Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Flatlinernl schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:23:
[...]

Even een tegen geluid, voor mij geld eigenlijk het tegenovergestelde. Ik heb de laatste 5-6 jaar eigenlijk nooit meer structureel op een laptop van een klant gewerkt.

Het is altijd mogelijk om op een eigen device te werken en dat bevalt mij altijd een heel stuk beter, steeds meer dingen gebeuren in de cloud in plaats van op het lokale netwerk en het scheelt in het op en neer slepen van klant laptops.
Volgens bedoelen we hetzelfde hoor ;) Ter verduidelijking: ik ben nergens geweest waar mijn laptop al het rekenwerk moest doen. Of je nu op de laptop (of thin client) v/d klant werkt, of op je eigen device, in alle gevallen was het zo dat ik 1) remote in moest loggen op hun Citrix omgeving of 2) moest connecten naar een cloud service (b.v. Azure). In alle gevallen deed de server waarmee ik connecte het zware rekenwerk.

Mijn strekking was dan ook niet "je hebt geen eigen device nodig", maar "je device zal in 99% v/d gevallen uit zn neus peuteren, dus bijna elk apparaat is geschikt".

@Hertog_Martin: Overigens vraag ik me af wat het nut is van on-site support is voor je laptop in de BI wereld. Zoals ik al zei staat de meuk die je nodig hebt zelden op je eigen laptop. Maar belangrijker nog: hoe vaak gaat een laptop nu daadwerkelijk kapot in de eerste 2 -3 jaar (daarna vervang je hem hoogst waarschijnlijk)? Is het dan niet aanzienlijk goedkoper om in dat ene unieke geval een nieuwe laptop te kopen (volgende dag thuis)? Of misschien gewoon al zorgen dat je een simpele/goedkope laptop thuis hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 10:38
Cleetje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:42:
[...]

Mijn strekking was dan ook niet "je hebt geen eigen device nodig", maar "je device zal in 99% v/d gevallen uit zn neus peuteren, dus bijna elk apparaat is geschikt".
Ik heb, gelukkig, ook nog nooit via citrix oid hoeven werken. In mijn geval was het voordeel van een eigen laptop met betere specs dus altijd wel aanwezig.

Let wel, n=1 dus ik denk dat alles wel voorkomt in de werkelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:40
Hydra schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:45:
[...]

Tja, beggars can't be choosers. Er zit echt genoeg werk in die hoek. En de belastingdienst is dan misschien nie de leukste partij, het is een prima start die je alle rust en ruimte geeft om verder te zoeken.
Dat is ook zo (al zit de Belastingdienst in Apeldoorn natuurlijk ;) ), ik denk ook te lang na over dit soort dingen. Het is ook maar werk he!

Ik vond je blog trouwens ook erg leuk, zeer herkenbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:54
Hertog_Martin schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:50:
[...]

Gekocht, incl de premium next day service :)
Nog geen uur gewerkt en al paar k verlies ;)
als je de KIA kan gebruiken krijg je weer een deel terug dat scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

jape14 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:47:
[...]

Dat is ook zo (al zit de Belastingdienst in Apeldoorn natuurlijk ;) ), ik denk ook te lang na over dit soort dingen. Het is ook maar werk he!

Belastingdienst kan erg leuk zijn hoor. Begrijp me niet verkeerd, de stereotypen zijn zeker aanwezig, maar dit geldt niet voor de hele Belastingdienst. Uiteindelijk is het heel afhankelijk van het onderdeel & team waar je terecht komt. Zo zijn er b.v. een hele berg jongeren in dienst daar, die juist wel houden van snelheid, afwisseling en experimenteren (en daar ruimte voor krijgen). Als je pecht kom je echter terecht bij een stoffig onderdeel ;)

Source: vrienden & familie die bij BD werken/hebben gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Cleetje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 05:44:
[...]

Tijdens mijn 11 jaar als BI consultant ben ik letterlijk nog geen enkele keer ergens gekomen waar ik mijn eigen laptop moest gebruiken. Tenminste, ik had welliswaar een eigen laptop nodig omdat BYOD steeds populairder is, in de praktijk is dat puur om remote in te kunnen loggen. Oftewel, je sluit je laptop aan op de schermen e.d., logt in via een portal en komt dan uit op een Citrix omgeving waar alles staat. De performance van je laptop maakt in dat geval geen klap uit.

Op zich ook volkomen logisch: men is niet er zo happig op om gevoelige data buiten het netwerk te plaatsen.

Dat wil niet zeggen dat het nooit voorkomt dat je je eigen laptop gebruikt voor zaken als MS SQL oid, maar dat is eigenlijk altijd 1) tijdelijk en 2) voor het experimenteren of software testen die je (nog) niet op de interne server mag installeren.

Kortom: in de meeste gevallen is een simpele laptop (of zelfs tablet) voldoende. Het kan echter wel handig zijn om een laptop te hebben met een beetje power voor die zeldzame gevallen dat je dus letterlijk op je eigen device aan het developen bent, maar ga daar niet overboard mee.
Naja hij is dus al besteld :P Maar thanks voor het inzicht. Dacht ook al wel dat je vooral remote zou werken maar ook dan is iig een thin&light laptop met goede bouwkwaliteit, toetsenbord, 32gb geheugen, laatste WiFi standaard en Windows 10 pro nog wel van pas.

En met alle fiscale voordelen en kleinschaligheidsinvesteringaftrek valt het netto nog mee. Voor wie daar onbekend mee is: als je meer dan 2410 ex btw investeert in bedrijfsmiddelen kan je 28% daarvan (tot bepaald maximum) extra aftrekken. Moet nog een telefoon aanschaffen en dan haal ik die grens wel.

De on site support was in de aanbieding en kost me 162 ex btw voor drie jaar. Goedkoper dan een tweede laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Cleetje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Belastingdienst kan erg leuk zijn hoor. Begrijp me niet verkeerd, de stereotypen zijn zeker aanwezig, maar dit geldt niet voor de hele Belastingdienst. Uiteindelijk is het heel afhankelijk van het onderdeel & team waar je terecht komt. Zo zijn er b.v. een hele berg jongeren in dienst daar, die juist wel houden van snelheid, afwisseling en experimenteren (en daar ruimte voor krijgen). Als je pecht kom je echter terecht bij een stoffig onderdeel ;)

Volgens mij moet je qua stoffigheid niet op afdeling motorrijtuigenbelasting komen als ik dat als burger zelf zo meemaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
_Arthur schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:54:
[...]

Gelukkig kan je prima discussiëren over meningen; ik vind ze er dikke prima uitzien. (Ik heb ook een X1 Extreme). Hopelijk houden ze de Thinkpad line zo de komende 85 jaar :D
Zover ik kan zijn kun je deze niet met USB-C opladen, maar de X1 Carbon wel? Maarja die is weer minder krachtig...
Hertog_Martin schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:56:
[...]
Volgens mij moet je qua stoffigheid niet op afdeling motorrijtuigenbelasting komen als ik dat als burger zelf zo meemaak :P
Of juist wel, daar valt een hoop te verbeteren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
jape14 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:47:
Thanks! Leuk om te horen :)
Cleetje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:45:
Ik ken 5 Java developers persoonlijk die bij de BD gewerkt hebben, en die waren allemaal overwegend negatief. Dus tja, ik geloof wel dat er ook 'leuke' teams zijn, maar ik zie het vooral als een "als ik niet beter kan vinden" optie.

[ Voor 51% gewijzigd door Hydra op 17-02-2020 12:56 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:46
Ik zit bij een bank en heb keihard zitten lobbyen daar voor degelijk hardware. We kregen 5 jaar oude lenovo's met crappy integratie met Outlook/skype. Ik zei als je er toch niet in wilt investeren laat mij maar mijn eigen laptop meenemen of des noods dat ik die corporate laptop betaal.
Resultaat: 30 man hebben de nieuwste Macbook pro's gekregen met Intel I9, 32 GB ram en 512GB SSD. Compleet met magic keyoard, mouse en port replicator.

Ik nader inmiddels de 2 jaar dat ik bij dezelfde klant zit en zit te denken wat ik moet doen. Of langer blijven of gewongen een ander opdracht zoeken want schijnzelfstandigheid.
Dat ik investeer in kennis is duidelijk in vorm van conferenties, boeken, cursussen en certificeringen. Winst zit boven de 100k.
Wat zal ik in deze situatie moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

com2,1ghz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:03:
Ik zit bij een bank en heb keihard zitten lobbyen daar voor degelijk hardware. We kregen 5 jaar oude lenovo's met crappy integratie met Outlook/skype. Ik zei als je er toch niet in wilt investeren laat mij maar mijn eigen laptop meenemen of des noods dat ik die corporate laptop betaal.
Resultaat: 30 man hebben de nieuwste Macbook pro's gekregen met Intel I9, 32 GB ram en 512GB SSD. Compleet met magic keyoard, mouse en port replicator.

