Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Genestealer
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23-01 23:02
Even terugkomend op de aftrekposten als beginnende zzp-er, zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Ik moet hiervoor voldoen aan de 1225 urencriterium. Als ik laat begin als zzp-er, zegmaar augustus, dan is het nog vrij lastig om hier aan te voldoen.

Startersaftrek kan ik binnen 5 jaar 3x gebruik van maken maar geld dit ook voor zelfstandigenaftrek?

Wat is dan wijsheid. Pas volgend jaar januari te beginnen als zzp-er om zeker te zijn van de urencriterium. Hierdoor gebruik te kunnen maken van de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Of toch in Augustus beginnen en de gunstige aftrekposten niet gebruiken maar pas jaar later? Ik merk dat ik hiermee stoei en het nog niet helder krijg.

Genestealer wijzigde deze reactie 06-01-2020 21:56 (8%)

• Peetman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14:38

Peetman

Tjah....

Zelfstandigenaftrek geldt elk jaar. Maar je moet wel 1225 uur maken in dat jaar. Maar als je vanuit loondienst naar ZZP gaat en dat goed doet voor een halfjaar, verdien je alsnog meer, ook al heb je geen zelfstandigenaftrek. Dus daarvoor moet je het niet laten in ieder geval.

Maar reken het zelf eens uit. Wat verdien je in 5 maanden als zelfstandigen vs loondienst?

• Genestealer
Peetman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:00:
Zelfstandigenaftrek geldt elk jaar. Maar je moet wel 1225 uur maken in dat jaar. Maar als je vanuit loondienst naar ZZP gaat en dat goed doet voor een halfjaar, verdien je alsnog meer, ook al heb je geen zelfstandigenaftrek. Dus daarvoor moet je het niet laten in ieder geval.

Maar reken het zelf eens uit. Wat verdien je in 5 maanden als zelfstandigen vs loondienst?
Zojuist berekening gemaakt en dan ben ik inderdaad alsnog beter uit als zzp-er. A.s. Vrijdag afspraak advies verzekeringen zoals aansprakelijkheid etc. Kijken wat de kosten hiervan zijn.

Bedankt tot zover.

• BennyV
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 16-01 14:22
Genestealer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:55:
Even terugkomend op de aftrekposten als beginnende zzp-er, zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Ik moet hiervoor voldoen aan de 1225 urencriterium. Als ik laat begin als zzp-er, zegmaar augustus, dan is het nog vrij lastig om hier aan te voldoen.

Startersaftrek kan ik binnen 5 jaar 3x gebruik van maken maar geld dit ook voor zelfstandigenaftrek?

Wat is dan wijsheid. Pas volgend jaar januari te beginnen als zzp-er om zeker te zijn van de urencriterium. Hierdoor gebruik te kunnen maken van de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Of toch in Augustus beginnen en de gunstige aftrekposten niet gebruiken maar pas jaar later? Ik merk dat ik hiermee stoei en het nog niet helder krijg.
Let wel: "Binnen 5 jaar" is wat krom te lezen. Dit gaat over de eerste 5 jaar dat je voor de belastingdienst ondernemer bent!

In mijn geval, ben ik al 7 jaar ingeschreven bij de KVK. Maar ben ik pas vorig jaar begonnen als fulltime ZZPer. Mijn 5 jaar gaan dan ook NU pas in.

JE kan je dus prima nu alvast inschrijven. Zorg wel dat je een goede boekhouder hebt om dit soort dingen te regelen wanneer je zelf niet 110% zeker bent.

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:05
een goede boekhouder (die ook fiscaal het e.e.a. weet) lijkt me gezien het niveau van de vragen inderdaad een goed advies :)

• Genestealer
Stefangrp schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:22:
een goede boekhouder (die ook fiscaal het e.e.a. weet) lijkt me gezien het niveau van de vragen inderdaad een goed advies :)
Vanzelfsprekend :). Al denk ik dat vele die wilt beginnen in het begin domme vragen heeft. En ik stel ze liever zodat ik straks goed op de hoogte ben.

• SonataArctica
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:04
Deveon schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:10:
Ze kijken of je de afgelopen jaren een “stabiel” inkomen hebt. Enkel als ondernemer nemen ze toekomstige cijfers pas mee als je ten minste één gesloten jaar hebt.

Als je het zeker wil weten is het verstandig om een vrijblijvende gesprek met een hypotheekadviseur aan te vragen. In principe moeten de hypotheekverstrekkers toch allemaal toch dezelfde wetgeving voldoen.
Ik ben eind 2017 als ZZP-er begonnen, heb in 2018 een goed jaar gedraaid (~90K winst), en heb de boekhouder een prognose laten opstellen voor 2019. Daarmee had ik in mei 2019 voldoende om bij de Rabobank een hypotheek ongeveer 500K te kunnen krijgen. Uiteindelijk een huis gekocht voor een wat lagere hypotheek dan dat (mede door overwaarde van oude woning), maar na 1 vol jaar met goede cijfers zijn er dus al serieuze mogelijkheden :)

Gitarist van Veil Of Delusions: www.veilofdelusions.com

• Solaire
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:31
com2,1ghz schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:15:
[...]
Je kan 1 of hooguit 2 0 euro aangiftes doen maar er gaan wel alarmbellen af.
Ze gaan over het algemeen pas na een jaar (4 nihilaangiftes) contact met je opnemen. En dan volstaat een simpel schrijven dat je "op dit moment" even geen omzet hebt om er weer een jaar tegen te kunnen. :)

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Solaire schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:36:
[...]

Ze gaan over het algemeen pas na een jaar (4 nihilaangiftes) contact met je opnemen. En dan volstaat een simpel schrijven dat je "op dit moment" even geen omzet hebt om er weer een jaar tegen te kunnen. :)
Ja precies. Ik heb dit alleen te horen gekregen van een KVK medewerker toen ik wilde registreren.

• Solaire
com2,1ghz schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:21:
[...]

Ja precies. Ik heb dit alleen te horen gekregen van een KVK medewerker toen ik wilde registreren.
Tja... de KvK :+ Uit mijn ervaring kan het ook een stuk langer duren dan een jaar voordat de Belastingdienst je aanschrijft overigens, maar geloof dat het minimaal een jaar is.

Ik lig overigens al meer dan een jaar met de KvK overhoop omdat ze een factuur die ze in het verleden hebben gestuurd aan een andere onderneming en die onbetaald is gebleven middels een incassobureau proberen te verhalen op mijn onderneming (dus de onderneming op de factuur is niet de mijne, maar toch schakelen ze een incassobureau in om de schuld te verhalen op mijn onderneming). Kansloos zou je zeggen, maar ze reageren inhoudelijk helemaal nergens op, zelfs niet op het incassobureau of formele klacht. Het is intern 1 grote bende daar, dus alles wat ze doen of zeggen neem ik met een hele grote korrel zout. Ik wacht op de dagvaarding.. 8)7. Lichtelijk offtopic, maar het verklaart een beetje waarom ik niet zoveel vertrouwen heb in de KvK.

Solaire wijzigde deze reactie 07-01-2020 11:34 (5%)

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Solaire schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:36:
[...]

Wellicht is dat de (of 1 van de) reden dat de belastingdienst graag met mij wil praten. Kreeg recentelijk een brief dat ze bij mij op bezoek willen komen, en doe ook vaak nihilaangiftes omdat ik al mijn omzet buiten de eu haal en de meeste van mijn kosten ook vrijgesteld zijn van btw (ben geen ict'er overigens).

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Hielko schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Wellicht is dat de (of 1 van de) reden dat de belastingdienst graag met mij wil praten. Kreeg recentelijk een brief dat ze bij mij op bezoek willen komen, en doe ook vaak nihilaangiftes omdat ik al mijn omzet buiten de eu haal en de meeste van mijn kosten ook vrijgesteld zijn van btw (ben geen ict'er overigens).
Ook die omzet moet je opgeven, en je zal toch wel gewoon kosten hebben?

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23-01 16:07
Sunri5e schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:38:
[...]

Grappig. Een zelfde soort vraag wilde ik hier net ook gaan stellen. Echter over de mogelijkheden als je maar 1 jaar cijfers kunt aantonen. Hoe moeilijk doen banken daar over?
Ik ben zelf van loondienst --> ZZP gegaan. Voor mij waren er banken die rekenen met cijfers van 1 jaar. Voorbeelden hiervan zijn BLG Wonen en Florius. Ze leggen dan wel een risicofactor over je inkomen (ze rekenen dan bijvoorbeeld met 80% van je belastbare winst.
Als je een goede hypotheekadviseur hebt kan hij je hier alles over vertellen. Anders lekker doorwisselen naar een andere adviseur.

• Hielko
  • Nu online
pirke schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:04:
[...]

Ook die omzet moet je opgeven, en je zal toch wel gewoon kosten hebben?
Nope, in de BTW-aangifte hoef (en kan) je dat niet opgeven.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 11:52:
[...]

