“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Waar wordt dat op gepeild? Als je volgend jaar aangifte 2020 doet en meer dan 21K opgeeft moet je het verschil terugbetalen?Ernemmer schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:18:
[...]
Het is een aanvulling tot bestaansminimum, als jij dus nog gewoon aan het werk bent en meer dan de BBZ verdiend krijg je niks.
Het is inderdaad lastig om op een maand te meten, want dat is boekhoudkundig te omzeilen. Dus inderdaad naar de jaaropgave kijken lijkt mij achteraf een goed middel.jadjong schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:22:
[...]
Waar wordt dat op gepeild? Als je volgend jaar aangifte 2020 doet en meer dan 21K opgeeft moet je het verschil terugbetalen?
Betekend dat ieder geval wel dat ik er dit jaar geen gebruik van zou kunnen maken
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik hoop het._Arthur schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:12:
Heel simpel: iedereen die er in aanmerking voor komt, mag en kan er gebruik van maken. Vraag je hem aan, vind men achteraf dat je er toch geen gebruik van mocht maken? Dan zal je (zo ik het lees) zaken terug moeten betalen.
Omdat er in de communicatie duidelijk stond dat er geen inkomenstoets oid zou zijn (en een gift) leek het erop dat er achteraf geen check zou zijn. Ik hopo dat ze dat wel gaan toevoegen.
Geen idee, maar gisteren werd gezegd dat het inkomen aangevuld wordt tot bestaansminimum.jadjong schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:22:
[...]
Waar wordt dat op gepeild? Als je volgend jaar aangifte 2020 doet en meer dan 21K opgeeft moet je het verschil terugbetalen?
Ik denk dat we het beste even kunnen wachten tot ze het verder uitgewerkt hebben voordat we hier gaan discussiëren over hoe ze het gaan doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 18-03-2020 11:44 ]
Sterker nog ik heb heel 2019 vooruitbetaald en 2020 ook. Ik heb genoeg buffer om minimaal een jaar thuis te zitten, maar ik verwacht, op de korte termijn althans, dat ik die niet hoef aan te spreken. Mijn huidige contract loopt nog tot augustus en ik verwacht niet dat de klant vroegtijdig gaat opzeggen. Ik kan ook gewoon full-time vanuit huis werken.bjwild schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:44:
Tja ik heb een buffer opgebouwd om een jaar te kunnen leven zonder werk.
Zou het een beetje vreemd vinden als mensen zo'n buffer niet gaan aanspreken en meteen "gratis" geld gaan claimen.
Alles voor de IB 2019 zou al apart gezet moeten zijn dus die kan je ook meteen volledig afdragen als je een gezond buffer hebt. Er moet namelijk ook geld binnenkomen wil de regering het willen uitgeven aan anderen.
groot gelijk. Ik ben nog steeds ingehuurd en voldoende buffer, maar alleen al zo'n opmerking van Wiebes maakt dat ik zoveel mogelijk gratis geld binnen wil harken. Daarnaast, elk jaar kijkt iedereen in dit topic voor tips om zo min mogelijk belasting te betalen en zo veel mogelijk regelingen te gebruiken. DIt is echt niet anders.Xamsix schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:05:
[...]
Hier komt een niet zo populaire mening;
Ondanks dat ook ik een goede buffer heb opgebouwd, wil ik toch gebruik maken van de regeling. De buffer was bedoeld voor "voorzienbare onvoorziene omstandigheden" en daarbij nooit gedacht aan bijvoorbeeld een pandemie of oorlog.
Nu kan ik eerst mijn buffer gaan opeten, zonder dat ik weet hoeveel impact Corona gaat hebben en hoelang het gaat duren. Als dan tegen het einde van het jaar mijn buffer op is, de regeling verdwenen is en ik alsnog (door een mogelijke zware financiele crisis) geen baan kan vinden, dan had ik waarschijnlijk graag deze regeling gehad.
Daarnaast ben ik ook van mening dat we allemaal belasting betalen in deze zorgstaat en dus gerust gebruik mogen maken als de staat daar een heel klein deel van terug wilt geven om te helpen in toekomstige barre tijden.
Maar ieder moet natuurlijk doen waar hij/zij goed bij voelt.
Mijn vrouw heeft nu idd geen inkomen. Die had er moreel wat moeite mee omdat ik voldoende heb, maar ze vraagt het maar aan. Betaald straks mooi een tijdje de verplichte AOV.
Die heb ik ook, heb de vraag even bij m'n boekhouder neergelegd. Was helemaal niet voornemens om een voorlopige aangifte te doen. M'n vriendin heeft hem niet gekregen, terwijl we op papier een identieke boekhouding hebben.Woy schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:19:
Ik heb voor 2020 een voorlopige aangifte gedaan, en daarvoor een automatische incasso afgegeven, daarvan heb ik 6-maart een bevestiging gehad. Gisteren kreeg ik een brief van de BD dat op 10-maart is vastgesteld dat ik mijn inkomstenbelasting nog niet betaald heb, en een acceptgiro om het alsnog over te maken.
Heeft iemand anders dat ook wel eens gehad?
Natuurlijk zal ik vanmiddag de BD even bellen om te kijken of het op een misverstand berust.
Opzich niet direct alarmerend; tenzij je het plan had om op korte termijn iets met beide te gaan doen.BiLLY_daKid schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:28:
Wel spannende tijden hoor, aandelen bijna gehalveerd, pensioen bij BND kwart eraf..
Ik zit ook bij BND, maar dat is toch echt langetermijn visie. Wanneer ze straks laag staan, worden ook meer aandelen(-participaties) gekocht van mijn inleg. De tijd zal het leren.
Dit inderdaad. Tenzij je deze maand/jaar met pensioen zou gaan, zou ik nu niet al te veel zorgen maken._Arthur schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:38:
[...]
Opzich niet direct alarmerend; tenzij je het plan had om op korte termijn iets met beide te gaan doen.
Ik zit ook bij BND, maar dat is toch echt langetermijn visie. Wanneer ze straks laag staan, worden ook meer aandelen(-participaties) gekocht van mijn inleg. De tijd zal het leren.
Ik moet nog instappen (dit jaar begonnen als freelancer), maar ik denk er juist over om in te leggen op het moment dat de situatie weer een beetje stabiel is. Liever dan, dan 2 maanden geleden....
