Beste Tweakers! Recentelijk ben ik voor mijzelf begonnen (en heel erg veel aan dit topic gehad

). Helaas nu zo blijkt de meest slechte timing ooit
Members only: Korte situatieschets met wat financiële zaken
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Reden om zelfstandig te gaan is een stuk vrijheid. Ik wil graag zelf bepalen waar ik werk, wanneer ik werk en hoeveel ik werk. Minder reistijd, een inhoudelijk interessante klus en tussen klussen in kunnen beslissen om wat langer vrij te nemen. Ook is mijn plan om 32 uur bij een klant te werken en 8 uur te besteden aan het uitwerken, verkopen en geven van trainingen in mijn vakgebied (vind ik erg leuk om te doen en altijd veel positieve feedback op gehad). Tot slot zal het extra inkomen bijdragen aan mijn doel om financieel onafhankelijk te zijn.
Vrijheid is voor mij het grote plaatje. Het laatstgenoemde, financiële onafhankelijkheid, is slechts een middel om dat in onze maatschappij te bereiken. Dat ik nu zelfstandig kan werken en keuzes maken is een eerste stap richting die vrijheid.
De stap van loondienst naar het ZZP-schap was voor mij erg klein. Ik heb een redelijk goed netwerk en haalde in loondienst regelmatig mijn eigen klussen binnen of werd op naam gevraagd. Als je als software tester technisch bent en code kunt schrijven ben je veelgevraagd. Leaseauto’s heb ik nooit behoefte aan gehad en een eigen auto had ik al in bezit. Ook bouwde ik geen pensioen op via mijn werkgever (kreeg gewoon een bak geld en regel het verder zelf maar). Uiteraard bouw ik dat wel in eigen beheer op (zie financiële onafhankelijkheid). Allemaal zaken die je moet hebben of doen om te kunnen ZZP-en had of deed ik al. Niets om je tegen te houden zou je zeggen!
Per 1 februari ben ik voor mijzelf gestart (toen ik in november mijn ontslag bekend maakte had ik deze coronacrisis nooit kunnen voorspellen). Begin maart had ik een klus. Helaas werd die afgezegd vanwege budget dat toch niet beschikbaar was (dit was nog voor corona). Niets aan de hand, ben wel wat gewend in de detachering. We zoeken vrolijk verder!
Een week later kwamen alle coronamaatregelen. Afspraken/leads uit mijn netwerk werden afgezegd en ook publieke aanvragen via de bekende tussenpartijen zijn allemaal gigantisch teruggelopen. Zeker het noorden, waar ik woonachtig ben, is het compleet stil op dat gebied.
Ik verwacht sowieso voor 1 juni geen inzet meer te kunnen realiseren. Niemand weet waar die aan toe is en schuift angstvallig de boel voor zich uit. Wellicht dat het zou lukken om tegen het eind van de zomer een inzet te bewerkstelligen.
Afgelopen dagen heb ik geprobeerd mijzelf zo goed mogelijk te informeren over de impact van de aanstaande economische crisis (deze verwacht ik dus wel). Zelf ben ik sinds 2011 werkzaam in de IT en heb enkel de goede tijden meegemaakt. Ik heb contact gezocht met ondernemers en intermediairs in de IT detachering die de crisis van 2008 en 2001 hebben meegemaakt. Overal hoor ik hetzelfde geluid dat dit ongekend is en men is zich aan het opmaken voor een zware storm.
De situatie die ik wil voorkomen is dat ik mijn cash buffer op ga eten en eind dit jaar op een markt terecht kom met een hoge beschikbaarheid. Lopende inzetten zullen ook af gaan lopen, waar er waarschijnlijk minder vraag gaat zijn. Dit betekent dat je klussen moet gaan doen die verder weg zijn, inhoudelijk minder aantrekkelijk zijn en een lager tarief kennen. De redenen voor mij om te gaan ZZP-en komen hiermee in het gedrang (zelf kunnen bepalen waar, wanneer en hoeveel ik werk).
Op dit moment ben ik zelfs de mogelijkheden aan het verkennen om weer ergens in loondienst te gaan (auw, trots

). De vacatures om in dienst te komen zijn nu nog aanwezig. Deze zijn voor de huidige crisis geaccordeerd en uitgezet. Het is maar de vraag wat er voor terugkomt als ze gevuld of gesloten zijn. Ik heb nu nog bewegingsvrijheid, die je misschien niet meer hebt als ik stoïcijns door blijf zetten met de kans om op een ingestorte markt terecht te komen.
Mijn oud-werkgever, waar ik nog steeds een hele goede relatie mee heb, kan mij op dit moment niet terugnemen. Enkel als ik een klus zou hebben, maar dan kan ik net zo goed onder eigen naam gaan. Dit kan ik begrijpen; het is maar een klein bedrijf welke zich nu ook aan het voorbereiden is op de komende storm. Ik neem het ze dan ook niet kwalijk.
Het doorzetten kan er voor zorgen dat je een gat in je CV krijgt omdat je een langere periode niet actief bent in je vakgebied. Ook voor de geestelijke gezondheid zou het geen goed idee zijn om lang beschikbaar te zijn.
Moet ik eieren voor mijn geld kiezen en veilig weer ergens in loondienst gaan nu het nog kan? Dit ook met het grotere plaatje van vrijheid (financiële onafhankelijkheid) in het achterhoofd. Bescherming van mijn opgebouwde vermogen is voor mij van belang. Een lagere, maar stabiele cashflow kan uiteindelijk meer opleveren dan lang beschikbaar zijn en als ZZP-er op een slechte markt te moeten opereren. Daarnaast blijf je actief in het vakgebied en behoud je je waarde. In de toekomst (zeg over 2 jaar) zou ik dan opnieuw de sprong kunnen wagen als die behoefte er nog is. Ook zou ik 32 uur in loondienst kunnen gaan en kijken of het mogelijk is om nog 1 dag per week te besteden aan de verkoop van training op het gebied van testautomatisering en technisch testen.
Ik wil een rationele keuze maken en moet dus mijn trots even opzij zetten. Lang verhaal kort ben ik benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...