Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:56

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ben echt verbaasd over de reacties die ik lees over ZZP’ers wel of niet helpen. Zie Twitter. Dit is een situatie die niemand zag aankomen. Maar als bedrijven geholpen worden, dan verwacht ik ook iets voor zelfstandigen. Hij lijkt wel dat men wel eens vergeet dat zelfstandigen ook gewoon belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:50
Valt mee toch, als we zo geen klussen hebben hoef je ook geen belasting te betalen 😉. En over het geld wat je tot nu toe hebt ontvangen heb je het belastingdeel al gereserveerd als het goed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Van de nood een deugd maken: pak de studie voor dat certificaat wat je al lang wilde hebben op, dan kost het je later geen uren meer. Bijvoorbeeld....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Hmmbob schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:48:
Van de nood een deugd maken: pak de studie voor dat certificaat wat je al lang wilde hebben op, dan kost het je later geen uren meer. Bijvoorbeeld....
Precies, beetje creatief zijn.

Ik heb ook net een (en potentieel meerdere) behoorlijk lucratieve trainingsklussen af moeten zeggen. Ontzettend balen, maar er is even geen keus. Morgen maar aan de slag met een alternatief (live online workshops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Beetje extra sporten (hardlopen, fietsen) en buitenlucht kan ook nooit kwaad!

[ Voor 15% gewijzigd door Hertog_Martin op 15-03-2020 15:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:20
Miesjh schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:21:
Ben echt verbaasd over de reacties die ik lees over ZZP’ers wel of niet helpen. Zie Twitter. Dit is een situatie die niemand zag aankomen.
Een buffer is nou altijd voor dingen die niemand zag aankomen. Een recessie is iedere ~tien jaar, wat dat betreft was wat economische tegenslag niet geheel onvoorzien.
Miesjh schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:21:
Maar als bedrijven geholpen worden, dan verwacht ik ook iets voor zelfstandigen. Hij lijkt wel dat men wel eens vergeet dat zelfstandigen ook gewoon belasting betalen.
Wat @Hielko ook al opmerkte: Die bedrijven hebben al hun werknemers netjes verzekerd bij het UWV. Zelfstandigen vinden dat allemaal niet nodig, zijn "juist zelfstandig geworden om de eigen boontjes te doppen", etc. Dan is het wel gek dat je van een verzekering gebruik wil maken zodra het dan toch een keertje tegen zit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Freeaqingme schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:14:
[...]

Een buffer is nou altijd voor dingen die niemand zag aankomen. Een recessie is iedere ~tien jaar, wat dat betreft was wat economische tegenslag niet geheel onvoorzien.

[...]

Wat @Hielko ook al opmerkte: Die bedrijven hebben al hun werknemers netjes verzekerd bij het UWV. Zelfstandigen vinden dat allemaal niet nodig, zijn "juist zelfstandig geworden om de eigen boontjes te doppen", etc. Dan is het wel gek dat je van een verzekering gebruik wil maken zodra het dan toch een keertje tegen zit.
Ik vind dit probleem van een andere proportie. Dit is niet zomaar een recessie, als je verplicht je toko moet sluiten. Tuurlijk moet je een buffer hebben voor het geval dat. Dat heb ik ook. Maar gedwongen je werk niet kunnen doen, dat is een scenario waar niemand rekening mee houdt.

Leuk dat die bedrijven hun personeel verzekerd hebben, maar als ze geen omzet draaien dan duurt dat ook niet lang meer voordat het gedaan is met de zaken. Ben nieuwsgierig hoe dit gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Miesjh schreef op zondag 15 maart 2020 @ 17:30:
[...]

Ik vind dit probleem van een andere proportie. Dit is niet zomaar een recessie, als je verplicht je toko moet sluiten.
Sure. Maar voor freelancers - we zitten immers in het freelance topic - is het een kwestie van een opdracht die niet verlengd wordt en je vervolgens geen andere opdrachtgever kan vinden. Da's nu niet anders dan bij een recessie zonder Corona.

Ik zit zelf overigens - wellicht - in datzelfde schuitje: Ik had net een nieuwe opdracht getekend voor de rest van 't jaar met een opzegtermijn van 3 maanden. Echter, deze klant moet mogelijk een tijd dicht (dienstverlening lijkt met >90% terug te lopen). Ik kan tegen die klant wel zeggen "maar we hadden een afspraak", maar als hun cashflow tot 0 reduceert dan gaat dat met mijn facturen sowieso lastig worden.

Geen probleem, afgelopen tijd besteedde ik al wat tijd aan wat side-projects. Mocht die opdrachtgever aangeven een tijdje niet van mijn diensten gebruik te willen maken, kan 't zijn dat ik gewoon een paar maanden full time op 1 van die side-projects ga zitten. Net zoals de suggestie hierboven van wat bijstuderen; er gewoon het beste van maken en zorgen dat je er sterker uit komt...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Uitstel van het betalen van belasting betreft dan enkel inkomstenbelasting of ook omzetbelasting? En zou ik die laatste zelf moeten aanvragen?

Als starter met pas twee betaalde facturen zou het fijn zijn om de BTW als buffer iets langer vast te houden in het geval van nood..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Die omzetbelasting moet je vermoedelijk pas op 30 april hebben overgemaakt. Ik zou nu nog even een paar dagen wachten. Belastingdienst heeft vermoedelijk ook even wat tijd nodig voordat ze hier beleid op kunnen maken. Morgenochtend first thing bellen met de belastingtelefoon levert vermoedelijk nog geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Is ergens een live informatiebron van macrodata? Wat was bijvoorbeeld het BBP gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:24
Je zou toch ook gewoon je btw aangifte en voorlopige aanslag IB op nul kunnen zetten lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Die laatste wel, maar je BTW toch niet? Dat levert gezeik op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
BTW op nul zetten is een valse aangifte. Want die moet je elke maand of meestal kwartaal indienen, en daar moet alle omzet van de afgelopen periode op worden aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
t_captain schreef op zondag 15 maart 2020 @ 18:45:
Is ergens een live informatiebron van macrodata? Wat was bijvoorbeeld het BBP gisteren?
Goede vraag. Maar waarom in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
ohja tot €1000 mag je verrekenen in volgende aangifte zonder suppletie gedoe. Was ik even vergeten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Maar, over dat uitgesteld betalen: https://www.belastingdien...ling-gevolgen-coronavirus
U kunt voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting/btw en loonbelasting bijzonder uitstel van betaling aanvragen.

Stuur daarvoor een brief aan de Belastingdienst. In de brief vraagt u om uitstel van betaling en legt u uit hoe u door de uitbraak van corona in betalingsproblemen bent gekomen. De invorderingsmaatregelen worden dan gestopt.

U leest verderop welke overige voorwaarden hier voor gelden. Een boete voor niet op tijd betalen van btw of loonbelasting hoeft u niet te betalen.

Bij de brief waarin u uitstel van betaling aanvraagt, vragen wij u om een verklaring van een derde deskundige.

Uit die verklaring blijkt dat:
  • Er sprake is van bestaande betalingsproblemen en bijvoorbeeld geen nog te verwachten betalingsproblemen.
  • Uw betalingsproblemen van tijdelijke aard zijn als gevolg van het coronavirus.
  • Uw onderneming levensvatbaar is.
Een derde deskundige is bijvoorbeeld:
  • Een externe consultant.
  • Een externe financier.
  • Een brancheorganisatie.
  • Uw eigen accountant of financieel adviseur.
Meer info onder de quote link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Mijn opdracht loopt eind april af, ik verwacht dat het dan nog wel even duurt voordat ik iets nieuws vind.

