Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Cleetje
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 00:02

Cleetje

Psycho Slave ++

Crazy D schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:39:
Een lange opdracht full-time zou voor mij juist het gevoel van dienstverband geven. Ik doe gemiddeld 3 klanten per week, dan maakt het me wat minder uit dat 1 van de opdrachten bijna 3 jaar loopt, door de andere dagen genoeg variatie. En ook bij een dusdanig verschillende soort klanten dat de kans dat ik dit bij een werkgever kan doen, niet zo groot is (meeste Exact partners hebben wel een expertise waardoor je veel bij hetzelfde soort bedrijf komt).
Dat klopt ergens ook wel, maar hoe praktisch korte opdrachten zijn is ook zeer afhankelijk v/d branche. Voor BI projecten is het juist heel belangrijk dat ik functionele kennis op doe (aka, thuisraken in de processen, bedrijfsvoering en cultuur van dat specifieke bedrijf) om informatie op de juiste manier te ontsluiten & te visualiseren. Bovendien is een belangrijk onderdeel het coachen van medewerkers. Hierdoor praat je standaard over lange trajecten (6 maand is b.v. kort). In deze branche is detachering dan ook niet voor niets zo populair en sterk aanwezig.

De grap is echter dat door de aard v/d werkzaamheden elke opdracht weer anders aanvoelt en absoluut niet lang aanvoelt. Zo voelt 6 maand gewoon erg kort en vind ik persoonlijk de ~1,5 jaar een mooie sweet spot. Met opdrachten van 2 weken maak je mij totaal niet blij en is ook absoluut niet praktisch in deze branche. Misschien als je even rap een overzichtje in elkaar flanst of zo, maar dan moet al het voorwerk al gedaan zijn (data analyseren, ontsluiten en definities zijn duidelijk). Dat heb ik nog bijna nergens meegemaakt hoor :)

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:49
Crazy D schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:39:
Een lange opdracht full-time zou voor mij juist het gevoel van dienstverband geven. Ik doe gemiddeld 3 klanten per week
Tja, dat zou ik best willen, maar er is in mijn tak van sport vrijwel geen klus te vinden voor minder dan 4 dagen per week.

Komt bij dat ik als lead dev in m'n team verantwoordelijk ben voor de architectuur en het design van de systemen die wij bouwen, en dat betekent veel meetings met andere teams om zaken af te stemmen. Voor een nieuw ding dat wij aan het bouwen zijn, zijn wij afhankelijk van 2 teams, en zijn 6+ teams weer afhankelijk van ons. Zie al die meetings maar eens in 1 dag per week te stouwen.

[Voor 35% gewijzigd door Hydra op 05-02-2020 17:44]

https://niels.nu

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Zoveel mensen zoveel wensen :+ Ik snap dat het in sommige branches ook niet te doen is. 1 klant wil me ook wel meer dagen maar dat wil ik dus juist niet :) 2 of 3 dagen is soms ook wel lastig, zeker als er raakvlakken liggen met andere teams/afdelingen. maar goed, beetje plannen en wat efficiënter overleggen scheelt ook veel.

Exact expert nodig? itwize.nl

• Jabiros
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 24-02 19:32
Zijn er veel mensen die hun eigen boekhouding doen? Ik kan me niet voorstellen dat er veel aan is en het in ieder geval het proberen waard is.

Scenario: Je draait elke maand omzet en er gaat een keer per maand een factuur uit met je uren. Verder schrijf je maar 1x in de 3 jaar misschien wat weg (Laptop, telefoon, printer). Zou je dan bijvoorbeeld met een app als MoneyBird uit de voeten kunnen. Of zie ik hier zwaar dingen over het hoofd?

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
Jabiros schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:15:
Zijn er veel mensen die hun eigen boekhouding doen? Ik kan me niet voorstellen dat er veel aan is en het in ieder geval het proberen waard is.
Dat hangt er van af wat je veel vindt. Als je een heel klein beetje handig bent met cijfertjes en je vindt 't niet erg om zo af en toe wat uit te zoeken kan je het op zich prima zelf doen met de ZZP-boekhoudtools. Ook als je het uitbesteed zal je in de praktijk toch nog vaak veel zelf inboeken, waarbij je boekhouder dan de rapportages bijhoudt.

Verder kom je mensen tegen die het uitbesteden (al dan niet zodat ze 't truucje kunnen afkijken) en later zelf doen. Anderzijds zijn er mensen die in 't begin tijd over hebben en het er graag zelf bij doen, maar later het toch overdragen aan een boekhouder, omdat het bijv. teveel tijd kost.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

Scenario: Je draait elke maand omzet en er gaat een keer per maand een factuur uit met je uren. Verder schrijf je maar 1x in de 3 jaar misschien wat weg (Laptop, telefoon, printer). Zou je dan bijvoorbeeld met een app als MoneyBird uit de voeten kunnen. Of zie ik hier zwaar dingen over het hoofd?
Ik heb het in het begin zelf gedaan (met moneybird), maar naar verloop van tijd begon het mij te vervelen. Qua kosten zit er denk ik weinig verschil tussen zelf doen of laten doen, afhankelijk van hoe je uurloon zich verhoudt tot dat van de boekhouder.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Hier met boekhouder. Ik kan het prima zelf en hou op het moment een schaduw administratie bij zodat ik alles snap, maar als puntje bij paaltje komt wil ik met iemand kunnen sparen. De kosten per maand heb ik er in één uur werken toch weer uit en ik weet van mijzelf dat ik het nu nog leuk vind, maar als de nieuwigheid eraf is laat ik het liggen, stapelt het op, ga ik er tegenop zien en raffel ik het af.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 17:42:
[...]
Komt bij dat ik als lead dev in m'n team verantwoordelijk ben voor de architectuur en het design van de systemen die wij bouwen, en dat betekent veel meetings met andere teams om zaken af te stemmen. Voor een nieuw ding dat wij aan het bouwen zijn, zijn wij afhankelijk van 2 teams, en zijn 6+ teams weer afhankelijk van ons. Zie al die meetings maar eens in 1 dag per week te stouwen.
offtopic:
Maakt jouw week wel veel efficiënter!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:59

Dat is zo ongeveer waar ik Moneymonk voor gebruik.

Maar denk ook aan alle kleine afschrijvingen via je bankpas (parkeren, eten/drinken oid) en kosten voor auto/verzekering/office365/webhosting etc etc. Maar ik doe het voorlopig in ieder geval zelf.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Jabiros
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 24-02 19:32
Ik wil het in het begin vooral simpel houden en zo min mogelijk afschrijven. Kat uit de boom kijken...hoe behendiger ik word hoe meer ik relevante dingen zal afschrijven. Bedankt voor de reacties allen. Erg behulpzaam. :)

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Ik ga het dit eerste jaar zelf doen (ik heb een sterk vergelijkebare situatie). ~12 facturen per jaar moeten versturen (incl verwerken v/d betaling) i.c.m. de maandelijkse kosten (verzekeringen vooral) levert maar weinig administratie op. Natuurlijk heb je daarnaast nog diverse klein kosten, zoals vervoer e.d. die een iets flexibeler karakter hebben, maar die moet je met of zonder boekhouder sowieso z.s.m. inboeken in je administratie (o.a. om te voorkomen dat je het vergeet).

Persoonlijk ga ik MoneyMonk gebruiken. De interface oogt wel handig en er zitten wat handige features in voor het snel koppelen van betalingen e.d. aan de juiste grootboekrekeningen. Bovendien houden dat soort tools ook automatisch de juiste balans voor je bij, dus daar heb je ook geen extra werk aan.

Overigens moet je ook niet vergeten dat je altijd eindverantwoordelijk bent voor de administratie. Als de boekhouder dus een foutje maakt, dan kom je niet weg met een "maar ik snap het niet, dus niet mijn schuld". Daarom wil het sowieso het eerste jaar zelf doen zodat ik alles snap (evt met dubbelcheck van een boekhouder). Daarna zie ik wel of ik wil betalen voor het gemak van een boekhouder.

• AquitasVeritas
  • Registratie: oktober 2019
  • Niet online
Ik heb ervoor gekozen om een boekhouder te nemen en zoals Deveon zei hou ik een schaduwadministratie bij (mijn uren, km's, kosten. etc.) Verder zoek ik zelf een hoop uit en spar ik veel met mijn boekohouder. |

Wilde het 1 jaar aankijken met een boekhouder om het in het vervolg zelf te doen maar het bevalt me wel. Amper omkijken naar en ik heb het zo in een uur verdiend. En zoals velen zeggen. Een goede boekhouder verdient zichzelf makkelijk terug.

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Cleetje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 23:01:
[...]

Persoonlijk ga ik MoneyMonk gebruiken. De interface oogt wel handig en er zitten wat handige features in voor het snel koppelen van betalingen e.d. aan de juiste grootboekrekeningen. Bovendien houden dat soort tools ook automatisch de juiste balans voor je bij, dus daar heb je ook geen extra werk aan.
Ook ik gebruik MoneyMonk naar redelijke tevredenheid, maar sommige basis functies ontbreken. Zoals het uitsturen van facturen met een urenstaat ZONDER uurtarief. De meeste tussenpersonen vinden dat meestal wat minder gaaf ;)

Wel stuur ik hier altijd feature requests voor in richting hun supportafdeling, reageren vrij snel en kordaat maar de opvolging hiervan laat wat mij betreft nogal te wensen over.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Er zijn allerlei randzaken die je hierbij over het hoofd ziet :Y

Ten eerste zul je vrij veel kosten kunnen boeken. De afgelopen maand heb ik USB kabeltjes uit China gekocht, software uit Duitsland besteld, een boek uit Amerika gekocht enzovoort. Die moet je allemaal op een aparte manier boeken. Verder heb je vaak diverse rekeningen, gewoon zakelijk, zakelijke creditcard, een tegoed bij een Amazon.

Ten tweede is er vervoer. Met een privé auto rijden, zul je een grootboekrekening maken voor zakelijke BTW-houdende uitgaven voor privé auto, enzovoort.

