Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

GrooV schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:00:
Als je met een tussenpartij/broker werkt, zeg dan dat je net begonnen bent en het fijn zou vinden als de eerste factuur snel betaald wordt.

Meestal is dit wel mogelijk omdat ze jou graag binnen willen hengelen
Leg je deze afspraak dan ook vast op papier? Er zitten immers genoeg gladde jongens tussen bij de brokers, dus dat ze het mij zouden beloven wil niet zeggen dat ze ook het echt gaan doen. Aan de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat ze dit per definitie niet vast willen leggen op papier, ook als ze echt wel hun woord nakomen. Bovendien kan de vraag ook nog overkomen als een "ik vertrouw je niet" (ondanks dat ik t een normale vraag vind vanuit zakelijk oogpunt) waarmee je dan potentieel juist die goodwil verspeelt om eerder betaald te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:08
Cleetje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:21:
[...]

Leg je deze afspraak dan ook vast op papier? Er zitten immers genoeg gladde jongens tussen bij de brokers, dus dat ze het mij zouden beloven wil niet zeggen dat ze ook het echt gaan doen. Aan de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat ze dit per definitie niet vast willen leggen op papier, ook als ze echt wel hun woord nakomen. Bovendien kan de vraag ook nog overkomen als een "ik vertrouw je niet" (ondanks dat ik t een normale vraag vind vanuit zakelijk oogpunt) waarmee je dan potentieel juist die goodwil verspeelt om eerder betaald te krijgen.
Als je de broker niet vertrouwd moet je er geen zaken mee doen, zo simpel is het. Waarom vertrouw je hem over 1 maand dan wel dat de factuur betaald is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:34
Cleetje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:21:
[...]

Je betaaltermijn leg je vast in het contract. Een eenmalige snellere betaling met een "gentlemen's agreement" . Ze zijn niet verplicht dit te doen, maar is gewoon meer een stukje service vanuit hun kant. Dit aangezien je een starter bent. In plaats van 2 maanden totdat je 1e factuur binnen is duurt het dan misschien 5 of 6 weken.

Ik denk echter niet dat dit snel gedaan wordt in verband met de factoring die vaak al aangeboden wordt. Hierbij sta je X % van je factuurbedrag af en wordt je factuur binnen X uur/dagen betaald. Hier zijn diverse aanbieders voor die vaak goedkoper zijn dan je broker. Google eens op "factoring".

Grofweg werkt het zo: jij stuurt factuur naar factoring aanbieder, die zijn nu jou debiteur. Factoring aanbieder naar jouw broker/opdrachtgever, die dan hun debiteur is. De factoring aanbieder zal jou binnen X uur/dagen betalen ook al is het termijn jegens de opdrachtgever/broker 30 dagen. Hoe langer het termijn, hoe meer % je moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

GrooV schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Als je de broker niet vertrouwd moet je er geen zaken mee doen, zo simpel is het. Waarom vertrouw je hem over 1 maand dan wel dat de factuur betaald is?
Het gaat mij niet om gebrek aan vertrouwen, maar simpelweg dat de recruiter die je spreekt van alles kan beloven, maar niet de persoon is die zorgt voor de betaling.

Daarom mijn vraag of dan gebruikelijk is bij zo'n aanbod dat je dit vastlegt of puur vertrouwt dat hij die belofte nakomt (en dus wss bij hun administratie afdeling aandringt op vroegtijdige betaling).

@Hatsjoe thx voor de info. Zoals ik al dacht is het dus een gentleman's agreement. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in factoring. Ik zag sowieso al een dergelijke constructie bij o.a. brainnet, wat best interessant is voor die eerste maand.

[ Voor 16% gewijzigd door Cleetje op 02-02-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Cleetje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:44:
[...]

Het gaat mij niet om gebrek aan vertrouwen, maar simpelweg dat de recruiter die je spreekt van alles kan beloven, maar niet de persoon is die zorgt voor de betaling.

Daarom mijn vraag of dan gebruikelijk is bij zo'n aanbod dat je dit vastlegt of puur vertrouwt dat hij die belofte nakomt (en dus wss bij hun administratie afdeling aandringt op vroegtijdige betaling).

@Hatsjoe thx voor de info. Zoals ik al dacht is het dus een gentleman's agreement. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in factoring. Ik zag sowieso al een dergelijke constructie bij o.a. brainnet, wat best interessant is voor die eerste maand.
Dan zeg je tegen je eind klant dat je weer weg bent omdat er afspraken zijn geschonden, moet je eens kijken hoe snel het opgelost is.

Sowieso bieden ze allemaal eerder betalen aan, alleen dan met een fee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Bij mijn eerste klus was ik overeen gekomen dat ik wekelijks kon factureren, na een maand (of anderhalf of zo) is dat naar 2-wekelijks gegaan, en nog een maandje later ging de gewone maandelijkse facturatie van start. Was prettig om in het begin net wat sneller je geld te hebben. Nu zal een MKB'er daar wellicht wat eerder begrip voor hebben en aan mee willen werken dan een overheid of een broker. Maar was prettig om niet direct het spaargeld aan te moeten spreken om de periode van eerste factuur versturen naar betaald krijgen te overbruggen (ook al was dat bedoelt voor juist die periode, het is erg comfortabel om te weten dat er een buffertje is zonder 'm nodig te hebben).

Contractueel vastleggen zou ik alleen doen als je het echt nodig hebt (maar dan ben je misschien een maandje te vroeg zelfstandig gegaan zeg maar... een buffer van 2 of 3 maanden voordat je start is toch wel echt heel erg slim).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Minstens 3 maanden is toch wel het minimum, maar als je rond deze tijd je baan opzegt krijg je ook nog vakantie geld van de baas

1 maand werken, uren laten aftekenen, factuur sturen, betalingstermijn gaat lopen, eindelijk geld.

Let ook op voor de BTW aangifte, die gaat uit van de factuur datum. Dus als jij 31 maart de factuur er uit doet dan moet VOOR 1 mei de BTW op de rekening van de BD staan, ongeacht of je het geld hebt of niet. Soms kan het dan slimmer zijn om de factuur in een volgend kwartaal te laten vallen :)

[ Voor 10% gewijzigd door GrooV op 02-02-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

GrooV schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:26:
Minstens 3 maanden is toch wel het minimum, maar als je rond deze tijd je baan opzegt krijg je ook nog vakantie geld van de baas

1 maand werken, uren laten aftekenen, factuur sturen, betalingstermijn gaat lopen, eindelijk geld.

Let ook op voor de BTW aangifte, die gaat uit van de factuur datum. Dus als jij 31 maart de factuur er uit doet dan moet VOOR 1 mei de BTW op de rekening van de BD staan, ongeacht of je het geld hebt of niet. Soms kan het dan slimmer zijn om de factuur in een volgend kwartaal te laten vallen :)
3 maand vind ik zelf nog wel heel kort voor een buffer, tenzij je al direct ergens een opdracht hebt. Je zult in de praktijk toch vaak pas na afloop v/d maand mogen factureren en zitten met een betaaltermijn van ~60 dagen als je een beetje pech hebt. Bij overheden kan dat zelfs oplopen tot 90 dagen als je pech hebt.

Nou moet ik zeggen dat het enorm helpt als je een goede band hebt met je opdrachtgever. Dan wil die vaak achter de broek v/d administratie aan zodat facturen binnen 30 dagen betaald worden. Tenminste, zo is mijn ervaring als consultant, toen mijn baas af en toe vroeg of ik even kon achterhalen als een betaling op zich liet wachten :)

Ik kan zelf ruim 6 maand overbruggen met mijn eigen buffer, wat ik nog aardig kan rekken als ik wat bespaar op de luxe uitgaven. Mocht het zelfs gigantisch tegenvallen, dan hebben wij echter nog een gezamenlijke spaarpot die ik evt kan aanspreken. Dat moet wel goed komen dus 8)

Handige tip trouwens m.b.t. de factuurdatum. Daar had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan. Nou had ik me al voorgenomen om de facturen op de 1e v/d maand te sturen, maar dat was meer een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook de gangbare praktijk, facturen per 1e van maand N+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
Merk op dat je de uren van december dus in januari pas factureert, maar dat ze voor de IB wel in het jaar belast dienen te worden waarin je ze gemaakt hebt. Daarvoor is de post "onderhanden werk". Dan zit je omzet ex btw in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
pirke schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:30:
Merk op dat je de uren van december dus in januari pas factureert, maar dat ze voor de IB wel in het jaar belast dienen te worden waarin je ze gemaakt hebt. Daarvoor is de post "onderhanden werk". Dan zit je omzet ex btw in december.
Onderhanden werk is voor langlopende projecten waar op het eind gefactureerd wordt, niet voor maandelijkse facturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
GrooV schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:47:
[...]

Onderhanden werk is voor langlopende projecten waar op het eind gefactureerd wordt, niet voor maandelijkse facturen.
Als jij in december gewerkt hebt dien je daar in dat jaar IB over te betalen. Je kan je factuur in december versturen, maar dan moet je direct in januari de btw afdragen. Als je het via onderhanden werk boekt zit je omzet gewoon in december terwijl je de factuur pas in januari stuurt, waarbij de btw naar april wordt verschoven.
Het onderhanden werk is de waarde van de diensten die al geleverd zijn maar nog niet in rekening gebracht zijn bij de klant/debiteur.