Zolang het voor december is vind ik het prima, anders hoop ik dat de aandelen weer wat omhoog gegaan zijn ;)

[ Voor 34% gewijzigd door pirke op 15-03-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
miena21 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:02:
[...]

Goede vraag. Maar waarom in dit topic?
Zijdelings relevant. Als ondernemer maak ik voortdurend prognoses over de ontwikkeling van mijn markt. Soms prognoses voor de iets langere termijn, trends over technologieen of soorten leveranciers die gaan stijgen of dalen. Soms voor de korte termijn zoals conjunctuurontwikkeling. Concreet ik zoek databronnen waarmee ik de huidige conjunctuurbeweging objectief naast eerdere recessies kan leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:18:
[...]

Zeg je dat ook even tegen alle bedrijven die nu hun handje op aan het houden zijn? Waarom worden ZZP'ers anders behandeld hier in?

Ik zeg alleen dat ZZP'ers het zelfde behandeld moeten worden als elk ander bedrijf wat last heeft van deze crisis. En dan denk ik nog steeds dat veel mensen hun buffer hard zat nodig hebben.

Wanneer snappen mensen in dit topic eens dat niet iedere ZZP'er een uurtje factuurtje IT beheerder/developer/manager/whatever is die gewoon al zijn werk vanuit huis kan doen en na genoeg geen kosten heeft.

Ik kan mijn werk gewoon doen, geen probleem maar ik snap echt wel als jij taxi chauffeur bent dan jij de komende maand al bijna geen werk hebt. En dan moet je auto gewoon betaald worden. (voorbeeld) en dan is de taxi branch lekker gereguleerd dus roepen "hadden ze hun tarief maar moeten verhogen" gaat niet op
Mijn vrouw is zzp’er met behoorlijke kosten en nu terugvallende inkomsten. Toch hoop ik dat de overheid niet met steun komt. Ze is zzp’per en dit hoort bij ondernemen. Samen bedenken we creatieve oplossingen. Ja het zal altijd financiële pijn doen maar daarvoor ben je ondernemer en geen werknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:11
Ik wilde volgend weekend kijken voor een nieuw (klus)huis ivm recente gezinsuitbreiding. Heb natuurlijk wel wat achter de hand, maar lopende kosten plus extra uitgaven (kk) is misschien nu niet zo handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
Anderzijds heb je nu wel tijd om te klussen :')

Ik begin vandaag bij een nieuwe klant. Driekwart van het bedrijf zit thuis en daar zal het waarsch niet bij blijven. Wordt een interessante inwerkperiode..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-09 16:29
Ik mag inderdaad ook over 2 weken starten bij m'n nieuwe klant. Vraag is in welke vorm. Het is in ieder geval zeker dat ik bij m'n huidige klant het team niet meer ga zien voor het einde van m'n inzet. Toch raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
De enige reden waarom ik de "steun" voor zzpers zou begrijpen is om ze ook thuis te houden.

"Wij" mensen die met 6 maanden werken makkelijk ook 6 maanden buffer op kunnen bouwen als we geen gekken dingen doen. Hebben inderdaad weinig zorgen en vullen de buffer ook snel weer aan.
Maar terugkomende op die zzpers onderin de markt…

Als ik mijzelf in hun verplaats, zou ik 6 asperine slikken en gewoon gaan werken. OOK wanneer ik denk dat ik corona heb. Dan maar wat egoistisch, maar als ik het niet doe heb ik geen eten over 2 maanden.

Voor dat laatste, zou een compensatie voor ZZPers goed zijn, zodat de mensen die ook maar enigsinds denken dat ze het hebben, ook gewoon thuis blijven met het idee dat ze toch nog iets van geld ontvangen. Al is het op bijstand niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 12:41

MadEgg

Tux is lievvv

Buffers zijn belangrijk en op zich goed op te bouwen in de ICT maar ik wordt nu ook wel een beetje zenuwachtig. Ik ben afgelopen oktober gestart. De eerste 3 maanden heb ik goede omzet gedraaid maar wel gelijk een financieel blok aan het been, de kinderopvang omdat mijn vrouw ook een nieuwe baan had wat bij mijn hoge inkomen absoluut niet opweegt tegen de kosten van kinderopvang + een sterk uitgelopen betaling van de eerste factuur. Ik heb toen wel een buffer op weten te bouwen, maar moest daar vanaf januari weer een op interen omdat het vrij lastig bleek om een nieuwe klus te vinden vanuit het noorden.

Gelukkig wel met tijdelijke klussen in de buurt omzet weten te behalen. Vanaf 1 april moet ik aan de slag op een nieuwe plek als de screening afgerond is, dus dan zou ik de buffer weer goed kunnen aanvullen. Maar gezien de branche van de opdrachtgever moet ik nog maar afwachten of er niet alsnog een streep door gezet gaat worden met dank aan SARS-CoV-2. En zo nee, of ik dan wel kan beginnen met oog op de lockdown - thuiswerken zijn ze niet heel erg fan van en bovendien moet ik nog beginnen dus dan is wat directer contact sowieso wel prettig.

Ik ga niet mijn handje ophouden, maar echt prettig voelt het allemaal niet. Ik had op een betere start van mijn ZZP-carriére gehoopt, zullen we maar zeggen. Het komt wel goed, kan altijd nog websites voor lokale middenstanders gaan bouwen natuurlijk maar dat was niet de insteek.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Pas vier maanden bezig full time als freelancer. De buffer is op zich wel gevuld voor een paar maanden, maar ik had uiteraard gehoopt deze nog lang niet aan te hoeven breken. Voorlopig is dat nog niet het geval, maar omdat mijn opdrachtgever zich in een branche begeeft waar momenteel harde klappen worden uitgedeeld, zou het zo maar kunnen dat het feestje binnenkort voorbij is. Sowieso kan ik nu minder uren schrijven omdat de kinderen de komende weken thuis zijn. Dus deze maand zal al minder opbrengen dan normaal.

Ik kan toevallig ook nog websites voor lokale middenstanders gaan bouwen, maar ik zie al dat er meer animo is. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• debroervanhenk
  • Laatst online: 06-09 18:29
We Are Borg schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Mijn vrouw is zzp’er met behoorlijke kosten en nu terugvallende inkomsten. Toch hoop ik dat de overheid niet met steun komt. Ze is zzp’per en dit hoort bij ondernemen. Samen bedenken we creatieve oplossingen. Ja het zal altijd financiële pijn doen maar daarvoor ben je ondernemer en geen werknemer
Het is niet zo relevant voor tweakers, maar er zijn natuurlijk heel veel zzp’ers die er niet voor hebben gekozen, omdat er simpelweg weinig tot geen vaste banen voor die beroepen zijn. Dat zijn ook nog eens vaak beroepen waar het gemiddelde inkomen lager ligt dan de gemiddelde tweaker. Omdat de overheid jarenlang vond dat de arbeidsmarkt zo flexibel mogelijk moest worden, is zzp’en eindeloos gestimuleerd. Nu is dat uit de hand gelopen en kunnen zzp’ers ineens in de stront zakken.

