Ik lees alweer de volgende crisis bij de Belastingdienst:
https://a.msn.com/r/2/BBZ...-nl&referrerID=InAppShare
Vertraging in de uitgifte BTW-IDs voor starters. Gevolg is dat ze niet kunnen factureren. Een zeer ernstige en urgente situatie.
Ik vind deze situatie niet acceptabel, omdat:
1. Er is al sinds mensenheugnis bekend dat het onwenselijk zou zijn om een publiek nummer van de BSN af te leiden met een omkerbare functie (+"B01"). BSN nummers staan immers al vele jaren bekend als gevoelig voor misbruik, met name in identiteitsfraude. De privacydiscussie over het SoFi nummer (later BSN) gaat letterlijk terug tot de jaren 1980.
2. Degene die oorspronkelijk heeft voorgesteld om de "B01" nummers te maken, had toen al kunnen worden teruggefloten door de privacy auditor of hoe die functie heet. Kwestie van reviewen van een functioneel ontwerp.
3. De technische oplossing (een eenrichtigs hashfunctie) is betrekkelijk eenvoudig te realiseren;
4. De overgang van BTW nummer naar BTW-ID is een geplande en gecoordineerde actie. Reserveren van capaciteit om ook de nieuwe inschrijvers bij de KvK te bedienen was gewoon mogelijk geweest.
Wat moeten we hiermee? Ik heb wel eens voorgesteld om Ridouan Taghi de functie van Menno Snel te geven (toen kort na elkaar de een werd gearresteerd en de ander moest aftreden). Menno Snel in de EBI lijkt een passende straf, en zijne excellentie de heer Taghi zou wel eens het juiste soort interimmanager kunnen zijn. Niet bang om harde beslissingen te nemen zeg maar.