Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-09 11:34
Cornholio schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:52:
[...]

Dan loont het misschien om je bedrijf aan de andere kant van het land te registreren zodat, als je een klant vlakbij je huis hebt, kun je toch heel wat kms schrijven voor de €0,19/km :9
Beetje jammer alleen dat je enkel de daadwerkelijk gereden kilometers mag schrijven ;) Wanneer de inspecteur steekproefsgewijs controle doet val je door de mand en ben je de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Eergister mijn goeie voornemen toch maar eens een boekhouder in de hand te nemen vorm gegeven: 500 euro per jaar (ex) en ik kan gewoon MoneyMonk blijven gebruiken. BTW aangiftes blijf ik zelf doen, en hij controleert/corrigeert m'n boekhouding, doet de jaarcijfers en de aangifte van m'n vriendin en mij.

Wat zijn jullie per jaar kwijt?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:22:
Eergister mijn goeie voornemen toch maar eens een boekhouder in de hand te nemen vorm gegeven: 500 euro per jaar (ex) en ik kan gewoon MoneyMonk blijven gebruiken. BTW aangiftes blijf ik zelf doen, en hij controleert/corrigeert m'n boekhouding, doet de jaarcijfers en de aangifte van m'n vriendin en mij.

Mijn boekhouding is zo eenvoudig dat ik het zelf doe.

Kosten:
Acumulus software: 120 euro per jaar
~10-15 boekingen en BTW aangifte per kwartaal: 4 uur per jaar
Jaarrekening opstellen en aangifte inkomstenbelasting: 1-2 uur per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@Ernemmer geef je cursussen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Jawel hoor, ik wil jou best leren hoe je snel je boekhouding moet doen, eigenlijk stelt het maar heel weinig voor met de juiste software er bij.
En als je les wilt hebben van iemand die dat doet voor haar werk dan kan ik onderstaande aanbevelen.
https://www.meerovercijfers.nl/cursusaanbod/

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 01-01-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:32:
Jawel hoor, ik wil jou best leren hoe je snel je boekhouding moet doen, eigenlijk stelt het maar heel weinig voor met de juiste software er bij.
En als je les wilt hebben van iemand die dat doet voor haar werk dan kan ik onderstaande aanbevelen.
https://www.meerovercijfers.nl/cursusaanbod/
Cool :) Ik ga het in m'n achterhoofd houden. Komend jaar heb ik sowieso een boekhouder dus voor nu heb ik het niet nodig, maar het is wel iets wat ik overweeg zelf te doen, ook omdat ik het stiekem wel leuk vind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Hmmbob schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:43:
Starten :+ Heb de mondelinge bevestiging gekregen van de klant dat ik daar op 2-1-2020 mag beginnen. Supper spannend en excited!
  • Uurtarief verhogen (initiële klus ligt onder wat ik zoek qua tarief, maar is ok vanwege reistijd etc)
  • Meerdere klanten binnenhalen - als starter is 1 grote klant ok, maar dit moet diverser
  • Mezelf verwennen met een volgend certificaat
  • Voor het einde van 2020 weten wat ik qua pensioen doe
Vanaf vandaag is het dan zover: niet meer in loondienst en dus verder als zelfstandige. Morgen meteen aan de gang bij een groot healthcare bedrijf in Eindhoven ;)

En een maand geleden vond ik bovenstaande mijn 4 goede voornemens, lijken me nog steeds valid. Zin an!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Hydra schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:22:

Doet precies hetzelfde voor mij en voor dezelfde prijs. Ik krijg daarbij ook een jaarrekening met controleverklaring, schijnt iets anders te zijn dan een "normale" jaarrekening die in principe iedereen kan opstellen.

Die 500 euro is wel per persoon neem ik aan en niet voor je vriendin en jij bij elkaar?

Om in te haken op bovenstaande, mijn boekhouding is ook grotendeels erg simpel. Echter heb ik wel wat zaken die het iets complexer maken zoals auto op de zaak, thuis laden, etc... Ik zou het uiteindelijk ook zelf kunnen doen, maar een fout is snel gemaakt, of een bepaalde aftrekpost verkeerd/niet gebruiken.
Daarnaast vind ik 500 euro per jaar (bovenop de 240 euro per jaar voor MoneyMonk) niet duur, onderaan de streep is het 370 euro netto, en voor dat geld ga ik niet zelf uitzoeken hoe alles precies in elkaar zit.
Ook wil ik over ~3 jaar een nieuw huis kopen en zal dan dus jaarrekeningen moeten hebben met controleverklaring. Dat achteraf laten opstellen kost me dan net zoveel uiteindelijk als het nu gewoon meteen mee nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door Hatsjoe op 01-01-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
Ik heb wel eens met deze toko contact gehad. In mijn geval heb ik een holding+werkmaatschappij, en dan kwam ik al snel op 350+ euro uit per maand (kan de offerte zo snel niet vinden). Dat was voor mij in ieder geval teveel.

@Hydra waarom heb je eigenlijk gekozen om een boekhouder in de hand te nemen? Zoals ik het lees blijf je zelf de mutaties doen? Die kosten mij in ieder geval veruit het meeste tijd.

Ik denk dat met ieder (goed) ZZP-pakket je zelfstandig je administratie zou moeten kunnen doen. Zo heb ik afgelopen tijd Jortt gebruikt. Voorzover je een paar vragen hebt levert hun supportafdeling prima ondersteuning. Jortt heeft ondersteuning om zelf een jaarrekening te genereren, dus dat scheelt weer.
Hatsjoe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:46:
[...]
Ook wil ik over ~3 jaar een nieuw huis kopen en zal dan dus jaarrekeningen moeten hebben met controleverklaring. Dat achteraf laten opstellen kost me dan net zoveel uiteindelijk als het nu gewoon meteen mee nemen.
Hoe bedoel je dat precies? Je boekhouder is vermoedelijk geen Register Accountant, dus of hij het doet of je schoonmoeder maakt qua handtekening niets uit. Wellicht bedoel je een inkomensverklaring?
Dat kan bij een toko als Overviewz (zijn nog 3 andere vergelijkbare bedrijven). Die doen dat echter gewoon aan de hand van je je winst- en verliesrekening en je balans. Voor kleinere ondernemingen is een jaarrekening echter ook niet meer dan een combi van balans+w&v-rekening+uiterst summiere toelichting.

Ik heb in totaal 3 bv's, en er voor gekozen om per dit jaar die in een fiscale eenheid te gieten (zijn niet alleen de corporates die dat kunnen >:) ). Daarvoor was een ZZP-boekhoudpakket niet meer afdoende, en ben ik op het MKB-pakket van Visma uitgekomen, eAccounting. Daarin zit functionaliteit om geautomatiseerd BTW-aangiften te doen. Nou had ik er nooit zoveel problemen mee, maar dat je zoiets ook via een directe koppeling kan doen is dan toch wel weer handig :)

[ Voor 20% gewijzigd door Freeaqingme op 01-01-2020 20:13 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Hmmbob schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:31:
[...]

Vanaf vandaag is het dan zover: niet meer in loondienst en dus verder als zelfstandige. Morgen meteen aan de gang bij een groot healthcare bedrijf in Eindhoven ;)

En een maand geleden vond ik bovenstaande mijn 4 goede voornemens, lijken me nog steeds valid. Zin an!
VGZ?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Freeaqingme schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:52:

[...]

