Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:42

YES

Moderator General Chat
Hydra schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 17:30:
[...]

Dan snap ik niet waarom je het hier komt vragen. Als je een objectief antwoord wil, zit je hier prima. Maar als je wil weten wat zo'n 'vriendendienst' waard is, moet je gewoon in overleg gaan met je vrienden. Die drie keer je uurloon is gewoon een normaal tarief dat ze ook aan iemand anders kwijt zouden zijn.
Nou sorry voor het vragen hoor. Ik zocht wat richting, voordat ik erover in overleg ga. Volgens mij was mijn uitleg ook best uitgebreid over dat die vriendendiensten zich wat aan het ontwikkelen zijn. Maar goed, laat maar zitten dan. Gelukkig kunnen anderen constructiever reageren.

@MadEgg thanks! Daar kan ik wel wat mee :)
@t_captain ook bedankt! Die redenering met betrekking tot zzp tarief, de kosten die je nog extra hebt en dat alles wat je daar onder gaat zitten gezien moet worden als vriendendienst, vind ik wel een goeie.

Ik denk ook wel dat ik eruit kom met mijn vrienden, heb in ieder geval wat verschillende meningen en invalshoeken gelezen, dank allen!

[ Voor 10% gewijzigd door YES op 25-04-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@YES de verzekeringen van je loondienst betrekking zijn natuurkijk niet geldig voor je zzp werk. Wat als je “per ongeluk” de gehele bedrijfs administratie verwijderd inclusief backup bij je zzp opdracht? Dan is een verzekering wel handig ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Beroepsaansprakelijkheid. Kost een euro of 50 a 100 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 21:48
Momenteel bezig met preppen om te beginnen. Blij als papierwerk achter de rug is en ik op het werk zelf kan focussen.

Vraagje over offertes / contracten / overeenkomsten: stel je die enkel op voor jezelf en de opdrachtgever of kan bv belastingdienst ze ook opvragen ivm mogelijke schijnzelfstandigheid en BTW controle?

Als werknemer is je dienstverband goed bekend bij Belastingdienst, SC-Bank, UWV etc. Hoe werkt dat met contracten tussen bedrijven? Er wordt arbeid geleverd en ik zie dat er wel regels zijn omtrent bv wanneer je geleverde goederen of diensten uiterlijk mag factureren.

Maar hoe werkt dat precies als je bijvoorbeeld iets projectmatig doet waarbij je toewerkt naar een eindoplevering en je besteedde uren op nacalculatie dan pas factureert? Moet je dan aan belastingdienst kunnen aantonen dat je al die maanden een contract hebt gehad en de uren kunnen aantonen met bv urenstaten?

En voor bv korte ad hoc opdrachten: is er altijd een offerte of overeenkomst nodig of volstaat een factuur?

Ofwel welke bewijsplicht heb je omtrent verrichte arbeid? Hoort tegenover elke factuur een offerte / overeenkomst en/of urenstaat te staan?

Ik denk nog mss teveel in arbeidscontracten maar wil vanaf begin goede administratie houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 30-04-2020 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik maak nooit offertes. En de belastingdienst kan aan de hand van mijn facturen wel zien wat ik allemaal waar gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 08:35
Jezelf registreren bij kvk als eenmanszaak is in principe voldoende ;) Verder je inkomsten opgeven voor btw en inkomstenbelasting, in principe voldoende. Urenregistratie is eigenlijk nodig, maar dat is om aan te kunnen tonen dat je in aanmerking komt voor zelfstandigheidsaftrek ed. omdat je op enige wijze moet kunnen aantonen dat je tenminste 1225u per kalenderjaar aan je onderneming spendeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 april 2020 @ 01:34:

Vraagje over offertes / contracten / overeenkomsten: stel je die enkel op voor jezelf en de opdrachtgever of kan bv belastingdienst ze ook opvragen ivm mogelijke schijnzelfstandigheid en BTW controle?
Als bij een inspectie onderzoek wordt gedaan naar jouw (schijn)zelfstandigheid, zijn deze documenten relevant en kan de belastinginspecteur deze uit je administratie opvragen. Daarvoor zullen ze vermoedelijk bij jouzelf beginnen.

Een andere mogelijkheid is dat het onderzoek bij een inlener (doorgaans een bemidddelaar) begint en dat ze vanuit hun administratie onderzoek doen en pas in tweede instantie bij de zzp-er langskomen.

Voor de BTW hebben deze documenten geen waarde afaik. Daar gaat het om de facturen.
Als werknemer is je dienstverband goed bekend bij Belastingdienst, SC-Bank, UWV etc. Hoe werkt dat met contracten tussen bedrijven? Er wordt arbeid geleverd en ik zie dat er wel regels zijn omtrent bv wanneer je geleverde goederen of diensten uiterlijk mag factureren.
Bij dienstbetrekking heb je te maken met een plicht voor de werkgever om deze direct bij aanvang aan te melden bij het UWV. Voor B2B contracten is dat niet het geval, omdat je geen zaken hebt met werknemersverzekeringen.
Maar hoe werkt dat precies als je bijvoorbeeld iets projectmatig doet waarbij je toewerkt naar een eindoplevering en je besteedde uren op nacalculatie dan pas factureert? Moet je dan aan belastingdienst kunnen aantonen dat je al die maanden een contract hebt gehad en de uren kunnen aantonen met bv urenstaten?
Wat heb je precies aan te tonen? Het belangrijkste is en blijft de factuur en de betaling. Gaat het misschien om het urencriterium?

Boven een bepaalde omzet stellen ze daar afaik nooit vragen over. De belangstelling zal vooral uitgaan naar ondernemers met een heel lage omzet die wel urencriterium aanvinken. Als ICT-er liggen je tarieven doorgaans zodanig dat je niet in de buurt komt van dit aandachtsgebied.
En voor bv korte ad hoc opdrachten: is er altijd een offerte of overeenkomst nodig of volstaat een factuur?
Vrijheid, blijheid.
Ofwel welke bewijsplicht heb je omtrent verrichte arbeid? Hoort tegenover elke factuur een offerte / overeenkomst en/of urenstaat te staan?

Ik denk nog mss teveel in arbeidscontracten maar wil vanaf begin goede administratie houden.
Bewijsplicht jegens de opdrachtgever: afhankelijk van wat je afspreekt. Een urenstaat met akkoord van de opdrachtgever is natuurlijk fijn om te hebben. Maar niet noodzakelijk. Als een bedrijf je factuur betaalt en daarbij niet aangeeft deze te betwisten, is dat ook een impliciet akkoord.

Bewijsplicht jegens belastingdienst: je moet bewaren wat er is maar er is afaik geen plicht op dit gebied.
padoempats schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:19:
Jezelf registreren bij kvk als eenmanszaak is in principe voldoende ;) Verder je inkomsten opgeven voor btw en inkomstenbelasting, in principe voldoende. Urenregistratie is eigenlijk nodig, maar dat is om aan te kunnen tonen dat je in aanmerking komt voor zelfstandigheidsaftrek ed. omdat je op enige wijze moet kunnen aantonen dat je tenminste 1225u per kalenderjaar aan je onderneming spendeert.
Urenregistratie != urenstaten van je projecten. Je hebt immers ook niet-declarabele tijd.

Ik hou mijn uren bij samen met mijn autokilometers.

[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 30-04-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 12:56
De belastingdienst heeft ook een modelovereenkomst: https://www.belastingdien...rofessional_nederland_ict

En er is ook een tool waarmee je hem makkelijk in kunt vullen: https://www.zzpmodelovere...ratis-modelovereenkomsten

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 13:57
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 april 2020 @ 01:34:
Momenteel bezig met preppen om te beginnen. Blij als papierwerk achter de rug is en ik op het werk zelf kan focussen.

