@RomeoJ vraag me af hoe ze dat doen als werkgever. Gaan ze die lease vergoeding dan ook uitkeren aan de werknemer? Wordt dan een dure grap als ze die vergoeding moeten betalen plus die auto die stilstaat aan de leasemij.
Een werkgever kan dat doen. Werknemer levert de auto in, en heeft in die periode geen beschikking over de auto.
Als DGA met de auto op je eigen oprit is hier niet echt sprake van ghet "niet ter beschikking hebben". Je kunt de periode op ieder moment beeindigen en de auto is fysiek niet van je weg.
Als DGA met de auto op je eigen oprit is hier niet echt sprake van ghet "niet ter beschikking hebben". Je kunt de periode op ieder moment beeindigen en de auto is fysiek niet van je weg.
Nee, ze zullen de leasekosten blijven betalen waarschijnlijk, enkel een vorm om af te zijn van het bijtellingscomponent. Precieze details heb ik ook niet omdat het mijn opdrachtgever is en het dus niet van toepassing is op mezelf uiteraard.jongetje schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:23:
@RomeoJ vraag me af hoe ze dat doen als werkgever. Gaan ze die lease vergoeding dan ook uitkeren aan de werknemer? Wordt dan een dure grap als ze die vergoeding moeten betalen plus die auto die stilstaat aan de leasemij.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ja, dat begrijp ik ook, maar het is in feite niet anders dan in dat geval een werknemer die bij wijze van spreke 100 meter van zijn werkgever af woont (hetzelfde als nu het geval is bij mijn opdrachtgever, ook daar zijn er werknemers die zeer dichtbij hun werk wonen met een leaseauto).BertS schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:05:
Lijkt me als DGA wat lastig om de Belastingdienst ervan te overtuigen dat de auto in die periode 'niet beschikbaar gesteld' is, en je als werknemer gedurende die periode derhalve geen auto van de zaak ter beschikking hebt/had.
Je zou natuurlijk een foto kunnen maken van de km stand bij aanvang en een km stand bij eind. Dit zou identiek moeten zijn aan elkaar. Er zou gewoon niet mee gereden mogen worden.
Ik zal het toch eens voorleggen aan de accountant. In feite rijd ik ook niet meer met de auto anders dan wat korte afstandjes privé – dit zou ook prima kunnen met de tweede auto.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Het probleem is als volgt:
Bij de werknemer is er een baas die zegt: “je hebt vooraf getekend om de auto in te leveren tot <datum>, dus krijg je geen sleutel van mij”.
Een DGA staat niet onder gezag en kan dus eigenmachtig de periode veranderen. Er is dus nog altijd sprake van het “beschikking hebben” over de auto.
Die tellerstanden zijn niet voldoende. In extremis zou je zo alle dagen dat je niet rijdt kunnen spreken van “geen auto ter beschikking” en dat niet niet hoe het werkt.
Bij de werknemer is er een baas die zegt: “je hebt vooraf getekend om de auto in te leveren tot <datum>, dus krijg je geen sleutel van mij”.
Een DGA staat niet onder gezag en kan dus eigenmachtig de periode veranderen. Er is dus nog altijd sprake van het “beschikking hebben” over de auto.
Die tellerstanden zijn niet voldoende. In extremis zou je zo alle dagen dat je niet rijdt kunnen spreken van “geen auto ter beschikking” en dat niet niet hoe het werkt.
Inderdaad, begrijpelijk. Ik lichtte in de vorige post meer de praktische kant van zaken toe, maar ook zou ik als DGA dus vanzelfsprekend dit contractueel moeten vastleggen uiteraard.
Net zoals je contractueel je DGA loon vastlegt en met de aandeelhoudersvergadering bepaalt wat het dividend wordt. Ik blijf erbij dat het vreemd is dat een DGA in dit geval ineens anders behandeld zou moeten worden dan anders, hij is en blijft ook in dienst van de BV.
Net zoals je contractueel je DGA loon vastlegt en met de aandeelhoudersvergadering bepaalt wat het dividend wordt. Ik blijf erbij dat het vreemd is dat een DGA in dit geval ineens anders behandeld zou moeten worden dan anders, hij is en blijft ook in dienst van de BV.
Als DGA'er snap ik dat sentiment helemaal. En uiteraard kan je 't proberen, kijken of de belastinginspecteur er in trapt. Dat gezegd hebbende, er is wel 1 significant verschil met een normale medewerker: Als een werkgever iemands HBO-opleiding betaalt, dan kan je er van uitgaan dat dat primair in het belang is van de onderneming. Als een DGA dat doet, dan is de kans heel groot dat 't primair in 't prive-belang is, en dat er gewoon 'creatief' belasting ontdoken wordt.RomeoJ schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:46:
Eveneens, een CEO die geen (significante hoeveelheden) aandelen heeft wordt geacht in 't belang van de BV te functioneren omdat hij gecontroleerd wordt door de aandeelhouders (AVA). Ook die AVA heeft een DGA'er met zichzelf, en mist dus die controleur(s) - dat is 'ie zelf.
Daar is de regeling DGA dan ook voor. Het hele idee van een BV is dat je verschillende partijen hebt (werknemers, bestuurders, aandeelhouders). Alleen omdat je als ZZP'ende DGA'er die 3 in 1 bent, is er wat extra wetgeving nodig.
offtopic:
Tot zover het rationele stuk. Waar ik mij dan weer boos om kan maken is dat het kabinet het wil verbieden dat DGA'ers zichzelf >500K euro lenen. Dat mocht toch al niet, tenzij je het onder zakelijke voorwaarden deed. Als het onder zakelijke voorwaarden is, waarom zou je het dan willen verbieden? Tot zover de politiek...
Tot zover het rationele stuk. Waar ik mij dan weer boos om kan maken is dat het kabinet het wil verbieden dat DGA'ers zichzelf >500K euro lenen. Dat mocht toch al niet, tenzij je het onder zakelijke voorwaarden deed. Als het onder zakelijke voorwaarden is, waarom zou je het dan willen verbieden? Tot zover de politiek...
offtopic:
En nee, mezelf 500K lenen is op welke termijn dan ook een illusie
En nee, mezelf 500K lenen is op welke termijn dan ook een illusie
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ik snap het sentiment ook helemaal inderdaad, met @Freeaqingme. Ben zelf ook een aantal jaren DGA geweest. Maar ik begrijp de regering hier ook wel in. De persoon die én werknemer én werkgever én eigenaar is, heeft wat extra aandacht nodig (en niet alleen als dat een ZZP'ende DGA is). In deze casus geeft dat voor het oog wat ongelijkheid, maar wat @t_captain zegt is geheel terecht: dan kun je elke dag dat je de auto niet gebruikt wel noteren als 'niet ter beschikking', wat voor een reguliere werknemer niet te doen is.
Je hebt het hier over een lease-auto, maar het gaat feitelijk om het principe van de 'auto van de zaak' (hoe de zaak die financiert staat er geheel los van, ik blijf het maar een hardnekkig ding vinden dat elke auto van de zaak een lease-auto wordt genoemd). Afhankelijk van de eigendomsconstructie kun je overwegen om de auto van de openbare weg te halen en te schorsen. In dat geval sta je denk ik wel sterk genoeg in de argumentatie dat de auto niet beschikbaar is.
Je hebt het hier over een lease-auto, maar het gaat feitelijk om het principe van de 'auto van de zaak' (hoe de zaak die financiert staat er geheel los van, ik blijf het maar een hardnekkig ding vinden dat elke auto van de zaak een lease-auto wordt genoemd). Afhankelijk van de eigendomsconstructie kun je overwegen om de auto van de openbare weg te halen en te schorsen. In dat geval sta je denk ik wel sterk genoeg in de argumentatie dat de auto niet beschikbaar is.
ik vind het nu ook terug bij de belastingdienst, als enige aandeelhouder van je BV betaal je idd geen ww-premies en dat soort meuk. Dus dat scheelt dan idd 20K aan kosten.Freeaqingme schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:15:Wat zou die 1300 euro dan zijn? Die zie ik niet. 4000 euro bruto DGA-salaris is 4000 euro bruto IB-loon. Daar gaat dan Zvw en loonheffing van af om op een netto loon uit te komen. Zie ook de link van @Hmmbob.
Bij een werknemer (niet-DGA) loon gaat het wel anders volgens mij, ivm ww-premies etc. Maar zolang je enig aandeelhouder bent is dat allemaal niet van toepassing. Wellicht dat je boekhouder daar net te snel door de bocht gegaan is?
Exact expert nodig?
Schorsen is helaas geen reden om onder de bijtelling uit te komen voor die periodeBertS schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:31: Afhankelijk van de eigendomsconstructie kun je overwegen om de auto van de openbare weg te halen en te schorsen. In dat geval sta je denk ik wel sterk genoeg in de argumentatie dat de auto niet beschikbaar is.
Heeft iemand hier ervaring met de prijsstelling voor trainingen? Er is een kans dat ik binnenkort ergens een training kan verzorgen, maar ik heb, afgezien van dat 't meer dan m'n uurtarief moet zijn, echt geen idee wat ik er voor kan vragen.
https://niels.nu
Zal ook afhangen of jij de kosten voor de locatie draagt?
Sometimes you need to plan for coincidence
Nee, gaat me even puur om de training zelf. Ik ga er van uit dat het op locatie van de klant zal zijn.Hmmbob schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:15:
Zal ook afhangen of jij de kosten voor de locatie draagt?
