Deze twee klinken niet echt als een gezond bestedingspatroon.. Zelf hanteer ik twee maanden leven op één maand werken (4x36 uur) en aangezien ik pas dit jaar begonnen bent geeft dat mij toch erg veel rust gezien de huidige omstandigheden.gold_dust schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:14:
[...]
Ik ga niet terug in loondienst, dat kan financieel voor ons ook helemaal niet,
[...]
maar vooral ook omdat 2 weken vakantie ongeveer een halve maand bruto omzet kost.
Een van de redenen voor mij om te gaan ZZP-en is de (financiële) vrijheid. Meer vakanties en kortere werkweken.Ik neem makkelijker en vaker een dagje vrij. Weekje vrij tussen opdrachten, langere zomervakanties.. Genieten! Ik ben van 40 uur naar 32 uur per week gegaan en heb een dag extra om leuke dingen te doen samen met mijn vrouw en kind. Als nummer 2 geboren is ook een maandje zonder opdracht gepland. Heerlijk, zou nooit meer anders willen.
[ Voor 7% gewijzigd door CptMorgan op 22-03-2020 09:23 ]
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
@CptMorgan Serieus? Dit is bij mij eigenlijk omgekeerd. Ik had in loondienst gewoon een aantal beschikbare dagen, en die maakte ik op. (Ik had er vrij veel, semi-overheid).
Maar nu merk ik het direct in m'n omzet als ik allerlei weekjes vrij pak, en dat zint me niks. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik 26 dagen vrij mag hebben, anders loopt het de klauwen uit. Vooral omdat m'n vriendin in het onderwijs werkt, en die wil om de haverklap weg.
Maar nu merk ik het direct in m'n omzet als ik allerlei weekjes vrij pak, en dat zint me niks. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik 26 dagen vrij mag hebben, anders loopt het de klauwen uit. Vooral omdat m'n vriendin in het onderwijs werkt, en die wil om de haverklap weg.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Mijn planning is ongeveer 1750 facturabelen uren op jaarbasis te maken; de rest is vakantie, ziek of gewoon lekker een dagje vrij. Komt op +/- 40 vakantiedagen per jaar.
@TucanoItaly ik heb ook meer de insteek van @CptMorgan , ik ben vooral gaan freelancen voor de vrijheid. Natuurlijk werk ik af en toe flink door, maar mijn voornemen is wel om meer vrij te nemen dan dat ik in loondienst deed. Daarbij kijk ik niet direct naar mijn omzet, maar meer naar de buffer die ik over hou. Als mijn buffer en werk het toelaat neem ik dus lekker een vakantie.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
@gold_dust met alle respect maar als je vrije tijd alleen maar ziet als gemiste omzet en kennelijk leeft naar je inkomsten patroon dan ga je jezelf nog eens helemaal over de kop werken.
Ik heb mezelf een loonsverhoging van 40% gegeven tov mijn laatste werkgever. Om dat te kunnen bekostigen moet ik minstens 2 weken per maand fulltime werken. Aangezien dat meestal 4 zijn heb ik er geen enkele moeite mee om vrij te nemen - er blijft zat over.
Tja
Die omzet moet je anders kaderen. Zet gewoon een target waarmee je jezelf tevreden stelt. Dat aantal uren is je capaciteit. Meer is zogezegd niet mogelijk.
Als je het "meer is meer" denken niet kunt loslaten, zoek desnoods een coach om je in die gedachtepatronen te begeleiden. Voor je eigen gezondheid en daarmee op lange termijn je financiele toekomst essentieel.
Aan de andere kant wil ik ook geen burnout aanpraten. Developers vinden in het algemeen hun werk leuk. Je hebt dus een dagtaak aan iets wat leuk is en fysiek niet al te belastend, flexibel en goedbetaald. Beter wordt het niet
Overspannenheid wordt van oudsher vaak geassocieerd met werkdruk, maar van lange uren werken aan leuke dingen wordt je niet overspannen. De risiso's zijn eerder:
- langdurig leven op adrenalinegolven van project deadlines. die onbalans in hormomen is langzaam slopend.
- als je heel veel werkt en heel weinig andere dingen doet, wordt je geest steeds smaller geprikkeld. op termijn kan dat je ook in een situatie brengen waarin je het helemaal niet meer ziet zitten en je je afvraagd waarvoor je het allemaal nog doet.
Als je het "meer is meer" denken niet kunt loslaten, zoek desnoods een coach om je in die gedachtepatronen te begeleiden. Voor je eigen gezondheid en daarmee op lange termijn je financiele toekomst essentieel.
Aan de andere kant wil ik ook geen burnout aanpraten. Developers vinden in het algemeen hun werk leuk. Je hebt dus een dagtaak aan iets wat leuk is en fysiek niet al te belastend, flexibel en goedbetaald. Beter wordt het niet
- langdurig leven op adrenalinegolven van project deadlines. die onbalans in hormomen is langzaam slopend.
- als je heel veel werkt en heel weinig andere dingen doet, wordt je geest steeds smaller geprikkeld. op termijn kan dat je ook in een situatie brengen waarin je het helemaal niet meer ziet zitten en je je afvraagd waarvoor je het allemaal nog doet.
Daarom ga ik ook wat anders doen, ik had me voorgenomen om een project van 9 maanden te doen en dan 3 maanden vrij te nemen maar dat is er nooit van gekomen.Ascension schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:55:
@gold_dust met alle respect maar als je vrije tijd alleen maar ziet als gemiste omzet en kennelijk leeft naar je inkomsten patroon dan ga je jezelf nog eens helemaal over de kop werken.
Stress heb ik trouwens totaal niet gehad omdat ik remote werk: een heel jaar lang zonder vakantie 5 dagen per week bij een klant zitten zou ik wel gek van zijn geworden. Ik kan werkdagen vrij nemen die ik wil of reizen met een laptop mee en dat doe ik dan ook.
Wat bij mij stress veroorzaakt is in de file staan, in teams van autodidacte collega's zitten die software proberen te ontwikkelen, kantoorpolitiek en incompetente managers om me heen. Die laatste drie is me nooit gelukt om me daar van te ontdoen maar met remote werken heb ik daar geen last van.
Ik werk nu een paar weken (3) alleen maar vanuit huis en moet zeggen dat ik daar eerder “gek” van ga worden dan 5 dagen per week bij de klant.
Ja het is uit te houden, maar ik zit toch liever face 2 face in gesprekken (en zelfs de onzinnige gesprekken/opmerkingen begin ik te missen
Hiervoor 3 dagen per week bij klant en 2 vanaf thuis. Dat vond ik zelf de ideale combinatie.
Ik neem ook maar 3-4 weken per jaar vakantie. Dat is voor mij genoeg.Wel regelmatig dagje vrij, maar dat is vaak “compensatie” van een keer s avonds overwerken.
Het fijne is wel dat je nooit meer moet overleggen of goedkeuring vragen aan je manger (of wie dan ook) of je een dagje vrij mag nemen. Nu is het simpelweg “oh volgende week (of morgen) ben ik er een dagje niet. Dan weten jullie dat”
Ja het is uit te houden, maar ik zit toch liever face 2 face in gesprekken (en zelfs de onzinnige gesprekken/opmerkingen begin ik te missen
Hiervoor 3 dagen per week bij klant en 2 vanaf thuis. Dat vond ik zelf de ideale combinatie.
Ik neem ook maar 3-4 weken per jaar vakantie. Dat is voor mij genoeg.Wel regelmatig dagje vrij, maar dat is vaak “compensatie” van een keer s avonds overwerken.