Alle controle werkt op basis van nacontrole. Zorg dus dat je bewijsmateriaal om je financiën, zelfstandigheid en je urencriterium aan te tonen bewaard. Dus contracten, in en uitgaande facturen en je uren registratie. Die controle gebeurt op basis van risico inventarisatie, bij geen van mijn bedrijven of bij mij persoonlijk zijn ze ooit langs gekomen (doe ruim 15 jaar onder andere freelance werk en ben mede eigenaar van 4 bedrijven die samen een jaar of 40 bestaan).
Gewoon altijd een overeenkomst/offerte maken en/of goede algemene voorwaarden die je op stuurt voor dat ze de opdracht bevestigen. Niet voor de belastingdienst maar vooral voor jezelf en je klanten. Dat scheelt een hoop gezeik achteraf. Denk vooral aan aansprakelijkheid, garantie, tarief en inzet. Over al die dingen lopen de verwachtingen vaak uit een, beter om dat af te tikken voordat er een conflict ontstaat. En gezeik heb je in mijn ervaring juist het vaakst over de (relatief) kleine opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 08:35
t_captain schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:24:

Urenregistratie != urenstaten van je projecten. Je hebt immers ook niet-declarabele tijd.

Ik hou mijn uren bij samen met mijn autokilometers.
Zeker, dat hoor je me ook niet zeggen toch? Als je maar aannemelijk kan maken dat je 1225 uur gespendeerd hebt. Dat zou met urenstaten kunnen, met een urenregistratie, maar mogelijk ook met andere zaken waaruit blijkt dat je zoveel tijd hebt besteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
padoempats schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:45:
[...]

Zeker, dat hoor je me ook niet zeggen toch? Als je maar aannemelijk kan maken dat je 1225 uur gespendeerd hebt. Dat zou met urenstaten kunnen, met een urenregistratie, maar mogelijk ook met andere zaken waaruit blijkt dat je zoveel tijd hebt besteedt.
Als je >60% declarabel bent en per uur factureert zouden je facturen bijvoorbeeld ook al voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
De belastingdienst lijkt vooral achter de combo "lage omzet, wel 1225 uur" aan te zitten. Naar ik heb gehoord gaat het dan over omzetten onder de 25k ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
t_captain schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:05:
De belastingdienst lijkt vooral achter de combo "lage omzet, wel 1225 uur" aan te zitten. Naar ik heb gehoord gaat het dan over omzetten onder de 25k ofzo.
Dan hoeven de meeste IT'ers vanaf maart geen adminstratie meer bij te houden :+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
padoempats schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:19:
Een administratie voor een éénmanszaak heeft wel iets meer eisen.
https://www.belastingdien...maal_bij_uw_administratie

Persoonlijk heb ik 2 soorten opdrachtgevers.

Losse enkele projecten voor bedrijven en particulieren
Daar maak ik altijd een offerte met algemene voorwaarden (totaalprijs of op regie) die ondertekend moet worden door de opdrachtgever.
Het ligt een beetje aan de grootte van het project, maar vaak zit er ook een betaalschema bij. Als .... opgeleverd is ..... betalen. Of per tijdseenheid (elke 50 uur een factuur of per week/maand) een deel betalen, dat ligt een beetje aan de opdracht.

Langlopende overeenkomsten met bedrijven
Hier maak ik altijd jaarafspraken (prijs en algemene voorwaarden) die dan ondertekend worden door de opdrachtgever. Deze factureer ik altijd per week.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Sterker nog, KvK inschrijving is dacht ik niet eens noodzakelijk en eigenlijk enkel een middel om je ondernemerschap naar helder te maken naar andere ondernemers (en kosten zijn peanuts). Enkel aanmelden voor de omzetbelasting is noodzakelijk*, al gaat dit bij de meeste samen met de KvK inschrijving. Wat betreft urenregistratie is dat niet nodig als je al 1225 uur per jaar factureert.

*=Zie ook de zonnepaneel ondernemers...

Edit: I stand corrected.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 30-04-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:20:
Sterker nog, KvK inschrijving is dacht ik niet eens noodzakelijk en eigenlijk enkel een middel om je ondernemerschap naar helder te maken naar andere ondernemers (en kosten zijn peanuts). Enkel aanmelden voor de omzetbelasting is noodzakelijk*, al gaat dit bij de meeste samen met de KvK inschrijving. Wat betreft urenregistratie is dat niet nodig als je al 1225 uur per jaar factureert.

Als je als ondernemer voor de IB aangemerkt wilt worden heb je echt wel een KVK inschrijving nodig.
https://www.kvk.nl/inschr...mijn-bedrijf-inschrijven/
https://www.kvk.nl/inschr...eria-van-een-onderneming/

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:20:

Edit: I stand corrected.
Als je facturen wilt kunnen versturen zul je ook bij de KVK moeten inschrijven: https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen

"Zonnepaneel ondernemers" zijn denk de uitzondering. Maar in de basis moet je gewoon bij de KVK ingeschreven staan als ondernemer.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Thx voor de antwoorden. Was niet zozeer alleen benieuwd naar controle op schijnzelfstandigheid en urencriterium, maar kan me ook voorstellen dat naast de ontvangen euro's en een som van besteedde uren er ook iets toonbaar moet zijn van de geleverde diensten?

Anders kan bv als een kennis met een bv jou financieel wilt helpen gewoon doen alsof je een opdracht bij zijn toko doet en 'm factureren. Geen idee of dat fiscaal überhaupt voordeliger is haha maar noem maar wat.

Oh en nog wel 1 vraagje over schijnzelfstandigheid: als je via detacheringbureau bij meerdere eindklanten zit. Ziet de belastingdienst dat dan niet als 1 klant? Of hebben zij ergens inzage daarin? Uiteindelijk is 't toch een financiële stroom: eindklant betaalt tussenpersoon; tussenpersoon betaalt opdrachtnemer.

Maar wss komt dat allemaal pas eventueel bij een getriggerde nacontrole dan. Anders ook niet te doen voor ze wss. Maar stel ze onderzoeken een van je klanten, kan je dus maar beter al het werk voor hun toonbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Woy schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:41:
[...]

Als je facturen wilt kunnen versturen zul je ook bij de KVK moeten inschrijven: https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen

"Zonnepaneel ondernemers" zijn denk de uitzondering. Maar in de basis moet je gewoon bij de KVK ingeschreven staan als ondernemer.
Ah in die link staat dus bv:
als u diensten levert: wat voor diensten u hebt geleverd en de omvang ervan
Bijvoorbeeld 1 massage van 1 uur of het ophogen van een tuin van 50 m2 met 30 cm grond.
de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
Als er dus geen overeenkomst is moet het wel specifiek in de factuur staan. Maar facturen met enkel 'x uur a u EUR' volstaan dus eigenlijk niet helemaal?

Maar allemaal dus pas relevant bij een handmatige controle. Zal voor zekerheid de eisen die op pagina's belastingdienst staan over facturen en administratie volgen. Dus specifiek zijn en ook digitale admin 7 jaar bewaren.

Maar zonder controle zien ze dus eigenlijk niet meer dan de transacties op je bankrekening? En aantal opdrachtgevers is dan gebaseerd op hoeveel verschillende partijen geld naar je hebben overgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 13:52
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:14:
Thx voor de antwoorden. Was niet zozeer alleen benieuwd naar controle op schijnzelfstandigheid en urencriterium, maar kan me ook voorstellen dat naast de ontvangen euro's en een som van besteedde uren er ook iets toonbaar moet zijn van de geleverde diensten?
Als je start met ondernemen verbaas je je vooral over hoe weinig het eigenlijk voorstelt. Ja, de IB wordt wat complexer, maar daar huur je gewoon iemand voor in. Veel meer dan je uren en bonnetjes bijhouden is het niet (echt).

Met één werkgever is het als schijnzelfstandige misschien meer werk om zelfstandig over te komen naar de fiscus, maar dat is het ook.
Anders kan bv als een kennis met een bv jou financieel wilt helpen gewoon doen alsof je een opdracht bij zijn toko doet en 'm factureren. Geen idee of dat fiscaal recht überhaupt voordeliger is haha maar noem maar wat.
Dan betaalt hij BTW en jij inkomstenbelasting. Daar is maar één winnaar bij, en die zit in Apeldoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11
Bulder schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:29:
Ja, de IB wordt wat complexer, maar daar huur je gewoon iemand voor in.
Nee hoor, die kan je ook zelf prima doen. Een ebetje boekhoudprogramma spuugt alles kant en klaar uit.
Dan betaalt hij BTW en jij inkomstenbelasting. Daar is maar één winnaar bij, en die zit in Apeldoorn.
En weer nee: die vriend met de BV betaalt (uiteindelijk) 0 BTW - die krijgt hij gewoon terug.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
jmzeeman schreef op donderdag 30 april 2020 @ 08:43:
[...]