Als zzp’er ben je een eenmansbedrijf, maar wel een bedrijf. Net zoals de KLM een bedrijf is. Zo mag je eigenlijk niet met collega-zzp’ers over tarieven praten, want dan kan je de ACM op je dak krijgen. Dan is het een beetje vreemd dat de KLM meteen zijn handje komt ophouden, en dat zzp’ers het maar moeten uitzoeken. KLM is ook een bedrijf dat ervoor heeft gekozen actief te zijn in een markt die erg gevoelig is voor pandemieën. De premies die ze voor werknemers betalen staat los van de staatssteun die ze krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
MadEgg schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:10:
Buffers zijn belangrijk en op zich goed op te bouwen in de ICT maar ik wordt nu ook wel een beetje zenuwachtig. Ik ben afgelopen oktober gestart.
Hier ook vanaf Oktober pas mijn eerste volle maand. Ik ben heel blij dat mijn opdracht vannochtend heft gemeld dat er voorlopig niets veranderd. "Business as usual" maar dan met een aangepast rooster (gedeeltelijk vanaf huis). Totdat ze een vast teamlid hebben gevonden en mij dus niet meer nodig hebben.

Geeft me wel wat rust, dat ik iig nog even flink door kan sparen. Wel besloten nog even geen vakantie etc te boeken en grote uitgaven tot een minimum te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 00:08
Wat een timing, net twee weken zelfstandig oOo -O-

Maar zoals eerder opgemerkt, er moest ook wel een recessie aankomen, alleen denk ik dat het nu wel eens flink tekeer kan gaan. Dit is niet even een druppel die de emmer doet overlopen, dit is op zijn minst een baksteen erin, en misschien valt de emmer wel om. Allerlei tools om een crisis in te dammen (oa rente verlagen) zijn niet meer beschikbaar.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Jogai schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:15:
Maar zoals eerder opgemerkt, er moest ook wel een recessie aankomen, alleen denk ik dat het nu wel eens flink tekeer kan gaan. Dit is niet even een druppel die de emmer doet overlopen, dit is op zijn minst een baksteen erin, en misschien valt de emmer wel om. Allerlei tools om een crisis in te dammen (oa rente verlagen) zijn niet meer beschikbaar.
Eens. Ik gebruikte weliswaar ook die uitdrukking, maar in het Engels zou ik hebben gezegd 'the spark that lit the bonfire'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

debroervanhenk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Het is niet zo relevant voor tweakers, maar er zijn natuurlijk heel veel zzp’ers die er niet voor hebben gekozen, omdat er simpelweg weinig tot geen vaste banen voor die beroepen zijn. Dat zijn ook nog eens vaak beroepen waar het gemiddelde inkomen lager ligt dan de gemiddelde tweaker. Omdat de overheid jarenlang vond dat de arbeidsmarkt zo flexibel mogelijk moest worden, is zzp’en eindeloos gestimuleerd. Nu is dat uit de hand gelopen en kunnen zzp’ers ineens in de stront zakken.

Als zzp’er ben je een eenmansbedrijf, maar wel een bedrijf. Net zoals de KLM een bedrijf is. Zo mag je eigenlijk niet met collega-zzp’ers over tarieven praten, want dan kan je de ACM op je dak krijgen. Dan is het een beetje vreemd dat de KLM meteen zijn handje komt ophouden, en dat zzp’ers het maar moeten uitzoeken. KLM is ook een bedrijf dat ervoor heeft gekozen actief te zijn in een markt die erg gevoelig is voor pandemieën. De premies die ze voor werknemers betalen staat los van de staatssteun die ze krijgen.
https://revu.nl/artikel/1...hnDIYSaYRX6h7CirAkeDwqFmU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 19:05
TucanoItaly schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Bij corporate werden de ZZP'ers van KLM drie jaar geleden al vervangen door offshore krachten (Tata Consultancy, geloof ik). Misschien is het in de tussentijd weer veranderd, maar mijn persoonlijke indruk is dat ze niet heel voorzichtig omgaan met inhuur.

[...]

Mwah... ik kan er wel wat in vinden, hoor. Als je in de IT bubbel blijft, dan zie je allemaal uitstekend verdienende ZZP'ers. Maar ik zit op een verzamelkantoor en daar zie ik ook een hoop luitjes die hun kostje bij elkaar scharrelen. Uurtariefjes van 30-40 euro, en ze hopen er elke maand van te kunnen leven. Wij hebben het echt zóveel makkelijker in financieel opzicht.

Desalniettemin, ik ben het met je eens, het ís ook emotioneel reageren, maar ik vind een beetje begrip en medeleven niet kinderachtig.

Voorbeeldje: ik heb al gehoord van een ZZPer die evenementen organiseert. Die geeft aan dat alles is uitgesteld tot... oktober. Oktober! Die gaat gewoon het komende half jaar geen inkomsten krijgen.
Ik zit zelf ook in de evenementen, uurprijs van 30-40 euro is daar al erg hoog voor de meeste functies. Kunt hierin eerder denken dat 25 euro per uur het gemiddelde is. Veelal zelfs veel lager aangezien veel bedrijven in deze sector met dagprijzen werken. Ik heb er absoluut niet voor gekozen om ZZP'er te worden, daar is de markt gewoon naar. Dan heb je de soms de keus voor Payroll, maar anders is het gewoon: pech gehad. Er zijn mensen die het beter hebben, zie ik in dit topic. Daarom lijkt me ook dat er per geval/sector naar de implicaties en oplossingen gekeken moet worden. De uitspraak: zelf voor gekozen vind ik kort door de bocht. In sommige sectoren is dit gewoon niet anders.

Door wat onvoorziene omstandigheden (relatie uit, huis verkopen, verhuizing en gehele nieuwe inboedel moeten kopen) is mijn buffer dus op een klein beetje na op. Gelukkig heb ik nog wat lopende afspraken die ik vanuit thuis kan doen maar dat droogt over 1,5/2 weken echt wel op. Ik heb nog geen flauw idee wat ik daarna moet doen, maar ben me alvast voor aan het bereiden om te gaan solliciteren in een andere sector voor bijvoorbeeld een IT traineeship. Rekeningen moeten immers betaald worden. Gelukkig heb ik wel nog 3 maanden aan WW rechten opgebouwd waar ik nog aanspraak op zou kunnen maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Lucky0wn op 16-03-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
redrohX schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:56:
Pas vier maanden bezig full time als freelancer. De buffer is op zich wel gevuld voor een paar maanden, maar ik had uiteraard gehoopt deze nog lang niet aan te hoeven breken. Voorlopig is dat nog niet het geval, maar omdat mijn opdrachtgever zich in een branche begeeft waar momenteel harde klappen worden uitgedeeld, zou het zo maar kunnen dat het feestje binnenkort voorbij is. Sowieso kan ik nu minder uren schrijven omdat de kinderen de komende weken thuis zijn. Dus deze maand zal al minder opbrengen dan normaal.

Ik kan toevallig ook nog websites voor lokale middenstanders gaan bouwen, maar ik zie al dat er meer animo is. :-)
Je kan nu juist je uren lekker flexibel indelen als je thuiswerkt, 40 uur per week werken moet volgens mij makkelijk kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
En deze mogen jullie ook wel even ondertekenen, al is het maar dat dit ervoor kan zorgen dat die incompetente Wiebes uit de politiek gaat.

https://zzpernacoronacris...jstand+na+de+Coronacrisis

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan neem ik aan dat jij ook groot voorstander bent van ZZP'ers verplichten zich te laten verzekeren voor hetzelfde als waar normale werknemers voor verzekerd zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:11:
Dan neem ik aan dat jij ook groot voorstander bent van ZZP'ers verplichten zich te laten verzekeren voor hetzelfde als waar normale werknemers voor verzekerd zijn?
En de zelfstandigenaftrek/14% winstvrijstelling inleveren. De overheid wil van die 1.2 miljoen ZZP'ers af en is daar nu eindelijk duidelijk is. Dat vind ik eigenlijk nog het meest vreemde van Wiebes, hij is eindelijk eens duidelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:11:
Ik ben daar inderdaad voor, maar eigenlijk onderteken ik het alleen om die Wiebes te wieberen.