Ligt heel erg aan de training, de stof en wat concurrenten ervoor vragen. Puur kijkende naar mijn eigen soort werk (Cloud/AWS/Linux) is het niet ongebruikelijk om 750-1000 euro ex per deelnemer per dag te vragen.Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:12:
Heeft iemand hier ervaring met de prijsstelling voor trainingen? Er is een kans dat ik binnenkort ergens een training kan verzorgen, maar ik heb, afgezien van dat 't meer dan m'n uurtarief moet zijn, echt geen idee wat ik er voor kan vragen.
Een training is duur door alle tijd die jij er van te voren in moet steken. Veel mensen vergeten dat en kijken puur naar "dat is een leuk bedrag voor 1 dag werken".
Je zal voor jezelf moeten gaan bedenken en berekenen voor hoeveel jij het bereid bent te doen. Ben zelf ook bezig hiervoor wat voorwerk te doen om uiteindelijk ook trainingen te verzorgen. Die ga ik echt niet voor minder dan dat houden, puur door de hoeveelheid werk die erin gaat zitten.
@Hydra het is inderdaad vooral van belang om helder te hebben hoe je het in rekening wil brengen, en wat voor materiaal je er voor moet produceren, en of je daar de rechten ook van overdraagt.
Ik heb wel eens een training van 4 uur gegeven, en daar heb ik toen 12 uur voor in rekening gebracht. Dat was dan vooral voor de voorbereiding.
Ik heb wel eens een training van 4 uur gegeven, en daar heb ik toen 12 uur voor in rekening gebracht. Dat was dan vooral voor de voorbereiding.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Thanks @Hatsjoe, die overwegingen maak ik zeker. Ook omdat ik aan de ene kant verwacht dat dit een one-off training is maar ik wel moet voorbereiden, aan de andere kant ik geen idee heb of er uberhaupt budget it.
Het gaat me niet zozeer om wat het mij kost (dat is simpel te berekenen) maar meer wat ik kan vragen. Wat je toevoegt als trainer is natuurlijk veel meer dan wanneer je 'gewoon' als developer werkt. Ik zat zelf in eerste instantie aan 500e PP te denken, maar goed om te zien dat dat nog relatief laag zit. In hoeverre dat schaalt is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal mensen; als ik uitga van een dag voorwerk heb ik het er dus bij 4 mensen ruim uit bij 500pp, alles daarboven is mooi meegenomenWoy schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:24:
@Hydra het is inderdaad vooral van belang om helder te hebben hoe je het in rekening wil brengen, en wat voor materiaal je er voor moet produceren, en of je daar de rechten ook van overdraagt.
[ Voor 69% gewijzigd door Hydra op 15-04-2020 13:26 ]
Ik doe vrij veel trainingen (als in: het is mijn grootste bron van inkomsten), dus heb er wel ervaring mee.Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:12:
Er zijn een paar factoren die de prijs bepalen:
- Open rooster of in house (open rooster is een tarief per persoon, in house meestal een dagtarief)
- Direct of via tussenpersoon
Ik ga er even van uit dat dit een in house training is. Een gangbaar tarief voor mij voor een directe aanvraag is meestal ergens tussen de 1500 en 2000 per dag. Via een tussenpartij lukt die 1500 soms ook wel, soms moet ik met iets minder genoegen nemen. Dat doe ik meestal wel als het niet te veel maatwerk is, dus als ik de training al soort van 'op de plank' heb liggen.
Open rooster is potentieel een stuk lucratiever (500 p.p.p.d. is echt niet duur) maar veel lastiger om voldoende deelnemers te krijgen (en dat gedeelte geef ik dan ook graag uit handen).
Ja het is natuurlijk nogal afhankelijk wat precies je relatie met het bedrijf is, welk budget er is, en wat je ermee wil bereiken.Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:24:
Het gaat me niet zozeer om wat het mij kost (dat is simpel te berekenen) maar meer wat ik kan vragen. Wat je toevoegt als trainer is natuurlijk veel meer dan wanneer je 'gewoon' als developer werkt. Ik zat zelf in eerste instantie aan 500e PP te denken, maar goed om te zien dat dat nog relatief laag zit. In hoeverre dat schaalt is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal mensen; als ik uitga van een dag voorwerk heb ik het er dus bij 4 mensen ruim uit bij 500pp, alles daarboven is mooi meegenomen
Voor mij was het gewoon een kort klusje tussendoor, en een beetje een gunst aan een andere partij die meer diensten aan de klant levert.
Bij mij was de training denk ik uiteindelijk ~ 100PP, veel meer had er daar denk ik niet in gezeten. Maar het was in dat opzicht gewoon fixed-prijs, onafhankelijk van het aantal deelnemers ( Daar waren wel afsrpaken over, niet dat er opeens 100 man zou zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 15-04-2020 13:34 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Hangt bij mij altijd af van de volgende aspecten:Hydra schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:12:
- Is het een bestaande of nieuwe klant
- Hoe graag wil de klant de training
- Hoe graag wil ik zelf de training geven
- In welke mate kan ik trainingsmateriaal hergebruiken voor een andere training
Trainingen verdienen (helaas) pas echt lekker bij een nieuwe klant, die niet gewend is aan je normale uurtarief. Dan kun je zoals hierboven vermeld wordt prima wegkomen met €1000 per deelnemer. Als het onderwerp niet heel specifiek gericht is op jouw klant, zou ik sowieso overwegen het trainingsmateriaal herbruikbaar te maken en op je LinkedIn te vermelden dat je als side-business die trainingen in-company verzorgt.
[ Voor 5% gewijzigd door Bulder op 15-04-2020 13:40 ]
Zou zelf ook graag trainingen willen geven. Voorloopig houd ik het bij slappe pizza sessies
@sebasd @Woy @Bulder ook heel erg bedankt voor de info, geeft me een veel beter beeld van wat gebruikelijk is. Had ook al een beetje rond zitten neuzen op verschillende sites om een beetje een beeld te krijgen kwa prijsstelling.
Het is een nieuwe klant, maar ik heb nog geen idee wat het budget is, en of dat er uberhaupt is. Als dat er niet is ga ik het niet doen natuurlijk (moet me wel meer opleveren dan 'gewoon' werken), maar ik wou een beetje goed beslagen ten ijs komen voor de onvermijdelijke 'wa kos da?' vraag.
Het is een nieuwe klant, maar ik heb nog geen idee wat het budget is, en of dat er uberhaupt is. Als dat er niet is ga ik het niet doen natuurlijk (moet me wel meer opleveren dan 'gewoon' werken), maar ik wou een beetje goed beslagen ten ijs komen voor de onvermijdelijke 'wa kos da?' vraag.
@Hydra hou er wel rekening mee dat alleen de gesprekken over wat ze precies willen al redelijk wat tijd kan kosten in verhouding met het totaal.
Bij een grote klus van een paar maanden is het niet zo erg om "gratis" een paar uur intake te doen, maar voor een klusje van ~2000,- hakt dat er al een stuk meer in. Zeker als de kans niet groot is dat je in de toekomst meer voor die relatie kunt doen.
Voor training hanteerde ik inderdaad ook wel een iets hoger uurtarief daarom. Mijn normalen tarief is tussen 85 en 95, voor training rekende ik 100,-
Toen ik nog in loondienst was werden daar overigens wel hogere tarieven voor gevraagd, maar het verkoopt toch makkelijker als er een heel bedrijf achter staat, al lever je uiteindelijk precies hetzelfde
Bij een grote klus van een paar maanden is het niet zo erg om "gratis" een paar uur intake te doen, maar voor een klusje van ~2000,- hakt dat er al een stuk meer in. Zeker als de kans niet groot is dat je in de toekomst meer voor die relatie kunt doen.
Voor training hanteerde ik inderdaad ook wel een iets hoger uurtarief daarom. Mijn normalen tarief is tussen 85 en 95, voor training rekende ik 100,-
Toen ik nog in loondienst was werden daar overigens wel hogere tarieven voor gevraagd, maar het verkoopt toch makkelijker als er een heel bedrijf achter staat, al lever je uiteindelijk precies hetzelfde
[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 15-04-2020 13:54 ]
Je kan het ook gebruiken om eens te kijken wat er zoal in 't bedrijf speelt (casussen waar deelnemers mee komen enzo). Aan de hand daarvan kan je dan weer vervolgcursussen voorstellen, evt in combinatie met een consultancy traject (begeleiding bij de implementatie van de besproken stof"). Als je het zo aanvliegt - en het lukt - dan is die cursus gewoon ook een voordelige manier om bij een nieuwe klant binnen te komen en meteen goed beslagen ten ijs te komen.
Had je wellicht zelf ook al bedacht, maar dat realiseerde ik me toen ik je vraag las
Had je wellicht zelf ook al bedacht, maar dat realiseerde ik me toen ik je vraag las
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Ja, en sowieso is dat iets wat ik ook wel meer wil gaan doen, omdat het ook beter schaalt dan jezelf uurtje factuurtje te verkopen.Freeaqingme schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:31:
Maargoed, nu eerst maar eens kijken of ze budget hebben
Welke tussenpersonen of brokers gebruik jij? Ik heb vorig jaar ook gezocht naar een broker / bedrijf / tussenpersoon, maar heb geen goede kunnen vinden. Zou via een broker best wel trainingen willen geven, want juist de acquisitie had ik toen en nog steeds niet genoeg tijd voor.sebasd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:32:
[...]