Alle controle werkt op basis van nacontrole. Zorg dus dat je bewijsmateriaal om je financiën, zelfstandigheid en je urencriterium aan te tonen bewaard. Dus contracten, in en uitgaande facturen en je uren registratie. Die controle gebeurt op basis van risico inventarisatie, bij geen van mijn bedrijven of bij mij persoonlijk zijn ze ooit langs gekomen (doe ruim 15 jaar onder andere freelance werk en ben mede eigenaar van 4 bedrijven die samen een jaar of 40 bestaan).
Ik had binnen twee jaar iemand van de belastingdienst voor de deur staan. Maar snap ook wel dat er bij mij ergens een rood lampje was gaan branden, aangezien ik wel winst rapporteerde voor de IB maar niks rapporteerde voor de omzetbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Follow the money. Als een klant jou grote bedragen overmaakt, mag je voor het gemak aannemen dat er iets substantieels tegenover staat. Ik heb nog nooit gehoord dat een freelancer zijn werk voor een klant moest bewijzen jegens de fiscus. Zou ook gevoelig liggen m.b.t. principes van intellectueel eigendom en geheimhouding.

Hooguit dat ze bij strafrechtelijke verdenkingen (witwassen van crimineel geld, heling, corruptie) gaan zoeken of de diensten wel echt zijn geleverd en het geen valse facturen zijn.
[...]
Oh en nog wel 1 vraagje over schijnzelfstandigheid: als je via detacheringbureau bij meerdere eindklanten zit. Ziet de belastingdienst dat dan niet als 1 klant? Of hebben zij ergens inzage daarin? Uiteindelijk is 't toch een financiële stroom: eindklant betaalt tussenpersoon; tussenpersoon betaalt opdrachtnemer.
Het hangt af van je mate van ondernemerschap en je arbeidsrelatie met de bemiddelaar. Een mooie rode vlag is als je voor ieder project hetzelfde tarief krijgt, ongeacht wat de klant betaalt. Dat wijst in de richting van dienstbetrekking tussen zelfstandige en bemiddelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
Hmmbob schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:39:
[...]
Nee hoor, die kan je ook zelf prima doen. Een ebetje boekhoudprogramma spuugt alles kant en klaar uit.

[...]

En weer nee: die vriend met de BV betaalt (uiteindelijk) 0 BTW - die krijgt hij gewoon terug.
De vraag is of je alle regelingen goed genoeg kent om er gebruik van te maken, daarnaast hebben veel accountantskantoren afspraken met de belastingdienst zodat sommige gedeeltes van de administratie wat makkelijker worden. Ook de kosten vallen mee wij betalen +-1000 per kwartaal voor de aangifte voor 3 stellen en de administratie van een vof volgens 'schoenendoos methode'.
@Hielko Ik denk dat, dat wij vanaf het begin alles bij een accountantskantoor hebben neer gelegd ook wel wat helpt in de risico inventarisatie.
"Schenken" op die manier aan een BV zou in sommige gevallen (grote bedragen of geen familie) wel iets voordeliger zijn, schenkbelasting tussen vreemden is 30% tot 40% (afhankelijk van bedrag), inkomen uit aanmerkelijk belang 26,25%. Binnen de familie is schenken met een tarief tussen de 10% en 36% afhankelijk van bedrag en relatie waarschijnlijk uberhaupt voordeliger. Of het toegestaan is, ik denk van niet je mag niet zomaar random facturen maken, er hoort wel gewoon op te staan wat er gebeurt is.

[ Voor 16% gewijzigd door jmzeeman op 30-04-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zo lang jij op tijd en genoeg belasting betaald is er niets aan de hand. Als jij in de woestijn zand weet te verkopen dan zal hooguit de kopende partij op een audit daar vragen over krijgen of dat zakelijke kosten zijn.
De partij waar je een contract mee hebt is de opdrachtgever. Zo is een installateur die meer dan 70% van zijn omzet uit één hoofdaannemer haalt een schijnzelfstandige ondanks dat hij misschien wel elke dag bij een andere klant werkt. Bepaalt de installateur zelf welk materialen hij gebruikt, wanneer hij langskomt en tegen welke voorwaarde dan staat hij al een stuk sterker in zijn schoenen als ondernemer. Ideaal is direct naar de eindklant factureren en de tussenpersoon apart zijn bemiddelingsfee afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:15:
[...]

Zo lang jij op tijd en genoeg belasting betaald is er niets aan de hand. Als jij in de woestijn zand weet te verkopen dan zal hooguit de kopende partij op een audit daar vragen over krijgen of dat zakelijke kosten zijn.
Haha goed voorbeeld.
[...]

De partij waar je een contract mee hebt is de opdrachtgever. Zo is een installateur die meer dan 70% van zijn omzet uit één hoofdaannemer haalt een schijnzelfstandige ondanks dat hij misschien wel elke dag bij een andere klant werkt. Bepaalt de installateur zelf welk materialen hij gebruikt, wanneer hij langskomt en tegen welke voorwaarde dan staat hij al een stuk sterker in zijn schoenen als ondernemer. Ideaal is direct naar de eindklant factureren en de tussenpersoon apart zijn bemiddelingsfee afdragen.
Goede tip!

Het is me wel duidelijk denk ik. Je moet wel administratie goed bijhouden voor het geval dat, inclusief je overeenkomsten en je agenda en dergelijke. Maar standaard ziet de BD niet meer dan wat overboekingen op je bankrekening en houden ze zich niet bezig met dit linken aan facturen of overeenkomsten, enkel bij controle daarop wanneer daar reden toe is.. en dan moet je dus alles goed gedocumenteerd hebben.

Het is dus eigenlijk vrij ondoorzichtig voor BD maar zij hebben desgevraagd wel recht op volledige transparantie en die moet je ook kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:24:
[...]

Haha goed voorbeeld.

[...]

Goede tip!

Het is me wel duidelijk denk ik. Je moet wel administratie goed bijhouden voor het geval dat, inclusief je overeenkomsten en je agenda en dergelijke. Maar standaard ziet de BD niet meer dan wat overboekingen op je bankrekening en houden ze zich niet bezig met dit linken aan facturen of overeenkomsten, enkel bij controle daarop wanneer daar reden toe is.. en dan moet je dus alles goed gedocumenteerd hebben.

Het is dus eigenlijk vrij ondoorzichtig voor BD maar zij hebben desgevraagd wel recht op volledige transparantie en die moet je ook kunnen bieden.
De Belastingdienst heeft gelukkig geen toegang tot je bankrekening. Ze krijgen hooguit aan het eind van het eind van het jaar door wat erop de rekening staat. Mocht je een controle krijgen dan zullen ze zich ten eerste richten op je boekhouding en hoofdzakelijk de inkomende en uitgaande facturen. Over het algemeen werkt het in je voordeel als je alle informatie overzichtelijk kan aanleveren. Hoe meer cash betalingen (of "privé betaald") en losse bonnetjes, hoe dieper ze zullen graven. Een aparte betaalrekening, automatisch koppeling en een overzichtelijk administratie maakt je leven op dat moment veel gemakkelijker.

Zelf ben ik dit jaar begonnen en kan een boekhouder zeker aanbevelen, al is het alleen maar het eerste jaar zodat je ziet wat er allemaal bij komt kijken, ervan leren en daarna zelf het trucje herhalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@Hertog_Martin ken je deze al?