Het zijn allemaal kleine dingetjes waarvan je moet leren hoe je ze boekt. Ik heb het allemaal nagekeken en doe het zelf, maar het kostte echt wel tijd.

Renault Zoe Q90

• Hmmbob
RomeoJ schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:40:
[...]

Ook ik gebruik MoneyMonk naar redelijke tevredenheid, maar sommige basis functies ontbreken. Zoals het uitsturen van facturen met een urenstaat ZONDER uurtarief. De meeste tussenpersonen vinden dat meestal wat minder gaaf ;)
Dat kan gewoon:
https://tweakers.net/ext/f/T5LhfvQ26iCRROizBXTChXCZ/full.png

Ga naar je project -> "te factureren uren" -> "maak specificatie" -> open pulldown linksboven naast "download" -> "PDF zonder bedragen".

Ik ben het ermee eens dat dit ergens instelbaar zou moeten zijn, maar het kán dus wel :+
Edit: ik zie in de instellingen dat het uurtarief "niet uitvinkbaar" is. Dat is stom :+

[Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 06-02-2020 10:28]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Deveon
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:04:
[...]
Het zijn allemaal kleine dingetjes waarvan je moet leren hoe je ze boekt. Ik heb het allemaal nagekeken en doe het zelf, maar het kostte echt wel tijd.
Aangezien ik niet in de administratie van de boekhouder kan komen ben ik zelf op zoek gegaan naar een zo goedkoop mogelijke manier om snel facturen te maken en kwam ik uit op “Rompslomp”. Dat is in principe een volledig administratiepakket als je er voor betaald (facturen zijn gratis), maar net als e-Boekhouden hebben zij een zeer uitgebreide FAQ waarin de meeste vraagstukken over hoe je iets moet boeken beschreven staan. E-Boekhouden heeft zelfs gehele (gratis) video cursussen hiervoor.

Persoonlijk vind ik de app van E-boekhouden alleen te beperkt om de volledige administratie mobiel te kunnen doen.

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:42
RomeoJ schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 09:40:
[...]

Wel stuur ik hier altijd feature requests voor in richting hun supportafdeling, reageren vrij snel en kordaat maar de opvolging hiervan laat wat mij betreft nogal te wensen over.
Gebruik zelf ook MoneyMonk naar grote tevredenheid, vooral omdat het voor mij erg simpel was in het begin om op te zetten als iemand die niet veel van boekhouden af wist. Wel mis ik ook een aantal features waar ik ook feature requests voor inschiet en verder niks meer van hoor. Veel zaken zijn relatief simpel te maken welke grote quality of life features zijn. Helaas heb ik nog geen enkele noemenswaardige nieuwe feature gezien het afgelopen jaar.

Wanneer de starter kortingsperiode over is maar eens herevalueren of ik bij MoneyMonk blijf of bij een ander pakket ga zitten. Ben inmiddels vrij begaan met boekhouden, al heb ik wel een boekhouder voor de IB aangifte e.d.

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Ik ben overgestapt op e-boekhouden. Maar gebruikte eerst Acumulus en dat is echt boekhouden voor dummies. Belangrijkste reden voor mij om een accountant te hebben is jaarcontrole zodat de boekingen zelf kloppen. En voor wat specifiek vragen (zonnepanelen wel of niet zakelijk aanschaffen). Voor de gewone dingen, inkoopje hier, investering daar, zo complex is dat allemaal niet. Heb dan ook geen abonnement, als ik af en toe 25 euro moet betalen omdat ik een uitgebreide vraag had nou prima.

En ik ben denk ik in totaal uurtje per maand kwijt met boekhouding (zeker met de koppeling van e-boekhouden met Knab), verdeelt over elke dag een minuutje zeg maar, dus de tijd die het me kost per maand is niet concreet een uur dat ik andere dingen had kunnen doen tegen betaling. Vind het namelijk wel fijn om dagelijks even te checken, diverse boekingen worden automatisch verwerkt, de enkele die ik handmatig moet doen meteen even doen dan loop ik geen achterstand op en zijn je cijfers gewoon actueel.

En een heel belangrijke reden om waarom ik wel het 1 en ander zelf wil doen: je bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk! Boekhouder mag iedereen zich noemen (accountant gelukkig niet), en nogal lullig als je na 5 jaar bij een controle er achter komt dat je boekhouder maar een jan lul is die er niets van kan. Dan is het namelijk voor de belasting gezien wel jouw probleem... dan kun je maar beter wel begrijpen wat er gebeurt (dat is iets anders dan alles helemaal zelf kunnen...).
(en hoewel mijn expertise Exact is, ik gebruik geen Exact nee, veel te duur voor een zzp'r :P)

[Voor 22% gewijzigd door Crazy D op 06-02-2020 11:28]

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:30
Crazy D schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:26:
Ik ben overgestapt op e-boekhouden. Maar gebruikte eerst Acumulus en dat is echt boekhouden voor dummies.
Wat waren je redenen om over te stappen? Die afwegingen zijn juist wel interessant om te horen.

• bjwild
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07-04 15:02
Zelf heb ik informer online via zzp nederland al ruim een jaar.
Doe lekker zelf de boekhouden en 1x in de jaar langs de boekhouder om alles door te lopen om het jaar af te sluiten en gereed te maken voor de aangifte.

Zal vast een btw suppletie aangifte gedaan moeten worden omdat er iets niet helemaal goed geboekt is maar daar leer ik ook weer van.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
bjwild schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 14:32:
Zelf heb ik informer online via zzp nederland al ruim een jaar.
Doe lekker zelf de boekhouden en 1x in de jaar langs de boekhouder om alles door te lopen om het jaar af te sluiten en gereed te maken voor de aangifte.

Zal vast een btw suppletie aangifte gedaan moeten worden omdat er iets niet helemaal goed geboekt is maar daar leer ik ook weer van.
BTW suppletie is alleen boven de 1000 euro, daar onder kan je het gewoon in je volgende aangifte aanpassen.

https://www.belastingdien...alen/aangifte_corrigeren/

[Voor 10% gewijzigd door Fable op 06-02-2020 14:36]

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Flatlinernl schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Wat waren je redenen om over te stappen? Die afwegingen zijn juist wel interessant om te horen.
Ik ben een VOF gestart en op advies van mijn accountant die aangaf dat Acumulus niet zo lekker werkt voor een VOF en dat e-boekhouden geschikter is. En leek het mij wel zo handig om ook voor mijzelf e-boekhouden te gebruiken anders zit ik in 2 verschillende omgevingen dingen te doen.

Wat ik tot nu het grootste voordeel van e-boekhouden vind is de koppeling met Knab en het automatisch verwerken van openstaande posten, en dat je eigen regels kunt instellen (op basis van bepaalde tekst in de omschrijving van de boeking 'm automatisch als prive opname boeken).

Daarbij heb ik ondertussen een aantal abonnementen, dat deed ik in Acumulus met factuurherinneringen maar dat vind ik minder inzichtelijk, in e-boekhouden werkt dat wel duidelijk met de abonnementen functie.

Nadeel van e-boekhouden vind ik dat sommige schermen wat minder doordacht zijn (uren overzicht, uren boeken, dat soort schermen) en dat je wel per project een afwijkend tarief kunt vastleggen maar daarmee voorkom je niet dat je andere activiteiten kunt boeken. Aangezien mijn uurtarief niet bij alle klanten gelijk is maar ik ook niet 10 x "Consultancy" als uursoort wil, maakt dat inzicht in tarieven wat minder handig. En je geeft bij de projectinstelling aan of het uren of stuks is. Als ik km's boek staat er dus 150 uur :P nu vind ik dat nog t minst onhandig, op de factuur toon ik de eenheid toch niet, maar is Acumulus weer rechtlijniger in: in de basis vul je bij een project een tarief en klaar.

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 09:07
Hier ook e-boekhouden gebruiker. Naar tevredenheid.
Maar de dashboards zijn wel echt prut bij e-boekhouden.

Ik maak daarom zelf eens in de zoveel tijd wat exportjes naar Excel en load die in een Power BI dashboard dat ik gebouwd heb.
Als hier nog slimme IT'ers tussen zitten die een automatische koppeling (API ofzo?) kunnen bouwen hoor ik het graag.

Ben zelf geen IT'er (zit in de Finance) dus vandaar de behoefte aan mooie dashboards en gebrek aan API skills. :)

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Stefangrp schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:21:
Hier ook e-boekhouden gebruiker. Naar tevredenheid.
Maar de dashboards zijn wel echt prut bij e-boekhouden.

Ik maak daarom zelf eens in de zoveel tijd wat exportjes naar Excel en load die in een Power BI dashboard dat ik gebouwd heb.
Als hier nog slimme IT'ers tussen zitten die een automatische koppeling (API ofzo?) kunnen bouwen hoor ik het graag.

Ben zelf geen IT'er (zit in de Finance) dus vandaar de behoefte aan mooie dashboards en gebrek aan API skills. :)
Ik heb een gratis account voor zowel e-boekhouden als MoneyMonk om even te proberen voordat ik een keus maak (NB: ik ben pas vanaf 1 maart ZZPer, dus heb het nog niet gebruikt in de praktijk). Mijn voorkeur gaat heel sterk uit naar MoneyMonk o.b.v. het standaard inzicht dat het bied en de cleane interface. Bij e-boekhouden heb ik toch elke keer het gevoel dat er niet zo goed is nagedacht over de interface/overzicht, maar vooral over zo veel mogelijk knopjes aanbieden. Mijn 1e indruk van MoneyMonk is daarentegen dat er weinig ingesteld kan worden, maar ook een hoop automatisch voor je achter de schermen gebeurt.

Kortom: MoneyMonk voelt voor mij een stuk prettiger aan, dus ik denk dat ik daar gebruik van gaan maken, ondanks het feit e-boekhouden gratis is die eerste 15 maanden. Voor een ander misschien geen issue, maar ik hou van applicaties die je leven makkelijker maken i.p.v. voelen alsof elke handeling handiger/sneller kan.

