t_captain schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:24:
Het probleem zit in de onderste helft. Uitbuiting (ondernemersrisico's zonder passende beloning, gedwongen zelfstandigheid), ondermijnende inkomensrisico's etc. Als we iets willen veranderen, dan moet dat focussen op de onderste helft van de arbeidsmarkt.
Ik geloof helemaal niet dat dat "het probleem" is. Als dat het probleem was, was er wel een oplossing voor gekomen. Als je bijvoorbeeld iedereen die meer dan 5k winst per maand haalt over een jaar al uitsluit, dan heeft die hele 'bovenkant' van de markt al snel geen last meer van eventuele regels. Het is niet voor niets dat die grens van 75 per uur weer verdwenen is.
Dit lost alleen het "probleem" van al die zorg/onderwijs ZZPers niet op. En ik krjig stilletjes het idee dat zowel de overheid als de 'sociale partners' (vakbonden) dat als een veel groter probleem zien. Het "och de arme uitgebuite ZZPers toch!" verhaal is vooral om er een positieve spin aan te geven.
Ik krijg sterk het idee dat de commissie Borstlap vooral als opdracht gekregen heeft het 'probleem' van stijgende kosten in de zorg en het onderwijs op te lossen. Die onderkant is dan gewoon bijvangst.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Je hebt om energie terug te leveren de noodzaak om een bedrijf te hebben en daar zitten wat regeltjes aan vast. Dat is m.i. compleet wat anders dan bewust als zelfstandig ondernemer verder te gaan, met alle keuzes en overwegingen die daarbij horen.
Overigens staat bijna alles in de link en is daar genoeg te vinden, maar die 5 berichten erover verstoren nou ook weer niet het gehele topic.
Mee eens, maar het lijkt me beter om die mensen gewoon direct naar een ander topic door te sturen, omdat ze daar waarschijnlijk beter geholpen worden. No big deal verder hoor, maar leek me persoonlijk een goed idee.
[
Voor 26% gewijzigd door
Hydra op 23-01-2020 11:53
]