Ik doe vrij veel trainingen (als in: het is mijn grootste bron van inkomsten), dus heb er wel ervaring mee.
Er zijn een paar factoren die de prijs bepalen:
- Open rooster of in house (open rooster is een tarief per persoon, in house meestal een dagtarief)
- Direct of via tussenpersoon
Ik ga er even van uit dat dit een in house training is. Een gangbaar tarief voor mij voor een directe aanvraag is meestal ergens tussen de 1500 en 2000 per dag. Via een tussenpartij lukt die 1500 soms ook wel, soms moet ik met iets minder genoegen nemen. Dat doe ik meestal wel als het niet te veel maatwerk is, dus als ik de training al soort van 'op de plank' heb liggen.
Open rooster is potentieel een stuk lucratiever (500 p.p.p.d. is echt niet duur) maar veel lastiger om voldoende deelnemers te krijgen (en dat gedeelte geef ik dan ook graag uit handen).
De meeste trainingen doe ik via grote opleidingshuizen. Voor de meer specialistische trainingen werken die vaak met freelancers. Niet de beste tarieven maar toch een stuk beter dan een dag uurtje factuurtje en ze hebben vaak een enorm netwerk.gem-p schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:46:
[...]
Welke tussenpersonen of brokers gebruik jij? Ik heb vorig jaar ook gezocht naar een broker / bedrijf / tussenpersoon, maar heb geen goede kunnen vinden. Zou via een broker best wel trainingen willen geven, want juist de acquisitie had ik toen en nog steeds niet genoeg tijd voor.
Daarnaast werk ik regelmatig met kleinere detacheerders/dienstverleners die ook opleidingen aanbieden. Dat gaat wel veel via-via, trouwens, maar mijn trainingen staan op hun open roosters en als hun klanten vragen naar een training die ik kan geven bellen ze.
Aan de standaard recruiters heb je hierin helemaal niets, die krijgen dit soort vragen bijna nooit. In mijn vakgebied (testen/testautomatisering) is er 1 uitzondering, een kleine gespecialiseerde recruitment club, daar werk ik een paar keer per jaar mee samen voor een training, maar die ken ik persoonlijk ook goed.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hydra schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:13:
***members only***
Members only:
Inloggen
[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 16-04-2020 11:33 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
“...maar zodra ik iets hoor ben jij de eerste die het weet!”(echt waar
Mwah, als ik wat zou weten dan zou ik daar best € 10,- per uur aan willen verdienen
Leuk hoe dat kan werken ja. Weet niet of dat echt omgekeerde rollen zijn, of dat het gewoon is dat je een gezond netwerk hebt, waarbij men soms wat neemt, soms wat geeft.Hydra schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:13:
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Woy schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:40:
Mwah, als ik wat zou weten dan zou ik daar best € 10,- per uur aan willen verdienen
Members only:
Inloggen
Freeaqingme schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:50:
Leuk hoe dat kan werken ja. Weet niet of dat echt omgekeerde rollen zijn, of dat het gewoon is dat je een gezond netwerk hebt, waarbij men soms wat neemt, soms wat geeft.
Members only:
Inloggen
[ Voor 64% gewijzigd door Hydra op 16-04-2020 12:09 ]
Juist dat dus!
Enne:
+
Enne:
Members only:
Inloggen
+
Hearlijck!sverzijl schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:38:
“...maar zodra ik iets hoor ben jij de eerste die het weet!”(echt waar
| Security Management |
Wil je even correct quoten? Hij heeft 't niet voor niets in een members-only tag staan.bord4kop schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:03:
Juist dat dus!
Staat ook als members-only. (Staan alleen nog wat overbodige [ quote ] omheen)Hydra schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:44:
[...]
Wil je even correct quoten? Hij heeft 't niet voor niets in een members-only tag staan.
Als je een stuk MO quote haalt Tweakers het niet voor niets weg, dat bedoel ik.sverzijl schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:46:
[...]
Staat ook als members-only. (Staan alleen nog wat overbodige [ quote ] omheen)
Het is toch mo (dus niet zichtbaar) weergegeven?
Ik let daar speciaal op hoor!
Ik snap het niet sorry..
Ik let daar speciaal op hoor!
Ik snap het niet sorry..
| Security Management |
https://www.nu.nl/economi...thuiswerken-onbelast.htmlAls een werkgever een vaste reiskostenvergoeding aan werknemers betaalt, die vanwege de coronacrisis (bijna) volledig thuiswerken, dan mag hij deze vergoeding onbelast blijven betalen zolang de crisismaatregelen gelden", aldus de AWVN.
Ik neem aan dat ik met mijn eenmanszaak mezelf niet mag door vergoeden a 19ct voor de kilometers die ik nu niet maak.. Of wel?
@bumble_bee dat gaat er over als er een vaste woon werk vergoeding uitgekeerd wordt. Dus gewoon ~21* 2 * afstand woon werk. Ik vermoed dat dat bij jou niet zo geregeld is, maar je daadwerkelijke kms bijhoudt
Iemand een idee of je als werkgever verplicht bent de vaste reiskostenvergoeding door te betalen aan je werknemers? Of is het vooral dat het mág?bumble_bee schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:48:
[...]
https://www.nu.nl/economi...thuiswerken-onbelast.html
Ik neem aan dat ik met mijn eenmanszaak mezelf niet mag door vergoeden a 19ct voor de kilometers die ik nu niet maak.. Of wel?
Je hebt 't over 'als werkgever' in het freelance topic. Over wat voor constructie gaat 't precies?microcuts schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:21:
[...]
Iemand een idee of je als werkgever verplicht bent de vaste reiskostenvergoeding door te betalen aan je werknemers? Of is het vooral dat het mág?
Denken jullie dat je als BI Consultant naast een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig hebt? Of zal het volstaan om in algemene voorwaarden op te nemen dat je niet aansprakelijk bent, maar dat opdrachtgever verantwoordelijkheid neemt bij acceptatie van de gemaakte rapporten / gegeven adviezen?
Als er een foutje in je dashboard zit bijvoorbeeld waardoor alle verkopen dubbel zijn geteld en management denkt dat het heel goed gaat en daar bepaalde beslissingen op baseren, is dat dan iets waar een bedrijf juridische stappen op kan nemen en je beroepelijk aansprakelijk stellen of hadden ze toch zelf wat beter idee van hun werkelijke gang van zaken mogen hebben en dat de financiële administratie dat eerder aan het licht had moeten brengen?
Kijk als je hoofdarchitect bent voor bruggen en door een fout stort de brug in dan heb je wel een BAV nodig, als maker van software valt er wellicht ook nog wat voor te zeggen. Maar is het denkbaar dat dit als BI Consultant van toepassing kan zijn of is het weggegooid geld om daar 1000 per jaar voor te betalen?
Als er een foutje in je dashboard zit bijvoorbeeld waardoor alle verkopen dubbel zijn geteld en management denkt dat het heel goed gaat en daar bepaalde beslissingen op baseren, is dat dan iets waar een bedrijf juridische stappen op kan nemen en je beroepelijk aansprakelijk stellen of hadden ze toch zelf wat beter idee van hun werkelijke gang van zaken mogen hebben en dat de financiële administratie dat eerder aan het licht had moeten brengen?
Kijk als je hoofdarchitect bent voor bruggen en door een fout stort de brug in dan heb je wel een BAV nodig, als maker van software valt er wellicht ook nog wat voor te zeggen. Maar is het denkbaar dat dit als BI Consultant van toepassing kan zijn of is het weggegooid geld om daar 1000 per jaar voor te betalen?
Ik zit op een opdracht waar het gewoon een contractuele eis was, dus daar viel weinig te kiezen. Daarnaast vraag ik me af of je aansprakelijkheid wel kan afwijzen.
Ja, hier ook een opdracht waarin contractueel expliciet melding werd gemaakt over beide verzekeringen, zowel de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering als de beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
Z'n verplichting vind ik altijd wel bijzonder. Wat gaan ze doen als je daar niet aan houdt? De schade opeisen?
Het staat er bij mij wel in en heb de verzekering, maar toch bijzonder..
Het staat er bij mij wel in en heb de verzekering, maar toch bijzonder..
Ik denk dat het er voornamelijk in staat om bij een eventueel conflict de eis juridisch harder te maken. Als je aansprakelijk wordt gesteld en je blijkt de verzekering niet te hebben wordt het een heel lastig verhaal om je bij een rechter te verweren om te zorgen dat je je koophuis mag houden.
In feite is het een risicobeperking voor de opdrachtgever: je spreek vantevoren af tot welke schade je wilt dat gedekt kan worden door een kapitaalkrachtige partij zoals een verzekeraar. Anders moeten ze iedere toko waar ze zaken mee doen financieel doorlichten.
In feite is het een risicobeperking voor de opdrachtgever: je spreek vantevoren af tot welke schade je wilt dat gedekt kan worden door een kapitaalkrachtige partij zoals een verzekeraar. Anders moeten ze iedere toko waar ze zaken mee doen financieel doorlichten.
[ Voor 31% gewijzigd door RichieB op 17-04-2020 08:26 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat ja. En voor mij (en de directeur thuis) ook zekerheid dat áls er eens iets mis gaat, die aansprakelijkheid wordt opgelost zonder gedwongen verhuizing.
