@ybos Hiscox dekt geen technische automatisering of automotive, wellicht niet handig als je in de techniek zit... Markel is vergelijkbaar geprijsd maar dekt die takken wel.
Een vraag in de categorie "hebben jullie ervaring met?": het stopzetten van de voorlopige aanslag / teruggave?
Situatie: ik kom uit een loondienstverband en ben sinds 1-1 aan het freelancen. Op basis van mijn vorige salaris en de hypotheekrenteaftrek kreeg ik iedere maand een bepaald bedrag terug. Omdat ik als freelancer enkel moet gaan betalen (er valt niets terug te geven), wil ik dit bedrag graag stop gaan zetten zonder dat ik nu al meteen maandelijks aan de belastingdienst moet gaan betalen (iets met aanloopfase, veel kosten in het begin etc). Ik budgetteer gewoon netjes een potje voor deze belastingen, ik wil dat alleen nog niet nú al gaan betalen.
Vraag: Als ik nu mijn voorlopige aanslag wil gaan wijzigen, krijg ik dan meteen een aanslag waarin ik moet gaan betalen (aan de hand van schattingen van mijn inkomen dit jaar)?
Situatie: ik kom uit een loondienstverband en ben sinds 1-1 aan het freelancen. Op basis van mijn vorige salaris en de hypotheekrenteaftrek kreeg ik iedere maand een bepaald bedrag terug. Omdat ik als freelancer enkel moet gaan betalen (er valt niets terug te geven), wil ik dit bedrag graag stop gaan zetten zonder dat ik nu al meteen maandelijks aan de belastingdienst moet gaan betalen (iets met aanloopfase, veel kosten in het begin etc). Ik budgetteer gewoon netjes een potje voor deze belastingen, ik wil dat alleen nog niet nú al gaan betalen.
Vraag: Als ik nu mijn voorlopige aanslag wil gaan wijzigen, krijg ik dan meteen een aanslag waarin ik moet gaan betalen (aan de hand van schattingen van mijn inkomen dit jaar)?
Sometimes you need to plan for coincidence
Mijn ervaring de afgelopen 5 jaar.
Ik zet de voorlopig aanslag altijd op 0.
Paar weken voor het eind van het jaar zet ik hem op een getal wat redelijk overeenkomt met de waarheid en betaal dan direct.
In het nieuwe jaar vul ik de definitieve in en betaal ik direct de rest.
Ik zet de voorlopig aanslag altijd op 0.
Paar weken voor het eind van het jaar zet ik hem op een getal wat redelijk overeenkomt met de waarheid en betaal dan direct.
In het nieuwe jaar vul ik de definitieve in en betaal ik direct de rest.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 28-02-2020 14:23 ]
Mijn boekhouder zorgt dat hij elk jaar op 0 staat; ik betaal alleen wanneer ik mijn belastingaangifte heb gedaan.Hmmbob schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:18:
Een vraag in de categorie "hebben jullie ervaring met?": het stopzetten van de voorlopige aanslag / teruggave?
Ik zet hem gewoon op 0 als ik hem binnenkrijg en betaal bij de aangifte in 1 keerHmmbob schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:18:
Ik heb hem zojuist ook zelf op 0 gezet. Thanks!
Mijn VA staat op 80k, in feb moet ik dan circa 25k afdragen. In juni/juli krijg ik altijd een deel terug vanwege HRA en combinatiekorting. Later in het jaar ook de definitieve beschikking kinderopvangtoeslag.
Momenteel ben ik aan het orienteren hoe de MIA en KIA werken, maar hebben deze aftrekposten nu wel of geen impact op de MKB vrijstelling? Als voorbeeld kwam ik het volgende tegen. Zou de MIA/KIA niet juist zorgen voor een (absoluut) lagere MKB vrijstelling?
PS: Dit zou een elektrische motor voor woonwerkverkeer wel een zeer voordelige optie zijn.Een rekenvoorbeeld1 uit 2020 met maximaal voordeel:
U schaft een Energica EsseEsse9+ Horizon aan voor € 27.995 D.m.v. van uw BTW aangifte krijgt u € 4.859,- aan BTW2 terug. Door het aanvragen van de MIA ontvangt u een te verrekenen subsidie van 13,5%. Dit is een bedrag van € 3.123,- Door het toepassen van de KIA mag u nog eens 28% aftrekken, dit is een bedrag van € 6.478,-. Daarnaast heeft u mogelijk recht op een MKB winstvrijstelling van 14%, in dit rekenvoorbeeld € 3.774,-
Het uiteindelijke voordeel hangt af van het aantal procenten inkomstenbelasting dat u betaald.
In het geval van een 52% inkomensbelasting is de netto investering dan € 5.299,-
Dat lijkt mij wel idd. Als je kosten aftrekt, dan is er minder belastbaar inkomen en 14% daarvan is dan een lager bedrag.Deveon schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:49:
Momenteel ben ik aan het orienteren hoe de MIA en KIA werken, maar hebben deze aftrekposten nu wel of geen impact op de MKB vrijstelling? Als voorbeeld kwam ik het volgende tegen. Zou de MIA/KIA niet juist zorgen voor een (absoluut) lagere MKB vrijstelling?
[...]
PS: Dit zou een elektrische motor voor woonwerkverkeer wel een zeer voordelige optie zijn.
Maar ik denk dat dit voorbeeld doelt op het feit dat je bijtelling hebt voor de motor en je mag volgens mij 14% MKB vrijstelling rekenen over die bijtelling.
Ik ga trouwens ook de sprong wagen en vanaf 1 maart ben ik voor het eerst freelance software developer *spannend*
Moet nog veel zaken regelen en uitzoeken, zoals gewoonlijk helpt een topic op Tweakers me verder
Herkenbaar. Alleen moet ik daarom nu iedere maand aangifte doen. Het gaat al een tijdje goed, maar waar is het formulier om aan te vragen dat ik weer gewoon per kwartaal aangifte mag doen?MadEgg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:03:
Het ging steeds om kleine bedragen maar in de 9 jaar dat ik low-key heb geZZP't heb ik tientallen malen bezwaar gemaakt bij de belastingdienst voor boetes en inschattingen van de aanslag. Aangezien ik gewoon in loondienst was schoot de aangifte omzetbelasting er vaak bij inNu ging het wel vrijwel altijd om (bijna)-nihil aangiftes (met dank aan de KOR), misschien maakt dat ze wat soepeler. Maar elke boete is kwijtgescholden, behalve toen ik voor het derde kwartaal achtereenvolgens twee weken te laat was met aangifte doen.
![]()
Dus ja, ik zou zeker bezwaar maken. Het foei-gehalte van de boetes van de belastingdienst is gewoon erg hoog.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Ik was ook naar een energica aan het kijken voor woon werk. Helemaal omdat ze nu een grotere range hebben.Deveon schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:49:
[...]
PS: Dit zou een elektrische motor voor woonwerkverkeer wel een zeer voordelige optie zijn.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Bedankt voor de tip, neem ik mee in de afweging!pirke schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:08:
@ybos Hiscox dekt geen technische automatisering of automotive, wellicht niet handig als je in de techniek zit... Markel is vergelijkbaar geprijsd maar dekt die takken wel.
Brief sturen naar je belastingkantoor.Jogai schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:17:
[...]
Herkenbaar. Alleen moet ik daarom nu iedere maand aangifte doen. Het gaat al een tijdje goed, maar waar is het formulier om aan te vragen dat ik weer gewoon per kwartaal aangifte mag doen?
https://www.belastingdien...an-denken/aangiftetijdvak
Persoonlijk meer fan van subtiele ontwerp van Zero, maar eerst maar zorgen dat ik op zo een ding mág rijden (rijbewijs).Tylen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 17:28:
[...]
