Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb een beetje dezelfde insteek als @Hydra, als ik zo'n 1500 uur haal vindt ik het prima. Ook mijn tarief is vergelijkbaar. Doe soms wat kleine projecten waar ik wat meer kan vragen, en een projectje waar ik wat lager zit.

Qua "kosten" van het vrij nemen let ik eigenlijk helemaal niet op. Uiteindelijk werk ik vooral om daarna leuke dingen te kunnen doen. Natuurlijk wel bewust dat er ook daadwerkelijk gewerkt moet worden om geld te verdienen, maar ik ben ook niet de persoon die te pas en te onpas een daagje vrij neemt.

Maar afgelopen week opeens het plan opgevat om een week lekker op vakantie te gaan, en dan ga ik echt niet nadenken dat dat buiten de kosten van de reis nog eens 40 * 85 = 3400 extra "inkomstenderving" kost.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
Hoe rekenen jullie de uurtarief? 80 euro is toch dan gewoon bruto? en de netto is pas echt wanneer je lasten ect allemaal wat je zelf overgehouden heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Met "bruto" en "netto" bedoelen we zakelijk iets anders. Namelijk inclusief en exclusief BTW. Netto-omzet is omzet excl BTW :)

Normaal gesproken is het uurtarief het bedrag wat je excl BTW factureert aan je opdrachtgever.

Natuurlijk moet je zelf zorg dragen voor je belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08
Ik heb de vorige jaren gemiddeld zo'n 1850 uur gedraaid. Dit jaar ga ik dat niet halen, maar kom ik rond de 1680 uit. Ik mik eigenlijk altijd op 1700 als doel. Ben niet zo'n vakantieganger, dus dat scheelt ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Kwistnix op 10-12-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:08:
Hoe rekenen jullie de uurtarief? 80 euro is toch dan gewoon bruto? en de netto is pas echt wanneer je lasten ect allemaal wat je zelf overgehouden heb?
Wat @t_captain zegt; dat reken je niet in je uurtarief, vooral omdat je aan het eind van het jaar pas weet hoeveel omzet je gehaald hebt, en dus hoeveel belasting je betaalt, en hoeveel je kwa BTW / winstaftrek terugkrijgt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:03
t_captain schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:16:
Met "bruto" en "netto" bedoelen we zakelijk iets anders. Namelijk inclusief en exclusief BTW. Netto-omzet is omzet excl BTW :)

Normaal gesproken is het uurtarief het bedrag wat je excl BTW factureert aan je opdrachtgever.

Natuurlijk moet je zelf zorg dragen voor je belastingen.
Nu klinkt het heel erg alsof netto nog voor de zvw en inkomstenbelasting is, maar dat klopt volgens mij niet. Bruto uurloon is dan gewoon het uurloon wat je aan de klant rekent toch? Netto uurloon is dan het uurloon waar de belastingdienst niet meer aan zit. Dus daar heb je dan je zorgbijdrage en je inkomstenbelasting al vanaf gehaald. Of lees ik je bericht nu verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mamorunl schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:43:
[...]

Nu klinkt het heel erg alsof netto nog voor de zvw en inkomstenbelasting is, maar dat klopt volgens mij niet. Bruto uurloon is dan gewoon het uurloon wat je aan de klant rekent toch? Netto uurloon is dan het uurloon waar de belastingdienst niet meer aan zit. Dus daar heb je dan je zorgbijdrage en je inkomstenbelasting al vanaf gehaald. Of lees ik je bericht nu verkeerd?
Nee wat @t_captain bedoelt is dat in zakelijk woordgebruik bruto/netto anders gebruikt wordt. Dan is het dus gewoon het kale uurtarief wat je aan de klant rekent. Netto betekent dus niet hetgeen je uiteindelijk privé in je portemonnee stopt. Als je het als privé begrip gebruikt wel, maar dat relateert slecht naar je uurtarief.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 10-12-2019 18:04 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Precies. Een uurtarief is een zakelijk iets, anders dan een uurloon van een werknemer. Dat is onderdeel van het privédomein.

Zakelijke inkomsten zijn principiëel altijd vóór inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
€41 - €64 per annum + i.o.

Wat houd die annum en i.o. in iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
sbmuc schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:35:
[...]

Ik hoor en zie dit bij heel veel ondernemers terugkomen. Maar om jezelf te berschermen, zet doelen! Waarom werk je zoveel?
Ik ken een freelancer die werkt zich helemaal de tering (55-60 uur per week) om vervolgens letterlijk heel het weekend plat te liggen door stress etc. Week in week uit. Heeft ook 3 auto's, vakantiehuis in frankrijk en nergens tijd voor...
Hoeveel mensen gaan met pensioen en zeggen "Goh, had ik maar meer gewerkt en minder tijd met de familie doorgebracht"?
Wij hebben ook overwogen om een groter huis te kopen maar hebben ook eens serieus gepraat en bekeken, worden we daar werkelijk gelukkiger van :?
Dat zou dan vrijstaand in de polder worden. Nu school en supermarkt op loopafstand is ideaal. Dus besloten om hier voorlopig te blijven wonen.
Heb wel een model 3 gekocht maar die is in exploitatie niet eens ze gek veel duurder dan mn huidige youngtimer, verder zijn we niet erg materialistisch.
Kwam eigenlijk te snel maar door de nu nog gunstige voorwaarden toch maar gedaan. Nu omzet november/december grotendeels bufferen voor aangifte 2019 en dan is de balans passend :)
Doel is gewoon om enkele jaren te knallen en sparen/potten voor later. Daarnaast moet de badkamer en 2 dakkapellen vervangen worden (maar dat is met 1 jaar knallen bij elkaar geharkt :X ).
Dus waar ligt het probleem :? Weet t niet zo. Ik had gedacht dat als ik mijn gestelde doel zou halen de "druk" eraf zou zijn (niet dat ik daadwerkelijk druk ervaar, vind het werk ook gewoon erg leuk, en op zaterdag regelmatig klus en dan 200% beuren, dat is gewoon grof geld verdienen. Ik denk dat ik als eerste stelregel maar is moet gaan zeggen: zaterdag werken, doordeweeks dag vrij).
t_captain schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:04:
[...]

Ik heb meteen een leuk doel voor je. De week van 23-12 t/m 27-12 kun je vrijnemen. Kost je maar 3 dagen kost elemaal niets want je zit al aan je taks met werken. Je geestelijke gezondheid is waardevol.
Kan niet, staan al enkele klussen/afspraken gepland :X :+
(Maar ik snap de strekking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:58:
€41 - €64 per annum + i.o.

Wat houd die annum en i.o. in iemand enig idee?
Per annum is per jaar. Waarschijnlijk verkeerd geklikt bij het invoeren. Zal per uur zijn.

Die 41 slaat natuurlijk nergens op. Realistische range 54-64 (en de klant betaalt 70-79).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Ik heb veel boekhoud programma's gelezen dat mensen gebruiken in dit topic, maar ist handig als je gewoon een goeie boekhouder neem die alles regelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:30:
Ik heb veel boekhoud programma's gelezen dat mensen gebruiken in dit topic, maar ist handig als je gewoon een goeie boekhouder neem die alles regelt?
Ja. Dat heb ik ook ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bkilic38 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:30:
Dat is wel heel handig want je hoeft geen moeite te doen om zelf dingen uit te zoeken en je kan gewoon al je vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
De tooling is er tegenwoordig. Ik wil de boekhouder niet betalen voor bonnetjes bij te houden. Dat doe ik zelf wel met Moneybird waar je dat binnen no time in orde hebt. Ieder kwartaal logt hij in met zijn accountantsaccount en loopt hij alles na en past hij correcties toe. En de jaarlijkse belastingaangifte. Ben nog niet eens 700 euro per jaar kwijt. Dit op basis van facturering per uur. Hij is nog nooit langer dan 1 uur bezig geweest met de kwartaalaangiftes na te checken. Vragen stellen mag altijd.