In principe had je dan vorig jaar de KOR moeten aanvragen, helaas is die dit jaar gewijzigd naar omzet ipv te betalen omzetbelasting.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• Hielko
  • Nu online
Deveon schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:28:
[...]

In principe had je dan vorig jaar de KOR moeten aanvragen, helaas is die dit jaar gewijzigd naar omzet ipv te betalen omzetbelasting.
Volgens mij was dat helemaal niet handig, want dan kan je ook geen BTW meer terugvragen als je kosten maakt.

• Solaire
Hielko schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:14:
[...]

Nope, in de BTW-aangifte hoef (en kan) je dat niet opgeven.
Ik ken jouw bedrijfsvoering natuurlijk niet, maar het 0% BTW tarief moet je volgens mij ook aangeven zoals @pirke al schrijft. Hoort onder rubriek 3 uit mijn hoofd. Maar ik kan er volledig naast zitten, ik doe zelf alleen EU ;)
De omzet over goederen en diensten geeft u aan in uw btw-aangifte. Ook als u de btw hebt verlegd of het 0%-tarief gehanteerd hebt.
https://www.belastingdien..._eu_landen/aangifte_doen/

• Hielko
  • Nu online
Solaire schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Ik ken jouw bedrijfsvoering natuurlijk niet, maar het 0% BTW tarief moet je volgens mij ook aangeven zoals @pirke al schrijft. Hoort onder rubriek 3 uit mijn hoofd. Maar ik kan er volledig naast zitten, ik doe zelf alleen EU ;)

[...]

Het is geen 0% tarief, de dienst is belast in het niet EU-land. Zie bijv. https://www.belastingdien...fnemers_in_niet_eu_landen

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:24
Ik zit via een partij die via Reverse billing werkt en waar ik mijn factuur kan genereren zodra mijn uren daar zijn goedgekeurd.

Echter lopen ze nogal achter en krijg ik mijn nieuwe BTW nummer daar niet op korte termijn gewijzigd, zelf zeggen ze dat het niet uit maakt omdat het over de uren van 2019 gaat, maar de factuur datum staat dan wel op 2020 dus dat klopt niet volgens de BD.

Hoe erg is het als ik mijn eerste factuur nog met het oude nummer stuur?

edit:
Zelf al gevonden dat de BD boetes kan sturen, tijd om er nog eens achteraan te gaan. Desnoods kan ik er zelf nog een creditfactuur achteraan sturen.

Volgende opdracht gaan we niet meer met deze onzin werken

GrooV wijzigde deze reactie 07-01-2020 15:49 (18%)

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:46
GrooV schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:44:
Ik zit via een partij die via Reverse billing werkt en waar ik mijn factuur kan genereren zodra mijn uren daar zijn goedgekeurd.

Echter lopen ze nogal achter en krijg ik mijn nieuwe BTW nummer daar niet op korte termijn gewijzigd, zelf zeggen ze dat het niet uit maakt omdat het over de uren van 2019 gaat, maar de factuur datum staat dan wel op 2020 dus dat klopt niet volgens de BD.

edit:
Zelf al gevonden dat de BD boetes kan sturen, tijd om er nog eens achteraan te gaan. Desnoods kan ik er zelf nog een creditfactuur achteraan sturen.

Volgende opdracht gaan we niet meer met deze onzin werken
Dat het uren zijn van 2019 maakt natuurlijk niet uit. Factuurdatum is leidend en deze mag je niet antidateren (dat is fraude). Per 1 januari ben je dus verplicht je btw-id erop te vermelden. Lijkt mij een kwestie van 1 veld toevoegen/wijzigen, hoe moeilijk kan dat zijn? Als die partij dat niet snel even kan regelen zou ik ernstige twijfels trekken bij hun bekwaamheid. Wellicht kan je opdrachtgever druk uitoefenen op die partij? Die betalen tenslotte voor hun diensten, en hebben daardoor meer "macht".

Houd ook rekening met deze:
U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.
Bron: https://www.belastingdien...bijhouden/facturen_maken/

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 16:12
Interessant. Wat als je per kwartaal of per jaar factureert?

Je kunt in de leveringsperiode factureren, maar dat gaat niet samen met nacalculatie.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:31
Solaire schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:35:
[...]

[...]

Je triggerde me wel, want ik heb blijkbaar mijn Office365 al die tijd (2 maanden :+) verkeerd vastgelegd in mijn Moneymonk administratie. Voor de liefhebber: Je selecteert BTW code "Verwerving binnen de EU (21%)" (dus niet mijn foutieve 0%) en Moneymonk berekent het aan de achterkant prima (belast je met 21%, maar crediteert dat ook omdat het aftrekbare zakelijke kosten zijn).

Dit geldt ook voor andere online diensten die uit het buitenland maar binnen de EU geleverd worden zonder voorbelasting.
GrooV schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:44:

edit:
Niet gehinderd door enige kennis, maar het lijkt me sterk dat de Belastingdienst je een boete gaat opleggen als 1 factuur in de 'overgangsperiode' (undefined) je oude nummer (waaronder ze jou overigens zelf blíjven herkennen) en niet je nieuwe nummer bevat. Het is niet dat je de boel opzettelijk probeert op te lichten, én beide nummers behoren jou toe.

Dus: volgens de letter van de wet misschien onjuist, ik schat in dat het in de praktijk geen gedoe gaat opleveren. Deze mening is nergens door onderbouwd anders dan wat ik "redelijk" acht.

Hmmbob wijzigde deze reactie 07-01-2020 21:36 (37%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• pirke
  • Nu online
De kans dat de belastingdienst die ene factuur überhaupt onder ogen krijgt is 0,01%.

• Hatsjoe
t_captain schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:04:
Interessant. Wat als je per kwartaal of per jaar factureert?

Je kunt in de leveringsperiode factureren, maar dat gaat niet samen met nacalculatie.
Het lijkt mij dat het termijn dat overeengekomen is leidend is. Wanneer er contractueel afgesproken is dat er per 3 maanden gefactureerd wordt, dan moet je in de nieuwe maand voor de 15e de factuur verstuurd hebben. Een voorbeeld hiervan is diensten zoals servers per jaar betalen in plaats van per maand. Lijkt mij dat dit ook met uren moet kunnen.
Ik gok dat "die volgt op de maand waarin u hebt geleverd" er staat omdat praktisch alles en iedereen per maand factureert. Die zin wijkt af van het wetsartikel waarop deze gebaseerd is: https://wetten.overheid.n...z=2020-01-01&g=2020-01-01
De factuur wordt uitgereikt uiterlijk op de vijftiende dag van de maand volgende op die waarin de goederenlevering of de dienst is verricht.
Dit laat mijn inziens ruimte open ter interpretatie. Als de levering/dienst per kwartaal verricht wordt, lijkt het me geen probleem om niet maandelijks, maar per 3 maanden te factureren. Ik ben echter geen jurist, dus het blijft bij ook bij gissen een aannames.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:24
Ik weet natuurlijk dat de kans klein is dat ik gecontroleerd wordt maar ik wil gewoon vanuit hun kant dat ze het in orde maken. Ze hoeven al zo weinig te doen en mijn administratie moet op orde zijn :)

GrooV wijzigde deze reactie 07-01-2020 23:54 (20%)

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Crazy D

I think we should take a look.

Hatsjoe schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:31:
Dit laat mijn inziens ruimte open ter interpretatie. Als de levering/dienst per kwartaal verricht wordt, lijkt het me geen probleem om niet maandelijks, maar per 3 maanden te factureren. Ik ben echter geen jurist, dus het blijft bij ook bij gissen een aannames.
Of wat denk je van strippenkaart model? Nu betalen voor komende 12 maanden, dan factureer je ook alleen maar vooruit. Maar ik zou me er sowieso niet druk op maken. Je factureert gewoon 'zo snel mogelijk' maar conform afspraak. Lijkt me belangrijker dat de belastingdienst zich druk gaat maken over betalingstermijnen, daar hebben volgens mij zzpers meer last van dan wel of niet voor de 15e van de volgende maand een factuur sturen (de meesten zullen dat de laatste dag of de 1e dag van de maand doen, of gewoon direct na levering).

Exact expert nodig? itwize.nl

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:16

page404

Sanity not found

@Hmmbob belastingdienst en redelijk in één zin :D volgens mij zijn ze altijd behoorlijk voortvarend met boetes, zeker als het rond BTW is.
Ik heb trouwens ook zo’n brief gehad in september over nihilaangiftes. Brief terug gestuurd dat ik verwachtte dat er eind vh jaar inkomsten gingen komen en toen niks meer gehoord. In de tussentijd geef ik BTW van kosten maar weer op. Is maar een paar tientjes maar toch. Als ze dat zo graag willen.

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 25-01 22:11
GrooV schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:47:
[...]
Ze hoeven al zo weinig te doen en mijn administratie moet op orde zijn :)
Eens, maar onderschat niet hoe lastig het is om elke maand jouw fee op te maken. Daar komen natuurlijk een heleboel gewetensbezwaren bij kijken enzo. Daarnaast ook nog een bedrijf runnen is natuurlijk heel zwaar. :P

• page404

page404

Sanity not found

Yep, je eerste factuur sturen en het rekeningnummer vergeten te vermelden. Dat doe ik gewoon. Lekker professioneel ook :$
Maar even een mailtje achteraan gestuurd met de juiste gegevens.