Sometimes you need to plan for coincidence
Het is wel goed dat de overheid ook de ZZP'ers tegemoet komt, daar ze dat ook doet voor elk andere rechtsvorm. Het is dus m.i. ook weer niet zo dat je nergens recht op hebt als je voor ondernemerschap kiest, i.i.g. niet minder dan elk ander bedrijf.
Maar ik vind wel dat iedereen, net als elk ander bedrijf, verantwoordelijk is voor de continuïteit van z'n eigen onderneming. Brengt echter wel dilemma op tussen sparen en investeren. Investeren houd de economie rollend en er wordt op meerdere manieren gestimuleerd om je geld te besteden of investeren. Deze crisis toont echter maar weer het belang van een buffer achter de hand hebben voor onvoorziene situaties.
Wellicht goed voor zowel burger als ondernemer als overheid om de balans tussen sparen en beleggen te herzien. Beleggingen renderen in theorie weliswaar een stuk beter dan je spaargeld, maar in crisis heb je veel meer aan je spaargeld dan aan je beleggingen waar je dan of niet direct bij kan, of sterk in waarde verminderd zijn.
Telefonisch konden ze aangegeven dat er intern gematched was, dus geen schuld meer open. Ze hadden beter eerst kunnen matchen en daarna de brief.
Jammer dat ik de betaling al heb verstuurd, maar dat zal wel terugkomen.
Ik probeer op een later moment nog een keer te bellen, er is de hele dag al een flinke wachtrij
Had ik vorig jaar, blijkbaar was ik net een paar dagen te laat geweest met het terugsturen ofzo. Heel irritant, want ging toen zelf per maand betalen maar kreeg vervolgens elke maand een bevestigingsbrief van zowel IB als ZVW dat er weer X was betaald. Toen ik genoeg buffer had de rest dus maar in één keer afgetikt.Woy schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:19:
Ik heb voor 2020 een voorlopige aangifte gedaan, en daarvoor een automatische incasso afgegeven, daarvan heb ik 6-maart een bevestiging gehad. Gisteren kreeg ik een brief van de BD dat op 10-maart is vastgesteld dat ik mijn inkomstenbelasting nog niet betaald heb, en een acceptgiro om het alsnog over te maken.
Heeft iemand anders dat ook wel eens gehad?
Natuurlijk zal ik vanmiddag de BD even bellen om te kijken of het op een misverstand berust.
Je zou kunnen bellen, optie 2 voor ondernemers. Ik moest wel 30m wachten.
Het kwam inderdaad omdat er twee aanslagen waren ( eigenlijk 4, want zowel zorgververzekeringswet als inkomstenbelasting ), ik had alleen een machtiging gegeven voor de 2e set. Blijkbaar moet je die dan alle 4 los machtigenBiLLY_daKid schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:58:
@Woy ik heb inderdaad mijn omzet naar boven bijgesteld. Er van uitgaande dat jouw tweede aanslag ook hoger was, dan willen ze dat je de eerste volledig betaald met het kenmerk en de tweede het aanvullende bedrag met nieuwe kenmerk. Maar zo staat het niet echt duidelijk in die brief.
Je zou kunnen bellen, optie 2 voor ondernemers. Ik moest wel 30m wachten.

Dat kon gelukkig nog wel eenvoudig aangepast worden, dus nu alleen voor Feb/Maart even handmatig over maken.
Ja, hier ook opvallend veel verzoeken!t_captain schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:47:
Hebben jullie dat ook? De laatste dagen allemaal connectieverzoeken van offshore providers of soms remote freelancers op zoek naar subco werk?
Jep. En vrij aggressieve sales pitches ook trouwens ("Ik zie dat je op dit en dit project zit, wij bieden deze en deze oplossing" waarop ik by default niet reageer en dan "Hey, ik begrijp dat het druk is maar reageer eens" berichten sturen. Ga toch fietsen...)t_captain schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:47:
Hebben jullie dat ook? De laatste dagen allemaal connectieverzoeken van offshore providers of soms remote freelancers op zoek naar subco werk?
Zit net even te kijken en heb 2 rekeningen (BV's) en betaal ongeveer 12 euro per maand per rekening.
16 euro/maand ongeveer bij Rabo. Tientjeswerk dus.Viper® schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:36:
Wat zijn jullie ongeveer kwijt aan zakelijke bank rekening kosten?
Zit net even te kijken en heb 2 rekeningen (BV's) en betaal ongeveer 12 euro per maand per rekening.
€ 5,- per maand voor een zakelijke rekening bij KNAB.Viper® schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:36:
Wat zijn jullie ongeveer kwijt aan zakelijke bank rekening kosten?
Nu €6 zo te zien, en €1.50 per maand extra voor een bankkoppeling.AJM schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:54:
[...]
€ 5,- per maand voor een zakelijke rekening bij KNAB.
maar zoals al werd gezegd, tientjes werk.
Heb ING, werkt verder goed. Enige nadeel is dat elk jaar ik een jaaroverzicht kan downloaden maar dat is alleen van de hoofd BV van het account, ik heb nog een bv rekening en die moet ik dan opvragen bij ING via email/chat.
[ Voor 28% gewijzigd door Viper® op 19-03-2020 10:58 ]
Exact expert nodig?
Wait, what?Crazy D schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:28:
met name vanwege het principe dat bv Rabobank geld rekent om in je app je saldo te zien.
Hier overigens ook Knab, werkt gewoon zoals ik wil, al gebruik ik niet al te veel functionaliteiten.
[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 19-03-2020 14:39 ]
Ik betaal bij Rabo €9 per kwartaal voor 'Abonnement Rabo Internetbankieren'. Factuur voor Q4 2019 was €59,18 in totaal, dus €20 per maand. Vrij fors voor een bankrekening maar goed, verwaarloosbaar in vergelijking met andere kosten en overstappen is ook weer een hoop gedoe. En de app en de Rabo Scanner bevallen mij prima dus heb geen intentie om het te veranderen.Woy schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:38:
[...]
Wait, what?
Hier overigens ook Knab, werkt gewoon zoals ik wil, al gebruik ik niet al te veel functionaliteiten.