Had destijds met meerdere boekhouders gezeten en die kwamen allemaal met bedragen van jaarlijks 1500-2500+. Dit zou dan "all in" zijn maaaarrr, zonder jaarafrekening, zonder belastingaangifte zonder dit zonder dat.
Simpelweg om al het werk uit handen te nemen want ik zou me moeten focussen op "datgene waar ik goed in ben". Want die bonnetjes en factuurtjes zou ik alsnog moeten scannen en doormailen. Kan ik het net zo goed meteen in Moneybird uploaden.

Toen ik voor de grap eens ging zoeken naar hun kantoor dan zie je ook allemaal van die herenhuizen, grachtenpanden en kastelen. Daar wil ik geen meerprijs voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Je hebt gelijk alles heeft zijn voordelen en nadelen en in dit geval de nadeel vanwege de hooge kosten jaarlijks die je betaald. Daarmee kan je lekker op vakantie gaan =). Hoe doe je het dan met de facturering? Doet de tussenpartij dit voor jou of heb jij je eigen factuur opgesteld? Heb je hierbij nog tips?
com2,1ghz schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:06:
De tooling is er tegenwoordig. Ik wil de boekhouder niet betalen voor bonnetjes bij te houden. Dat doe ik zelf wel met Moneybird waar je dat binnen no time in orde hebt. Ieder kwartaal logt hij in met zijn accountantsaccount en loopt hij alles na en past hij correcties toe. En de jaarlijkse belastingaangifte. Ben nog niet eens 700 euro per jaar kwijt. Dit op basis van facturering per uur. Hij is nog nooit langer dan 1 uur bezig geweest met de kwartaalaangiftes na te checken. Vragen stellen mag altijd.

Had destijds met meerdere boekhouders gezeten en die kwamen allemaal met bedragen van jaarlijks 1500-2500+. Dit zou dan "all in" zijn maaaarrr, zonder jaarafrekening, zonder belastingaangifte zonder dit zonder dat.
Simpelweg om al het werk uit handen te nemen want ik zou me moeten focussen op "datgene waar ik goed in ben". Want die bonnetjes en factuurtjes zou ik alsnog moeten scannen en doormailen. Kan ik het net zo goed meteen in Moneybird uploaden.

Toen ik voor de grap eens ging zoeken naar hun kantoor dan zie je ook allemaal van die herenhuizen, grachtenpanden en kastelen. Daar wil ik geen meerprijs voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
Dat is dan wel weer iets wat ik graag uit handen geef. Niet omdat ik het niet zou kunnen, maar omdat ik er gewoon geen zin in heb in dat geneuzel. Daar betaal ik graag een 1600 euro/jaar voor (wat ook weer onkosten zijn, dus netto maar de helft :).
Als je het wel leuk vind om zelf te doen, vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
IK leer elke dag nieuwe info op dit forum. Hoe bedoel je ontkosten? Belasting aftrek?
sverzijl schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:21:
Dat is dan wel weer iets wat ik graag uit handen geef. Niet omdat ik het niet zou kunnen, maar omdat ik er gewoon geen zin in heb in dat geneuzel. Daar betaal ik graag een 1600 euro/jaar voor (wat ook weer onkosten zijn, dus netto maar de helft :).
Als je het wel leuk vind om zelf te doen, vooral doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

bkilic38 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:25:
IK leer elke dag nieuwe info op dit forum. Hoe bedoel je ontkosten? Belasting aftrek?
Je stelt heel veel vragen die makkelijk zelf op te zoeken zijn; zeker als je ondernemer wilt worden/zijn is het belangrijk om zelf (ook) zaken uit te zoeken. Heb je daarna specifieke vragen, dan kunnen die altijd gesteld worden.

Ik zou je aanraden om te beginnen om zelf eerst meer informatie te vergaren. Een goed begin is bijvoorbeeld om deze hele website eens binnenstebuiten te keren: https://www.ikgastarten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
bkilic38 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:25:

[...]
Zakelijke kosten trek je af van je omzet, waardoor je winst lager is en je dus minder inkomstenbelasting betaalt.

Als we voor het gemak zeggen dat de enigste belastingschijf 50% is en je omzet en winst 100.000 bedraagt. Je zou dan netto 50.000 winst overhouden na IB. Had je die 1600 euro zakelijk uitgegeven, zou je omzet nog steeds 100.000 zijn maar je winst 98.400. Na belasting hou je dan 49.200 over, 800 euro netto minder winst dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
FYI: Op GoT quoten we onder het bericht, niet erboven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bkilic38 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:19:
Hoe doe je het dan met de facturering? Doet de tussenpartij dit voor jou of heb jij je eigen factuur opgesteld?

[...]
Met een tussenpartij is het gangbaar:

freelancer stuurt factuur aan tussenpartij
tussenpartij stuurt factuur aan eindklant
eindklant betaalt tussenpartij
tussenpartij betaald freelancer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40

Peetman

Tjah....

Ik heb ook nog wel eens met een tussenpartij (detacheerder) gewerkt die aan 'reverse billing' deed. Oftewel, obv de urenregistratie in hun systeem stellen ze jouw factuur op. Uiteindelijk moet je die alsnog inboeken en de urenregistratie zelf doen is ook noodzaak ivm urencriterium.
Voordeel voor de tussenpartij is dat ze geen facturen moeten inboeken, dus scheelt hen administratieve lasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Peetman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:10:
Ik heb ook nog wel eens met een tussenpartij (detacheerder) gewerkt die aan 'reverse billing' deed. Oftewel, obv de urenregistratie in hun systeem stellen ze jouw factuur op. Uiteindelijk moet je die alsnog inboeken en de urenregistratie zelf doen is ook noodzaak ivm urencriterium.
Voordeel voor de tussenpartij is dat ze geen facturen moeten inboeken, dus scheelt hen administratieve lasten.
Yacht Externen Management (YEM)?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:40

Peetman

Tjah....

Hmmbob schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:01:
[...]

Yacht Externen Management (YEM)?
Nee, Caesar Match-IT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ja, zo hebben wij hier ook één zitten met een self-billing systeem. Ik had er voor die tijd nooit van gehoord…

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Werkt wel makkelijk hoor dat reverse billing, iedere week ontvang ik automatisch de factuur die namens mij verstuurd is en de week daarop is ie betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sverzijl schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:42:
Werkt wel makkelijk hoor dat reverse billing, iedere week ontvang ik automatisch de factuur die namens mij verstuurd is en de week daarop is ie betaald.
Dan ben ik eerder jaloers op dat je gewerkte uren binnen twee weken uitbetaald krijgt. Met maandfacturen en 30 dagen betaal termijn is de wachttijd een stuk langer, al heb je daar in principe alleen in het begin last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:47:
[...]