Handboek ondernemen 2020
https://download.belastin...emen_2020_aa9701z01fd.pdf

Hier staat echt 95% in van wat je wilt weten voor je bedrijf en is imo verplichte kost als je begint als ondernemer.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 30-04-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denninho
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-05-2020
Kom je als ZZP'er voor Tozo-bijstand van €1500 per maand in aanmerking als je nog wat reserve-geld hebt, maar je opdracht bent verloren door het coronavirus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
denninho schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:23:
Kom je als ZZP'er voor Tozo-bijstand van €1500 per maand in aanmerking als je nog wat reserve-geld hebt, maar je opdracht bent verloren door het coronavirus?
https://krijgiktozo.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
denninho schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:23:
Er geldt geen inkomens of vermogenscheck. Zou ook nogal 'oneerlijk' zijn dat jij met spaargeld geen steun mag ontvangen en de concurrent wel omdat die in december al zijn spaargeld in een Tesla of vakantiewoning heeft gestopt.
Achteraf is er wel een inkomenscheck om te zien of je minder dan 1500 per maand hebt omgezet. Gemeentes willen hier nog wel eens de mist mee in gaan omdat een factuur van januari pas in april betaald wordt en dan als inkomen voor april gerekend wordt, dat moet niet. Aan de andere kan wordt er ook van je verwacht dat werkzaamheden die je in maart-april-mei doet niet later dan nodig is gaat facturen om zo toch in aanmerking te komen.

[ Voor 30% gewijzigd door jadjong op 30-04-2020 17:35 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:58
Ik volg dit topic al een klein jaar, ergens 2 jaar aan topic posts in het verleden begonnen en toen pagina voor pagina door gescrolled. Eerst uit interesse, maar de verhalen spraken me zo aan dat het concreter werd dan alleen dat. Afgelopen maand begonnen en vandaag me eerste factuur gestuurd. Door de schat aan informatie hier, geen verrassingen achteraf. Maar ook de gewetens vragen (die af en toe voorbij komen)zijn erg waardevol. Allemaal heel erg bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door BlackHawkDesign op 01-05-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
BlackHawkDesign schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:27:
Ik volg dit topic al een klein jaar, ergens 2 jaar aan topic posts in het verleden begonnen en toen pagina voor pagina door gescrolled. Eerst uit interesse, maar de verhalen spraken me zo aan dat het concreter werd dan alleen dat. Afgelopen maand begonnen en vandaag me eerste factuur gestuurd. Door de schat aan informatie hier, geen verrassingen achteraf. Maar ook de gewetens vragen (die af en toe voorbij komen)zijn erg waardevol. Allemaal heel erg bedankt!
Tweakers heeft zeer waardevolle topics. :Y

Zo heb ik aan de hand van tweakers mijn hypotheek overgesloten dmv verduurzaming en daarmee lagere rente, ontzettend veel informatie ingewonnen over het zelfstandig ondernemerschap, financiele onafhankelijkheid en nog zeer veel meer.

(en daarnaast komt er ook zat onzin voorbij, ook vermakelijk :Y )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Soms heb ik het gevoel dat hier meer wijsheid zit dan op het ministerie van EZ.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:11:
Soms heb ik het gevoel dat hier meer wijsheid zit dan op het ministerie van EZ.
Met een onderzoek mentaliteit die bij de meeste Tweakers leeft is het gemakkelijk om expert te worden in je eigen situatie. Door het te delen kom we in vergelijkbare oplossingen vaak ook snel tot een betere oplossing.

Echter als je werk ervan maakt dan moet je expert worden in de situatie van miljoenen andere. De beste ideeën komen ook altijd van de werkvloer en meestal niet van bovenaf. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat een CEO die 60% van de keren de juiste keuze maakt behoort to de top.

Als ik bij ons al zie hoe het gaat met het beleid omtrent de werkplek dan kan ik me soms haast niet inbeelden hoe moeilijk overheidsinstanties het hebben om voor miljoenen beleid voor te schrijven met een zeer korte en strenge feedbackloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Hoe erg is het als je dit jaar een paar facturen met het 'oude' btw nummer hebt verstuurd? Zeg maar je bsn+"B01"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
Jogai schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:44:
Hoe erg is het als je dit jaar een paar facturen met het 'oude' btw nummer hebt verstuurd? Zeg maar je bsn+"B01"?
Om wat voor bedragen gaat het? Zeker als 't allemaal binnen Nederland is (geen ICP-dingen enzo), zou mijn suggestie zijn om het snel te fixen voor toekomstige facturen, en verder niets mee te doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
.... behalve gewoon je BTW aangifte doen met de omzet van die facturen alsof het kloppende facturen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 18:04

Boy

www.byoscoop.nl

Jogai schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:44:
Persoonlijk zou ik me er totaal niet druk om maken. Bij controle denk ik niet dat de controleur hier een ding van zal maken

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Gewoon aanpassen op de nieuwe facturen.

Als je een rechtstreekse lijn hebt met de financiele afdeling van je klant (MKB), dan kun je daar nog vragen of ze een gecorrigeerd exemplaar willen.

Zo niet, let it be. Dat nieuwe BTW nummer is er alleen om jouw persoonsgegevens te beschermen, er zit aan deze fout niet de minste bijsmaak van fraude of belastingontduiking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:15

_Arthur

blub

Hmmbob schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:31:
.... behalve gewoon je BTW aangifte doen met de omzet van die facturen alsof het kloppende facturen waren.
En bij die BTW aangifte gebruik jij richting de BD toch het oude nummer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Thanks, dat gevoel had ik ook, maar wilde het toch nog even vragen voordat ik wat over het hoofd zag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:40

Crazy D

I think we should take a look.

jadjong schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:33:
Er geldt geen inkomens of vermogenscheck. Zou ook nogal 'oneerlijk' zijn dat jij met spaargeld geen steun mag ontvangen en de concurrent wel omdat die in december al zijn spaargeld in een Tesla of vakantiewoning heeft gestopt.
Tjah daar heb ik wel een mening over :P Ik vind dat degene die nog net even die vakantiewoning heeft gekocht dat maar lekker mag zien te verkopen. Wanbeleid, want als je nu geen buffer hebt nadat je die woning hebt gekocht, heb je iets dus gewoon niet goed gedaan. Je moet altijd zorgen dat je een buffer hebt, je kunt ook ziek worden waardoor je 3 maanden niets kunt factureren, daar heb je geen corona voor nodig. Maar goed, snap wel dat het als noodmaatregel ingezet is zodat je ook op korte termijn die uitkering kunt ontvangen anders gaan er weer maanden overheen. Ja, ik ben voorstander van een sociaal vangnet, nee, ik ben geen voorstander van 'iedereen met minder omzet kan het krijgen'. Mijn vrouw merkt ook met haar shop dat er flink minder omzet is (en Mollie betaald op dit moment niet uit omdat er genoeg reserves moeten zijn om re-funds te kunnen doen....) maar omdat ik genoeg verdien denk ik er niet eens aan om voor haar die uitkering aan te vragen. Ben bang dat er velen zijn die dat wel zouden doen. Misbruik? Technisch gesproken niet, moreel gesproken wel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Een vervolgprobleem is dat de overheid straks een argument aan haar zijde heeft om ondernemers in een soort werknemersverzekeringen te drukken. Immers, “de ondernemers hebben ook een uitkering genoten, dus waarom zouden ze geen premie betalen”.

Wat is dat precies met Mollie? Moet de verkoper reserves aantonen of houden ze die op eihen hputje in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

t_captain schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:16:
Een vervolgprobleem is dat de overheid straks een argument aan haar zijde heeft om ondernemers in een soort werknemersverzekeringen te drukken. Immers, “de ondernemers hebben ook een uitkering genoten, dus waarom zouden ze geen premie betalen”.
Eens.
Wat is dat precies met Mollie? Moet de verkoper reserves aantonen of houden ze die op eihen hputje in?
Kan het bericht ff niet terughalen maar begreep van de tekst die ik zag dat ze ervoor zorgen dat er genoeg middelen zijn zodat als er refunds komen, dat ook afgeboekt kan worden. Normaal kan dat in de loop van de maand en wordt dat verrekend maar als je nu een maand flink minder omzet hebt, en van de verkopen van de maand ervoor zijn 80% refunds, heb je nu niet genoeg geld in je Mollie potje. Soort bescherming van de ondernemer maar natuurlijk ook van Mollie zelf (anders moeten zij die refunds weer terughalen van de ondernemers). Voor ons geen probleem verder, iets onpraktisch qua boekhouding maar voor de rest, ach. Maar wel flink klote als je wel afhankelijk bent van de verkopen via Mollie (geen idee verder of je contact kunt opnemen om het toch deels uit te laten keren hoor).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:12
Een rolling reserve, niet ongewoon. Veel fraud emet omvallende bedrijven die de rekening leegtrekken en geen refunds meer geven.

