Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:22
vortexnl1982 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:24:
Schandalig om zo de tarieven omlaag te gooien :

https://www.quotenet.nl/n...-krachten-mes-op-de-keel/

Ken dit wel van meer opdrachtgevers, zelfs bij defensie flikte men dit. Slikken of stikken.
Tsja... Gooi jij je tarief niet omhoog dat als er meer krapte op de markt is?
Zo werkt het nou eenmaal.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik heb van meerderen om me heen gehoord dat ze of 20% minder moeten werken of de vraag hebben gekregen om hun tarief te verlagen. 40% is te zot voor woorden. Zeker voor een fintech bedrijf die goed loopt.

Als het nou de luchtvaartsector was kon ik me nog wel iets bij voorstellen.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:14

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
In het artikel staat ook een reaktie van de opdrachtgever. Kennelijk was de 40% een uitzonderlijke situatie en niet algemeen. Wie gekijk heeft moet nog blijken.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22:46
com2,1ghz schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:01:
Ik heb van meerderen om me heen gehoord dat ze of 20% minder moeten werken of de vraag hebben gekregen om hun tarief te verlagen. 40% is te zot voor woorden. Zeker voor een fintech bedrijf die goed loopt.
Waarom zou 40% te zot voor woorden zijn? Het was wellicht een uitzondering, maar dan nog krijg je als ondernemer iets meer geld, met als kanttekening dat je ook wel een zeker risico loopt. Dat risico bestaat er onder andere uit dat als er iets mis gaat jij de eerste bent zonder werk.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:51
Freeaqingme schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:14:
Waarom zou 40% te zot voor woorden zijn?
Ooit eens gepoogd je tarief met 40% te verhogen? Ze lachen je vierkant uit...

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Freeaqingme
_Arthur schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Dan lach je nu toch deze opdrachtgever uit, en ga je op zoek naar een andere klus? Of een tijdje nieuwe skills leren met je opgebouwde buffer, etc, etc?

Er wordt gedaan alsof je als ZZP'er heel afhankelijk bent van die ene opdrachtgever, maar het hele idee van het ondernemerschap is mijns inziens dat je zelf kan bepalen met wie je zaken doet, en dat als het je niet meer bevalt je ook gewoon naar de volgende kan gaan.

Het zou pas schandalig zijn als een bedrijf dit naar zijn werknemers deed. Die mensen zitten in beginsel 'vast' aan die werkgever. Maargoed, bij het bepalen van het salaris zijn dan ook allemaal reserves meegenomen (en ww-verzekering), die heb je als ondernemer allemaal niet. Daardoor kan je je tarief wat hoger leggen dan een werknemer, maar hoeft er verder geen rekening gehouden te worden met jouw persoonlijke omstandigheden (je bent immers een eenmans-bedrijf).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 21:40
_Arthur schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 21:29:
[...]

Niet als ze je nodig hebben en er geen alternatief beschikbaar is.

• sebasd
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 20:57
Tsja, dit hoort bij het ondernemerschap vind ik. Je hebt de keuze: accepteren of een andere opdrachtgever zoeken. Een van mijn klanten heeft de externen on hold gezet: er mogen helemaal geen uren meer worden geschreven. Andere zeer lucratieve trainingsklus is ook uitgesteld. Hoort erbij. Heb ik mooi meer tijd voor andere opdrachtgevers waar het werk wel gewoon doorloopt.

Ik zie het eerder als een les voor ZZPers in de IT om niet teveel afhankelijk te zijn van een enkele opdrachtgever. In de goede tijden moet je investeren in je netwerk, dan heb je in de slechte tijden iets om op terug te vallen.

• las3r
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23:00
Als zzper ben je inderdaad meer dan een 1persoons urenfabriek, ik in ieder geval wel. Naast mijn beginnende nieuwe klus heb ik ook zojuist akkoord gekregen op de bouw van een website met online cursusplatform. Deze mensen zijn niet heel technisch, maar weten wel dat fysieke cursussen (iets met dieren) momenteel stil ligt, dus die zijn zich aan het storten op videocourses.

Echt super gaaf om te zien en leuk om zo toch wat te doen voor mensen die ondanks de situatie er toch wat van proberen te maken (doe ik ook tegen half tarief).

Er is dus werk zat, en met 2 of 3 van deze schnabbels zou ik ook prima rondkomen.

[Voor 0% gewijzigd door las3r op 28-03-2020 09:00. Reden: Typ0]

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

vortexnl1982 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:24:
Schandalig om zo de tarieven omlaag te gooien
De opstelling van de brief is wat bruusk. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet onredelijk. In krappe tijden zijn er veel bedrijven die hun leveranciers vragen om wat marge in te leveren. Dat is zakendoen.

Renault Zoe Q90

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 01:28
Ja en ook precies de reden waarom je uurtarief in goede tijden hoger is dan equivalent in loonkosten per productief uur. Dit soort zaken zit in je regulier tarief verwerkt. Dit is gewoon marktwerking en zaken doen inderdaad. Als je er niet van gediend bent dan zoek je een andere opdrachtgever. Als je een opdrachtgever wil die verplichtingen heeft tegenover je en je financiële zekerheid geeft dan moet je 'm vragen of je vast in loondienst kan komen.

[Voor 33% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-03-2020 11:38]

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja inderdaad het is wel deel van het ondernemersrisico, maar aan de andere kant gooit zo'n bedrijf hier wel hun relatie met de ondernemers te grabbel. Ik mag hopen dat bedrijven na de cirisis ( of nu al als ze genoeg opdrachten hebben ) tegen zo'n bedrijf zeggen, prima maar nu gaat ons tarief naar 140%. Dan kan zo'n probleem dus ook last krijgen van een hoop verloop, en kennis verliezen.

Ik heb bij het afsluiten van de overeenkomst met mijn grootste klant ook afgesproken dat het tarief voor een jaar vast ligt. Natuurlijk is dat niet iets waar je niet onderuit kunt, want je kunt altijd heronderhandelen, maar net zoals het vanuit hun kant niet op prijs gesteld zou worden als ik opeens mijn tarief omhoog probeer te gooien, zou ik het zeker niet waarderen als vanuit hun kant het tarief naar beneden bijgesteld wordt. Dan zou ik toch zeker overwegen om de opdracht te laten varen, en dan hebben ze ook een uitdaging om dat op te vangen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:19

dr.lowtune

Deugt niet

TucanoItaly schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:08:
[...]

De opstelling van de brief is wat bruusk. Maar eerlijk gezegd vind ik het niet onredelijk. In krappe tijden zijn er veel bedrijven die hun leveranciers vragen om wat marge in te leveren. Dat is zakendoen.
Maar als de tijden weer goed worden, verwacht ik niet dat diezelfde opdrachtgever(deze specifieke) ineens akkoord gaat met een tariefsverhoging, of beter nog, uit eigen beweginget een verhoging komt. Maar goed, in goede tijden kan je natuurlijk altijd een deur verderop gaan zitten.

Geven en nemen inderdaad.

• vortexnl1982
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21:44
Kijk ik denk absoluut mee met mijn opdrachtgever. Als hij in zwaar weer dan kan ik aan mijn tarief schroeven of ik werk minder uren.

Het is inderdaad geven en nemen en ik denk dat ik als zzp'er een voordeel heb dat ik die flexibiliteit kan bieden.

Maar zo maar met het mes op de keel 40 procent er af dat gaat er bij mij niet in.

