Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
Ik heb prive geen creditcard. Ik heb iets tegen creditcards... Geen idee waarom. Het idee held uit te geven (of de mogelijkheid hebben) wat niet van mij is staat mij niet aan ofzo. En als ik het aanschaf dan maar gelijk zakelijk (kan mij vrouw het niet misbruiken:P)
Hmmbob schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Ik zie in het andere topic je reactie "dan toch maar een zakelijke creditcard aanschaffen", maar je kan ook gewoon met je prive card die aanschaf doen en doorbelasten aan je zaak? Assuming dat je prive wel een card hebt, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Kunst is om dat ding gewoon af te lossen aan het einde van de maand en hem niet te gebruiken als verkapte lening. Kan er verder weinig mis gaan, en wegen de voordelen (verzekeringen etc) ruim op tegen de potentiële nadelen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@AquitasVeritas neem gewoon eens contact op met een van de exam locations ( https://www.globalknowledge.com/ en https://www.computrain.nl/ zijn twee voorbeelden ). Waarschijnlijk kun je daar wel gewoon zonder CC boeken.

edit: https://www.globalknowled...ificeringen/examen-boeken, hier staat gewoon dat je kunt betalen met iDeal

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 10-03-2020 14:02 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Niet online
Ja dat is waar. Nadeel is wel dat je 37 eu p jaar betaald voor een CC bij mijn bank. mja 37 eu p jaar is ook niet heel boeiend.
Hmmbob schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:01:
Kunst is om dat ding gewoon af te lossen aan het einde van de maand en hem niet te gebruiken als verkapte lening. Kan er verder weinig mis gaan, en wegen de voordelen (verzekeringen etc) ruim op tegen de potentiële nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
AquitasVeritas schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:06:
Ja dat is waar. Nadeel is wel dat je 37 eu p jaar betaald voor een CC bij mijn bank. mja 37 eu p jaar is ook niet heel boeiend.
ICS VISA World Card is eerste jaar gratis, evenals sommige American Express cards. Op tijd opzeggen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 10-03-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Niet online
Heb 't zojuist geregeld met een kennis. En het geld overgemaakt. In mijn administratie geboekt als examenkosten.

Thanks allen :P
Hmmbob schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:03:
[...]

ICS VISA World Card is eerste jaar gratis, evenals sommige American Express cards. Op tijd opzeggen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij N26 kan je een gratis zakelijke rekening open met Mastercard en Meastro kaart. Het zijn wel beide debitkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:11
MadEgg schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:11:
Over tankpassen gesproken: is er iets op tegen om een tankpas te nemen voor een privé-auto? Ik heb net een nieuwe auto gekocht voor mijn zakelijke ritten. Dit heb ik privé gedaan aangezien dat in combinatie met kilometervergoeding en BTW-verrekening veel gunstiger is dan zakelijk, zelfs als ik alleen zakelijk zou rijden, zonder bijtelling dus.

Nu zou ik het liefste de brandstof gewoon buiten de privé-boekhouding houden en dus van de zakelijke bankrekening betalen, bij voorkeur middels een zakelijke tankpas. Kan ik dat dan gewoon in mindering brengen op de kilometervergoeding die ik aan mezelf "uitbetaal"?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik wil een tankpas, maar betalen vanuit mijn prive rekening. Ik raak bonnetjes kwijt of vraag er vaak niet om. Met een tankpas ontvang ik gegarandeerd een factuur.

Het liefst tank ik bij de Shell bij mij om de hoek.

Suggesties, tips?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MadEgg schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:11:
Over tankpassen gesproken: is er iets op tegen om een tankpas te nemen voor een privé-auto? Ik heb net een nieuwe auto gekocht voor mijn zakelijke ritten. Dit heb ik privé gedaan aangezien dat in combinatie met kilometervergoeding en BTW-verrekening veel gunstiger is dan zakelijk, zelfs als ik alleen zakelijk zou rijden, zonder bijtelling dus.

Nu zou ik het liefste de brandstof gewoon buiten de privé-boekhouding houden en dus van de zakelijke bankrekening betalen, bij voorkeur middels een zakelijke tankpas. Kan ik dat dan gewoon in mindering brengen op de kilometervergoeding die ik aan mezelf "uitbetaal"?
Alles wat je niet in boekt in de zakelijke administratie is automatisch een prive uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik wil een tankpas, maar betalen vanuit mijn prive rekening. Ik raak bonnetjes kwijt of vraag er vaak niet om. Met een tankpas ontvang ik gegarandeerd een factuur.

Suggesties, tips?
Shell tankpas..? Esso kan ook en waarschijnlijk nog tientallen universele tankpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
Waarom zou je een tankpas bij 1 specifieke pomp willen nemen ipv een universele zoals Multi Tank Card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Omdat de specifieke pomp vaak gratis is (zoals bij bijvoorbeeld Tinq)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
En je een bepaalde korting krijgt waardoor het verschil in prijs tussen snelweg en boerendorp minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

MadEgg schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:56:
[...]

Goeie, ik was even in de veronderstelling dat brandstof buiten de BTW-verrekening viel. Maar ik zie nu dat je BTW van onderhoud en ook brandstof mag verrekenen naar rato zakelijk/privé. Aangezien die rato bij mij ongeveer 95%/5% zal zijn is het handig om die BTW gelijk te zakelijk te betalen dus. Is daar een apart kopje voor bij de aangifte omzetbelasting? Dat vul je dan in bij privé-gebruiken ofzo?
95%? Dat is knap. Woonwerk verkeer mag je niet rekenen voor de BTW aftrek. Alleen zakelijk.(Dus van klant naar klant etc.)

Zie: https://www.trackjackeuro...rkverkeer-prive-zakelijk/

Systeempje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
Die discussie is hier al vaker geweest. Als je als zzp'er thuis gevestigd bent, is iedere KM naar je klant een zakelijke KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:07

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

c-nan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Suggesties, tips?
Ik heb ook een prive auto welke ik zakelijk gebruik. Daarom heb ik een pas van tankpas.nl welke ik overal kan gebruiken inclusief autowassen en koppeling met yellowbrick. Hierdoor heb ik elke maand netjes een factuur met de btw erop.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:55
Hmmbob schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:30:
Die discussie is hier al vaker geweest. Als je als zzp'er thuis gevestigd bent, is iedere KM naar je klant een zakelijke KM.
Hmm het is een beetje vaag. Ik werk altijd bij de klant op locatie. Ik kan natuurlijk liegen een aangeven dat ik normaal thuis werk maar of dat zo slim is....

https://www.zzperworden.i...rs-het-complete-overzicht
Woon-werk kilometers voor de BTW
Voor de telling van het aantal zakelijke kilometers mogen voor de BTW aftrek de woon-werk kilometers niet worden meegeteld. Echter als je werkplek thuis is zou je kunnen stellen dat in feite alle kilometers die je vanuit huis naar een opdrachtgever of andere plek waar je bedrijfsmatig heen gaat zakelijk zijn. Je werkplek bevindt zich immers thuis. Ben je langdurig werkzaam voor een opdrachtgever op 1 vaste locatie dan kan de belastingdienst hier een andere mening over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Sorry, maar ik ga die discussie niet opnieuw voeren of voeden. Lees maar terug in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

vortexnl1982 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:15:
Hmm het is een beetje vaag. Ik werk altijd bij de klant op locatie. Ik kan natuurlijk liegen een aangeven dat ik normaal thuis werk maar of dat zo slim is....
Het gaat niet om werkplek, maar waar je bedrijf gevestigd is. Is dat ook je woonadres, zijn alle kilometers van je huis (=bedrijfsadres) naar een opdracht gever gewoon zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55

MadEgg

Tux is lievvv

vortexnl1982 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:15:
[...]

https://www.zzperworden.i...rs-het-complete-overzicht
[...]
De vraag is ook wat langdurig is en hoe reëel het is. Ik heb een "werkplek" 180 km verderop. Privé zou ik dat sowieso al nooit doen dus die discussie hoef je niet eens te voeren. Daarnaast heb ik ook nog een stuk of 3 kleine opdrachtgevers waarbij ik meerdere malen per maand kleine klusjes doen, vanuit huis. Ik zie er dus absoluut niet tegen op om te beweren dat mijn normale werkplek mijn thuiskantoor is, en dat alles daarvan verwijderd géén woon-werk-verkeer is maar zakelijk verkeer.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Heeft er iemand ervaring met het zakelijk kopen van een koptelefoon (met noice cancelling prijs ~250 e.)? Ik wil er een aanschaffen, maar twijfel of dit mogelijk is om het zakelijk te boeken. Ben developer en wil het gebruiken op kantoor, af en toe een belletje that's it. Ik denk dat je een goed argument moet hebben voor de belastingdienst toch?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

HhK1907 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:57:
Heeft er iemand ervaring met het zakelijk kopen van een koptelefoon (met noice cancelling prijs ~250 e.)? Ik wil er een aanschaffen, maar twijfel of dit mogelijk is om het zakelijk te boeken. Ben developer en wil het gebruiken op kantoor, af en toe een belletje that's it. Ik denk dat je een goed argument moet hebben voor de belastingdienst toch?
Gewoon lekker zakelijk boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik heb ‘m zakelijk aangeschaft voor zakelijke vliegreizen. Duidelijk zakelijk doel dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Ik heb inderdaad zo'n koptelefoon gekocht, zakelijk. Met precies hetzelfde argument. Ik heb er nooit vragen over gehad maar het lijkt mij een valide argument. Als je slim bent, zorg je dat je dat je in hetzelfde jaar nog wat meer investeert zodat je de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toe kunt passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
AquitasVeritas schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:06:
Ik heb mijn zakelijke rekening bij bunq. Heb op die manier ook een (of vele) creditcard(s). Groot voordeel: het zijn eigenlijk debitcards (wel MasterCard) en ze worden dus direct geïncasseerd. Door de koppeling met de boekhouding kan ik de transacties direct verwerken en zit ik niet maandelijks naar zo'n creditcard-rekeningafschrift te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Klinkt als het goede argument. Overigens heeft Amazon.nl (!) nu de Bose QuietComfort 35 als aanbieding (199) - als je dan toch aan het kijken bent ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 11-03-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
emile schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:10:
[...]

