Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-05 17:38
pirke schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:01:
@Hertog_Martin Met jouw data: 1500 uur * 76 euro, 0 euro bedrijfskosten, startersaftrek, geen FOR, maximale lijfrente aankoop (uitgaande van ondernemer in 2019: 12678 euro lijfrente aftrekbaar in 2020) kom ik op een totaal van 33152 euro (IB + premie zvw). Netto zou dat 80848 euro zijn, minus 12678 lijfrente = 68170 netto

Een bruto maandloon van 6100 met 5367 aan pensioeninleg levert 80k bruto op, en zo'n 50k netto.

Oftewel ZZP levert netto 18k = 36% meer op.
Die lijfrente wend je dan tevens aan voor eventuele arbeidsongeschiktheid?

Indien je in jouw berekening minder pensioen en AOV hebt als in de loondienst situatie is het niet 1:1 te vergelijken, maar dat neemt niet weg dat ik het niet interessant vind wat er nu allemaal naar boven komt, zeer leerzaam :) Was nog niet goed op de hoogte van lijfrente en de maximering daarvan.

Zo zie je maar weer dat als je ergens over gaat rapporteren de feedback snel volgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
@Hertog_Martin Nee, lijfrente is puur voor pensioen. Een FOR zou je tijdelijk kunnen inzetten om tijdelijke arbeidsongeschiktheid op te vangen, maar een AOV (kosten 1000-5000 per jaar, aftrekbaar) is toch wel aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
pirke schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:21:
@Hertog_Martin Nee, lijfrente is puur voor pensioen. Een FOR zou je tijdelijk kunnen inzetten om tijdelijke arbeidsongeschiktheid op te vangen, maar een AOV (kosten 1000-5000 per jaar, aftrekbaar) is toch wel aan te raden.
Hmm, op basis van wat hier gepost werd ging ik direct even Google aanslingeren en kwam dit tegen:
Pensioenpot ook te gebruiken voor arbeidsongeschiktheid
Een andere wetswijziging die sinds 1 januari 2016 van kracht is, is de mogelijkheid om je opgebouwde lijfrente op te nemen in geval van langdurige arbeidsongeschiktheid. De maximale hoogte van wat je mag laten uitkeren, hangt af van wat je de voorgaande twee jaar verdiend hebt. De uitkering mag nooit hoger zijn dan € 40.000,- per jaar.
https://www.ikwordzzper.n...n/lijfrente-voor-zzp-ers/
En: https://www.zzppensioen.n...theid-en-het-zzp-pensioen

Is dat de juiste interpretatie van:

https://www.belastingdien...bij-arbeidsongeschiktheid

?

Moet er nog verder in verdiepen, maar anders klinkt op die manier zelf voorzien in arbeidsongeschiktheid wel aantrekkelijk. Ben beetje huiverig voor AOV verzekeraars. En mocht je nooit arbeidsongeschikt raken, wat hopelijk doorgaans toch de situatie is, dan heb je dat geld nog voor je oude dag. Is wel een optie die vooral interessant wordt wanneer je dichter bij je pensioen komt en de lijfrente pot groot genoeg is.

[ Voor 26% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-02-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:29
Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Omdat tegenover dergelijk loon echter inderdaad normaal gesproken een hoger uurtarief staat voor zzp vraag ik mij als advocaat van de 'duivel' af waar dat verschil 'm verder in zit.
Het gaat mank omdat geen enkele detacheerder die jou voor 75 euro weg zet bij een klant, jou een salaris van 6100 bij 34-urige werkweek (of 7176 bij 40 uur) zal (kunnen) bieden. Krijg je bij een detacheerder wel een salaris van 7176 dan kan je er vanuit gaan dat het uurtarief waarvoor ze jou wegzetten (ruim) boven 100 euro ligt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 22:32
Toen ik in de consultancy zat heb ik het met mijn eigen ogen gezien. Ieder idioot die werd aangenomen is naast een ervaren consultant geplaatst tegen hetzelfde uurtarief. Ondertussen krijgt diegene een salaris van 2500 bruto terwijl er op zijn opdracht 90 euro per uur staat.
Dat is wel goed cashen. Maar hey, het draait niet allemaal om geld maar om gezelligheid toch?

Ik heb het een stuk gezelliger nu ik dat uurtarief ontvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Hmm, op basis van wat hier gepost werd ging ik direct even Google aanslingeren en kwam dit tegen:

[...]

https://www.ikwordzzper.n...n/lijfrente-voor-zzp-ers/
En: https://www.zzppensioen.n...theid-en-het-zzp-pensioen

Is dat de juiste interpretatie van:

https://www.belastingdien...bij-arbeidsongeschiktheid

?

Moet er nog verder in verdiepen, maar anders klinkt op die manier zelf voorzien in arbeidsongeschiktheid wel aantrekkelijk. Ben beetje huiverig voor AOV verzekeraars. En mocht je nooit arbeidsongeschikt raken, wat hopelijk doorgaans toch de situatie is, dan heb je dat geld nog voor je oude dag. Is wel een optie die vooral interessant wordt wanneer je dichter bij je pensioen komt en de lijfrente pot groot genoeg is.
Interessant, die nieuwe regel kende ik nog niet. Niet dat mijn huidige pot mijn uitgaven tot mijn pensioenleeftijd zou dekken, maar het is een mooie mogelijkheid om - indien nodig - er eerder bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
sverzijl schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Het gaat mank omdat geen enkele detacheerder die jou voor 75 euro weg zet bij een klant, jou een salaris van 6100 bij 34-urige werkweek (of 7176 bij 40 uur) zal (kunnen) bieden. Krijg je bij een detacheerder wel een salaris van 7176 dan kan je er vanuit gaan dat het uurtarief waarvoor ze jou wegzetten (ruim) boven 100 euro ligt.
Het maakt ook uit hoe lang de opdracht duurt. Een detacheringsopdracht van meerdere jaren kent doorgaans een (flink) lager tarief dan een opdracht van 3 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
pirke schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:03:
[...]

Interessant, die nieuwe regel kende ik nog niet. Niet dat mijn huidige pot mijn uitgaven tot mijn pensioenleeftijd zou dekken, maar het is een mooie mogelijkheid om - indien nodig - er eerder bij te kunnen.
En bv. een bright pensioen is gewoon een dergelijke lijfrente pot toch?

Over lagere uurtarieven bij lange termijn: ik merk inderdaad wel een aardig verschil tussen ZZP'ers die bij mij aangeboden worden voor fulltime voor 'vast' en de tarieven die consultancy bureaus er op nahouden als ze met een team een klus bij je bedrijf komen doen.

Soms schrik ik zowel van hoe hoog het commercieel uurtarief is van een junior bij een consultancy bureau als van het commercieel uurtarief van een ervaren rot die bemiddeld wordt voor fulltime en waarvan dus nog een commissie naar de broker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-05 15:42

_Arthur

blub

Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:40:
Ik was even benieuwd naar hoe een uurloon als ZZP zich verhoud t.o.v. loondienst.
Je berekening voor je eenmanszaak klopt niet heel erg veel van :+

Berekening

-Klik voor groot-

Links input, rechts output. Berekening voor 2020.