• Haassiej
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06 13:34
Ook is helaas mijn nieuwe opdracht gecanceld door Corona. Zou daar 1 april starten en vrijdag afbericht gehad. Mocht iemand toevallig een leuke BI klus weten in Noord-Holland of Utrecht, ik hou me aanbevolen :)

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 23:38
Haassiej schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:25:
Ook is helaas mijn nieuwe opdracht gecanceld door Corona. Zou daar 1 april starten en vrijdag afbericht gehad. Mocht iemand toevallig een leuke BI klus weten in Noord-Holland of Utrecht, ik hou me aanbevolen :)
Ik zit zelf ook in de BI hoek (technisch), maar heb nog wel een opdracht. Is het op dit moment lastig om een opdracht te vinden?

• jadjong
Zorg voor een groot netwerk. Liever het eerste jaar 12 opdrachten van ieder een maand dan eentje van een heel jaar. 'Ons kent ons' gaat je redden als de rest opdroogt. Net als last minute brandjes blussen zonder dat je daar gelijk het maximale weekendtarief voor rekent. Mensen vergeten dat niet en degene die dat wel doet wil je toch niet meer mee werken.

• Haassiej
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06 13:34
Reiziger88 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:07:
[...]

Ik zit zelf ook in de BI hoek (technisch), maar heb nog wel een opdracht. Is het op dit moment lastig om een opdracht te vinden?
Daar durf ik niet echt me over uit te laten, maar het is wel iets lastiger. Je ziet het al bijvoorbeeld op LinkedIn dat recruiters al minder benaderen, op de DAS'en zie je veel opdrachten worden teruggetrokken (bijv. de NS) etc. Ik ben nu weer aan het zoeken, dus ga het ongetwijfeld merken.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:04
jadjong schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 14:18:
Zorg voor een groot netwerk. Liever het eerste jaar 12 opdrachten van ieder een maand dan eentje van een heel jaar.
[...]
Dat hangt erg van je branche af. Ik doe voornamelijk grote infrastructuur projecten. Mijn ervaring is dat de klant je fulltime beschikbaar wil hebben en dat als je na 1 maand niet meer nodig bent je iets heel erg verkeerd hebt gedaan (bijv: je kon niet de kennis leveren die ze zoeken).

• jadjong
RichieB schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Dat hangt erg van je branche af. Ik doe voornamelijk grote infrastructuur projecten. Mijn ervaring is dat de klant je fulltime beschikbaar wil hebben en dat als je na 1 maand niet meer nodig bent je iets heel erg verkeerd hebt gedaan (bijv: je kon niet de kennis leveren die ze zoeken).
In mijn advies ging ik er wel van uit dat je de betreffende opdracht volledig af maakt. :P Dus alleen 'kleine' klusjes op zoekt. In de eerste maand van en meerjarig traject de deur uit wandelen kan inderdaad erg nadelig uitpakken.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:46
Ik wil een kantoor huren, maar de verhurende partij (particulier) kan geen factuur maken. In hoeverre zijn deze kosten aftrekbaar (zonder factuur)?

• _Arthur
c-nan schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:59:
Ik wil een kantoor huren, maar de verhurende partij (particulier) kan geen factuur maken. In hoeverre zijn deze kosten aftrekbaar (zonder factuur)?
Ook particulieren kunnen facturen maken. Alleen mag er geen BTW of 0% BTW oid opstaan (gewoon geen enkele verwijzing naar BTW dus).

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

c-nan schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:59:
Niet. Je hebt dan geen enkel bewijs dat je iets zakelijk betaalt hebt.

Kun je niet gewoon vragen om een kwitantie/reçu? Of beter nog, geef zo'n blokje. Dan heeft zij een bewijs, en jij ook.
https://www.bol.com/nl/p/...tIOw.1_10.12.ProductTitle

[Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 29-03-2020 10:56]

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +3Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
_Arthur schreef op zondag 29 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Ook particulieren kunnen facturen maken. Alleen mag er geen BTW of 0% BTW oid opstaan (gewoon geen enkele verwijzing naar BTW dus).
Kwitantie heet zo'n ding. Er mag geen BTW op staan, ook geen 0% (want 0% is de BTW op diensten met nultarief). Met een kwitantie in de boeken heb je inderdaad bewijs van de zakelijke kosten.

Als de verhuurder ook geen kwitantie wil maken, dan houdt het op.

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:23
Mail van knab:
Basisrente over je saldo tot € 500.000*: 0,00% (was 0,01%)
Bonusrente over je saldo tot € 500.000*: 0,02% (was 0,03%)
Toprente over je saldo tot € 500.000*: 0,02% (was 0,04%)
en:
We hebben toegevoegd dat Knab in de toekomst mogelijk negatieve rente kan rekenen;

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:53
Misschien ten overvloede in dit topic maar deze wijziging bij KNAB is voor ZZP-ers. Voor consumenten is het anders.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:16

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

RichieB schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:42:
[...]

Je mag zelfs direct een rekening sturen van €40. Dat heb ik een keer gedaan bij een tussenpersoon die ook steeds 1 a 2 dagen te laat was. Kreeg ik een of andere account manager aan de lijn die zei dat ze dat niet gingen betalen. Nadat ik had uitgelegd dat dit gewoon in de wet staat was het opeens dat "we zo toch niet met elkaar omgaan" en dat hij anders de samenwerking met me wilde opzeggen. Leek mij een prima plan, ik kon het meteen wel melden bij de eindklant zodat ik voortaan rechtstreek of desnoods via een andere tussenpartij ging factureren. Nou dat was natuurlijk niet de bedoeling. Nadat hij plechtig beloofd had voortaan op tijd te betalen heb ik ze een credit nota van €40 gestuurd. Daarna ging het opeens wel goed met de betalingstermijn.
Ik ga dat deze week ook doen. Ik heb keurig netjes een contract met een betaaltermijn van 30 dagen. Elke factuur die ik stuur boekt administratie in op 45 dagen. Ik mail altijd dat we contract hebben van 30 dagen, maar elke keer krijg ik terug dat de betaling reeds is ingeboekt en deze niet meer aangepast kan worden. Mijn tussenpersoon (dus die bij die klant zit) is het ook een beetje zat. Ik wacht nog tot donderdag (dan 5 dagen te laat en weet ik dus zeker dat hij WEER op 45 dagen staat) ga ik dit trucje toepassen. Kan mij niets schelen als ik die tussenpartij hiermee kwijt raak.

Edit : Alsof ze meelezen. Rekening is zojuist betaald. 😂😂

A wise man once said: 'Work is not a place."

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik zit bij CommonEasy (soort broodfonds) en zo af en toe krijg je dan een mailtje over mogelijke nieuwe connecties in je netwerk. Normaal zag ik dan 2-4 nieuwe deelnemers. De laatste mail waren dat er 7 :+ Deze crisis zet ZZPers aan tot actie.

Renault Zoe Q90

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:19:
[...]

Misschien ten overvloede in dit topic maar deze wijziging bij KNAB is voor ZZP-ers. Voor consumenten is het anders.
Ach als je verschil merkt tussen 0,01% rente dan wordt het toch echt tijd om alternatieven op een spaarrekening te overwegen. Als Knab voor zakelijke klanten echt in de min gaat dan breng ik de belasting reserve wel onder op een privé spaarrekening. Om HRA te voorkomen kan je het op 31-12 weer terug boeken.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:11

MadEgg

Tux is lievvv

TucanoItaly schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:30:
Ik zit bij CommonEasy (soort broodfonds) en zo af en toe krijg je dan een mailtje over mogelijke nieuwe connecties in je netwerk. Normaal zag ik dan 2-4 nieuwe deelnemers. De laatste mail waren dat er 7 :+ Deze crisis zet ZZPers aan tot actie.
Haha, het heeft niets te maken met de crisis maar ik heb me van de week ook ingeschreven bij SharePeople en verwacht morgen de AOV definitief te maken - ik heb vanochtend een offerte ervoor gekregen. Ik doe dat nu omdat ik dat graag wilde regelen voordat mijn nieuwe project start op 1 april. Druk dingen aan het afchecken.