Ik heb inderdaad zo'n koptelefoon gekocht, zakelijk. Met precies hetzelfde argument. Ik heb er nooit vragen over gehad maar het lijkt mij een valide argument. Als je slim bent, zorg je dat je dat je in hetzelfde jaar nog wat meer investeert zodat je de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toe kunt passen.
Dat geldt pas op individuele investeringen van >= 450 euro ex btw (https://www.ikwordzzper.n...inschaligheidsaftrek-kia/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf wacht ik op de nieuwe Macbook Pro 14” en bestel de AirPods Pro als accessoire mee (mee in KIA). Voordeel is dat de AirPods ook voor Skype en telefoongesprekken gebruikt zal worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 11-03-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51
Goed dat je het zegt, in januari ook gedaan, was het bijna vergeten:) Ik gebruik hem op kantoor om toch nog een beetje rust te krijgen in de 'kantoortuin'. En uiteraard gebruik ik het ook voor de zakelijke telefoontjes. Lijkt me genoeg zakelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
Cornholio schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Dat geldt pas op individuele investeringen van >= 450 euro ex btw (https://www.ikwordzzper.n...inschaligheidsaftrek-kia/)
Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht al dat er een drempel zou zijn, maar ik kon 'm niet terug vinden. Dank voor de aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 17-09 09:35
Ik heb ook een Bose gekocht dit jaar ivm vele conference calls bij mijn klant(en). Gewoon directe kosten weggeboekt door de accountant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat we hier ook al opmerkten:
CNV: “63% zzp’ers voor verplichte aov” Klopt dat? ZiPfactcheck
Flink wat pogingen om het beeld neer te zetten dat een meerderheid van de zzp’ers voorstander is van het voorstel voor een verplichte aov voor zzp’ers. Maar kloppen die uitspraken wel? Hugo-Jan Ruts deed een factcheck.

(...)

Conclusie factcheck
Kortom: de uitspraak van Fortuin van het CNV is misleidend. Het wordt wel de wereld in geslingerd op de dag van de presentatie van het akkoord, maar de onderzoeker bevraagt zzp’ers niet over dat voorstel. De uitspraak van Hans de Boer is dus ook gebaseerd op onjuiste cijfers. De uitspraken van Ter Weel waren voorbarig. FNV leden stemden inderdaad in meerderheid voor, dat geldt niet voor een aantal losse bonden.

De poging duidelijk te maken dat het akkoord op steun van een meerderheid van de zzp’ers kan rekenen is op zijn zachts gezegd niet gebaseerd op feiten.

Wees eerlijk over het magere draagvlak
Het is altijd belangrijk draagvlak te creëren bij een groep die het onderwerp van nieuw beleid is. Dus ook bij zzp’ers. Maar dat draagvlak is niet per definitie doorslaggevend. Automobilisten wordt ook niet gevraagd naar hun mening over de verlaging van de maximum snelheid.

De politiek in nu aan zet en die moet breder kijken dan sec naar de mening van zelfstandigen. Maar dat ontslaat de politiek er niet van om eerlijk te zijn over het feit dat dat draagvlak lijkt te ontbreken. En goed te kijken naar waarom dat zo is.
Interessant leesvoer in het volledige artikel.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 12-03-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arte
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik heb nogal wat moeite om een fijne opdracht te vinden.

Voorheen heb ik eigenlijk altijd voor junior tarieven gewerkt (60 a 65) en is dat na een jaar of 3 wel wat omhoog gegaan naar 70 a 75. Zelf ontwikkel je je natuurlijk ook maar dit zie ik niet echt terugkomen in het tarief. Daarnaast begint het toch wel te storen dat je vaak samen moeten werken met mensen die of voor een stuk hoger tarief zitten, maar hetzelfde niveau zijn als jouzelf, of die er eigenlijk helemaal niets van bakken.

Zelf heb ik nu 8 jaar ervaring als developer en ik heb allerlei verschillende applicaties gebouwd in allerlei verschillende soorten organisaties. Ik kan lead en senior werk oppakken. Als ik dan gebeld wordt of ik anderhalf uur wil reizen voor 65 euro per uur vind ik dat nogal magertjes.

Nu heb ik dus besloten om hier niet meer zo makkelijk in te zijn, maar dat maakt het vinden van een opdracht toch een stuk moeilijker.

Het begint al bij dat alles helemaal volstaat met opdrachten geplaatst door recruitment partijen, dan reageer je hier zelf op, maar dan blijkt het tarief erg laag want zij willen natuurlijk nog een marge tussen, waarvoor dan dat mag joost weten. Ik vind het nogal fors voor alleen het online zetten van een vacature.

Zelf iets direct bij een opdrachtgever weten te vinden is nogal lastig, het is niet dat ik de moeite niet wil nemen, maar alles wat je dan vind is zoals hierboven beschreven.

Nu heb ik mijzelf de afgelopen maanden bezig gehouden met wat eigen projectjes, maar ik zou toch wel weer gewoon aan de slag willen, ben ook erg gemotiveerd.

Heeft iemand wellicht wat tips of advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 16:20
@Arte gewoon lekker linkedin gebruiken met recruiters. Alleen wel in je eerste bericht alvast je uurtarief noemen. Dat is een beetje als in de supermarkt, die prijs staat vast. Als iemand dat te duur vindt dan moet ie op zoek gaan naar een ander profiel(/product).

Uiteraard moet je profiel er dan ook wel een beetje senior uitzien, maar op die manier kom je ongetwijfeld in no-time een recruiter tegen in wiens budget het wel past.

Als je een aantal keer na een gesprek te horen hebt gekregen "ze denken dat je nog te junior bent" of op andere manier je tarief niet waard, dan is dat een goed moment om toch je tarief te heroverwegen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
hou er ook rekening mee dat tarief echt verhogen lastig is. Een partij die weet dat je voor 65 werkte, zal moeilijk een verhoging van 10+ accepteren zonder heeeeeel goed verhaal.

Die gaan toch zitten onderhandelen met je vanuit de gedachte dat € 5 extra per jaar wel de max is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Hmmbob schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:06:
Wat we hier ook al opmerkten:

[...]

Interessant leesvoer in het volledige artikel.
CNV is een vakbond, die vertegenwoordigt werknemers en heeft dus een belang om
andere vormen van arbeidsrelaties tegen te werken. Wat mij betreft hadden vakbonden nooit aan deze onderhandelingstafel gemogen.

ZZP Nederland, PZO, eventueel MKB Nederland en VNO-NCW was voldoende geweest. Polder zonder de vakbond, een mooi signaal van het veranderde landschap.

Dat gezegd hebbende, de uitkomst is niet eens zo bezwaarlijk. Mijn voornaamste eis was om mijzelf te kunnen vrij sturen van het UWV, en mijn AOV wordt inderdaad gerespecteerd in het voorstel. De resterende argumenten betreffen niet mijzelf maar “de andere zzp-er”.

Tegenstrijdige meningen. Vrijheid voor collega’s om zelf te kiezen hoe ze zich indekken vs. toegankelijkheid van AOV voor bouwvakkers.

Ik ben gematigd positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:08
Lopen jullie in de praktijk nog aan tegen bedrijven die moeite hebben met Wet DBA? Met ingang van 2020 is de controle kennelijk aangescherpt, als in: de Belastingdienst geeft aan meer opdrachtgevers te controleren. Ik zit op dit moment bij een eindklant die zich kennelijk nog druk maakt over Wet DBA en waar zelfstandig ondernemers maximaal 6 maanden aangehouden worden - wellicht is de praktijk weerbarstiger, maar dat moet ik nog ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Paar jaar geleden (begin 2017) was het even heel erg. Toen was DBA nieuw en de markt bang. Ik ben toen over de grens gevlucht en heb voor twee buitenlandse klanten gewerkt. Vanaf najaar ‘17 eigenlijk geen dergelijke signalen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Kwistnix bij de implementatie heb ik meegekeken naar de werkinstructies bij een grote preferred broker. Ieder contract wordt voor die opdrachtgever gescreend op de bekende componenten. Maximale contractduur is 1 jr en te verlengen tot 2jr.
Bij andere bedrijven soortgelijke ervaring. Mijn voorlaatste klant heeft wel een gesprek gehad met belastingdienst en notitie dat ze de opdrachten beter moeten omschrijven omdat soms lijkt op bestaande functies.

Dus deels is men zich wel bewust van de benodigde componenten, anderzijds is dit geen issue meer op de voorgrond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik merk bij mezelf dat ik me begin te irriteren aan klaagartikelen-posts, waarin ZZP'ers nu ineens een vangnet van de overheid willen rondom afgezegd werk vanwege Corona. Dat roept bij mij echt het gevoel op van mensen die het heel leuk vinden om als zelfstandige te werken als alles goed gaat (lekker geld pakken in goede tijden), maar in paniek raken in mindere tijden.