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:32
Ik heb in het begin een maand zowel MoneyMonk als MoneyBird gebruikt.. uiteindelijk bij MoneyMonk gebleven omdat deze gewoon by far het makkelijkste werkt.

Het is wel duidelijk gericht op de ZZPer waardoor de standaard dingen super makkelijk zijn, maar als je wat lastigere dingen wilt doen wordt het meteen wel heel lastig. Maar tot nu toe daar geen echte last van gehad en er bijzonder tevreden mee!

• Hydra
ConQuestador schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:42:
Ik heb in het begin een maand zowel MoneyMonk als MoneyBird gebruikt.. uiteindelijk bij MoneyMonk gebleven omdat deze gewoon by far het makkelijkste werkt.
Same here. M.i. een aanrader.

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Hmmbob schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 10:23:
[...]

Dat kan gewoon:
[Afbeelding]

Ga naar je project -> "te factureren uren" -> "maak specificatie" -> open pulldown linksboven naast "download" -> "PDF zonder bedragen".

Ik ben het ermee eens dat dit ergens instelbaar zou moeten zijn, maar het kán dus wel :+
Edit: ik zie in de instellingen dat het uurtarief "niet uitvinkbaar" is. Dat is stom :+
Nee, sorry dat klopt, dat kan gewoon en gebruik ik nu ook handmatig om aan de factuur toe te voegen.

Waar het mij dus om ging is dat je dat niet automatisch vanuit het urenoverzicht -> factuur kan doen. Dan heb je gewoon standaard een urenoverzicht mét bedragen, en kan je er dus niet voor kiezen om de bedragen te verbergen.

Dit terwijl de feature wel gewoon bestaat inderdaad. Nu moet ik dus handmatig een factuur maken en het urenoverzicht downloaden (zonder bedragen) en deze aanhechten aan de factuur. Veel te omslachtig voor een feature die al bestaat en m.i. vrij gemakkelijk is te implementeren in deze functie.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Hmmbob
RomeoJ schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 19:11:
[...]

Nee, sorry dat klopt, dat kan gewoon en gebruik ik nu ook handmatig om aan de factuur toe te voegen.

Waar het mij dus om ging is dat je dat niet automatisch vanuit het urenoverzicht -> factuur kan doen. Dan heb je gewoon standaard een urenoverzicht mét bedragen, en kan je er dus niet voor kiezen om de bedragen te verbergen.

Dit terwijl de feature wel gewoon bestaat inderdaad. Nu moet ik dus handmatig een factuur maken en het urenoverzicht downloaden (zonder bedragen) en deze aanhechten aan de factuur. Veel te omslachtig voor een feature die al bestaat en m.i. vrij gemakkelijk is te implementeren in deze functie.
100% eensch.
Hydra schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:06:
[...]
Same here. M.i. een aanrader.
Ik schreef eerder al dat ik Moneymonk gebruikte - ook vanwege het gebruiksgemak. Werd me aangeraden door Freelancers in mijn toenmalige team, daar was ook grofweg de helft die de boekhouding zelf via Moneymonk deed. Ik ben er erg tevreden mee, omdat alles "onder water" gewoon meteen goed staat (zoals mijn eerder aangehaalde Office 365 tegen 21% btw verwerving binnen EU).

[Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 06-02-2020 20:24]

• Jogai
  • Laatst online: 11:09
@Stefangrp Api is wel beschikbaar: https://www.e-boekhouden.nl/koppelingen/api Ik qua tijd alleen niet ;)

Op verschillende sites zie ik info over aftrekposten, de belasting zegt dat het over spullen gaat van minimaal 450 euro.
Bedrijfsmiddelen met een investeringsbedrag van minder dan € 450 komen niet in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
Vaak wordt dat er niet bijgezegd, of trekt niemand zich daar iets van aan?

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

• Freeaqingme
  • Nu online
Jogai schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:31:

Op verschillende sites zie ik info over aftrekposten, de belasting zegt dat het over spullen gaat van minimaal 450 euro.

[...]

Vaak wordt dat er niet bijgezegd, of trekt niemand zich daar iets van aan?
Je hebt het over aftrekposten, maar linkt naar de Investerings Aftrek. Alle zakelijke kosten trek je af van je omzet, en dat resulteert in een bruto winst, welke vervolgens belast wordt.

De investeringen van >=450 euro mag je echter niet ineens als kosten wegboeken, maar moet je verplicht uitspreiden over meerdere jaren. Daar staat dan wel een kleine aftrek op je toetsingsinkomen/-omzet tegenover.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 08:51
Ik mag volgende week op intake (via een tussenpartij). Morgen heb ik telefonisch een 'pre intake' met de tussenpartij. Hoe gaat zoiets? Doet diegene alsof hij/zij de recruiter is van de aannemende partij, of geeft hij/zij voornamelijk tips & tricks?

• Freeaqingme
  • Nu online
@c-nan Die tussenpartij zal vooral wat context bieden waar de eindklant naar op zoek is, hoe die doorgaans te werk gaan, en je wat pointers geven over hoe je je het beste kan opstellen en voorbereiden in/voor dat gesprek.

• RichieB
  • Laatst online: 07-04 20:06
@c-nan Die tussenpartij gaat je vertellen dat ze volgende week helaas geen tijd hebben om met je mee te gaan. Ze wensen je veel succes met het gesprek en horen het graag wanneer ze het eerste geld op jouw factuur kunnen inhouden.

• c-nan
RichieB schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:26:
@c-nan Die tussenpartij gaat je vertellen dat ze volgende week helaas geen tijd hebben om met je mee te gaan. Ze wensen je veel succes met het gesprek en horen het graag wanneer ze het eerste geld op jouw factuur kunnen inhouden.
Sarcastisch, of? :D

Van mij hoeven ze ook helemaal niet mee.

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

c-nan schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:41:
[...]

Sarcastisch, of? :D

Van mij hoeven ze ook helemaal niet mee.
Vaak is het ook gewoon beter als ze juist niet meegaan. Als ze er bij zitten loop je nl het risico dat ze het gesprek gaan claimen en doen alsof je alles kan en zo. Dat is gewoon vervelend, zeker als blijkt dat ze al hebben gelogen om je daar aan tafel te krijgen.

Zo ken ik voorbeelden waarbij recruiters zelf de motivatiebrief hebben geschreven in naam vd kandidaat en dan doen alsof die alles kan terwijl die kandidaat dat niet eens wil. Denk aan kandidaten die niet kunnen (en niet willen) programmeren, maar door zo'n recruiter wel naar dat soort opdrachten wordt gestuurd waarbij hij de klant dus belooft dat de kandidaat een programmeur is. Daar is niemand mee geholpen.

Als het goed is zijn dat de uitzonderingen hoor, maar recruiterd blijven wel het algemene sales probleem te hebben: op alles ja zeggen. Als ze er niet bij zitten, dan heb je vaak een veel beter gesprek waarbij gewoon naar voren komt hoe jij bent. Dat is ook gelijk mijn tip na jarenlang intakes te hebben gedaan (als kandidaat) in de consultancy: ik werd heel vaak gekozen vanwege mijn persoonlijkheid, ook als er kandidaten waren met meer ervaring in de tools. Uiteindelijk vindt men het vooral belangrijk dat je enthousiast bent en goed bent in de communicatieve kant. Dat zijn, in mijn ervaring althans, vaak de zwakke kanten van ITers, zeker die in vaste dienst zitten. En je hoeft echt geen super communicator te zijn (ben ik ook niet). Het is vaak al heel waardevol als je gewoon open staat voor feedback en luistert & direct kan schakelen met de interne klanten. Ze het gevoel geven dat je ze snapt en hun belang voorop zet.

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Freeaqingme schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 20:39:
[...]

Je hebt het over aftrekposten, maar linkt naar de Investerings Aftrek. Alle zakelijke kosten trek je af van je omzet, en dat resulteert in een bruto winst, welke vervolgens belast wordt.

De investeringen van >=450 euro mag je echter niet ineens als kosten wegboeken, maar moet je verplicht uitspreiden over meerdere jaren. Daar staat dan wel een kleine aftrek op je toetsingsinkomen/-omzet tegenover.
Behalve in de 1e jaren als je net bent gestart, dan mag je ze versneld afschrijven. Of dat handig is hangt er vanaf, want als je binnen 5 jaar je bedrijfsmiddel verkoopt moet je de afschrijving terugdraaien, maar in je 1e jaar kan dat net wel even handig zijn (zeker bv voor je nieuwe laptop die dankzij KIA en versneld afschrijven opeens niet zo duur meer is).

Onder 450 kun je wel boeken in de KIA maar bij controle is dat iets wat wel heel eenvoudig te achterhalen is, en kun je dus meteen gaan corrigeren (en wellicht boete). Lijkt me niet zo slim dus. De KIA kan wel een motivatie zijn om daardoor de iets duurdere tv, laptop, iPad, etc te kopen waardoor je wel boven de 450 uitkomt en al je investeringen bij elkaar wel boven de 2300 uitkomt (of anders gezegd: een nieuwe laptop van 2299 ex BTW kopen is best dom, dan kun je beter die van 2349 kopen zeg maar).

• HendrikN
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 09:20
Wat mensen overigens vaak vergeten, is dat de limiet van 450 euro per factuur geldt. Dus vaak is het handig om dus ook eventuele accessoires op hetzelfde moment aan te schaffen zodat deze "meegaat" met de KIA.

• Jogai
@Freeaqingme Dan komt daar mijn verwarring vandaan.

@Crazy D Ben geen starter meer, 20 jaar geleden startte ik met pc's te verkopen/adsl aanleggen. Die kvk inschrijving heb ik altijd aangehouden. De boel is nu hernoemd, en nu ben ik freelance software ontwikkelaar.

Ik zit nu te denken om een PC te bouwen (je blijft toch tweaker he). De onderdelen zijn per stuk minder dan 450, dus dan kan ik die toch gewoon van de winst dit jaar aftrekken? Dat doe ik liever dan een compleet systeem kopen die dan evt wel als investering af te schrijven is.