Ik nader inmiddels de 2 jaar dat ik bij dezelfde klant zit en zit te denken wat ik moet doen. Of langer blijven of gewongen een ander opdracht zoeken want schijnzelfstandigheid.
Dat ik investeer in kennis is duidelijk in vorm van conferenties, boeken, cursussen en certificeringen. Winst zit boven de 100k.
Het is extreem situatie afhankelijk. Dankzij de huidige regelgeving (lees: gebrek daaraan) is het in essentie aan de belasting inspecteur om vast te stellen of je de regels overtreedt. In de praktijk zal dat er vooral op neerkomen dat 1) het risico dat je een inspectie krijgt extreem laag is en 2) dat je branche flink meetelt in de beoordeling. Helaas weten we ook dat ze niet altijd in-touch zijn met de werkelijkheid, dus het blijft altijd een gok zonder duidelijke regels.

Je moet niet vergeten dat die hele regelgeving vooral bedoelt is om uitbuiting te voorkomen. Gevallen waarbij een ZZPer dus een flink uurtarief hanteert (b.v. 75 euro/uur) zal hoogst waarschijnlijk uit eigen beweging die stap hebben gezet i.p.v. de dwang die bij b.v. postbezorgers aanwezig is. Daarmee heb je helaas nog geen enkele garantie dat de belastinginspecteur het allemaal prima vindt, maar de kans dat je er last van hebt is dus aanzienlijk lager.

Vanuit mijn branche, BI, zou het b.v. praktisch onmogelijk zijn om aan de "regel" te voldoen dat je niet 1 klant mag hebben die voor >=70% van je jaarinkomen zorgt. Opdrachten in mijn branche zijn 6 mnd minimum (de meeste doen rond een jaar) en resulteren bijna altijd in een verlenging (meestal 6 mnd per verlenging). In de praktijk zit je dus al heel snel aan 2 jaar voor 1 opdracht, waarbij je gewoon fulltime werkt.

Wat in het verleden veel werd gedaan, is modelovereenkomsten gebruiken waarin jij en je opdrachtgever vastleggen dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid. Deze overeenkomsten bevatten meestal verantwoordelijkheden en plichten van beide partijen, b.v. zaken zoals dat jij als ondernemer zelf je werkwijze mag kiezen en je opdrachtgever niet. In dat laatste geval is het immers eerder een manager die bepaald hoe jij werkt. Op die manier heb je dus op papier aantoonbaar dat jij een gelijkwaardige rol hebt in de samenwerking i.p.v. een ondergeschikte.

Dit is wederom geen enkele garantie, maar helpt je wel bij de beargumentatie mocht het ooit zover komen. Maar als je simpelweg de gok niet wilt wagen, dan kun je beter een andere opdracht zoeken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Volgens mij zijn er twee zaken die in principe los van elkaar staan,

1. Of er sprake is van een verkapt dienstverband
2. Of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Volgens mij kan het goed zijn dat er niet sprake is van een verkapt dienstverband/schijn zelfstandigheid, maar dat je vervolgens alsnog geen ondernemer bent voor de inkomstenbelastingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Hielko schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:34:
Volgens mij zijn er twee zaken die in principe los van elkaar staan,

1. Of er sprake is van een verkapt dienstverband
2. Of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Volgens mij kan het goed zijn dat er niet sprake is van een verkapt dienstverband/schijn zelfstandigheid, maar dat je vervolgens alsnog geen ondernemer bent voor de inkomstenbelastingen.
Jouw laatste opmerking klopt in ieder geval, want dat is gewoon mogelijk. Voor de check of jij ondernemer bent voor de IB, worden nl meerdere factoren gewogen, waarvan schijnzelfstandigheid er maar 1 is.

Andersom is echter een stuk lastiger: de inspecteur zal schijnzelfstandigheid zwaar laten wegen in de beoordeling. Als hij van mening is dat er sprake is van schijnzelfstandigheid, dan ben je bijna zeker geen ondernemer voor IB.

Veel meer dan dat zegt de BD er overigens ook niet over, want de regelgeving is momenteel simpelweg niet duidelijker dan dat. Dus ja, zolang de regering geen duidelijkheid verschaft, blijft iedereen lekker vaag en komen we niet veel verder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er sprake is van schijnzelfstandigheid, dan moet die arbeidsrelatie worden geoordeeld als een baan.

Betreft de baan grootste deel van je uren, en is deze qua aard van de werkzaamheden vergelijkbaar met je ondernemersactiviteiten, dan is het gedaan met je IB-ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:03:

Het zwaarste wat er voor jou kan gebeuren is dat je niet als ondernemer aangemerkt wordt voor de IB. Beetje afhankelijk van welke kosten je maakt op de zaak heb je ook geen recht meer op een aantal kortingen.
Als je het echt even wilt weten zou je het gewoon moeten uitrekenen, volgens mij scheelt het iets van 6-7k bij 100k inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hoe doet de rest dit? Hoelang zitten jullie bij een klant als software engineer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:24
com2,1ghz schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:42:
Hoe doet de rest dit? Hoelang zitten jullie bij een klant als software engineer?
Bijna 2 jaar nu. Als het goed is op korte termijn klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eerste klant zat ik 2+ jaar, 2de klant zat ik 5 jaar. Huidige klant zit ik alweer 1.5+ jaar

Ben wel bij de 2de klant van eenmanszaak naar BV gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Viper® schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Eerste klant zat ik 2+ jaar, 2de klant zat ik 5 jaar. Huidige klant zit ik alweer 1.5+ jaar

Ben wel bij de 2de klant van eenmanszaak naar BV gegaan.
Vanuit een BV maakt het niet meer uit hoe lang je bij een klant zit voor de IB aangifte, dus dat is inderdaad ook een goede oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Dik een jaar nu. Klant heeft sinds kort de regel dat ZZPers er niet langer dan 2 jaar moeten zitten. Helaas is dit de regeling die Brainnet bedacht heeft.

Zelf vind ik het niet bepaald een ramp. 2 jaar is lang; en het is 'fijner' weggaan als je weg moet vanwege regeltjes dan dat je het gewoon niet leuk meer vindt. Dan is het makkelijker later een keer terug te komen.
Ernemmer schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:12:
Vanuit een BV maakt het niet meer uit hoe lang je bij een klant zit voor de IB aangifte, dus dat is inderdaad ook een goede oplossing.
Voor schijnzelfstandigheid maakt het helaas niet uit schijnt.

[ Voor 21% gewijzigd door Hydra op 17-02-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zorgen dat je er zit met een duidelijk doel en zo ver mogelijk weg blijven van 'dagelijkse' werkzaamheden. Als je toch dagelijkse werkzaamheden uitvoert is dat tijdens langdurige afwezigheid van een vast personeelslid. Je kan dan prima drie jaar bezig zijn met het automatiseren van een zeelsluis of negen maanden invallen voor iemand die zich thuis onder laat kotsen. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 23:32
Wie kan mij helpen of weet iemand die goed is met logo bedenken/ontwerpen?

Ik wil graag een logo voor mijn bedrijf.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik a.s. vrijdag een afspraak heb met de kvk in Arnhem. Ik wil hierbij even iedereen bedanken die de moeite hebben genomen om mijn beginners vragen te beantwoorden.

Wat heb ik inmiddels ondernomen?
  • Professionele fotoshoot zodat o.a. mijn LinkedIn pagina zakelijker eruit ziet
  • Een hele fijne accountant geregeld
  • Broodfonds informatie avond bezocht (toekomst situatie)
  • Actief op LinkedIn de juiste mensen aan het connecten
  • Domein namen geregistreerd en email dienst afgenomen
  • Buffer opgebouwd
  • KvK ingeschreven, a.s. vrijdag afspraak
  • Zaken zoals AOV via verzekeringskantoor besproken
  • Zakelijk rekening uitgezocht
  • Administratie en facturatie tools uitgezocht
  • Orienteren voor nieuwe certificeringen, inmiddels 1 gehaald.
  • En vooral genieten om hiermee bezig te zijn!

[ Voor 20% gewijzigd door Genestealer op 17-02-2020 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperaap
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06-2023
Genestealer schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:07:

Inmiddels ben ik zo ver dat ik a.s. vrijdag een afspraak heb met de kvk in Arnhem. Ik wil hierbij even iedereen bedanken die de moeite hebben genomen om mijn beginners vragen te beantwoorden.