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 25-02-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51
Minimale onkosten, wel investering maar geen vervoer? Ik heb een leaseauto plus (helaas) OV-kaart; is 10k per jaar. Werk in de randstad en woon op uurtje rijden, buiten de files.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:53:
Minimale onkosten, wel investering maar geen vervoer? Ik heb een leaseauto plus (helaas) OV-kaart; is 10k per jaar. Werk in de randstad en woon op uurtje rijden, buiten de files.
In zijn eigen berekening doet ie niet anders ;)

Natuurlijk ziet een 'echte' berekening er iets anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
pirke schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:05:
[...]

Het maakt ook uit hoe lang de opdracht duurt. Een detacheringsopdracht van meerdere jaren kent doorgaans een (flink) lager tarief dan een opdracht van 3 maanden.
Mwah, soms wellicht maar ik ken er bij mijn huidige opdrachtgever genoeg die gedetacheerd zijn voor 140-185 euro (beginner-expert vanuit Cap, TCS en Infosys) en er al zeker 4-5 jaar zitten. Dat vind ik niet bepaald een laag tarief. Toen ik 15 jaar geleden samen met een stuk of 30 anderen vanuit zelfde detacheerder bij opdrachtgever zat voor een jaar of 3 was dat ook voor 160-180 euro destijds. Kan me niet herinneren dat er ooit “kortingen” werden gegeven.

Zelf geef ik ook geen korting op mijn tarief overigens. Opdracht duurt vaak ook wel 1 jaar of langer.

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 25-02-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
_Arthur schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:38:
[...]

[Afbeelding: Berekening]

-Klik voor groot-

Natuurlijk wordt het totaal anders als je pensioeninleg niet meer meeneemt. Fout die ik daarbij dus maakte was wel dat ik geen rekening hield met een maximering van lijfrente.
Voor de rest wel wat interessante zaken zoals HRA en Eigenwoningforfait die je meeneemt, die liet ik even buiten beschouwing.
KIA was ik wel even vergeten.

Nogmaals had ik onkosten werkgever even bij ZZP er hetzelfde bij gegooid ter vergelijking met werknemer die daar geen keuze in heeft.

Zelf zou ik het ook anders regelen, zit nu te kijken naar combinatie SharedPeople en Bright Pensioen.
Daarbij dan een AOV verzekering particulier met wachttijd van 2 jaar (opgevangen door SharedPeople) en lopend tot 60 jaar (60-67 jaar fix ik dan zelf wel door sparen of eerder gebruik maken van lijfrente)

[ Voor 9% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-02-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:13

orf

Ik zou Bright pensioen nog eens vergelijken met andere aanbieders. Ik vind het duur en de fondsen zijn wat mij betreft te neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
orf schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:35:
Ik zou Bright pensioen nog eens vergelijken met andere aanbieders. Ik vind het duur en de fondsen zijn wat mij betreft te neutraal.
Welke tip jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Cleetje schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:33:
[...]

Hoewel ik pas vanaf 1 mrt officieel voor mezelf begin, heb ik al dusdanig veel uitgezocht over hoe de administratie werkt, dat ik het niet nodig vind om een accountant in te schakelen.

Mijn administratie zal nl heel eenvoudig en voorspelbaar zijn. Voor standaard kosten (waar 99% onder valt) is het puur een kwestie vd juiste categorie/grootboek kiezen. De namen zijn vaak al zo duidelijk, dat je geen twijfel hebt. Voor de wat complexere zaken kun je vaak al een hoop info vinden op internet (mn de bekende ZZP sites en site vd Belastingdienst). Denk hierbij vooral aan investeringen (bv laptop) die je niet als eenmalige kosten hoeft op te geven, maar kan uitsmeren over meerdere jaren (afschrijven). Of hoe je de kosten van een auto opneemt in je inkomstenbelasting.

Zo gebruik ik bv MoneyMonk om mn kosten alvast te administeren (ik heb mn KvK nummer al sinds februari). Dat werkt super eenvoudig dankzij hun interface (die van e-boekhouden.nl beviel me bv niet).

Maar goed, je zult zelf moeten bepalen hoe zeker je bent van je kennis en kunde op dit gebied. Sowieso raad ik aan om je hier in te verdiepen. Je bent nl altijd eindverantwoordelijke voor de administratie, ook als je het over laat aan een accountant. Je moet dus zorgen dat je het snapt. Als dat aan het begin too much is, dan kan een accountant je daar ckr bij helpen. Zo zou je bv het eerst zelf kunnen proberen en het dan laten controleren door een accountant.
Dank voor je tekst man! Dit was dus precies ook mijn gedachte, inlezen, opstart met accountant en zorgen dat ik echt alles begrijp en zo snel mogelijk zelf beheren. MoneyMonk ga ik zeker ff checken, zag deze ook al eens voorbij komen en het klinkt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
pirke schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:01:
...
Zo heb ik in mijn situatie in 2019 zo'n 130k bedrijfswinst (1600-1650 uur a 85 euro) en betaal nog geen 15k belasting. Dat is 115k netto (minus FOR reservering, lijfrente aankoop, AOV etc). Dat is nog steeds significant meer dan de 50k netto die loondienst oplevert. Ik heb dan ook een aanbod van 80k bruto (plus winstdeling, pensioeninleg, total package zo'n 100k bruto) afgeslagen, dat levert netto minder dan de helft op. En dat terwijl ik slechts 85 euro per uur vroeg vorig jaar.
Dat is zo'n 11.5% belasting, wel netjes voor Nederland. Ik zat in mijn laatste jaar zo rond de 15% maar met WBSO, elektrische auto zal het inderdaad wel rond de 10% uitkomen. Bijzonder dat dit nog kan eigenlijk, gezien hoe oninteressant loondienst of een BV in Nederland zijn. Het verbaast me niet dat de overheid zzp'ers wil aanpakken: het past gewoon niet in het Nederlandse model.

Ik heb nog gekeken naar een BV in Nederland, omdat de vennootschapsbelasting naar 16.5% is gegaan voor de eerste 200k, maar als dga hou je van een gebruikelijk loon van 4500 bruto maar iets van 2800 netto over. Voor mij totaal niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

-Klik voor groot-

Voor afschrijving heb je € 1000,- staan, ik neem aan omdat dat 1/5 van je investering van € 5000,- is. Maar als je jaarlijks € 5000,- investeert heb je natuurlijk ook jaarlijks € 5000,- afschrijving ( Natuurlijk niet in het eerste jaar, maar uiteindelijk kan je gewoon alles afschrijven natuurlijk ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 07:51
Iemand ervaring met AOV verzekering via UWV? Ik heb weinig vertrouwen in een 'normale' particuliere AOV. Zie ook uitzending van Radar.
YouTube: Radar 30-1-2017 Bij arbeidsongeschiktheid keren verzekeraars vaak ni...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 09:38
Waar is het aanvraag formulier te vinden om belasting per kwartaal te doen? Zit nu op maandelijks omdat ik wel eens te laat was, maar dat is al weer lang geleden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:08:
Voor afschrijving heb je € 1000,- staan, ik neem aan omdat dat 1/5 van je investering van € 5000,- is. Maar als je jaarlijks € 5000,- investeert heb je natuurlijk ook jaarlijks € 5000,- afschrijving ( Natuurlijk niet in het eerste jaar, maar uiteindelijk kan je gewoon alles afschrijven natuurlijk ).
Die 5000 die je hebt uitgegeven, zitten in de bedrijfskosten. En hetgeen wat je afschrijft, schrijf je over meerdere jaren af. Ik laat alleen jaar 1 zien in mijn screenshot; niet de overige jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Genestealer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:10:
Iemand ervaring met AOV verzekering via UWV? Ik heb weinig vertrouwen in een 'normale' particuliere AOV. Zie ook uitzending van Radar.
YouTube: Radar 30-1-2017 Bij arbeidsongeschiktheid keren verzekeraars vaak ni...
Geen ervaring mee, maar volgens mij was die heel duur en ben je dan nog slecht verzekerd.

