Hydra schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:22:
[...]
Freelance.nl is bagger. Vrijwel geen van de bedrijven waar ik in geinteresseerd ben zet z'n opdrachten daar. Komt ook omdat ze dan volledig platgespammed worden door mensen die ze niet willen hebben.
Welke gebruik jij dan? Of doe je alleen zaken via je netwerk/LinkedIn/recruiters? Zoals al eerder aangegeven is het voor mij allemaal nog nieuw, dus heb nog geen goed beeld bij welke marktplaatsen nu goed/slecht zijn.
Ja dat is hoe het werkt als je via een recruiter gaat. Als bedrijven voor jou maximaal 90e willen geven, dan gaat daar over 't algemeen minimaal 10 vanaf voor een recruiter. Je kunt natuurlijk altijd nee zeggen; dan helpt 't om zelf een netwerk te hebben

Zoals ik al aangaf, gaat het niet om dat bedrijven 90 euro voor mij willen betalen, maar dat hun budgetten juist zo veel hoger zijn (110-120 ex BTW is standaard). Dat icm met een marktconformr recruiterfee van 10-15 euro/uur, deed mij besluiten om dan 90 euro/uur te vragen. ZZPers & opdrachtgevers in mijn netwerk bevestigen dat dit gewoon marktconform is met mijn ervaring (eerder te laag dan te hoog). Met een budget van 110 en een recruiterfee van 20 komen we dus nog steeds op mijn uurtarief.
Of je recruiters leuk vind of niet, als er in je eigen netwerk niets beschikbaar is ben je van ze afhankelijk. Liever 70 euro per uur dan 0 euro per uur.
Als een recruiter mij dan gelijk bij het eerste telefonische gesprek al gaat vragen of ik klussen van 70 aanneem, dan heb ik wat moeite om hem serieus te nemen. Dan hanteert hij of belachelijk hoge marges of hij probeert alleen maar junior plekken te slijten aan me. Niet een hele handige tactiek als er gewoon krapte is qua aanbod, want voor hem zijn er al 10 recruiters die minimaal 80 euro bieden. Dan is het dus geen geval meer van "70 euro > 0 euro", maar een geval van "ik saboteer mezelf graag".
En wederom, budgetten van opdrachtgevers zitten in mijn branche toch echt vaak op 120 max, waarbij het goedkoopste aanbod (incl recruiter/payroll etc) vaak voor 110 wordt aangeboden. Dan moet je een goed verhaal bij mij hebben als je mij van die 90 euro af wilt praten. Dat gaat ze niet lukken zonder met de billen bloot te gaan waar al dat geld aan op gaat buiten mij om. En ik ga niet akkoord om als enige partij even 10 euro/uur of meer in te leveren terwijl de rest vette marges pakt. Dan hebben ze blijkbaar even een reminder nodig dat het aanbod het krapste deel is atm en ze even achter de oren moeten krabben of zij niet beter kunnen afvragen "15 euro/uur > 0 euro/uur"

Overigens zou ik pas onderhandelen over het tarief na een kennismaking met de klant en transparantie over wat de klant betaald.
Helemaal mee eens dus. Bij het 1e telefonische gesprek al direct 10 euro van mijn uurtarief af willen praten vind ik al zeer verdacht, wetende dat het marktconform is. Als je dan ook nog eens niet met de billen bloot wilt gaan over waar al het geld heen gaat, dan kan ik niet anders concluderen dan dat je A 40 euro/uur in eigen zakt wilt steken of B er zo veel partijen tussen zitten dat ik niet me jou, maar met 1 v/d die andere tussenpartijen moet gaan praten.
Gevalletje B had ik volgens mij vandaag aan de lijn. Die begonnen met -17 euro/uur onder mijn vraagprijs, om vervolgens "maar liefst" 2 euro er bovenop te kunnen doen nadat ik weigerde. Dan begint er toch echt wel een belletje te rinkelen van "of deze persoon is niet goed in het matchen van vraag en aanbod of dit is tussenpartij #3 in de rij voor deze ene vacature". Grote kans dat het dus dat laatste is en ik wel op mijn gevraagd tarief was beland als ik met de 1e recruiter had gesproken. Zeker als je bedenkt dat het om een bank ging, waarvan ik zeker weet dat een recruiter daar een leuke boterham van heeft zelfs met mijn gevraagde tarief.
Oh well, het duurt even voordat je weet welke partijen een direct lijntje hebben met de opdrachtgevers en dus wel gewoon een marktconform tarief kunnen betalen. Gelukkig lopen er nu 2 concrete leads waarbij er nog niet moeilijk is gedaan over het gevraagde tarief, dus zo kan het ook gewoon.