[list]
• Professionele fotoshoot zodat o.a. mijn LinkedIn pagina zakelijker eruit ziet.
- Een hele fijne accountant geregeld.
- Broodfonds informatie avond bezocht (voor eventueel toekomst)
- Actief op LinkedIn de juiste mensen aan het connecten.
- Domein namen geregistreerd en email dienst afgenomen.
- Buffer opgebouwd
- KvK ingeschreven, a.s. vrijdag afspraak
- Zaken zoals AOV via verzekeringskantoor besproken.
Ik heb een wedstrijd uitgezet via Brandsupply.com, maar achteraf had ik het net zo goed hier ofzo kunnen doen: https://www.logo4life.nl/...ijzen/#prijslogohuisstijl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Laatst online: 14-09 19:09
Ik heb mijn logo laten maken door Designhill. Voor 45 euro klaar en ik vond het voor nu meer dan prima.

• Buffer opgebouwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09:49

_Arthur

blub

In welke branche ga je werkzaam zijn? Uurtje/factuurtje ITer? Dan maakt een logo weinig uit; behalve voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Laatst online: 14-09 23:32
_Arthur schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:33:
[...]

In welke branche ga je werkzaam zijn? Uurtje/factuurtje ITer? Dan maakt een logo weinig uit; behalve voor jezelf.
IT Consultant

Niet het belangrijkste nu maar wil het wel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

• Buffer opgebouwd
  • Orienteren voor nieuwe certificeringen, inmiddels 1 gehaald.
Ik heb in december een logo laten ontwerpen voor mijn eigen bedrijf d.m.v. een contest uitschrijven op 99designs.com. Daar heb je meerdere tiers waaruit je kunt kiezen, maar ik ben gewoon voor de goedkoopste optie gegaan (269 euro). Het kan ongetwijfeld goedkoper (zelf een designer benaderen kan al vanaf 30 euro o.i.d.), maar ik vond het prettig om keus te hebben uit meerdere ideeen.

Wat wel goed is om te weten:
  • Kwaliteit varieert enorm
  • De eerste 2 dagen van je contest heb je wss hele slechte designs. In mijn geval had ik er b.v. 1 tussenzitten met superslechte photoshops van 5 minuten. Die moet je even negeren.
  • Men kopieert elkaar nogal veel. Dat doen ze vooral door te kijken naar welke designs jij hoog hebt gescoord, dus mijn tip is om NIET te scoren (muv hele slechte scores om te laten zien wat je niet bevalt) totdat de 1e fase van je contest er bijna op zit.
  • Feedback geven op designs kan je hele goeie designs opleveren, zelfs als de eerste 3x niks was.
  • Zorg dat je aan het eind de juiste bestanden krijgt. M.n. een .AI en/of .EPS bestand zijn cruciaal. Ook moet je even dubbelchecken dat het een vector image is, anders gaat hij er niet zo mooi uit zien als je hem ooit vergroot.
Verder is de regel bijna altijd dat goedkope prijzen betekent dat je te maken hebt met lage lonen landen (m.n. India zie je veel van). Een echt goede designer uit Europa kost gewoon een hele berg geld en dat was het mij voor een eenmanszaak niet waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
Cleetje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:18:
[...]

Verder is de regel bijna altijd dat goedkope prijzen betekent dat je te maken hebt met lage lonen landen (m.n. India zie je veel van). Een echt goede designer uit Europa kost gewoon een hele berg geld en dat was het mij voor een eenmanszaak niet waard ;)
Is een designer uit Europa beter dan iemand uit bijv. India?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Freeaqingme schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Is een designer uit Europa beter dan iemand uit bijv. India?
Volgens mij niet per definitie nee. Het verschil zal je vooral merken in de communicatie. Mensen uit lage landen, zoals India, hebben vaak wat meer moeite met je begrijpen, dus kost dat soms een paar extra correcties. Bovendien heb je ook vaak een cultuurverschil: in Europa (m.n. NL) zal men sneller zelf met een idee komen, of je wens iets anders invullen om je te verrassen, terwijl iemand uit India vanuit de cultuur eerder precies zal doen wat je vraagt. Als je vraag dan heel open is, zullen ze daar dan ook wat meer moeite mee hebben. Ook hiervoor geldt dat je dit zelf bij kunt sturen, maar kost dus wss net iets meer moeite voor een vergelijkbaar resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:24:
[...]

Was het maar sarcasme. Ik heb dit meerdere keren zo meegemaakt.

[...]

Sterker nog, van mij hoeven ze helemaal niet tussen mij en de klant te zitten. Maar vertel, hoe ging het gesprek afgelopen week?
Aanloop naar gesprek ging rommelig, afspraak moeten verzetten vanwege storm Ciara. Uiteindelijk het gesprek via video bellen moeten doen. Dat ging heel goed, gezellig zelfs. Zelfde dag nog te horen gekregen dat ze mij de opdracht gunnen :)

Even los van bovenstaande, een boekhoudkundig vraagje:
Als ik mijn auto privé heb en dus 19ct/km mag aftrekken, hoe zit het dan met:
- parkeerkosten thuis (wij hebben een eigen parkeerplek moeten kopen, in gebruik door mijn vrouw. Later deze week koop ik een eigen auto, ik kan alleen betaald parkeren thuis)
- parkeerkosten bij klant (abonnement parkeergarage)

Mag ik die kosten zakelijk boeken, of is die 19ct/km daarvoor? Als ik het allemaal niet zakelijk mag boeken is het misschien voordeliger om de auto zakelijk te rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 17-02-2020 20:28 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

c-nan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:26:
[...]

Aanloop naar gesprek ging rommelig, afspraak moeten verzetten vanwege storm Ciara. Uiteindelijk het gesprek via video bellen moeten doen. Dat ging heel goed, gezellig zelfs. Zelfde dag nog te horen gekregen dat ze mij de opdracht gunnen :)

- parkeerkosten thuis
- parkeerkosten bij klant

Mag ik die kosten zakelijk boeken, of is die 19ct/km daarvoor? Als ik het allemaal niet zakelijk mag boeken is het misschien voordeliger om de auto zakelijk te rijden.
Ik meen gelezen te hebben dat je de parkeerkosten NIET mag aftrekken omdat dit al in de 19ct zou zitten. Maar het is een tijdje geleden dat ik me er in had verdiept, dus ik kan er naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:26
Ik heb mijn logo en andere design klusjes via Fiverr geregeld. Soort marktplaats voor designers.

Ik ben destijds voor een paar tientjes in zee gegaan met lui uit Bangladesh, Filippijnen , dat soort landen.
Naar volle tevredenheid trouwens. Communicatie vereist soms net wat meer pingpongen maar binnen hun overdag uren wel snel reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
c-nan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:26:
[...]

- parkeerkosten thuis (wij hebben een eigen parkeerplek moeten kopen, in gebruik door mijn vrouw. Later deze week koop ik een eigen auto, ik kan alleen betaald parkeren thuis)
- parkeerkosten bij klant (abonnement parkeergarage)

Het is inderdaad óf prive rijden en 19 ct/boeken, of zakelijk rijden en alle kosten aftrekken (maar bijtelling betalen als je ook prive rijdt).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amusedly
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-08 21:48
Hier een vraag van een startende freelancer.

Na ca. 4.5 jaar in loondienst gewerkt te hebben, heb ik nu het plan om te gaan freelancen. Voor mijn eerste werkgever begon ik enkele maanden als freelancer, en ben ik daarna op eigen verzoek ca. 3.5 jaar lang in loondienst gaan werken, waarbij ik ruim 50% vanuit huis werkte. Nu voor ruim een jaar zit ik voltijd bij een andere werkgever, waar ik nu nog werkzaam ben.

Als aankomend freelancer zie ik het als volgt voor me:

- Voordat ik de overstap maak regel ik een project bij twee klanten, idealiter bij oud-werkgevers die ik al ken.

- Hierbij onderhandel ik niet in uren maar in functionele projecten. fixed price, opgedeeld in kleinere delen) en ben open over het feit dat ik ook andere activiteiten heb lopen. Ik spreek geen vaste werkdagen af.

- De projecten worden puur op functioneel niveau goed vooraf gedocumenteerd door mij. Waarna ik (wellicht na enige revisies middels feedback van de klant) te werk ga en mijn tijd zelf in deel.

- 1 a 2 maanden nadat het project naar schatting bij een van de twee klanten afloopt, moet ik alvast gaan onderhandelen voor een nieuw project bij deze klant of eventueel bij een andere. Zodat er altijd op tijd een project gepland staat. Mijn buffer is namelijk niet erg groot.