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:00

Fable

Professioneel prutser

Ik hoop dat je een nieuwe factuur met het juiste nummer hebt gestuurd, aangezien ze die gewoon in de administratie moeten hebben.

Fable wijzigde deze reactie 09-01-2020 09:07 (4%)

Bouwtekening nodig? stuur even een DM.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:51
Een (kloppend) rekeningnummer is geen vereiste.

• Fable

Fable

Professioneel prutser

jadjong schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:02:
Een (kloppend) rekeningnummer is geen vereiste.
Je hebt helemaal gelijk.
https://www.belastingdien...factuureisen/factuureisen

Fable wijzigde deze reactie 09-01-2020 09:07 (4%)

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 22:17
Maar wel handig om je eigen rekeningnummer er op te zetten als je wil dat de klant het naar die rekening overmaakt :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• BennyV
pirke schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:30:
De kans dat de belastingdienst die ene factuur überhaupt onder ogen krijgt is 0,01%.
Zo groot nog?....

• Stefangrp
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:05
page404 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:29:
Yep, je eerste factuur sturen en het rekeningnummer vergeten te vermelden. Dat doe ik gewoon. Lekker professioneel ook :$
Maar even een mailtje achteraan gestuurd met de juiste gegevens.
Been there, done that :)
Wel kut, had namelijk ook niet echt buffer haha

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:32
Zojuist geaccepteerd voor een hypotheek.

Heb 'm via Independer aangevraagd, heb bij Raadhuys een inkomensverklaring moeten aanvragen. Hiervoor jaarstukken en belastingaangiftes van 2016-2018 aangeleverd inclusief voorlopige cijfers van 2019. De procedure via Independer liep verder soepel. Heb ook nog een tweede huis, daarvan was het niet eens nodig om de huurinkomsten mee te nemen. Zonder problemen een hypotheek gekregen van 700K (samen met partner), 100% gefinancieerd tegen 1.88% voor 20 jaar vast, 50% annuiteit en 50% aflossingsvrij.

Ben ZZP-er sinds 2014 dus weet niet hoe het mensen vergaat die korter dan 3 jaar bezig zijn.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 25-01 23:07
Ascension schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:13:
Ben ZZP-er sinds 2014 dus weet niet hoe het mensen vergaat die korter dan 3 jaar bezig zijn.
Ik ben sinds mid-2017 ZZP'er en kan volgens mijn hypotheekadviseur zelfs de verwachte omzet van 2020 meenemen in de berekening.

• Hatsjoe
Iemand deze al gezien? https://www.zipconomy.nl/...ictieve-dienstbetrekking/
Het feit dat de Belastingdienst en het Hof niet door de intermediair ‘heen kijken’ als het gaat om het aantal opdrachtgevers is opvallend en ingrijpend
Wanneer je met verschillende tussenpersonen werkt geen probleem, maar wanneer je een goede relatie hebt met 1 persoon/partij en vanuit hun meerdere opdrachten achter elkaar krijgt, zou dat potentieel voor problemen kunnen zorgen.

• page404

page404

Sanity not found

Freeaqingme schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:15:
Maar wel handig om je eigen rekeningnummer er op te zetten als je wil dat de klant het naar die rekening overmaakt :)
Jazeker en ik kan de positieve cashflow best goed gebruiken:)
Stefangrp schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:48:
[...]

Been there, done that :)
Wel kut, had namelijk ook niet echt buffer haha
Precies dat :P

• BennyV
Hatsjoe schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:40:

[...]

Wanneer je met verschillende tussenpersonen werkt geen probleem, maar wanneer je een goede relatie hebt met 1 persoon/partij en vanuit hun meerdere opdrachten achter elkaar krijgt, zou dat potentieel voor problemen kunnen zorgen.
Wow... Dus als ik zorg dat ik elke 3 maanden van tussenpersoon wissel, maar niet van eind opdrachtgever, ben ik veilig…. Maar wanneer ik via 1 tussenpersoon 4 opdrachten in een jaar heb, heb ik een probleem?

#dubbelzinnig.

• pirke
  • Nu online

[...]

Hele vreemde uitspraak... ik heb de casus niet zelf gelezen, maar deze samenvatting is zacht gezegd vreemd.

• Deveon
  • Niet online
BennyV schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:29:
[...]

Wow... Dus als ik zorg dat ik elke 3 maanden van tussenpersoon wissel, maar niet van eind opdrachtgever, ben ik veilig…. Maar wanneer ik via 1 tussenpersoon 4 opdrachten in een jaar heb, heb ik een probleem?

#dubbelzinnig.
Aannemer huurt voor elke klus dezelfde ZZP’er(s) in.. De opdrachtgever wijzigt, maar het werk komt elke keer via dezelfde. Net als in loondienst.

Overigens is tussenpersoon wisselen lang niet altijd zo eenvoudig of je moet met dubbele tussenpersonen gaan werken. Misschien met ze alle even een vereniging oprichten die je als “tweede” tussenpersoon kan gebruiken. ;)

• Hmmbob

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• BennyV
Deveon schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:42:
[...]

Aannemer huurt voor elke klus dezelfde ZZP’er(s) in.. De opdrachtgever wijzigt, maar het werk komt elke keer via dezelfde. Net als in loondienst.
Snap ik, maar is natuurlijk wel vreemd dat via 3 verschillende aannemers aan dezelfde badkamer net zo vreemd is..

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 10-01 11:53

[...]

Waarschijnlijk omdat dit is hoe detachering werkt.
Je bent in loondienst en je werkgever zoekt elke keer andere klanten.

• RichieB
Het gaat hier om fictieve dienstbetrekking vanwege tussenkomst:
Bij zuivere bemiddeling, waarbij er een directe contractuele relatie tussen de zzp’er en het bedrijf waar hij feitelijk zijn opdracht uitvoert, tot stand komt, speelt dit niet. Het gros van de intermediairs werkt nu echter wel met het tussenkomst-model.
Kortom: zelf een contract sluiten met de eindklant en de intermediair alleen een fee geven. Ik ben helemaal voor! Nu zal je zien dan de tussenhandelaren hun model om gaan gooien naar kickbacks per gewerkt uur. Maar daar hebben ze straks helemaal geen zicht meer op, want de facturen gaan rechtstreeks naar de eindklant.

• Fable

Fable

Professioneel prutser

Straks wordt het gewoon een vaste fee voor het vinden van een volgende klus.
Of een abonnement per maand net als bij je boekhouder.

• pirke
  • Nu online
Vaste fee vind ik een prima deal. Of gewoon zelf je opdracht vinden...

Al heb ik dat in mijn huidige opdracht gedaan, zetten die er alsnog een tussenbureau tussen om de facturering uit te besteden...

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:33
Interessant.

"Het Gerechtshof Den Haag deelt de visie dat de betrokken zzp’ers niet als zelfstandigen gezien kunnen worden omdat ze uitsluitend via één intermediair werkten en geen ondernemersrisico lopen. "

Nogal een belangrijk detail. Ik vind het jammer dat hier niet wat dieper op ingedoken wordt, want ik kan me niet voorstellen dat er alleen sprake is van geen risico omdat de intermediair altijd wel werk heeft. Dat de economie goed is, en er gebrek is aan goeie lassers, maakt alleen natuurlijk niet dat er sprake is van geen risico. Daarbij; als de lasser in kwestie niet kan werken, is er geen inkomen, dat is toch ook risico?

Hoe dan ook kan dat aan de andere kant ook voor ons werken, dat er in de industrie toch wat kritischer naar intermediairs gekeken wordt. Ben benieuwd :)
pirke schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:44:
Al heb ik dat in mijn huidige opdracht gedaan, zetten die er alsnog een tussenbureau tussen om de facturering uit te besteden...
Idem hier. Komt ook enorm vaak voor. Ik stuur met plezier gewoon zelf m'n facturen, maar de klant kiest er voor deze administratie uit te besteden. Logisch ook; het is niet hun core business.

Hydra wijzigde deze reactie 09-01-2020 15:05 (15%)

https://niels.nu

• Deveon
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:02:
[...]

Interessant.

"Het Gerechtshof Den Haag deelt de visie dat de betrokken zzp’ers niet als zelfstandigen gezien kunnen worden omdat ze uitsluitend via één intermediair werkten en geen ondernemersrisico lopen. "

Nogal een belangrijk detail. Ik vind het jammer dat hier niet wat dieper op ingedoken wordt, want ik kan me niet voorstellen dat er alleen sprake is van geen risico omdat de intermediair altijd wel werk heeft. Dat de economie goed is, en er gebrek is aan goeie lassers, maakt alleen natuurlijk niet dat er sprake is van geen risico. Daarbij; als de lasser in kwestie niet kan werken, is er geen inkomen, dat is toch ook risico?

