Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Tylen schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:45:
[...]

€3400,- benzine kosten met verzekering en mrb? Dat is wel een beetje weinig voor 50K km/j.
die €3400 is verzekering + MRB + onderhoud per jaar.
Wegenbelasting ~ €70/maand
Verzekering ~ €120/maand
Onderhoud ~€100/maand
= €3480 per jaar. Heb het iets naar beneden afgerond dus

Voor diesel
Wegenbelasting ~ €150/maand
Verzekering ~ €140/maand
Onderhoud ~ €100/maand
= €4680 per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Cornholio schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:17:
[...]

die €3400 is verzekering + MRB + onderhoud per jaar.
Wegenbelasting ~ €70/maand
Verzekering ~ €120/maand
Onderhoud ~€100/maand
= €3480 per jaar. Heb het iets naar beneden afgerond dus

Voor diesel
Wegenbelasting ~ €150/maand
Verzekering ~ €140/maand
Onderhoud ~ €100/maand
= €4680 per jaar
Ahh ok. Het staat er een beetje raar. Net alsof het inclusief benzine zelf is ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Cornholio schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:28:
Benzinekosten: €1,30/liter (excl btw), efficiency: 1 op 12
Dieselkosten: €1,05/liter (excl btw), efficiency: 1 op 16
Welke D segmenter van 1 jaar oud is zo onzuinig? :o

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In de praktijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarschijnlijk zit dat meer in de rechtervoet van de bestuurder en niet zo zeer in de auto, ook zal het verbruik volgend jaar met max 100 km/u een stuk lager uitvallen :+

Met zoveel kilometers kan elektrisch rijden ook aantrekkelijk zijn, mits je dagelijks veel rijdt en elke ochtend met een volle accu kan beginnen. Als je die zekerheid niet hebt zou ik ook even bij Lexus kijken voor de IS of ES aangezien die door de hybride aandrijflijn toch een stuk efficiënter zijn dan andere benzine auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Deveon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:47:
Waarschijnlijk zit dat meer in de rechtervoet van de bestuurder en niet zo zeer in de auto, ook zal het verbruik volgend jaar met max 100 km/u een stuk lager uitvallen :+

Met zoveel kilometers kan elektrisch rijden ook aantrekkelijk zijn, mits je dagelijks veel rijdt en elke ochtend met een volle accu kan beginnen. Als je die zekerheid niet hebt zou ik ook even bij Lexus kijken voor de IS of ES aangezien die door de hybride aandrijflijn toch een stuk efficiënter zijn dan andere benzine auto’s.
Met een elektrische auto lijkt me voor nu bijtellen wel een verstandige keuze. Maar ik vind dat er nog geen mooie elektrische auto is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Ik heb een vraagje. Ik zag een vacature staan met als opmerking "Zzp'ers via de payroll". Heeft iemand enig idee wat hiermee wordt bedoeld? Het gaat om een tussenpartij. Betekent dat je dan bij hun in dienst komt ofzo? Het lijkt mij dat je hiermee dan geen fiscale voordelen meer hebt. Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
iFap schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:37:
Ik heb een vraagje. Ik zag een vacature staan met als opmerking "Zzp'ers via de payroll". Heeft iemand enig idee wat hiermee wordt bedoeld? Het gaat om een tussenpartij. Betekent dat je dan bij hun in dienst komt ofzo? Het lijkt mij dat je hiermee dan geen fiscale voordelen meer hebt. Ben benieuwd.
Even zoeken in dit topic op payroll, genoeg reacties

o.a. deze
t_captain schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:43:
Payrolling is het einde van je ondernemerschap. Je neemt de klus aan in dienstrekking, waarmee je je onderneming pauzeert of stopt.

De financiële gevolgen zijn enorm:
- naast de marge van de broker, ben je een paar procent van je omzet kwijt voor het payrollen;
- zakelijke kosten zijn moeizaam aftrekbaar. denk aan plafond WKR, beperkte reiskostenvergoeding, afhankelijkheid van medewerking van de payroller om uberhaupt iets te kunnen aftrekken;
- je levert direct 14% MKB winstvrijstelling in;
- als de klus wat langer duurt, ook de ondernemersaftrek van tenminste 7k per jaar;
- je gaat 8k per jaar betalen voor werknemersverzekeringen, terwijl je AOV premie doorloopt en de WW dekking waardeloos is als je niet meer aan de jareneis voldoet;
- wat doe je met de auto van de zaak? als je geen omzet meer maakt, waar trek je dan de autokosten vanaf?;
- als het wat langer duurt, kan je je hele ondernemersstatus kwijtraken.

Met andere woorden, niet doen. Tenzij je totale beloning >30% hoger ligt, maar dat is meestal niet het geval.

A propos freelance.nl, ik heb daar drie soorten projecten gevonden:

1. reposts van projecten die breed uitstaan. vaak uitgezet door tussenpartijen die niets toevoegen dan kosten;
2. een enorme berg low budget klusjes, websites bouwen voor 500 euro enzo;
3. CV harvesting (ik heb er eens een project gezien waarvan ik wist dat het niet vacant was omdat ik de klant ken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-09 10:11
Viper® schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:41:
[...]

Even zoeken in dit topic op payroll, genoeg reacties

o.a. deze

[...]
Thanks. Dat is erg duidelijk en ook al wat ik vermoedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
iFap schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:37:
Wat ze bedoelen: "onze klant is huiverig voor zzp-ers. Een ZZP-er kunnen we niet plaatsen. Als je toch op uurtarief het project wil aannemen, dan moet je in dienst treden van een payrollbureau."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:18

MadEgg

Tux is lievvv

Even aanhaken op die quote van @t_captain - je eindigt die post met een rant tegen freelance.nl. Nu is de post al meer dan 3 jaar oud, maar sta je hier nog steeds achter?

Per januari moet ik een nieuwe plek vinden, en juist op Freelance.nl komen de meeste interessante zaken voorbij. Als er tarieven genoemd worden zijn die in mijn ogen ook best redelijk. Ik sta verder ook bij Brainnet en Headfirst. Van HeadFirst komt er eigenlijk niets voorbij en bij Brainnet alleen af en toe iets van de Rabobank of ING waarbij staat dat ZZP'ers/freelancers niet in aanmerking komen. Dan houdt het snel op natuurlijk.

Nu ga ik sowieso via LinkedIn en wat andere kanalen aan de slag, maar ik zie Freelance nog wel als een mooie aanvulling. Hoofdkraan.nl lijkt nu meer de onderkant van de markt te zijn met goedkope websites en dergelijke.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat freelance sinds die post (meer dan 3 jaar geleden) wel wat is weggeschoven van de "ik wil een website en een app, budget 300 euro" klussen. Meeste wat ik nu zie staan zijn bemiddelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
Die klussen zijn naar hoofdkraan.nl verhuisd :+

Edit: oh, dat schreef MadEgg ook al....

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 26-11-2019 18:57 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Headfirst en Brainnet werven afaik veel voor de publieke sector en bancaire sector. Relatief veel niet-technische rollen. En een deel van die klanten (de banken) worden geregeerd door compliance-angst ofzo.

Industrie, high tech, TMTI en MKB hebben imho vaak wel leuke opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Cornholio schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:28:
Nu het toch over auto's gaat... Ik ben voor mezelf aan het uitrekenen hoe ik het goedkoopst een zgan (~1 jaar oud) D-segment auto kan rijden.
Bijtellen is zo ontzettend duur, dat is eigenlijk alleen interessant als je elektrisch, of een klein autootje rijdt.
Ik deel hier mijn berekening, ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie.

Mijn situatie is dat ik heel veel zakelijke km's maak (rond de 50k) en ongeveer 5k km per jaar prive. Voor die 10% prive gebruik 1000+ euro bruto per maand bijtelling betalen is natuurlijk echt van de zotten.

Volgens mij zijn er 3 opties:
- De auto priverijden, met de BTW op de zaak. BTW aftrekken van autokosten + €0,19 per km aftrekken
- De auto op de zaak, geen priveverbruik. Voor de overige km's een prive auto
- De auto op de zaak, geen priveverbruik. Voor de overige km's youngtimer zakelijk

Enkele parameters:
Ik ga uit van occassion met een prijs van €50.000
Benzine vaste kosten per jaar: €3.400 (verzekering, MRB, 100 euro onderhoud/maand (excl btw))
Diesel vaste kosten per jaar: €4.600 (verzekering, MRB, 100 euro onderhoud/maand (excl btw))
Afschrijving per jaar (de komende 3 jaar): €8.000 (excl btw)
Benzinekosten: €1,30/liter (excl btw), efficiency: 1 op 12
Dieselkosten: €1,05/liter (excl btw), efficiency: 1 op 16

Dit levert de volgende grafiek op:
[Afbeelding]

Hieruit blijkt dus dat het ongeveer 40.000km duurt voordat die €0,19/km uit kan.
Maar wacht, bij deze grafiek is de afschrijving niet meegenomen, dat wordt namelijk echt dramatisch.