Ik was ook naar een energica aan het kijken voor woon werk. Helemaal omdat ze nu een grotere range hebben.
Volgens mij is de MIA het enige voordeel dat je hebt bij een elektrische motor. De rest van de voordelen heb je ook bij een ouderwetse ICE motor.Deveon schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:49:
Als voorbeeld kwam ik het volgende tegen.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Ik betaal vooruit in 1 keer dan krijg je betalingskorting. Scheelt toch weer een paar honderd. In ieder geval meer dan eventuele spaarrente.
En het geval dat de rest van het jaar brutto (bijna) netto is is ook wel lekker.
Zo. Ik heb m’n eerste maand als freelance softwareontwikkelaar erop zitten. En het bevalt me best! Met m’n opdrachtgever heb ik ook wel geluk gehad. Ik werk direct voor hen. Ik factureer per week (klinkt als een hoop rompslomp maar money monk maakt het makkelijk), en krijg binnen een paar dagen betaald. Het werk is interessant en de sfeer is goed. En ik werk remote!
Dan nog wat vragen:
Ik werk soms meer dan 40 uur per week en factureer maximaal 40. Gewoon service van de zaak. Doen jullie dat ook of ben ik gek?
Ik heb geen aov. Ik heb ooit kanker gehad (als superfitte schijnbaar onverwoestbare twintiger, het leven biedt weinig garanties), en een aov aanvragen leek me op voorhand kansloos. Schat ik dat verkeerd in?
Dan nog wat vragen:
Ik werk soms meer dan 40 uur per week en factureer maximaal 40. Gewoon service van de zaak. Doen jullie dat ook of ben ik gek?
Ik heb geen aov. Ik heb ooit kanker gehad (als superfitte schijnbaar onverwoestbare twintiger, het leven biedt weinig garanties), en een aov aanvragen leek me op voorhand kansloos. Schat ik dat verkeerd in?
Maar als er een idioot tegen je aan rijdt op de snelweg, heeft je arbeidsongeschiktheid niet zoveel te maken met je medische verleden....roelboel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:52:
Oftewel: je dekt nu helemaal géén risico's af, terwijl je misschien wel alle risico's m.u.v. kanker zou kunnen afdekken (als dat al apart wordt benoemd).
Ik zou gewoon de processen in gaan en kijken wat er uit rolt. Kan best zijn dat je gewoon verzekerd kan worden, maar met uitsluiting van de vorm van kanker die je gehad hebt.
Dat moet je uiteraard zelf weten, maar ik schrijf al mijn gewerkte uren. De ene week wat meer als de ander, juist een van de voordelen van ondernemen.roelboel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:52:
Met een broodfonds kan je dit risico wel tot 2 jaar verzekeren. Dan is er nog de vraag of je alle risico behalve uit je medische geschiedenis na die twee jaar met een AOV wil verzekeren.Ik heb geen aov. Ik heb ooit kanker gehad (als superfitte schijnbaar onverwoestbare twintiger, het leven biedt weinig garanties), en een aov aanvragen leek me op voorhand kansloos. Schat ik dat verkeerd in?
Persoonlijk vind ik dat je het risico wat je niet kan dragen moet verzekeren. Dus tenzij je een paar ton reserve hebt naast een afbetaalde woning zou ik zeker informeren voor een AOV.
Doe ik soms ook wel eens, uit pure interesse. Een ander keer werk ik ietsje korter. Prima toch? Ik zou persoonlijk niet consequent overwerken. Beter om dan een leuk projectje uit te werken en op Github te zetten, goed voor de CV.roelboel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:52:
Met m’n opdrachtgever heb ik ook wel geluk gehad. Ik werk direct voor hen. (...)
Mijn tip: bel eens met Henst & Lunsen en vraag naar de mogelijkheden.aov aanvragen leek me op voorhand kansloos. Schat ik dat verkeerd in?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Nou dat laatste kan ik niet beoordelenroelboel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:52:
Durf ik niet te zeggen, ik zit bij SharePeople voor overbrugging van de 1e twee jaar. Waarschijnlijk zul je als ex-patient (fijn trouwens dat je dat kunt zeggen ! afgelopen 2 jaar iets teveel mensen verloren die dat niet hebben kunnen zeggen) bepaalde uitsluitingen hebben, maar aan de andere kant is dat wellicht ook wel niet. Ik bedoel, als je chemo hebt gehad en je krijgt nu nier problemen, komt dat door de chemo, de kanker, of iets anders? Zeker de moeite waard in ieder geval om in te duiken. De lange-termijn-AOV's (sharepeople keert maximaal 2 jaar uit) zullen strenger zijn lijkt me.Ik heb geen aov. Ik heb ooit kanker gehad (als superfitte schijnbaar onverwoestbare twintiger, het leven biedt weinig garanties), en een aov aanvragen leek me op voorhand kansloos. Schat ik dat verkeerd in?
Exact expert nodig?
Ik werk ook niet gratis. Ik factureer vrij exact wat ik werk
Verwijderd
Tja, iets als zaadbalkanker overkomt jaarlijks 700 mannen in Nederland, het merendeel onder de 30. Gelukkig is er in december een Schone Lei regeling gepresenteerd.roelboel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:52:
Ik zou zeggen zoek dat eens na (want volgens mij gold-ie voor alle verzekeringen), want zo'n kankerbelasting is verschrikkelijk.
En komt het toch tot een keuring, vraag dan om het advies vóór het naar de verzekeraar wordt verstuurd, dan kun je altijd de hele aanvraag niet laten doorgaan (i.v.m. de vraag of je ooit voor een verzekering bent afgewezen).
Aanvulling (zelf nog even gezocht), ik heb de betreffende passage even vet gemaakt:
Bron: Kamerbrief Hoekstra 12 december 2019.De hierboven geschetste maatregelen richten zich op de overlijdensrisicoverzekering, die ik - zoals ik in de inleiding van deze brief schreef - met voorrang wil oppakken. Dit neemt niet weg dat ik ga bezien of er
aanleiding is voor een regeling voor andere verzekeringen. Hierbij denk ik in de eerste plaats aan arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en mogelijk ook uitvaartverzekeringen. De verzekeringssector kijkt al naar mogelijkheden hiervoor, waarbij ook de complexiteit van de risico’s wordt meegenomen. Ik waardeer dat het Verbond hiertoe zelf de suggestie heeft aangedragen en zal een dergelijke stap zeer verwelkomen.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2020 20:17 ]
Zeker als de klant er om vraagt of de oorzaak is moet je ze niet matsen. Wanneer ik zelf wat enthousiast ben en nog ff door ga, of ik moet mijn zelf gemaakt puinhoop herstellen dan is dat wel op eigen kosten.Stefangrp schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:51:
Ik werk ook niet gratis. Ik factureer vrij exact wat ik werk
Wel typisch een aanpassing die voor verzekeringen die je privé afsluit (overlijdensverzekering bij hypotheek) of zakelijk kan verschillen. Ik denk dat de doelgroep de eerste groep is.Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:04:
[...]
Tja, iets als zaadbalkanker overkomt jaarlijks 700 mannen in Nederland, het merendeel onder de 30. Gelukkig is er in december een Schone Lei regeling gepresenteerd.
Ik zou zeggen zoek dat eens na (want volgens mij gold-ie voor alle verzekeringen), want zo'n kankerbelasting is verschrikkelijk.