Hier kan je het uitrekenen en kom je al snel op 1000 per maand
https://www.uwv.nl/partic...kering-van-uwv/index.aspx

En als je jezelf alleen voor WIA wilt verzekeren dan is het 360 per maand.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
_Arthur schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:33:
[...]

Die 5000 die je hebt uitgegeven, zitten in de bedrijfskosten. En hetgeen wat je afschrijft, schrijf je over meerdere jaren af. Ik laat alleen jaar 1 zien in mijn screenshot; niet de overige jaren.
Ja ok, mijn punt was dat het eigenlijk nog iets voordeliger is, want je hebt ook nog dingen op de balans staan die je in latere jaren af kunt schrijven zonder dat daar uitgaven tegen over staan :), je berekening klopt verder natuurlijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Cashflow en afschrijvingskosten zijn twee verschillende zaken, maar uiteindelijk relateren ze wel: je kan pas afschrijven als je eerst je cash weggegeven hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:35:
Ja ok, mijn punt was dat het eigenlijk nog iets voordeliger is, want je hebt ook nog dingen op de balans staan die je in latere jaren af kunt schrijven zonder dat daar uitgaven tegen over staan :), je berekening klopt verder natuurlijk.
Daarom dat deze berekening alleen voor het eerste jaar is en niet de vervolgjaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het UWV hanteert geen beroepsarbeid. Voor je het weet moet je als veel verdiende IT’er ergens plantsoenen gaan bijwerken. Niets mis mee, maar dan kan je woning/levensonderhoud waarschijnlijk niet mee betalen.

Nu kan je denken dat je als IT’er best veel kan hebben, maar opdrachtgevers zullen een stuk minder geïnteresseerd zijn in iemand met lichamelijke klachten. Nog even los van zaken zoals een burnout, spierziektes, gewricht klachten (in je vingers) en/of psychische klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 18:28
let erop dat je bij het UWV ook alleen kan afsluiten in de eerste 13 (dacht ik) weken na je overgang vanuit loondienst.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:54:
[...]

Het UWV hanteert geen beroepsarbeid. Voor je het weet moet je als veel verdiende IT’er ergens plantsoenen gaan bijwerken. Niets mis mee, maar dan kan je woning/levensonderhoud waarschijnlijk niet mee betalen.
Dat was voor mij de nr 1 reden om dit in ieder geval niet te doen.

Je moet het daarnaast inderdaad ook binnen 13 weken nadat je bent gestart als ZZP-er aangevraagd hebben.(https://www.uwv.nl/partic...-ben-volledig-zelfstandig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 24-05 16:28

MadEgg

Tux is lievvv

Is het gebruikelijk om zowel de broker als de eindklant in het contract te vrijwaren van aanspraken van derden in verband met het geleverde werk?

Ik vind het nogal een risico wat dat met zich meebrengt - zeker aangezien ik met een team ga werken is het niet alsof ik alles volledig in eigen hand heb.

Hebben jullie dergelijke clausules in het contract?

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zolang de aansprakelijkheid niet hoger is dan jouw verzekering is er niks aan de hand lijkt mij. Wel even goed afkaderen wat die max dan is.
Inclusief een regeltje dat als de claim niet vergoed wordt door de verzekering, jij niet persoonlijk aansprakelijk bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Die clausules heb ik ook. Eens met Fable. En als je toch met een team werkt, af en toe een collegiale review toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

In het concept staat dat ik afdoende verzekering moet hebben met een minimum van 500k€ per gebeurtenis. Ook staat er dat ik aansprakelijk ben voor alle schade en claims van derde partijen.

Is het dan een goed idee om een clausule toe te voegen die de maximale aansprakelijkheid beperkt tot het maximum van de verzekering - de genoemde 500k€?

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:43:
In het concept staat dat ik afdoende verzekering moet hebben met een minimum van 500k€ per gebeurtenis. Ook staat er dat ik aansprakelijk ben voor alle schade en claims van derde partijen.

Is het dan een goed idee om een clausule toe te voegen die de maximale aansprakelijkheid beperkt tot het maximum van de verzekering - de genoemde 500k€?
Eigenlijk zou ik derde partijen uitsluiten, dat lost jouw opdrachtgever maar op, hij kan bij jou een claim doen.

Ook moet je even in je verzekering kijken of claims van derden überhaupt wel verzekerd zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:45:
[...]
Eigenlijk zou ik derde partijen uitsluiten, dat lost jouw opdrachtgever maar op, hij kan bij jou een claim doen.
Dat was ook mijn eerste reactie maar daar stelt de broker zich behoorlijk hard in op. Volgens hen eist de eindklant een dergelijke clausule in hun contract. Overigens staat er niet zo zeer dat ik aansprakelijk ben, er staat dat ik de broker en de eindklant moet vrijwaren (indemnify - het is een Engelse broker) van deze claims. Misschien begrijp ik dat verkeerd, ik dacht dat het om hetzelfde gaat. Ik zie nu dat ik het in bovenstaande posts door elkaar gebruikt heb...
Ook moet je even in je verzekering kijken of claims van derden überhaupt wel verzekerd zijn.
Goeie, dat ga ik even navragen. Ik zal sowieso mijn verzekerd bedrag moeten ophogen - ik zat standaard op 250k€ maar de eindklant eist €500k.

[ Voor 3% gewijzigd door MadEgg op 26-02-2020 12:54 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:53:
[...]

Dat was ook mijn eerste reactie maar daar stelt de broker zich behoorlijk hard in op. Volgens hen eist de eindklant een dergelijke clausule in hun contract. Overigens staat er niet zo zeer dat ik aansprakelijk ben, er staat dat ik de broker en de eindklant moet vrijwaren (indemnify - het is een Engelse broker) van deze claims. Misschien begrijp ik dat verkeerd, ik dacht dat het om hetzelfde gaat. Ik zie nu dat ik het in bovenstaande posts door elkaar gebruikt heb...

[...]

Goeie, dat ga ik even navragen. Ik zal sowieso mijn verzekerd bedrag moeten ophogen - ik zat standaard op 250k€ maar de eindklant eist €500k.
Ik zou gewoon een andere opdracht zoeken zonder broker :) ben je meteen van dat gezeur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:55:
[...]
Ik zou gewoon een andere opdracht zoeken zonder broker :) ben je meteen van dat gezeur af.
Tja, in die luxepositie ziet ik eigenlijk niet. Na 2 maanden losse klusjes doen voor kleine bedrijven tegen gereduceerd tarief eindelijk een mooie klant gevonden, grote naam dus ook goed voor mijn CV, met een contract van 12 maanden en een goed tarief, met ook nog een zeer nette betaaltermijn (uiterlijk/contractueel binnen 14 dagen, aldus de broker doorgaans binnen 1 week). Er is mij veel aan gelegen om dit te laten slagen. Ik zit in het Noorden en hier is de vraag naar freelancers wel karig heb ik ervaren inmiddels. Zal dus nu ook een eind moeten rijden, maar graag over voor dit tarief & werkplek.