En alle ''slechte'' ZZP-ers mogen best opgeruimd worden van mij, maar om dat nu via faillissement en bijgaande ellende te doen lijkt mij weer een erg slechte zet van Wiebes.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 16-03-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debroervanhenk
jadjong schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:12:
[...]

En de zelfstandigenaftrek/14% winstvrijstelling inleveren. De overheid wil van die 1.2 miljoen ZZP'ers af en is daar nu eindelijk duidelijk is. Dat vind ik eigenlijk nog het meest vreemde van Wiebes, hij is eindelijk eens duidelijk. :P
Als de overheid weer van ons af wil, moeten ze toestaan dat zzp’ers tot een bepaald tarief prijsafspraken mogen maken (bijvoorbeeld tot 90% van modaal, afhankelijk van wat werkbaar is). Net als mensen in loondienst een cao hebben. Dan wordt het verschil tussen zelfstandig en loondienst ook kleiner en gaan bedrijven weer vast mensen aannemen.

Nu wordt de zelfstandigenaftrek beperkt. Dat is op zich logisch, maar die aftrek had nooit zo groot mogen zijn (dan was het probleem niet zo groot geworden). Nu is het idee van de overheid dat zelfstandigen die extra belasting doorberekenen aan de klant, maar veel beroepsgroepen hebben die macht helemaal niet. Onder andere omdat ze niet eens van elkaar mogen weten wat normale tarieven zijn (en de opdrachtgevers weten dat wel, want die kunnen natuurlijk aan iedere zzp’er het tarief vragen). Het is allemaal geen hogere wiskunde, maar we worden geregeerd door incompetente idioten, die Wiebes voorop. Die mafkees weet blijkbaar niet eens wat voor rechtsvorm een zzp’er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Lucky0wn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:00:
De uitspraak: zelf voor gekozen vind ik kort door de bocht. In sommige sectoren is dit gewoon niet anders.
En daar zit dus het probleem; jij bent ondernemer zonder dat je er zelf voor hebt gekozen. En jij bent dat alleen maar zodat de sector waar jij in werkzaam bent, alle financiele risico's op de voor een schijntje ingehuurde werker kan afwimpelen; exact wat er nu gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
debroervanhenk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Als de overheid weer van ons af wil, moeten ze toestaan dat zzp’ers tot een bepaald tarief prijsafspraken mogen maken (bijvoorbeeld tot 90% van modaal, afhankelijk van wat werkbaar is). Net als mensen in loondienst een cao hebben. Dan wordt het verschil tussen zelfstandig en loondienst ook kleiner en gaan bedrijven weer vast mensen aannemen.

Nu wordt de zelfstandigenaftrek beperkt. Dat is op zich logisch, maar die aftrek had nooit zo groot mogen zijn (dan was het probleem niet zo groot geworden). Nu is het idee van de overheid dat zelfstandigen die extra belasting doorberekenen aan de klant, maar veel beroepsgroepen hebben die macht helemaal niet. Onder andere omdat ze niet eens van elkaar mogen weten wat normale tarieven zijn (en de opdrachtgevers weten dat wel, want die kunnen natuurlijk aan iedere zzp’er het tarief vragen). Het is allemaal geen hogere wiskunde, maar we worden geregeerd door incompetente idioten, die Wiebes voorop. Die mafkees weet blijkbaar niet eens wat voor rechtsvorm een zzp’er is.
Ik ben zeker voor een soort CAO voor ZZP'ers waarin prijsafspraken en minimale tarieven vastgelegd zijn. In mijn sector wordt je voor klussen constant onderboden door anderen, waardoor mensen voor <20 per uur aan het werk gaan, om maar werk te hebben. Een CAO zou dit mooi kunnen oplossen lijkt mij zo. Moeten er wel verplichtingen in opgenomen worden zoals verzekering en pensioen. Dus enkel de mensen die hun zaken goed op orde hebben, anders betaal ik zometeen voor mensen die hun zaken niet op orde hebben.

Daarnaast ben ik netjes voor alles verzekerd, betaal ik maandelijks pensioen en draag ik netjes belasting af. Kost me klauwen met geld, aangezien in de evenementen de tarieven laag liggen maar de verzekeringskosten hoog. Mocht er iets gebeuren ben ik de laatste die lacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:29:
[...]

En daar zit dus het probleem; jij bent ondernemer zonder dat je er zelf voor hebt gekozen. En jij bent dat alleen maar zodat de sector waar jij in werkzaam bent, alle financiele risico's op de voor een schijntje ingehuurde werker kan afwimpelen; exact wat er nu gebeurd.
Dat is inderdaad het onderliggende probleem, alleen lukt het al jaren niet om goed beleid te maken om die uitwassen aan te pakken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
_Arthur schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Helaas wel, en ik zou graag in andere sectoren willen werken, maar daar zit mijn skillset niet en met solliciteren op functies lijkt het alsof de ervaring als zelfstandige niet meegeteld wordt. Terwijl je overal in de vacatures ziet staan: ondernemend, pro-actief en zelfstandig...

Het ZZP'er zijn is bij elk sollicitatiegesprek dat ik heb gehad, juist als negatief ervaren. En die uitspraak hoor ik zelf overal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Lucky0wn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:30:
[...]

Ik ben zeker voor een soort CAO voor ZZP'ers waarin prijsafspraken en minimale tarieven vastgelegd zijn. In mijn sector wordt je voor klussen constant onderboden door anderen, waardoor mensen voor <20 per uur aan het werk gaan, om maar werk te hebben. Een CAO zou dit mooi kunnen oplossen lijkt mij zo. Moeten er wel verplichtingen in opgenomen worden zoals verzekering en pensioen. Dus enkel de mensen die hun zaken goed op orde hebben, anders betaal ik zometeen voor mensen die hun zaken niet op orde hebben.

Daarnaast ben ik netjes voor alles verzekerd, betaal ik maandelijks pensioen en draag ik netjes belasting af. Kost me klauwen met geld, aangezien in de evenementen de tarieven laag liggen maar de verzekeringskosten hoog. Mocht er iets gebeuren ben ik de laatste die lacht.
CAO voor Zzp'ers? Nee dankje. Ondernemen in een vrije markt met concurrentiewerking graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
debroervanhenk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Het gaat vooral mis bij mensen die niet weten wat de kosten voor personeel inloondienst zijn. Als je dat uurtarief namelijk weet en er x% boven gaat zitten heb je bestaansrecht en ben je een stuk minder aantrekkelijk op de lange termijn ten opzichte van loondienst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Misschien is het tijd voor een extra rechtsvorm; de Zelfstandig Werknemer, ofwel ZW'er. Wel zelfstandig, maar tevens verplicht om premies af te dragen en daardoor beschermd tegen crises en arbeidsongeschiktheid.

Bij de KvK inschrijving wordt bepaald of je ZW'er of ZZP'er bent (doen ze daar ook nog eens wat voor hun geld). De onderkant van de markt wordt sowieso als ZW'er geclassificeerd, en door de verplichte premies wordt de race to the bottom flink afgezwakt.

Voor alle overige ondernemers is het dan - precies zoals we willen - een free-for-all met high risks, high rewards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
Bulder schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:51:
Misschien is het tijd voor een extra rechtsvorm; de Zelfstandig Werknemer, ofwel ZW'er. Wel zelfstandig, maar tevens verplicht om premies af te dragen en daardoor beschermd tegen crises en arbeidsongeschiktheid.