Wat vinden jullie van dit plan? Ik heb eerder diversere kleine freelanceprojecten gedaan, deze doe ik altijd fixed price. Echter is het wel spannend om dit als enig inkomen te doen. Is dit een reel plan of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
Ik hoop dat je heel goed bent in "scopen" en "inschatten hoeveel tijd en project kost". Ik ben zelf niet zo'n fan van fixed price (vandaag is het project waar ik PM op ben in één meeting verdubbeld in scope en daarmee ook doorlooptijd - fixed price had dan een hoop gezeik opgeleverd, meer dan uurtje factuurtje) omdat de klant notoir slecht is in beschrijven wat hij/zij wil

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Hmmbob schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Het is inderdaad óf prive rijden en 19 ct/boeken, of zakelijk rijden en alle kosten aftrekken (maar bijtelling betalen als je ook prive rijdt).
Catalogusprijs € 59.000,-
22% € 59.000,- = € 1.082 bruto, € 535 netto

Zakelijk
Parkeren thuis: € 60,-
Parkeren klant: € 148,-
Brandstof: € 85,-
MRB + Verzekering: € 150,-
Totaal: € 443,- ex btw

Prive
Parkeren thuis: € 73,-
Parkeren klant: € 180,-
Brandstof: € 110,-
Totaal: € 512,-

Prive rijden lijkt mij in dit geval goedkoper? Kan ik dit ergens makkelijk terug rekenen? Gevonden: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RAIQriS.png
Dit kan toch niet kloppen?
Alle kosten links (zakelijk) is even hoog als rechts (prive). Er moet toch een verschil in BTW zitten?

[ Voor 15% gewijzigd door c-nan op 17-02-2020 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik doe tegenwoordig ook fixed price omdat ik gewoon weet dat ik veel sneller ben dan de meeste anderen. Ik verdien nu per uur bijna twee keer zoveel en nog vinden opdrachtgevers mij goedkoop. Er wordt ook niet meer onderhandeld over de prijs, waar dat bij een uurprijs wel altijd het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Cleetje schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:28:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat je de parkeerkosten NIET mag aftrekken omdat dit al in de 19ct zou zitten. Maar het is een tijdje geleden dat ik me er in had verdiept, dus ik kan er naast zitten.
Dat mag inderdaad niet, maar ik doe het wel. Niemand gaat 500.- per maand neertellen voor een parkeergarage in een stad waar je nooit komt en waar je prive geen enkel voordeel mee treft. Ook kan je niet met droge ogen beweren dat dit in de 19 cent per kilomter zit. Die discussie durf ik wel aan te gaan met een inspecteur.
De plaats thuis voor de deur is te discutabel om de gok te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

c-nan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:08:
Alle kosten links (zakelijk) is even hoog als rechts (prive). Er moet toch een verschil in BTW zitten?
Ik heb de cijfers niet nagelopen maar weet dat mijn accountant zei (had berekend...) dat een nieuwe auto voor mij voordeliger is om te leasen, maar een auto van 3 a 4 jaar oud kopen zakelijk is kansloos. Je bijtelling blijft over cataloguswaarde net als de BTW correctie. Het zou dus wel degelijk kunnen dat prive rijden en 19 cent doorbelasten voordeliger is.
BTW zit alleen in brandstof en garagebeurten, niet op MRB en verzekering.
jadjong schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:20:
Dat mag inderdaad niet, maar ik doe het wel. Niemand gaat 500.- per maand neertellen voor een parkeergarage in een stad waar je nooit komt en waar je prive geen enkel voordeel mee treft. Ook kan je niet met droge ogen beweren dat dit in de 19 cent per kilomter zit. Die discussie durf ik wel aan te gaan met een inspecteur.
De plaats thuis voor de deur is te discutabel om de gok te nemen.
Hoop dat je discussie nooit hoeft te voeren. Alle kosten die je maakt voor het rijden van de auto zitten in de 19 cent (of meer, maar 19 cent is belastingvrij). Totaal onrealistisch bedrag, maar goed.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:19:
Ik doe tegenwoordig ook fixed price omdat ik gewoon weet dat ik veel sneller ben dan de meeste anderen. Ik verdien nu per uur bijna twee keer zoveel en nog vinden opdrachtgevers mij goedkoop. Er wordt ook niet meer onderhandeld over de prijs, waar dat bij een uurprijs wel altijd het geval was.
Bij jouw domein is het te leveren product misschien betere gedefinieerd?

Bij ICT zitten er zoveel tradeoffs tussen waar je een shortcut kan pakken dat direct technical debt is (maar soms fantastisch is omdat je aan het prototypen bent en daardoor veel leert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
[...]

Zakelijk

Prive

Prive rijden lijkt mij in dit geval goedkoper? Kan ik dit ergens makkelijk terug rekenen? Gevonden: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

[Afbeelding]
Btw alleen over onderhoud en benzine. In privé mag je de btw ook verrekenen naar ratio wat je zakelijk rijd.

Wat ik even niet snap aan die berekening is waarom ze de btw dan opvoeren als kosten ipv als fiscaal voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ANdrode schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Bij jouw domein is het te leveren product misschien betere gedefinieerd?

Bij ICT zitten er zoveel tradeoffs tussen waar je een shortcut kan pakken dat direct technical debt is (maar soms fantastisch is omdat je aan het prototypen bent en daardoor veel leert).
Je kan dat inderdaad alleen doen als je het project goed kan definiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:04
[...]

Zakelijk

Prive

[Afbeelding]
Volgens mij mis ik ook iets over de prive balans vs zakelijke balans.
Kosten van de de zaak is een directe mindering van je winst = invloed op je aangifte.
Kosten prive zijn na de belastingen en dus 100% voor jouw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

[...]

[Afbeelding]
Daar is het I-tje voor ;) Hier staat het volgende:
Bij een btw-auto van de zaak is de bijtelling voor privé gebruik 2,7% gedurende de eerste vier jaar, daarna 1,5%. De btw over privé gebruik wordt dan € 885 in plaats van € 1.593.

Bij de auto in privé is er in de berekening gekozen voor btw-aftrek bij de gebruiks- en onderhoudskosten, incombinatie met een btw-bijtelling voor privé gebruik (zijnde 1,5%).
Er hoeft dan geen kilometerregistratie bijgehouden te worden en dit is doorgaans ook fiscaal de voordeligste keuze.
Zoals ik hem lees, kiezen ze er dus voor om hier een algemene berekening toe te passen voor onderhoudskosten, die dus uiteindelijk net zo veel voordeel oplevert als de zakelijke post na 4 jaar (de eerste 4 jaar levert zakelijk hier wel een andere aftrekpost op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

amusedly schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:39:
Ik heb eerder diversere kleine freelanceprojecten gedaan, deze doe ik altijd fixed price. Echter is het wel spannend om dit als enig inkomen te doen. Is dit een reel plan of zie ik iets over het hoofd?
Hoe reëel het is, kan alleen jij zeggen. Hoe is je track record met deze fixed price projecten?

Ik hoop dat je begrijpt, dat je als ondernemer je handtekening onder een faillissement kan zetten. Fixed price == fixed price. Als je een keer een rotte appel tussen je klanten hebt zitten, en je hebt iets over het hoofd gezien, dan kun je daar heel hard op stuklopen.

Als je in het verleden succesvol dit soort projecten hebt gedraaid, en/of hier veel van hebt geleerd, dan is het mogelijk natuurlijk.

Dat dit je enige inkomen is, maakt m.i. niks uit; met een voldoende buffer kun je onregelmatige inkomsten goed uitsmeren. Je zakelijke rekening is dan de buffer, en je maakt dan maandelijks een "salaris" over naar je privé rekening.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Zakelijk

Prive

[Afbeelding]
Tank je maar 1 keer in de maand????

Als je dan toch zo weinig rijd is het niet verstandiger om geen auto te nemen of niet in de bijtelling? Of een corsa van 5K...

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
[...]

Zakelijk

Prive

[Afbeelding]
Ik verwijs hier ook even schaamteloos naar een eerdere post van mij waar ik dit voor mijn situatie heb doorgerekend:
Cornholio in "Het freelance ICT-ers discussie topic" O-)

De belangrijke factoren zijn eigenlijk:
Rijdt je veel prive tov zakelijk: bijtellen
Als je veel (maar net niet alles) zakelijk rijdt: 0,19c/km

Als je veel kosten aan je auto hebt (je hebt een onzuinige auto bijv en tankt altijd premium brandstof) dan loont het sneller om te bijtellen, want dan kan die 0,19c/km minder gauw uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:01

MadEgg

Tux is lievvv

Cornholio schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Ik verwijs hier ook even schaamteloos naar een eerdere post van mij waar ik dit voor mijn situatie heb doorgerekend:

Als je veel kosten aan je auto hebt (je hebt een onzuinige auto bijv en tankt altijd premium brandstof) dan loont het sneller om te bijtellen, want dan kan die 0,19c/km minder gauw uit.
Een dergelijke conclusie kwam ik ook al op. Bizar eigenlijk. Dat hoe meer je zakelijk rijdt, hoe voordeliger het wordt om deze privé te hebben, terwijl hoe meer je privé rijdt, hoe voordeliger het wordt om de auto zakelijk te hebben. Is er ergens iets misgegaan in de wetgeving hierover :?