AOV == privé.
Als DGA kan je kiezen. Als ZZP-er kan je waarschijnlijk ook kiezen (al zal je dan omzet verzekeren en niet arbeidsongeschiktheid). Of dit aantrekkelijk wordt ligt eraan hoeveel de kosten van de verzekering hierdoor echt stijgen.Hmmbob schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:06:
AOV == privé.
offtopic:
In ieder geval goed dat het pad van "weigeren want lastig dossier, mediaan van risico is gelijk maar grote onzekerheid" afsluiten.
In ieder geval goed dat het pad van "weigeren want lastig dossier, mediaan van risico is gelijk maar grote onzekerheid" afsluiten.
Hmm zelf enthousiast doorgaan is toch wel facturabel als dat gewoon productief voor de klant is. Anders beetje 9 tot 5 idee.jadjong schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:27:
[...]
Zeker als de klant er om vraagt of de oorzaak is moet je ze niet matsen. Wanneer ik zelf wat enthousiast ben en nog ff door ga, of ik moet mijn zelf gemaakt puinhoop herstellen dan is dat wel op eigen kosten.
Zelf gemaakte puinhoop herstellen is wel wat voor te zeggen dat dat stukje coulance is. Of als je iets veel trager hebt gedaan dan je zou moeten kunnen. Maar ook weer niet te streng zijn op jezelf anders werk je nog goedkoper dan iemand in loondienst die geen loon inlevert als het niet vlekkeloos gaat, we blijven mensen.
Als je eerder klaar ben dan verwacht, schrijf je de uren dan ook alsnog? Voor mij is per uur werken per uur betalen. Uiteraard sta ik als ondernemer ook open voor project of dienstbasis.Hertog_Martin schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Zelf gemaakte puinhoop herstellen is wel wat voor te zeggen dat dat stukje coulance is. Of als je iets veel trager hebt gedaan dan je zou moeten kunnen. Maar ook weer niet te streng zijn op jezelf anders werk je nog goedkoper dan iemand in loondienst die geen loon inlevert als het niet vlekkeloos gaat, we blijven mensen.
Zeker niet streng voor jezelf zijn, maar wel realistisch blijven. Soms zit er een opdracht tussen die ik misschien wel kan, maar te weinig ervaring voor heb om dat met zekerheid te zeggen. Als ik die klus toch aan neem (je moet je grenzen verleggen) vind ik het niet altijd eerlijk om mijn leergeld door de klant te laten betalen. Waar die grens zit zal je zelf uit moeten zoeken.Hertog_Martin schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:22:
[...]
Hmm zelf enthousiast doorgaan is toch wel facturabel als dat gewoon productief voor de klant is. Anders beetje 9 tot 5 idee.
Als ik een tuinman bestel om twee tulpen te planten en hij meent daarvoor een graafmachine nodig te hebben
Je spreek toch een tijdsspanne af voordat je begint? Als dat in de werkelijkheid significant afwijkt is het voor mij een reden om die uren niet te factureren. Het heeft voor niemand zin om nog een maand ergens te gaan kantklossen als het werk gedaan is en nieuwe klanten te bedienen zijn. Ik geef dan ook geen korting op het uurtarief als de klus lang duurt, mocht de klus dan minder lang duren gooi je 2x je eigen glazen in.Deveon schreef op zondag 1 maart 2020 @ 12:44:
[...]
Als je eerder klaar ben dan verwacht, schrijf je de uren dan ook alsnog? Voor mij is per uur werken per uur betalen. Uiteraard sta ik als ondernemer ook open voor project of dienstbasis.
Als IB-ondernemer ("ZZP-er") ben je gewoon 1 persoon dus dan valt er niet zo heel veel te kiezen. Of je bedrijfsnaam nou wel of niet op die overeenkomst staat, uiteindelijk gaat het gewoon om dezelfde persoon.ANdrode schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:31:
[...]
Als DGA kan je kiezen. Als ZZP-er kan je waarschijnlijk ook kiezen (al zal je dan omzet verzekeren en niet arbeidsongeschiktheid). Of dit aantrekkelijk wordt ligt eraan hoeveel de kosten van de verzekering hierdoor echt stijgen.
offtopic:
Bij DGA'ers geldt er nog een andere overweging; als je je AOV binnen je (veelal holding) BV afsluit, dan is die verzekering volledig aftrekbaar als bedrijfskosten. Sluit je 'm in prive af dan kan je het niet zakelijk aftrekken, maar kan je het betaalde bedrag wel aftrekken van je belastbare inkomen.
Onderaan de streep zijn die opties daarmee heel erg vergelijkbaar. Echter, als je BV failliet zou gaan verlies je daarmee ook je AOV. Daarnaast kan men bij een zakelijk geschil ook beslagleggen op een eventuele AOV-uitkering als je die in je BV hebt afgesloten. Daarmee verlies je een aantal voordelen van de scheiding tussen prive en BV. Om die reden zou ik in beginsel altijd aanraden* om je AOV in prive af te sluiten.
offtopic:
* Ik ben van alles maar zeker geen verzekeringsadviseur. Zelf informatie inwinnen is uiteraard aan te raden
* Ik ben van alles maar zeker geen verzekeringsadviseur. Zelf informatie inwinnen is uiteraard aan te raden
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Wat zou een reden zijn om de AOV als zakelijke kosten te beschouwen? Als eenmanszaak is het privé een aftrekpost op de inkomstenbelasting (49,5%) en voor een DGA ook. Als zakelijke kosten verlaagd het als het eenmanszaak ook je MKB vrijstelling en als DGA betaal je minder belasting in box 2 dan in box 1.. toch?
Los van financieel lijkt het mij niet wenselijk dat je de onderneming moet aanhouden op het moment dat je (deels) arbeidsongeschiktheid raakt.
Los van financieel lijkt het mij niet wenselijk dat je de onderneming moet aanhouden op het moment dat je (deels) arbeidsongeschiktheid raakt.
Iemand al gekeken naar de SLIM-subsidie? Deze is nieuw en start sinds vandaag.
Nu weet ik niet zeker of dit ook geldt voor éénmanszaken (zelf ben ik DGA) maar las hierover wel het volgende: "elke mkb-ondernemer kan een subsidieaanvraag indienen tot €25.000".
Met name het dikgedrukte kan interessant zijn om trainingen, cursussen en certificeringen in onder te brengen.quote: RijksoverheidHet kabinet wil werkgevers en werkenden helpen om tijd en geld te investeren in leren en ontwikkelen op de werkvloer. Over een paar weken kunnen mkb’ers daarom een subsidieaanvraag indienen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Tussen maandag 2 maart en dinsdag 31 maart is er in totaal €15 miljoen beschikbaar voor ondernemers om bijvoorbeeld een bedrijfsschool op te richten, loopbaanadviezen voor hun werknemers te krijgen of de vaardigheden van hun medewerkers up to date te houden. Ook in september kunnen ondernemers subsidie aanvragen. Op de website www.slimwerkgeven.nl kunnen mensen alvast meer informatie vinden om een eventuele aanvraag voor te bereiden.
Nu weet ik niet zeker of dit ook geldt voor éénmanszaken (zelf ben ik DGA) maar las hierover wel het volgende: "elke mkb-ondernemer kan een subsidieaanvraag indienen tot €25.000".
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Kende ik nog niet. Je moet minimaal 5k aan subsidieerbare kosten maken, 80% wordt vergoed. Klinkt interessant.RomeoJ schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:28:
Iemand al gekeken naar de SLIM-subsidie? Deze is nieuw en start sinds vandaag.