Hoe dan ook kan dat aan de andere kant ook voor ons werken, dat er in de industrie toch wat kritischer naar intermediairs gekeken wordt. Ben benieuwd :)
[...]
Misschien moet het gerechtshof van Den Haag even verdiepen in wat er rond de zomer bij ING gebeurde na faillissement van de tussenpersoon.

Niet werken en geen inkomen is nog te overzien, wel werken maar niet betaald krijgen is een veel groter risico.

• Freeaqingme
Deveon schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:16:
[...]

Misschien moet het gerechtshof van Den Haag even verdiepen in wat er rond de zomer bij ING gebeurde na faillissement van de tussenpersoon.

Niet werken en geen inkomen is nog te overzien, wel werken maar niet betaald krijgen is een veel groter risico.
Het is de uitzondering die de regel bevestigt. Daarnaast kregen ook die ZZP'ers uiteindelijk gewoon allemaal betaald.

offtopic:
@Hydra had jij niet ook nog iets geschreven over dat de opdrachtgever juist niet betaalde bij ziekte? Had daar een leuk stukje over getypt, maar toen ik 't bijbehorende stukje wilde quoten kon ik het niet meer vinden...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Deveon
  • Niet online
Freeaqingme schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Het is de uitzondering die de regel bevestigt. Daarnaast kregen ook die ZZP'ers uiteindelijk gewoon allemaal betaald.
Deze uitzondering was groot genoeg om de traditionele media te bereiken en ook groot genoeg dat voor de ING de goedkoopste optie was om nogmaals te betalen. Er zullen zat voorbeelden zijn waar de ZZP’er kon fluiten naar zijn geld.. soms met het gelukje om aan te blijven tegen een hoger tarief (marge tussenpersoon).

• Crazy D

Crazy D

BennyV schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:29:
[...]

#dubbelzinnig.
Niet heel veel anders wanneer het ook niet toegestaan is om 3 jaar lang voor 1 klant (en ook als enige klant) te werken. Bij detachering ben je in dienst, en je hebt verschillende opdrachten. Je virtuele werkgever is dan hetzelfde als wanneer je een fulltime opdracht voor 3 jaar hebt (namelijk 1 bedrijf...). Of dat helemaal terecht en eerlijk is, denk ik niet, want uiteindelijk krijg je als je ziek bent geen geld en als de tussenpersoon zegt 'doei' heb je ook pech.

• pirke
  • Nu online
@Crazy D Bij detachering zit je 10 jaar bij dezelfde klant. Ik ken er in ieder geval genoeg...

Ondernemersrisico is dat je geen garantie hebt op inkomen, ongeacht de reden (ziek, vakantie, geen opdracht, faillissement tussenpersoon, etc). Ik vind dat de rechtbank hier een hele gevaarlijke uitspraak heeft gedaan voor veel IT ZZPers, maar ook ZZP huisartsen etc. Nu is een IT opdracht complexer dan een las opdracht, wat een zeer lange inleer periode in de IT kan rechtvaardigen, maar dan nog.

• Crazy D

Crazy D

pirke schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:29:
@Crazy D Bij detachering zit je 10 jaar bij dezelfde klant. Ik ken er in ieder geval genoeg...
Maar als jij bij de detacheerder in dienst bent, is dat geen verkapt dienstverband (want gewoon dienstverband...). Als dat op inhuurbasis is weet ik niet wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant klinkt dat wel als verkapt dienstverband, maar geen inkomsten bij ziekte en geen garantie dat je volgende maand daar nog bezig ben, maken het wel tot een groter risico dan wanneer je in vaste dienst bent. En risico is nou juist 1 van de kenmerken van ondernemerschap.

Al vind ik de tijdspanne wel een dingetje om die als criterium te maken. Een flink pand bouwen kan best wat tijd kosten, als dat langer dan tijd X is zou je opeens als opdrachtgever al die bouwvakkers in dienst moeten nemen? Wordt wel een beetje vreemd verhaal. Ik denk dat een criterium ook zou moeten zijn, of je werk doet wat ook door vast personeel wordt gedaan. Als je 5 jaar lang via een detacheerder een opdracht hebt samen met 4 man die vast in dienst zijn bij de detacheerder en hetzelfde werk doet, vind ik dat wel een ander verhaal dan wanneer jij voor een opdracht wordt ingehuurd om werkzaamheden te verrichten waarvoor jouw inhuurder geen mensen voor in dienst heeft. Zit een flink grijs gebied in natuurlijk. Maar ze zouden het in ieder geval concreter moeten maken want nu komt het op mij erg willekeurig over en is er heel veel grijs gebied. De meest extreme grenzen zijn duidelijk maar alles ertussen is discutabel.

• pirke
  • Nu online
Het punt is dat de werkzaamheden best hetzelfde kunnen zijn als een willekeurige gedetacheerde in loondienst. Het verschil zit m er in dat ik ook het detacheringsbureau ben met alle risico's van dien.

• Hydra
Freeaqingme schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:36:
offtopic:
@Hydra had jij niet ook nog iets geschreven over dat de opdrachtgever juist niet betaalde bij ziekte? Had daar een leuk stukje over getypt, maar toen ik 't bijbehorende stukje wilde quoten kon ik het niet meer vinden...
Euh, ja, ergens. Maar je mag 't ook gewoon posten zonder quote hoor :D
pirke schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:20:
Het punt is dat de werkzaamheden best hetzelfde kunnen zijn als een willekeurige gedetacheerde in loondienst. Het verschil zit m er in dat ik ook het detacheringsbureau ben met alle risico's van dien.
Ik blijf het raar vinden dat je als ICT ZZPer je uberhaupt hier zorgen over moet maken. Wat is in hemelsnaam het verschil tussen een detacheerder met 1 werknemer en een detacheerder met 2 werknemers? Ik vind het nogal arbitrair.

Nouja, als het uiteindelijk onhoudbaar wordt, zet ik wel een BV op. Ben je sowieso van 't gezeur af.

Hydra wijzigde deze reactie 10-01-2020 09:00 (43%)

• Tylen
  • Laatst online: 21:51

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Hydra schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:58:
[...]
Nouja, als het uiteindelijk onhoudbaar wordt, zet ik wel een BV op. Ben je sowieso van 't gezeur af.
Zo denk ik er ook over. Maak mij niet zo druk. Alhoewel ik voor verschillende opdrachtgevers werk dus maak mij sowieso niet druk.

BV is zo opgezet en dan neem ik mijn vrouw wel in dienst voor de administratie en pre-sales 🤣

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Hydra
Tylen schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:02:
BV is zo opgezet en dan neem ik mijn vrouw wel in dienst voor de administratie en pre-sales 🤣
Je weet dat een relatie aangaan met een ondergeschikte echt not-done is he? ;)

• Hmmbob
Hydra schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:38:
[...]

Je weet dat een relatie aangaan met een ondergeschikte echt not-done is he? ;)
Is dat vastgelegd in de bedrijfspolicy? :+

• Hydra
Hmmbob schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:41:
Is dat vastgelegd in de bedrijfspolicy? :+
Tja, wat vindt de rechter er van als ze aankomt met een machtspositiemisbruik klacht? ;)

• Deveon
  • Niet online
[...]

[...]

Ik blijf het raar vinden dat je als ICT ZZPer je uberhaupt hier zorgen over moet maken. Wat is in hemelsnaam het verschil tussen een detacheerder met 1 werknemer en een detacheerder met 2 werknemers? Ik vind het nogal arbitrair.

Als DGA loop je tegen dezelfde problemen aan.

• Crazy D

Crazy D

Is ook niet een sluitende oplossing, maar het probleem is eerder (again...) de "Post NL situaties". Dat is volgens mij een belangrijke bron van al het gedoe. Het was nooit een probleem, totdat bedrijven mensen ontsloegen maar daarna wel als zzp'r weer inhuren, en/ook/juist wel allemaal eisen stellen zodat een aantal vrijheden die je hebt als zzp'r, eigenlijk teniet gedaan werden en het echt letterlijk verkapt dienstverband werd waarbij vooral de voormalig werkgever in het voordeel was (geen salaris doorbetalen bij ziekte, vakantie en geen opdrachten). Maar omdat je wetgeving nou eenmaal niet kunt koppelen aan bepaalde bedrijven of beroepsgroepen, is iedereen "de pineut".

• Freeaqingme
[...]

Bon. Lang verhaal kort was ik 't met je oneens :) Juist het feit dat de zzp'er zelf de kosten van ziekte moet betalen is onwenselijk in een (fictieve) arbeidsbestrekking, en daarom juist 1 van de redenen waarom men tegen fictieve arbeidsbetrekkingen probeert op te treden.
[...]
Daar zou ik niet te zeker over zijn. Wat ik zo snel op internet kan vinden is geen eenduidig 'ja, je zit dan safe'. Dat is politiek ook onwenselijk, omdat anders de Takeaways van deze wereld al hun werknemers hun eenmanszaak laat omzetten in een BV...