Normaliter verzeker je alleen iets, als je het risico niet zelf kan dragen. Gezien de limieten van de verzekering die de opdrachtgever op zijn minst wilde hebben, kan ik dat inderdaad zelf niet dragen. Het is niet dat ik 1M achter de hand heb - dan was ik echt andere dingen aan het doen nu.
Normaliter verzeker je alleen iets, als je het risico niet zelf kan dragen. Gezien de limieten van de verzekering die de opdrachtgever op zijn minst wilde hebben, kan ik dat inderdaad zelf niet dragen. Het is niet dat ik 1M achter de hand heb - dan was ik echt andere dingen aan het doen nu.
Een ander inhuren.Deveon schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:14:
Z'n verplichting vind ik altijd wel bijzonder. Wat gaan ze doen als je daar niet aan houdt?
Wat Deveon bedoelt is dat als ze er pas achter komen dat je die niet hebt als ze een claim neerleggen. Dan hebben ze echter niet echt meer een manier om het alsnog af te dwingen. Immers wordt er meestal niet om bewijs van verzekering gevraagd.
Het verandert ook niks aan de daadwerkelijke aansprakelijkheid.
Mijn opdrachtgever eiste ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering - sterker nog, met een minimum verzekerd bedrag van 500k€ per gebeurtenis waardoor ik de dekking heb moeten ophogen. In het contract staat dat ik op verzoek een bewijs van verzekering moet kunnen overleggen, maar dat heb ik dus nog niet hoeven doen. In principe is het gewoon contractbreuk als je dat niet hebt, waardoor in ieder geval boeteclausules in werking kunnen treden. Volgens mij kunnen betalingen in dat geval ook opgeschort worden.
Ik vind het zelf op zich ook wel een prettig idee om deze achter de hand te hebben - potentieel zouden fouten in mijn werk verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Dat dek je natuurijk zo veel mogelijk af, er kijken altijd meerdere teamleden naar en wat al niet meer, maar als alles misgaat is het fijn dat je er in ieder geval niet persoonlijk voor op hoeft te draaien.
Ik vind het zelf op zich ook wel een prettig idee om deze achter de hand te hebben - potentieel zouden fouten in mijn werk verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Dat dek je natuurijk zo veel mogelijk af, er kijken altijd meerdere teamleden naar en wat al niet meer, maar als alles misgaat is het fijn dat je er in ieder geval niet persoonlijk voor op hoeft te draaien.
Tja
Ja als ze het daadwerkelijk controleren heeft het natuurlijk toegevoegde waarde.MadEgg schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:05:
In het contract staat dat ik op verzoek een bewijs van verzekering moet kunnen overleggen, maar dat heb ik dus nog niet hoeven doen.
Als ze echter een claim neerleggen, die je niet kunt voldoen omdat je geen verzekering hebt, heeft het weinig toegevoegde waarde dat ze nog extra geld kunnen claimen door een boete-clausule.In principe is het gewoon contractbreuk als je dat niet hebt, waardoor in ieder geval boeteclausules in werking kunnen treden. Volgens mij kunnen betalingen in dat geval ook opgeschort worden.
Ja ik heb ook gewoon een verzekering, echter had ik ook een klant die een hoger bedrag eiste dan mijn verzekering dekte, en dat heb ik toen niet geaccepteerd. Sowieso heb ik standaard in mijn overeenkomsten staan dat de aansprakelijkheid nooit hoger kan zijn dan het in het afgelopen jaar in rekening gebrachte bedrag. Leuk dat een bedrijf voor een enorm bedrag aansprakelijk wil kunnen stellen, maar dat staat IMHO niet in verhouding met het werk dat ik voor ze verricht.Ik vind het zelf op zich ook wel een prettig idee om deze achter de hand te hebben - potentieel zouden fouten in mijn werk verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Dat dek je natuurijk zo veel mogelijk af, er kijken altijd meerdere teamleden naar en wat al niet meer, maar als alles misgaat is het fijn dat je er in ieder geval niet persoonlijk voor op hoeft te draaien.
Als het zo ver gekomen is dat het nodig is dan ben je te laat inderdaadWoy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:12:
[...]
Als ze echter een claim neerleggen, die je niet kunt voldoen omdat je geen verzekering hebt, heeft het weinig toegevoegde waarde dat ze nog extra geld kunnen claimen door een boete-clausule.
Klopt. De verdubbeling van gedekt bedrag was ik ook geen fan van, maar goed. Ik heb op veel punten in het contract kritiek geleverd maar de tussenpersoon was niet erg toeschietelijk. Ik had hem kunnen laten schieten maar was wel weer hard toe aan een nieuw project. Uiteindelijk heb ik wel met wat moeite een clausule toegevoegd die mijn aansprakelijkheid limiteert tot wat de verzekering uitkeert. De verzekering gaat (neem ik aan) ook niet zomaar tonnen overmaken en zal zich ook verzetten indien daar onvoldoende rechtvaardiging voor is, dus die staat in die situatie aan mijn zijde.[...]
Ja ik heb ook gewoon een verzekering, echter had ik ook een klant die een hoger bedrag eiste dan mijn verzekering dekte, en dat heb ik toen niet geaccepteerd. Sowieso heb ik standaard in mijn overeenkomsten staan dat de aansprakelijkheid nooit hoger kan zijn dan het in het afgelopen jaar in rekening gebrachte bedrag. Leuk dat een bedrijf voor een enorm bedrag aansprakelijk wil kunnen stellen, maar dat staat IMHO niet in verhouding met het werk dat ik voor ze verricht.
Tja
De kans dat er nog een keer gecontroleerd wordt, als dat bij aanvang niet gebeurd is, schat ik ook op nagenoeg 0MadEgg schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:17:
[...]
Als het zo ver gekomen is dat het nodig is dan ben je te laat inderdaadMaar een boete bij controle of je de verzekering wel hebt kan best pijn doen natuurlijk.
Daar gaat de rechter ook van uit, als die je al schuldig wil benoemen in dit soort zaken. Pas wanneer er grove nalatigheid van toepassing is kan de klant groot geld gaan eisen, maar dat is dan net weer het moment dat de verzekeraar zich terugtrekt achter haar voorwaarden.Woy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:12:
Ja ik heb ook gewoon een verzekering, echter had ik ook een klant die een hoger bedrag eiste dan mijn verzekering dekte, en dat heb ik toen niet geaccepteerd. Sowieso heb ik standaard in mijn overeenkomsten staan dat de aansprakelijkheid nooit hoger kan zijn dan het in het afgelopen jaar in rekening gebrachte bedrag. Leuk dat een bedrijf voor een enorm bedrag aansprakelijk wil kunnen stellen, maar dat staat IMHO niet in verhouding met het werk dat ik voor ze verricht.
True. Mijn tussenpartij (YEM) ging toch echt niet verder zonder een scan/pdf van de polis, dus het zal heel erg afhangen van de tussenpartij.Woy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:20:
[...]
De kans dat er nog een keer gecontroleerd wordt, als dat bij aanvang niet gebeurd is, schat ik ook op nagenoeg 0
Mijn klant had die eis ook en ik moest toch echt een bewijs van verzekering overleggen voor ik moest starten.
Idem hier. Moet altijd beide polissen scannen en aanleveren.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Heb geloof ik 1 x de eis van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering gehad, maar dat heb ik toen laten verwijderen. Alleen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering was toen nog nodig. Vind het zelf een overbodige verzekering, maar dat zal niet voor iedereen het geval zijn.
WBSO'ers: zijn jullie het aanvraagproces zelf doorlopen of hebben jullie daarvoor hulp gehad van een ondersteunende partij? In het tweede geval, wat hebben jullie daarvoor zoal betaald? Heb een offerte van 10% binnen, maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet vinden.
Bedankt voor alle antwoorden! Het klinkt dus voornamelijk als een veelvoorkomende voorwaarde om in zee te kunnen gaan met opdrachtgevers zodat zij (en jij) hun due diligence gedaan hebben. Dat niemand met verhalen komt dat ooit een collega freelancer er beroep op heeft moeten doen, doet denken dat het meer een dure formaliteit is dan dat je in dit beroepsveld werkelijk er gebruik van hoeft te maken.
Ik ga 'm maar afnemen dan. Mooie business voor de zakelijke verzekeraars wel, ogenschijnlijk.
Is het snel af te sluiten? Als in: kan ik eventueel wachten tot de eerste opdrachtgever met die eis zich meldt?
Ik ga 'm maar afnemen dan. Mooie business voor de zakelijke verzekeraars wel, ogenschijnlijk.
Is het snel af te sluiten? Als in: kan ik eventueel wachten tot de eerste opdrachtgever met die eis zich meldt?
[ Voor 10% gewijzigd door Hertog_Martin op 17-04-2020 13:42 ]
@Hertog_Martin ja het is redelijk vlot af te sluiten. Online kon ik per direct aanvragen, en enkele dagen later kwam de definitieve goedkeuring.