Dan ben ik eerder jaloers op dat je gewerkte uren binnen twee weken uitbetaald krijgt. Met maandfacturen en 30 dagen betaal termijn is de wachttijd een stuk langer, al heb je daar in principe alleen in het begin last van.
Ja, grote kans dat ik volgend jaar weer op een klus zit waar ik wel 'gewoon' weer per maand factureer. Dan zal de cashflow weer tijdelijk even stoppen nadat mijn laatste wekelijkse factuur betaald is. Luxe problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

t_captain schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:03:
[...]

Met een tussenpartij is het gangbaar:

freelancer stuurt factuur aan tussenpartij
tussenpartij stuurt factuur aan eindklant
eindklant betaalt tussenpartij
tussenpartij betaald freelancer
Dat heeft mijn laatste tussenpartij (inmiddels gelukkig alweer vier jaar geleden) ook nog geprobeerd. Daar heb ik hard tegen geprotesteerd, en gelijk in gekregen. Het is niet mijn probleem wanneer hun klant (de eindklant) niet betaalt; dat staat ook in het contract, en zij zijn mijn klant en die moeten gewoon op tijd betalen. Ze kregen niet voor niets € 15 per uur van de eindklant voor hun "werkzaamheden" rondom de mijne.

M'n huidige opdrachtgever betaalt meestal binnen twee weken, wat wel een verademing is ten opzichte van m'n vorige. *O*

Het gaat hierboven over uren, die fluctueren bij mij nogal; het ene jaar 1400 uur en het ander 1800. Ik hou van werken, maar geniet ook van m'n vrije tijd.

En door m'n boekhouder zit ik vast aan één gigantisch brak administratiepakket à € 35 per maand, en ze rekenen zo'n € 1000 per jaar voor m'n aangifte inkomstenbelasting, het controleren van de aangifte omzetbelasting (die ik elk kwartaal zelf doe) en het opstellen van m'n jaarrekening, maar ik kan ze wel altijd bellen voor informatie. Ooit wil ik wel switchen van pakket en misschien ook boekhouder, maar het is wel even prima zo.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 11-12-2019 13:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
ybos schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:59:
Mijn planning voor volgend jaar:
Omzet handhaven op 140-150K
Minder werken dan dit jaar (misschien 10 vrije dagen gehad :X )
Minder gek van geld worden! (dat is wel echt een dingetje hier...)
Mijn doel was dit jaar om de 150K omzet te halen (eerste jaar volledig ZZP, oktober 2018 gestart). Uitgangspunt in mijn prognose was 5 weken vrij.
Kom nu uit boven de 170K. Heel leuk allemaal maar gaat ten koste van tijd met de familie en de hobby. Dat moet ik echt gaan loslaten. Als ik nu een middag vrij pak denk ik: shit, kost me XXX euro. Dat is niet goed. Weet alleen nog niet zo goed hoe ik dat moet doen :P
Pff herkenbaar... Ik heb wel veel vakantie genomen dit jaar (6 weken) maar blijkbaar probeer ik dit te compenseren door meer uur te draaien in de weken dat ik wel werk. Ik kom voor 2019 uit op 2100 uur voor de klanten... Dat is gemiddeld 40 uur per week.

Voornemen is om volgend jaar minder voor de klant te werken, maar meer werk te doen dat anders is. Door bijvoorbeeld in en rond huis te gaan klussen (is hobby) ipv uit te besteden. Uitbesteden is wellicht goedkoper, maar het zit ook niet in mijn systeem om op een stoel te gaan zitten wachten tot het af is.

Wel lastig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
CodeCaster schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:07:
[...]

Dat heeft mijn laatste tussenpartij (inmiddels gelukkig alweer vier jaar geleden) ook nog geprobeerd. Daar heb ik hard tegen geprotesteerd, en gelijk in gekregen. Het is niet mijn probleem wanneer hun klant (de eindklant) niet betaalt; dat staat ook in het contract, en zij zijn mijn klant en die moeten gewoon op tijd betalen. Ze kregen niet voor niets € 15 per uur van de eindklant voor hun "werkzaamheden" rondom de mijne.
Als het niet jouw probleem is dat een eindklant niet betaalt heb je geen debiteurenrisico en zal het voor de belastingdienst een stuk sneller naar schijnzelfstandigheid neigen. Hou hier wel rekening mee.

Ik zit via Brainnet bij de klant en kan het wel voor laten schieten (kost wel geld, is eigenlijk gewoon een lening), maar als de klant uiteindelijk niet betaalt moet ik 't wel aan Brainnet terugbetalen.
Same here. Hoef alleen een factuurnummer in te vullen en dan die factuur in m'n eigen administratie hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 11-12-2019 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:38:
[...]

Als het niet jouw probleem is dat een eindklant niet betaalt heb je geen debiteurenrisico en zal het voor de belastingdienst een stuk sneller naar schijnzelfstandigheid neigen. Hou hier wel rekening mee.
Je hebt toch geen contract met de eindklant, waarom zou je dan geen/minder debiteurenrisico lopen als je je geld opeist bij degene waar je wel een contract mee hebt?

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 11-12-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Week erop? Bij mijn nieuwe klus standaard 60dgn :N , verkort tot 35dgn voor 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
1% voor 25 dagen. 15.6% effectief op jaarbasis.

Als je het debiteurenrisico ook zou afkopen voor die 1%, dan zou het bij sommige klanten interessant zijn. Zo niet, dan is een doorlopend krediet goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
True. Maar als starter met een kleine buffer en wel gewoon je kosten is het voor een klus van 3mnd acceptabel voor me. Maar evt vervolgklussen gaan gewoon zonder die 1%.

Je moet iets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hier 3% korting als er binnen een week betaald wordt, structureel later dan 30 dagen is niet heel lang klant. :P Mocht het vooraf duidelijk zijn dat de klant niet binnen 30 dagen betaalt dan gaat de prijs met een willekeurig bedrag omhoog, meestal iets van 10%.

• Routepr0bleem
Heren hoe zit het met de uurtarief? IK heb aantal bedrijven achter de rug ze willen al in bedrag horen en ik zit dan op 70 euro. Kan ik niet de reiskosten apart vragen? Hier dan de bedrijven moeilijk over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Misschien moet je dit hele topic eens doorlezen in plaats van alles te vragen wat al 100x besproken is

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 12:38
bkilic38 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:17:
Heren hoe zit het met de uurtarief? IK heb aantal bedrijven achter de rug ze willen al in bedrag horen en ik zit dan op 70 euro. Kan ik niet de reiskosten apart vragen? Hier dan de bedrijven moeilijk over.
Wat is het probleem?

Pak je uur tarief wat je wil hebben, bereken op basis van hoeveel uur je per maand daar zit en de reiskosten wat je kwijt zou zijn en gooi die in je uurtarief met een extra marge. Dan heb jij een totaal uur tarief zodat zij hun budgetten kunnen vormen op jouw uurtarief en aantal uren zonder andere kosten die random bij zouden kunnen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

tomtom901

Moderator General Chat
Ik zou me toch nog eens wat meer verdiepen in het ondernemerschap als ik jou was. Daar hoort namelijk ook gewoon het doen van onderzoek bij.

• sverzijl
Jij onderhandelt over de prijs en voorwaarden. Maar erg gebruikelijk is het niet om reiskosten apart in rekening te brengen. Ik ken persoonlijk niemand die dat doet. Kost ook veel te veel tijd aan administratie aan beide kanten. Een “all-in” tarief is veel makkelijker toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
All-in is veruit de meest gangbare manier. Versleutel je reiskosten in het tarief wat je vraagt.