Tja
Eens. Dat geld overmaken betaal je natuurlijk ook nog eens voor ;-) Ik zie gelukkig dat geld overmaken tussen de spaarrekening en de lopende rekening wel gratis is. Ach ja, het werkt en het is noodzakelijk dus ik doe het er maar mee.Woy schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:29:
@MadEgg nee voor de kosten zou ik ook niet wisselen hoor. Maar het klinkt mij wel erg stom in de oren dat je blijkbaar een pakket af kan nemen waarbij je je saldo niet kunt zien in de app. Dat lijkt mij zo ongeveer de basis functionaliteit van een bank ( naast geld ontvangen en overmaken ).
Tja
Holy crap, wat duur.MadEgg schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:00:
[...]
Ik betaal bij Rabo €9 per kwartaal voor 'Abonnement Rabo Internetbankieren'. Factuur voor Q4 2019 was €59,18 in totaal, dus €20 per maand. Vrij fors voor een bankrekening maar goed, verwaarloosbaar in vergelijking met andere kosten en overstappen is ook weer een hoop gedoe. En de app en de Rabo Scanner bevallen mij prima dus heb geen intentie om het te veranderen.
Dan, als je nog tijd nodig hebt een kleine crosspost uit een ander topic:
Hmmbob schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 15:45:
Mocht om wat voor redenen ineens veel tijd over hebben, EC-Council (van CEH) heeft haar CodeRed continuous learning platform een maand gratis gemaakt:
https://codered.eccouncil.org/Home
[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2020 16:45 ]
Update: Bijzonder uitstel van betaling
U kunt ons vragen om bijzonder uitstel van betaling. Dit kan voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen.
Stuur daarvoor een brief aan ons. In de brief vraagt u om uitstel van betaling waarin u aangeeft dat u door de uitbraak van corona in betalingsproblemen bent gekomen. Nadat wij uw verzoek hebben ontvangen, stoppen wij met invorderingsmaatregelen. U krijgt automatisch 3 maanden uitstel van betaling. Een boete voor het niet op tijd betalen van btw of loonheffingen hoeft u niet te betalen.
Mogelijk is een betalingsuitstel van 3 maanden voor u te kort. U kunt ook voor een langere periode uitstel aanvragen. Wij vragen u dan nog aanvullende informatie aan te leveren (eventueel verklaring van een derde deskundige). Hier zullen we u nog over inlichten via deze website. Het kabinet wil de administratieve lasten van het aanvragen van uitstel van betaling voor u zo beperkt mogelijk houden. Voor de eerste 3 maanden is dus geen verklaring van een derde deskundige (bijvoorbeeld accountant of brancheorganisatie) nodig.
KNAB schrijft bij mij tegenwoordig 9 euro af, waar dat vorig jaar elke maand ook 5 euro was.AJM schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 10:54:
[...]
€ 5,- per maand voor een zakelijke rekening bij KNAB.
Ook kunnen ze helaas geen nieuwe zakelijke rekeningen meer openen, omdat hun systeem niet aan alle regelgeving voldoet. Hierdoor heb ik bij de omschakeling van emz naar bv een nieuwe bank uit moeten zoeken.
Bij SNS betaal ik nu 7,50 per maand. Al is daar de app en het inloggen met digipas allemaal wel wat stoffig. Helemaal als je KNAB gewend bent.
Net even gekeken in de KNAB app, bij mij wordt er tegenwoordig €6 per maand afgeschreven, was alweer vergeten dat de kosten omhoog zijn gegaan. Ik heb trouwens 1 zakelijke betaalrekening en een aantal spaarrekeningen hieraan gekoppeld.middelpat schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:53:
[...]
KNAB schrijft bij mij tegenwoordig 9 euro af, waar dat vorig jaar elke maand ook 5 euro was.
Ook kunnen ze helaas geen nieuwe zakelijke rekeningen meer openen, omdat hun systeem niet aan alle regelgeving voldoet. Hierdoor heb ik bij de omschakeling van emz naar bv een nieuwe bank uit moeten zoeken.
Bij SNS betaal ik nu 7,50 per maand. Al is daar de app en het inloggen met digipas allemaal wel wat stoffig. Helemaal als je KNAB gewend bent.
[ Voor 6% gewijzigd door AJM op 19-03-2020 16:57 ]
Betaalde enkele centen per dag dat ik in de app keekWoy schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:38:
[...]
Wait, what?

Exact expert nodig?
Die €0,10 per dag dat ik in de app keek heb ik nooit teruggezien. Of had je het 'abonnement rabo internetbankieren' niet? Voor €3,- per maand komt dat neer op dat je elke dag moet kijken voordat het uitkan, maar dan wordt het niet apart in rekening gebracht.Crazy D schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:26:
[...]
Betaalde enkele centen per dag dat ik in de app keekEn voor mij was de druppel: SEPA incasso kost 10 cent, en de Rabo rekende ook nog eens 10 cent omdat zij via sepa incasso de maandelijkse kosten incasseren (niet vrijwillig, dat moet...). Gaat niet om het geld maar om het principe (en aangezien ik dus geen voordeel had van Rabo t.o.v. Knab heb ik voor Knab gekozen). En voor hun gaat het wel om het geld, want met 100.000'en zakelijke gebruikers die elke dag even in de app kijken, en bij wie elke maand a 10 cent de bankkosten worden geïncasseerd is dat best de moeite.
Het is inderdaad een beetje raar kostenplaatje waarbij je voor basisfunctionaliteiten moet betalen. Maar goed, het totaal is te laag om me druk over te maken.
Tja
Geen idee meer, is 3 of 4 jaar terug. Ik had geen enkele reden om bij Rabo te blijven en was toen ik het zag pissig en voelde me vooral genaaid. Niet vanwege het bedrag maar vanwege het principe.MadEgg schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:32:
[...]
Die €0,10 per dag dat ik in de app keek heb ik nooit teruggezien. Of had je het 'abonnement rabo internetbankieren' niet? Voor €3,- per maand komt dat neer op dat je elke dag moet kijken voordat het uitkan, maar dan wordt het niet apart in rekening gebracht.
Het is inderdaad een beetje raar kostenplaatje waarbij je voor basisfunctionaliteiten moet betalen. Maar goed, het totaal is te laag om me druk over te maken.
Exact expert nodig?