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 03-02-2020 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat is overigens een "reverse billing" constructie: ik voer enkel mijn uren in in Fieldglass. De inhurend manager accordeert deze wekelijks, automatisch wordt een factuur gegenereerd en betaalbaar gesteld op de betalingstermijn (standaard 60dgn, kan verkort naar 35dgn). Ik krijg dus ook iedere week uitbetaald.

[ Voor 63% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2020 10:01 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:26

orf

GrooV schreef op maandag 3 februari 2020 @ 07:47:
[...]

Ik maak elke maand het onderhanden werk op, terwijl ik voor projecten in delen, of elke twee weken factureer. Zo komt de omzet toe aan de maanden waarin het werk verzet wordt. Dat kan ook negatief zijn doordat we vooruit gefactureerd hebben. Vervolgens wordt het ook nog een KPI om op te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Cleetje schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:06:
[...]

3 maand vind ik zelf nog wel heel kort voor een buffer, tenzij je al direct ergens een opdracht hebt. Je zult in de praktijk toch vaak pas na afloop v/d maand mogen factureren en zitten met een betaaltermijn van ~60 dagen als je een beetje pech hebt. Bij overheden kan dat zelfs oplopen tot 90 dagen als je pech hebt.

Nou moet ik zeggen dat het enorm helpt als je een goede band hebt met je opdrachtgever. Dan wil die vaak achter de broek v/d administratie aan zodat facturen binnen 30 dagen betaald worden. Tenminste, zo is mijn ervaring als consultant, toen mijn baas af en toe vroeg of ik even kon achterhalen als een betaling op zich liet wachten :)

Ik kan zelf ruim 6 maand overbruggen met mijn eigen buffer, wat ik nog aardig kan rekken als ik wat bespaar op de luxe uitgaven. Mocht het zelfs gigantisch tegenvallen, dan hebben wij echter nog een gezamenlijke spaarpot die ik evt kan aanspreken. Dat moet wel goed komen dus 8)

Handige tip trouwens m.b.t. de factuurdatum. Daar had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan. Nou had ik me al voorgenomen om de facturen op de 1e v/d maand te sturen, maar dat was meer een persoonlijke voorkeur.
3 maanden? Als je uit loondienst gaat en direct met je nieuwe project verder gaat als zelfstandige mis je maar 1 salaris ronde. Dus 1 maand buffertje is genoeg voor de vaste lasten. Dit zeg ik omdat ik nergens een betaal termijn van 60 tot 90 dagen tegen kom. Alles word binnen de 30 dagen betaald.

Misschien is dat bij devvers anders???

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
per 1-2 ontslag
20-2 laatste loon
2-2 eerste zzp dag
31 29-2 eerste urenbriefje
7-3 goedkeuring urenbriefje en verzenden eerste factuur
7-4 eerste uitbetaling (30 dagen)

Dan kom je rond de 1,5 maand uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 03-02-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ernemmer schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:58:
per 1-2 ontslag
20-2 laatste loon
2-2 eerste zzp dag
31-2 eerste factuur
7-3 goedkeuring uren

Je factuur staat toch op 31-2?? Wat is je betaal termijn? 30 dagen? Dan moet het 30-3 betaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:59:
[...]

Je factuur staat toch op 31-2?? Wat is je betaal termijn? 30 dagen? Dan moet het 30-3 betaald zijn.
typefoutje, je uren moeten vaak eerste geaccordeerd zijn voordat je een factuur stuurt. Ik pas het even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
Altijd spannend.

31 dec ontslag genomen
6 januari begonnen
30e factuur opgestuurd.

bij mij is het zo geregeld dat op het moment dat je je factuur opstuurt de betalingstermijn ingaat van 30 dagen.

Dus voor mij is het aftellen. Moet uiterlijk 29 feb op mijn bankrekening staan. Heb niks te maken met goedkeuringen etc..

Had wat spaargeld om januari te overbruggen. En anders willen mijn ouders nog wel even bijspringen maar dat is denk ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:01

MadEgg

Tux is lievvv

Ernemmer schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:58:
per 1-2 ontslag
20-2 laatste loon
2-2 eerste zzp dag
31-2 eerste factuur
7-3 goedkeuring uren

Een week voor goedkeuring uren? Is dat een verkapte manier om de betaaltermijn op te rekken? Ik mocht de factuur niet sturen voor de uren goedgekeurd waren, maar de uren worden dan wel op de laatste dag van de maand goedgekeurd, dus de 1e van de volgende maand gaat de factuur de deur uit.

Nu heb ik wel 2 weken langer moeten wachten dan de betaaltermijn tot de eerste factuur betaald werd, dus die die halve maand extra is alsnog wel nodig. En ik kreeg de maand dat ik begon met ZZP'en alleen een correctie van mijn oude werkgever uitbetaald, met een beetje vakantiegeld. Dat was niets substantieels. Dus dan zit je op 2,5 maand. 3 maanden lijkt me redelijk veilig - betaaltermijnen van 60 dagen of langer mag niet eens meer, volgens mij is dit wettelijk maximaal 45 dagen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:02:
[...]

Een week voor goedkeuring uren? Is dat een verkapte manier om de betaaltermijn op te rekken? Ik mocht de factuur niet sturen voor de uren goedgekeurd waren, maar de uren worden dan wel op de laatste dag van de maand goedgekeurd, dus de 1e van de volgende maand gaat de factuur de deur uit.

Nu heb ik wel 2 weken langer moeten wachten dan de betaaltermijn tot de eerste factuur betaald werd, dus die die halve maand extra is alsnog wel nodig. En ik kreeg de maand dat ik begon met ZZP'en alleen een correctie van mijn oude werkgever uitbetaald, met een beetje vakantiegeld. Dat was niets substantieels. Dus dan zit je op 2,5 maand. 3 maanden lijkt me redelijk veilig - betaaltermijnen van 60 dagen of langer mag niet eens meer, volgens mij is dit wettelijk maximaal 45 dagen.
Het is voor iedereen anders natuurlijk, maar met 1,5 maand zou ik zeker rekening mee houden als ik als ICT-er ergens aan het werk zou gaan.

Zelf factureer ik altijd per week met een betaaltermijn van 15 dagen. Ik werk nooit met urenbriefjes.
De meeste opdrachtgevers van mij betalen binnen een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Ernemmer Waarom per week? Dat geeft een hoop administratieve rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:06:
@Ernemmer Waarom per week? Dat geeft een hoop administratieve rompslomp.
In de bouw is dat normaal en ik vind het zelf wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Niet online
Wettelijke betalingstermijn is volgens mij 30 dagen zelfs..
https://e-legal.nl/wettelijke-betalingstermijn
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hmm, hieruit haal ik juist dat het 30 dagen is als er niets is overeengekomen, maar dat als je wel wat afspreekt het maximum op 60 dagen ligt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat korter moest zijn. 60 dagen zou ik niet mee akkoord gaan in ieder geval, dan zoek ik nog wel even verder. 30 dagen is vrij gebruikelijk wat ik tot nu toe gezien heb.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Niet online
Bij mij wilden ze 45 dagen aanhouden. Ik had aangegeven dat dit wettelijk niet eens kan/mag en toen hadden ze het meteen gewijzigd naar 30 dagen (zonder tegenstribbelen).

Soms gewoon beetje hard zijn denk ik?
MadEgg schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Hmm, hieruit haal ik juist dat het 30 dagen is als er niets is overeengekomen, maar dat als je wel wat afspreekt het maximum op 60 dagen ligt. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat korter moest zijn. 60 dagen zou ik niet mee akkoord gaan in ieder geval, dan zoek ik nog wel even verder. 30 dagen is vrij gebruikelijk wat ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:34
Hmmbob schreef op maandag 3 februari 2020 @ 08:21:
***members only***

Dat is overigens een "reverse billing" constructie: ik voer enkel mijn uren in in Fieldglass. De inhurend manager accordeert deze, automatisch wordt een factuur gegenereerd en betaalbaar gesteld op de betalingstermijn (standaard 60dgn, kan verkort naar 35dgn).
Idem hier via zelfde broker, alleen bij mij ook per week betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
sverzijl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:54:
[...]

Idem hier via zelfde broker, alleen bij mij ook per week betaald.
Oh, bij mij ook - dat zal ik er even bij zetten.

Wekelijkse factuur, en die wordt (in mijn geval) 35 dagen later, wekelijks, betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Oh, zo kan je het ook lezen ja. Nee wat ik bedoelde is dat de factuur die ik deze week indien (of in laat dienen eigenlijk, want reverse billing), een week later al betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
sverzijl schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:02:
Oh, zo kan je het ook lezen ja. Nee wat ik bedoelde is dat de factuur die ik deze week indien (of in laat dienen eigenlijk, want reverse billing), een week later al betaald wordt.
Dat is wel mooi op tijd. Ik mag gewoon wachten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ernemmer schreef op maandag 3 februari 2020 @ 09:00:
[...]

typefoutje, je uren moeten vaak eerste geaccordeerd zijn voordat je een factuur stuurt. Ik pas het even aan.
Je zorgt toch dat je uren aan het eind van de maand geaccordeerd zijn?

