Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 07:48
Deveon schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:42:
Bedoel je de FOR? Dat is namelijk gewoon inkomstenbelasting uitstellen in de hoop dat je in de toekomst in een lagere schaal valt.

[...]
Ik vind de FOR echt link. Ik ben bang dat er een hoop mensen voor een vervelende verrassing komen te staan op het moment dat ze stoppen met dr eigen zaak en for een jaartje of 20 hebben toegepast. Je moet dan een hele pittige reservering hebben staan...

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 19:00:
[...]

Ik vind de FOR echt link. Ik ben bang dat er een hoop mensen voor een vervelende verrassing komen te staan op het moment dat ze stoppen met dr eigen zaak en for een jaartje of 20 hebben toegepast. Je moet dan een hele pittige reservering hebben staan...
Eens, maar als je het niet red als ondernemer om 10% van de winst aan de kant te zetten voor je pensioen moet je toch even stilstaan of je bestedingspatroon wel matched met je inkomen. Met het dik gedrukte wilde ik eigenlijk alleen aangeven dat er geen voorwaarden zijn hoe je het pensioen opbouwd.

Persoonlijk streef ik er naar om minimaal de helft van mijn netto inkomsten aan de kant te zetten voor de toekomst. Vergeleken met mijn huidige loondienst inkomen moet dat makkelijk lukken. Al overweeg ik in het eind van het eerste volledige jaar om hiervan een zakelijke auto zonder financiering te kopen en vervolgens met willekeurig afschrijven de komende jaren het belastbaar inkomen net in de hoogte schaal te houden.

Na 10 jaar de helft van mijn netto inkomen aan de kant te zetten zou ik in principe financiële onafhankelijk zijn en dus niet meer afhankelijk van inkomsten uit tijd(/werk) om mijn uitgave te dekken. Al is dat zeker geen doel op zich! Momenteel haal ik voldoening uit het werk, maar die voldoening red ik ook wel met minder uren per week :+

Model 3 DM / 3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
[...]

Als je de FOR toepast en vervolgens het geld niet gebruikt waarvoor het bedoeld is ben je ook niet heel slim bezig. Dat is net als de mensen die de BTW die ze berekenen en binnenkrijgen niet apart houden en verbaasd zijn dat ze btw moeten afdragen.

• ybos
Viper® schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:24:
[...]

Als je de FOR toepast en vervolgens het geld niet gebruikt waarvoor het bedoeld is ben je ook niet heel slim bezig. Dat is net als de mensen die de BTW die ze berekenen en binnenkrijgen niet apart houden en verbaasd zijn dat ze btw moeten afdragen.
Dat weet ik, maar er zijn legio waar het geld in de handen brand, of zoals het zelfs op de site van de belasting staat: belasting uitstellen om zo geld over te hebben om te investeren in de jaren van de opstart.

• AquitasVeritas
  • Registratie: oktober 2019
  • Niet online
Heeft iemand van jullie ervaring met n26 bank als zakelijke rekening? Hoe gaat de belastingdienst hier mee om? Kan dit?

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:28
Geen ervaringen met N26, maar de BD heeft er niks mee te maken met wat voor rekeningen jij gebruikt voor je éénmanszaak.
AquitasVeritas schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:24:
Heeft iemand van jullie ervaring met n26 bank als zakelijke rekening? Hoe gaat de belastingdienst hier mee om? Kan dit?

Fable wijzigde deze reactie 01-12-2019 16:31 (57%)

• AquitasVeritas
  • Niet online
Ook als de iban duits is?

Blijkbaar loop ik tegen een probleem aan om een nl zakelijke rekening te openen omdat ik ‘een dubbele nationaliteit’ zou moeten hebben (amerikaans). Maar als ik mijn ouders moet geloven hebben ze dit al geregeld toen ik jonger was. Echter geen ‘bewijs’ meer...

Knab heeft me al geweigerd omdat ik het niet kan aantonen. En zo’n bewijs regelen zou 2k+ euro kosten voor iets wat ik misschien eigenlijk niet eens nodig heb...

Ik zou ook gewoon mij prive rekening als zakelijk kunnen gebruiken(gebruik nu toch alleen de gezamelijke)

Any americano’s met hetzelfde issue?
Fable schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:30:
Geen ervaringen met N26, maar de BD heeft er niks mee te maken met wat voor rekeningen jij gebruikt voor je éénmanszaak.

[...]
Lekker he, banken die overladen worden met compliance regelgeving en als gevolg steeds meer mensen uitsluiten van dienstverlening.

Als US person is het lastig omdat de banken moeten voldoen aan Amerikaanse regels, wat per rekeninghouder erg hoge kosten met zich meebrengt.

Ook sommige beroepsgroepen hebben het zwaar. Denk aan ondernemers in de gok-, wietbranche en prostitutie.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:22
AquitasVeritas schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:01:
Ook als de iban duits is?

Blijkbaar loop ik tegen een probleem aan om een nl zakelijke rekening te openen omdat ik ‘een dubbele nationaliteit’ zou moeten hebben (amerikaans). Maar als ik mijn ouders moet geloven hebben ze dit al geregeld toen ik jonger was. Echter geen ‘bewijs’ meer...

Knab heeft me al geweigerd omdat ik het niet kan aantonen. En zo’n bewijs regelen zou 2k+ euro kosten voor iets wat ik misschien eigenlijk niet eens nodig heb...

Ik zou ook gewoon mij prive rekening als zakelijk kunnen gebruiken(gebruik nu toch alleen de gezamelijke)

Any americano’s met hetzelfde issue?

[...]
Volgens mij kan het ook niet dat je ouders dat al geregeld hebben. Zover ik weet kan je pas als je volwassen bent afstand doen van je Amerikaanse nationaliteit.

• AquitasVeritas
  • Niet online
Is inmiddels meer dan 10 jaar terug maar kan me wel herrineren dat mijn ouders dat vroegen toen ik 17 was en ik nog had gezegd dat ik er geen zak aan had.

Mooi is dit.. en al die jaren niks gehoord. Meneer start een onderneming en hoppa...
Hielko schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:11:
[...]

Volgens mij kan het ook niet dat je ouders dat al geregeld hebben. Zover ik weet kan je pas als je volwassen bent afstand doen van je Amerikaanse nationaliteit.

• Deveon
  • Niet online
De enige reden om als eenmanszaak een aparte rekening te gebruiken is om je privé uitgave buiten de administratie te houden. Aan de ene kant geeft dit privacy en aan de andere kant een beter overzicht. Privé gebruik ik al jaren een aparte rekening (en/of) voor vaste lasten (zoveel mogelijk per jaar) puur voor het overzicht.

Aangezien mijn boekhouder niet met een koppeling werkt naar mijn betaalrekening gebruik ik gewoon een particuliere (online) betaalrekening zonder betaalpas.

Edit:
Misschien als je diensten aanbied aan particulieren dan is een zakelijk rekening interessant, maar zou dan persoonlijk gewoon focussen op iDeal en pin transacties.

Deveon wijzigde deze reactie 01-12-2019 20:16 (15%)

• Kwistnix
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:14
[...]

Daar is de FOR ook niet voor bedoeld hé. Sowieso mag de FOR niet hoger zijn dan het eigen vermogen, dus 20 jaar lang bij kunnen boeken is sowieso niet erg realistisch. Vooral in de startfase geeft de FOR soms wat meer flexibiliteit, maar het is en blijft een uitstel van belasting, dus net als voor IB en BTW moet je daar gewoon rekening mee houden. Het FOR bedrag ook daadwerkelijk jarenlang blijven oppotten is echter ook niet handig (afgezien van de EV restrictie), want het rendeert voor geen meter. Periodiek een deel van FOR afstorten is verstandiger.

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:59
Bij de Knab had ik ook een prive rekening in gebruik als dedicated zakelijke rekening, echter kreeg ik een tijd terug een waarschuwing dat er verdachte transacties plaats vonden en dat zakelijk gebruik uitgesloten was van de voorwaarden van een prive pakket. Uiteindelijk maar een zakelijk pakket er naast gedaan...

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 09-12 18:02
AquitasVeritas schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:13:
Is inmiddels meer dan 10 jaar terug maar kan me wel herrineren dat mijn ouders dat vroegen toen ik 17 was en ik nog had gezegd dat ik er geen zak aan had.

Mooi is dit.. en al die jaren niks gehoord. Meneer start een onderneming en hoppa...
Ik zou niet voor zoiets triviaals als een bankrekening afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit. Het is een enorm voorrecht dat je zo naar de VS kan verhuizen zonder een visum. Ook al wil je nu niet naar de VS, je weet niet hoe Europa er over 10 of 20 jaar uitziet.