Ik werk zelf ook vanuit een BV, dus 't zou ook mijn voorkeur hebben overigens als je 100% safe zou zitten.

• pirke
  • Nu online
De DGA heeft in het hele verhaal met fictieve dienstbetrekkingen dezelfde status als een IB ondernemer.

Of je partner in dienst nemen daar tegen helpt weet ik niet...

Het stomme is dat je als DGA dus wel een werknemer 5 jaar bij 1 klant mag wegzetten, maar niet jezelf. Dat is pure discriminatie.

• Monga
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 25-01 17:07
pirke schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:05:
De DGA heeft in het hele verhaal met fictieve dienstbetrekkingen dezelfde status als een IB ondernemer.

Of je partner in dienst nemen daar tegen helpt weet ik niet...

Het stomme is dat je als DGA dus wel een werknemer 5 jaar bij 1 klant mag wegzetten, maar niet jezelf. Dat is pure discriminatie.
Dan maak je je vrouw DGA :+

• Deveon
  • Niet online
Zo lang je in gemeenschap van goederen getrouwd bent zou denk ik nog best een optie kunnen zijn.

• pirke
  • Nu online
Monga schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Dan maak je je vrouw DGA :+
Dat is op zich nog wel een interessante...

Ik start een BV waar de winst naartoe vloeit, zij een BV die het contract met de klant aangaat, ik werknemer in dienst van de werkmaatschappij... Ik ben dan wel verplicht om in haar BV 45k salaris te krijgen, net als mijn vrouw. Dat is een duur grapje. Wellicht ook nog 45k uit mijn eigen BV. Yuk.

Normaal gaat via een management fee de winst naar de holding, nu zou je het zijwaarts naar een ongerelateerde bv moeten laten stromen... Het wordt er niet makkelijker op.

• bkilic38
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 21-01 15:32
Beste lezers,

Ik ben al 2 maanden aan het kijken voor een opdracht in functie als netwerkengineer. Ik heb alles geregeld en wil graag mijn eerste opdracht. Het gaat erg moeizaam en ik wil niet gelijk stoppen met mijn kvk en dergelijke. IK wil het is keer proberen. Alleen ik merk dat het erg moeizaam gaat. Ik zit elke dag te kijken of er nieuwe opdrachten zijn op freelance.nl, harvelynash, brainnet ect allemaal brokers. Iemand nog enige tips en idees? op linkedin heb ik al best wat mensen gebericht of ze mij kunnen helpen.

Ik lees jullie reacties graag.

• BennyV
bkilic38 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:03:
Beste lezers,

Ik ben al 2 maanden aan het kijken voor een opdracht in functie als netwerkengineer. Ik heb alles geregeld en wil graag mijn eerste opdracht. Het gaat erg moeizaam en ik wil niet gelijk stoppen met mijn kvk en dergelijke. IK wil het is keer proberen. Alleen ik merk dat het erg moeizaam gaat. Ik zit elke dag te kijken of er nieuwe opdrachten zijn op freelance.nl, harvelynash, brainnet ect allemaal brokers. Iemand nog enige tips en idees? op linkedin heb ik al best wat mensen gebericht of ze mij kunnen helpen.

Als we je willen helpen hebben we wat meer informatie nodig.

Dus, vertel eens, waarom zou ik jou moeten inhuren als Netwerk Engineer? Wat zijn je certificaten, wat is je werkervaring? Kan je met elk merk overweg of ben je gebonden aan 1 merk?
Ben je direct beschikbaar? OF zit je nu nog bij een werkgever met 2 maanden opzeg termijn?

Als je zegt "Ik wil het is keer proberen"... Wat bedoel je daar precies mee? Het ondernemen? het voor jezelf werken?

Toevoeging 2:
Als je zegt dat je al 2 maanden aan het kijken bent, wat bedoel je hier PRECIES mee? Start je al 2 maanden lang elke dag even Freelance.nl op om te kijken of er opdrachten staan?
En ben je ervan bewust dat December/Januari bekent staan als "Slechte maanden" omdat hier veel vakantie tussen zit?

BennyV wijzigde deze reactie 10-01-2020 13:41 (17%)

• Fable

Fable

Professioneel prutser

Wat meer info zou inderdaad welkom zijn.

Wat is bijvoorbeeld je introductie tekst op Linkedin en je website?
Hoe vaak post je iets op Linkedin waardoor opdrachtgevers jou interessant vinden?
Hoe ziet je elevatorpitch er uit?
Welk probleem los jij op voor je klanten?
Heb je al een lijst gemaakt met alle potentiële opdrachtgevers in de buurt?
Welke evenementen ben je al heen geweest waar jouw opdrachtgevers aanwezig zijn?
Waarom staat je site/Linkedin niet in je handtekening op Tweakers?
Welke boeken heb je al gelezen over ondernemen en acquisitie?
Leestips:
Personal branding voor ZZP-ers;
https://www.bol.com/nl/p/...zzp-ers/9200000043004061/

Waarom iedereen luistert als je over seks praat;
https://www.bol.com/nl/f/...s-praat/9200000031289177/

Je moet niet verwachten dat opdrachtgevers jou wel even vinden, je moet actief bezig gaan met jezelf in de kijker zetten.
Als ik iemand zoek om ABC te doen en er is iemand in mijn netwerk die elke 4 weken een nieuwtje schrijft over ABC, dan ben ik sneller geneigd hem te bellen dan dat ik via Google iemand ga zoeken.

@bkilic38 Misschien is dit wel iets voor je.
https://tweakers.net/carr...ecialist-amsterdam-logicq

Fable wijzigde deze reactie 10-01-2020 13:53 (28%)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik zit op het moment bij een klant in een ruimte met een andere freelancer. Die zit er al heel wat jaartjes, en heeft uitstekend werk daar verricht.

Gelukkig hoef ik er niet heel nauw mee samen te werken. Maar ik zit wel op 1 kamer met hem. En dat valt niet altijd mee. Het is een controversieel en eigenzinnig figuur; hij heeft met een aantal mensen al een keer ruzie gehad, bewaart z'n code niet in de lokale repository, gaat op vakantie zonder iets te melden, enzovoort. En hij kan met gemene opmerkingen komen, altijd ten koste van een ander, en waar hij zelf dan telkens iets beter uit komt. Zogenaamd als grapje, zodat hij altijd er op terug kan vallen dat jij geen gevoel voor humor hebt.

Er helpt maar 1 ding. Zodra hij iets zegt, moet je er bovenop meteen een gevatte opmerking terug maken. Die niet te scherp is, maar ook laat zien dat je je niet laat kisten. Daar heeft 'ie wel respect voor, en dan houdt hij zich weer even koest.

Even stoom afblazen. Dank u.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 10-01-2020 13:46 (6%)

Renault Zoe Q90

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:32
Alleen ik merk dat het erg moeizaam gaat. Ik zit elke dag te kijken of er nieuwe opdrachten zijn op freelance.nl, harvelynash, brainnet ect allemaal brokers. Iemand nog enige tips en idees?
En wat krijg je voor reactie als je op opdrachten reageert?

Heb je je certificeringen op orde? In principe zijn er genoeg opdrachten in het networking-wereldje.

• t_captain
Freeaqingme schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Daar zou ik niet te zeker over zijn. Wat ik zo snel op internet kan vinden is geen eenduidig 'ja, je zit dan safe'. Dat is politiek ook onwenselijk, omdat anders de Takeaways van deze wereld al hun werknemers hun eenmanszaak laat omzetten in een BV...

Ik werk zelf ook vanuit een BV, dus 't zou ook mijn voorkeur hebben overigens als je 100% safe zou zitten.
Dan moeten we iets dieper ingaan op de motivatie van schijnzelfstandigheid.

Voor de absolute onderkant van de markt speelt mee dat de totale kosten van een schijnzelfstandige lager kunnen dan minimumloon. Je kunt bij wijze van spreken een bedrijf inhuren voor 8 euro per uur, terwijl minimumloon plus premies tenminste 13 euro per uur is.

De enige (en simpele) oplossing daarvoor is om een zorgplicht bij opdrachtgevers neer te leggen om uitbuiting in de keten te voorkomen. Als je een leverancier 70 euro per uur betaalt, heb je jouw straat netjes schoongeveegd. Bij dat soort bedragen is het immers niet aannemelijk dat er iemand wordt uitgebuit. Betaal je echter 17 euro per uur, dan moet je zorgvuldig onderzoek doen in de keten en een dossier bijhouden.

In het iets minder lage segment van de markt (denk aan keukenmonteurs en dergelijke, pakweg 30-50 euro per uur) is fiscale discriminatie een belangrijke drijfveer. In tegendeel tot het bodemsegment, zijn hier de zzp-ers vrijwillig. Belangrijke factor is de zelfstandigenaftrek, die bij modale inkomens een enorm verschil in belastingdruk maakt. Hier kun je de handhaving dus eenvoudig reduceren tot IB-ondernemers. Een BV heeft voor modale verdieners geen voordeel.

• bkilic38
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 21-01 15:32
Ik heb mijn CCNA en CCNP
Ascension schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:51:
[...]