Vanuit de crisis is het eigenlijk niet heel logisch - het lijkt me niet het ideale moment om meer kosten aan te gaan als je klandizie instort dankzij COVID-19... het blijft even nuttig en noodzakelijk maar juist extra kosten wil je dan vermijden lijkt mij.

Tja

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@MadEgg Nog interessante dingen rond die AOV? Bijv. qua dekking, kosten, enz.?

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

TucanoItaly schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:24:
@MadEgg Nog interessante dingen rond die AOV? Bijv. qua dekking, kosten, enz.?
Ik ben nog een beetje aan het puzzelen. Ik heb een offerte van TAF, die heeft in ieder geval wel gunstige premies voor wat ik zo zie bij andere aanbieders. Wachttijd heb ik rekening houdend met Sharepeople op 2 jaar gezet. Verder denk ik er sterk over om als eindleeftijd 60 jaar te doen ipv 67 - die laatste jaren zijn veruit het duurst om mee te verzekeren. Daarnaast zijn tegen die tijd de kinderen sowieso al uit huis dus mocht ik arbeidsongeschikt zijn en het niet meer met mijn eigen buffer op kunnen vangen is verhuizen naar een kleinere woning altijd nog een prima optie.

Derde ding is het verzekerd bedrag. Bij Sharepeople heb ik dit op €3000,- - voor de langere tijd wil ik dit omlaag zetten aangezien mijn leven dan sowieso al overhoop ligt. Ik heb nu een offerte liggen voor €2200 netto per maand, 2 jaar wachttijd en eindleeftijd met 60 jaar voor €74 per maand. Hier komt alleen nog een indexatie van 0,5% per jaar bovenop. De eerste 2 jaar gaat hier nog de aanvangstkorting vanaf. Dit is op basis van beroepsarbeid. Ik denk erover om het verzekerde bedrag nog iets omhoog te zetten naar €2500,- en dan is het wat mij betreft wel prima. Ik heb ook nog een offerte voor geen indexering, beroepsarbeid, €3000,- verzekerd bedrag en eindleeftijd op 67. Dat moet €195 per maand kosten (en de eerste twee goedkoper).

Qua dekking is het vervelendste aspect de uitsluitingen. Ongelukken onder invloed van alcohol zijn uitgesloten. Hetzelfde geldt voor arbeidsongeschiktheid naar aanleiding van verplaatsingen door de lucht met uitsluiting van commerciële luchtvaar (dus parachutespringen, zweefvliegen, paragliden, bungeejumpen ed zijn allemaal uitgesloten). Daarnaast is arbeidsongeschiktheid door toedoen van atoomrampen en terrorisme.

Luchtsporten kan ik nog enigszins inkomen al vind ik het wel vervelend dat je dan op vakantie je keuze om wel of niet te gaan zweefvliegen moet baseren op de AOV. De uitsluiting van terrorisme en atoomrampen vind ik helemaal bijzonder - waarom zou ik naar aanleiding daarvan niet een aanspraak mogen maken op een AOV?

Helaas blijkt een rondgang langs de algemene voorwaarden van diverse AOV-aanbieders dat ze hierop aardig één lijn trekken, dus eigenlijk is het slikken of stikken. Ik zou zelfs graag een toeslag willen betalen om de dekking uit te breiden, maar daar zie ik ook nergens mogelijkheden voor.

Tja

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:33
MadEgg schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:48:
[...]

Ik ben nog een beetje aan het puzzelen. Ik heb een offerte van TAF, die heeft in ieder geval wel gunstige premies voor wat ik zo zie bij andere aanbieders. Wachttijd heb ik rekening houdend met Sharepeople op 2 jaar gezet. Verder denk ik er sterk over om als eindleeftijd 60 jaar te doen ipv 67 - die laatste jaren zijn veruit het duurst om mee te verzekeren. Daarnaast zijn tegen die tijd de kinderen sowieso al uit huis dus mocht ik arbeidsongeschikt zijn en het niet meer met mijn eigen buffer op kunnen vangen is verhuizen naar een kleinere woning altijd nog een prima optie.

Derde ding is het verzekerd bedrag. Bij Sharepeople heb ik dit op €3000,- - voor de langere tijd wil ik dit omlaag zetten aangezien mijn leven dan sowieso al overhoop ligt. Ik heb nu een offerte liggen voor €2200 netto per maand, 2 jaar wachttijd en eindleeftijd met 60 jaar voor €74 per maand. Hier komt alleen nog een indexatie van 0,5% per jaar bovenop. De eerste 2 jaar gaat hier nog de aanvangstkorting vanaf. Dit is op basis van beroepsarbeid. Ik denk erover om het verzekerde bedrag nog iets omhoog te zetten naar €2500,- en dan is het wat mij betreft wel prima. Ik heb ook nog een offerte voor geen indexering, beroepsarbeid, €3000,- verzekerd bedrag en eindleeftijd op 67. Dat moet €195 per maand kosten (en de eerste twee goedkoper).

Qua dekking is het vervelendste aspect de uitsluitingen. Ongelukken onder invloed van alcohol zijn uitgesloten. Hetzelfde geldt voor arbeidsongeschiktheid naar aanleiding van verplaatsingen door de lucht met uitsluiting van commerciële luchtvaar (dus parachutespringen, zweefvliegen, paragliden, bungeejumpen ed zijn allemaal uitgesloten). Daarnaast is arbeidsongeschiktheid door toedoen van atoomrampen en terrorisme.

Luchtsporten kan ik nog enigszins inkomen al vind ik het wel vervelend dat je dan op vakantie je keuze om wel of niet te gaan zweefvliegen moet baseren op de AOV. De uitsluiting van terrorisme en atoomrampen vind ik helemaal bijzonder - waarom zou ik naar aanleiding daarvan niet een aanspraak mogen maken op een AOV?

Helaas blijkt een rondgang langs de algemene voorwaarden van diverse AOV-aanbieders dat ze hierop aardig één lijn trekken, dus eigenlijk is het slikken of stikken. Ik zou zelfs graag een toeslag willen betalen om de dekking uit te breiden, maar daar zie ik ook nergens mogelijkheden voor.
Je moet er ook even rekening mee houden dat, als je 60% arbeidsongeschikt bent, je vaak ook maar 60% van je bedrag uitgekeerd krijgt. Vaak loopt ook de premie door tijdens de fase van uitbetaling en hou je netto nog een stuk minder over.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Daarmee wordt je straks verplicht om ook aan het UWV te gaan betalen, tenminste zoals de voorstellen voor de AOV-plicht er momenteel bij liggen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

t_captain schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:56:
[...]
Daarmee wordt je straks verplicht om ook aan het UWV te gaan betalen, tenminste zoals de voorstellen voor de AOV-plicht er momenteel bij liggen.
Dat is iets wat ik nog even uit ga zoeken. SharePeople schat dat anders in in ieder geval: https://www.sharepeople.nl/faq/#toggle-id-9
Als deelnemer van SharePeople voldoe je wellicht ook aan de ‘opt-out’ voorwaarde (reden om niet mee te hoeven meedoen) voor de ‘verplichte AOV‘ die er mogelijk vanaf 2022 komt.
Zij denken dus dat er al kans is dat alleen SharePeople afdoende zou zijn, als daar nog jarenlang AOV bij komt moet dat goed komen. Maar het is zeker iets waar ik nog naar aan het kijken ben.

@Fable goed punt, dit ga ik nog opzoeken in de voorwaarden en even met de adviseur doorspreken.