Ik heb verschillende bankrekeningen geopend in verschillende landen, ook zakelijke, en mij is nooit gevraagd of ik de Amerikaanse nationaliteit heb. Als freelancer hoef je trouwens niet eens zakelijke rekening.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:22
gold_dust schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:13:
[...]

Ik zou niet voor zoiets triviaals als een bankrekening afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit. Het is een enorm voorrecht dat je zo naar de VS kan verhuizen zonder een visum. Ook al wil je nu niet naar de VS, je weet niet hoe Europa er over 10 of 20 jaar uitziet.

Ik heb verschillende bankrekeningen geopend in verschillende landen, ook zakelijke, en mij is nooit gevraagd of ik de Amerikaanse nationaliteit heb. Als freelancer hoef je trouwens niet eens zakelijke rekening.
Het is niet alleen zoiets triviaals als een bankrekening. Je kan in Nederland en Europa als US Person bij veel financiële instelling niet eens klant worden. Beleggingsrekening, pensioenrekening etc. veel succes ermee. Daarnaast moet je ook nog eens belastingaangifte in de VS doen hetgeen verre van triviaal is en je dus waarschijnlijk een dure accountant kan inschakelen...
[...]

Die vraag zal recent zijn gekomen. Aanleiding was een Amerikaanse wetswijziging.

• AquitasVeritas
  • Niet online
Inderdaad niet triviaal.. als je deze situatie googled zijn er zelfs nederlanders waarvan hun persoonlijke rekening wordt geblokkeerd. En inderdaad beleggen verzekeren alles wordt er moeilijker op. Ik heb nu america overseas om raad gevraagd. Ik heb gelukkig nog mogelijkheden omdat ik een social sec nummer heb en een verlopen passpoort. Maar vele hebben niks en komen nu dan in problemen.

Een persoonlijke rekening openen gaat al niet meer voor mij (mits ik mijn ssn doorgeef).
Bunq en knab hebben mij al geweigerd dus ja het is een bellemering.

Btw america zou ik never nooit naar toe willen. Hoe slecht het ook in nl gaat. En je kan altijd weer amerikaan worden als je ooit een passpoort heb gehad. Ookal zou ik dit niet willen.
[...]

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:03
Voor mijn nieuwe klus heb ik een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering van 1,5M per keer nodig, maar bij Hiscox zie ik max 1,25M staan. Iemand ervaring met deze hogere dekking?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06:32
Hmmbob schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:12:
Voor mijn nieuwe klus heb ik een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering van 1,5M per keer nodig, maar bij Hiscox zie ik max 1,25M staan. Iemand ervaring met deze hogere dekking?
Ik heb nog nooit een BAV nodig gehad, maar wat maakt het dat 1.25M dekking te weinig is en 1.5M niet? Oftewel kan je niet gewoon afspreken dat je tot max 1.25M gaat?

• Hmmbob
De voorwaarden van de (grote) klant maken dat :+

Ik zal eens kijken of er over te onderhandelen valt.

Hmmbob wijzigde deze reactie 06-12-2019 21:13 (4%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-12 16:54
"Ik heb een verzekering van 1.25M. Ik kan er ook wel een afsluiten van 1.5M, maar dan moet ik hierop mijn uurtarief herzien"

In mijn beleving kiest men van te voren een absurd hoog getal, "just to be safe", maar maakt het in de praktijk allemaal niet zoveel uit. Het is vooral belangrijk dát je er een hebt, het exacte bedrag doet er niet zo veel toe (mits het meer dan een paar honderd euro dekt).

Verder wellicht handig om een clausule op te nemen dat je enkel aansprakelijk bent voor schade voorzover de verzekering deze uitkeert. Voorkomt dat je een claim krijgt van 2M, en zelf nog even 750K mag bijleggen. Of een claim van een half miljoen, waarbij je verzekeraar helemaal niet uitkeert en jij met de gebakken peren zit.

Edit: Gerelateerd leesmateriaal:
- https://blog.iusmentis.co...gebeurde-zal-je-verbazen/
- https://blog.iusmentis.co...orwaarden-buiten-werking/ (nee, niet deze. Kan het linkje niet meer vinden van degene die ik zocht :()

Freeaqingme wijzigde deze reactie 06-12-2019 21:30 (14%)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:39
Eerst maar eens zien of er daadwerkelijk uitbetaald wordt.

• Greyfox
  • Laatst online: 22:09

Greyfox

MSX rulez

poehee schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:48:
[...]

Ik kan geen objectieve reden verzinnen om niet maximaal in te leggen.

.......

Ingelegd pensioen terughalen zou ik als onmogelijk beschouwen voor het gemak. Dat wordt knokken met de belastingdienst.
Je geeft je eigen objectieve reden, als je hebt ingelegd ben je het tot je pensioen ‘kwijt’.
Ik heb liever wat minder belastingvoordeel en wat meer flexibiliteit.
Dus dat is voor mij de belangrijkste reden om het niet te doen.

MSX 2 rulez more

• Deveon
  • Niet online
Mijn opdrachtgever hanteert maximaal drie maandfacturen en 1.000.000 bij een onrechtmatige daad. Die laatste is zeker niet te verzekeren? :+

Hij wil alleen ook graag een percentage op een G rekening storten. Helaas ondersteund mijn bank dit niet en bij de Rabobank bieden ze dit ook niet aan voor ZZP’ers.

• BertS
  • Registratie: september 2004
Deveon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 08:21:
Mijn opdrachtgever hanteert maximaal drie maandfacturen en 1.000.000 bij een onrechtmatige daad. Die laatste is zeker niet te verzekeren? :+

Hij wil alleen ook graag een percentage op een G rekening storten. Helaas ondersteund mijn bank dit niet en bij de Rabobank bieden ze dit ook niet aan voor ZZP’ers.
Bestaat ook niet voor zzp'ers, want g-rekening is een geblokkeerde rekening voor afdracht loonheffingen, en dat heb je als zzp'er niet (IB is geen loonheffing).

• Deveon
  • Niet online
Van wat ik heb begrepen is de enige beperking dat je alleen kan overmaken naar de Belastingdienst. Dus niet alleen loonheffing, maar ook omzetbelasting.

Heb inmiddels wel gevraagd of die G rekening echt noodzakelijk is.

• Fable
Deveon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:54:
Van wat ik heb begrepen is de enige beperking dat je alleen kan overmaken naar de Belastingdienst. Dus niet alleen loonheffing, maar ook omzetbelasting.

Een G-rekening is niet voor een ZZP-er. (één van de redenen waarom veel bedrijven via een broker inhuren, want dan kunnen ze wel een G-rekening gebruiken)
https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/g-rekening

Uitgebreidere informatie.
https://download.belastin..._personeel_al5281z8fd.pdf

Aanvraagformulier.
https://download.belastin...rekening_ov1451z16fol.pdf

Fable wijzigde deze reactie 07-12-2019 10:14 (70%)

• poehee
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 15-12 21:08
Greyfox schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:05:
[...]

Je geeft je eigen objectieve reden, als je hebt ingelegd ben je het tot je pensioen ‘kwijt’.
Ik heb liever wat minder belastingvoordeel en wat meer flexibiliteit.
Dus dat is voor mij de belangrijkste reden om het niet te doen.
Je bent mild.

Ik staarde ernaar en dacht "Heb ik dat geschreven?".
Zo allergisch als ik ben voor het woord "objectief".

You're either part of the solution or you're part of the problem

• robinvs93
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14-12 06:48
AquitasVeritas schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:24:
Ik gebruik N26 business. Werkt prima met de BD.

Soms stuur ik een privé tikkie om het dan zelf over te maken naar de zakelijke (Duitse) rekening.
Dat is een stukje gemak voor klanten die tikkie begrijpen.

Live your Life

• ybos
Deveon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 08:21:

mijn broer zit bij rabobank en heeft daar gewoon een g-rekening (eenmanszaak met personeel) :Y

• Hmmbob
ybos schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:16:
[...]

mijn broer zit bij rabobank en heeft daar gewoon een g-rekening (eenmanszaak met personeel) :Y
ZZP != "eenmanszaak met personeel"

• ybos
Hmmbob schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:21:
[...]

ZZP != "eenmanszaak met personeel"
klopt, maar er stond dat rabobank geen g-rekening heeft, maar zou dus wel moeten kunnen.
bij ZZP is btw verlegd idd niet van toepassing.

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ybos schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:05:
[...]

klopt, maar er stond dat rabobank geen g-rekening heeft, maar zou dus wel moeten kunnen.
Lees de tekst die je quote nog eens goed door, er staat dat de Rabo het niet voor Zzp'ers aanbied ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:05:
[...]