Voor eenmanszaken en eenmans-BVs vind ik dit meestal weer zo'n typisch gevalletje van gedwongen winkelnering. Vergelijkbaar met accountantsverklaringen ieder kwartaal. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering OKE, een kop koffie is zo gemorst. Maar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor een eenpitter is wat mij betreft overkill. Eenpitters leveren meestal geen complete producten zoals een brug of een compleet softwarepakket. Meestal wordt er gewerkt onder aansturing van de klant. Eventuele fouten kunnen dus vrijwel altijd zo gedraaid worden dan de klant onduidelijk gespecificeerd heeft. Dit is wat verzekeraars ook zullen doen. En als jij in de eentje in staat bent om miljoenen schade te veroorzaken dan heeft de klant wel het een en ander aan QA laten liggen. Als jij iets produceert, bijv. software of ontwerpen, dan zal een ander dat moeten controleren want zelf controleren is geen QA. Ook daar zal een verzekeraar op aanhaken.Hertog_Martin schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:02:
Denken jullie dat je als BI Consultant naast een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig hebt? Of zal het volstaan om in algemene voorwaarden op te nemen dat je niet aansprakelijk bent, maar dat opdrachtgever verantwoordelijkheid neemt bij acceptatie van de gemaakte rapporten / gegeven adviezen?
Mijns inziens is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering vooral iets voor bedrijven die met meerder mensen een compleet (deel)product opleveren met een 'fit-for-purpose' garantie en voor mensen die persoonlijk aansprakelijk zijn voor hun fouten zoals artsen en notarissen.
Helaas eisen de meeste tussenpersonen wel zoiets en is er lastig onderuit te komen. Sommigen zijn dan zo aardig om je er een aan te bieden voor EUR 2,50 per gewerkt uur (= ongeveer EUR 4000 op jaarbasis). Gelukkig is er nooit een tekort aan bedrijven die je een poot uit willen draaien.
In engineering there is too much stick and not enough carrot.
Nog even terugkomend op die trainingen:
Members only:
Inloggen
Nouja. Duur. 67 euro per maand bruto voor een dekking van een miljoen is niet duur. Natuurlijk is de kans laag, maar de impact kan enorm zijn. Als je een terechte claim van 500k krijgt, dan zit je dus direct in de schuldsanering als ZZPer, en als je een BV hebt is die leeg.Hertog_Martin schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:39:
Dat niemand met verhalen komt dat ooit een collega freelancer er beroep op heeft moeten doen, doet denken dat het meer een dure formaliteit is dan dat je in dit beroepsveld werkelijk er gebruik van hoeft te maken.
Ben zelf nog bezig het zelf te doen en worstel daar ook een beetje mee. Ik vind de bedragen echt enorm hoog.Bulder schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:51:
WBSO'ers: zijn jullie het aanvraagproces zelf doorlopen of hebben jullie daarvoor hulp gehad van een ondersteunende partij? In het tweede geval, wat hebben jullie daarvoor zoal betaald? Heb een offerte van 10% binnen, maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet vinden.
[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 17-04-2020 14:03 ]
Of die 67 euro duur is gezien het verzekerde bedrag of niet kun je niet zomaar stellen. Het kan inderdaad zo zijn dat de kans erg klein is. Maar het zou ook kunnen dat de uitgekeerde som meestal niet groot is. Het is een schadeverzekering, dus die keert nooit meer uit dan de werkelijke schade. Aangezien de hoofdregel is dat je van een schadeclaim nooit beter mag worden, zal een bedrijf de schade ook echt moeten aantonen en verzekeraars zijn meester in het terugdrukken van opgeblazen schades. Komt nog eens bij dat het een claim is tussen een bedrijf en de verzekeraar. Dus het handjeklap wat je tussen autoverzekeraars nog wel eens wil hebben zal niet optreden.Hydra schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:58:
Nouja. Duur. 67 euro per maand bruto voor een dekking van een miljoen is niet duur. Natuurlijk is de kans laag, maar de impact kan enorm zijn. Als je een terechte claim van 500k krijgt, dan zit je dus direct in de schuldsanering als ZZPer, en als je een BV hebt is die leeg.
Wat veel meer een probleem is, is dat tussenpersonen de schade niet maximeren op wat de verzekeraar vaststelt en uitkeert. Daarmee is dus nog niet uitgesloten dat je nog steeds civielrechtelijk een claim aan je broek krijgt. Ik heb nog nooit gehad dat een tussenpersoon mijn algemene voorwaarden accepteert en bij algemene voorwaarden geldt het first shot principe; dus als je iets wil dan zal het meestal opgenomen moeten worden in het contract met de tussenpersoon en die heb ik iig nog nooit zover gekregen.
Ik heb een aanvraag gedaan (zelf) maar die is afgeschoten omdat het teveel afhankelijkheid had met standaard producten. Wat wellicht ook is, als je een leuk idee hebt voor een add-on op een bestaand productHydra schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:58:
Ben zelf nog bezig het zelf te doen en worstel daar ook een beetje mee. Ik vind de bedragen echt enorm hoog.
Exact expert nodig?
Ik heb via Markel beide verzekeringen, daar betaal ik 480 euro per jaar voor.
- Beroepsaansprakelijkheid tot 250.000 euro per jaar.
- Bedrijfsaansprakelijkheid tot 2.500.000 euro per jaar
Ik snap deze reactie en het hele verhaal erbij niet zo goed. Hoe je het ook wendt of keert; een claim van 5 ton betekent gewoon een faillissement van danwel je BV, danwel jezelf. Dan lijkt mij persoonlijk, en dat is gewoon een mening natuurlijk, 67 euro per maand bruto echt peanuts. En ook lijkt het me evident waarom een opdrachtgever graag wil dat je zo'n dekking hebt; die willen graag dat er ook daadwerkelijk geld te halen is, en hebben weinig zin om verantwoordelijk te zijn voor dat jij met je gezin het huis uitgezet wordt.Hinotori schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:17:
Of die 67 euro duur is gezien het verzekerde bedrag of niet kun je niet zomaar stellen.
Aangezien je zo'n bedrag binnen een uur terugverdiend hebt ongeveer, vind ik het nogal een non-issue.
Hoeveel tijd had je daar ongeveer inzitten, en maakt een tweede aanvraag minder kans als je eerste aanvraag afgeschoten is?Crazy D schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:18:
[...]
Ik heb een aanvraag gedaan (zelf) maar die is afgeschoten omdat het teveel afhankelijkheid had met standaard producten. Wat wellicht ook is, als je een leuk idee hebt voor een add-on op een bestaand productMisschien dat een bureau die aanvraag zo had kunnen verwoorden dat het wel zou werken, maar ja, achteraf gezien toch niet voldoende tijd in kunnen steken. Vond de aanvraag verder niet lastig, hoewel dat misschien wel was gekomen als de eerste poging niet was afgekeurd natuurlijk dat weet ik niet.
Wil me er best een weekendje op stukbijten, maar niet als ik daar eventueel m'n eigen glazen mee ingooi.
Als je lid bent van diverse clubjes krijg je korting bij diverse partijen. Bijvoorbeeld je lidmaatschap van ZZP Nederland geeft je een 5% korting bij Hiscox (via Supergarant), waarmee je ook je lidmaatschap van ZZP Nederland weer terug verdiend hebt.Hertog_Martin schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:39:
Bedankt voor alle antwoorden! Het klinkt dus voornamelijk als een veelvoorkomende voorwaarde om in zee te kunnen gaan met opdrachtgevers zodat zij (en jij) hun due diligence gedaan hebben. Dat niemand met verhalen komt dat ooit een collega freelancer er beroep op heeft moeten doen, doet denken dat het meer een dure formaliteit is dan dat je in dit beroepsveld werkelijk er gebruik van hoeft te maken.
Ik zit bij Hiscox, met ZZP Nederland korting kom ik op:rool schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:24:
Ik heb via Markel beide verzekeringen, daar betaal ik 480 euro per jaar voor.
- Beroepsaansprakelijkheid tot 250.000 euro per jaar.
- Bedrijfsaansprakelijkheid tot 2.500.000 euro per jaar
- Beroepsaansprakelijkheid 1.250.000 per keer / 2.500.000 per jaar voor 74,02/maand
- Bedrijfsaansprakelijkheid 2.500.000 per keer / 5.000.000 per jaar voor 3,96/maand
De tekst uit mijn contract:
Dit gaat dus over bedrijfsaansprakelijkheid. Achteraf gezien had de beroepsaansprakelijkheid gerust lager gekund in mijn geval....Article 8 Insurance
8.1 The Contractor arranges for suitable liability insurance (business and/or professional liability
insurance) concerning the activities performed / to be performed by him with a minimum
cover of €1,500,000.00 per event and €2,500,000.00 per year and ensures that sufficient
cover remains guaranteed as regards this liability insurance by paying the premiums on time.
[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 17-04-2020 19:51 ]
Hooguit een paar uur maar ik kon redelijk makkelijk beschrijven wat de bedoeling was. Daar zaten wel een paar technische uitdagingen in, maar meer van het niveau "dat kost gewoon tijd" dan dat dat heel complex om te beschrijven is.Bulder schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:45:
Hoeveel tijd had je daar ongeveer inzitten, en maakt een tweede aanvraag minder kans als je eerste aanvraag afgeschoten is?
Als ik me herinner van een vorige werkgever waar ik de aanvraag van de zijlijn heb gezien, denk ik dat ze daar uiteindelijk wel 2 dagen mee bezig zijn geweest (maar dat was dan ook een complete applicatie, soort codeless platform).
