Dat hangt er net vanaf wat voor verzekering je neemt. Bij het UWV zou het kloppen, maar particulier verzekerd is er van alles te verzinnen. Zo ben ik bezig met een verzekering voor beroepsarbeidsongeschiktheid. De eerste 25% arbeidsongeschiktheid is niet verzekerd (dat is denk ik standaard), maar als je voor meer dan dat percentage je beroep niet meer kan uitvoeren, dan krijg je de volledige dekking.
Het niet uitkeren zoals in het filmpje van Radar maak ik me niet echt zorgen om. Enerzijds vaar ik op het advies van m'n adviseur. Die heeft immers ook ervaring met mensen die daadwerkelijk aanspraak maken op hun verzekering. Anderzijds zie je in zo'n filmpje van Radar natuurlijk ook de uitwassen. Die zullen er zeker zijn, maar ik geloof niet dat de gerenommeerde partijen allemaal uitsluitend zo in elkaar zouden steken.
Verder heb ik in mijn geval gewoon het dossier van m'n huisarts opgevraagd, en aan de hand daarvan de aanvraag ingevuld bij de verzekeraar. Op die manier meen ik vrij zeker te weten dat ik niets gemist heb.
Wat voor mij ook mee speelt is dat ik op dit moment betrekkelijk jong en gezond ben. Dat hoop ik uiteraard te blijven, maar de kans bestaat natuurlijk altijd dat je met het skiën een keer een lastig ongeluk hebt, een auto die je van rechts niet ziet aankomen, of een chronische ziekte als ALS krijgt. Statistisch gezien is de kans dat het gebeurt heel klein, maar als het gebeurt dan verandert wel je hele leven radicaal, en hoop ik het financiële aspect enigzins afgedekt te hebben. Niet voor 100%, maar wel ruim boven bijstandsniveau.
Edit: Wellicht goed om het argument in de laatste alinea nog wat te verduidelijken. Als jonge kenniswerker zonder medische complicaties is het tamelijk eenvoudig om een AOV af te sluiten. Een verzekeraar kan die niet meer opzeggen, wanneer je bijvoorbeeld toch iets onder de leden zou krijgen. Zou je in de toekomst wel iets krijgen, bijvoorbeeld rugklachten, dan gaat iedere verzekeraar waar je vanaf dat moment aanklopt alle vormen van rugklachten uitsluiten. Door het af te sluiten op een moment dat ik wel nog volledig gezond ben hoop ik dat soort dingen te voorkomen.
offtopic:
De reden dat ik het over verzekeraars (meervoud) heb, is dat de eerste e.e.a. wou uitsluiten op basis van een enkel regeltje in m'n dossier van zo'n 10 jaar geleden. Wat mij betreft absolute onzin, maar c'est la vie. Daarom nu aan het shoppen bij een tweede om te kijken of die er ook een probleem mee hebben (volgens mijn adviseur waarschijnlijk niet).
[
Voor 20% gewijzigd door
Freeaqingme op 24-12-2019 13:45
]
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.