Update: Ik heb het uitgezocht. Uitbetaling is naar rato van de arbeidsongeschiktheid - vanaf 25% arbeidsongeschikt gaan ze over tot uitbetalen. De premie wordt met hetzelfde percentage verminderd - 25% arbeidsongeschikt betekent dus ook 25% korting op de premie. Bij volledige arbeidsongeschiktheid betaal je dus ook geen premie. Lijkt mij redelijk. Wel reden om de dekking nog wat op te hogen tot de €2500,-. Mijn vrouw heeft ook een prima betaalde baan en heeft nog ruim mogelijkheden om meer uren te gaan werken dus dat moet voldoende zijn.

[Voor 23% gewijzigd door MadEgg op 30-03-2020 14:16]

Tja

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 23:15
We gaan het zien met de verplichte AOV (kunnen we dan niet gewoon beter de normale ziekte wet invoeren voor ZZP'ers.... ipv nu verplicht verzekeraars spekken.

Vind zelf een Broodfonds en misschien een Sharepeople wel prima als oplossing.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 00:52
MadEgg schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:25:
[...]

Dat is iets wat ik nog even uit ga zoeken. SharePeople schat dat anders in in ieder geval: https://www.sharepeople.nl/faq/#toggle-id-9
Die preken nu natuurlijk wel voor eigen parochie, ze zitten ook niet te wachten op massale opzeggingen nu door mensen die nu nog 'snel' (je hebt nog wel even tot 2022 minimaal) een AOV gaan afsluiten zodat ze zeker niet verplicht gaan worden om een veruit inferieure en duurdere UWV-AOV af te moeten gaan sluiten straks.

Het lijkt me sterk dat een 2-jaars dekking als 'afdoende' gezien zal worden om geen verplichte AOV te moeten gaan afsluiten over een paar jaar, want dan val je na die 2 jaar alsnog terug op bijstand, en daar willen ze nu juist vanaf.

• Hydra
  • Laatst online: 04-06 14:19
sverzijl schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:04:
Die preken nu natuurlijk wel voor eigen parochie, ze zitten ook niet te wachten op massale opzeggingen nu door mensen die nu nog 'snel' (je hebt nog wel even tot 2022 minimaal) een AOV gaan afsluiten zodat ze zeker niet verplicht gaan worden om een veruit inferieure en duurdere UWV-AOV af te moeten gaan sluiten straks.
Aangezien die UWV een uitgestelde AOV is, kan het prima samen met SharePeople. Zou wat raar zijn als iets wat je wel netjes afdekt (zoals SharePeople, maar ook het hebben van een buffer van 2 jaar) niet zou mogen. Het is nog veel te vroeg om al dan niet op te zeggen zolang je niet weet wat de regels gaan zijn. Denk niet dat ze zich daar op dit moment druk over maken.

https://niels.nu

• sverzijl
Hydra schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Aangezien die UWV een uitgestelde AOV is, kan het prima samen met SharePeople. Zou wat raar zijn als iets wat je wel netjes afdekt (zoals SharePeople, maar ook het hebben van een buffer van 2 jaar) niet zou mogen. Het is nog veel te vroeg om al dan niet op te zeggen zolang je niet weet wat de regels gaan zijn. Denk niet dat ze zich daar op dit moment druk over maken.
Ja, samen met een echte AOV natuurlijk wel, dat lijkt me logisch ;)

[edit] Oh je bedoelt samen met de UWV AOV, maar dat wil je juist niet (ik niet tenminste). Dat is een passende-arbeid AOV en ook nog eens duurder dan de commerciele AOV's die je nu nog kan afsluiten. Ik houd mijn AOV voorlopig nog aan, verlaag desnoods de uitkering tot het mimimaal toegestane als ik het niet meer nodig heb (om maar te voorkomen dat ik die UWV AOV moet gaan afsluiten)

[Voor 25% gewijzigd door sverzijl op 30-03-2020 18:12]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

sverzijl schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:04:
[...]

Het lijkt me sterk dat een 2-jaars dekking als 'afdoende' gezien zal worden om geen verplichte AOV te moeten gaan afsluiten over een paar jaar, want dan val je na die 2 jaar alsnog terug op bijstand, en daar willen ze nu juist vanaf.
Klopt, dat zie ik ook wel een beetje als een stretch. Maar een weloverwogen keuze voor een AOV tot 60 jaar is wel heel wat anders dan slechts een AOV voor 2 jaar. Ik ga er in ieder geval op inzetten om het met deze beperking te doen met mogelijkheid om als de verplichte AOV ingevoerd wordt en AOV-tot-60 niet als afdoende beoordeeld gaat worden, ik deze dan alsnog kan uitbreiden. Zou een lijfrente voor je pensioen daarbij nog wat goed maken? Die kun je immers ook aanspreken als je langdurig arbeidsongeschikt wordt. Heb ik nu niet, maar dat zou ik liever hebben dan de fors hogere premie.

Tja

• Deveon
  • Niet online
Sta er nog wel bij stil dat de particuliere verzekering niet alle gezonde ZZP’ers mag aantrekken door ver onder de tarief van het UWV te zitten. Als je tegen die tijd je verzekering aanpast kan er wel eens een flink hogere premie uit rollen dan wat je nu kan krijgen.

Persoonlijk zou ik eerder het tarief proberen te drukken door de verzekerde waarde te verlagen dan de looptijd te verkorten.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Hoe gaan ze dat ooit vormgeven? Die premie differentiatie gaan de evrzekeraars echt niet mee stoppen.

• sverzijl
Als ik het goed begrepen heb mag je bij/na het ingaan van die nieuwe ZZP AOV wet geen nieuwe commerciële AOV meer afsluiten als ZZPer( tenminste niet als volledige vervangen voor de UWV AOV), maar ben je verplicht om tenminste de UWV AOV af te sluiten. Alleen degenen die nu al een AOV hebben (+/- 300.000 man) hoeven dit niet te doen.

• RichieB
@sverzijl Waar staat dat precies? En wat is daarvoor de uiterste datum? Dan zullen de AOV aanbieders het wel druk hebben momenteel..

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

De uitsluiting van terrorisme en atoomrampen vind ik helemaal bijzonder - waarom zou ik naar aanleiding daarvan niet een aanspraak mogen maken op een AOV?
En omdat er al gauw zaken onder "terrorisme" worden geschaard, vind ik dit dubieus. Die halve gare die ging schieten in een tram in Utrecht, in 2018, dat was meteen "aanslag dit", "terrorisme dat". Dat is de eerste reflex in onze huidige samenleving.

Je raakt sowieso een stokpaardje van me, want kijk maar eens naar je opstalverzekering. Alle verzekeraars sluiten waterschade uit. In Nederland.

Maar ja, je doet er niks aan want ze doen allemaal hetzelfde.
Ik heb nu een offerte liggen voor €2200 netto per maand, 2 jaar wachttijd en eindleeftijd met 60 jaar voor €74 per maand. Hier komt alleen nog een indexatie van 0,5% per jaar bovenop.
Klinkt niet slecht. Ook de indexatie valt me mee. Top dat je dit deelt op het forum, zeer leerzaam.

Renault Zoe Q90

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
sverzijl schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:45:
Als ik het goed begrepen heb mag je bij/na het ingaan van die nieuwe ZZP AOV wet geen nieuwe commerciële AOV meer afsluiten als ZZPer( tenminste niet als volledige vervangen voor de UWV AOV), maar ben je verplicht om tenminste de UWV AOV af te sluiten. Alleen degenen die nu al een AOV hebben (+/- 300.000 man) hoeven dit niet te doen.
Dat lijkt mij wel erg sterk, ik kan mij ook niet voorstellen dat de verzekeraars dan niet wat meer hadden geprotesteerd, want er wordt dan effectief een compleet product afgeschaft.

Heb je ergens een bron hiervoor?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:55
Kan je nou je internet thuis wel of niet aftrekken?
Kreeg namelijk een marketing pipo aan de lijn van Ziggo die mij een zakelijk abonnement wilde aansmeren en die zei dat ik het kon aftrekken. Ik zei dat dit niet kan maar hij beweerde van wel.