@HendrikN Volgens mijn boekhouder kijken ze bij controle alsnog naar stuksprijs. Hij noemde een voorbeeld dat een DELL computer door het specificeren van onderdelen daarom niet als investering kon worden opgevoerd.

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 08:49
HendrikN schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:57:
Wat mensen overigens vaak vergeten, is dat de limiet van 450 euro per factuur geldt. Dus vaak is het handig om dus ook eventuele accessoires op hetzelfde moment aan te schaffen zodat deze "meegaat" met de KIA.
Losse facturen die bij elkaar horen mag je gewoon als 1 inverstering zien. Een factuur voor een CPU van 300 euro, een factuur voor een moederbord voor 100 euro, een factuur voor een behuizing 100 euro, etc, mag allemaal bij elkaar opgeteld worden als 1 bedrag voor PC 500 euro. Dat hoeft niet bij dezelfde winkel en ook niet op dezelfde dag gefactureerd te zijn. Echter kun je niet in jaar X de PC kopen en dan in jaar X+N (N > 1) een nieuw onderdeel wat minder dan 450 euro kost en daar ook nog investeringaftrek op claimen. Wel als het onderdeel op zichzelf al duurder is dan 450 ex btw natuurlijk.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:52

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat @pirke zegt. et gaat niet om de factuur, maar wel om de samenhang tussen de aankopen. Ze moeten rond dezelfde tijd zijn gedaan en samen een logisch geheel vormen.

• Freeaqingme
  • Nu online
Crazy D schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 08:17:
[...]

Behalve in de 1e jaren als je net bent gestart, dan mag je ze versneld afschrijven.
Klopt. Ik hield het bewust even simpel. Ook aan de KIA zitten allemaal voorwaarden verbonden. Bijv. dat investeringen die je vanuit prive inbrengt er niet onder kunnen vallen, maar ook niet van 1e- of 2e-graads familie (meen ik), etc, etc.

• Deveon
  • Niet online
Jogai schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:09:

@Crazy D Ben geen starter meer, 20 jaar geleden startte ik met pc's te verkopen/adsl aanleggen. Die kvk inschrijving heb ik altijd aangehouden. De boel is nu hernoemd, en nu ben ik freelance software ontwikkelaar.
Er wordt niet gekeken naar de KvK inschrijving maar enkel of je de afgelopen 5 jaar niet meer dan 3 (of 2?) jaar recht hebt gehad op zelfstandige aftrek.

• Jogai
Deveon schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:37:
[...]

Er wordt niet gekeken naar de KvK inschrijving maar enkel of je de afgelopen 5 jaar niet meer dan 3 (of 2?) jaar recht hebt gehad op zelfstandige aftrek.
Ja ok, maar alsnog, heb de aftrek wel al gebruikt omdat ik afgelopen jaren zelfstandig wat bijverdiend heb.

@pirke & @t_captain Hebben jullie daar bronnen van? Er is mij anders verteld door mijn boekhouder, maar voor zijn voorbeeld (DELL pc die niet als investering zou gelden) kan ik ook geen bron vinden.

• Deveon
  • Niet online
Jogai schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Ja ok, maar alsnog, heb de aftrek wel al gebruikt omdat ik afgelopen jaren zelfstandig wat bijverdiend heb.

@pirke & @t_captain Hebben jullie daar bronnen van? Er is mij anders verteld door mijn boekhouder, maar voor zijn voorbeeld (DELL pc die niet als investering zou gelden) kan ik ook geen bron vinden.
En de voorwaarde voor 1225 uur per jaar? Dat noem ik geen “bijverdienen” meer hoor..

• pirke
[...]

Er is genoeg uitspraak hierover, ik heb zo geen concrete bron voor je. Je boekhouder mist hier een stukje kennis.

• BennyV
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 03-04 11:33
[...]

Ik ben bang dat je boekhouder wat kennis mist hierover… Mijn boekhouder zegt juist het tegenovergestelde.
Alhoewel wij hebben besloten de losse onderdelen in 1 keer af te schrijven omdat ik de KIA toch niet ging halen…

wat betreft je starter.... Ik heb 7 jaar bezig geweest met "bijverdienen", zat daarbij rond de 15-20K per jaar bruto als extra verdiensten…. Toch ben ik pas vanaf dit jaar volledig zelfstandig en gaan mijn "eerste 5 jaar ondernemen" dus pas in per 2020.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:52

t_captain

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Startersaftrejk is in tegenstelling tot wat de naam suggereert geen aparte aftrek. Het is een verhoging van de zelfstandigenaftrek.

Voorwaarden zijn:
* ondernemer voor de inkomstenbelasting
* recht op zelfstandigenaftrel --> urencriterium
* in de afgelopen 5 jaar was je tenminste 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting
* je mag in de voorgaande 5 jaar max 2x eerder startersaftrek hebben genoten

In het algemeen kun je dus 3 jaar deze aftrek genieten. Maar als je langdurig IB-ondernemer bent geweest, ook als je niet eerder ondernemersaftrek had omdat je het urencriterium niet haalde, kun je de startersaftrek wel kwijtraken.
https://www.belastingdien...teren_in_bedrijfsmiddelen

• Jogai
Bedankt voor de reacties. Mijn situatie is vergelijkbaar met die van @BennyV dan. Eerdere jaren haalde ik inderdaad niet het urencriterium.

Zo leer je nog eens wat.

• pirke
BennyV schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:06:
[...]

wat betreft je starter.... Ik heb 7 jaar bezig geweest met "bijverdienen", zat daarbij rond de 15-20K per jaar bruto als extra verdiensten…. Toch ben ik pas vanaf dit jaar volledig zelfstandig en gaan mijn "eerste 5 jaar ondernemen" dus pas in per 2020.
Als je al die tijd aangifte hebt gedaan als ondernemer (en bijv mkb winstvrijstelling hebt gekregen) dan heb je geen recht meer op zelfstandigenaftrek. Als het inkomsten uit overige werkzaamheden waren dan wel.

• Deveon
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:39:
[...]

Geen idee, was het maar z’n feest. Sinds Q3 ondernemer voor de BTW vanwege PV en sinds dit jaar ook voor de IB. Eerste factuur is nog niet eens verstuurd.
Zonder contact op te nemen een brief van de Belastingdienst ontvangen dat ze een foutje hebben gemaakt en kwartaalaangifte meer passend is voor mij. Over januari en februari hoef ik geen aangifte te doen en worden automatisch nihil aangiftes. Ze kunnen het wel degelijk makkelijker maken!

• Hertog_Martin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:23
Cleetje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:51:
[...]

Dat klopt ergens ook wel, maar hoe praktisch korte opdrachten zijn is ook zeer afhankelijk v/d branche. Voor BI projecten is het juist heel belangrijk dat ik functionele kennis op doe (aka, thuisraken in de processen, bedrijfsvoering en cultuur van dat specifieke bedrijf) om informatie op de juiste manier te ontsluiten & te visualiseren. Bovendien is een belangrijk onderdeel het coachen van medewerkers. Hierdoor praat je standaard over lange trajecten (6 maand is b.v. kort). In deze branche is detachering dan ook niet voor niets zo populair en sterk aanwezig.

De grap is echter dat door de aard v/d werkzaamheden elke opdracht weer anders aanvoelt en absoluut niet lang aanvoelt. Zo voelt 6 maand gewoon erg kort en vind ik persoonlijk de ~1,5 jaar een mooie sweet spot. Met opdrachten van 2 weken maak je mij totaal niet blij en is ook absoluut niet praktisch in deze branche. Misschien als je even rap een overzichtje in elkaar flanst of zo, maar dan moet al het voorwerk al gedaan zijn (data analyseren, ontsluiten en definities zijn duidelijk). Dat heb ik nog bijna nergens meegemaakt hoor :)
Ik zit te kijken om in hetzelfde veld Zzp'er te worden. De duur van de opdrachten maakt mij niet heel veel uit, al vind ik het potentieel tot meer afwisseling wel een pluspunt bij freelancen.

Waar ik echter voor wil gaan is om parttime klussen te hebben, bijvoorbeeld 20 uur per week, met daarbij een stand by afspraak bijvoorbeeld. Ik wil namelijk graag tijd over houden om ook op andere wijze te ondernemen.

Heb jij (of anderen hier) een beeld bij de mogelijkheden daartoe?

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Hertog_Martin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 00:28:
[...]

Ik zit te kijken om in hetzelfde veld Zzp'er te worden. De duur van de opdrachten maakt mij niet heel veel uit, al vind ik het potentieel tot meer afwisseling wel een pluspunt bij freelancen.

Waar ik echter voor wil gaan is om parttime klussen te hebben, bijvoorbeeld 20 uur per week, met daarbij een stand by afspraak bijvoorbeeld. Ik wil namelijk graag tijd over houden om ook op andere wijze te ondernemen.

Heb jij (of anderen hier) een beeld bij de mogelijkheden daartoe?
Mijn ervaring op dat gebied is puur 3e hands terwijl ik consultant in loondienst was. Wij hadden nl nog wel eens een parttimer nodig en die werden dan meestal via via gezocht. Maw: we informeerden dan meestal bij ons netwerk of zij iemand kenden die interesse had in bv 2 dagen per week. Meestal ging het dan om korte termijn klussen van een aantal weken tot een aantal maanden. Dit gebeurde af en toe bij grote bedrijven, omdat ze dan een kleinschalig project hadden. Het ging dan vooral om projecten die de business zelf hadden (itt tot de IT/IV/BI afdeling).

In mijn beleving kwamen die niet super vaak voor, maar tegelijkertijd was het best lastig om dan iemand te vinden. De meeste freelancers gaven voorkeur aan fulltime, mn detachering.

We hebben echter ook een hoop kleine bedrijven, die juist heel erg behoefte hebben aan parttime ondersteuning. Die hebben vaak geen eigen BI afdeling en zoeken juist die freelancers die voldoende hebben aan 1 of 2 dagen per week max. Echter, die hebben dan vaak weer geen behoefte aan een constante inzet en doen het veel liever op verzoek (vaak hanteren ze dan een strippenkaart model). In de praktijk zijn dat een paar dagen per maand.