Begrijp me goed, ik vind het vervelend voor ze en besef dat ik zelf gelukkig door kan werken voor mijn opdrachtgever, maar dit soort klaagzangen komen heel opportunistisch over: je bent niet voor niets zelfstandig ondernemer en dus loop je ondernemersrisico, namelijk dat bedrijven je opdracht intrekken.

Embeds komen uit Zzp'ers lopen klussen mis door coronavirus, dit kun je doen op RTL Z:
[Twitter: https://twitter.com/aafkeromeijn/status/1237460740556062720]

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 13-03-2020 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 11:41
Arte schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:54:
Ik heb nogal wat moeite om een fijne opdracht te vinden.

Het begint al bij dat alles helemaal volstaat met opdrachten geplaatst door recruitment partijen, dan reageer je hier zelf op, maar dan blijkt het tarief erg laag want zij willen natuurlijk nog een marge tussen, waarvoor dan dat mag joost weten. Ik vind het nogal fors voor alleen het online zetten van een vacature.
Zelf iets direct bij een opdrachtgever weten te vinden is nogal lastig, het is niet dat ik de moeite niet wil nemen, maar alles wat je dan vind is zoals hierboven beschreven.
Ik denk dat je je beeld moet bijstellen over recruitment partijen. Met name in relatie met opdrachten (geen vaste vacatures).
Ze doen echt wel meer dan alleen maar een job online posten. Voorafgaand hebben ze intensief contact met diverse opdrachtgevers. Investeren veel tijd en geld om deze relatie te onderhouden en als er een vraag uit komt, dan zetten ze die in de markt. Logisch dat ze dan een marge willen van het uurtarief, ze moeten immers ook zelf inkomen hebben om rond te kunnen komen.

Een diversiteit aan klanten onderhouden is gewoon een fulltime job. Dus marge maken hoort daar nou eenmaal bij.
Wil je dat niet, ga dan actief sales doen totdat je een leuke klant/opdracht hebt gevonden, maar vergeet niet je relaties die bent aangegaan tijdens de zoektocht goed te onderhouden voor in de toekomst.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hmmbob schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:56:
Ik merk bij mezelf dat ik me begin te irriteren aan klaagartikelen-posts, waarin ZZP'ers nu ineens een vangnet van de overheid willen rondom afgezegd werk vanwege Corona. Dat roept bij mij echt het gevoel op van mensen die het heel leuk vinden om als zelfstandige te werken als alles goed gaat (lekker geld pakken in goede tijden), maar in paniek raken in mindere tijden.

Begrijp me goed, ik vind het vervelend voor ze en besef dat ik zelf gelukkig door kan werken voor mijn opdrachtgever, maar dit soort klaagzangen komen heel opportunistisch over: je bent niet voor niets zelfstandig ondernemer en dus loop je ondernemersrisico, namelijk dat bedrijven je opdracht intrekken.

Embeds komen uit Zzp'ers lopen klussen mis door coronavirus, dit kun je doen op RTL Z:
[Twitter][Twitter][Twitter]
Waarom irriteren? Dit begint wel een beetje klassiek te worden. Deze 3 berichten zijn niet representatief voor de hele groep.Het is immers normaal om nu tegengeluid te horen van de minderheid sinds ze ook een grote groep kunnen bereiken. Om het nou meteen de orde van de dag te maken.

Je zou tevens hetzelfde kunnen zeggen over investeerders toch? Wanneer het goed gaat lekker geld pakken en wanneer het minder gaat in paniek raken?
We hebben het hier niet over een economische crisis maar een pandemie, aka overmacht. Niet iedereen kan enkele maandjes teren op hun reserves. De hele ondernemersrisico/schijnzelfstandigheid heeft hier helemaal niets mee te maken.
Al zou jij nu 20 klantjes hebben, dan heb je er alsnog niets aan als al deze 20 klanten hun opdracht cancellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mensen die bijvoorbeeld in de licht- en geluidstechniek werken, artiesten etc, hebben een aantal weken helemaal niets te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ondernemersrisico is natuurlijk niet dat het hele land wordt plat gelegd. Dit heb ik nog nooit meegemaakt in mijn leven.

En waarom mag er dan wel werktijdverkorting aangevraagd worden en zitten KLM en Schiphol nu bij de minister hoe ze dit gaan oplossen? Enige hulp voor de ZZP'er zou netjes zijn, bijvoorbeeld uitstel voor het betalen van de belastingaangifte.

Uiteindelijk willen we dat alles weer zo snel mogelijk terug naar normaal gaat, als de helft van de ZZP'er failliet is dan gaat dat niet.

Ik heb het geluk dat ik mijn werk vanuit huis kan doen en dat mijn opdrachtgever hier ook in faciliteert maar dat heeft niet iedereen natuurlijk.

En wat brengt dit ons over 2 weken? April zie ik nog niet heel rooskleurig

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 13-03-2020 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
com2,1ghz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 10:09:
(...)
Deze 3 berichten zijn niet representatief voor de hele groep.Het is immers normaal om nu tegengeluid te horen van de minderheid sinds ze ook een grote groep kunnen bereiken. Om het nou meteen de orde van de dag te maken.
(...)
Niet iedereen kan enkele maandjes teren op hun reserves. De hele ondernemersrisico/schijnzelfstandigheid heeft hier helemaal niets mee te maken. Al zou jij nu 20 klantjes hebben, dan heb je er alsnog niets aan als al deze 20 klanten hun opdracht cancellen.
Ik heb geknipt in de quote om duidelijk te maken waar ik op reageer

Fair dat je aangeeft dat dit een stem van de minderheid kan zijn - het is alleen jammer dat dit in de media heel erg opgeblazen wordt; alsof alle ZZP'ers er last van hebben.
Maar als je niet kan teren op reserves (ik laat starters even buiten beschouwing), heb je dan wel voldoende nagedacht over die reserves? Heb je wel voldoende rekening gehouden met tegenslag, met een buffer om een periode zonder werk te overbruggen? Want corona of niet - je kan ook om een andere reden een periode geen werk hebben. De door @t_captain aangehaalde artiesten, licht- en geluidstechnici kunnen ook om andere redenen te maken krijgen met werkuitval (Jan Smit, Marco Borsato hebben recent ook complete tours gecanceld vanwege burnouts etc, ook theater tours worden regelmatig gecanceld). Er wordt in dit topic al vaker aangehaald dat mensen een buffer van enkele maanden aan willen houden, juist omdat een opdracht kan vervallen.

En eerlijk gezegd denk ik dat als je dit dus niet kan, het wel degelijk heel erg lijkt op schijnzelfstandigheid (of in ieder geval: het niet voldoende inschatten van je ondernemersrisico). Los van het feit dat ik het écht vervelend vind voor ze en blij ben dat ik gewoon door kan, maar poeh hee: "wat had je dan verwacht?".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Het verschil is dat de vraaguitval slechts gedeeltelijk door de markt wordt veroorzaakt en voor een aanzienlijk deel door overheidsingrijpen.

Marktrisico's zijn ondernemersrisico's. Overheidsingrijpen is een apart geval. Juridisch een grijs gebied. De overheid geniet een bijzondere bescherming tegen aansprakelijkheid, maar die is niet 100%. Denk aan vergoedingen wegens planschade of onteigening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Het gatekeepen van wie wel of niet zelfstandig/schijnzelfstandig is mag wat mij betreft echt stoppen. Niet iedere ZZP'er is hetzelfde. Ik kan me voorstellen in het geval van artiesten die touren dat de investeringen van een tour die nu niet doorgaat echt een grote financiële strop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Daarnaast als jij merkt dat je opdrachten opdrogen dan heb je hier ook vaak geen kosten voor gemaakt. Het probleem is nu dat alles plat gaat, dus als je al kosten hebt gemaakt kan je daar naar fluiten.

Vergeet ook niet, 2 maanden geleden zei het RIVM nog dat het Corona virus niet naar Nederland zou komen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hmmbob schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:56:
Mooi is dat inderdaad, een week geleden heeft geen enkele ZZP'er een AOV nodig, en nu het werk een maand opdroogt moet de overheid dat meteen compenseren.

Ik denk dat dit op termijn mogelijk een verplichte AOV helaas kan versnellen ("want kijk maar hoe slecht het ging tijdens de coronacrisis"), maar het is op zich niet erg dat een flink aantal verse ZZP'ers die mee zijn gegaan met de hype, met hun neus op de feiten worden gedrukt. Ondernemen is risico, en als je het hier al zo moeilijk mee krijgt dat je verwacht dat de overheid ingrijpt, moet je even bij jezelf nagaan of ondernemen wel voor je is weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ondernemersrisico wil ik het nog wel noemen, maar wanneer stopt het? Het is nu officieel twee weken, maar als je verder kijkt zie je dat artiesten hun volledige tour annuleren omdat het nu nog redelijk kosteloos kan. Zakelijke congressen(in welk vakgebied dan ook) zijn tot nader order verplaatst naar begin oktober. Lokale feestjes die vaak georganiseerd worden door de horeca durven de gok ook niet meer te nemen. Onofficieel is het voor die mensen tot eind mei op een houtje bijten en als de trend uit China/Italie door zet zit NL straks daadwerkelijk voor minimaal 8 weken op slot voor dat vakgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jadjong schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:47:
Zakelijke congressen(in welk vakgebied dan ook) zijn tot nader order verplaatst naar begin oktober.
Dit viel mij ook op ja - gaat nog druk worden in het najaar. Bijna alles verhuisd die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Bulder Ik zie geen relatie tussen een AOV en zelf-gecreeerde crisis. Als opdrachten opdrogen heeeft dat niets met arbeidsongeschiktheid te maken.
Ik ben wel voor een zakelijk equal level playing field. Als mkb en grootzakelijke bedrijven ruimte krijgen om wetten en regels te buigen, waarom zelfstandigen dan niet. En wanneer mag je daar gebruik van maken? Mijn programma /opdracht zie ik niet snel stoppen, maar je zou inderdaad cameraman of dj zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Bulder schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:36:
[...]

