Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Heel onzuiver, want het systeem dat je eerst WUO berekent (zakelijk domein) en daarna belastbaar inkomen (privé domein) wordt hiermee in de war gegooid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
Hmmbob schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:31:
[...]

Euh, hoe dan? Waar kunnen we meer lezen?
Zal ook wel op belastingdienst.nl te vinden zijn, maar :
https://www.wijzeringeldz...ngen-voor-zzpers-in-2020/

[edit] https://www.belastingdien...veranderingen#ondernemers

Dit gaat het ongeveer schelen voor wat betreft zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling (voor het gemak even 100K als voorbeeld genomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m9XtyJIWleJsSTDAJdREcNUq/full.png

En ZVW percentage gaat dan wel iets omlaag (van 5,7% naar 5,45%) maar omdat het "Maximum-bijdrage-inkomen" omhoog gaat van 55.927 (2019) naar 57.214 (2020), zal ook dit bedrag omhoog gaan van (voor de meesten hier) 3118 naar 3187. Die stijging blijft gelukkig 10-tjes werk ;)

[ Voor 28% gewijzigd door sverzijl op 18-12-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:54
sverzijl schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:45:
[...]

Zal ook wel op belastingdienst.nl te vinden zijn, maar :
https://www.wijzeringeldz...ngen-voor-zzpers-in-2020/

[edit] https://www.belastingdien...veranderingen#ondernemers

Dit gaat het ongeveer schelen voor wat betreft zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling (voor het gemak even 100K als voorbeeld genomen)

[Afbeelding]
Thanks dat is dus in 2028 meer dan €4K netto minder inkomen. :?

Waar gaat dat gecompenseerd worden ? Tarief omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Inkomstenbelasting gaat wel omlaag in 2020 maar dat zal niet voldoende compenseren. Tarief verhogen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Klopt op een inkomen van €150.000 ga je ongeveer (zonder rekening te houden met aftrekposten) €2000 minder betalen. Blijft er nog steeds een gat van ruim €3000.

Dus moet er €6000 meer omzet worden gerealiseerd wat dan weer €4 per uur is...

Bovenstaande is uiteraard een bierviltje berekening...

[ Voor 30% gewijzigd door miena21 op 18-12-2019 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het marginale tarief bij hogere winsten (belastbaar inkomen vanaf 9x.000, heffingskortingen volledig afgebouwd) blijft vrijwel onveranderd.

Rekening houdend met MKB-winstvrijstelling was het 44.72% (86% * 52%). Met een toptarief van 49.5% En de aftrekbaarheid van de WV in het basistarief (37.25%) kom ik op 44.3% effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
t_captain schreef op woensdag 18 december 2019 @ 07:38:
Heel onzuiver, want het systeem dat je eerst WUO berekent (zakelijk domein) en daarna belastbaar inkomen (privé domein) wordt hiermee in de war gegooid.
Dit dus.

Normaliter heb je (bedrijfswinst - zakelijke aftrek) * 86% = belastbare winst. Als de zakelijke aftrek minder aftrekbaar is, wanneer wordt dat toegepast? Waarover wordt die 86% dan berekend? Is dat nog steeds over (bedrijfswinst - zakelijke aftrek) of over (bedrijfswinst - verlaagde zakelijke aftrek)?

Daar komt nog bij dat het resultaat van deze vroeger simpele berekening nu dus afhankelijk gaat worden van de privé aftrekposten die er spelen. Helemaal irritant als je dus nog aftrekposten hebt die niet gelimiteerd zijn, in welke volgorde worden de verschillende aftrekposten toegepast?

M'n excelsheet die op 1 euro nauwkeurig m'n belasting kon voorspellen gaat het zwaar krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Zo hoort het te werken:

Zakelijk:

1. omzet
2. zakelijke kosten
=> winst
4. ondernemersaftrek
5. MKB winstvrijstelling
=> belastbare WUO

Prive:
6. optellen belastbare WUO met overige inkomsten
7. toepassen aftrekposten (premies inkomstenvoorzieningen, lijfrente, aftrek giften, partneralimentatie etc)
8. toepassen schijftarieven
9. toepassen heffingskortingen
=> verschuldigde belasting

Die truc met tarieven (aftrekposten tegen basistarief) zit in het tweede rijtje. Dat is immers waar de tarieven leven. Ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling zijn helemaal geen aftrekposten in dat rijtje. Ze verlagen gewoon het bedrag dat ten grondslag ligt aan je inkomen in box 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:48:
Zo hoort het te werken:

Zakelijk:

1. omzet
2. zakelijke kosten
=> winst
4. ondernemersaftrek
5. MKB winstvrijstelling
=> belastbare WUO

Prive:
7. toepassen aftrekposten (premies inkomstenvoorzieningen, lijfrente, aftrek giften, partneralimentatie etc)

Die truc met tarieven (aftrekposten tegen basistarief) zit in het tweede rijtje. Dat is immers waar de tarieven leven. Ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling zijn helemaal geen aftrekposten in dat rijtje. Ze verlagen gewoon het bedrag dat ten grondslag ligt aan je inkomen in box 1.
Snap ik, maar op deze manier kun je niet rekenen met maximaal voor 46% aftrekbaar... dus hoe gaan ze dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@t_captain sowieso hebben ze dat al een beetje om zeep geholpen door ook het HRA "aftrekpercentage" te limiteren. Dat strookt ook niet met het punt dat bijtellingen en aftrekposten tot je uiteindelijke belastbaar inkomen komen. Maar het is typisch gedrag van de overheid om het lekker ondoorzichtig te maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dit gaat veel verder dan de tariefmaatregel HRA, omdat hier de lijn tussen prive en zakelijk wordt doorbroken. Een zakelijke winstlast of aftrekpost heeft helemaal geen tarief, maar gaat nu buiten de WUO om toch naar het privedomein. Zeer merkwaardig.

Hoe het precies is uitgevoerd, lijken zelfs de accountants niet te weten.

Binnen het privedomein is er nog een punt van onzekerheid: partneralimentatie. Momenteel vrij eenvoudig: een bruto-bruto inkomensherverdeling. Ex-partner A draagt een deel van zijn inkomen over aan ex-partner B. Zo heeft A minder belastbaar inkomen en B meer. Logisch.

Maar: straks mag A aftrekken tegen basistarief. Wat nu als het om hoge inkomens gaat en B in het toptarief valt? Dan lijkt er een onredelijke belastingheffing te ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Je zou bijna denken dat we een gigantisch tekort hebben in de rijksbegroting, ipv een overschot van 12 miljard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
t_captain schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:48:
Zo hoort het te werken:

Zakelijk:

1. omzet
2. zakelijke kosten
=> winst
4. ondernemersaftrek
5. MKB winstvrijstelling
=> belastbare WUO

Prive:
Ja, zo heb ik tot nu toe ook al mijn pro-forma calculaties (om tarief te bepalen, expectation-management naar de directeur thuis etc) gedaan. Maar dat wordt nu dan een tandje ingewikkelder.
pirke schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:32:
[...]
M'n excelsheet die op 1 euro nauwkeurig m'n belasting kon voorspellen gaat het zwaar krijgen.
Is die deelbaar? Klinkt interessant....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pirke schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:47:
Je zou bijna denken dat we een gigantisch tekort hebben in de rijksbegroting, ipv een overschot van 12 miljard...
Structureel hebben we ook een tekort. Dat blijkt uit de nieuwste doorrekening van het CPB over de houdbaarheid van de overheidsfinancieen.

Twintig jaar geleden hadden we drie onhoudbare factoren: HRA, AOW, zorg.

We dachten door de verhoging van de AOW leeftijd en het de facto elimineren van HRA in het groen zaten, maar de zorgkosten zijn een heel hardnekkige factor. Bovendien hebben we de verhoging van de AOW-leeftijd moeten afremmen. Nu staan we weer in het rood en er komen nog een paar forse tegenvallers aan:

1. kosten klimaattransitie (deels omdat het publieke kosten veroorzaakt, maar met name door de rem die de eindigheid van natuurlijke bronnen op de economische groei zet)
2. verandering bevolkinssamenstelling en daaraan gerelateerde toename skill gap

(2 is overigens een beetje taboe in de politiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:34
miena21 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 09:11:
Klopt op een inkomen van €150.000 ga je ongeveer (zonder rekening te houden met aftrekposten) €2000 minder betalen. Blijft er nog steeds een gat van ruim €3000.

Dus moet er €6000 meer omzet worden gerealiseerd wat dan weer €4 per uur is...

Bovenstaande is uiteraard een bierviltje berekening...
Zonder meteen de rekenmachine erbij te pakken, vraag ik me toch af: Wordt het nu wellicht eerder interessant om een BV te gaan overwegen ?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hmmbob schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:57:
[...]
Is die deelbaar? Klinkt interessant....
Je hebt m zo zelf gemaakt:

omzet
- kosten
- FOR
- zakelijke aftrek
+ loondienst salaris
- prive aftrek
= belastbaar inkomen

Dan nog even de IB schijven, heffingskortingen en premie zvw uitrekenen en klaar.

Merk op dat de arbeidskorting over het arbeidsinkomen gaat, niet het belastbaar inkomen. Arbeidsinkomen = omzet - kosten - FOR + loondienst salaris

Het begint lastiger te worden nu de HRA gelimiteerd is, en volgend jaar helemaal als veel andere aftrekposten ook gelimiteerd zijn. Maar in principe was het een heel simpel sommetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
t_captain schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:37:
Dit gaat veel verder dan de tariefmaatregel HRA, omdat hier de lijn tussen prive en zakelijk wordt doorbroken.
Maar het hele ding met een eenmanszaak is toch juist dat die lijn er nooit echt was? Je bent dezelfde identieit, daarom ook pive aansprakelijk. Als je op zoek bent om dat wel duidelijk van elkaar te scheiden, dan moet je een BV (of vergelijkbaar) regelen lijkt me? Juist dat was voor mij in ieder geval de reden om meteen vanuit een BV te gaan ondernemen, ook toen dat fiscaal nog niet de voordeligste oplossing was: Ik wilde het gescheiden houden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Er is wel degelijk een (dunne) lijn tussen zakelijk en prive.

