Crazy D schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:57:
Ik wil zonnepanelen nemen. Ik zit wat terug te lezen wat er hier staat, en heb mijn accountant gesproken, maar die zegt :
Als je zonnepanelen neemt en je wilt de BTW terugvorderen wordt je ondernemer. Doe je dat niet, mag je ook prive de panelen kopen.
Als je ze zakelijk koopt, kun je BTW vorderen. De stroom die je opwekt moet je tegen geldend tarief (22 of 23 cent per kwh) verkopen aan jezelf. Ik heb een EV, de kosten van het laden mag ik eraf halen. Over de stroom die ik heb opgewerkt betaal ik BTW (en het is gewoon omzet).
De werkelijkheid zal zijn dat ongeveer de helft van de stroom die ik opwek voor de EV gebruik, de andere helft zal prive gebruik zijn. Verrwachte opbrengst van de panelen is ongeveer gelijk aan wat ik in totaal zal verbruiken.
Saldering gaat de komende jaren op de schop om uiteindelijk te eindigen met: overdag wek je stroom op, dat verkoop je tegen een paar cent aan de leverancier, en 's avonds verbruik je stroom die duur is (dus tegen die tijd zal het interessant zijn om accu's te hebben huis...). Maar de komende 2 a 3 jaar wordt verbruik en opbrengst nog tegen elkaar weggestreept, dus wat je opwekt verkoop je voor 22 cent en wat je verbruikt koop je voor 22 cent.
Als ik teruglees zie ik ook opmerkingen over: zakelijk zonnepanelen, zakelijk stroom-abonnement, en de stroom voor een paar cent aan jezelf prive verkopen. Wie heeft er een constructie die volledig legaal is?

De stroom kun je tegen kostprijs uit je zaak onttrekken. Kostprijs = totale aanschafkosten / totale opbrengst kWh. Meestal kom je op zo'n 5 cent / kWh aan kostprijs uit. Daar komt dan nog wel btw bij die je moet betalen bij het onttrekken.
[Edit]
Merk op dat de situatie in combinatie met een EV complexer is. Je hebt nodig:
- MID gekeurde meter tussen PV en meterkast
- MID gekeurde meter tussen meterkast en laadpaal
Omdat het onmogelijk is om van een opgewekte kWh te bepalen of hij, eenmaal in de meterkast aangekomen, prive in het huis gebruikt wordt of zakelijk in de auto geldt het volgende:
Totaal verbruik (zakelijk + prive) = netto afname uit het net + opgewekte stroom
Zakelijk % = verbruik auto / totaal verbruik
Zakelijk opgewekt = totaal opgewekt * zakelijk %
Prive opgewekt = totaal opgewekt * prive %, dit dien je te onttrekken
Als zakelijk opgewekt minder is dan wat de auto verbruikt heeft, dan heb je ook een deel prive geleverd (afname uit het net). Dit mag je boeken tegen de contractprijs met je energieleverancier.
Als je dus minder opwekt dan je in totaal verbruikt dan ben je zowel prive stroom aan het onttrekken uit de zaak als prive stroom aan het leveren aan de zaak. Dat is het gevolg van de prive meterkast die ertussen zit.
[
Voor 22% gewijzigd door
pirke op 18-02-2020 17:21
]