[...]
Met name het dikgedrukte kan interessant zijn om trainingen, cursussen en certificeringen in onder te brengen.
[Edit]
Meer details en voorwaarden staan hier: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2019-70088.html
De daadwerkelijke opleidingskosten worden niet vergoed, het is puur het opstellen van een plan.
Een externe adviseur die minder dan 125 euro ex btw per uur kost is vrijgesteld van het offerte traject.
Oftewel als mijn vrouw voor 120 euro ex btw zo'n 200 uur bezig is met het opstellen van een loopbanscan voor mij, dan krijg ik 80% vergoed?
[ Voor 23% gewijzigd door pirke op 02-03-2020 10:02 ]
Ik rij mijn prive auto zakelijk en boek 19ct/km als kosten (zakelijke ritten).
Van alle gemaakte kosten, mag ik de BTW terugvragen (rekening houdend met prive km's vs zakelijk km's), maar dan moet je wel en sluitende rittenadministratie hebben.
Is het genoeg om:
Foto van km-stand begin van het jaar
Foto van km-stand einde jaar
Vervolgens alle zakelijke ritten opschrijven (aantal km's en datum, maar niet start en eind kmstand).
Of moet je echt bij iedere rit de begin/eind km-stand opschrijven, inclusief tijd etc?
Iemand hier bekend mee?
Van alle gemaakte kosten, mag ik de BTW terugvragen (rekening houdend met prive km's vs zakelijk km's), maar dan moet je wel en sluitende rittenadministratie hebben.
Is het genoeg om:
Vervolgens alle zakelijke ritten opschrijven (aantal km's en datum, maar niet start en eind kmstand).
Of moet je echt bij iedere rit de begin/eind km-stand opschrijven, inclusief tijd etc?
Iemand hier bekend mee?
[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 02-03-2020 12:01 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Je moet elk ritje opschrijven met begin en eindstand van de teller.c-nan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:00:
Is het genoeg om:
Iemand hier bekend mee?
Dat had je natuurlijk ook gewoon kunnen opzoeken bij de belastingdienst: https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratiec-nan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:00:
Iemand hier bekend mee?
Dat artikel gaat specifiek over de bijtelling lijkt het.jongetje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:13:
[...]
Dat had je natuurlijk ook gewoon kunnen opzoeken bij de belastingdienst: https://www.belastingdien...ik_auto/rittenregistratie
Ik dacht wellicht is het voor de BTW niet zo strengMet een rittenregistratie in uw administratie kunt u aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden.
Is een rittenadministratie bijvoorbeeld hetzelfde als een kilometeradministratie?
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 02-03-2020 12:19 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Even een stomme korte vraag. Ik wil een nieuwe smartwatch kopen (wss samsung). Zijn dit ook zakelijk kosten aangezien mijn telefoon ook op de zaak staat?
Ik heb hem als zakelijk geboekt omdat ik als ontwikkelaar "ook wil proberen of het ontwikkelen van apps voor een smartwatch interessant is"Hankie0412 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:18:
Even een stomme korte vraag. Ik wil een nieuwe smartwatch kopen (wss samsung). Zijn dit ook zakelijk kosten aangezien mijn telefoon ook op de zaak staat?
Ok dan kan ik vanuit de productivity hoek zetten als het testen op works on any deviceSonataArctica schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Ik heb hem als zakelijk geboekt omdat ik als ontwikkelaar "ook wil proberen of het ontwikkelen van apps voor een smartwatch interessant is"
Dat zou handig zijn.SonataArctica schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Ik heb hem als zakelijk geboekt omdat ik als ontwikkelaar "ook wil proberen of het ontwikkelen van apps voor een smartwatch interessant is"
Ik zit in de bouwhoek en wil even kijken of een dakkapel interessant is om te ontwikkelen en verkopen
MIjn nieuwe grafana dashboard hangt ook in de woonkamer. Wel handig zo n 75 inch OLED met een soundbar voor alerts!
offtopic:
Grapje natuurlijk
Grapje natuurlijk
Als je voor het bedenken van die dakkapel een speciaal soort hamer nodig hebt kun je die toch ook op de zaak zetten?Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:24:
[...]
Dat zou handig zijn.
Ik zit in de bouwhoek en wil even kijken of een dakkapel interessant is om te ontwikkelen en verkopen
Als je het echt geloofwaardig wilt maken koop je vier verschillende horloges om compatibiliteit te kunnen testen.
Ik heb ook alleen de kmstand van begin van het jaar (nouja eigenlijk heb ik op 1 januari getankt en daar mijn km stand opgegeven). Vervolgens declareer ik die 19cent per kilometer. En bij mijn declaratie rapport staan dan mijn gereden kilometers. 31 Januari tank ik weer. dan weet ik dus totale gereden kilometers en wat ik zakelijk heb gereden. Dus prive weet ik ook 1+1=2c-nan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:00:
Is het genoeg om:
Iemand hier bekend mee?
Volgens boekhouder was dit goed, alles wat je vind op interweb gaat over bijtelling en niet over btw correctie.
Maar daar was jezelf ook al achter gekomen
Hallo,
Hoe gaan jullie om als je klant niet binnen 30 dagen betaald, maar regelmatig te laat is met betalen? Dan heb ik het toch over 1 tot 3 dagen.
Hoe gaan jullie om als je klant niet binnen 30 dagen betaald, maar regelmatig te laat is met betalen? Dan heb ik het toch over 1 tot 3 dagen.
Lekker laten gaan, die paar dagen is het gezeur niet waard imo.galaumiy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:46:
Hallo,
Mee leren leven. Vrijwel alle bedrijven zetten een factuur klaar voor betalen op de uiterste betaaldatum. Zonder instant payment ben je dan sowieso altijd minimaal een dag te laat. Soms betalen ze op donderdag of vrijdag in de week waarin de vervaldatum ligt. Dan ben je dus al snel 7 tot 10 dagen (zeker met weekend erbij) later. Kun je je druk om maken, maar verandert niets. Dus maar mee leren leven...
Exact expert nodig?
Dus als jij je afspraken niet nakomt moet de klant er ook gewoon mee leren leven?Crazy D schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:03:
Mee leren leven. Vrijwel alle bedrijven zetten een factuur klaar voor betalen op de uiterste betaaldatum. Zonder instant payment ben je dan sowieso altijd minimaal een dag te laat. Soms betalen ze op donderdag of vrijdag in de week waarin de vervaldatum ligt. Dan ben je dus al snel 7 tot 10 dagen (zeker met weekend erbij) later. Kun je je druk om maken, maar verandert niets. Dus maar mee leren leven...
Dat ligt natuurlijk aan de impact van de afspraak.Hankie0412 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:05:
[...]
Dus als jij je afspraken niet nakomt moet de klant er ook gewoon mee leren leven?
Zelf vind ik het krijgen van mijn geld, 2-3 dagen later dan afgesproken, niet veel impact hebben.
Zonder bericht vind ik het niet professioneel.Ernemmer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:07:
[...]
Dat ligt natuurlijk aan de impact van de afspraak.
Zelf vind ik het krijgen van mijn geld, 2-3 dagen later dan afgesproken, niet veel impact hebben.
Inderdaad.. Het moet wel van twee kanten komen. Natuurlijk ga je als eenpitter de processen bij grote multinationals niet zomaar veranderen, maar zeker als je klant een wat kleiner bedrijf is kun je daar best over in gesprek. Ik kan prima 2-3 dagen wachten zonder dat ik in de problemen kom bij de pinautomaat, maar bij sommige partijen (zeker tussenpartijen) lijkt het soms bijna op freelancertje pesten.