Ik vermoed dat het weinig uitmaakt. Je hebt een idee dat 'research waardig' is. Als ze zoals bij mij vinden, dat het teveel afhankelijk is van software van derden is dat pech voor die aanvraag, maar als je met een ander idee komt dat wel voldoet lijkt het me heel raar als de 1e afgewezen aanvraag daar gevolgen op heeft. De vraag is denk ik voor jezelf vooral of je er die 500 uur of zo in kunt steken (dat was voor mij sowieso wel de vraag of ik dat qua capaciteit zou redden aangezien ik als ik geen nee zeg, 40+ uur declarabele uren kan maken die 0,0 met mijn idee te maken hebben). Als je denkt dat je die tijd ook echt kunt besteden is het die tijd wel waard denk ik.Wil me er best een weekendje op stukbijten, maar niet als ik daar eventueel m'n eigen glazen mee ingooi.
Exact expert nodig?
Je kunt ook drie aanvragen van 200 uur doen
Mijn idee bouwt voor 80% voort op onze huidige (billable) werkzaamheden, dus ik denk dat het met die uren wel goedkomt. Die overige 20% neem ik wel voor lief, gezien de earning potential van het idee.Crazy D schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 15:27:
[...]
De vraag is denk ik voor jezelf vooral of je er die 500 uur of zo in kunt steken (dat was voor mij sowieso wel de vraag of ik dat qua capaciteit zou redden aangezien ik als ik geen nee zeg, 40+ uur declarabele uren kan maken die 0,0 met mijn idee te maken hebben). Als je denkt dat je die tijd ook echt kunt besteden is het die tijd wel waard denk ik.
Maar dan ga ik de komende weken zelf aan de slag met de aanvraag, ik zal het hier wel laten weten als ik de terugkoppeling binnen heb.
Dat heb ik dus wel als harde eis voor ik een klus aan neem.Hinotori schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:17:
[...]
Wat veel meer een probleem is, is dat tussenpersonen de schade niet maximeren op wat de verzekeraar vaststelt en uitkeert. Daarmee is dus nog niet uitgesloten dat je nog steeds civielrechtelijk een claim aan je broek krijgt.
Dat contractueel mijn aansprakelijk beperkt is tot wat de verzekering dekt.
Wat al tig keer het bedrag is dat ik zal verdienen aan die klus.
Gaan ze daar niet mee akkoord: voor hem 10 anderen.
Nice!Hydra schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:58:
Nog even terugkomend op die trainingen:
***members only***
Of je hebt een BV, en zowel de BV gaat failliet als jij persoonlijk. Men kan namelijk heel goed stellen dat een verzekering hiervoor gebruikelijk is, extreem weinig kost, en dat de BV zelf niet in staat was een dergelijke schade te lijden. Dan kan men het op bestuurdersaansprakelijkheid gooien als je nagelaten hebt die verzekering af te sluiten.Hydra schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:58:
[...]
Nouja. Duur. 67 euro per maand bruto voor een dekking van een miljoen is niet duur. Natuurlijk is de kans laag, maar de impact kan enorm zijn. Als je een terechte claim van 500k krijgt, dan zit je dus direct in de schuldsanering als ZZPer, en als je een BV hebt is die leeg.
Hoe het voor een BI-rol precies zit weet ik niet. Maar ik doe veel op productiesystemen van klanten, en ben blij dat ik die verzekering heb. Ook als er vooraf niet naar gevraagd wordt.
Ik zou zelf de concept teksten maken en een review laten doen. Het ontbreekt je aan ervaring om de aanvraag goedgekeurd te krijgen. En 85 procent (!) van alle inhoudingsplichtigen laat zich bij het aanvragen van de WBSO begeleiden door een intermediair. Bij zelfstandigen ligt het percentage lager. Ik kan je aanvraag wel in een uurtje reviewen. Doe dit werk al meer dan 10 jaar..Bulder schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 14:45:
[...]
Hoeveel tijd had je daar ongeveer inzitten, en maakt een tweede aanvraag minder kans als je eerste aanvraag afgeschoten is?
Wil me er best een weekendje op stukbijten, maar niet als ik daar eventueel m'n eigen glazen mee ingooi.
Als ZZP-er wordt toch verwacht dat je een paar miljoen euro buffer hebt toch?Hydra schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:58:
Wa kos da?funkylicious schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:18:
Ik zou zelf de concept teksten maken en een review laten doen. Het ontbreekt je aan ervaring om de aanvraag goedgekeurd te krijgen. En 85 procent (!) van alle inhoudingsplichtigen laat zich bij het aanvragen van de WBSO begeleiden door een intermediair. Bij zelfstandigen ligt het percentage lager. Ik kan je aanvraag wel in een uurtje reviewen. Doe dit werk al meer dan 10 jaar..
Heb een zooi goudstaven in m'n tuin begraven. Niet verder vertellen!com2,1ghz schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 16:28:
Als ZZP-er wordt toch verwacht dat je een paar miljoen euro buffer hebt toch?
Wbt verzekeringskosten vs risico. Op het moment dat je verzekerd bent gaat de verzekeraar zn juridische afdeling inspannen om de claim zo klein mogelijk te krijgen. Dat is ook wat waard. Ik heb niet zo'n afdeling, en inhuren loopt ook vlug in de papieren.
Oh, en deze reactie is ook wel waardevol in deze discussie:
Oh, en deze reactie is ook wel waardevol in deze discussie:
Cleetje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:51:
[...]
Ik had een vergelijkbare frustratie toen ik aan het zoeken was. Uiteindelijk heb ik via Yezzer een aanvraag ingediend die me een aantal opties boden (na ff gebeld te hebben over wat voor mij belangrijk was). Uiteindelijk heb ik toen voor Hiscox gekozen omdat die expliciet ook zaken rondom data verlies e.d. dekken. Gezien het feit dat ik letterlijk dagelijks direct met data werk, vond ik dat wel een belangrijke. Daarnaast waren ze ook scherp geprijsd, dus leverde een mooie combi op.
Uiteindelijk was ik voor ~67 euro/maand (netto) klaar en krijg daar een BAV (250k) + AVB (2,5 mil) voor. Waarschijnlijk had het iets goedkoper gekund zonder tussenpartij, maar zo weet ik tenminste dat de voorwaarden/dekking gunstig is.
[ Voor 64% gewijzigd door Jogai op 17-04-2020 17:07 ]
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Multipost zoals ik niet bedoelde...
[ Voor 96% gewijzigd door Jogai op 17-04-2020 17:07 ]
Ik vraag me serieus af of het zo werkt. Zover ik weet is een BAV geen derdepartijverzekering zoals een motorrijtuigenWA dat wel is. Bij schade claimt de klant bij jou en jij kunt weer claimen bij de verzekering, die mogelijk bij jou moeilijk gaat doen over aansprakelijkheid bij de claim. Ik weet niet zeker of een verzekering het rechtsproces van je overneemt bij geschillen. Bij kleine bedragen zal het wel loslopen, maar je bent juist verzekerd voor de grote klappers. Het zal niet voor niets zijn dat notarissen enzo met hele grote letters in hun voorwaarden hebben staan dat de aansprakelijkheid zover reikt als de verzekering uitkeert.Jogai schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 17:04:
Wbt verzekeringskosten vs risico. Op het moment dat je verzekerd bent gaat de verzekeraar zn juridische afdeling inspannen om de claim zo klein mogelijk te krijgen. Dat is ook wat waard. Ik heb niet zo'n afdeling, en inhuren loopt ook vlug in de papieren.
Ik weet niet of de constructie hetzelfde is als bij de motorrijtuigenWA, maar het komt wel op het zelfde neer. Zodra er een claim is moet je je verzekeraar machtigen om namens jou op te treden. Anders zou partij A bij partij B een claim doen van een paar miljoen. Partij B zou dan zeggen "Oh, oke. Ik ben verzekerd". En dan zit de verzekeraar met de gebakken peren.Hinotori schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:06:
[...]
Ik vraag me serieus af of het zo werkt. Zover ik weet is een BAV geen derdepartijverzekering zoals een motorrijtuigenWA dat wel is.
Daarom dien je bij een dergelijk iets meteen je verzekeraar te verwittigen, en dan zal deze alles in 't werk stellen om te zorgen dat de claim fair blijft (lees: vermoedelijk zo minimaal mogelijk).
Als het onmiskenbaar onder de dekking valt wel, maar de eerste actie is het zoeken van een reden om de claim af te wijzen en de klant het zelf uit te laten zoeken. Pas als er geen uitweg is gaan ze zich bemoeien met de daadwerkelijke claim.
MotorrijtuigenWA is vrij bijzonder omdat het de schade van een derde partij dekt. Jij bent geen partij in de afhandeling van schade behalve dan dat jij de premie op moet hoesten. Daarom ook dat je bij schade het schadeformulier naar de verzekering van de tegenpartij moet sturen als je alleen WA verzekerd bent.Freeaqingme schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:28:
[...]
Ik weet niet of de constructie hetzelfde is als bij de motorrijtuigenWA, maar het komt wel op het zelfde neer. Zodra er een claim is moet je je verzekeraar machtigen om namens jou op te treden. Anders zou partij A bij partij B een claim doen van een paar miljoen. Partij B zou dan zeggen "Oh, oke. Ik ben verzekerd". En dan zit de verzekeraar met de gebakken peren.
Daarom dien je bij een dergelijk iets meteen je verzekeraar te verwittigen, en dan zal deze alles in 't werk stellen om te zorgen dat de claim fair blijft (lees: vermoedelijk zo minimaal mogelijk).