Kortom: ik denk dat er wel vraag naar is, maar de uitdaging zal zitten in de vindbaarheid. Zorgen dat jij die partijen vindt of zij jou. En dan moet je er van uit gaan dat je meerdere klanten nodig hebt om voldoende bezig te kunnen blijven. Volgens mij komen er af en toe ook wel parttime klussen voorbij op sites als freelance.nl dus ik zou die sowieso in de gaten houden.

• Hertog_Martin
Thanks voor uitvoerige antwoord. Strippenkaart of een soort abonnement model is voor kleine bedrijfjes die wel een BI behoefte hebben maar waarbij voltijd plaatsing overkill is, wel een uitkomst denk ik ja.

Wat doet men hier trouwens als men als consultant er zelf even niet uit komt? Zelf een consultant inhuren voor hulp? Je wilt tenslotte geen nee verkopen aan de klant.

• Freeaqingme
  • Nu online
Hertog_Martin schreef op zondag 9 februari 2020 @ 02:25:
Wat doet men hier trouwens als men als consultant er zelf even niet uit komt? Zelf een consultant inhuren voor hulp? Je wilt tenslotte geen nee verkopen aan de klant.
Zorgen dat je vooraf de juiste verwachtingen managet (daaronder valt ook 'nee' zeggen). En als je dan een keer een leuk probleem hebt, je er in vast bijten en uitzoeken. Op die manier leer je zelf ook weer. Soms kan je die tijd volledig doorfactureren, soms niet. Maar dat hoort er wat mij betreft gewoon bij.

• Hertog_Martin
Ja als er redelijkerwijs verwacht mag worden dat ik bepaald probleem in x aantal uur oplos en dat lukt niet zou ik het niet erg vinden om meer uren er onbetaald aan te besteden. Vooral in begin zie ik dat wel gebeuren waarbij je bepaalde kwaliteit naar klant wil leveren en je zelf nog wat extra tijd nodig hebt om te leren.

Inderdaad in vast bijten, maar mocht je echt er niet uitkomen kan je wellicht derden inschakelen, al zit je natuurlijk met dat die niet zomaar de data kan inzien.

Wellicht dat een community met elkaar beetje spart over dat soort uitdagingen?

• Fable
  • Nu online
Ik bied mijn klant een totaalpakket aan en voor de dingen die ik niet weet, maar wel kan managen, huur ik iemand in.

Veel klanten maakt het niet uit hoe je iets doet, als aan het eind van de rit het probleem maar opgelost is voor het afgesproken bedrag.

[Voor 37% gewijzigd door Fable op 09-02-2020 08:56]

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Zelf bijleren of kennis inhuren. Indien mogelijk uiteraard. Of nee zeggen, als dat echt niet gaat lukken. Nee is ook een antwoord en eerlijkheid is het belangrijkste. Doen wat je zegt, zeggen wat je doet. Als mensen dat weten, weten ze ook dat als je nee verkoopt dat is omdat je dat echt niet gaat lukken. En blijven ze heus wel terugkomen bij je.

• Deveon
  • Niet online
Een ander inhuren om het uit te voeren lijkt mij wat overdreven, maar als je iemand in je netwerk hebt waar je tegenop kijkt kan je altijd vragen om een half uurtje of een paar uurtjes te sparren (tegen betaling).

Zelf merk ik dat wanneer ik het verzoek niet kan opleveren dat het een bug is of bewuste beperkingen. Op dat moment ga ik met de klant om de tafel om de vraag aan te passen of geef aan dat het meer tijd of geld gaat kosten.

• indexample
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Woy schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:30:
[...]

Bedankt voor de reactie. Heb je een bron die aangeeft dat je bij omzet de fiscale waarde van de auto in moet vullen? Tevens gaat het dan over de boekwaarde ( Op welke datum dan? ), of de catalogus waarde? Ik maak geen gebruik van de forfait regeling, maar heb daadwerkelijk prive gebruik a.h.v. km registratie uitgerekend.
Dan kun.je gewoon privegedeelte van de btw aftrek corrigeren.
Ik heb wel 1.5 forfaitair gerekend van een volvo XC90 T6, maar met een hoge cataloguswaarde kwam ik met 1.5% boven het totaal teruggevraagde btw bedrag. Aangezien het daarop gemaximeerd is (je kunt niet meer corrigeren dan je hebt afgetrokken), vulde ik bij 1d minder in (het totaal aan btw autokosten).

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

indexample schreef op zondag 9 februari 2020 @ 20:05:
[...]

Dan kun.je gewoon privegedeelte van de btw aftrek corrigeren.

Ik heb wel 1.5 forfaitair gerekend van een volvo XC90 T6, maar met een hoge cataloguswaarde kwam ik met 1.5% boven het totaal teruggevraagde btw bedrag. Aangezien het daarop gemaximeerd is (je kunt niet meer corrigeren dan je hebt afgetrokken), vulde ik bij 1d minder in (het totaal aan btw autokosten).
Ah, dat wist ik niet. Heb je hier een bron van?

Ben ook best een tijd bezig geweest met het onderwerp privégebruik auto. Ook mijn auto heeft een hoge cataloguswaarde. Naar mijn idee een zeer discutabele regeling om het forfait te baseren op de catalogusprijs van de auto.

Ik heb afgelopen jaar (en ook dit jaar) een kilometeradministratie bijgehouden voor enkel de zakelijke ritten. Hiermee heb ik een paar honderd euro in kunnen vullen bij het privégebruik auto, in plaats van wanneer ik met het forfait van 2,7% moest rekenen, dit enkele duidenden euro's is geweest.

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

RomeoJ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:24:
Ben ook best een tijd bezig geweest met het onderwerp privégebruik auto. Ook mijn auto heeft een hoge cataloguswaarde. Naar mijn idee een zeer discutabele regeling om het forfait te baseren op de catalogusprijs van de auto.
Tjah, je moet het ergens op baseren. Vergeet niet, het is aan de ene kant een methode om ervoor te zorgen dat je geen loon-in-natura krijgt in de vorm van een hele dikke auto (daarom bijtelling bij de IB). En de BTW correctie is de correctie vanwege het deel dat je het voertuig prive hebt gebruikt. Want van prive gebruik mag je geen BTW terugvorderen. En dat moet je ergens op baseren... en dat is cataloguswaarde wel een soort constante. Of ze moeten eisen dat je een sluitende km registratie hebt zodat je precies het aandeel zakelijk en het aandeel prive km's kunt aantonen en op basis daarvan de verdeling maken. (maar ik ken niet alle details of dat ook al mag ?)

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Crazy D schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:14:
[...]

Tjah, je moet het ergens op baseren. Vergeet niet, het is aan de ene kant een methode om ervoor te zorgen dat je geen loon-in-natura krijgt in de vorm van een hele dikke auto (daarom bijtelling bij de IB). En de BTW correctie is de correctie vanwege het deel dat je het voertuig prive hebt gebruikt. Want van prive gebruik mag je geen BTW terugvorderen. En dat moet je ergens op baseren... en dat is cataloguswaarde wel een soort constante.
Ik begrijp waar de BTW correctie privégebruik voor in het leven is geroepen, maar het is inderdaad de manier van het berekenen van het forfaitair deel wat in mijn optiek vrij ouderwets en achterhaald is.

Een aantal jaren geleden zou je inderdaad het forfait kunnen baseren op de catalogusprijs van een auto – hoewel ik dat ook dan redelijk discutabel vind. Catalogusprijs staat namelijk m.i. in geen enkel opzicht in verband met het aantal kilometers dat men privé rijdt.

Enige link die ik ergens nog wel kan begrijpen is dat het onderhoud van een dure auto ook meer kost, en dat je dan impliciet ook meer moet corrigeren.

Tegenwoordig is dat met die BEV's een ander verhaal, catalogusprijs is vrij hoog, maar het onderhoud is (meestal) stukken lager, en vanwege de IB bijtelling zijn deze auto's voor iedereen toegankelijk gemaakt, niet enkel voor mensen die veel geld uitgeven voor een "dikke bak", maar in plaats daarvan de kosten- en milieubewuste ondernemer.

Ik zou zelf veel meer zien in een vast forfaitbedrag, ongeacht consumentenprijs, of als middenweg het forfait in stand laten met een bovengrens van 50.000 EUR (net zoals ze bij de IB bijtelling ook hebben gedaan).

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RomeoJ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 07:24:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Heb je hier een bron van?

Ik heb afgelopen jaar (en ook dit jaar) een kilometeradministratie bijgehouden voor enkel de zakelijke ritten. Hiermee heb ik een paar honderd euro in kunnen vullen bij het privégebruik auto, in plaats van wanneer ik met het forfait van 2,7% moest rekenen, dit enkele duidenden euro's is geweest.
Het is natuurlijk vrij logisch dat het gemaximeerd is op de daadwerkelijke BTW. Immers kan het werkelijke BTW voordeel nooit groter zijn, dus zelfs als je geen KM registratie bij gehouden hebt is gewoon 100% van de BTW toe te schrijven aan prive gebruik.

Je hoeft immers alleen aannemelijk te maken wat het daadwerkelijk prive gebruik van de auto is, en het is best aannemelijk dat je 0% zakelijk gebruikt hebt, meer zal het ieder geval niet zijn.

Ik hou zelf ook alleen mijn zakelijke ritten bij, daarmee is het aannemelijk dat de rest dus privé is. Dat in combinatie met de begin en eind km stand van de auto geeft een duidelijk aandeel privé.

De belastingdienst eist immers niet perse dat je een volledig sluitende administratie bijhoudt
U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen, kunt u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik.

