Maar hoe zit het dan met verblijfplaats (niet kvk adres) naar opdrachtgever?Deveon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:54:
[...]
Klopt, vanuit je verblijfplaats naar het kantoor (KvK). Echter bij mij is beide hetzelfde adres dus heb ik geen woon-werkverkeer.
[...]
"Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer."Khayma schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:57:
[...]
Maar hoe zit het dan met verblijfplaats (niet kvk adres) naar opdrachtgever?
Voor privé auto's ook niet als je BTW correctie toepast, maar dat is veel minder interessant omdat je de BTW op aanschaf niet terug kan vragen en voor 19ct/km toch al een registratie bij moet houden. Voor de BTW hoef je enkel de begin en eindstanden toe te voegen.pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:54:
[...]
[...]
Ah, ik zat met de correctie voor prive kilometers in een zakelijke auto in m'n hoofd: daarvoor is geen sluitende kilometerregistratie noodzakelijk:
https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/
[...]
Correct me if I'm wrong...
[ Voor 43% gewijzigd door Deveon op 19-02-2020 13:06 ]
Dat vind ik een heel ander verhaal. Als het gaat om belastingkortingen; tja, trek dat voor mijn part recht. Maar dat is m.i. compleet iets anders dan mensen verbieden 'hetzelfde' werk als zelfstandige te doen.Ernemmer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:31:
De belastingkortingen zijn er voor ondernemers, zodat ze iets kunnen opstarten en uitbouwen en werkgelegenheid creëren op de lange termijn en niet om verkapt over de eerste 25k inkomsten* geen belasting te hoeven betalen.
https://niels.nu
Heb je een boekhoudpakket? Bijvoorbeeld Moneymonk (een van de velen) heeft standaard al een rittenmodule waarmee je dit bij kan houden - misschien jouw pakket ook.the-edge schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:01:
[...]
Doe je het volgens de richtlijnen van de BD?
[...]
Ik ben hier namelijk zelf niet zo goed in, en ik ben bang dat ik bij een controle de discussie ga krijgen die ik niet wil.
Bij mij is het niet altijd dezelfde rit, het komt ook voor dat ik naar meerdere klanten ga op 1 dag.
Ik ben het met je eens dat het wellicht overdreven is, komt een beetje over 'als het braafste jongetje van de klas'.
Sometimes you need to plan for coincidence
Volgens mij wordt het niemand verboden, ze zijn dan alleen geen ondernemers en mogen dan ook niet als zodanig aangifte doen. Winst uit overige werkzaamheden mag altijd.Hydra schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:06:
[...]
Dat vind ik een heel ander verhaal. Als het gaat om belastingkortingen; tja, trek dat voor mijn part recht. Maar dat is m.i. compleet iets anders dan mensen verbieden 'hetzelfde' werk als zelfstandige te doen.
Nee, dat kan alleen als er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Als er een verkapt dienstverband is moet de opdrachtgever namelijk alsnog loonbelastingen en premies betalen.Ernemmer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:12:
[...]
Volgens mij wordt het niemand verboden, ze zijn dan alleen geen ondernemers en mogen dan ook niet als zodanig aangifte doen. Winst uit overige werkzaamheden mag altijd.
Ik gebruik Moneybird en bij mijn weten heeft men geen rittenmodule.Hmmbob schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:11:
[...]
Heb je een boekhoudpakket? Bijvoorbeeld Moneymonk (een van de velen) heeft standaard al een rittenmodule waarmee je dit bij kan houden - misschien jouw pakket ook.
Bij Routevision kost een rittenregistratie bijna 3 tientjes per maand, als ik zo weinig ritten als zakelijk kan markeren, dan haal ik deze kosten er niet hard genoeg uit voor mijn gevoel.
Ik denk toch dat ik de keutel intrek en een andere manier van registratie ga toepassen. Zelfbouw?
Ik heb gewoon een excel sheet. lekker simpel. En die moet ik toch al vullen voor de 19cent per km declaratie.the-edge schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:37:
[...]
Ik gebruik Moneybird en bij mijn weten heeft men geen rittenmodule.
Bij Routevision kost een rittenregistratie bijna 3 tientjes per maand, als ik zo weinig ritten als zakelijk kan markeren, dan haal ik deze kosten er niet hard genoeg uit voor mijn gevoel.
Ik denk toch dat ik de keutel intrek en een andere manier van registratie ga toepassen. Zelfbouw?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Hmm kan het niet nog eenvoudiger door alleen zakelijke ritten bij te houden en km stand alleen 1 januari en 31 december en daar dan de zakelijke kilometers van af te trekken?Deveon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:24:
[...]
Dat is niet wat op de site van de Belastingdienst staat. Zelf houd ik een “creatieve” rit registratie bij waarbij gaten tussen de zakelijke eindstand van de ene rit en beginstand van de volgende zakelijke rit als privé rit wordt omschreven zonder de bestemmingen te benoemen.
Om nou elke keer als je in de auto stapt de stand te registreren..
Valt ook wel mee, gebruik RouteReg app hiervoor (ik moet wel een sluitende km registratie bijhouden vanwege geen prive gebruik). Bij uitstappen even app starten en op GPS locatie icoontje drukken en ik ben klaar. (tenzij ik niet de kortste route heb genomen, dan moet ik soms nog even een +1km doen:)Hertog_Martin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Hmm kan het niet nog eenvoudiger door alleen zakelijke ritten bij te houden en km stand alleen 1 januari en 31 december en daar dan de zakelijke kilometers van af te trekken?
Voor BTW correctie privé gebruik zakelijke auto is dat wel hoe ik het doe. Ik registreer alle de dagen, bestemmingen en afstanden van de zakelijke ritten, de rest is privé en registreer ik niet. En dan inderdaad KM stand 1 jan t/m 31 dec om de verhoudiging te berekenen. Voor de afstanden pak ik gewoon de kortste route volgens google maps. In praktijk rij ik nog wel eens een stukje om natuurlijk, maar dat valt dan maar onder prive km'sHertog_Martin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Hmm kan het niet nog eenvoudiger door alleen zakelijke ritten bij te houden en km stand alleen 1 januari en 31 december en daar dan de zakelijke kilometers van af te trekken?
[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 19-02-2020 14:41 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Zijn er hier ook mensen die zichzelf freelancen in de vorm van online marketing? Denk aan SEO of bijvoorbeeld consultancy?
Dat is weer een 2e horde om te nemen en daar zijn ze nu dus lekker over aan het brainstormen, hoe ze dat moeten gaat toepassen, want de wet DBA is afgeschaft.Hielko schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:17:
[...]
Nee, dat kan alleen als er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Als er een verkapt dienstverband is moet de opdrachtgever namelijk alsnog loonbelastingen en premies betalen.
Maar de criteria voor ondernemerschap ( https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting ) en de criteria voor een dienstverband ( http://www.wetrecht.nl/wa...-een-arbeidsovereenkomst/ ) zijn compleet anders en hebben niks met elkaar te maken.
[ Voor 27% gewijzigd door Ernemmer op 19-02-2020 15:22 ]
Dat is zeker eenvoudiger, echter zoals te lezen hier mag dat niet: the-edge in "Het freelance ICT-ers discussie topic"Hertog_Martin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Daarom hanteer ik zelf fictieve(/creatieve) begin en eindstanden die in de buurt van de realisteit liggen zodat de verloop in het jaar inzichtelijk is. Het zal de inspecteur wel erg veel moeite kosten om het tegendeel aannemelijk te maken, behalve als hij merkt dat er nooit een afrondingsverschil in de registratie zit.
Zo doe ik het ook. Maar ja ik heb ook nog geen controle gehad...Hertog_Martin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Ik heb zelf bewust de duurste optie gekozen, omdat ik helemaal geen zin heb om een rittenadministratie bij te houden of potentieel gezeik te krijgen bij een controle. Ik tik gewoon het btw forfait af en klaar.