En als dat niet kan dan maak je afspraken dat de factuur wel op de eerste van de maand komt te staan en dat vanaf daar de 30 dagen gelden. Je moet niet afhankelijk zijn van 1 poppetje ergens in een organisatie die maar een keer je uren gaan accorderen. Zelf heb ik hetzelfde gehad en heb toen deze afspraak ook gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:30:
[...]

Je zorgt toch dat je uren aan het eind van de maand geaccordeerd zijn?

En als dat niet kan dan maak je afspraken dat de factuur wel op de eerste van de maand komt te staan en dat vanaf daar de 30 dagen gelden. Je moet niet afhankelijk zijn van 1 poppetje ergens in een organisatie die maar een keer je uren gaan accorderen. Zelf heb ik hetzelfde gehad en heb toen deze afspraak ook gemaakt.
Ik kan mij een paar pagina's terug nog wat posts herinneren waar het met het accorderen van de uren moeilijk liep en daardoor heb ik daarvoor een week aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

[...]

In alle jaren dat ik als consultant werk, is het gebruikelijk om met een urenstaat te werken die de manager even moet goedkeuren. Dit is in de praktijk simpelweg een gevalletje van "maak maar een lijstje van je gemaakte uren en ik zet mijn krabbel", iets dat je gewoon op de laatste dag v/d maand even doet. Die ondertekende urenstaat gaat dan als bijlage mee met de factuur en voorkomt een hoop gedoe & vertraging.

Wat betreft de betaaltermijn is de standaard wel 30 dagen, maar niet iedereen houdt zich er even netjes aan. Echter, dat is vooral een issue bij de eerste maand: mijn ervaring is dat hele grote overheden nogal moeite hebben met de procedures voor nieuwe crediteuren, waardoor de 1e betaling tot wel 90 dagen kan duren. Dat is meestal te danken aan de vele schijven die hun plasje moeten doen op het hele inhuurproces (en de vervolgstappen). Hoe korter de lijntjes zijn & hoe beter de voorbereiding, des te beter houden ze zich aan de 30 dagen. Zodra die eerste betaling eenmaal gedaan is, is men echter wel gewoon consistent en op tijd met betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
-

[ Voor 111% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
GrooV schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:00:
Als je met een tussenpartij/broker werkt, zeg dan dat je net begonnen bent en het fijn zou vinden als de eerste factuur snel betaald wordt.

Meestal is dit wel mogelijk omdat ze jou graag binnen willen hengelen
Plus dat de rente 0 is, kortom daarom hoeven ze het ook niet meer te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Cleetje schreef op maandag 3 februari 2020 @ 10:56:
[...]

In alle jaren dat ik als consultant werk, is het gebruikelijk om met een urenstaat te werken die de manager even moet goedkeuren. Dit is in de praktijk simpelweg een gevalletje van "maak maar een lijstje van je gemaakte uren en ik zet mijn krabbel", iets dat je gewoon op de laatste dag v/d maand even doet. Die ondertekende urenstaat gaat dan als bijlage mee met de factuur en voorkomt een hoop gedoe & vertraging.

Wat betreft de betaaltermijn is de standaard wel 30 dagen, maar niet iedereen houdt zich er even netjes aan. Echter, dat is vooral een issue bij de eerste maand: mijn ervaring is dat hele grote overheden nogal moeite hebben met de procedures voor nieuwe crediteuren, waardoor de 1e betaling tot wel 90 dagen kan duren. Dat is meestal te danken aan de vele schijven die hun plasje moeten doen op het hele inhuurproces (en de vervolgstappen). Hoe korter de lijntjes zijn & hoe beter de voorbereiding, des te beter houden ze zich aan de 30 dagen. Zodra die eerste betaling eenmaal gedaan is, is men echter wel gewoon consistent en op tijd met betalen.
ik zit bij veel grote overheden. Altijd gewoon netjes binnen 30 dagen. Ook de eerste factuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
eeuuuhhh hoe dan? O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Hier wordt mijn uren specificatie de eerst volgende werkdag van nieuwe maand ondertekend. Zelfde avond gaat de factuur de deur uit.
Afgesproken betaaltermijn is 30 dagen, in praktijk 28-35 dagen.

Vanavond gaat er dus een factuur de deur uit :-)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Tylen schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:54:
[...]

ik zit bij veel grote overheden. Altijd gewoon netjes binnen 30 dagen. Ook de eerste factuur.
Dan zal mijn voorbeeld wel een uitzondering zijn geweest. Gelukkig maar :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

c-nan schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:51:
Hier wordt mijn uren specificatie de eerst volgende werkdag van nieuwe maand ondertekend. Zelfde avond gaat de factuur de deur uit.
Afgesproken betaaltermijn is 30 dagen, in praktijk 28-35 dagen.

Vanavond gaat er dus een factuur de deur uit :-)
Van dat soort dingen krijg ik wel een puntzak. Laatst ook een paar maanden met zo'n tussenpartij gezeten.

Een betaaltermijn van 30 dagen afgesproken, maar in hun voorwaarden stond dat ze het inderdaad ergens tussen de 30 en 35 dagen betalen – afhankelijk van weekend en vakantie-periodes etc…

Nee, we hebben een afspraak van maximaal 30 dagen, je had dus meer dan 4 weken de tijd om de factuur te voldoen, en dan moedwillig toch die afspraak schenden als het beter uitkomt.

Dat gaat er bij mij zeer slecht in hoor – zeker omdat ik mijn facturen eigenlijk ook altijd asap betaal ruim binnen de geldende betaaltermijn. Het is meer een principekwestie, mij maken die 5 extra dagen financieel niets uit, maar wel de manier waarop de andere partij hiermee omspringt.

Tot zover mijn rant richting dit soort tussenpartijen ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RomeoJ schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:34:
[...]
Dat gaat er bij mij zeer slecht in hoor – zeker omdat ik mijn facturen eigenlijk ook altijd asap betaal ruim binnen de geldende betaaltermijn. Het is meer een principekwestie, mij maken die 5 extra dagen financieel niets uit, maar wel de manier waarop de andere partij hiermee omspringt.
Yup, ik heb hetzelfde. Niet zozeer bij een tussenpartij, maar gewoon direct een klant. Die betaalde ook elke keer pas na het verlopen van de betalingstermijn. Dus voor nieuwe werkzaamheden voor deze klant heb ik nu afgesproken dat ze vooruit betalen.

Ook hier was het voor mij geen ramp dat ik het geld later had, maar als je onderling afspraken maakt dan dien je die gewoon na te komen. Als binnen 30 dagen betalen lastig is had ik tegen een kleine meerprijs best een langere betalingstermijn aan willen houden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
RomeoJ schreef op maandag 3 februari 2020 @ 21:34:
[...]

Van dat soort dingen krijg ik wel een puntzak. Laatst ook een paar maanden met zo'n tussenpartij gezeten.

Een betaaltermijn van 30 dagen afgesproken, maar in hun voorwaarden stond dat ze het inderdaad ergens tussen de 30 en 35 dagen betalen – afhankelijk van weekend en vakantie-periodes etc…

Nee, we hebben een afspraak van maximaal 30 dagen, je had dus meer dan 4 weken de tijd om de factuur te voldoen, en dan moedwillig toch die afspraak schenden als het beter uitkomt.

Tot zover mijn rant richting dit soort tussenpartijen ;)
Helemaal mee eens, afspraak = afspraak. Bij mij zit er niet eens een tussenpartij tussen. Ik factureer direct aan de klant. Ze hebben 1 vaste betaaldag in de week. Soms heb je geluk betalen ze op dag 28-29 en soms op dag 35-36.

Financieel maakt het mij ook niet uit, maar afspraken worden gemaakt om ze na te leven.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Sowieso is het tijd om gewoon eens te breken met dat rare gebruik dat je een maand of langer op je geld moet wachten. Het verwerken van facturen gaat voor een heel groot deel automatisch. Daarbij vang je nul rente op geparkeerd geld. Het heeft dus voor helemaal niemand zin om daar zoveel weken bovenop te blijven zitten.

M.i. zou de 'norm' gewoon dezelfde dag betalen moeten zijn, een week een beetje de max, en 2 weken als hoge uitzondering.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb er eentje die op donderdag betaalt, de ene keer moet ik vijftien minuten op mijn geld wachten en de andere keer een week.
Verder helemaal eens met Romeo, als die vaste betaaldag buiten de 30 dagen valt boek je de factuur maar een week eerder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
Dag Allemaal, na een hele tijd meegelezen en een hoop geleerd te hebben ga ik binnenkort op gesprek voor mijn potentieel eerste opdracht als freelancer. Solliciteren kan ik wel, toch vraag ik mij af of ik dit gesprek op een andere manier moet banaderen dan mijn gesprekken voorheen voor een vast dienstverband.

Momenteel ben ik in loondienst en heb hen nog niet op de hoogte gebracht van mijn intentie om als freelancer verder te gaan. Zaken als gemeenschappelijke relaties op linkedin (huidige manager en inhurend manager met wie ik het gesprek heb) vind ik toch spannend.

Hoe zijn jullie hier destijds mee omgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
ik heb een betaaltermijn van 60 en 30 dagen. Die 60 dagen is bezopen uiteraard, maar onderaan de streep maakt het mij niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@JackP bij freelance opdrachten ligt de nadruk van de gesprekken iets meer op wat je direct kunt toevoegen, in plaats van bij een vast dienstverband waar ook gekeken wordt wat je toekomstige potentieel is.