Het fijne is wel dat je nooit meer moet overleggen of goedkeuring vragen aan je manger (of wie dan ook) of je een dagje vrij mag nemen. Nu is het simpelweg “oh volgende week (of morgen) ben ik er een dagje niet. Dan weten jullie dat”
[ Voor 34% gewijzigd door sverzijl op 22-03-2020 10:39 ]
Mijn persoonlijke optimum is 3 on-site, 2 remote. Ik heb alles van 100/0 tot 20/80 gehad, en nu sinds dik twee weken 0/100.
Eens met @sverzijl : ik werk al meerdere jaren 2 dagen per week thuis en de andere dagen op locatie (bijvoorbeeld bij de klant, opdrachtgever of diens partner), vind de afwisseling heerlijk.
Dat dit vaak gepaard gaat met reistijd kost vind ik niet erg (vaak > 80 km enkele reis).
De laatste tijd sowieso al 4x9 aan het werk, dat betekent dus 50/50 verdeling tussen thuis / op locatie. Tegenwoordig is de 5e dag voor uitloop en voer ik ook altijd thuis uit.
Meer dan 2 keer per week een langere reistijd (> 100 km enkele reis) breekt na een tijdje wel op – zeker aangezien ik altijd zorg dat ik vroeg begin (06:45 - 07:00 uur) en dan ook weer vroeg vertrek om files te ontwijken en s' avonds nog tijd te hebben met mijn gezin.
Dat dit vaak gepaard gaat met reistijd kost vind ik niet erg (vaak > 80 km enkele reis).
De laatste tijd sowieso al 4x9 aan het werk, dat betekent dus 50/50 verdeling tussen thuis / op locatie. Tegenwoordig is de 5e dag voor uitloop en voer ik ook altijd thuis uit.
Meer dan 2 keer per week een langere reistijd (> 100 km enkele reis) breekt na een tijdje wel op – zeker aangezien ik altijd zorg dat ik vroeg begin (06:45 - 07:00 uur) en dan ook weer vroeg vertrek om files te ontwijken en s' avonds nog tijd te hebben met mijn gezin.
[ Voor 3% gewijzigd door RomeoJ op 22-03-2020 10:42 ]
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Zit zelf op 50km enkele reis, maar vind het ook heerlijk om vroeg te beginnen als ik naar klant moet. 6:30 beginnen en rond 16:00 weer thuis. Kinderen dan net uit school. Super.RomeoJ schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:40:
En ‘s ochtends de eerste 2 uur lekker rustig op kantoor, dat is ook niet verkeerd:)
Wel eens partijen die dan voor 17:00 nog een meeting inschieten. De meesten weten wel dat ik er dan niet meer ben (als ze in m’n agenda kijken helemaal..), zo niet dan reject ik hem met de opmerking dat ik wel de volgende morgen om 6:30 kan.
Hier ook 0/100, normaal probeer ik ook altijd 1 á 2 dagen thuis te werken. Bij de huidige klant zit ik 3 dagen op locatie, 1 dag remote, en ben ik 1 dag 'vrij'. Op die dag doe ik m'n offertes de deur uit, en doe ik m'n boekhouding en ander speelgoed.
Ik moet wel zeggen dat de switch naar 0/100 er in ieder geval voor heeft gezorgd dat het samenwerken iets minder goed gaat. Ja we hebben teams, ja we hebben alles online, maar het 'hoe zou jij dit fixen in deze situatie' is normaal een kwestie van een halve minuut (of koffiepauze) en is nu een call. Mensen worden veel meer in hun werkzaamheden gestoord door de ad-hoc belletjes, ook al 'zou het hetzelfde zijn'.
Ik heb een aantal projecten lopen (d.w.z. kop-tot-staart ontwikkeltrajecten) maar deze zijn erg lastig te scoren (tegen fatsoenlijk tarief) en al mijn huidige klussen komen voort uit relaties die ik al 2-3 ken en m'n eigen netwerk. Deze projecten bied ik vaak tegen lager tarief aan (60 ipv normale 85-90) met als keerzijde doorlooptijd voor een project. Vaak is dat prima.
Ik moet wel zeggen dat de switch naar 0/100 er in ieder geval voor heeft gezorgd dat het samenwerken iets minder goed gaat. Ja we hebben teams, ja we hebben alles online, maar het 'hoe zou jij dit fixen in deze situatie' is normaal een kwestie van een halve minuut (of koffiepauze) en is nu een call. Mensen worden veel meer in hun werkzaamheden gestoord door de ad-hoc belletjes, ook al 'zou het hetzelfde zijn'.
Ik heb een aantal projecten lopen (d.w.z. kop-tot-staart ontwikkeltrajecten) maar deze zijn erg lastig te scoren (tegen fatsoenlijk tarief) en al mijn huidige klussen komen voort uit relaties die ik al 2-3 ken en m'n eigen netwerk. Deze projecten bied ik vaak tegen lager tarief aan (60 ipv normale 85-90) met als keerzijde doorlooptijd voor een project. Vaak is dat prima.
Wat betreft inkomsten "derving" door vakantie, doe ik het gewoon zo: ik houd rekening met x weken per jaar zonder inkomsten (vakantie, ziekte of geen opdracht). Vervolgens bereken ik dan mn netto jaaromzet obv de dagen dat ik wel omzet draai en deel dat door 12. Dat is het loon dat ik elke maand krijg, of ik nu omzet heb of niet. De rest gaat de buffer in. Uiteraard is dat de 1e tijd lastig zolang je nog onvoldoende buffer hebt, maar dat is maar tijdelijk.
Door er op die manier naar te kijken, heb ik gewoon een stabiel inkomen en geen issue om vrije dagen te nemen. Ik merk er dan immers niets van op mijn maandloon.
Los van hoe je het doet, moet je echt jezelf wel wat vrije tijd geven. Als je met een burn-out oid komt te zitten ben je immers nog veel verder van huis. Daarnaast heb je geen enkele garantie dat je morgen nog leeft, dus kun je maar beter nu ook genieten (ik spreek uit ervaring).
Door er op die manier naar te kijken, heb ik gewoon een stabiel inkomen en geen issue om vrije dagen te nemen. Ik merk er dan immers niets van op mijn maandloon.
Los van hoe je het doet, moet je echt jezelf wel wat vrije tijd geven. Als je met een burn-out oid komt te zitten ben je immers nog veel verder van huis. Daarnaast heb je geen enkele garantie dat je morgen nog leeft, dus kun je maar beter nu ook genieten (ik spreek uit ervaring).
Eens met Cleetje. Voor mij lijkt het een voordeel van zelfstandig ondernemen dat ik zelf de regie over mijn werk/privé leven heb.
In loondienst kan je een moderne werkgever hebben met thuiswerken, 34 uur als fulltime werkweek, 27 vrije dagen + 13 ADV dagen, interessante trainingen etc. Maar je kan ook werkgevers hebben met old-skool 40 uur per week, 25 vakantiedagen max, thuiswerken ongewenst en weinig aandacht voor je ontwikkeling.
Als het eerste je aanspreekt (de moderne arbeidsvoorwaarden) dan is het denk ik goed om als zelfstandige je niet te laten verleiden door hoe meer uren je werkt hoe meer geld, maar dat je minstens even goede omstandigheden voor jezelf kan creëren én alsnog meer verdienen.
Mijn uitgangspunt is om zo'n 38 weken per jaar te werken a 32/36 uur per week en de tijd daarbuiten waarin ik zou kunnen werken maar het niet doe, niet te gaan zien als derving.
Anders kan je nooit echt genieten van de 'werkdagen' die je niet werkt. Als ik dan elke vrijdag vrij ben en een tegenvallend verveeldagje heb, moet ik me dan niet op gaan vreten dat ik ook paar honderd euro had kunnen verdienen. Ook af en toe je vervelen is gezond
In loondienst kan je een moderne werkgever hebben met thuiswerken, 34 uur als fulltime werkweek, 27 vrije dagen + 13 ADV dagen, interessante trainingen etc. Maar je kan ook werkgevers hebben met old-skool 40 uur per week, 25 vakantiedagen max, thuiswerken ongewenst en weinig aandacht voor je ontwikkeling.