En wat krijg je voor reactie als je op opdrachten reageert?

Heb je je certificeringen op orde? In principe zijn er genoeg opdrachten in het networking-wereldje.

• SublimnAll
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 25-01 17:50
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:45:
[...]
Er helpt maar 1 ding. Zodra hij iets zegt, moet je er bovenop meteen een gevatte opmerking terug maken. Die niet te scherp is, maar ook laat zien dat je je niet laat kisten. Daar heeft 'ie wel respect voor, en dan houdt hij zich weer even koest.

Even stoom afblazen. Dank u.
Ah, de vastgeroeste freelancer met iets teveel opgebouwde credits die het allemaal naar de bol gestegen is. Die ken ik wel ja.

Wanneer hij weer eens onaangekondigd met vakantie is, moet je gewoon alle vragen van elders uit het bedrijf doorsturen naar hem onder het credo "daar weet ik niets van af, daar kan alleen X bij. Maar die is op vakantie, geen idee wanneer ie weer terug is."
Ik kan er dan intens van genieten hoe managers gaan panikeren, X van zijn strandstoel af gaan bellen en bij terugkomst X gaan dwingen om dagenlang documentatie te gaan schrijven :+

• BennyV
bedankt voor je super uitgebreide reactie

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:41
Er zijn veel opdrachten te vinden voor cisco mensen.

Maar wat is het probleem precies?
Ben je nu nog ergens werkzaam?
Zijn er niet genoeg opdrachten bij jou in de buurt?
Krijg je geen reacties terug?
Hoeveel jaar ervaring heb je?

Ik krijg zelf wel kriebels als iemand zegt dat het "moeizaam" gaat....

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

SublimnAll schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:31:
Wanneer hij weer eens onaangekondigd met vakantie is, moet je gewoon alle vragen van elders uit het bedrijf doorsturen
Er wordt niet gepanikeerd hoor, dat gebeurt en ze bellen 'm gewoon op z'n vakantieadres en hij fixt het daar. Er zijn kennelijk afspraken tussen management en hemzelf, en die houden de situatie in stand. Hij kan zich ook gewoon misdragen op teambuilding dagen, daar wordt dan iets op strenge toon van gezegd. Maar dat glijdt gewoon van hem af.

Renault Zoe Q90

• albert04
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18:12
Beste lezers,

Ik heb onlangs een paar berichten op LinkedIn voorbij zien komen. Die zochten naar een netwerkbeheerder. Detron was er 1 volgens mij. Kan het nu niet meer terugvinden.

Kijk ook eens op 4-freelancers.nl, wellicht dat je daar een opdracht vindt.

Ik haal ze het meeste via LinkedIn binnen. 1 keer gelukt via Freelance.nl..

Steek je overigens wel wat energie in? Acquisities bijvoorbeeld? Cold sales, dus mailtje sturen naar bedrijven, etc? Wellicht zijn er partijen die graag willen samenwerken? Website en LinkedIn profiel op orde?Je moet ook bedrijven benaderen. Het is een soort 2-wegverkeer en je moet zeker niet in de afwachtmodus zitten want dan gebeurt er helemaal niets.. 😊

Ga lekker onbeschoft (niet te) bedrijven benaderen of ze hulp nodig hebben. Dat kan via mail, LinkedIn, post of telefoon. En leg vooral uit waarom jij.

• t_captain
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:44:
[...]

Er wordt niet gepanikeerd hoor, dat gebeurt en ze bellen 'm gewoon op z'n vakantieadres en hij fixt het daar. Er zijn kennelijk afspraken tussen management en hemzelf, en die houden de situatie in stand. Hij kan zich ook gewoon misdragen op teambuilding dagen, daar wordt dan iets op strenge toon van gezegd. Maar dat glijdt gewoon van hem af.
Kennelijk zit hij op een plek waar dat van hem wordt gepikt. Een lokale comfort zone.

Als zzp-er moet je echter in verschillende organisaties kunnen aarden en dat lijkt me in zo'n geval lastig. Een ingeleende arbeidskracht die conflicten maakt met anderen, zal in de meeste gevallen het veld moeten ruimen.

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:50
Op linkedin heb ik al best wat mensen gebericht of ze mij kunnen helpen.
Op indeed vacatures zoeken en dan bellen of ze interesse hebben om de vacature tijdelijk in te vullen met een externe. Of gewoon een afspraak proberen te maken.

Wellicht 30 belletjes en 1 x raak.

lukraak Linkedin berichtjes sturen lijkt me niet werken.

Onderaan de streep blijf ik er wel bij dat zzpen / ondernemen niet voor iedereen weggelegd is. Wellicht moet je dit jezelf ook een afvragen. Ik heb wat berichten van jou hier voorbij zien komen en daar had ik wel wat vraagtekens bij.

desalniettemin succes!

• t_captain

[...]

Hier de link naar het vonnis: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHDHA:2019:2995

Partijen in de uitspraak:
* [E], [F]: 2 lassers die als ZZP-er via de intermediair werkten.
* belanghebbende: de intermediair is de belanghebbende in de zaak, immers aan deze heeft de belastinginspecteur een naheffingsaanslag loonheffingen opgelegd.

De kern van de uitspraak:
10. Gelet op hetgeen partijen daartoe over en weer hebben aangevoerd acht de rechtbank aannemelijk dat [E] en [F] deelnamen aan het economisch verkeer met het doel winst te behalen en dat er een redelijke verwachting was dat winst zou worden behaald.

[Belanghebbende] heeft echter onvoldoende feiten gesteld en aannemelijk gemaakt om daaruit te kunnen concluderen dat de werkzaamheden werden uitgevoerd binnen of met behulp van een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid. Van investeringen door [E] en [F] is niet gebleken en de enkele stelling van [belanghebbende] dat [E] en [F] eigen materialen en gereedschappen gebruikten is daartoe onvoldoende. [Belanghebbende] heeft die stelling bovendien met geen enkel bescheid gestaafd.

De rechtbank acht aannemelijk dat [E] en [F] hun werkzaamheden met een zekere duurzaamheid uitvoerden, maar [belanghebbende] heeft onvoldoende feiten en omstandigheden gesteld en aannemelijk gemaakt waaruit volgt dat zij voldoende zelfstandigheid hadden tegenover hun opdrachtgevers

[...]

Verder heeft [belanghebbende] niets aangevoerd op grond waarvan zou kunnen worden aangenomen dat [E] en [F] enige vorm van ondernemersrisico liepen.
Er is door de rechter getoetst aan de definitie van een onderneming en de daaruit voortkomende zelfstandige uitoefening van het beroep. Dat geeft drie punten van toetsing:

a. deelname aan economisch verkeer, waaruit winst wordt gemaakt en naar redelijkheid winst te verwachten valt;
b. duurzame organisatie van kapitaal en arbeid;
c. voldoende zelfstandigheid ten aanzien van de klanten.

Op punt a is er geen probleem. De activiteiten zijn structureel van aard, winstgevend en er was ook redelijkerwijs winst mee te verwachten.

Op punt b ontbreken investeringen. De inzet van kapitaal is niet aangetoond, waarmee de zzp-ers slechts leveranciers van arbeid werden.

Op punt c hebben de zzp-ers te afhankelijk geweest van de intermediair. Dit is de echte speerpunt van het vonnis. Door overmatige afhankelijkheod is de intermediair tot een soort detacheringsbedrijf geworden. De ene zzp-er had geen andere klanten; de andere kennelijk wel maar daarvoor is verzuimd bewijs aan te dragen. Ook heeft de intermediair niets aangeleverd waaruit bleek dat de zzp-ers risico liepen.

Mijn gevoel is dat deze veroordeling tenminste gedeeltelijk te danken is aan een zwakke verdediging die heeft verzuimd om alle claims te ondersteunen met bewijsstukken of zelfs maar indicatieve stukken. Nu zitten we met een vervelend antecedent.

Het is zaak om in een eventuele belastingzaak een significant andere voorstelling van zaken te geven zodat dit niet op jou van toepassing is. Tips zijn:

(1) kapitaal. zorg voor investeringen op je balans; bij voorkeur spullen die rechtstreeks in je werk worden gebruikt.
(2) onafhankelijkheid: laat zien dat je inspant om voor meerdere opdrachtgevers te werken.
(3) risico. scheld eens een stukje van een factuur kwijt onder garantie. documenteer situaties waarin je met wanbetaling te maken hebt gehad.

• Hydra
FF tussendoor: Ik heb voor 't eerst in lange tijd mezelf er weer eens toegezet een blogpost te schrijven, over m'n stap naar ZZP. Voor de geinteresseerden (feedback welkom!)
Deveon schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:18:
Als DGA loop je tegen dezelfde problemen aan.
Eugh. Serieus? Maar al die mensen aan de onderkant van de markt gaan toch geen BVs opzetten?