Moet je ze eens horen als je je urenstaat 7-10 dagen te laat inlevert...
En het kan echt wel, vooral mijn buitenlandse klanten zijn over het algemeen een heel stuk sneller met betalen. Die krijgen ook 30 dagen maar bij sommigen is het er al na een dag of 2. Dat heb ik met klanten in NL nog niet vaak gezien.
Moet je ze eens horen als je je urenstaat 7-10 dagen te laat inlevert...
En het kan echt wel, vooral mijn buitenlandse klanten zijn over het algemeen een heel stuk sneller met betalen. Die krijgen ook 30 dagen maar bij sommigen is het er al na een dag of 2. Dat heb ik met klanten in NL nog niet vaak gezien.
Betreft betalingen op tijd / niet op tijd. Mijn vorige opdrachtgever betaalde elke maand exact op de laatste dag van de betalingstermijn. Mijn huidige betaald ergens tussen de 5 dagen en 35 dagen na factuur datum terwijl ik een betalingstermijn 14 dagen heb. Nee, het is niet netjes maar ik zie het wel verschijnen. Elke maand weer een verassing
Ik verstuur de dag na het vervallen een herinnering, als dat vaker voorkomt dan ga ik in overleg met de klant. Ik wil best een langere betaaltermijn hanteren, maar daar zit wel een prijskaartje aan.
Bij een klant waar het elke keer lastig bleef heb ik nu afgestemd dat ze vooruit betalen.
Bij een klant waar het elke keer lastig bleef heb ik nu afgestemd dat ze vooruit betalen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Kleine klusjes worden standaard te laat betaald. Mijn hoofd opdracht altijd netjes optijd.
Ik kan er nu de klok op gelijk zetten, altijd zelfde moment van betalen. Maar vorige opdrachten was het vaak 1-3 dagen te laat. Heb me er nooit druk om gemaakt, was het me niet waard.
Alleen toen ik via Corso factureerde heb ik me druk gemaakt, maar dat was een hele andere orde van “te laat betalen”.
Alleen toen ik via Corso factureerde heb ik me druk gemaakt, maar dat was een hele andere orde van “te laat betalen”.
Yacht betaalt tot nu toe steeds na 31 van de 35 dagen: vervaldatum altijd op dinsdag, betaling op de vrijdag ervoor (wekelijkse facturatie).
Mag ook wel voor de fee die ze inhouden
Mag ook wel voor de fee die ze inhouden
Wat is voor jou het verschilgalaumiy schreef op maandag 2 maart 2020 @ 14:46:
Hallo,
Ik vind het grappig dat je het woord "toch" gebruikt, daardoor lijkt het extra erg
Maak je niet druk. Men betaald binnen een redelijke termijn, dat is toch wat je wilt
Ik krijg over het algemeen betaald met 7 weken. Eerste keer was het lang wachten, nu krijg ik gewoon elke maand een storting.
Bij jou net zo... Je eerste maand moet je een half weekje extra wachten, daarna krijg je gewoon elke maand betaald.
Ja, over het algemeen kom je dat wel het meeste tegen.Mantus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:38:
Is 30 dagen in de consultancy een beetje normale betalingstermijn die je je opdrachtgevers geeft?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Wat een gedoe is het om BAV vergelijkingen te maken bij verschillende aanbieders
Bij enkele, zoals Nationale Nederlanden klik je op "Bereken premie BAV" en eindig je met een AVB berekening
En als je niet goed oplet, sluit je die nog af ook door dat stappen proces.
Verder heb ik gekeken naar Markel en Hiscox door dit topic, maar bij de partijen zelf is de premie hoger dan als je het via bijv. Lancyr of SFZ doet.
Markel lukt me niet om direct te berekenen, maar Hiscox wel. Dat komt neer op zo'n 500 per jaar. Als je dat doet via een onbekende website, dan is het ongeveer 300.
Bij Lancyr kost het me 310 en bij SFZ (75,- pj contributie) 275 via bavverzekerd.nl en 295 via bavonline.nl
Alles is trouwens ex btw.
Bij de bekendere partijen, als ze al een BAV aanbieden, kun je niks online uitrekenen en word ik later nog teruggebeld of gemaild.

Bij enkele, zoals Nationale Nederlanden klik je op "Bereken premie BAV" en eindig je met een AVB berekening

Verder heb ik gekeken naar Markel en Hiscox door dit topic, maar bij de partijen zelf is de premie hoger dan als je het via bijv. Lancyr of SFZ doet.
Markel lukt me niet om direct te berekenen, maar Hiscox wel. Dat komt neer op zo'n 500 per jaar. Als je dat doet via een onbekende website, dan is het ongeveer 300.
Bij Lancyr kost het me 310 en bij SFZ (75,- pj contributie) 275 via bavverzekerd.nl en 295 via bavonline.nl
Bij de bekendere partijen, als ze al een BAV aanbieden, kun je niks online uitrekenen en word ik later nog teruggebeld of gemaild.
Ik geef standaard 14 dagen, en heb in de praktijk (10+ klanten) het geld binnen 1-40 dagen op m'n rekening staan.Mantus schreef op maandag 2 maart 2020 @ 21:38:
Is 30 dagen in de consultancy een beetje normale betalingstermijn die je je opdrachtgevers geeft?
Ik had een vergelijkbare frustratie toen ik aan het zoeken was. Uiteindelijk heb ik via Yezzer een aanvraag ingediend die me een aantal opties boden (na ff gebeld te hebben over wat voor mij belangrijk was). Uiteindelijk heb ik toen voor Hiscox gekozen omdat die expliciet ook zaken rondom data verlies e.d. dekken. Gezien het feit dat ik letterlijk dagelijks direct met data werk, vond ik dat wel een belangrijke. Daarnaast waren ze ook scherp geprijsd, dus leverde een mooie combi op.echthard schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:15:
Wat een gedoe is het om BAV vergelijkingen te maken bij verschillende aanbieders![]()
Bij enkele, zoals Nationale Nederlanden klik je op "Bereken premie BAV" en eindig je met een AVB berekeningEn als je niet goed oplet, sluit je die nog af ook door dat stappen proces.
Uiteindelijk was ik voor ~67 euro/maand (netto) klaar en krijg daar een BAV (250k) + AVB (2,5 mil) voor. Waarschijnlijk had het iets goedkoper gekund zonder tussenpartij, maar zo weet ik tenminste dat de voorwaarden/dekking gunstig is.
Ik heb het niet het niet nakomen van afspraken van mijn kant, maar de betalingstermijn van klanten. Niks meer niks minder.Hankie0412 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:05:
Dus als jij je afspraken niet nakomt moet de klant er ook gewoon mee leren leven?
En je kunt proberen de boel op te schop te gooien, succes. Bij sommigen zal dat wellicht lukken (maar dat zijn in mijn ervaring diegenen die toch al op tijd betalen, met als topper 'vanochtend verstuurd vanmiddag betaald') maar de grotere organisaties doen dat gewoon bij al hun leveranciers. Betalen op donderdag, in de week dat factuur verloopt. Klaar. Live with it. Steek je energie in leukere dingen dan druk maken over 3 dagen te laat betalen. Belangrijker is dat ze dat wel consequent doen. Liever een klant die consequent op de donderdag na de betalingstermijn betaald, dan dat ze de ene keer binnen 6 dagen betalen en de andere keer binnen 21. Dat geeft mij namelijk het gevoel dat ze of hun processen niet op orde hebben, of een cashflow probleem hebben. En dat laatste wil je niet...