[Afbeelding]
Hier de tabel incl de 8k afschrijving (heb dit niet verrekend per km ofzo, dus het geeft bij lage km niet echt een goed beeld)
De 'gap' kolom is het bedrag wat je kwijt bent maar wat je niet dmv de 19cent/km mag aftrekken, oftewel het bedrag wat je bruto meer overhoudt als je de auto op de zaak hebt, zonder bijtelling.
Volgens mij kun je voor 7k~10k bruto per jaar prima een 2e autootje rijden (een Upje, of een youngtimer) .

Ben benieuwd of er opmerkingen op mijn berekening zijn. Hopelijk heb ik een fout gemaakt waardoor ik te duur ben uitkomen ;)
misschien al geroepen en wat mij betreft no brainer met 50k per jaar: LPG (ja, je staat wel wat vaker bij de pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquitasVeritas
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
Kan jij mij ook een linkje sturen? :P
Ernemmer schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:57:
[...]

Als je mij even je email DM't dan kan ik je uitnodigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:01
Deveon schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:44:
@SeeS

Tot slot heb ik nog niet uitgesloten dat je een private lease auto (als eenmanszaak) niet gewoon zakelijk in de administratie kwijt kan. Belastingtelefoon heeft dit wel bevestigd (ken hun reputatie), alleen de boekhouder nog niet.
Hier ben ik dus benieuwd naar en zou fiscaal natuurlijk helemaal aantrekkelijk worden.

In dit draadje wordt in het artikel gesproken dat het niet kan/mag, maar de reactie eronder geeft aan dat het wel mag/kan.
https://www.priveleaseaut...e-aftrekbaar-of-niet.html

Reactie van Deveon geeft ook aan dat men het eigenlijk niet weet: Belastingdienst vs boekhouder.

edit:
Ok, even verder gezocht en hopelijk goed gelezen:

Dit via: https://www.higherlevel.n...b=comments#comment-508591

en vervolgens:
https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/

Bij een sluitende KM registratie staat dat je dit dan kan verrekenen met diverse kosten zoals verzekering, MRB, brandstof en onderhoud. Zo weet je precies wat je kan aftrekken.

Heb je geen sluitende km registratie, dan betaal je 1.5% van de catalogusprijs incl. btw en bpm. --> dus dan betaal je een 'bijtelling'.

Samengevat en wat ik ervan begrijp: wat kan je aan BTW aftrekken van je leasebedrag:
1 bij sluitende KM registratie --> je pakt het lease BTW bedrag en doet hier een berekening overheen wat je dan kan aftrekken
2 bij geen sluitende KM registratie --> je trekt het hele lease BTW af en je 'bijtelling' wordt 1.5% van de cataloguswaarde.

Voor 1 en 2 geldt dat je moet berekenen wat het meeste voordeel oplevert.

Echter bij het stukje kosten staat dus niet of het BTW leasebedrag onder kosten valt, wat vrij essentieel is :) --> er zullen toch mensen zijn die dit zeker weten ?

[ Voor 46% gewijzigd door SeeS op 27-11-2019 13:11 . Reden: verder uitgezocht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Vind dat freelance nog steeds redelijk bagger is heb nu al een paar keer gereageerd maar altijd weer een suffe recruiter die er tussen zit en elke keer weer een discussie over tarief voordat ik überhaupt een een gesprek kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:43

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Heb anders toch mijn eerste klus gescoord via Freelance, en voor mijn expertise (IT Infra) komen er zat leuke klussen voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie freelance of dergelijke sites niet als meer dan een plakbord. De ervaringen met "eerst een discussie over tarief" zullen meer met agencies te maken hebben dan met de site waarop de aanvraag is gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

MeZZiN schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:09:
Vind dat freelance nog steeds redelijk bagger is heb nu al een paar keer gereageerd maar altijd weer een suffe recruiter die er tussen zit en elke keer weer een discussie over tarief voordat ik überhaupt een een gesprek kan hebben.
Ik heb vorige maand één keer gereageerd en daarna met de recruiter gebeld. Startdatum was "zo spoedig mogelijk" stond bij de positie, maar in het gesprek bleek dat het inventarisatie was voor een project waarvan het budget nog goedgekeurd moest worden en wat mogelijk in januari zou starten. Sindsdien niets meer van gehoord. Maar goed, dat is één ervaring.

Maar zijn er nog andere platformen dan, waar er geen recruiters tussen zitten? Ik heb op LinkedIn inmiddels ook een rijke schare aan connecties maar het overgrote deel daarvan zijn ook weer die recruiters. Heb ik op zich ook niets op tegen zolang hun vergoeding redelijk blijft.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Als je bent ingelogd op freelance.nl, kun je zoekfilters maken, waarin je bv intermediairs kunt uitschakelen. 90% effectief (een paar agencies doen of ze geen agency zijn). En: er blijven niet heel veel klussen over.

Ik heb bijvoorbeeld een 'python' query gemaakt: zuidelijke helft van NL + grensprovincies BE.
* 93 matches met intermediairs
* 1 match zonder intermediairs

Een mooi nieuw "voor developers, door developers" initiatief: https://freelancedev.nl/

[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 27-11-2019 13:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bazzybass
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-08-2023
t_captain schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:43:
Als je bent ingelogd op freelance.nl, kun je zoekfilters maken, waarin je bv intermediairs kunt uitschakelen. 90% effectief (een paar agencies doen of ze geen agency zijn). En: er blijven niet heel veel klussen over.

Ik heb bijvoorbeeld een 'python' query gemaakt: zuidelijke helft van NL + grensprovincies BE.
* 93 matches met intermediairs
* 1 match zonder intermediairs

Een mooi nieuw "voor developers, door developers" initiatief: https://freelancedev.nl/
:w

Ik vroeg mij al af waar al die nieuwe leden vandaan kwamen. ;) Bedankt voor het noemen van https://freelancedev.nl/ !

Gr, Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik had de site nog een beetje klein genoemd onder aan een post over die andere grote site. Heb hem even bold gemaakt ;)

Voordat we een modbreak krijgen, dit zijn de redenen dat ik de site "adverteer":

1. het is een goed werkende site die voldoet aan de UX best practices.
2. de progress in de ontwikkeling is (gegeven dat het is begonnen als project van 1 developer en dus heel beperkte manuren heeft genoten) zeer snel. Ik zie geen bugs, en de featureset is vlot volwassen geworden.
3. er is momenteel geen monetization en geen winstoogmerk. Ik heb ook geen belang in de site.
4. de site heeft een bepaalde relevantie in de markt. agencies weten zich best vaak in de keten te pushen voor klussen die gewoon op publieke inhuur-portals blijken te staan. Aggregeren van meerdere portals op 1 overzichtelijke plek heeft meerwaarde. Ik ben absoluut niet tegen agencies, maar ze moeten wel iets doen voor hun marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

t_captain schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:23:
Ik had de site nog een beetje klein genoemd onder aan een post over die andere grote site. Heb hem even bold gemaakt ;)

Voordat we een modbreak krijgen, dit zijn de redenen dat ik de site "adverteer":

1. het is een goed werkende site die voldoet aan de UX best practices.
2. de progress in de ontwikkeling is (gegeven dat het is begonnen als project van 1 developer en dus heel beperkte manuren heeft genoten) zeer snel. Ik zie geen bugs, en de featureset is vlot volwassen geworden.
3. er is momenteel geen monetization en geen winstoogmerk. Ik heb ook geen belang in de site.
4. de site heeft een bepaalde relevantie in de markt. agencies weten zich best vaak in de keten te pushen voor klussen die gewoon op publieke inhuur-portals blijken te staan. Aggregeren van meerdere portals op 1 overzichtelijke plek heeft meerwaarde. Ik ben absoluut niet tegen agencies, maar ze moeten wel iets doen voor hun marge.
Alleen nog even TLS 1 en 1.1 uitzetten en hij is nog beter ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzybass
Tylen schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:02:
[...]

Alleen nog even TLS 1 en 1.1 uitzetten en hij is nog beter ;)
Done! ;) Site gebruikt Cloudflare, stond nog op de default 1.0 versie. Nu 1.2 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bazzybass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:05:
[...]

Ik vroeg mij al af waar al die nieuwe leden vandaan kwamen. ;) Bedankt voor het noemen van https://freelancedev.nl/ !
Hoeveel zijn het er vandaag? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzybass
t_captain schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:20:
[...]

Hoeveel zijn het er vandaag? :)
15 (nog 4 beoordelen)...en dan precies 300 developers!! 💯💯💯

UPDATE: Inmiddels 24 nieuwe aanmeldingen.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzybass op 27-11-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@SeeS Het verhaal wordt nog mooier want de boekhouder zegt het mag eigenlijk niet, maar kan wel mits ik kan aantonen dat Private Lease aanzienlijk goedkoper is. Uiteindelijk zijn lagere kosten niet alleen positief voor mij, maar ook voor de Belastingdienst.