Ik zal dik 30k kilometers zakelijk moeten gaan rijden, tegenover een paar duizend privé. Dan scheelt het een paar duizend euro op jaarbasis om de auto privé te hebben. Had ik niet verwacht.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 21:29

page404

Website says no

MadEgg schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:07:
[...]

Een dergelijke conclusie kwam ik ook al op. Bizar eigenlijk. Dat hoe meer je zakelijk rijdt, hoe voordeliger het wordt om deze privé te hebben, terwijl hoe meer je privé rijdt, hoe voordeliger het wordt om de auto zakelijk te hebben. Is er ergens iets misgegaan in de wetgeving hierover :?

Ik zal dik 30k kilometers zakelijk moeten gaan rijden, tegenover een paar duizend privé. Dan scheelt het een paar duizend euro op jaarbasis om de auto privé te hebben. Had ik niet verwacht.
Dat zei mijn boekhouder dus ook. Zegt wel iets over het kromme stelsel van belasting en aftrek in Nederland.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
MadEgg schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:07:
[...]

Komt omdat de bijtelling te hoog is voor niet-elektrische auto's.

Zo'n rekenkamer https://www.rtlz.nl/life/...aak-hoger-voordeel-weinig snap ik dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:59

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Cornholio schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Komt omdat de bijtelling te hoog is voor niet-elektrische auto's.

Zo'n rekenkamer https://www.rtlz.nl/life/...aak-hoger-voordeel-weinig snap ik dan ook niet.
Er wordt bij het heffen van de bijtelling helemaal niet gekeken naar de totale kosten van de auto. Maar er wordt een standaard formule gehanteerd.

Aanschaf, onderhoud, benzinekosten. Zakelijk vs prive percentage.

Ik heb een auto op de zaak die 4 jaar oud is. Deze was nieuw vrij prijzig. Maar is na 4 jaar nog maar een derde waard. Ik betaal bijtelling over de catalogus waarde. 8)7 Hier gaat het nu al compleet mis. Als ik 2 jaar bijteliing betaal dan kan ik voor dat geld bijna weer dezelfde auto kopen.

Edit: Dan komt er het 4e kwartaal ook nog de BTW correctie bij. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Miesjh op 18-02-2020 10:52 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gelukkig gaat de BTW correctie voor privé gebruik na 4 jaar wel omlaag, al is mij niet helemaal duidelijk of dat ook geld wanneer je een gebruikte (BTW) auto koopt.

Een bijtelling op basis van gebruik zoals voor de BTW ook mogelijk is zou voor ondernemers wel een stuk prettiger zijn, maar ik snap dat werkgevers niet zitten te wachten op deze administratieve last.

Edit:
Voor mijzelf merk ik trouwens dat zakelijk rijden pas echt loont bij een lage bijtelling of hoge afschrijving. Bij 12% tot 40k (en MIA) is het verschil al minimaal en moet ik het hebben van de extratjes zoals parkeren, tolgeld, accessoires of meer dan de kostprijs van gebruikte elektriciteit vergoeden (wat discutabel is of dat mag en kan).

[ Voor 32% gewijzigd door Deveon op 18-02-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Cornholio schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Thanks! Daar kijk ik vanavond even naar.
Tylen schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:13:
[...]

Tank je maar 1 keer in de maand????

Als je dan toch zo weinig rijd is het niet verstandiger om geen auto te nemen of niet in de bijtelling? Of een corsa van 5K...
Retour naar klant = ~40km.
4 dagen in de week.

Dus inderdaad maar 1x tanken per maand.

Verwachting is ongeveeer (afgerond naar boven) 9000 km zakelijk en 3000 km prive.

Ik wilde de auto prive rijden, maar het probleem is, ik moet straks bij de klant 180 euro betalen (parkeer garage) en thuis 75 euro (parkeren). Is het dan wellicht voordeliger om de auto zakelijk te rijden?

[ Voor 32% gewijzigd door c-nan op 18-02-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Misschien is z’n elektrische fiets die 45 km/u gaat dan ook een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:34
Wellicht overwegen om de auto ergens aan de rand van de stad te parkeren, en daar naartoe te fietsen? Uiteindelijk gaat het niet passen als iedereen graag in een stad wil wonen, en dan ook nog 2 auto's voor de deur wil hebben. Maargoed, da's een andere discussie vrees ik...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:42:
Wellicht overwegen om de auto ergens aan de rand van de stad te parkeren, en daar naartoe te fietsen? Uiteindelijk gaat het niet passen als iedereen graag in een stad wil wonen, en dan ook nog 2 auto's voor de deur wil hebben. Maargoed, da's een andere discussie vrees ik...
Je zou naar zoiets kunnen kijken:
https://www.geekbuying.co...ed-Bike-Black-413991.html
elektrische vouwfiets, gewoon inklappen en achterin gooien.

Zit zelf bij een klant op 7 km afstand, dagelijks met de fiets. Auto van zakelijk naar privé gehaald, scheelt bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Lekker een motor op de zaak nemen. Ook nog eens zeer voordeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:23:
Lekker een motor op de zaak nemen. Ook nog eens zeer voordeling :P
elektrische motor kan ook, voor de motor heb je schijnbaar geen bijtelling ooit gelezen.

https://www.zeromotorcycles.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Viper® schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:30:
[...]

elektrische motor kan ook, voor de motor heb je schijnbaar geen bijtelling ooit gelezen.

Ben nu toevallig met een energica ego+ bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Motorrijbewijs heb ik aan gedacht, momenteel geen tijd voor, wellicht iets over een half jaar :)

Fietsen ga ik (helaas) niet doen. Dat heb ik 3 jaar gedaan (gemixt met OV) en ben daar eigenlijk wel klaar mee. Ik ben toe aan een beetje comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Viper® schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:30:
[...]

Of een KTM SuperDuke 1290 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:36
Er is mij gevraagd te naar Amerika te gaan voor 3 dagen i.v.m. het inwerken van nieuwe collega(s). Wat zou ik doen met mijn uren? 50% voor elk uur "op reis"? En de normale gewerkte uren daar 100%? Of juist meer?
Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Uurtarief + T&E, niet T&A zoals wolf of wallstreet.

Dus reiskosten + verblijf apart factureren. Of gewoon all in met een hoger uurtarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Ik wil zonnepanelen nemen. Ik zit wat terug te lezen wat er hier staat, en heb mijn accountant gesproken, maar die zegt :

Als je zonnepanelen neemt en je wilt de BTW terugvorderen wordt je ondernemer. Doe je dat niet, mag je ook prive de panelen kopen.

Als je ze zakelijk koopt, kun je BTW vorderen. De stroom die je opwekt moet je tegen geldend tarief (22 of 23 cent per kwh) verkopen aan jezelf. Ik heb een EV, de kosten van het laden mag ik eraf halen. Over de stroom die ik heb opgewerkt betaal ik BTW (en het is gewoon omzet).

De werkelijkheid zal zijn dat ongeveer de helft van de stroom die ik opwek voor de EV gebruik, de andere helft zal prive gebruik zijn. Verrwachte opbrengst van de panelen is ongeveer gelijk aan wat ik in totaal zal verbruiken.

Saldering gaat de komende jaren op de schop om uiteindelijk te eindigen met: overdag wek je stroom op, dat verkoop je tegen een paar cent aan de leverancier, en 's avonds verbruik je stroom die duur is (dus tegen die tijd zal het interessant zijn om accu's te hebben huis...). Maar de komende 2 a 3 jaar wordt verbruik en opbrengst nog tegen elkaar weggestreept, dus wat je opwekt verkoop je voor 22 cent en wat je verbruikt koop je voor 22 cent.

Als ik teruglees zie ik ook opmerkingen over: zakelijk zonnepanelen, zakelijk stroom-abonnement, en de stroom voor een paar cent aan jezelf prive verkopen. Wie heeft er een constructie die volledig legaal is? :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
sbmuc schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:47:
Er is mij gevraagd te naar Amerika te gaan voor 3 dagen i.v.m. het inwerken van nieuwe collega(s). Wat zou ik doen met mijn uren? 50% voor elk uur "op reis"? En de normale gewerkte uren daar 100%? Of juist meer?
Iemand ervaring?
Ik moest weleens naar Brussel voor de klant (heen en weer op 1 dag. Wel een lange dag). Destijds met de klant afgesproken dat het eerste uur reistijd voor mij was (want ik had normaliter ook 1 uur reistijd), en de rest gewoon 100% facturabel.