Mooi is dat inderdaad, een week geleden heeft geen enkele ZZP'er een AOV nodig, en nu het werk een maand opdroogt moet de overheid dat meteen compenseren.

Ik denk dat dit op termijn mogelijk een verplichte AOV helaas kan versnellen ("want kijk maar hoe slecht het ging tijdens de coronacrisis"), maar het is op zich niet erg dat een flink aantal verse ZZP'ers die mee zijn gegaan met de hype, met hun neus op de feiten worden gedrukt. Ondernemen is risico, en als je het hier al zo moeilijk mee krijgt dat je verwacht dat de overheid ingrijpt, moet je even bij jezelf nagaan of ondernemen wel voor je is weggelegd.
Kan je ook even toelichten wat de relatie is van AOV en werk die opdroogt?

Klinkt als een boomer verhaal. Wanneer moesten die mensen wel gaan beginnen dan? Ik ben in 2018 ook begonnen met 2 maandjes aan buffer. Je kan toch niet verwachten dat men start met freelancen tijdens de crisis?

Men moet eens accepteren dat er een serieus wereldwijd probleem is ipv gelijk met het vingertje gaan wijzen. Je kan deze risico op geen enkele manier indekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
com2,1ghz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:03:
[...]

Kan je ook even toelichten wat de relatie is van AOV en werk die opdroogt?
Beide een onvrijwillige vermindering/stillegging van werk en omzet. Dat verband is niet heel ver te zoeken toch? Als er nu veel ZZP'ers in de knoop komen is het; "zie je wel, zelfstandigen moeten veel beter beschermd worden!"
com2,1ghz schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:03:
Klinkt als een boomer verhaal. Wanneer moesten die mensen wel gaan beginnen dan? Ik ben in 2018 ook begonnen met 2 maandjes aan buffer. Je kan toch niet verwachten dat men start met freelancen tijdens de crisis?
Boomer? Ik kom uit de 90's man. :/

Ik probeer helemaal niet met vingers te wijzen en "eigen schuld, dikke bult" te zeggen, maar ik denk oprecht dat er de afgelopen 1 à 2 jaar veel zelfstandigen bij zijn gekomen die zich gek hebben laten maken door de bedragen die er (in goede tijden) mee verdiend kunnen worden. Lang niet iedereen komt het beste tot z'n recht als ondernemer, en ik denk dat deze crisis vooral de huidige zelfstandigenbubbel gaat laten barsten.

Wel stoor ik me vooral aan beetje aan de passieve houding van sommige zelfstandigen. Als je opdrachtgevers je werk een maand verschuiven, betekent dat niet dat je een maand geen werk hebt. Dat betekent dat je die maand op zoek moet naar ander werk. Geef privéles om je kennis over te dragen, klus wat bij voor je buurman, ga desnoods op je fiets voor Deliveroo bezorgen (ik voorzie in die markt alleen maar een stijging) - de KVK inschrijving heb je toch al. Een vetpot is het niet, maar dat hustlen voor werk in mindere tijden, ook dát is ondernemen.

Edit: ik bedoel hier met name de ondernemers zoals gefeatured in het eerdergenoemde artikel. Een meisje met een PR bureau, een freelance schrijver, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Bulder op 13-03-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
AOVs hebben niet zoveel te maken met Covid-19.

ZZP-ers met "Corona-problemen" hebben last van vraaguitval, niet van langdurige ziekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bulder schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:31:
[...]

Beide een onvrijwillige vermindering/stillegging van werk en omzet. Dat verband is niet heel ver te zoeken toch? Als er nu veel ZZP'ers in de knoop komen is het; "zie je wel, zelfstandigen moeten veel beter beschermd worden!"

[...]

Boomer? Ik kom uit de 90's man. :/

Ik probeer helemaal niet met vingers te wijzen en "eigen schuld, dikke bult" te zeggen, maar ik denk oprecht dat er de afgelopen 1 à 2 jaar veel zelfstandigen bij zijn gekomen die zich gek hebben laten maken door de bedragen die er (in goede tijden) mee verdiend kunnen worden. Lang niet iedereen komt het beste tot z'n recht als ondernemer, en ik denk dat deze crisis vooral de huidige zelfstandigenbubbel gaat laten barsten.

Ik stoor me vooral aan beetje aan de passieve houding van sommige zelfstandigen. Als je opdrachtgevers je werk een maand verschuiven, betekent dat niet dat je een maand geen werk hebt. Dat betekent dat je die maand op zoek moet naar ander werk. Geef privéles om je kennis over te dragen, klus wat bij voor je buurman, ga desnoods op je fiets voor Deliveroo bezorgen (ik voorzie in die markt alleen maar een stijging) - de KVK inschrijving heb je toch al. Een vetpot is het niet, maar dat hustlen voor werk in mindere tijden, ook dát is ondernemen.
Of je verschuift je vakantie een stukje en je doet lekker 4 weken helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Leuke vakantie als alles overal dicht zit ;)

Maar ik ben het er wel mee eens, ondernemer zijn is ook het risico lopen dat er economisch mindere tijden aanbreken en dat er geen/weinig werk te vinden is. He is niet alleen makkelijk cashen en geen sociale premies betalen, nu komen mensen er waarschijnlijk achter wat het betekent om geen ww te hebben...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Wat is het verschil tussen een zzp'r die nu dankzij Corona geen opdrachten heeft, een restaurant waar niemand meer heen gaat of een evenementen centrum waar alles afgezegd wordt? Als de ene groep hulp krijgt moet de andere groep ook hulp krijgen. Niet omdat het zielige zzp'rs zijn (de restauranteigenaar waar niemand de komende weken uit eten durft is ook zielig) maar iets met gelijke monniken gelijke kappen. Ondernemen is een risico maar overmacht (en zeker wanneer het gigantisch onduidelijk is voor hoelang dit kan duren) kun je bijna niet tegenop boksen. Als je 6 maanden buffer hebt voor het geval er geen opdrachten zijn, is dat best een nette buffer. Maar als jouw business evenementen zijn en de komende 12 maanden gaat er geen evenement door (niemand weet hoe lang dit geintje gaat duren) ben je toch de lul. Dan vind ik niet dat je per definitie steun moet krijgen, maar als een grote organisatie met mensen in dienst wel hulp krijgt (uitstel van betaling, supergoedkope lening, weet ik veel) vind ik wel dat dat ook voor zzp'rs moet gelden. Die grotere organisatie zou ook al zijn mensen voor thuisbezorgt kunnen laten rondfietsen :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 15:08
Nou, de klant waar ik zit heeft ook de nadrukkelijke wens uitgesproken dat al het personeel bij voorkeur vanuit huis werkt, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen. Ik vind het wel jammer, want ik heb toch liever dagelijks persoonlijk contact met de rest van het team, maar het is niet anders. Gelukkig kan ik wel makkelijk vanuit huis werken en overal bij komen (yay AWS).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hielko schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:38:
Leuke vakantie als alles overal dicht zit ;)

Maar ik ben het er wel mee eens, ondernemer zijn is ook het risico lopen dat er economisch mindere tijden aanbreken en dat er geen/weinig werk te vinden is. He is niet alleen makkelijk cashen en geen sociale premies betalen, nu komen mensen er waarschijnlijk achter wat het betekent om geen ww te hebben...
Bedrijfsrisico en buffer is iets waar veel ZZP-ers niks van weten, of niks van willen weten inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Crazy D schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 13:51:
Maar als jouw business evenementen zijn en de komende 12 maanden gaat er geen evenement door (niemand weet hoe lang dit geintje gaat duren) ben je toch de lul.
Beetje ondernemer kan zijn brood ook wel anders verdienen toch? net alsof je dan 12 maanden uit het raam moet gaan staren. Picnic komt handen te kort momenteel bijvoorbeeld... Mensen die in loondienst zijn zullen dit niet snel doen natuurlijk. En alle bedrijven laten klappen die geen werk voor hun werknemers meer hebben lijkt me niet de juiste oplossing.

Ik heb niet het idee dat de overheid makkelijk met geld strooit naar bedrijven. Daar zullen altijd goede redenen voor zijn. En ja wellicht ben ik naïef.

[ Voor 27% gewijzigd door miena21 op 13-03-2020 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ernemmer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:47:
Bedrijfsrisico en buffer is iets waar veel ZZP-ers niks van weten, of niks van willen weten inderdaad.
Mja. Ik denk dat dit hele gebeuren wel een beetje het kaf van het koren gaat scheiden wat dat betreft. Als men 'zekerheid' wil ook in dit soort situaties, dan ben je denk ik beter af als werknemer. Als je als ZZPer zo'n laag tarief hebt dat je geen buffer van een paar maanden op kunt bouwen, dan ben je beter af als werknemer. Vind ik dan.

Ik heb ook LinkedIn ook wel wat verhalen gezien van mensen die nu ff een heel stuk minder te doen hebben, maar dat zijn veel positievere verhalen over menden die tussendoor iets heel anders gaan doen; iets maatschappelijks (en dat natuurlijk wel op LinkedIn adverteren, want dat blijft belangrijk ;)). Dat vind ik een beter idee dan meteen als je opdracht verdwijnt moord en brand te schreeuwen en geld te willen van de overheid.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Het liefst gebruik je je buffer voor iets tijdelijks, niet voor iets waar je geen invloed op hebt en je niet weet hoe lang het duurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:17:
Het liefst gebruik je je buffer voor iets tijdelijks, niet voor iets waar je geen invloed op hebt en je niet weet hoe lang het duurt.
Het liefst spreek ik mijn buffer helemaal niet aan... Maar goed dan had ik geen ZZP-er moeten worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:17:
Nouja, het is tijdelijk. Als je een arm breekt, is dat ook tijdelijk natuurlijk. Het is gewoon vette pech voor iedereen. Maar ik vind het ook wel een beetje dom om, als je in een vakgebied zit waar je niet makkelijk iets anders kan doen, geen buffer te hebben.

