Ik hoor elke dag reclame van supershortlease.nl geen idee in hoeverre die voordelig is.
Kosten zijn extreem leeftijdsafhankelijk. Dus die 150 euro zegt echt niets.r0bb schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:03:
Hier een AOV via TAF, 3000 bruto per maand en 1 maand wachttijd. Kost maandelijks 150 EU, wel aftrekbaar. Vind een broodfonds dan ook overbodig.
https://niels.nu
Ik heb een Tesla Model 3 via supershortlease, goed geregeld, hij is niet voordelig, maar dat was niet m'n primaire reden 
Message me even, dan kan ik je doorverwijzen naar m'n contactpersoon.
En wat betaal je daar nou voor?
Cereal schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:03:
Ik heb een Tesla Model 3 via supershortlease, goed geregeld, hij is niet voordelig, maar dat was niet m'n primaire reden
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ik wil je niet haasten, maar 9-12 maanden 1350 per maand spenderen aan een shortlease, dat staat gelijk aan de eerste 10k betalen aan diezelfde Model 3. En als je die nog dit jaar zelf koopt, heb je MIA voor de eerste 50k en 5 jaar lang 4% bijtelling over diezelfde 50k.GrooV schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:53:
Iemand nog tips voor een goede shortlease aanbieder voor startende ondernemers?
Mijn V70 youngtimer is van de week overleden, kwam rook uit de pijp en nu doet ie helemaal niks meer. Eerste indicatie is een van de kleppen oid. Kortom kosten te hoog om nog rendabel te repareren.
Nu wil ik eigenlijk voor 9-12 maanden een shortlease contract aangaan zodat ik rustig op mijn gemak kan gaan uitzoeken wat het voordeligst/handigst is.
Ik zou het wel weten (sterker nog, ik weet het al
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ik betaal ~1500 per maand, omdat de lease op 40.000 km/jr gebaseerd is, en de cataloguswaarde 67K is met full self driving. Ik zie het als een lange proefrit, maar hij is zo fantastisch dat ik zsm naar financial lease met MIA/VAMIL etc wil.
Kan na de eerste maand per dag opzeggen, dus weinig risico.
Interessant heb je daar meer info over?Cereal schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:28:
Ik betaal ~1500 per maand, omdat de lease op 40.000 km/jr gebaseerd is, en de cataloguswaarde 67K is met full self driving. Ik zie het als een lange proefrit, maar hij is zo fantastisch dat ik zsm naar financial lease met MIA/VAMIL etc wil.
En daar komt de bijtelling en 2,7% btw nog bij neem ik aan.Ernemmer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:29:
[...]
ongeveer 1350 excl. per maand.
https://www.supershortlea...h-long-range-awd-258kw-0/
Ja, tenzij je 'm niet Prive rijdt.Wolly schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:30:
[...]
En daar komt de bijtelling en 2,7% btw nog bij neem ik aan.
Ik heb een LR AWD met autopilot en full self driving. ik heb een apart account gekregen voor de app, (kenteken@leasemaatschappij.nl) waar ik volledige toegang toe heb, dus keyless entry werkt perfect, auto alvast koelen als je erheen loopt, laadstatus checken enz.
Op basis van 1 maand betaal ik ~1500 euro, kan erna per dag opzeggen, dat was mij wel een hogere leaseprijs waard. Dit is overigens op 40.000km/jaar gebaseerd, dus wat hoger dan de advertentieprijzen die je vaker ziet.
Superchargen werkt zonder app/account, maar gaat direct naar de leasemij. Ik krijg hier eind van de maand een factuur van, daar zitten geen extra kosten aan.
Het is de perfecte manier om de auto te leren kennen, hij is echt fantastisch, ik ben nu aan het kijken hoe ik zelf er een kan gaan rijden met financial lease, MIA/VAMIL etc.
Als je meer over dat laatste weet, meldt het dan evenCereal schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:33:
[...]
Ik heb een LR AWD met autopilot en full self driving. ik heb een apart account gekregen voor de app, (kenteken@leasemaatschappij.nl) waar ik volledige toegang toe heb, dus keyless entry werkt perfect, auto alvast koelen als je erheen loopt, laadstatus checken enz.
Op basis van 1 maand betaal ik ~1500 euro, kan erna per dag opzeggen, dat was mij wel een hogere leaseprijs waard. Dit is overigens op 40.000km/jaar gebaseerd, dus wat hoger dan de advertentieprijzen die je vaker ziet.