De 1,5% over catalogusprijs bedoel je?Kwistnix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:31:
Ik heb zelf bewust de duurste optie gekozen, omdat ik helemaal geen zin heb om een rittenadministratie bij te houden of potentieel gezeik te krijgen bij een controle. Ik tik gewoon het btw forfait af en klaar.
Ik denk dat ik ook enkel zakelijk ga bijhouden voor de vergoeding van 19ct/km en voor de btw de 1,5% betaal.
Ik houd zelf ook 19cent aan en noteer alleen de zakelijke km's en geef deze door aan mijn boekhouder.
Echter vraag ik me wel af of ik dat bedrag per se moet overmaken naar mijn prive rekening?
Echter vraag ik me wel af of ik dat bedrag per se moet overmaken naar mijn prive rekening?
Maakt weinig uit, einde van het jaar trek je het bedrag van de winst af en dan is het prive geworden. Waar je dit bedrag dan parkeert mag je zelf weten. Alleen even opletten dat je die rekening niet als zakelijk aanmerkt in de aangifte omdat het dan buiten de vermogensrendementsheffing valt. Al zal die 3k van de kilometervergoeding niet het verschil maken als je ook nog een reservering voor BTW of inkomstenbelasting klaar hebt staan.AquitasVeritas schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:24:
Ik houd zelf ook 19cent aan en noteer alleen de zakelijke km's en geef deze door aan mijn boekhouder.
Duidelijk. Thanks!jadjong schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:44:
[...]
Maakt weinig uit, einde van het jaar trek je het bedrag van de winst af en dan is het prive geworden. Waar je dit bedrag dan parkeert mag je zelf weten. Alleen even opletten dat je die rekening niet als zakelijk aanmerkt in de aangifte omdat het dan buiten de vermogensrendementsheffing valt. Al zal die 3k van de kilometervergoeding niet het verschil maken als je ook nog een reservering voor BTW of inkomstenbelasting klaar hebt staan.
Mijn opdrachtgever heeft mij gevraagd (geen verplichting) om een interne (niet technische) cursus te volgen. Deze cursus is voor mij kosteloos enkel mag ik de uren hiervoor niet facturen.
Aangezien ik bij deze opdrachtgever naar alle waarschijnlijkheid meer dan 70% van mijn omzet ga realiseren doe ik hier dan juist wel of niet verstandig aan om deze uren kosteloos op de factuur te zetten? Aan de ene kant toon ik daarmee aan dat ik investeer in mijn toekomst, maar aan de andere kant wekt het misschien de waan dat ik juist schijnzelfstandig zou zijn.
Aangezien ik bij deze opdrachtgever naar alle waarschijnlijkheid meer dan 70% van mijn omzet ga realiseren doe ik hier dan juist wel of niet verstandig aan om deze uren kosteloos op de factuur te zetten? Aan de ene kant toon ik daarmee aan dat ik investeer in mijn toekomst, maar aan de andere kant wekt het misschien de waan dat ik juist schijnzelfstandig zou zijn.
Het is geen verplichte cursus, en als je hem doet ben je waardevoller voor de klant? Dan zou ik zelf die uren gewoon factureren. Als je de cursus niet zou doen zou je ze ook factureren, en heeft de klant het nadeel dat jij de specifieke interne kennis mist.
Het is een interne cursus, maar gaat het ook over interne kennis? Of is het een cursus waar jij ook wat aan hebt buiten die klant?
Als het kennis is waar je alleen wat aan hebt bij die klant zou ik er in staan zoals @pirke ( natuurlijk is er altijd wat te onderhandelen, maar in de basis ).
Als het kennis is waar je alleen wat aan hebt bij die klant zou ik er in staan zoals @pirke ( natuurlijk is er altijd wat te onderhandelen, maar in de basis ).
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het is meer persoonlijke ontwikkeling. In eerste instantie was ik terughoudend, maar vanuit de opdrachtgever toch het advies gekregen om mee te doen. Wat betreft de voorwaarde is dat niet bespreekbaar. De enige vraag is of ik dit kan gebruiken om ondernemerschap aan te tonen of er eigenlijk mee in mijn vingers snij en beter buiten de administratie kan houden.
Ik heb ook een cursus van een week moeten volgen om een intern certifcaat te kunnen halen. Had te maken met het versnellen van het releaseproces van onze applicatie. Alle uren gewoon gefactureerd.
Een cursus volgen die het voor jezelf makkelijker maakt om jezelf te kunnen verkopen lijkt me juist een teken van goed ondernemerschap. Ik weet alleen niet hoe je dit in je administratie op wilt nemen. Cursus heeft geen directe kosten, je factureert alleen 1 dag(deel) niet.Deveon schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:36:
Het is meer persoonlijke ontwikkeling. In eerste instantie was ik terughoudend, maar vanuit de opdrachtgever toch het advies gekregen om mee te doen. Wat betreft de voorwaarde is dat niet bespreekbaar. De enige vraag is of ik dit kan gebruiken om ondernemerschap aan te tonen of er eigenlijk mee in mijn vingers snij en beter buiten de administratie kan houden.
Ik word ook bij klant wel eens gevraagd om een cursus te volgen, en dan inderdaad ook cursus gratis, maar niet factureren. Per geval bekijk ik of dit nuttig voor mezelf is. Meestal bedank ik er echter vriendelijk voor omdat ik het mijn tijd niet waard vind.
Bij een vorige klant wel eens een Agile/scrum cursus gevolgd, maar dat was makkelijk, ik mocht gewoon doorfactureren en ik had er ook nog wat aan.
Eens: training bedoelt voor kennis binnen de klant, factureer ik ook. Is het kennis die ik kan inzetten (bv DevOps) bij andere klanten: niet gefactureerd.
Wat je ook doet: als je die uren niet factureert, ook niet voor 0 op de factuur zetten. Geen haan die er dan naar kraait.
Als de cursus nodig is voor specifiek die klant: factureren. Als je er zelf ook wat aan hebt, hangt het wellicht van de tijdsduur af. Bij een klant waar ik 150 dagen facturabel zit doe ik over 1 dagje niet factureren een stuk minder moeilijk dan als het 5 dagen is, en als de klant me 2 dagen per maand inhuurt dan vind ik 1 dag niet factureren niet in verhouding staan.
Als de cursus nodig is voor specifiek die klant: factureren. Als je er zelf ook wat aan hebt, hangt het wellicht van de tijdsduur af. Bij een klant waar ik 150 dagen facturabel zit doe ik over 1 dagje niet factureren een stuk minder moeilijk dan als het 5 dagen is, en als de klant me 2 dagen per maand inhuurt dan vind ik 1 dag niet factureren niet in verhouding staan.
Exact expert nodig?
Dat heeft toch geen relatie met of je het op de factuur zet voor 0,-? Ik zou dat nogal nodeloze adminstratie vinden, die je ook weer uit moet gaan leggen bij de klant, en zie er totaal geen nut in. Je kunt het in je eigen tijdregistratie gewoon als uren voor cursus markeren, ongerelateerd aan de klant. ( Zelf hou ik die uren eigenlijk niet expliciet bij ).Deveon schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:36:
De enige vraag is of ik dit kan gebruiken om ondernemerschap aan te tonen of er eigenlijk mee in mijn vingers snij en beter buiten de administratie kan houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 20-02-2020 14:09 ]
Ik heb ook geen urenregistratie meer sinds mijn facturabele uren boven de 1225 uren komen. Ik heb er ook niet echt zin in.
Als het om algemene kennis gaat die je ook elders zou kunnen toepassen kan je ook nog overwegen een tegenvoorstel te doen, waarbij je 50% van je reguliere tarief in rekening brengt. Op die manier maak je er een win-win situatie van.Deveon schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:18:
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Als het gewoon een nuttige cursus is ( Die je zelf anders ook best zou willen volgen ), en je daarmee een grote klant blij maakt zou ik er niet zo'n issue mee hebben om dat non-facturabel te doen ( En gewoon in het uurtarief verwerken
)
Bij mijn vorige plek konden freelancers ook "gratis" inzitten in bijvoorbeeld CCSK trainingen, mits 0-uren. Als je tóch al zo'n training wilde doen is het een goede deal, je betaalt immers niet voor de training en die uren zou je anders ook niet gefactureerd hebben....