Hoe zit dit nou?

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:06
com2,1ghz schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:32:
Kan je nou je internet thuis wel of niet aftrekken?
Kreeg namelijk een marketing pipo aan de lijn van Ziggo die mij een zakelijk abonnement wilde aansmeren en die zei dat ik het kon aftrekken. Ik zei dat dit niet kan maar hij beweerde van wel.

Hoe zit dit nou?
Kan prima, maar wel in een redelijke verhouding zakelijk/privé-gebruik.
Zelf heb ik voor zakelijk gebruik bijv. mijn lijn verzwaard, wat voor mij het % zakelijk dat ik uit privé factureer aan de zaak wat heeft verhoogd.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Als jij thuiswerkt, dan kan je internet gewoon als kosten indienen, maar wel opletten met een Alles-in-1 pakket waar televisie ook in zit, dat zijn vrijwel zeker geen zakelijke kosten, dus dan moet je daar een ratio van pakken.

Ik zelf heb een glasvezelinternet-abonnement (enkel internet) opgevoerd als zakelijke kosten, terwijl mijn televisie-abonnement privé loopt.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• sverzijl
Woy schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:32:
[...]

Dat lijkt mij wel erg sterk, ik kan mij ook niet voorstellen dat de verzekeraars dan niet wat meer hadden geprotesteerd, want er wordt dan effectief een compleet product afgeschaft.

Heb je ergens een bron hiervoor?
Zal kijken of ik het nog terug kan vinden. Verzekeraars hebben ook 'geprotesteerd' in zoverre dat ze in ieder geval wilden dat de huidige (+/- 300.000) AOVs werden gehonoreerd en niet verplicht zouden gaan worden om die over te sluiten naar een UWV AOV

[edit] Kan het niet meer zo snel vinden. Alleen dit nog:

https://www.riskenbusines...e-aov-voor-zelfstandigen/
De sociale partners willen daar keiharde voorwaarden aan verbonden. Zo kun je niet zomaar de publieke verzekering verlaten en een private oplossing kiezen met een grotere dekking. Weurding zegt dat terecht te vinden.

[Voor 26% gewijzigd door sverzijl op 31-03-2020 10:26]

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
De centrale vraag is: zijn het kosten die je niet, of minder, zou hebben als je geen zaak had?

Aangezien internet tegenwoordig flatrate is, en een commodity die iedereen prive ook heeft, denk ik niet dat je dit kunt aftrekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
t_captain schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:53:
De centrale vraag is: zijn het kosten die je niet, of minder, zou hebben als je geen zaak had?

Aangezien internet tegenwoordig flatrate is, en een commodity die iedereen prive ook heeft, denk ik niet dat je dit kunt aftrekken.
Draai hem om; zou ik (en nu in specifiek deze thuiswerktijd) zonder internet kunnen en mijn zaak draaiende houden? Nop.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Zo werkt het helaas niet.

Bij gemengde voorzieningen is het criterium niet alleen of je het zakelijk gebruikt. Het criterium is of iemand zonder onderneming (maar wel behorend tot dezelfde sociaaleconomische groep) deze kosten ook had gemaakt.

Zo worden bijvoorbeeld ook gemengde business/leasure reizen beoordeeld.

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17:03
t_captain schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:53:

1.
prive kan ik prima met een adsl lijntje van 90< uptime.
Zakelijk heb ik minimaal 99> uptime nodig.

2.
prive kan ik prima met 80/8 (down/up) overweg.
Zakelijk heb ik minimaal 50/50 nodig om goed bij mijn NAS met gegevens te kunnen komen

3.
prive maakt het niet uit dat service monteur dag later komt
zakelijk wil ik binnen 4 uur serrvice hebben (zakelijk van bv ziggo)

Internetlintje heeft meer kenmerken waarom je em wel/niet zakelijk zou kunnen maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
Ach, die discussie is hier al 300x gevoerd.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Als je twee lijnen hebt (voor mijn part met een router die de fallback regelt en daarmee een betere uptime), dan is het pleitbaar om de 2e lijn op de zaak te boeken.

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 15:03
t_captain schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:27:
Als je twee lijnen hebt (voor mijn part met een router die de fallback regelt en daarmee een betere uptime), dan is het pleitbaar om de 2e lijn op de zaak te boeken.
voor prive internet gebruik ik de 4g van mijn prive prepaid telefoon simkaart ;)

Ik snap je punt hoor, GWL heb ik wel gewoon prive. Maar zoals @wvdl noemt, ik heb een betere (zakelijke) internetverbinding dan ik prive nodig heb. Met GWL werkt dat niet zo.

• Fable
Voor internet is er inderdaad geen vaste regel, voor telefonie wel.
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Voor alle overige dingen moet je gewoon het zakelijk doel kunnen weerleggen. Als je dus een alles in 1 hebt, moet je kunnen aantonen dat je tv ook zakelijk moet hebben.
Het beste zou je het prijsverschil met een normaal abo als zakelijke kosten moeten boeken.
https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/

• Freeaqingme
Let ook op dat voor de BTW je misschien alsnog pro rato de kosten moet verdelen tussen prive en zakelijk, terwijl je de daadwerkelijke kosten (dus alles ex. btw) wel aanmerkt als zakelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:00
_Arthur schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:56:
[...]

Draai hem om; zou ik (en nu in specifiek deze thuiswerktijd) zonder internet kunnen en mijn zaak draaiende houden? Nop.
Hetzelfde geldt ook voor een bureau en bureaustoel, maar ook de inrichting van je huis kan je niet als aftrekpost gebruiken tenzij je een kantoor aan huis hebt met eigen ingang etc. Het is in ieder geval algemeen bekend dat het standpunt van de belastingdienst is dat een internetabonnement in beginsel privé kosten zijn. Eventueel zou je wellicht kunnen stellen dat de meerprijs van sneller/beter zakelijk pakket tov een normaal pakket de zakelijke kosten zijn, maar dat zal niet meer zijn dan een paar euro's terwijl je er gegarandeerd vragen over krijgt van de belastingdienst als ze je een keertje doorlichten. Niet echt de moeite waard.

Je kan iig niet als je gewoon een standaard internet abbo hebt zeggen dat je het 90% zakelijk gebruikt en dat aftrekken van de belasting. Immers als je het niet zakelijk had gebruikt dan heb je alsnog prive 100% van de kosten gehad.

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22:38
In welke mate kan de Belastingdienst je kilometerregistratie verifiëren? Ik weet dat ze in het verleden met camera's checkten of je niet boven je 500 privé kilometers uitkwam. Hoe zit dat als je je privé auto zakelijk gebruikt, en dus een complete km registratie bij moet houden? Moet alles volledig kloppen, of kun je het ook een beetje uit de losse pols bijhouden?

Asking for a friend.

• Freeaqingme
@Bulder Mijn suggestie zou zijn om niet de kantjes er af te lopen. Mocht je dan een keer een foutje maken in een verder smetloze administratie dan is dat doorgaans probleem.

Als je het al met de losse pols bijhoudt, en er sluipt dan ergens een foutje in jouw voordeel in, dan kan ik me voorstellen dat men niet zo goedgelovig is. Daarnaast, je hebt anno 2020 allemaal apps etc om je hierbij te helpen. Waarom zou je het uit de losse pols willen doen?

• Deveon
  • Niet online
Bulder schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:44:
In welke mate kan de Belastingdienst je kilometerregistratie verifiëren? Ik weet dat ze in het verleden met camera's checkten of je niet boven je 500 privé kilometers uitkwam. Hoe zit dat als je je privé auto zakelijk gebruikt, en dus een complete km registratie bij moet houden? Moet alles volledig kloppen, of kun je het ook een beetje uit de losse pols bijhouden?