[ Voor 14% gewijzigd door MadEgg op 26-02-2020 13:01 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14
MadEgg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Tja, in die luxepositie ziet ik eigenlijk niet. Na 2 maanden losse klusjes doen voor kleine bedrijven tegen gereduceerd tarief eindelijk een mooie klant gevonden, grote naam dus ook goed voor mijn CV, met een contract van 12 maanden en een goed tarief, met ook nog een zeer nette betaaltermijn (uiterlijk/contractueel binnen 14 dagen, aldus de broker doorgaans binnen 1 week). Er is mij veel aan gelegen om dit te laten slagen. Ik zit in het Noorden en hier is de vraag naar freelancers wel karig heb ik ervaren inmiddels. Zal dus nu ook een eind moeten rijden, maar graag over voor dit tarief & werkplek.
Defensie in Den Helder is regelmatig op zoek. Of telt Den Helder niet mee als 'het Noorden' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
MadEgg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Ik heb nooit in de positie gezeten dat ik eindverantwoordelijk ben geweest voor oplevering van een (nieuw) product/dienst/etc, dus de kans dat ik ooit een claim aan mn broek krijg schat ik heel laag in. Laat staan een claim van derden die direct bij mij een claim neerlegen (ipv bij de opdrachtgever).

Foutjes maken doet iedereen, je moet het volgens mij wel heel bont maken (of bijv, moedwillig klantgegevens gaan verzamelen/verkopen bijv, of de webshop van mijn klant voor een dag lang moedwillig plat leggen, gewoon omdat het kan..) wil je een claim krijgen, zeker als je werkzaamheden in een team plaatsvindt.

Dit heeft mij jaren terug ook doen besluiten om geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten (waren toen ook nog een heel stuk duurder dan nu het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

MadEgg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:53:
[...]

Houst wel ff in de gaten of het gaat om de beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheid. Meestal gaat het nl over die laatste en die is aanzienlijk goedkoper dan de 1e. Bovendien dekken die vaak min 1 mil.

Los van welke het wordt, is het sowieso een aanrader om in je algemene voorwaarden op te nemen dat je aansprakelijk tot max het verzekerde bedrag, niet hoger. Verzekeraars eisen dat vaak heb ik begrepen, maar buiten dat voorkom je dan persoonlijke aansprakelijkheid als het hoger uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

c-nan schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:06:
[...]

Defensie in Den Helder is regelmatig op zoek. Of telt Den Helder niet mee als 'het Noorden' :)
Ik doelde meer op Groningen, Friesland, Drenthe ;) Den Helder zou ik ook doen, maar is net zo ver rijden als Utrecht, Amsterdam e.d. dus maakt vrij weinig uit.
sverzijl schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:13:
[...]
Ik heb nooit in de positie gezeten dat ik eindverantwoordelijk ben geweest voor oplevering van een (nieuw) product/dienst/etc, dus de kans dat ik ooit een claim aan mn broek krijg schat ik heel laag in. Laat staan een claim van derden die direct bij mij een claim neerlegen (ipv bij de opdrachtgever).
Het contract stelt dus nu juist dat ik de opdrachtgever ervan vrijwaar. Al vraag ik me af hoe ik dat moet zien. Wellicht til ik er te zwaar aan. Ik zou me claims van derden met name kunnen voorstellen bij het inbreuk maken op copyright, merkenrecht en dergelijke, of niet of incorrect gebruik maken van licenties. Bij mijn werkzaamheden zal dat niet snel aan de orde zijn en wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend, maar het staat me tegen.

Ik ben dus vooral even benieuwd of dit bij anderen ook in het contract staat.
Cleetje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:00:
[...]

Houst wel ff in de gaten of het gaat om de beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheid. Meestal gaat het nl over die laatste en die is aanzienlijk goedkoper dan de 1e. Bovendien dekken die vaak min 1 mil.

Los van welke het wordt, is het sowieso een aanrader om in je algemene voorwaarden op te nemen dat je aansprakelijk tot max het verzekerde bedrag, niet hoger. Verzekeraars eisen dat vaak heb ik begrepen, maar buiten dat voorkom je dan persoonlijke aansprakelijkheid als het hoger uitvalt.
Er staat bij dat het om zowel beroeps- als bedrijfsaansprakelijkheid gaat.

Bedankt voor de input allen. Ik ga er een clausule inzetten die mijn aansprakelijkheid maximeert tot het verzekerde bedrag!

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 11:34
CryptoNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:41:
Zijn er hier ook mensen die zichzelf freelancen in de vorm van online marketing? Denk aan SEO of bijvoorbeeld consultancy?
Yes hier eentje! :*) ZZP in online marketing/communicatie. Veel copywriting, projectmanagement en conceptontwikkeling. Lees hier graag mee omdat er toch behoorlijk wat raakvlak is met freelancers in het algemeen en ICT in het bijzonder, veel herkenbare situaties/vraagstukken. Ben verder zelf technisch relatief goed onderlegd (voor een niet-IT'er) en 80% van mijn klanten zit in de tech, dus ben alsnog wel redelijk thuis in de wereld van ICT'ers.

Het meest besproken vraagstuk hier, de langlopende opdrachten cq schijnzelfstandigheid en wetgeving daaromtrent, is voor mij ver weg. Kan me weinig voorstellen bij een jaar (of langer) fulltime aan dezelfde opdracht werken :+ Ik werk doorgaans uurtje factuurtje, aan doorlopende trajecten (bijv onderhoud contentstrategie of SEO) of tijdelijke projecten (klant wil nieuwe website of specifieke actie). Ik heb verschillende klanten waar ik al jaren voor werk, net zoals alle marcombedrijven dat doen lijkt me.

In welke hoek zit jij @CryptoNL?

[ Voor 7% gewijzigd door _pix op 26-02-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 19:03

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Max 200 premie voor een uitkering van max 1650 - een hoge prijs voor een uitkering op bijstandsniveau....
Naar verwachting gaat de nieuwe verzekering rond 2024 in en wordt die door UWV uitgevoerd. Alle zelfstandigen zijn tot aan de AOW-leeftijd verplicht verzekerd. Zzp’ers die al een dergelijke verzekering hebben, kunnen een vrijstelling krijgen. Hetzelfde geldt voor zelfstandigen die zich liever zelf verzekeren. Wouters verwacht dat de achterban niet tevreden zal reageren. ,,200 euro maximale premie is nogal veel en je krijgt pas een vrijstelling als je een particuliere verzekering hebt die vergelijkbaar qua hoogte is. Voor zzp’ers die het op een andere manier hebben opgelost, met spaargeld bijvoorbeeld, is niets geregeld.”

[ Voor 75% gewijzigd door Hmmbob op 26-02-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Viper® schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:00:
[...]