Sommige uitgaven tellen als zakelijke kosten, andere als prive-kosten. Zakelijk is aftrekbaar van de WUO, prive kan aftrekbaar zijn van het belastbaar inkomen in box 1.

De door mij geschetste volgorde is dus wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoals met de meeste keuze, als het puur om het geld gaat dan maak je meestal de verkeerde beslissing en voor je het weet rijd je 60d km p/j in een Aygo :+ Of overheid... _O-

Zelf start ik als eenmanszaak vanwege de eenvoudigheid en starters voordelen. Privé aansprakelijkheid maak ik mij geen zorgen om met aansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekeringen. Als de boel eenmaal op de rit is ga ik de overweging voor een BV maken. Al geld dan weer één is geen.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 18-12-2019 18:19 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
In ander (wel positief) nieuws: bevestiging gekregen een (ruime) tariefverhoging waar ik om gevraagd had deze maand per 1 Jan *O*

Wel grappig dat dat eigenlijk zoveel makkelijker ging dan bij een werkgever vroeger, terwijl het hier gewoon om meer geld gaat.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:18
Hydra schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:38:
In ander (wel positief) nieuws: bevestiging gekregen een (ruime) tariefverhoging waar ik om gevraagd had deze maand per 1 Jan *O*

Wel grappig dat dat eigenlijk zoveel makkelijker ging dan bij een werkgever vroeger, terwijl het hier gewoon om meer geld gaat.
Goed bezig! Ik ben nog blijven hangen met mijn uurtarief want mogelijk word ik wegbezuinigd net als een paar andere externen. Mijn huidig contract is maar 3 maanden verlengd en dan moet ik eens even kijken naar wat anders.

• pirke

Het kan ook zijn dat je afgelopen jaar veel te weinig vroeg en dat je nu meer richting realistisch zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Nice! Je zat op 85 toch? Mag ik vragen wat je nieuwe tarief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 07:58

RBH

Gefeliciteerd! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Klopt, vroeger kreeg je met geluk nog 50 euro bruto per maand erbij. Nu eurootje op je uurtarief is 1800 per jaar bruto. Vaak betaalde de klant best een aardig tarief voor de consultant, echter blijft er in loondienst minder over voor de werknemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Bulder schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:05:
Nice! Je zat op 85 toch? Mag ik vragen wat je nieuwe tarief is?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Viper® schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:11:
Klopt, vroeger kreeg je met geluk nog 50 euro bruto per maand erbij. Nu eurootje op je uurtarief is 1800 per jaar bruto. Vaak betaalde de klant best een aardig tarief voor de consultant, echter blijft er in loondienst minder over voor de werknemer.
Zelf ben ik de jaren in loondienst ongeveer 200e per maand gegroeid per jaar. Als je dan kijkt naar welke tarieven voor ons gevraagd werden, dan is zo'n verhoging echt peanuts.

Ben nog steeds nieuwsgierig waar al dat geld nu precies heenging. Daar deden ze niet erg open over. Van die 100-120 per uur die ze voor mij en m'n collega's vroegen, moest toch aardig wat over blijven, zelfs als je kantoor en loonkosten van anderen meeneemt.

[ Voor 65% gewijzigd door Hydra op 19-12-2019 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:25:
[...]

***members only***

[...]

Zelf ben ik de jaren in loondienst ongeveer 200e per maand gegroeid per jaar. Als je dan kijkt naar welke tarieven voor ons gevraagd werden, dan is zo'n verhoging echt peanuts.

Ben nog steeds nieuwsgierig waar al dat geld nu precies heenging. Daar deden ze niet erg open over. Van die 100-120 per uur die ze voor mij en m'n collega's vroegen, moest toch aardig wat over blijven, zelfs als je kantoor en loonkosten van anderen meeneemt.
Netjes.
Members only:

Overhead kosten, volgens mij 2,2 - 2,5x wat je kost moet je opbrengen. Alles wat bij het bedrijf hoort betaal jij voor mee, je manager, secretaresse, auto, laptop, pensioen, ziekte, koffieautomaat.
En natuurlijk winst voor het bedrijf, aandeelhouders, salaris directeur.
Nu ook natuurlijk maar kan je zelf kiezen wat je wel en niet doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 19-12-2019 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Viper® schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:43:
Overhead kosten, volgens mij 2,2 - 2,5x wat je kost moet je opbrengen. Alles wat bij het bedrijf hoort betaal jij voor mee, je manager, secretaresse, auto, laptop, pensioen, ziekte, koffieautomaat.
En natuurlijk winst voor het bedrijf, aandeelhouders, salaris directeur.
Nu ook natuurlijk maar kan je zelf kiezen wat je wel en niet doet.
Members only:

Ik snap wel waar het aan opgaat hoor, maar ik ben vooral geinteresseerd in de details.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 19-12-2019 11:10 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Hydra schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:09:
Ik snap wel waar het aan opgaat hoor, maar ik ben vooral geinteresseerd in de details.
En een brutoloon van 5000 euro per maand kost de werkgever (zonder 13e maand en bonussen) 75K. Met een dekking van 80% billable uren (uitgaande van de 48 weken werkbaar) haalt de werkgever 200% van wat nodig is (niet rekening houdend met bonussen). Klinkt natuurlijk als dikke winst maar een weekje ziek, of een week bankzitten omdat er even geen werk is.... Het kan dan opeens best hard gaan. (plus dat de meesten hier ook wel lease auto's ,13 maand en bonussen hadden en dat komt er dan ook nog allemaal bij). Als het goed is is dat natuurlijk voldoende dekkend anders doet de werkgever iets niet zo heel goed, maar vind t iets te gemakkelijk om wel vraagtekens te zetten bij het tarief vs. wat je als medewerker krijgt, zonder serieus even te kijken wat jij kost als personeelslid.
(niet jij als letterlijk jij trouwens, reageer wel op jou maar bedoel de reactie meer algemener, je hoort te vaak dat de werkgever welliefste bedrag x factureert en maar y betaald aan z'n personeel... ).

Exact expert nodig?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:32

LankHoar

Langharig tuig

Meld me hier ook even. Heb momenteel onderhandelingen lopen om als ZZPer in dienst te gaan (heb momenteel een vast contract). Ik woon in CZ, maar voor mijn vraag niet belangrijk volgens mij. Ik heb het nu zeker niet slecht, kan niet klagen over mijn loon etc. maar vind het idee van voor mezelf werken i.c.m. leuke uitdagende functie leuk. Waar ligt financieel voor jullie de omslag? Met mijn (conservatieve) berekeningen zou ik per jaar zo'n beetje anderhalf keer zoveel overhouden, netto, wellicht meer als ik nog wat beter onderhandel (1,75x?). Is dat echter het risico waard? Waar ligt/lag voor jullie het kantelpunt?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:42:
Meld me hier ook even. Heb momenteel onderhandelingen lopen om als ZZPer in dienst te gaan (heb momenteel een vast contract). Ik woon in CZ, maar voor mijn vraag niet belangrijk volgens mij. Ik heb het nu zeker niet slecht, kan niet klagen over mijn loon etc. maar vind het idee van voor mezelf werken i.c.m. leuke uitdagende functie leuk. Waar ligt financieel voor jullie de omslag? Met mijn (conservatieve) berekeningen zou ik per jaar zo'n beetje anderhalf keer zoveel overhouden, netto, wellicht meer als ik nog wat beter onderhandel (1,75x?). Is dat echter het risico waard? Waar ligt/lag voor jullie het kantelpunt?
Het feit om niet in dienst te zijn en niet van 9-17 op kantoor te moeten zitten was voor mij de doorslag. Lekker zelf je klussen uitzoeken en als je genoeg hebt van de manager/projectleider kan je makkelijk naar een andere opdrachtgever gaan. De hogere inkomsten zorgen er voor dat ik nu ruim 80 vrije dagen heb ipv de 25 in loondienst.
Tussendoor wat kleinere klussen doen, die praktisch betaalde hobby zijn, vind ik ook erg leuk.

En welk risico heb je nu eigenlijk? In de ICT is het volgens mij helemaal makkelijk, daar is echt genoeg werk te vinden tegen leuke tarieven.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 19-12-2019 15:59 ]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Meer overhouden doe je al snel maar je moet ook direct beginnen met je eigen buffer's aan te leggen voor mindere tijden.

Maar vooral de vrijheid, hier voor zat ik in de detachering en had geen enkele binding meer met het bedrijf en ervaarde het alleen maar als last als ik daar iets gedaan moest krijgen (zeuren om een nieuwe laptop bijvoorbeeld). Ook wilde de detacheerder een steeds hoger uurtarief waardoor ik steeds richting de randstad geduwd werd (1+ uur reistijd). Nu zit ik voor een uurtarief waar mij detacheerder niet blij van werd maar ik wel en een reistijd van ~40 minuten

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
Tja, wellicht verdien jij nu 2 ton per jaar, als je dan naar 1,75x gaat van wat je nu verdient dan ben je goed bezig! Als je nu 10k per jaar verdient en je gaat naar 1,75x dan zeg ik laat maar zitten ;). Ik denk dat jij dit zelf moet beslissen. Ik vind het altijd gek dat mensen vragen "is dit genoeg?". Als jij er voor tekent dan is dat blijkbaar toch goed?