Als het eerste je aanspreekt (de moderne arbeidsvoorwaarden) dan is het denk ik goed om als zelfstandige je niet te laten verleiden door hoe meer uren je werkt hoe meer geld, maar dat je minstens even goede omstandigheden voor jezelf kan creëren én alsnog meer verdienen.
Mijn uitgangspunt is om zo'n 38 weken per jaar te werken a 32/36 uur per week en de tijd daarbuiten waarin ik zou kunnen werken maar het niet doe, niet te gaan zien als derving.
Anders kan je nooit echt genieten van de 'werkdagen' die je niet werkt. Als ik dan elke vrijdag vrij ben en een tegenvallend verveeldagje heb, moet ik me dan niet op gaan vreten dat ik ook paar honderd euro had kunnen verdienen. Ook af en toe je vervelen is gezond
Je moet inderdaad snel af van het idee dat een weekje vrij geld kost, want met die instelling kun je 7 dagen per week, 12 uur per dag werken. Zo werkt dat natuurlijk niet. Je moet gewoon af en toe vrij nemen, punt. En niet denken: ik mis nu omzet, maar denken: ik heb hard genoeg gewerkt, nu even vrij.
Exact expert nodig?
Te vaak zelf ook deze situatie meegemaakt dat men het niet voor te stellen vonden dat ik niet gewoon tot 17:00 kon blijven maar dat het voor hen toch echt onmogelijk was om er om 6:30 aanwezig te zijn.sverzijl schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:02:
[...]
Wel eens partijen die dan voor 17:00 nog een meeting inschieten. De meesten weten wel dat ik er dan niet meer ben (als ze in m’n agenda kijken helemaal..), zo niet dan reject ik hem met de opmerking dat ik wel de volgende morgen om 6:30 kan.
Ik had dat vooral in het begin heel erg (Jan 2019), dat ik elk vrij moment op zat te rekenen. Nu komt er zoveel geld binnen dat ik me daar helemaal niet druk over maak meer. Ik werk 36 uur en heb als target 1500 uur per jaar (dat was vroeger m'n bonus target) en vorig jaar 1558 gehaald. Prima.
Natuurlijk zijn vakanties wel 'duur', maar ik ben dit ZZPen vooral gaan doen vanwege die vrijheid om lekker vakantie te nemen wanneer ik dat wil. Met 2 kids is wintersport behoorlijk duur, en m'n doel is wel een beetje 2 weken wintersport per jaar, lang weekend weg in de meivakantie en een leuke vakantie in de zomer.
M'n wintersport vorige week met vrienden ging niet door. Grappig genoeg heb je dan als 'lichtpuntje' dat je dus wel het inkomen hebt van de afgelopen week. Terwijl de rest vooral zat de klagen over 't geld.
Natuurlijk zijn vakanties wel 'duur', maar ik ben dit ZZPen vooral gaan doen vanwege die vrijheid om lekker vakantie te nemen wanneer ik dat wil. Met 2 kids is wintersport behoorlijk duur, en m'n doel is wel een beetje 2 weken wintersport per jaar, lang weekend weg in de meivakantie en een leuke vakantie in de zomer.
M'n wintersport vorige week met vrienden ging niet door. Grappig genoeg heb je dan als 'lichtpuntje' dat je dus wel het inkomen hebt van de afgelopen week. Terwijl de rest vooral zat de klagen over 't geld.
https://niels.nu
Tjah als je een aparte spaarrekening neemt en daar elke maand wat geld op zet (neem aan dat de meesten iedere maand een vast bedrag over maken om van te leven, doe daar 8% van....) en vakantie is opeens minder duur 
Nou ja, vakanties zijn altijd duur. Maar dat komt wellicht ook omdat ik liever in een fijn hotel of appartement zit dan op een goedkope camping
Nou ja, vakanties zijn altijd duur. Maar dat komt wellicht ook omdat ik liever in een fijn hotel of appartement zit dan op een goedkope camping
Exact expert nodig?
Zojuist belletje gehad van de opdrachtgever (nieuwe klus per 1 april). "We zijn gewoon voornemens om je te laten starten, het werk blijft, alleen moeten we kijken hoe we je gaan onboarden".
Voor een bedrijf wat remote werken nog steeds spannend vindt valt me dit geenszins tegen. Ik zit de komende maanden dus gewoon goed (stiekem toch een 'zucht' van verlichting).
Dit betekent dat mijn (financiele) planning lekker ongewijzigd blijft en ik tot einde jaar lekker aan de slag kan en mag. Zin in!
Voor een bedrijf wat remote werken nog steeds spannend vindt valt me dit geenszins tegen. Ik zit de komende maanden dus gewoon goed (stiekem toch een 'zucht' van verlichting).
Dit betekent dat mijn (financiele) planning lekker ongewijzigd blijft en ik tot einde jaar lekker aan de slag kan en mag. Zin in!
Ik ben nog in afwachting van screening ter behoeve van mijn eerste ZZP klus. In dit geval ben ik blij dat het maar liefst 10-12 kan duren voordat de screening klaar is. Ik zit nog in loondienst en ik heb nog geen ontslag genomen dus ik kan de situatie relatief rustig afwachten.
Wel is dit een overheidsinstantie, dus ik verwacht niet dat ze echt last hebben van de huidige corona crisis. Ik heb in elk geval nog niets vernomen.
Wel is dit een overheidsinstantie, dus ik verwacht niet dat ze echt last hebben van de huidige corona crisis. Ik heb in elk geval nog niets vernomen.
VGB neem ik aan. Dat kan een lange doorlooptijd hebben inderdaad.UrbanSnEAky schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:45:
Ik ben nog in afwachting van screening ter behoeve van mijn eerste ZZP klus. In dit geval ben ik blij dat het maar liefst 10-12 kan duren voordat de screening klaar is. Ik zit nog in loondienst en ik heb nog geen ontslag genomen dus ik kan de situatie relatief rustig afwachten.
Als startende freelancer heb ik hier ook alle berekeningen gemaakt op 40 weken van 40 uur facturabel, waarmee ik dus 12x5 dagen heb voor vakantie, feestdagen, cursussen, 'bankzitten' in afwachting van een opdracht. Als ik terug kijk naar mijn loondienst periode is dat al véél meer tijd om "niets te doen" dan ik ooit gehad heb, dus ik verwacht daar ruim mee uit te komen. Dat betekent dus ook dat ik gewoon vakantie kan nemen, zonder me meteen zorgen te maken over de cashflow.
Ik keer mezelf (of eigenlijk: mijn vrouw) maandelijks nog steeds ongeveer hetzelfde salaris uit (weliswaar naar boven afgerond) en hou ook rekening met vakantiegeld. De rest zit voorlopig "in de zaak" om een buffer rekening te vullen, om die 12 weken niets doen ook te kunnen betalen

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 23-03-2020 11:17 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik wilde mijn 2e jaar als ZZP'er ook wat meer vrij nemen, echter nu met de huidige crisis toch maar besloten zolang mogelijk facturabel te zijn. Vrij nemen kan straks altijd wel al dan niet verplicht. Ik werk overigens 40uur /week
Hier ging de wintersport ook niet door, maar heb zelf nog wel 2 dagen vrij genomen omdat ik merkte dat ik toch wel toe was aan vakantie. Geen wintersport + 3 dagen facturabel heeft wel een piek in de internet aankopen geresulteerdHydra schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:46:
Ik had dat vooral in het begin heel erg (Jan 2019), dat ik elk vrij moment op zat te rekenen. Nu komt er zoveel geld binnen dat ik me daar helemaal niet druk over maak meer. Ik werk 36 uur en heb als target 1500 uur per jaar (dat was vroeger m'n bonus target) en vorig jaar 1558 gehaald. Prima.