Voor wat betreft gemeenschappelijke relaties zou ik mij niet zo druk maken, als je er op de man af om gevraagd wordt kun je gewoon antwoorden dat je je aan het oriënteren bent. Maar ik zou er niet actief over beginnen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@JackP Hou je er rekening mee dat je een bepaalde opzegtermijn hebt in je vaste contract? Als je eenmaal op gesprek bent geweest bij een klant en je kan beginnen, dan is dat vaak de maandag erop, of een week later. Twee maanden wachten is zeer ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
pirke schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:37:
@JackP Hou je er rekening mee dat je een bepaalde opzegtermijn hebt in je vaste contract? Als je eenmaal op gesprek bent geweest bij een klant en je kan beginnen, dan is dat vaak de maandag erop, of een week later. Twee maanden wachten is zeer ongebruikelijk.
Zeker, startdatum is over 2 á 3 maanden en zou dus perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
Woy schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:54:
@JackP bij freelance opdrachten ligt de nadruk van de gesprekken iets meer op wat je direct kunt toevoegen, in plaats van bij een vast dienstverband waar ook gekeken wordt wat je toekomstige potentieel is.
Mooi beschreven, thanks!

Edit: Sorry voor de dubbele post..

[ Voor 5% gewijzigd door JackP op 04-02-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 12:35
Ik zit in een iets andere positie dan de meeste hier. Ik oriënteer me al geruime tijd op het werken als ZZP- er, maar omdat ik al heel lang in vast dienstverband zit, ben ik ietwat onzeker in het nemen van de eerste stap. Zelf volg ik dagelijks websites als freelance.nl, maar het actief reageren is er nog niet van gekomen. Ik denk dat ik eerder gebaat ben bij een bemiddelende partij bij mijn eerste echte klus. Ik weet niet of zo een vraag mag, maar welke raden jullie mij aan voor een eerste gesprek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Aakab schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:49:
Ik zit in een iets andere positie dan de meeste hier. Ik oriënteer me al geruime tijd op het werken als ZZP- er, maar omdat ik al heel lang in vast dienstverband zit, ben ik ietwat onzeker in het nemen van de eerste stap. Zelf volg ik dagelijks websites als freelance.nl, maar het actief reageren is er nog niet van gekomen. Ik denk dat ik eerder gebaat ben bij een bemiddelende partij bij mijn eerste echte klus. Ik weet niet of zo een vraag mag, maar welke raden jullie mij aan voor een eerste gesprek?
Mijn ervaring met freelance.nl tot nu toe is dat het overgrote deel van de vacatures daar geplaatst worden door een recruiter. Een deel van deze vacatures lijkt niet eens echt te bestaan maar meer een soort lokkertje van de recruiter om in contact te komen.

Hoewel recruiters / brokers een marge rekenen vind ik het contact met een aantal van deze recruiters wel prettig - ik heb er nu een stuk of 3 die actief bezig zijn met een mooie plek vinden en hierlangs ook al een aantal gesprekken gehad. Helaas blijken bedrijven vanuit het westen zwaarder te tillen aan de afstand naar mijn woonplaats in het noorden dan ik zelf, maar ondertussen geven ze mijn profiel nog wel als interessante optie door aan collega-managers, dus het heeft wel een beetje een sneeuwbal-effect. Gelukkig heb ik ondertussen een prima plek op loopafstand van mijn huis gevonden waar ik voorlopig terecht kan, maar dit gaat per maand dus zoek toch iets met iets langere termijn-afspraken.

Ik zou gewoon op een aantal vacatures zou reageren als je denkt dat ze passend zijn en kijken waar je terecht komt. Als je een aantal goede recruiters hebt fungeren die ook als een soort bemiddelaar voor jou, en komen er ook meer passende vacatures jouw kant op.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
  • Nu online
MadEgg schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:06:
[...]
Helaas blijken bedrijven vanuit het westen zwaarder te tillen aan de afstand naar mijn woonplaats in het noorden dan ik zelf...
Dit snap ik wel. Op mijn huidige opdracht (regio Oost) willen we ook geen mensen die langer dan +/- 45 moeten reizen. Te veel ervaringen met mensen die toch afhaken na bepaalde tijd omdat de reisafstand ze te zwaar vallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

JackP schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:50:
Momenteel ben ik in loondienst en heb hen nog niet op de hoogte gebracht van mijn intentie om als freelancer verder te gaan. Zaken als gemeenschappelijke relaties op linkedin (huidige manager en inhurend manager met wie ik het gesprek heb) vind ik toch spannend.
Tjah ik weet niet hoeveel linked in connecties jij hebt. Ik weet wel dat ik 75% niet zou herkennen als ik ze tegenkom.... denk dat de bij je manager en bij degene met wie je een gesprek hebt, ook een grote kans is dat ze elkaar niet echt kennen (hooguit keer bij een meeting elkaar gezien of zo). En dan nog, hoe groot is de kans dat ze na jou gesprek met elkaar gaan. babbelen? Of als ze elkaar in de supermarkt tegenkom dat hij tegen je huidige manager zegt 'joh heb gister met Jack gesproken'.. Ik zou me er niet druk om maken. En mocht het dan ooit toch zo lopen, oriënterende gesprekken voeren staat vrij toch.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
MadEgg schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:06:
[...]

Mijn ervaring met freelance.nl tot nu toe is dat het overgrote deel van de vacatures daar geplaatst worden door een recruiter. Een deel van deze vacatures lijkt niet eens echt te bestaan maar meer een soort lokkertje van de recruiter om in contact te komen.

Hoewel recruiters / brokers een marge rekenen vind ik het contact met een aantal van deze recruiters wel prettig - ik heb er nu een stuk of 3 die actief bezig zijn met een mooie plek vinden en hierlangs ook al een aantal gesprekken gehad. Helaas blijken bedrijven vanuit het westen zwaarder te tillen aan de afstand naar mijn woonplaats in het noorden dan ik zelf, maar ondertussen geven ze mijn profiel nog wel als interessante optie door aan collega-managers, dus het heeft wel een beetje een sneeuwbal-effect. Gelukkig heb ik ondertussen een prima plek op loopafstand van mijn huis gevonden waar ik voorlopig terecht kan, maar dit gaat per maand dus zoek toch iets met iets langere termijn-afspraken.

Ik zou gewoon op een aantal vacatures zou reageren als je denkt dat ze passend zijn en kijken waar je terecht komt. Als je een aantal goede recruiters hebt fungeren die ook als een soort bemiddelaar voor jou, en komen er ook meer passende vacatures jouw kant op.
Dankjewel voor je reactie. Ik ga inderdaad de gok wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
Crazy D schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Tjah ik weet niet hoeveel linked in connecties jij hebt. Ik weet wel dat ik 75% niet zou herkennen als ik ze tegenkom.... denk dat de bij je manager en bij degene met wie je een gesprek hebt, ook een grote kans is dat ze elkaar niet echt kennen (hooguit keer bij een meeting elkaar gezien of zo). En dan nog, hoe groot is de kans dat ze na jou gesprek met elkaar gaan. babbelen? Of als ze elkaar in de supermarkt tegenkom dat hij tegen je huidige manager zegt 'joh heb gister met Jack gesproken'.. Ik zou me er niet druk om maken. En mocht het dan ooit toch zo lopen, oriënterende gesprekken voeren staat vrij toch.
Reden dat ik het zeg is dat beide, manager van een vergelijkbare afdeling zijn. Als ik de inhurend manager was zou ik na de gemeenschappelijke connectie gezien te hebben, zeker even bij mijn huidige manager om zijn ervaringen vragen.

Blijft dat het niet echt erg zou zijn, behalve dat mijn huidige manager dan weet dat ik mij aan het orienteren ben en dat het al vrij concreet wordt.

Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dag Allemaal, na een hele tijd meegelezen en een hoop geleerd te hebben ga ik binnenkort op gesprek voor mijn potentieel eerste opdracht als freelancer. Solliciteren kan ik wel, toch vraag ik mij af of ik dit gesprek op een andere manier moet banaderen dan mijn gesprekken voorheen voor een vast dienstverband.
In mijn ervaring zijn 'intakes' oppervlakkiger dan gewone sollicitaties; als het niks is kunnen ze relatief simpel van je af. Let alleen wel op met sommige bedrijven die je vooraf een coding test willen laten doen; ik ga niet eerst 2+ uur bouwen zonder redelijke zekerheid te hebben dat ze me willen hebben.