Dat vond ik juist het bijzondere dat de Rabobank onderscheid maakt tussen wel of geen personeel, maar @BertS verklaard waarom.

De opzet van het contract is echter dat er vervanging mogelijk is (DBA), dus even afwachten of mijn tussenpersoon(/broker) hiervan wil afwijken.

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-12 10:41
Wanneer doen jullie de aangifte voor 2019 eigenlijk? Ik heb er nu mijn eerste (volledige) jaar als ZZP'er opzitten en ben benieuwd of ik mijn reserveringen voor de inkomstenbelasting een beetje goed heb ingeschat :)

• BertS
Je kunt je aangifte toch gewoon online invullen/berekenen (zonder te versturen als je dat nog niet wilt)?

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:25
aangifte inkomstenbelasting 2019 kan je toch pas ergens halverwege 2020 doen?

ConQuestador wijzigde deze reactie 09-12-2019 08:54 (11%)

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:15
Mijn boekhouder ergens in mei/juni. Meestal vanaf maart dat je de vooringevulde kan gebruiken.

Mintos referral: CKJXU1

• Fable
Ik heb de voorlopige aangifte dit weekend ingevuld, vanaf maart kan je definitief invullen.

• Mandera
  • Nu online
Deveon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:54:

Ik heb vorige week toevallig deze discussie gehad voor een nieuwe klus die ik vanaf januari ga doen. Klant wilde graag een G-rekening of een accountantsverklaring per kwartaal die mij honderden euro's ging kosten.

Heb opgebeld en gezegd dat ik dit zware eisen vond voor een ZZP'er en voor ik het wist was alles van tafel geveegd.

50% op een G-rekening van elke factuur storten of een paar honderd euro per kwartaal voor een A4'tje betalen om te mogen werken, nee bedankt.

• _pix
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 08:28
Hebben we hier nog interessante goals/voornemens voor 2020? Ik ben op een rijtje aan het zetten wat ik met mijn bedrijf wil bereiken volgend jaar. Ik heb oa de volgende aandachtspunten:
  • Duidelijke omzet- en winstdoelen (2019 +40%)
  • Vóór einde 2020 duidelijk hebben hoe ik mijn pensioen en arbeidsongeschiktheid wil regelen
  • Medio 2020 zakelijk auto aanschaffen
  • Pré zomer een externe werkplek realiseren (werk nu vanuit huis)
  • Afscheid nemen van klant X en Y
  • Omzet beter spreiden over klanten, max 25% van de omzet op één klant
Benieuwd naar jullie plannen/ideeën?

• jadjong
Minder werken terwijl de omzet gelijk blijft. :P

• Fable
Ik werk als bouwkundige normaal alleen B2B als extra handjes, maar dat is best saai aangezien je dan maar één deeltje van de opdracht doet en alle opdrachten zijn redelijk hetzelfde.
Aankomend jaar is het mijn doel om minimaal 4 particuliere klanten te hebben. Gewoon voor de nodige afwisseling en uitdaging.
Afgelopen jaar heb ik rond de 1000 uur gefactureerd en dat beviel mij eigenlijk best wel goed, in plaats van de 1800-2000 uur in de jaren ervoor. Het doel is dus om dit jaar ook weer niet te veel te werken :)
Ik wil er dit jaar ook werk van maken dat ik buitenshuis ga werken samen met andere bouwkundigen, de hele week thuiswerken begint ook erg saai te worden.

Fable wijzigde deze reactie 09-12-2019 11:29 (14%)

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-12 10:41
Doelen voor 2020 zijn bijna gelijk;

- Omzet verhogen met +25%;
- Kosten (zoveel als kan) verlagen;
- Omzet spreiden over (nog) meer klanten;
- Technische focus verleggen dmv zelfstudie;
- Samenwerking andere ZZPers uitbreiden;
- Voor eind 2020 (of begin 2021) vanuit een BV (al dan niet in samenwerkingsverband) werken;
- Meer op afstand (thuis of vanuit te huren(spreekt verlaging van kosten tegen :)) ruimte) werken;
- Privé: meer aflossen op woning :).

Allen reëel m.i.

• Viper®
  • Niet online
_pix schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:08:
Hebben we hier nog interessante goals/voornemens voor 2020? Ik ben op een rijtje aan het zetten wat ik met mijn bedrijf wil bereiken volgend jaar. Ik heb oa de volgende aandachtspunten:
  • Vóór einde 2020 duidelijk hebben hoe ik mijn pensioen en arbeidsongeschiktheid wil regelen
• Meer geld
• minder werken
:+

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Vraag me af hoe de markt in 2020 zal worden voor freelancers(developers). Ik hoor het een en ander al afbrokkelen in de financiele sector waarbij ze een hoop externen weer de deur uit doen

com2,1ghz wijzigde deze reactie 09-12-2019 12:51 (3%)

• sverzijl
com2,1ghz schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:51:
Vraag me af hoe de markt in 2020 zal worden voor freelancers(developers). Ik hoor het een en ander al afbrokkelen in de financiele sector waarbij ze een hoop externen weer de deur uit doen
Dat is ieder jaar (vanaf 10-15 jaar geleden al) het plan van de meeste grote (financiele) bedrijven. Zoveel mogelijk externen er uit en vervangen door internen. Ik wens ze ook volgend jaar weer veel succes ;)

• Deveon
  • Niet online
Starten! *O*

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22:09
Externe werkplek lijkt me zeker voor jouw vakgebied een gouden zet. Kom je simpelweg een stuk meer potentiële klanten tegen.

Bij ons is het doel de focus te verleggen van actieve/directe inkomsten naar passieve/indirecte inkomsten, in ons geval minder uurtje-factuurtje en meer op commissiebasis. In principe het meer geld/minder werk wat hierboven ook al genoemd is, alleen dan iets concreter uitgewerkt.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Woy schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:18:
[...]

Lees de tekst die je quote nog eens goed door, er staat dat de Rabo het niet voor Zzp'ers aanbied ;)
Je wilt hem namelijk ook niet als ZZP-er, je wilt hem als ondernemer tegen ketenaansprakelijkheid (omdat je overweegt inhuur aan te bieden).
offtopic:
Eigenlijk gaat het altijd om de intentie van de ondernemer? Dat is ook de reden voor die 360 camera/de gadgets/...
sverzijl schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:17:
[...]

Dat is ieder jaar (vanaf 10-15 jaar geleden al) het plan van de meeste grote (financiele) bedrijven. Zoveel mogelijk externen er uit en vervangen door internen. Ik wens ze ook volgend jaar weer veel succes ;)
De besparing is er toch al?

Freelancers besparen al 15-35 euro per uur ten opzichte van de grote detacheerders en je krijgt niet eerst één echt goede developer en daarna mindere, maar continu goede handjes (als je bij inhuur oplet).

ANdrode wijzigde deze reactie 09-12-2019 14:39 (29%)

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15-12 16:54
Mandera schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:51:
[...]

50% op een G-rekening van elke factuur storten of een paar honderd euro per kwartaal voor een A4'tje betalen om te mogen werken, nee bedankt.
Als je klant dat heel graag wilt, dan belast je die paar honderd euro toch gewoon door? Uiteraard met marge...

Ontdek je ook meteen hoe graag ze 't echt willen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Deveon
  • Niet online
Vergeleken met een privé of ZZP betaalrekening scheelt het uiteindelijk maar €10-15 p/m om een G rekening te openen. Aangezien ik weet hoeveel mijn tussenpersoon vangt begrijp ik goed dat ze geen risico willen lopen. Het kost mij wat flexibiliteit in de geldstroom, maar voorzie geen problemen om (in mijn geval) 40% van de factuur veilig te stellen.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Mijn G-Rekening bij de Rabobank kost €5 per maand. Doe ik niet moeilijk over. Belangrijker is hoeveel ze er op willen storten. 50% is belachelijk. Met 35% hield ik er nog structureel geld op staan. Daarna in overleg 25% van gemaakt, toen kon ik hem steeds leeg boeken.
Je kunt van een G-rekening toch gewoon naar 2445588 overmaken zonder verdere checks?

Als dan 1 van je klanten daarop een iets te hoog percentage stort, kun je het geld ook aanwenden om (voorlopige) aanslagen over andere omzet te betalen.