Ik bel collega's vaak wel ff om gewoon te buurten over van alles en nog wat, dit doe je op kantoor ook dus dit kan ook goed al je thuis werkt. Vaak rol je dan toch wel weer in iets van het werk, "nu ik je toch spreek"sverzijl schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:33:
Ik werk nu een paar weken (3) alleen maar vanuit huis en moet zeggen dat ik daar eerder “gek” van ga worden dan 5 dagen per week bij de klant.
Ja, ik heb zelf een BV dus daar wordt het eigenlijk al in "opgespaard".
Ik keer mezelf een veel lager bruto salaris uit dan dat ik kreeg toen ik nog in loondienst was. Netto is het vrijwel hetzelfde, dit komt voornamelijk door de bijtelling leaseauto (eerst 22%, nu 4%), en doordat er een aantal zaken die ingehouden werden bij mijn loon door werkgever nu ineens niet meer gelden.
Het fijne is wel dat ik nu niet (of amper) in het toptarief van de belastingschijven kom hierdoor.
Ik keer mezelf een veel lager bruto salaris uit dan dat ik kreeg toen ik nog in loondienst was. Netto is het vrijwel hetzelfde, dit komt voornamelijk door de bijtelling leaseauto (eerst 22%, nu 4%), en doordat er een aantal zaken die ingehouden werden bij mijn loon door werkgever nu ineens niet meer gelden.
Het fijne is wel dat ik nu niet (of amper) in het toptarief van de belastingschijven kom hierdoor.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ik overweeg ook al een tijdje de overstap. Heb je een specifiek doel voor het opgespaarde vermogen in je BV, of is dat gewoon algemene buffer?RomeoJ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:34:
Ja, ik heb zelf een BV dus daar wordt het eigenlijk al in "opgespaard".
Veel meer dan een algmene buffer zal het niet worden. De belastingdienst is niet gek en die verwacht dat je bij een enkele 'werknemer' binnen de BV gewoon een passend salaris uitkeert. Dus niet het minimum 45k (?) bij een omzet van 200k. Dat kan je een keertje doen, een tweede keer ook nog wel als jouw bedrijfsplan in de toekomst zoveel geld nodig heeft en daarna trappen ze er niet meer in. Als je daadwerkelijk gecontroleerd wordt....Bulder schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:38:
[...]
Ik overweeg ook al een tijdje de overstap. Heb je een specifiek doel voor het opgespaarde vermogen in je BV, of is dat gewoon algemene buffer?
Dat zegt natuurlijk niks over de grootte van je spaarbuffer. Je bent niet verplicht een hoog salaris uit te keren (hoger dan het verplichte DGA). Je spaarpot moet je kunnen verdedigen, zeker als die boven de vermogensbelastinggrens uit komt want zakelijk sparen zonder zakelijk doel is feitelijk belastingontduiking van je vermogensbelasting. Maar goed, zeggen dat je nu spaart voor een auto die je over 2 jaar wilt kopen (als zakelijke auto), is prima. Komen ze over 2 jaar terug, en je hebt geen auto, kun je heus wel een ander excuus bedenken. Als je zoveel geld in je spaarpot hebt dat het moeilijk wordt om zinnig klinkenden smoezen te bedenken wordt het denk ik tijd met een financieel adviseur te gaan zitten om te zien hoe je hier slimmer mee om kunt gaan (investeren of zo).jadjong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:45:
[...]
Veel meer dan een algmene buffer zal het niet worden. De belastingdienst is niet gek en die verwacht dat je bij een enkele 'werknemer' binnen de BV gewoon een passend salaris uitkeert. Dus niet het minimum 45k (?) bij een omzet van 200k. Dat kan je een keertje doen, een tweede keer ook nog wel als jouw bedrijfsplan in de toekomst zoveel geld nodig heeft en daarna trappen ze er niet meer in. Als je daadwerkelijk gecontroleerd wordt....
Exact expert nodig?
Twee ton is toch een auto? Met de BPM van tegenwoordig zit je er gauw aan
..en je hebt toch niet slechts 1 auto. Als die kapot is wil je toch nog meteen naar de klant kunnent_captain schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:39:
Twee ton is toch een auto? Met de BPM van tegenwoordig zit je er gauw aan
Helaas heb ik als eenmanszaak de mogelijkheid niet, maar het mooiste aan een BV moet toch wel zijn dat je eigen hypotheek kan onderbrengen. Meestal is het geen probleem om 10 tot 20% over te hevelen naar je eigen BV terwijl de bank het eerste recht op de woning behoud. Vreemd genoeg hoor ik eigenlijk maar weinig die dit ook daadwerkelijk doen. Op deze manier kan je toch flink wat vermogen op sparen in je BV.jadjong schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:45:
[...]
Veel meer dan een algmene buffer zal het niet worden. De belastingdienst is niet gek en die verwacht dat je bij een enkele 'werknemer' binnen de BV gewoon een passend salaris uitkeert. Dus niet het minimum 45k (?) bij een omzet van 200k. Dat kan je een keertje doen, een tweede keer ook nog wel als jouw bedrijfsplan in de toekomst zoveel geld nodig heeft en daarna trappen ze er niet meer in. Als je daadwerkelijk gecontroleerd wordt....
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 23-03-2020 12:46 ]
Primair is het vermogen bedoeld voor investeringen in de toekomst. Inderdaad wat al aangehaald werd ben ik wel van plan om dit vermogen later te gaan gebruiken om een eigen hypotheek te kunnen verstrekken of iets in die strekking. Ik ben amper een jaar bezig dus van vermogen kan ik nog niet spreken en hoef me nu nog geen zorgen te makenBulder schreef op maandag 23 maart 2020 @ 11:38:
[...]
Ik overweeg ook al een tijdje de overstap. Heb je een specifiek doel voor het opgespaarde vermogen in je BV, of is dat gewoon algemene buffer?
De salarisuitkering van een DGA is inderdaad een ander onderwerp, ik heb besloten om niet zo scherp op de regelgeving te zitten, dus het is wel meer dan die 45k.
Als je net een jaar bezig bent, waarom dan een BVRomeoJ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Primair is het vermogen bedoeld voor investeringen in de toekomst. Inderdaad wat al aangehaald werd ben ik wel van plan om dit vermogen later te gaan gebruiken om een eigen hypotheek te kunnen verstrekken of iets in die strekking. Ik ben amper een jaar bezig dus van vermogen kan ik nog niet spreken en hoef me nu nog geen zorgen te maken
De salarisuitkering van een DGA is inderdaad een ander onderwerp, ik heb besloten om niet zo scherp op de regelgeving te zitten, dus het is wel meer dan die 45k.
Je laat best wel wat voordeeltjes liggen als je geen eenmanszaak hebt in de eerste paar jaren
Vandaag met mijn tussenpersoon/broken gesproken. Ik zou 1 april starten en dat gaat gelukkig door. Ze gaan kijken hoe ze mij remote in willen/kunnen werken, maar dat komt wel goed
EU DNS: 86.54.11.100
1. Ik heb al een aantal jaren een eenmanszaak gehad naast loondienst betrekking, ik heb dus helaas nooit echt voordeel gehad van de startersaftrek;ybos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:39:
[...]