Exact expert nodig?
Leuk, een inkomensafhankelijke verplichte AOV 🤨
http://www.telegraaf.nl/f...d-tegen-langdurige-ziekte
Nog meer reden om je belastbaar inkomen zo laag mogelijk te houdenr0bb schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:20:
Leuk, een inkomensafhankelijke verplichte AOV 🤨
Gewoon zelf een AOV regelen voor minimaal dezelfde dekking en dan kun je sowieso ontheffing aanvragen (voor zover we nu weten). Dan ben je wss goedkoper uit en heb je betere voorwaarden (ongeschikt obv vergelijkbaar werk).pirke schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:30:
[...]
Nog meer reden om je belastbaar inkomen zo laag mogelijk te houden
Want vergeet niet: de verplichte AOV dekt maar 70% van 30k jaarinkomen.
@Cleetje Ik heb zelf een goede beroeps AOV, aan mij hoef je het niet te verkopen
Voor iets van van 155 per maand ofzo toch? Belachelijk duur.Cleetje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:51:
Want vergeet niet: de verplichte AOV dekt maar 70% van 30k jaarinkomen.
https://niels.nu
Ik zit zelf ook te kijken naar een AOV ongeacht de nieuwe wetgeving.
Iemand ervaring met verzekeringstoppers? Zat zelf te denken aan allianz.
Iemand ervaring met verzekeringstoppers? Zat zelf te denken aan allianz.
Had net zelf een berekend die kwam uit op 80 euro bruto (+-40k; gaat in na 6 maanden met als eindleeftijd van 60 jaar). Vind ik zat. 155 is wel echt overdreven duur ja.
Hydra schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:10:
[...]
Voor iets van van 155 per maand ofzo toch? Belachelijk duur.
Vanochtend op de radio dat 2/3de van de ZZP’ers vóór verplicht verzekeren zijn. Geen idee wie ze gevraagd hebben, maar blijkbaar zijn er ook veel voorstanders.
@AquitasVeritas Lees online reviews, schrik niet, en kijk of je de klachten kan verklaren op basis van de polis die ze aanbieden. De meeste klachten ontstaan uit onwetendheid.
@AquitasVeritas Lees online reviews, schrik niet, en kijk of je de klachten kan verklaren op basis van de polis die ze aanbieden. De meeste klachten ontstaan uit onwetendheid.
Ik ben niet perse tegen een verplichte verzekering voor iedereen, als dat in te vullen is op de manier waarop ik dat nu doe (sharepeople) en die uitkering uitgesteld kan worden. Maar als ik lees dat me dat 155E bruto zou gaan kosten, da's wel volkomen bizar.Deveon schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:21:
Vanochtend op de radio dat 2/3de van de ZZP’ers vóór verplicht verzekeren zijn. Geen idee wie ze gevraagd hebben, maar blijkbaar zijn er ook veel voorstanders.
https://niels.nu
Verkijk je je daar niet op de aanvangst-korting? Rond dat maandbedrag kom ik initieel ook wel uit, maar het gaat elk jaar omhoog tot het na 10 jaar op €190 zit.AquitasVeritas schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:20:
Had net zelf een berekend die kwam uit op 80 euro bruto (+-40k; gaat in na 6 maanden met als eindleeftijd van 60 jaar). Vind ik zat. 155 is wel echt overdreven duur ja.
[...]
Nu mijn nieuwe contract getekend is ben ik ook bezig om de AOV te regelen. Die aanvangskortingen maken het erg intransparant - bij Allianz kon ik geen andere manier zien om het hele premieverloop te zien buiten de premie bij aanvangst dan de offerte mij te laten toemailen.
Tja
Die 155 is natuurlijk hoger dan dat 'wij' gewend zijn (voor zo'n lage dekking) omdat alle beroepsgroepen hierin mee zullen doen en niet alleen laag-risico-ITers. Sluit een bouwvakker een eigen AOV af, dan is ie _veel_ duurder uit..
Ook maakt het nogal uit hoe oud je bent. Bij Centraalbeheer bijv betaal je maar 24 euro/maand (35% korting) als je 20 bent. Ben je 45 dan betaal je 85 euro (34% korting) voor de minimale benodigde dekking van 21K.
De aanvangskorting is bij de meesten 35-20-10% Na de eerste 3 jaar geen korting meer.MadEgg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:29:
[...]
Verkijk je je daar niet op de aanvangst-korting? Rond dat maandbedrag kom ik initieel ook wel uit, maar het gaat elk jaar omhoog tot het na 10 jaar op €190 zit.
Nu mijn nieuwe contract getekend is ben ik ook bezig om de AOV te regelen. Die aanvangskortingen maken het erg intransparant - bij Allianz kon ik geen andere manier zien om het hele premieverloop te zien buiten de premie bij aanvangst dan de offerte mij te laten toemailen.
Ook maakt het nogal uit hoe oud je bent. Bij Centraalbeheer bijv betaal je maar 24 euro/maand (35% korting) als je 20 bent. Ben je 45 dan betaal je 85 euro (34% korting) voor de minimale benodigde dekking van 21K.
[ Voor 65% gewijzigd door sverzijl op 03-03-2020 13:34 ]
Jep, dit inderdaad.
Als je het telegraafartikel leest (https://www.telegraaf.nl/...et-verplichte-verzekering, even in incognito openen) dan is dat ook de tendens die ik lees: alle ZZP'ers (en DGA zonder personeel!) die nu geen AOV kunnen veroorloven zijn er blij mee.
Overigens, aan het einde van datzelfde artikel:
Als je het telegraafartikel leest (https://www.telegraaf.nl/...et-verplichte-verzekering, even in incognito openen) dan is dat ook de tendens die ik lees: alle ZZP'ers (en DGA zonder personeel!) die nu geen AOV kunnen veroorloven zijn er blij mee.
Meer dan een derde van de zzp’ers kan momenteel niet rondkomen bij langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid. Onder laagopgeleiden is dat zelfs 50%. Vier op de tien lukt het niet om zelf geld opzij te zetten voor het geval diegene langdurig arbeidsongeschikt raakt. Slechts 19% van alle zzp’ers heeft nu een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid.
Overigens, aan het einde van datzelfde artikel:
Zetten we dat even af tegen de openingszin van het hoofdartikel:De vakbondsman wuift de kritiek vanuit sommige zzp-organisaties dat werkgevers en vakbonden de zzp’ers niet zouden vertegenwoordigen ook weg. ,,Bij elkaar vertegenwoordigen we tienduizenden zelfstandigen.”
Dan vertegenwoordig je dus tussen de 1-9% zelfstandigen - je hoort dus helemaal niet thuis aan die tafel.Er komt een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor de ruim een miljoen zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) in ons land.
[ Voor 74% gewijzigd door Hmmbob op 03-03-2020 13:36 ]
Als je iets verder klikt zie je dat je premie hard omhoog gaat in de aankomende jaren.AquitasVeritas schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:20:
[...]
Dit dus; voornamelijk interessant voor risico groepen (als voorbeeld inderdaad de bouwvakker). Of de ondernemer met een medisch verleden (in dit topic als eens aangehaald).sverzijl schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:30:
Die 155 is natuurlijk hoger dan dat 'wij' gewend zijn (voor zo'n lage dekking) omdat alle beroepsgroepen hierin mee zullen doen en niet alleen laag-risico-ITers. Sluit een bouwvakker een eigen AOV af, dan is ie _veel_ duurder uit..