Alleen bij projecten waarop je soms naar andere locaties moet reizen, is het normaal om iets over reiskosten en/of reistijd op te nemen. Ik heb een project gedaan waarvoor ik wekelijks naar Essen reed. Op die dag mocht ik uren schrijven vanaf de grens.

• Deveon
  • Niet online
Als jij als ondernemer een reiskosten vergoeding wilt vragen is dat je goed recht. Als de klant zegt dat ze een all-in tarief willen dan zie je af van de opdracht of geef je een all-in tarief. Lijkt mij niet ingewikkeld..

Persoonlijk heb ik wel eens nagedacht over een thuiswerktarief en richting een tussenpersoon een verlengingstarief waarbij de tussenpersoon bij elke verlenging een deel van zijn marge inleverd.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
@Deveon heb je ook een tussenpersoon gevonden die daarin mee wilde gaan? Daarmee wil ik ook wel zaken doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mijn opdracht komt uit mijn eigen netwerk en daarom is de marge van mijn tussenpersoon is dermate klein dat daar niets te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 12:15
Hoi iedereen,

Ik heb een mooie casus waar ik nog niet zo goed weet hoe ik dit zou kunnen aanpakken.
Per januari begin ik als consultant bij een nieuwe werkgever, echter heeft een kennis mij benadert met de vraag of ik af en toe (op afroep) de volgende werkzaamheden wil doen voor zijn bedrijf:

1. Support
2. Advies op het gebied van hard- en software
3. Netwerk onderhoud
4. etc.

Eigenlijk dus het systeembeheer. Nu is het een kleine onderneming, namelijk één vestiging met drie/vier computers, een website en een kassasysteem. Het lijkt mij leuk om dit naast mijn werk te gaan doen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? In principe is het klein kwa werkzaamheden, maar het kriebelt mij tegelijkertijd ook om naast mijn werk "een eigen bedrijf" op te zetten. Ik vraag mij alleen af of ik dit kan doen, gezien ik wel een nevenactiviteiten clausule heb bij mij nieuwe werkgever.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
Vanitas1996 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:35:
Hoi iedereen,

Ik heb een mooie casus waar ik nog niet zo goed weet hoe ik dit zou kunnen aanpakken.
Per januari begin ik als consultant bij een nieuwe werkgever, echter heeft een kennis mij benadert met de vraag of ik af en toe (op afroep) de volgende werkzaamheden wil doen voor zijn bedrijf:

1. Support
3. Netwerk onderhoud
4. etc.

Eigenlijk dus het systeembeheer. Nu is het een kleine onderneming, namelijk één vestiging met drie/vier computers, een website en een kassasysteem. Het lijkt mij leuk om dit naast mijn werk te gaan doen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? In principe is het klein kwa werkzaamheden, maar het kriebelt mij tegelijkertijd ook om naast mijn werk "een eigen bedrijf" op te zetten. Ik vraag mij alleen af of ik dit kan doen, gezien ik wel een nevenactiviteiten clausule heb bij mij nieuwe werkgever.

Tips?
Praten met je nieuwe werkgever en de situatie uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hoi iedereen,

1. Support

Tips?
Ga er maar van uit dat ze bellen op een moment dat jou niet uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dat support en netwerk onderhoud, dat zijn zaken waar je klant een bepaalde (niet zo lange) responstijd zal verlangen. Combineert waarschijnlijk niet goed met je baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hoi iedereen,

1. Support
3. Netwerk onderhoud
4. etc.

Tips?
Afspreken dat je het in de avond uren doet en zwart betaald wilt worden ;)

Case closed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
Hoi iedereen,

1. Support
3. Netwerk onderhoud
4. etc.

Tips?
Zo is mijn bedrijfje ook ooit begonnen. Ik ben ermee naar mijn werkgever gegaan en heb daar gevraagd hoe wat waar.

Daarna ben ik met "potentiele klant" gaan zitten en heb ik afspraken gemaakt dat een Storing op eerst volgende moment opgelost word... Ja dit betekende soms een etentje afzeggen last minute omdat ik vanuit werk gelijk door ging naar de klant.

De belangrijkste vraag: Word dit een opstart naar meer? Of word dit een vriend uit de brand helpen?

Indien a: Ga met je werkgever praten.
Indien b: Zet niets op papier, maak duidelijk bij je vriend dat je hem helpt in jouw beste manier maar dat het geen kwaad kan als hij een partij erbij zoekt die op afroep komt wanneer jij geen tijd hebt/vakantie bent etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
t_captain schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:43:
Dat support en netwerk onderhoud, dat zijn zaken waar je klant een bepaalde (niet zo lange) responstijd zal verlangen. Combineert waarschijnlijk niet goed met je baan.
Dat is inderdaad een goed punt. Wellicht dan aanbieden om eventueel projectmatige werkzaamheden uit te voeren en het systeembeheer links te laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
BennyV schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:01:
[...]

Zo is mijn bedrijfje ook ooit begonnen. Ik ben ermee naar mijn werkgever gegaan en heb daar gevraagd hoe wat waar.

Daarna ben ik met "potentiele klant" gaan zitten en heb ik afspraken gemaakt dat een Storing op eerst volgende moment opgelost word... Ja dit betekende soms een etentje afzeggen last minute omdat ik vanuit werk gelijk door ging naar de klant.

De belangrijkste vraag: Word dit een opstart naar meer? Of word dit een vriend uit de brand helpen?

Indien a: Ga met je werkgever praten.
Indien b: Zet niets op papier, maak duidelijk bij je vriend dat je hem helpt in jouw beste manier maar dat het geen kwaad kan als hij een partij erbij zoekt die op afroep komt wanneer jij geen tijd hebt/vakantie bent etc.
Ik weet dus niet of ik hiermee een opstart naar meer ga hebben, maar ik wil het niet uitsluiten. Als het mij bevalt, ja dan wel natuurlijk. Het aangeven dat ze een extra partij erbij moeten nemen op afroep is wellicht wel een goed idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vanitas1996 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:14:
[...]

Dat is inderdaad een goed punt. Wellicht dan aanbieden om eventueel projectmatige werkzaamheden uit te voeren en het systeembeheer links te laten liggen?
Wat ik in het verleden goed heb zien werken is een variatie in tarief voor geplande en ongeplande werkzaamheden. Zeker bij het MKB werkt het in rekening brengen van onwenselijk gedrag het beste. Uiteraard wel goede afspraken maken wat je reactietijd is (next business day) en wie de ongeplande werkzaamheden mag aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vanitas1996 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:14:
[...]

Blijft er dan nog voldoende over om het voor de klant de moeite waard te maken?

Trefwoord is "ontzorgen". Iedere MKB-ondernemer wil eigenlijk wel een telefoonnummer wat ze op een willekeurig moment kunnen bellen voor ICT advies of om een storing te laten oplossen. Daar zit wel handel in, maar het is moeilijk te combineren met andere (9-5) projecten of een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

sverzijl schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:50:
Jij onderhandelt over de prijs en voorwaarden. Maar erg gebruikelijk is het niet om reiskosten apart in rekening te brengen. Ik ken persoonlijk niemand die dat doet. Kost ook veel te veel tijd aan administratie aan beide kanten. Een “all-in” tarief is veel makkelijker toch?
Regeltje extra op de factuur "reiskosten huis - klant" en klaar, niet echt wat je zegt heel veel administratief werk. Juist iedereen die ik ken rekent gewoon reiskosten... En het motiveert sommige klanten om je dan toch maar soms thuis te laten werken O-) Je maakt het inzichtelijk wat het extra kost als je op locatie zit
Kun je uiteraard ook anders oplossen, weet bedrijven die 8 uur factureren en 7 uur werken als ze op lokatie zijn, en bij remote werken wel gewoon de 8 uur werken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:53:
[...]