Als je net een jaar bezig bent, waarom dan een BV
Je laat best wel wat voordeeltjes liggen als je geen eenmanszaak hebt in de eerste paar jaren
2. Ben met anderen betrokken in een werkmaatschappij, ieder van ons een eigen holding om hierin te participeren.
ah, punt 2 ben ik mij ook voor aan het orienteren, 2 verschillende holdings en daaronder 1 werkmaatschappij.RomeoJ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:47:
[...]
1. Ik heb al een aantal jaren een eenmanszaak gehad naast loondienst betrekking, ik heb dus helaas nooit echt voordeel gehad van de startersaftrek;
2. Ben met anderen betrokken in een werkmaatschappij, ieder van ons een eigen holding om hierin te participeren.
Weet wel dat het verplicht is om een jaarrekening te maken bij een BV.
Kan jij een tipje van de sluier oplichten wat jij verwacht kwijt te zijn aan de boekhouder per jaar
@ybos Ja, je bent verplicht om een jaarrekening te deponeren bij de KvK als BV zijnde.
Ik heb een goedkope boekhouder, 50 EUR per maand (600 EUR per jaar ex. BTW). Ze doet overigens zowat alles, ik heb haar toegang gegeven tot MoneyMonk en zij voert iedere maand onderhoud uit (corrigeren, muteren, etc). Ze doet ook alle belastingen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, loonheffingen, en zelfs privé onze inkomstenbelasting.
Normaal gesproken ligt de verwachting dat een boekhouder (of accountant, die zijn wat duurder maar ook hoger opgeleid): tussen 600 - 1200 EUR. Uitschieters daargelaten.
Ik heb een goedkope boekhouder, 50 EUR per maand (600 EUR per jaar ex. BTW). Ze doet overigens zowat alles, ik heb haar toegang gegeven tot MoneyMonk en zij voert iedere maand onderhoud uit (corrigeren, muteren, etc). Ze doet ook alle belastingen, omzetbelasting, vennootschapsbelasting, loonheffingen, en zelfs privé onze inkomstenbelasting.
Normaal gesproken ligt de verwachting dat een boekhouder (of accountant, die zijn wat duurder maar ook hoger opgeleid): tussen 600 - 1200 EUR. Uitschieters daargelaten.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 07:33
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Of je doet het zelf
. Niet extreem ingewikkeld en het echt zelf begrijpen is een plus imo
[ Voor 61% gewijzigd door We Are Borg op 23-03-2020 20:07 ]
ik doe het voor mijn huidige eenmanszaak zelf, met alleen een jaarlijkse check door boekhouder.We Are Borg schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:07:
Of je doet het zelf. Niet extreem ingewikkeld en het echt zelf begrijpen is een plus imo
Holding-werkmaatschappij is daarentegen stuk complexer (denk ik!), en door te schuiven met opbrengsten tussen werkmaatschappij - Holding kunnen interessante voordelen ontstaan. Mijn verwachting is dat een goede boekhouder/accountant daar wel zijn meerwaarde kan bieden

Mijn boekhouder zorgt voor een goede achtervang, en dat is ook wat waard, echter mis ik nog wel iemand die mij belastingtechnisch en subsidietechnisch het eea. kan adviseren.
Over een tijdje hier toch maar achteraan gaan om ook een belastingadviseur in de arm nemen.
Over een tijdje hier toch maar achteraan gaan om ook een belastingadviseur in de arm nemen.
Er geldt geen vermogensbelastinggrens voor zakelijk sparen. In een eenmanszaak moet je de ontvangen rente over een zakelijk spaartegoed bij de omzet te tellen. Er wordt dan gewoon IB-tarief over de ontvangen rente betaald. Hier is een klein voordeel te realiseren nu de zakelijke spaarrente (waarschijnlijk) lager is dan de fictieve rente die de belastingdienst rekent in box 3. Aan de andere kant is er geen vrijstelling voor de eerste 30k zoals in box 3 geldt. Ik zie daarom niet waarom het aanhouden van een tegoed op een zakelijke spaarrekening belastingontduiking zou zijn.Crazy D schreef op maandag 23 maart 2020 @ 12:34:
[...]Je spaarpot moet je kunnen verdedigen, zeker als die boven de vermogensbelastinggrens uit komt want zakelijk sparen zonder zakelijk doel is feitelijk belastingontduiking van je vermogensbelasting.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
@ari3 als er gewoon een normale cash flow is niet natuurlijk. Maar 31 december alles naar een zakelijke rekening schuiven en 2 Jan weer naar privé is natuurlijk wel duidelijk bedoeld om belasting te ontwijken. Kan mij voorstellen dat dat niet geaccepteerd wordt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik denk dat het qua doorschuiven wel meevalt met die voordelen.ybos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:23:
[...]
ik doe het voor mijn huidige eenmanszaak zelf, met alleen een jaarlijkse check door boekhouder.
Holding-werkmaatschappij is daarentegen stuk complexer (denk ik!), en door te schuiven met opbrengsten tussen werkmaatschappij - Holding kunnen interessante voordelen ontstaan. Mijn verwachting is dat een goede boekhouder/accountant daar wel zijn meerwaarde kan bieden
Ik heb zelf 1 holding bv met 2 werkmij's. Grootste voordelen zijn: simpelere IB-aangifte, 0.0 zorgen om failliet te gaan in prive vanwege zakelijke dingen, en geld op kunnen potten zonder daar meteen vermogensbelasting over te hoeven betalen.
@RomeoJ @Deveon levert zo'n hypotheek in je BV nog wat op dan? Toen 'vroeger' de hypotheekrente een stuk hoger stond, en de HRA niet afgebouwd werd was dat in mijn beleving veel interessanter dan het tegenwoordig is.
Is die prijs per B.V.? Ik heb 1 keer een offerte aangevraagd, en dat was significant hoger. Toen besloten het gewoon zelf te blijven doen. Maar dat zou ik alleen aanraden als je 't leuk vindt om te doen, en het zelfvertrouwen dat je het kan doen zonder serieuze (or any) fuckups.RomeoJ schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:59:
@ybos Ja, je bent verplicht om een jaarrekening te deponeren bij de KvK als BV zijnde.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Hoe zijn jullie gekleed op kantoor bij de klant? Pas je je aan aan de klant? Heb je bijvoorbeeld altijd een overhemd aan, of trek je liever een shirt aan?
Vanuit oude werkgever opgevoed met net iets netter gekleed te zijn dan de standaard bij die klant. Ik ga wel in pak (niet aftrekbaar). Is dat echt nodig, nee.
Ligt echt compleet aan de klant en wat wenselijk is. Als de dresscode op de afdeling gewoon casual is (of er helemaal niet is), dan ga ik casual gekleed. Dat vind ik persoonlijk ook fijner. Gewoon een knappe spijkerbroek, trui/shirt en schoenen.c-nan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:15:
Hoe zijn jullie gekleed op kantoor bij de klant? Pas je je aan aan de klant? Heb je bijvoorbeeld altijd een overhemd aan, of trek je liever een shirt aan?
Wanneer ik namens mijn klant bij een klant van haar op bezoek ga, of op gesprek bij een potentiële klant, dan ga ik business casual gekleed. Knap overhemd, colbert, nette spijkerbroek en knappe schoenen.
Uiteindelijk gaat het om wat jij zelf prettig vind, en wat er bij de klant van verwacht wordt. Je kledingstijl moet ook bij je passen. Zo zou ik absoluut nooit in vol pak en stropdas gaan tenzij het mijn bruiloft is, en zelfs dan zou het nog een punt zijn dat ik zou proberen te onderhandelen
Voor je eerste gesprek even informeren/aftasten wat handig is. 't Eerste gesprek wil je wel echt netjes komen, maar niet echt overdressed. Als je bijv. op de website allemaal foto's ziet van mensen in een t-shirt, dan kan een polo of overhemd + nette spijkerbroek al voldoende zijn.c-nan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:15:
Eenmaal binnen probeer ik het ongeveer te matchen aan de rest van het (technische) personeel.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Altijd overhemd, maar ik ben, op de manager na, het best gekleed.c-nan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:15:
Bij mijn huidige (tevens eerste) klant kleed ik mij casual, nooit een overhemd.TucanoItaly schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 06:57:
[...]