Maar goed, dan moet het dus wel iets nuttigs zijn.
Maar goed, dan moet het dus wel iets nuttigs zijn.
Ik wil eens van gedachten wisselen met iemand over het omzetten van mijn eenmanszaak naar een bv en daarbij ook wat andere in en verkoop activiteiten verplaatsen van prive naar zakelijk.
Zijn er mensen die hiervoor partijen kunnen aanraden in de regio Zoetrmeer - Gouda?
Heb al wat gezocht op internet maar op basis van de websites is het lastig inschatten wie er veel of weinig ervaring heeft met deze onderwerpen, hopelijk hier dus wat ervaringsdeskundigen
Zijn er mensen die hiervoor partijen kunnen aanraden in de regio Zoetrmeer - Gouda?
Heb al wat gezocht op internet maar op basis van de websites is het lastig inschatten wie er veel of weinig ervaring heeft met deze onderwerpen, hopelijk hier dus wat ervaringsdeskundigen
Ik ga binnenkort ook de omslag maken om als freelancer verder te gaan (SAP consultant). Nu ben ik aan het kijken naar datgene wat een accountant zou kunnen betekenen en wat ik zou zou kunnen doen. Er zijn bergen met tools waaronder ik HelloBonsai heb gevonden.
Wat zou jullie advies zijn voor een startende freelancer? Hoe maak je de afweging?
Wat zou jullie advies zijn voor een startende freelancer? Hoe maak je de afweging?
Voor mij is de boekhouder vooral een sparringpartner. In principe kan ik het ook zelf, maar soms twijfel ik toch of en hoe iets kan. Dan is het toch fijn om iemand te spreken wie er dagelijks mee te maken heeft. Advies van mede ondernemers of het internet zitten vaak nog wel haken en ogen aan.
Voor simpele ZZP administratie kost het je meestal all-in toch maar 50 tot 100 per maand. Ik werk zelf één uur per maand voor mijn boekhouder.
Voor simpele ZZP administratie kost het je meestal all-in toch maar 50 tot 100 per maand. Ik werk zelf één uur per maand voor mijn boekhouder.
Ja precies, dankje voor je antwoord! Toch zal ik altijd een stuk eigen administratie hebben, ik moet gaan kijken wat voor mij het meest handigst is. Zelf een excelletje bouwen of een mooie tool fixen
Hoe 'normaal' is het voor een zzp'er om een reminder naar de broker te sturen omdat de betalingstermijn dichtbij komt maar er nog steeds geen ene hol betaald is?
Als de betaaltermijn nog niet verstreken is, is dat niet zo normaal.AquitasVeritas schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:07:
Hoe 'normaal' is het voor een zzp'er om een reminder naar de broker te sturen omdat de betalingstermijn dichtbij komt maar er nog steeds geen ene hol betaald is?
Brokers betalen meestal op de laatste dag of nog een paar dagen later.
Wat heb je met ze afgesproken?
MSX 2 rulez more
30 dagen. Maar mijn onderbuik gevoel zegt dat ze dit niet gaan aanhouden omdat er in de concept factuur wat ze mij verzonden hebben 45 dagen stond terwijl ik dit op 30 had afgesproken. Dit ook aangepast en naar ze gemailt met : "let op ! 30 dagen ipv 45". Maar je weet hoe het gaat...
Ik ga mijn tussenpersoon voor de zekerheid gewoon nog een appje sturen of ze het uberhaupt wel gezien hebben.
Ik ga mijn tussenpersoon voor de zekerheid gewoon nog een appje sturen of ze het uberhaupt wel gezien hebben.
Greyfox schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:11:
[...]
Als de betaaltermijn nog niet verstreken is, is dat niet zo normaal.
Brokers betalen meestal op de laatste dag of nog een paar dagen later.
Wat heb je met ze afgesproken?
Dat kan zowiezo geen kwaad, beter was geweest om dat direct bij het versturen van de factuur helder te krijgen.AquitasVeritas schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:14:
30 dagen. Maar mijn onderbuik gevoel zegt dat ze dit niet gaan aanhouden omdat er in de concept factuur wat ze mij verzonden hebben 45 dagen stond terwijl ik dit op 30 had afgesproken. Dit ook aangepast en naar ze gemailt met : "let op ! 30 dagen ipv 45". Maar je weet hoe het gaat...
[...]
MSX 2 rulez more
Gevaar van hoge uurtarieven vangen is dat je bij vanalles denkt 'kost me maar een uurtje werken'. Ik vind 1000 euro per jaar vrij veel geld. Wel zou ik graag eenmalig eens met een boekhouder willen zitten om de voor mij relevantste dingen 1 keer door te nemen. Weet niet of dat ook door meeste boekhouders aangeboden wordt?Deveon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:58:
Voor mij is de boekhouder vooral een sparringpartner. In principe kan ik het ook zelf, maar soms twijfel ik toch of en hoe iets kan. Dan is het toch fijn om iemand te spreken wie er dagelijks mee te maken heeft. Advies van mede ondernemers of het internet zitten vaak nog wel haken en ogen aan.
Ik heb, zeker met alle tips en trucs van dit topic en door veel zelf uit te zoeken, nog geen enkele behoefte aan een boekhouder. Mijn boekhoudprogramma Moneymonk kauwt alles zo ontzettend voor (inclusief ruime support pagina's) dat ik, zoals het nu gaat, ook geen boekhouder nodig denk te hebben.
Let wel: ik heb een heel simpele boekhouding: geen bezittingen/afschrijving, weinig middelen nodig, leaseauto, wat verzekeringen en dan heb je het wel.
Maar hee, zo is iedere situatie anders...
Let wel: ik heb een heel simpele boekhouding: geen bezittingen/afschrijving, weinig middelen nodig, leaseauto, wat verzekeringen en dan heb je het wel.
Maar hee, zo is iedere situatie anders...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Lesson learned.
Greyfox schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:16:
[...]
Dat kan zowiezo geen kwaad, beter was geweest om dat direct bij het versturen van de factuur helder te krijgen.
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.htmlnino_070 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:28:
***members only***
Veel makkelijker
Goed punt, maar inkomstenbelasting gaat om zulke bedragen dat ik een extra paar ogen wel kan waarderen. Los van Belasting zitten mijn kost zelfs inclusief auto van de zaak (youngtimer) ruim onder de 10k.Hertog_Martin schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:17:
[...]
Gevaar van hoge uurtarieven vangen is dat je bij vanalles denkt 'kost me maar een uurtje werken'. Ik vind 1000 euro per jaar vrij veel geld. Wel zou ik graag eenmalig eens met een boekhouder willen zitten om de voor mij relevantste dingen 1 keer door te nemen. Weet niet of dat ook door meeste boekhouders aangeboden wordt?
Het lijkt mij trouwens dat boekhouders ook open staan om per gewerkte uur te facturen. Tenminste ik weet dat de mijne dat doet voor aanvullende diensten.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 23-02-2020 21:28 ]
Lijkt mij iig niet positief om je ondernemerschap aan te tonen. Ik zou het namelijk interpreteren dat er sprake is van een gezagsverhouding als je semi-verplicht op een onbetaalde cursus moet.Deveon schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 13:36:
Die heb ik geprobeerd maar volgens mij gaat daar iets fout, ik krijg daar 2x precies dezelfde uitkomst uit:Deveon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:25:
[...]
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html
Veel makkelijker
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Je hebt 0 zakelijke kilometers ingevuldnino_070 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:38:
[...]