BV nemen met minimaal DGA salaris van 46k 8)
Telt dat wel? Ik ben er niet gerust op. Ik vind het echt bizar dat zo'n regeling tot stand kan komen met een one-size-fits-all. Prima om dit te regelen voor ZZP-ers die direct concurreren met personeel, maar niet voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:47
Hmmbob schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:02:
Max 200 premie voor een uitkering van max 1650 - een hoge prijs voor een uitkering op bijstandsniveau....
Het gedrocht van de WAZ is terug, nivelleren is een feest... :r

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[...]
Particulier verzekeren is veel voordeliger, al ben ik wel benieuwd wat ze met de uitsluitsels gaan doen.

Gelukkig ben ik zelf al verzekerd en was ik niet van plan deze op te zeggen voordat ik het risico zelf kan dragen (oftewel financieel onafhankelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zo te zien gaat het pas in 2024 in en als je al een AOV hebt ben je hiervan waarschijnlijk vrijgesteld. Ik kies liever mijn eigen AOV dan dat ik er een opgedrongen krijg.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 07:51
Toevallig dat ik er vandaag mee bezig was. Ik besluit er nog geen te nemen eerste jaar. Mijn vrouw kan eventueel alles financieel dragen als het moet. Na eerste jaar broodfonds met AOV vanaf 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Genestealer schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:40:
[...]

Toevallig dat ik er vandaag mee bezig was. Ik besluit er nog geen te nemen eerste jaar. Mijn vrouw kan eventueel alles financieel dragen als het moet. Na eerste jaar broodfonds met AOV vanaf 2 jaar.
En dit is een voorbeeld van een risicoafweging die een ondernemer doet, en waar een ondernemer de vrijheid moet houden.

Ik snap wel waar dit vandaan komt, want laten we eerlijk zijn en erkennen dat het in onze branche (vanwege tarieven en soort werk) minder een probleem is om zelf een AOV af te sluiten, maar dat dat voor alle ZZP bouwvakkers een stuk moeilijker lijkt te zijn. Dit voorstel richt zich volgens mij daar op, maar heeft een behoorlijke"bijvangst".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:47
MadEgg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:39:
Ik kies liever mijn eigen AOV dan dat ik er een opgedrongen krijg.
Als verzekeraars een beetje slim zijn komen ze tzt met een speciale AOV met betere dekking voor hetzelfde tarief.

Door de inkomensafhankelijke premie zullen zelfstandigen met 1,5x modaal of meer de hoofdprijs betalen. Gelukkig hebben we de zelfstandigenaftrek nog, ow wacht... :X

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Voor mij de goedkoopste AOV, 1 jaar wachttijd en alles 'op het minimum', zit rond de 73euro per maand voor 20.000,- uitkering na het eerste jaar (Minimaal 80% arbeidsongeschikt Rubriek B ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
FD: Om het betaalbaar te houden wordt de uitkering voor zzp'ers soberder dan voor werknemers: maximaal €1650 per maand bruto. De premie van de nieuwe verzekering wordt inkomensafhankelijk, maar van naar verwachting tussen €80 tot €130 netto.
Ik betaal 125 euro voor mijn Broodfonds voor 2500 (edit: netto) dekking per maand, max 2jr. En dan noemen ze zich sociale partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

[...]
Als ze premiedifferentiatie per sector doen dan zal die premie (net zoals bij de tegenhanger in loondienst) wel wat meevallen voor onze sector.

En natuurlijk zal elke verzekering die geen acceptatiecriteria als je gezond bent duurder zijn dan een alternatief met…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Het stomme is dat als je 10 miljoen op de bank hebt, je jezelf nog steeds verplicht moet verzekeren. Wat een onzin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:18

dr.lowtune

Deugt niet

Hoeveel inspraak hebben zelfstandigen in dit gedrocht gehad? Volgens mij helemaal niks. Maar het is duidelijk, we hebben er in de "stichting van de arbeid" een aartsvijand bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De gezonde mensen gaan ZZP-en en de zieken blijven in loondienst, dan valt het collectief weg en komen ze daar dus geld tekort. Dat gaan ze op deze manier nu oplossen.

Ik vind het wel handig, omdat ik nergens een volledige verzekering kon krijgen. De enige optie was om heel wat dingen van de lijst te schrappen, maar de premie zakte niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 26-02-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In principe is het huidige aanbod niet anders dan het “vrijwillig verzekeren” wat de UWV nu al bied voor zelfstandige die 13 weken geleden nog in loondienst waren. Voor de onderkant van de markt is het goed dat het verplicht wordt. Hierdoor zal de “race to the bottom” niet ten koste gaan van zekerheid.

Voor de vermogende zelfstandige is het misschien wat minder eerlijk, maar die zullen niet wakker liggen van €200 p/m of waarschijnlijk zelfs de helft als je gezond bent en een vergelijkbaar pakket particulier afsluit.

Als 30er betaal ik 130 p/m (nu nog 40% korting) voor een indexerende 45.000 per jaar voor beroepsarbeid met 60 wachtdagen die vanaf 25% AO naar ratio uitkeert. Geen vetpot, maar genoeg om niet gedwongen te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu.nl heeft het over een premie van 200 voor een uitkering van 1650, factor 1:8.25. Met een eigenrisicoperiode van 1 jaar.

Volgens mij betaal ik nu een factor van slechts 1:15, bovendien met een eigenrisicoperiode van slechts 30 dagen.

Het zou fair zijn om het toptarief IB wat verder te verlagen. Deze voorgestelde verzekering is namelijk een vorm van inkomensnivellering, iets dat principieel buiten scope valt van verzekeringen en dus moet workden gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
pirke schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:19:
Het stomme is dat als je 10 miljoen op de bank hebt, je jezelf nog steeds verplicht moet verzekeren. Wat een onzin.
Dat is bij een auto of ziekte kosten verzekering toch het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 16:41
GrooV schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:52:
[...]

Dat is bij een auto of ziekte kosten verzekering toch het zelfde?
Ziektekosten -> Ja, Auto -> Nee. Je kunt kiezen om geen auto te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Deveon schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:32:
In principe is het huidige aanbod niet anders dan het “vrijwillig verzekeren” wat de UWV nu al bied voor zelfstandige die 13 weken geleden nog in loondienst waren. Voor de onderkant van de markt is het goed dat het verplicht wordt. Hierdoor zal de “race to the bottom” niet ten koste gaan van zekerheid.

Voor de vermogende zelfstandige is het misschien wat minder eerlijk, maar die zullen niet wakker liggen van €200 p/m of waarschijnlijk zelfs de helft als je gezond bent en een vergelijkbaar pakket particulier afsluit.

Als 30er betaal ik 130 p/m (nu nog 40% korting) voor een indexerende 45.000 per jaar voor beroepsarbeid met 60 wachtdagen die vanaf 25% AO naar ratio uitkeert. Geen vetpot, maar genoeg om niet gedwongen te verhuizen.
Houdt er rekening mee dat je vrijstelling kan aanvragen als je al een eigen AOV hebt geregeld. Als ik het goed lees, moet je dan wel minimaal dezelfde dekking hebben, maar dan kun je ongetwijfeld nog besparen op de maandlasten en/of betere voorwaarden krijgen bij een particuliere partij. Bij de UWV wordt er namelijk niet gekeken naar ongeschiktheid voor passend werk, maar simpelweg of je ongeschikt bent voor elk willekeurig soort werk.

Kortom: voor de vermogende ZZPer zal het al snel aantrekkelijker worden om gewoon zelf een AOV af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hmm ook wel interessant om zelf te beleggen bij De Giro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cleetje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:04:
[...]