Hoe bedoel je dat precies? Je boekhouder is vermoedelijk geen Register Accountant, dus of hij het doet of je schoonmoeder maakt qua handtekening niets uit.
Een normale jaarrekening kan inderdaad iedereen opstellen, en in mijn geval via MoneyMonk ook nog grotendeels automatisch. Echter is mijn boekhouder in dit geval wel een register accountant. Ik heb mij laten vertellen dat banken daar wel waarde aan hechten wanneer je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten. Ook zou je sterker staan bij een eventuele controle door de fiscus, wat ook weer gemoedsrust geeft.
Wellicht bedoel je een inkomensverklaring?
Dat kan bij een toko als Overviewz (zijn nog 3 andere vergelijkbare bedrijven). Die doen dat echter gewoon aan de hand van je je winst- en verliesrekening en je balans. Voor kleinere ondernemingen is een jaarrekening echter ook niet meer dan een combi van balans+w&v-rekening+uiterst summiere toelichting.
Het laten maken van een IKV via overviewz kost mij evenveel als een jaar lang mijn boekhouder, maar heb dan niemand die een laatste controle doet van mijn aangifte omzetbelasting en die mijn IB invult. Daarnaast denk ik niet dat ik binnen 3 uur mijn IB 100% goed kan invullen gezien het uitzoekwerk dat ik zelf moet doen. Als ik dat dan omreken naar mijn uurtarief is het voordeliger een boekhouder hiervoor te gebruiken.
Ik heb in totaal 3 bv's, en er voor gekozen om per dit jaar die in een fiscale eenheid te gieten (zijn niet alleen de corporates die dat kunnen >:) ). Daarvoor was een ZZP-boekhoudpakket niet meer afdoende, en ben ik op het MKB-pakket van Visma uitgekomen, eAccounting. Daarin zit functionaliteit om geautomatiseerd BTW-aangiften te doen. Nou had ik er nooit zoveel problemen mee, maar dat je zoiets ook via een directe koppeling kan doen is dan toch wel weer handig :)
Ik heb ook geen problemen met het invullen van mijn administratie en aangiftes, maar het is niet mijn core business. Mijn opdrachtgevers kunnen ook zelf een AWS omgeving in elkaar klikken, maar toch word ik voor een leuk uurtarief ingehuurd omdat het mijn expertise is. Zo denk ik ook over de boekhouding. Het gross doe ik zelf, en druk daarmee de boekhoudkosten. Echter ben ik alles behalve een expert op gebied van IB dus besteed dat dan liever uit. Hierbij worden eventuele fouten in mijn administratie ook (hopelijk) afgevangen door de laatste controle door mijn boekhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Hatsjoe Het was ook zeker niet m'n bedoeling te overtuigen dat je iets anders moest doen. Dit zal prima werken, en zeker de handtekening op je jaarrekening van een RA is wel een leuke meerwaarde.
Het laten maken van een IKV via overviewz kost mij evenveel als een jaar lang mijn boekhouder, maar heb dan niemand die een laatste controle doet van mijn aangifte omzetbelasting en die mijn IB invult.
Let wel op dat een IKV en een jaarrekening niet per se hetzelfde is. Die IKV wordt gemaakt _aan de hand van_ je jaarrekeningen (& W&V-rekening). Sommige banken doen dit zelf, anderen willen graag een kant en klare IKV ontvangen. Bij de banken die dit zelf doen heb je inderdaad voldoende aan de jaarrekeningen. Bij die andere banken moet je alsnog een IKV regelen. Die is dan - in tegenstelling tot je jaarrekening - wel weer aftrekbaar voor de IB als je daadwerkelijk een huis koopt :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

AJM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Ik doe zelf mijn boekhouding in Excel, kost me niks. Nu kan ik zelfs m'n vrouw betalen om het te doen, levert het nog wat op ook ;)
spoiler:
heffingskortingen

Ik heb zo'n 10-20 mutaties per maand, maar wel complexere situatie (auto + zonnepanelen zakelijk).

Zaken zelf uitzoeken om te besparen is een hobby, dat doen we graag.

Ik kreeg zonder problemen bijna 500k hypotheek met zelf opgestelde jaarrekeningen. Geen accountsverklaring nodig gehad. Het hielp waarschijnlijk dat ik ook 25-30% cash betaalde wat gewoon op de spaarrekening stond en dat er genoeg buffer overbleef om minimaal twee jaar zonder inkomen door te kunnen leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 18:19
Een vraag voor diegene die een hypotheek hebben aangevraagd. Hoe lang duurde de aanvraag precies? Ik heb een huis op de veiling gezien, maar de hypotheek moet binnen 4 weken rond zijn. Was dat bij jullie ook het geval? Ik heb nu 2 volledige jaren (2018, 2019).

[ Voor 8% gewijzigd door Reiziger88 op 02-01-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Mijn hypotheekadviseur raadde me aan 6 weken te bedingen, maar sindsdien (nog) geen bod geplaatst. Lees ook graag even mee met andere ervaringen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Reiziger88 ik heb 8 weken laten opnemen in het koopcontract voor het geval dat. Uiteindelijk was ik binnen 6 weken klaar. 4 weken is erg krap. Je moet als ondernemer door een paar extra acceptatie stappen heen, als het druk is bij die afdelingen dan hang je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Reiziger88 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 00:08:
Een vraag voor diegene die een hypotheek hebben aangevraagd. Hoe lang duurde de aanvraag precies? Ik heb een huis op de veiling gezien, maar de hypotheek moet binnen 4 weken rond zijn. Was dat bij jullie ook het geval? Ik heb nu 2 volledige jaren (2018, 2019).
Afgelopen zomer huis gekocht. Probleem is dat je als ondernemer en door de particuliere afdeling heen moet en de zakelijke. In de zomer was de bezetting nogal laag op de zakelijke afdeling waardoor mijn aanvraag 6 weken duurde.
Ik was op dat moment 10 maanden ondernemer.
Hydra schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:00:
[...]

Cool :) Ik ga het in m'n achterhoofd houden. Komend jaar heb ik sowieso een boekhouder dus voor nu heb ik het niet nodig, maar het is wel iets wat ik overweeg zelf te doen, ook omdat ik het stiekem wel leuk vind.
Jaarrekening opstellen en belastingaangifte toen was ongeveer 500 euro. Daarnaast 50 euro per uur per kwartaal voor de aangiftes. Per kwartaal is er nooit meer dan 1 uur gefactureerd.
Ik doe zelf mijn administratie in Moneybird en de accountant doet alleen de controles, correcties en indienen van de aangiftes.

Sowieso is het aan te raden om een boekhouder/accountant te nemen zodat je meer zelfstandig bent.

[ Voor 36% gewijzigd door com2,1ghz op 02-01-2020 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Hatsjoe schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:46:
Doet precies hetzelfde voor mij en voor dezelfde prijs. Ik krijg daarbij ook een jaarrekening met controleverklaring, schijnt iets anders te zijn dan een "normale" jaarrekening die in principe iedereen kan opstellen.

Die 500 euro is wel per persoon neem ik aan en niet voor je vriendin en jij bij elkaar?
Het is samen. Logisch ook; m'n vriendin is geen ZZPer dus haar deel van de aangiftes is heel simpel.
Hmmbob schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:31:
Gefeliciteerd!

En ik neem aan dat het Philips is? Aantal jaar geleden daar op de campus een project van 3 maanden gedaan. Was leuk. Als het voor mij niet zo'n eind rijden was, zou ik het zeker interessant vinden.
Freeaqingme schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 19:52:
@Hydra waarom heb je eigenlijk gekozen om een boekhouder in de hand te nemen? Zoals ik het lees blijf je zelf de mutaties doen? Die kosten mij in ieder geval veruit het meeste tijd.
Ik wil graag zeker weten dat het goed gaat. Het meest complexe is m'n Youngtimer die op de balans staat. Grappig genoeg is deze tweede boekhouder die ik gesproken heb het niet eens met de vorige. De eerste die ik gesproken heb vond dat de taxatie voor de waarde in het economisch verkeer die ik had laten doen niets waard was (4k ongeveer), dat de totale factuur voor de auto (10k, rijklaar, carkit, nieuwe banden, etc.) leidend was. Wat ik nogal vreemd vond. Boekhouder die ik nu gekozen heb is het daar mee oneens (en het dus eens met mij): die taxatie is prima.