Die heb ik geprobeerd maar volgens mij gaat daar iets fout, ik krijg daar 2x precies dezelfde uitkomst uit:
***members only***
Klopt, maar ik dacht dat de Belastingdienst daarom die correctie van een vaste 1.5% toepast. Ik zal de auto sporadisch zakelijk gebruiken, misschien slechts 10% zakelijk ofzo.Hertog_Martin schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:10:
[...]
Je hebt 0 zakelijke kilometers ingevuld
Punt is, ik wil geen gedoe met km registratie, dus volgens mij moet ik dan gewoon die 1.5% over de catalogusprijs als BTW afdragen jaarlijks:
Bron: https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw.
Toch wil de calculator dat je dan minimaal 10% zakelijke kilometers opgeeft. Voor de youngtimerregeling geld trouwens een leeftijd van 15 jaar en niet 10 jaar (120 maanden), al veranderd dat in de calculator waarschijnlijk niets.nino_070 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:21:
[...]
Klopt, maar ik dacht dat de Belastingdienst daarom die correctie van een vaste 1.5% toepast. Ik zal de auto sporadisch zakelijk gebruiken, misschien slechts 10% zakelijk ofzo.
Punt is, ik wil geen gedoe met km registratie, dus volgens mij moet ik dan gewoon die 1.5% over de catalogusprijs als BTW afdragen jaarlijks:
[...]
Bron: https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
Die 10% heb ik dus nergens op de website van de belastingdienst kunnen zien. Volgens mij mag je het ook op naam van de zaak zetten als het 100% prive is. In het ergste geval kan je dan geen BTW terugvorderen, maar wel alle onderhouds- en benzinekosten vóór de streep betalen. Dat zie ik niet terug in die calculator. Vandaar mijn Excel dusDeveon schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:44:
[...]
Toch wil de calculator dat je dan minimaal 10% zakelijke kilometers opgeeft.
Oeps, had 240 maanden moeten zijn. Maar inderdaad, dat maakt de calculator niet uit volgens mij.Voor de youngtimerregeling geld trouwens een leeftijd van 15 jaar en niet 10 jaar (120 maanden), al veranderd dat in de calculator waarschijnlijk niets.
Nee, je mag niet een auto op de zaak zetten waarbij je vervolgens 0,0 kilometer zakelijk mee rijdt. Daar is wel wat jurisprudentie over te vinden geloof ik, er moet op zijn minst enig mate van zakelijk gebruik zijn. Dat wordt veelal uitgelegd als minimaal 10%, maar recentelijk was er geloof ik een uitspraak waarbij het werd uitgelegd als minimaal 500km zakelijk. Maar ik ben niet de expert, maar met 0,0 kilometer zakelijk kom je iig niet weg.nino_070 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:48:
[...]
Die 10% heb ik dus nergens op de website van de belastingdienst kunnen zien. Volgens mij mag je het ook op naam van de zaak zetten als het 100% prive is. In het ergste geval kan je dan geen BTW terugvorderen, maar wel alle onderhouds- en benzinekosten vóór de streep betalen. Dat zie ik niet terug in die calculator. Vandaar mijn Excel dus
[...]
Oeps, had 240 maanden moeten zijn. Maar inderdaad, dat maakt de calculator niet uit volgens mij.
Hoewel ik pas vanaf 1 mrt officieel voor mezelf begin, heb ik al dusdanig veel uitgezocht over hoe de administratie werkt, dat ik het niet nodig vind om een accountant in te schakelen.Mantus schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:19:
Ik ga binnenkort ook de omslag maken om als freelancer verder te gaan (SAP consultant). Nu ben ik aan het kijken naar datgene wat een accountant zou kunnen betekenen en wat ik zou zou kunnen doen. Er zijn bergen met tools waaronder ik HelloBonsai heb gevonden.
Mijn administratie zal nl heel eenvoudig en voorspelbaar zijn. Voor standaard kosten (waar 99% onder valt) is het puur een kwestie vd juiste categorie/grootboek kiezen. De namen zijn vaak al zo duidelijk, dat je geen twijfel hebt. Voor de wat complexere zaken kun je vaak al een hoop info vinden op internet (mn de bekende ZZP sites en site vd Belastingdienst). Denk hierbij vooral aan investeringen (bv laptop) die je niet als eenmalige kosten hoeft op te geven, maar kan uitsmeren over meerdere jaren (afschrijven). Of hoe je de kosten van een auto opneemt in je inkomstenbelasting.
Zo gebruik ik bv MoneyMonk om mn kosten alvast te administeren (ik heb mn KvK nummer al sinds februari). Dat werkt super eenvoudig dankzij hun interface (die van e-boekhouden.nl beviel me bv niet).
Maar goed, je zult zelf moeten bepalen hoe zeker je bent van je kennis en kunde op dit gebied. Sowieso raad ik aan om je hier in te verdiepen. Je bent nl altijd eindverantwoordelijke voor de administratie, ook als je het over laat aan een accountant. Je moet dus zorgen dat je het snapt. Als dat aan het begin too much is, dan kan een accountant je daar ckr bij helpen. Zo zou je bv het eerst zelf kunnen proberen en het dan laten controleren door een accountant.
Je kan zelf je administratie doen en laten controleren door een accountant die je per uur betaalt.
Is het verplicht? Nee, is het verstandig? Ja want:
- -Maakt je minder schijnzelfstandig.
- -Mogelijk meer financiele voordelen
- Je maakt niet zo snel fouten(want ja die Happy Meal en die 75 inch OLED TV in je woonkamer zijn toch echt niet aftrekbaar)
- Als jij een hypotheek wilt aanvragen dan helpt het enorm dat je een accountant hebt die zijn handtekening onder jouw aangiftes zet.
- Bij een inspectie sta je iets sterker want je hebt een soort van 4 eye principle over je administratie
- Boekhoudkosten zijn aftrekbaar.
Ik kan me nog redelijk vinden in enkele van je andere punten, maar deze slaat natuurlijk als een tang op een varken. Of je zelf je administratie doet of daar iemand voor inhuurt heeft 0,0 invloed op of je wel of niet schijnzelfstandig (?) bent.com2,1ghz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:02:
Je kan zelf je administratie doen en laten controleren door een accountant die je per uur betaalt.
- -Maakt je minder schijnzelfstandig.
En "minder" schijnzelfstandig bestaat niet: je bent "wel" of "niet" schijnzelfstandig - je bent ook niet "minder zwanger" ofzo.
Je lijstje verwart de concepten "mening" met "feit".
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 24-02-2020 08:21 ]
En toch heeft hij gelijk. 'schijnzelfstandigheid' is nog een grijs gebied op basis van ' subjectiviteit'.Hmmbob schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:20:
[...]
Ik kan me nog redelijk vinden in enkele van je andere punten, maar deze slaat natuurlijk als een tang op een varken. Of je zelf je administratie doet of daar iemand voor inhuurt heeft 0,0 invloed op of je wel of niet schijnzelfstandig (?) bent.
En "minder" schijnzelfstandig bestaat niet: je bent "wel" of "niet" schijnzelfstandig - je bent ook niet "minder zwanger" ofzo.
De controleurs zijn nog altijd mensen die hun mening hebben. Om als onderneming helpt het om:
- eigen website
- adverteren (b.v. al businesscards)
- externe boekhouder
- zakelijke (investerings)kosten
Allemaal van die randzaken die een grotere onderneming ook heeft helpen je bij twijfel.
De belastingdienst is niet zo binair/boolean als je denkt.
bron: sparren met accountants en (belasting)adviseurs
Je toont aan dat je investeert in het uitbesteden van zaken wat niet jouw core business is.Hmmbob schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:20:
[...]
Ik kan me nog redelijk vinden in enkele van je andere punten, maar deze slaat natuurlijk als een tang op een varken. Of je zelf je administratie doet of daar iemand voor inhuurt heeft 0,0 invloed op of je wel of niet schijnzelfstandig (?) bent.
Zakelijke etentjes, sponsoring, cursussen/conferenties. Je moet actief bezig blijven.