Voor de BTW maakt het inderdaad niet uit of de auto privé of zakelijk geboekt staat, dat is een ander verhaal en staat los van bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
bazzybass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:31:
[...]

+1 haha

Zoek niet echt werk en heb ook geen opdrachten maar denk meld me wel even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
Deveon schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:35:
@SeeS Het verhaal wordt nog mooier want de boekhouder zegt het mag eigenlijk niet, maar kan wel mits ik kan aantonen dat Private Lease aanzienlijk goedkoper is. Uiteindelijk zijn lagere kosten niet alleen positief voor mij, maar ook voor de Belastingdienst.

Voor de BTW maakt het inderdaad niet uit of de auto privé of zakelijk geboekt staat, dat is een ander verhaal en staat los van bijtelling.
Heb jij dit nu zo in de boeken staan en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zypher
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-08 12:49
bazzybass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:31:
[...]

Ik vroeg me al af hoe de beoordeling plaats vind, dat doe je dus (gedeeltelijk?) handmatig.

Ik ben zelf op dit moment ook niet op zoek naar een opdracht, en heb er geen in de aanbieding, maar dit ziet er wel uit als een platform waar ik gebruik van kan maken in de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Aanmelden kan de site helpen. Meer developers = meer kans dat inhuurportals meewerken aan een integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09

Gr, Bas
Cool! Ben benieuwd; heb me ook net aangemeld. Zie in ieder geval al veel meer aanbod dan er ooit op Elect gestaan heeft.

Als het wat is, zal ik 't in nog een paar freelance groepjes gooien.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rec0n
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 15:05
Aangemeld! Ik ben wel werkzaam in de infra hoek. Valt tegenwoordig ook steeds meer onder developers toch :)
Denk je dat er gaande weg ook infra opdrachten geplaatst gaan worden of blijft het gericht op puur developer opdrachten?

Mooi initiatief in ieder geval!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzybass
Rec0n schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:32:
Aangemeld! Ik ben wel werkzaam in de infra hoek. Valt tegenwoordig ook steeds meer onder developers toch :)
Denk je dat er gaande weg ook infra opdrachten geplaatst gaan worden of blijft het gericht op puur developer opdrachten?

Mooi initiatief in ieder geval!
Bedankt voor alle aanmeldingen. Super leuk! _/-\o_

Ik ben in september begonnen met bouwen aan deze website. Vanuit een stukje frustratie, omdat opdrachten overal en nergens op internet staan...waardoor het erg lastig zoeken is. Dus nu het doel om één verzamel plek te maken voor alle freelance developer opdrachten, en zo het leven als freelance developer nog een stukje leuker/makkelijker te maken. Inmiddels vallen Ops-ers, Scrum masters en Testers daar wat mij betreft ook onder....eigenlijk (bijna) alle rollen in een IT Scrumteam.

Ik heb de eerste marktplaatsen Philips en ABN AMRO nu aangesloten. En opdrachten van HeadFirst (broker) komen ook automatisch binnen. Daarnaast nog het een en ander aan handmatige opdrachten. Maar opdrachtgevers overtuigen van een nieuw platform kost veel tijd. Ik blijf mijn uiterste best doen dit uit te bouwen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
bazzybass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:50:
[...]

Bedankt voor alle aanmeldingen. Super leuk! _/-\o_

Ik ben in september begonnen met bouwen aan deze website. Vanuit een stukje frustratie, omdat opdrachten overal en nergens op internet staan...waardoor het erg lastig zoeken is. Dus nu het doel om één verzamel plek te maken voor alle freelance developer opdrachten, en zo het leven als freelance developer nog een stukje leuker/makkelijker te maken. Inmiddels vallen Ops-ers, Scrum masters en Testers daar wat mij betreft ook onder....eigenlijk (bijna) alle rollen in een IT Scrumteam.

Ik heb de eerste marktplaatsen Philips en ABN AMRO nu aangesloten. En opdrachten van HeadFirst (broker) komen ook automatisch binnen. Daarnaast nog het een en ander aan handmatige opdrachten. Maar opdrachtgevers overtuigen van een nieuw platform kost veel tijd. Ik blijf mijn uiterste best doen dit uit te bouwen! :Y
Zijn het UWV portaal en werkeningelderland ook bij jou bekend. Beide portalen waar opdrachten direct geplaatst worden zonder tussenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
bazzybass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:50:
Cool! Brainnet heeft veel opdrachten ook. Verder zijn er wel meer portals. O.a. de NS. Op den duur, als je een beetje een kritieke massa hebt, wordt het vanzelf aantrekkelijker voor bedrijven om zich aan te melden.

Heb je al een beetje nagedacht over hoe je misbruik gaat voorkomen? Ik zie dat je LinkedIn nu nog met de hand verifieert, maar ik kan me voorstellen dat dat niet schaalt. En je wil natuurlijk niet dat recruiters zich voor gaan doen als developer om gebruik te maken van je feed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzybass
Hydra schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:01:
[...]

Cool! Brainnet heeft veel opdrachten ook. Verder zijn er wel meer portals. O.a. de NS. Op den duur, als je een beetje een kritieke massa hebt, wordt het vanzelf aantrekkelijker voor bedrijven om zich aan te melden.

Heb je al een beetje nagedacht over hoe je misbruik gaat voorkomen? Ik zie dat je LinkedIn nu nog met de hand verifieert, maar ik kan me voorstellen dat dat niet schaalt. En je wil natuurlijk niet dat recruiters zich voor gaan doen als developer om gebruik te maken van je feed.
Ja. Ik heb contact gehad met de NS, die willen nog niet meewerken. Die maken ook gebruik van Nétive VMS als software voor hun inhuurportaal, net als UWV en Port of Rotterdam. Vreselijk onvriendelijk in gebruik, en heb nog geen manier gevonden om die te ontsluiten...halve echt gaan screenscrapen. Daarnaast heb ik ook liever dat ze meewerken.

Opdrachten van "werkeningelderland" lopen via HeadFirst, zo ver ik kan zien krijg ik die dus al binnen. Ik ga nog eens achter Brainnet aan, bedankt voor de tip. Bol.com werkt daar ook mee samen weet ik.

Voor nu blijf ik profielen nog met de hand controleren. Kost mij aardig wat tijd, maar ik wil voor een bepaalde kwaliteit staan. Wil het op de korte termijn misschien gaan aanpassen dat je alleen via een uitnodiging binnen kan komen, dat is weer een extra check. Maar 100% dicht timmeren is lastig. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
bazzybass schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:13:
Opdrachten van "werkeningelderland" lopen via HeadFirst, zo ver ik kan zien krijg ik die dus al binnen. Ik ga nog eens achter Brainnet aan, bedankt voor de tip. Bol.com werkt daar ook mee samen weet ik.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat de opdrachten ook op de portal staan. Dat is daar ook niet het geval. Er zijn wel meer die Brainnet als tussenpartij gebruiken, maar dan alleen voor de administratie.
Voor nu blijf ik profielen nog met de hand controleren. Kost mij aardig wat tijd, maar ik wil voor een bepaalde kwaliteit staan.
Groot voorstander van hoor. En ik zag je LinkedIn invite langskomen net :)
Wil het op de korte termijn misschien gaan aanpassen dat je alleen via een uitnodiging binnen kan komen, dat is weer een extra check. Maar 100% dicht timmeren is lastig. Suggesties?
Het blijft altijd lastig. Aan de ene kant wil je niet dat de goeie mensen door te veel hoepels moeten springen, aan de andere kant wil je geen fakers. Ik denk dat, omdat ZZPers toch wel gewend zijn dingen via een netwerk te doen, dat een invite mechanism best gaat werken.

Wat je ook kunt doen is zien wie er in je LinkedIn netwerk ook op je site zit. Als ik dan een recruiter daartussen zie staan, zou ik 'em als recruiter moeten kunnen reporten.

Je voorkomt misbruik natuurlijk nooit. Als een recruiter me 1000 euro per maand biedt voor m'n inloggegevens zeg ik daar ook geen nee tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
[...]

Gr, Bas
Toffe site, ben echter geen developer. Ga je je ook nog op andere doelgroepen richten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ascension schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:22:
Toffe site, ben echter geen developer. Ga je je ook nog op andere doelgroepen richten?
Je kunt hetzelfde platform natuurlijk scheiden op verschillende vakken / doelgroepen. freelanceops.nl, freelanceagile.nl, noem maar wat. Ik zou er juist wel sterk de voorkeur aan geven als er op freelancedev.nl specifiek een dev-focus blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
SeeS schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:57:
[...]

Heb jij dit nu zo in de boeken staan en hoe?
Nee, maar de Belastingtelefoon had het over de auto opnemen met €0 waardd, lease kosten aftrekken van de winst en cataloguswaarde bijtellen.

Helaas geld de aanbieding alleen voor het model uit 2020, blijkbaar moet de co2 uitstoot van het wagenpark van Volkswagen omlaag en zijn ze daarom vanaf januari spot goedkoop. Wel jammer van de bijtelling (€120 ipv €60).