Ik heb opgezegd en het daarna op LinkedIn gemeld dat ik beschikbaar was. Een klus vinden 1-2 maanden van te voren (ik had een opzegtermijn van 2 maand) is lastig; de meeste bedrijven willen je toch vooral gisteren hebben. Als je aangeeft pas over 2 maanden beschikbaar te zijn, gaan ze op zoek naar iemand anders.
JackP schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 11:40:
Zeker, startdatum is over 2 á 3 maanden en zou dus perfect zijn.
Hou er rekening mee dat je 'in het diepe' moet springen wat dit betreft, het gaat je dus niet lukken een opdracht te vinden voor over 2 a 3 maanden.
Ik zit in een iets andere positie dan de meeste hier. Ik oriënteer me al geruime tijd op het werken als ZZP- er, maar omdat ik al heel lang in vast dienstverband zit, ben ik ietwat onzeker in het nemen van de eerste stap.
Vrijwel iedereen neemt die stap vanuit een vast dienstverband he ;) Je bent niet bepaald de enige :)
Zelf volg ik dagelijks websites als freelance.nl, maar het actief reageren is er nog niet van gekomen. Ik denk dat ik eerder gebaat ben bij een bemiddelende partij bij mijn eerste echte klus. Ik weet niet of zo een vraag mag, maar welke raden jullie mij aan voor een eerste gesprek?
Eerste gesprek met wie? Recruiters e.d. gaan niet actief op zoek naar je, en zullen je ook vooral pas interessant vinden als je binnen een paar weken kan starten. Wat jij wil klinkt meer als een midlance constructie zoals The Future Group of Dutch Coders Network. Dan doen zij de acquisitie, voor een flink percentage (25% bij TFG) van je uurtarief.
JackP schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:08:
Reden dat ik het zeg is dat beide, manager van een vergelijkbare afdeling zijn. Als ik de inhurend manager was zou ik na de gemeenschappelijke connectie gezien te hebben, zeker even bij mijn huidige manager om zijn ervaringen vragen.
Bij eindklanten ga je je niet 'orienteren' als ZZPer. Je bent beschikbaar of niet. Bij tussenpartijen kan dat an sich wel, en als die weten dat je overweegt die stap te maken gaan ze echt je manager niet benaderen. Da's gewoon een no-no.

[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 04-02-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

miena21 schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:32:
[...]

Dit snap ik wel. Op mijn huidige opdracht (regio Oost) willen we ook geen mensen die langer dan +/- 45 moeten reizen. Te veel ervaringen met mensen die toch afhaken na bepaalde tijd omdat de reisafstand ze te zwaar vallen...
Poeh, 45 minuten vind ik wel weer erg krap moet ik zeggen. Dat deed ik voorheen in loondienst op de fiets naar mijn werkplek ;) Naar het westen is voor mij een reistijd van tegen de 2 uur, vind ik nog net acceptabel - al is mijn doel is eigenlijk maximaal 1:30 uur. Als het binnen 45 minuten bereikbaar zou moeten zijn dan blijft er bijzonder weinig over. Ik heb ook vaak genoeg collega's gehad die (ruim) een uur reistijd hadden.

Tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MadEgg schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:10:
[...]
Poeh, 45 minuten vind ik wel weer erg krap moet ik zeggen. Dat deed ik voorheen in loondienst op de fiets naar mijn werkplek ;)
45 minuten op de fiets is natuurlijk prima, zeker omdat je dan ook opties hebt om dat significant in te korten door ander vervoer te nemen.
Naar het westen is voor mij een reistijd van tegen de 2 uur, vind ik nog net acceptabel
2 uur enkele reis is echt extreem IMHO. Dat betekend dat je voor een werkdag van 8 uur nog 50% reistijd erbovenop krijgt. Dat zou mij echt binnen de kortste keren opbreken, en dat is ook waarom bedrijven er niet op zitten te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
20-30 minuten reistijd is wel lekker. 45 zonder file vind ik al veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb de hele afgelopen maand genoten van mijn fors gereduceerde reistijd... Ik ging vrijwel dagelijks naar Utrecht vanuit Brabant - dat viel echt tegen met reistijden van 1u15-1u45 enkel door files (kale tijd was 55min).

Nu een klant in Eindhoven en reistijd van 35min enkel - héérlijk. Dat is dus 1u10 per dag, ipv 2u30 gemiddeld en soms nog wel langer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Tja, ik weet niet. Op de een of andere manier is het noorden voor westerlingen vaak verder weg dan het westen is voor noorderlingen. Ik rij zo vaak op en neer, daar draai ik mijn hand niet voor om. Zonder files is het maar 1:40 uur, maar daar kun je zeker 's ochtends niet vanuit gaan.

Overigens zou ik dit voor loondienst ook zeker niet overwegen, maar freelance tarieven maken veel goed. Al is de amper 3 minuten reistijd die ik nu heb natuurlijk zeker prettig.

[ Voor 8% gewijzigd door MadEgg op 04-02-2020 14:19 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
Hydra schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Eerste gesprek met wie? Recruiters e.d. gaan niet actief op zoek naar je, en zullen je ook vooral pas interessant vinden als je binnen een paar weken kan starten. Wat jij wil klinkt meer als een midlance constructie zoals The Future Group of Dutch Coders Network. Dan doen zij de acquisitie, voor een flink percentage (25% bij TFG) van je uurtarief.
Je hebt gelijk, het is misschien beter als ik bij TGF eerst aan klop. De 25% moet ik dan op mijn eerste klus voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
Hydra schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:38:
[...]

In mijn ervaring zijn 'intakes' oppervlakkiger dan gewone sollicitaties; als het niks is kunnen ze relatief simpel van je af. Let alleen wel op met sommige bedrijven die je vooraf een coding test willen laten doen; ik ga niet eerst 2+ uur bouwen zonder redelijke zekerheid te hebben dat ze me willen hebben.

[...]

Ik heb opgezegd en het daarna op LinkedIn gemeld dat ik beschikbaar was. Een klus vinden 1-2 maanden van te voren (ik had een opzegtermijn van 2 maand) is lastig; de meeste bedrijven willen je toch vooral gisteren hebben. Als je aangeeft pas over 2 maanden beschikbaar te zijn, gaan ze op zoek naar iemand anders.

[...]

Bij eindklanten ga je je niet 'orienteren' als ZZPer. Je bent beschikbaar of niet. Bij tussenpartijen kan dat an sich wel, en als die weten dat je overweegt die stap te maken gaan ze echt je manager niet benaderen. Da's gewoon een no-no.
Bedankt voor je input!

In mijn geval betreft het een functie met een screening die behoorlijk wat tijd in beslag neemt waardoor ik voldoende tijd zou hebben om bijvoorbeeld mijn baan op te zeggen.

En je hebt gelijk, orienteren als ZZPer is niet de juiste bewoording. Als het niet klinkt met de potentiele opdrachtgever of als de werkzaamheden niet overeenkomen met functiebeschrijving kies je er simpelweg voor de opdracht niet aan te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MadEgg schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:18:
Tja, ik weet niet. Op de een of andere manier is het noorden voor westerlingen vaak verder weg dan het westen is voor noorderlingen. Ik rij zo vaak op en neer, daar draai ik mijn hand niet voor om. Zonder files is het maar 1:40 uur, maar daar kun je zeker 's ochtends niet vanuit gaan.

Overigens zou ik dit voor loondienst ook zeker niet overwegen, maar freelance tarieven maken veel goed. Al is de amper 3 minuten reistijd die ik nu heb natuurlijk zeker prettig.
Natuurlijk is het altijd afhankelijk van wat je alternatieven zijn. In de randstad zitten nou eenmaal meer hoofdkantoren waar het specialisme nodig is, maar toch zie je veel Amsterdammers werken in Rotterdam en visa versa. De match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer moet er maar net zijn op het moment dat je beschikbaar bent. Liever een uur langer in de auto dan thuis zitten wachten op een opdracht in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wat is je specialisme?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Ik zit nu op ongeveer 1:15 aan reistijd van deur tot deur (randstad met de fiets, trein, metro) en dat is nog wel te doen. Niet iets wat ik jaren vol zou willen houden, maar freelance geen probleem. Ik merk wel hoe snel het went. De baan hiervoor zat ik op een half uur en vond dat soms al lang duren. Dat was misschien ook een mentaal dingetje, omdat ik daar sowieso weinig plezier had in mijn werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Aakab schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 14:30:
[...]

Je hebt gelijk, het is misschien beter als ik bij TGF eerst aan klop. De 25% moet ik dan op mijn eerste klus voor lief nemen.
Houdt er rekening mee dat je in ruil voor die 25% vooral wat zekerheid krijgt in de vorm van (basis/lager)loon als je geen opdracht hebt.

Een ander alternatief is payrolling, wat heel erg lijkt op loondienst bij een consultancy bedrijf: je krijgt gewoon x vrije dagen (doorbetaald), je bent verzekerd en zij betalen loonheffing e.d. Uiteraard lever je daar vele meer in dan die 25%, maar levert dus meer zekerheid op.

Wil je echt freelancen, dan is de meest praktische aanpak om contacten te leggen met recruiters/brokers. Die rekenen meestal rond de 10-15 euro per declarabel uur, waar je overigens niet al te veel voor terug van hoeft te verwachten (zie het puur als een convencience fee om zsm aan een klus te komen). In mijn branche (data & analytics/BI) is een uurtarief van 80-90 euro (wat je zelf overhoudt) al heel normaal en zeker niet het plafond. Overigens is dat ook afhankelijk v/d opdrachtgever: overheden hanteren b.v. een aanbesteding waarbij ze een bepaald gewicht hangen aan diverse factoren, waaronder uurloon. Daar maak je dus meer kans met een lager uurtarief. De paar keer dat ik die van dichtbij heb meegemaakt, had men een max uuratief van 120 waarbij de meeste kandidaten 110+ per uur waren. Ga je uit van die 110 en halen we er 15 euro vanaf voor de recruiter, dan kom je dus nog prima weg met een uurtarief van 95. Geen slechte boterham vind ik zelf :)

Kritische noot: in de crisistijd werd het uurtarief aanzienlijk gedrukt door grote consultancy bedrijven die hun personeel voor dumpprijzen wegzetten (~45 euro/uur), dus houdt er rekening mee dat je in slechte tijden waarschijnlijk flink lagere uurtarieven voorbij ziet komen.