Regeltje extra op de factuur "reiskosten huis - klant" en klaar
Veel klanten zullen daar niet mee akkoord gaan. Het is simpeler het gewoon te verrekenen in je uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Logisch ook, de eindklant wil kandidaten onderling vergelijken en dat gaat het beste met een all-in tarief ongeacht of ze op 5 minuten of 2 uur afstand wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:13:
Veel klanten zullen daar niet mee akkoord gaan. Het is simpeler het gewoon te verrekenen in je uurtarief.
Grappig. Ik heb nog nooit een klant gehad die het onhandig vond of onduidelijk. Overigens zet ik niet 1 regel erop maar per dag dat ik heb gewerkt, kost me op maandbasis misschien 5 minuten extra werk, nog steeds niet een noemenswaardige administratieve last.... (vind de klanten die 1 totaalbedrag willen maar dan wel een bijlage met de details een stuk onhandiger).
En in mijn omgeving is het juist heel normaal dat reiskosten los benoemd worden (juist ook wat je steeds vaker ziet dat je wat vaker remote kunt werken). En ik vind dat niet simpeler want dat betekend dat ik voor een klant die 125 km verderop zit een ander tarief zou moeten rekenen dan eentje op 5 minuten afstand. Doe mij maar zoveel mogelijk hetzelfde uurtarief, en apart de reiskosten.
Deveon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:21:
Logisch ook, de eindklant wil kandidaten onderling vergelijken en dat gaat het beste met een all-in tarief ongeacht of ze op 5 minuten of 2 uur afstand wonen.
Maar als een klant een offerte wil krijg hij ook een totaalbedrag: 8 x tarief per uur, en op locatie komt daar x bedrag bij. Als ik trouwens iemand zou inhuren wil ik ook weten wat het kost om 'm op lokatie te hebben en wat het kost als ie elders werkt. Reiskosten zijn geen alternatief voor kantoorkosten (als jij een kantoor wilt heb je die kosten sowieso ook als je niet op je kantoor werkt, het is deels de kosten die je maakt om bij een klant te komen en een stukje tegemoetkoming financieel voor de reistijd) dus als je zegt: uurtarief is incl reiskosten wil ik je per definitie op lokatie :P

Maar als de klant daarmee geen vergelijking kan maken is die te dom en wil ik 'm niet als klant. :X
Sowieso, als die gaat shoppen en tarieven gaat vergelijken zoekt ie t maar uit, dat zijn in mijn ervaring vaak de klanten die wel voor 1 cent goedkoper naar iemand anders stappen maar oh wee als een klant dat bij hun doet dan krijg je na zo'n telefoontje dat nog uitgebreid te horen en moet je maar even braaf ja-knikken :D

Maar goed mijn klanten zijn ook niet degenen die uit een lijst kandidaten een vergelijking gaan maken, wellicht is mijn doelgroep anders. Ik praat gewoon met mensen en als zij het vertrouwen hebben dat ik hun probleem oplos, heb ik de opdracht en anders niet. Tarieven spelen in mijn branch ook wel mee, maar daarin ga je toch geen grote verschillen vinden (wel tussen zzp'r en "bedrijven" maar niet tussen zzp'ers onderling en ook niet tussen "bedrijven" onderling) dat het zelden om tarief gaat maar vrijwel altijd om het gevoel en vertrouwen.

[ Voor 48% gewijzigd door Crazy D op 13-12-2019 13:04 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:57:
(vind de klanten die 1 totaalbedrag willen maar dan wel een bijlage met de details een stuk onhandiger).
Ik heb niks gezegd over een bijlage. Reistijd is mijn probleem, niet dat van de klant. Die betalen X euro per uur voor mij, ongeacht waar ik vandaan kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
t_captain schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:29:
[...]

Blijft er dan nog voldoende over om het voor de klant de moeite waard te maken?

Trefwoord is "ontzorgen". Iedere MKB-ondernemer wil eigenlijk wel een telefoonnummer wat ze op een willekeurig moment kunnen bellen voor ICT advies of om een storing te laten oplossen. Daar zit wel handel in, maar het is moeilijk te combineren met andere (9-5) projecten of een baan.
Personen in kwestie hebben over het algemeen meer kennis dan de gemiddelde kantoormedewerker, geen IT niveau kennis, maar ze kunnen zich aardig redden. Ik ga morgen even langs om aan te horen wat ze voor ogen hebben.

Als het inderdaad zo is dat ze support verwachten dan houd het natuurlijk snel op.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Maar goed mijn klanten zijn ook niet degenen die uit een lijst kandidaten een vergelijking gaan maken, wellicht is mijn doelgroep anders. Ik praat gewoon met mensen en als zij het vertrouwen hebben dat ik hun probleem oplos, heb ik de opdracht en anders niet. Tarieven spelen in mijn branch ook wel mee, maar daarin ga je toch geen grote verschillen vinden (wel tussen zzp'r en "bedrijven" maar niet tussen zzp'ers onderling en ook niet tussen "bedrijven" onderling) dat het zelden om tarief gaat maar vrijwel altijd om het gevoel en vertrouwen.
Dit heb ik ook, mensen huren mij in om het werk wat ik doe en niet omdat ik misschien 5-10 euro goedkoper ben dan een ander.
Wel willen ze vaak een prijs inclusief reiskosten als ik bij hun op kantoor moet werken, maar dan reken ik het gewoon uit en rond het af naar boven.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 13-12-2019 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Is iemand hier bekend met “ZP zaken”? Via een advertentie kwam er een aanbod voorbij voor een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Zelf heb ik mij aangemeld (bedenktijd van 14 dagen), maar bij gebrek aan polisvoorwaarden vraag ik mij toch af of dat zo slim was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

En in mijn omgeving is het juist heel normaal dat reiskosten los benoemd worden
Wat voor werkzaamheden doe je dan? Klinkt niet als uurtjefactuurtje voor een $groteinhuurder. Maar eerder MKB-klanten waar je af en toe op locatie werkzaamheden uitvoert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Van de zomer ingeschreven bij de KvK. Het plan was om tijdens mijn vaste baan rustig op zoek te gaan naar een eerste project/opdrachtgever, om dan rond de herfst ergens aan de slag te kunnen. Het ging niet altijd soepel, zo tussen de bedrijven door van een fulltime baan een opdracht regelen is lastig.
Veel thuiswerken als ik moest telefoneren. Het stiekeme gedoe tegenover mijn werkgever vond ik enigszins wel vervelend.

Na een paar afwijzingen en een paar bedrijven die niks van zich lieten horen uiteindelijk beet. Grote partij die zonder recruiter werkte, maar wel heeeeeel erg lang deed om iets van zich te laten horen. Na wat aandringen van mijn kant wel eerst een technische opdracht voordat ik op gesprek mocht komen. Toch de uitdaging maar aangegaan en een dag na het insturen meteen een mailtje in de inbox om een afspraak voor een gesprek te maken. Na twee gesprekken zijn we tot een akkoord gekomen en kon ik een paar weken geleden starten nadat ik mijn vaste baan had opgezegd.