Schijnzelfstandigheid is niet zo zwart wit maar een score waar de inspecteur over moet beoordelen. Daarom is dit ook zo vaag allemaal.
Als we het zwart wit zouden bekijken dan zijn we allemaal wel schijnzelfstandig hier
Totaal niet mee eens. Als ik niet werk (ziek, vakantie, tussen opdrachten, etc) krijg ik geen inkomsten. Dat is ondernemersrisico en geldt als basis voor ondernemerschap.com2,1ghz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:56:
[...]
Als we het zwart wit zouden bekijken dan zijn we allemaal wel schijnzelfstandig hier
Spreek voor jezelf. 100% ondernemer hier hoor. Ook als ik die "ondernemerscheck" doe.com2,1ghz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:56:
[...]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zo gemakkelijk is dat niet. Het gaat om afhankelijk van een opdrachtgever waar je meer dan 70% van je inkomsten vandaan haalt. Of je onder hun regels werkt. Of je vervangbaar bent etc etc.pirke schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:59:
[...]
Totaal niet mee eens. Als ik niet werk (ziek, vakantie, tussen opdrachten, etc) krijg ik geen inkomsten. Dat is ondernemersrisico en geldt als basis voor ondernemerschap.
Daarom is dit ook niet zo zwart wit. Met alleen ziekte en vrij tussen opdrachten ben je niet gedekt.
Wij van WC eend... Persoonlijk vind ik een eigen website of adverteren voor mijn bedrijfsvoering compleet zinloos en uiteindelijk kost het niet alleen mij geld, maar ook de Belastingdienst. Volgens mij bemoeid de Belastingdienst nog steeds niet over hoe je bedrijf runt.wvdl schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:49:
[...]
En toch heeft hij gelijk. 'schijnzelfstandigheid' is nog een grijs gebied op basis van ' subjectiviteit'.
De controleurs zijn nog altijd mensen die hun mening hebben. Om als onderneming helpt het om:
- eigen website
- externe boekhouder
Allemaal van die randzaken die een grotere onderneming ook heeft helpen je bij twijfel.
Onderaan de streep heb ik inderdaad één grote opdracht (meer dan 70%), maar voor dat ondernemersrisico heb ik zelf gekozen. Doordat ik weinig hoef te investeren in acquisitie kan ik mijn tarief aantrekkelijker maken voor de opdrachtgever.
PS: Gezien onze ministerpresident laatste uitgesproken heeft dat wisselende regelgeving ook een ondernemersrisico is lijkt het mij haast onmogelijk om een huidige ondernemer te betwisten van geen ondernemer te zijn. De wetgeving is een zooitje en niemand weet hoe het precies zit.
Die ene opdrachtgever voor 70% boeit niet, daar is jurisprudentie genoeg over. Zelfs met de voorgestelde zelfstandigenverklaring speelt het aantal opdrachtgevers geen rol. De belangrijkste eis die rechters toetsen is of je ondernemersrisico loopt.com2,1ghz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:07:
[...]
Zo gemakkelijk is dat niet. Het gaat om afhankelijk van een opdrachtgever waar je meer dan 70% van je inkomsten vandaan haalt. Of je onder hun regels werkt. Of je vervangbaar bent etc etc.
Daarom is dit ook niet zo zwart wit. Met alleen ziekte en vrij tussen opdrachten ben je niet gedekt.
Maar ik ga niet nog een keer dezelfde discussie voeren die hier al duizend keer voorbij is gekomen
Je kan wel vinden dat het niet boeit, maar dit beschrijft de Belastingdienst wat mee telt voor de weging van schijnzelfstandigheid.pirke schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:16:
[...]
Die ene opdrachtgever voor 70% boeit niet, daar is jurisprudentie genoeg over. Zelfs met de voorgestelde zelfstandigenverklaring speelt het aantal opdrachtgevers geen rol. De belangrijkste eis die rechters toetsen is of je ondernemersrisico loopt.
Maar ik ga niet nog een keer dezelfde discussie voeren die hier al duizend keer voorbij is gekomen
Als IT-er zitten we in een edge case waardoor we mogelijk schijnzelfstandigheid ontlopen. Helaas is dit dus afhankelijk van de inspecteur die je treft.
Voor die schijnzelfstandigheid hadden ze ook die arbitraire uurtarief grens van 75 euro bedacht. Meeste IT'ers zitten daarboven, waarmee de overheid zelf al aangeeft dat je dan geen schijnzelfstandige bent.com2,1ghz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:18:
[...]
Je kan wel vinden dat het niet boeit, maar dit beschrijft de Belastingdienst wat mee telt voor de weging van schijnzelfstandigheid.
Als IT-er zitten we in een edge case waardoor we mogelijk schijnzelfstandigheid ontlopen. Helaas is dit dus afhankelijk van de inspecteur die je treft.
Ik waardeer discussie, maar deze is echt al wel uitgekauwd hoor
Maar je bént geen grote onderneming. We kwamen in deze discussie door de vraag "heb je wel of geen boekhouder nodig" en die vraag lijkt nu gekaapt om weer een discussie op te starten over wanneer je schijnzelfstandig bent of niet. Nogmaals: of jij een boekhouder hebt of niet heeft (écht) 0,0 invloed op het feit of je schijnzelfstandig bent. Je houdt jezelf voor de gek als je dat denkt.wvdl schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:49:
[...]
En toch heeft hij gelijk. 'schijnzelfstandigheid' is nog een grijs gebied op basis van ' subjectiviteit'.
- eigen website
- externe boekhouder
Je hebt wel gelijk dat het geheel aan wat je doet en welk risico je loopt invloed heeft op je al dan niet schijnzelfstandigheid. En dat is hier al heel vaak behandeld.
Voor wat betreft de boekhouder: dat is alleen maar afhankelijk van je eigen wensen, gecombineerd met je eigen situatie. Een simpele boekhouding is zelf prima te doen, anders is een boekhouder mee laten kijken handig.
Maar 100 situaties, 100 verschillende oplossingen - daar begon ik gisteren mee.
[ Voor 78% gewijzigd door Hmmbob op 24-02-2020 09:45 ]
Deze discussie komt ieder jaar wel weer een keer terugHmmbob schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:38:
Voor die schijnzelfstandigheid hadden ze ook die arbitraire uurtarief grens van 75 euro bedacht. Meeste IT'ers zitten daarboven, waarmee de overheid zelf al aangeeft dat je dan geen schijnzelfstandige is.
Ik waardeer discussie, maar deze is echt al wel uitgekauwd hoor.
Zo gek vind ik het niet dat de discussie telkens terug komt. Zelf ben ik dit jaar begonnen en heb ik zelf dus geen trackrecord om aan te tonen dat de opdrachten die in mijn vakgebied normaal wat lang duren. Dit is momenteel voor mij de grootste onzekerheid en in de media en politiek lijkt enkel gesproken te worden over de probleemgevallen van gedwongen zelfstandigheid en onmogelijkheid om enige vorm van risico af te dekken of zelf te voorzien (arbeidongeschiktheid of afname in werkgelegenheid).
Voor dit jaar verwacht ik dat mijn risico minimaal is, maar als volgend jaar de handhaving ook toegepast wordt op de niet-probleemgevallen moet ik toch echt op zoek naar een oplossing. Het zijn elke zomer wisselen van project of mijzelf detacheren vanuit een BV op naam van mijn vrouw (getrouwd in gemeenschap van goederen).
Voor dit jaar verwacht ik dat mijn risico minimaal is, maar als volgend jaar de handhaving ook toegepast wordt op de niet-probleemgevallen moet ik toch echt op zoek naar een oplossing. Het zijn elke zomer wisselen van project of mijzelf detacheren vanuit een BV op naam van mijn vrouw (getrouwd in gemeenschap van goederen).
Als (mijn huidige) opdracht het contract per volgende week opzegt, heb ik een week later een nieuwe opdracht. Dus hoezo afhankelijk?com2,1ghz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:07:
Het gaat om afhankelijk van een opdrachtgever waar je meer dan 70% van je inkomsten vandaan haalt.