[ Voor 28% gewijzigd door Deveon op 27-11-2019 19:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmbob schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:32:
Pfoe, ik ga de stap ook maken. Het zat al langer in mijn hoofd, maar gisteren heb ik mijn baas laten weten binnenkort als zelfstandige door te willen gaan. Opzegtermijn uitzitten, kijken hoe de afronding gaat lopen en dan als freelancer aan de gang als IT Security manager / projectmanager / interim manager. Heb er nu al veel zin in!
Heeft iets langer geduurd want besloten om jaarcontract uit te zitten, maar vanaf 1-1-2020 toch echt. Zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:55
'Nieuwe zzp-wetten missen visie en zijn onuitvoerbaar' (NOS)
Nieuwe voorstellen voor zzp-wetgeving zijn onuitvoerbaar en visieloos, en moeten daarom worden ingetrokken. Dat adviseren werkgevers en vakbonden aan minister Koolmees van Sociale Zaken. Het gaat om de voorstellen Wet minimumbeloning zelfstandigen en de Wet op de zelfstandigenverklaring.

[...]
Als zelfs de vakbonden en werkgeversorganisaties tegen zijn...

En dan is er ook nog (een review van) de webmodule die per opdracht(-gever?) ingevuld moet worden.

Edit: Kennelijk is het de opdrachtgever (niet de opdrachtnemer) die deze module zou moeten doorlopen. Die staat ongetwijfeld al te springen bij het snel, makkelijk, en flexibel ZZP'ers inschakelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Freeaqingme op 28-11-2019 08:01 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Daar springen alle tussenpartijen zoals Brainnet en Headfirst vast wel weer in....

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
Had gisteren een gesprekje met mijn 'adviseur' om het zo maar te noemen. Die drukte me eigelijk op het hart om vrij snel al een boekhouder in de arm te nemen wanneer ik mijn eenmanszaakje start.

Zelf wil ik liever het eerste jaar kijken hoe alles gaat, ik verwacht dat dit:
- Een opstart jaar wordt
- Geen grote opdrachten zal binnenhalen
- Geen investeringen zal doen
- Geen grote kosten zal maken
- Gewoon mijn fulltime dayjob er naast heb

Kortom, ik kijk echt het eerste jaar hoe ik dit vind gaan, hoe makkelijk/moeilijk ik aan werkjes kom in nu nog de onderkant van de markt.

Zijn er mensen van mening dat in mijn eerste jaar dit prima kan zonder boekhouding, of hebben jullie andere meningen of ervaringen?

[ Voor 10% gewijzigd door Schuey op 28-11-2019 08:39 ]

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Schuey schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:37:
Had gisteren een gesprekje met mijn 'adviseur' om het zo maar te noemen. Die drukte me eigelijk op het hart om vrij snel al een boekhouder in de arm te nemen wanneer ik mijn eenmanszaakje start.

- Een opstart jaar wordt

Kortom, ik kijk echt het eerste jaar hoe ik dit vind gaan, hoe makkelijk/moeilijk ik aan werkjes kom in nu nog de onderkant van de markt.

Zijn er mensen van mening dat in mijn eerste jaar dit prima kan zonder boekhouding, of hebben jullie andere meningen of ervaringen?
Ik ben ook eerst begonnen met een part time onderneming, om pas na 6!! jaar fulltime voor mezelf aan de slag te gaan als Freelance/Dienstverlener.

Zelf heb ik toen gelijk een boekhouder aangenomen, koste waren verschillend. Ik doe vanuit mijn administratie systeem elk kwartaal mijn cijfers doorgeven, hij voert die dan in bij de belasting voor mijn BTW.
Vervolgens stuur ik einde van het jaar al mijn gegevens (Facturen/bonnen/creditfacturen) en maakt hij een jaarboek op.
Kosten per jaar: 1000 euro voor ongeveer 300 uitgaande facturen (Webhosting...met idioten die graag per maand betalen, loopt hard op). Met de adviezen die ik van hem kreeg voor het besparen/beslissen van dingen…. Die 1000 euro per jaar meer dan waard.

Maar het is maar net hoe je er zelf in zit..

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
@Schuey Ik doe het al jaren zonder boekhouder en velen hier met me. Zoek een goed boekhoudpakket (ik gebruik zelf Acumulus maar er zijn meer goede pakketten). Ga dus niet in Excel rommelen. Verder kan ik de introductiecursus van Acumlus aanbevelen om de basics te leren. Het stelt allemaal niet zo veel voor maar je moet je wel even moeite doen om je in te lezen en de basisprincipes en regels te leren.

• SeeS
Schuey schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:37:

- Een opstart jaar wordt

Dit is ook mijn eerste jaar. Waar ik veel van opgestoken heb is dit forum ( _/-\o_ ), Google en vragen stellen aan andere freelancers.
Ik maak wel gebruik van een boekhoudpakket genaamd e-boekhouden.nl , vanuit dit pakket kan je je uren registreren, offertes aanmaken, facturen maken/versturen en heeft een koppeling met de Belastingdienst.

Ben wel van plan om voor mijn aangifte iemand in de arm te nemen om mij hierin te begeleiden en dat hij/zij dit doet. Reden is dit jaar uit loondienst, als ZZP-er begonnen, hypotheek overgesloten, auto's op de balans (ik rij twee youngtimers meer dan 10% zakelijk) en ben nu aan het orienteren voor een private lease constructie. Daarnaast met een eigen software project bezig (uren hou ik allemaal bij in het programma).
Volgens mij doe ik het wel goed, maar voor zo'n eerste aangifte wil ik het zeker goed doen en achteraf geen naheffing of vervelende vragen van de BD krijgen.
In Google drive een ZZP map aangemaakt en mijn wekelijkse administratieve handelingen (wat ik moet doen), handige links, documenten etc. staan allemaal daarin.

Maar vooral: op het internet is echt heel veel te vinden. Stel jezelf steeds goede vragen en ga dan op zoek, dat scheelt een hoop.

• Schuey
Thx allen. Mooi dat jullie precies twee verschillende gebruikerservaringen aandragen.

Wat BennyV ervaren heeft scheelt nog wel met mijn voorruitzicht, ik verwacht nog niet aan 30 facturen per jaar te komen. Wel geeft me het een idee van de te verwachten kosten.

De tip om niet in excel te gaan rommelen moet ik denk ik maar eens ter harte nemen, zeker als er paketten bestaan.

Begrijp ik ook goed dat het een het ander niet uit sluit, dus dat je in 1 van de completere paketten kan beginnen en dat eventueel ook later doorzetten naar een echte boekhouder als het zelf te veel werk of complex voor je wordt?

idd SeeS dit topic levert ook al veel op!

• BennyV
@Schuey Ja hoor. Ik doe alles met HostFact, omdat die een goede integratie hebben met dingen als DirectAdmin en verschillende Hosting providers (OpenProvider voor DNS bijvoorbeeld).
Ze hebben ook een variant "WeFact", voor als je geen hosting integratie hebt.

Voordeel wat ik daar van vind is dat ik een pakket heb, die ik 1 keer instel met Mollie. Mijn facturen automatisch verstuurd worden, automatisch aangevinkt worden als betaald, en als ze niet betaald worden automatisch herinneringen verstuurd.

Vanuit mijn HostFact download ik dus alle gegevens zoals eerder aangegeven, en die klopt dat bij hem in "Exact", omdat hij vanuit daar veel betere jaarboeken kan genereren blijkbaar.
Voorheen deed ik dat zelf in Exact, maar moest ik een extra licentie betalen… Nu zit ik als administratie in zijn licentie en ben ik dus even duur uit voor minder werk ;-) (BEtaal iets extra omdat hun alles nu in moeten kloppen)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Schuey schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:53:
Thx allen. Mooi dat jullie precies twee verschillende gebruikerservaringen aandragen.

Wat BennyV ervaren heeft scheelt nog wel met mijn voorruitzicht, ik verwacht nog niet aan 30 facturen per jaar te komen. Wel geeft me het een idee van de te verwachten kosten.

De tip om niet in excel te gaan rommelen moet ik denk ik maar eens ter harte nemen, zeker als er paketten bestaan.

Begrijp ik ook goed dat het een het ander niet uit sluit, dus dat je in 1 van de completere paketten kan beginnen en dat eventueel ook later doorzetten naar een echte boekhouder als het zelf te veel werk of complex voor je wordt?

idd SeeS dit topic levert ook al veel op!
Ik heb jarenlang geZZP't naast een fulltime dienstverband. Klein aantal facturen, lage inkomsten, klein aantal vaste klanten. En een paar hostingklanten. Altijd bijgehouden in GnuCash zonder boekhouder, enige leercurve maar prima te doen. Nu ik het fulltime ga doen en ook aanspraak kan gaan maken op allerlei fiscale regelingen wordt het een ander verhaal en om te voorkomen dat ik hier fouten in maak ga ik de boekhouding laten controleren en aangifte IB laten doen door een boekhouder. Ik blijf wel zelf facturen sturen, kosten en inkomsten inboeken en de BTW-aangifte doen, dat is vrij weinig werk. De boekhouder gaat mij €600 per jaar kosten.