Altijd overhemd, maar ik ben, op de manager na, het best gekleed.
Volgende week start ik aan mijn 2e opdracht. Daar wil ik juist altijd in een overhemd verschijnen, maar het wel casual houden door het dragen van een spijkerbroek.
Waar ik een beetje tegen aanloop zijn schoenen. Wat voor schoenen draag je onder een overhemd met spijkerbroek.
..of is dit teveel off-topic
Qua kleding: gewoon spijkerbroek, trui, of overhemdje (maar dan geen net zakelijk overhemd
). Ik wordt ingehuurd niet vanwege mijn kledingkeuze maar vanwege mijn kwaliteit
Een t-shirt met grappige tekst hangt dan wel weer van de klant af... bij 1 van m'n klanten kan dat prima, bij een andere is dan net iets too-much maar gewoon een effen t-shirt kan daar dan weer wel.
Heb 2 banen laten schieten (toen ik nog in loondienst was, en rondkeek voor ander werk) omdat de eis was dat je altijd in pantalon moet lopen....
Heb 2 banen laten schieten (toen ik nog in loondienst was, en rondkeek voor ander werk) omdat de eis was dat je altijd in pantalon moet lopen....

Exact expert nodig?
Situationeel: als interim manager bij de bank liep ik er netter bij dan bij mijn huidige security projectmanager functie. Al liep ik toen ook niet in pak, maar in nette business casual maar altijd een overhemd, bijna altijd jasje soms trui.
Nu ben ik vaak het netste, bijna nooit jasje maar tot nu toe vaak een zakelijke trui.
Oftewel: it depends....
Nu ben ik vaak het netste, bijna nooit jasje maar tot nu toe vaak een zakelijke trui.
Oftewel: it depends....
Polo/Tshirt, spijkerbroek en sneakers. Ik word ingehuurd vanwege mijn expertise, niet hoe ik gekleed ben.
Ik heb nooit lange mauwen aan. Ik heb geen eens truien of shirts met lange mauwen
Dat is mij veelste heet.
Ik heb nooit lange mauwen aan. Ik heb geen eens truien of shirts met lange mauwen
[ Voor 37% gewijzigd door Tylen op 24-03-2020 07:55 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Eens met de antwoorden hierboven. Ik heb alleen een toevoeging. Draag alleen een overhemd/pak waarbij je ook aan de etiquette moet denken. Neem passende kleding. Dus je kleding zonder kreukels en netjes gestreken.
Onder je overhemd een mouwloos shirtje die niet doorschijnt. Als je zit en je hebt een buikje dan kan je vaak door de gaten bij je knopen heen kijken. Dit helpt ook enorm tegen zweetvlekken.
Passende broek en nette schoenen.
Anders werkt dit averechts en kan je net zo goed in een shirtje komen. Je kan je ook netjes kleden zonder een overhemd. Zeker als je wat dikker bent staat een shirtje beter dan een overhemd.
Ik zit bij een klant die hip wilt uitstralen dus draag al een tijdje casual kleding. Scheelt mij ook een hoop strijkwerk.
Onder je overhemd een mouwloos shirtje die niet doorschijnt. Als je zit en je hebt een buikje dan kan je vaak door de gaten bij je knopen heen kijken. Dit helpt ook enorm tegen zweetvlekken.
Passende broek en nette schoenen.
Anders werkt dit averechts en kan je net zo goed in een shirtje komen. Je kan je ook netjes kleden zonder een overhemd. Zeker als je wat dikker bent staat een shirtje beter dan een overhemd.
Ik zit bij een klant die hip wilt uitstralen dus draag al een tijdje casual kleding. Scheelt mij ook een hoop strijkwerk.
Suède schoenen, of bootschoenen. Of als je cool bent, Bape sneakersc-nan schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:22:
Wat voor schoenen draag je onder een overhemd met spijkerbroek.
[ Voor 8% gewijzigd door TucanoItaly op 24-03-2020 08:22 ]
Ben zo vaak voor troubleshoots bij advocaten kantoren of ander soorten bedrijven geweest waar iedereen in pak loopt. Het boeit ze echt niet zolang ik het probleem maar oploscom2,1ghz schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:07:
Eens met de antwoorden hierboven. Ik heb alleen een toevoeging. Draag alleen een overhemd/pak waarbij je ook aan de etiquette moet denken. Neem passende kleding.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Heb je gelijk in hoor. Bij mijn vorige intake kreeg ik letterlijk te horen dat ze een pakkencultuur hanteren voor hun uitstraling. Aka niet in shirt komen. Maar voor de rest waren ze wel "informeel" binnen de deurenTylen schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:43:
[...]
Ben zo vaak voor troubleshoots bij advocaten kantoren of ander soorten bedrijven geweest waar iedereen in pak loopt. Het boeit ze echt niet zolang ik het probleem maar oplos
Nette lederen veterschoenen.c-nan schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:22:
[...]
Waar ik een beetje tegen aanloop zijn schoenen. Wat voor schoenen draag je onder een overhemd met spijkerbroek.
Zelf heb ik laatst deze gevonden, zien er uit als gewone nette lederen schoenen, helemaal als je er van boven naar kijkt, maar ze zijn hybride: de onderkant is sneaker met luchtkussens in de zool. Loopt heerlijk
Alleen als er iemand op de trap achter je loopt kan het opvallen dat het geen oncomfortabele hak/zool is, anders valt het niet op.
Gaaf, waar zijn die van?pirke schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:51:
[...]
Nette lederen veterschoenen.
Zelf heb ik laatst deze gevonden, zien er uit als gewone nette lederen schoenen, helemaal als je er van boven naar kijkt, maar ze zijn hybride: de onderkant is sneaker met luchtkussens in de zool. Loopt heerlijk
[Afbeelding]
Alleen als er iemand op de trap achter je loopt kan het opvallen dat het geen oncomfortabele hak/zool is, anders valt het niet op.
@tomtom901 Inderdaad Ecco St.1 Hybrid. De officiele website laat maar een beperkt aantal kleur combo's zien, winkels hebben meestal nog wel andere dingen op voorraad.
[ Voor 79% gewijzigd door pirke op 24-03-2020 09:20 ]
Same:) zelfs in de winter T-shirt.Tylen schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 07:54:
Polo/Tshirt, spijkerbroek en sneakers. Ik word ingehuurd vanwege mijn expertise, niet hoe ik gekleed ben.
Ik heb nooit lange mauwen aan. Ik heb geen eens truien of shirts met lange mauwenDat is mij veelste heet.
Heel in het begin (dan praten we over 20+ jaar geleden) Nog wel “jasje/dasje”, maar ik voelde me er totaal niet lekker in. Nu altijd spijkerbroek/t-shirt/comfortabel nette schoenen (geen witte sneakers maar ook geen Van Bommels). Ik heb er nog nooit iemand over gehoord, ik ga er ook vanuit dat ze me inhuren om mijn kennis. Ik kleed me hoe ik me prettig voel en niet om indruk te maken.
Bij huidige klant (bank) varieert het tussen strak in pak en casual. Bij vorige klant was het 100% casual. Daar kwamen ze (webdesigners afdeling vooral) zelfs in korte broek en slippers naar kantoor. Dat ging me dan weer iets te ver
Ik ga voor netjes casual. Geen drukke prints. Bij eerste contact meestal een casual overhemd. Verder een nette trui, overhemd of effen shirt. Ik draag altijd een spijkerbroek. Ik ga me niet netter kleden dan ik ben. Op de tropendagen in de zomer heb ik ook geen moeite met een korte broek overigens, maar ik zal waarschijnlijk niet de eerste zijn die in korte broek op kantoor verschijnd. Altijd een beetje aanpassen aan je collega's.
