Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvine
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 01:08
real-doc schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:32:
[...]

Ik zou ook altijd even controleren hoeveel marge de tussenpartij heeft en hoe de inhuurketen eruit ziet. Ik zie lage tarieven nog weleens voorbij komen als er bijvoorbeeld meerdere partijen tussen zitten, die allemaal hun marge willen hebben. Het feit dat jij een laag uurtarief krijgt, wil namelijk niet zeggen dat je klant weinig voor je betaalt en dat kan nog weleens rare situaties opleveren.
Ja inderdaad ik gok dat het dit zal zijn geweest. maar dan weet ik iniedergeval dat ik er niet kilometers naast zat het was een gecombineerde rol van 2e / 3e lijns support en senior systeembeheer

Ben overigens niet actief op zoek maar zoals vele wordt je dagelijks gebeld of gemaild met aanbod en door de corona crisis toch beetje aan het rondkijken voor een opdracht vandaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
marvine schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:12:
Korte vraag het uur tarief voor een medior Systeembeheerder met relevante kennis en +6 jaar ervaring ligt toch tussen de 60-75 of zit ik er nu helemaal naast ?
De ene medior is natuurlijk de ander niet, maar je zit redelijk goed (pre-corona). Senoir begint meestal rond de €80 p/u. Vergeet niet dat een tussenpersoon meestal rond een tientje vangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bah, ik ben mijn boekjaar 2019 aan het afronden voor de belastingaangifte, kom ik net over het maximaal aantal boekingen voor het ZZP pakket bij e-boekhouden. Het voelt nogal lullig dat ik voor iets van 5 boekingen extra naar het duurdere pakket over moet stappen ( Scheelt maar € 6,- per maand, maar toch )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Beste Tweakers! Recentelijk ben ik voor mijzelf begonnen (en heel erg veel aan dit topic gehad :) ). Helaas nu zo blijkt de meest slechte timing ooit -O-

Members only: Korte situatieschets met wat financiële zaken
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Reden om zelfstandig te gaan is een stuk vrijheid. Ik wil graag zelf bepalen waar ik werk, wanneer ik werk en hoeveel ik werk. Minder reistijd, een inhoudelijk interessante klus en tussen klussen in kunnen beslissen om wat langer vrij te nemen. Ook is mijn plan om 32 uur bij een klant te werken en 8 uur te besteden aan het uitwerken, verkopen en geven van trainingen in mijn vakgebied (vind ik erg leuk om te doen en altijd veel positieve feedback op gehad). Tot slot zal het extra inkomen bijdragen aan mijn doel om financieel onafhankelijk te zijn.

Vrijheid is voor mij het grote plaatje. Het laatstgenoemde, financiële onafhankelijkheid, is slechts een middel om dat in onze maatschappij te bereiken. Dat ik nu zelfstandig kan werken en keuzes maken is een eerste stap richting die vrijheid.

De stap van loondienst naar het ZZP-schap was voor mij erg klein. Ik heb een redelijk goed netwerk en haalde in loondienst regelmatig mijn eigen klussen binnen of werd op naam gevraagd. Als je als software tester technisch bent en code kunt schrijven ben je veelgevraagd. Leaseauto’s heb ik nooit behoefte aan gehad en een eigen auto had ik al in bezit. Ook bouwde ik geen pensioen op via mijn werkgever (kreeg gewoon een bak geld en regel het verder zelf maar). Uiteraard bouw ik dat wel in eigen beheer op (zie financiële onafhankelijkheid). Allemaal zaken die je moet hebben of doen om te kunnen ZZP-en had of deed ik al. Niets om je tegen te houden zou je zeggen!

Per 1 februari ben ik voor mijzelf gestart (toen ik in november mijn ontslag bekend maakte had ik deze coronacrisis nooit kunnen voorspellen). Begin maart had ik een klus. Helaas werd die afgezegd vanwege budget dat toch niet beschikbaar was (dit was nog voor corona). Niets aan de hand, ben wel wat gewend in de detachering. We zoeken vrolijk verder!

Een week later kwamen alle coronamaatregelen. Afspraken/leads uit mijn netwerk werden afgezegd en ook publieke aanvragen via de bekende tussenpartijen zijn allemaal gigantisch teruggelopen. Zeker het noorden, waar ik woonachtig ben, is het compleet stil op dat gebied.

Ik verwacht sowieso voor 1 juni geen inzet meer te kunnen realiseren. Niemand weet waar die aan toe is en schuift angstvallig de boel voor zich uit. Wellicht dat het zou lukken om tegen het eind van de zomer een inzet te bewerkstelligen.

Afgelopen dagen heb ik geprobeerd mijzelf zo goed mogelijk te informeren over de impact van de aanstaande economische crisis (deze verwacht ik dus wel). Zelf ben ik sinds 2011 werkzaam in de IT en heb enkel de goede tijden meegemaakt. Ik heb contact gezocht met ondernemers en intermediairs in de IT detachering die de crisis van 2008 en 2001 hebben meegemaakt. Overal hoor ik hetzelfde geluid dat dit ongekend is en men is zich aan het opmaken voor een zware storm.

De situatie die ik wil voorkomen is dat ik mijn cash buffer op ga eten en eind dit jaar op een markt terecht kom met een hoge beschikbaarheid. Lopende inzetten zullen ook af gaan lopen, waar er waarschijnlijk minder vraag gaat zijn. Dit betekent dat je klussen moet gaan doen die verder weg zijn, inhoudelijk minder aantrekkelijk zijn en een lager tarief kennen. De redenen voor mij om te gaan ZZP-en komen hiermee in het gedrang (zelf kunnen bepalen waar, wanneer en hoeveel ik werk).

Op dit moment ben ik zelfs de mogelijkheden aan het verkennen om weer ergens in loondienst te gaan (auw, trots :'( ). De vacatures om in dienst te komen zijn nu nog aanwezig. Deze zijn voor de huidige crisis geaccordeerd en uitgezet. Het is maar de vraag wat er voor terugkomt als ze gevuld of gesloten zijn. Ik heb nu nog bewegingsvrijheid, die je misschien niet meer hebt als ik stoïcijns door blijf zetten met de kans om op een ingestorte markt terecht te komen.

Mijn oud-werkgever, waar ik nog steeds een hele goede relatie mee heb, kan mij op dit moment niet terugnemen. Enkel als ik een klus zou hebben, maar dan kan ik net zo goed onder eigen naam gaan. Dit kan ik begrijpen; het is maar een klein bedrijf welke zich nu ook aan het voorbereiden is op de komende storm. Ik neem het ze dan ook niet kwalijk.

Het doorzetten kan er voor zorgen dat je een gat in je CV krijgt omdat je een langere periode niet actief bent in je vakgebied. Ook voor de geestelijke gezondheid zou het geen goed idee zijn om lang beschikbaar te zijn.

Moet ik eieren voor mijn geld kiezen en veilig weer ergens in loondienst gaan nu het nog kan? Dit ook met het grotere plaatje van vrijheid (financiële onafhankelijkheid) in het achterhoofd. Bescherming van mijn opgebouwde vermogen is voor mij van belang. Een lagere, maar stabiele cashflow kan uiteindelijk meer opleveren dan lang beschikbaar zijn en als ZZP-er op een slechte markt te moeten opereren. Daarnaast blijf je actief in het vakgebied en behoud je je waarde. In de toekomst (zeg over 2 jaar) zou ik dan opnieuw de sprong kunnen wagen als die behoefte er nog is. Ook zou ik 32 uur in loondienst kunnen gaan en kijken of het mogelijk is om nog 1 dag per week te besteden aan de verkoop van training op het gebied van testautomatisering en technisch testen.

Ik wil een rationele keuze maken en moet dus mijn trots even opzij zetten. Lang verhaal kort ben ik benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou doen wat als eerste op je pad komt. De kans dat je te snel hapt is in beide situaties aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:48

sebasd

loopt op espresso

BoyGenius schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:24:
Ik wil een rationele keuze maken en moet dus mijn trots even opzij zetten. Lang verhaal kort ben ik benieuwd wat jullie van mijn situatie vinden :)
Ik zit in dezelfde hoek (testautomatisering), heb ongeveer dezelfde doelen als freelancer (vrijheid), ben momenteel voornamelijk bezig met training geven (meestal 'live', momenteel online) en heb eigenlijk meer dan genoeg werk. De markt in 'onze' hoek is niet ingestort, gelukkig. Enige voordeel dat ik misschien heb is dat ik al wat langer freelancer ben en ervaring en een naam heb opgebouwd als trainer, maar ik zie niet waarom een ander dat niet zou kunnen. Vraag genoeg voor online training..

Stuur gerust eens een DM als je wil sparren met een vakgenoot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram9205
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 09:52

Ik verwacht sowieso voor 1 juni geen inzet meer te kunnen realiseren. Niemand weet waar die aan toe is en schuift angstvallig de boel voor zich uit. Wellicht dat het zou lukken om tegen het eind van de zomer een inzet te bewerkstelligen.
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. 1 maart gestart als freelance Software Engineer om vergelijkbare redenen (maar dan in het verre zuiden van Nederland).

Tot nu toe heb ik ook geen opdracht kunnen scoren, maar ik heb wel een aantal leads waarmee ik verwacht binnenkort wel een opdracht te hebben.

Ik weet niet hoe het in de Software Testing hoek zit maar qua development lijken dingen nog gewoon door te lopen.

Als het in jouw netwerk echt allemaal stil ligt en je verder ook geen uitzicht hebt op een opdracht (geen gesprekken gepland etc) dan zou ik zeker overwegen om tijdelijk terug in loondienst te gaan als dat wel een optie is. Zonde om je buffer nu helemaal te verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De markt lijkt aanzienlijk verslechterd maar mog zeker niet dood.

Van belang is op macro niveau wel dat er snel uitzicht moet komen over de duur van de lockdown. gaat dat een beetje vlot dan zal de schade meevallen. Duurt het lang dan hebben we de zwaarste recessie van de eeuw te pakken.