Tja

• Schuey
Dank, ik had niet verwacht zo snel al een stukje wijzer te zijn d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
e-Boekhouden is gratis voor starters (15 maanden dacht ik) en is een no brainer als je het zelf gaat doen (voor €2,50 p/m heb je een zakelijk Knab betaalrekening die je automatisch kan uitlezen).

Zelf ben ik via via bekend geraakt met een boekhouder die mij volledig ontzorgd en kost mij maar één facturabel uurtje per maand. Helaas werkt hij alleen niet met een online pakket dus heb geen tussentijdse inzage, maar persoonlijk vind ik het veel prettiger om ergens met mijn vragen terecht te komen. Met als perfecte voorbeeld of ik een Private Lease auto op de zaak kan zetten. Met internet, Belastingtelefoon en mede ondernemers kwam ik er simpelweg niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Een beetje boekhouder bespaart je meer geld dan hij je kost. Ook met een lage omzet.

Dat gezegd hebbende; ik heb alles de eerste twee jaar wel zelf gedaan. Hoewel me dat zeker veel meer tijd en geld gekost heeft dan nodig, heb ik nu wel een solide basis aan kennis die me weer helpt slimmere zakelijke beslissingen te maken.

• tdjager
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 14:23
Bulder schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:55:
Een beetje boekhouder bespaart je meer geld dan hij je kost. Ook met een lage omzet.

Dat gezegd hebbende; ik heb alles de eerste twee jaar wel zelf gedaan. Hoewel me dat zeker veel meer tijd en geld gekost heeft dan nodig, heb ik nu wel een solide basis aan kennis die me weer helpt slimmere zakelijke beslissingen te maken.
Kan je eens een voorbeeld geven van wat je boekhouder je dan bespaard? Ik doe mijn boekhouding namelijk ook zelf en denk dat ik wel redelijk beeld heb op de mogelijke aftrekpotjes en subsidies, maar zeker weten doe je dat natuurlijk niet..

• Bulder
tdjager schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:59:
[...]

Kan je eens een voorbeeld geven van wat je boekhouder je dan bespaard? Ik doe mijn boekhouding namelijk ook zelf en denk dat ik wel redelijk beeld heb op de mogelijke aftrekpotjes en subsidies, maar zeker weten doe je dat natuurlijk niet..
Voor mij is dat vooral alles wat enigszins grijs gebied is. Als post X voor bedrijfstype Y bij een zakelijke omzet van Z te hoog is, gaat er een belletje rinkelen bij de Belastingdienst. Waar dat soort grenzen precies liggen weet je alleen op basis van ervaring, dat kun je in je eentje niet bij elkaar zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
Bulder schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:19:
[...]

Voor mij is dat vooral alles wat enigszins grijs gebied is. Als post X voor bedrijfstype Y bij een zakelijke omzet van Z te hoog is, gaat er een belletje rinkelen bij de Belastingdienst. Waar dat soort grenzen precies liggen weet je alleen op basis van ervaring, dat kun je in je eentje niet bij elkaar zoeken.
Dit… Maar ook gewoon een stukje bevestiging. Ik snap de youngtimer regeling, heb dan ook alles uitgerekend toen ik m'n auto kocht...en toch, voordat ik de pinpas door de gleuf bij de dealer haalde even gebeld met de boekhouder. "Klopt mijn gedachtegang?" Kan dit? Mag dit? Kan zus..
Ik zoek best veel zelf uit, maar soms is die "Uhm, telt dat ook voor mij?" vragen best wel heel fijn.

Zo dacht ik zelf dat je als "Part time ondernemer" geen gebruik kon maken van de KIA omdat je geen ondernemer bent... Nou, wel dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
tdjager schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:59:
[...]

Als ik meer dan één uur per maand aan mijn administratie besteed is de boekhouder al winstgevend. Scheelt wel dat ik zeer flexibel uren kan schrijven bij de klant.

Het antwoord krijgen op simpele vragen, een sparringpartner en simpelweg vierogen principe krijg ik er dan “gratis” bij.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Kunt ook je partner de administratie laten doen en er een vergoeding voor geven dan levert het nog meer geld op :)
Deveon schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:16:
Met als perfecte voorbeeld of ik een Private Lease auto op de zaak kan zetten. Met internet, Belastingtelefoon en mede ondernemers kwam ik er simpelweg niet uit.
Als jij een BTW factuur hebt van zakelijke aard kan je alles op de zaak zetten, zo moeilijk is het toch niet? Of het van je LM mag is een ander verhaal

[ Voor 65% gewijzigd door GrooV op 28-11-2019 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
GrooV schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:58:
Kunt ook je partner de administratie laten doen en er een vergoeding voor geven dan levert het nog meer geld op :)
Ik hoor uit verhalen alleen maar dat een PArtner veel meer geld kosten ;-)

Als alleenstaande is het laten doen door een partner best lasting...

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
BennyV schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:25:
[...]

Dit… Maar ook gewoon een stukje bevestiging. Ik snap de youngtimer regeling, heb dan ook alles uitgerekend toen ik m'n auto kocht...en toch, voordat ik de pinpas door de gleuf bij de dealer haalde even gebeld met de boekhouder. "Klopt mijn gedachtegang?" Kan dit? Mag dit? Kan zus..
Ik zoek best veel zelf uit, maar soms is die "Uhm, telt dat ook voor mij?" vragen best wel heel fijn.

Zo dacht ik zelf dat je als "Part time ondernemer" geen gebruik kon maken van de KIA omdat je geen ondernemer bent... Nou, wel dus...
Dit...

Daarnaast kost ik zelf rond de €90 per uur en mijn boekhouder kost €90(inclusief de software) per maand...Ga ik toch niet zelf mijn tijd voor inplannen terwijl iemand anders dat veel sneller en beter kan.

Zo werd ik van de week gebeld door mijn boekhouder dat hij bij de BD een voorlopige aanslag ging aanvragen, omdat me dit wat geld scheelt op box 3... Daar was ik zelf nog niet opgekomen.

[ Voor 14% gewijzigd door miena21 op 28-11-2019 16:26 ]

• Deveon
  • Niet online
GrooV schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:58:
Dat betwijfel ik. Tegenwoordig ben je als ZZP’er voor 50-100 euro volledig ontzorgd, los van dat je partner waarschijnlijk niet de expertise heeft van een boekhouder.
[...]

Als jij een BTW factuur hebt van zakelijke aard kan je alles op de zaak zetten, zo moeilijk is het toch niet? Of het van je LM mag is een ander verhaal
Een Private Lease contract is niet van “zakelijke aard”. Daarnaast gelden voor auto’s blijkbaar afwijkende regels. Echter met onze wonderlijke belastingsysteem betekent dat het niet mag weer niet dat het niet kan én de inspecteur het niet accepteert. 8)7 Kom daar maar eens uit zonder specialist.

Overigens lijkt het volgens mijn berekening niet echt uit te maken of ik de auto zakelijk of privé boek zo lang ik er 35% zakelijk mee rijdt. Al komt dit hoofdzakelijk door de BTW correctie van 2,7% versus ritregistratie en naar verhouding. Reken ik met 4% bijtelling dan wint zakelijk soms, maar met 8% in geen enkele situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 28-11-2019 13:21 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Bulder schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:19:
[...]

Maar dat levert pas wat op bij een controle, want tot die tijd weet de belastingdienst niet dat je op post X een Y bedrag hebt geboekt. Maar dat is ook wat mijn accountant feitelijk doet: opvallende dingen opsporen en die controleren. Van "waarom heb je inventaris terwijl er geen pand op de balans staat en je ook geen pand huurt" tot een opmerking dat 2 telefoons op je balans opvallend is (maar 1 ervan ligt in de la als reserve, nadat die opeens 4 dagen zwart beeld gaf en en niet meer werkte en daarna spontaan weer aan ging).

Ik vind het zonde om iemand te moeten betalen om een paar factuurtjes in te boeken. Dat kost me echt hooguit 1 uur per maand, en dan nog niet eens 1 x achter elkaar maar gedurende de maand paar minuten hier, paar minuten daar. En bij de gewone boekingen heb je echt geen hulp nodig, of in ieder geval, als je zelf niet ff de hosting-factuur kunt boeken denk ik dat je wel echt een heel klein beetje basiskennis boekhouden nodig hebt (ik vind niet dat je _alles_ zelf moet kunnen, zeker niet, maar een klein beetje basis zodat je ook begrijpt wat er gebeurt, je bent uiteindelijk wel zelf verantwoordelijk voor je boekhouding ook al besteed je dat uit). Jaar-controle uiteraard wel, jaarafsluiting mag ze ook doen dan weet ik in ieder geval dat het boekhoudkundig klopt, kan ik bij controle hooguit discussie krijgen over inhoudelijke posten maar niet over de boekingen zelf.