Meer geld was een kleine doorslaggevende reden om voor mijzelf te beginnen. Wat voor mij het leukste is nieuwe klussen aannemen die ik leuk vind / uitdaging. Weinig met geld te maken.

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Tylen schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:10:
Ik rijdt een prive auto en declareer 19 center per kilometer. nu wil ik vanaf 1 januari alle btw bonnetje bewaren voor de btw correctie. Nu hoorde ik vanmorgen de reclame op de radio van movemove. top dacht ik dat is wat ik nodig heb. Zojuist wil ik de pas aanvragen maar het kan alleen aan een zakelijke rekening gekoppeld worden. Maar dat kan dus niet wat het is een prive auto. Ik move move gebeld maar het kon echt niet. Dus ik zeg, dan is jullie reclame op radio 538 verkeerd. Anyway, iemand hier die ook een pas heeft welke wel aan een prive rekening gekoppeld kan worden waar alles mee betaald kan worden???
Ik rijd de auto ook prive, maar heb de tankpas wel aan mijn zakelijk rekening gekoppeld.
In mijn boekhoudprogramma (MoneyMonk) geef ik al deze kosten op als 'autokosten', waarbij ik bij de post heb ingesteld dat alleen de btw aftrekbaar is.
Of doe ik nu iets verkeerd? Heb ik te simpel gedacht?

Ik had movemove, maar heb dat opgezegd aangezien ik nog steeds wekelijks een factuur krijg ipv maandelijks. Nu heb ik een pas van OfficeCentre, daarmee 'spaar' je ook nog eens 0,05 eurocent per euro die je uitgeeft met de tankpas. Is bij mij gauw 25 euro per maand netto :+

• Deveon
  • Niet online
Voor mij speelt controle ook de belangrijkste rol. Werk ik dan krijg ik betaald, werk ik niet dan krijg ik niet betaald. Geen gedoe met aantal vakantiedagen of “wachtdagen” bij ziekte.

Daarnaast kies ik zelf of ik ver ga rijden voor dat uitdagende project wat goed betaald of tegen een lager uurtarief bij die flexibele opdrachtgever die vlakbij zit en mij thuis laat werken.

Onderaan de streep blijft er inderdaad meer over en daarover bepaal ik zelf welk materiaal ik wanneer aanschaf (telefoon, laptop en auto). Een groot deel blijft vervolgens over voor de toekomst, daar kan geen pensioenfonds tegenop. Plus natuurlijk de vele fiscale voordelen die je bij een werkgever vaak niet hebt.

Uiteindelijk ga ik er netto 2,5 tot 3 maal op vooruit, maar na het lezen van de post van @Crazy D krijg ik nu simpelweg veel te weinig betaald. -O-

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

@Ernemmer snap ik. Is op mij niet helemaal van toepassing omdat ik voornamelijk voor 1 opdrachtgever aan de slag ga (ze hebben ook gezegd dat ik, bij goed wederzijds bevallen, na verloop van tijd in vaste dienst zou kunnen treden). Toch vind ik het idee dat ik niet per se vast zit aan ze en mijn eigen vakantie in kan vullen erg aantrekkelijk. Niet meer aan de genade van je manager af moeten hangen.

@GrooV ik heb al een 3 maanden buffer, en wil dat inderdaad met mijn eerste inkomen z.s.m. naar 6 maanden brengen. Qua reistijd ga ik er iets op achteruit (~20 minuten naar ~35), maar is nog acceptabel.

@sbmuc daar heb je een goed punt. Je hebt zeker een goed punt in dat ik eigenlijk niet goed weet wat voor antwoord ik zoek, behalve iets als bevestiging of "je ziet dit enorm over het hoofd".
Members only:

@Deveon 2,5-3x zoveel is ruim meer dan "slechts" 1,5x zoveel. Wellicht moet ik dan toch beter onderhandelen over het uurtarief.

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 19-12-2019 17:47 ]

• Hydra
Crazy D schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:24:
En een brutoloon van 5000 euro per maand kost de werkgever (zonder 13e maand en bonussen) 75K.
Nogmaals; dat weet ik wel. Het gaat me specifiek over de kostenverdeling van m'n vorige werkgever die ik graag eens zou zien. Gaat nooit gebeuren, maar ben geinteresseerd in hoeveel er naar de investeerders gaat en hoeveel het niet producerende personeel kost.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Hydra schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:52:
[...]

Nogmaals; dat weet ik wel. Het gaat me specifiek over de kostenverdeling van m'n vorige werkgever die ik graag eens zou zien. Gaat nooit gebeuren, maar ben geinteresseerd in hoeveel er naar de investeerders gaat en hoeveel het niet producerende personeel kost.
Veel.

Mijn vorige detacheerder was er trots op dat ze geen geld uitgaven aan een hip kantoorpand. Toen kwamen ze er achter dat het toch lastig werd personeel te vinden om dat anderen dat wel hebben dus werd er een verdieping bij gehuurd en helemaal gepimped. Recruitment afdeling verdubbeld om meer mensen binnen te halen.

Gevolg: winstdeling de helft minder ondanks dat er omzet records gehaald werden

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GrooV schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:08:
[...]
Mijn vorige detacheerder was er trots op dat ze geen geld uitgaven aan een hip kantoorpand. Toen kwamen ze er achter dat het toch lastig werd personeel te vinden om dat anderen dat wel hebben dus werd er een verdieping bij gehuurd en helemaal gepimped. Recruitment afdeling verdubbeld om meer mensen binnen te halen.
Je kan toch ook "gewoon" via primaire voorwaarden personeel halen? Of via voorbeeld een 20% regeling? Die laatste heeft echt waarde – dan kijken developers een keer buiten hun eigen bubbel wbt techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@LankHoar je kan het nooit zo goed vergelijken. Ik zou liever starten met 1,5x netto dan niet starten.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Deveon schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:27:
@LankHoar je kan het nooit zo goed vergelijken. Ik zou liever starten met 1,5x netto dan niet starten.
Toch ga ik proberen het uurtarief nog wat omhoog te schroeven. Moet ook nog een paar dingetjes uit het contract bespreken met de recruiter vanavond.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
LankHoar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:46:
[...]

Toch ga ik proberen het uurtarief nog wat omhoog te schroeven. Moet ook nog een paar dingetjes uit het contract bespreken met de recruiter vanavond.

***members only***
Enorm lastig te zeggen. Ik denk dat het gross van de mensen in dit topic totaal niet bekend zijn met de markt in Tsjechië en wat daar markt-conform is. Ook ligt het aan het soort werk dat je doet, op welk niveau en hoeveel ervaring. Dit heb ik je ook nog niet zien vermelden, wat doe je? :)

Als ik dit topic moet geloven is binnen Nederland 75 euro per uur voor een IT professional echt wel het minimum (juniors met 0 jaar ervaring uiteraard buiten beschouwing gelaten). Hoe dat zit in Tsjechië, Tsja (pun intended), geen idee.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Hatsjoe schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:56:
[...]

Enorm lastig te zeggen. Ik denk dat het gross van de mensen in dit topic totaal niet bekend zijn met de markt in Tsjechië en wat daar markt-conform is. Ook ligt het aan het soort werk dat je doet, op welk niveau en hoeveel ervaring. Dit heb ik je ook nog niet zien vermelden, wat doe je? :)

Als ik dit topic moet geloven is binnen Nederland 75 euro per uur voor een IT professional echt wel het minimum (juniors met 0 jaar ervaring uiteraard buiten beschouwing gelaten). Hoe dat zit in Tsjechië, Tsja (pun intended), geen idee.
Ik snap je. Meer details:
- 6,5 jaar relevante werkervaring (IT)
- 5,5 jaar daarvan content management > knowledge management
- Deze opdracht bestaat uit project management met een knowledge management achtergrond

• Hydra
LankHoar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:19:
Ik snap je. Meer details:
- 6,5 jaar relevante werkervaring (IT)
- 5,5 jaar daarvan content management > knowledge management
- Deze opdracht bestaat uit project management met een knowledge management achtergrond
Hoeveel ervaring je hebt is weinig relevant; het gaat erom dat niemand hier kennis heeft van de markt daar dus we geen idee hebben of 44 euro per uur 'veel' is of niet. In Nederland is dat extreem weinig in ieder geval.
Hatsjoe schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:56:
Als ik dit topic moet geloven is binnen Nederland 75 euro per uur voor een IT professional echt wel het minimum
De sample size is te klein hier om daar iets over te zeggen, en daarbij is er een selection bias en ook nog een reporting bias. Voor mij is 75 gewoon te laag, maar ik ken wel een paar expats bijvoorbeeld (30% regel) die lager zitten. Wat ik dan wel weer aardig ruk vind; dat drukt de prijzen.

[ Voor 32% gewijzigd door Hydra op 19-12-2019 18:22 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Hydra schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:20:
[...]

Hoeveel ervaring je hebt is weinig relevant; het gaat erom dat niemand hier kennis heeft van de markt daar dus we geen idee hebben of 44 euro per uur 'veel' is of niet. In Nederland is dat extreem weinig in ieder geval.
Ik snap dat dat lastig te zeggen is. Het gaat me dan ook meer om of onderhandelen nu nog acceptabel is, en hoe ik dat dan het beste kan aanpakken.

Members only:

• t_captain
De belangrijjste oorzaken van tariefdruk zijn niet die handvol 30% mensen. Het zijn imho:

1. grote aantallen starters.
Een groot deel van de ZZP’ers geeft na enkele jaren aan dat zijn eerste klus in retrospect eigenlijk niet zo‘n goed tarief had. Bij de meesten kun je het ook kwantificeren: hun tarief is gestegen. Ergo: starters laten zich verleiden tot lagere tarieven en dat drukt de evenwichtsprijs.