Een aansprakelijkheidsverzekering dekt, zover ik weet, de kosten die jij zelf moet betalen vanwege een schade waar je voor aansprakelijk bent. Het punt waar het om gaat is wie de rechtbankprocedure aan zijn broek krijgt als de tegenpartij het niet eens is met het oordeel van de verzekeraar. Als jij dat zelf bent, dan weet ik niet of de verzekeraar wel opdraait voor de kosten van die procedure. Ik zal eens kijken in mijn polis...
Voor wat betreft de verzekeringen, mijn aanpak hierbij is zoals met alle risico afwegingen waarbij de kans minimaal is dat het uiteindelijk aangesproken moet worden: de kosten laag houden en alleen het meest waarschijnlijke wat je echt niet zelf wil dragen ook echt afdekken (meestal betekent dat minimale dekking en maximaal eigen risico). Doe dit ook met zorgverzekeringen e.d.
Ik heb wel beide verzekeringen (zowel AVB als BAV), bij Hiscox, voor 45/mnd (bruto), waarbij het gaat om softwareontwikkeling (dit is belangrijk om te vermelden als je bedragen noemt, anders is het zinloos), met 250k BAV en 2,5M ABV.
De kans is miniscuul dat ik iets doe of laat wat boven deze bedragen uitkomt, zoals eerder al uitgelegd door @Hinotori is de kans ook nog erg klein dat je een voorval niet deels ook bij de klant als verantwoordelijkheid kan neerleggen. Maar dit is enorm branche- en vakgebied- afhankelijk dus het blijft lastig vergelijken.
Ik heb overigens zelf nog nooit gehad dat een klant hier iets over noemde in een overeenkomst of anderszins, vrijwel alle tussenpartijen werken met modelcontracten, en het wordt gewoon nooit genoemd. Ik zou zelf ook twee keer nadenken als dat wel zo was, want inderdaad, er zijn voor die klant nog duizend anderen.
Over de WBSO, ik heb hier eerder over gepost in dit topic, maar ik zou zelf niet kiezen voor uurtje factuurtje 'kijk even naar mijn aanvraag'. Ik had de mazzel dat ik bij mijn eerste klant kosteloos kon praten met hun WBSO adviseur die even langskwam. Deze mensen werken no-cure-no-pay en ze zijn hun 10% dubbel en dwars waard. Want ze doen niet alleen de aanvraag voor je, mocht je controle krijgen, dan gaan ze ook zonder meerprijs naast je zitten als een inspecteur langskomt om te kijken naar je administratie. Overigens is de kans dat je als eenmanszaak geinspecteerd wordt ook miniscuul heb ik me laten vertellen.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik vervolgens niet van zijn diensten gebruik heb gemaakt, heb de klant gevraagd om een kopie van zijn oude WBSO aanvraag, en deze vervolens bewerkt tot het op mijn werkzaamheden toegespitst was. Dit is vervolgens ook gewoon goedgekeurd, en het zijn inderdaad forse bedragen waar het over gaat (komt neer op ~10k netto voor mijn eenmanszaak met startersvoordeel).
Dat is dan ook mijn MO voor de WBSO, eerst de klant vragen, als het er niet is of ze willen niet, dan zo'n adviseur. De tekst in deze aanvragen is erg wollig en absoluut niet hoe je het zelf zou schrijven. Het is buzzword-heavy en geredeneerd vanuit de industrie en het domein, terwijl we als techneuten juist vanuit de techniek rederneren, en dat is niet wat deze inspecteurs willen lezen. Zo'n adviseur weet wat voor soort teksten goedgekeurd worden en noemt zijn slagingspercentages ook als je daarnaar vraagt.
Ik ben normaal gesproken altijd iemand die van het doe-het-zelven is en heb een broertje dood aan adviseurs, dit is een van de weinige gevallen waarin ik (als het niet anders kan) een uitzondering maak.
Ik heb wel beide verzekeringen (zowel AVB als BAV), bij Hiscox, voor 45/mnd (bruto), waarbij het gaat om softwareontwikkeling (dit is belangrijk om te vermelden als je bedragen noemt, anders is het zinloos), met 250k BAV en 2,5M ABV.
De kans is miniscuul dat ik iets doe of laat wat boven deze bedragen uitkomt, zoals eerder al uitgelegd door @Hinotori is de kans ook nog erg klein dat je een voorval niet deels ook bij de klant als verantwoordelijkheid kan neerleggen. Maar dit is enorm branche- en vakgebied- afhankelijk dus het blijft lastig vergelijken.
Ik heb overigens zelf nog nooit gehad dat een klant hier iets over noemde in een overeenkomst of anderszins, vrijwel alle tussenpartijen werken met modelcontracten, en het wordt gewoon nooit genoemd. Ik zou zelf ook twee keer nadenken als dat wel zo was, want inderdaad, er zijn voor die klant nog duizend anderen.
Over de WBSO, ik heb hier eerder over gepost in dit topic, maar ik zou zelf niet kiezen voor uurtje factuurtje 'kijk even naar mijn aanvraag'. Ik had de mazzel dat ik bij mijn eerste klant kosteloos kon praten met hun WBSO adviseur die even langskwam. Deze mensen werken no-cure-no-pay en ze zijn hun 10% dubbel en dwars waard. Want ze doen niet alleen de aanvraag voor je, mocht je controle krijgen, dan gaan ze ook zonder meerprijs naast je zitten als een inspecteur langskomt om te kijken naar je administratie. Overigens is de kans dat je als eenmanszaak geinspecteerd wordt ook miniscuul heb ik me laten vertellen.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik vervolgens niet van zijn diensten gebruik heb gemaakt, heb de klant gevraagd om een kopie van zijn oude WBSO aanvraag, en deze vervolens bewerkt tot het op mijn werkzaamheden toegespitst was. Dit is vervolgens ook gewoon goedgekeurd, en het zijn inderdaad forse bedragen waar het over gaat (komt neer op ~10k netto voor mijn eenmanszaak met startersvoordeel).
Dat is dan ook mijn MO voor de WBSO, eerst de klant vragen, als het er niet is of ze willen niet, dan zo'n adviseur. De tekst in deze aanvragen is erg wollig en absoluut niet hoe je het zelf zou schrijven. Het is buzzword-heavy en geredeneerd vanuit de industrie en het domein, terwijl we als techneuten juist vanuit de techniek rederneren, en dat is niet wat deze inspecteurs willen lezen. Zo'n adviseur weet wat voor soort teksten goedgekeurd worden en noemt zijn slagingspercentages ook als je daarnaar vraagt.
Ik ben normaal gesproken altijd iemand die van het doe-het-zelven is en heb een broertje dood aan adviseurs, dit is een van de weinige gevallen waarin ik (als het niet anders kan) een uitzondering maak.
@bumble_bee Ik schrijf nu al 4 of 5 jaar m'n eigen WBSO tekst, altijd goedgekeurd. Één keer heb ik gebeld om hem mondeling toe te lichten, ook dat was verder geen probleem. Zo'n bureau wat 10% opsteekt is hetzelfde als een tussenpersoon die 10% van je tarief afsnoept: duur en onnodig.
Lees dat mensen hier als IT’er gebruik maken van de WSBO. Aan wat voor oplossingen moet ik dan denken? Om mijn beeld compleet te kunnen maken.
Wat er bij freelancers vaak ontbreekt zijn eigen leveringsvoorwaarden. Meestal wordt het modelcontract van de tussenpartij geslikt en dat is vaak in je eigen nadeel. Ik heb wel degelijk dingen zitten doorstrepen in zo'n modelcontract en heb de tussenpartij er verder niet meer over gehoord. Het betekent ook dat je principieel moet willen zijn en werk moet afwijzen als je er niet uitkomt.bumble_bee schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:07:
...
...
Ik zou in ieder geval willen vastleggen dat er aansprakelijk is tot het bedrag wat de verzekering uitkeert. (Dit heeft wel interessante implicaties in het geval dat ze niet uitkeren).
Iemand tips voor een goede eherkenning leverancier voor niveau 2+ (ivm WBSO) ?
Het liefst een met een aanvraag die volledig online kan ipv stukken per post sturen.
Het liefst een met een aanvraag die volledig online kan ipv stukken per post sturen.
https://www.eherkenning.nl/leveranciersoverzichtGrooV schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:56:
Iemand tips voor een goede eherkenning leverancier voor niveau 2+ (ivm WBSO) ?
Zit zelf bij Z login met eHerkenning niveau 1 voor de MIA aanvraag destijds. Aanvraag ging online en vlot.
Hallo!
Ik weet niet zeker of ik op de goede plek zit met mijn vraag, maar dit topic leek mij het meest in de richting. Ik zit namelijk met een vraag. Vrienden van mij hebben een onderneming. Sinds dat ze hiermee gestart zijn help ik incidenteel wel eens met wat vraagstukken op ICT gebied. Dit gaat over advies/installatie van software tot repareren van hardware. Het heeft weinig om het lijf en ik doe dat altijd met plezier zonder er iets voor terug te verwachten. Ik ga ook regelmatig op vrijdag langs voor een VrijMiBo en heb afgelopen jaar tot mijn verassing een kerstpakket gekregen. Met andere woorden, we vinden het allemaal leuk dat het zo kan.