Asking for a friend.
Zo lang je geen ritten erin zet die niet hebben plaatsgevonden kunnen ze nooit het tegendeel aannemelijk maken. Zelf heb ik op 1 januari een foto gemaakt van de kilometerstand en één maal per week voer ik mijn sluitende kilometerregistratie bij in Excel (opzetje van Rompslomp.nl). Hierbij gebruik ik de laatste kilometerstand als begin kilometerstand plus soms een beetje voor de privé ritten, deze privé ritten registreer ik verder niet. Bij controle momenten zoals bij de garage zorg ik dat het overeen komt. Aan het eind van het jaar maak ik weer een foto van de kilometerstand om de verhouding voor de BTW verrekening vast te stellen.

Edit:
Als de inspecteur er écht werk van maakt zal hooguit opvallen dat de kilometerstand elke keer exact kloppend omhoog gaat, want op een rit van 100 km kan de kilometerstand best een keer 99 of 101 km aangeven.

[Voor 8% gewijzigd door Deveon op 31-03-2020 12:17]

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22:38
Freeaqingme schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:49:
@Bulder Mijn suggestie zou zijn om niet de kantjes er af te lopen. Mocht je dan een keer een foutje maken in een verder smetloze administratie dan is dat doorgaans probleem.

Als je het al met de losse pols bijhoudt, en er sluipt dan ergens een foutje in jouw voordeel in, dan kan ik me voorstellen dat men niet zo goedgelovig is. Daarnaast, je hebt anno 2020 allemaal apps etc om je hierbij te helpen. Waarom zou je het uit de losse pols willen doen?
Ik ben verschrikkelijk slecht in systematisch dingen loggen. Eens per kwartaal pen ik de KM stand neer en in m'n agenda staat alsnog wel waar ik geweest ben op welke dag, maar na elke rit de KM stand noteren gaat me echt niet lukken.

Ik rij verder echt 1 of 2 keer per maand, dus het hypothetische voor/nadeel is hooguit een paar tientjes.
Deveon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Zo lang je geen ritten erin zet die niet hebben plaatsgevonden kunnen ze nooit het tegendeel aannemelijk maken. Zelf heb ik op 1 januari een foto gemaakt van de kilometerstand en één maal per week voer ik mijn sluitende kilometerregistratie bij in Excel (opzetje van Rompslomp.nl). Hierbij gebruik ik de laatste kilometerstand als begin kilometerstand plus soms een beetje voor de privé ritten, deze privé ritten registreer ik verder niet. Bij controle momenten zoals bij de garage zorg ik dat het overeen komt. Aan het eind van het jaar maak ik weer een foto van de kilometerstand om de verhouding voor de BTW verrekening vast te stellen.
Die stand bij de garage is een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik verzin verder ook niks, maar ik hou het allemaal vrij globaal bij. Bij een controle zou ik het verder wel specificeren, maar dat zou dan niet helemaal accuraat kunnen zijn. Dat ik bijvoorbeeld de A2 heb gepakt ipv de A1, en dat daardoor de kilometers net wat anders zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Schriftje met een pen in de auto en gewoon opschrijven is imo het makkelijkste. Altijd binnen handbereik en dat je het opschrijft ben je met een week aan gewend.

• KirovAir
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 18:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 6% gewijzigd door KirovAir op 31-03-2020 15:01]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Fable
Dat gaat je bijten, want je mag volgens je contract niet zomaar rechtstreeks voor de eindklant gaan werken.
Gewoon op zoek gaan naar een nieuwe klant dus, want je moet ook zorgen dat je niet te lang voor één klant werkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jozzle
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:40
Ongeacht of €10 teveel is voor de bemiddeling; Is het niet een beetje 'unfair' om de volledige €5 op conto van je tussenpersoon te zetten?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freeaqingme
@KirovAir Ik heb begin dit jaar bij een klant mijn tarief met 5 euro verhoogd. Dat hebben ze opgelost door zelf 2,50 euro minder te pakken, en de andere 2,50 euro door te berekenen naar de eindklant.

Juist met het argument dat "we allemaal in de crisis zitten", zou ik zeggen dat je tussenpartij er ook best een schepje bij mag doen. Zij hebben al 't werk om jou te vinden al gedaan en terugverdiend in een vorig contract.

Heb je een buffer? Onderhandelen heeft alleen zin als "you must be willing to walk away" (om het maar even in goed Nederlands te zeggen)

• Hydra
Ik snap niet dat jij hier die vraag neerlegt zonder eerst zelf naar je contract tussen jou en die tussenpartij te kijken. Zou eerst eens beginnen te kijken of daar geen relatiebeding in staat, die kans is namelijk praktisch 100%.

• KirovAir
Jozzle schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:20:
Ongeacht of €10 teveel is voor de bemiddeling; Is het niet een beetje 'unfair' om de volledige €5 op conto van je tussenpersoon te zetten?
Wel met het idee dat ze ooit eerder achter mijn rug om meer afroomden dan gecommuniceerd, vandaar mijn bittere reactie.
Freeaqingme schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:28:
@KirovAir Ik heb begin dit jaar bij een klant mijn tarief met 5 euro verhoogd. Dat hebben ze opgelost door zelf 2,50 euro minder te pakken, en de andere 2,50 euro door te berekenen naar de eindklant.

Juist met het argument dat "we allemaal in de crisis zitten", zou ik zeggen dat je tussenpartij er ook best een schepje bij mag doen. Zij hebben al 't werk om jou te vinden al gedaan en terugverdiend in een vorig contract.

Heb je een buffer? Onderhandelen heeft alleen zin als "you must be willing to walk away" (om het maar even in goed Nederlands te zeggen)
Ik heb voldoende buffer/neveninkomsten om een tijd door te komen.
Hydra schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Ik snap niet dat jij hier die vraag neerlegt zonder eerst zelf naar je contract tussen jou en die tussenpartij te kijken. Zou eerst eens beginnen te kijken of daar geen relatiebeding in staat, die kans is namelijk praktisch 100%.
Er staat zeker een relatiebeding in, punt is meer dat zij niet akkoord gaan met de nieuwe onderhandelingen die plaats vinden. Ik ga zo even bellen en kijken hoe ver ik kan komen. Ben best bereid er uit te stappen in ieder geval.

[Voor 70% gewijzigd door KirovAir op 31-03-2020 15:33]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 12:56

Crazy D

I think we should take a look.

Tjah dat is het nadeel van werken met tussenpartijen. Aan de ene kant fijn dat je een klus hebt, aan de andere kant: als je er eenmaal zit ben jij degene die ervoor zorgt dat je langer mag blijven, dus dat is supereasy money. Leermomentje dus. Maar voor nu zou ik reageren: juist omdat 'iedereen' wat moet inleveren, doe dan op zijn minst 50/50.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Jogai
Jozzle schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:20:
Is het ook niet 'unfair' om deze opslag ongewijzigd door te laten lopen? Als klussen lang lopen zou het eigenlijk logisch zijn als hier afbouw in zat...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Jogai schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Is het ook niet 'unfair' om deze opslag ongewijzigd door te laten lopen?
Zit ik hier in het werknemertopic of het freelancertopic? Wat 'unfair' is boeit niet; als je iets unfair vindt, moet je het niet in een contract op laten nemen.
KirovAir schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:30:
Er staat zeker een relatiebeding in, punt is meer dat zij niet akkoord gaan met de nieuwe onderhandelingen die plaats vinden.
Ja en wat staat er dus nog verder in? Dat ze 'plat' een bedrag op je tarief leggen? Het is een contract tussen jou en dat bedrijf. Als je wil onderhandelen over voorwaarden, dan moet je dat doen. Maar je bent die onderhandelingen nu al volkomen verkeerd ingestoken door het meteen hard op hard te stellen, dus is die gunfactor nu helemaal weg al.