Tja
Het is nu mogelijk om een melding te maken voor de aangepaste BBZ, ik gok dat dit voor alle gemeenten telt en niet alleen voor die van mij (Montferand)
Inderdaad, ik heb hem gisteren ook al aangevraagd. Al weet ik niet of ik het nodig ga hebben, het lijkt deze week weer wat harder te gaan met de opdrachten, of ligt het aan mij?Ernemmer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:56:
Het is nu mogelijk om een melding te maken voor de aangepaste BBZ, ik gok dat dit voor alle gemeenten telt en niet alleen voor die van mij (Montferand)
Zojuist voor het eerst een all-hands-on-deck teams meeting gehad (250 man). Ging zonder een enkel probleem. Toch mooi die techniek ;-)
Zolang iederen by default maar op mute staat danlas3r schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:30:
Zojuist voor het eerst een all-hands-on-deck teams meeting gehad (250 man). Ging zonder een enkel probleem. Toch mooi die techniek ;-)
<mute all> in de participant listsverzijl schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:39:
[...]
Zolang iederen by default maar op mute staat dan
Ik heb net getekend voor een nieuwe klus, dus het kan idd wel in deze tijd.bumble_bee schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 12:08:
[...]
Al weet ik niet of ik het nodig ga hebben, het lijkt deze week weer wat harder te gaan met de opdrachten, of ligt het aan mij?
Ik heb gisteren mijn laatste project af gemaakt en de 2 volgende projecten gaan niet doorDaan schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:04:
[...]
Ik heb net getekend voor een nieuwe klus, dus het kan idd wel in deze tijd.
Zo zit je lekker te plannen om vanaf maart maar weer eens wat uren te gaan maken en ben je na 3 weken alweer vrij.
Hier toevallig nog iemand die een huis wilt bouwen en daar tekeningen voor nodig heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 24-03-2020 15:09 ]
Niet te moeilijk over doen. Ik pas me altijd aan obv de omgeving (mn wat rest v/h team draagt, want managers lopen standaard al wat netter). Voor overheid is casual vaak prima, terwijl banken nogal vaak waarde hechten aan overhemd (volledig pak is eigenlijk nergens nodig als je een nette spijkerbroek hebt). Sowieso is die laatste groep het meest strikte qua kleding is mijn ervaring en zijn bijna alle andere bedrijven heel vrij.c-nan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:15:
Qua schoenen draag ik de laatste jaren altijd sneakers (Vans) en vaak zat wat bijzondere varianten (bv opvallende kleur). Nog nooit iemand over gevallen. Eerder het omgekeerde: mensen vinden het wel tof als bijzondere sneakere goed weet te combineren met business casual.
Ja dat is jammer. Ik hoop voor je dat de markt weer snel aantrekt!Ernemmer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:07:
[...]
Ik heb gisteren mijn laatste project af gemaakt en de 2 volgende projecten gaan niet door
Ik zou over stappen op bedrijfshallen. Denk dat we vanaf volgend jaar allemaal weer onze eigen bedrijfsvoorraad op gaan bouwen. Zowel producten als onderdelen.Ernemmer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:07:
[...]
Ik heb gisteren mijn laatste project af gemaakt en de 2 volgende projecten gaan niet door
Zo zit je lekker te plannen om vanaf maart maar weer eens wat uren te gaan maken en ben je na 3 weken alweer vrij.
Hier toevallig nog iemand die een huis wilt bouwen en daar tekeningen voor nodig heeft?
Die doe ik ook, alleen dan niet het gehele project maar alleen het tekenwerk in opdracht van een architect of aannemer.jadjong schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:03:
[...]
Ik zou over stappen op bedrijfshallen. Denk dat we vanaf volgend jaar allemaal weer onze eigen bedrijfsvoorraad op gaan bouwen. Zowel producten als onderdelen.
Grootste tot nu toe was 6000m2 hal met 1300m2 kantoor.
Ander leuk projectje met 400 ton staal was.
https://www.florensis.com...project/mijlpalen-bereikt
Dus, als je nog een halletje of kantoor nodig hebt, stuur maar een DM
[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 24-03-2020 16:18 ]
Om eerlijk te zijn.. wij zouden gaan kijken bij een serieus klushuis, maar ik twijfel nu. Enige tijd zonder opdracht kan ik hebben; maar dubbele lasten wordt wel een dingetje..Ernemmer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:07:
[...]
Ik heb hobby's die ruimte innemen, maar dit ga ik er thuis niet doorheen krijgen.Ernemmer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Die doe ik ook, alleen dan niet het gehele project maar alleen het tekenwerk in opdracht van een architect of aannemer.
Grootste tot nu toe was 6000m2 hal met 1300m2 kantoor.
Ander leuk projectje met 400 ton staal was.
https://www.florensis.com...project/mijlpalen-bereikt
Dus, als je nog een halletje of kantoor nodig hebt, stuur maar een DM

Ja, maar nog niet het komende jaarErnemmer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:07:
[...]
*bookmarkt*
Niet echt meer (wat banken betreft). Toen ik daar 25 jaar geleden voor werkte nog wel, maar er is veel veranderd. Ja op de zuidas nog wel, maar alle andere hoofdkantoren is het naar mijn ervaring 70% casual, 20% business casual en 10% strak in het pak (ruwweg). In ieder geval bij zowel Rabo als ABN. ING weet ik niet hoe dat nu inmiddels is.Cleetje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:10:
[...]
Voor overheid is casual vaak prima, terwijl banken nogal vaak waarde hechten aan overhemd (volledig pak is eigenlijk nergens nodig als je een nette spijkerbroek hebt). Sowieso is die laatste groep het meest strikte qua kleding is mijn ervaring en zijn bijna alle andere bedrijven heel vrij.
Nou dat valt een beetje tegen van Knab zakelijk..
- iDeal betaling, instructies kloppen niet met reader, vraagt hele andere codes en een bedrag?
Dan maar via de app!
- Mag pas binnen 24 uur na koppelen met reader, had ik nog niet gedaan natuurlijk.
Dan maar via de site!
- Bevestig via de app, ga naar opdrachten...
- App: opdrachten... leeg
- iDeal betaling, instructies kloppen niet met reader, vraagt hele andere codes en een bedrag?
Dan maar via de app!
- Mag pas binnen 24 uur na koppelen met reader, had ik nog niet gedaan natuurlijk.
Dan maar via de site!

Ook na het volledig sluiten van de app en opnieuw te starten? Wilt nog wel eens helpen.Schuey schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:56:
Nou dat valt een beetje tegen van Knab zakelijk..
Dan maar via de app!
Dan maar via de site!
Ik pas me aan aan de klant. Ik heb heel lang geleden nog wel in pak rondgelopen bij klanten, ook als 'gewone' developer. Tegenwoordig zie je dat eigenlijk nooit meer. Ook bij grote banken zijn de devs zelf over het algemeen enorm casual gekleed. Bij de klant waar ik nu zit, zijn ook vrijwel alle leidinggevenden casual gekleed (en in de zomer lopen veel devs er in een korte broek) dus ik pas me ook daar aan.c-nan schreef op maandag 23 maart 2020 @ 23:15:
Da's absoluut niet mijn ervaring bij banken. Enige plekken waar er dress code verplichtingen zijn, zijn op de delen van kantoren waar de grote klanten komen.Cleetje schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:10: Voor overheid is casual vaak prima, terwijl banken nogal vaak waarde hechten aan overhemd
[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 25-03-2020 09:30 ]
Die dress codes van banken is volgens mij meer iets van het verleden. IT zit ook meestal in een ander kantoor, ver weg van de bankieren en handelarenHydra schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:29:
[...]