Ik ook niet. Staat ook niet in de tarievenlijst.MadEgg schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:32:
[...]
Die €0,10 per dag dat ik in de app keek heb ik nooit teruggezien.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja joh waarom niet meteen al 20 klussen voor de komende tien jaar.JaQ schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 17:23:
Wat doet een SAS consultant?
(vond je het niet verstandiger om eerst te zorgen voor een klus, voordat je een eigen bedrijf begon?)
Stap 2: open een starter rekening bij Knab (eerste jaar 50% korting)
Stap 3: start de overstapservice, ontvang €50 en zeg de Rabobank rekening weer op.
Volgens mij kan je hetzelfde ook doen met ING (eerste 6 maanden gratis voor starters).
Mijn (MKB) Rabobank rekening kreeg ik niet gekoppeld aan de boekhouding, maar Knab wel. Gezien in privé ook bij Knab zit vind ik het wel prettig om alles in één overzicht te hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 19-03-2020 18:18 ]
Waarom reageer je op iets uit het jaar kruik (2010)Hertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:14:
Ja joh waarom niet meteen al 20 klussen voor de komende tien jaar.
Oh haha, foutje bedankt._Arthur schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:26:
[...]
Waarom reageer je op iets uit het jaar kruik (2010)
Misschien tijd voor een deel 2
Misschien even in je instellingen kijken onder "Instellingen reactie-overzicht" en de mogelijkheid "Draai volgorde reacties om" aanzetten?Hertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:58:
[...]
Oh haha, foutje bedankt.
Misschien tijd voor een deel 2
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Zou dat niks vinden, ik lees van boven naar onder. Maar wel handig dat dit configureerbaar is.Jogai schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:20:
[...]
Misschien even in je instellingen kijken onder "Instellingen reactie-overzicht" en de mogelijkheid "Draai volgorde reacties om" aanzetten?
Ik start 1 april bij een overheidsorganisatie gevestigd in Rotterdam. Ik ben benieuwd of het allemaal doorgaat.
EU DNS: 86.54.11.100
Heb het echt al jaren zo. Misschien ook omdat ik altijd vanuit "mijn topics" start, dan ga je naar alleen het topic, niet de plaats van je laaste bezoek.sverzijl schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:23:
[...]
Zou dat niks vinden, ik lees van boven naar onder. Maar wel handig dat dit configureerbaar is.
Is zeker een idee. Maar wel te vroeg. Eerst alle 'urgente' regelingen uitwerken. Daarna kijken hoelang dit hele feest gaat duren, en wat voor vervolgmaatregelen er nodig zouden kunnen zijn.Hertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:36:
Misschien nog een idee voor de overheid om het urencriterium te versoepelen voor dit jaar.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
9 jaar en 9 maanden later vind ik nog steeds dat veel mensen onvoorbereid gaan freelancenHertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:14:
Ja joh waarom niet meteen al 20 klussen voor de komende tien jaar.
Ondertussen ben ik zelf al jaren gestopt als freelancer en vermaak me prima in loondienst. Daarnaast weet ik nu ook wat een SAS consultant doet
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Meestal zijn er in dit topic alleen mensen die willen gaan freelancen (of dat natuurlijk al doen), maar niet zo veel die er mee gestopt zijn. Wat was voor jou reden of aanleiding om hiermee te stoppen en (weer) in loondienst te gaan?JaQ schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:04:
[...]
Ondertussen ben ik zelf al jaren gestopt als freelancer en vermaak me prima in loondienst. Daarnaast weet ik nu ook wat een SAS consultant doet
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Jogai schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:32:
[...]
Heb het echt al jaren zo. Misschien ook omdat ik altijd vanuit "mijn topics" start, dan ga je naar alleen het topic, niet de plaats van je laaste bezoek.
Klik eens op die gekleurde icoontjes vooraan de regel in "mijn topics"...
Als freelancer deed ik hoogwaardige performance tuning en architectuur klussen met Oracle software (zowel database als Java). Deels infrastructuur deels applicatief, meerdere klanten naast elkaar, absoluut geen verkapt loondienstverband. Daarnaast gaf ik regelmatig (4-6 keer per jaar) presentaties op congressen (veelal internationaal). De markt en tarieven waren prima, ik heb nooit zonder klus gezeten.Freeaqingme schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:08:
Meestal zijn er in dit topic alleen mensen die willen gaan freelancen (of dat natuurlijk al doen), maar niet zo veel die er mee gestopt zijn. Wat was voor jou reden of aanleiding om hiermee te stoppen en (weer) in loondienst te gaan?
Echter waren er een paar dingen die aan me knaagden:
Als freelancer ben je altijd uitvoerend en nooit beslissend. Ik was continu de “zooi” van anderen aan het fixen. Daar wilde ik mee stoppen, ik wilde op een positie komen waar ik kon voorkomen dat er zooi ontstond.
Verder was ik een beetje klaar met het van klus naar klus gaan. Congressen en presentaties boeide me absoluut niet meer. Overal hetzelfde kliekje aan mensen die staan te ouwehoeren, ik had er genoeg van.
Uiteraard snap ik dat de keuzes die ik maak niet voor iedereen zijn. Iedereen heeft eigen interesses en toekomstplannen. Ik zag mezelf niet tot m’n 67e Oracle zooi repareren. Nu (43) doe ik dat dus ook niet meer.
Mooi om te lezen! Zo brengt mijn oude quote nog een interessant ontopic verhaal.JaQ schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:34:
[...]
Als freelancer deed ik hoogwaardige performance tuning en architectuur klussen met Oracle software (zowel database als Java). Deels infrastructuur deels applicatief, meerdere klanten naast elkaar, absoluut geen verkapt loondienstverband. Daarnaast gaf ik regelmatig (4-6 keer per jaar) presentaties op congressen (veelal internationaal). De markt en tarieven waren prima, ik heb nooit zonder klus gezeten.
Echter waren er een paar dingen die aan me knaagden:
Als freelancer ben je altijd uitvoerend en nooit beslissend. Ik was continu de “zooi” van anderen aan het fixen. Daar wilde ik mee stoppen, ik wilde op een positie komen waar ik kon voorkomen dat er zooi ontstond.
