pennywiser schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:11:
Zo zie ik dit zelf ook, veel hangt zoals gezegd ook af van je professionele houding en niet onzeker over komen. Als ik nadenk wat ik allemaal heb uitgezocht in het verleden hoef ik me geen zorgen te maken, het 'probleem' voor mij is echter bijna iedereen kijkt naar je houding/reactie en leidt daar al dan niet terecht dingen ui af. Dat is wat mij vaak onzeker maakt. Vicieuze cirkel, dus hier moet ik zelf wel echt aan werken denk ik eerlijk gezegd.
Ik werk bewust met kortere opdrachten dus ik heb denk ik vaker dan de meesten hier te maken met interviews en recruiters en dergelijke. Ik denk, vooropgesteld dat je aan de kwalificaties voldoet (of op zijn minst grotendeels), dat je houding en zelfverzekerd overkomen voor de klant 90% van de keuze bepaalt bij wel of niet de opdracht krijgen. En dat houdt ook in dat je eerlijk moet zijn en moet zeggen dat je ergens geen ervaring mee hebt, je kan wel paralellen trekken met dingen die je wel weet.
Daarbij zou ik niet eens zeggen dat je "proffesioneel" moet overkomen. Ik ben programmeur en ik heb nog nooit in mijn leven een pak aangehad (en ik ben het ook niet van plan). Je moet wel kundig en bekwaam overkomen en "je mannetje staan". Als dat zo is, en je hebt ook wat te vertellen, dan krijg je vrijwel altijd de opdracht, is mijn ervaring.
Een enkele keer lukt het niet omdat iemand anders net hier of daar meer ervaring mee had, of soms is er een mismatch qua technische insteek, waardoor je het niet wordt. Such is life.
Maar dit alles is op zich helemaal niet anders dan bij sollicitaties (voor loondienst). Het is gewoon een kwestie van er een aantal doen, dan zie je vanzelf welke anekdotes aanslaan, wat voor soort antwoorden men wil horen, en kom je vanzelf in de flow. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken en gewoon ervoor gaan en een aantal interviews regelen. Dan zie je vanzelf waar het schip strandt (of niet, en dan ben je begonnen).
Voor de rest is freelancen en loondienst op de werkvloer redelijk 1 op 1 in mijn ervaring. Wat wel zo is, is dat er veel meer wordt geselecteerd op bestaande expertise, en niet zozeer wat je wil kunnen, maar dat is vrij logisch.