Ik reageerde op iemand die dat bedrag noemt maar niet op dat bedrag. Het ging erom dat deze 'ZZPer' kennelijk niet genoeg verdient om uberhaupt een buffer, laat staan een van een aantal maanden, op te brengen. Ik vind dat net zo kwalijk als bedrijven die niet genoeg buffer opbouwen en, als de economie een keer wat minder gaan, meteen falliet gaan, en werknemers dan op straat moeten gooien.
Het gaat mij niet om de specifieke bedragen. Al verdien je 200 uur per maand: als je niet zorgt dat je een keer een tegenslag op kan vangen is dat je
eigen verantwoordelijkheid. Laten we niet vergeten dat deze discussie begon met een paar ZZPers die, op het moment dat hun klus wegvalt, meteen hun hand opsteken bij de overheid. Dat is waar ik tegen ageer.
En natuurlijk is het voor veel mensen kut. Ik zag bijvoorbeeld een post op LinkedIn waarin mensen opgeroepen worden om, als ze hun kappersafspraak afzeggen, wel gewoon de kapper betalen. Vind ik een top idee. Maar als diezelfde kapper binnen een maand z'n hand op gaat houden bij de overheid; dan is dat bedrijf gewoon niet levensvatbaar.
Ik vind dit soort 'moving goalpost' discussies vrij irritant; het lijkt alsof je m'n eerste reacties uberhaupt niet gelezen hebt en halverwege het gesprek binnenvalt.
Het gaat IMHO uberhaupt niet om 'de onderkant' van de markt. Het gaat erom dat bedrijven / zelfstandigen die meeliften op de economische goede tijden niet, als het dan tegen zit, hun hand meteen op moeten gaan houden als het een keer tegenzit. Dat is het risico dat je als ondernemer moet incalculeren in je kosten. Als dat niet kan, dan is je bedrijf dus niet levensvatbaar.
En 'ondernemers' die dit soort dingen doen, zorgen dus ook dat 'wij' (of dat nu IT is of niet), nu opgescheept gaan zitten met allerlei extra regels en verplichtingen.
[
Voor 19% gewijzigd door
Hydra op 15-03-2020 10:12
]