Ik zie niet echt risico dat de politiek nu ondernemers nog meer in de wn-verzekeringen/dienstverbanden duwt. Huidige problemen zijn volledig extern veroorzaakt en de gevolgen economisch versterkt (contactberoepen verboden, reisbeperking), er is geen bedrijf wat dit scenario in een bcm plan heeft staan hoor; wel uitwijk maar niet langdurig vanuit huis.

Enige waar ik mee zit is dat ik met opdracht, 10u per week minder kan factureren omdat kindjes thuis. Ik maak lange dagen om een deel van mijn uren alsnog te kunnen maken plus thuisonderwijs, maar dat wordt niet gecompenseerd in tegenstelling tot grotere bedrijven die loonkosten vergoed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Crazy D schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Tjah daar heb ik wel een mening over :P
We delen die. :) Je moet alleen wel heel erg principieel in de schoenen staan als de concurrent vrolijk 4500.- ontvangt en jij het uit de spaarpot trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:08:
Enige waar ik mee zit is dat ik met opdracht, 10u per week minder kan factureren omdat kindjes thuis. Ik maak lange dagen om een deel van mijn uren alsnog te kunnen maken plus thuisonderwijs, maar dat wordt niet gecompenseerd in tegenstelling tot grotere bedrijven die loonkosten vergoed krijgen.
Die vergoeding voor loonkosten zijn onderaan de streep zo'n 72%, dat komt wel in de buurt van jouw tien uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29
4500 is minder dan twee weken werk voor een beetje ITer. Aangezien de meesten een opdracht hadden in de eerste twee weken van maart maak je dus al geen aanspraak meer op de tozo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De tozo wordt per maand berekend, dus dan krijg je het nog wel over april en mei. Als je in die maanden dus geen inkomsten hebt die corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-05 07:07
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee, maar was wel eventjes benieuwd:

Ik ben van plan met een (ex)collega samen te starten aan een nieuw project. Hij doet technisch één deel, ik het andere deel (beide compleet verschillende vakgebieden). Samen kunnen we een mooi product neerzetten waarvan we beide geloven dat we voor wat passief inkomen kunnen zorgen dmv losse verkoop. Het gaat om een SaaS-achtig product.

Huidige situatie:
Ik ben al 4 jaar zelfstandig (met name IT consultantacy), hij gaat zich binnenkort inschrijven (maar zal vanwege loondienst / urencriterium niet gezien worden als ondernemer voor de IB).

Nu vraag ik me af wat handig is qua samenwerkingsvorm: we kunnen met een intentieverklaring c.q. samenwerkingsovereenkomst e.e.a. op papier zetten, maar ook een VOF is een optie waarbij we 'samen' eigenaar worden van dit product. Het is niet de bedoeling dat "ik" of "hij" eigenaar wordt voor nu, we willen dit echt samen aanvliegen.

Volgens mij geldt bij een VOF net zo goed als bij een eenmanszaak de "urencriteria", en dat voelt onhandig omdat ik die 1200 uur prima zelf draai in m'n eigen eenmanszaak, dit zou enkel zijn voor een enkel project c.q. product met terugkerende (passieve) inkomsten.

Wat zouden jullie doen / wat werkt volgens jullie wel of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Elke vennoot betaalt zelf inkomstenbelasting over zijn eigen deel van de beloning of winst. Als de Belastingdienst u ziet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan heeft u recht op mkb-winstvrijstelling. Voldoet u daarnaast aan het urencriterium, dan heeft u recht op meer belastingvoordeel.

https://ondernemersplein....ootschap-onder-firma-vof/
Jij behoud je aftrekposten, maar je vennoot krijgt deze niet. De MKB vrijstelling blijft wel in stand.

Maar is voor een SaaS dienst niet interessant om de aansprakelijkheid in een BV onder te brengen? Vervolgens kan je dan zelfs de BV als klant van je eenmanszaak opgeven (al zie je meestal een BV constructie hiervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Deveon schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:19:
[...]

Jij behoud je aftrekposten, maar je vennoot krijgt deze niet. De MKB vrijstelling blijft wel in stand.

Maar is voor een SaaS dienst niet interessant om de aansprakelijkheid in een BV onder te brengen? Vervolgens kan je dan zelfs de BV als klant van je eenmanszaak opgeven (al zie je meestal een BV constructie hiervoor).
Thanks, die had ik nog niet gevonden.

Het is niet per se een SaaS, zie het een beetje als stock photo's. Als het goed is verkopen we die maar een keer (per klant). Het product is wel iets anders natuurlijk, maar vergelijkbaar.

BV is een goed idee, maar enkel bij voldoende omzet. Ik wil niet zo'n constructie optuigen als het (nog) niet hoeft: alles zal via een reseller verkocht worden dus de aansprakelijkheid is gelimiteerd voor nu. Feitelijk hebben we dus 1 debiteur die eens per x-periode uitbetaalt (als alles goed gaat).

Bij voldoende inkomen (dus een DGA-salaris voor 2 personen denk ik dat de BV pas echt interessant wordt), maar goed ik reageer enkel op gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wellicht mis ik iets, maar wat is er mis met de route van een VOF? Lijkt mij de juiste keuze in deze. Wel zorgen dat je goed advies inwint over de VOF-overeenkomst, zodat niet de VOF van rechtswege ontbonden wordt als er een vennoot uitstapt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Freeaqingme schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:41:
Wellicht mis ik iets, maar wat is er mis met de route van een VOF? Lijkt mij de juiste keuze in deze. Wel zorgen dat je goed advies inwint over de VOF-overeenkomst, zodat niet de VOF van rechtswege ontbonden wordt als er een vennoot uitstapt.
Op zich niets hoor, alleen vraag ik me af in hoeverre we (ik) mezelf in de vingers snij met eventuele aftrekposten, maar daar heb ik hierboven al enigszins een antwoord op gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:41:
Als je met zijn 2'en bent stopt een VOF vanzelf want een VOF met 1 vennoot is geen VOF... Maar VOF is prima, zeker als je zaken zoals fiattering van uitgaven en het aangaan van contracten goed vastlegt. Maar als het product redelijk risicoloos is, is dat een prima route.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op maandag 4 mei 2020 @ 07:49:
[...]

Als je met zijn 2'en bent stopt een VOF vanzelf want een VOF met 1 vennoot is geen VOF... Maar VOF is prima, zeker als je zaken zoals fiattering van uitgaven en het aangaan van contracten goed vastlegt. Maar als het product redelijk risicoloos is, is dat een prima route.
Ik ben niet zo thuis in de VOF-constructie (lang leve de B.V...), maar volgens mij kan je in zo'n VOF-overeenkomst ook opnemen dat de uittredende vennoot moet meewerken aan het omzetten van de rechtsvorm van een VOF bij uittreding. Dat kan dan op dat moment alsnog een eenmanszaak of een BV zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ontwikkel voor een klant een SaaS oplossing die hij aanbied aan klanten van hem. Deze dienst host ik ook, nu komt echter de vraag om onderling een SLA af te sluiten zodat hij deze ook weer met zijn klanten aan kan gaan. Op zich sta ik hier wel voor open, maar heb hier zelf geen ervaring mee.

Heeft iemand hier daar wel ervaring mee, en misschien een voorbeeld van waaruit ik verder zou kunnen werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Woy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:07:
Ik ontwikkel voor een klant een SaaS oplossing die hij aanbied aan klanten van hem. Deze dienst host ik ook, nu komt echter de vraag om onderling een SLA af te sluiten zodat hij deze ook weer met zijn klanten aan kan gaan. Op zich sta ik hier wel voor open, maar heb hier zelf geen ervaring mee.