• Hmmbob
Starten :+ Heb de mondelinge bevestiging gekregen van de klant dat ik daar op 2-1-2020 mag beginnen. Supper spannend en excited!
  • Uurtarief verhogen (initiële klus ligt onder wat ik zoek qua tarief, maar is ok vanwege reistijd etc)
  • Meerdere klanten binnenhalen - als starter is 1 grote klant ok, maar dit moet diverser
  • Mezelf verwennen met een volgend certificaat
  • Voor het einde van 2020 weten wat ik qua pensioen doe

• bkilic38
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 13-12 23:18
Hallo Lezers,

Momenteel heb ik een aanpak gemaakt wat ik nodig heb om zzper te worden en de bijzaken wat er allemaal bij komt kijken als ik freelancer ben geworden. Ik ben nu CCNP gecertificeerd en wil 60 euro per uur verdienen bruto. Alleen ik wil aan een opdracht komen. Ik heb op freelance gekeken en op hoofdkraan hebben jullie nog andere tips en tops om sneller aan een opdracht te komen? En is 60 euro uur tarief goed? Een CCNA collega verdiend 48 euro per uur maar hij verteld mij helemaal niks qua tips en tops. Bij voorbaat dank voor alle reacties!

• bkilic38
Via welk tussenpersoon ga je beginnen?
Hmmbob schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:43:
[...]

Starten :+ Heb de mondelinge bevestiging gekregen van de klant dat ik daar op 2-1-2020 mag beginnen. Supper spannend en excited!
  • Uurtarief verhogen (initiële klus ligt onder wat ik zoek qua tarief, maar is ok vanwege reistijd etc)
  • Meerdere klanten binnenhalen - als starter is 1 grote klant ok, maar dit moet diverser
  • Mezelf verwennen met een volgend certificaat
  • Voor het einde van 2020 weten wat ik qua pensioen doe

• Hmmbob
Potverdikkie, wat is een verzekering afsluiten een gedoe zeg.... Alles kan je tegenwoordig online bij elkaar klikken, maar bij een verzekering heb je altijd een adviseur nodig - zo lijkt de mening te zijn.

Dan is het ook nog steeds niet lekker duidelijk wat de klant nu wil voor verzekering. Quote: company liability insurance for the minimum amount of 1,5 million euros per incident and 2,5 million euros per year.

Ok, maar wil je nou een Bedrijfs Aansprakelijkheids Verzekering (ik maak iets stuk bij je), of een Beroeps Aansprakelijkheids Verzekering (ik adviseer je slecht waardoor jij schade loopt)? Pfffffft, iets met bomen en bos.....

bkilic38 schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:12:
Via welk tussenpersoon ga je beginnen?
Rechtstreeks.
bkilic38 schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:06:
Momenteel heb ik een aanpak gemaakt wat ik nodig heb om zzper te worden en de bijzaken wat er allemaal bij komt kijken als ik freelancer ben geworden. Ik ben nu CCNP gecertificeerd en wil 60 euro per uur verdienen bruto. Alleen ik wil aan een opdracht komen. Ik heb op freelance gekeken en op hoofdkraan hebben jullie nog andere tips en tops om sneller aan een opdracht te komen? En is 60 euro uur tarief goed? Een CCNA collega verdiend 48 euro per uur maar hij verteld mij helemaal niks qua tips en tops. Bij voorbaat dank voor alle reacties!
Misschien een flauw antwoord, maar lees het topic eens door... Dat staat echt boordevol met antwoorden op je vragen. Als je dan nog een specifieke vraag hebt, dan stel die gerust en er is altijd iemand bereid om te helpen. Maar deze vragen zijn zo algemeen, daar ga je echt het antwoord op vinden in dit topic (begin gerust vanaf 1-1-2019 ofzo).

Hmmbob wijzigde deze reactie 09-12-2019 22:17 (40%)

• bkilic38
Oh dus het was al een bedrijf waar je al werkte?
Hmmbob schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:14:
[...]

Potverdikkie, wat is een verzekering afsluiten een gedoe zeg.... Alles kan je tegenwoordig online bij elkaar klikken, maar bij een verzekering heb je altijd een adviseur nodig - zo lijkt de mening te zijn.

Dan is het ook nog steeds niet lekker duidelijk wat de klant nu wil voor verzekering. Quote: company liability insurance for the minimum amount of 1,5 million euros per incident and 2,5 million euros per year.

Ok, maar wil je nou een Bedrijfs Aansprakelijkheids Verzekering (ik maak iets stuk bij je), of een Beroeps Aansprakelijkheids Verzekering (ik adviseer je slecht waardoor jij schade loopt). Pfffffft

[...]

Rechtstreeks.

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15-12 21:53
Hmmbob schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:14:
[...]

Ok, maar wil je nou een Bedrijfs Aansprakelijkheids Verzekering (ik maak iets stuk bij je), of een Beroeps Aansprakelijkheids Verzekering (ik adviseer je slecht waardoor jij schade loopt)? Pfffffft, iets met bomen en bos.....
Een AVB zou iedere ondernemer moeten nemen, kost geen drol en kan goed van pas komen wanneer jij per ongelijk die dure printer op de zaak sloopt.

Wat betreft de BAV, die kan je heel makkelijk online afsluiten bij Hiscox (via ZZP Nederland). Binnen paar minuten geregeld. Dit is dan ook de verzekering die jouw opdrachtgever waarschijnlijk bedoelt.
Tenzij er in jouw contract staat dat jij op geen enkele manier verantwoordelijk bent voor en aansprakelijk gesteld kan worden aan problemen en schade veroorzaakt door jou zou ik de BAV zeker afsluiten.

• Hmmbob
Hatsjoe schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:24:
[...]

Een AVB zou iedere ondernemer moeten nemen, kost geen drol en kan goed van pas komen wanneer jij per ongelijk die dure printer op de zaak sloopt.

Wat betreft de BAV, die kan je heel makkelijk online afsluiten bij Hiscox (via ZZP Nederland). Binnen paar minuten geregeld. Dit is dan ook de verzekering die jouw opdrachtgever waarschijnlijk bedoelt.
Tenzij er in jouw contract staat dat jij op geen enkele manier verantwoordelijk bent voor en aansprakelijk gesteld kan worden aan problemen en schade veroorzaakt door jou zou ik de BAV zeker afsluiten.
Probleem is dat Hiscox tot 1.250.000 gaat,en deze klant 1.500.000 als minimum stelt. Maar als ik het goed begrijp dan gaat het qua bedrag om de AVB en zou ik voor mezelf een BAV willen:
As a self-employed person,you run various risks with regard to liability. If you cause damage to people, property or other people's property during work, your company (in case of self-employment, you yourself) may be liable for the consequences.
Business liability insurance is an insurance against damage that you may incur during work.

For xxxadditional requirements for the business liability insurance are that it should cover EUR 1.500.000 per event and EUR 2.500.000 per year.

(...)

The Freelancer has at least a business Liability Insurance (must have), and in addition, a professional Liability Insurance (voluntary, not obliged)) for the activities at xxx for a minimum of at least € 1.500.000 per event and € 2.500.000 per year;
Dus als ik dit goed lees, ga ik dus een Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven voor 1.5M afsluiten, en de Beroepsaansprakelijkheid zit geen bedrag aan dus kan ik de max bij Hiscox pakken.

Hmmbob wijzigde deze reactie 09-12-2019 22:34 (5%)

• Fable
Hmmbob schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:32:
[...]

Probleem is dat Hiscox tot 1.250.000 gaat,en deze klant 1.500.000 als minimum stelt. Maar als ik het goed begrijp dan gaat het qua bedrag om de AVB en zou ik voor mezelf een BAV willen:

[...]

Dus als ik dit goed lees, ga ik dus een Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven voor 1.5M afsluiten, en de Beroepsaansprakelijkheid zit geen bedrag aan dus kan ik de max bij Hiscox pakken.
Die laatste moet je alleen nemen als je ergens voor aansprakelijk gesteld kan worden. Anders is het zonde van je geld.

• Hatsjoe
Hmmbob schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:32:
[...]

[...]

Zo te lezen vereist jouw opdrachtgever dus een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) die 1.5M per gebeurtenis dekt. Dit is hoger dan de 1.25M die Hiscox maximaal aanbiedt zoals je waarschijnlijk zelf al gezien hebt.
Als ik jou was zou ik dan ook tegen opdrachtgever zeggen dat het contract aangepast dient te worden naar 1.25M ipv 1.5M. Wanneer ze dat niet willen gewoon je uurloon met 10 euro per uur omhoog gooien gezien de moeite en extra centen die het jou dan gaat kosten.

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:30
Fable schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:03:
[...]

Die laatste moet je alleen nemen als je ergens voor aansprakelijk gesteld kan worden. Anders is het zonde van je geld.
Kan je als freelancer niet altijd ergens voor aansprakelijk gesteld worden? Ik weet dat als werknemer je beschermd bent voor nagenoeg alles (los van moedwillig tegenmaatregelen omzeilen, en dan nog kan je argumenteren dat dat 'normaal' was binnen het bedrijf)

Dacht dat er als freelancer anders naar gekeken werd of heb ik dat mis? Of je moet alles expliciet uitsluiten in je contracten.