Exact expert nodig?

• Bulder
Crazy D schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:18:
[...]

Maar dat levert pas wat op bij een controle, want tot die tijd weet de belastingdienst niet dat je op post X een Y bedrag hebt geboekt.
Niet helemaal, want bij twijfel ben je denk ik sneller geneigd het wat veiliger te spelen. Met wat externe input kun je makkelijker de grens te zoeken, omdat je veel minder risico loopt er overheen te gaan. Mij scheelt het in ieder geval ook vóór controle flink wat.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
Dan vraag ik me wel af bij wat voor zaken dat concreet het geval is. Als je gewoon dingen opgeeft zoals ze feitelijk zijn dan maakt het toch geen bal uit of je wel of niet over een bepaalde grens gaat bij de belastingdienst? Als ze het willen controleren kan je dat dan toch gewoon uitleggen?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Bulder schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:29:
Niet helemaal, want bij twijfel ben je denk ik sneller geneigd het wat veiliger te spelen. Met wat externe input kun je makkelijker de grens te zoeken, omdat je veel minder risico loopt er overheen te gaan. Mij scheelt het in ieder geval ook vóór controle flink wat.
Voor gebruik van bepaalde regelingen niet inderdaad, daar heb je ook voordeel van bij de IB aangifte. Maar dan zie ik nog steeds niet in om de accountant alles te laten boeken, dat kun je ook periodiek laten controleren. Ik vind absoluut dat een accountant een toegevoegde waarde heeft maar niet voor de dagelijkse administratieve last. Maar goed wellicht met heel veel inkoopfacturen of juist megaveel verkopen (webshop), veel buitenlandse in- en verkopen, wordt het al een stuk meer werk om het zelf bij te houden en snap ik dat je dat wellicht iemand anders wil laten doen.

Bij wat voor zaken zoek je dan de grens op waarbij de accountant je voordeel biedt?

Exact expert nodig?

• Bulder
Ons geval is wellicht wat specifiek; ik run het bedrijf met m'n vriendin dus er zijn flink wat zakelijke kosten die als privé kunnen worden geïnterpreteerd en vice versa.

Ik snap dat de mogelijkheden wat beperkt zijn als je elke dag van 9 tot 5 bij je opdrachtgever op locatie zit, maar het moment dat je bijvoorbeeld een eigen kantoor hebt zijn er een hele rits potentiële kosten die nogal ambigu zijn qua bestemming (stofzuiger, mobiele airco, playstation) en waarbij ik heel blij ben dat ik het even kan toetsen bij een expert.

• Hydra
SeeS schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:50:
Ben wel van plan om voor mijn aangifte iemand in de arm te nemen om mij hierin te begeleiden en dat hij/zij dit doet.
Ik ook. 2 boekhouders gemaild aan de hand van de MoneyMonk site (ik wil er wel graag een die vanuit die app werkt): eentje kreeg ik 2 weken later een "sorry, geen plek" reactie en van de ander niks :(

Iemand een tip voor een goeie boekhouder, regio Utrecht, die via MoneyMonk werkt? :)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

Hielko schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:44:
Dan vraag ik me wel af bij wat voor zaken dat concreet het geval is. Als je gewoon dingen opgeeft zoals ze feitelijk zijn dan maakt het toch geen bal uit of je wel of niet over een bepaalde grens gaat bij de belastingdienst? Als ze het willen controleren kan je dat dan toch gewoon uitleggen?
Er zijn allerlei zaken waar het een grijs gebied is. Wat voor rente reken je bij een lening vanuit je BV aan jezelf? Een zakelijke rente, maar hoog of juist laag? Hoe veel gebruikelijk loon moet je opnemen en hoeveel dividend keer je uit? Hoeveel zakelijk gebruik heb je t.o.v. privegebruik?

• tdjager
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 14:23
Bulder schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:29:
[...]

Ik heb geen interesse om de grens op te zoeken, en ik wil mijn boekhouding ook sowieso zelf snappen dus ik denk dat dit voor mij geen argument is. Ik was meer benieuwd of er nog ergens slimme subsidies of aftrekposten tevoorschijn kwamen waar je zelf niet op komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik ben erg blij dat ik een boekhouder mag betalen om mijn administratie bij te houden. Voor die €600,- per jaar kan ik het niet zelf doen. Bovendien heeft hij zijn geld in het eerste gesprek al dubbel terugverdiend..

Zelf je admistratie doen is helemaal niet complex. Echter alle regeltjes en trukjes kennen en bijhouden wel. Het is maar net waar jij je vrije tijd aan wil besteden.

• ybos
Boekhouder is ook weer niet zaligmakend hoor.
Er zijn ook mensen die fouten maken. Zo heb ik een jaar heffingskorting á 1500 euro voor mijn vrouw misgelopen omdat mijn boekhouder zat te slapen. Daar heb ik hem het jaar erop gewezen of mijn idee klopte, en dat was inderdaad waar. :X

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
die van mijn vader had een nulletje teveel achter de hypotheekrente gezet. Ook lekker handig

• RichieB
  • Laatst online: 00:40
ybos schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:12:
Boekhouder is ook weer niet zaligmakend hoor.
Er zijn ook mensen die fouten maken. Zo heb ik een jaar heffingskorting á 1500 euro voor mijn vrouw misgelopen omdat mijn boekhouder zat te slapen. Daar heb ik hem het jaar erop gewezen of mijn idee klopte, en dat was inderdaad waar. :X
En heeft hij daar geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor? Dat bedrag lijkt me interessant genoeg om hem voor aansprakelijk te stellen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
RichieB schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:26:
[...]

En heeft hij daar geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor? Dat bedrag lijkt me interessant genoeg om hem voor aansprakelijk te stellen..
Lijkt mij niet nodig, dit kan je achteraf (binnen 5 jaar) gewoon corrigeren. Ga er vanuit dat de boekhouder dat ook gewoon netjes gedaan heeft het jaar daarop. Zie: https://www.belastingdien...ik-heb-een-foutje-ontdekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hatsjoe schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:32:
[...]

Lijkt mij niet nodig, dit kan je achteraf (binnen 5 jaar) gewoon corrigeren. Ga er vanuit dat de boekhouder dat ook gewoon netjes gedaan heeft het jaar daarop. Zie: https://www.belastingdien...ik-heb-een-foutje-ontdekt
Goeie tip. Hij heeft de correctie niet toegepast. Dat ga ik hem dit jaar ook maar mededelen (en vervolgens op zoek naar een ander |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
RichieB schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:26:
[...]

Zie je het al voor je dat je een claim krijgt van je klant omdat je deployment hebt verneukt op productie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
com2,1ghz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:27:
[...]

Zie je het al voor je dat je een claim krijgt van je klant omdat je deployment hebt verneukt op productie? ;)
Als dat aantoonbaar tot financiële schade heeft geleid? Jazeker! Daar heb ik een verzekering voor, dus prima als dit gedaan wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
Bestaat daar ook een Jenkins plugin voor? If fail, claim indienen :')

Even voor de vrijdag: Kwam erachter dat er een Volkswagen plugin bestaat die je tests laat slagen indien deze gerund worden op een CI server: :P
https://github.com/auchenberg/volkswagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
code:
1
2
3
if (isOfficialTest(context)) {
  // give the desired results instead of the real results
}

Helemaal VW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:27:
[...]

Dat is zeker een reëel risico en zonder maximaal bedrag in het contract met klant (verplicht voor de verzekering) en zonder holding BV kan dat je heel veel geld kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Deveon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:00:
[...]

Dat is zeker een reëel risico en zonder maximaal bedrag in het contract met klant (verplicht voor de verzekering) en zonder holding BV kan dat je heel veel geld kosten!
Daarvoor worden SLA's opgesteld omdat niemand 100% uptime kan garanderen.

Ik neem aan dat een groot deel van ons werkt aan applicaties van de opdrachtgever zelf en het zal nooit voorkomen dat ze jou op het matje roepen omdat de boel gesloopt is. Je werkt met 1 of meerdere teams waarbij de verantwoordelijkheden verdeeld zijn.

Claims zullen pas komen als er echt serieus iets is verneukt. Denk hierbij aan slechte beveiliging of opslaan van plain text wachtwoorden die uitgelekt zijn. Als je applicatie voor heel wat uurtjes plat ligt dan klopt er hoe dan ook niets van je CI/CD straatje. Denk dat je je eigen vakbekwaamheid even in twijfel mag trekken.

Heb zelf vaak genoeg de boel gesloopt. Niet per se direct door mij, maar uiteindelijk wel de gene geweest die op het Deploy knopje gedrukt heeft. En dan achter komen dat het certificaat op de productie omgeving toch niet was toegevoegd door een ander team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Deveon schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:00:
[...]

Als zzp-er volgens mij niet meer dan je jaaromzet of zo dacht ik (maar ik hoor het graag, is dat zo?). Met gezond verstand zou ik zeggen dat je een zzp-er ook niet voor 1 miljoen aansprakelijk kan stellen (althans, niet succesvol).