2. profielen die (te) generiek worden gemaakt.
In plaats van een “goede probleemoplosser met sterk gevoel voor verhoudingen in het MKB en branchekennis van machinebouw“ is iemand in de agency wereld “C++ developer”. Zo komen mensen in grotere vijvers terecht en neemt tariefconcurrentie toe.

• t_captain
LankHoar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:46:
[...]

***members only***
Als je project in Tsjechië is, zul je hier op een NL forum niet de beste antwoorden vinden over de markt en tarieven aldaar.

Hooguit dat je een NL tarief kunt schalen met een loonkostenfactor CZ/NL om een indicatie te krijgen.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

t_captain schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:40:
[...]

Als je project in Tsjechië is, zul je hier op een NL forum niet de beste antwoorden vinden over de markt en tarieven aldaar.

Hooguit dat je een NL tarief kunt schalen met een loonkostenfactor CZ/NL om een indicatie te krijgen.
Dat snap ik. De insteek van mijn vraag was ook meer zoals in mijn laatste post (hoe pak ik zometeen de onderhandelingen aan?), dan het vragen naar een goed tarief. NL en CZ tarieven vergelijken is erg lastig (inkomen is hier in het algemeen in ieder geval een stuk lager).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:58
LankHoar schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:42:
[...]

Dat snap ik. De insteek van mijn vraag was ook meer zoals in mijn laatste post (hoe pak ik zometeen de onderhandelingen aan?), dan het vragen naar een goed tarief. NL en CZ tarieven vergelijken is erg lastig (inkomen is hier in het algemeen in ieder geval een stuk lager).
Als eerste proberen te achterhalen wat jij in jouw markt kunt vragen als tarief. Je hebt vast wel een minimum bedacht voor jezelf. Ga daar in ieder geval niet onder zitten, want daar ga je later irritatie gevoelens over ontwikkelen.
Bovenop het gangbare tarief in jouw markt gooi je een bullshit percentage. Ik plus er meestal tussen de 2,5 en 5 euro per uur bovenop, omdat de meeste brokers of recruiters er altijd iets vanaf willen. Vooral als ze door hebben dat je nog maar net begint als zelfstandige.
En daarna verder onderhandelen over alles wat jij belangrijk vindt, thuiswerken, flexibele tijden, dubbel tarief op zondagen, betalingstermijn, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door gem-p op 19-12-2019 22:13 ]

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
Hallo iedereen,

Ik heb meegelezen op dit topic maar ik heb alsnog vragen waar ik over na zit te denken. Ik ben van plan om binnenkort ZZP'er te worden. Ik heb een kennis die ook ZZP'er is in de bouwsector. Hij heeft een eigen bedrijf dus hij vernieuwt regelmatig zo en dan al zijn gereedschappen etc. hij vroeg mij wat ik als uitgave aan de belasting ga laten zien. En dat weet ik zelf eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ik ben netwerkbeheerder dus ik zal steeds projecten moeten vinden en voor andere moeten werken. Ik was al wel van plan om een kamer in huis als kantoor te gebruiken, kan ik daar belastingaftrek voor krijgen? En mijn auto wil ik graag als bedrijfsauto gebruiken. Wat kan ik nog meer aan uitgaves laten zien? Ik heb er namelijk geen zin in dat ik over 3 jaar weer zoveel mloet betalen aan de belasting. Alle tips zijn welkom!

[ Voor 68% gewijzigd door Routepr0bleem op 19-12-2019 22:24 ]

• Ernemmer
  • Niet online
bkilic38 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:21:
Hallo iedereen,

Ik heb meegelezen op dit topic maar ik heb alsnog vragen waar ik over na zit te denken. Ik ben van plan om binnenkort ZZP'er te worden. Ik heb een kennis die ook ZZP'er is in de bouwsector. Hij heeft een eigen bedrijf dus hij vernieuwt regelmatig zo en dan al zijn gereedschappen etc. hij vroeg mij wat ik als uitgave aan de belasting ga laten zien. En dat weet ik zelf eerlijk gezegd ook niet zo goed. Ik ben netwerkbeheerder dus ik zal steeds projecten moeten vinden en voor andere moeten werken. Ik was al wel van plan om een kamer in huis als kantoor te gebruiken, kan ik daar belastingaftrek voor krijgen? En mijn auto wil ik graag als bedrijfsauto gebruiken. Wat kan ik nog meer aan uitgaves laten zien? Ik heb er namelijk geen zin in dat ik over 3 jaar weer zoveel mloet betalen aan de belasting. Alle tips zijn welkom!
Alle regels over wat je wel en wat je niet kan aftrekken van de belasting staan in onderstaande link.
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
....Ik heb er namelijk geen zin in dat ik over 3 jaar weer zoveel mloet betalen aan de belasting. Alle tips zijn welkom!
Een flauwe: als je het goed gaat doen, ga je over 3 jaar juist veel meer belasting betalen ipv minder! ;) >:)

• Routepr0bleem
Hoe bedoel je momenteel heb ik fatal error nu BSOD (blue screen of death)
Hulliee schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:39:
[...]

Een flauwe: als je het goed gaat doen, ga je over 3 jaar juist veel meer belasting betalen ipv minder! ;) >:)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zakelijke kosten zijn dingen die je ook zakelijk nodig gaat hebben. Je kan wel 25k aan gereedschap neertellen voor die ene patchkast welke je op moet hangen, maar als je voor dat spul verder geen doel hebt zit je met 25k aan onbruikbare inventaris. Dan betaal ik liever 12k aan belasting zodat ik met de andere 12k brood en pindakaas kan kopen.
Zakelijke aankopen zijn interessant, maar ga niet als een vrouw :P dingen kopen 'omdat ze in de aanbieding zijn'.
bkilic38 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:43:

[...]
Meer belasting staat gelijk aan meer inkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door jadjong op 19-12-2019 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Hallo iedereen,

Tip: betaal een boekhouder die de boekhouding en belasting aangifte (BTW en IB) voor je doet.

Ik krijg de indruk dat je weinig kennis hebt vd belasting wetgeving, en als ondernemer heb je best veel plichten en regelgeving. Als je je daar niet aan houdt kun je hoge boetes krijgen. Een boekhouder kan je daar goed bij helpen.

• Routepr0bleem
Ken je misschien een goede boekhouder? Tegenwoordig heb je er veel, maar sommige zijn toch alleen maar het pakken van geld en achferaf blijkt dat die niks gedaan heeft voor je.
pirke schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:02:
[...]

Tip: betaal een boekhouder die de boekhouding en belasting aangifte (BTW en IB) voor je doet.

Ik krijg de indruk dat je weinig kennis hebt vd belasting wetgeving, en als ondernemer heb je best veel plichten en regelgeving. Als je je daar niet aan houdt kun je hoge boetes krijgen. Een boekhouder kan je daar goed bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bkilic38 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 23:24:
Ken je misschien een goede boekhouder? Tegenwoordig heb je er veel, maar sommige zijn toch alleen maar het pakken van geld en achferaf blijkt dat die niks gedaan heeft voor je.

[...]
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, want zo een boekhouder kan na een kwartaal zijn deuren sluiten. Wat je het beste kan doen is eentje zoeken waarbij je bonnetjes via foto’s kan declareren en verder alles achter de schermen geregeld wordt. Meestal kost dat tussen de €50-100 p/m.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 17:23

_Arthur

blub

Hallo iedereen,

Ik quote mijzelf even, want kennelijk heb je er niets mee gedaan:
_Arthur schreef op woensdag 11 december 2019 @ 09:19:
Je stelt heel veel vragen die makkelijk zelf op te zoeken zijn; zeker als je ondernemer wilt worden/zijn is het belangrijk om zelf (ook) zaken uit te zoeken. Heb je daarna specifieke vragen, dan kunnen die altijd gesteld worden.

Ik zou je aanraden om te beginnen om zelf eerst meer informatie te vergaren. Een goed begin is bijvoorbeeld om deze hele website eens binnenstebuiten te keren: https://www.ikgastarten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@bkilic38 Je hebt in de IT eigenlijk relatief weinig onkosten, dus je grootste zorg is werk vinden. Vanuit het werk dat je doet volgen inkomsten en dus belasting. Belasting is op basis van je winst, kosten voor bijvoorbeeld een nieuwe laptop gaan van je winst af.

Wat ik dus doe is op basis van een 'worst case scenario', dus dat ik geen kosten heb en verder geen aftrek, een percentage (in mijn geval 41%) van wat ik binnenkrijg apart zet op een spaarrekening. Hieruit ga ik dus komend jaar m'n inkomstenbelasting betalen. De uiteindelijke aanslag kan dus niet hoger zijn dan wat ik al weggezet heb op die spaarrekening.