Bij de KvK inschrijving wordt bepaald of je ZW'er of ZZP'er bent (doen ze daar ook nog eens wat voor hun geld). De onderkant van de markt wordt sowieso als ZW'er geclassificeerd, en door de verplichte premies wordt de race to the bottom flink afgezwakt.

Voor alle overige ondernemers is het dan - precies zoals we willen - een free-for-all met high risks, high rewards.
Dat heet payroll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Hertog_Martin schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:34:
[...]

CAO voor Zzp'ers? Nee dankje. Ondernemen in een vrije markt met concurrentiewerking graag.
De CAO als afspraak juist om de ZZP'er te beschermen tegen te lage tarieven en een vangnet te kunnen bieden aan degenen die hun zaken op orde hebben. Zodat er duidelijke afspraken komen en je ook weet waar je aan toe bent. Zoiets zou ik persoonlijk gezien alleen maar toejuichen. Hoeft niet per se in een CAO, maar als er ergens maar afspraken komen, zodat je in een crisis als deze tenminste een vangnet hebt.

Vooral in de culturele sector zie je dat mensen voor 15 euro per uur komen werken, veelal onverzekerde jonge gasten die niet weten wat ze in het leven willen. Dat maakt de markt kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lucky0wn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:20:
Vooral in de culturele sector zie je dat mensen voor 15 euro per uur komen werken, veelal onverzekerde jonge gasten die niet weten wat ze in het leven willen. Dat maakt de markt kapot.
In jouw voorstel tracht jij de markt voor hen kapot te maken, dat besef je toch?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Lucky0wn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:20:
Zoiets zou ik persoonlijk gezien alleen maar toejuichen.
Als je gedwongen ZZPer bent, dus schijnzelfstandige, dan snap ik dat. Maar de oplossing daar is niet extra regels voor ZZPers, maar het aanpakken van schijnzelfstandigheid.

Het hele probleem de laatste jaren is dat de overheid probeert met extra regeltjes schijnzelfstandigen te helpen, die uiteindelijk alle ZZPers die gewoon willen ZZPen enorm dwars zitten.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
TucanoItaly schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:25:
[...]

In jouw voorstel tracht jij de markt voor hen kapot te maken, dat besef je toch?
Juist niet. Deze mensen worden dan wel geweerd en tegen zichzelf beschermd.Stel je voor dat zo iemand arbeidsongeschikt raakt, dan heeft diegene een groot probleem en wordt het een last voor de samenleving.

De mensen die hun zaken wel goed op orde hebben, worden hierin ook geholpen omdat ze een eerlijke prijs betaald krijgen en zijn er ook nog eens zaken om op terug te vallen.
Hydra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Als je gedwongen ZZPer bent, dus schijnzelfstandige, dan snap ik dat. Maar de oplossing daar is niet extra regels voor ZZPers, maar het aanpakken van schijnzelfstandigheid.

Het hele probleem de laatste jaren is dat de overheid probeert met extra regeltjes schijnzelfstandigen te helpen, die uiteindelijk alle ZZPers die gewoon willen ZZPen enorm dwars zitten.
Schijnzelfstandigheid is inderdaad ook een probleem, echter in de culturele sector zijn er gewoon nauwelijks vaste contracten. Alles is op projectbasis. Payroll is geen optie aangezien de tarieven zo laag liggen dat je alles wat je kunt meenemen, mee moet nemen. En een jaarlijks evenement is niet te doen als er 1000+ mensen in loondienst zijn bij zo'n bedrijf.

[ Voor 41% gewijzigd door Lucky0wn op 16-03-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Zoals @com2,1ghz zegt, je kunt "freelancen" in dienstbetrekking via een payrollbureau.

Bovendien lost het het probleem niet op.

Een werknemer kost minimaal minimumloon (of indien van toepassing CAO loon). De echte onderkant van de markt werkt voor minder dan dat. ZZP constructies zijn daar opgetuigd om mensen te kunnen onderbetalen. Deze mensen hebben economisch geen enkel gewicht en zijn absoluut de onderliggende partij in hun contracten. Je kunt wel UWV premies gaan innen bij de betreffende zelfstandigen, maar hun opdrachtgevers zullen er geen cent meer voor betalen. De kern van het probleem in deze groep is gedwongen zelfstandigheid. Het zijn mensen die geen kaas hebben gegeten van ondernemen, verlangen naar meer zekerheid en inkomensbescherming en eventueel naar (collectieve) belangenbehartiging. Mensen die liever werknemer zouden zijn, maar economisch niet waardevol genoeg zijn om in een reguliere baan aangenomen te worden. De verliezende kant van de skill gap zeg maar.

Dan is er een tweede segment, iets hoger in de markt, maar nog steeds op het "extra handen" niveau. Hier zie je vaak mensen die het op een akkoordje hebben gegooid met hun ex-werkgever. ZZP-er verdient een leuk bedrag netto, de baas krijgt flexibiliteit zonder dat hij daarvoor echt betaalt. Kern van het probleem in dit segment is niet gedwongen zelfstandigheid maar schijnzelfstandigheid.

Voor groep 1 zou het misschien helpen om een zorgplicht bij inleners neer te leggen. Laat deze een administratie voeren (doen ze toch al) en vanuit deze administratie aannemelijk maken dat er geen sprake is van uitbuiting. Huur je een software tester in voor 6 maanden a 67,50 per uur? Dan is het uurtarief voldoende om aan te tonen dat er niemand onder minimimniveau hoeft te werken, tenminste dat jij niet de partij bent die dat veroorzaakt. Huur je een Bulgaarse truchchauffeur in via een uitzendbureau voor 22 euro per uur, dan moet je zorgen dat je meer stukken in je administratie hebt om dit aantoonbaar te maken. Bijvoorbeeld de overeenkomst tussen uitzendbureau en chauffeur. Dan leg je de aansprakelijkheid van het probleem aan de juiste kant neer en belast je het goede deel van de markt niet teveel met onzekerheid.

Groep 2 is een ander verhaal en vereist een andere aanpak. Centraal is hier de wat mij betreft de zelfstandigenaftrek. Juist bij een +/- modaal inkomen maakt die het verschil tussen behoorlijk wat inkomstenbelasting (werknemer) en bijna niets afdragen (zelfstandige). Tel daarbij op de behoorlijke risico's op bijstand als blue collar workers zonder AOV zijn, en de maatschappij mag daar wel een mening over hebben. Ver voorstel van de verplichte minimum-AOV is een puzzelstukje dat vrij goed past. Maar vooral het ombouwen van zelfstandigenaftrek naar een verhoging van winstvrijstelling zou zoden aan de dijk zetten. Met die twee wijzigingen willen de meeste bouwvakkers liever terug in loondienst en is het afgelopen met de 1-2'tjes met de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Lucky0wn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:27:
Schijnzelfstandigheid is inderdaad ook een probleem, echter in de culturele sector zijn er gewoon nauwelijks vaste contracten. Alles is op projectbasis. Payroll is geen optie aangezien de tarieven zo laag liggen dat je alles wat je kunt meenemen, mee moet nemen. En een jaarlijks evenement is niet te doen als er 1000+ mensen in loondienst zijn bij zo'n bedrijf.
Ja maar sorry, jij kiest ervoor om hier aan mee te werken. Jij weet heel goed dat er na elke economische boom weer een dip komt, en dat als er ergens dan gesneden gaat worden het wel op alles wat enigzins richting 'entertainment' gaat. Jij weet ook dat je met een tarief dat zo laag is, vrijwel niet kan sparen.