En je bent zelden alleen verantwoordelijk (en als je het bent, dan zou ik het tarief verhogen zodat je je risico kan verzekeren). Waar zijn de testers? Waar zijn de preproductie omgevingen?

Als die niet nodig zijn, dan vindt de klant het blijkbaar ook niet belangrijk genoeg, en neemt deze een welbewust (met allerlei verkeerde afwegingen waarschijnlijk) risico.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
poehee schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:11:
[...]

En je bent zelden alleen verantwoordelijk (en als je het bent, dan zou ik het tarief verhogen zodat je je risico kan verzekeren). Waar zijn de testers? Waar zijn de preproductie omgevingen?

Als die niet nodig zijn, dan vindt de klant het blijkbaar ook niet belangrijk genoeg, en neemt deze een welbewust (met allerlei verkeerde afwegingen waarschijnlijk) risico.
Ik vind wel dat je daar als professional zelf ook een stem in hebt. In mijn contract van m'n huidige (freelance) klus heb ik expliciet staan dat de klant er zorg voor draagt dat er adequate peer review processen in place zijn, en dat eventuele schade beperkt is tot wat de aansprakelijkheidsverzekering uitkeert.

Toen ik in m'n eerste week ontdekte dat er nog wel heel veel aan te merken is op het backupbeleid (dit is nog een understatement), dit ook gesignaleerd op zo'n manier dat als er iets stuk zou gaan wat onherstelbaar is ivm missende backups, die schade niet op mij verhaald kan worden.

Klant had zich niet gerealiseerd dat die backups goeddeels afwezig waren, ik vind het mijn rol als professional om daar dan een punt van te maken. Daarna is het aan de klant om dat - al dan niet aan de hand van mijn input - te prioriteren.

In dit geval ging de product owner dezelfde week nog met management om tafel om dit te signaleren, zodat dat ook op dat niveau bekend was, en qua risico ingeschat kon worden. Hierna is dit maar uiterst beperkt opgepakt, kennelijk vond de klant het dan toch niet zo belangrijk...

Edit: Nog vergeten hier op te reageren:
[...]

Als zzp-er volgens mij niet meer dan je jaaromzet of zo dacht ik (maar ik hoor het graag, is dat zo?). Met gezond verstand zou ik zeggen dat je een zzp-er ook niet voor 1 miljoen aansprakelijk kan stellen (althans, niet succesvol).
Waar zou die beperking uit voort komen? Als ZZP'er ben je in beginsel gewoon een onderneming die een zakelijke overeenkomst aangaat. Daarbij heb je niet zomaar wettelijke beschermingen die je als particulier wel zou hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Freeaqingme op 29-11-2019 11:42 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi SeatRider,

Op deze manier reclame maken is niet toegestaan op Tweakers. DM als je wil mij voor meer informatie
SeatRider schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:09:
Maken jullie gebruik van CRM software? In 2018 ben ik afgestapt van Word en Excel voor mijn bedrijfsadministratie, en ik geloof dat ik inmiddels ook liever een simpel CRM-etje ernaast heb om al mijn klanten, partners en prospects bij te houden.

Ben op zoek naar tips. Ik zoek een cloud-ding, liefst met de mogelijkheid contactformulieren op te nemen in mijn wordpress-site (dat scheelt weer overtikken) en een koppeling met G-suite voor het versturen van e-mails zou denk ik ook wel handig zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 29-11-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Bij B2B is er geen standaard bescherming. In mijn contract met de klant staat een maximale aansprakelijkheid én ze vereisen een verzekering.

Uiteraard kan een klant pas iets op je verhalen als je daadwerkelijk aansprakelijk bent. Dus voordat je beroepsaansprakelijkheid verzekering inschakelt is het handig om de (zakelijke) rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Volgens mij verdienen ZZP’ers in de IT genoeg om deze aansprakelijkheid zelf te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
SeatRider schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:09:
Maken jullie gebruik van CRM software?
[...]
Ik zoek een cloud-ding,
[...]
Vergeet dan niet om een verwerkersovereenkomst af te sluiten met de aanbieder van de software. Je gaat dan persoonsgegevens opslaan bij derden en daarop is de AVG (ook) van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RichieB schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:12:
Je gaat dan persoonsgegevens opslaan bij derden en daarop is de AVG (ook) van toepassing.
Volgens mij is dat niet meteen het geval, hoor:
https://blog.iusmentis.co...-niet-met-al-je-partners/

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDirk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-07-2021
Pensioenvraagje. Gebruiken jullie maximale jaarruimte voor inleg pensioen? Wat is verstandig? Ik doe ongeveer de helft van het maximale, via Brand New Day, en heb mijn ruimte van de afgelopen jaren ook niet echt benut, waardoor ik dus een hoop belastingkorting misloop. Tegelijkertijd spaar/beleg ik ook maandelijks (los van pensioenpot), dus ik zou meer kunnen inleggen, maar dan is het niet meer toegankelijk. Of kun je ingelegd pensioen later (maar vóór je pensioen) alsnog terughalen, mocht je het bijvoorbeeld toch liever in een huis willen investeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bedoel je de FOR? Dat is namelijk gewoon inkomstenbelasting uitstellen in de hoop dat je in de toekomst in een lagere schaal valt.
Als ondernemer voor de inkomstenbelasting mag u jaarlijks een deel van de winst reserveren voor uw oudedagsvoorziening. Dat gereserveerde deel heet de oudedagsreserve. Het vormen van een oudedagsreserve betekent niet dat u daadwerkelijk geld opzij zet, het is een reservering van een deel van de winst. De reservering zorgt voor uitstel van belastingheffing over dat deel van de winst. Dit levert u dus op de korte termijn belastingvoordeel op.

U kunt uw oudedagsvoorziening regelen door bijvoorbeeld de aankoop van een lijfrente bij een verzekeraar. De oudedagsreserve neemt af als u voor (een deel van) de reserve een lijfrente aankoopt. Het bedrag waarmee de reserve afneemt, is belastbare winst. Daar staat tegenover dat u de premie voor de aangekochte lijfrente kunt aftrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 30-11-2019 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
TheDirk schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:02:
Pensioenvraagje. Gebruiken jullie maximale jaarruimte voor inleg pensioen? Wat is verstandig? Ik doe ongeveer de helft van het maximale, via Brand New Day, en heb mijn ruimte van de afgelopen jaren ook niet echt benut, waardoor ik dus een hoop belastingkorting misloop. Tegelijkertijd spaar/beleg ik ook maandelijks (los van pensioenpot), dus ik zou meer kunnen inleggen, maar dan is het niet meer toegankelijk. Of kun je ingelegd pensioen later (maar vóór je pensioen) alsnog terughalen, mocht je het bijvoorbeeld toch liever in een huis willen investeren?
Ik kan geen objectieve reden verzinnen om niet maximaal in te leggen. Bij mij komt het toch over als een idioot startrendement van tot wel 100%. Natuurlijk gaan we weer flink belasting betalen bij uitkeren, maar hopelijk ook flink minder dan ik nu zou hebben gedaan. Hoe meer er absoluut gezien kan renderen (geen garanties), de beter. Allemaal op basis van kennis van nu uiteraard.

Dus ik doe het wel, maar ik heb ook de financiële ruimte eerlijk gezegd (ben nog aan het inhalen, dus dit jaar en volgend jaar nog ongeveer 20k, en daarna is er geen reserveringsruimte meer over geloof ik).

Ingelegd pensioen terughalen zou ik als onmogelijk beschouwen voor het gemak. Dat wordt knokken met de belastingdienst.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
TheDirk schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:02:dus ik zou meer kunnen inleggen, maar dan is het niet meer toegankelijk. Of kun je ingelegd pensioen later (maar vóór je pensioen) alsnog terughalen, mocht je het bijvoorbeeld toch liever in een huis willen investeren?
Nee dat gaat zo goed als niet, dat kost zoveel aan boete (20% revisierente) dat dit niet zinvol is, dan is lenen stukken goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
poehee schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:48:
[...]

Ik kan geen objectieve reden verzinnen om niet maximaal in te leggen. Bij mij komt het toch over als een idioot startrendement van tot wel 100%. Natuurlijk gaan we weer flink belasting betalen bij uitkeren, maar hopelijk ook flink minder dan ik nu zou hebben gedaan. Hoe meer er absoluut gezien kan renderen (geen garanties), de beter. Allemaal op basis van kennis van nu uiteraard.

Dus ik doe het wel, maar ik heb ook de financiële ruimte eerlijk gezegd (ben nog aan het inhalen, dus dit jaar en volgend jaar nog ongeveer 20k, en daarna is er geen reserveringsruimte meer over geloof ik).