Batavia wijzigde deze reactie 09-12-2019 23:10 (4%)

• Hatsjoe
Batavia schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:09:
[...]

Kan je als freelancer niet altijd ergens voor aansprakelijk gesteld worden? Ik weet dat als werknemer je beschermd bent voor nagenoeg alles (los van moedwillig tegenmaatregelen omzeilen, en dan nog kan je argumenteren dat dat 'normaal' was binnen het bedrijf)

Dacht dat er als freelancer anders naar gekeken werd of heb ik dat mis? Of je moet alles expliciet uitsluiten in je contracten.
Wat ik mij heb laten vertellen is dat wat jij als bedrijf aan schade veroorzaakt op het bedrijf verhaald kan worden. Dit tenzij er anders afgesproken is in het contract, bijvoorbeeld een clausule waarin jouw bedrijf geen enkele aansprakelijkheid op zich neemt.

Doordat je als eenmanszaak persoonlijk aansprakelijk bent loop je het risico om alles kwijt te raken (inclusief het dak boven je hoofd) wanneer je een schadeclaim aan je broek hebt hangen. Alleen al daarom zou ik voor die paar tientjes per maand toch echt wel die BAV nemen, tenzij je dus alle risico's juridisch afgedekt hebt.

• Fable
Batavia schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:09:
[...]

Als je jouw eigen voorwaarden kan hanteren kan je daar je aansprakelijkheid in afdekken.

• BennyV
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:04
Aangezien ik in 2019 pas fulltime ben begonnen (MEdio September/Oktober) zijn mijn doelen voor 2020 vrij simple.

- Stabiele inkomen opbouwen/behouden.
- Goede buffer opbouwen
- Investeren in opleiding
- Beheer platform afmaken (Self Service Portal voornamelijk. Maar ook beheer tools om makkelijk nieuwe klant te onboarden denk aan private cloud.)
- investeren in Beheer/Maintenance klanten, zie hierboven.
- Fusie afronden met bestaande concullega. (Afgelopen jaar werk in zitten).

Oke, misschien iets minder makkelijk nu ik ze zo op een rij zet…. Word toch nog even flink door buffelen aankomend jaar.

• Bakkenist
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15-12 20:35
Dit jaar in januari gestart als zzp'er, goed jaar achter de rug (>100K omzet). Doelstellingen voor volgend jaar... altijd leuk om over na te denken. Ik kom nu op het volgende, de één wat zakelijker dan de ander:
  • Wederom >100K omzet
  • Momenteel bezig op fulltime klus bij 1 klant, tot minimaal oktober volgend jaar. Doel is om door het jaar heen "tussendoor" wat kleinere klussen voor andere klanten uit te voeren (audit van max. een paar dagen en dat soort werk) in het kader van spreiding.
  • Starten met "pensioenvoorziening", ik kies voor enerzijds hypotheek extra aflossen, anderzijds maandelijks 1K investeren in ETF's en staatsobligaties.
  • Buffer uitbouwen naar 6 maanden "salaris".
  • Zodra de dagen weer wat langer worden: minimaal 1x per week op de fiets naar de klant (45 km enkel).
  • Fatsoenlijke thuiswerkplek inrichten i.p.v. de keukentafel misbruiken (werk ca. 1x per week vanuit huis).

Bakkenist wijzigde deze reactie 10-12-2019 09:12 (10%)

• MadEgg
  • Laatst online: 07:39

MadEgg

Tux is lievvv

Veel herkenbare voornemens ;)

Mijn lijstje:
  • Omzet >10K per maand volhouden
  • In januari beginnen met nieuw project (mijn eerste zelfstandig verkregen)
  • AOV regelen (nog voor me uitgeschoven de afgelopen 3 maanden)
  • Thuiswerkplek verbeteren (nu kantoor annex rommelhok, met tafel als bureau)
  • Buffer van 3-6 maanden opbouwen
  • (Elektrische) lease-auto regelen, de Peugeot E-208 lijkt me wel wat
  • Adminstratie helemaal op orde krijgen voor de eerste aangifte IB als ZZP'er

Tja

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

MadEgg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:37:
AOV regelen (nog voor me uitgeschoven de afgelopen 3 maanden)
Als je meer iets zoekt van een ziekteverzekering die max. 2 jaar duurt, zijn er alternatieven. O.a. CommonEasy en SharePeople zijn cooperatie-achtige organisaties die zeer goedkoop zijn.

De drempel is veel lager, je moet gewoon lid worden en, in het geval van CommonEasy, jezelf hier melden om connecties te maken.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 10-12-2019 10:43 (3%)

Renault Zoe Q90

• BennyV
Bakkenist schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:11:
Dit jaar in januari gestart als zzp'er, goed jaar achter de rug (>100K omzet). Doelstellingen voor volgend jaar... altijd leuk om over na te denken. Ik kom nu op het volgende, de één wat zakelijker dan de ander:
  • Buffer uitbouwen naar 6 maanden "salaris".
MadEgg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:37:
Veel herkenbare voornemens ;)

Mijn lijstje:
  • Buffer van 3-6 maanden opbouwen
  • (Elektrische) lease-auto regelen, de Peugeot E-208 lijkt me wel wat
Misschien wat persoonlijk hoor, maar mag ik vragen waarom jullie daar nu "pas" mee beginnen? Dit stond bij mij eigenlijk als eerste op de lijst. Ik geef mezelf dan ook nogsteeds een "normaal" salaris van 2500 netto.. en spaar de rest mijn buffer in tot die 6 maanden er zijn (al ga ik misschien zelfs wel voor 12...)
Hebben jullie geld ergens anders aan uitgegeven in het begin?

• Bakkenist
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 15-12 20:35
BennyV schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:04:
[...]

[...]

Misschien wat persoonlijk hoor, maar mag ik vragen waarom jullie daar nu "pas" mee beginnen? Dit stond bij mij eigenlijk als eerste op de lijst. Ik geef mezelf dan ook nogsteeds een "normaal" salaris van 2500 netto.. en spaar de rest mijn buffer in tot die 6 maanden er zijn (al ga ik misschien zelfs wel voor 12...)
Ik ben gestart nagenoeg zonder buffer. Dat is een risico geweest, maar een weloverwogen keuze.

Nadat m'n eerste paar facturen betaald werden heb ik die buffer gelukkig snel kunnen aanleggen, van in ieder geval een paar maanden. Doel voor volgend jaar is dus om deze stabiel boven de 6 maanden te brengen en houden (of zoals je zegt, misschien nog wel meer).

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

BennyV schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:04:
[...]

Ik ben per 1 oktober begonnen met weinig buffer. We zijn afgelopen jaar verhuisd naar een nieuwbouwwoning en dat heeft het grootste deel van het spaargeld opgevreten :X De eerste factuur heb ik vorige week, ruim een week na de uiterste betaaldatum, pas uitbetaald gekregen. Dat gebrek aan buffer was goed voelbaar. Daar kwam nog bovenop dat mijn vrouw net weer begonnen is met werken en de kinderen dus naar de opvang moesten, dat kost een lieve duit en de belastingdienst is niet bijzonder snel met het verwerken van de wijzigingen in de kinderopvangtoeslag. Even €2000 aan kinderopvang ophoesten deed ook pijn. Krijgen we nog terug van de belastingdienst als het goed is, maar alles bij elkaar slaat dat een flink gat in de eerste uitbetaling.

En een salaris van 2500 is voor mij uit mijn voorgaande baan ook niet normaal, daar kreeg ik €3200 netto per maand en daar richt je je leven uiteindelijk ook wat op in natuurlijk. Dus eerste maand was vooral de opgevreten buffer weer reconstrueren, pensioen opbouwen en het normale salaris uitbetalen. De volgende facturen gaan voor 60% (na BTW/IB) naar de buffer.

Het was een risico, maar ik wilde niet langer wachten om van start te gaan en het gat vult zich snel genoeg nu.
TucanoItaly schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:43:
[...]
Als je meer iets zoekt van een ziekteverzekering die max. 2 jaar duurt, zijn er alternatieven. O.a. CommonEasy en SharePeople zijn cooperatie-achtige organisaties die zeer goedkoop zijn.

De drempel is veel lager, je moet gewoon lid worden en, in het geval van CommonEasy, jezelf hier melden om connecties te maken.
Tja, ik heb wel even zitten rekenen maar kom niet heel veel voordeliger uit bij SharePeople + AOV die na 2 jaar pas uitkeert tov alleen een AOV die na 3 maanden uitkeert. En juist die langdurige AOV vind ik het belangrijkst.