Kans is groot dat, als ik het een jaartje af heb kunnen kijken, het volgend jaar alsnog zelf ga doen.

In de basis zijn boekhouders er natuurlijk vooral voor mensen/bedrijven waar de complexiteit versus kosten balans heel anders ligt. Niet dat 500e bruto zo veel is, maar het grootste deel van het werk zit vooralsnog in het iedere keer netjes de invoices in je mail doorzetten naar het programma waarin het geregistreerd wordt, en of ik nu die mailtjes forward naar een boekhouder of naar het MoneyMonk adres en ze dan ff koppel, dat scheelt niet zo veel.

Daarom heb ik ook expliciet voor een boekhouder gekozen die gewoon via MoneyMonk gaat werken in plaats van zijn spullen: dan kan ik na een jaar makkelijk het gewoon zelf gaan doen als ik dat wil.

[ Voor 71% gewijzigd door Hydra op 02-01-2020 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
Oh ja, stom :-) - zit zelf bij zorgverzekeraars voor migraties...vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
com2,1ghz schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 09:49:
[...]

Afgelopen zomer huis gekocht. Probleem is dat je als ondernemer en door de particuliere afdeling heen moet en de zakelijke. In de zomer was de bezetting nogal laag op de zakelijke afdeling waardoor mijn aanvraag 6 weken duurde.
Ik was op dat moment 10 maanden ondernemer.

[...]

Jaarrekening opstellen en belastingaangifte toen was ongeveer 500 euro. Daarnaast 50 euro per uur per kwartaal voor de aangiftes. Per kwartaal is er nooit meer dan 1 uur gefactureerd.
Ik doe zelf mijn administratie in Moneybird en de accountant doet alleen de controles, correcties en indienen van de aangiftes.

Sowieso is het aan te raden om een boekhouder/accountant te nemen zodat je meer zelfstandig bent.
Bij mij heeft de boekhouder zelf een fout gemaakt (die ik zelf ook makkelijk(er)) met geboekte omzetbelasting (verkeerde kwartaal). Dan is zo'n boekhouder opeens ook heel fijn! Rechtgezet, nooit controles...kan toch veel zakelijk aanschaffen en declareren. Doet ook die van mijn vrouw erbij (geen zzp). Kan best wat goedkoper, maar ook tevreden klant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:17:
Bij mij heeft de boekhouder zelf een fout gemaakt (die ik zelf ook makkelijk(er)) met geboekte omzetbelasting (verkeerde kwartaal). Dan is zo'n boekhouder opeens ook heel fijn! Rechtgezet, nooit controles...kan toch veel zakelijk aanschaffen en declareren. Doet ook die van mijn vrouw erbij (geen zzp). Kan best wat goedkoper, maar ook tevreden klant...
Wat ben jij kwijt? Is er trouwens niet ergens een vergelijkingssite voor boekhouders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Hydra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:06:
[...]
Ik wil graag zeker weten dat het goed gaat. Het meest complexe is m'n Youngtimer die op de balans staat. Grappig genoeg is deze tweede boekhouder die ik gesproken heb het niet eens met de vorige. De eerste die ik gesproken heb vond dat de taxatie voor de waarde in het economisch verkeer die ik had laten doen niets waard was (4k ongeveer), dat de totale factuur voor de auto (10k, rijklaar, carkit, nieuwe banden, etc.) leidend was. Wat ik nogal vreemd vond. Boekhouder die ik nu gekozen heb is het daar mee oneens (en het dus eens met mij): die taxatie is prima.
Belangrijkste: je aangifte moet bepleitbaar zijn.

Een taxatierapport is dat zeker, zelf waarderen met allemaal facturen is dat ook. Ik zou zeggen: taxeren is beter om twee redenen:

1. misschien heb je teveel of te weinig betaald. Een enkele transactie is natuurlijk wel een sterke indicatie van de waarde in het economisch verkeer, maar het is geen absolute waarheid.
2. die upgrades en revisies, voor welk percentage dragen die bij aan de waarde? Alles optellen impliceert 100%. Maar dat klopt doorgaans niet. Als je bij wijze van spreken een grote oude auto van 500 euro koopt en vervolgens voor nog 1000 euro nieuwe banden monteert, dan is de auto niet ineens 1500 waard.

Als de tactatie erg afwijkt van de koerslijst, kan de belastingdienst misschien een contra-expertise doen. Doorgaans zal dat niet het geval zijn en heb jij (als enige) documentatie voor je standpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
Hydra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:18:
[...]

Wat ben jij kwijt? Is er trouwens niet ergens een vergelijkingssite voor boekhouders?
1200,- excl. BTW (+100,- voor FOR berekening, gespecificeerd in detail)

Ik denk dat het voor EUR 750 ex BTW moet kunnen bij zzp boekhouders...
Zelf doen is nog veel goedkoper natuurlijk (kies ik sowieso niet voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Even een andere vraag trouwens: ik heb onlangs iets via Aliexpress besteld, en ik wil dit zakelijk boeken (ben met wat IoT leerwerk bezig, en heb wat elektronicaonderdelen via Ali besteld.

Hoe boek ik dit uberhaupt? Ik heb geen gewone 'factuur', laat staan eentje waar BTW op staat. Heb al op de site van de belastingdienst gekeken, als ik het goed heb moet ik deze dan gewoon onder bijvoorbeeld leerkosten ofzo boeken met 'geen' BTW?
t_captain schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:19:
Belangrijkste: je aangifte moet bepleitbaar zijn.

Een taxatierapport is dat zeker, zelf waarderen met allemaal facturen is dat ook. Ik zou zeggen: taxeren is beter om twee redenen:

1. misschien heb je teveel of te weinig betaald. Een enkele transactie is natuurlijk wel een sterke indicatie van de waarde in het economisch verkeer, maar het is geen absolute waarheid.
2. die upgrades en revisies, voor welk percentage dragen die bij aan de waarde? Alles optellen impliceert 100%. Maar dat klopt doorgaans niet. Als je bij wijze van spreken een grote oude auto van 500 euro koopt en vervolgens voor nog 1000 euro nieuwe banden monteert, dan is de auto niet ineens 1500 waard.

Als de tactatie erg afwijkt van de koerslijst, kan de belastingdienst misschien een contra-expertise doen. Doorgaans zal dat niet het geval zijn en heb jij (als enige) documentatie voor je standpunt.
Ja, dat waren ook mijn argumenten naar die eerste boekhouder. Maar ik ga natuurlijk als 'leek' niet vol in tegen de 'expert'. Ik vond vooral dat 2e argument erg sterk: de prijs van de out was ongeveer 8700 euro, maar met het vertimmerwerk e.d. kom je dan op zo'n 10k uit. Maar dat maakt het niet de waarde van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:34:
Even een andere vraag trouwens: ik heb onlangs iets via Aliexpress besteld, en ik wil dit zakelijk boeken (ben met wat IoT leerwerk bezig, en heb wat elektronicaonderdelen via Ali besteld.

Hoe boek ik dit uberhaupt? Ik heb geen gewone 'factuur', laat staan eentje waar BTW op staat. Heb al op de site van de belastingdienst gekeken, als ik het goed heb moet ik deze dan gewoon onder bijvoorbeeld leerkosten ofzo boeken met 'geen' BTW?
Als het goed is krijg je 2 facturen, 1 van Ali en 1 van de vervoerder voor de invoerrechten.

De eerste boek je met 0% BTW als inkoop buiten de EU
De tweede boek je als normale NL factuur, maar je moet wel ergens bijhouden dat het BTW op invoer is. Waar je dat in jouw programma doet weet ik niet.