Super gaaf en ik ben ergens ook wel trots dat ik een redelijk grote klant (of überhaupt een klant) als eerste opdrachtgever/klant binnen heb gehaald, zonder recruiter. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik mijn eerste echte factuur mag versturen ;)

Maar ik wil toch wel zeggen dat ik de afgelopen tijd heel veel heb gehad aan de informatie in dit topic. Bedankt allemaal daarvoor. _/-\o_

Mijn plannen voor 2020 zijn:
- In ieder geval om een nette buffer op te bouwen van zes maanden.
- AOV/Sharepeople regelen
- Als het bevalt een paar maanden extra bij huidige opdrachtgever blijven.
- Nieuwe klant/opdrachtgever zoeken en als het kan aan de slag bij een oude werkgever die al zat te polsen of ik interesse had om eens langs te komen
- Eigen klantenbestand opbouwen
- Liefst wat minder op locatie werken en/of minder lange reizen in de spits
- Minder werken, dat klinkt raar omdat ik net ben begonnen, maar ik verdien nu grofweg twee keer zoveel dan als werknemer, dus als ik niet twee keer zoveel uitgeef kan ik ook wel iets minder vaak werken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:13
Grappig om iedereen z'n plannen voor volgend jaar te lezen!
Ook interessant dat mensen zich gek laten maken door de hoeveelheid geld die rondgaat in het freelance landschap, maar 10 vakantie daggen nemen, of zelfs helemaal geen vakantie.
Ik zou wat dat betreft iedereen die er zo in staat aanraden om het Financiele Onafhankelijkheid topic eens goed door te lezen, voor inspiratie en voor ideeen. Je tijd is het kostbaarste wat je hebt, hoeveel of hoe weinig je ook verdient, en de mensen daar hebben dat door.
Ik heb daarom ook het idee dat ik compleet anders in het ondernemerschap sta dan de rest hier.. Voor sommige mensen hier lijkt het een lifestyle, voor mij is het meer een "endgame". Ik gebruik de vrijheid die ermee gepaard gaat om het werk wat ik leuk vind te kunnen blijven doen, onder mn eigen voorwaarden. Korte opdrachtjes, 3 tot max 6 maanden, alleen de echt leuke opdrachten, en dan 1 of 2 per jaar. De rest van het jaar genieten van je vrijheid, vrienden en familie, en lekker dat geld opmaken wat je hebt verdiend.
Ik zou er gek van worden als ik tijdens een slowtravel-reis van 3 maanden door Azie alle facturabele uren die ik zou kunnen maken, ging tellen. Dan doe je jezelf tekort.
Ik probeer het wel enigszins efficient te doen, ik maak bijvoorbeeld niet de afweging om een boekhouder te nemen, ik doe het zelf allemaal, omdat ik anders het risico loop dat ik misschien de urennorm niet haal. Los daarvan vind ik het ook leuk om te leren hoe boekhouden werkt. Ik kies WBSO-vriendelijke opdrachten, dat zijn ook vaak de interessantere om te doen. Ik ga waarschijnlijk niet voor klanten die ik al heb, ik vind het juist leuk om bij verschillende bedrijven in de keuken te kijken, nieuwe mensen te ontmoeten, en van ze te leren.. Dat soort afwegingen ga je maken als je het niet alleen maar voor het geld doet, maar wel wil profiteren van de mogelijkheden die er zijn.
Mijn plannen voor 2020: 2 keer op reis voor minimaal een paar maanden, de eerste is al geboekt, vertrek februari, terug in mei. Paar leuke opdrachtjes doen. Chillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

tomtom901

Moderator General Chat
bumble_bee schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:56:
Ook interessant dat mensen zich gek laten maken door de hoeveelheid geld die rondgaat in het freelance landschap, maar 10 vakantie daggen nemen, of zelfs helemaal geen vakantie.
Ik zou wat dat betreft iedereen die er zo in staat aanraden om het Financiele Onafhankelijkheid topic eens goed door te lezen, voor inspiratie en voor ideeen. Je tijd is het kostbaarste wat je hebt, hoeveel of hoe weinig je ook verdient, en de mensen daar hebben dat door.
Ik heb daarom ook het idee dat ik compleet anders in het ondernemerschap sta dan de rest hier.. Voor sommige mensen hier lijkt het een lifestyle, voor mij is het meer een "endgame". Ik gebruik de vrijheid die ermee gepaard gaat om het werk wat ik leuk vind te kunnen blijven doen, onder mn eigen voorwaarden. Korte opdrachtjes, 3 tot max 6 maanden, alleen de echt leuke opdrachten, en dan 1 of 2 per jaar. De rest van het jaar genieten van je vrijheid, vrienden en familie, en lekker dat geld opmaken wat je hebt verdiend.
Ik zou er gek van worden als ik tijdens een slowtravel-reis van 3 maanden door Azie alle facturabele uren die ik zou kunnen maken, ging tellen. Dan doe je jezelf tekort.
Ik probeer het wel enigszins efficient te doen, ik maak bijvoorbeeld niet de afweging om een boekhouder te nemen, ik doe het zelf allemaal, omdat ik anders het risico loop dat ik misschien de urennorm niet haal. Los daarvan vind ik het ook leuk om te leren hoe boekhouden werkt. Ik kies WBSO-vriendelijke opdrachten, dat zijn ook vaak de interessantere om te doen. Ik ga waarschijnlijk niet voor klanten die ik al heb, ik vind het juist leuk om bij verschillende bedrijven in de keuken te kijken, nieuwe mensen te ontmoeten, en van ze te leren.. Dat soort afwegingen ga je maken als je het niet alleen maar voor het geld doet, maar wel wil profiteren van de mogelijkheden die er zijn.
Mijn plannen voor 2020: 2 keer op reis voor minimaal een paar maanden, de eerste is al geboekt, vertrek februari, terug in mei. Paar leuke opdrachtjes doen. Chillen.
Thumbs up voor deze bewuste (FO) keuze! Dat is nog niet zo makkelijk in de hedendaagse consumptiemarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Deveon schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:31:
Is iemand hier bekend met “ZP zaken”? Via een advertentie kwam er een aanbod voorbij voor een beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Zelf heb ik mij aangemeld (bedenktijd van 14 dagen), maar bij gebrek aan polisvoorwaarden vraag ik mij toch af of dat zo slim was..
Ik heb al een paar jaar die verzekering via hun.
Ze werken samen met Headfirst, geen kleine partij.
Als je via HF werkt en een premium overeenkomst hebt, dan krijg je die verzekering erbij.
Om niet vast te zitten aan HF heb ik direct bij ZP zaken afgesloten.
De polis is al diverse malen door klanten doorgelicht, nooit problemen mee gehad.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
bumble_bee schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:56:
cool!

Zo zou ik het ook doen als ik geen kleine kinderen had. Jaarlijks 9 maanden werken en 3 maande reizen.