MadEgg wijzigde deze reactie 10-12-2019 11:31 (16%)

Tja

• GrooV
  • Nu online
Ik ben ook gestart zonder buffer en zit op bijna 6 maanden na een klein jaar ZZP'en.

Daarnaast heb ik specifiek gekozen voor een shortlease auto die ik per dag kan opzeggen om zodoende mijn zakelijke kosten tot een minimum te beperken mocht ik een tijd zonder werk zitten of arbeidsongeschikt raken.

Daarnaast heb ik een AOV die na 2 jaar uitkeerd en Sharepeople voor de tijd daar voor. Ook reserveer ik iedere maand de belasting voor een heel jaar. Mocht ik dus 6 maanden zonder werk zitten hoef ik ook een stuk minder belasting te betalen dat jaar wat mijn buffer nog wat extra kan oprekken.

Echter is mijn uitgave patroon dit jaar ook veranderd ivm de geboorte van ons eerste kindje. Mijn vriendin is daardoor minder gaan werken en we hebben meer kosten voor oa kinderopvang waardoor mijn netto opname een stuk hoger is komen te liggen.

Pensioen opbouwen doe ik overigens niet (gaat wel gebeuren in de toekomst)

Buffer is trouwens berekend op salaris + kosten (auto, verzekering, bank, telefoon) per maand

GrooV wijzigde deze reactie 10-12-2019 11:45 (9%)

• BennyV
Thanks voor het antwoord @MadEgg @Bakkenist
Kreeg een beetje het idee dat je al langer bezig was gezien je jaar omzet van 100K (geval van Bakkenist).

Succes met het verder uitwerken van de plannen voor 2020 iig!

• ybos
Mijn planning voor volgend jaar:
Omzet handhaven op 140-150K
Minder werken dan dit jaar (misschien 10 vrije dagen gehad :X )
Minder gek van geld worden! (dat is wel echt een dingetje hier...)
Mijn doel was dit jaar om de 150K omzet te halen (eerste jaar volledig ZZP, oktober 2018 gestart). Uitgangspunt in mijn prognose was 5 weken vrij.
Kom nu uit boven de 170K. Heel leuk allemaal maar gaat ten koste van tijd met de familie en de hobby. Dat moet ik echt gaan loslaten. Als ik nu een middag vrij pak denk ik: shit, kost me XXX euro. Dat is niet goed. Weet alleen nog niet zo goed hoe ik dat moet doen :P

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:35
ybos schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:59:
Heel leuk allemaal maar gaat ten koste van tijd met de familie en de hobby. Dat moet ik echt gaan loslaten. Als ik nu een middag vrij pak denk ik: shit, kost me XXX euro. Dat is niet goed. Weet alleen nog niet zo goed hoe ik dat moet doen :P
Zo moet je niet denken, ook al is dat soms moeilijk (doe ik zelf ook nog wel eens). Maar wat misschien kan helpen is om van tevoren al je vakanties en vrije dagen ruwweg in te gaan plannen. Dat je per maand alvast gaat bekijken van wanneer je een week vrij neemt bijvoorbeeld, of op vakantie gaat.

Zo heb ik voor aankomende zomer al 2 weken vrij "gepland" en ik weet dat ik met kerst en oud & nieuw 2 weken vrij ga nemen. Dan heb je wat meer overzicht en kan je ook berekenen wat je gemiddelde inkomen per maand zal zijn, i.p.v. dat je kijkt dat je de ene maand minder verdient en de ene maand meer. Als je maar bewust bent wat je gemiddelde maandelijkse inkomen zal zijn.

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 08:43
Nou je moet wel zo denken, maar dan functioneel.

Dus niet zelf het huishoudens enzo doen, daar ben je te duur voor. ( Ik heb zelfs een strijkmannetje)

Maar een goede eigen rust-werk balans is ook een driver van omzet, dus zeker niet op beknibbelen en de juiste balans bewaken.

• jadjong
Gewoon afkappen op 40 uur per week. Soms doe je er 60 als iets onmisbaars voorbij komt en compenseer je dat de week er na door maar 30 uur te gaan werken. Of je werkt twee maanden lang 60 uur en gaat dan twee weken naar de Eemhof. :P Ik snap dat je het soms doet met een doel (verbouwing ofzo) maar zorg dan ook dat je stopt als dat doel bereikt is en zak niet weg in een nieuw doel. 170k aan omzet klinkt leuk, maar zo te horen is dat 70k aan overuren en dat is niet goed. Voor je het weet zit je een topic verder.

• Daan
  • Laatst online: 09:35
Stefangrp schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:19:
Nou je moet wel zo denken, maar dan functioneel.

Dus niet zelf het huishoudens enzo doen, daar ben je te duur voor. ( Ik heb zelfs een strijkmannetje)
Ja maar hij heeft het over familie-tijd en hobby's. Daar moet je gewoon zelf tijd voor nemen en niet over nadenken hoeveel het je wel niet per uur kost.

Verder eens wat betreft klusjes en andere zaken die je wel uit kan besteden!

• sverzijl
Daan schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:50:
[...]

Ja maar hij heeft het over familie-tijd en hobby's. Daar moet je gewoon zelf tijd voor nemen en niet over nadenken hoeveel het je wel niet per uur kost.

Verder eens wat betreft klusjes en andere zaken die je wel uit kan besteden!
Als het huis geverfd moet worden, doe ik dat nog steeds lekker zelf :) Kan het wel uitbesteden, maar vind het ook wel eens lekker om wat 'dom' werk te doen. En geeft des te meer voldoening.

Strijken en het huishouden besteed ik grotendeels wel uit, aan mijn vrouw ;)

• bkilic38
Pff ik heb moeite met vinden van een opdracht is het schaars ofzo? Ik ben zelf een netwerkengineer met CCNP R&S gecertificeerd. Iemand tips? Ben al bekend met freelancer hoofdkraan en meerdere sites.Ik heb ook vanaf 2019 gelezen en kom je uit op brokers maar dat is geld pakkerij van partij tot partij wordt je doorgesluist.

bkilic38 wijzigde deze reactie 10-12-2019 13:11 (23%)

• sverzijl
Ligt ook aan de tijd van het jaar, december is niet de beste periode om iets nieuws te vinden.

• Deveon
  • Niet online
shit, kost me XXX euro. Dat is niet goed. Weet alleen nog niet zo goed hoe ik dat moet doen :P
Niets is kostbaarder dan tijd. Uiteindelijk is de doorslag om voor mijzelf te beginnen juist om minder te werken. Vooralsnog lijkt alles erop dat ik 50% na belasting apart kan zetten "voor later", maar als dat 40% wordt omdat ik meer tijd met mijn familie, vrienden of gezin heb besteed wil ik daar niet bij stil staan. Anders is de vraag waar stop je? 40 uur per week? 60? 80..? Werken om te leven en niet leven om te werken, hoe leuk het werk ook kan zijn.

edit:

@bkilic38 Ga je dezelfde vragen die al ruimschoots behandeld zijn nu op elke pagina herhalen? 8)7

Deveon wijzigde deze reactie 10-12-2019 13:16 (22%)

• bkilic38
Soort van. Ben gewoon een starter heb al veel info thx aan de forum.
Deveon schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:13:
[...]

Niets is kostbaarder dan tijd. Uiteindelijk is de doorslag om voor mijzelf te beginnen juist om minder te werken. Vooralsnog lijkt alles erop dat ik 50% na belasting apart kan zetten "voor later", maar als dat 40% wordt omdat ik meer tijd met mijn familie, vrienden of gezin heb besteed wil ik daar niet bij stil staan. Anders is de vraag waar stop je? 40 uur per week? 60? 80..? Werken om te leven en niet leven om te werken, hoe leuk het werk ook kan zijn.

edit:

@bkilic38 Ga je dezelfde vragen die al ruimschoots behandeld zijn nu op elke pagina herhalen? 8)7

• Viper®
  • Niet online
Mijn doel was dit jaar om de 150K omzet te halen (eerste jaar volledig ZZP, oktober 2018 gestart). Uitgangspunt in mijn prognose was 5 weken vrij.
Kom nu uit boven de 170K. Heel leuk allemaal maar gaat ten koste van tijd met de familie en de hobby. Dat moet ik echt gaan loslaten. Als ik nu een middag vrij pak denk ik: shit, kost me XXX euro. Dat is niet goed. Weet alleen nog niet zo goed hoe ik dat moet doen :P
Zeer herkenbaar. Werken in loondienst of via detachering is in dat opzicht anders, daar krijg je vrije dagen die al verrekend zitten in je salaris en meestal gebruik je die ook gewoon. Als ondernemer kan je bruto zelf bepalen waar je je tijd aan spendeert en welke keuzes je maakt. Ik ga zelf ook niet heel veel op vakantie, moet ik ook wat meer gaan doen, gewoon wat dagen vrij nemen. Nu ga je onbewust toch snel rekenen, dagje vrij kost je 8 uur schrijven reken maar uit.