Onder welke categorie je ze zet in je software is niet heel belangrijk, dingen die een beetje vaag zijn zet ik meestal onder diversen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 02-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:34:

[...]
In het algemeen: zakelijke inkoop, maar factuur zonder BTW:

* BTW: geen BTW op factuur = geen voorbelasting aantoonbaar = geen BTW aftrek
* Winstberekening: factuurbedrag

Qua categorisatie past electronica niet in vakliteratuur of opleidingen. Ik weet niet precies hoe je categoriseert, behalve dat het "ingekochte goederen of diensten voor eigen gebruik" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Ik heb mijn tussenpersoon ten onrechte een herinnering gestuurd, factuurdatum vergeten aan te passen toen ik 2 dagen later de factuur pas verzond. In zijn antwoord stond o.a. dit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals ik het zie is mijn factuur "betaalbaar" zodra ik deze verstuurd heb naar mijn tussenpersoon met een urenstaat welke door opdrachtgever getekend is. Dat de tussenpersoon pas op de allerlaatste dag van het betaaltermijn betaald is in mijn inziens gewoon een manier extra rente te pakken. Is dit een normale gang van zaken of is de factuur echt pas betaalbaar na 30 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 16-09 12:52
Wat jij zegt is juist, wat je tussenpartij zegt is dom geklets om jou maar een zogenaamd zinnig antwoord te geven.

Dat verhaaltje over vasthouden voor de rente is toch ook zwaar achterhaald vandaag de dag? Mijn ervaring met tussenpartijen is ook dat er altijd op dag 29 wordt betaald. Broker waar ik tot oudejaarsdag zat had 30 dagen termijn maar betaalde direct uit zodra de eindklant had betaald. Er zijn volgens mij ook weinig valide redenen om na betaling door de eindklant nog weken op een rekening te gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het langer vasthouden van geld kan je ook zien als zakelijke lening zonder rente, zodat de tussenpartij meer werkkapitaal heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 02-01-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat Fable zegt, door bijvoorbeeld van 30 naar 60 dagen te gaan pak je eenmalig die maandelijkse omzet als extra financiele buffer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hatsjoe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:58:
Dat de tussenpersoon pas op de allerlaatste dag van het betaaltermijn betaald is in mijn inziens gewoon een manier extra rente te pakken. Is dit een normale gang van zaken of is de factuur echt pas betaalbaar na 30 dagen?
Extra rente _O- Met de huidige rentestand hebben we het over 1 à 2 euro, hè?

Nee, dit is gewoon beperken van counterparty risk (wanbetaling). Immers, waarom zou je snel betalen? Je kunt beter op de laatste dag betalen, als er hier of daar ineens een partij omvalt, dan zit jij nog op je geld.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

AJM

poehee schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:23:
[...]

1200,- excl. BTW (+100,- voor FOR berekening, gespecificeerd in detail)

Ik denk dat het voor EUR 750 ex BTW moet kunnen bij zzp boekhouders...
Zelf doen is nog veel goedkoper natuurlijk (kies ik sowieso niet voor).
Heb zelf de eerste 2 jaar samen met een bevriend boekhouder de aangiftes gedaan zodat ik begrijp hoe het werkt. Nu doe ik alleen nog de BTW aangiftes zelf en houd de administratie verder bij een Excel overzicht, de IB voor mijzelf en mijn vrouw laat ik doen door een accountant voor €250,- ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
TucanoItaly schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:55:
[...]

Extra rente _O- Met de huidige rentestand hebben we het over 1 à 2 euro, hè?
Dat is een theorie waarmee ik het argument probeer te snappen dat de tussenpersoon voert, waarom zou je anders op mijn geld blijven zitten? Hij had ook kunnen aangeven dat de uitbetalingen gebundeld worden. Dat had ik nog begrepen, maar zeggen dat het nog niet betaalbaar is? Dat lijkt mij kul. Daarnaast staat er ook in mijn contract "betaling binnen 30 dagen" en niet "betaling na 30 dagen".
Nee, dit is gewoon beperken van counterparty risk (wanbetaling). Immers, waarom zou je snel betalen? Je kunt beter op de laatste dag betalen, als er hier of daar ineens een partij omvalt, dan zit jij nog op je geld.
Als je als ondernemer dat niet kan opvangen met je buffer, dan doe je iets niet goed. Daarnaast, mijn factuur moet gewoon betaald worden, als er een andere partij (niet die van mij) omvalt betekend niet dat de betaalverplichting naar mij komt te vervallen. Er wordt dus geen risico mee afgevangen, enkel verschoven.

Mijn vraag ging over het "betaalbaar". De reden waarom de tussenpersoon op het geld blijft zitten is dan ook compleet irrelevant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
De betalingstermijn bijna volledig uitzitten wordt in het MKB volgens mij vooral nageaapt van corporates, waar er door het volume inderdaad nog wel wat te zeggen valt voor het op je geld blijven zitten.

Bij mij wekt het alleen maar aversie op. Van een corporate snap ik dat er een proces achter zit waardoor betalingen moeilijk sneller kunnen worden uitgekeerd, maar van een MKB partij vind ik het maar sneu. Als het geld er wel is, waar doe je dan moeilijk om. Als het er niet is, neem dan ook niets af.

Zelf maak ik er een sport van om facturen binnen een paar minuten te betalen. Daarvan gaan mensen echt harder voor je werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Bulder schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:32:
De betalingstermijn bijna volledig uitzitten wordt in het MKB volgens mij vooral nageaapt van corporates, waar er door het volume inderdaad nog wel wat te zeggen valt voor het op je geld blijven zitten.

Bij mij wekt het alleen maar aversie op. Van een corporate snap ik dat er een proces achter zit waardoor betalingen moeilijk sneller kunnen worden uitgekeerd, maar van een MKB partij vind ik het maar sneu. Als het geld er wel is, waar doe je dan moeilijk om. Als het er niet is, neem dan ook niets af.

Zelf maak ik er een sport van om facturen binnen een paar minuten te betalen. Daarvan gaan mensen echt harder voor je werken.
Zo denk ik er dus ook over, en het wekt bij mij ook alleen maar irritatie op. Wees gewoon duidelijk en geef aan welke vaste betaalmomenten er zijn of betaal gewoon zodra de opdrachtgever betaald heeft. Dit soort gedrag zorgt er ook voor dat ik deze tussenpersoon nooit aan een conculega zal aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 07:43

_Arthur

blub

Hatsjoe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:09:
Dat is een theorie waarmee ik het argument probeer te snappen dat de tussenpersoon voert, waarom zou je anders op mijn geld blijven zitten?
Puur cashflow(-management).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:42

Crazy D

I think we should take a look.

Precies. En dat proces kan ook sneller, dat hoeft geen 30 dagen te duren. Ik vind het gewoon belachelijk gedrag wat nergens op slaat. Helemaal als bedrijven zelf wekelijks factureren en 14 dagen hanteren, maar jouw factuur op de vrijdag van de week waar de vervaldatum in valt, gaan betalen (wat dus soms op een betalingstermijn van 38 dagen neerkomt). Ik waardeer het ook als ik een factuur stuur en diezelfde dag de bijschrijving zie, dat is het soort klant waar ik wel een stapje harder voor wil doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 14:32
Hatsjoe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:43:
[...]
Zo denk ik er dus ook over, en het wekt bij mij ook alleen maar irritatie op. Wees gewoon duidelijk en geef aan welke vaste betaalmomenten er zijn of betaal gewoon zodra de opdrachtgever betaald heeft. Dit soort gedrag zorgt er ook voor dat ik deze tussenpersoon nooit aan een conculega zal aanraden.
Waarom spreken jullie dan 30 dagen af? Snap niet zo goed dat het irritatie oplevert als je afspraken maakt en die worden netjes nagekomen. Maak dan andere afspraken alks je niet tevreden bent als er binnen de afspraken wordt gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Flatlinernl schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:48:
[...]

[...]