Verder was ik een beetje klaar met het van klus naar klus gaan. Congressen en presentaties boeide me absoluut niet meer. Overal hetzelfde kliekje aan mensen die staan te ouwehoeren, ik had er genoeg van.
Uiteraard snap ik dat de keuzes die ik maak niet voor iedereen zijn. Iedereen heeft eigen interesses en toekomstplannen. Ik zal mezelf niet tot m’n 67e Oracle zooi repareren. Nu (43) doe ik dat dus ook niet meer.
Heb je ook nagedacht in die tijd over een eigen bedrijf waar je allesbeslissend kon zijn?
Overigens wat betreft het onvoorbereid beginnen. Als je een persoonlijke buffer hebt en je neemt bewust wat tijd voor ontspanning en zelfstudie alvorens met frisse moed en nieuwe kennis je te gaan presenteren aan potentiële opdrachtgevers, noem ik dat niet onvoorbereid. Dus ik vind het starten zonder al een opdrachtgever te hebben niet per se onverstandig.
Dat begint met een geweldig idee, zolang je tenminste geen consulting of detachering bedrijf wilt starten. Heb in 2001-2002 een narrowcastingbedrijf gehad, geweldig idee maar was toen geen markt voor. Een illusie armer, veel ervaring rijkerHertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:47:
Heb je ook nagedacht in die tijd over een eigen bedrijf waar je allesbeslissend kon zijn?
Dat geweldige idee ontbrak toen ik wilde stoppen. Ik sluit zeker niet uit dat ik ooit weer ga ondernemen, mocht er een geweldig idee in me opkomen.
Begrijp me goed; ik denk dat ondernemen geweldig is. Ik wil veel meer uit mijn baan halen dan een passend salaris en ben gedreven genoeg om dat ook te doen. Daar hoef ik geen alleenheerser te zijn (ben ik nu ook niet), maar wil wel een zekere mate van autonomie en ”gewoon” gave dingen doen.
+1Hertog_Martin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:47:
Overigens wat betreft het onvoorbereid beginnen. Als je een persoonlijke buffer hebt en je neemt bewust wat tijd voor ontspanning en zelfstudie alvorens met frisse moed en nieuwe kennis je te gaan presenteren aan potentiële opdrachtgevers, noem ik dat niet onvoorbereid. Dus ik vind het starten zonder al een opdrachtgever te hebben niet per se onverstandig.
Ik ben net bezig met het opzetten van een consultancy clubje met wat relaties..
EDIT: oh ik lees slecht. Je bedoelt alleen dat je daar geen echt (product?) idee voor nodig hebt
[ Voor 32% gewijzigd door Stefangrp op 20-03-2020 07:54 ]
Is nou ook niet iets waar ik me druk om kan maken die paar cent. Het werkt al jaren perfect zonder enige storingen. Dat het vreemd is, ja, maak ik me er druk om? No way:)MadEgg schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:32:
[...]
Die €0,10 per dag dat ik in de app keek heb ik nooit teruggezien. Of had je het 'abonnement rabo internetbankieren' niet? Voor €3,- per maand komt dat neer op dat je elke dag moet kijken voordat het uitkan, maar dan wordt het niet apart in rekening gebracht.
ExactStefangrp schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 06:34:
Hoezo geen consultancy?
Ik ben net bezig met het opzetten van een consultancy clubje met wat relaties..
EDIT: oh ik lees slecht. Je bedoelt alleen dat je daar geen echt (product?) idee voor nodig hebt
Gelukkig blijft een andere (remote development) klus wel gewoon lopen en gaan een aantal andere trainingen volgende maand online gegeven worden. En er druppelt hier en daar zelfs nog wat nieuw werk binnen. Kleine klusjes, maar toch.
Geeft wel weer aan dat een goed netwerk en zichtbaarheid een heleboel doen. Ben nu blij dat ik daar al die jaren in geinvesteerd heb.
Omzet bij de NS is van een op andere dag ook tot een minimum gedaald. Net als KLMHmmbob schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:57:
Ik zie dat de NS alle inhuuropdrachten aan het terug trekken is, en mijn huidige klant gaat ook een hiring freeze instellen. de voorspelling van Rabo dat we in een recessie terecht gaan komen, kan wel eens akelig accuraat zijn.
Tja
Tja, risico heeft iedereen, contracten kunnen meestal in een maand opgezegd worden en in het geval van KLM schijnbaar per directMadEgg schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:19:
Mijn nieuwe klus start op 1 april, moest nog een tijd wachten op een screening. Gister via de recruiter contact gehad met de klant, maar die hebben gelukkig ondanks getroffen branche vooralsnog geen intentie om de aanstelling af te blazen. Wel is het de bedoeling dat in in eerste instantie op afstand ga starten. Voor mij niet vervelend gezien de toch wel significante reistijd. Tot nu toe lijkt het voor mij dus vooral positief uit te pakken. Al blijft het risico dat ze zich gedurende de komende 2 weken alsnog bedenken natuurlijk.
Op LinkedIn zie ik deze week twee opmerkelijke verschuivingen:
- een snelle toename van connection requests vanuit bedrijven die outsource werk zoeken.
- een verschuiving van “specialist gezocht” naar “specialist aangeboden” berichten. Ze waren zo’n beetje 100:0 op mijn tijdlijn, nu zijn ze ineens 50:50.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb echter nog wat vragen:
- Is het realistisch om kleine projectjes naast mijn vaste baan op te pakken? Hoeveel uur moet je daar minimaal voor beschikbaar hebben?
- Zijn kleine projecten überhaupt beschikbaar? (En hebben jullie nog tips voor Detacheerders of websites?) Ik heb er nog weinig kunnen vinden.
- Hoe vind je projecten waarbij je thuis kunt werken?
Als het gaat om ontwikkelklussen is 32 uur veelal het minimum.jeltej schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:23:
• Is het realistisch om kleine projectjes naast mijn vaste baan op te pakken? Hoeveel uur moet je daar minimaal voor beschikbaar hebben?
Dat is niet iets waar ik me de komende tijd druk over zou maken. Iets met een zeker virus...jeltej schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:23:
• Hoe vind je projecten waarbij je thuis kunt werken?