Verder raad ik je aan gewoon een boekhouder te nemen. Verder wat @_Arthur zegt: je moet dit ook echt zelf op gaan zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 20-12-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:10
Hydra schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:56:
@bkilic38 Je hebt in de IT eigenlijk relatief weinig onkosten, dus je grootste zorg is werk Wat ik dus doe is op basis van een 'worst case scenario', dus dat ik geen kosten heb en verder geen aftrek, een percentage (in mijn geval 41%) van wat ik binnenkrijg apart zet op een spaarrekening. Hieruit ga ik dus komend jaar m'n inkomstenbelasting betalen. De uiteindelijke aanslag kan dus niet hoger zijn dan wat ik al weggezet heb op die spaarrekening.
Voor een beginnende zelfstandige zonder buffers zou ik minstens 50% aanhouden, er zijn nog genoeg andere kosten en verzekeringen naast de IB. Vergeet ook niet dat je van dat bedrag moet sparen voor je pensioen en tijden zonder opdracht.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik was al wel van plan om een kamer in huis als kantoor te gebruiken, kan ik daar belastingaftrek voor krijgen?
Nee, tenzij je er een volledig zelfstandige ruimte van maakt die volledig los te verhuren is (dus ook eigen ingang, sanitair, etc).
En mijn auto wil ik graag als bedrijfsauto gebruiken. Wat kan ik nog meer aan uitgaves laten zien? Ik heb er namelijk geen zin in dat ik over 3 jaar weer zoveel mloet betalen aan de belasting. Alle tips zijn welkom!
Ik betaal graag veel belasting, dan heb ik namelijk ook veel verdient.... kosten om het kosten maken is niet echt een rendabel beleid :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57

MadEgg

Tux is lievvv

Crazy D schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:41:
[...]

Nee, tenzij je er een volledig zelfstandige ruimte van maakt die volledig los te verhuren is (dus ook eigen ingang, sanitair, etc).
Ik vraag me af hoe ik dat moet zien in het licht van dit nieuwsbericht: https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Als je zonnepanelen hebt lever je stroom terug, dit wordt als zakelijke activiteit gezien en dus heb je een "bedrijf". Blijkbaar is de uitspraak nu dat je daarom een deel van het dak ook een zakelijke functie krijgt en je daarom de BTW van de bouwkosten van een deel van die constructie mag terugvorderen van de belastingdienst.

Als dat al mag, waarom mag dan een mooie kantoorinrichting in je eigen huis niet? Als ZZP'er een thuiskantoor hebben is een stuk duidelijker zakelijk dan een dak hebben om zonnepanelen op te leggen lijkt me. Zelfs als het geen onzelfstandige ruimte is - dat dak is immers ook amper zelfstandig te noemen.
Crazy D schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:24:
[...]

En een brutoloon van 5000 euro per maand kost de werkgever (zonder 13e maand en bonussen) 75K. Met een dekking van 80% billable uren (uitgaande van de 48 weken werkbaar) haalt de werkgever 200% van wat nodig is (niet rekening houdend met bonussen). Klinkt natuurlijk als dikke winst maar een weekje ziek, of een week bankzitten omdat er even geen werk is.... Het kan dan opeens best hard gaan. (plus dat de meesten hier ook wel lease auto's ,13 maand en bonussen hadden en dat komt er dan ook nog allemaal bij). Als het goed is is dat natuurlijk voldoende dekkend anders doet de werkgever iets niet zo heel goed, maar vind t iets te gemakkelijk om wel vraagtekens te zetten bij het tarief vs. wat je als medewerker krijgt, zonder serieus even te kijken wat jij kost als personeelslid.
(niet jij als letterlijk jij trouwens, reageer wel op jou maar bedoel de reactie meer algemener, je hoort te vaak dat de werkgever welliefste bedrag x factureert en maar y betaald aan z'n personeel... ).
Zeg je hier nu niet eigenlijk dat je als je 50% van de 80% billable hours ziek bent of op de bank zit, de werkgever nog steeds rond komt? En dan vergeet ik voor het gemak nog maar even dat de werkgever verzekerd is voor zieke werknemers. Ok, er mag nog marge af voor het ondersteunend personeel, afhankelijk van de grootte van de organisatie laten we zeggen zo'n 10% van je opbrengsten. Sowieso komt daar nog bij dat mijn inkomen rond 4500 per maand zat in loondienst en dat het tarief wat voor mij aan de klant in rekening gebracht werd nog wel wat hoger lag (€125 per uur) en ik ook geen 13e maand of lease-auto had. Alleen een (kleine) bonus afhankelijk van of de omzettargets van het bedrijf behaald waren. Dus ja, een detacheerder heeft vanzelfsprekend meer kosten dan je als ZZP'er hebt, maar er blijft ook wel een flinke winstmarge over. Duidelijk te zien aan de zeer luxe auto's van het management. Ik gun het ze van harte, daar niet van, maar niet meer over mijn rug ;)

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 16:40
Wegvallen startersaftrek na 3 jaar ;)
bkilic38 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:43:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

MadEgg schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:07:
Ik vraag me af hoe ik dat moet zien in het licht van dit nieuwsbericht: https://www.wvdb.nl/nl/ac...zonnepanelen-op-nieuwbouw

Als je zonnepanelen hebt lever je stroom terug, dit wordt als zakelijke activiteit gezien en dus heb je een "bedrijf". Blijkbaar is de uitspraak nu dat je daarom een deel van het dak ook een zakelijke functie krijgt en je daarom de BTW van de bouwkosten van een deel van die constructie mag terugvorderen van de belastingdienst.

Als dat al mag, waarom mag dan een mooie kantoorinrichting in je eigen huis niet? Als ZZP'er een thuiskantoor hebben is een stuk duidelijker zakelijk dan een dak hebben om zonnepanelen op te leggen lijkt me. Zelfs als het geen onzelfstandige ruimte is - dat dak is immers ook amper zelfstandig te noemen.
Tjah ik bedenk het niet, maar snap wel waar het vandaan komt. Mooi bureau en stoel, bank voor als een klant komt en even moet wachten, eettafel omdat je weleens met de klant luncht.... 8)7 Helaas hebben 'ze' in het verleden het blijkbaar een beetje verkloot waardoor wij nu moeite moeten doen om een extra goede bureaustoel zakelijk te verdedigen (belastingdienst stelt immers, je had anders ook wel een bureau en stoel gekocht....). Nu heb ik wel mijn bureaustoel zakelijk gekocht, ze zinken er maar in. 3 x Ikea stoeltje van 100 euro, gaat makkelijk kapot (als je overgewicht hebt...). Nu 2e hands kantoormeubelen-bureaustoel die gewoon echt degelijk is, en die had ik nooit prive gekocht aangezien ik prive niet een paar dagen 8 uur per dag op die stoel zit. Maar het zonnepanelen stuk is wel een beetje weird ja, maar goed, als je teruglevert verdien je daar aan en volgens mij moet je daar dan ook de btw over afdragen en wordt het bij je omzet geteld. Of je vordert geen btw terug maar betaald het ook niet (wat er volgens mij gebeurt als je particulier zonnepanelen koopt).
Zeg je hier nu niet eigenlijk dat je als je 50% van de 80% billable hours ziek bent of op de bank zit, de werkgever nog steeds rond komt? En dan vergeet ik voor het gemak nog maar even dat de werkgever verzekerd is voor zieke werknemers. Ok, er mag nog marge af voor het ondersteunend personeel, afhankelijk van de grootte van de organisatie laten we zeggen zo'n 10% van je opbrengsten. Sowieso komt daar nog bij dat mijn inkomen rond 4500 per maand zat in loondienst en dat het tarief wat voor mij aan de klant in rekening gebracht werd nog wel wat hoger lag (€125 per uur) en ik ook geen 13e maand of lease-auto had. Alleen een (kleine) bonus afhankelijk van of de omzettargets van het bedrijf behaald waren. Dus ja, een detacheerder heeft vanzelfsprekend meer kosten dan je als ZZP'er hebt, maar er blijft ook wel een flinke winstmarge over. Duidelijk te zien aan de zeer luxe auto's van het management. Ik gun het ze van harte, daar niet van, maar niet meer over mijn rug ;)
Een bedrijf zal uiteraard aan je verdienen (jij wilt toch ook niet tegen kostprijs werken?) maar ik wordt soms wat moe van de borrelpraat dat een werkgever over de ruggen van z'n personeel dik binnenloopt. Hij moet wel verdienen anders heeft hij geen buffers om te groeien, en dan vergeet je idd voor het gemak de overige bijkomende kosten. En natuurlijk zijn er werkgevers die schofterig veel verdienen in verhouding met wat ze hun personeel betalen, maar soms heb ik wel zin om het iets te nuanceren. En soms gaan de grootste roepers dat het zo belachelijk is, er wel achter komen wanneer ze als zzp'r aan de gang zijn en een maand geen opdracht hebben (of na hun 1e vakantie erachter komen dat vakantie meestal betekend dat je geen factuur kunt versturen...). Dan komt er opeens wel iets aan nuance door (maar als je jezelf tegen redelijk diezelfde tarieven kunt wegzetten, verdien je natuurlijk weer wel lekker, wat logisch is want in je eentje heb je de bijkomende personeelskosten en huisvestingskosten dan weer niet).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:07:
[...]

Omdat dan mensen hun halve huis gaan inrichten op kosten van de zaak. Dat is ook de reden waarom het nu niet meer mag en vroeger wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 12:57

MadEgg

Tux is lievvv

Crazy D schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:31:
[...]