• BennyV
bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:15:

[...]
Het is al 1000x geroepen op het forum maar ga het dan toch nog een keer neer zetten…
1. Link met elke recruiter op LinkedIn die je kan vinden.
2. Zorg dat je LinkedIn Up to date is.
3. Praat met mensen.
4. Zorg dat je up to date kennis hebt.
5. Zorg dat je kennis dynamisch is, met alleen CCNA kom je er niet. Ga spelen met concurrent merken. Of word een Specialist binnen Cisco (CCIE niveau)… Maar dan had je dit probleem niet gehad denk ik.
6. Ga ondernemen! Je bent Zelfstandig geworden, ga je huiswerk doen, de markt is prima... Als je maar rond kijkt.

Inderdaad, Ik zit zelf ook via een Broker. Ja dat is geld afpakkerij…. Maar ik hou nu 65 euro de uur over... Dat is 65 euro meer dan wanneer ik geen opdracht kan vinden...

BennyV wijzigde deze reactie 10-12-2019 13:35 (10%)

• Deveon
  • Niet online
bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:15:

[...]
Ben je al gestart of ben je nog in loondienst? Zelf ben ik al een half jaar rond aan het kijken voor opdrachten voordat ik ontslag nam echter lijkt de markt niet te willen wachten op twee kalendermaanden opzegtermijn. Over het algemeen zie je de meeste opdrachten in februari en september omdat in deze maanden worden budgetten goedgekeurd of het potje nog leeg moet.

Een tussenpersoon kost geld, maar levert ook een dienst in het leggen van een relatie. Als je zelf geen opdracht in je eigen netwerk kan vinden ben je hier van afhankelijk. Niets mis met een opdracht om te beginnen als de tussenpersoon €15 per uur pakt en jij hierdoor nog €60 p/u overhoud (het bedrag wat je zelf aangeeft, ik ken de netwerk wereld niet). Vanuit die situatie kan je dan op zoek naar een opdracht die meer oplevert, want blijkbaar is er iemand die €75 p/u voor je over heeft.

Daarnaast is ondernemen veel meer als een opdracht zoeken. Wie gaat de boekhouding doen? Welke risico's wil je verzekeren? Hoe voorkom je schijnzelfstandigheid? Hoeveel reserveer je belasting, investeringen en ontwikkeling?

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-12 17:40
Ik hoor en zie dit bij heel veel ondernemers terugkomen. Maar om jezelf te berschermen, zet doelen! Waarom werk je zoveel?
Ik ken een freelancer die werkt zich helemaal de tering (55-60 uur per week) om vervolgens letterlijk heel het weekend plat te liggen door stress etc. Week in week uit. Heeft ook 3 auto's, vakantiehuis in frankrijk en nergens tijd voor...
Hoeveel mensen gaan met pensioen en zeggen "Goh, had ik maar meer gewerkt en minder tijd met de familie doorgebracht"?

• bkilic38
Momenteel ben ik in mid zzp constructie via teksystems partij a en partij b yellow stone vanuit daar ben ik bij de Rabobankbeland. Ik wil volledige zelfstandig worden, want er gaat nog hoop geld van de uur tarief af. Ik wil zelf mijn eigen facturering in mijn eigen handen hebben want nu gaat dat allemaal via de partijen...

Ik zit zelf te denken aan aansprakelijksheidverzekering. AOW ben ik nog voorlopig nog niet van plan omdat ik nog vrij jong ben. Ik zit ook te denken aan een tankpas en natuurlijk ook een zakelijke auto omdat ik boven de 500km komt. Ik zit te denken aan een uurloon tussen de 60 en 80.
Deveon schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:31:
[...]

Ben je al gestart of ben je nog in loondienst? Zelf ben ik al een half jaar rond aan het kijken voor opdrachten voordat ik ontslag nam echter lijkt de markt niet te willen wachten op twee kalendermaanden opzegtermijn. Over het algemeen zie je de meeste opdrachten in februari en september omdat in deze maanden worden budgetten goedgekeurd of het potje nog leeg moet.

Een tussenpersoon kost geld, maar levert ook een dienst in het leggen van een relatie. Als je zelf geen opdracht in je eigen netwerk kan vinden ben je hier van afhankelijk. Niets mis met een opdracht om te beginnen als de tussenpersoon €15 per uur pakt en jij hierdoor nog €60 p/u overhoud (het bedrag wat je zelf aangeeft, ik ken de netwerk wereld niet). Vanuit die situatie kan je dan op zoek naar een opdracht die meer oplevert, want blijkbaar is er iemand die €75 p/u voor je over heeft.

Daarnaast is ondernemen veel meer als een opdracht zoeken. Wie gaat de boekhouding doen? Welke risico's wil je verzekeren? Hoe voorkom je schijnzelfstandigheid? Hoeveel reserveer je belasting, investeringen en ontwikkeling?

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:37:
AOW ben ik nog voorlopig nog niet van plan omdat ik nog vrij jong ben.
ik ga er vanuit dat je een AOV bedoeld ;)
Maar daar zou ik niet mee wachten: hoe eerder je hem afsluit des te minder kans dat er dingen in je lijf gevonden worden die weer tot uitsluitingen kunnen leiden wanneer je de AOV afsluit (en die mogelijk juist in de toekomst voor arbeidsongeschiktheid kunnen zorgen).

plus natuurlijk de wetenschap dat een ongeval in een klein hoekje zit, zo kijkt een vrachtwagen die in een stilstaande file rijdt niet eerst naar de leeftijd van de mensen in de auto's voor hem ;)

• MrWilliams
  • Laatst online: 15-12 20:38

MrWilliams

The problem is choice

bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:09:
Pff ik heb moeite met vinden van een opdracht is het schaars ofzo? Ik ben zelf een netwerkengineer met CCNP R&S gecertificeerd. Iemand tips? Ben al bekend met freelancer hoofdkraan en meerdere sites.Ik heb ook vanaf 2019 gelezen en kom je uit op brokers maar dat is geld pakkerij van partij tot partij wordt je doorgesluist.
Via Freelance kom je vaak opdrachten tegen die via brokers aangeboden worden. Tip is om op basis van de beschrijving te achterhalen welke opdrachtgever het is. Zo kom je vaak in contact met de 'hoofdbroker' (de partij die een contract heeft met je opdrachtgever) of direct bij de opdrachtgever. Het is bij grotere partijen wel vaak zo dat er een broker tussen zit. Die zetten dan een bedrag bovenop je uurtarief. Je bekijkt in zulke gevallen dan ook met de broker welk uurtarief je kan vragen. Ik vraag altijd wat zij er als broker bovenop zetten. Als ik dat teveel vind, laat ik dat ook (netjes) weten.

Linkedin is een enorm goede manier om een opdracht te vinden. Er is een vinkje waarin je kunt aangeven dat je op zoek bent. Daar selecteren recruiters op. Het is dus zaak dat vinkje aan te zetten en te verbinden met veel recruiters die werken in jouw vakgebied. Loopt het dicht tegen de einddatum van je contract aan en weet je dat je niet verlengd wordt (of wilt worden): Gooi er een oproep in je netwerk uit! Er is altijd wel iemand in je netwerk die iets voor je heeft. Zo niet, zit het in ieders achterhoofd en zodra er iets voorbij komt, denken ze aan je.

Daarnaast is het aantal opdrachten in december altijd minder omdat het einde jaar is. Iedereen is bezig met afsluiten. Er zijn nog wel opdrachten, maar feit blijft dat de nieuwe budgetten pas in januari vrijkomen. Je ziet daarom in Januari een stijging van het aantal opdrachten. Neemt niet weg dat je nu al kan beginnen met je netwerk warm te maken. Laat weten dat je beschikbaar komt en zorg ervoor dat je een goede indruk achterlaat zodat ze aan je denken zodra er iets voor je voorbij komt.

Succes met het vinden van een nieuwe opdracht!

Elke minuut is een kans om je leven te veranderen. Abre los ojos.

• tomtom901
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:18
Leipo schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:47:
[...]

plus natuurlijk de wetenschap dat een ongeval in een klein hoekje zit, zo kijkt een vrachtwagen die in een stilstaande file rijdt niet eerst naar de leeftijd van de mensen in de auto's voor hem ;)
Touché :)
Ik begrijp je strijd en ik denk dat alle ondernemers hier in meer of mindere mate last van hebben.