Wij als relatief risico loze IT-ondernemers, zijn gewoon bijvangst. En wij kunnen dan dus beter maar zelf een AOV afsluiten die en goedkoper is en betere dekking geeft dan de uiteindelijk verplichte.
Rond/na de zomer weten we meer.
Dat zeggen ze inderdaad. Ondertussen lopen de kosten nog steeds op daarna. Ik heb nu het overzicht wat Allianz mij gestuurd heeft voor 35K uitkering met wachttijd van 24 maanden. Ik ben 34 jaar.sverzijl schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:30:
De aanvangskorting is bij de meesten 35-20-10% Na de eerste 3 jaar geen korting meer.
Jaar 1: €76,27
Jaar 2: €91,99
Jaar 3: €109,39 (nu zou de korting eraf moeten zijn)
Jaar 4: €128,51
Jaar 5: €136,44
Jaar 6: €144,52
Jaar 7: €152,69
Jaar 8: €160,89
Jaar 9: €169,08
Jaar 10: €177,16
Jaar 11: €185,05
Jaar 12 tot aan pensioenleeftijd: €188,86
Het loopt dus op tot ik +- 46 ben, terwijl de korting er dan al lang vanaf zou moeten zijn. Een dergelijk patroon heb ik ook bij andere aanbieders gezien, overigens.
Dat de verzekering duurder is als je ouder bent kan ik nog wel inkomen, maar ik zou toch wel verwachten dat je aanvangsleeftijd hierbij leidend is. Het risico voor de verzekeraar wordt vanzelfsprekend steeds groter, maar aan de andere kant, hoe langer ik al premie betaal, hoe meer ze aan mij hebben kunnen verdienen. De specifieke verdeelsleutel staat er sowieso niet bij.
[ Voor 14% gewijzigd door MadEgg op 03-03-2020 13:49 . Reden: wachttijd + uit te keren bedrag gewijzigd voordat ik het liet mailen kwam ik achter O-) ]
Tja
Sharepeople bied een ander product aan die je 2 jaar beschermd en die periode daarna is juist wat ik wil verzekeren. Zodra mijn financiële situatie het toe laat ga ik mijn wachtdagen ophogen van 60 naar 720.Hydra schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:24:
[...]
Ik ben niet perse tegen een verplichte verzekering voor iedereen, als dat in te vullen is op de manier waarop ik dat nu doe (sharepeople) en die uitkering uitgesteld kan worden. Maar als ik lees dat me dat 155E bruto zou gaan kosten, da's wel volkomen bizar.
Ja, zie ook het verschil wat ik al had berekend op Centraalbeheer tussen 20 en 45 jaar. De premie loopt inderdaad op tot +/- 45 jaar.
Ik heb nog niks afgesloten maar heb dit doorgemailt gekregen:
Wat betaalt u voor de verzekering
Jaar Premie per maand (bruto)
8-03-2020 € 87,79
8-03-2021 € 106,01
8-03-2022 € 126,17
8-03-2023 € 148,38
8-03-2024 € 157,63
8-03-2025 € 167,10
8-03-2026 € 176,77
8-03-2027 € 186,57
8-03-2028 € 196,42
8-03-2029 € 206,25
8-03-2030 € 215,96
8-03-2031 € 225,45
8-03-2032 € 238,48
8-03-2033 € 238,48
8-03-2034 € 238,48
8-03-2035 € 238,48
8-03-2036 € 238,48
8-03-2037 € 238,48
8-03-2038 € 238,48
8-03-2039 € 238,48
8-03-2040 € 238,48
8-03-2041 € 238,48
8-03-2042 € 238,48
8-03-2043 € 238,48
8-03-2044 € 238,48
8-03-2045 € 238,48
8-03-2046 € 238,48
8-03-2047 € 238,48
8-03-2048 € 238,48
8-03-2049 € 238,48
Nu vind ik dit niet super super duur als je over nadenkt dat dit als zzper zo verdiend is. En ik schat dat ik (als ik op leeftijd ben) het een beetje goed gedaan heb.
Dit plus dat ik in mijn achterhoofd hou dat ik dit elke dag kan opzeggen met opzegtermijn van 1 maand vind ik het niet zo erg om dit te betalen.
Ik hoop dat ik (voordat het de 238 eu bereikt) toch iets van een passief inkomen/goed buffer heb opgebouwd. En als is dit niet zo dan vind ik 238 wel schappelijk? Of ben ik nu gek?
Wat betaalt u voor de verzekering
Jaar Premie per maand (bruto)
8-03-2020 € 87,79
8-03-2021 € 106,01
8-03-2022 € 126,17
8-03-2023 € 148,38
8-03-2024 € 157,63
8-03-2025 € 167,10
8-03-2026 € 176,77
8-03-2027 € 186,57
8-03-2028 € 196,42
8-03-2029 € 206,25
8-03-2030 € 215,96
8-03-2031 € 225,45
8-03-2032 € 238,48
8-03-2033 € 238,48
8-03-2034 € 238,48
8-03-2035 € 238,48
8-03-2036 € 238,48
8-03-2037 € 238,48
8-03-2038 € 238,48
8-03-2039 € 238,48
8-03-2040 € 238,48
8-03-2041 € 238,48
8-03-2042 € 238,48
8-03-2043 € 238,48
8-03-2044 € 238,48
8-03-2045 € 238,48
8-03-2046 € 238,48
8-03-2047 € 238,48
8-03-2048 € 238,48
8-03-2049 € 238,48
Nu vind ik dit niet super super duur als je over nadenkt dat dit als zzper zo verdiend is. En ik schat dat ik (als ik op leeftijd ben) het een beetje goed gedaan heb.
Dit plus dat ik in mijn achterhoofd hou dat ik dit elke dag kan opzeggen met opzegtermijn van 1 maand vind ik het niet zo erg om dit te betalen.
Ik hoop dat ik (voordat het de 238 eu bereikt) toch iets van een passief inkomen/goed buffer heb opgebouwd. En als is dit niet zo dan vind ik 238 wel schappelijk? Of ben ik nu gek?
MadEgg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:40:
[...]
Dat zeggen ze inderdaad. Ondertussen lopen de kosten nog steeds op daarna. Ik heb nu het overzicht wat Allianz mij gestuurd heeft voor 35K uitkering met wachttijd van 24 maanden. Ik ben 34 jaar.
Jaar 1: €76,27
Jaar 2: €91,99
Jaar 3: €109,39 (nu zou de korting eraf moeten zijn)
Jaar 4: €128,51
Jaar 5: €136,44
Jaar 6: €144,52
Jaar 7: €152,69
Jaar 8: €160,89
Jaar 9: €169,08
Jaar 10: €177,16
Jaar 11: €185,05
Jaar 12 tot aan pensioenleeftijd: €188,86
Het loopt dus op tot ik +- 46 ben, terwijl de korting er dan al lang vanaf zou moeten zijn. Een dergelijk patroon heb ik ook bij andere aanbieders gezien, overigens.
Dat de verzekering duurder is als je ouder bent kan ik nog wel inkomen, maar ik zou toch wel verwachten dat je aanvangsleeftijd hierbij leidend is. Het risico voor de verzekeraar wordt vanzelfsprekend steeds groter, maar aan de andere kant, hoe langer ik al premie betaal, hoe meer ze aan mij hebben kunnen verdienen. De specifieke verdeelsleutel staat er sowieso niet bij.