Als postbode / maaltijd bezorger is dat mogelijk net iets lastiger.
Dat is een stukje vraag/aanbod. Er zijn sectoren waar ze iedereen met twee onbeschadigde handen een een regelmatige ademhaling ongezien aannemen.
In een iets gezondere economie denk je wel twee keer na voordat je 100% van je omzet de deur uit zet vanwege kleine probleempjes. Dan ga je toch maar akkoord met een opgerekte betalingstermijn, sta je met kerst gewoon voor ze klaar en doe je onbetaald, in eigen tijd, een cursus waar je de rest van je leven niets meer aan hebt.
In een iets gezondere economie denk je wel twee keer na voordat je 100% van je omzet de deur uit zet vanwege kleine probleempjes. Dan ga je toch maar akkoord met een opgerekte betalingstermijn, sta je met kerst gewoon voor ze klaar en doe je onbetaald, in eigen tijd, een cursus waar je de rest van je leven niets meer aan hebt.
Volgens de check van
de inkomstenbelasting ben ik voor hun geen ondernemer vallend op de volgende 2 onderwerpen.
Hoe gaan jullie hiermee overweg?
de inkomstenbelasting ben ik voor hun geen ondernemer vallend op de volgende 2 onderwerpen.
- bedrijfsomvang; u werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
- Zelfstandigheid; U werkt niet of zelden met uw eigen materiaal, gereedschap en apparatuur.
[ Voor 7% gewijzigd door Genestealer op 24-02-2020 15:30 ]
@Genestealer Gewoon negeren. Die webtool vd belastingdienst heeft geen enkele juridische waarde.
Zo lang je zelf maar beschikt over de middelen om je werk uit te voeren mits een andere opdrachtgever dat wel wens lijkt mij dat voldoende.Genestealer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:29:Komt weinig voor waar BYOD worden toegestaan in de rollen die ik uitvoer.
- Zelfstandigheid; U werkt niet of zelden met uw eigen materiaal, gereedschap en apparatuur.
Een IT’er die zelf niet over een auto, fatsoenlijke laptop en telefoon beschikt is toch wel erg zeldzaam. Zelf werk ik ook veel op apparatuur van de opdrachtgever, maar die laptop gaat niet mee naar huis en een telefoon weiger ik (schakel tijdens kantooruren maar een 088 nummer door). Vanuit huis werk ik op mijn eigen laptop.
Nog niet nee, nog niet.. De web module staat nu echter wel in “reviewmodus”.pirke schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:35:
@Genestealer Gewoon negeren. Die webtool vd belastingdienst heeft geen enkele juridische waarde.
[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 24-02-2020 16:04 ]
Die 70% is in zichzelf een beetje vaag. Binnen 1 belastingjaar? Over meerdere jaren heen?Genestealer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:29:
Volgens de check van
de inkomstenbelasting ben ik voor hun geen ondernemer vallend op de volgende 2 onderwerpen.Ik heb vaak opdrachten die een jaar of zelfs langer duren.
- bedrijfsomvang; u werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
Komt weinig voor waar BYOD worden toegestaan in de rollen die ik uitvoer.
" 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever".
Ik heb 24 uur per dag, werk daarvan +/- 8 uur per dag voor opdrachtgever A. Ik werk dus voor 33,3% van mijn tijd voor dezelfde opdrachtgever. Check in the box..
Ik heb 24 uur per dag, werk daarvan +/- 8 uur per dag voor opdrachtgever A. Ik werk dus voor 33,3% van mijn tijd voor dezelfde opdrachtgever. Check in the box..
Je maakt sowieso een fout in kolom D.nino_070 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:28:
***members only***
Daar plaats je het bedrag ex btw, niet het btw bedrag! Dat scheelt nogal wat!
Ik heb eigen apparatuur uiteraard. Werken voor mijn huidige klant kan echter alleen op bedrijfs apparatuur dus ook als ik thuis werk, werk ik op klant laptop.Deveon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:03:
[...]
Zo lang je zelf maar beschikt over de middelen om je werk uit te voeren mits een andere opdrachtgever dat wel wens lijkt mij dat voldoende.
Een IT’er die zelf niet over een auto, fatsoenlijke laptop en telefoon beschikt is toch wel erg zeldzaam. Zelf werk ik ook veel op apparatuur van de opdrachtgever, maar die laptop gaat niet mee naar huis en een telefoon weiger ik (schakel tijdens kantooruren maar een 088 nummer door). Vanuit huis werk ik op mijn eigen laptop.
Maar bedankt voor de input. Zal er niet zoveel waarde aan hechten wat er op de site staat.
De vragen gaan over 1 jaar, als het goed is staat dat ook bij de ondernemerscheck in het begin.t_captain schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:07:
[...]
Die 70% is in zichzelf een beetje vaag. Binnen 1 belastingjaar? Over meerdere jaren heen?
[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 24-02-2020 19:18 ]
De vraag betreft ook “gewerkte uren” in plaats van termen die voor ondernemers veel logischer zijn, zoals omzet of brutomarge.
Het gaat inderdaad over gewerkte uren per jaar, of je daarbij omzet maakt is niet van belang voor deze vraag.
Niet alleen logischer maar ook minder fraude gevoelig. Het is een stuk eenvoudig om 30% onbetaald werk te vinden dan betaald. Vrijwilligerswerk voor een stichting of vereniging en/of tijd stoppen in een eigen ontwikkeling die geen geld oplevert maar bijvoorbeeld wel in aanmerking komt voor WBSO.t_captain schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:41:
De vraag betreft ook “gewerkte uren” in plaats van termen die voor ondernemers veel logischer zijn, zoals omzet of brutomarge.
Thanks, ik zie het ja. Ik snap nog niet 100% hoe het zit met die btw terugvordering, maar hoe ik het nu begrijp kan je ongeacht de verhouding zakelijk:prive kms (dus zonder sluitende kmregistratie) 1.5% btw over de catalogusprijs afdragen jaarlijks en als dit lager is dan de afgedragen btw op benzine&overige autokosten, mag je het verschil hiertussen als afgedragen btw opvoeren. Niet 100% zeker hierover.ybos schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:55:
[...]
Je maakt sowieso een fout in kolom D.
Daar plaats je het bedrag ex btw, niet het btw bedrag! Dat scheelt nogal wat!
Voor BTW mag je netto het zakelijke deel terugvorderen. Dat doe je door het hele jaar alle voorheffing op te geven, en aan het eind van het jaar een correctie voor privé gebruik op te geven. Je kunt dat privé gebruik uitrekenen door het werkelijke gebruik, of je kunt 1,5% forfait gebruiken zodat je niet aan hoeft te tonen hoeveel het privé gebruik exact is.nino_070 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 23:20:
[...]
Thanks, ik zie het ja. Ik snap nog niet 100% hoe het zit met die btw terugvordering, maar hoe ik het nu begrijp kan je ongeacht de verhouding zakelijk:prive kms (dus zonder sluitende kmregistratie) 1.5% btw over de catalogusprijs afdragen jaarlijks en als dit lager is dan de afgedragen btw op benzine&overige autokosten, mag je het verschil hiertussen als afgedragen btw opvoeren. Niet 100% zeker hierover.
Thanks. Probleem is alleen dat mijn auto geen catalogusprijs heeft dus daar moet ik nog even goed naar kijken hoe dat dan wordt bepaald.Woy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:31:
[...]
Voor BTW mag je netto het zakelijke deel terugvorderen. Dat doe je door het hele jaar alle voorheffing op te geven, en aan het eind van het jaar een correctie voor privé gebruik op te geven. Je kunt dat privé gebruik uitrekenen door het werkelijke gebruik, of je kunt 1,5% forfait gebruiken zodat je niet aan hoeft te tonen hoeveel het privé gebruik exact is.