En ik vind ook je buffer aan moeten spreken, geen reden om bij de overheid een hand op te moeten houden. Sorry maar dat is gewoon ondernemersrisico. En dan vind ik het ook wel logisch dat de overheid vooral bedrijven met personeel gaat steunen; de impact van een grote horecaonderneming die over de kop gaat vind ik heel wat anders dan een ZZPer die een maandje voor Picnic moet gaan werken. Als dit dan 'over' is; kan die ZZPer gewoon weer terug over het algemeen. Die horecaonderneming is 'weg'.

Dus ik vind ook daar dat je niet kunt verwachten dat je als ZZPer maar gewoon je hand op kan houden. Sorry, maar dan vind ik echt dat je beter werknemer kan blijven. Dat klinkt als wel de lusten maar niet de lasten willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Hydra schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Nouja, het is tijdelijk. Als je een arm breekt, is dat ook tijdelijk natuurlijk. Het is gewoon vette pech voor iedereen. Maar ik vind het ook wel een beetje dom om, als je in een vakgebied zit waar je niet makkelijk iets anders kan doen, geen buffer te hebben.

En ik vind ook je buffer aan moeten spreken, geen reden om bij de overheid een hand op te moeten houden. Sorry maar dat is gewoon ondernemersrisico. En dan vind ik het ook wel logisch dat de overheid vooral bedrijven met personeel gaat steunen; de impact van een grote horecaonderneming die over de kop gaat vind ik heel wat anders dan een ZZPer die een maandje voor Picnic moet gaan werken. Als dit dan 'over' is; kan die ZZPer gewoon weer terug over het algemeen. Die horecaonderneming is 'weg'.

Dus ik vind ook daar dat je niet kunt verwachten dat je als ZZPer maar gewoon je hand op kan houden. Sorry, maar dan vind ik echt dat je beter werknemer kan blijven. Dat klinkt als wel de lusten maar niet de lasten willen.
Zeg je dat ook even tegen alle bedrijven die nu hun handje op aan het houden zijn? Waarom worden ZZP'ers anders behandeld hier in?

Ik zeg alleen dat ZZP'ers het zelfde behandeld moeten worden als elk ander bedrijf wat last heeft van deze crisis. En dan denk ik nog steeds dat veel mensen hun buffer hard zat nodig hebben.

Wanneer snappen mensen in dit topic eens dat niet iedere ZZP'er een uurtje factuurtje IT beheerder/developer/manager/whatever is die gewoon al zijn werk vanuit huis kan doen en na genoeg geen kosten heeft.

Ik kan mijn werk gewoon doen, geen probleem maar ik snap echt wel als jij taxi chauffeur bent dan jij de komende maand al bijna geen werk hebt. En dan moet je auto gewoon betaald worden. (voorbeeld) en dan is de taxi branch lekker gereguleerd dus roepen "hadden ze hun tarief maar moeten verhogen" gaat niet op

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:18:
Zeg je dat ook even tegen alle bedrijven die nu hun handje op aan het houden zijn? Waarom worden ZZP'ers anders behandeld hier in?
Volgens mij leg ik dat exact uit in mijn reactie?
En dan moet je auto gewoon betaald worden. (voorbeeld) en dan is de taxi branch lekker gereguleerd dus roepen "hadden ze hun tarief maar moeten verhogen" gaat niet op
Ik denk dat juist de Taxibranche een fantastisch voorbeeld is van een overspannen markt waar er eigenlijk te veel aanbod is voor te weinig werk waardoor de tarieven zodanig onder druk gekomen zijn, dat er eigenlijk niet fatsoenlijk van te leven is. Dat dan dan juist die mensen die geen AOV hebben, geen verzekeringen, geen pensioen, etc. om maar genoeg over te houden van hun tarief om 'fatsoenlijk' van te leven.

Dat is nu juist het soort ZZPer wat voor 'ons' al die problemen met de Wet DBA oplevert; mensen die als het even misgaat wel opeens belastinggeld nodig hebben, zonder daar de bijbehorende afdrachten voor gedaan te hebben. En dat is m.i. een groot verschil met een werkgever die werkgelegenheid creeert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Valandil schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 09:58:
[...]

Ik denk dat je je beeld moet bijstellen over recruitment partijen. Met name in relatie met opdrachten (geen vaste vacatures).
Ze doen echt wel meer dan alleen maar een job online posten. Voorafgaand hebben ze intensief contact met diverse opdrachtgevers. Investeren veel tijd en geld om deze relatie te onderhouden en als er een vraag uit komt, dan zetten ze die in de markt.
Ik ben in het verleden wel eens de recruitment partijen tegen gekomen waarover jij nu schrijft. Maar die lijken nu te zijn bedolven onder een grote laag met cv-schuivende recruitment-graaiers. :|
Logisch dat ze dan een marge willen van het uurtarief, ze moeten immers ook zelf inkomen hebben om rond te kunnen komen.
Ik zou het logischer vinden als ze een vergoeding willen voor de tijd die ze in de relatie en de ontwikkelde opdracht hebben gestoken. Zeg maar hun eigen uurtarief maal het aantal uur dat het hun heeft gekost. Eventueel nog gedeeld door het aantal opdrachten die het heeft opgeleverd. Waarom is het "logisch" om een marge van mijn uurtarief te vragen? Als ik het goed doe wordt de opdracht wellicht verlengd. Waarom moet de recruiter daar dan meer geld voor krijgen?
Een diversiteit aan klanten onderhouden is gewoon een fulltime job. Dus marge maken hoort daar nou eenmaal bij.
Hoeveel klanten zitten echt te wachten op het onderhouden van een relatie met een recruiter die extern personeel levert? Welke meerwaarde biedt zo'n recruiter boven het zelf online zetten van een vacature?
Wil je dat niet, ga dan actief sales doen totdat je een leuke klant/opdracht hebt gevonden, maar vergeet niet je relaties die bent aangegaan tijdens de zoektocht goed te onderhouden voor in de toekomst.
Ik denk dat het nuttiger is om je skills, opleidingen, CV en LinkedIn goed te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
RichieB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:14:
[...]
Waarom is het "logisch" om een marge van mijn uurtarief te vragen?
Doorgaans pakken ze geen marge van jouw uurtarief? Jij verkoopt je diensten tegen een zeker tarief, en de recruiter vindt iemand zo gek om daar nog wat meer voor te laten betalen.
RichieB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:14:
[...]
Als ik het goed doe wordt de opdracht wellicht verlengd. Waarom moet de recruiter daar dan meer geld voor krijgen?
Die vraag heb ik ook wel eens aan een (competente) recruiter gesteld. Zijn antwoord was dat dit een incentive in hun business model is om goed werk af te leveren. Op de beste klant-freelancer matches verdienen zij op deze manier het meest, terwijl op de samenwerkingen die al heel snel stuk lopen ze geen drol verdienen.

Ondanks dat ze mogelijk voor beide soorten kandidaten/matches even veel tijd kwijt zijn.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Cornholio schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 11:44:
[...]

Dus voor een nieuwe pc kun je beter een compleet systeem kopen dan iets uit losse onderdelen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Schuey schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:31:
[...]

Dus voor een nieuwe pc kun je beter een compleet systeem kopen dan iets uit losse onderdelen bestellen?
Ja je kunt ook tegelijkertijd nog een samenhangende aankoop doen naast die Sony 1000XM3 koptelefoon (beeldscherm, soundbar, iphone oordoppies etc) om boven die 450e te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Schuey schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:31:
[...]

Dat is wel de makkelijkste methode, maar als je alles rond dezelfde datum en grotendeels bij dezelfde winkel bestelt kom je ook met zelfbouw weg. Wat je niet moet doen is drie maanden later een monitor er bij kopen voor 277.- en dan zeggen dat het nog bij de vorige investering hoort.
De belastingcontrole vindt plaats door mensen en als je daar zonder stotteren :+ kan vertellen waarom je iets zelf gebouwd hebt dan heb je niets te vrezen.

[ Voor 13% gewijzigd door jadjong op 13-03-2020 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 16:18:
Wanneer snappen mensen in dit topic eens dat niet iedere ZZP'er een uurtje factuurtje IT beheerder/developer/manager/whatever is die gewoon al zijn werk vanuit huis kan doen en na genoeg geen kosten heeft.

Ik kan mijn werk gewoon doen, geen probleem maar ik snap echt wel als jij taxi chauffeur bent dan jij de komende maand al bijna geen werk hebt. En dan moet je auto gewoon betaald worden. (voorbeeld) en dan is de taxi branch lekker gereguleerd dus roepen "hadden ze hun tarief maar moeten verhogen" gaat niet op
Je moet de argumenten wel wíllen lezen natuurlijk. Er wordt namelijk al meermalen aangegeven dat je een buffer moet hebben, ongeacht de reden waarom je inkomsten wegvallen. Maar het lijkt er sterk op dat je dat niet wil lezen of horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vandaag beginnen toch wat verontrustende berichten te komen. Kennelijk heeft KLM abrupt aan de rem getrokken wat betreft ICT project(en). Heel begrijpelijk want ze zijn zwaar verliesgevend.