Tjah ik bedenk het niet, maar snap wel waar het vandaan komt. Mooi bureau en stoel, bank voor als een klant komt en even moet wachten, eettafel omdat je weleens met de klant luncht.... 8)7 Helaas hebben 'ze' in het verleden het blijkbaar een beetje verkloot waardoor wij nu moeite moeten doen om een extra goede bureaustoel zakelijk te verdedigen (belastingdienst stelt immers, je had anders ook wel een bureau en stoel gekocht....). Nu heb ik wel mijn bureaustoel zakelijk gekocht, ze zinken er maar in. 3 x Ikea stoeltje van 100 euro, gaat makkelijk kapot (als je overgewicht hebt...). Nu 2e hands kantoormeubelen-bureaustoel die gewoon echt degelijk is, en die had ik nooit prive gekocht aangezien ik prive niet een paar dagen 8 uur per dag op die stoel zit. Maar het zonnepanelen stuk is wel een beetje weird ja, maar goed, als je teruglevert verdien je daar aan en volgens mij moet je daar dan ook de btw over afdragen en wordt het bij je omzet geteld. Of je vordert geen btw terug maar betaald het ook niet (wat er volgens mij gebeurt als je particulier zonnepanelen koopt).
Ik heb zonnepanelen. We hebben de factuur daarvoor en de energierekening speciaal op naam van mijn vrouw overgezet aangezien ik niet wilde dat het door mijn administratie als ZZP'er heen zou lopen. De situatie is dan dat je eenmalig BTW terugvordert voor de aanschaf en vervolgens ontheffing aanvraagt van het doen van vervolgaangiftes. Dan vorder je dus niets terug (maar je hebt ook geen kosten) en je draagt ook geen BTW af. Blijkbaar kan je daar het dak nu bij rekenen, wat ik een heel bizarre situatie vind in het licht van de strenge regels aan thuiskantoren. Sinds ik veel thuis werk draait het koffieapparaat thuis overuren en de kosten aan koffiebonen zijn ook fors gestegen - voorheen betaalde mijn werkgever dat ;) Zou ik ook graag als zakelijke kosten willen opvoeren maar dat schijnt ook niet te mogen. En een goede bureaustoel kan ook geen kwaad.

Ik snap dat het redelijk moet blijven maar om dan bij voorbaat alle kosten voor een thuiskantoor maar uit te sluiten vind ik wel erg rigide.
Crazy D schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:31:
[...]

Een bedrijf zal uiteraard aan je verdienen (jij wilt toch ook niet tegen kostprijs werken?) maar ik wordt soms wat moe van de borrelpraat dat een werkgever over de ruggen van z'n personeel dik binnenloopt. Hij moet wel verdienen anders heeft hij geen buffers om te groeien, en dan vergeet je idd voor het gemak de overige bijkomende kosten. En natuurlijk zijn er werkgevers die schofterig veel verdienen in verhouding met wat ze hun personeel betalen, maar soms heb ik wel zin om het iets te nuanceren. En soms gaan de grootste roepers dat het zo belachelijk is, er wel achter komen wanneer ze als zzp'r aan de gang zijn en een maand geen opdracht hebben (of na hun 1e vakantie erachter komen dat vakantie meestal betekend dat je geen factuur kunt versturen...). Dan komt er opeens wel iets aan nuance door (maar als je jezelf tegen redelijk diezelfde tarieven kunt wegzetten, verdien je natuurlijk weer wel lekker, wat logisch is want in je eentje heb je de bijkomende personeelskosten en huisvestingskosten dan weer niet).
Natuurlijk moet je je bewust zijn van hoe je inkomsten tot stand komen als ZZP'er tov hoe het in loondienst gaat. Neemt niet weg dat een marge van meer dan 100% op je inkomen niet helemaal netjes is. Volgens mij moet er prima een detacheringsbedrijf te runnen zijn waarvan pak 'm beet 70% van de opbrengsten rechtstreeks naar de loonbetaling en bijkomende kosten gaan. Dan houdt het management er wel wat minder aan over, dan krijg je meer een soort coöperatie van ZZP'ers natuurlijk. Ik snap het allemaal wel, maar laten we ook niet teveel de illusie ophouden dat de detacheerders niét fors verdienen aan hun werknemers.

Ik kan mezelf zeker niet wegzetten voor de €125 die mijn werkgever voor mij rekende, en ik vind het knap dat zij dat wel voor elkaar kregen.Voor €90 lijkt het niet zo'n probleem te zijn (al wacht ik nog steeds op reactie op mijn sollicitaties voor een nieuw project vanaf januari) en dan hou ik er nog steeds fors meer aan over. Met minder uren, rekeninghoudend met verzekeringen, pensioen, periodes zonder project en buffers.
Ernemmer schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:36:
[...]
Omdat dan mensen hun halve huis gaan inrichten op kosten van de zaak. Dat is ook de reden waarom het nu niet meer mag en vroeger wel.
Tja, dat voelt nogal als het kind met het badwater wegdoen. Een fatsoenlijke werkplek thuis lijkt me redelijk als je kunt aantonen dat je er daadwerkelijk zakelijk gebruik van maakt. Je halve huis inrichten is het andere uiterste. Daar mag dan best een controle op komen natuurlijk om te controleren dat al die inrichting niet eigenlijk een overwegend privé-functie heeft.

Hoe zou de belastingdienst er tegenaan kijken als je een OV Business Card met OV Vrij abonnement hebt omdat je veel met het OV reist naar je werkplek. Aangezien het dan onbeperkt is kan je die kaart net zo goed privé gebruiken, maar krijg je dan ook weer met bijtelling te maken net als met een lease-auto? Zoveel regels, zoveel mazen O-)

[ Voor 10% gewijzigd door MadEgg op 20-12-2019 11:09 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:48:

[...]

Tja, dat voelt nogal als het kind met het badwater wegdoen. Een fatsoenlijke werkplek thuis lijkt me redelijk als je kunt aantonen dat je er daadwerkelijk zakelijk gebruik van maakt. Je halve huis inrichten is het andere uiterste. Daar mag dan best een controle op komen natuurlijk om te controleren dat al die inrichting niet eigenlijk een overwegend privé-functie heeft.
Dat controleren hebben ze bij de BD praktisch geen tijd meer voor. Er zijn nu een miljoen ZZP-ers en die zullen allemaal een thuiskantoor gaan inrichten als het weer mag. Dat is gewoon niet te controleren.
Net als dat al die ZZP-ers een ipad nodig hebben en het ding 90% privé gebruiken. En zo nog veel meer wat gewoon privé wordt gebruikt.
Om dit te verminderen hebben ze het thuiskantoor afgeschaft (volgens mij kon je toen ook nog een deel van de huur aftrekken) en de rest van het grijze gebied wordt niet op gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
Precies huuraftrek wou ik eerst ook, maar daarvoor hebben zij nu een tooltje gemaakt die je zelf invult en kijkt of je in aanmerking komt. Vroeger was het makkelijker idd.
Ernemmer schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:59:
[...]

Dat controleren hebben ze bij de BD praktisch geen tijd meer voor. Er zijn nu een miljoen ZZP-ers en die zullen allemaal een thuiskantoor gaan inrichten als het weer mag. Dat is gewoon niet te controleren.
Net als dat al die ZZP-ers een ipad nodig hebben en het ding 90% privé gebruiken. En zo nog veel meer wat gewoon privé wordt gebruikt.
Om dit te verminderen hebben ze het thuiskantoor afgeschaft (volgens mij kon je toen ook nog een deel van de huur aftrekken) en de rest van het grijze gebied wordt niet op gecontroleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
hoevenpe schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:12:
Voor een beginnende zelfstandige zonder buffers zou ik minstens 50% aanhouden, er zijn nog genoeg andere kosten en verzekeringen naast de IB. Vergeet ook niet dat je van dat bedrag moet sparen voor je pensioen en tijden zonder opdracht.
Ik heb het puur over belastingen. Natuurlijk zijn er andere kosten. Maar dat is extreem persoonlijk en kan je bovendien zelf met een simpele spreadsheet wel uitrekenen (en als je dat niet kan zou ik lekker in loondienst blijven ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb wel zakelijke zonnepanelen, staan ook gewoon op de balans (nuttig voor afschrijving en KIA). Ik gebruik meer dan 10% vd opgewekte stroom zakelijk in de zakelijke elektrische auto. Afschrijven moet wel in 20 jaar volgens jurisprudentie, maar het hoeft niet lineair: degressief elk jaar 20% eraf is prima :)

De extra kosten zoals versterking van de spanten/gordingen en een nieuwe laag bitumen zijn onderdeel van de voortbrenging kosten.

Totale kosten / totaal verwachte opbrengst = 5 cent per kWh. Alle stroom die ik niet zakelijk gebruik kun je tegen kostprijs (+1 cent BTW) naar privé halen en daarna in het huis gebruiken dan wel doorverkopen aan de energieleverancier.

Mocht ik over 5 a 10 jaar geen zakelijke elektrische auto meer hebben is er ook geen zakelijk nut meer, dus voor de IB moet hij dan van de balans af (verkopen aan m'n vrouw, zij is eigenaar van het energiecontract). Gelukkig zijn ze binnen 5 jaar terugverdiend ;)

M'n bank en bureau zijn wel privé, maar bepaalde smart home producten heb ik ook zakelijk gedaan vanwege een evaluatie om te kijken of dat iets is om me zakelijk in te verdiepen en om m'n kennis vd ontwikkelingen bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:56
Ik heb dit jaar een laptop gekocht (950,-). Ik ben toe aan een nieuw mobiel, dat zal ik binnen nu en 3-6 maanden kopen (1150,-).

Volgens mij mag ik beide meetellen voor de KIA, dan kom ik uit op 2.100,-. Daarmee haal ik de drempel van 2.300,- niet en mag ik dus niet gebruik maken van de KIA regeling.

Doordat ik de drempel niet haal, maakt het niet uit of ik de mobiel dit jaar of volgend jaar koop.

Wat wel kan is een nog duurder mobiel kopen (bijvoorbeeld met accessoires, als dat mag), waardoor ik de drempel van 2.300,- wel haal.

Zonder KIA ben ik kwijt: 2.100,-

Als ik een duurder mobiel koop, waardoor ik bijvoorbeeld uitkom op 2.400,- ben ik kwijt:
Investering 2.400,-
Aftrek 28%: 672,-
Afhankelijk van belastingschaal: 2400 - ~300 = 2100,-

Klopt het een beetje? Ben ik evenveel kwijt als ik een duurder mobiel koop?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Die 672 is toch wat je van je belastbaar inkomen kan afhalen? Dus, je hebt -bijvoorbeeld - een omzet gedraaid van 60000 euro, daar betaal je 38% belasting over ofzo (andere aftrekposten daargelaten).