Waarom spreken jullie dan 30 dagen af? Snap niet zo goed dat het irritatie oplevert als je afspraken maakt en die worden netjes nagekomen. Maak dan andere afspraken alks je niet tevreden bent als er binnen de afspraken wordt gehandeld.
Ik ben daarover niet geïrriteerd, maar wel over de onjuistheden en het niet transparant zijn. Betaaltermijn tussen tussenpersoon en opdrachtgever is 14 dagen. Als er dan vervolgens gezegd wordt dat mijn factuur pas "betaalbaar" wordt precies 30 dagen na ontvangst, dan klopt dat gewoon niet. Mijn factuur is betaalbaar op dag van ontvangst.

Dit betekend dat mijn tussenpersoon 2 weken op mijn geld "zit" zonder daarover transparant te zijn. Als er van te voren gewoon duidelijk wordt gemaakt dat er op vaste momenten betaald wordt omdat het op die manier minder moeite kost of iets dergelijks, is dat nog steeds irritant, maar soit. Het is dan tenminste transparant en eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
poehee schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 10:11:
[...]

Oh ja, stom :-) - zit zelf bij zorgverzekeraars voor migraties...vandaar
Mochten ze nog Linux specialisten zoeken met migratie ervaring houd ik mij aanbevolen ;)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
[...]

Of ik nou 14, 30 of 60 dagen aanhoud, er zitten gewoon altijd bedrijven tussen die rustig tot de tweede herinnering blijven wachten. Wellicht ga je wat sneller op je strepen staan met één opdrachtgever, maar met een klant of 30 is het het simpelweg niet waard om telkens de discussie in te gaan / de samenwerking te stoppen.

Neemt niet weg dat het wat kinderachtig is. De beste marketing is een goede service, en zoals hierboven al gezegd is dit één van de grootste mond-tot-mond reclame killers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

[...]

En omdat een halve dag als betalingstermijn niet geaccepteerd wordt :+
(gelukkig mag ik niet klagen en gebeurt het zelden dat een factuur te laat wordt betaald hoor)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hatsjoe schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:14:
[...]

Ik ben daarover niet geïrriteerd, maar wel over de onjuistheden en het niet transparant zijn. Betaaltermijn tussen tussenpersoon en opdrachtgever is 14 dagen. Als er dan vervolgens gezegd wordt dat mijn factuur pas "betaalbaar" wordt precies 30 dagen na ontvangst, dan klopt dat gewoon niet. Mijn factuur is betaalbaar op dag van ontvangst.
Überhaupt speelt een betaaltermijn ten opzichte van factuurdatum?

Dat je een factuur eerder (belastingdienst…) of later ontvangt dan factuurdatum maakt voor die termijn niet uit. Wanneer je de factuur opstuurt en hij daarna per overschrijvingsformulier per post betaald wordt veranderd de betaaltermijn ook niet van 30 in >35 (door weekenden of feestdagen) dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
ANdrode schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:30:
[...]

Überhaupt speelt een betaaltermijn ten opzichte van factuurdatum?

Dat je een factuur eerder (belastingdienst…) of later ontvangt dan factuurdatum maakt voor die termijn niet uit. Wanneer je de factuur opstuurt en hij daarna per overschrijvingsformulier per post betaald wordt veranderd de betaaltermijn ook niet van 30 in >35 (door weekenden of feestdagen) dagen.
Ik denk dat er nu paar zaken door elkaar heen lopen. Betaaltermijn tussen mij en tussenpersoon is 30 dagen, betaaltermijn tussen tussenpersoon en opdrachtgever is 14 dagen. Ik factureer aan tussenpersoon die vervolgens factureert aan opdrachtgever.

Mijn betaaltermijn is altijd factuurdatum + 30 dagen inderdaad, ongeacht wat (tenzij anders overeengekomen natuurlijk). Of het nou per postduif of email gaat. Echter moet wel de factuurdatum kloppen.
Dat laatste had ik het over in mijn eerdere post. Die ging over het feit dat ik onbewust de factuur geantidateerd had. Factuur aangemaakt op de 1e maar pas verstuurd op de 3e. Datum van versturen hoort de factuurdatum te zijn, en was vergeten dit aan te passen. Dit staat verder geheel los van de bovenstaande discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
M'n huidige klant doet via een tussenbureau aan reversed billing. Mijn goedgekeurde uren worden met een reversed factuur naar de tussenpersoon gestuurd die ze met een reversed factuur naar mij stuurt. Betaling altijd exact 30 dagen later.

Punt is dat de uren vd laatste (meestal halve) week vd maand altijd net een dag te laat goedgekeurd worden waardoor ze de reversed factuur missen en ze een maand later pas gefactureerd worden. In het begin heb ik daar een paar keer stennis over lopen schoppen, uiteindelijk maar opgegeven. Effectief lopen de facturen en betalingen dus meestal een week achter. Op zich wel fijn als ik straks weer een andere opdracht heb, dan blijf ik nog een tijdje hier inkomsten van krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik krijg vanaf deze maand ook met reverse billing the maken, maar snap nog niet helemaal hoe ik dat in mijn Moneymonk administratie moet gaan verwerken. Iemand daar al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 07:50

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:41:
Ik krijg vanaf deze maand ook met reverse billing the maken, maar snap nog niet helemaal hoe ik dat in mijn Moneymonk administratie moet gaan verwerken. Iemand daar al ervaring mee?
Ik deed gewoon zelf een factuur maken en die als betaald markeren zonder hem daadwerkelijk te verzenden.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

Peetman

Tjah....

Tylen schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:20:
[...]

Ik deed gewoon zelf een factuur maken en die als betaald markeren zonder hem daadwerkelijk te verzenden.
Same here, genereer een factuur, maar verstuur hem niet. Bij de omschrijving zette ik vervolgens het nummer van de reversebilling factuur, om zo de bankboeking te kunnen koppelen.
In m'n archief (Stack folder) zette ik de PDF van de reverse billingfactuur onder mijn eigen factuurnummer er bij (met kleine toevoeging), zo is op alle manieren duidelijk hoe ze gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Thanks @Tylen en @Peetman, dit lijkt werkbaar zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Voor de freelancers die ineens meer geld zijn gaan verdienen zou je even een middelingscheck kunnen doen om te zien of je nog wat belastinggeld terug kan krijgen.
https://www.knab.nl/middeling

Als dat zo is dan kan je hier het formulier downloaden en invullen.
https://www.belastingdien...terk_wisselende_inkomens/

Ik krijg 4970 euro terug :D

toevoeging op 24-01-2020: Na een goede berekening blijkt het maar 355 euro te zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 24-01-2020 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb 1x gemiddeld over een periode van 3 jaar:

1. laatste jaar loondienst
2. jaar waarin in zzp-er ben geworden
3. 1e volle jaar zzp

Er zat nog ruimte in de derde schijf in jaar 1 en inkomen in de vierde schijf van jaar 3.

Later heeft het nooit zin gehad. Inkomen verplaatsen van de hoogste schijf naar de hoogste schijf is zinloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02
Ernemmer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:53:
Voor de freelancers die ineens meer geld zijn gaan verdienen zou je even een middelingscheck kunnen doen om te zien of je nog wat belastinggeld terug kan krijgen.

thnx!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ik kende deze regeling niet, en een snelle check lijkt aan te geven dat ik ook enkele duizenden euro's terug kan krijgen.