U kunt het privégebruik ook op een andere manier bijhouden in uw administratie om gegevens aan ons te kunnen verstrekken. Daarbij is het belangrijk dat u de omvang van het privégebruik aannemelijk kunt maken. De Belastingdienst kijkt naar de aard van uw onderneming, de doeleinden waarvoor de auto wordt gebruikt en kan worden gebruikt (zakelijk en privé) en de functie en werkzaamheden van de gebruiker van de auto.
Bron

Punt waar ik alleen tegen aan liep is het veld omzet wat bij de aangifte ingevuld dient te worden. Natuurlijk kan ik daar gewoon het prive percentage van de kosten van de auto waar BTW over geheven is invullen, maar heel duidelijk was het niet voor mij.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Deveon
  • Niet online
Woy schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:48:
[...]
Je hoeft immers alleen aannemelijk te maken wat het daadwerkelijk prive gebruik van de auto is, en het is best aannemelijk dat je 0% zakelijk gebruikt hebt, meer zal het ieder geval niet zijn.
Eigenlijk niet, want bij minder als 10% zakelijke gebruik mag je de auto niet op de zaak zetten, al geld voor de IB woonwerkverkeer wel als zakelijke gebruik en voor de BTW als privé gebruik.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deveon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:03:
[...]

Eigenlijk niet, want bij minder als 10% zakelijke gebruik mag je de auto niet op de zaak zetten, al geld voor de IB woonwerkverkeer wel als zakelijke gebruik en voor de BTW als privé gebruik.
Ja ok, het is daarom ook de meest gunstigste voorstelling voor de belasting. Het criteria of het een zakelijk middel heeft minder zware toetsing. Voor BTW is het dus aannemelijk, in ieder geval dat je niet een groter gedeelte privé voordeel hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:47
Ik heb een vraagje!

Net als de meesten hier heb ik een eenmanszaak en ben bijna fulltime gedetacheerd.
Maar daarnaast werk ik voor mezelf nog aan hobby-projectjes (websites/apps). Nu wil ik hier wat serieuzer mee bezig, zo wil ik advertenties kopen etc. Moet ik hiervoor een aparte eenmanszaak oprichten, of kan dit gewoon op dezelfde eenmanszaak als waarvan uit ik mijn 'reguliere' freelance werk doe?
Reden van de vraag is omdat ik deze kosten wil kunnen aftrekken.

Ik sta nu bij de KVK geregistreerd met SBI code "62.01 Ontwikkelen, produceren en uitgeven van software", maakt dat nog uit?

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Cornholio schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:49:
Ik heb een vraagje!

Net als de meesten hier heb ik een eenmanszaak en ben bijna fulltime gedetacheerd.
Maar daarnaast werk ik voor mezelf nog aan hobby-projectjes (websites/apps). Nu wil ik hier wat serieuzer mee bezig, zo wil ik advertenties kopen etc. Moet ik hiervoor een aparte eenmanszaak oprichten, of kan dit gewoon op dezelfde eenmanszaak als waarvan uit ik mijn 'reguliere' freelance werk doe?
Reden van de vraag is omdat ik deze kosten wil kunnen aftrekken.

Ik sta nu bij de KVK geregistreerd met SBI code "62.01 Ontwikkelen, produceren en uitgeven van software", maakt dat nog uit?
Als het goed is, maakt dit allemaal niets uit, wat je hebt behoorlijk veel vrijheid in hoe jij je bedrijf invult/profileert.

Ten eerste mag je gewoon meerdere SBI codes hanteren bij de KvK, dus als je twijfelt of de huidige voldoet, dan voeg je er gewoon 1 toe. Verder worden de SBI codes o.a. gebruikt door overheid voor controle op specifieke wet- en regelgeving (mits van toepassing in de branche). Een verkeerde code hanteren kan dus wel gevolgen hebben, maar binnen de ICT loop je daar niet heel snel tegenaan. Sowieso lijkt mij dat, in jouw geval, de nieuwe activiteiten gewoon onder je huidige SBI code vallen.

Overigens kun je ook meerdere handelsnamen registreren bij je huidige KvK inschrijving. Mocht je dus b.v. een andere merknaam willen hanteren voor je nieuwe activiteiten, dan kan dat op die wijze zonder een nieuwe eenmanszaak op te richten.

• Cornholio
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:47
Cleetje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Als het goed is, maakt dit allemaal niets uit, wat je hebt behoorlijk veel vrijheid in hoe jij je bedrijf invult/profileert.

Ten eerste mag je gewoon meerdere SBI codes hanteren bij de KvK, dus als je twijfelt of de huidige voldoet, dan voeg je er gewoon 1 toe. Verder worden de SBI codes o.a. gebruikt door overheid voor controle op specifieke wet- en regelgeving (mits van toepassing in de branche). Een verkeerde code hanteren kan dus wel gevolgen hebben, maar binnen de ICT loop je daar niet heel snel tegenaan. Sowieso lijkt mij dat, in jouw geval, de nieuwe activiteiten gewoon onder je huidige SBI code vallen.

Overigens kun je ook meerdere handelsnamen registreren bij je huidige KvK inschrijving. Mocht je dus b.v. een andere merknaam willen hanteren voor je nieuwe activiteiten, dan kan dat op die wijze zonder een nieuwe eenmanszaak op te richten.
Thanks! Vraag me wel af waar dan de grens ligt. Je zou anders als sideproject een vakantieblog kunnen bijhouden, en vervolgens al je vakanties zakelijk boeken omdat je er een blogpost over gaat schrijven. Dan schrijf je dus kosten af van omzet die je op een andere manier gehaald hebt. :+

• Freeaqingme
  • Nu online
Je kan hoogstens 1 eenmanszaak hebben. Dat is omdat de eenmanszaak geen eigen rechtspersoon is/heeft, maar enkel een registratie dat je ondernemersactiviteiten ontplooit. Dat betekent niet dat alles meteen ondernemen is.

Zou je op reis (vakantie) gaan, dan is dat enkel voor het zakelijke deel van die reis aftrekbaar. Hoe je onderneemt mag je zelf weten. Koop je een helicopter om daarmee iedere dag je klanten te bezoeken dan is dat daarmee een zakelijke uitgave. Echter, ga je er ook prive mee rond vliegen dan kan je die helicopter niet meer 100% aftrekken. Dat een helicopter een wat ongebruikelijk vervoersmiddel is trekt wellicht de aandacht, maar verder wordt je daar niet op aangesproken - juist omdat je zelf mag invullen hoe je er voor kiest om te ondernemen.

Advertenties lijkt me vrij makkelijk wat dat betreft. Dat is bijna per definitie een zakelijk doel. Althans, ik ken niemand die voor z'n lol advertenties gaat plaatsen.

offtopic:
...contactadvertenties en dergelijke daargelaten...

• Deveon
  • Niet online
Cornholio schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Thanks! Vraag me wel af waar dan de grens ligt. Je zou anders als sideproject een vakantieblog kunnen bijhouden, en vervolgens al je vakanties zakelijk boeken omdat je er een blogpost over gaat schrijven. Dan schrijf je dus kosten af van omzet die je op een andere manier gehaald hebt. :+
Hmm, het was altijd al mijn droom een blog te starten over internationale familievakanties met drie kinderen en uiteraard niet te vergeten eentje over een vliegbrevet halen en met hetzelfde gezin rond Europa te vliegen.

[Voor 9% gewijzigd door Deveon op 10-02-2020 19:57]

• Hertog_Martin
Cleetje schreef op maandag 10 februari 2020 @ 11:06:
[...]

Je schrijft echter wel in met een Bedrijfsnaam als hoofdinschrijving denk ik? In welk geval je het beste een algemene overkoepelende naam kan inschrijven en daaronder merken hangen?

Als ik ga zzp'en zou ik graag er naast in andere tak van sport iets commercieels opzetten.

Dus 50% consultancy als zzp en 50% bijvoorbeeld een online winkel.

Het eerste zou als zzp kunnen, tweede eerder in een bv.

Als je dat voornemens bent op welke termijn dan ook, is er dan iets om mee rekening te houden bij je inschrijving?

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Hertog_Martin schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:10:
Het eerste zou als zzp kunnen, tweede eerder in een bv.

Als je dat voornemens bent op welke termijn dan ook, is er dan iets om mee rekening te houden bij je inschrijving?
Begin gewoon eerst met meerdere handelsnamen, als je je uiteindelijk als BV/VOF/whatever inschrijft kun je die handelsnaam gewoon overnemen (nou ja, gebruiken, en bij je eerste inschrijving ontkoppelen). Het is niet zo sterk als een hoofdhandelsnaam (volgens de meneer van de KvK) maar was volgens diezelfde meneer voor hem voldoende om, als een bedrijf zich wil inschrijven met die naam hij dat zou afkeuren omdat de handelsnaam al wel is gekoppeld.

Wel een interessante, hoe je vakanties volledig zakelijk gedekt zien te krijgen.. een reisblog is misschien niet helemaal voldoende, aan de andere kant, je moet klein beginnen.. hmmmm... :D

• pirke
Ik zou toch oppassen als je zomaar al je privé vakanties zakelijk gaat boeken... De kosten moeten dan wel in verhouding staan tov de opbrengsten. Als je 25k omzet draait elk jaar met je blog is het een ander verhaal als dat je 100 euro advertentie inkomsten hebt per jaar ;)

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:06
Over die handelsnamen bij een EZ: volgens mij is dat voornamelijk 'zichtbaar' bij de KvK zelf (uiteraard) en zal een bankrekening die je op die EZ opent altijd op de hoofdhandelsnaam staan. Als klanten dan een betaling doen aan 'Vakantieblog Hertog_Martin' zal de bank wellicht een melding geven dat die naam niet bij die rekening hoort (want staat op naam van 'HM IT Consultancy'), dat soort dingen.
Maar zoals @Crazy D zegt: je kunt handelsnamen gewoon gebruiken in je eigen BV, alleen de KvK-inschrijving even aanpassen.

@pirke dat haal je niet het eerste jaar, dus zie het als een investering. Na een jaar of wat blijkt dat het niet heeft gebracht wat je hoopte en stop je ermee ;)

• pirke
@BertS Je kan prima een bankrekening openen op een sub-handelsnaam, daar is het een handelsnaam voor: je handelt met die naam.