Houdt er rekening mee dat je vrijstelling kan aanvragen als je al een eigen AOV hebt geregeld. Als ik het goed lees, moet je dan wel minimaal dezelfde dekking hebben, maar dan kun je ongetwijfeld nog besparen op de maandlasten en/of betere voorwaarden krijgen bij een particuliere partij. Bij de UWV wordt er namelijk niet gekeken naar ongeschiktheid voor passend werk, maar simpelweg of je ongeschikt bent voor elk willekeurig soort werk.

Kortom: voor de vermogende ZZPer zal het al snel aantrekkelijker worden om gewoon zelf een AOV af te sluiten.
Daar zou ik erg blij mee zijn. Ervaring van mensen in mijn omgeving met het UWV was een van de redenen om zzp-er te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Cleetje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:04:
[...]
Zo lang je op je gezondheidsverklaring overal “nee” in kan vullen, ja. Helaas hebben de meeste die luxe niet en als de verzekeraar dat uitsluit val je terug op het UWV (want minimaal zelfde dekking) of zal de verzekeraar forse meerprijzen rekenen.

Bij mij vond Achmea ook dat er een uitsluitsel in moest en op basis van identieke informatie gelukkig bij Klaverblad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet of de meesten die luxe niet hebben. In mijn beleving zijn de meeste dertigers en veertigers vrij gezond, en zal het aantal uitsluitingen wel meevallen.

Het is wel belangrijk om zo'n AOV meteen te regelen als je begint met zzp-en. Er is een kans dat je gaandeweg iets chronisch oploopt. Dan is overstappen naar een betere deal niet meer mogelijk, maar heb je tenminste wel al een dekking. Wie de AOV tien of 20 jaar voor zich uit schuift, zou in de knel kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vrij gezond is niet genoeg, je moet volledig gezond zijn. 5 miljoen Nederlanders lopen rond met een chronische aandoening volgens Wikipedia en daar zitten aandoeningen zoals ADHD (kom je nooit meer vanaf) waarschijnlijk niet eens bij. In het team waar ik nu zit heeft iedereen wel “iets”, jong en oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ik weet niet of gezondheidsverklaring hetzelfde is als bij ORV maar dat vond ik iig de grootste kul om in te vullen. Of je ooit in je leven ook maar eens een klacht aan iets hebt gehad is dan de vraagstelling. Zegt niets over je actuele gezondheid.

Als je ooit niet lekker in je vel zat en verschillende dingen hebt laten onderzoeken kan je eigenlijk groot deel al niet met Nee beantwoorden, ookal was de uitkomst van alles dat je gezond bent. En dat zonder enige transparantie over de gevolgen als je ergens Ja aanvinkt.

En omdat veel van die vragen zo dubbel zijn heb je geen idee of je het goed invult. En dan mag je nabestaande of in geval van AOV jijzelf daar pas eens achterkomen als het zo ver is.

Ik vind het absurd dat je iemand dertig jaar in ongewis laat of je 'm gaat weigeren op basis van gegevens van dertig jaar eerder.

Laat ze NU bij aanmelding definitief besluiten of je eerlijk bent geweest ja of nee en dat ze dan gewoon garant staan. Medische test? Prima, kom maar op. Maar naai me niet dertig jaar later op een vormfout.

• sverzijl
pirke schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:19:
Daar baal ik ook van, ik was van plan om over een jaar of 3 mijn aov op te zeggen omdat ik dan genoeg vermogen heb om dit risico zelf te dragen (geen 10 miljoen overigens;). Dat kan dus niet op deze manier.
Kan dan hooguit m’n AOV premie verlagen door lagere uitkering (1600/maand minimum?) waardoor ik misschien nog 100 euro/maand betaal ipv 230 nu.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 23:31
Duurde even, maar de eerste klus is binnengehaald! Mag een behuizing voor een lcd scherm ontwerpen. Dit moet passen bij een bestaand ontwerp/product en daar op te monteren zijn. Na goedkeuring design mag ik ook 2 stuks gaan laten maken :)

Heb de facturatie opgesplitst in een design project en een productie project. Voor de laatste moet nog een passende prijs/kwaliteit verhouding worden gezocht waar we nog niet over uit zijn.

Spannend en een leuk werkje vind ik!

[ Voor 25% gewijzigd door Schuey op 27-02-2020 07:53 ]

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 13:32
Waar ik van baal met de (mogelijk*) verplichte AOV, is dat het vooral voor starters een extra kosten is die vaak niet uit komt in het begin.

Ik heb bewust gekozen om het nu nog niet te doen omdat ik het eerste jaar niet aan die extra kosten vast wil zitten. Zodra ik mijn buffer zo heb dat ik het eerste jaar makkelijk door kan komen zonder inkomen, ga ik mijn AOV regelen. Zoals eerder gezegt, is dit voor mij onderdeel van het ondernemers risico.

Dat ik me dan verplicht moet verzekeren vanaf dag 1, Waarbij er hoogstwaarschijnlijk gelijk uitsluitsel word gemaakt voor hetgeen waar je hoogst waarschijnlijk aan onderuit kan gaan, denkende aan dingen waar je in het verleden al eens last van hebt gehad.

Ik snap het hele idee hierachter dan ook moeilijk en kan het volgens mij makkelijker door het AOV van het UWV uit te breiden en die 13 weken grens eraf te halen. De mensen in het ondersegment kunnen hier dan gebruik van maken wanneer ze willen. Je gaat dan vanuit de overheid de concurentie aan met de commerciele AOV-verzekeraars, en geeft iedereen nogsteeds een vrije keuze.
ZZPers vragen volgens mij helemaal niet om "veprlichtingen" vanuit de overheid, maar voor een goedkoper alternatief.

Owja, deze vind ik nog het meest absurd:
Alle zelfstandigen zijn tot aan de AOW-leeftijd verplicht verzekerd.
Dus, als ik met mijn 50ste genoeg gespaard heb om niet meer te hoeven werken, moet ik nog 27 jaar door betalen voor aan ARBEID ongeschiktheids verzekering, terwijl ik mijn KVK alleen aanhoud voor die 4 uurtjes dat ik ome willem nog even help met zijn IT? Of omdat al mijn geld in een BV Zit en ik mijzelf maandelijks uit keer?
Volgens mij, zitten er nog iets te veel "maren" aan dit hele verhaal.

*) mogelijk omdat dit een advies is waar ze het nu over eens zijn; de kamer moet er nog over stemmen

[ Voor 16% gewijzigd door BennyV op 27-02-2020 09:14 ]

• Deveon
  • Niet online
@BennyV Als jij als starter al zorgen maakt om de kosten van de AOV en daarom een jaartje uitstelt, wat denk je dan dat een pakketbezorger of vrachtwagenchauffeur gaat doen? Die stellen het elk jaar een jaartje uit omdat ze simpelweg niet voldoende overhouden en de concurrent die geen AOV heeft zijn diensten goedkoper kan aanbieden en weg loopt met het werk. Voor de onderkant van de markt is de AOV geen keuze. Dit advies zet een rem op de “race to the bottom”.

Als je het mij vraagt is dit een beter alternatief dan een minimumuurloon omdat het gemakkelijker te hanteren is.

De afbouw van de aftrekposten gaat ons IT’ers veel harder raken.