Ingelegd pensioen terughalen zou ik als onmogelijk beschouwen voor het gemak. Dat wordt knokken met de belastingdienst.
Het zien als een startrendement van 100% is wat simplistisch. Het feit dat je de belasting niet direct hoeft te betalen, maar pas aan het eind van de rit biedt op zichzelf nul comma nul voordeel. Het voordeel ontstaat doordat je inkomsten verplaatst vanuit hogere belastingschijven in het heden naar (vermoedelijk) lagere belastingschijven in de toekomst. Maar aangezien je in de toekomst ook over je pensioen nog wel een aardig belastingpercentage mag betalen is de winst die je hierop pakt bij lange na niet 100%.

Een factor die wellicht belangrijker is dat je gedurende de gehele looptijd van je pensioen geen vermogensbelasting hoeft te betalen over de opbouw van je vermogen. Dat scheelt in de nieuwe plannen 1.75%/jaar, en over een periode van potentieel 30+ jaar tikt dat wel flink aan. Als je al dicht bij je pensioenleeftijd zit mis je dit voordeel grotendeels en zal het belastingvoordeel een stuk beperkter zijn. Maar dan maakt het ook nog weer uit hoeveel pensioen je al opgebouwd hebt (want hoe meer, hoe hoger de belastingschijf van de extra pensioeninkomsten) en hoeveel je op het moment verdient (als je nu in de hoogste belastingschijf zit dan zit er potentieel meer winst in dan als je nu modaal verdient).

Dat gezegd hebbende; het is belastingtechnisch praktisch altijd heel voordelig om pensioen op te bouwen, dus als je kan zou ik er gewoon maximaal gebruik van maken. De FOR gebruiken zonder daadwerkelijk iets opzij te zetten lijkt me niet zo handig. Want die belasting moet uiteindelijk wel betaald worden, en als je dan niks opzij hebt gezet kan je wel aardig in de problemen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:38
Noob vraagje over de WBSO van een beginnend freelancer (software ontwikkeling). Ik ben een tijdje terug begonnen als zelfstandige, heb een eenmanszaak.

De deadline voor BV's om een WBSO aanvraag te doen die ingaat per 1 januari was laatst, op 30 november volgens mij, bij mij op de opdracht waren ze ermee bezig om dat rond te krijgen. Ze hebben in het verleden al een aantal keer de aanvraag gedaan en deze ook goedgekeurd gekregen.

Ik ben absoluut geen WBSO expert, maar door dit topic te lezen dacht ik te hebben begrepen dat het als volgt werkt: voor de uren die een BV door loondiensters laat invullen, kan de BV voor eigen gewin WBSO aanvragen. Als een BV externen inhuurt, kan de BV voor die uren geen WBSO aanvragen, maar de externe wel. Ondanks het feit dat die externe "in opdracht van" ontwikkelt. In principe heeft de inhurende BV daar ook niks mee te maken. Als de externe ook een BV is, moet de externe zijn "WBSO uren" bijhouden en krijgt per uur subsidie, een eenmanszaak moet een drempel van 500 uur halen en krijgt dan een vaste aftrekpost.
Klopt allemaal tot dusver, toch?

Wat is nu het geval: op mijn opdracht vroeg ik of ik de tekst die zij gebruiken voor de WBSO aanvraag, ook zou mogen hebben om te gebruiken voor mijn eigen aanvraag voor de uren die ik bij ze maak.
In plaats daarvan boden ze aan om mij door hun externe WBSO-deskundige mee te laten nemen in hun WBSO aanvraag, en vervolgens mijn WBSO-voordeel fifty-fitfy met ze te delen, in de vorm van een lager uurtarief voor de WBSO uren. Volgens hun kan ik ook helemaal niet los een aanvraag doen voor mijn uren bij hun project.

Even los van de vraag hoe we dit zouden berekenen, hoe gebruikelijk is dit, om dit 'voordeel' zo te willen delen? Volgens mij klopt het niet dat ik mijn uren niet los zou mogen aanvragen.

Ik zit er een beetje mee, want ik wil niet hebberig overkomen, dat is niet goed voor je klantrelatie, maar als ik het goed weet klopt het helemaal niet, wat ze zeggen. Het zijn absoluut geen kwaadaardige mensen, ze hebben er gewoon niet veel kaas van gegeten en ze luisteren naar een of andere externe adviseur die er ook commerciele belangen bij heeft om zoveel mogelijk klanten te krijgen.

Hoe los ik dit netjes op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
WBSO gaat enkel op voor de partij die de loonheffingen inhoudt/afdraagt. Vermoedelijk is dat niet je opdrachtgever, maar ben jij dat. Als jij een zeker voordeel kan opstrijken is het aan jou of/hoe je dat verdeelt met je opdrachtgever.

Die opdrachtgever heeft wel geinvesteerd in de aanvraag. Afhankelijk van het project gaan daar ook best de nodige uren in zitten. Als je aan de opdrachtgever vraagt 'mag ik die projectbeschrijving even hebben', dan snap ik wel dat die daar een kans ziet om de kosten van de aanvraag deels te op te vangen. En zijn zij natuurlijk ook niet dom, dat als zij hun kosten verder kunnen drukken ze 't natuurlijk altijd kunnen proberen...

Dat gezegd hebbende, de RVO is wel heel kritisch bij de projectbeschrijving van inhuur. Je kan niet zonder meer een kopie van de aanvraag van je opdrachtgever opsturen. Het moet specifiek ingaan op wat _jij_ dan doet binnen dat project, en aangeven hoe specifiek dié activiteiten voldoen aan de eisen van de WBSO.

Mijn suggestie zou zijn om zelf deze beschrijving te maken die toegespitst is op wat jij doet binnen het project van je opdrachtgever. Dan zeg je tegen je opdrachtgever 'laat maar, niet geintresseerd', en strijk je zelf volledig de voordelen op.

Let wel op, formeel wordt pas achteraf vastgesteld dat je daadwerkelijk dat geld krijgt (en je het niet hoeft terug te betalen), o.a. aan de hand van de urenverantwoording. Zou je toch een deal met je opdrachtgever sluiten, zou ik somehow heel erg duidelijk zwart op wit vastleggen dat als de RVO achteraf toch een probleem heeft met de subsidie, je opdrachtgever alsnog het verschil betaalt.

offtopic:
En inderdaad, ik had ook in m'n agenda staan dat je vandaag uiterlijk een aanvraag moet doen om op 1 januari in te gaan. Maar je kan ook gewoon voor 1 januari de aanvraag indienen, en die dan laten ingaan op 1 februari.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeaqingme op 30-11-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@bumble_bee klinkt prima hoor, ik zie niet in wat hier mis mee is.

Maar jij kunt wel degelijk, los van hun, een aanvraag doen. Dan kun je natuurlijk beter je eigen adviseur inhuren. Dan ben je natuurlijk wel iets van duizend euro aan kwijt. Of je moet het zelf doen. Maar dat valt niet mee, da's lastig.

Bovendien ligt er voor dat project dan ineens twee aanvragen bij RVO. Dan moet je wel echt heel goed omschrijven wat er voor jouw eenmanszaak zo innovatief is. Ook weet ik niet hoe dat bij RVO over komt.

Waar het mis ging, is dat jij de projectomschrijving aan hun ging vragen. Dat is niet slim, het is immers hun adviseur, die zij betalen. Beetje gek om dan daar gratis op mee te liften.

Mijns inziens heb je je een beetje in je kaarten laten kijken. Ik zou persoonlijk gewoon onderhandelen over die 50-50. En de korting op het tarief zou ik achteraf doen, niet vooraf, pas als jij je aangifte helemaal rond hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door TucanoItaly op 30-11-2019 15:55 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[b]TucanoItaly schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 15:53:[/b

Maar jij kunt wel degelijk, los van hun, een aanvraag doen. Dan kun je natuurlijk beter je eigen adviseur inhuren. Dan ben je natuurlijk wel iets van duizend euro aan kwijt. Of je moet het zelf doen. Maar dat valt niet mee, da's lastig.
Een aantal maanden is in dit topic ook de WBSO uitvoerig langsgekomen. Toen waren er ook wel mensen die meenden dat 't allemaal wel meeviel qua lastigheid. Ik zou 't dan ook niet in zo absolute zin zeggen, de vraagsteller aanraden om dat ook even op te zoeken en terug te lezen.

Veel tussenpartijen doen dit overigens op basis van no cure no pay basis, en pakken dan 10-15% van het geld dat het oplevert. Da's dan dus niet een heel grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ik dacht dat de deadline voor WBSO voor zelfstandigen ergens in september was, en dan inderdaad een vaste aftrekpost als je meer dan 500 uren WBSO-waardig werk verricht. Voor WBSO voor mensen in loondienst is de deadline inderdaad vandaag. Ik ben die nu voor een opdrachtgever aan het schrijven als zijklusje gaat avanvond nog de deur uit. Al jaren gedaan. Het stelt niet eens heel veel voor zolang de activiteiten waar je mee bezig gaat maar daadwerkelijk WBSO-waardig zijn. In software is het dat al snel als je je enigszins met vernieuwingen met moderne technieken bezighoudt.

Tja

Pagina: 1 ... 123 ... 643 Laatste