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:01:
Ik zou toch oppassen als je zomaar al je privé vakanties zakelijk gaat boeken... De kosten moeten dan wel in verhouding staan tov de opbrengsten. Als je 25k omzet draait elk jaar met je blog is het een ander verhaal als dat je 100 euro advertentie inkomsten hebt per jaar ;)
Advertenties? Nee, je moet eerst een basis leggen met meerdere reizen en publiek winnen. Pas na enkele jaren kan je kijken hoe je omzet gaat maken uit het publiek dat je site of zelfs “community” trekt. Zo werkte het tenslotte ook voor Facebook! ;)

Overigens ken ik een redelijk succesvolle blogger, geen beroemdheid, maar de boekhouders is niet zo meewerkend om alles maar zakelijk te boeken. De volgende keer als ik haar zie zal ik er eens naar vragen hoe ver je eigenlijk kan gaan hierin.

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:30
pirke schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:14:
@BertS Je kan prima een bankrekening openen op een sub-handelsnaam, daar is het een handelsnaam voor: je handelt met die naam.
Dat verschilt nog al per bank helaas. Knab staat het in ieder geval niet toe, alleen voor de hoofdinschrijving.

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:14:
[...]

Advertenties? Nee, je moet eerst een basis leggen met meerdere reizen en publiek winnen. Pas na enkele jaren kan je kijken hoe je omzet gaat maken uit het publiek dat je site of zelfs “community” trekt. Zo werkte het tenslotte ook voor Facebook! ;)

Overigens ken ik een redelijk succesvolle blogger, geen beroemdheid, maar de boekhouders is niet zo meewerkend om alles maar zakelijk te boeken. De volgende keer als ik haar zie zal ik er eens naar vragen hoe ver je eigenlijk kan gaan hierin.
Wel terecht overigens, ik heb weleens een reisje zakelijk geboekt dat ik nog 2 dagen bleef hangen, maar vind het redelijk de grenzen opzoeken. En om een blog te starten puur om een reis zakelijk te kunnen boeken, denk dat de belastinginspecteur er niet lang over doet om daar doorheen te prikken. Kom je aan met je blog met 100 lezers inclusief je hele familie :P

• Fable
  • Nu online
pirke schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:01:
Eerste 5 jaar is opstarten toch, dat je over die tijd geen winst maakte was jammer O-)

• Deveon
  • Niet online
Momenteel sta ik op het punt om een youngtimer aan te schaffen en in eerste instantie klinkt 35% bijtelling over de marktwaarde erg aantrekkelijk. Echter als ik de “auto zakelijk of privé” berekening erbij pak dan lijkt een 8% Model 3 SR+ over 5 jaar eigenlijk nauwelijks duurder dan een youngtimer van €5000 waarvan in over twee jaar verwacht dat die nog de helft opbrengt.

Is een youngtimer wel echt zo voordelig of eigenlijk enkel ten opzichte van een nieuwere brandstofauto?

• GrooV
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 10 februari 2020 @ 19:41:
[...]

Hmm, het was altijd al mijn droom een blog te starten over internationale familievakanties met drie kinderen en uiteraard niet te vergeten eentje over een vliegbrevet halen en met hetzelfde gezin rond Europa te vliegen.
Kijk een wat YouTubers doen, die doen alleen maar dingen die ze leuk vinden... zakelijk.

Een Joel Beukers of Mastermilo bijvoorbeeld, allemaal zakelijk.

Je moet er uiteindelijk natuurlijk wel wat mee verdienen

[Voor 5% gewijzigd door GrooV op 11-02-2020 13:04]

• Bakkenist
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:14
Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:55:
Momenteel sta ik op het punt om een youngtimer aan te schaffen en in eerste instantie klinkt 35% bijtelling over de marktwaarde erg aantrekkelijk. Echter als ik de “auto zakelijk of privé” berekening erbij pak dan lijkt een 8% Model 3 SR+ over 5 jaar eigenlijk nauwelijks duurder dan een youngtimer van €5000 waarvan in over twee jaar verwacht dat die nog de helft opbrengt.

Is een youngtimer wel echt zo voordelig of eigenlijk enkel ten opzichte van een nieuwere brandstofauto?
Voordelig? Het is een voordelige manier om een grote/zware/etc. auto te kunnen rijden zakelijk en privé. Als het je om de centen gaat kun je waarschijnlijk beter een jonge, lichtere tweedehands kopen en 19 ct/km gaan rekenen.

Ik wilde graag een grote, karakteristieke wagen, met een degelijke motor. Als je dat doet met een wat nieuwere occassion ga je helemaal kapot aan óf alle kosten in privé, óf aan bijtelling. Voor mij was de keuze dus eenvoudig: dan een youngtimer. Zo ben ik op mijn huidige Volvo XC70 uitgekomen, waar ik nog steeds dagelijks met een dikke glimlach in rond rijd.

Wat mij betreft is het dus meer een gevoelsdingetje... Ja, die Tesla zal wellicht onder de streep een paar euro minder gaan kosten, maar wat wil je zelf?

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:59
Bakkenist schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 13:36:
Voordelig? Het is een voordelige manier om een grote/zware/etc. auto te kunnen rijden zakelijk en privé. Als het je om de centen gaat kun je waarschijnlijk beter een jonge, lichtere tweedehands kopen en 19 ct/km gaan rekenen.

Ik wilde graag een grote, karakteristieke wagen, met een degelijke motor. Als je dat doet met een wat nieuwere occassion ga je helemaal kapot aan óf alle kosten in privé, óf aan bijtelling. Voor mij was de keuze dus eenvoudig: dan een youngtimer. Zo ben ik op mijn huidige Volvo XC70 uitgekomen, waar ik nog steeds dagelijks met een dikke glimlach in rond rijd.

Wat mij betreft is het dus meer een gevoelsdingetje... Ja, die Tesla zal wellicht onder de streep een paar euro minder gaan kosten, maar wat wil je zelf?
Dit dus. Een youngtimer rijd je voornamelijk omdat je van (de) auto houdt . Als het om de kosten gaat dan zit je met een 106 ook prima (prive)

Er zijn weinig mensen die een Renault Scenic uit 2002 als youngtimer inzetten....

• Deveon
  • Niet online
Thanks, youngtimer is dus niet zo voordelig als het soms voorgespiegeld wordt. De investering voor een Tesla is mij nu nog even te groot, als het mee zit ruil ik mijn vrouw’s auto daar eind van het jaar op in. Een youngtimer die stil staat kost toch niet zo veel en kan gemakkelijk met beide 10% zakelijk rijden.

Heb trouwens nu een V70 T5 uit 2001 op het oog en ben nog geen voordeligere alternatieven tegengekomen met automaat, drie kinderen in pasen en nog enigszins mee voor de dag kan komen.

[Voor 22% gewijzigd door Deveon op 11-02-2020 14:44]

• Bakkenist
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:14
Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:42:
Thanks, youngtimer is dus niet zo voordelig als het soms voorgespiegeld wordt. De investering voor een Tesla is mij nu nog even te groot, als het mee zit ruil ik mijn vrouw’s auto daar eind van het jaar op in. Een youngtimer die stil staat kost toch niet zo veel en kan gemakkelijk met beide 10% zakelijk rijden.
Eh, jawel, mits het je er om gaat dat je een wat grotere/zwaardere/etc. auto onder je kont hebt. Dan ben je overduidelijk kostentechnisch en fiscaal véél beter af met bijv. een BMW X5 uit 2004 dan eentje uit 2006, om maar iets te noemen.

Gaat het je onder de streep om "voordeel" ongeacht wat voor auto, dan kun je er beter niet aan beginnen nee.

• Deveon
  • Niet online
Als je helemaal geen eisen hebt aan een auto kan een youngtimer nog steeds lonen zonder dat het een dikke bak is hoor. De Volvo V40 en S60 of anders iets simpels als een Ford Focus zijn erg betaalbaar én betrouwbaar.

Daarnaast kan je bij een zakelijke auto de parkeerkosten ook zakelijk verrekenen, maar bij een privé auto zit het inbegrepen in de 19ct/km. Als je betaald moet parkeren bij een opdracht kan dat flink oplopen.

[Voor 10% gewijzigd door Deveon op 11-02-2020 15:34]

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:29
Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:55:

Terechte vraag! Daarom rij ik nu een SR+ uit 2019 met nog een 4% regeling.
Een youngtimer is nog steeds iets goedkoper, mits je geen onverwachte kosten krijgt, maar het scheelt niet veel.

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Als je een BWM youngtimer wil rijden die in aanschaf al redelijk aan de prijs kan zijn en vervolgens ook hoge verzekerings kosten, hoge onderhoudskosten en ook nog eens slechte km/l dan kan een lease auto aantrekkelijk zijn.

Als je een oudere "japanner" gaat rijden die een stuk voordeliger is in alle bovenstaande aspecten dan zijn er weinig(ik denk geen...) lease auto's die daar tegen op kunnen boxen.

M.b.t. leasen is er geen DIT is het beste wat je kan of zou moeten doen. Elke situatie(aantal km/jaar, kinderen, betrouwbaarheid, etc) en wensen pakket is volledig anders.

De opdracht waar ik nu zit zitten er leaserijders die in 2-3 maanden meer kosten hebben dan de aanschaf van mijn auto. Mja, die rijden ook een auto van een ton+.

• GrooV
  • Nu online
Ik heb altijd (redelijk) nieuwe auto's van de zaak gehad, nooit problemen. Ben voor mezelf begonnen en een youngtimer gekocht. Na 3 maanden stond ik langs de snelweg met een kapot blok.

Daarna gelijk een Tesla Model 3 in de lease besteld en ik rij weer heerlijk zorgeloos rond. Ik heb geen zin in gedoe als ik naar het werk ga of met de kleine rond rij.