Hier kun je ieder geval een indruk krijgen: https://www.independer.nl...cataloguswaarde-berekenennino_070 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:45:
[...]
Thanks. Probleem is alleen dat mijn auto geen catalogusprijs heeft dus daar moet ik nog even goed naar kijken hoe dat dan wordt bepaald.
Ik weet niet precies waar die gegevens vandaan komen, maar bij mijn auto is het ieder geval plausibel, als je dat documenteert, lijkt mij dat voldoende als de RDW geen waarde heeft.
Mijn auto staat ook daar niet inWoy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:18:
[...]
Hier kun je ieder geval een indruk krijgen: https://www.independer.nl...cataloguswaarde-berekenen
Ik weet niet precies waar die gegevens vandaan komen, maar bij mijn auto is het ieder geval plausibel, als je dat documenteert, lijkt mij dat voldoende als de RDW geen waarde heeft.
Als je die prijs ergens gedocumenteerd hebt zou ik die gewoon gebruiken.nino_070 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:25:
[...]
Mijn auto staat ook daar niet inheeft geen typegoedkeuring in NL en is nog uit de gulden tijd ook. Voor de marktwaarde kan ik wel een taxateur laten komen maar voor de cataloguswaarde...geen idee. Hij is nooit officieel in NL geleverd, maar wel meteen grijs geimporteerd NL nadat hij van de band rolde in de US.
Ik was even benieuwd naar hoe een uurloon als ZZP zich verhoud t.o.v. loondienst.
Loondienst situatie (niet mijn huidige, even naar een bepaalde salarisschaal gekeken in mijn branche):
- 6.100 bruto p/m + vakantiegeld en 13e maand
- 1496 werkbare uren (bij 34 uur per week (waar Achmea naar toe gaat bv.)
- Goed pensioen met 25% premie over brutoloon - franchise, waarvan werkgever 2/3e betaalt
Hierbij kijk ik dan naar de totale kosten voor de werkgever en reken dit terug naar kosten per uur.
Dit hanteer ik vervolgens als ZZP tarief, waarbij ik alle pensioen en verzekeringskosten even gelijk trek.
Onder aan de streep vergelijking met wat een werknemer overhoud en wat ZZP'er overhoud bij eenzelfde besteding van de werkgever.
Klopt dit een beetje?

edit: kleine correctie geupload
Loondienst situatie (niet mijn huidige, even naar een bepaalde salarisschaal gekeken in mijn branche):
- Goed pensioen met 25% premie over brutoloon - franchise, waarvan werkgever 2/3e betaalt
Hierbij kijk ik dan naar de totale kosten voor de werkgever en reken dit terug naar kosten per uur.
Dit hanteer ik vervolgens als ZZP tarief, waarbij ik alle pensioen en verzekeringskosten even gelijk trek.
Onder aan de streep vergelijking met wat een werknemer overhoud en wat ZZP'er overhoud bij eenzelfde besteding van de werkgever.
Klopt dit een beetje?

[ Voor 9% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-02-2020 15:03 ]
Ik denk dat je wel een wat hoger zzp uurtarief mag nemen ter vergelijking met het salaris wat je hebt gekozen.Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:40:
Ik was even benieuwd naar hoe een uurloon als ZZP zich verhoud t.o.v. loondienst.
Klopt dit een beetje?
[Afbeelding]
Verder herken ik de post werknemersverzekeringen niet, wat versta je daar onder?
En een werknemer betaald toch ook de Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw?
Ik zou bij dat salaris ook een hoger tarief verwachten. Daarnaast is het fiscale maximum voor zzp pensioen lager geloof ik. Waarom dat bij een pensioenfonds zo hoog is? Doorsneepremie heeft hier veel mij te maken.
Als zzp kan je geen 16k inleggen voor pensioen, dat is gemaximeerd. Zelfstandigenaftrek is 7.280.
Je hebt nu simpel gerekend met theoretische opbrengsten; geen rekening gehouden met uren voor administratie, training, ziekte.
Je hebt nu simpel gerekend met theoretische opbrengsten; geen rekening gehouden met uren voor administratie, training, ziekte.
Uitgangspunt is even om de berekende kosten per gewerkt uur voor de werkgever als uurtarief te nemen voor de Zzp'er. Voor een fiscaal vergelijk.DanTm schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:17:
[...]
Ik denk dat je wel een wat hoger zzp uurtarief mag nemen ter vergelijking met het salaris wat je hebt gekozen.
Verder herken ik de post werknemersverzekeringen niet, wat versta je daar onder?
En een werknemer betaald toch ook de Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw?
Wat echter wel een mooie follow up vraag is: stel werknemer x en Zzp'er y zijn verder hetzelfde in dit voorbeeld. Wat zouden dan nog argumenten zijn voor verdere inflatie van het uurtarief voor de Zzp'er? (dus in dit geval hoger dan 76€).
Wat is je doel dan? Want puur kijken naar het fiscale aspect (waar vakbonden en politici ook zo goed in zijn), is te dun voor een vergelijk.
Ontslagrecht. Mijn tarief zit rond de €76 p/u, maar als ik een aanbod van €6100 p/m krijg dan ga ik dat toch wel heel serieus overwegen.Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:24:
[...]
Uitgangspunt is even om de berekende kosten per gewerkt uur voor de werkgever als uurtarief te nemen voor de Zzp'er. Voor een fiscaal vergelijk.
Wat echter wel een mooie follow up vraag is: stel werknemer x en Zzp'er y zijn verder hetzelfde in dit voorbeeld. Wat zouden dan nog argumenten zijn voor verdere inflatie van het uurtarief voor de Zzp'er? (dus in dit geval hoger dan 76€).
Op basis van jouw cijfers zou ik het wel weten. Zeer goede package voor de loondienst-werker + matig tarief voor de ZZP'er.Hertog_Martin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:24:
[...]
Uitgangspunt is even om de berekende kosten per gewerkt uur voor de werkgever als uurtarief te nemen voor de Zzp'er. Voor een fiscaal vergelijk.
In loondienst had ik 60k en als freelancer pak ik €90,- per uur. Gerechtvaardigd ook, zeker in jouw vergelijking. Je houdt geen rekening met ziekte, leegloop en andere redenen om geen declarabele uren te hebben. Een verschil van €5,- per uur is absoluut onvoldoende om voor te gaan freelancen.
Tja
Ah kijk, dat wist ik niet van die maximering.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:24:
Als zzp kan je geen 16k inleggen voor pensioen, dat is gemaximeerd. Zelfstandigenaftrek is 7.280.
Zelfstandigenaftrek heb ik startersaftrek nog in meegenomen. Zou dan inderdaad lager uitpakken als je daar niet in aanmerking voor komt.
Ziekte en leegloop zit verwerkt in aantal gewerkte uren. Administratie komt er bij de Zzp'er wel nog bij ja. Dat is geen goede reden voor de werkgever om meer te betalen aan de Zzp'er, maar maakt de gemiddelde netto uuropbrengst voor de Zzp'er wel lager ja.
Je kunt niet even loondienst vergelijken met zzp'er (eenmanszaak/bv), er spelen teveel variabelen mee.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:24:
Ook moet je niet alleen maar naar de keiharde euro's kijken.
Zoals andere ook al aangeven moet je als zelfstandige rekening houden met opdrachten werving, opleiding, ziekte en verzuim, eventueel verzekeringen, mogelijk kantoor/pand huur. Vervoer, laptop telefoon, administratie, pensioen.
Iemand die €6100 per maand verdient met een 13de maand zie ik als zzp'er wat meer dan €76 binnenhalen. Maar goed dat ligt aan de markt.
Voordeel wat je hebt als zelfstandige is dat je alles zelf kan bepalen. Geen auto maar met de fiets naar je werk, dat kan. Sparen voor je pensioen, dat kan. 3 maanden op vakantie, dat kan.
In loondienst val je al snel binnen een CAO, leaseauto met bijtelling, laptop en telefoon.