Vanavond eens de papieren erbij pakken en een volledige berekening uitvoeren

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
Ik wist van de middelingsregel, maar “helaas” nooit gebruik van kunnen maken. In loondienst zat ik ook al ver in hoogste schaal en mijn 1e jaar als zzper meteen >200K omzet.
Maar misschien kan ik er nog slim gebruik van maken tegen de tijd dat ik ga stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Middelen is interessant om in de gaten te houden, maar merk nu wel dat ik eigenlijk het eerste jaar flink meer omzet moet hebben om er echt profijt van te hebben. In principe kan ik als starter wel willekeurig afschrijven en dat naar het volgende jaar doorschuiven en geen FOR toepassen om juist mijn belastbaar inkomen op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het overnemen van het auto leasecontract van de huidige werkgever bij de start van een eigen bedrijf? Willen leasemaatschappijen hier in meedenken? Ik kan me voorstellen dat het weinig garanties voor ze geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Sunri5e schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:09:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het overnemen van het auto leasecontract van de huidige werkgever bij de start van een eigen bedrijf? Willen leasemaatschappijen hier in meedenken? Ik kan me voorstellen dat het weinig garanties voor ze geeft.
Ja dit heb ik gedaan. De leasemaatschappij had een aantal voorwaarden, het aantonen van een ondernemingsplan en 2 maanden borg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Ja, zonder centje pijn heb ik het contract 1-op-1 overgenomen. Geen waarborg nodig, zelfs geen business case die langer was dan 3 regels beschrijving per email over wat ik ga doen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En qua garanties: in een eenmanszaak ben jij er ook privé voor verantwoordelijk, bij een net gestarte BV vragen ze vaak wel een borg óf dat je prive meetekent. Oftewel: dit soort bedrijven zijn meester in het afdekken van risico's :)

[ Voor 35% gewijzigd door Hmmbob op 03-01-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

- mag weg, ik had een post gemist -

[ Voor 92% gewijzigd door TucanoItaly op 03-01-2020 13:32 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Ernemmer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:53:

Goede tip! Meteen even gekeken en ik kan terugkrijgen: 0 euro -O-

Leuke meevaller dat je bijna 5k terugkrijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
t_captain schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:59:
Later heeft het nooit zin gehad. Inkomen verplaatsen van de hoogste schijf naar de hoogste schijf is zinloos :)
Had dit eerst moeten lezen voordat ik de moeite nam al die jaaropgaven te downloaden en in te vullen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSYch0landeR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:43

PSYch0landeR

www.bimmercodes.nl

Zit nu zelf in dit schuitje...

ik heb een een auto uit juni 2019 via leaseplan, en na 3 weken touwtrekken (vroeg vanaf de eerste mail al of er een opslag is voor een starter).
Als je dus geen krediet waardigheid heb kunnen ze een aanbetaling vragen van tussen de 3 leasetermijnen en 20% van de originele investeringswaarde van de auto.

Ik heb enkel nog geen definitieve datum van overname (fijn zoon aivd screening) dus ik weet nog niet wat het precies word maar ik moet de auto verplicht meenemen dus ik ontkom er helaas niet aan.

Tevens moest mijn huidige werkgever wel tekenen dat hun het overname dossier konden starten omdat hun eigenaar zijn van t contract.

Heb nu wel een tussenpartij ingeschakeld die evt wat meer voor elkaar kan krijgen bij Leaseplan of dat evt de auto overkopen en via hun ga leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
PSYch0landeR schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:33:
[...]

Zit nu zelf in dit schuitje...

ik heb een een auto uit juni 2019 via leaseplan, en na 3 weken touwtrekken (vroeg vanaf de eerste mail al of er een opslag is voor een starter).
Als je dus geen krediet waardigheid heb kunnen ze een aanbetaling vragen van tussen de 3 leasetermijnen en 20% van de originele investeringswaarde van de auto.

Ik heb enkel nog geen definitieve datum van overname (fijn zoon aivd screening) dus ik weet nog niet wat het precies word maar ik moet de auto verplicht meenemen dus ik ontkom er helaas niet aan.

Tevens moest mijn huidige werkgever wel tekenen dat hun het overname dossier konden starten omdat hun eigenaar zijn van t contract.

Heb nu wel een tussenpartij ingeschakeld die evt wat meer voor elkaar kan krijgen bij Leaseplan of dat evt de auto overkopen en via hun ga leasen.
Ah super. Tussen de 3 leasetermijnen en 20 procent van de aanschafwaarde moet gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Maar heb je je leasemaatschappij al gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Wat betreft overnemen van het leasecontract. Als je er vanaf wil, en de boete is (te) hoog, kun je ook vragen wat het kost om de auto over te kopen en daarmee het contract af te ronden. In mijn geval kon ik de auto direct kopen voor marktconforme prijs of eigenlijk daaronder. Contract niet overgenomen en boete van 7000 euro ook niet betaald maar de auto overgekocht tijdens het leasecontract. Vervolgens de auto gelijk weer verkocht zonder verlies geleden te hebben. Dit kan dus ook een optie zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mwah, dan moet je wel een beter aanbod krijgen dan ik kreeg - die lag ver bóven de marktwaarde.

Uitleg van de leasemij: "wij schrijven lineair af, terwijl de waarde van de auto veel sterker daalt in het begin. Dus de boekwaarde is nu hoger dan de marktwaarde"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ligt aan de leasemaatschappij. Toen ik zelfstandige werd had ik m direct kunnen overnemen met 2000 borg of zo. Leasecontract liep toen door bij m'n oude werkgever en die factureerde mij. Na een half jaar opnieuw gevraagd, werkgever heeft toen aangegeven dat ik de facturen altijd keurig betaalde, toen mocht ik met 1000 borg het contract overnemen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Crazy D schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:00:
[...]

Ligt aan de leasemaatschappij. Toen ik zelfstandige werd had ik m direct kunnen overnemen met 2000 borg of zo. Leasecontract liep toen door bij m'n oude werkgever en die factureerde mij. Na een half jaar opnieuw gevraagd, werkgever heeft toen aangegeven dat ik de facturen altijd keurig betaalde, toen mocht ik met 1000 borg het contract overnemen.
Maar als het via je oude werkgever loopt is dat voor jou dan nog wel aftrekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Sunri5e schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:03:
Maar als het via je oude werkgever loopt is dat voor jou dan nog wel aftrekbaar?
Het zijn voor mij gewoon kosten. Maakt niet uit of die factuur rechtstreeks van de leasemaatschappij komt of via een paar tussenlagen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Maar dit is dus alleen een optie als je nog een goede (zakelijke) relatie aan kan houden met je ex-werkgever. Dat zag ik bij mij niet gebeuren....

Sowieso, liever alles rechtstreeks want dan heb je er zelf invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mijn oud werkgever had ook aangeboden om mijn Model 3 aan mij als ZZP’er te leasen en hoewel ik gek was op die auto wilde ik niet nog 4 jaar aan mijn werkgever verbonden zijn. Nu hoop ik eind van het jaar mijn eigen te kunnen kopen. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hmmbob schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:06:
Maar dit is dus alleen een optie als je nog een goede (zakelijke) relatie aan kan houden met je ex-werkgever. Dat zag ik bij mij niet gebeuren....

Sowieso, liever alles rechtstreeks want dan heb je er zelf invloed op.
Klopt, als je geen goede relatie meer hebt met je voormalig werkgever wordt dat lastig. Ik heb m uiteindelijk ook na een aantal maanden zelf overgenomen, maar was prettig dat ik niet meteen begon met 2000 euro die ik even moest ophoesten waar je niets voor terug krijgt (fijn he, borg...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Wij zijn voornemens om over ongeveer 3 jaar de stad uit te trekken en ons eerste echte huis te kopen. Omdat hypotheekberekeningen voor zelfstandigen meestal over de afgelopen 3 jaar worden gedaan, hebben we dus exact die periode om alles boekhoudtechnisch zo gunstig mogelijk op te stellen voor de aankoop van een woning.

Zijn er hier ondernemers die recentelijk iets hebben gekocht en daarbij de zaak op enige manier hebben ingezet? Is bijvoorbeeld een hypotheek verstrekken vanuit je BV nog wel interessant, met de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Bulder schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:17:
Wij zijn voornemens om over ongeveer 3 jaar de stad uit te trekken en ons eerste echte huis te kopen. Omdat hypotheekberekeningen voor zelfstandigen meestal over de afgelopen 3 jaar worden gedaan, hebben we dus exact die periode om alles boekhoudtechnisch zo gunstig mogelijk op te stellen voor de aankoop van een woning.