Zonder KIA zou je dan uitkomen op 60000*38% = 22800 euro.
Met KIA kom je dan volgens mij uit op: (60000-672)*38% = 22544 euro.

offtopic:
De 38% heb ik even als willekeurig getal gepakt. Voor 2019 ligt het nog iets complexer dan dat, maar gaat om het idee

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Freeaqingme schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:58:
Die 672 is toch wat je van je belastbaar inkomen kan afhalen? Dus, je hebt -bijvoorbeeld - een omzet gedraaid van 60000 euro, daar betaal je 38% belasting over ofzo (andere aftrekposten daargelaten).

Zonder KIA zou je dan uitkomen op 60000*38% = 22800 euro.
Met KIA kom je dan volgens mij uit op: (60000-672)*38% = 22544 euro.

offtopic:
De 38% heb ik even als willekeurig getal gepakt. Voor 2019 ligt het nog iets complexer dan dat, maar gaat om het idee
Dus heb ik 250 euro voordeel als ik KIA zou kunnen toepassen. KIA kan ik niet toepassen omdat ik 200 euro te kort kom, maar door 200 extra te investeren (dus een duurder mobiel koop) kan ik wel die 250 euro toepassen. Onderaan de streep ben ik evenveel kwijt, maar wel een een duurder mobiel in bezit. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:51
c-nan schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:01:
[...]

Dus heb ik 250 euro voordeel als ik KIA zou kunnen toepassen. KIA kan ik niet toepassen omdat ik 200 euro te kort kom, maar door 200 extra te investeren (dus een duurder mobiel koop) kan ik wel die 250 euro toepassen. Onderaan de streep ben ik evenveel kwijt, maar wel een een duurder mobiel in bezit. Toch?
Het loont inderdaad vaak om als je de KIA grens net niet zou halen een iets duurder iets aan te schaffen waardoor je per saldo goedkoper uit bent. Mooi meegenomen toch?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De KIA heeft wel 1 nadeel en dat is de desinvesteringsbijtelling, waardoor je minimaal 5 jaar de spullen in jouw bezit moet hebben als je geen deel van de aftrek wilt gaan terugbetalen bij verkoop.

Ook werkt de KIA over 1 kalenderjaar, als je dus over 3 maanden een telefoon aanschaft zal die niet meetellen voor die 2300 euro drempel van 2019.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Ernemmer is dat echt een nadeel? Het doel van de KIA is dat je deze gebruikt voor dingen waar je in investeert, en niet gewoon handelsvoorraad. Die (>=) 5 jaar periode zie je ook terug bij het afschrijven wat eveneens wel van toepassing is op investeringsgoederen, en niet van toepassing is op dingen zoals handelsvoorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Freeaqingme schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:10:
@Ernemmer is dat echt een nadeel? Het doel van de KIA is dat je deze gebruikt voor dingen waar je in investeert, en niet gewoon handelsvoorraad. Die (>=) 5 jaar periode zie je ook terug bij het afschrijven wat eveneens wel van toepassing is op investeringsgoederen, en niet van toepassing is op dingen zoals handelsvoorraad.
Velen hier doen geen 5 jaar met een laptop of een telefoon. Als je die na 2-3 jaar weer verkoopt of op je privé zet zou je een deel van de KIA korting terug moeten betalen.

Je kan ook een telefoon kopen van <450 euro excl. BTW en dan kan je die direct afschrijven. Zo kan je elk jaar een nieuw toestel kopen met belastingvoordeel. Na een jaar verkoop je je toestel voor 50% van de nieuwprijs en je maakt nog winst ook.

Toestel kost voor een particulier in de winkel 544,50 incl.
Als ondernemer kost dit toestel 450 exclusief BTW. Als je in de hoogste schaal valt kom je dan op netto, 450*0,48 = 216 euro
Dit toestel verkoop je een jaar later voor 272 euro en je maakt 56 euro winst.
Als je dit 5 jaar doet heb je ook ruim 250 euro korting :)

Persoonlijk vind ik dit een leuker voordeel dan 5 jaar doen met een telefoon van 1350 euro.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Ernemmer als je de telefoon voor 272 euro verkoopt hoor je dat eigenlijk wel als zakelijke inkomsten te boeken... Als je hem privé verkoopt is dat niet helemaal netjes en kan als belastingfraude gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:15:
@Ernemmer als je de telefoon voor 272 euro verkoopt hoor je dat eigenlijk wel als zakelijke inkomsten te boeken... Als je hem privé verkoopt is dat niet helemaal netjes en kan als belastingfraude gezien worden.
Misschien niet helemaal netjes, maar ik kan geen regel vinden die zegt dat het niet mag op iets wat dus met een jaar afgeschreven is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2019 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ernemmer schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:16:
[...]

Misschien niet helemaal netjes maar ik kan geen regel vinden die zegt dat het niet mag.
Het blijft een zakelijk voorwerp ook al is hij direct afgeschreven. Als je hem naar privé haalt zul je dat tegen de werkelijke waarde moeten doen, niet de waarde waarvoor hij in de boekhouding staat. Vergeet dan ook de BTW niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Bij het afschrijven blijft het in principe een restwaarde hebben. Daarnaast moet je naar goed koopmansgebruik wel zakelijk handelen. Doe je dat niet, dan is het een verkapte prive-uitkering. Daarnaast geldt er een minimum voor de KIA van 450 euro per investering. 'toevallig' hetzelfde bedrag als waarbij je moet afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:19:
[...]

Het blijft een zakelijk voorwerp ook al is hij direct afgeschreven. Als je hem naar privé haalt zul je dat tegen de werkelijke waarde moeten doen, niet de waarde waarvoor hij in de boekhouding staat. Vergeet dan ook de BTW niet.
Heb je misschien een linkje naar meer uitleg? Ik kan niks vinden waar staat dat het niet mag op deze manier.
Freeaqingme schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:42:
Bij het afschrijven blijft het in principe een restwaarde hebben. Daarnaast moet je naar goed koopmansgebruik wel zakelijk handelen. Doe je dat niet, dan is het een verkapte prive-uitkering. Daarnaast geldt er een minimum voor de KIA van 450 euro per investering. 'toevallig' hetzelfde bedrag als waarbij je moet afschrijven.
Het zal inderdaad niet helemaal onder goed koopmansgebruik vallen. Misschien toch maar niet doen dan.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ernemmer schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:57:
De KIA heeft wel 1 nadeel en dat is de desinvesteringsbijtelling, waardoor je minimaal 5 jaar de spullen in jouw bezit moet hebben als je geen deel van de aftrek wilt gaan terugbetalen bij verkoop.

Ook werkt de KIA over 1 kalenderjaar, als je dus over 3 maanden een telefoon aanschaft zal die niet meetellen voor die 2300 euro drempel van 2019.
Waarom 5 jaar? Ook voor starters?

Tevens lees ik: U hoeft de investeringsaftrek alleen terug te betalen als u in één jaar voor meer dan €2.300 aan bedrijfsmiddelen verkoopt.

https://www.sra.nl/Nieuws...3E62C4E6CBB7648241590AF08

[ Voor 19% gewijzigd door c-nan op 21-12-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:32:
[...]

Waarom 5 jaar? Ook voor starters?

Tevens lees ik: U hoeft de investeringsaftrek alleen terug te betalen als u in één jaar voor meer dan €2.300 aan bedrijfsmiddelen verkoopt.

https://www.sra.nl/Nieuws...3E62C4E6CBB7648241590AF08
Alle bedrijfsmiddelen schrijf je voor maximaal 20% af per jaar.
https://www.belastingdien...edrag_van_de_afschrijving

Over die grens van 2300 euro bij verkoop wist ik niet, maar schijnt inderdaad te kloppen, het staat ook op de site van de belastingdienst.
https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 21-12-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Die grens bij verkoop kende ik ook niet, bedankt :)

@Ernemmer Bij onttrekking van een zakelijk middel dien je dat tegen een realistische waarde te boeken. Als jij die telefoon tweedehands voor 272 euro kan verkopen, dan is hij dus 272 euro (Inc BTW) waard. Je kan hem dus voor dat bedrag naar privé halen, ongeacht voor welk bedrag hij op dat moment op de balans staat.

Een auto die voor 5k euro in de boeken staat maar eigenlijk nog 10k waard is mag je ook niet voor die 5k naar privé halen. Je dient dan bijvoorbeeld vergelijkbare auto's te zoeken op AutoTrader en dat als waarde aanhouden, of bij 3 verschillende garage een waardebepaling opvragen en dat middelen (of de laagste aanhouden). Deze waardebepaling zou ik dan ook gewoon in de boekhouding bewaren als bewijs.

Bij klein grut zoals een telefoon of een videokaart zal de controle en pakkans waarschijnlijk volledig afwezig zijn, maar een gebrek aan controle is natuurlijk geen toestemming om te frauderen ;)

Mocht er toch ooit controle komen kun je altijd nog zeggen dat ie kapot is en je daarom een nieuwe hebt gekocht. Geen hond die voor zo'n klein bedrag daarop door gaat graven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bludjini
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-04-2021
Hoeveel hou je nou echt over aan het eind van de maand als freelancer? De meeste software developers zullen voor 80 tot 90 euro per uur werken bij een klant. Laten we zeggen dat er 160 uur per maand gewerkt word, dat is minimaal 13000 euro bruto. Maar hoeveel hou je hier nu echt van over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bludjini schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:58:
Hoeveel hou je nou echt over aan het eind van de maand als freelancer? De meeste software developers zullen voor 80 tot 90 euro per uur werken bij een klant. Laten we zeggen dat er 160 uur per maand gewerkt word, dat is minimaal 13000 euro bruto. Maar hoeveel hou je hier nu echt van over?
Ongeveer 60% daarvan hou je netto over als je niet teveel onkosten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
€6500-8250 netto op jaarbasis er vanuit gaan dat je ook op vakantie gaat en zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 22-12-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

+€8000,- netto.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De truc is om zo veel mogelijk prive aankopen zakelijk aan te kunnen merken zodat je ze kan kopen zonder eerst inkomstenbelasting af te dragen en daarmee ~50% voordeel kan behalen. De rest kan je gewoon bereken via tools zoals Deveon linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
vanwaar de vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Zo'n 100k netto per jaar, gemiddeld bijna 8,5k netto per maand uitgaande van een fulltime opdracht.