Nu is mijn doel vooral financieel onbezorgd kunnen leven. Dat is met 5 monden te voeden toch wat lastig met maar 9 maanden werk :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Minder werken, dat was ook mijn motto voor volgend jaar. Met reizen heb ik niet zoveel, maar wat meer vrije tijd om dingen te doen vind ik fijn. Dus mooi een nieuwe opdracht gevonden voor 4 dagen in de week. Die extra dag kan ik dan geheel naar mijn eigen idee invullen en kijk daar nu al naar uit. Beetje klussen rondom het nieuwe huis, uitjes, whatever. Maar ook een dag vrij om aan kennis en netwerk te bouwen en misschien soms een mini projectje erbij. Als je gaat kijken naar wat je potentieel misloopt, dan maak je jezelf gek. Maar met die gedachte kun je ook stellen, waarom werk ik geen 48 uur en maar 40 uur... of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

_Arthur schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:23:
Wat voor werkzaamheden doe je dan? Klinkt niet als uurtjefactuurtje voor een $groteinhuurder. Maar eerder MKB-klanten waar je af en toe op locatie werkzaamheden uitvoert.
Ik werk idd niet via een grote inhuurder nee, bij grotere en kleinere MKB bedrijven. Maar ook bij de opdrachten voor langere tijd is reiskosten los benoemen heel gebruikelijk.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Crazy D schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:54:
[...]

Ik werk idd niet via een grote inhuurder nee, bij grotere en kleinere MKB bedrijven. Maar ook bij de opdrachten voor langere tijd is reiskosten los benoemen heel gebruikelijk.
Binnen jouw specifieke vakgebied of MKB wellicht gebruikelijk, maar had er zelf nog nooit van gehoord (dat klanten hier überhaupt prijs op stellen ipv een all-in tarief).

Ik ben nu bijna 12 jaar bezig als ZZPer, maar ook altijd een all-in uurtarief afgesproken. Ook nog nooit een collega-zzper tegengekomen die wel reiskosten apart in rekening bracht. (Tenzij voor intercontinentale vluchten, maar dat waren de uitzonderingen). Zit dan ook niet in de MKB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
Ik ook niet hoor (IT/business pm). Als ik mag inhuren accepteer ik/opdrachtgever ook geen reiskosten. Tenzij bv een reis naar buitenland nodig is voor de opdracht, maar binnenland is eigen rekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Ook mijn doel voor volgend jaar is toch minder gefocust zijn op facturabele uren.
Afgelopen jaar was mijn eerste volledige jaar als ZZPer, en ik had vooraf berekend wat haalbaar zou moeten zijn qua omzet, dus onbewust ging ik dat ook als een doel zien.

Uiteindelijk dit jaar 5k over dat doel heen gegaan met bijna 1900 gedraaide uren, en dat in het jaar waarin ik voor de 2e keer vader ben geworden... (de dag na geboorte met 1 uur slaap gewoon nog uren gedraaid, omdat de klant belde met vragen :P Gelukkig sliep de rest van de familie, dus was er verder toch niet veel te doen behalve ook slapen).

Hoe dan ook: Ook ik begin me te realiseren dat dit niet goed voelt op zo door te rammen, ik ga mijn doel dus gewoon bewust 20k lager zetten, zodat ik het beter los kan laten als ik ergens vrij moet/wil nemen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:23

page404

Website says no

Stefangrp schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:38:
[...]
cool!

Zo zou ik het ook doen als ik geen kleine kinderen had. Jaarlijks 9 maanden werken en 3 maande reizen.

Nu is mijn doel vooral financieel onbezorgd kunnen leven. Dat is met 5 monden te voeden toch wat lastig met maar 9 maanden werk :/
Ik heb ook aardig wat monden te voeden :X Ben ook een beginnend ondernemer en mijzelf losweken van mijn oude werkgever heeft een aardige deuk in mijn buffers geslagen (en dan vielen de juridische kosten achteraf nog mee :( ) en daar komt nog de overbrugging tot de eerste betaalde factuur bij :/
Allemaal ingecalculeerd en ik neem die pijn met plezier, maar het eerste jaar gaan de kosten wel erg voor de baat uit. Er moet een auto komen, mijn laptop en telefoon zijn aan vervanging toe en dan zeggen ze dat je het eerste jaar een buffer op moet bouwen. Het wordt spannend allemaal, ik denk dat ik pas in het derde jaar kan zeggen dat het financieel weer op orde is. Ach, hoort bij het (startend) ondernemen zeggen ze ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:04
Gelukt! Ingeschreven bij de kvk hier in Amsterdam. Stond na krap een kwartier weer buiten.

Start datum op 1 januari, dan gaat het als het goed is mooi door met de btw nummers vanaf 2020.

edit:
Hmm, een collega moest ter plekke pinnen, ik heb niks hoeven betalen. Denk dat ik de rekening nog wel krjig gepresenteert ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Schuey op 16-12-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Schuey schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:49:
Hmm, een collega moest ter plekke pinnen, ik heb niks hoeven betalen. Denk dat ik de rekening nog wel krjig gepresenteert ;)
Bijzonder, ik moest ook ter plekke afrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 14:47
Hmmbob schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:33:
[...]

Bijzonder, ik moest ook ter plekke afrekenen.
Startdatum in de toekomst, dan krijg je een factuur in de toekomst. Meteen inschrijven, meteen betalen.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Krystman schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:53:
[...]

Startdatum in de toekomst, dan krijg je een factuur in de toekomst. Meteen inschrijven, meteen betalen.
ik begon pas een maand later en moest ook meteen betalen.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
magneet schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:28:
[...]

ik begon pas een maand later en moest ook meteen betalen.
Maand later zelfde jaar? Zal er denkik mee te maken hebben dat het nu gaat om een start in volgend calenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik rijdt een prive auto en declareer 19 center per kilometer. nu wil ik vanaf 1 januari alle btw bonnetje bewaren voor de btw correctie. Nu hoorde ik vanmorgen de reclame op de radio van movemove. top dacht ik dat is wat ik nodig heb. Zojuist wil ik de pas aanvragen maar het kan alleen aan een zakelijke rekening gekoppeld worden. Maar dat kan dus niet wat het is een prive auto. Ik move move gebeld maar het kon echt niet. Dus ik zeg, dan is jullie reclame op radio 538 verkeerd. Anyway, iemand hier die ook een pas heeft welke wel aan een prive rekening gekoppeld kan worden waar alles mee betaald kan worden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tylen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:10:
Ik rijdt een prive auto en declareer 19 center per kilometer. nu wil ik vanaf 1 januari alle btw bonnetje bewaren voor de btw correctie. Nu hoorde ik vanmorgen de reclame op de radio van movemove. top dacht ik dat is wat ik nodig heb. Zojuist wil ik de pas aanvragen maar het kan alleen aan een zakelijke rekening gekoppeld worden. Maar dat kan dus niet wat het is een prive auto. Ik move move gebeld maar het kon echt niet. Dus ik zeg, dan is jullie reclame op radio 538 verkeerd. Anyway, iemand hier die ook een pas heeft welke wel aan een prive rekening gekoppeld kan worden waar alles mee betaald kan worden???
Je kunt toch gewoon een zakelijke rekening koppelen? En de betaling als privé opname boeken? (precies andersom dus dan wanneer je van je privé rekening iets zakelijks betaald).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Crazy D schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:38:
[...]

Je kunt toch gewoon een zakelijke rekening koppelen? En de betaling als privé opname boeken? (precies andersom dus dan wanneer je van je privé rekening iets zakelijks betaald).
Dat wil ik niet. Het moet gewoon makkelijk zijn en zo wordt het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
@Tylen Als freelancer/ZZP-er heb je toch een zakelijke rekening?