Ook vanadaag laat VAG laat weten dat de verkopen met 25% zijn gedaald. Nu hebben kapitaalgoederen altijd een inhaal-effect, maar als de situatie lang gaat duren dan gaat de hele industriele supply keten op de rem zoals bij de credit crunch van oktober 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Hmmbob schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:30:
[...]

Je moet de argumenten wel wíllen lezen natuurlijk. Er wordt namelijk al meermalen aangegeven dat je een buffer moet hebben, ongeacht de reden waarom je inkomsten wegvallen. Maar het lijkt er sterk op dat je dat niet wil lezen of horen.
Je leest zelf ook niet, ik zeg toch nergens dat mensen geen buffer moeten hebben???

Maar goed, enige compassie met een hardwerkende zzp’er is in dit topic ver te zoeken maar als de KLM alles af zegt moet er zeker wel hulp komen

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 13-03-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:34:
Vandaag beginnen toch wat verontrustende berichten te komen. Kennelijk heeft KLM abrupt aan de rem getrokken wat betreft ICT project(en). Heel begrijpelijk want ze zijn zwaar verliesgevend.

Ook vanadaag laat VAG laat weten dat de verkopen met 25% zijn gedaald. Nu hebben kapitaalgoederen altijd een inhaal-effect, maar als de situatie lang gaat duren dan gaat de hele industriele supply keten op de rem zoals bij de credit crunch van oktober 2008.
Bij mijn opdrachtgever is dit ook het geval. Gelukkig zit ons jaar al vol gepland met must-haves voor de continuïteit. Dat extra poppetje in het team kunnen we waarschijnlijk wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Freeaqingme schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Doorgaans pakken ze geen marge van jouw uurtarief? Jij verkoopt je diensten tegen een zeker tarief, en de recruiter vindt iemand zo gek om daar nog wat meer voor te laten betalen.
Nee, doorgaans heeft een opdrachtgever een bepaald budget voor een project waarvan een tussenpersoon een gedeelte afsnoept. Een van mijn doelstellingen als ondernemer is winstmaximalisatie. Hoe minder een tussenpersoon aan mij verdient, hoe beter.
Die vraag heb ik ook wel eens aan een (competente) recruiter gesteld. Zijn antwoord was dat dit een incentive in hun business model is om goed werk af te leveren. Op de beste klant-freelancer matches verdienen zij op deze manier het meest, terwijl op de samenwerkingen die al heel snel stuk lopen ze geen drol verdienen.

Ondanks dat ze mogelijk voor beide soorten kandidaten/matches even veel tijd kwijt zijn.
Dat klinkt leuk, maar volgens mij zijn recruiters al lang blij als ze überhaupt iemand weg kunnen zetten. Uiteraard zullen ze bij meerdere kandidaten de beste proberen te selecteren (of diegene waar ze de meeste marge op pakken), maar het gaat er vooral om dat de opdrachtgever voor hun kandidaat gaat en niet die van een concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Het is een kwestie van tijd voordat iedere externe die niets met de directe bedrijfsvoering te maken heeft naar huis mag. In de reisbranche is dat blijkbaar twee weken, de rest volgt als de sneeuwbal doorzet.
Ik zou met dit vooruitzicht ook de lopende projecten op pauze zetten en toekomstige investeringen uitstellen zodat de buffer wat groter wordt. Grote kans dat de rest van de wereld in grote lijnen 8 weken achter loopt op China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:41:
[...]

Nee, doorgaans heeft een opdrachtgever een bepaald budget voor een project waarvan een tussenpersoon een gedeelte afsnoept. Een van mijn doelstellingen als ondernemer is winstmaximalisatie. Hoe minder een tussenpersoon aan mij verdient, hoe beter.

[...]

Dat klinkt leuk, maar volgens mij zijn recruiters al lang blij als ze überhaupt iemand weg kunnen zetten. Uiteraard zullen ze bij meerdere kandidaten de beste proberen te selecteren (of diegene waar ze de meeste marge op pakken), maar het gaat er vooral om dat de opdrachtgever voor hun kandidaat gaat en niet die van een concurrent.
Een tussenpersoon voegt waarde toe, dat kan je niet ontkennen. Als je denkt dat dit niet het geval is vraag ik mij af waarom je met tussenpersonen werkt..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:37:
Maar goed, enige compassie met een hardwerkende zzp’er is in dit topic ver te zoeken
Het probleem is dat je ook weinig kan zeggen behalve "shit voor je"... ik zit dus zojuist in een Facebook groepje met lokale ondernemertjes. Eentje vraagt: "mijn inkomen loopt hard achteruit, hoe komen jullie deze weken door?"

Ja, een buffer.

Vraagsteller: die heb ik, maar die is erg klein want redenen.

OK dan is er iets mis in de prioriteiten, en suggereer ik om te kijken naar diverse trainingen en boekhoud-methodes.

Dan roept er iemand "ja, da's geen silver bullet hoor".

Vraagsteller: "precies, dat dacht ik al".

Tsja... wat moet je dan zeggen?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:49:
[...]

Een tussenpersoon voegt waarde toe, dat kan je niet ontkennen.
Deze algemene stelling ontken ik wel. Er zijn zeker tussenpersonen die waarde toevoegen. Er zijn echter ook een hoop tussenpersonen waarbij de toegevoegde waarde laag is en zeker minder is dan het tarief dat ze er voor rekenen.
Als je denkt dat dit niet het geval is vraag ik mij af waarom je met tussenpersonen werkt..
Ik werk nu zo'n 3 jaar zonder tussenpersonen. Daarvoor gebruikte mijn opdrachtgever een tussenpersoon die €2,50 per uur rekende voor het verzamelen van de facturen. Elke maand €400 minder kunnen rekenen voor het opstellen van een factuur en dan 30+x (x >= 0 ) dagen wachten op mijn geld vond ik vrij prijzig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
TucanoItaly schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:12:
[...]

Het probleem is dat je ook weinig kan zeggen behalve "shit voor je"... ik zit dus zojuist in een Facebook groepje met lokale ondernemertjes. Eentje vraagt: "mijn inkomen loopt hard achteruit, hoe komen jullie deze weken door?"

Ja, een buffer.

Vraagsteller: die heb ik, maar die is erg klein want redenen.

OK dan is er iets mis in de prioriteiten, en suggereer ik om te kijken naar diverse trainingen en boekhoud-methodes.

Dan roept er iemand "ja, da's geen silver bullet hoor".

Vraagsteller: "precies, dat dacht ik al".

Tsja... wat moet je dan zeggen?
Niets, vrees ik. Als het kalf dood is dempt men de put. Die ondernemer gaat nu natuurlijk geen buffer kunnen opbouwen, daar had ie de afgelopen 8 jaar mooi de tijd voor gehad. Verder vrees ik ook dat 't niet zoveel zin heeft om het heel erg te benadrukken. Mensen die dat niet uit zichzelf doen, zullen dat (vermoedelijk) ook niet doen als het weer mee zit.

Als je omzet terugloopt is 't natuurlijk tijd om echt creatief te worden. Nieuwe bronnen van omzet vinden, creatieve promotiekanalen bedenken, etc. Verder kan er ook nog gekeken worden naar overheidspotjes en -regelingen, zoals de deeltijd-ww.

In mijn perceptie gaat dit nog wel een tijdje duren. Niet eens vanwege het virus per se, maar ook vanwege de algehele staat van de economie. Na 2008 is er weinig fundamenteels veranderd (pardon, we hebben een bankierseed en een balkenende-norm. Dat maakt natuurlijk een wereld van verschil). Er waren allemaal indicatoren dat er eigenlijk eind 2018 al een recessie zou moeten zijn, maar dat heeft men kunstmatig een tijdje uitgesteld (bijv. middels lage rente, opkopen van obligaties, etc). Daarin is dat Corona-virus enkel een druppel die de emmer doet overlopen. Maargoed, dat is wellicht iets voor een ander topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:14:
[...]

Deze algemene stelling ontken ik wel. Er zijn zeker tussenpersonen die waarde toevoegen. Er zijn echter ook een hoop tussenpersonen waarbij de toegevoegde waarde laag is en zeker minder is dan het tarief dat ze er voor rekenen.
Tuurlijk, de toegevoegde waarde verschilt. Maar geld dat niet voor alles waar geen monopolie van is? In de supermarkt verkopen ze simpele broden, luxe broden, afbakbroden en daarnaast kan je voor brood ook naar de bakker of de markt. Allemaal verschillende prijzen voor feitelijk hetzelfde eindproduct.

En misschien verkopen ze op de markt wel brood van enkele dagen oud, net als die tussenpersoon die er even €20 per uur bovenop legt.
[...]

Ik werk nu zo'n 3 jaar zonder tussenpersonen. Daarvoor gebruikte mijn opdrachtgever een tussenpersoon die €2,50 per uur rekende voor het verzamelen van de facturen. Elke maand €400 minder kunnen rekenen voor het opstellen van een factuur en dan 30+x (x >= 0 ) dagen wachten op mijn geld vond ik vrij prijzig.
Zelf heb ik ook een opdracht binnen gehaald en daarna een tussenpersoon gezocht. Kost mij toevallig ook €2,50 per uur, maar is mij het zeker waard. Zonder mijn tussenpersoon kon ik namelijk niet eens voor deze opdrachtgever werken!