Ik heb je in dit topic niet eerder gehoord over een "CAO voor ZZPers". Pas nu het slecht gaat, moeten er 'regels' komen. Maar dan wel regels om een minimum tarief af te spreken (want dat zijn lusten) en dan geen regels om ZZPers te dwingen een AOV of andere verzekeringen te nemen (want dat zijn lasten). Spaar jij voor je pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Hydra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Ja maar sorry, jij kiest ervoor om hier aan mee te werken. Jij weet heel goed dat er na elke economische boom weer een dip komt, en dat als er ergens dan gesneden gaat worden het wel op alles wat enigzins richting 'entertainment' gaat. Jij weet ook dat je met een tarief dat zo laag is, vrijwel niet kan sparen.

Ik heb je in dit topic niet eerder gehoord over een "CAO voor ZZPers". Pas nu het slecht gaat, moeten er 'regels' komen. Maar dan wel regels om een minimum tarief af te spreken (want dat zijn lusten) en dan geen regels om ZZPers te dwingen een AOV of andere verzekeringen te nemen (want dat zijn lasten). Spaar jij voor je pensioen?
Ik kies ervoor om in deze sector te werken, dat klopt. Ik heb gelukkig ook nog IT gerelateerde klussen die ik nog mondjesmaat kan uitvoeren maar daar zie ik nu (kijkend naar bijvoorbeeld UpWork) de prijzen ook al aan het zakken zijn, omdat iedereen thuis zit. Maar hulp van de overheid met goede gestelde voorwaarden om er gebruik van te kunnen maken zou wel netjes zijn, zoals ook richting andere bedrijven gedaan wordt.

Daarbij ben ik er 100% voor om AOV en pensioen verplicht te stellen, ik draag inderdaad netjes iedere maand ongeveer 600 euro af om pensioen op te bouwen en goed verzekerd te zijn, aangezien ik er straks als ik oud ben, of als er iets gebeurt, financieel rond kan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Lucky0wn op 16-03-2020 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Lucky0wn schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:42:
Ik kies ervoor om in deze sector te werken, dat klopt. Ik heb gelukkig ook nog IT gerelateerde klussen die ik nog mondjesmaat kan uitvoeren maar daar zie ik nu (kijkend naar bijvoorbeeld UpWork) de prijzen ook al aan het zakken zijn, omdat iedereen thuis zit.
Upwork zit vooral vol met mensen uit landen waar jij en ik op prijs niet mee kunnen concurreren.
Maar hulp van de overheid met goede gestelde voorwaarden om er gebruik van te kunnen maken zou wel netjes zijn, zoals ook richting andere bedrijven gedaan wordt.
Ik vind primair dat als bedrijven in een crisis in no time falliet gaan, dit betekent dat het bedrijf niet levensvatbaar was.

Ik ben an sich niet perse tegen steun van de overheid als een crisis langer duurt. Maar ik zie nu mensen die, nu blijkt dat we allemaal 3 weken 'thuis' zitten, meteen beginnen te roepen steun nodig te hebben van de overheid. Tja. Dan is er toch iets mis met je businessmodel volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:53:
[...]

Ik vind primair dat als bedrijven in een crisis in no time falliet gaan, dit betekent dat het bedrijf niet levensvatbaar was.
Ik moet meteen aan AF-KLM denken.

Punt is, alles wat je kan zeggen over eigen verantwoordelijkheid en risico-affectie van een ZZP-er, kun je ook zeggen over AF-KLM. Toch lijkt het er niet op dat zij het zonder noodkredieten, werktijdverkorting of andere vormen van steun hoeven te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:57:
Ik moet meteen aan AF-KLM denken.

Punt is, alles wat je kan zeggen over eigen verantwoordelijkheid en risico-affectie van een ZZP-er, kun je ook zeggen over AF-KLM. Toch lijkt het er niet op dat zij het zonder noodkredieten, werktijdverkorting of andere vormen van steun hoeven te stellen.
Het lastige is dat veel van dat soort grote bedrijven "too big to fail" zijn. Dat KLM nu al zulke ingrijpende acties moet nemen, betekent volgens mij ook dat er iets grondig mis is, en al een hele tijd.

Beetje zoals de banken: als toch wel blijkt dat de overheid ze komt redden, dan blijft het interessant om financieel te grote risico's te nemen. Met als extra kwalijk punt dat ook de aandeelhouders op deze manier 'beschermd' worden wat betreft hun investering.

Het blijft een complexe materie natuurlijk. Ik vind initiatieven om bijvoorbeeld de kapper wel te betalen ondanks dat je niet gaat erg netjes. Mijn Crossfit club gaat dicht, maar ik ga niet m'n contributie terugvragen ofzo. Ik vind het ook prima om solidair te zijn, meer met dat soort bedrijven nog dan met Shell en KLM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Het is pas ziek dat de bedrijven zoals KLM en andere luchtvaarmaatschappijen, geen BTW hoeven te betalen, wel BTW mogen terugvorderen, geen accijnzen en BTW op brandstof hoeven te betalen en toch als eerste zich melden als het even wat minder gaat om subsidie, werktijdverkorting en hulp te vragen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mee eens, daarom stem ik ook al tijden geen VVD meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

'Kanon aan maatregelen' voor zzp'ers
Zzp'ers die door de coronacrisis geen inkomen meer hebben, krijgen makkelijker toegang tot de bijstand. De regels die daar nu voor gelden worden versoepeld, melden Haagse bronnen.

Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de eis dat zelfstandigen eerst hun huis moeten 'opeten' en dat het inkomen van hun partner wordt meegerekend bij het bepalen van het recht op een uitkering. De soepeler bijstandsregels zijn onderdeel van een groot steunpakket voor ondernemers, dat het kabinet morgen presenteert. Volgens bronnen is het "een kanon aan maatregelen". Vanmiddag overlegt het kabinet daar nog over met werkgevers en werknemers.

bron: nos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Misschien is dat wel de introductie van het basisinkomen. Jaren over gepraat, nooit tractie gewonnen, en ineens is het er :)

Wat ik vreemd vind: men heeft het over ondernemers, maar de maatregelen zitten in de prive-sfeer. Ondernemers helpen doe je normaal gesproken met noodkredieten, no-questions-asked kredietverlening, garantieregelingen op zakelijke kredieten etc.

En ook weer:
...
zelfstandigen
...
overlegt het kabinet daar nog over met werkgevers en werknemers
1 miljoen zelfstandigen en onze regering is nog altijd niet in staat om buiten de structuren van werkgever/werknemer te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• debroervanhenk
Dat zag je ook bij de discussie over de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Los van de vraag of die voor zzp’ers verplicht moet zijn of niet, de onderhandelingen gingen tussen de overheid, werkgevers en de FNV, een puur op zzp’ers gerichte organisatie zat er niet aan tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Laatst online: 12:51
Zojuist te horen gekregen dat een klus die eraan zat te komen on hold is gezet. Ik kan wel een aantal maanden zonder inkomen maar het lijkt mij dat deze situatie nog wel even voortduurt

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

debroervanhenk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:08:
Dat zag je ook bij de discussie over de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Los van de vraag of die voor zzp’ers verplicht moet zijn of niet, de onderhandelingen gingen tussen de overheid, werkgevers en de FNV, een puur op zzp’ers gerichte organisatie zat er niet aan tafel.
Klopt, zijn de zzp'ers georganiseerd in een belangenorganisatie? Oh nee... De zzp'ers regelen zo graag alles zelf...