@AquitasVeritas Welk bedrag heb je hiervoor verzekerd? En wat is je wachttijd?
Die 238 wordt uiteraard ook nog hoger vanwege inflatiecorrectie.
Het is niet overdreven duur als je die 155 als gemiddelde ziet voor alle beroepsgroepen zonder welkomstkorting. Zodra je buiten een kantoor werkt wordt de 80.- van jou 160.-. Een schilder (die met een verfrollerAquitasVeritas schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:20:
[...]
Ik zit te kijken om bij Allianz te doen met 2 jaar wachttijd die ik opvang bij Sharepeople, 60k verzekerd bedrag met indexering en tot m'n 60e leeftijd. Die laatste jaren haal ik anders wel eerder uit m'n lijfrente pot.
Zou zo'n 160 per maand kosten voor aftrek.
Stuk beter dan die verplichte regeling die er aan komt zo te lezen.
Ik heb er geen bezwaar tegen om €238 (bruto) te betalen. Ik ga mij nog wel goed verdiepen in de voorwaarden voor eventuele uitsluitingen die uitkering in de weg staan. Flink lappen voor de verzekering (want €238 is ook niet weinig) is niet erg maar dan wil ik wel zekerheid dat er ook echt uitgekeerd wordt als het nodig is, en ze zich niet achter allerlei pietluttigheden gaan verschuilen. Ik ga de AOV dan ook via een verzekeringsadviseur afsluiten.AquitasVeritas schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:01:
[...]
Maar als ik hem afsluit ga ik hem naar alle waarschijnlijk ook laten doorlopen - ook als ik voldoende buffer zou hebben. Dat geld kan ik ook voor andere dingen gebruiken dan mezelf onderhouden. Of ik moet echt de loterij winnen of zo - misschien toch maar eens meedoen
Tja
Laat ze je even een mail sturen, dan zie je wat het je echt gaat kosten.Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:06:
Ik zit te kijken om bij Allianz te doen met 2 jaar wachttijd die ik opvang bij Sharepeople, 60k verzekerd bedrag met indexering en tot m'n 60e leeftijd. Die laatste jaren haal ik anders wel eerder uit m'n lijfrente pot.
Ja heb ik, die 160 is gemiddeld. Meeste jaren betaal ik 180.Ernemmer schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:09:
[...]
Laat ze je even een mail sturen, dan zie je wat het je echt gaat kosten.
Maar goed is ook maar net hoe oud je bent, ik begin 30.
Ik heb hem ook aangevraagd met wachttijd van 24 maanden, 60k€ en eindleeftijd van 60. Heel ander premieverloop - bij eindigen op 60 ipv 68 stopt de stijging van de premie in jaar 5 al - stijging vanaf €98, €117,€138, €160 tot €166. Heel bijzonder dat ze dit niet duidelijk toelichten. Er staat wel iets over een combitarief waarmee je premie met je leeftijd meestijgt. Maar waarom dat tot na een X aantal jaar weer stopt wordt niet vermeld.Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:14:
[...]
Ja heb ik, die 160 is gemiddeld. Meeste jaren betaal ik 180.
Maar goed is ook maar net hoe oud je bent, ik begin 30.
[ Voor 19% gewijzigd door MadEgg op 03-03-2020 14:19 ]
Tja
Maar stel er gebeurt jou volgend jaar iets ernstigs, heb je dan voldoende lijfrente om die laatste jaren nog te overbruggen? Zelf heb ik gekozen voor een bedrag wat geen vetpot is, maar ook niet veel ruimte geeft om te sparen.Hertog_Martin schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:06:
Bij Klaverblad kan je uit de calculator al de premiematrix downloaden waardoor je precies kan zien hoe de premie en uitkering zich ontwikkelt over de volledige periode.
waarom kiezen jullie niet voor een standaardtarief tov combinatietarief? Gemiddeld ben je dan een stuk goedkoper uit! Je betaald voor de duur van de verzekering hetzelfde tarief (excl. indexatie verzekerd bedrag).
@MadEgg de ene AOV is de ander niet.. let in de voorwaarden bijv. ook even op de term "passende arbeid".
Wanneer je arbeidsongeschikt raakt kan in sommige gevallen (goedkoper) de verzekeraar je verplichten passende arbeid te verrichten voor het percentage dat je nog wel arbeidsgeschikt bent.
@MadEgg de ene AOV is de ander niet.. let in de voorwaarden bijv. ook even op de term "passende arbeid".
Wanneer je arbeidsongeschikt raakt kan in sommige gevallen (goedkoper) de verzekeraar je verplichten passende arbeid te verrichten voor het percentage dat je nog wel arbeidsgeschikt bent.
Dat is waar ja. Ieder situatie is anders.
jadjong schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:06:
[...]
Het is niet overdreven duur als je die 155 als gemiddelde ziet voor alle beroepsgroepen zonder welkomstkorting. Zodra je buiten een kantoor werkt wordt de 80.- van jou 160.-. Een schilder (die met een verfroller) mag in jouw bereking maandelijks 458.- over maken. Als je dat extrapoleert via een van de lijstje hier boven is 155.- all-in best aantrekkelijk.
40k bruto per jaar na 6 maanden met als eindleeftijd van 60 jaar.
BennyV schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:05:
@AquitasVeritas Welk bedrag heb je hiervoor verzekerd? En wat is je wachttijd?
Ik zie niet overal de mogelijkheid om te kiezen. Bij Klaverblad is dat een duidelijke expliciete keuze. Bij Allianz lijken ze dat af te leiden uit de gegevens die je invult?oZy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:24:
waarom kiezen jullie niet voor een standaardtarief tov combinatietarief? Gemiddeld ben je dan een stuk goedkoper uit! Je betaald voor de duur van de verzekering hetzelfde tarief (excl. indexatie verzekerd bedrag).
Niet meer dan redelijk toch? Ik ga liever staan schoffelen of vuilnisbakken legen dan op de bank zitten mocht ik om wat voor reden dan ook niet meer met computers overweg kunnen. Hoofdzaak is dat je inkomen dan nog steeds op peil blijft tov wat je verzekerd hebt natuurlijk.@MadEgg de ene AOV is de ander niet.. let in de voorwaarden bijv. ook even op de term "passende arbeid".
[ Voor 9% gewijzigd door MadEgg op 03-03-2020 14:28 ]
Tja
Die 60k verzekerde waarde is voor mij voldoende om 27 jaar te sparen voor 7 jaar overbruggen.Deveon schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:18:
[...]
Maar stel er gebeurt jou volgend jaar iets ernstigs, heb je dan voldoende lijfrente om die laatste jaren nog te overbruggen? Zelf heb ik gekozen voor een bedrag wat geen vetpot is, maar ook niet veel ruimte geeft om te sparen.
Bij Klaverblad kan je uit de calculator al de premiematrix downloaden waardoor je precies kan zien hoe de premie en uitkering zich ontwikkelt over de volledige periode.
Ik zie dat zelf niet zitten, dus heb beroepsarbeidsongeschiktheid verzekerd.MadEgg schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:27:
[...]
Niet meer dan redelijk toch? Ik ga liever staan schoffelen of vuilnisbakken legen dan op de bank zitten mocht ik om wat voor reden dan ook niet meer met computers overweg kunnen. Hoofdzaak is dat je inkomen dan nog steeds op peil blijft tov wat je verzekerd hebt natuurlijk.
Als je kan gaan schoffelen, hoeft de 'passende arbeid AOV' niets uit te keren, je hebt dan immers gewoon werk (alleen veel minder betaald)