[Voor 45% gewijzigd door Hydra op 31-03-2020 15:34]

• KirovAir
Hydra schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:32:
[...]
Ja en wat staat er dus nog verder in? Dat ze 'plat' een bedrag op je tarief leggen? Het is een contract tussen jou en dat bedrijf. Als je wil onderhandelen over voorwaarden, dan moet je dat doen. Maar je bent die onderhandelingen nu al volkomen verkeerd ingestoken door het meteen hard op hard te stellen, dus is die gunfactor nu helemaal weg al.
Dat betwijfel ik, want ik heb mezelf nog niet 'hard' opgesteld. Vandaar dat ik hem hier even neerleg. ;)
Ik communiceer zo even terug wat er uit gaat komen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• c-nan

Asking for a friend.
Geen idee, sindskort rij ik mijn prive auto zakelijk. Wat ik doe / ga doen:
  • Foto maken van kilometer stand begin van het jaar.
  • Iedere dag mijn rit boeken in mijn administratie (MoneyMonk). Ik hou dus niet los bij wat de km-stand per dag is.
  • Aan het eind van het jaar nogmaals een foto van mijn kilometer stand.
  • Ik bewaar alle bonnetjes (brandstof, onderhoud, overal waar BTW op zit)
Nu weet ik hoeveel km er gereden is door het jaar heen. Omdat ik mijn ritten opschrijf weet ik hoeveel zakelijke kilometers ik heb gemaakt.

Hiermee kan ik makkelijk terug rekenen hoeveel BTW ik mag 'terugvorderen'.

• Jogai
Hydra schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:32:
[...]

Zit ik hier in het werknemertopic of het freelancertopic? Wat 'unfair' is boeit niet; als je iets unfair vindt, moet je het niet in een contract op laten nemen.

[...]

Wie stelt zich hier nu hard op? ;)

Ik werk (nu) niet via een tussenpersoon, maar als ik ooit zo'n contract teken zal ik het zeker kritisch lezen.

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Geen idee, sindskort rij ik mijn prive auto zakelijk. Wat ik doe / ga doen:
  • Foto maken van kilometer stand begin van het jaar.
  • Iedere dag mijn rit boeken in mijn administratie (MoneyMonk). Ik hou dus niet los bij wat de km-stand per dag is.
  • Aan het eind van het jaar nogmaals een foto van mijn kilometer stand.
  • Ik bewaar alle bonnetjes (brandstof, onderhoud, overal waar BTW op zit)
Nu weet ik hoeveel km er gereden is door het jaar heen. Omdat ik mijn ritten opschrijf weet ik hoeveel zakelijke kilometers ik heb gemaakt.

Hiermee kan ik makkelijk terug rekenen hoeveel BTW ik mag 'terugvorderen'.
Zonder kilometerstanden per rit is het geen sluitende kilometeradministratie zoals de wet voorschrijft.

https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/

https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie

[Voor 8% gewijzigd door Deveon op 31-03-2020 15:52]

• c-nan
Deveon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:50:
[...]

Zonder kilometerstanden per rit is het geen sluitende kilometeradministratie zoals de wet voorschrijft.

https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
Voor bijtelling dien je een rittenregistratie bij te houden. Voor de BTW een kilometeradministratie. Dan is de vraag, hoe ziet een kilometeradministratie er uit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
c-nan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Voor bijtelling dien je een rittenregistratie bij te houden. Voor de BTW een kilometeradministratie. Dan is de vraag, hoe ziet een kilometeradministratie er uit?
Maandag 6 juni, Apeldoorn 165442, Den Bosch 165598
Maandag 6 juni, Den Bosch 165598, Apeldoorn 165754

Als je niet in Apeldoorn woont en in Den Bosch werkt ziet het er anders uit. :P

[Voor 9% gewijzigd door jadjong op 31-03-2020 15:58]

• c-nan
jadjong schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Maandag 6 juni, Apeldoorn 165442, Den Bosch 165598
Maandag 6 juni, Den Bosch 165598, Apeldoorn 165754
Heb je daar een bron voor? Ik heb het niet over een rittenregistratie, maar over kilometeradministratie.

• Fable
Jogai schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Is het ook niet 'unfair' om deze opslag ongewijzigd door te laten lopen? Als klussen lang lopen zou het eigenlijk logisch zijn als hier afbouw in zat...
Verkeerd gelezen

[Voor 15% gewijzigd door Fable op 31-03-2020 16:00]

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ik heb ook begrepen dat voor de BTW een kilometeradministratie zoals @c-nan bijhoudt voldoende is. Voor de bijtelling moet je inderdaad een sluitende rittenregistratie bijhouden.

Zelf maak ik ook gebruik van een soortgelijke kilometeradministratie als @c-nan voor het verrekenen van de BTW privégebruik aan het eind van het jaar.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:55:
[...]

Niet alleen een kilometeradministratie, maar een sluitende kilometeradministratie. Dat ikzelf mijn privé ritten niet vermeld is misschien al discutabel, maar daar vind ik privacy zwaarder wegen. Tenslotte gaat het de Belastingdienst niets aan waar ik privé heen ga met mijn privé auto.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor de BTW-compensatie (prive auto) moeten de zakelijke ritten geadministreerd worden en het totaal aantal kilometers, dat laatste omdat de compensatie pro rato de fractie zakelijk gebruik is.

Ik registreer geen priveritten. Maar omdat elke zakelijke rit een begin- en eindstand van de teller heeft, is de noemer van de deling wel aannemelijk te maken vanuit de zakelijke ritten.

• c-nan
t_captain schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:30:
Voor de BTW-compensatie (prive auto) moeten de zakelijke ritten geadministreerd worden en het totaal aantal kilometers, dat laatste omdat de compensatie pro rato de fractie zakelijk gebruik is.

Ik registreer geen priveritten. Maar omdat elke zakelijke rit een begin- en eindstand van de teller heeft, is de noemer van de deling wel aannemelijk te maken vanuit de zakelijke ritten.
Ik registreer mijn zakelijke ritten als:
Start adres - eind adres - afstand in km tussen start en eind adres - datum

Maar ik heb per rit niet de begin- en eindstand.

Bovenstaande is voor de BTW (prive auto).

[Voor 3% gewijzigd door c-nan op 31-03-2020 16:33]

• XTREEMRaGE
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22:22

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Asking for a friend.
Ik ben sinds dit jaar begonnen als zzp en ik gebruik mijn prive auto alleen zakelijk (dus onder 500km prive). Wat ik doe:
  • Foto van de KM stand, begin het jaar
  • Voertuig - Merk en model
  • Start/Eind adres
  • Afstand
  • Datum
  • Begin/Eind KM stand van de rit
Ik hou het bij met een boekhoudpakket (MoneyMonk), via een app, op mijn telefoon.

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

• sverzijl
Ze willen je contract verlengen maar tegen lager tarief. Lever je slechter werk dan ze verwacht hadden voor het huidige tarief ?
En is die tariefsverlaging voor of na inflatiecorrectie ?

Natuurlijk wil iedereen goedkoper, maar als je nu gewoon niet akkoord gaat met tariefsverlaging ? Laten ze je dan echt gaan voor die 10 euro ?
[edit] 5 euro zelfs lees ik nu.