Anyways, misschien moet je even informeren bij je omgeving die al ZZPer zijn; die willen over het algemeen graag je naam even droppen bij de recruiter. Daarnaast hoor ik ook dat mensen vaak benaderd worden via LinkedIn, vooral als ze "beschikbaar" vermelden bij hun naam/functie. Andere opties zijn om je in te schrijven bij diverse instanties zelf. M.n. overheden bieden vaak wel de optie om als zelfstandige een account aan te maken en daarmee direct te reageren op inhuur vacatures (ipv via een tussenpartij). Voor mij is het ook allemaal nog heel nieuw (ik heb vorige week mijn ontslag ingediend, dus begin nu ook met het traject om een opdracht te vinden), dus ook ik moet nog even zien hoe je dit praktisch invult. Bovenstaande is dan ook vooral gebaseerd op tips & info die ik van andere ZZPers kreeg (die overigens allemaal ERG behulpzaam zijn, dus zoek ze op!).

Ik zat zelf in loondienst bij een consultancy partij en had mijn baas al vroeg een heads-up gegeven dat ik om me heen aan het kijken was. Het resultaat was mixed: hij was blij met de openheid, maar vond die onzekerheid over per wanneer ik dan ontslag zou nemen niet fijn. Zelf vond ik vooral prettig dat ik gewoon open kon zijn & blijven.

Onder aan de streep zou ik gewoon doen wat je persoonlijk prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Zelf zit ik op ruim 1,5 uur enkele reis, echter is dit maximaal voor 2 dagen in de week. De overige 2 dagen werk ik vanuit huis, en nog een dag vrij, aangezien ik 4x9 uur werk. Heerlijk! Die lange reistijd is dan prima te doen.

Vorige opdracht moest ik de 4 volle dagen aanwezig zijn, dit was echter maar 45 minuten enkele reis. Toch voor de afwisseling en rust vind ik deze constructie die ik nu heb met 1,5 uur enkele reis voor 2 dagen in de week fijner, terwijl de uiteindelijke reistijd per week precies hetzelfde is ;)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

JackP schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:08:

Blijft dat het niet echt erg zou zijn, behalve dat mijn huidige manager dan weet dat ik mij aan het orienteren ben en dat het al vrij concreet wordt.

Bedankt voor je input!
Ga jij als je iemand spreekt op linked In direct gemeenschappelijke connecties raadplegen? Ik denk dat linked in schromelijk overdreven wordt. Ja, je zal er best wat opdrachten vandaan halen, maar ik geloof niet dat de meeste mensen echt naar connecties kijken en gaan raadplegen. Wat overigens ook niet netjes zou zijn om dat achter je rug om te doen, maar dat terzijde. Ik zou me er iig geen moment druk om maken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Cleetje schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:29:
[...]

Houdt er rekening mee dat je in ruil voor die 25% vooral wat zekerheid krijgt in de vorm van (basis/lager)loon als je geen opdracht hebt.
Kleine correctie, The Future Group is _geen_ midlance. Je krijgt geen basisloon zoals bij midlance gebruikelijk is.
Heb je geen opdracht, dan ook geen omzet. Heb je wel een opdracht (via TFG bemiddeld), dan lever je 25% van je uurtarief in. Je moet het meer zien als een dure tussenpersoon, die naast de interne sales ook hun netwerk (=de participerende ondernemers in TFG) gebruiken om opdrachten binnen te slepen. Die participerende ondernemers krijgen zelf 5% van de omzet als zij een opdracht voor een ander bemiddelen.
RomeoJ schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:33:
Zelf zit ik op ruim 1,5 uur enkele reis, echter is dit maximaal voor 2 dagen in de week. De overige 2 dagen werk ik vanuit huis, en nog een dag vrij, aangezien ik 4x9 uur werk. Heerlijk! Die lange reistijd is dan prima te doen.

Vorige opdracht moest ik de 4 volle dagen aanwezig zijn, dit was echter maar 45 minuten enkele reis. Toch voor de afwisseling en rust vind ik deze constructie die ik nu heb met 1,5 uur enkele reis voor 2 dagen in de week fijner, terwijl de uiteindelijke reistijd per week precies hetzelfde is ;)
Als dit voor slechts 2 dagen/week is, is het nog wel te doen. Maar zal ook heel persoonlijk zijn. Bij mij zelf ligt het max waar ik me prettig bij voel op 1 uur (momenteel 35-40 min enkele reis), meer dan dat en ik zal de opdracht niet accepteren als ik er ook 4-5 dagen per week aanwezig moet zijn.

We hebben hier echter ook iemand zitten die dagelijks (4 dagen/week) ruim 2 uur enkele reis heeft, en dit al jaren doet.

[ Voor 40% gewijzigd door sverzijl op 05-02-2020 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

sverzijl schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:06:
[...]

Kleine correctie, The Future Group is _geen_ midlance. Je krijgt geen basisloon zoals bij midlance gebruikelijk is.
Heb je geen opdracht, dan ook geen omzet. Heb je wel een opdracht (via TFG bemiddeld), dan lever je 25% van je uurtarief in. Je moet het meer zien als een dure tussenpersoon, die naast de interne sales ook hun netwerk (=de participerende ondernemers in TFG) gebruiken om opdrachten binnen te slepen. Die participerende ondernemers krijgen zelf 5% van de omzet als zij een opdracht voor een ander bemiddelen.
Serieus? Met die 25% ging ik uit van een midlance, want die zitten vaak rond de 30%. Die 25% vind ik dan in dit geval wel heel erg duur en zou bij mij een harde "nope" zijn. Ik zou er dan eerder voor kiezen om actief reguliere recruiters te benaderen. Tenzij het voor overige IT activiteiten anders, ligt er meer vraag dan aanbod, dus zo moeilijk zal het niet zo zijn om via die route een opdracht te vinden...

Qua reistijd heb ik trouwens eigenlijk altijd 1-1,5 uur gehad (enkele reis), met heel soms een uitzondering van 30 minuten. Dat is al 11 jaar zo (met 4 dagen per week op locatie) en prima te doen zolang ik gewoon vroeg met de trein kan, zodat ik mn ogen dicht kan doen of wat kan werken vanuit de trein. Met de auto zou ik aanzienlijk minder happy zijn met diezelfde reistijd, zeker omdat je pretty much gegarandeerd last hebt van files in deze regio. Bovendien is het zeer zeldzaam dat ik niet op tijd op locatie kom en ben ik vaak 1 v/d eersten die aanwezig is. Ik weet dan ook niet of ik een opdrachtgever serieus kan nemen als die mij verteld dat ze mij niet nemen omdat ze mijn reistijd te lang vinden. Ik snap dat je slechte ervaringen kan hebben hierin, maar volgens mij moet je dan of kritischer zijn met het type persoon (is het geen excuus?) of naar het traject dat ze afleggen. Bepaalde trajecten lijken er wel vaker uit te liggen dan niet, terwijl de meeste trajecten in mijn ervaring gewoon goed gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Cleetje op 05-02-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Cleetje schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:31:
[...]

Serieus? Met die 25% ging ik uit van een midlance, want die zitten vaak rond de 30%. Die 25% vind ik dan in dit geval wel heel erg duur en zou bij mij een harde "nope" zijn. Ik zou er dan eerder voor kiezen om actief reguliere recruiters te benaderen. Tenzij het voor overige IT activiteiten anders, ligt er meer vraag dan aanbod, dus zo moeilijk zal het niet zo zijn om via die route een opdracht te vinden...
Is het bij Midlance niet zo dat je zelf je opdracht moet regelen? Anders is die 30% amper kostendekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:34:
[...]

Is het bij Midlance niet zo dat je zelf je opdracht moet regelen? Anders is die 30% amper kostendekkend.
Bij midlance is het wel gebruikelijk dat er een sales afdeling achter zit die jou aan een klus helpt. Maar je kan natuurlijk ook zelf (mee) zoeken naar een opdracht. Toen ik (even) midlancer was had ik mijn opdracht zelf binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Hoeveel tijd stoppen jullie trouwens in potentiële nieuwe opdrachten en hoe ver gaan jullie daar in?

Beetje context: laatst wezen lunchen met een oud leidinggevende van me. Hij heeft nu een mooie functie als afdelingsmanager bij een mooi bedrijf, maar hij loopt tegen wat specifieke uitdagingen aan. Die specifieke uitdagingen kan ik rekenen tot mijn expertise en in het domein ben ik ook wel redelijk thuis. Daarnaast voorzie ik dat er nog wel meer te doen is daar (ik heb een zelfde functie gehad als hij nu heeft, dus ik ben ook bekend met de andere processen en uitdagingen waar hij tegenaan loopt).