Heeft iemand hier daar wel ervaring mee, en misschien een voorbeeld van waaruit ik verder zou kunnen werken?
Ja, heb ik wel ervaring mee. Aangezien het een klant van jouw is, is SLA inderdaad de juiste beschrijving. Mocht je deze service namelijk intern ontwikkelen, dan spreek je van een OLA (Operational Service Agreement).

Destijds hebben wij veel informatie geput uit verscheidene SLA's, waaronder die van Hostnet die wel waardevol voor ons bleek: https://www.hostnet.nl/documenten/SLA-VPS-managed.pdf
Dit zal voor jouw deel enkel relevant zijn voor het stukje hosting, je zou nog wel afspraken moeten maken over de SaaS-oplossing zelf.

Mocht je de SLA ook echt waterdicht willen hebben, dan adviseer ik je wel hiermee naar een jurist te gaan die gespecialiseerd is in het opstellen of reviewen van (IT) SLA's. Een bekende jurist hier is Arnoud Engelfriet met zijn bedrijf ictrecht.nl.

[ Voor 5% gewijzigd door RomeoJ op 04-05-2020 16:19 ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:50
Woy schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:07:

Als toevoeging op @RomeoJ, zorg ervoor dat je SLA's ook realistisch zijn. Het is niet verstandig strakkere SLA's aan te bieden dan de SLA's die jij hebt met je hosting partij. Zou vervelend zijn als jij 5 negens uptime garandeert, maar jouw hoster maar tot 2 negens gaat.

Dek jezelf vooral goed in en maak duidelijke afspraken wanneer een SLA verbroken is en welke gevolgen daaraan hangen. Denk ook bijvoorbeeld aan het scenario dat de hosting parij down is en jij er verder niks aan kan doen. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid dan en wie draait op voor de schade?

De daadwerkelijke SLA's ligt natuurlijk compleet aan wat de klant belangrijk vind en het soort applicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 17:37
SLAs zijn in de IT vrijwel waardeloos. Vaak krijg je als het niet gehaald wordt wel je geld terug (voor bijv die maand), maar valt dat in het niet bij de schade. Wil je een echt dikke SLA dan zijn de kosten echt gigantisch en is de vraag of het nog concurrerend kan worden aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Je moet ze ook nog stapelen. Als jij de 99.999% van de hoster overneemt en die blijft daar net aan binnen kan je zelf geen fout meer permitteren in dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 07:27
Ik ben op zoek naar wat onderbouwing bij het tarief dat ik in een offerte wil opnemen.

Gaat om ontwikkelen van Power BI datamodel en dashboards, meedenken over de backend, rondje door het bedrijf om business requirements op te halen en training geven.
Onderwerp van de reports zijn IT kosten, voor velen in het bedrijf een complexe black box.

Via 2 relaties heb ik begrepen dat een tarief voor de klant rond de 120 niet zo gek is (ik pak dan 105), maar ik zou het argument van marktconform graag nog wat sterker onderbouwen.

Wie heeft kennis van de tarieven voor dergelijke rollen?

En hoe onderbouwen jullie het begrip marktconform als je er online weinig over kunt vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
Moet je per se je uurtarief onderbouwen? Vind het dan juist overkomen alsof je een beginner bent, de meeste consultants die ik ken noemen gewoon hun tarief en daarmee klaar.

Als ze rondshoppen kan het nog relevant zijn, maar zolang jij redelijk concurrerend zit in jouw niche moet ook dat wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Ik hanteer in principe gewoon een standaardtarief. Maar als ik de klant heel erg hoor twijfelen (of ik wil een bepaalde opdracht echt heel graag), dan roep ik wel eens dat ik de eerste contractperiode wel 10% korting wil geven als "kennismakingstarief".

In eerste instantie heeft de klant het idee dat 'ie een goede deal krijgt, en na een tijdje weet hij wat je toevoegt, en is die prijs-'verhoging' slechts een formaliteit.

Ik zeg niet dat je het zo moet doen, maar het is wel een manier waarop je nog een beetje flexibel kan opstellen, en toch snel op je uiteindelijk gewenste tarief uitkomt. Verder is het natuurlijk lastig voor ons om te bepalen wat voor jou een goed tarief is. Beter kan je initieel wat te hoog zitten en wellicht een keer een klus daarop mislopen, dan dat je te laag zit en de komende paar jaar overal onder je marktwaarde werkt.

Persoonlijk lijkt 105 euro / uur voor een (semi)full time klus een prachttarief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Stefangrp schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:30:
Ik heb mijn logo en andere design klusjes via Fiverr geregeld. Soort marktplaats voor designers.

Ik ben destijds voor een paar tientjes in zee gegaan met lui uit Bangladesh, Filippijnen , dat soort landen.
Naar volle tevredenheid trouwens. Communicatie vereist soms net wat meer pingpongen maar binnen hun overdag uren wel snel reactie.
Thanks voor deze tip nog. Bij mij was het een jongedame uit Zuid Afrika met zeer goede en vlotte communicatie.

[X] Logo

Nu nog zaken als website en algemene voorwaarden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Stefangrp schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:43:
Ik ben op zoek naar wat onderbouwing bij het tarief dat ik in een offerte wil opnemen.

Gaat om ontwikkelen van Power BI datamodel en dashboards, meedenken over de backend, rondje door het bedrijf om business requirements op te halen en training geven.
Onderwerp van de reports zijn IT kosten, voor velen in het bedrijf een complexe black box.

Via 2 relaties heb ik begrepen dat een tarief voor de klant rond de 120 niet zo gek is (ik pak dan 105), maar ik zou het argument van marktconform graag nog wat sterker onderbouwen.

En hoe onderbouwen jullie het begrip marktconform als je er online weinig over kunt vinden?
Wat ik zo waarneem (N = 15 ofzo) qua BI Tarieven;

Commerciële tarieven middengrote consultancy bureaus:
Senior ~ 125/135
Medior ~ 100/110
Junior ~ 75/80

ZZP'ers vallen onder Medior/Senior en kan je zo'n 15 a 20 euro van bovenstaande bedragen afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nu zit ik in de infra tak, maar had altijd al interesse in BI. Nu is die interesse nog meer gewekt. ;)

Hoe kom je terecht in een BI rol? Ik gebruik PowerBi al hier en daar om rapportages te maken over de infrastructuur, maar dat zijn geen dagelijkse werkzaamheden. Is een cursus/certificaat goede eerste stap? Oh heb ik daar niets aan zonder werkervaring?

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 05-05-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Thanks voor de tips.

Ik ben eigenlijk een Financial, hobby graag een beetje met Power BI, wat trainingen gevolgd.

Bij mijn huidige klant kwam ik een mooie use case tegen, ben gewoon begonnen en nu ligt er dus een vraag de hele rapportage straat van mijn team om te zetten naar Power BI.

Die klus wil ik natuurlijk binnen halen gezien de huidge marktomstandigheden, maar wel voor een hoger tarief dan ik nu factureer (want ander soort werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RomeoJ schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:16:
[...]
Mocht je de SLA ook echt waterdicht willen hebben, dan adviseer ik je wel hiermee naar een jurist te gaan die gespecialiseerd is in het opstellen of reviewen van (IT) SLA's. Een bekende jurist hier is Arnoud Engelfriet met zijn bedrijf ictrecht.nl.
Ja dat is inderdaad sowieso een goed plan om daar advies voor in te winnen. In de eerste fase wil ik het vooral even inhoudelijk bespreken, wat de klant precies verwacht, wat ik wil leveren etc.

Op dit moment doen we het allemaal nog op best effort, en dat gaat nu prima. Als ik echter meer verplichtingen krijg zal daar ook een financiële vergoeding tegenover moeten staan. En inderdaad goede afspraken maken over wat de gevolgen zijn van het niet voldoen van de SLA.