Ik vond het vergelijk tussen loondienst en Zzp'er wel interessant bij een even grote portemonnee van de werk/opdrachtgever en met dezelfde investeringen in pensioen, verzekeringen etc als er in loondienst voor je geregeld wordt.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:26:
Wat is je doel dan? Want puur kijken naar het fiscale aspect (waar vakbonden en politici ook zo goed in zijn), is te dun voor een vergelijk.
Dus wanneer je appels met appels probeert te vergelijken. Ookal kan dat niet perfect want het zijn geen twee appels.
Omdat tegenover dergelijk loon echter inderdaad normaal gesproken een hoger uurtarief staat voor zzp vraag ik mij als advocaat van de 'duivel' af waar dat verschil 'm verder in zit.
Voormaaste lijkt mij inderdaad de flexibiliteit die de werkgever koopt. Als ze morgen geld nodig hebben kunnen ze je zeggen dat je mag gaan.
Daarnaast zou ik zelf nog zeggen dat een zzp'er doorgaans professioneler met z'n beroep omgaat en zodra ie zichzelf zzp verklaard wellicht al interessanter wordt.
Laat ik het zo vragen: hoe verkoopt een werkgever het aan zichzelf om een hoger uurtarief te bieden dan wat ze omgerekend kwijt zijn per eenzelfde uur aan iemand in loondienst.
Ja uiteraard is dat het heerlijke aan de vrijheid van zzp dat je zelf je pensioen en verzekeringen kan regelen hoe je wilt en zeer waarschijnlijk legt niemand hier zoveel geld in daarvoor als in mijn rekenvoorbeeld.Viper® schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 15:31:
[...]
Je kunt niet even loondienst vergelijken met zzp'er (eenmanszaak/bv), er spelen teveel variabelen mee.
Ook moet je niet alleen maar naar de keiharde euro's kijken.
Zoals andere ook al aangeven moet je als zelfstandige rekening houden met opdrachten werving, opleiding, ziekte en verzuim, eventueel verzekeringen, mogelijk kantoor/pand huur. Vervoer, laptop telefoon, administratie, pensioen.
Iemand die €6100 per maand verdient met een 13de maand zie ik als zzp'er wat meer dan €76 binnenhalen. Maar goed dat ligt aan de markt.
Voordeel wat je hebt als zelfstandige is dat je alles zelf kan bepalen. Geen auto maar met de fiets naar je werk, dat kan. Sparen voor je pensioen, dat kan. 3 maanden op vakantie, dat kan.
In loondienst val je al snel binnen een CAO, leaseauto met bijtelling, laptop en telefoon.
Nogmaals is die gelijktrekking met kosten werkgever bewust gedaan. Als je minder premie voor pensioen wilt betalen is dat een keuze die je dan hebt, maar je krijgt er dan ook minder pensioen voor (even los van dat je zelf mss betere rendementen kan halen). Dus houd ik het voor het vergelijk even bij het financieren van een even grote hypotheekpot.
Tenzij je bijvoorbeeld met zelfde pensioenpremie als zzp'er meer pensioen opbouwt dan er opgebouwd wordt met wat er aan premie in loondienst wordt betaald.
Ik heb in mijn contracten vrijwel altijd een clausule dat als ik 5dg ongepland niet beschikbaar ben (bv door ziekte), de klant het contract kan ontbinden.
Vergelijk dat eens met verplicht doorbetalen van 2jr transitievergoedingen en eventuele additionele onkosten als een ontslag is aangevochten (loco rechtspraak).
Oops, edit: dus de "hogere" vergoeding voor zzp zit oa. in het loslaten van zekerheden.
Vergelijk dat eens met verplicht doorbetalen van 2jr transitievergoedingen en eventuele additionele onkosten als een ontslag is aangevochten (loco rechtspraak).
Oops, edit: dus de "hogere" vergoeding voor zzp zit oa. in het loslaten van zekerheden.
[ Voor 10% gewijzigd door BiLLY_daKid op 25-02-2020 15:55 ]
@Hertog_Martin Met jouw data: 1500 uur * 76 euro, 0 euro bedrijfskosten, startersaftrek, geen FOR, maximale lijfrente aankoop (uitgaande van ondernemer in 2019: 12678 euro lijfrente aftrekbaar in 2020) kom ik op een totaal van 33152 euro (IB + premie zvw). Netto zou dat 80848 euro zijn, minus 12678 lijfrente = 68170 netto
Een bruto maandloon van 6100 met 5367 aan pensioeninleg levert 80k bruto op, en zo'n 50k netto.
Oftewel ZZP levert netto 18k = 36% meer op.
[Edit]
Je situatie is niet helemaal goed te vergelijken omdat je als ZZPer bepaalde kosten hebt, maar ook bepaalde voordelen. Je zult zelf een AOV moeten afsluiten (aftrekbaar), bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar je krijgt BTW terug op dure artikelen (auto, telefoon, PC, etc) en je mag die spullen afschrijven (levert zo'n 50% voordeel op op de aanschafprijs). Bij investeringen krijg je meestal investeringsaftrek.
Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden, zoals FOR opbouwen ipv lijfrente afstorten: zelfde aftrek maar dit is een balansreservering: je blijft het geld gewoon houden totdat je ooit besluit er alsnog lijfrente van te kopen. Of wellicht krijg je WBSO omdat je technisch innovatief werk doet: 12k aftrekpost (19k indien starter). Of als je partner meehelpt krijg je meewerkaftrek of je betaalt een meewerkbeloning.
Zo heb ik in mijn situatie in 2019 zo'n 130k bedrijfswinst (1600-1650 uur a 85 euro) en betaal nog geen 15k belasting. Dat is 115k netto (minus FOR reservering, lijfrente aankoop, AOV etc). Dat is nog steeds significant meer dan de 50k netto die loondienst oplevert. Ik heb dan ook een aanbod van 80k bruto (plus winstdeling, pensioeninleg, total package zo'n 100k bruto) afgeslagen, dat levert netto minder dan de helft op. En dat terwijl ik slechts 85 euro per uur vroeg vorig jaar.
De vergelijking is dus niet zo zwart wit als je hem voorspiegelt.
Een bruto maandloon van 6100 met 5367 aan pensioeninleg levert 80k bruto op, en zo'n 50k netto.
Oftewel ZZP levert netto 18k = 36% meer op.
[Edit]
Je situatie is niet helemaal goed te vergelijken omdat je als ZZPer bepaalde kosten hebt, maar ook bepaalde voordelen. Je zult zelf een AOV moeten afsluiten (aftrekbaar), bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering, maar je krijgt BTW terug op dure artikelen (auto, telefoon, PC, etc) en je mag die spullen afschrijven (levert zo'n 50% voordeel op op de aanschafprijs). Bij investeringen krijg je meestal investeringsaftrek.
Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden, zoals FOR opbouwen ipv lijfrente afstorten: zelfde aftrek maar dit is een balansreservering: je blijft het geld gewoon houden totdat je ooit besluit er alsnog lijfrente van te kopen. Of wellicht krijg je WBSO omdat je technisch innovatief werk doet: 12k aftrekpost (19k indien starter). Of als je partner meehelpt krijg je meewerkaftrek of je betaalt een meewerkbeloning.
Zo heb ik in mijn situatie in 2019 zo'n 130k bedrijfswinst (1600-1650 uur a 85 euro) en betaal nog geen 15k belasting. Dat is 115k netto (minus FOR reservering, lijfrente aankoop, AOV etc). Dat is nog steeds significant meer dan de 50k netto die loondienst oplevert. Ik heb dan ook een aanbod van 80k bruto (plus winstdeling, pensioeninleg, total package zo'n 100k bruto) afgeslagen, dat levert netto minder dan de helft op. En dat terwijl ik slechts 85 euro per uur vroeg vorig jaar.
De vergelijking is dus niet zo zwart wit als je hem voorspiegelt.
[ Voor 64% gewijzigd door pirke op 25-02-2020 16:16 ]