Begrijp ik trouwens goed dat je nu al ruim 3 jaar 40 uur per week voor dezelfde opdrachtgever werkt? Ik hoop niet dat je opdrachtgever zich gaat verdiepen in schijnzelfstandigheid want dan zal hij/zij snel het risico op een tussenpersoon willen afschuiven. Dat is voor jou misschien vervelend, maar voor je opdrachtgever noodzakelijk of het risico overdragen wordt gezien als toegevoegde waarde van de tussenpersoon.

Edit:
Wat betreft Corona zal het de overheid sieren om renteloze leningen aan te bieden aan ondernemers. Gezien de ondernemers geen werk hebben kunnen ze alle tijd nemen om een uitvoerig budget op te stellen hoeveel ze per maand nodig denken te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 13-03-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Heb vanochtend inderdaad het verzoek gekregen al onze KLM campagnes stop te zetten, nadat ze gisteren al gereduceerd waren tot ~25%.

Dat heeft wel hoofdzakelijk met de vele inreisverboden te maken, KLM heeft daar natuurlijk extra nadeel van. De meeste andere corporates waar we voor werken passen weinig aan aan de campagnevoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bulder schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:15:
[...]

Heb vanochtend inderdaad het verzoek gekregen al onze KLM campagnes stop te zetten, nadat ze gisteren al gereduceerd waren tot ~25%.

Dat heeft wel hoofdzakelijk met de vele inreisverboden te maken, KLM heeft daar natuurlijk extra nadeel van. De meeste andere corporates waar we voor werken passen weinig aan aan de campagnevoering.
https://www.nhnieuws.nl/n...korting-voor-35000-mensen
SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij KLM wil voor het hele personeel werktijdverkorting aanvragen vanwege de impact van het coronavirus. Bij KLM werken zo'n 35.000 mensen, die vanaf april 30 procent minder gaan werken. Verder wordt er fors gesneden in de kosten en zullen er 1500 tot 2000 voltijdsbanen worden geschrapt.
;w

[ Voor 22% gewijzigd door jadjong op 13-03-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Deveon schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Begrijp ik trouwens goed dat je nu al ruim 3 jaar 40 uur per week voor dezelfde opdrachtgever werkt?
Ik werk full time aan een project dat nu zo'n 7 jaar loopt. Ik ben er niet vanaf het begin bij betrokken, maar ondertussen wel het langst verantwoordelijk geweest voor alle aspecten van de techniek.
Ik hoop niet dat je opdrachtgever zich gaat verdiepen in schijnzelfstandigheid want dan zal hij/zij snel het risico op een tussenpersoon willen afschuiven.
Het project is compleet afgebakend van de rest van de organisatie, qua budget, planning, techniek, mensen, etc. Er is niemand in de staande organisatie die iets doet wat lijkt op mijn werk of dat van andere ICT-ers binnen het project. Ik bepaal zelf hoe de projectdoelstellingen technisch moeten worden ingevuld. Mijn werktijden en werklocatie bepaal ik zelf, er is buiten een aantal overleggen geen aanwezigheidsplicht. Zelfstandigheid is op vele manieren aantoonbaar.

In de beginfase is wel overwogen om het project door een bedrijf of groot consortium uit te laten voeren, maar uiteindelijk hebben we er voor gekozen dit met een team van ZZP-ers te doen. Na 2 major redesigns werkt het nu goed en zal het project naar verwachting dit jaar worden afgerond.
Dat is voor jou misschien vervelend, maar voor je opdrachtgever noodzakelijk of het risico overdragen wordt gezien als toegevoegde waarde van de tussenpersoon.
Ze hebben met een tussenpersoon gewerkt maar zijn daar juist mee gestopt omdat ze er de meerwaarde niet meer van inzagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ja, ken een aantal externen (ook voor detacheerders) die per direct naar huis gestuurd zijn. Maar m.i. is KLM in de eerste plaats buitengewoon zwaar getroffen, heeft eigenlijk al financiele problemen, en heeft ook nog eens te maken met aandeelhouders.
GrooV schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:37:
Maar goed, enige compassie met een hardwerkende zzp’er is in dit topic ver te zoeken maar als de KLM alles af zegt moet er zeker wel hulp komen
Sorry maar ik vind je wel wat kinderachtig en emotioneel reageren op mensen die gewoon een andere mening hebben dan jij.

[ Voor 25% gewijzigd door Hydra op 14-03-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hydra schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Ja, ken een aantal externen (ook voor detacheerders) die per direct naar huis gestuurd zijn. Maar m.i. is KLM in de eerste plaats buitengewoon zwaar getroffen, heeft eigenlijk al financiele problemen, en heeft ook nog eens te maken met aandeelhouders.
Bij corporate werden de ZZP'ers van KLM drie jaar geleden al vervangen door offshore krachten (Tata Consultancy, geloof ik). Misschien is het in de tussentijd weer veranderd, maar mijn persoonlijke indruk is dat ze niet heel voorzichtig omgaan met inhuur.
Sorry maar ik vind je wel wat kinderachtig en emotioneel reageren op mensen die gewoon een andere mening hebben dan jij.
Mwah... ik kan er wel wat in vinden, hoor. Als je in de IT bubbel blijft, dan zie je allemaal uitstekend verdienende ZZP'ers. Maar ik zit op een verzamelkantoor en daar zie ik ook een hoop luitjes die hun kostje bij elkaar scharrelen. Uurtariefjes van 30-40 euro, en ze hopen er elke maand van te kunnen leven. Wij hebben het echt zóveel makkelijker in financieel opzicht.

Desalniettemin, ik ben het met je eens, het ís ook emotioneel reageren, maar ik vind een beetje begrip en medeleven niet kinderachtig.

Voorbeeldje: ik heb al gehoord van een ZZPer die evenementen organiseert. Die geeft aan dat alles is uitgesteld tot... oktober. Oktober! Die gaat gewoon het komende half jaar geen inkomsten krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 14-03-2020 10:36 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Hydra schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:41:
[...]

[...]

Nou dat was niet de bedoeling hoor, maar probeer alleen te schetsen dat als het mkb geholpen wordt dat dit dan ook voor de zzp,er moet gelden. Een buffer heb je altijd nodig dat zeg ik ook niet maar als dit over 2-3 maanden klaar is je nog steeds die buffer nodig hebt voor bijvoorbeeld betaalachterstanden en die is dan leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
TucanoItaly schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Voorbeeldje: ik heb al gehoord van een ZZPer die evenementen organiseert. Die geeft aan dat alles is uitgesteld tot... oktober. Oktober! Die gaat gewoon het komende half jaar geen inkomsten krijgen.
Als hij een half jaar uit het raam gaat staren wel ja, maar ik kan me niet voorstellen dat z'n volledige skillset niet inzetbaar is voor andere klussen - wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bulder schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Als hij een half jaar uit het raam gaat staren wel ja, maar ik kan me niet voorstellen dat z'n volledige skillset niet inzetbaar is voor andere klussen - wat dan ook.
Hangt er een beetje van af hoe ver je wil zakken. :P
https://endemolshine.nl/p...hUVvktFQ5fJDKLIjpguTHupIA
Voor onze dagelijkse soap GTST zijn wij per direct op zoek naar een productieleider. In deze rol houd je het overzicht en ben je het ‘geweten’ van de productie.
Geen idee of dat in zijn straatje past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

offtopic:
Oh leuk, Domino Day komt weer dit jaar :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
TucanoItaly schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 10:34:
Uurtariefjes van 30-40 euro, en ze hopen er elke maand van te kunnen leven.
Tja. Misschien lullig. Maar ik vind dat dat soort mensen voor ons een hoop van die "Wet DBA" en aanverwante problemen veroorzaakt hebben. Geen buffer, geen pensioen, geen verzekeringen en als het misgaat de hand ophouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:31:
Tja. Misschien lullig. Maar ik vind dat dat soort mensen voor ons een hoop van die "Wet DBA" en aanverwante problemen veroorzaakt hebben. Geen buffer, geen pensioen, geen verzekeringen en als het misgaat de hand ophouden.
Als je 30a40 euro tot de onderkant van de zzp markt rekent, is dit dan te vergelijken met de mensen die tegen minimum loon werken en ook hun hand ophouden als dingen mis gaan? Niet alles is op de zzp'r af te wimpelen. Als de PostNL's alleen nog maar met zzp'rs wil werken, ook al is dat volgens de wet niet correct, moet je het dan de zzp'r aanrekenen? Ik weet zeker dat een redelijk deel ervan net zo lief in loondienst zou zijn. Niet in iedere beroepsgroep kun je 80 euro per uur rekenen.

Overigens vind ik, als ik soms lees dat mensen jarenlang bij 1 opdrachtgever zzp'n, het enige verschil tussen de bezorger van PostNL en die zzp'r dat bij die laatste het uurtarief meestal hoger is waardoor er wel een buffer is. Maar als je vind dat een bezorger geen ondernemer is, geldt dat wat mij aangaat ook voor de mensen die 3 jaar fulltime bij 1 klant zitten. En als dan de enige reden is dat dat prima is, dat het tarief hoog genoeg is om een buffer op te bouwen, vind ik dat ook wat kortzichtig (die buffer kan ook naar de klote zijn omdat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, je gaat scheiden, je vrouw is toen gestopt met werken voor het huishouden dus die vang alimentatie en je hebt misschien ook nog kinderen, Of, iets minder dramatisch, je gewoon op te grote voet hebt geleefd).