Nu niet gaan klagen dat er geen belangenorganisatie aan tafel zat... ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debroervanhenk
Die is er natuurlijk wel: https://www.zzp-nederland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
TimDJ schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:35:
Zojuist te horen gekregen dat een klus die eraan zat te komen on hold is gezet. Ik kan wel een aantal maanden zonder inkomen maar het lijkt mij dat deze situatie nog wel even voortduurt
Ik heb onlangs getekend om 1 april aan een opdracht te starten, ben benieuwd of dat door gaat... Zo niet, heb ik een ander opdracht (8 uur in de week) wat tot eind juli loopt, dus nog iets van een inkomen gelukkig :)

[ Voor 13% gewijzigd door c-nan op 16-03-2020 18:18 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ZZP Nederland, 47.000 leden
PZO, 20.000 leden
FNV Zelfstandigen, 10.000 leden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

t_captain schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:14:
ZZP Nederland, 47.000 leden
PZO, 20.000 leden
FNV Zelfstandigen, 10.000 leden
En hoeveel zzp'ers zijn er? Ongeveer één miljoen toch? Dan zijn dat geen getallen die wat gewicht in de schaal kunnen leggen.

Misschien dat deze ontwikkelingen ertoe leiden dat meer freelancers zich gaan aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Ik hoor steeds maar die 1 Mil ZZP'ers, maar hoe veel daarvan zijn er Fulltime?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
BennyV schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:18:
Ongeveer de helft las ik ergens. De rest heeft bijvoorbeeld een (online) winkeltje en komen in sommige gevallen in aanmerking voor de KOR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:01:
[...]
Het lastige is dat veel van dat soort grote bedrijven "too big to fail" zijn. Dat KLM nu al zulke ingrijpende acties moet nemen, betekent volgens mij ook dat er iets grondig mis is, en al een hele tijd.
Dreigende acute liquiditeitsproblemen (hebben bijvoorbeeld 13e maand van 2019 uitgesteld van april tot oktober) en goede toegang tot rijksoverheid. Die bedrijven zullen gered worden. Voor grootbedrijf is er ook toegang tot door overheid gedekt kapitaal.

Bij MKB en de rest die geen groot zichtbaar merk is zal het beperkt blijven tot deeltijd-WW, ontslag vanwege bedrijfseconomische omstandigheden met mogelijk lagere vergoeding en het lenen van geld door uitstellen van belasting.
offtopic:
scheef speelveld? \check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
BennyV schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:18:
Er zijn zo’n 1.3 miljoen ZZPers waarvan iets meer dan 1 miljoen full time (sinds april 2019)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
debroervanhenk schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:08:
Dit is niet waar. Heb je bronnen?

De bedenkers van het broodfonds hebben een groot aandeel gehad in het overleg rondom verplichte AOV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 11:34
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe fiets. Ik wil hem zakelijk kopen en gebruiken, maar er ook privé op rijden. Begrijp ik het nu goed dat ik als starter hem willekeurig kan afschrijven (dus bijvoorbeeld in 1 jaar) en dan ook maar 1 jaar bijtelling betaal? Dus dat zo'n fiets (in vergelijking met een privé aankoop) me grofweg de btw scheelt, 50% aan IB afgaat, en ook nog KIA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Bijtelling staat AFAIK los van afschrijving.

De fiets kan afgescheven zijn, maar het is nog steeds een fiets van de zaak waarop je prive rijdt.

Wat je met een BV wel zou kunnen doen is om de fiets voor een scherpe (mits zakelijke) prijs over te hevelen naar je prive-vermogen. Dan pak je een flinke afschrijving in de zaak tegenover de bijtelling in die periode prive.

Of dat met een eenmanszaak ook kan, is maar de vraag. Bij auto's geldt dat je per voertuig eenmalig moet kiezen op dit tot het zakelijk of prove vermogen telt. Moeten we dat principe doortrekken naar fietsen? Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
roelboel schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 10:28:
Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe fiets. Ik wil hem zakelijk kopen en gebruiken, maar er ook privé op rijden. Begrijp ik het nu goed dat ik als starter hem willekeurig kan afschrijven (dus bijvoorbeeld in 1 jaar) en dan ook maar 1 jaar bijtelling betaal? Dus dat zo'n fiets (in vergelijking met een privé aankoop) me grofweg de btw scheelt, 50% aan IB afgaat, en ook nog KIA?
Waarom niet gewoon de fiets op de zaak houden en bijtelling betalen? De bijtelling is ontzettend laag en eventueel de verzekering en onderhoud is dan ook zakelijk. Verzeker je de fiets niet en hij wordt gestolen dan is het ook zakelijk verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je moet de rekensom zelf maken.

Je moet het vergelijk maken tussen twee opties:

1. bijtellien
2. 19 cent/km als zakelijke winstlast boeken

Wie een goed aantal kilometers fietst, is vaak beter af met optie 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
Bijtelling staat los van afschrijving. Als je een fiets zakelijk koopt en onderhoud betaal je bijtelling voor privé gebruik. Anders zou je ook een fiets/auto cash kunnen betalen om bijtelling te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Duidelijk, weer wat geleerd, dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-08 18:02
Nu nog duidelijkheid waar zulke steun aan te vragen. Ik zit tussen opdrachten, maar alles is inmiddels on hold helaas. Vind het dus een interessante regeling. Op site van de gemeente (Amsterdam) is nog geen update te vinden in ieder geval.

Edit: Quote:

"Juridisch moet er nog het een en ander worden geregeld, dus Koolmees vroeg nog even om geduld. "Meld je niet morgen aan bij het gemeenteloket, want dan is er nog geen regeling", zei de bewindsman."

[ Voor 18% gewijzigd door Xamsix op 17-03-2020 20:30 ]

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niet helemaal.

Afschrijven van zakelijke investeringen mag alleen in 1 jaar als deze onder de 450 ex btw zijn, precies de grens voor de KIA.

Dus als je KIA wil toepassen betekent het dat je de fiets over meerdere jaren moet afschrijven met eventuele restwaarde:
https://www.belastingdien...ijving/wat_is_afschrijven

Tevens betaal je gewoon bijtelling, dit gaat over de consumentenadviesprijs. Dus net als bij een auto betaal je jaar 3 en 4 nog steeds evenveel bijtelling als het eerste jaar:
https://www.rijksoverheid...n/fiets/fiets-van-de-zaak

Je mag dan geen kilometervergoeding meer rekenen.
zakelijk kopen is interessant als je hem veel privé gebruikt. Privé kopen en veel zakelijke kilometers is 19c/km vergoeding. Althans zo heb ik het altijd begrepen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Laatst online: 11:47
Goh die Bbz is wel erg riant versoepeld. Geen vermogenstoets, geen partnertoets. Is wel erg free money zo :) Sympathiek. Geen vetpot uiteraard, maar een centje is een centje.

Ik kom toevallig net terug van (afgebroken) vakantie, kan niet terug naar bestaande klanten, dus vandaag een aantal acquisities de deur uit gedaan, hoor al van een aantal recruiters dat de opdrachten drastisch aan het opdrogen zijn nu.

Mocht het niks worden met de acquisities dan is zo'n Bbz centje wel aardig geregeld van Rutte. Hoeft de buffer in ieder geval niet aangesproken te worden.
Al heb ik wel het idee dat als dit aanhoudt ik na een tijdje desnoods bij een picnic of zoiets ga werken zoals hier wordt voorgesteld, om maar bezig te blijven, thuis zitten word je ook niet blij van op de lange termijn.

Hoewel.. Misschien wel een leuke opportunity om je een nieuwe skill aan te meten, een leuke nieuwe programmeertaal of techniek leren, een cursusje erin volgen en dat ondersteunen met wat opensource commitjes hier en daar.. :P Kan je voortaan ook daarin acquisitie doen! Zeker met zo'n Bbz'je erbij is dat geen straf.

