken wordt door de uitdaging om zelfstandig klanten te werven en echt aan een consultancy bureautje te bouwen dan dat ik het zie zitten om ergens via een tussenpersoon geplaatst te worden voor lange periode. Ondanks dat dat laatste voor nu financieel meeste op zou leveren, de meeste zekerheid bied en het meest eenvoudig is.

Ik maak het mijzelf dus moeilijk, tijd zal het leren of ik er goed aan doe. Voor nu vind ik het iig leuk om aan website, advertenties, logo, proposities, ideeën etc te werken ook al kost het alleen nog maar geld.

Met alle respect krijg ik het idee dat veel zzp'ers toch eerder semi-zelfstandig zijn aangezien ik proef dat voor velen er niet zo'n groot verschil is qua werktijden, werkwijzen en het onder gezag werken als in loondienst. 2-3 jaar een 9-5 opdracht bij dezelfde opdrachtgever lijkt mij niet zo anders dan in loondienst waar de jongere generatie ook nog maar paar jaar bij een bedrijf blijft.

Ik zeg overigens niet dat er iets mis mee is. Integendeel. Dergelijke constructies zijn mijns inziens gewoon een gezonde samenwerking tussen professionals en bedrijven. Een prima alternatief op een loondienst constructie. Maar ik heb nog niet het gevoel dat je dan echt iets nieuws aan het ondernemen bent. Meer van hetzelfde maar dan met facturen ipv een loonstrook. Een tijdje dergelijke opdrachten doen bij mooie opdrachtgevers zie ik ook nog wel zitten, vooral voor de ervaring ook, maar niet tot m'n pensioen.

Misschien val ik daarmee ook niet echt onder de noemer zzp'er/freelancer maar eerder ondernemer die startend is en dus nog geen personeel. Daarmee wel rechtsvorm eenmanszaak, maar andere insteek.

(Disclaimer: ik ben nog aan het ontdekken dus wellicht heb ik nog niet een goed genoeg begrip van het wereldje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 18:32

MadEgg

Tux is lievvv

@Hertog_Martin het is hier dan ook "Het freelance ICT-ers discussie topic" ;) Bij mijn klant is het merendeel extern en werkt iedereen op exact dezelfde manier als de internen. Met uitzondering van vakantiedagen dan natuurlijk.

Ik heb wel de ambitie om zelf echt iets te ondernemen, een dienst te ontwikkelen en daar inkomen mee te genereren. Ik ben nu geld aan het binnenharken om de mogelijkheid te hebben voldoende tijd daaraan te kunnen besteden om er echt iets van te maken, die paar uurtjes tussendoor in de vrije tijd wat ik in loondienst probeerde zetten niet echt zoden aan de dijk.

Mijn "ondernemen" op dit moment bestaat naast de 9-5 dagen voor mijn grootste klant uit diverse kleine klusjes uit mijn netwerk. Een uurtje hier, soms een dagje daar. Vooral voor de leuk - echt zoden zet het niet aan de dijk financieel gezien. Ook dit deed ik al in loondienst maar nu kan ik er zonder problemen tijd vrij voor maken als het nodig is, dat werd voorheen in loondienst niet gewaardeerd en was het dus tot avonden/weekenden beperkt.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Klopt, maar zolang ik zelf de opdrachten uitvoer blijf ik wat dat betreft wel voornamelijk ook een freelancer.

Reden dat ik er over begin is naast gewoon mijn voortgang na twee maanden delen, ook wel dat ik hier en elders toch perikelen lees zoals nu bijvoorbeeld met een opdrachtgever waarbij 't niet klikt en wat te doen. Of tijdje terug dat er schande geroepen werd als een bepaalde opdrachtgever de tarieven omlaag knalde. Dat spreekt toch een gevoel van afhankelijkheid uit. Een afhankelijkheid waar je toch afscheid van nam zodra je uit loondienst ging.

Uiteraard respectvol met je klanten/opdrachtgevers omgaan. Maar als je contractueel een maand opzegtermijn bepaald hebt, dan gewoon netjes verwoorden hoe en wat en daar gebruik van maken. Ik denk dat het wel belangrijk is als zelfstandige om niet te afhankelijk te zijn. En dat je ook gerust een maand of twee zonder opdracht kan zitten, die je dan aan vakantie en/of cursussen besteed bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nee, ik heb het ook nog van de eigenaar van een detacheer bureau gehoord.

Pagina: 1 ... 153 ... 628 Laatste