1. Dat kan, maar het aanbod daarin is vrij klein en zal vaak uit eigen netwerk moeten komen.jeltej schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:23:
Hallo, ik lees hier nu een aantal dagen mee en zie al wat interessante discussies. Het lijkt mij ook leuk om te gaan freelancen naast mijn huidige vaste baan. Ik ben Java/Fullstack ontwikkelaar en heb zo'n 5 jaar ervaring.
Ik heb echter nog wat vragen:Mijn netwerk is nog niet zo groot, dus ik denk dat ik daar geen opdrachten uit kan halen. Maar misschien komt dit ook gewoon omdat ik geen idee heb hoe je opdrachten uit je netwerk kunt halen.
- Is het realistisch om kleine projectjes naast mijn vaste baan op te pakken? Hoeveel uur moet je daar minimaal voor beschikbaar hebben?
- Zijn kleine projecten überhaupt beschikbaar? (En hebben jullie nog tips voor Detacheerders of websites?) Ik heb er nog weinig kunnen vinden.
- Hoe vind je projecten waarbij je thuis kunt werken?
2. Voor serieus betaald werk komt ik dat niet vaak tegen (tenzij tijdelijk werk uit vorige klussen, uit eigen netwerk)
3. Daar zijn diverse mogelijkheden voor, vaak is het aanbod uit lage lonen landen daarvoor ook groot.
Ik zou full time gaan freelancen waarbij je een broker inschakelt om voor jou een opdracht te vinden. Alleen is dit nou niet echt een geschikt moment, het aanbod zal sterk terug lopen vermoed ik.
- Kan, maar let er op dat klanten snel resultaat willen zien, en met 20 uur per week ben je ongeveer 2x zo lang bezig tov iemand die een volle week kan komen.
- Soms, maar dat zijn er niet veel, en vaak blijft het dan bij die kleine klussen.
- Eigen netwerk, ook voor dit geldt, misschien eerst opbouwen?
Ook dat was zo’n snelle en hevige crisis. Heel andere aanleiding, iets andere mechanismen, primair en secundair getroffen sectoren waren anders dan nu (toen: banken en industrie, nu: toerisme en mobiliteit) maar de mechanismes die op zo’n schok volgen zijn toch weer dezelfde. Suppliers zien orders afnemen en gaan bij hun inkoop op de rem staan.
In de IT is er toen niet veel werkloosheid geweest, maar echte balans was pas voorbij de zomer van 2009 weer terug.
Freeaqingme schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:27:
[...]
Als het gaat om ontwikkelklussen is 32 uur veelal het minimum.
[...]
Dat is niet iets waar ik me de komende tijd druk over zou maken. Iets met een zeker virus...
Thanks voor de reality check, ik snap inderdaad dat het aanbod nu minder zal zijn. Zijn er brokers die goed bekend staan?TukkerTweaker schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:30:
[...]
1. Dat kan, maar het aanbod daarin is vrij klein en zal vaak uit eigen netwerk moeten komen.
2. Voor serieus betaald werk komt ik dat niet vaak tegen (tenzij tijdelijk werk uit vorige klussen, uit eigen netwerk)
3. Daar zijn diverse mogelijkheden voor, vaak is het aanbod uit lage lonen landen daarvoor ook groot.
Ik zou full time gaan freelancen waarbij je een broker inschakelt om voor jou een opdracht te vinden. Alleen is dit nou niet echt een geschikt moment, het aanbod zal sterk terug lopen vermoed ik.
Mag je dit contractueel? In mijn contract was het in ieder geval niet mogelijk, het was dus alles of niets.jeltej schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:23:
Is het realistisch om kleine projectjes naast mijn vaste baan op te pakken? Hoeveel uur moet je daar minimaal voor beschikbaar hebben?
De brokers (en sales medewerkers van detacheerders) hebben nu opeens al genoeg moeite om mensen weg te zetten. Het is echt niet het moment.jeltej schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:19:
Thanks voor de reality check, ik snap inderdaad dat het aanbod nu minder zal zijn. Zijn er brokers die goed bekend staan?
Als je een kleine, vaak lager freelance klus wilt doen kan dat altijd naast een baan als je geen non-compete hebt.
Flatlinernl schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:35:
[...]
Mag je dit contractueel? In mijn contract was het in ieder geval niet mogelijk, het was dus alles of niets.
Ik mag het wel, zolang ik me niet in dezelfde klantenkring betreed en geen klanten 'afpak'. Maar aan de hand van alle reacties wacht ik de crisis wel even af. Bedankt voor de opheldering!ANdrode schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:43:
[...]
De brokers (en sales medewerkers van detacheerders) hebben nu opeens al genoeg moeite om mensen weg te zetten. Het is echt niet het moment.
Als je een kleine, vaak lager freelance klus wilt doen kan dat altijd naast een baan als je geen non-compete hebt.
Op zich was de freelance opdracht zonder crisis ook wel binnenkort gestopt, maar nu lijkt het toch wel iets serieuzer. Daarnaast, de betaling van de factuur kreeg ik de vorige keren binnen 2 weken uitgekeerd, nu zijn ze al meer dan een week later. Nog niet te laat, maar ik gok dat dit er eentje wordt die een dag na de laatste termijndatum betaald gaat worden.
Ik ben ook zo begonnen. Ik had een opdracht voor 1 dag in de week. Heb het gewoon bij mijn baas voorgelegd, en die had ook wel door dat hij het of kon accepteren, of dat ik volledig zou stoppen. Dat was dus ook geen probleem. Natuurlijk wel duidelijke afspraken gemaakt.Flatlinernl schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:35:
[...]
Mag je dit contractueel? In mijn contract was het in ieder geval niet mogelijk, het was dus alles of niets.
Ik doe al jaren zaken via een bekende broker en die belde ik gisteren even om te polsen hoe de zaken er voor staan. "Het is heel stil met nieuwe klussen", meldde hij. En je weet met recruiters, die zijn gewoon om alles wat mooier te maken. Dus lees: er is helemaal niks.jeltej schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:19:
Thanks voor de reality check, ik snap inderdaad dat het aanbod nu minder zal zijn. Zijn er brokers die goed bekend staan?
Wat je in de tussentijd kan doen, is een mooie portefeuille opbouwen. Zorg voor opvallende experimentjes die een mooi onderwerp zijn bij een kennismaking in de toekomst.