Afijn, ik blijf vinden dat er niet zo bar veel verschil is tussen het kleine winkeltje met toevallig 1 iemand personeel, en een zzp'r, die dankzij de corona ellende nu een zeer spannende tijd tegemoet gaat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:56:
[...]
Overigens vind ik, als ik soms lees dat mensen jarenlang bij 1 opdrachtgever zzp'n, het enige verschil tussen de bezorger van PostNL en die zzp'r dat bij die laatste het uurtarief meestal hoger is waardoor er wel een buffer is. Maar als je vind dat een bezorger geen ondernemer is, geldt dat wat mij aangaat ook voor de mensen die 3 jaar fulltime bij 1 klant zitten. En als dan de enige reden is dat dat prima is, dat het tarief hoog genoeg is om een buffer op te bouwen, vind ik dat ook wat kortzichtig (die buffer kan ook naar de klote zijn omdat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, je gaat scheiden, je vrouw is toen gestopt met werken voor het huishouden dus die vang alimentatie en je hebt misschien ook nog kinderen, Of, iets minder dramatisch, je gewoon op te grote voet hebt geleefd).
PostNL schrijft voor hoe de pakketbezorger zich moet kleden en zelfs de kleur van zijn bus en faciliteren ze zelfs leasecontracten voor een bus. Daarnaast bepalen ze eenzijdig het tarief en de werktijden. Los van dat het tarief is daar gewoon een verkeerde gezagsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Aan de onderkant van de markt heb je wellicht nog wel het voordeel dat het verschil tussen ww-ontvangen en in de bijstand gaan niet heel groot is...

Maar ja, het hele zzp gebeuren blijft natuurlijk een lastige discussie, vooral aan de onderkant van de markt. Al die mensen die zogenaamd zzp'er zijn als postbezorger is natuurlijk heel twijfelachtig, die kan je nauwelijks zien als ondernemers die weloverwogen kiezen voor mogelijk hogere inkomsten en zelf graag de bijbehorende risico's ook zelf dragen. Als je moet kiezen tussen werkloos worden of "zzp'er" bij postnl dan heb je weinig te kiezen. Daarom hebben we natuurlijk ook al jaren de discussie hoe dat wettelijk aangepakt kan worden, maar dat is helaas ook heel lastig zonder dwars door het vaarwater van de "echte zzp'ers" te gaan.
Afijn, ik blijf vinden dat er niet zo bar veel verschil is tussen het kleine winkeltje met toevallig 1 iemand personeel, en een zzp'r, die dankzij de corona ellende nu een zeer spannende tijd tegemoet gaat.
Het grote verschil is natuurlijk wel dat het kleine winkeltje veel meer vaste kosten heeft. De IT-zzp'er die een paar maand zonder werk moet wel op zijn buffer interen, maar verliest geen geld. Voor dat kleine winkeltje lopen de personeelskosten, de huur etc wel allemaal door. Dan gaat het natuurlijk wel een heel stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:17:
Het grote verschil is natuurlijk wel dat het kleine winkeltje veel meer vaste kosten heeft. De IT-zzp'er die een paar maand zonder werk moet wel op zijn buffer interen, maar verliest geen geld. Voor dat kleine winkeltje lopen de personeelskosten, de huur etc wel allemaal door. Dan gaat het natuurlijk wel een heel stuk sneller.
Maar de zzp'r die een garage huurt om zijn schilder- en klusspullen op te slaan heeft weer meer kosten dan de IT-zzp'er. Niet iedere zzp'r is IT'er... Een een kleine winkel met 2 man personeel ipv 1 heeft ook weer meer kosten. Als er dus al iets vanuit de overheid aan ondersteuning wordt geboden, is dat sowieso niet een vast bedrag voor iedereen maar moet per definitie naar de omstandigheden en de kosten gekeken worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 15:56:
Als je 30a40 euro tot de onderkant van de zzp markt rekent.
Ik reageerde op iemand die dat bedrag noemt maar niet op dat bedrag. Het ging erom dat deze 'ZZPer' kennelijk niet genoeg verdient om uberhaupt een buffer, laat staan een van een aantal maanden, op te brengen. Ik vind dat net zo kwalijk als bedrijven die niet genoeg buffer opbouwen en, als de economie een keer wat minder gaan, meteen falliet gaan, en werknemers dan op straat moeten gooien.

Het gaat mij niet om de specifieke bedragen. Al verdien je 200 uur per maand: als je niet zorgt dat je een keer een tegenslag op kan vangen is dat je eigen verantwoordelijkheid. Laten we niet vergeten dat deze discussie begon met een paar ZZPers die, op het moment dat hun klus wegvalt, meteen hun hand opsteken bij de overheid. Dat is waar ik tegen ageer.

En natuurlijk is het voor veel mensen kut. Ik zag bijvoorbeeld een post op LinkedIn waarin mensen opgeroepen worden om, als ze hun kappersafspraak afzeggen, wel gewoon de kapper betalen. Vind ik een top idee. Maar als diezelfde kapper binnen een maand z'n hand op gaat houden bij de overheid; dan is dat bedrijf gewoon niet levensvatbaar.

Ik vind dit soort 'moving goalpost' discussies vrij irritant; het lijkt alsof je m'n eerste reacties uberhaupt niet gelezen hebt en halverwege het gesprek binnenvalt.
Hielko schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:17:
Aan de onderkant van de markt ...
Het gaat IMHO uberhaupt niet om 'de onderkant' van de markt. Het gaat erom dat bedrijven / zelfstandigen die meeliften op de economische goede tijden niet, als het dan tegen zit, hun hand meteen op moeten gaan houden als het een keer tegenzit. Dat is het risico dat je als ondernemer moet incalculeren in je kosten. Als dat niet kan, dan is je bedrijf dus niet levensvatbaar.

En 'ondernemers' die dit soort dingen doen, zorgen dus ook dat 'wij' (of dat nu IT is of niet), nu opgescheept gaan zitten met allerlei extra regels en verplichtingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hydra op 15-03-2020 10:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:09:
Het gaat erom dat bedrijven / zelfstandigen die meeliften op de economische goede tijden niet, als het dan tegen zit, hun hand meteen op moeten gaan houden als het een keer tegenzit. Dat is het risico dat je als ondernemer moet incalculeren in je kosten. Als dat niet kan, dan is je bedrijf dus niet levensvatbaar.
Dat ben ik op zich met je eens. Maar is dat niet ook te vergelijken met mensen die in loondienst flink verdienen, alles uitgeven, en als hun werkgever failliet gaan ze ook direct hun handje op moeten houden omdat ze geen reserve hebben opgebouwd? Mag je daar dan net zo hard tegen zeggen dat ze wel meeliften op economisch goede tijden en hadden ze maar een potje moeten maken voor slechtere tijden?

Waar ik gevoelsmatig een onderscheid in zie is het verschil tussen een extreem externe oorzaak zoals Corona nu, of een calculeerbaar risico (strandtent die geen omzet heeft omdat het 4 weken pokkenweer is). Tegen dat laatste moet je je wapenen als ondernemer dat is part of the job zeg maar helemaal mee eens dat ze dat moet kunnen opvangen en als dat niet lukt is hun bedrijf inderdaad niet levensvatbaar

Maar met de situatie waar we nu in zitten vind ik dat wat moeilijk om zwart-wit te stellen. Dat je rekening houdt dat een belangrijke opdrachtgever ermee stopt lijkt me redelijk maar 100% van alle evenementen de komende maanden aflassen.. 100% he. Gewoon, alles. Waarvoor je wellicht al investeringen hebt moeten doen waarvan nog maar de vraag is of je er iets terug voor kunt krijgen. En niet alleen jouw klanten, maar -alle- opdrachten. Alsof iedere club die nu programmeurs inhuurt allemaal tegelijk zeggen: nope, we stoppoen ermee. Je kunt niet bij je bekende opdrachtgevers terecht, maar in je vakgebied de komende maanden nergens (!). Waarbij de uren die je de afgelopen weken gemaakt hebt misschien niet eens betaald worden. Dat is wat mij betreft meer dan "had je maar een buffer moeten opbouwen". (en waar leg je dan de grens.. .moet je een buffer van 6 maanden hebben? of van 9? of ben je met je bedrijf pas levensvatbaar als je 12 maanden buffer hebt?).

(en zeker, bij ondernemerschap hoort dan ook dat je andere inkomstenbronnen gaat proberen aan te boren, maar je weet ook dat je niet van de ene op de andere dag weer werk hebt, daar heb je je 'normale' buffer wel voor nodig om een stuk te overbruggen)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Wat betreft werknemers: die hebben zich verplicht verzekerd door middel van de WW, dus die hoeven niet (direct) het handje op te houden. Uiteraard is het verstandig als iedereen een potje heeft voor slechtere tijden, maar logischerwijs is dat minder noodzakelijk als in loondienst bent. Je kan dan iig tussen de 3 maand en 2 jaar vooruit. Dat is iig totaal niet vergelijkbaar.

Maar wat betreft de huidige situatie, dat is uiteraard een exceptionele situatie. Anderzijds is het totaal niet bijzonder dat de economie eens in de zoveel jaar in een recessie komt. En eigenlijk altijd is dat een soort van extreem externe oorzaak voor de meeste bedrijven die ze niet zelf in de hand hebben. En tot op zekere hoogte moet je ook gewoon accepteren dat je risico's loopt die je niet volledig kan uitbannen. Je kan een perfect levensvatbaar bedrijf hebben, maar desondanks tegen omstandigheden aanlopen waardoor het toch fout gaat. Wat mij betreft is ook dat ondernemersrisico.

Tegelijkertijd, bij uitzonderlijke omstandigheden verwacht je wel, en is het ook wenselijk, dat de overheid beleid probeert te maken om de economie te stimuleren. En is het niet onredelijk om te verwachten dat niet alleen grote bedrijven, het MKB, maar ook zzp'ers daar profijt van hebben. Maar verwacht geen wondermiddelen.
Pagina: 1 ... 145 ... 643 Laatste