Overigens was 2008-2009 ook fors, -5% ineens. Maar behoudens een periode van een aantal maanden dat de markt even heel koud was, is er nooit een hoge werkloosheid in de IT of techniek ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:40:
Bah, ik ben mijn boekjaar 2019 aan het afronden voor de belastingaangifte, kom ik net over het maximaal aantal boekingen voor het ZZP pakket bij e-boekhouden. Het voelt nogal lullig dat ik voor iets van 5 boekingen extra naar het duurdere pakket over moet stappen ( Scheelt maar € 6,- per maand, maar toch )
Paar facturen van dezelfde leverancier samenvoegen? O-)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:07:
[...]

Paar facturen van dezelfde leverancier samenvoegen? O-)
Ja, daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken :), maar hou mijn boekhouding liever gewoon volledig, sowieso kom je anders in de knel met BTW termijnen en dergelijke. Sowieso grote kans dat ik dit jaar nog meer boekingen heb, dus dan moet ik er toch aan.

De kosten stellen ook niet veel voor, maar toch voelt het flauw :/

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Haha ja snap ik. Als het echt om een paar boekingen gaat is dat wel jammer. Ik heb gewoon dat Abbie van 15 euro (plus 10 voor die uren module) hoef iig nergens aan te denken qua aantal boekingen... (heb daardoor wel weer de nodige afrondingsverschillen want de factuur houdt wel rekening met "eerst optellen dan pas BTW" maar de openstaande post doet het wel per factuurregel. Dus heb op veel facturen nu opeens 5 cent verschil: factuurbedrag is correct, dat betaald de klant, maar de openstaande post is een paar cent meer 8)7 maar dat is weer een ander verhaal :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11

AJM

Beste Tweakers! Recentelijk ben ik voor mijzelf begonnen (en heel erg veel aan dit topic gehad :) ). Helaas nu zo blijkt de meest slechte timing ooit -O-

***members only***

Reden om zelfstandig te gaan is een stuk vrijheid. Ik wil graag zelf bepalen waar ik werk, wanneer ik werk en hoeveel ik werk. Minder reistijd, een inhoudelijk interessante klus en tussen klussen in kunnen beslissen om wat langer vrij te nemen. Ook is mijn plan om 32 uur bij een klant te werken en 8 uur te besteden aan het uitwerken, verkopen en geven van trainingen in mijn vakgebied (vind ik erg leuk om te doen en altijd veel positieve feedback op gehad). Tot slot zal het extra inkomen bijdragen aan mijn doel om financieel onafhankelijk te zijn.

Vrijheid is voor mij het grote plaatje. Het laatstgenoemde, financiële onafhankelijkheid, is slechts een middel om dat in onze maatschappij te bereiken. Dat ik nu zelfstandig kan werken en keuzes maken is een eerste stap richting die vrijheid.

De stap van loondienst naar het ZZP-schap was voor mij erg klein. Ik heb een redelijk goed netwerk en haalde in loondienst regelmatig mijn eigen klussen binnen of werd op naam gevraagd. Als je als software tester technisch bent en code kunt schrijven ben je veelgevraagd. Leaseauto’s heb ik nooit behoefte aan gehad en een eigen auto had ik al in bezit. Ook bouwde ik geen pensioen op via mijn werkgever (kreeg gewoon een bak geld en regel het verder zelf maar). Uiteraard bouw ik dat wel in eigen beheer op (zie financiële onafhankelijkheid). Allemaal zaken die je moet hebben of doen om te kunnen ZZP-en had of deed ik al. Niets om je tegen te houden zou je zeggen!

Per 1 februari ben ik voor mijzelf gestart (toen ik in november mijn ontslag bekend maakte had ik deze coronacrisis nooit kunnen voorspellen). Begin maart had ik een klus. Helaas werd die afgezegd vanwege budget dat toch niet beschikbaar was (dit was nog voor corona). Niets aan de hand, ben wel wat gewend in de detachering. We zoeken vrolijk verder!

Een week later kwamen alle coronamaatregelen. Afspraken/leads uit mijn netwerk werden afgezegd en ook publieke aanvragen via de bekende tussenpartijen zijn allemaal gigantisch teruggelopen. Zeker het noorden, waar ik woonachtig ben, is het compleet stil op dat gebied.

Afgelopen dagen heb ik geprobeerd mijzelf zo goed mogelijk te informeren over de impact van de aanstaande economische crisis (deze verwacht ik dus wel). Zelf ben ik sinds 2011 werkzaam in de IT en heb enkel de goede tijden meegemaakt. Ik heb contact gezocht met ondernemers en intermediairs in de IT detachering die de crisis van 2008 en 2001 hebben meegemaakt. Overal hoor ik hetzelfde geluid dat dit ongekend is en men is zich aan het opmaken voor een zware storm.

De situatie die ik wil voorkomen is dat ik mijn cash buffer op ga eten en eind dit jaar op een markt terecht kom met een hoge beschikbaarheid. Lopende inzetten zullen ook af gaan lopen, waar er waarschijnlijk minder vraag gaat zijn. Dit betekent dat je klussen moet gaan doen die verder weg zijn, inhoudelijk minder aantrekkelijk zijn en een lager tarief kennen. De redenen voor mij om te gaan ZZP-en komen hiermee in het gedrang (zelf kunnen bepalen waar, wanneer en hoeveel ik werk).

Op dit moment ben ik zelfs de mogelijkheden aan het verkennen om weer ergens in loondienst te gaan (auw, trots :'( ). De vacatures om in dienst te komen zijn nu nog aanwezig. Deze zijn voor de huidige crisis geaccordeerd en uitgezet. Het is maar de vraag wat er voor terugkomt als ze gevuld of gesloten zijn. Ik heb nu nog bewegingsvrijheid, die je misschien niet meer hebt als ik stoïcijns door blijf zetten met de kans om op een ingestorte markt terecht te komen.

Mijn oud-werkgever, waar ik nog steeds een hele goede relatie mee heb, kan mij op dit moment niet terugnemen. Enkel als ik een klus zou hebben, maar dan kan ik net zo goed onder eigen naam gaan. Dit kan ik begrijpen; het is maar een klein bedrijf welke zich nu ook aan het voorbereiden is op de komende storm. Ik neem het ze dan ook niet kwalijk.

Het doorzetten kan er voor zorgen dat je een gat in je CV krijgt omdat je een langere periode niet actief bent in je vakgebied. Ook voor de geestelijke gezondheid zou het geen goed idee zijn om lang beschikbaar te zijn.

Moet ik eieren voor mijn geld kiezen en veilig weer ergens in loondienst gaan nu het nog kan? Dit ook met het grotere plaatje van vrijheid (financiële onafhankelijkheid) in het achterhoofd. Bescherming van mijn opgebouwde vermogen is voor mij van belang. Een lagere, maar stabiele cashflow kan uiteindelijk meer opleveren dan lang beschikbaar zijn en als ZZP-er op een slechte markt te moeten opereren. Daarnaast blijf je actief in het vakgebied en behoud je je waarde. In de toekomst (zeg over 2 jaar) zou ik dan opnieuw de sprong kunnen wagen als die behoefte er nog is. Ook zou ik 32 uur in loondienst kunnen gaan en kijken of het mogelijk is om nog 1 dag per week te besteden aan de verkoop van training op het gebied van testautomatisering en technisch testen.

Ik weet niet welke sites je allemaal bijhoudt voor opdrachten, maar ik zie op deze site wel een paar testopdrachten met locatie in het noorden van het land:
https://www.sqout.nl/inde...esults/noredirectdetail/1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

Er komen echt nog wel aardig wat opdrachten voorbij; http://www.peopleatwork.nl/zoek/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Woy schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:40:
Even contact opnemen met Supportdesk. Die heeft mij goed geholpen. In mijn geval miste ik ook een paar boekingen. Ze zetten heb pakket tijdelijk hoger, en na het uitvoeren van de boekingen weer terug….kosten 0,-. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

_Arthur schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:25:
Er komen echt nog wel aardig wat opdrachten voorbij; http://www.peopleatwork.nl/zoek/
Als je over heel Nederland naar alle vakgebieden en disciplines kijkt is er inderdaad nog wel activiteit. Aanvragen waar ik realistisch gezien op zou kunnen reageren (kennis, kunde en locatie) is wel een heel stuk dunner gezaaid. De aanvragen die er tussen staan zijn mij bekend. Wel een handig linkje als verzamelbak, ik heb hem even gebookmarked. Bedankt :)
AJM schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:07:
[...]

Ik weet niet welke sites je allemaal bijhoudt voor opdrachten, maar ik zie op deze site wel een paar testopdrachten met locatie in het noorden van het land:
https://www.sqout.nl/inde...esults/noredirectdetail/1
Voor de publieke aanvragen (merendeels is dat overheid hier in het noorden) zoek ik uit welke mantelpartijen ze hebben. Je komt dan sowieso bij de grote brokers uit en (hier in het noorden in ieder geval) bij samenwerkingen van kleinere partijen die optreden als één leverancier richting een organisatie.

Grotere partijen:
  • HeadFirst
  • De Staffing Groep (voormalig IT Staffing)
  • Need Staffing (voormalig SQL Integrator)
  • Ordina (via SourcePower)
  • Atos (via Inhuurdesk.nl)
  • Sogeti (via Yellow Friday)
Kleinere noordelijke partijen:
  • Seven Stars
  • New Nexus
  • Get There
  • TopX
  • BQA
  • Full Red
Bij al deze grote en kleine partijen ken ik ook mensen vanuit mijn netwerk, wat een voordeel kan zijn i.p.v. één van de zovelen te zijn via hun portals. Maar heeft afgelopen 3/4 weken nog niets opgeleverd dus :P

De partij Sqout die je noemt is een bureautje wat zich er tussen probeert te drukken. Zij hebben geen contracten met de organisaties, maar leveren je CV gewoon aan bij één van de mantelpartijen in de hoop dat ze marge kunnen pakken. Althans, hier in het noorden hebben ze geen directe contracten. De vacatures voor freelance software testen die ze in Friesland, Groningen en Drenthe hebben staan zijn mij allen bekend en zijn ook allemaal al gevuld of staan niet meer open.

Al de tussenbureautjes vertroebelen de boel wel trouwens. Dat zie je ook op freelance.nl wel gebeuren. Dan zet een mantelpartij een aanvraag uit en vervolgens zie je die aanvraag gewoon meerdere keren terugkomen. Veel van die aanvragen blijven ook maar rondzweven, terwijl als je naar de bron gaat (inhurende organisatie en mantelpartijen) blijkt dat die aanvraag allang niet meer uit staat /rant :P

Toch bedankt voor je tip en meedenken, dat waardeer ik :)
t_captain schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:05:
De markt lijkt aanzienlijk verslechterd maar mog zeker niet dood.

Van belang is op macro niveau wel dat er snel uitzicht moet komen over de duur van de lockdown. gaat dat een beetje vlot dan zal de schade meevallen. Duurt het lang dan hebben we de zwaarste recessie van de eeuw te pakken.

Overigens was 2008-2009 ook fors, -5% ineens. Maar behoudens een periode van een aantal maanden dat de markt even heel koud was, is er nooit een hoge werkloosheid in de IT of techniek ontstaan.
De recessie is al een aantal jaren 'over datum' als je kijkt naar de 'gewone' cycli. We hebben het voor ons uit weten te schuiven via centrale banken die maar geld uit het niets blijven creëren. Ik vrees zelf dat het best nog wel eens zwaar kan worden. Corona zal de schuld krijgen van deze economische crisis, maar eigenlijk komt het heel ergens anders vandaan.

Overigens realiseer ik mij wel dat ik nog steeds in een luxe positie verkeer door werkzaam zijn te zijn in een branch waar (normaliter) veel vraag naar mensen is en door goede buffers te hebben. Er zijn mensen die het een stuk zwaarder (gaan) hebben.
Bram9205 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 23:03:
[...]

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje. 1 maart gestart als freelance Software Engineer om vergelijkbare redenen (maar dan in het verre zuiden van Nederland).

Tot nu toe heb ik ook geen opdracht kunnen scoren, maar ik heb wel een aantal leads waarmee ik verwacht binnenkort wel een opdracht te hebben.

Ik weet niet hoe het in de Software Testing hoek zit maar qua development lijken dingen nog gewoon door te lopen.

Als het in jouw netwerk echt allemaal stil ligt en je verder ook geen uitzicht hebt op een opdracht (geen gesprekken gepland etc) dan zou ik zeker overwegen om tijdelijk terug in loondienst te gaan als dat wel een optie is. Zonde om je buffer nu helemaal te verbranden.
Development zie ik inderdaad nog wel het e.e.a. langskomen, ook hier in het noorden. Ik kan zeker code schrijven, maar zou mijzelf ook niet als een volwaardig programmeur willen omschrijven :P. Wat dat betreft is development wel de beste hoek om in te zitten. Uiteindelijk heb je minimaal een bouwer nodig als organisatie. Alles er om heen kan meerwaarde opleveren, maar is niet direct noodzakelijk om iets te realiseren.
sebasd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:41:
[...]

Ik zit in dezelfde hoek (testautomatisering), heb ongeveer dezelfde doelen als freelancer (vrijheid), ben momenteel voornamelijk bezig met training geven (meestal 'live', momenteel online) en heb eigenlijk meer dan genoeg werk. De markt in 'onze' hoek is niet ingestort, gelukkig. Enige voordeel dat ik misschien heb is dat ik al wat langer freelancer ben en ervaring en een naam heb opgebouwd als trainer, maar ik zie niet waarom een ander dat niet zou kunnen. Vraag genoeg voor online training..

Stuur gerust eens een DM als je wil sparren met een vakgenoot :)
Tof! Ik maak graag gebruik van je aanbod en stuur je straks even een DM _/-\o_
jadjong schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:06:
Ik zou doen wat als eerste op je pad komt. De kans dat je te snel hapt is in beide situaties aanwezig.
Heel mooi antwoord. Ik merk aan mezelf dat ik in rondjes blijf denken over wat nu verstandig is om te doen. Het is een vreemde situatie omdat niemand een idee heeft waar dit allemaal heen gaat. Misschien is deze tactiek in deze situatie wel de beste :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik denk dat je een relistische blik op de markt hebt.

Voor iemand met de juiste skills is er nog wel wat te vinden. Alleen in een downturn kun je iets minder kritisch zijn. Misschien vind je een klus wat verder van huis. Misschien niet je favoriete soort werkzaamheden of werkomgeving, maar je zult wel iets vinden.

Je bent gekukkig in de positie dat je kritisch kunt zijn.

Tip: het is heel belangrijk om een visie te hebben wat je graag en goed doet (en waar een goede markt voor is natuurlijk). Projecten, cursussen en andere activiteiten moeten daar die kant toewerken. Liever concessies op vlakken zoals reistijd of uurtarief dan de inhoud van een project. Vooral als een project wat lang duurt, heb je het risico dat je daarna steeds opnieuw voor dat soort klussen wordt gevraagd en niet voor wat je echt wil doen. Klanten kopen ervaring, geen ambitie.
De recessie is al een aantal jaren 'over datum' als je kijkt naar de 'gewone' cycli. We hebben het voor ons uit weten te schuiven via centrale banken die maar geld uit het niets blijven creëren. Ik vrees zelf dat het best nog wel eens zwaar kan worden. Corona zal de schuld krijgen van deze economische crisis, maar eigenlijk komt het heel ergens anders vandaan.

[...]
Als ik naar de grafieken van het CBS kijk, is het ongeveer tijd voor een dip. Niet jaren overtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Bedankt, goed om te horen dat ik er niet compleet naast zit met mijn kijk op de markt :P
t_captain schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:54:
Tip: het is heel belangrijk om een visie te hebben wat je graag en goed doet (en waar een goede markt voor is natuurlijk). Projecten, cursussen en andere activiteiten moeten daar die kant toewerken. Liever concessies op vlakken zoals reistijd of uurtarief dan de inhoud van een project. Vooral als een project wat lang duurt, heb je het risico dat je daarna steeds opnieuw voor dat soort klussen wordt gevraagd en niet voor wat je echt wil doen. Klanten kopen ervaring, geen ambitie.
Dit vind ik echt een goede tip. Door klussen te doen die inhoudelijk niet goed bij je passen geloof ik graag dat je het risico loopt om daar op een gegeven moment in te blijven hangen.

Inmiddels via DM ook contact met @sebasd. Toch weer tof wat een community dan op kan leveren d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 08:37
Hoe zit het eigenlijk met tussenpartijen als je niet tot een deal komt, maar je weet wel wie de klant is. Is er een soort gebruikelijke periode waarna je die klant wel rechtstreeks kan benaderen?

Even wat concreter: Recruiter X benaderde mij met een 'concrete opdracht'. Na een hoop gesteggel, nee, de klant (A) onbereikbaar, dus beter om door. Mogelijk klant B, via buro Y, ook afgeketst.
Dan klant C, op gesprek geweest, X, C, en ik enthousiast, gesproken over mogelijke inzetperiode, waarvan ik nadelen zag, maar C juist niet. Daarna een mail met afzegging, want die nadelen waren nu toch wel nadelen... :-( En oh ja, de marge die X ging rekenen was flink ruimer dan hun indicatie in mijn eerste gesprekken met ze...

Nu ken ik dus klant A, B, C en een andere partij Y. In hoeverre is het kies om deze partijen nu rechtstreeks te benaderen? Dit was allemaal in januari en eerder.

Saillant detail hier is dat ik bij partij Y twee losstaande keren (8 jaar, en 5 jaar geleden) uitgenodigd ben voor een gesprek over een vaste baan. De eigenaren hebben het verkocht, en de nieuwe eigenaar is een zwager van een vriend. In de gesprekken die ik had kwam het erop neer dat ze niet genoeg .net werk hadden, dus had ik nu niet zelf bedacht om ze nu te benaderen. |:(

[ Voor 75% gewijzigd door Jogai op 07-04-2020 14:50 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Dat ligt geheel aan de situatie, waarom ging het niet door? Kwam je er met de klant niet uit? Dan heeft nog een keer geen zin.
Kwam je er met de tussenpersoon niet uit? Dan kan het variëren van:

contractueel afgedwongen; dus nee, tot niet netjes; dus misschien, tot sod them; "hey klant, ik wil de klus wel doen hoor!"

Hou er wel rekening mee dat sommige tussenpartijen een mantel hebben. Dan heb je kans dat je er "nooit" meer terecht kunt.

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Jogai zolang jij geen overeenkomst met de tussenpartij hebt zie ik geen probleem waarom je de klant niet zelf zou kunnen benaderen. Het is natuurlijk wel mogelijk dat de klant zelf een overeenkomst met de tussenpartij heeft waardoor het niet mogelijk is om met jou in zee te gaan, maar dat hoor je dan vanzelf van de klant.

Zelf zou ik niet zoveel moeite hebben om direct contact te zoeken als het contract afgeketst is door een starre houding van de tussenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Jogai Waarom vraag je het de tussenpersoon niet gewoon? Als die aangeeft dat het niet mag dan kan je altijd vragen waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
@Deveon Die zullen zowieso beargumenteren dat het niet de bedoeling is, dus hoor ik graag wat de ervaringen zijn. Ik ben nog maar sinds 5 weken als fulltimer bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Volgens mij is het niet zo belangrijk om te kijken naar afspraken op papier, maar de focus te leggen op fatsoen. Volgens mij wil je in het algemeen gewoon de vrede bewaren, omdat je nooit weet wanneer je ze wel nodig hebt.

Echter, je hebt hopelijk geen concurrentiebeding met de recruiter afgesproken (dat is nl niet normaal). Bovendien geldt de afspraak die je (ook mondeling) maakt met de recruiter alleen voor die ene concrete opdracht. Gaat die niet door, dan sta je vrij om bij een volgende opdracht van die opdrachtgever een andere route te kiezen (andere tussenpartij of direct). Het zou anders ook wel heel lastig worden: tussenpartij A klopt bij je aan voor klant 1, maar dat gaat niet door. Nu zou je opeens nooit meer bij klant 1 wat mogen doen als het niet via partij A is? Nee, zo werkt dat niet.

Mocht partij A je later benaderen voor opdracht 2 bij dezelfde opdrachtgever, dan kun je natuurlijk gewoon aangeven dat je al bent aangeboden voor die opdracht (je kunt gewoon achterwege laten of dat direct is of via andere partij). Tussenpartijen willen nl niet dat je ergens 2x komt te liggen, want die doen graag alsof je exclusief bij hun hoort. Bovendien wordt dan rap duidelijk wat de onderliggende marges zijn en zijn opdrachtgevers gek als ze voor de duurdere tussenpartij kiezen met dezelfde kandidaat.

Houdt er echter wel rekening mee dat opdrachtgevers soms uitsluitend via tussenpartijen willen werken. Soms is dat zelfs maar een beperkte lijst. Daar kom je dan snel genoeg achter als je contact zoekt.

Overigens moet je wel oppassen met het uitschakelen van tussenpartijen nadat je via hun op een opdracht zit. Ten 1e heb je voor de duur van dat contract geen keus. Ten 2e zit de opdrachtgever vaak vast aan de tussenpartij zodra ze eenmaal de opdracht gunnen (jij krijgt de opdracht via de tussenpartij). Als ik me niet vergis dekt dat verlengingen en een bepaald aantal maanden daarna (om te voorkomen dat ze niet verlengen via tussenpartij maar jij direct inhuren voor het vervolg). Vaak staat er ook wel iets over in de overeenkomst die jij hebt met de tussenpartij, zij het in afgeslankte vorm. De tussenpartij wil nl niet buitengesloten worden, zodat ze zo lang mogelijk kunnen profiteren van de inzet/inkomsten.

Dat is ook direct een aandachtspunt voor jezelf voordat je die overeenkomst tekent: ga er van uit dat je vastzit aan de tussenpartij en zij hetzelfde tarief blijven vangen. Probeer dus te onderhandelen dat er een afbouwregeling wordt opgenomen. Bv dat zij hun tarief bij elke verlenging x euro verlagen. Daar zullen ze moeilijk over doen, maar proberen kan geen kwaad. Uiteindelijk is het bullshit dat de tussenpartij bv 3 jaar lang 15 euro/uur vangt terwijl ze alleen bij de 1e periode echt tijd er in hebben gestopt. Een andere optie die je hebt is je eigen tarief jaarlijks verhogen. In dat geval zal de tussenpartij wel moeten zakken, want de opdrachtgever gaat echt niet meer betalen. In dat geval moet je wel zorgen dat je de mogelijkheid van een jaarlijkse tariefverhoging hebt opgenomen in je algemene voorwaarden en deze voorwaarden deelt met de tussenpartij voordat je de overeenkomst tekent. Als je dan ook nog zorgt dat in die overeenkomst geen tegenstrijdige passage zit en dat er iets staat over dat jous algemene voorwaarden van toepassing zijn, dan hebben zij weinig om bezwaar tegen te maken. Hou het wel fatsoenlijk/schappelijk (bv verhoging van 2-5 euro), anders heb je wel degelijk gezeik/zeggen zij de overeenkomst gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
@gold_dust Software wordt alleen je eigendom bij niet betalen als je dat contractueel hebt geregeld. Bij hele grote bedrijven zie je dat ze een escrow regeling hebben opgenomen maar neem aan dat jij dat niet omgekeerd hebt gedaan.

Verder ben ik geen jurist, lijkt me goed om daarmee contact op te nemen voor je rechten en plichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De software is eigendom van de organisatie en indien je hier vooraf geen afspraken over hebt gemaakt heb je hier geen recht op. Je kan natuurlijk wel de curator benaderen om het voor een klein bedrag over te nemen. Ik denk alleen niet dat je het in mindering kan brengen op je openstaande facturen of zelfs iets van terugziet nadat de curator, belastingdienst en banken afbetaald zijn.

De hardware zou ik persoonlijk achter houden totdat de curator erom vraagt. Vaak hebben curatoren niet voldoende resources om onderzoek te doen waar ze nog zulke kleine bedragen vandaan kunnen halen. In deze situatie zullen ook zij om komen in het werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Dit is inderdaad een mooi moment om even met je zakelijke rechtsbijstandverzekering te bellen, zeker als je incasso service hebt, kijken of ze iets voor je kunnen betekenen. Die zullen je ook vertellen om je vorderingen neer te leggen bij de curator, maar dan is de kans idd klein dat je er nog iets van terug ziet. Ze kunnen dan waarschijnlijk wel de administratieve last daarvan van je overnemen.
Intellectueel eigendomsrecht 'opeisen' bestaat niet, je denkt waarschijnlijk vanuit de mindset 'wat heb ik nog van ze liggen hier', maar het eigendomsrecht ligt niet bij je thuis, ook al ligt daar wel een kopie van de software.

Verder zou ik me ernstig afvragen of je bij een doorstart verder zou moeten willen daar. Ik zou zelf niet willen werken bij een toko die onlangs failliet is verklaard. De kans dat ze je een tweede keer niet kunnen betalen is veel groter dan bij andere klanten. Tijd om op zoek te gaan naar iets anders. Mocht het later beter gaan, kan jij altijd nog je diensten aanbieden aan ze.

Ik zou ook, als ik jou was, meteen de TOZO aanvragen, want zo te horen ben je precies de doelgroep (als je niet gelijktijdig ook andere klanten had). Je kan het met terugwerkende kracht vanaf 1 Maart krijgen. Zal niet veel zijn vergeleken met je facturen, maar dan heb je tenminste iets van inkomsten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:04
Als je niet in Nederland woont, en je klant wel, onder welk recht valt je onvereenkomst met je opdrachtgever dan? Misschien is dit niet het juiste forum om dit te vragen :)

Ik kan me niet voorstellen dat er 'niks' contractueel is geregeld. In (Nederlandse) modelovereenkomsten staan paragrafen waarin duidelijk is opgenomen dat de leverancier (jij) geen aanspraakt maakt op wat voor intelectueel eigendomsrecht dan ook. De betaling of wanbetaling staat hiet compleet los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
bumble_bee schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:12:
Als je niet in Nederland woont, en je klant wel, onder welk recht valt je onvereenkomst met je opdrachtgever dan? Misschien is dit niet het juiste forum om dit te vragen :)
Dat staat in je overeenkomst.

Ik heb het zelf in artikel 10 opgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9bnNYKztzpd_UOqQvK_flL3h08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfxIJMw2PtNXjioMGVjs5a1z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Deveon schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:26:
De software is eigendom van de organisatie en indien je hier vooraf geen afspraken over hebt gemaakt heb je hier geen recht op.
Da's zo voor werknemers, niet voor bedrijven onderling (inc ZZP). Daar is het in principe omgekeerd. Maar dat zal ongetwijfeld in het contract afgedekt zijn.

@gold_dust nee; er is als er niks geregeld is uberhaupt geen overdracht van auteursrecht. Als daarover niks in het contract staat, zijn ze behoorlijk dom bezig geweest.

[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 08-04-2020 11:54 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56
Ernemmer schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:17:
[...]

Dat staat in je overeenkomst.

Ik heb het zelf in artikel 10 opgenomen.

[Afbeelding]
Wellicht nog eventueel ook opnemen in welk rechtbank-arrondissement een conflict beslecht wordt? Dat voorkomt dat je een klant hebt die je op een zeker punt naar een verre uithoek van 't land laat reizen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat kan, maar dan moeten het vorderingen boven de 25k zijn en daar heb ik nooit mee te maken, omdat ik per week factureer.
Daaronder is het altijd de rechtbank in/bij de woonplaats van de gedaagde. En in het geval van een geschil met een particulier mag het ook in/bij de plaats van de dagende partij.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 08-04-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:38
Ho, post mag worden verwijderd. Verkeerd ge-quote. 7(8)7

[ Voor 95% gewijzigd door ZveenT op 08-04-2020 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:03
Vervelend om te lezen. Sterkte!

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:01
Jogai schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:00:
[...]
En oh ja, de marge die X ging rekenen was flink ruimer dan hun indicatie in mijn eerste gesprekken met ze...
[...]
Dat zou voor mij genoeg reden zijn geweest om samenwerking met de tussenpersoon per direct te staken en rechtstreeks naar de klant te gaan. Wanneer er gelogen wordt over dat soort zaken is de tussenpersoon niet zuiver bezig.

Daarnaast uit jouw verhaal komt de tussenpersoon heel erg over als een CV schuiver die niet exclusief bezig is voor A, B, C of Y. Sowieso heb ik bij deze CV schuivers geen moeite om ze te bypassen aangezien zij toch geen meerwaarde leveren. Uiteraard wel voordat ik bemiddeld word door hen, en niet tijdens dat traject. Bij een tussenpersoon met een sterk netwerk zou ik dit niet doen.

Wanneer jij bij C wilt werken en C jou wilt hebben, maar het stuk liep o.a. door de marge (waarover gelogen is teven jou), dan rechtstreeks bij C aankloppen tenzij dit juridische afspraken tussen C en tussenpersoon niet mogelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door Hatsjoe op 09-04-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
Ze logen niet, maar tijdens het eerste gesprek noemden ze een indicatie van 10%, met een minimum, en dat ze he soms wat afronden naar boven. Dat leek mij duidelijk, en ik snap dat ze er zoveel mogelijk uit willen halen, dus dat ze soms een mooi naar boven afgerond bedrag kiezen.

Maar ja, dan net voor het gesprek bij de klant hoor ik dat ze een 'wat hoger tarief hadden neergelegd, just so you know'. Na het gesprek heb ik daar wel naar gevraagd, en zeiden ze dat ze daar nog over in onderhandeling waren. Voor mij natuurlijk een indicatie dat de klant dat tarief toch wat hoog vond. Dus, liegen niet, maar vond het ook niet heel netjes. Maar zoals ik zei, ik begin nog maar net, dus ik dacht dat dat misschien een handige insteek was bij het starten van onderhandelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Jogai schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:27:
Ze logen niet, maar tijdens het eerste gesprek noemden ze een indicatie van 10%, met een minimum, en dat ze he soms wat afronden naar boven. Dat leek mij duidelijk, en ik snap dat ze er zoveel mogelijk uit willen halen, dus dat ze soms een mooi naar boven afgerond bedrag kiezen.

Maar ja, dan net voor het gesprek bij de klant hoor ik dat ze een 'wat hoger tarief hadden neergelegd, just so you know'. Na het gesprek heb ik daar wel naar gevraagd, en zeiden ze dat ze daar nog over in onderhandeling waren. Voor mij natuurlijk een indicatie dat de klant dat tarief toch wat hoog vond. Dus, liegen niet, maar vond het ook niet heel netjes. Maar zoals ik zei, ik begin nog maar net, dus ik dacht dat dat misschien een handige insteek was bij het starten van onderhandelingen.
Wellicht handig dit van te voren duidelijk af te spreken zodat je weet wat de eindklant betaalt (uurtarief + marge). Bij mijn huidige opdracht heb ik het zelf ook niet handig gedaan daar het ook mijn 1e opdracht is. Bij mijn volgende opdracht onderhandel ik van te voren met mijn tussenpersoon (als die er is) zijn/haar marge. Geen percentage, gewoon een vast bedrag. Alle rek die er dan nog inzit bij de eindklant gaat dan naar mij toe.

Dat jij een hoger tarief kan rekenen omdat je goede skills hebt betekend niet dat de tussenpersoon daar van mee hoeft te profiteren voor het versturen van 1 factuur per maand. Daarom zou ik dus echt een vast bedrag afspreken in plaats van vaag gedoe met "minimaal 10%".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32
Zijn er hier ook mensen die vanuit zzp doorgegroeid zijn met hun onderneming naar bijvoorbeeld een consultancy bureau?

Of ervaringen met andere vormen van converteren van meerdere geïnteresseerde opdrachtgevers die je niet zelf aan kan nemen vanwege dat je maar 40 uur in een week hebt?

Ik vind het leuk om na te denken over de marketing kant van bedrijven geïnteresseerd krijgen, maja je kan jezelf niet klonen helaas. Dus meer vraag creëeren dan je aan kan bieden alleen handig als je op kan schalen of opdrachten verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Hertog_Martin schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:06:
Zijn er hier ook mensen die vanuit zzp doorgegroeid zijn met hun onderneming naar bijvoorbeeld een consultancy bureau?

Of ervaringen met andere vormen van converteren van meerdere geïnteresseerde opdrachtgevers die je niet zelf aan kan nemen vanwege dat je maar 40 uur in een week hebt?

Ik vind het leuk om na te denken over de marketing kant van bedrijven geïnteresseerd krijgen, maja je kan jezelf niet klonen helaas. Dus meer vraag creëeren dan je aan kan bieden alleen handig als je op kan schalen of opdrachten verdelen.
Dat zijn wel ideeën waar ik ook mee stoei in mijn hoofd. Voorlopig nog geen concrete plannen maar uiteindelijk daarnaartoe groeien trekt mij wel. Het is goed om ambities te hebben.

Ik denk dat als je die richting op gaat, je een serieus bedrijfsplan moet hebben en dan in zee moet gaan met financierders. In het begin zal je werknemers hebben die "op de bank" zitten terwijl jij je opdrachten binnen probeert te halen. Nu kan je hiervoor natuurlijk ook vermogen opbouwen en puur op je eigen inbreng teren, maar dat lijkt mij wat minder fijn.
In de aanloop uiteraard een goed netwerk hebben van potentiële klanten en potentiële werknemers. Ik zie nu regelmatig gebeuren dat kleine clubjes die net opgericht worden zo snel mogelijk opschalen qua aantal werknemers. De opdrachtgevers zijn er wel (althans, waren er), de werknemers is vaak een probleem.

Als er anderen zijn die ook met deze ideeën stoeien of dit wellicht zelfs al gedaan hebben hoor ik ook graag meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk als ik om mij heen kijk dan ken ik eigenlijk geen ondernemers die een onderneming mét personeel hebben weten op te zetten met 40 uur in de week, meestal eerder het dubbele.

Aangezien mijn familietijd heilig is ga ik daar zeker niet aan beginnen. Als ik met personeel aan de slag ga dan doen ik dat het liefste met 2 tot 4 andere zelfstandige die er hetzelfde over denken om zo het risico te spreiden en hooguit één dag per week aan “management” te besteden en drie tot vier dagen aan mijn eigen ZZP opdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hinotori
  • Laatst online: 05-08 14:36

Ik heb er wel eens over gedacht, om vervolgens tot de conclusie te komen dat dat niet is wat ik zoek. Aan de ene kant vind ik het risico in Nederland gewoon te groot. Met twee jaar loondoorbetalingsverplichting bij ziekte heeft de overheid precies die regelgeving verzonnen die kleine bedrijven tegenhoud om te groeien.

Verder staat mij het verdienmodel van een consultancybureau niet aan. Het afromen van de verdiensten van de werknemers met een of ander lulpraatje om daar zelf een dikke boterham aan over te houden, is juist een van de redenen waarom ik als zelfstandige probeer mijn boterham te verdienen. Wie het aandurft om vanuit een eenmanszaak of VOF een consultancybureau met flink wat personeel te runnen, daar zou ik bewondering voor hebben want failliet is dan ook meteen persoonlijk failliet. Maar in de IT ken ik die niet.

Waar ik meer in zou zien is het uitwerken van een soort coöperatie met andere zelfstandigen met ook andere expertises zodat je grotere klussen kunt aannemen. Maar ook daar alleen maar onder een egalitair model zonder poppetjes die als winststofzuiger hun werk doen.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ik zou er ook niet aan beginnen, het haalt heel je flexibiliteit die je nu als ZZP'er hebt weg. Daarnaast is die markt ook aardig verzadigd met kleine en grote toko's en eventuele midlance constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja afromen van tarieven en daar de winst uit halen is geen nobel streven. En dus niet leuk. Maar het commercieel tarief kan je verhogen wanneer je een heel team in kan zetten. Als Zzp'er heb je nu ook een lager commercieel tarief dan wanneer je via een Capgemini ingezet wordt.

Coöperatie oid is wel een idee inderdaad. Maar je wilt wel wat terug zien voor de marketing en sales effort die je er in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hinotori schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:54:
[...]

Verder staat mij het verdienmodel van een consultancybureau niet aan. Het afromen van de verdiensten van de werknemers met een of ander lulpraatje om daar zelf een dikke boterham aan over te houden, is juist een van de redenen waarom ik als zelfstandige probeer mijn boterham te verdienen.
Precies. Heel veel zzp-ers hebben ervaring bij softwarehuizen, en om dat model nou te gaan kopieren is vaak een beetje strijdig met de eigen beweegredenen.

Ooit heb je besloten dat je geen meerwaarde zag in de bemiddeling door een detacheringsbedrijf, en daarna moet je die meerwaarde gaan uitleggen aan je (potentiele) werknemers.

Daar komt nog een factor bij. Als bedrijf wil je een entry barrier hebben, een eigen stukje van de markt wat alleen voor jou is en waar een ander niet zomaar kan binnenkomen. Wat is de entry barrier van een detacheerder? De contacten en contracten met klanten en natuurlijk de specialisten die jij in dienst hebt. Vandaar dat je in die sector zoveel relatie- en concurrentiebedingen aantreft. Het is voor mij een bewijs dat het business model flinterdun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hinotori schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:54:
[...]
Verder staat mij het verdienmodel van een consultancybureau niet aan. Het afromen van de verdiensten van de werknemers met een of ander lulpraatje om daar zelf een dikke boterham aan over te houden, is juist een van de redenen waarom ik als zelfstandige probeer mijn boterham te verdienen.
Het is je als ondernemer vrij om een ander verdienmodel te faciliteren. Bijvoorbeeld een basissalaris met direct daar aangekoppeld een target. Zet de werknemer meer om dan het target dan mag hij daar 50 tot 75% van houden, eventueel nog een afhankelijkheid als hij zelf zijn opdracht regelt. Leaseauto? Target omhoog. Pensioen? Target omhoog. Nieuwe telefoon, laptop of zakelijke verantwoord kunnen dat jaar van de bonus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Mijn werkgever zijn 2 ZZP-ers die dit zo doen. Naast hun eigen werk doen ze het bedrijf als extra erbij.
Ik kan je vertellen dat het best wat tijd kost en zorgen (zeker als iemand wat langer op de bank zit) met zich mee brengt. Daarnaast enorm lastig om personeel te vinden die bij dit model past. Persoonlijk voor mij een werkgever met heel veel vrijheid, juist omdat het een klein bedrijf is.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 10-04-2020 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Het is niet óf freelancen, óf een consultancybureau met werknemers starten. Ik weet dat de meesten hier in de IT zitten, maar zo binair is het allemaal nou ook weer niet.

Er zijn tal van tussenvormen. Je kunt meer dan 40 uur per week aannemen door met een VA te werken, andere freelancers in te schakelen, processen te automatiseren, noem maar op.

Daar zijn flink wat voordelen aan verbonden; risicospreiding door het hebben van meerdere klanten, marge pakken op ingehuurde/geautomatiseerde uren, geen verplichte aanwezigheid bij de klant (mits je werkzaamheden dit toestaan), het oppakken van dingen je zelf leuk vindt en delegeren van minder leuke taken. Daarnaast verloopt de samenwerking vaak veel relaxter. Één klant die je €10.000 per maand betaalt verwacht ook dat je gedurende kantooruren direct bereikbaar bent, tien klanten die je allemaal €1.000 per maand betalen begrijpen het prima als je ze meestal een paar dagen later terug mailt.

Dit model zal voor veel freelancers vast niet haalbaar zijn, maar als je vakgebied het toelaat zou ik het zeker overwegen. Ik zou in ieder geval voor geen goud terug willen naar werken voor een enkele klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ik moet überhaupt nog beginnen maar zie mijzelf ook liever meerdere klanten bedienen. En inderdaad hoeft het niet meteen een werkgever-werknemer constructie te zijn.

@Bulder wat bedoel je met VA? Domme vraag mss..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Bulder schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:15:

Dit model zal voor veel freelancers vast niet haalbaar zijn, maar als je vakgebied het toelaat zou ik het zeker overwegen. Ik zou in ieder geval voor geen goud terug willen naar werken voor een enkele klant.
Ik ben dit nu aan het overwegen om deze kant op te gaan. Tijdens mijn zoektocht naar een nieuw fulltime freelance project tegen een opdracht gelopen die mij echt heel leuk lijkt, maar die maar een klein aantal uur per week kan afnemen. Dit kan ik op zich wel combineren met een 32-36 uur freelance opdracht op locatie. Aan de andere kant, ik zou het nog leuker vinden om meerdere van dit soort klanten te hebben. Ondertussen ben ik een plan aan het maken en aan het kijken of dit een kans van slagen heeft en wat er allemaal voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hertog_Martin schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:42:
Ik moet überhaupt nog beginnen maar zie mijzelf ook liever meerdere klanten bedienen. En inderdaad hoeft het niet meteen een werkgever-werknemer constructie te zijn.

@Bulder wat bedoel je met VA? Domme vraag mss..
Virtual Assistant. Iemand op afstand die je de eenvoudigere taken laat uitvoeren. Dat kan van alles zijn; dataverzameling/verwerking, klantcontact, onderzoek, agendabeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik heb zelf ook meerdere klanten met verschillende diensten (uurtje factuurtje ondersteuning, training, beetje development, af en toe wat schrijven of een presentatie). Voornamelijk voor de afwisseling en risicospreiding. Je moet wel oppassen voor te veel snijverlies tussen klanten en opdrachten door maar ik zou ook echt niet meer 40 uur bij een en dezelfde klant willen zitten.

Daarnaast ben ik wel wat samenwerkingsverbanden met andere bedrijven aan het opzoeken/uitwerken, om eventueel op commissiebasis wat dingen samen te gaan doen.

Maar zal wel als eenmanszaak actief blijven, de verantwoordelijkheid van personeel zie ik echt niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Factuur van februari had uiterlijk vorige week vrijdag betaald moeten zijn (dag 30). Maandag de manager geïnformeerd, hij zou er achteraan gaan. Woensdag nogmaals gevraagd, niks gehoord. Vrijdag nogmaals nagevraagd, paar uur later excuses ontvangen en het zou vrijdag voor 12:00 overgemaakt worden. Tot op heden niks ontvangen. Dinsdag ga ik er weer achteraan.

Ben ik te ongeduldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Nee hoor. Afspraak is afspraak (even er van uit gaande dat je betalingstermijn contractueel is vastgelegd).

Ja, het is een lastige tijd. Maar als dat leidt tot niet op tijd kunnen (willen?) betalen, heb dan als opdrachtgever in ieder geval het fatsoen om dat te zeggen. Dan kun je als freelancer daar actie op ondernemen (of niet).

Tussenpartij bij een van mijn huidige opdrachtgevers is ook al een paar keer achter elkaar net een paar dagen te laat. Ik word er een beetje moe van af en toe. Is ook de laatste keer dat ik met ze samenwerk. Ze betalen altijd wel hoor, daar niet van, maar de huidige betalingstermijn was op hun verzoek. Hou je daar dan ook aan <insert krachtterm hier>.

[ Voor 4% gewijzigd door sebasd op 11-04-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werken banken op goede vrijdag. Zo niet, dinsdagochtend bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:24

_Arthur

blub

Alleen 'instant payments'. Overig betaalverkeer ligt stil die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
_Arthur schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:17:
[...]

Alleen 'instant payments'. Overig betaalverkeer ligt stil die dag.
Is dat een optie die je aan/uit kan zetten?
Het is Rabobank -> Knab.

Ik had er niet bij stil gestaan dat het goede vrijdag was. Ik hoop dat het dinsdag erop zal staan.

Ja, de 30 dagen is contractueel afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
c-nan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:21:
[...]

Is dat een optie die je aan/uit kan zetten?
Het is Rabobank -> Knab.
Nee, dat kan je niet uitzetten. Is een "bank holiday", en zoals hierboven aangehaald: alleen instant payments gaan door. Een instant payment is als jij nu een overboeking naar mij doet. Alles wat ingesteld is (geagendeerd, periodiek), batch betalingen (grote bedrijven) en bijvoorbeeld salarisbetalingen zijn geen instant payments maar SEPA payments - die zijn afhankelijk van de bank holidays.

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 11-04-2020 20:33 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:49

Luuk2015

Vires in numeris

Goeiedag,

Ik zit te denken om naast mijn huidige bijbaan wat freelance opdrachten te gaan doen via een site als bijvoorbeeld Upwork. Nog vroeg ik mij af of ik dan per se mijzelf moet inschrijven bij de KvK.
Of kan ik bijvoorbeeld ook eerst een paar opdrachten doen zonder inschrijving, en dan later mijzelf inschrijven.
Hopelijk weten jullie dit.

Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Luuk2015 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:21:
Goeiedag,

Ik zit te denken om naast mijn huidige bijbaan wat freelance opdrachten te gaan doen via een site als bijvoorbeeld Upwork. Nog vroeg ik mij af of ik dan per se mijzelf moet inschrijven bij de KvK.
Of kan ik bijvoorbeeld ook eerst een paar opdrachten doen zonder inschrijving, en dan later mijzelf inschrijven.

Luuk
Als het om relatief kleine inkomsten gaat kun je meestal wel zonder een inschrijving, en gewoon de inkomsten opgeven bij de belasting onder "Inkomsten uit overige werkzaamheden".

Het is alleen lastig om exacte grens aan te geven wanneer dat niet meer kan, want er zijn geen harde grenzen zover ik weet. Maar wat is de reden dat je je niet gewoon in wil schrijven? Ook als je ingeschreven bent hoef je voor de belasting niet perse aangemerkt te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:58:
Factuur van februari had uiterlijk vorige week vrijdag betaald moeten zijn (dag 30). Maandag de manager geïnformeerd, hij zou er achteraan gaan. Woensdag nogmaals gevraagd, niks gehoord. Vrijdag nogmaals nagevraagd, paar uur later excuses ontvangen en het zou vrijdag voor 12:00 overgemaakt worden. Tot op heden niks ontvangen. Dinsdag ga ik er weer achteraan.

Ben ik te ongeduldig?
Het ligt er een beetje aan of dit de eerste keer is dat het te laat is, of dat het stelselmatig gebeurt. Zoals inderdaad aangegeven was het goede vrijdag, dus dat het er gisteren niet was is niet vreemd. Als het geld er dinsdag gewoon is, zou ik er niet veel problemen mee hebben. Het is een ander verhaal als er stelselmatig te laat betaald zou worden, dan zou ik toch eens beginnen over andere afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Bedankt voor je reactie!
Het is geen probleem om mijzelf in te schrijven, ik denk dat de KOR voldoende voor mij is aangezien ik ook nog een bijbaan heb en studeer. Wat ik wel onduidelijk vind is of het nou een probleem is als ik enige tijd geen opdrachten als freelancer heb gedaan. Stel ik heb voor mijn studie een stage waardoor ik geen tijd over heb. Is dit dan een probleem?

Thanks!
Woy schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 22:44:
[...]

Als het om relatief kleine inkomsten gaat kun je meestal wel zonder een inschrijving, en gewoon de inkomsten opgeven bij de belasting onder "Inkomsten uit overige werkzaamheden".

Het is alleen lastig om exacte grens aan te geven wanneer dat niet meer kan, want er zijn geen harde grenzen zover ik weet. Maar wat is de reden dat je je niet gewoon in wil schrijven? Ook als je ingeschreven bent hoef je voor de belasting niet perse aangemerkt te worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Luuk2015 als je gebruik wil maken van de KOR moet je ingeschreven staan als ondernemer voor de BTW, daarvoor is het volgens mij het makkelijkst om gewoon bij de KVK in te schrijven.

Verder is het natuurlijk geen probleem als je een tijd geen freelance opdrachten doet, je hebt dan gewoon geen inkomsten uit je bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Bedankt voor je antwoord, dan weet ik dat het geen probleem is :)
Woy schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:06:
@Luuk2015
Verder is het natuurlijk geen probleem als je een tijd geen freelance opdrachten doet, je hebt dan gewoon geen inkomsten uit je bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Goeiedag,

Luuk
Upwork.. kende ik nog niet. Toevallig eerder vandaag een dergelijk concept bedacht. Maar zoals met bijna alles is er altijd wel iemand van de 7 miljard andere mensen op deze planeet die eerder was haha (niet dat het zo moeilijk te verzinnen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 19-09 11:51
Upwork staat bij mij bekend als de onderkant van de markt. Je moet het opnemen tegen een hele rits "concurrenten" uit India en Bangladesh die bij voor nop willen werken. Kies je opdrachtgevers met zorg zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Vriend van me zit bij Backbase. Stelletje klootzakken.. Heb daar eind 2018 nog een intake gedaan als back-up, gelukkig is het toen m'n eerste keuze geworden, anders had ik in hetzelfde schuitje gezeten.
Goeiedag,

Ik zit te denken om naast mijn huidige bijbaan wat freelance opdrachten te gaan doen via een site als bijvoorbeeld Upwork.
Ik zou eerst eens even goed gaan zoeken naar een bron van werk. Want met de tarieven daar kun je beter hamburgers gaan flippen bij de Mac over 't algemeen.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 12-04-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Luuk2015 schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:09:
Bedankt voor je antwoord, dan weet ik dat het geen probleem is :)

[...]
Ik zou hoe dan ook een KvK inschrijving regelen. Kost maar een paar tientjes en een half uurtje van je tijd. In ruil daarvoor heb je gewoon alle vrijheid om zo veel/weinig uren te maken als je wilt en weet je zeker dat je niet in overtreding bent. Bovendien komt het een stuk professioneler over bij opdrachtgevers dat je gewoon een KvK inschrijving hebt. En niet te vergeten: met een KvK nummer kun je BTW terugvragen van je zakelijke aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Je kan gewoon zelf je uurtarief bepalen, wel betaal je natuurlijk wat voor de service.
Echter wil ik het voornamelijk doen om kennis op te doen, het lijkt me erg leuk ook.
Mijn huidige bijbaan levert voldoende op om van te leven op dit moment.
Hydra schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:42:
Ik zou eerst eens even goed gaan zoeken naar een bron van werk. Want met de tarieven daar kun je beter hamburgers gaan flippen bij de Mac over 't algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Ik denk dat als ik mijzelf inschrijf dat ik gebruik ga maken van de KOR.
Volgens mij ben ik ook duurder uit als ik daar niet gebruik van maak.
Cleetje schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:05:
[...]
En niet te vergeten: met een KvK nummer kun je BTW terugvragen van je zakelijke aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BTW terugvragen doe je met een BTW nummer, daar heb je de KvK niet voor nodig. De KvK is er voornamelijk voor dingen die pre-internet niet zelf kon of nu te lui voor bent om uit te zoeken. Ze helpen je netjes met inschrijven bij de belastingdienst, organiseren bijeenkomsten voor ondernemers van alle soorten/maten en je kan ze bellen met alle vragen die niets met de belastingdienst te maken hebben.
En je krijg natuurlijk dat nummer waarmee je een pasje bij de Makro kan aanvragen. :P

Als een particulier 3x per jaar een dienst levert die, ik roep maar wat, nog geen 2k aan omzet genereert kan je dat ook zonder BTW registratie doen. Je maakt dan een kwitantie, soort factuur, maar vermeldt nergens dat er BTW op zit. Einde van het jaar vul je bij de belastingaangifte 2k aan overige werkzaamheden in en iedereen is blij.

[ Voor 25% gewijzigd door jadjong op 12-04-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Stel ik ga gebruik maken van de KOR, krijg ik dan wel een BTW-nummer?
Gaat het iets schelen aan kosten ivm de btw als ik niet gebruik maak van de KOR?
Dit vind ik zelf een beetje onduidelijk.
jadjong schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:37:
BTW terugvragen doe je met een BTW nummer, daar heb je de KvK niet voor nodig. De KvK is er voornamelijk voor dingen die pre-internet niet zelf kon of nu te lui voor bent om uit te zoeken. Ze helpen je netjes met inschrijven bij de belastingdienst, organiseren bijeenkomsten voor ondernemers van alle soorten/maten en je kan ze bellen met alle vragen die niets met de belastingdienst te maken hebben.
En je krijg natuurlijk dat nummer waarmee je een pasje bij de Makro kan aanvragen. :P

Als een particulier 3x per jaar een dienst levert die, ik roep maar wat, nog geen 2k aan omzet genereert kan je dat ook zonder BTW registratie doen. Je maakt dan een kwitantie, soort factuur, maar vermeldt nergens dat er BTW op zit. Einde van het jaar vul je bij de belastingaangifte 2k aan overige werkzaamheden in en iedereen is blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ja, je krijgt een BTW nummer en wordt daardoor duurder voor klanten die BTW niet kunnen verrekenen zoals particulieren en scholen. Als jouw klanten ook BTW-plichtig zijn maakt het geen **** uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 23:06:
@Luuk2015 als je gebruik wil maken van de KOR moet je ingeschreven staan als ondernemer voor de BTW, daarvoor is het volgens mij het makkelijkst om gewoon bij de KVK in te schrijven.

Inschrijven voor de BTW stelt niets voor. Kijk maar na alle recente PV eigenaren. Dat is ook mijn BTW inschrijving geweest waar ik nu op werk. KvK inschrijving is volgens mij alleen relevant als je aan het uren criterium voldoet of om professionaliteit uit te stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Viel me op dat bij uitbreiding SBI codes voor TOGS regeling ook uitzendbureaus en uitleenbureaus zijn toegevoegd.

Als uitleenbureau kan je mensen uitlenen die werkzaam zijn in de branches die al op de lijst staan of in de branches die niet kwalificeren.

Sommige zzp'ers staan ook geregistreerd als uitleenbureau. Lenen zichzelf uit.

Beetje krom als een uitleenbureau van IT consultants 4000 euro gaat claimen terwijl de IT consultant zelf geen recht er op heeft (mi terecht niet).

Hoop dat er geen misbruik van wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Vraagje. Zoals waarschijnlijk velen hier heb ik een eenmanszaak en zit ik 4 dagen bij een klant uurtje factuurtje. Op mijn 'vrije' dag werk ik aan wat ideeen wat hopelijk ooit mijn pensioen wordt ;)

1 van die projectjes gaat wel lekker, nu wil ik hier wat serieuzer mee bezig; advertenties inkopen op social media, een logo laten maken etc. Verder ben ik zo'n 100 euro kwijt aan cloudhosting kosten. Op dit moment heb ik hiervan nog helemaal geen inkomsten, en dat verwacht ik het komende jaar ook nog niet, helemaal prima. Ik zie het als investering.

Gebruikers kunnen zelf bestanden uploaden naar mijn website. Dat is de reden dat ik eigenlijk niet meer prive aansprakelijk wil zijn voor dit project. Alhoewel ik er alles aan doe om illegale content te weren, wil ik niet het risico lopen dat een bedrijf me gaat aanklagen om dat ik onbewust copyrighted materiaal van hun host.

Het lijkt me dus dat ik een BV voor dat project moet opzetten, maar is dat gebruikelijk? Ik heb er geen inkomsten mee, maar ik moet dan wel een DGA salaris a 45k pj uitkeren? Inprincipe wil ik mijn 'gewone' uurtje factuurje werk als eenmanszaak houden, of moet ik hiervoor dan een 2e BV oprichten?
De kosten die ik in het 'project' BV zou maken, kunnen nog nergens vanaf getrokken worden omdat ik daar geen inkomsten heb. Kan ik dan bruto geld overmaken van mijn eenmanszaak naar de BV?

Ben benieuwd of mensen een soortgelijke situatie hebben en hoe ze dat opgelost hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:39
@Hertog_Martin
Is dat gekoppeld aan de WAADI? Dan lijkt het ook van toepassing op zelfstandigen met een BV ..

[ Voor 9% gewijzigd door BiLLY_daKid op 13-04-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Cornholio schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:29:

Ben benieuwd of mensen een soortgelijke situatie hebben en hoe ze dat opgelost hebben :)
Ik heb zelf de constructie niet, maar ieder adviseur zal je een holding met twee onderliggende BV's aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Luuk2015 schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:03:
Je kan gewoon zelf je uurtarief bepalen, wel betaal je natuurlijk wat voor de service.
Echter wil ik het voornamelijk doen om kennis op te doen, het lijkt me erg leuk ook.
Mijn huidige bijbaan levert voldoende op om van te leven op dit moment.
We quoten hier onder het bericht.

En natuurlijk kun je een uurtarief van 100 euro vragen daar, punt is dat je dat dus niet gaat krijgen. En als het vooral om 't leren gaat, dan nog zou ik het niet voor 5 euro per uur willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Hydra schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:08:
[...]

We quoten hier onder het bericht.
Zal ik op letten ;)

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Revolut business rekening?
Ik zat een beetje te kijken naar wat voor zakelijke rekeningen er beschikbaar zijn, toen viel Revolut mij gelijk op. Revolut lijkt mij erg handig omdat je daar de mogelijkheid hebt om vreemde valuta's te ontvangen, dit is handig i.c.m een een platform als Upwork die uitkeert in USD.
Verder is de rekening gratis tot een bepaald aantal transacties.
Wat mij wel opviel is dat je een Britse IBAN krijgt, weten jullie of dit een probleem is m.b.t. de belastingdienst?
Alvast bedankt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Luuk2015 op 13-04-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Luuk2015 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:22:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Revolut business rekening?
(...)
Wat mij wel opviel is dat je een Britse IBAN krijgt, weten jullie of dit een probleem is m.b.t. de belastingdienst?
IBAN = IBAN, bus dat zou niet uit moeten maken.
Verder: zoeken naar 'Revolut'

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 13-04-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
@Luuk2015 Begin hier eens: Redsandro's Rants: get bunq, it's (not) free

De tabel heeft linkjes naar verschillende topics op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk2015 schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:22:
[...]

Revolut lijkt mij erg handig omdat je daar de mogelijkheid hebt om vreemde valuta's te ontvangen, dit is handig i.c.m een een platform als Upwork die uitkeert in USD.
Heb je naast omzet ook significante uitgaven in USD? Dan is een valutarekening in USD handig. Je kunt dan de dubbele conversie USD-EUR-USD omzeilen, en daarmee wat kosten en koersrisico's.

Zo niet, what's the point? Speculeren op koersbewegingen tussen EUR en USD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

t_captain schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:47:
[...]

Zo niet, what's the point? Speculeren op koersbewegingen tussen EUR en USD?
Op het moment dat ik dan USD van Upwork ontvang zet ik het gelijk om naar EUR.
Aangezien Revolut overzichtelijke wisselkoersen heeft is dit volgens mij goedkoper dan bijvb Paypal.

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk2015 op 13-04-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:50
jadjong schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:47:
[...]

Ik heb zelf de constructie niet, maar ieder adviseur zal je een holding met twee onderliggende BV's aanraden.
Of preciezer; een holding (= 1e BV) met daaronder een werkmaatschappij (= 2e BV). Dat wordt aangeraden om je privévermogen af te schermen, zelfs als je wordt veroordeeld voor onbehoorlijk bestuur van je werkmaatschappij. Je holding is namelijk eigenaar van je werkmaatschappij, dus zelf dan kan men geen aanspraak maken op je privévermogen. Dit alles is alleen nodig als je serieus risico gaat lopen met je werkzaamheden. Het in dienst nemen van personeel is zo'n situatie. Aansprakelijkheid mbt copyright zou ik eerder zo veel mogelijk (actief) proberen te vermijden. Dan sta je bij een eventueel dispuut redelijk sterk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk2015 schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:16:
[...]

Op het moment dat ik dan USD van Upwork ontvang zet ik het gelijk om naar EUR.
Dat gebeurt automatisch als je USD overmaakt naar een EUR rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
t_captain schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:55:
[...]

Dat gebeurt automatisch als je USD overmaakt naar een EUR rekening.
Maar dat is verre van gratis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De OUR cost (vaak 5 euro) plus verschil tussen midden- en laatkoers USD/EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
RichieB schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:22:
[...]

Of preciezer; een holding (= 1e BV) met daaronder een werkmaatschappij (= 2e BV). Dat wordt aangeraden om je privévermogen af te schermen, zelfs als je wordt veroordeeld voor onbehoorlijk bestuur van je werkmaatschappij. Je holding is namelijk eigenaar van je werkmaatschappij, dus zelf dan kan men geen aanspraak maken op je privévermogen. Dit alles is alleen nodig als je serieus risico gaat lopen met je werkzaamheden. Het in dienst nemen van personeel is zo'n situatie. Aansprakelijkheid mbt copyright zou ik eerder zo veel mogelijk (actief) proberen te vermijden. Dan sta je bij een eventueel dispuut redelijk sterk.
Of wel 2 werkmaatschappijen, zodat je werkzaamheden beter gescheiden zijn. Dan kunnen de activiteiten van de ene werkmaatschappij geen impact hebben op die van de andere.

Overigens trappen rechters lang niet altijd in de truc van bestuurdersaansprakelijkheid via een holding BV. Er zijn ook wel zaken waarin men 'door het concern' heenkijkt, en alsnog bij de natuurlijke persoon uitkomt. Dat gezegd hebbende, je kan natuurlijk in je holding een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluiten en je werkmaatschappij(en) meeverzekeren, mocht je daar bang voor zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarvoor is in het aansprakelijkheidsrecht “onbehoorlijk bestuur” nodig. Dat is moeilijk, zelfs bij faillissementsfraude blijken de bestuurders vaak vrijuit te gaan.

Aan de andere kant komen soms goedwillende ondernemers in de knel. Bedrijf in de problemen, geld op, belastingen te laat betaald, onbehoorlijk bestuur.

De belastingdienst kan overigens in sommige gevallen door de grenzen van rechtspersonen heen kijken zonder dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Cornholio schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:29:
Het lijkt me dus dat ik een BV voor dat project moet opzetten, maar is dat gebruikelijk? Ik heb er geen inkomsten mee, maar ik moet dan wel een DGA salaris a 45k pj uitkeren?
Volgens mij heet het dan management fee in de BV-constructie en jij ontvangt salaris vanuit de holding. En dat is idd DGA van minimaal 45k per jaar. Ik zou wel kijken of je de risico's van je toekomstige broodwinning op dit moment niet met een andere constructie/verzekering kunt afdekken, want als je niet flink wat winst maakt per jaar is een BV echt zo-niet interessant, financieel gezien. Elke situatie is natuurlijk anders maar heb het vorig jaar laten uitrekenen en in mijn geval kwam het er op neer dat alles wat ik nu extra kan sparen, dan opgaat aan loonkosten (werkgeversdeel), en extra kosten vanwege administratieve lasten. Het zou bij mij echt gewoon spaargeld kosten (wat ik het niet waard vind op dit moment). Uiteraard is afdekken van risico een andere belangrijke motivatie, maar laat het goed uitrekenen en kijk naar mogelijkheden. (en, als je ziek bent, moet je ook je salaris doorbetalen...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 07:53:
[...]
als je niet flink wat winst maakt per jaar is een BV echt zo-niet interessant, financieel gezien.
Dat hangt er ook wel vanaf wat je met je omzet doet. De meeste vergelijkingen gaan er vanuit dat je 100% van je winst uitkeert naar prive. Stel dat je 100K omzet draait, jezelf 45K loon uitkeert, en nog 5K overige kosten hebt. Dan heb je nog 50K over. In een BV betaal je daarover 20% VPB. In prive zou je daarover 37% tot 50% over betalen (maar heb je inderdaad wel diverse extra aftrekposten - die versoberd lijken te gaan worden komende tijd).

Minor nit-pick: Het minimum DGA-salaris wordt ieder jaar bijgesteld. Dat was een aantal jaar 45K, maar per 2020 staat deze op 46K. Er is trouwens vel jurisprudentie over dit minimum. Als je maar voldoende omzet draait, kan het zijn dat ondanks dit minimum een salaris van 46K toch te weinig is.

Daarnaast, als vraagsteller een gebruikelijk loon voor zijn inspanningen zou hebben van <5000 euro / jaar, dan is er geen minimum loon. Ik denk dat je bij benadering kan stellen dat dat geldt als je er <200 uur per jaar in stopt en geen (of heel weinig) omzet uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:22:
Dat hangt er ook wel vanaf wat je met je omzet doet. De meeste vergelijkingen gaan er vanuit dat je 100% van je winst uitkeert naar prive. Stel dat je 100K omzet draait, jezelf 45K loon uitkeert, en nog 5K overige kosten hebt. Dan heb je nog 50K over. In een BV betaal je daarover 20% VPB. In prive zou je daarover 37% tot 50% over betalen (maar heb je inderdaad wel diverse extra aftrekposten - die versoberd lijken te gaan worden komende tijd).
Salariskosten is een redelijke. 4000 bruto betekent 6000 aan werkgeverslasten, even kort door de bocht. Daar heb je aardig wat extra kosten aan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:31:
[...]

Salariskosten is een redelijke. 4000 bruto betekent 6000 aan werkgeverslasten, even kort door de bocht. Daar heb je aardig wat extra kosten aan.
Oh? Waar bestaan die dan uit in het geval van een DGA-salaris? Ik heb zelf de constructie van 1 holding + 2 werkmaatschappijen (raad het niet per se aan, is uiteraard heel erg afhankelijk van omstandigheden), maar deze kosten ervaar ik niet zo.

Members only:

Verder heb ik als 'werkgever' nog 12,50 euro verloningskosten en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. Afgelopen jaar overigens ook gebruik gemaakt van de WBSO (>500 uur). Dan is het plaatje nog weer heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, de fout die hier gemaakt wordt is dat DGA != werknemer.
De bedragen die @Freeaqingme noemt komen perfect overeen met de tooltjes die je online kan vinden: https://www.berekenhet.nl/ondernemen/nettoloon-dga.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
t_captain schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 20:14:
Werken banken op goede vrijdag. Zo niet, dinsdagochtend bij jou.
Bingo. Vanmorgen is het bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:41:
[...]

Oh? Waar bestaan die dan uit in het geval van een DGA-salaris? Ik heb zelf de constructie van 1 holding + 2 werkmaatschappijen (raad het niet per se aan, is uiteraard heel erg afhankelijk van omstandigheden), maar deze kosten ervaar ik niet zo.

***members only***

Verder heb ik als 'werkgever' nog 12,50 euro verloningskosten en dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. Afgelopen jaar overigens ook gebruik gemaakt van de WBSO (>500 uur). Dan is het plaatje nog weer heel anders.
Als je werkzaamheden verricht waar je WBSO voor kunt aanvragen is dat nog leuk meegenomen ja.

Extra kosten zit m in 4000 euro bruto is dus ruim 5300 wat het je bruto kost (vanuit de werkgever gezien dus). En van die 4000 gaat jouw IB inderdaad nog af. 1300 * 12 is ruim 15000 euro wat je als bedrijf jouw salaris dus kost bovenop die 4000 die je zelf bruto ontvangt. En als BV is de accountant over het algemeen duurder en moet je jaarrekeningen opmaken. Al met al kwam het er in mijn situatie met mijn omzet op neer dat ik, om eigenlijk hetzelfde te verdienen als nu, zo'n 20K meer kwijt was als BV dan nu.

Er zijn uiteraard situaties waarin een BV een veel verstandigere keuze is dan eenmanszaak, financiële deel is zeker niet het enige waar je naar moet kijken. Daarom ook: laat het goed doorrekenen, kijkend naar alle omstandigheden zoals nu bekend. En bepaal dan of het verstandig is of niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
Eens met je post. Maar 1 ding volg ik nog niet:
Crazy D schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:48:
[...]
Extra kosten zit m in 4000 euro bruto is dus ruim 5300 wat het je bruto kost (vanuit de werkgever gezien dus). En van die 4000 gaat jouw IB inderdaad nog af. 1300 * 12 is ruim 15000 euro wat je als bedrijf jouw salaris dus kost bovenop die 4000 die je zelf bruto ontvangt.
Wat zou die 1300 euro dan zijn? Die zie ik niet. 4000 euro bruto DGA-salaris is 4000 euro bruto IB-loon. Daar gaat dan Zvw en loonheffing van af om op een netto loon uit te komen. Zie ook de link van @Hmmbob.

Bij een werknemer (niet-DGA) loon gaat het wel anders volgens mij, ivm ww-premies etc. Maar zolang je enig aandeelhouder bent is dat allemaal niet van toepassing. Wellicht dat je boekhouder daar net te snel door de bocht gegaan is?

Verder moet je inderdaad een jaarrekening bij de KVK deponeren. Zolang het echter een micro-BV betreft magmoet je een uiterst versimpelde jaarrekening op fiscale gronden indienen, en is dat een kwestie van een paar balansposten overnemen. Heb je niet per se een accountant of andere duurbetaalde mensen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die er over nadenken om de leaseauto nu even te "parkeren" in de bijtelling, en wat daar specifiek voor nodig is.

De opdrachtgever waar ik nu voor werk, biedt deze regeling voor de werknemers met een leaseauto wel aan, voor een minimale duur van 3 weken.

Aangezien mijn auto ook op het bedrijf staat (een BV, mocht dat wat uitmaken), vroeg ik me af of ik dit ook kan doen. De werknemers moeten de leaseauto fysiek inleveren bij de opdrachtgever, nu lijkt dat voor mij wat makkelijker, de BV is namelijk gesitueerd op mijn woonadres, en zal ik 'm dus op de oprit laten staan.

Iemand een idee hoe ik dit precies ga aanvliegen? Wil dit natuurlijk binnenkort ook even tegen de accountant aanhouden.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Lijkt me als DGA wat lastig om de Belastingdienst ervan te overtuigen dat de auto in die periode 'niet beschikbaar gesteld' is, en je als werknemer gedurende die periode derhalve geen auto van de zaak ter beschikking hebt/had.
Pagina: 1 ... 150 ... 643 Laatste