Zijn er hier ondernemers die recentelijk iets hebben gekocht en daarbij de zaak op enige manier hebben ingezet? Is bijvoorbeeld een hypotheek verstrekken vanuit je BV nog wel interessant, met de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap?
Ik kende de wet niet, maar hier: https://www.rijksoverheid...en-vennootschap-van-start lees ik:
Directeuren-grootaandeelhouders (dga’s) die bovenmatig geld lenen bij hun eigen vennootschap moeten vanaf 2022 belasting betalen over leningen die uitstijgen boven 500.000 euro, eigenwoningschulden uitgezonderd.
Oftewel, ik zie geen probleem als je alles vanuit de BV zou kunnen financieren. Als je deels een hypotheek bij een bank wil afsluiten weet ik niet hoe moeilijk dat is. Ik vermoed dat ze het gehele benodigde bedrag meenemen in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23
Goedemiddag!

Ik ben al een tijd aan het oriënteren om volledig freelancer te worden. Enkele maanden geleden heb ik een switch gemaakt naar een detacherings bedrijfje in een midlance constructie. Mijn huidige werkgever is op de hoogte dat ik uiteindelijk volledig zelfstandiger wil worden.

Ik ben een IT specialist met brede achtergrond in security, technische beheer en momenteel bezig te specialiseren/certificeren in Azure Security. Mijn huidige opdracht betreft technische consultant (on-premises migratie naar Azure.)

Inmiddels heb ik een aardige buffer opgebouwd waarbij ik zeker 3 maanden zonder klus kan zitten. Daarnaast zal ik mijn lease auto in kunnen leveren en ben ik van plan om, voor te starten, een auto te kopen van max €3000.

Ik loop echter tegen punt aan hoe te starten. Wanneer schrijf ik mij in bij KvK?
Zonder kvk kan ik lastiger een klus vinden. Sommige sites willen ook een kvk nr.

Ik merk dat de daadwerkelijke switch gevoel nog niet helder heb..

[ Voor 7% gewijzigd door Genestealer op 06-01-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Peetman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:51:
[...]

Ik kende de wet niet, maar hier: https://www.rijksoverheid...en-vennootschap-van-start lees ik:

[...]

Oftewel, ik zie geen probleem als je alles vanuit de BV zou kunnen financieren. Als je deels een hypotheek bij een bank wil afsluiten weet ik niet hoe moeilijk dat is. Ik vermoed dat ze het gehele benodigde bedrag meenemen in de berekening.
1. Inderdaad geen probleem rond lenen van eigen vennootschap.
2. Wisselt per bank. Zit zelf bij ING, en er is nergens naar gevraagd. Heb alleen een privé bankafschrift moeten overleggen om aan te tonen dat het resterende bedrag beschikbaar was.
Genestealer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:13:
Goedemiddag!

Ik ben al een tijd aan het oriënteren om volledig freelancer te worden. Enkele maanden geleden heb ik een switch gemaakt naar een detacherings bedrijfje in een midlance constructie. Mijn huidige werkgever is op de hoogte dat ik uiteindelijk volledig zelfstandiger wil worden.

Ik ben een IT specialist met brede achtergrond in security, technische beheer en momenteel bezig te specialiseren/certificeren in Azure Security. Mijn huidige opdracht betreft technische consultant (on-premises migratie naar Azure.)

Inmiddels heb ik een aardige buffer opgebouwd waarbij ik zeker 3 maanden zonder klus kan zitten. Daarnaast zal ik mijn lease auto in kunnen leveren en ben ik van plan om, voor te starten, een auto te kopen van max €3000.

Ik loop echter tegen punt aan hoe te starten. Wanneer schrijf ik mij in bij KvK?
Zonder kvk kan ik lastiger een klus vinden. Sommige sites willen ook een kvk nr.

Ik merk dat de daadwerkelijke switch gevoel nog niet helder heb..
Inschrijven KvK kun je gewoon nu doen. Het is niet zo dat je dan binnen twee maanden wat moet hebben ofzo.

[ Voor 43% gewijzigd door BertS op 06-01-2020 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Ik ben ook vanuit midlance over gegaan in zzp. Wel heb ik daar achteraf spijt van. Midlance zo snel mogelijk mee stoppen! Je bent eigenlijk zzp-er met de nadelen van loondienst en de zekerheid van zzp-er (geen dus).
Je kunt je nu al inschrijven bij de kvk, heeft geen voor- of nadelen om daar mee te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Genestealer Wat houd je tegen om bij de KvK in te schrijven? De kosten zijn het niet.

Enige tip die ik kan geven is zorg voor een dummy telefoonnummer om ongewenste telefoontjes te voorkomen. Wie geïnteresseerd is in jou kunde zal echter niet via de KvK je nummer opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Gewoon inschrijven en een klus zoeken wel je administratie op orde brengen (goede boekhouder zoeken)

en weg gaan zodra je een klus vind mid-lancing is zo onhandige constructie.

Je zit nu aan het begin van het jaar dus redelijk makkelijk je 1225 uren grens te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Bedankt! Midlance is voor mij een stap dichter bij zzp-er zijn. Daarnaast moest ik nog een buffer opbouwen wat ik inmiddels gedaan heb. Ook zou ik eventueel nog via mij huidige werkgever gebruik kunnen maken van zijn netwerk zodra ik de stap maak. Zal eens binnenkort met hem in gesprek gaan wat hij hier voor terug wilt.

Hoe stellen jullie contract op voor een klus? Wat moet erin komen te staan etc. Tips tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
RoNoS schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:23:
Ik ben ook vanuit midlance over gegaan in zzp. Wel heb ik daar achteraf spijt van. Midlance zo snel mogelijk mee stoppen! Je bent eigenlijk zzp-er met de nadelen van loondienst en de zekerheid van zzp-er (geen dus).
Je kunt je nu al inschrijven bij de kvk, heeft geen voor- of nadelen om daar mee te wachten.
Ik heb het ook zo gedaan, eerst midlance en toen eind 2008 als ZZP-er begonnen. Gaf voor mij net het extra zetje om het aan te durven. Jaartje doen, en dan volledig ZZP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Deveon schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:28:
@GenestealerEnige tip die ik kan geven is zorg voor een dummy telefoonnummer om ongewenste telefoontjes te voorkomen. Wie geïnteresseerd is in jou kunde zal echter niet via de KvK je nummer opzoeken.
Dit, doe dit zeker! Mijn vriendin heeft dit niet gedaan en die wordt nu best wel vaak gebeld. Ook een waardevolle tip, schrijf je na inschrijving bij de KvK ook meteen in op https://www.postfilter.nl/. Hiermee voorkom je geadresseerde reclame. Dat wordt gewoon gestuurd, ongeacht je voorkeur om niet benaderd te willen worden, en krijg je gewoon in de bus ondanks een Nee Nee sticker.
Genestealer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:56:
Bedankt! Midlance is voor mij een stap dichter bij zzp-er zijn. Daarnaast moest ik nog een buffer opbouwen wat ik inmiddels gedaan heb. Ook zou ik eventueel nog via mij huidige werkgever gebruik kunnen maken van zijn netwerk zodra ik de stap maak. Zal eens binnenkort met hem in gesprek gaan wat hij hier voor terug wilt.

Hoe stellen jullie contract op voor een klus? Wat moet erin komen te staan etc. Tips tricks
Houd rekening dat je buffer minimaal 3 maanden moet zijn. Wanneer je net begint bij een klus kan het zomaar zijn dat je 2 a 3 maanden zonder geld zit wanneer de opdrachtgever een laatbetaler is. Wanneer je dan ook nog eens begint in de 2e maand van een kwartaal, mag jij wel mooi je BTW gaan afdragen, terwijl je het geld nog moet ontvangen. Dit is dan wel een worst-case scenario, maar houd dit wel in je achterhoofd.