Maar ik was dus 's avonds weer thuis.
In jouw geval zou ik het gewoon even bespreken met de opdrachtgever, waarbij jij met een redelijk voorstel komt. Als je dat kunt relateren aan de regeling voor eigen personeel is dat wel zo makkelijk (want dan is het gebruikelijk en dus snel ok).
Anders zou ik inderdaad voorstellen dat reis+verblijfskosten 100% vergoed worden en de tijd aldaar die je niet werkt o.b.v. voor een percentage.

Weet niet of ik 50% zou voorstellen. Je zit buiten slaaptijd en werktijd toch al snel aan een uur of 3-4 per dag minimaal (aankleden, ontbijt, avondeten, zuipen met collega's, escort dame, uurtje tv kijken, douchen).
Dan vind ik 50% facturabel al vrij fors.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefangrp op 18-02-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^^
Hier een soortgelijke regeling gehad met een buitenlandse klant. Reistijd tot aan de grens (ongeveer de helft) was voor mij, voorbij de grens voor hun. Het kwam erop neer dat de 'op locatie' dagen van 7 tot 7 liepen en ik gewoon 8 uur schreef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
Crazy D schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:57:
Ik wil zonnepanelen nemen. Ik zit wat terug te lezen wat er hier staat, en heb mijn accountant gesproken, maar die zegt :

Als je zonnepanelen neemt en je wilt de BTW terugvorderen wordt je ondernemer. Doe je dat niet, mag je ook prive de panelen kopen.

Als je ze zakelijk koopt, kun je BTW vorderen. De stroom die je opwekt moet je tegen geldend tarief (22 of 23 cent per kwh) verkopen aan jezelf. Ik heb een EV, de kosten van het laden mag ik eraf halen. Over de stroom die ik heb opgewerkt betaal ik BTW (en het is gewoon omzet).

De werkelijkheid zal zijn dat ongeveer de helft van de stroom die ik opwek voor de EV gebruik, de andere helft zal prive gebruik zijn. Verrwachte opbrengst van de panelen is ongeveer gelijk aan wat ik in totaal zal verbruiken.

Saldering gaat de komende jaren op de schop om uiteindelijk te eindigen met: overdag wek je stroom op, dat verkoop je tegen een paar cent aan de leverancier, en 's avonds verbruik je stroom die duur is (dus tegen die tijd zal het interessant zijn om accu's te hebben huis...). Maar de komende 2 a 3 jaar wordt verbruik en opbrengst nog tegen elkaar weggestreept, dus wat je opwekt verkoop je voor 22 cent en wat je verbruikt koop je voor 22 cent.

Als ik teruglees zie ik ook opmerkingen over: zakelijk zonnepanelen, zakelijk stroom-abonnement, en de stroom voor een paar cent aan jezelf prive verkopen. Wie heeft er een constructie die volledig legaal is? :D
De stroom kun je tegen kostprijs uit je zaak onttrekken. Kostprijs = totale aanschafkosten / totale opbrengst kWh. Meestal kom je op zo'n 5 cent / kWh aan kostprijs uit. Daar komt dan nog wel btw bij die je moet betalen bij het onttrekken.

[Edit]

Merk op dat de situatie in combinatie met een EV complexer is. Je hebt nodig:
- MID gekeurde meter tussen PV en meterkast
- MID gekeurde meter tussen meterkast en laadpaal

Omdat het onmogelijk is om van een opgewekte kWh te bepalen of hij, eenmaal in de meterkast aangekomen, prive in het huis gebruikt wordt of zakelijk in de auto geldt het volgende:

Totaal verbruik (zakelijk + prive) = netto afname uit het net + opgewekte stroom
Zakelijk % = verbruik auto / totaal verbruik

Zakelijk opgewekt = totaal opgewekt * zakelijk %
Prive opgewekt = totaal opgewekt * prive %, dit dien je te onttrekken

Als zakelijk opgewekt minder is dan wat de auto verbruikt heeft, dan heb je ook een deel prive geleverd (afname uit het net). Dit mag je boeken tegen de contractprijs met je energieleverancier.

Als je dus minder opwekt dan je in totaal verbruikt dan ben je zowel prive stroom aan het onttrekken uit de zaak als prive stroom aan het leveren aan de zaak. Dat is het gevolg van de prive meterkast die ertussen zit.

[ Voor 22% gewijzigd door pirke op 18-02-2020 17:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
sbmuc schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:47:
Iemand ervaring?
Voor dit soort korte reisjes doe ik aantal dagen onderweg * regulier dagtarief. Voor drie dagen werken, vijf dagen van huis is dat dan 5*8uur gewerkt. Mits de werkdagen niet langer dan 8 uur zijn. Als er een vreselijke jetlag aan vast zit kan er nog een dagje bij komen, hangt er een beetje van af wie en hoe de aanvraag is.
Voor langere tijd in het buitenland komt er nog een 'mijn-partner-is-alleen-thuis-met-de-kinderen-en-ik-verveel-mij-in-het-hotel' toeslag bij. Hoeveel dat is hangt ook een beetje af van de bestemming, als ik tussendoor mijn idool Winnie the Pooh mag ontmoeten zet ik dat natuurlijk niet op de factuur. :+

Alles exclusief de gemaakte kosten voor reis, verblijf en voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Hertog_Martin schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:50:
[...]

Gekocht, incl de premium next day service :)
Vraag mij nu overigens af of die extra gekochte Next Day service meetelt voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek :?

Niet zozeer omdat het goedkoper is dan 450 ex btw want begreep dat een gebundelde order wel telt voor die drempel. Maar meer omdat een garantie of verzekering misschien niet als middel wordt gezien?

Ik zou het geheel beschouwen als 'de laptop' maar weet niet hoe de fiscus daar over denkt.

Zijn dit zaken waarvoor je de belastingdienst kan bellen of verwijzen die je dan naar een boekhouder?

Wil graag zelf boekhouding gaan doen. Deels om van te leren, deels omdat ik nog niet zo zeker ben dat een willekeurige boekhouder feilloos is, en ik ken geen gerenommeerde. Ben zelf vrij secuur, moet me er alleen in verdiepen nog.

Zou als het even kan wel graag iemand vragen om aan eind van jaar even alles te checken wat ik gedaan heb.

[ Voor 27% gewijzigd door Hertog_Martin op 19-02-2020 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Hoe gaan jullie om met opzegtermijnen?
Klant bied een jaarcontract met de mogelijkheid om tussentijds het contract te ontbinden (1 maand opzegtermijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

c-nan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 04:30:
Hoe gaan jullie om met opzegtermijnen?
Klant bied een jaarcontract met de mogelijkheid om tussentijds het contract te ontbinden (1 maand opzegtermijn).
Dat is standaard in elke contract. Wat is je exacte vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Tylen schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:21:
[...]

Dat is standaard in elke contract. Wat is je exacte vraag?
Je geeft al antwoord op mijn vraag :) standaard dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb ook een maand opzegtermijn in mijn contract met mijn klanten staan, maar eigenlijk is dat een wassen neus, want ik heb niet een exact aantal uur vastgelegd, dus in theorie kunnen ze nu opzeggen, en de aankomende maand gewoon geen uren afnemen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Herkenbaar.
Met een soort van uren afname verplichting "opdrachtnemer werkt 36u per week" kom je ook niet heel erg ondernemend over in mjnn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 01:06:
[...]

Vraag mij nu overigens af of die extra gekochte Next Day service meetelt voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek :?

Niet zozeer omdat het goedkoper is dan 450 ex btw want begreep dat een gebundelde order wel telt voor die drempel. Maar meer omdat een garantie of verzekering misschien niet als middel wordt gezien?

Ik zou het geheel beschouwen als 'de laptop' maar weet niet hoe de fiscus daar over denkt.

Zijn dit zaken waarvoor je de belastingdienst kan bellen of verwijzen die je dan naar een boekhouder?

Wil graag zelf boekhouding gaan doen. Deels om van te leren, deels omdat ik nog niet zo zeker ben dat een willekeurige boekhouder feilloos is, en ik ken geen gerenommeerde. Ben zelf vrij secuur, moet me er alleen in verdiepen nog.