Every crisis is an opportunity..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelboel
Viper® schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:24:
Afschrijven van zakelijke investeringen mag alleen in 1 jaar als deze onder de 450 ex btw zijn, precies de grens voor de KIA.
Ik bedoelde met willekeurig afschrijven dit:https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Wat ik me afvraag bij de bbz regeling: hoe gaan ze om met meewerkende partners? Of valt dat onder de nieuwe werktijdverkorting (Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Er zijn wel meer dingen die ik me afvraag met de tijdelijke versoepeling van de BBZ. Het is in ieder geval wel een duidelijk gebaar dat (hoe minimaal het misschien ook is), samen met de andere maatregelen, de overheid wel z'n best doet om te voorkomen dat straks 1/3 van NL failliet is. Of het de beste maatregel is weet ik niet (ben geen expert ondanks dat ik achter een keyboard zit :P) maar vind het wel positief. Hoop er zelf niets mee te maken te krijgen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke regeling en exacte implementatie, ook omdat een zzp'er een eenmanszaak of bv kan hebben, bij beide is echter de vorm van belasting anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Voor zover ik kon lezen krijgen 'we' als zzp-er korting op invorderingsrente, en mogen we uitstel van betaling aanvragen van IB/OB. Verder toegang tot de bijstand voor de 'verplichte' ZZP-ers. Voor ZZPers met een eigen huis is dat overigens niet het geval (die mag je eerst opeten). Overigens met de betalingstermijnen die men hanteert in de IT hebben de meeste mensen in ieder geval nog centjes tegoed tot en met mei.

Verder moet de economie rollen, dus als je kijkt naar mijn situatie - nieuwe klus bij een financieel dienstverlener (B2B) gaat alles gewoon door, maar eigenlijk zijn al mijn side-jobs on-hold (denk aan projecten vanuit huis) omdat de getroffen bedrijven gewoon zo goed als dicht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de inkomstenbelasting wordt geadviseerd je voorlopige aangifte lager in te stellen, zoals hier in dit topic ook al eens genoemd is. Ze waarschuwen er netjes bij dat als je toch meer inkomsten hebt, je gewoon een naheffing krijgt aan het einde van het jaar :+

Het opeten van je huis IS NIET (meer) WAAR, de toets is aangepast.

Voor de uitstel Omzetbelasting (BTW) moet je nog altijd binnen 4 weken bewijsvoering (briefje accountant) aanleveren dat je inderdaad geraakt met door Corona.

Zie ook de site van de belastingdienst: https://www.belastingdien...-om-ondernemers-te+helpen

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 18-03-2020 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
las3r schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:14:
Voor zover ik kon lezen krijgen 'we' als zzp-er korting op invorderingsrente, en mogen we uitstel van betaling aanvragen van IB/OB. Verder toegang tot de bijstand voor de 'verplichte' ZZP-ers. Voor ZZPers met een eigen huis is dat overigens niet het geval (die mag je eerst opeten). Overigens met de betalingstermijnen die men hanteert in de IT hebben de meeste mensen in ieder geval nog centjes tegoed tot en met mei.
De bijstand is aangepast voor iedereen. Je kan dit krijgen zonder eerst eigen vermogen op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Ah, thanks voor de correctie. Nou toch een goed ding voor de mensen die minder dikke uurtarieven mogen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
las3r schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:34:
Ah, thanks voor de correctie. Nou toch een goed ding voor de mensen die minder dikke uurtarieven mogen rekenen.
En helaas het ideale recept voor misbruik. Iedere ZZP, dus ook die gewoon lekker aan het werk is kan de aanvraag doen. Reken maar dat er genoeg denken: gratis/goedkoop op vakantie dit jaar...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 12:38
Tja ik heb een buffer opgebouwd om een jaar te kunnen leven zonder werk.
Zou het een beetje vreemd vinden als mensen zo'n buffer niet gaan aanspreken en meteen "gratis" geld gaan claimen.

Alles voor de IB 2019 zou al apart gezet moeten zijn dus die kan je ook meteen volledig afdragen als je een gezond buffer hebt. Er moet namelijk ook geld binnenkomen wil de regering het willen uitgeven aan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
bjwild schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:44:
Zou het een beetje vreemd vinden als mensen zo'n buffer niet gaan aanspreken en meteen "gratis" geld gaan claimen.

Alles voor de IB 2019 zou al apart gezet moeten zijn dus die kan je ook meteen volledig afdragen als je een gezond buffer hebt. Er moet namelijk ook geld binnenkomen wil de regering het willen uitgeven aan anderen.
je zal ze de kost moeten geven. Al is het maar door de gedachte: "al die anderen zullen er ook wel misbruik van maken, dan ben ik dom als ik het niet doe"
Maar, hopelijk ben ik wat negatief ingesteld over de toestand van de mensheid :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
ybos schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:45:
[...]

je zal ze de kost moeten geven. Al is het maar door de gedachte: "al die anderen zullen er ook wel misbruik van maken, dan ben ik dom als ik het niet doe"
Maar, hopelijk ben ik wat negatief ingesteld over de toestand van de mensheid :P
Wij merken thuis (beide ondernemer) financieel wel wat van de huidige situatie, maar hebben vooraf afgesproken van geen enkele regeling gebruik te gaan maken.

Dit kost de staat al genoeg, we dragen op deze manier graag ons steentje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Bulder schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:55:
[...]

Wij merken thuis (beide ondernemer) financieel wel wat van de huidige situatie, maar hebben vooraf afgesproken van geen enkele regeling gebruik te gaan maken.

Dit kost de staat al genoeg, we dragen op deze manier graag ons steentje bij.
Heel goed, hopen dat de rest van werkend ZZP nederland die een buffer heeft dit ook doet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Xamsix
  • Laatst online: 24-08 18:02
bjwild schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:44:

Hier komt een niet zo populaire mening;

Ondanks dat ook ik een goede buffer heb opgebouwd, wil ik toch gebruik maken van de regeling. De buffer was bedoeld voor "voorzienbare onvoorziene omstandigheden" en daarbij nooit gedacht aan bijvoorbeeld een pandemie of oorlog.

Nu kan ik eerst mijn buffer gaan opeten, zonder dat ik weet hoeveel impact Corona gaat hebben en hoelang het gaat duren. Als dan tegen het einde van het jaar mijn buffer op is, de regeling verdwenen is en ik alsnog (door een mogelijke zware financiele crisis) geen baan kan vinden, dan had ik waarschijnlijk graag deze regeling gehad.

Daarnaast ben ik ook van mening dat we allemaal belasting betalen in deze zorgstaat en dus gerust gebruik mogen maken als de staat daar een heel klein deel van terug wilt geven om te helpen in toekomstige barre tijden.

Maar ieder moet natuurlijk doen waar hij/zij goed bij voelt.

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Heel simpel: iedereen die er in aanmerking voor komt, mag en kan er gebruik van maken. Vraag je hem aan, vind men achteraf dat je er toch geen gebruik van mocht maken? Dan zal je (zo ik het lees) zaken terug moeten betalen.

[ Voor 44% gewijzigd door _Arthur op 18-03-2020 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:37:
[...]

En helaas het ideale recept voor misbruik. Iedere ZZP, dus ook die gewoon lekker aan het werk is kan de aanvraag doen. Reken maar dat er genoeg denken: gratis/goedkoop op vakantie dit jaar...
Het is een aanvulling tot bestaansminimum, als jij dus nog gewoon aan het werk bent en meer dan de BBZ verdiend krijg je niks.
Pagina: 1 ... 146 ... 643 Laatste