Wat betreft contact, op dit moment heb ik een contract welke door mijn tussenpersoon opgesteld is. Hierin heb ik een aantal van mijn eigen voorwaarden en eisen laten opnemen, en zaken laten schrappen waar ik het niet mee eens was. Dit kan gewoon altijd, en moet je soms hard in zijn, het zijn zaken en jij bent de enige die voor jouw eigen belang bezig is.

Wanneer je zelf een contract wilt opstellen zijn de modelovereenkomsten een mooi begin. Zie ook: https://www.belastingdien...rofessional_nederland_ict
Doe dit echter wel in samenwerking met een jurist, zodat je uiteindelijke contract geen fouten bevat. Ook via ZZP-Nederland.nl zijn veel handige voorbeelden te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
@Hatsjoe minimaal 3 maanden heb ik rekening mee gehouden inderdaad.

Meerdere geven aan waarom ik mij nog niet inschrijf in kvk. Vanwege recht op startersaftrek 3 jaar.

Als ik mij nu inschrijf en hypothetisch pas augustus als zzp-er begin, ben ik dan niet te vroeg met inschrijven?

[ Voor 14% gewijzigd door Genestealer op 06-01-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
Genestealer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:13:
Meerdere geven aan waarom ik mij nog niet inschrijf in kvk. Vanwege recht op startersaftrek 3 jaar.

Als ik mij nu inschrijf en hypothetisch pas augustus als zzp-er begin, ben ik dan niet te vroeg met inschrijven?
Ja dat is te vroeg. Je moet ondertussen wel BTW aangiftes doen van 0 euro en na enkele keren dan geeft de Belastingdienst de opdracht aan de KVK om je spookbedrijf op te heffen.
Je kan 1 of hooguit 2 0 euro aangiftes doen maar er gaan wel alarmbellen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Startersaftrek mag je 3 jaar gebruik van maken binnen 5 jaar. Dus als je halverwege dit jaar start kan je er bijv ook pas voor 2021 t/m 2023 van gebruik maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe

Wat betreft startersaftrek, hiervoor heb je 5 jaar de tijd om deze de maximale 3 keer toe te passen, zie: https://www.belastingdien...mersaftrek/startersaftrek

Voor de startersaftrek maakt het dus niet uit om nu al in te schrijven. Wat betreft de nul aangifte zoals hierboven aangehaald, dit zou ik niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Genoeg omzet maken en dan doet de bank qua financiering niet moeilijk. Of er voordeligere constructies zijn weet ik niet. Maar hou er wel rekening mee dat als je een BV ervoor zou moeten oprichten, dat weer extra kosten geeft. Dus goed rekenen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:15:
[...]

Ja dat is te vroeg. Je moet ondertussen wel BTW aangiftes doen van 0 euro en na enkele keren dan geeft de Belastingdienst de opdracht aan de KVK om je spookbedrijf op te heffen.
Je kan 1 of hooguit 2 0 euro aangiftes doen maar er gaan wel alarmbellen af.
Wanneer je bij de KvK inschrijft is het optioneel om ook gelijk voor de BTW aan te melden. Zelf heb ik dit niet gedaan omdat ik vanwege mijn PV systeem al BTW ondernemer was (tip voor andere: koop PV op naam van je partner zodat die de KOR kan toepassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Crazy D schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:25:
[...]

Genoeg omzet maken en dan doet de bank qua financiering niet moeilijk. Of er voordeligere constructies zijn weet ik niet. Maar hou er wel rekening mee dat als je een BV ervoor zou moeten oprichten, dat weer extra kosten geeft. Dus goed rekenen...
Dat is inderdaad het dubbele; ik ben normaal alleen maar bezig met het minimaliseren van m'n fiscale winst, terwijl ik het voor een hypotheek juist niet te ver moet verlagen. Dan kom je dus in de vreemde situatie dat ik bijvoorbeeld privé moet rijden i.p.v. zakelijk, vervolgens méér betaal, maar daardoor wel een hogere hypotheek kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e

Grappig. Een zelfde soort vraag wilde ik hier net ook gaan stellen. Echter over de mogelijkheden als je maar 1 jaar cijfers kunt aantonen. Hoe moeilijk doen banken daar over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 19:10
Dan nemen ze het gemiddelde van afgelopen 3 jaar. Dus wellicht 2 jaar in loondienst + 1 jaar onderneming delen door 3 = Bruto "loon" waarmee gerekend zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
sbmuc schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:40:
Dan nemen ze het gemiddelde van afgelopen 3 jaar. Dus wellicht 2 jaar in loondienst + 1 jaar onderneming delen door 3 = Bruto "loon" waarmee gerekend zal worden.
Ben je zelf daar bekend mee? Ik kende deze constructie namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 19:10
Sunri5e schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:41:
[...]
Ben je zelf daar bekend mee? Ik kende deze constructie namelijk niet.
Ja, hier ben ik bekend mee. Voorheen bij een hypotheek "boer" gewerkt.
Dit is grofweg wat de meeste hypotheek verstrekkers aanhouden. Zou wel gek zijn als jij 1 goed jaar hebt (een klant die je onderneming 3 jaar vooruit betaald) en jij gelijk een "volle" hypotheek daarop kan krijgen.

Er zijn genoeg bereken max hypotheek voor "zzp / ondernemer" tools te vinden online.

[ Voor 8% gewijzigd door sbmuc op 06-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als de werkzaaamheden in de onderneming direct verband houden met de voorgaande baan in loondienst, dan is het aanvullen van jaarcijfers met loon over voorgaande jaren common practice AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
t_captain schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:10:
Als de werkzaaamheden in de onderneming direct verband houden met de voorgaande baan in loondienst, dan is het aanvullen van jaarcijfers met loon over voorgaande jaren common practice AFAIK.
Aha. Dus stel je bent nu werkzaam als bouwvakker en je gaat voor jezelf beginnen als bouwvakker dan tellen de voorgaande 2 jaar (als je na 1 jaar voor jezelf te zijn begonnen je hypotheek aanvraagt) mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ze kijken of je de afgelopen jaren een “stabiel” inkomen hebt. Enkel als ondernemer nemen ze toekomstige cijfers pas mee als je ten minste één gesloten jaar hebt.

Als je het zeker wil weten is het verstandig om een vrijblijvende gesprek met een hypotheekadviseur aan te vragen. In principe moeten de hypotheekverstrekkers toch allemaal toch dezelfde wetgeving voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sunri5e schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:04:
[...]

Aha. Dus stel je bent nu werkzaam als bouwvakker en je gaat voor jezelf beginnen als bouwvakker dan tellen de voorgaande 2 jaar (als je na 1 jaar voor jezelf te zijn begonnen je hypotheek aanvraagt) mee?
Waarschijnlijk niet iedere bank hetzelfde, maar in grote lijnen is dat wel wat er wordt gedaan. Je inkomen wordt dus een soort gemiddelde van je loon en je latere WUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Hang ook van het vakgebied af, niet iedereen gaat er het eerste jaar als zelfstandige financieel op vooruit. Als IT met relatief veel inkomsten en 0 uitgaven zien ze je graag als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:22:
[...]

Waarschijnlijk niet iedere bank hetzelfde, maar in grote lijnen is dat wel wat er wordt gedaan. Je inkomen wordt dus een soort gemiddelde van je loon en je latere WUO.
Volgens mij nemen ze belastbaar inkomen ipv wuo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Niet helemaal. De basis is WUO gecorrigeerd voor reserveringen.

Je kunt bijvoorbeeld wel of niet toevoegen aan de FOR, dat maakt wel verschil op je belastbaar inkomen maar afaik niet op je kredietruimte.
Pagina: 1 ... 128 ... 642 Laatste