Zou als het even kan wel graag iemand vragen om aan eind van jaar even alles te checken wat ik gedaan heb.
Als het allemaal tot 1 ding behoort valt het onder de KIA, dus ook je muis, tas, dockingstation en monitor die je eventueel ergens anders haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Sorry, moppermodus. Artikel op FD:
Werkgeversorganisatie VNO-NCW is bereid de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstaftrek geleidelijk aan te passen voor 'oneigenlijke' zelfstandigen, maar niet voor echte ondernemers. In een interview met het FD zegt voorzitter Hans de Boer voor het eerst dat de werkgevers op dit gevoelige punt willen 'bewegen'.
Ik heb een hekel aan vakbonden. Ik krijg steeds meer een hekel aan VNO dat vooral voor grote bedrijven lobbyt. Nee, dan kan je inderdaad lekker uitruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Stefangrp schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:37:
Herkenbaar.
Met een soort van uren afname verplichting "opdrachtnemer werkt 36u per week" kom je ook niet heel erg ondernemend over in mjnn beleving.
Sluit een contract af voor de duur van de opdracht en geef daarbij een schatting van de tijdsduur. Als die tijd op is kan je gezamelijk besluiten er een einde aan te maken of nog wat meerwerk in te plannen. Afhankelijk van wie er dan verantwoordelijk is voor de uitloop gaat het uurtarief omhoog of naar beneden.
Helaas is de werkelijkheid iets minder zwart/wit. :P
BiLLY_daKid schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:52:

Ik heb een hekel aan vakbonden. Ik krijg steeds meer een hekel aan VNO dat vooral voor grote bedrijven lobbyt. Nee, dan kan je inderdaad lekker uitruilen.
Ik ben het met Hans eens.

[ Voor 21% gewijzigd door jadjong op 19-02-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

[...]

Zelf hoorde ik hem op BNR, maar de grote bedrijven wint die er niet mee want die huren hun dure expertise graag, langdurig, in.

Hij gebruikte het typisch voorbeeld van een cafetaria als échte ondernemer en de lerares die vrijdag in loondienst was en vanaf maandag op dezelfde school als ZZP’er als schijn zelfstandige. Nu ben ik dat wel met hem eens, maar als die lerares nou eens op een andere school aan de slag ging...?

Daarbij was hij ook van mening dat alle parttimers 4 uur extra gingen werken álle problemen op de arbeidsmarkt opgelost waren, maar volgens mij vergeet hij dat in de technische functies bijna iedereen fulltime werkt en juist daar enorme krapte is. Blijkbaar wordt dat probleem vergeten onder de druk van de zorg en onderwijs.

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 19-02-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ernemmer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:49:
[...]

Als het allemaal tot 1 ding behoort valt het onder de KIA, dus ook je muis, tas, dockingstation en monitor die je eventueel ergens anders haalt.
Hm ja maar maakt dus niet uit dat dat fysieke middelen op zichzelf zijn en een garantie of service wellicht niet? Hoewel ik het wel als middel inzet om klant beter van dienst te zijn.

Tevens telefoon gekocht zojuist van 420 ex btw met een draadloze oplader van 33 ex btw. Was zelfs een combi deal maar staan wel los op de factuur.

Hopelijk gaat 't gewoon goed, zou zuur zijn als ik ineens toch niet de KIA krijg.

En gekocht voordat ik mij inschrijf bij kvk over 6 weken, niet dat dan ineens 90% maar telt

[ Voor 6% gewijzigd door Hertog_Martin op 19-02-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

[...]

Beetje wassen neus aangezien dat nu ook al de regels zijn. Het probleem ligt bij de handhaving en dat los je hier natuurlijk niet mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hertog_Martin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:07:
[...]

Hm ja maar maakt dus niet uit dat dat fysieke middelen op zichzelf zijn en een garantie of service wellicht niet? Hoewel ik het wel als middel inzet om klant beter van dienst te zijn.

Tevens telefoon gekocht zojuist van 420 ex btw met een draadloze oplader van 33 ex btw. Was zelfs een combi deal maar staan wel los op de factuur.

Hopelijk gaat 't gewoon goed, zou zuur zijn als ik ineens toch niet de KIA krijg.

En gekocht voordat ik mij inschrijf bij kvk over 6 weken, niet dat dan ineens 90% maar telt
Deze combo is prima. Maar je weet dat je in 1 jaar boven de 2300 euro ex btw moet komen om KIA te krijgen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• com2,1ghz
Men schuift verschillende problemen op 1 hoop.

We hebben het over:
  • Gedwongen zelfstandigheid: PostNL, DH
  • Schijnzelfstandigheid in publieke sectors
  • Schijnzelfstandigheid in commerciele sectoren
Gedwongen zelfstandigheid:
Dit bestaat niet wanneer de economie op volle toeren draait. In bijna ieder ongeschoold werk is er een tekort. Dus deze mensen kiezen bewust om dit te gaan doen om er een goede boterham aan over te houden.

Schijnzelfstandigheid in publieke sectors:
Faalbeleid als je eerst mensen wegpest, quota's opstelt op scholen, mensen onderbetaald en geen toekomstvisie aanbiedt. Zie leraren, zorgpersoneel. Nou draait dit niet alleen maar om geld, maar deze mensen willen ook meedraaien in de economie en willen ook een huis kunnen kopen.

Schijnzelfstandigheid in commerciele sectoren
Je hebt een expertise en er is een tekort. Je exploiteert jezelf op zo'n manier dat je er qua ontwikkeling en financieel er zeer goed op vooruit gaat.

Het komt er allemaal op neer dat de salarissen achter zijn gebleven en dat ons sociale stelsel eigenlijk kapot is gegaan. Denk hierbij aan de pensioenpot, stijgende zorgkosten, stijgende pensioenleeftijd.
Er wordt verwacht dat we meer moeten ondernemen om nog een zakcentje over te houden, dat gaat niet in loondienst. Het probleem wordt naar ons toe geschoven.

Het hele kapitalistisch systeem is gewoonweg kapot. Een mooi voorbeeld was afgelopen zondag te zien bij Zondag met Lubach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:17:
[...]

Deze combo is prima. Maar je weet dat je in 1 jaar boven de 2300 euro ex btw moet komen om KIA te krijgen?
Yes, 2410 is die grens inmiddels. Kom ik met laptop plus telefoon nu net boven. En dat zijn al m'n bedrijfsmiddelen al wel.

Ik koop 't overigens nu al omdat ik nu alleen laptop en telefoon van werk heb en ik beide ook voor voorbereiding op 't zelfstandige werk nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Yes, 2410 is die grens inmiddels. Kom ik met laptop plus telefoon nu net boven. En dat zijn al m'n bedrijfsmiddelen al wel.

Ik koop 't overigens nu al omdat ik nu alleen laptop en telefoon van werk heb en ik beide ook voor voorbereiding op 't zelfstandige werk nodig heb.
Ik zou gewoon asap inschrijven bij de KVK (met een fake telefoonnummer), dan kan je daar geen gezeur over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ernemmer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:04:
[...]

Ik zou gewoon asap inschrijven bij de KVK (met een fake telefoonnummer), dan kan je daar geen gezeur over hebben.
Ik ga starten vanuit ww dus moet nog even afstemmen met uwv. Maar zal idd even kijken of ze me toestemming kunnen geven om al eerder in te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:18
Ik sta op het punt een geautomatiseerde rittenregistratie toe te passen (routevision.nl) om zo mijn verhouding zakelijk/privé kilometers sluitend te krijgen (ik rij auto privé, dus BTW op zakelijk component op brandstof en onderhoud kan ik dan zuiver(der) aftrekken).
Daarnaast kan ik ook de werkelijk gemaakte uren factureren (aankomst tijd versus vertrek tijd).

Iemand ervaring met routevision?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
the-edge schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:30:
Ik sta op het punt een geautomatiseerde rittenregistratie toe te passen (routevision.nl) om zo mijn verhouding zakelijk/privé kilometers sluitend te krijgen (ik rij auto privé, dus BTW op zakelijk component op brandstof en onderhoud kan ik dan zuiver(der) aftrekken).
Daarnaast kan ik ook de werkelijk gemaakte uren factureren (aankomst tijd versus vertrek tijd).