Aan mij is de vraag gesteld of ik samen met hem een voorstel kan maken voor de directie om mij een eerste stuk van de uitdagingen aan te laten pakken. We hebben nu 2 sessies gehad en binnenkort de 3e, totale investering van mijn kant gaat zo'n 8 á 12 uur zijn. Zelf vind ik dit nog wel prima, maar voorbij de 16 uur wil ik de teller wel gaan laten lopen. Hoe kijken jullie er tegenaan?

Als het er trouwens door komt, verwacht ik wel voor minimaal 9 maanden werk, maar het kan ook zomaar 2 jaar worden....

Ik moet trouwens ook nog maar even bedenken hoe ik dit dan met de huidige opdracht ga combineren. Die loopt nog wel een maand of 7 en ik ben redelijk onmisbaar momenteel (hun woorden, niet de mijne, want ik geloof daar niet in).....De mogelijke nieuwe klus zou dan weer wel dichterbij, uitdagender en tegen een interessanter tarief zijn, keuzes keuzes....nog tips?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pirke
Wie gaat er met goed fatsoen 25% van zijn omzet afstaan zonder er iets noemenswaardig voor terug te krijgen? Dan ben je toch niet goed wijs?

Er is een flink tekort. Als je nu niet zelfstandig aan een opdracht kan komen dan moet je echt eens goed achter je oren gaan krabben wat je verkeerd doet... In de huidige markt 25% afstaan (of 15% for that matter) is waanzin en bij een volgende crisis ga je nat als er überhaupt concurrentie is voor een opdracht.

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:46:
Wie gaat er met goed fatsoen 25% van zijn omzet afstaan zonder er iets noemenswaardig voor terug te krijgen? Dan ben je toch niet goed wijs?

Er is een flink tekort. Als je nu niet zelfstandig aan een opdracht kan komen dan moet je echt eens goed achter je oren gaan krabben wat je verkeerd doet... In de huidige markt 25% afstaan (of 15% for that matter) is waanzin en bij een volgende crisis ga je nat als er überhaupt concurrentie is voor een opdracht.

My 2 cents.
TFG heeft dan ook niet zoveel leden, 'slechts' 350. Voor mij ook een permanente no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

dr.lowtune schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:44:
Hoeveel tijd stoppen jullie trouwens in potentiële nieuwe opdrachten en hoe ver gaan jullie daar in?
Tot op heden vrij weinig :o Maar voor mijzelf vind ik een beetje de grens, ik wil best helpen om een voorstel te maken maar als dat een algemeen voorstel is op basis waarvan ook prima een ander ingehuurd kan worden, dan is dat gewoon consultancy. Dat ga ik niet kosteloos doen. Een paar uur een offerte maken om mijn werkzaamheden te verduidelijken vind ik ook wel prima. Wat ik wel eerder gedaan heb is het voorwerk factureren maar de helft van de tijd (was in mijn geval 2 dagen werk, dus 1 dag) minder doorbelasten als de opdracht doorgaat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Beetje context: laatst wezen lunchen met een oud leidinggevende van me. Hij heeft nu een mooie functie als afdelingsmanager bij een mooi bedrijf, maar hij loopt tegen wat specifieke uitdagingen aan. Die specifieke uitdagingen kan ik rekenen tot mijn expertise en in het domein ben ik ook wel redelijk thuis. Daarnaast voorzie ik dat er nog wel meer te doen is daar (ik heb een zelfde functie gehad als hij nu heeft, dus ik ben ook bekend met de andere processen en uitdagingen waar hij tegenaan loopt).

Aan mij is de vraag gesteld of ik samen met hem een voorstel kan maken voor de directie om mij een eerste stuk van de uitdagingen aan te laten pakken. We hebben nu 2 sessies gehad en binnenkort de 3e, totale investering van mijn kant gaat zo'n 8 á 12 uur zijn. Zelf vind ik dit nog wel prima, maar voorbij de 16 uur wil ik de teller wel gaan laten lopen. Hoe kijken jullie er tegenaan?

Als het er trouwens door komt, verwacht ik wel voor minimaal 9 maanden werk, maar het kan ook zomaar 2 jaar worden....

Ik moet trouwens ook nog maar even bedenken hoe ik dit dan met de huidige opdracht ga combineren. Die loopt nog wel een maand of 7 en ik ben redelijk onmisbaar momenteel (hun woorden, niet de mijne, want ik geloof daar niet in).....De mogelijke nieuwe klus zou dan weer wel dichterbij, uitdagender en tegen een interessanter tarief zijn, keuzes keuzes....nog tips?
Persoonlijk is mijn ervaring dat mensen het extreem prettig vinden als je in de opstartfase niet moeilijk doet over geld. Dat moet echter wel in balans staan: het is een beetje belachelijk om 2 weken te investeren om een klus te krijgen waar je 3 maand voor aan de bak mag. Maar als je toch weet dat de klus al richting een jaar of meer gaat, dan zou ik niet moelijk doen over een weekje voorbereiding zonder factuur.

Echter, dat is 1) heel persoonlijk, 2) ik ben daar sowieso te lief in en 3) volgens mij liggen weinig zakenmensen wakker van betalen voor een voorbereidende fase. Je zou dus even kunnen bespreken hoe hij aankijkt tegen de benodigde tijd en compensatie daarvoor. Desnoods stel je voor om een 50/50 split te doen of zo (dan krijg je iig geld voor je tijd, maar laat je ook zien dat je wilt investeren in de relatie). Ligt dat gevoelig/moeilijk (het is ook maar of hij eenvoudig budget kan regelen voor voorwerk), dan is een alternatief dat je een paar euro bij je uurtarief optelt voor de opdracht zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob

My 2 cents.
Dit is dé reden waarom ik verder geen gesprek meer met ze aangegaan ben. En zoals ik eerder al aangaf leek dit voor mij veel te veel op een piramidespel constructie - daar zit ik helemaal niet op te wachten. En wat zij doen, kan je ook makkelijk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Nu online

My 2 cents.
Gewoon weer lekker in Loondienst gaan. Als je zo'n constructie oke vindt ben je het ondernemerschap niet waardig.... --> Mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

In de periode dat ik op zoek was naar mijn eerste opdracht heb ik er wel tijd ingestoken. Dat is waar ik nu zit en dit was niet heel anders dan een regulier sollicitatie traject (behalve onderhandelen over een uurtarief). Er was wel een technische opdracht die ik moest doen voordat ik op gesprek mocht komen. Ik snap dat niet iedereen hier op zit te wachten en dat dit later in een freelance carrière misschien standaard een dikke afwijzing is richting opdrachtgever, maar omdat het mijn eerste opdracht was en de opdrachtgever best interessant was heb ik hier uiteindelijk best veel tijd in gestoken. De opdracht was in de basis op zich niet al te lastig, alleen was ik niet 100% bekend met de library, dus dat uitzoeken kostte mij het meeste tijd. Uiteindelijk was mijn inzet en basiskennis meteen de doorslaggevende factor om me in te huren. Zou ik het bij een volgende opdrachtgever weer doen? Misschien wel, maar dan moet het wel weer voor mij een heel interessant bedrijf zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:15
@dr.lowtune Tarief met korting afspreken zodat je laat zien dat niet alles betaald hoeft te worden, en eventuele kwijtschelding dmv een eenmalige korting op de eerste factuur van de daadwerkelijke klus.

ps: Lees dit topic nu een weekje mee, want vanaf 1 maart begin ik ook met mijn eerste fulltime freelance klus.

[ Voor 21% gewijzigd door Jogai op 05-02-2020 11:14 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zoals hierboven; ga zeker niet gratis werken. Over het algemeen hebben korte opdrachten juist een hoger uurtarief omdat acquisitie een grotere percentage van het tarief is, aan de andere kant zie je ook vaak dat er korting geboden wordt om een klant binnen te halen. Afhankelijk van hoeveel vertrouwen je hebt dat de opdracht gaat landen kan je dus vooraf kortinggeven of deze korting pas verrekenen nadat je de opdracht binnen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Ik geef in het begin verschrikkelijk veel weg en compenseer dat door m'n uren wat ruimer te rekenen. Loop je wat meer risico door omdat iets last-minute niet door kan gaan, maar het werkt als een speer voor de mond-tot-mond reclame.

Ook wel eens medium klussen gehad waar erg veel tijd in zat die niet doorgingen, maar die me uiteindelijk wel weer veel grotere klussen hebben opgeleverd.

Vergeet niet dat je als zakelijk professional geen output verkoopt, maar een samenwerking. Hoe beter die samenwerking loopt, des te tevredener klanten zijn, en des te meer ze voor je doen. Een goed product blijft de beste marketing, en dat zeg ik als marketeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou nooit korting geven, dat doet de Hornbach namelijk ook niet. :P

Voorbereidingstijd is gewoon tijd en daarvoor moet betaald worden, tenzij jij ook heilig in het project gelooft en er later de vruchten van kan plukken. Niet elk programma van John de Mol is een kaskraker, maar als ze aan slaan...
Wat ik nog wel eens doe is een ander tarief afspreken als de werkzaamheden behoorlijk anders zijn. Als netwerkheld met alle Cisco titels ga je geen 100.- per uur rekenen als de klant wil dat je kabels gaat trekken en stekkers knijpen. Dat soort klusjes zie ik dan als last-minute agenda-vullers tussen twee andere klussen in. Je weet dat je in die twee/drie weken toch niets anders aangeboden krijgt en als je niet op vakantie kan is elke euro die je wel verdient mooi meegenomen.
Zeker als je daarmee iemand uit de brand helpt levert je dat achteraf alleen maar credits op die je misschien wel helpen aan een klus waarbij je wel alle kennis in rekening kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Geen idee hoe je aan >8 uur voorbereiding op een klus kan komen, maar zelf hanteer ik dat het eerste contact gratis is. Tijdens het contact wordt de opdracht besproken en dan neem ik die aan of niet.
Vaak is zo'n bespreking 1-2 uur en daarna een offerte maken in 15 minuten.