Mijn insteek zal vooral zijn om gewoon duidelijke afspraken te maken over de reactietijd die ik ook daadwerkelijk kan bieden, aangezien ik geen personeel/support afdeling heb zal dat worst case zeker niet binnen het uur zijn.
Hatsjoe schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:19:
[...]
Dek jezelf vooral goed in en maak duidelijke afspraken wanneer een SLA verbroken is en welke gevolgen daaraan hangen. Denk ook bijvoorbeeld aan het scenario dat de hosting parij down is en jij er verder niks aan kan doen. Bij wie ligt de verantwoordelijkheid dan en wie draait op voor de schade?
Goed punt, sowieso is het in de onderhandelingen natuurlijk een belangrijk punt hoe schade in rekening gebracht wordt. Als ik daar risico mee loop zal daar ook een beloning tegenover moeten staan. Juridisch lijkt mij sowieso verstandig om de SLA even te laten toetsen.

Mijn punt nu is vooral nog even welke afspraken ik zou willen maken, en welke vergoedingen we daar tegenover zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Uh, gewoon niet. Je hebt voor jezelf een tarief in gedachte. Ik neem aan dat dat wel een beetje gebaseerd is op wat andere partijen rekenen, anders wordt het wel lastiger. Maar zou niet weten waarom je een tarief moet onderbouwen. Net als een inschatting trouwens. Als een klant me vraagt hoe lang iets duurt en ik zeg 8 uur, 100 per uur, kan hij wel zeggen, ik wil dat je het in 4 uur doet. Kan ik een tegenbod doen: prima, dan is het 200 over uur :P Mijn tarief is x euro, ik laat het soms wel afhangen van de klant. Als ik weet dat ie normaal mensen van een andere partij inhuurt die 140 per uur rekenen ga ik wel hoger zitten dan bij een klein bedrijfje die me af en toe inhuurt.

Soms is een andere insteek kijken of je een rekensom kunt maken voor wat het de klant oplevert. Ik heb ook weleens een klusje van een paar uur gedaan tegen een weektarief. Klant was dolblij want die investering was binnen een half jaar terugverdient (had ik dus wellicht wel meer kunnen rekenen :+), en ik blij want weinig gewerkt voor veel geld.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Stefangrp schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:25:
Thanks voor de tips.

Ik ben eigenlijk een Financial, hobby graag een beetje met Power BI, wat trainingen gevolgd.

Bij mijn huidige klant kwam ik een mooie use case tegen, ben gewoon begonnen en nu ligt er dus een vraag de hele rapportage straat van mijn team om te zetten naar Power BI.

Die klus wil ik natuurlijk binnen halen gezien de huidge marktomstandigheden, maar wel voor een hoger tarief dan ik nu factureer (want ander soort werk).
Dus je gaat méér vragen omdat het buiten je specialiteit ligt? :P Waarschijnlijk ben je dan al meer uren bezig dan een BI specialist.
Om dan meer te vragen dan de gemiddelde BI freelancer lijkt mij persoonlijk wat bont, maar goed er zijn geen regels voor en uiteindelijk is het gewoon vraag en aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Haha, nee meer vragen omdat IT tarieven hoger zijn dan Finance.

En omdat ze zich al min of meer afhankelijk hebben gemaakt van me. Het is dit, met mij, of in de toekomst wellicht mensen ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Hertog_Martin schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:25:
[...]

Dus je gaat méér vragen omdat het buiten je specialiteit ligt? :P Waarschijnlijk ben je dan al meer uren bezig dan een BI specialist.
Om dan meer te vragen dan de gemiddelde BI freelancer lijkt mij persoonlijk wat bont, maar goed er zijn geen regels voor en uiteindelijk is het gewoon vraag en aanbod.
In dit geval is het denk ik goed te verklaren: weinig BI specialisten die finance zo goed zullen snappen.

Die meerwaarde zal je moeten overbrengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Woy schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:41:
Op dit moment doen we het allemaal nog op best effort, en dat gaat nu prima. Als ik echter meer verplichtingen krijg zal daar ook een financiële vergoeding tegenover moeten staan. En inderdaad goede afspraken maken over wat de gevolgen zijn van het niet voldoen van de SLA.

Mijn insteek zal vooral zijn om gewoon duidelijke afspraken te maken over de reactietijd die ik ook daadwerkelijk kan bieden, aangezien ik geen personeel/support afdeling heb zal dat worst case zeker niet binnen het uur zijn.
Hou er ook rekening mee dat "reactietijd" != "oplostijd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
overhyped schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:24:
[...]

In dit geval is het denk ik goed te verklaren: weinig BI specialisten die finance zo goed zullen snappen.

Die meerwaarde zal je moeten overbrengen
Goede tip. En doable. Er zit al een BI team te bouwen maar die geven voorlopig geen prio aan mijn team en snappen te weinig van Finance, dus doorgaans veel iteraties nodig om tot een goed eindproduct te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Hmmbob schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Hou er ook rekening mee dat "reactietijd" != "oplostijd".
En kijk ook eens goed wat voor SLA andere SaaS bedrijven geven Meestal is dat "Best Effort" in mooiere woorden, met daarbij ook nog eens uitsluitingen voor zo ongeveer alles wat niet van de SaaS dienst is. Dus internet, Hosting, etc etc: Allemaal uitgesloten.

Daar is een reden voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Klinkt als een niet al te ingewikkelde BI opdracht. Marktconform eindklant tarief schat ik op 95 euro. Met tussenpartij dus 80 voor zzper. De detacheerder zet weg voor 125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Tylen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:22:
[...]

Ik ga dat deze week ook doen. Ik heb keurig netjes een contract met een betaaltermijn van 30 dagen. Elke factuur die ik stuur boekt administratie in op 45 dagen. Ik mail altijd dat we contract hebben van 30 dagen, maar elke keer krijg ik terug dat de betaling reeds is ingeboekt en deze niet meer aangepast kan worden. Mijn tussenpersoon (dus die bij die klant zit) is het ook een beetje zat. Ik wacht nog tot donderdag (dan 5 dagen te laat en weet ik dus zeker dat hij WEER op 45 dagen staat) ga ik dit trucje toepassen. Kan mij niets schelen als ik die tussenpartij hiermee kwijt raak.

Edit : Alsof ze meelezen. Rekening is zojuist betaald. 😂😂
Zojuist weer een klant. Reageert totaal niet op mijn mailings dat een factuur nog niet betaald is. Maar wel op andere mails wat over de klant gaat.

Zojuist een mail de deur uit gedaan met daarin een terugkoppeling hoe of wat en dat ik ander genoodzaakt ben om de wettelijk 40 euro vergoeding in rekening te brengen.

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
Kleine update n.a.v. mijn vraag over prijssetting voor het Power BI project waar ik mee bezig was.
De klant is erg enthousiast, prijs was prima (huidig uurtarief als financial + €20). So far so good.

Maar ze willen het wel graag pas in gang zetten richting einde jaar, dus die tijd moet ik elders wel zien te overbruggen. Dat is dan weer wat minder.

Maar wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:01:
[...]

Zojuist weer een klant. Reageert totaal niet op mijn mailings dat een factuur nog niet betaald is. Maar wel op andere mails wat over de klant gaat.

Zojuist een mail de deur uit gedaan met daarin een terugkoppeling hoe of wat en dat ik ander genoodzaakt ben om de wettelijk 40 euro vergoeding in rekening te brengen.

Ik ben benieuwd.
Hier ook voor het eerst in 3 jaar tijd 2 klanten die anders altijd braaf voor verloopdatum betalen, en nu de ingebrekestelling blijkbaar afwachten. Ik heb uiteindelijk mijn persoonlijke contact een mailtje gestuurd, en toen was het wel allemaal binnen een week rond.

Een beetje respect voor COVID heb ik echt wel maar mijn betalingstermijn is al best royaal (30 dgn) en als ze dan ook nog 30 dagen extra hebben gehad voordat ik begin te herinneren...