[ Voor 22% gewijzigd door TucanoItaly op 21-03-2020 07:51 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Er ging na 2008 en ook nu nog voldoende geld om in de IT, in goede tijden is het als freelancer makkelijk geld verdienen in de IT sector. In slechte tijden moet je jezelf echt ontzettend goed kunnen verkopen en kunnen netwerken. En in de goede periode een flinke buffer opbouwen waar je nu van kan leven. Los van het virus zat het er al aan te komen: je zag het aan de recente huizenbubbel en kredietbubbel bij bedrijven, het virus is nu de katalysator.
Ik zou nu zeker niet meer gaan freelancen maar eerder iets als applicatie development gaan doen en dat vermarkten. Of snel nog ergens als vaste medewerker binnen komen.
Ik heb voorlopig nog werk maar zit zelf in een sector die hard geraakt wordt en ik hoop dat ik fout blijk te zitten maar gezien mijn ervaring met 2008 hou ik rekening met het ergste.
Zo rond 2010 kon je als freelancer prima klussen scoren. Het was geen overspannen markt zoals de afgelopen jaren, maar met de juiste skills kwam je er wel tussen.
Een stukje verder in de tijd werd de opleving in de kiem gesmoord, zo rond 2011/2012 kwam de eurocrisis eroverheen. Die heeft geen echte neergang veroorzaakt, maar wel een jaar of drie aan zijwaartse beweging.
Daarna gingen alle remmen los, en de afgelopen 3 a 4 jaar was de markt overspannen.
Met een overspannen markt bedoel ik: iedereen die een beetje C# kan coden wordt aangenomen voor iedere .NET klus, ook als er geen branche- of domeinkennis aanwezig is of technologische leiderschap om het verschil te maken. Alle extra handen zijn welkom.
Helemaal als je geen buffer hebt om maanden zonder werk te overbruggen. Het laat zich op dit moment niet inschatten hoe groot de crisis gaat worden en hoe lang dit gaat duren.
Een lichtpunt is dat er zoveel geleend is bij bedrijven de afgelopen jaren dat het inhuurbudget vaak eigenlijk nog wel een tijdje toereikend is. Het is meer dat het sentiment helemaal is omgeslagen in een paar weken tijd.
Wat mij betreft is rond die tijd de markt tekenen van overspannenheid gaan vertonen. In de periode 2010-2015 was er ook genoeg werk te vinden, dat was echt geen crisistijd. De bear marktet van 2008/2009 heeft niet heel lang geduurd en in onze sector niet tot hoge werkloosheid gezorgd.De markt voor ontwikkelaars is pas in 2015/2016 weer echt op gang gekomen
Ik zie 2010-2015 als een gebalanceerde markt, en 2016-2019 als een overspannen markt.
Ik herinner me de tijd 2009-2015 vooral als een tijd van slecht betaalde, oninteressante opdrachten, lage salarissen in loondienst, slechte aanbiedingen na succesvolle gesprekken, veel pretenties bij bedrijven, veel onduidelijke gesprekken met bedrijven en recruiters die op niks uit zijn gelopen. Uiteindelijk heb ik wel werk gehad maar in het algemeen hoop ik voor de freelance markt dat die tijd niet terug komt. (Niet zozeer voor mezelf, ik ga stoppen met freelancen na mijn huidige project)t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:06:
Wat mij betreft is rond die tijd de markt tekenen van overspannenheid gaan vertonen. In de periode 2010-2015 was er ook genoeg werk te vinden, dat was echt geen crisistijd. De bear marktet van 2008/2009 heeft niet heel lang geduurd en in onze sector niet tot hoge werkloosheid gezorgd.
Ik zie 2010-2015 als een gebalanceerde markt, en 2016-2019 als een overspannen markt.
Pas daadwerkelijk in 2016 is het omslagpunt geweest, toen zijn de tarieven, salarissen en huizenprijzen weer gaan stijgen. Ik herinner me nog dat we in 2016, voor huidige maatstaven, spotgoedkope huizen bekeken hebben. Eigenlijk is er maar van halverwege 2016 tot en met 2019 hoogconjuctuur geweest... Ik kan zeker niet klagen over die tijd maar zou in de huidige tijd niet gaan freelancen.
Als je alleen de ontwikkeling van de uurtarieven bekijkt zie je al de stagnatie in de markt van 2008-2016. Een grote vraag aan ontwikkelaars bij stagnerende uurtarieven/salarissen heb ik nooit in geloofd.
Voor ieder development project dat kan worden uitgevoerd met de huidige tarieven, zijn er vele projecten die momenteel niet worden uitgevoerd omdat de business case niet rond komt.
Het effect van een crisis is een stuk vraaguitval, maar dat zie je niet terug in de werkloosheid, vooral in de tarieven. (de reden dat ik geloof in flexibele arbeidsmarkt: maximale productiviteit over de cycli heen vanwege de mogelijkheid om beloningen ook neerwaarts bij te stellen)
In 2009 zagen we een daling van 15%. Daarna een licht herstel tot en met 2011, enkele jaren zijwaarts en toen vanaf 2017 een behoorlijke opleving.
Over de hele eeuw zijn we nog niet boven de piek van 2000 geweest. Deels omdat die best extreem was, deels omdat rijke landen in een globaliserende wereldeconomie pas op de plaats maken en de stijgingen bij de minder rijke landen plaatsvinden.
Persoonlijk heb ik eigenlijk altijd wel leuke projecten gehad. De tarieven waren tussen 2010 (mijn start als zelfstandige) en 2015 inderdaad niet super. Daar moet de kanttekening bij dat ik toen meer in de technische software engineering zat en nu meer in de data engineering. Ik kan de sector- en conjunctuureffecten niet helder uiteen pluizen.
Uit belangstelling: wat ga je doen?ik ga stoppen met freelancen na mijn huidige project
Ik zie structureel veel meer mensen van loondienst naar zzp gaan dan andersom. Dat geeft mij persoonlijk het gevoel dat het gras hier groener is.
Juist daarom vind ik de tegen-voorbeelden interessant.
[ Voor 10% gewijzigd door t_captain op 21-03-2020 18:54 ]
Al hoor ik nu ook dat de klant me mogelijk nog voor een paar maanden wil verlengen. Zou niet eens zo heel slecht uitkomen.
Komende weken/maanden werk ik vanuit huis in ieder geval.