Nou is het zo dat ik de afgelopen maanden wat vaker langsgekomen ben om ze te helpen, doordat ze wat groeien. Ze hebben nu zelf aangegeven dat ze mij er 'wat voor terug' willen geven en of ik ze een uurtarief kan geven. Doordat ik geen zzp'er wil worden voor zulk incidenteel werk, heb ik even uitgezocht of dit belastingtechnisch allemaal gewoon mag en zolang het niet teveel wordt kan ik dit opgeven als "Inkomen uit overig werk". Tot zover klinkt het allemaal prima.
Alleen nu komt het moeilijke: het tarief. Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik moet vragen. Aan de ene kant wil ik niet te weinig vragen want dan stelt het nog niets voor (ook voor hun), ze moeten ook gewoon lastigere vragen aan me kunnen stellen en er iets voor terug kunnen verwachten. En mij ook kunnen wijzen op dat ze daar voor betalen. Aan de andere kant wil ik niet te veel vragen, aangezien het dan juist weer de andere kant op scheve gezichten/verwachtingen kan vormen.
Ik zat er nog aan te denken om mijn bruto uurloon wat ik bij mijn werkgever als beginpunt te nemen en er iets bij op te doen vanwege het feit dat het incidenteel en onregelmatig is en ik het naast mijn full-time baan doe.
Is dit volgens jullie een goed start/uitgangspunt of hebben jullie hele andere overwegingen die ik wellicht over het hoofd zie?
Wat zouden jullie adviseren?
Ik weet niet zeker of ik op de goede plek zit met mijn vraag, maar dit topic leek mij het meest in de richting. Ik zit namelijk met een vraag. Vrienden van mij hebben een onderneming. Sinds dat ze hiermee gestart zijn help ik incidenteel wel eens met wat vraagstukken op ICT gebied. Dit gaat over advies/installatie van software tot repareren van hardware. Het heeft weinig om het lijf en ik doe dat altijd met plezier zonder er iets voor terug te verwachten. Ik ga ook regelmatig op vrijdag langs voor een VrijMiBo en heb afgelopen jaar tot mijn verassing een kerstpakket gekregen. Met andere woorden, we vinden het allemaal leuk dat het zo kan.
Nou is het zo dat ik de afgelopen maanden wat vaker langsgekomen ben om ze te helpen, doordat ze wat groeien. Ze hebben nu zelf aangegeven dat ze mij er 'wat voor terug' willen geven en of ik ze een uurtarief kan geven. Doordat ik geen zzp'er wil worden voor zulk incidenteel werk, heb ik even uitgezocht of dit belastingtechnisch allemaal gewoon mag en zolang het niet teveel wordt kan ik dit opgeven als "Inkomen uit overig werk". Tot zover klinkt het allemaal prima.
Alleen nu komt het moeilijke: het tarief. Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik moet vragen. Aan de ene kant wil ik niet te weinig vragen want dan stelt het nog niets voor (ook voor hun), ze moeten ook gewoon lastigere vragen aan me kunnen stellen en er iets voor terug kunnen verwachten. En mij ook kunnen wijzen op dat ze daar voor betalen. Aan de andere kant wil ik niet te veel vragen, aangezien het dan juist weer de andere kant op scheve gezichten/verwachtingen kan vormen.
Ik zat er nog aan te denken om mijn bruto uurloon wat ik bij mijn werkgever als beginpunt te nemen en er iets bij op te doen vanwege het feit dat het incidenteel en onregelmatig is en ik het naast mijn full-time baan doe.
Is dit volgens jullie een goed start/uitgangspunt of hebben jullie hele andere overwegingen die ik wellicht over het hoofd zie?
Zij zijn blij met de bijna gratis hulp en jij hangt kennelijk geen heel hoge waarde aan je tijd.YES schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:08:
[...]
Met andere woorden, we vinden het allemaal leuk dat het zo kan.
Precies, ROW is de juiste route voor de inkomstenbelasting.Nou is het zo dat ik de afgelopen maanden wat vaker langsgekomen ben om ze te helpen, doordat ze wat groeien. Ze hebben nu zelf aangegeven dat ze mij er 'wat voor terug' willen geven en of ik ze een uurtarief kan geven. Doordat ik geen zzp'er wil worden voor zulk incidenteel werk, heb ik even uitgezocht of dit belastingtechnisch allemaal gewoon mag en zolang het niet teveel wordt kan ik dit opgeven als "Inkomen uit overig werk". Tot zover klinkt het allemaal prima.
Let op dat je voor de omzetbelasting veel sneller ondernemer bent. Zodra het werk een structureel of herhalend karakter krijgt, val je daar eigenlijk al onder. BTW nummer aanvragen, 21% BTW op je factuur zetten en deze eens per kwartaal afdragen dusin dat geval.
Een realistisch ZZP tarief is drie maal een realistisch uurloon in dienstbetrekking.Ik zat er nog aan te denken om mijn bruto uurloon wat ik bij mijn werkgever als beginpunt te nemen en er iets bij op te doen vanwege het feit dat het incidenteel en onregelmatig is en ik het naast mijn full-time baan doe.
Bedankt voor de tip! Het is nu nog echt incidenteel. Mocht het ooit structureel worden en dus herhalend, dan zal ik daar ook anders mee moeten omgaan en ZZP'er worden of iets in die richting.t_captain schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:36:
Precies, ROW is de juiste route voor de inkomstenbelasting.
Let op dat je voor de omzetbelasting veel sneller ondernemer bent. Zodra het werk een structureel of herhalend karakter krijgt, val je daar eigenlijk al onder. BTW nummer aanvragen, 21% BTW op je factuur zetten en deze eens per kwartaal afdragen dusin dat geval.
Dat begrijp ik, maar in het tarief van een ZZP'er zitten natuurlijk veel meer zaken meeberekend die ik zelf via mijn werkgever al 'geregeld' heb. Zoals pensioen, verzekeringen etc. Dit hoef ik hiermee dus niet te 'verdienen'. Dus drie maal mijn uurloon lijkt mij wat gortig..Een realistisch ZZP tarief is drie maal een realistisch uurloon in dienstbetrekking.
Incidenteel werk voor weinig uren heeft wel weer een relatief grote overhead aan tijd voor administratie en facturatie. Zie die 3x uurtarief als marktwaarde, alles wat je minder rekent is een vriendendienst. Tegenover dat extra lage tarief staat de vrijmibo zeg maar.
Ik heb een dergelijke band met een oud-werkgever. Jaren in loondienst gewerkt, paar jaar geleden vertrokken maar wel altijd betrokken gebleven. Klein maar groeiend bedrijf, lage budgetten. Wel met veel plezier gewerkt, vandaar dat ik nu ook nog steeds klusjes voor ze doe - dat ik veel van de ICT-systemen daar heb opgezet helpt ook mee. Het gaat bij mij om enkele uren per week (laten we zeggen 3 gemiddeld). Ik reken daar iets meer dan de helft van mijn reguliere freelance tarief, wat dan weer overeenkomt met 2 x mijn bruto uurloon bij mijn laatste vaste werkgever. Daar staat tegenover dat ze geen SLA of commitment van mij kunnen verwachte - ik doe dit omdat ik het leuk vind om betrokken te blijven, maar als ik geen tijd of zin heb dan werk ik niet. Bevalt van beide kanten prima op deze manier.YES schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:47:
[...]
Dat begrijp ik, maar in het tarief van een ZZP'er zitten natuurlijk veel meer zaken meeberekend die ik zelf via mijn werkgever al 'geregeld' heb. Zoals pensioen, verzekeringen etc. Dit hoef ik hiermee dus niet te 'verdienen'. Dus drie maal mijn uurloon lijkt mij wat gortig..
Tja
@YES Volgens mij is dit de verkeerde plaats om dat te vragen. Wat in alinea 3 staat zou ik ook zo aan die vrienden vertellen, en volgens mij komen jullie er dan wel uit
Dan snap ik niet waarom je het hier komt vragen. Als je een objectief antwoord wil, zit je hier prima. Maar als je wil weten wat zo'n 'vriendendienst' waard is, moet je gewoon in overleg gaan met je vrienden. Die drie keer je uurloon is gewoon een normaal tarief dat ze ook aan iemand anders kwijt zouden zijn.YES schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:47:
Dat begrijp ik, maar in het tarief van een ZZP'er zitten natuurlijk veel meer zaken meeberekend die ik zelf via mijn werkgever al 'geregeld' heb. Zoals pensioen, verzekeringen etc. Dit hoef ik hiermee dus niet te 'verdienen'. Dus drie maal mijn uurloon lijkt mij wat gortig..
De economische waarde van een kerstpakket is orde grootte een bruto uurloon voor een werknemer, dat gaat dus helemaal nergens over. Ze kopen daar vooral goodwill mee.
Ik ben overigens bij dat ik die rommel niet meer krijg
En een positieve noot: ik had nog een opdracht voor de maand april, vandaag ook eindelijk contract getekend, zat wat vertraging op
Eens kijken of de opdracht van mei-december contractueel wel op tijd rond komt.
Ik ben overigens bij dat ik die rommel niet meer krijg
En een positieve noot: ik had nog een opdracht voor de maand april, vandaag ook eindelijk contract getekend, zat wat vertraging op

[ Voor 47% gewijzigd door pirke op 24-04-2020 20:27 ]
Het eerste jaar dat ik ZZP-er was heb ik 12 flessen champagne als kerstpakket gekocht voor mijn "relaties". Daar heb ik nog lang plezier van gehad omdat die allemaal bij mij in huis woonden. :-)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp