Ik ben nog een beetje aan het puzzelen. Ik heb een offerte van TAF, die heeft in ieder geval wel gunstige premies voor wat ik zo zie bij andere aanbieders. Wachttijd heb ik rekening houdend met Sharepeople op 2 jaar gezet. Verder denk ik er sterk over om als eindleeftijd 60 jaar te doen ipv 67 - die laatste jaren zijn veruit het duurst om mee te verzekeren. Daarnaast zijn tegen die tijd de kinderen sowieso al uit huis dus mocht ik arbeidsongeschikt zijn en het niet meer met mijn eigen buffer op kunnen vangen is verhuizen naar een kleinere woning altijd nog een prima optie.
Derde ding is het verzekerd bedrag. Bij Sharepeople heb ik dit op €3000,- - voor de langere tijd wil ik dit omlaag zetten aangezien mijn leven dan sowieso al overhoop ligt. Ik heb nu een offerte liggen voor €2200 netto per maand, 2 jaar wachttijd en eindleeftijd met 60 jaar voor €74 per maand. Hier komt alleen nog een indexatie van 0,5% per jaar bovenop. De eerste 2 jaar gaat hier nog de aanvangstkorting vanaf. Dit is op basis van beroepsarbeid. Ik denk erover om het verzekerde bedrag nog iets omhoog te zetten naar €2500,- en dan is het wat mij betreft wel prima. Ik heb ook nog een offerte voor geen indexering, beroepsarbeid, €3000,- verzekerd bedrag en eindleeftijd op 67. Dat moet €195 per maand kosten (en de eerste twee goedkoper).
Qua dekking is het vervelendste aspect de uitsluitingen. Ongelukken onder invloed van alcohol zijn uitgesloten. Hetzelfde geldt voor arbeidsongeschiktheid naar aanleiding van verplaatsingen door de lucht met uitsluiting van commerciële luchtvaar (dus parachutespringen, zweefvliegen, paragliden, bungeejumpen ed zijn allemaal uitgesloten). Daarnaast is arbeidsongeschiktheid door toedoen van atoomrampen en terrorisme.
Luchtsporten kan ik nog enigszins inkomen al vind ik het wel vervelend dat je dan op vakantie je keuze om wel of niet te gaan zweefvliegen moet baseren op de AOV. De uitsluiting van terrorisme en atoomrampen vind ik helemaal bijzonder - waarom zou ik naar aanleiding daarvan niet een aanspraak mogen maken op een AOV?
Helaas blijkt een rondgang langs de algemene voorwaarden van diverse AOV-aanbieders dat ze hierop aardig één lijn trekken, dus eigenlijk is het slikken of stikken. Ik zou zelfs graag een toeslag willen betalen om de dekking uit te breiden, maar daar zie ik ook nergens mogelijkheden voor.