Persoonlijk zie ik op korte tot middellange termijn nog geen problemen ontstaan, ik heb zelfs voor heel 2020 een contract (nu geeft dat geen extra zekerheid – dit is met freelance contracten altijd maar schijnzekerheid).
Echter verwacht ik dat ik zowel dit jaar als daarna nog gewoon aan de slag kan blijven op hetzelfde project bij dezelfde klant. De klant zit namelijk in een "vitaal proces" binnen Nederland, en zal zelfs betere resultaten kunnen boeken juist vanwege deze crisis.
Toch kijk ik wel met een schuin oog naar de gedragingen ten aanzien van de beurzen / aandelenmarkt, dit is meestal een pijler die vaak gebruikt wordt om de toekomst enigszins te kunnen inschatten en deze zijn op dit moment niet al te best.
Een bevriende mede-freelancer heeft zijn contract niet verlengd gekregen – dit had echter niets met deze crisis te maken maar enkel met het afronden van zijn opdracht. Hij gaat nu bewust op zoek naar een freelance klus bij de overheid om deze crisis uit te zitten en zodat hij zich in een "veilige" omgeving begeeft.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
in een versterkende keten. Nu door lockdown.
BBP gaat in de vorm van een stapfunctie omlaag, toen was het 5%. Nu kan ik het nog niet precies inschatten. Daarna een periode van lage groei en lage inflatie. Duurt een jaar of wat voordat je de vorige piek van het BBP passeert.
De markt gaat een tijd niet best zijn.
Waar ik me aan vast houd, is een lange trend waarin IT steeds prominenter wordt en skill gap steeds sterker.
Dit is de vierde noemenswaardige recessie van deze eeuw. Dotcom bust van 2001 plus de daarop volgende recessie van 2003, die zijn aardig met elkaar vergroeid dus tel ik samen. Toen de bankencrisis in 2008, de eurocrisis van 2012. De eerste leidde nog tot flinke aantallen ontslagen in de IT. De tweede keer viel het mee. In de derde recessie heb ik helemaal geen onstlaggolven meegemaakt.
Dat er een recessie aankomt lijkt een ding wat zeker is (it should have been there a while ago), maar ik kan me voorstellen dat het dal wel minder diep is dan 'ie 12 jaar terug was hierdoor.
Dat gezegd hebbende, er zijn ook indicaties dat er een langdurige crisis aankomt, vergelijkbaar met de economie van de jaren 30 uit de 20e eeuw. Wie het weet mag het zeggen...
De gevolgen voor ons vakgebied zullen niet direct voelbaar zijn maar zullen wellicht richting het einde van het jaar zichtbaar worden als er budgetten en dergelijke worden opgesteld voor volgend jaar. In sommige takken zal de hand misschien op de knip gaan zoals nu al in de branches die direct hard zijn geraakt zoals bijv. KLM en Schiphol.
Ik denk zelf dat we kunnen uitblinken en dus aan de bak kunnen blijven door onze kennis actueel te houden en de nodige ervaring mee te kunnen nemen naar volgende projecten. Of zo toch nog een verlenging binnen te slepen. Wat ook kan gebeuren is dat opdrachtgevers een tijdje telkens erg over je tarief gaan zitten zeuren waardoor er, met alle respect, lui voor minder gaan zitten die er een zooitje van maken. Als de markt dan weer herstellende is staat men vooraan in de rij voor de mensen met de echte skills.
De markt is en blijft een golvende beweging. Ik hoop het goede ritme te kunnen blijven volgen. :-)
Ik ga niet terug in loondienst, dat kan financieel voor ons ook helemaal niet, maar me richten op eigen applicatie ontwikkeling. Dit was al eerder gepland en staat los van de huidige markt ontwikkeling. Het is natuurlijk zo dat freelance niet schaalt buiten het aantal uren dat je maakt. Vakantie heb ik ook nauwelijks genomen de laatste jaren, omdat er meer dan zat werk was, maar vooral ook omdat 2 weken vakantie ongeveer een halve maand bruto omzet kost.t_captain schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:23:
...
Uit belangstelling: wat ga je doen?
Ik zie structureel veel meer mensen van loondienst naar zzp gaan dan andersom. Dat geeft mij persoonlijk het gevoel dat het gras hier groener is.
Juist daarom vind ik de tegen-voorbeelden interessant.
Vreemde insteek. Ik werk juist om leuke dingen te kunnen bekostigen en tijd met mijn familie te hebben. Er is echt wel meer dan werk in het leven, tenzij je nu vrijgezel bent, maar ga dan leuke dingen doen met vrienden. Is echt veel meer waard dan die paar euro's.gold_dust schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:14:
[...]
Vakantie heb ik ook nauwelijks genomen de laatste jaren, omdat er meer dan zat werk was, maar vooral ook omdat 2 weken vakantie ongeveer een halve maand bruto omzet kost.
Mijn moeder is overleden toen mijn vader nog geen jaar met vroeg pensioen was en mijn schoonvader 2 jaar na zijn pensioen. Heb je dan een leven lang hard voor gewerkt (dus zeg ajb niet, die leuke dingen en tijd voor familie komen later wel).
Geniet nu van het leven, geld is handig, maar met 2 maanden vakantie/ zonder inkomen zou je als zzp-er in de it nog prima moeten rondkomen, anders doe je echt iets fout. Ik ken gelukkig ook zzp-ers die juist dit doen om veel op vakantie te kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 22-03-2020 08:42 ]
Ik ben in feb. dit jaar begonnen en dacht bij m’n eerste week vrij hetzelfde: oh nee, een kwart van m’n maandomzet eraf. Totdat ik het gevaar hiervan inzag. Nu kijk ik er anders naar. Ik heb m’n verwachte jaaromzet bij 5 weken vakantie en 1 week ziek berekend en gedeeld door het aantal maanden. De maanden dat ik geen vrij heb is m’n omzet hoger dan het gemiddelde, heb ik wel vrij, dan lager. Maar zonder schuldgevoel, want er staat hoger tegenover.gold_dust schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:14:
Vakantie heb ik ook nauwelijks genomen de laatste jaren, omdat er meer dan zat werk was, maar vooral ook omdat 2 weken vakantie ongeveer een halve maand bruto omzet kost.