De ellende van een youngtimer die je er voor terug krijgt is mij die paar euro niet waard. Daarnaast zit ik meer dan 10 uur per week in de auto dus enig comfort is wel gewenst

[Voor 8% gewijzigd door GrooV op 11-02-2020 16:27]

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Dat zegt ook niets. Ik heb zakelijk een nieuwe motor gekocht waarbij ik in 1.5 jaar tijd 6 keer terug moest naar de dealer vanwege gebreken/storingen. Terwijl ik voorheen op oudere motoren reed die me de afgelopen 7 jaar nog nooit aan de kant hebben laten staan.
Note bene 2 keer terug moeten gaan omdat de remschijven krom gingen raken binnen 3 maanden.

Mag trouwens volgende week zaterdag weer terug omdat mn tankdop is afgebroken :')

• c-nan
Goede discussie! Ik ben namelijk ook aan het kijken voor een auto. Huidig opdracht doe ik met het OV en/of fiets. Binnenkort nieuwe opdracht, dus moet een auto aanschaffen.

Ik heb BMW altijd geweldige auto's gevonden, maar zodra ze youngtimer worden schiet de prijs omhoog lijkt het. Met een X5 'durf' ik niet aan te komen bij mijn opdrachtgevers, vind dat soort van patserig overkomen. Dus zal het een E46 coupe of een E60 sedan worden.

Of ik koop een iets jongere auto, maar dan prive.

Twijfel, twijfel. Ik volg jullie discussie nog wel even :)

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:21

MadEgg

Tux is lievvv

Ik heb ook hetzelfde, voor nieuwe klus binnenkort hoogstwaarschijnlijk auto nodig. Het interesseert mij eigenlijk vrij weinig hoe het eruit ziet (representativiteit van een auto zegt mij niets, dat spreekt voor mij uit mijn prestaties en samenwerken, niet uit mijn voertuig) - ik wil wel een betrouwbare auto en een relatief milieuvriendelijke, en ook een financieel aantrekkelijke. Ik twijfel tussen een nieuwe elektrische in de lease, of een betrekkelijk nieuwe occassion. in beide gevallen gewoon lekker klein, ik zit er immers grotendeels alleen in. Een V40 Diesel die 1-op-30 doet lijkt me wel wat. De kleinste elektrische auto's hebben een rijbereik om te huilen dus dan kom je al snel iets groter uit.

En dan nog de afweging tussen privé kopen en zakelijke vergoeding opvoeren, of zakelijk kopen en dan nog besluiten of ik hem wel of niet privé ga gebruiken (en daarmee dus de verplichting tot kilometerregistratie aanga). Veel factoren in een dergelijke beslissing.

Tja

• Hydra
Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:42:
Thanks, youngtimer is dus niet zo voordelig als het soms voorgespiegeld wordt.
Euh, je kunt ook een klein wagentje ter waarde van 500e ofzo kopen he, beetje raar om een high-end youngtimer te vergelijken met een 106.
c-nan schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:17:
Ik heb BMW altijd geweldige auto's gevonden, maar zodra ze youngtimer worden schiet de prijs omhoog lijkt het.
Tja, da's an sich vooral vraag versus aanbod. Er is veel vraag naar Youngtimers (dus redelijk high end auto's van 15 jaar oud die relatief weinig op de teller hebben). Maar zo enorm duur is het niet. M'n V70 met 143k op de teller stond destijds voor 8500E te koop. Vind ik niet duur voor z'n auto. En met een marktwaarde van 5k ofzo betaal je 145e per maand bijtelling.
MadEgg schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:23:
En dan nog de afweging tussen privé kopen en zakelijke vergoeding opvoeren, of zakelijk kopen en dan nog besluiten of ik hem wel of niet privé ga gebruiken (en daarmee dus de verplichting tot kilometerregistratie aanga). Veel factoren in een dergelijke beslissing.
Koop in ieder geval geen 15 jaar oude diesel; dan kom je veel steden niet meer in.
GrooV schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 16:27:
Ik heb altijd (redelijk) nieuwe auto's van de zaak gehad, nooit problemen. Ben voor mezelf begonnen en een youngtimer gekocht. Na 3 maanden stond ik langs de snelweg met een kapot blok.

Daarna gelijk een Tesla Model 3 in de lease besteld en ik rij weer heerlijk zorgeloos rond. Ik heb geen zin in gedoe als ik naar het werk ga of met de kleine rond rij.

De ellende van een youngtimer die je er voor terug krijgt is mij die paar euro niet waard. Daarnaast zit ik meer dan 10 uur per week in de auto dus enig comfort is wel gewenst
Dus omdat jij toevallig een miskoop hebt gedaan, is een youngtimer niks meer? Beetje rare redenatie. Snap dat je een M3 fijn vindt; maar er zitten natuurlijk een hoop overwegingen aan. Mijn auto is de primaire auto in ons gezin, die voor de lange afstanden gebruikt wordt, en voor vervoer van grotere dingen, dus valt een Tesla nogal af.

Een 'nieuwe' (nieuwer dan 15 jaar) auto zakelijk hebben is gewoon enorm duur, omslagpunt verschilt per aut natuurlijk, een met 8% bijtelling ligt het omslagpunt heel anders dan bij een benzine van 25%, maar niet iedereen heeft echt een optie voor elektrisch te gaan.

Zelf wil ik 't liefst over een paar jaar voor mezelf naar een Tesla en dan de V70 doorschuiven naar m'n vriendin.

[Voor 100% gewijzigd door Hydra op 11-02-2020 17:37]

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11:21

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:25:
[...]
Koop in ieder geval geen 15 jaar oude diesel; dan kom je veel steden niet meer in.
Nee, qua betrouwbaarheid wil ik dat sowieso niet en erg milieuvriendelijk of zuinig is dat ook niet. Ik dacht meer aan 2015+.

Tja

• Hertog_Martin
Als ik zelf al een (uit Duitsland geïmporteerde) auto privé bezit voordat ik zelfstandig wordt kan ik daarmee enkel mijzelf 19 cent per kilometer uitkeren EN voor de ratio zakelijke kilometers btw terugvorderen op bijvoorbeeld reparaties, correct?

En dat laatste wel of niet ook over btw benzine?

[Voor 11% gewijzigd door Hertog_Martin op 11-02-2020 17:36]

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:25:
[...]

Euh, je kunt ook een klein wagentje ter waarde van 500e ofzo kopen he, beetje raar om een high-end youngtimer te vergelijken met een 106.
Die vergelijking heb ik niet gemaakt. Mijn verbazing was dat een 2020 Model 3 SR maar €1000 per jaar meer kost dan een V70 uit 2001.

Uiteraard is de situatie voor iedereen verschillend wat de beste optie is, maar had verwacht dat gebruikt wel voordeliger was gezien het risico veel hoger ligt.
[...]

Zelf wil ik 't liefst over een paar jaar voor mezelf naar een Tesla en dan de V70 doorschuiven naar m'n vriendin.
Hier wordt de Model 3 juist voor mijn vrouw en “leen” ik hem als ze moet werken. ;) Zo maak ik gelijk kilometers met beide en kan de tweede auto op de zaak prima verantwoorden gezien het “beperkte” bereik.

PS: Heb ook naar de BMW E61 gekeken maar daar zitten best veel potentiële dure reparaties aan zoals het panaromadak of de luchtvering, nog los van het standaard dure onderhoud aan de aandrijflijn.

Edit:
Hertog_Martin schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 17:36:
Als ik zelf al een (uit Duitsland geïmporteerde) auto privé bezit voordat ik zelfstandig wordt kan ik daarmee enkel mijzelf 19 cent per kilometer uitkeren EN voor de ratio zakelijke kilometers btw terugvorderen op bijvoorbeeld reparaties, correct?

En dat laatste wel of niet ook over btw benzine?
Álle BTW, dus brandstof, onderhoud, wasbeurten, parkeren in een garage en bij import uit Zwitserland zelfs de BTW over de aanschaf. Je kan voor het bepalen van het deel wat aftrekbaar is een sluitende kilometerregistratie bij houden of een forfait toepassen.

Voor het tanken en wassen heb ik zelf een tankpas van de Esso (werkt ook bij Shell), momenteel enkel voor de BTW.

[Voor 35% gewijzigd door Deveon op 11-02-2020 19:31]

• Hydra
Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:31:
Hier wordt de Model 3 juist voor mijn vrouw en “leen” ik hem als ze moet werken. ;) Zo maak ik gelijk kilometers met beide en kan de tweede auto op de zaak prima verantwoorden gezien het “beperkte” bereik.
Ik wil geen Tesla aan m'n vriendin geven want dan ben ik bang dat ik er niet meer in mag rijden. Ze vindt de V70 wat groot. :D

Maargoed. Dan moeten we wel eerst een huis met oprit hebben. We hebben nu gedeelde parkeerplekken aan de zijkant en ik denk niet dat 'men' het me in dank afneemt als ik er daar een van claim.

[Voor 17% gewijzigd door Hydra op 11-02-2020 18:58]

• miena21
  • Laatst online: 09:59
Deveon schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 18:31:
PS: Heb ook naar de BMW E61 gekeken maar daar zitten best veel potentiële dure reparaties aan zoals het panaromadak of de luchtvering, nog los van het standaard dure onderhoud aan de aandrijflijn.
Beter naar de laatste serie E39 kijken. Volgens kenners de laatste echte goede en mooie 5 serie die BMW gemaakt heeft. Schijnt dat ze daarna de fabrieken hebben omgetoverd van kwaliteit naar kwantiteit...

• kwaazaar
  • Laatst online: 25-03 14:25
Zijn er hier meer mensen verzekerd voor AOV bij Allianz? Ik betaalde vorig jaar een premie van 178 pm en ga nu ineens naar 213. Da's bijna 20% stijging.

• Miesjh
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10:07

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ik rijd een 2016 Audi A4 3.0 V6 Quattro. En ik geniet er nog elke dag van als ik naar de klant rijd. Muziekje aan, Adaptieve cruise control. Kosten, daar hebben we het maar niet over. Omdat het kan.

Xbox Live: Miesjh NL

Pagina: 1 ... 138 ... 150 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True