Cornholio schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:28:
Nu het toch over auto's gaat... Ik ben voor mezelf aan het uitrekenen hoe ik het goedkoopst een zgan (~1 jaar oud) D-segment auto kan rijden.
Bijtellen is zo ontzettend duur, dat is eigenlijk alleen interessant als je elektrisch, of een klein autootje rijdt.
Ik deel hier mijn berekening, ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie.
Mijn situatie is dat ik heel veel zakelijke km's maak (rond de 50k) en ongeveer 5k km per jaar prive. Voor die 10% prive gebruik 1000+ euro bruto per maand bijtelling betalen is natuurlijk echt van de zotten.
Volgens mij zijn er 3 opties:
- De auto priverijden, met de BTW op de zaak. BTW aftrekken van autokosten + €0,19 per km aftrekken
- De auto op de zaak, geen priveverbruik. Voor de overige km's een prive auto
- De auto op de zaak, geen priveverbruik. Voor de overige km's youngtimer zakelijk
Enkele parameters:
Ik ga uit van occassion met een prijs van
€50.000
Benzine vaste kosten per jaar:
€3.400 (verzekering, MRB, 100 euro onderhoud/maand (excl btw))
Diesel vaste kosten per jaar:
€4.600 (verzekering, MRB, 100 euro onderhoud/maand (excl btw))
Afschrijving per jaar (de komende 3 jaar):
€8.000 (excl btw)
Benzinekosten:
€1,30/liter (excl btw), efficiency:
1 op 12
Dieselkosten:
€1,05/liter (excl btw), efficiency:
1 op 16
Dit levert de volgende grafiek op:
[
Afbeelding]
Hieruit blijkt dus dat het ongeveer 40.000km duurt voordat die €0,19/km uit kan.
Maar wacht, bij deze grafiek is de afschrijving niet meegenomen, dat wordt namelijk echt dramatisch.
[
Afbeelding]
Hier de tabel incl de 8k afschrijving (heb dit niet verrekend per km ofzo, dus het geeft bij lage km niet echt een goed beeld)
De 'gap' kolom is het bedrag wat je kwijt bent maar wat je niet dmv de 19cent/km mag aftrekken, oftewel het bedrag wat je bruto meer overhoudt als je de auto op de zaak hebt, zonder bijtelling.
Volgens mij kun je voor
7k~10k bruto per jaar prima een 2e autootje rijden (een Upje, of een youngtimer) .
Ben benieuwd of er opmerkingen op mijn berekening zijn. Hopelijk heb ik een fout gemaakt waardoor ik te duur ben uitkomen