Is dat echt nodig?
Ik houd zelf mijn ritten bij in een 'excel sheet'. Het is toch veelal dezelfde rit die ik doe voor een lange tijd. Maar de fiscus kan toch nooit zien of ik echt op en neer ben gereden of een thuiswerkdag had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Cornholio schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Is dat echt nodig?
Ik houd zelf mijn ritten bij in een 'excel sheet'. Het is toch veelal dezelfde rit die ik doe voor een lange tijd. Maar de fiscus kan toch nooit zien of ik echt op en neer ben gereden of een thuiswerkdag had?
Doe je het volgens de richtlijnen van de BD?
U vermeldt per rit:
  • de datum
  • de begin- en eindstand van de kilometerteller
  • het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
  • de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
  • of het een privérit is of een zakelijke rit
  • de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden
Ik ben hier namelijk zelf niet zo goed in, en ik ben bang dat ik bij een controle de discussie ga krijgen die ik niet wil.
Bij mij is het niet altijd dezelfde rit, het komt ook voor dat ik naar meerdere klanten ga op 1 dag.

Ik ben het met je eens dat het wellicht overdreven is, komt een beetje over 'als het braafste jongetje van de klas' :).

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 19-02-2020 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
the-edge schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:30:

Een sluitende rittenadministratie is alleen nodig als je geen bijtelling wilt betalen. Voor de verhouding zakelijk/prive is het voldoende als je het percentage aannemelijk kan maken. Bijvoorbeeld X retourtjes naar klant Y voor Z kilometer. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik hoorde het vanochtend op BNR. Daar werden ff heel simpel mensen in het onderwijs weggezet als 'onechte' ondernemers. Wat een kutstreek zeg. M'n nekharen gingen hard overeind staan.
Deveon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:03:
Hij gebruikte het typisch voorbeeld van een cafetaria als échte ondernemer en de lerares die vrijdag in loondienst was en vanaf maandag op dezelfde school als ZZP’er als schijn zelfstandige. Nu ben ik dat wel met hem eens, maar als die lerares nou eens op een andere school aan de slag ging...?
Ik ben het ook daar niet mee eens. Als die lerares van bijvoorbeeld 4 dagen per week in loondienst op die school naar 2 dagen per week als ZZPer gaat, dan ga je het probleem ook niet oplossen door dat te verbieden. Die mensen ben je dan helemaal kwijt. Zelfde geldt voor de zorg; mensen die kampen met een hoge werkdruk en dan, omdat ze vinden dat ze het zelf beter kunnen, als ZZPer verder gaan. Die zie je vaak op een andere manier gaan werken, zelf dingen ontplooien, etc. Als je die mensen verbiedt als zelfstandige te werken, los je het 'probleem' van hoge kosten misschien op, maar krijg je er een enorme onderbezetting voor terug.

Volgens mij heeft werkelijk iedereen door wat het echte probleem in de zorg en het onderwijs is, maar wil niemand zich branden aan een oplossing: die zou namelijk betekenen dat er een grondige schoonmaakactie in het ambtenaren / managerbestand plaats gaat vinden. Het probleem zit niet bij de mensen die de zorg verlenen / onderwijs geven: het probleem zit in de lagen daarboven.

[ Voor 61% gewijzigd door Hydra op 19-02-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Ik hoorde het vanochtend op BNR. Daar werden ff heel simpel mensen in het onderwijs weggezet als 'onechte' ondernemers. Wat een kutstreek zeg. M'n nekharen gingen hard overeind staan.
Wat onderneemt een ZZP leraar dan als hij hetzelfde doet als het vaste personeel?
Zelfde locatie
Zelfde apparatuur
Zelfde onderwijspakket
Zelfde verplichte rooster
Geen eigen invulling van de tijd
Geen vrije vervanging
Precies doen wat de baas zegt
Meewerken aan alle andere verplichte dingen die een leraar moet doen

En er zullen best leraren zijn die wel iets ondernemen, maar 9/10 zijn echt wel verkapt loondienst.
Het hoe en waarom ze ZZP-en laat ik in het midden, maar ik kan zou ze geen ondernemers noemen.

En dit is een oprechte vraag, wat vind jij aan iemand in het onderwijs ondernemend? Misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Een sluitende rittenadministratie is alleen nodig als je geen bijtelling wilt betalen. Voor de verhouding zakelijk/prive is het voldoende als je het percentage aannemelijk kan maken. Bijvoorbeeld X retourtjes naar klant Y voor Z kilometer. Etc.
Dat is niet wat op de site van de Belastingdienst staat. Zelf houd ik een “creatieve” rit registratie bij waarbij gaten tussen de zakelijke eindstand van de ene rit en beginstand van de volgende zakelijke rit als privé rit wordt omschreven zonder de bestemmingen te benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:21:
En dit is een oprechte vraag, wat vind jij aan iemand in het onderwijs ondernemend? Misschien zie ik iets over het hoofd.
Wat is er "ondernemend" aan als detacheerder gaan ZZPen? Toch precies hetzelfde? Daarnaast; ik gaf al een dat die mensen vaak minder gaan werken en daarnaast andere dingen gaan ondernemen. Dat wordt voor 't gemak even vergeten.De meeste mensen gaan niet 2 dagen werken en dan fuck all doen verder.

M.i. moet dat hele verhaal over verkapte loondienst gewoon losgelaten worden. Je gaat hier nooit maar dan ook nooit een fatsoenlijke definitie van krijgen. Als iemand zelf als zelfstandige wil werken, moet 'ie dat gewoon lekker doen. Als scholen het te duur vinden, moeten ze maar zelf zorgen dat er genoeg keuze op de markt iis voor internen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:27:
[...]

Wat is er "ondernemend" aan als detacheerder gaan ZZPen? Toch precies hetzelfde? Daarnaast; ik gaf al een dat die mensen vaak minder gaan werken en daarnaast andere dingen gaan ondernemen. Dat wordt voor 't gemak even vergeten.De meeste mensen gaan niet 2 dagen werken en dan fuck all doen verder.

M.i. moet dat hele verhaal over verkapte loondienst gewoon losgelaten worden. Je gaat hier nooit maar dan ook nooit een fatsoenlijke definitie van krijgen. Als iemand zelf als zelfstandige wil werken, moet 'ie dat gewoon lekker doen. Als scholen het te duur vinden, moeten ze maar zelf zorgen dat er genoeg keuze op de markt iis voor internen.
De belastingkortingen zijn er voor ondernemers, zodat ze iets kunnen opstarten en uitbouwen en werkgelegenheid creëren op de lange termijn en niet om verkapt over de eerste 25k inkomsten* geen belasting te hoeven betalen.
Van mij mogen ze gewoon alle kortingen voor alle ondernemers afschaffen en er iets anders voor terugbrengen om de echt kleine ondernemers (vaak retailers) tegemoet komen.

Die 25K inkomsten is netto terwijl het belastbaar inkomen 18k is, waardoor je weer recht hebt op alle toeslagen. Hiermee kan je 2500 euro netto per maand verdienen terwijl je maar 17 euro per uur kost voor de opdrachtgever ipv de 3500 bruto+ 1500 onkosten= 5000 euro per maand wat je zou kosten in loondienst.

En dat is natuurlijk ook de reden dat ook onderin iedereen ZZP-er is geworden. Die zouden nooit 3500 bruto per maand krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 19-02-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
pirke schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:08:
[...]

Deveon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:24:
[...]

Dat is niet wat op de site van de Belastingdienst staat. Zelf houd ik een “creatieve” rit registratie bij waarbij gaten tussen de zakelijke eindstand van de ene rit en beginstand van de volgende zakelijke rit als privé rit wordt omschreven zonder de bestemmingen te benoemen.
Inderdaad zie https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/

Ik lees nu wel dat woon-werk verkeer standaard als privé word beschouwd 8)7
Daar gaat mijn plan :'(

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 19-02-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
the-edge schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:31:
[...]

[...]

De KvK inschrijving is leidend voor woon-werkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:08
Deveon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:42:
[...]

De KvK inschrijving is leidend voor woon-werkverkeer.
Nope. Woon- of verblijfplaats. Dus ook je verblijfplaats valt onder woon-werkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

@pirke Tnx ik moet er nog maar eens heel goed voor gaan zitten.. en met een verhaal komen dat de accountant het ook goed vind :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Khayma schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:48:
[...]

Nope. Woon- of verblijfplaats. Dus ook je verblijfplaats valt onder woon-werkverkeer.
Klopt, vanuit je verblijfplaats naar het kantoor (KvK). Echter bij mij is beide hetzelfde adres dus heb ik geen woon-werkverkeer.
Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.

Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Deveon schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:24:
[...]

the-edge schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:31:
[...]

Ah, ik zat met de correctie voor prive kilometers in een zakelijke auto in m'n hoofd: daarvoor is geen sluitende kilometerregistratie noodzakelijk:

https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/
U kunt het privégebruik ook op een andere manier bijhouden in uw administratie om gegevens aan ons te kunnen verstrekken. Daarbij is het belangrijk dat u de omvang van het privégebruik aannemelijk kunt maken.
Pagina: 1 ... 140 ... 642 Laatste