Zoals hierboven beschreven is het een grijs gebied wat je echt netto overhoudt omdat je best veel spullen (auto, telefoon, laptop, zaken diners, etc) zakelijk kan aanschaffen met 50% korting. Dat levert flink voordeel op, ondanks dat het lijkt alsof je minder overhoudt. Mijn zakelijke zonnepanelen zijn bijvoorbeeld slechts in 4 jaar terugverdiend ipv 8 jaar, daarom heb ik er maar meteen 40 neergelegd :)

Het is ook erg afhankelijk van welke aftrekposten je kan benutten. Je belastingdruk komt nooit boven de 44,5% uit vanwege de MKB winstvrijstelling, en kan zelfs tot onder de 10% zakken. Dit jaar verwacht ik persoonlijk net onder de 15k inkomstenbelasting + premie zvw te blijven bij een bedrijfswinst van 130k. Van de overgebleven 115k gaat er nog wat lijfrente storting en AOV premie van af zodat er grofweg 100k overblijft.

Een deel daarvan is dan wel geïnvesteerd in zonnepanelen en een nieuwe auto, maar deze zijn geactiveerd op de balans dus dat zijn dit jaar (bijna) geen kosten, maar wel een flinke negatieve cashflow. De komende jaren zal de afschrijving een boekhoudkundige kostenpost opleveren waarmee belasting bespaard wordt zonder dat er daadwerkelijk kosten betaald worden, dat levert dus effectief weer een positieve cashflow op.

Als je niet investeert in grote dingen zoals zonnepanelen of auto's is het iets simpeler, dan is die 100k gewoon wat er overblijft. Klein grut zoals telefoons en laptops zijn niet meer dan wat ruis in de cijfers.

Zoals je ziet is het lastig om scherp en eenduidig aan te geven wat je netto overhoudt, maar ga uit van twee a drie keer zoveel als wat je in loondienst over zou houden voor een gemiddelde software developer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:50

Peetman

Tjah....

Vraag over het limiteren van je aansprakelijkheid. Ik wil graag een clausule in mijn inhuurcontract laten opnemen waarbij het maximale bedrag waarvoor ik aansprakelijk gesteld kan worden voor beroepsfouten gelimiteerd wordt. Ik heb uiteraard een BAV / AVB verzekering. De BAV verzekert tot 1.000.000 euro.
Ik zou graag limiteren tot een deel hiervan. Ik ontwikkel mee aan een E-Business platform en doe ook zaken m.b.t. cloud migraties.

Hebben jullie dergelijke clausules in je contracten staan en zo ja hoe zijn die geformuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pirke schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:18:
[...]

Dit jaar verwacht ik persoonlijk net onder de 15k inkomstenbelasting + premie zvw te blijven bij een bedrijfswinst van 130k. [...]
Hoe doe je dat? Met zo'n winst zit ik gauw aan >40k (incl 3k ZVW, dat is natuurlijk een verkapte premie VV en tel ik dus bij IB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:52:
[...]

Hoe doe je dat? Met zo'n winst zit ik gauw aan >40k (incl 3k ZVW, dat is natuurlijk een verkapte premie VV en tel ik dus bij IB).
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Peetman schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:15:
Vraag over het limiteren van je aansprakelijkheid. Ik wil graag een clausule in mijn inhuurcontract laten opnemen waarbij het maximale bedrag waarvoor ik aansprakelijk gesteld kan worden voor beroepsfouten gelimiteerd wordt. Ik heb uiteraard een BAV / AVB verzekering. De BAV verzekert tot 1.000.000 euro.
Ik zou graag limiteren tot een deel hiervan. Ik ontwikkel mee aan een E-Business platform en doe ook zaken m.b.t. cloud migraties.

Hebben jullie dergelijke clausules in je contracten staan en zo ja hoe zijn die geformuleerd?
In mijn algemene voorwaarden heb ik het wel staan, om het op te laten opnemen in een standaard contract van de inhurende partij zal iets minder makkelijk gaan.
Artikel 10. Aansprakelijkheid
a. Onder een verwijtbare fout wordt verstaan: een fout die opdrachtnemer onder de desbetreffende omstandigheden, met inachtneming van normale oplettendheid en bij normale wijze van vak uitoefening, behoort te vermijden.
b. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor:
1. misverstanden of fouten ten aanzien van de uitvoering van de overeenkomst indien deze hun aanleiding of oorzaak vinden in handelingen van opdrachtgever, zoals het niet tijdig of niet aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens/materialen.
2. fouten van door of namens opdrachtgever ingeschakelde derden.
3. fouten in het ontwerp of de tekst/gegevens, indien opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid is gesteld een controle uit
te voeren en te kennen heeft gegeven aan een dergelijke controle geen behoefte te hebben.
c. De door opdrachtnemer te vergoeden schade is voor de betreffende opdracht steeds beperkt tot een bedrag gelijk aan het honorarium van opdrachtnemer met een maximum van €2500,00.
d. Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer vervalt door het verloop van één jaar vanaf de dag waarop de opdracht door voltooiing of opzegging is geëindigd. Als de dag waarop de opdracht is geëindigd, wordt aangemerkt de dag waarop opdrachtnemer de einddeclaratie ter zake van de opdracht heeft verzonden.
e. Indien opdrachtgever enig aan de opdracht verbonden risico heeft verzekerd of anderszins aan derden heeft overgedragen, is hij gehouden opdrachtnemer van aansprakelijkheid ter zake van dit risico te vrijwaren, bij gebreke waarvan deze aansprakelijkheid van opdrachtnemer vervalt.
f. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade vanwege door opdrachtnemer ingeschakelde derden.
g. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.
Vanaf volgend jaar ga ik de algemene voorwaarden van de DNR/STB 2014 gebruiken. Deze wordt door praktisch iedereen in mijn branche gebruikt.
Wel heb ik een kleine aanvulling voor particulier werk waarbij ik de aansprakelijkheid maximaliseer op iets van 5000 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 23-12-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik ben halverwege dit jaar begonnen als ZZP'er. Het was even aankijken of ik hiermee door wilt gaan; dat wil ik. Momenteel heb ik nog niks geregeld voor mijn pensioen en ook geen AOV. Beide wil ik zo snel mogelijk regelen.

- Kunnen jullie een aantal partijen adviseren betreft AOV?
- Hoe hebben jullie je pensioen geregeld. Gewoon simpel storten bij BND/Bright, of heb je het op een manier geregeld (bijvoorbeeld vastgoed)? Wat ik sowieso wil doen is mijn hypotheek aflossen, binnen 10 jaar. Daarmee heb ik straks mijn kosten verlaagd, maar nog geen inkomen geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35
Ik zit zelf in een Broodfonds. Dat dekt de eerste twee jaar arbeidsongeschiktheid af. Ik heb nog geen aov voor langere termijn.

Pensioen: jaarruimte gevuld bij BND. Daar zat ik al tijdens loondienst en nu nog steeds, maar grotere bedragen. Ik los niet extra af op hypotheek, wil met een jaar of twee groter en tegenwoordig moet je "cash" meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Momenteel heb ik twee AOV aanvragen uit staan. Het fijne aan Achmea is dat je tijdens de loop van je aanvraag al kosteloos verzekerd bent. Verder vooral de tip om beroepsarbeid te verzekeren en een uitkering die indexeert.

Als je wilt besparen kan je dat het beste op het verzekerde bedrag doen, want hoeveel heb je nou echt nodig wanneer je arbeidsongeschikt bent? Als ik maar in mijn huis kan blijven wonen neem ik best voor lief om minder luxe of minder vaak op vakantie te gaan en die dikke auto voor deur hoeft dan ook niet meer, als je tenminste nog kan en mag rijden..

Als starter kan je ook via het UWV vrijwillig verzekeren maar voor mij was dit veel duurder. Enige voordeel is dat je geen gezondheidsverklaring hoeft in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

c-nan schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:30:
Ik ben halverwege dit jaar begonnen als ZZP'er. Het was even aankijken of ik hiermee door wilt gaan; dat wil ik. Momenteel heb ik nog niks geregeld voor mijn pensioen en ook geen AOV. Beide wil ik zo snel mogelijk regelen.

- Kunnen jullie een aantal partijen adviseren betreft AOV?
- Hoe hebben jullie je pensioen geregeld. Gewoon simpel storten bij BND/Bright, of heb je het op een manier geregeld (bijvoorbeeld vastgoed)? Wat ik sowieso wil doen is mijn hypotheek aflossen, binnen 10 jaar. Daarmee heb ik straks mijn kosten verlaagd, maar nog geen inkomen geregeld.
Ik heb mijn AOV en Beroepsongeschiktheid bij Reaal afgesloten. Zoals eerder vermeld denk goed na over het te verzekeren bedrag, reken uit wat je minimaal nodig hebt om je huis te kunnen blijven betalen etc.
Pagina: 1 ... 126 ... 643 Laatste