Nouja, dan maar een maatschap met een paar ZZP vriendjes...
t_captain schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:19:
Op punt b ontbreken investeringen. De inzet van kapitaal is niet aangetoond, waarmee de zzp-ers slechts leveranciers van arbeid werden.
Dus aan de ene kant is Nederland een service economie maar aan de andere kant kan je niet zelfstandig een service aanbieden want dan is er snel sprake van een verkapt dienstverband...

Kunnen we niet gewoon een paar mensen de volgende regering instemmen die dit gezeik ff de nek omdraaien? Dit is wel een extreem voorbeeld van 't kind met 't badwater weggooien.
Freeaqingme schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:03:
Bon. Lang verhaal kort was ik 't met je oneens :) Juist het feit dat de zzp'er zelf de kosten van ziekte moet betalen is onwenselijk in een (fictieve) arbeidsbestrekking, en daarom juist 1 van de redenen waarom men tegen fictieve arbeidsbetrekkingen probeert op te treden.
Mijn punt was niet dat zelf dit risico dragen gewenst is in een dienstbetrekking, mijn punt was dat zelf dit risico zelf dekken een onderdeel van 'ondernemen' is, dus een indicatie dat er sprake is van echte zelfstandigheid. Juist aan de onderkant van de markt is het niet alleen zo dat ze het risico zelf dragen, ze dekken het ook niet af. Da's een van de grote problemen.

Als je dan een verplichte AOV instelt dan moet dat juist aan de onderkant zitten, dus bijvoorbeeld bij een omzet van minder dan 50k per jaar bijvoorbeeld. Dan maak je die onderkant 'duurder'.

Volgens mij is namelijk het enige doel van de overheid te voorkomen dat dit soort risico's afgewend worden op de maatschappij. Als verder iemand voor een zak knikkers wil werken is dat vooral z'n eigen probleem.

Tenslotte wil ik wel graag nog even een compliment maken naar mensen hier: dit topic vind ik nog steeds, zelfs nu ik een jaar als ZZPer werk, echt ontzettend leerzaam. Kudo's!

Hydra wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:07 (95%)

• page404

page404

Sanity not found

Hydra schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Eugh. Serieus? Maar al die mensen aan de onderkant van de markt gaan toch geen BVs opzetten?

[...]

Dus aan de ene kant is Nederland een service economie maar aan de andere kant kan je niet zelfstandig een service aanbieden want dan is er snel sprake van een verkapt dienstverband...

Kunnen we niet gewoon een paar mensen de volgende regering instemmen die dit gezeik ff de nek omdraaien? Dit is wel een extreem voorbeeld van 't kind met 't badwater weggooien.
Ik wordt er ook een beetje kotsmisselijk van. Ik snap het verhaal over misbruik van de regelingen voor stucadoors en postbezorgers. Helder verhaal. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat het hier om iets anders gaat. Geld, of macht. [aluhoedje op]Al die mensen die loonslaaf zij beu zijn, voor zichzelf op komen en ook nog een beetje fatsoenlijk geld gaan verdienen ipv een hongerloontje, dat kan natuurlijk niet. Straks gooien ze het systeem overhoop als het geld niet meer bij de grote corporaties terechtkomt maar bij Jan met de Pet die ineens een leuke auto kan kopen en zelf gaat beslissen waar, wanneer en of hij vandaag aan het werk gaat.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t_captain schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:53:
[...]

Kennelijk zit hij op een plek waar dat van hem wordt gepikt. Een lokale comfort zone.

Als zzp-er moet je echter in verschillende organisaties kunnen aarden en dat lijkt me in zo'n geval lastig. Een ingeleende arbeidskracht die conflicten maakt met anderen, zal in de meeste gevallen het veld moeten ruimen.
Hij heeft z'n plekje hier inderdaad wel gevonden. Uit verhalen over vorige projecten maak ik inderdaad op dat het niet over rozen ging.

Ik maak geen grapje; ik vroeg hem: wanneer heb je in een team gewerkt dat het lekker liep? Toen zei hij dat hij ooit heel lekker had gewerkt met een backend persoon die remote zat, in een ander land. Het voelde heel onwerkelijk, dat hij er serieus op in ging, en dat antwoord gaf. Zonder iets van reflectie daarop.

Ik heb het erg naar m'n zin bij deze klant, maar het zou de nummer 1 reden zijn om er weg te gaan.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:09 (7%)

Renault Zoe Q90

• Hydra
page404 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:06:
Ik wordt er ook een beetje kotsmisselijk van. Ik snap het verhaal over misbruik van de regelingen voor stucadoors en postbezorgers. Helder verhaal. Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat het hier om iets anders gaat. Geld, of macht. [aluhoedje op]Al die mensen die loonslaaf zij beu zijn, voor zichzelf op komen en ook nog een beetje fatsoenlijk geld gaan verdienen ipv een hongerloontje, dat kan natuurlijk niet. Straks gooien ze het systeem overhoop als het geld niet meer bij de grote corporaties terechtkomt maar bij Jan met de Pet die ineens een leuke auto kan kopen en zelf gaat beslissen waar, wanneer en of hij vandaag aan het werk gaat.
"Never attribute to malice what can be explained by stupidity"

Ik geloof niet dat het opzet is. Ik geloof gewoon dat de gemiddelde politicus er voor z'n eigen gewin zit, al is het maar de status, en eigenlijk geen flauw benul heeft van wat 'ie doet. De gemiddelde politicus is net zo incompetent als de gemiddelde ambtenaar.
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:08:
Hij heeft z'n plekje hier inderdaad wel gevonden. Uit verhalen over vorige projecten maak ik inderdaad op dat het niet over rozen ging.
Lees net je verhaal over die knakker pas, maar mijn god, dat 'ie daar mee wegkomt. Ben blij dat ik er niet mee in een team zit; zou er vrij hard mee 'botsen'.

Hydra wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:12 (16%)

• Deveon
  • Niet online
[...]

Zelfs mijn oud werkgever met 25 man personeel en drie directeuren hebben ze er last van dat één van de directeuren fulltime bij een klant zit.

Zelf hoop ik dat de vrijstelling boven de €75 per uur er snel komt, want ik ben nu net begonnen met een opdracht voor 36 uur per week en zie geen mogelijkheid om 30% van mijn omzet elders binnen te halen zonder in oktober ergens anders te gaan werken of minder dan 50 uur per week te werken.

• page404

page404

Sanity not found

Hydra schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:08:
[...]

"Never attribute to malice what can be explained by stupidity"

Ik geloof niet dat het opzet is. Ik geloof gewoon dat de gemiddelde politicus er voor z'n eigen gewin zit, al is het maar de status, en eigenlijk geen flauw benul heeft van wat 'ie doet. De gemiddelde politicus is net zo incompetent als de gemiddelde ambtenaar.
Hah, Hanlon’s razor ;)
Ik weet niet wat ik erger vind, die grenzeloze stompzinnige incompetentie of echte kwaadaardigheid. Het gebrek aan visie is inmiddels stuitend.

• pirke
  • Nu online
@t_captain Dit vond ik ook nog wel relevant:
Artikel 3: Tarieven
Normale uren 100% € 29.00

Overuren 115% € 33.00

Ploeguren 115% € 33.00

Zaterdaguren 130% € 37.00

Zondaguren 145% € 40.00
“Aan de hand van de ingediende facturen kan worden vastgesteld dat de werkzaamheden door betrokkenen persoonlijk zijn verricht en middels de uitbetaling van de facturen kan worden bepaald dat er sprake is (geweest) van een beloning. De werkzaamheden worden uitgevoerd op de locatie van de opdrachtgever(s) van [X] B.V. en zijn betrokkenen gehouden aan de door de opdrachtgever opgedragen werkzaamheden veelal binnen de ploeg van werknemers van [X] B.V. en wordt uitbetaald op basis van ploeguren en overuren.

Gelet op voorgaande kan gesteld worden dat er sprake is (geweest) van een dienstbetrekking en dat de uitbetalingen ten onrechte niet werden ondergebracht in de loonadministratie.

Het gevolg is dat te weinig loonheffingen zijn ingehouden en afgedragen.”
Die uurtariefstructuur wekt ook de indruk dat er sprake is van een dienstverband. Als je gewoon 1 tarief hanteert blijf je wellicht onder de radar...
Verder heeft [belanghebbende] niets aangevoerd op grond waarvan zou kunnen worden aangenomen dat [E] en [F] enige vorm van ondernemersrisico liepen.
Wikipedia: Ondernemersrisico
  • Ziekte is een belangrijk risico wat je loopt, al kun je je daar prima voor verzekeren
  • Niet betalende tussenpartij zal bij een goede tussenpartij wellicht niet zo snel voorkomen.
  • Er is kans dat een opdracht niet wordt binnengehaald. Of: het is niet zeker dat een opdrachtgever een vervolgopdracht geeft. Dit speelt natuurlijk altijd.
  • Aansprakelijkheid bij schade, al kun je je daar prima voor verzekeren
Ik denk ook dat ze simpelweg te weinig bewijs hebben aangeleverd, en daardoor als schijnzelfstandig zijn gelabeld.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-01 17:29
Nou, dat doe je niet. Anders had je dit topic wel van voor naar achter doorgelezen waardoor je al een hele hoop antwoorden op je vragen hebt.