Aan de ene kant: je moet het werk pakken als het er ligt. Aan de andere kant: je moet jezelf niet over de kop werken.

De oplossing is waarschijnlijk om doelen te stellen. In plaats van "maximaal omzet maken" wil je in een maand/kwartaal/jaar tenminste een target halen. Je spreekt met jezelf af wat die target op maand/kwartaal/jaar niveau is. En dat je niet met schuldgevoel bij jezelf terugkomt als je boven je target zit en een dag of een week of zelfs een maand vrij neemt.

Die vrije tijd heb je verdiend door je target te halen. Het denken van "dag vrij = daar gaat 8x uurtarief = leuke bonus" moet je omzetten in "ik ben deze maand X uur beschikbaar voor werk en heb die beschikbare uren ingevuld". Boven je maximale beschikbaarheid bestaat er zogezegd geen omzet dus laat je ook niets liggen.

Met die denkwijze zul je gedeeltelijk slagen. Voor de rest is het ook een kwestie van accepteren van je status. Een ondernemer gaat meestal makkelijker met zijn vrouw naar een duur restaurant dan een middag vrij te nemen zonder iets te plannen. Waarom: uit eten is lekker en avond uit is doorgaans goedkoper dan middag TV kijken. Je bent niet de enige, het restaurant zit vol met mensen die dezelfde overweging hebben gemaakt.

Ik heb meteen een leuk doel voor je. De week van 23-12 t/m 27-12 kun je vrijnemen. Kost je maar 3 dagen kost elemaal niets want je zit al aan je taks met werken. Je geestelijke gezondheid is waardevol.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Genoeg is ook genoeg toch? Ik zet nu in op 10 weken vakantie per jaar (inclusief feestdagen) en 32 uur per week, daarmee hou ik nog steeds netto het dubbele over van wat ik in loondienst kreeg. Meer werken is eerder op initiatief van de opdrachtgever omdat in de gesprekken die ik tot nu toe gehad heb structureel geprobeerd wordt om het op 36 of 40 uur per week te krijgen. Financieel is het in ieder geval niet nodig voor mij.

Andere vraag: hoe gaan jullie om met het vinden van een nieuw project? Ik moet in januari een nieuwe plek hebben. Ik heb inmiddels ingeschreven op 3 plekken omdat ik ook wil voorkomen zonder plek te zitten in januari, maar dat betekent dat ik er sowieso 2 moet afzeggen mochten ze alle 3 uiteindelijk interesse tonen. Desondanks komen er nog steeds wel klussen voorbij op LinkedIn en Freelance.nl die wel interessant zijn, dus ik twijfel soms of ik op meer vacatures zal reageren.

Tja

• GrooV
  • Nu online
Leipo schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:47:
[...]

ik ga er vanuit dat je een AOV bedoeld ;)
Maar daar zou ik niet mee wachten: hoe eerder je hem afsluit des te minder kans dat er dingen in je lijf gevonden worden die weer tot uitsluitingen kunnen leiden wanneer je de AOV afsluit (en die mogelijk juist in de toekomst voor arbeidsongeschiktheid kunnen zorgen).

Uitsluitingen zijn ze echt meester in en verbergen kan je niet doen want dan is er kans dat ze niet uitbetalen. Heb paar keer last van mijn rug gehad, meteen moest alles opgevraagd worden bij huisarts en fysio. gevolg. uitsluiting voor dat stukje rug. Nou verwacht ik dat ik dan nog gewoon kan werken als ik daar weer last van krijg (had ik toen ook, nooit 1 dag ziek voor thuis gezeten).

Bij Klaverblad mag je bij verzekering boven de 50k inkomen zelfs een bloedtest doen...

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-12 17:40
MadEgg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:16:
Andere vraag: hoe gaan jullie om met het vinden van een nieuw project? Ik moet in januari een nieuwe plek hebben. Ik heb inmiddels ingeschreven op 3 plekken omdat ik ook wil voorkomen zonder plek te zitten in januari, maar dat betekent dat ik er sowieso 2 moet afzeggen mochten ze alle 3 uiteindelijk interesse tonen. Desondanks komen er nog steeds wel klussen voorbij op LinkedIn en Freelance.nl die wel interessant zijn, dus ik twijfel soms of ik op meer vacatures zal reageren.
Meestal wordt er vrij snel gereageerd toch? Mijn ervaring is 1-5 werkdagen meestal voordat er gemeld wordt of er interesse is of niet. Ik vind zelf inschrijven op 3 opdrachten wel voldoende. Al zijn er een hoop factoren die natuurlijk ook meespelen zoals vakgebied, ervaring, tarief etc.

sbmuc wijzigde deze reactie 10-12-2019 14:29 (51%)

• BennyV
MadEgg schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:16:
Genoeg is ook genoeg toch? Ik zet nu in op 10 weken vakantie per jaar (inclusief feestdagen) en 32 uur per week, daarmee hou ik nog steeds netto het dubbele over van wat ik in loondienst kreeg. Meer werken is eerder op initiatief van de opdrachtgever omdat in de gesprekken die ik tot nu toe gehad heb structureel geprobeerd wordt om het op 36 of 40 uur per week te krijgen. Financieel is het in ieder geval niet nodig voor mij.
Opeens snap ik ook waarom jouw buffer wat langer duurt ;-)

Zelf doe ik ook alle berekeningen op 40 uur, en dan 42 weken.
Werk ik meer is dat prima. Werk ik minder is dat waarschijnlijk ook prima.
Ik besef me wel dat wanneer ik vrij neem dit "een hoop geld kost"... Maar daarom moet je het eigenlijk meer doen ipv minder ;-) "Because I'm worth it!"

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-12 18:12
Ik ben bij m'n omzetprognose uitgegaan van m'n uren in voorgaande jaren. Bij zo'n 1500 uren per jaar maal 85 euro per uur kom ik dan uit op 127500 euro. Tot en met vandaag zit ik op 1470 uren, dus nog maar 30 en ik heb dat target gehaald eigenlijk. Dus ik ben wel tevreden :)

Het terugrekenen naar "een dag vrij kost me 680 euro" doe ik vrijwel niet meer. Ik ga er wel bewust mee om; ik neem alleen vrij als ik ook echt wat ga doen met die dag.

Voor komend jaar richt ik me op een hoger tarief, maar ik zal niet veel meer uren gaan maken. Ook omdat ik sowieso al 2 weken aan Wintersport in de planning heb.

https://niels.nu

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

sbmuc schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:28:
[...]
Meestal wordt er vrij snel gereageerd toch? Mijn ervaring is 1-5 werkdagen meestal voordat er gemeld wordt of er interesse is of niet. Ik vind zelf inschrijven op 3 opdrachten wel voldoende. Al zijn er een hoop factoren die natuurlijk ook meespelen zoals vakgebied, ervaring, tarief etc.
Misschien als je direct in contact bent? Mijn huidige 3 sollicitaties zijn via een recruiter. 1 daarvan was eergister, 1 was 1,5 week geleden en de derde 3 weken geleden. Ze zeggen allemaal dat het bedrijf er nog mee bezig is en dat er nog geen reactie is. Daarom ook grotendeels mijn overweging - het duurt allemaal zo lang dus dan nodigt uit om meer sollicitaties parallel te doen.
BennyV schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:30:
[...]
Opeens snap ik ook waarom jouw buffer wat langer duurt ;-)

Zelf doe ik ook alle berekeningen op 40 uur, en dan 42 weken.
Werk ik meer is dat prima. Werk ik minder is dat waarschijnlijk ook prima.
Ik besef me wel dat wanneer ik vrij neem dit "een hoop geld kost"... Maar daarom moet je het eigenlijk meer doen ipv minder ;-) "Because I'm worth it!"
Het duurt ruwweg 1 maand per maand buffer die ik op wil bouwen. Zou sneller kunnen maar vind ik snel zat, zeker als je contracten tekent van 6 maanden of langer. Met één daarvan ben je in principe dan al verzekerd van een buffer van 6 maanden, als je er vanuit gaat dat je de 6 maanden daadwerkelijk vol gaat maken. De enige uitzondering daarop ik de zomervakantie-maand, dan zal de buffer waarschijnlijk niet groeien ;) Overigens ben ik niet per sé van plan om de 10 weken volledig op te nemen, maar ik reken er wel mee. Ik gok dat ik uiteindelijk op een week of 6 / 7 uitkom. Extra mogelijkheden om te sparen / de hypotheek versneld af te betalen of iets dergelijks.

Tja

Pagina: 1 ... 123 124 125 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True