Eerder deed ik ook wel een eerste opzet van iets maken voor nop om zo de opdracht binnen te krijgen, maar dit levert niet het gewenste resultaat. Nu doe ik het voor geld en die kosten vervallen als er een vervolgtraject is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 05-02-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hydra op 05-02-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik zit in de software dev hoek, dus ik zit in principe voor langere tijd op een opdracht. Die intakes daarvoor zijn 'gratis'. Wel is het zo dat als er een coding test is, ik die niet doe voor ik iemand gesproken heb, en daarna wel een cut-off heb van 2 uur max. Ik heb dus eigenlijk vrij weinig 'voorbereiding'.
miena21 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:21:
Gewoon weer lekker in Loondienst gaan. Als je zo'n constructie oke vindt ben je het ondernemerschap niet waardig.... --> Mening
Als mensen eerst voor een 'veiliger gevoel' om het water te testen eerst naar TFG groep gaan, moeten ze dat lekker zelf weten. Ik zou het zelf ook niet doen (tussen mij en m'n opdrachtgever zit uberhaupt geen recruiter) maar ik heb ook niet de illusie dat ik voor anderen kan beoordelen of ze "het ondernemerschap waard" zijn. Dat vind ik nogal arrogant en onvriendelijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Hydra op 05-02-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

miena21 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Er zijn toch echt wel valide redenen te bedenken, hoor. Ten eerste zijn over het algemeen de tarieven van zulke clubs wat hoger dan individuele freelancers, omdat ze een stukje continuïteit beloven. Ten tweede kun je met een team nou eenmaal grotere klussen oppakken dan met een individu, dat kan aantrekkelijk zijn. Ten derde bestrijd je in een verband dat gevoel van eenzaamheid dat sommige freelancers kan overvallen.

Het gebeurt mij ook wel eens. Ik zit ‘s-avonds dan thuis, overdenk het project waar ik aan werk, en dan voelt het alsof ik er alleen voorsta. Dat moet je dan oplossen, hetzij door vast te stellen dat die emotie niet de werkelijkheid reflecteert. Of anders door maatregelen te treffen. Extra training, specialist inhuren, enzovoort.

Nou kun je van bovenstaande wat afdingen. Vooral doen, iedereen kiest z’n eigen pad. Maar ik kan me voorstellen dat de keuze richting een maatschap valt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Fijn om zo de diverse inzichten te lezen. Het punt is dat de opdracht nog niet helemaal concreet is, de manager wil iets, weet wat ik kan en wil mij dat laten doen, maar moet dus nog de funding van directie krijgen. Ik heb besloten er nog 2 uurtjes in te stoppen (de teller staat dan op 7 uur) en aan te geven dat extra inspanning tegen betaling gaat (wat verrekend wordt als het traject wordt gegund). Dan hou ik nog een uurtje speling om korte vraagjes te beantwoorden en niet boven de 8 uur uit te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dr.lowtune schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 14:59:
(wat verrekend wordt als het traject wordt gegund).
Dan vraag ik mij alleen nog af waarom het verrekend moet worden? Het is toch gewoon werk wat geleverd is. Als je het al zou verrekenen, dan houdt dat dus ook in dat je een hoger uurtarief moet rekenen, en het alleen een lokkertje is om jou het project te laten doen. Vanuit commercieel oogpunt kan ik mij daar nog wel wat bij bedenken, maar praktisch gezien zie ik geen reden om uitgevoerd werk "gratis" te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 21:29

page404

Website says no

Als ik zie hoe mensen hier werken lijkt het wel of er veel korte klussen gedaan worden, met heel wisselende tarieven (ook per persoon). Ik merk dat ik veel voor langere opdrachten zit, maanden en regelmatig meer dan een jaar.
Wat voor type opdrachten zijn die korte opdrachten (en bij wat voor soort opdrachtgevers), en hoe komen jullie daar aan? Ik doe nu zelf een lange inzet maar zou graag ook af en toe wat korte werkzaamheden doen. Tarief mag, zeker in den beginne, best wat lager zijn.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@page404 korte opdrachten hebben juist een hoger tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Laatst online: 14-04 17:14
page404 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:26:
Als ik zie hoe mensen hier werken lijkt het wel of er veel korte klussen gedaan worden, met heel wisselende tarieven (ook per persoon). Ik merk dat ik veel voor langere opdrachten zit, maanden en regelmatig meer dan een jaar.
Wat voor type opdrachten zijn die korte opdrachten (en bij wat voor soort opdrachtgevers), en hoe komen jullie daar aan? Ik doe nu zelf een lange inzet maar zou graag ook af en toe wat korte werkzaamheden doen. Tarief mag, zeker in den beginne, best wat lager zijn.
Ik heb een stuk of tien 'vaste' MKB-klanten, waarmee ik een langdurige relatie heb. Er zijn er waar het werk af en toe een vlaag is, en anderen waar ik continu 1 of 2 dagen per week voor werk (/kan werken, beschikbare tijd).
Komen allemaal uit m'n netwerk (opbouwperiode van ruim 15 jaar inmiddels).

Voordeel ervan vind ik de kruisbestuiving, zowel op techniek (bij sommige werk ik samen met andere dev's, andere projecten doe ik alleen) als op business (procesmatige kennis van de één komt soms goed van pas bij een ander, en vice versa).
Plus dat het de risico's spreid natuurlijk.

Ik kan me er ook helemaal niets bij voorstellen om een half jaar bij één klant te zitten. Dat ligt mij gewoon niet denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 21:29

page404

Website says no

pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:29:
Daar heb je zeker gelijk in. Ik merk alleen dat in "mijn expertise" meestal juist langere opdrachten zijn. Dat zou betekenen dat ik opdrachten zou moeten zoeken die minder aansluiten bij wat ik al heel goed kan, wat voor mij misschien in eerste instantie in een lager tarief resulteert. Dat stukje had ik niet duidelijk gemaakt. Maar ik vind het leuk om af en toe korte klusjes tussendoor te doen :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Niet online
Hi Jack,

Sinds januari ben ik ook zzp'er en zat in precies dezelfde situatie.
Ik ben dus open geweest naar mijn leidinggevende toe en had dus eerlijk verteld dat ik wil gaan stoppen omdat ik wil gaan freelancen.

Hierna gezegd dat ik zou opzeggen als ik een klus had. Maar je raad het al.. niemand wilt op je wachten dus dit werd lastig.
Heb een sprong in het diepe gewaagd en opgezegd eind november. 1 Maand opzegtermijn. Klus in december gevonden voor 6 januari.

Zo snel kan het gaan. Maar het blijft een sprong in het diepe.

Zorg er in ieder geval voor dat je 1 a 2 maanden kan overbruggen (qua vaste lasten.. niks fancy).

Intake gesprek ging zoals elk andere sollicitatiegesprek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
AquitasVeritas schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:36:
Hi Jack,

Sinds januari ben ik ook zzp'er en zat in precies dezelfde situatie.
Ik ben dus open geweest naar mijn leidinggevende toe en had dus eerlijk verteld dat ik wil gaan stoppen omdat ik wil gaan freelancen.

Hierna gezegd dat ik zou opzeggen als ik een klus had. Maar je raad het al.. niemand wilt op je wachten dus dit werd lastig.
Heb een sprong in het diepe gewaagd en opgezegd eind november. 1 Maand opzegtermijn. Klus in december gevonden voor 6 januari.

Zo snel kan het gaan. Maar het blijft een sprong in het diepe.

Zorg er in ieder geval voor dat je 1 a 2 maanden kan overbruggen (qua vaste lasten.. niks fancy).

Intake gesprek ging zoals elk andere sollicitatiegesprek..

[...]
Top, thanks voor het delen van jou ervaring in deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Een lange opdracht full-time zou voor mij juist het gevoel van dienstverband geven. Ik doe gemiddeld 3 klanten per week, dan maakt het me wat minder uit dat 1 van de opdrachten bijna 3 jaar loopt, door de andere dagen genoeg variatie. En ook bij een dusdanig verschillende soort klanten dat de kans dat ik dit bij een werkgever kan doen, niet zo groot is (meeste Exact partners hebben wel een expertise waardoor je veel bij hetzelfde soort bedrijf komt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
pirke schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:29:
Mijn lange opdracht (tarief 102,50), mijn kortere opdrachten 80,- tot 90,- (soms lager, gewoon als gunst).
Ik vind mijn meerwaarde bij lange opdrachten groter dan bij kortere (al vinden andere dat niet altijd, teveel factoren hier).

Dus jouw stelling is hiermee aantoonbaar onjuist ;)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Pagina: 1 ... 137 ... 642 Laatste