Da's absoluut niet mijn ervaring bij banken. Enige plekken waar er dress code verplichtingen zijn, zijn op de delen van kantoren waar de grote klanten komen.
Nope, heb nu via de website het verzenden van opdrachten maar via de card-reader laten lopen. Dat ik die heb moest ook van mezelf komen overigensc-nan schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:06:
[...]
Ook na het volledig sluiten van de app en opnieuw te starten? Wilt nog wel eens helpen.
Zojuist contract getekend voor verlenging van mijn huidige opdracht. Dat leek appeltje-eitje, tot Corona om de hoek kwam en er een volledige hiring freeze kwam
Gelukkig bleef die beperkt tot nieuwe opdrachten, en niet verlengingen. Betekent wel dat tariefaanpassing nu ook niet bespreekbaar was. Toch geaccepteerd (want op zich ok tarief), want stabiliteit in deze periode is heel wat waard.

Gelukkig bleef die beperkt tot nieuwe opdrachten, en niet verlengingen. Betekent wel dat tariefaanpassing nu ook niet bespreekbaar was. Toch geaccepteerd (want op zich ok tarief), want stabiliteit in deze periode is heel wat waard.
@Hmmbob Voor hoe lang liep je vorige contract, en voor hoe lang verlengt men het nieuwe contract?
@Freeaqingme Liep vanaf 1-1 tot 31-03, loopt nu door tot 31-12. Inhurend manager wilde dit jaar niet nog een keer dit gezeik hebben
[ Voor 36% gewijzigd door Hmmbob op 25-03-2020 17:46 ]
@Hmmbob hehe. Dan is het nieuwe jaar een mooi moment om alsnog je tariefverhoging door te voeren. Dat is sowieso een moment dat veel bedrijven dat doen, en wordt er - bij een niet-exorbitante verhoging - eigenlijk niet verder over gepraat.
Denk dat 'we', nadat deze gezondheidscirsis voorbij is,niets te klagen hebben als we onze opdrachten behouden en dezelfde tarieven kunnen blijven hanteren. Als ik lees hoeveel ondernemers zich reeds hebben aangemeld voor alle noodmaatregelpaketten, dan is een 20% krimp van de economie nog positief.Freeaqingme schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:48:
@Hmmbob hehe. Dan is het nieuwe jaar een mooi moment om alsnog je tariefverhoging door te voeren. Dat is sowieso een moment dat veel bedrijven dat doen, en wordt er - bij een niet-exorbitante verhoging - eigenlijk niet verder over gepraat.
Vooral retail, horeca en reisindustrie worden getroffen. Die 20% is tijdelijk, straks heb je het over 5% YoY.
ICT zit niet bij de direct getroffen sectoren, maar natuurlijk wel in de keten van toeleveranciers.
Ik geloof niet in hoog oplopende werkloosheid, wel dat de tarieven een knauw gaan krijgen.
ICT zit niet bij de direct getroffen sectoren, maar natuurlijk wel in de keten van toeleveranciers.
Ik geloof niet in hoog oplopende werkloosheid, wel dat de tarieven een knauw gaan krijgen.
Het is lastig om in te schatten hoe ICT geraakt wordt. Vaak wordt het toch als een luxe gezien die ook wel een jaartje uitgesteld kan worden. Mijn opdrachtgever heeft al laten weten om voor miljoenen aan projecten uit te stellen tot volgend jaar, gelukkig blijft de inhuur wel intact. Mijn vermoeden is toch wel dat vrijwel alle grote organisatie iets terughoudend zullen zijn met dure en nog niet begonnen projecten en dat gaan de “externe” zeker merken totdat de onzekerheid weer voorbij is (lees: ná de herfst).
En natuurlijk alle toeleveranciers van die bedrijfstakken.t_captain schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:22:
Vooral retail, horeca en reisindustrie worden getroffen. Die 20% is tijdelijk, straks heb je het over 5% YoY.
Ook die direct getroffen bedrijfstakken hebben een zekeremate van IT. Naast alle directe toeleveranciers dus.ICT zit niet bij de direct getroffen sectoren, maar natuurlijk wel in de keten van toeleveranciers.
Time will tell; hopelijk zijn bij ons de buffers groot genoeg.
Zojuist ook contract kunnen tekenen voor opdracht, daar gaat mijn BBZ 
Grappig genoeg juist dankzij corona.. Het bedrijf had plannen om mederwekers uit het buitenland in te laten vliegen, maar dat kan nu uiteraard niet, dus om geen vertraging op te lopen, huren ze maar een lokale freelancer in, die in de juiste timezone zit
Werkt beide kanten op kennelijk, dat corona.
Grappig genoeg juist dankzij corona.. Het bedrijf had plannen om mederwekers uit het buitenland in te laten vliegen, maar dat kan nu uiteraard niet, dus om geen vertraging op te lopen, huren ze maar een lokale freelancer in, die in de juiste timezone zit
Werkt beide kanten op kennelijk, dat corona.
Opdrachten zijn er nog inderdaad, heb ook nog contact gehad met wat tussenpartijen. Gelukkig zit ik nog op een leuke klus
Bedrijf waar ik zit is nu juist extra opdrachten voor externen uit aan het zetten. De een z'n dood...
Wat zijn dat voor soort opdrachten @hydra? Specifieke rollen voor business transformatie of meer algemene technische rollen?
Transformatie is natuurlijk wel een ding. Thuiswerk-oplossingen, VPN, routers, etc. Maar ook structuren om meer flexibel te worden in je capaciteit. Veel bedrijven zullen zich door deze crisis gaan beraden op hun positie en wel wat meer schaalbaar willen worden.
Transformatie is natuurlijk wel een ding. Thuiswerk-oplossingen, VPN, routers, etc. Maar ook structuren om meer flexibel te worden in je capaciteit. Veel bedrijven zullen zich door deze crisis gaan beraden op hun positie en wel wat meer schaalbaar willen worden.
De lijst met SBI-codes voor de 4000 euro tegemoetkoming is bekend.. Denk niet dat veel mensen op dit forum er gebruik van kunnen maken.
https://www.rvo.nl/subsid...19/vastgestelde-sbi-codes
Had mijn IT eenmanszaak als 'denksport' moeten registreren
[ Voor 11% gewijzigd door bumble_bee op 27-03-2020 18:03 ]
Gelukkig maar dat is als kermisattractie bekend sta
Schandalig om zo de tarieven omlaag te gooien :
https://www.quotenet.nl/n...-krachten-mes-op-de-keel/
Ken dit wel van meer opdrachtgevers, zelfs bij defensie flikte men dit. Slikken of stikken.
Ken dit wel van meer opdrachtgevers, zelfs bij defensie flikte men dit. Slikken of stikken.
Als ik ga programmeren is het kunst, want het is niet functioneel.bumble_bee schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:01:
De lijst met SBI-codes voor de 4000 euro tegemoetkoming is bekend.. Denk niet dat veel mensen op dit forum er gebruik van kunnen maken.

Is bouwkunst ook kunst?Deveon schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:31:
[...]
Als ik ga programmeren is het kunst, want het is niet functioneel.

Ik zie 't probleem niet echt. Als ZZP'er ben je ondernemer. Het gaat hier gewoon om een B2B-contract. Daarin heb je zelf dingen als tariefwijzigingen & contracttermijnen afgesproken.vortexnl1982 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:24:
Schandalig om zo de tarieven omlaag te gooien :
Wat vind je hier precies schandalig aan?