• pirke
  • Nu online
In het geval een werknemer een verklaring arbeidsrelatie winst (var-wuo) overlegt, hoeft de inhoudingsplichtige geen nader onderzoek te verrichten naar de arbeidsrelatie en kan hij inhouding van loonheffing achterwege laten. [E] en [F] hebben voor de betreffende controletijdvakken echter geen var-wuo op basis waarvan belanghebbende de inhouding achterwege kon laten. De var-wuo van [E] voor het jaar 2013 is in de controletijdvakken niet meer geldig. [F] heeft voor het jaar 2015 bovendien een var-loon. Deze omstandigheden wijzen niet in de richting van het uitoefenen van een onderneming door (een van) beiden. Gelet op de var-loon van [F] had het in de rede gelegen dat belanghebbende ingehouden had op de aan hem betaalde vergoedingen. Belanghebbende heeft gesteld dat [F] bezwaar heeft gemaakt tegen die verklaring, maar heeft die stelling niet met bewijs onderbouwd.
Dit helpt ook niet...

• t_captain

Ik heb ook wel het gevoel dat ik de zaken helderder zie dan de politiek. Misschien moet ik maar eens minister van financien worden. Kan dat ad interim? Of moet je dan in loondienst?

(wat meteen verklaart waarom je zo weinig ondernemers in de politiek ziet)
[...]

Volgens mij is namelijk het enige doel van de overheid te voorkomen dat dit soort risico's afgewend worden op de maatschappij.
Dat zou het enige doel moeten zijn. De praktijk is weerbarstig, het land zit vol met mensen die het beter weten voor een ander.
Tenslotte wil ik wel graag nog even een compliment maken naar mensen hier: dit topic vind ik nog steeds, zelfs nu ik een jaar als ZZPer werk, echt ontzettend leerzaam. Kudo's!
Sluit ik me bij aan. Ik heb het topic tien jaar geleden geopend en het is nog steeds een levendig forum met bij vlagen hoogwaardige bijdragen.

• Hydra
Deveon schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:14:
Zelfs mijn oud werkgever met 25 man personeel en drie directeuren hebben ze er last van dat één van de directeuren fulltime bij een klant zit.

Zelf hoop ik dat de vrijstelling boven de €75 per uur er snel komt, want ik ben nu net begonnen met een opdracht voor 36 uur per week en zie geen mogelijkheid om 30% van mijn omzet elders binnen te halen zonder in oktober ergens anders te gaan werken of minder dan 50 uur per week te werken.
Je gaat in de development projecten wereld ook gewoon niet aan een opdracht komen voor minder dan 32 uur per week. Dat is gewoon niet hoe dit segment van de markt werkt; dan heb je gewoon veel te veel overhead. Ik heb zelf de lead rol in m'n team, de klant gaat het echt niet tof vinden als ik terugga naar 16 uur per week. Dan gaan ze gewoon op zoek naar een ander.
t_captain schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:27:
Ik heb ook wel het gevoel dat ik de zaken helderder zie dan de politiek. Misschien moet ik maar eens minister van financien worden. Kan dat ad interim? Of moet je dan in loondienst?
Zolang je niet bij de PVV of FvD op de loonlijst komt, heb je mijn stem ;)
page404 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:16:
Ik weet niet wat ik erger vind, die grenzeloze stompzinnige incompetentie of echte kwaadaardigheid. Het gebrek aan visie is inmiddels stuitend.
Niet alleen wat betreft ZZPers overigens. Ook als het gaat om 't klimaat.

Hydra wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:29 (27%)

• BennyV
_Arthur schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:20:
[...]

Nou, dat doe je niet. Anders had je dit topic wel van voor naar achter doorgelezen waardoor je al een hele hoop antwoorden op je vragen hebt.
Ik twijfel ook zeer of deze vriendelijke jonge wel de ondernemers wereld in gaan… Puur uit zijn eigen bescherming. Ik krijg het idee dat hij achter het "Grote geld" aan zit, maar geen idee heeft wat de gevolgen hier van zijn.

Puur op basis van zijn reacties hier op Tweakers, en vooral in dit topic... Denk ik dat @bkilic38 beter voor een baas kan gaan werken en daar zorgen dat hij veel geld gaat verdienen. Goede network engineer moet ook gewoon de 4500 bruto halen.

• t_captain
pirke schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:18:
@t_captain Dit vond ik ook nog wel relevant:

[...]

[...]

Die uurtariefstructuur wekt ook de indruk dat er sprake is van een dienstverband. Als je gewoon 1 tarief hanteert blijf je wellicht onder de radar...
Als ik wordt 's avonds, 's nachts of in het weekend wordt gebeld voor een incident, hanteer ik ook een verhoogd uurtarief. Overigens hebben we het wel over andere bedragen dan 40 euro :)

De vaste, door de intermediair gedicteerde, tariefstructuur is wel een rood vlaggetje. In plaats van individuele tarieven waar de verschillende zzp-ers over hebben onderhandeld, legt het bureau de tarieven vast. Dat voelt als een machtsverhouding.

Ook een vlaggetje: dezelfde zzp-tarieven bij verschillende eindklanten, terwijl die klanten zelf wellicht verschillende tarieven betalen. Dat voelt ook als detachering waarin de intermediair een stuk marktrisico overneemt. Ik heb ook bemiddelaars waarvoor ik meerdere projecten heb gedaan. Maar dan was het tarief verschillend per eindklant. Vooral als dat ook wel eens een stap omlaag is, kun je het opvatten als een ondernemersrisico.
[...]

Ik denk ook dat ze simpelweg te weinig bewijs hebben aangeleverd, en daardoor als schijnzelfstandig zijn gelabeld.
Dat. De verdediging van de intermediair is imho heel zwak geweest. Wel een paar claims maken die het vonnis hadden kunnen veranderen, maar nalaten om de juiste documenten te produceren. Gevolg is dat deze punten als ongedocumenteerd zijn weggewuifd en de markt met een vervelend vonnis in zijn maag zit.
Hydra schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:27:
[...]

Zolang je niet bij de PVV of FvD op de loonlijst komt, heb je mijn stem ;)

[...]
Ik heb het ook niet op alt right. Wat ik wel mis, is een klassieke rechts-liberale partij. VVD kan ik daar nauwelijks meer toe rekenen.

Kijk naar dossier ZZP. De wetgever laat een jarenlange onzekerheid boven de markt hangen en er lijkt een algemeen minder gunstig politiek klimaat te ontstaan. Ook is de regeldruk niet afgenomen maar toegenomen.

Of de inkomenspolitiek. Een tweeschijven-stelsel IB dat door inkomensafhankelijke heffingskortingen maar liefst 7 schijven blijkt te bevatten. Officieel komen mensen pas boven de 2x modaal in dehoge schijf (tarief ~50%) terecht, in de praktijk al bij 1x modaal. Iedereen boven modaal "in het hoge tarief", dat klinkt meer als een PvdA regering dan een VVD-regering.

Naast de rechtse principes zitten ook de liberale principes in de knel. De belastingen worden steeds fijnmaziger en grijpen steeds nadrukkelijker in op de levenskeuzes van de burger. Een paar voorbeelden: progressieve BPM, verschillende tarieven bijtelling, toegenomen accijnzen, beperkte overdraagbaarheid van heffingskortingen, talloze toeslagen en subsidies. Wie door het hoepeltje van wenselijk gedrag wil springenm wordt in de watten gelegd. Liever niet teveel afwijken.

t_captain wijzigde deze reactie 10-01-2020 16:51 (42%)

• pirke
  • Nu online
Ik help wel mee om een ondernemerspartij op te richten die opkomt voor de zzp'er. Aangezien dat een grote groep is krijgen we vast veel stemmen :)

• Hatsjoe
Niet eens zo'n gek idee. Een partij voor ondernemers, door ondernemers. En toen dacht ik ineens weer aan Hero Brinkman, wie kent hem nog?
https://www.parlement.com...zftn/ondernemerspartij_op
Wat er bij mij uitspringt is dit:
WW voor ZZP'ers en eenmansbedrijven
Eh... Dan kan ik toch net zo goed weer in loondienst gaan? Die partij lijkt te mikken op de onderkant van het marktsegment, dat wordt hem dus ook niet.

• Deveon
  • Niet online
Basis inkomen, vlaktax, afschaffing minimumloon, iedereen ZZP’er! Geef de markt waar het om schreeuwt: flexibele arbeid.

• RichieB
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:45:
Ik zit op het moment bij een klant in een ruimte met een andere freelancer. Die zit er al heel wat jaartjes, en heeft uitstekend werk daar verricht.
[...]
Hey, ben jij dat die bij mij op de kamer zit? Wel leuk dat ik nu je Tweakers nick weet! ;)

Ik ken dat soort collega’s, zelf ook vaak gehad. Gewoon negeren werkt ook best goed. Gaan ze vanzelf mensen bij het koffieautomaat lastigvallen.
Pagina: 1 ... 129 ... 134 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True