[Voor 21% gewijzigd door sverzijl op 31-03-2020 18:43]

• jadjong
c-nan schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:58:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik heb het niet over een rittenregistratie, maar over kilometeradministratie.
Nee, alleen dat elke dienst voor registratie het op deze manier doet.
Zelf gebruik ik jouw manier met enkel de afstand omdat ik alleen 19 cent per kilometer prive weg geef en je bij verschillende (huur/leen)auto's geen sluitende administratie kan maken.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:16

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

@KirovAir het is toch makkelijk. Klant wilt €5,- minder. Klant heeft contract met tussenpartij. Jij met tussenpartij. Laat de klant maar naar de tussenpartij gaan. Jij houd gewoon je regulieren tarief.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Wimlem
  • Laatst online: 03-06 12:51
Tylen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:47:
@KirovAir het is toch makkelijk. Klant wilt €5,- minder. Klant heeft contract met tussenpartij. Jij met tussenpartij. Laat de klant maar naar de tussenpartij gaan. Jij houd gewoon je regulieren tarief.
Precies dat. Laat hun het maar uitzoeken met de klant.

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:53
XTREEMRaGE schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:15:
[...]

Ik ben sinds dit jaar begonnen als zzp en ik gebruik mijn prive auto alleen zakelijk (dus onder 500km prive). Wat ik doe:
  • Foto van de KM stand, begin het jaar
  • Voertuig - Merk en model
  • Start/Eind adres
  • Afstand
  • Datum
  • Begin/Eind KM stand van de rit
Als het een privé auto is dan hoef je nooit bijtelling te betalen en kun je x cent per kilometer krijgen. Net zoals als je in loondienst bent en je eigen auto privé gebruikt, krijg je ook km vergoeding. Ik begrijp dus niet zo goed waarom je die <500km noemt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:02

Cleetje

Psycho Slave ++

Tylen schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:47:
Precies dit. De klant onderhandelt maar lekker met de tussenpartij, want jij hebt simpelweg geen directe relatie met ze. Sterker nog, tussenpartijen hanteren over het algemeen een clausule dat je niet eens directe relatie mag hebben. Die clausule heeft voor- en nadelen voor ze, dus laat ze nu maar even genieten vd nadelen.

Ongetwijfeld zal de tussenpartij dan bij jou gaan aankloppen, maar dan sta je al een stuk sterker: het is voor hun of 5 euro verdienen of 0. Voor werk dat wss al lang gedaan is (lees: investering is al terugverdiend). Natuurlijk hebben ze nog administratiekosten, maar dat moet met 5 euro wel gedekt zijn hoor ;) Als je heel schappelijk bent, kun je ze een paar euro tegemoet komen, maar dat is al beter dan de 5 euro zelf slikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 15:03
Je kunt natuurlijk ook onderhandelen dat die 5 euro 'korting' alleen geldt zolang jij thuis moet werken.
Reistijd en bufferopbouw zitten bij je tarief inbegrepen. Reistijd+kosten heb je nu niet (want iedereen werkt thuis) en juist dit soort tijden zijn waarvoor je een buffer hebt opgebouwd. Jij hoeft je buffer niet aan te spreken, maar 'spekt' je buffer tijdelijk wat minder.

• KirovAir
Cleetje schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Precies dit. De klant onderhandelt maar lekker met de tussenpartij, want jij hebt simpelweg geen directe relatie met ze. Sterker nog, tussenpartijen hanteren over het algemeen een clausule dat je niet eens directe relatie mag hebben. Die clausule heeft voor- en nadelen voor ze, dus laat ze nu maar even genieten vd nadelen.

Ongetwijfeld zal de tussenpartij dan bij jou gaan aankloppen, maar dan sta je al een stuk sterker: het is voor hun of 5 euro verdienen of 0. Voor werk dat wss al lang gedaan is (lees: investering is al terugverdiend). Natuurlijk hebben ze nog administratiekosten, maar dat moet met 5 euro wel gedekt zijn hoor ;) Als je heel schappelijk bent, kun je ze een paar euro tegemoet komen, maar dat is al beter dan de 5 euro zelf slikken.
Zo heb ik hem ook ingezet. Ik heb een klein beetje meegegeven.
Cornholio schreef op woensdag 1 april 2020 @ 08:06:
[...]

Je kunt natuurlijk ook onderhandelen dat die 5 euro 'korting' alleen geldt zolang jij thuis moet werken.
Reistijd en bufferopbouw zitten bij je tarief inbegrepen. Reistijd+kosten heb je nu niet (want iedereen werkt thuis) en juist dit soort tijden zijn waarvoor je een buffer hebt opgebouwd. Jij hoeft je buffer niet aan te spreken, maar 'spekt' je buffer tijdelijk wat minder.
Dit was mijn gedachtengang ook. Uiteindelijk heb ik 1 (symbolische) euro meegegeven en de tussenpartij gaat onderhandelen over de rest. Ben benieuwd, anders kan ik mooi even klussen in huis deze week. :P

• marvine
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-05 21:00
Korte vraag het uur tarief voor een medior Systeembeheerder met relevante kennis en +6 jaar ervaring ligt toch tussen de 60-75 of zit ik er nu helemaal naast ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:41
marvine schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:12:
Korte vraag het uur tarief voor een medior Systeembeheerder met relevante kennis en +6 jaar ervaring ligt toch tussen de 60-75 of zit ik er nu helemaal naast ?
Lijkt mij geen raar bedrag om te vragen. Het is echter wel afhankelijk van best veel factoren. Zo maakt de regio veel uit, soort werk en ervaring dat je hebt, Windows of Linux, sector waarbinnen het bedrijf werkzaam is, bedrijf zelf en hoe goed je jezelf verkoopt en je contract onderhandeld.

Het belangrijkste is voor jezelf bepalen wat jij een redelijk bedrag vindt en waarvoor jij het werk wilt doen. Krijg je dit bedrag? Prima. Krijg je het niet en is het financieel mogelijk langer verder te zoeken? Doe vooral dat.

• marvine
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-05 21:00
Hatsjoe schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:17:
[...]

Lijkt mij geen raar bedrag om te vragen. Het is echter wel afhankelijk van best veel factoren. Zo maakt de regio veel uit, soort werk en ervaring dat je hebt, Windows of Linux, sector waarbinnen het bedrijf werkzaam is, bedrijf zelf en hoe goed je jezelf verkoopt en je contract onderhandeld.

Het belangrijkste is voor jezelf bepalen wat jij een redelijk bedrag vindt en waarvoor jij het werk wilt doen. Krijg je dit bedrag? Prima. Krijg je het niet en is het financieel mogelijk langer verder te zoeken? Doe vooral dat.
Dat dacht ik al hoorde net een bedrag te horen van een recruiter waar ik echt bij dacht hoe kan je hier van rondkomen. wat is eventueel het tarief bereik van een gecombineerde rol Skilled servicedesk / Systeembheer ? ook rond dezelfde koers gok ik zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• real-doc
  • Niet online
marvine schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:22:
[...]

Dat dacht ik al hoorde net een bedrag te horen van een recruiter waar ik echt bij dacht hoe kan je hier van rondkomen. wat is eventueel het tarief bereik van een gecombineerde rol Skilled servicedesk / Systeembheer ? ook rond dezelfde koers gok ik zo.
Ik zou ook altijd even controleren hoeveel marge de tussenpartij heeft en hoe de inhuurketen eruit ziet. Ik zie lage tarieven nog weleens voorbij komen als er bijvoorbeeld meerdere partijen tussen zitten, die allemaal hun marge willen hebben. Het feit dat jij een laag uurtarief krijgt, wil namelijk niet zeggen dat je klant weinig voor je betaalt en dat kan nog weleens rare situaties opleveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
Als ik afga op het niveau van de gemiddelde helpdesker die ik aan de lijn krijg mag ik toch hopen dat die minder verdienen dan €60-€75 per uur. :+ Ik zal de volgende keer eens vragen of het een “skilled helpdesker” is die ik spreek.
Pagina: 1 ... 149 ... 155 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True