• BennyV
@Deveon Ik had het niet over zorgen ;-) Ik had het over keuze!
Ik kies er voor om het eerste jaar het geld op mijn rekening te zetten.
Zo zal een startende aannemer er voor kiezen het geld in gereedschap te stoppen.
Zo zal een Pakketbezorger er voor kiezen het geld in een bedrijfsbus te stoppen.
etc etc.

Dan hebben we het over KEUZE's.

Zoals ik al typte, denk ik dat de markt er veel meer baat bij heeft wanneer de UWV een eerlijke concurentie positive inneemt voor de "onderkant", Dan dat we dingen verplicht maken. Nog even en we worden tot Pensioen verplicht… Gaat onze opdrachtgevers hier een bijdrage voor moeten doen… En dan zijn we nog meer in verkapt dienstverband dan dat we al zitten, geregeld door onze eigen overheid die dit juist tegen wilt gaan.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@BennyV voor die 4 uur die je Ome Willem nog wil helpen zal je niet aangemerkt worden als ondernemer voor zowel de inkomstenbelasting als de BTW, dus ik denk dat je dan wel vrijstelling kan maken. Het lijkt me niet dat je dan tegengewerkt gaat worden om te rentenieren.

Op zich vind ik de verplichting van een AOV nog niet eens zo gek, zo lang de keuze er maar wel blijft naar de invulling daarvan.

Een betaalbare (inkomensafhankelijke) AOV van het UWV voor de onderkant van de markt, maar wel vrije keuze voor een alternatief voor andere aanbieders. Of andere oplossingen - als jij hard kunt maken dat je lijfrente voldoende AOV is, of nog iets heel anders, zou dat ook goedgekeurd moeten worden.

Daarbij zou ook best gekeken mogen worden naar de acceptatiecriteria. We hebben in Nederland een basispakket voor de zorgverzekering waarbij verzekeraars verplicht zijn om iedereen aan te nemen. Als een dergelijke constructie ook voor AOV wordt ingevoerd dan zijn we een heel eind denk ik.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 09:27
Daarnaast vind ik het ook best onbegrijpelijk om niet direct een AOV te regelen omwille het opzetten van een buffer of die 300 bruto in de maand echt een grote impact heeft op de IT freelancers. Daarnaast neem je een bewust groot risico, want waarom kan er in het 1e jaar niets gebeuren?

• BiLLY_daKid
Ze hadden ook een model kunnen bedenken zoals met de ziektenkosten verzekering, een basismodel voor aov met verplichte acceptatie en aanvullende laag met opties. Dan hadden bestaande verzekeraars hun bestaande administraties kunnen gebruiken.

Nu gaat het UWV een noeuwe administratie inrichten voor veel geld en wordt er weer een ambtenaren-apparaat ingericht. Bij de CBR is te zien hoe goed deze trajecten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Hankie0412 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:16:
Daarnaast vind ik het ook best onbegrijpelijk om niet direct een AOV te regelen omwille het opzetten van een buffer of die 300 bruto in de maand echt een grote impact heeft op de IT freelancers. Daarnaast neem je een bewust groot risico, want waarom kan er in het 1e jaar niets gebeuren?
Zonder dat het eigenlijk op mijn person zou moeten gelden, want zoals eerder gezegt gaat het me puur om het feit dat de keuze word ontnomen, toch even mijn redenatie:

Omdat mijn afweging, heel bazaal, is dat wanneer mij iets gebeurd waardoor ik niet meer kan werken, ik ook niet in mijn appartement op 3 hoog kan blijven wonen. Ik terug ga naar mijn ouders en voor de 80K Die mijn huis aan meerwaarde heeft een behoorlijke tijd kan herstellen.
Als ik zo ver naar de klote ben dat ik na 4 jaar dat geld op heb gemaakt en nog niet terug aan het werk kan, is er wel meer aan de hand met me. Ik heb dan ook genoegen aan een bijstand.

Dit is een risico/impact welke ik heb gemaakt op mijn huidige situatie, welke afdoende is.
HIermee is het dus MIJN keuze als ondernemer, welke voor iedereen anders is. Zodra mijn situatie veranderd zal mijn keuze ook veranderen (ouders overleiden waardoor ik niet terugkan… ouders verhuizen waardoor gebrek aan ruimte… Relatie, kinderen, etc etc.

HIer kan je het niet mee eens zijn, dat is JOUW keuze ;-)

En daar ligt bij mij dan ook de grootste nadruk, het moeten keuzes blijven. Prima dat ze de onderkant willen beschermen, maar hier moeten andere dingen voor te verzinnen zijn. Zelf zou ik veel meer zien in een regel welke de bedrijven aanpakken die misbruik maakt van die onderkant… in plaats van de mensen straffen welke gedwongen worden in de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
BiLLY_daKid schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:57:
[...]

Ik betaal 125 euro voor mijn Broodfonds voor 2500 (edit: netto) dekking per maand, max 2jr. En dan noemen ze zich sociale partners.
Maar broodfonds is geen AOV. AOV dekt levenslang tot aan pensioen, broodfonds maar 2 jaar. Appels en peren.

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 27-02-2020 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-05 22:17
sverzijl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:37:
[...]

Daar baal ik ook van, ik was van plan om over een jaar of 3 mijn aov op te zeggen omdat ik dan genoeg vermogen heb om dit risico zelf te dragen (geen 10 miljoen overigens;). Dat kan dus niet op deze manier.
Kan dan hooguit m’n AOV premie verlagen door lagere uitkering (1600/maand minimum?) waardoor ik misschien nog 100 euro/maand betaal ipv 230 nu.
Echt een schande is dit inderdaad. Ik bouw waarde op door mijn klantenportefeuille te vergroten en te verjongen middels actieve acquisitie. Dit noem ik gewoon ondernemen waarvoor ik een ondernemersrisico durf te dragen. Mijn vrouw heeft daarnaast een goede baan en kan onze lasten makkelijk alleen dragen als er iets met mij gebeurt. Wat is er mis met onze politici als we van dit item een politieke hetze maken zonder enige nuance. Nu heb ik een prima AOV, maar ik kan op mijn 50e prima aantonen dat ik geen AOV meer nodig zal hebben als mijn onderneming blijft bestaan op deze manier (hypotheek vrij, waard in mijn bedrijf, spaargeld etc.)

[ Voor 4% gewijzigd door mauwz op 27-02-2020 11:20 ]

• Hertog_Martin
edit: nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Hertog_Martin op 27-02-2020 14:42 ]

• Hertog_Martin
[...]

-Klik voor groot-

Hoe ga je trouwens de MKB-winstvrijstelling in deze sheet verwerken nu ie afgebouwd wordt?
En klopt het wel dat je de afschrijvingen overige investeringen weer optelt bij je cashflow? Je hebt in de calculaties daarvoor toch al een belastingvoordeel op die afschrijving verrekend?

[ Voor 17% gewijzigd door Hertog_Martin op 27-02-2020 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:47:
[...]

Hoe ga je trouwens de MKB-winstvrijstelling in deze sheet verwerken nu ie afgebouwd wordt?
sheet aanpassen :)

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-05 21:56

bord4kop

maximaal 100KB!

Boete voor te laat betalen omzetbelasting.

Doe altijd direct mijn aangifte einde kwartaal en kreeg afgelopen jaar daarna iedere keer netjes de acceptgiro thuis.