Ach, uiteindelijk is alles betaald, en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 14:02

page404

Website says no

Ik heb een betalingstermijn van 35 dagen. Op de een of andere manier betalen ze altijd een paar dagen na het verstrijken van die termijn. Waar dat nu in zit weet ik niet. Kreeg van de week wel een mail dat de opdrachtgever mijn factuur niet herkende (??) en de tussenpartij die mij betaalt zou er achter aan gaan. Eind van de dag was het alsnog betaald. Ik snap het niet, tussenpartij ook niet 😂

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hoppa het mailtje werkte. Leesbevestiging van een uur geleden. En nu staat het geld erop. :)

Jammer, weer geen 40 euro verdient :P

[ Voor 18% gewijzigd door Tylen op 14-05-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 14:02

page404

Website says no

Tylen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:07:
Hoppa het mailtje werkte. Leesbevestiging van een uur geleden. En nu staat het geld erop. :)

Jammer, weer geen 40 euro verdient :P
Da's wel fijn :) ik hoop alleen dat die 40 euro in geen verhouding staat tot het betaalde bedrag van de factuur :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

page404 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:11:
[...]

Da's wel fijn :) ik hoop alleen dat die 40 euro in geen verhouding staat tot het betaalde bedrag van de factuur :P
Totaal niet, was factuur van 5 uurtjes werken. Maar 23 dagen over de betaal termijn vind ik echt rondweg associaal.

Heb van de eindklant ook akkoord op een offerte van een netscaler. Die loopt ook via deze tussenpartij. Ga die factuur wel op 2 weken zetten want ik moet hem voorschieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja ik heb ook een hekel aan bedrijven die te laat betalen. Mijn huidige grootste klant heeft er ook wel een handje van, maar die betalen op de dag van vervallen, of de dag erna. Zolang dat structureel gebeurt kan ik er nog mee leven.

Bij een andere klant stuurde ik structureel enkele dagen na vervallen een herinnering, en dan duurde het nog een week. Als de termijn te kort zou zijn valt daar prima over te onderhandelen, maar ik heb er een hekel aan om achter mijn geld aan te moeten. Ik snap het ook niet helemaal want uiteindelijk kost het zo'n bedrijf alleen maar geld, want die paar centen die je met rente verdiend verlies je in het veelvoud aan inzet/loyaliteit aan de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 09:44
Hoe gaat het met jullie zzp-ers en werk zoeken momenteel met de huidige situatie? Ik ben dan ook voornamelijk nieuwsgierig of mensen in deze tijden toch de overstap naar zzp-er hebben gemaakt en hoe het met ze gaan. Mijn plan was om dit jaar te beginnen. Heb alles geregeld om te beginnen. Alleen een nieuwe opdracht zoeken en dan mijn huidige werkgever opzeggen. De grote stap maken zeg maar (voor mij het moeilijkste besluit)

Vanwege de corona virus heb ik dit even op een laag pitje gezet afwachtend wat er allemaal nog gaat gebeuren. Toch blijft het maar kriebelen om te beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 18:42
@Genestealer als je de sites met aanbiedingen bekijkt dan zie je nog steeds genoeg klussen langskomen, ik weet niet wat je vakgebied is, ik denk dat het wel meevalt.

Ik ga vanaf 2 juni voor mezelf beginnen. Alles zat al in de molen voor het Corona gedoe begon. Maar ik zie het nog steeds wel goedkomen.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Genestealer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:49:
Hoe gaat het met jullie zzp-ers en werk zoeken momenteel met de huidige situatie? Ik ben dan ook voornamelijk nieuwsgierig of mensen in deze tijden toch de overstap naar zzp-er hebben gemaakt en hoe het met ze gaan. Mijn plan was om dit jaar te beginnen. Heb alles geregeld om te beginnen. Alleen een nieuwe opdracht zoeken en dan mijn huidige werkgever opzeggen. De grote stap maken zeg maar (voor mij het moeilijkste besluit)

Vanwege de corona virus heb ik dit even op een laag pitje gezet afwachtend wat er allemaal nog gaat gebeuren. Toch blijft het maar kriebelen om te beginnen..
Ik ben op 1-1 voor mezelf begonnen, initieel met een opdracht van 3 maanden. Die is gelukkig midden in corona tijd verlengd naar het einde van het jaar, en zoals het er nu naar uit ziet wordt hij eind deze maand omgezet in een andere opdracht bij dezelfde opdrachtgever (veel groter project, andere manager, ander tarief).

In mijn inbox zie ik inderdaad nog steeds veel opdrachten voorbij komen. Voordeel is, je hebt er maar één goede nodig natuurlijk :+

edit: ik zie dat zelfs bij de NS de opdrachten weer langzaamaan beginnen. Die trokken aan het begin van de coronacrisis alles terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 14-05-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• las3r
Genestealer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:49:

Een maatje van me is nét voor Corona-NL (februari) voor zichzelf gestart (Business Intelligence hoek) en die heeft werk als water. Los van de consultancy (waar het gros mee binnengehaald wordt) haalt hij bijna 30% van z'n omzet binnen met trainingen via z'n linkedin netwerk, en spin-off van die trainingen.

Ik zelf moet zeggen dat ik de laatste tijd steeds meer remote klusjes erbij krijg vanuit m'n netwerk, veelal spinoff van 'vorige' klussen.

Het kan dus nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 20:55
Het enige dat ik hoor in mijn omgeving (Java ontwikkelaars) is dat de uurtarieven momenteel wat onder druk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mijn gevoel vanuit mijn LinkedIn feed en een hoop hearsay is dat de markt sinds midden april weer wat actiever wordt. Nog niet op het niveau van pre-corona, maar ik zie weer wat meer aanvragen langskomen.

Bovendien zijn de connectieverzoeken weer wat genormaliseerd. Meestal zijn het vooral recruiters die zich melden voor mijn skills als developer, maar in maart kreeg ik ineens een flink aantal (voornamelijk buitenlandse) developers en account managers van offshoring-bedrijfjes, die hoopten dat ik wat werk te subcontracten had. Dat lijkt weer een beetje passe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 22:02
Betreft opdracht is er bij mij niks veranderd.
Contract wordt eind juni gewoon verlengd naar het einde van het jaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Hmmbob schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:33:

edit: ik zie dat zelfs bij de NS de opdrachten weer langzaamaan beginnen. Die trokken aan het begin van de coronacrisis alles terug.
Ja, die moeten ff een registratiesysteem uit de grond stampen en hebben daar nog twee weken de tijd voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik ben benieuwd: mijn klus eindigt deze maand en heb nog geen opvolgende klus gevonden. Alle klussen lijken opgedroogd te zijn op het moment.
zal ik waarschijnlijk voor het eerst in 10 jaar niet opeenvolgend aan het werkt zijn :o

[ Voor 3% gewijzigd door Leipo op 19-05-2020 15:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Pff, net weer een recruiter die op linkedin will connecten met de vraag of ik midlance wel eens overwogen heb als vervolgstap. Heb maar gereageerd met de vraag of ze koffiejuffrouw wel eens overwogen heeft als vervolgstap.

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 09:44
Krystman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:30:
@Genestealer als je de sites met aanbiedingen bekijkt dan zie je nog steeds genoeg klussen langskomen, ik weet niet wat je vakgebied is, ik denk dat het wel meevalt.

Ik ga vanaf 2 juni voor mezelf beginnen. Alles zat al in de molen voor het Corona gedoe begon. Maar ik zie het nog steeds wel goedkomen.
IT infra en security consultant. Mijn expertise ligt voornamelijk op Azure en Security. En dan met name transitie naar de cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Genestealer schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:17:
[...]

IT infra en security consultant. Mijn expertise ligt voornamelijk op Azure en Security. En dan met name transitie naar de cloud.
Daar zag ik gisteren nog iets voor op m'n Linkedin. Momentje.

edit: werkt deze link? https://www.linkedin.com/...vity:6666210348065976320/

Weet niet of het aansluit bij wat je zoekt natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 14-05-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
Op de vraag "welke bank moet ik nemen voor m'n zakelijke rekening" komt hier 9 van de 10 keer Knab voorbij als antwoord, omdat ze het goedkoopst zijn. Na de afgelopen periode meerdere malen gierend hard genaaid te zijn door hun klantenservice (pay peanuts, get monkeys blijkt maar weer) ben ik toch weer verder aan het zoeken.

Iemand een tip voor een bank waar dienstverlening wél hoog in het vaandel staat? Kosten maken me niet zoveel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Bulder ik heb bij de meeste banken niet echt goede ervaringen met dienstverlening helaas :X

Pagina: 1 ... 152 ... 625 Laatste