Daarnaast staat op de site "Kies voor een zakelijke tankpas die méér kan" dus lijkt me geen consumenten product (die kan ook geen BTW terugvragen dus heeft het niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tylen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:41:
[...]

Dat wil ik niet. Het moet gewoon makkelijk zijn en zo wordt het er niet makkelijker op.
Tjah. Ik weet niet welk boekhoudpakket je gebruikt maar bij Acumulus is het zelfs minder werk om het privé te boeken dan wanneer het een zakelijke uitgave is... Maar goed. Dan is het antwoord dus nee, kan niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jongetje schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:12:
@Tylen Als freelancer/ZZP-er heb je toch een zakelijke rekening?

Daarnaast staat op de site "Kies voor een zakelijke tankpas die méér kan" dus lijkt me geen consumenten product (die kan ook geen BTW terugvragen dus heeft het niet nodig).
Tuurlijk heb ik een zakelijke rekening. Maar ik heb een prive auto waarmee ik zakelijk rijd. Dus kan ik btw correctie toepassen.

Dus ik wil die pas (waarmee ze reclame maken omtrent btw correctie) koppelen aan mijn priverekening. BTW terugvragen hoeven ze niet te doen. Ik wil hem alleen gebruiken voor het btw overzicht waarmee mijn boekhouder vervolgens weer de btw correctie kan doorvoeren.
Crazy D schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:20:
[...]

Tjah. Ik weet niet welk boekhoudpakket je gebruikt maar bij Acumulus is het zelfs minder werk om het privé te boeken dan wanneer het een zakelijke uitgave is... Maar goed. Dan is het antwoord dus nee, kan niet.
Ik heb een boekhouder. Doe niets zelf.

Maar mijn vraag is: Anyway, iemand hier die ook een pas heeft welke wel aan een prive rekening gekoppeld kan worden waar alles mee betaald kan worden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Tylen Voordat ik elektrisch reed, had ik een pas van Q8, werkte prima. Schreef netjes van een willekeurige rekening af, voor een prive auto.

https://www.q8liberty.be/...y-card-voor-zelfstandigen

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BennyV
TucanoItaly schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:53:
@Tylen Voordat ik elektrisch reed, had ik een pas van Q8, werkte prima. Schreef netjes van een willekeurige rekening af, voor een prive auto.

https://www.q8liberty.be/...y-card-voor-zelfstandigen
OEh das wel handig, Doet die dan gewoon random een rekening uitzoeken? Wat is dan de kans dat het niet mijn rekening is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:23:
[...]

Tuurlijk heb ik een zakelijke rekening. Maar ik heb een prive auto waarmee ik zakelijk rijd. Dus kan ik btw correctie toepassen.

[...]
Hoezo tuurlijk? Als eenmanszaak mag je gewoon een privé rekening gebruiken hoor. Wenselijk? Nee, maar het mag wel. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat MoveMove moeilijk doet als jij een privé IBAN opvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
@Tylen Doe eens eens rondje googlen. Er zijn meer dan genoeg aanbieders van tankpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
BennyV schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:12:
[...]

OEh das wel handig, Doet die dan gewoon random een rekening uitzoeken? Wat is dan de kans dat het niet mijn rekening is?
Ik heb er ook een, en kan je uit ervaring vertellen dat 100% van de tankkosten die ik maak van mijn eigen rekening is afgeschreven (en niet die van jou) :(

Maar goed, pas zelf is wel gratis ;)

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 17-12-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Schuey schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:49:
Gelukt! Ingeschreven bij de kvk hier in Amsterdam. Stond na krap een kwartier weer buiten.

Start datum op 1 januari, dan gaat het als het goed is mooi door met de btw nummers vanaf 2020.

edit:
Gefeliciteerd!

Wat is eigenlijk de reden dat je niet gelijk gestart bent, dan krijg je namelijk gelijk je BTW nummer (en je registratie bij de BD). Heb je al wel een KVK nummer en registratie bij de BD?

Overigens zou ik opletten dat je met zakelijk gebruik van een prive rekening niet tegen de voorwaarden van de bank in gaat. Helemaal met de verhoogde risico controle's heb je kans dat dat je gaat opvallen met grote maandelijkse bedragen. Ook kan je met een prive rekening geen zakelijke incasso's machtigen, dat is misschien de reden dat MoveMove geen prive rekening accepteerd (zakelijke incasso machtiging heb ik bijvoorbeeld nodig voor mijn lease auto)

[ Voor 38% gewijzigd door GrooV op 17-12-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gevonden. Tankpas.nl besteld. 👍🏻👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
GrooV schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:40:
[...]

Gefeliciteerd!

Wat is eigenlijk de reden dat je niet gelijk gestart bent, dan krijg je namelijk gelijk je BTW nummer (en je registratie bij de BD). Heb je al wel een KVK nummer en registratie bij de BD?
Bedankt! :)

Ik hoorde dat er vanaf 1 Januari een BTW nummer komt wat niet langer meer je BSN nummer is. Dit heb ik bevestigd gekregen toen ik vorige maand contact op nam met het KVK. Toen ik vroeg wat dan handig was om dan niet 2 weken van te voren nog oude stijl BTW nummers te krijgen werd deze tijdlijn me aanbevolen door de medewerker :) Zoveel haast zit er voor mij niet achter aangezien ik mijn fulltime baan gewoon hiernaast hou. Ik kan hier gewoon betaald hobby-matige opdrachten mee uitvoeren en hoop dat dit in de toekomst groter kan worden.

Dit houd dus in dat pas de 25ste mijn registratie doorgezet wordt en de start datum op 1 Januari ligt. De stempel met goedkeuring van het KVK voor mijn handelsnaam heb ik dus al wel.
Overigens zou ik opletten dat je met zakelijk gebruik van een prive rekening[...]
Ik heb een tjidje geleden al bekeken wat mijn opties waren en ik ga waarschijnlijk bij KNAB een zakelijke rekening openen.

[ Voor 8% gewijzigd door Schuey op 17-12-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
Schuey schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:07:
[...]

Ik kan hier gewoon betaald hobby-matige opdrachten mee uitvoeren en hoop dat dit in de toekomst groter kan worden.
Houd in dat geval ook rekening met de mogelijkheden van de KOR: https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/

Kan je veel administratieve last schelen. Wanneer je boven die 20K omzet uitkomt is dit uiteraard geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Thanks ook dit was een reden van mijn startdatum, lurken in dit topic heeft dat opgeleverd namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 00:33
Ik zit de belastingen voor 2020 eens te bekijken, maar alle aftrekposten (zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling, wbso, etc) zijn voor maximaal 46% aftrekbaar. In 2021 daalt dat naar 43%, 2022 40%, 2023 37,1%. Dat zal een flinke duit schelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
pirke schreef op woensdag 18 december 2019 @ 01:31:
Ik zit de belastingen voor 2020 eens te bekijken, maar alle aftrekposten (zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling, wbso, etc) zijn voor maximaal 46% aftrekbaar. In 2021 daalt dat naar 43%, 2022 40%, 2023 37,1%. Dat zal een flinke duit schelen :(
Ook gaat de zelfstandigenaftrek in 10 jaar terug van 7280 nu, naar 5000 in 2029. Ieder jaar 250 euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
pirke schreef op woensdag 18 december 2019 @ 01:31:
Euh, hoe dan? Waar kunnen we meer lezen?

Pagina: 1 ... 125 ... 643 Laatste