Maar nu dus direct een boete. Ik heb ik die 1e brief nooit gehad!

Heb afgelopen maand nog wel een paar keer ingelogd om te kijken of mijn aangifte wel aangekomen was in het portaal. Daar stond alles goed. Geen optie om te betalen.

a. heb ik iets fout gedaan?

b. Heeft het zin om bezwaar te maken?

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
Ja, bezwaar maken heeft zin; Vooral als het je eerste keer is willen ze hem nog wel terugdraaien.

[ Voor 7% gewijzigd door BennyV op 27-02-2020 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Vreemd ja, ik heb 2x een 'foei-brief' gehad (met 2 jaar ertussen), maar nooit een boete, zeker niet direct bij eerste keer te laat betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Het ging steeds om kleine bedragen maar in de 9 jaar dat ik low-key heb geZZP't heb ik tientallen malen bezwaar gemaakt bij de belastingdienst voor boetes en inschattingen van de aanslag. Aangezien ik gewoon in loondienst was schoot de aangifte omzetbelasting er vaak bij in :+ Nu ging het wel vrijwel altijd om (bijna)-nihil aangiftes (met dank aan de KOR), misschien maakt dat ze wat soepeler. Maar elke boete is kwijtgescholden, behalve toen ik voor het derde kwartaal achtereenvolgens twee weken te laat was met aangifte doen. O-)

Dus ja, ik zou zeker bezwaar maken. Het foei-gehalte van de boetes van de belastingdienst is gewoon erg hoog.

Tja

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
bord4kop schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:57:
Doe altijd direct mijn aangifte einde kwartaal en kreeg afgelopen jaar daarna iedere keer netjes de acceptgiro thuis.
Krijg je dan een acceptgiro thuis? Ik maak het altijd direct over met het betalingskenmerk dat bij de bevestiging van de aangifte staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Woy schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:05:
Krijg je dan een acceptgiro thuis? Ik maak het altijd direct over met het betalingskenmerk dat bij de bevestiging van de aangifte staat.
Idem hier. Nog nooit een acceptgiro oid gehad. Direct betalen na aangifte met het betalingskenmerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Heb mijn aangifte nog eens geopend en zie nu ook betalingskenmerk.. 8)7

Kreeg altijd wel een brief + acceptgiro.

Les voor volgende keer! Ik doe het wel gewoon allemaal in een keer, kan het ook niet misgaan!

| Security Management |

• Hertog_Martin
bord4kop schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:57:
Boete voor te laat betalen omzetbelasting.

Maar nu dus direct een boete. Ik heb ik die 1e brief nooit gehad!

Heb afgelopen maand nog wel een paar keer ingelogd om te kijken of mijn aangifte wel aangekomen was in het portaal. Daar stond alles goed. Geen optie om te betalen.

a. heb ik iets fout gedaan?

b. Heeft het zin om bezwaar te maken?
Hmm ik heb dispuut met motorrijtuigenbelasting, kreeg nooit de eerste factuur, herinnering direct een boete er bij.

Bleek dat ze eerste facturen via Sandd versturen en herinneringen via Post NL. Na navraag in de buurt bleken er wel meer mensen post van Sandd te missen. Wellicht heeft het daar mee te maken. Sandd is inmiddels overgenomen, maar ik vind het ook verantwoordelijkheid van de belastingdienst om te zorgen dat ze met goede postpartners werken.

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Ja, mee eens! Is niet mijn fout maar mag wel >€200,- boete aftikken :(

Volgens de belastingdienst site krijg je zelfs nog een herinnering.. Nooit wat gezien.

En leuker kunnen we het niet maken, maar ook niet makkelijker. Want wat blijkt?
Bezwaar maken doe je via een formulier dat exclusief op oude ondernemers portaal staat. Echter nooit gebruik gemaakt van dat portal; dus geen inlog..

En dus moet je moet dan de belastingfoon bellen..

"De wachttijd bedraagt op dit moment meer dan 10 minuten.. "

-O-

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@bord4kop Het is makkelijk om een inlog aan te vragen of om 10 minuten in de wacht te hangen, maar leuk is het niet. Precies volgens hun slogan _O-

• Hertog_Martin
Haha, was dus even nieuwsgierig naar het hoe.
Wordt er niet eenvoudiger op met verschillende percentages op verschillende delen.

• pirke
Hertog_Martin schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:23:
[...]

Haha, was dus even nieuwsgierig naar het hoe.
Wordt er niet eenvoudiger op met verschillende percentages op verschillende delen.
Helemaal als je de volgorde van aftrek niet kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

bord4kop schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:01:
Ja, mee eens! Is niet mijn fout maar mag wel >€200,- boete aftikken :(
*Moraalriddermodus aan* jij bent er zelf verantwoordelijk voor dat het te betalen bedrag op tijd bij de Belastingdienst binnen is.

Bezwaar maken met de argumenten die je hier geeft; nee heb je, ja kan je krijgen.

• Hertog_Martin
pirke schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Helemaal als je de volgorde van aftrek niet kent.
Bedoel je daarmee tevens dat zijn sheet niet volledig daarin is?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-05 18:09
Iemand met deze partij bekend: https://www.zpzaken.nl/fb-nieuwjaarsactie

Klinkt als een mooi en scherp aanbod (ikzelf werk in de techniek).

2 weken geleden gemaild met een vraag, en men zou terugbellen maar niets gehoord... Niet direct overtuigend maar kan ook zijn dat ze omkomen in de aanmeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-05 18:30
_pix schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:27:
[...]

Yes hier eentje! :*) ZZP in online marketing/communicatie. Veel copywriting, projectmanagement en conceptontwikkeling. Lees hier graag mee omdat er toch behoorlijk wat raakvlak is met freelancers in het algemeen en ICT in het bijzonder, veel herkenbare situaties/vraagstukken. Ben verder zelf technisch relatief goed onderlegd (voor een niet-IT'er) en 80% van mijn klanten zit in de tech, dus ben alsnog wel redelijk thuis in de wereld van ICT'ers.

Het meest besproken vraagstuk hier, de langlopende opdrachten cq schijnzelfstandigheid en wetgeving daaromtrent, is voor mij ver weg. Kan me weinig voorstellen bij een jaar (of langer) fulltime aan dezelfde opdracht werken :+ Ik werk doorgaans uurtje factuurtje, aan doorlopende trajecten (bijv onderhoud contentstrategie of SEO) of tijdelijke projecten (klant wil nieuwe website of specifieke actie). Ik heb verschillende klanten waar ik al jaren voor werk, net zoals alle marcombedrijven dat doen lijkt me.

In welke hoek zit jij @CryptoNL?
Ik stuur je even een DM :) Praat wat makkelijker 8)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:05:
Iemand met deze partij bekend: https://www.zpzaken.nl/fb-nieuwjaarsactie

Klinkt als een mooi en scherp aanbod (ikzelf werk in de techniek).

2 weken geleden gemaild met een vraag, en men zou terugbellen maar niets gehoord... Niet direct overtuigend maar kan ook zijn dat ze omkomen in de aanmeldingen?
Daar ben in ook verzekerd en ze maken gebruik van Hiscox. Contact via de mail ging bij mij ook moeizaam, maar je kan ze het beste even bellen.
Pagina: 1 ... 142 ... 628 Laatste