Superchargen werkt zonder app/account, maar gaat direct naar de leasemij. Ik krijg hier eind van de maand een factuur van, daar zitten geen extra kosten aan.
Het is de perfecte manier om de auto te leren kennen, hij is echt fantastisch, ik ben nu aan het kijken hoe ik zelf er een kan gaan rijden met financial lease, MIA/VAMIL etc.
Duidelijk meer zzp-ers die aan het kijken zijn om nog dit jaar een model3 te gaan rijden. Ik zit zelf ook te kijken, had het liever volgend jaar gedaan ivm buffer etc., maar dan is het dus een stuk duurder ivm minder MIA en meer bijtelling.
Financiering is erg lastig aangezien ik net iets meer dan een jaar bezig ben, dus ik zal hem "gewoon" contant moeten aftikken...
Financiering is erg lastig aangezien ik net iets meer dan een jaar bezig ben, dus ik zal hem "gewoon" contant moeten aftikken...
Findio (de partner van tesla bij de model 3) doet financial lease vanaf 1 jaar kvk inschrijving-Jaap-io schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:57:
Duidelijk meer zzp-ers die aan het kijken zijn om nog dit jaar een model3 te gaan rijden. Ik zit zelf ook te kijken, had het liever volgend jaar gedaan ivm buffer etc., maar dan is het dus een stuk duurder ivm minder MIA en meer bijtelling.
Tja ik moet toch iets, en daarnaast heb je zat shortlease aanbiedingen voor 600-700 voor een degelijke stationwagen a 25k km/jaarSeatRider schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:22:
[...]
Ik wil je niet haasten, maar 9-12 maanden 1350 per maand spenderen aan een shortlease, dat staat gelijk aan de eerste 10k betalen aan diezelfde Model 3. En als je die nog dit jaar zelf koopt, heb je MIA voor de eerste 50k en 5 jaar lang 4% bijtelling over diezelfde 50k.
Ik zou het wel weten (sterker nog, ik weet het al).
[ Voor 33% gewijzigd door GrooV op 16-07-2019 15:49 ]
Goed om te weten.GrooV schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:45:
[...]
Findio (de partner van tesla bij de model 3) doet financial lease vanaf 1 jaar kvk inschrijving
[...]
Tja ik moet toch iets, en daarnaast heb je zat shortlease aanbiedingen voor 600-700 voor een degelijke stationwagen a 25k km/jaar
Hopelijk ook nog tegen een schappelijke rente 😉 Banken willen soms wel, maar dan tegen dubbele rente percentages...
Je moet wel even een e-mail sturen, op de website staat vanaf 3 jaar-Jaap-io schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:51:
[...]
Goed om te weten.
Hopelijk ook nog tegen een schappelijke rente 😉 Banken willen soms wel, maar dan tegen dubbele rente percentages...
Ik ben vandaag aan het rondbellen geweest en heb tot dusver alleen de Rabobank gevonden die Financial Lease wilt verstrekken aan startende ondernemers. Mij is telefonisch verteld dat er een "startersopslag" bovenop komt van ~0.65% (dus feitelijk gezien gewoon meer rente).-Jaap-io schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:51:
[...]
Goed om te weten.
Wanneer ik een berekening doe bij de Rabobank kom ik uit op een rentepercentage van 5,5% (dat lijkt inclusief die opslag te zijn). Als ik dit vergelijk met de 4,9% van Findio (waarmee Tesla zaken doet) valt dat best wel mee.
Enige voorwaarde is wel dat je zakelijke klant wordt bij Rabobank en je betaalverkeer via de Rabobank laat lopen. Ik zit momenteel bij Knab dus zou dan moeten overstappen. Kleine prijs om te betalen om een Model 3 te kunnen rijden
De komende dagen/weken ga ik nog dingen uitzoeken. Volgende maand begin ik met mijn eerste freelance opdracht. Wil dan uiteraard nog voor het einde van het jaar een Model 3 in bezit hebben. Zodra ik meer weet zal ik dit posten.
Ik heb mijn model3 bestelling juist geannuleerd ergens vorig jaar, besteld in maart 2017.-Jaap-io schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:57:
Had hem misschien beter kunnen houden en dan in de verhuur gooien
Nu bestellen is volgende maand rijden, dus het kan nog steedsViper® schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:44:
[...]
Ik heb mijn model3 bestelling juist geannuleerd ergens vorig jaar, besteld in maart 2017.
Had hem misschien beter kunnen houden en dan in de verhuur gooien
Net de findio tesla desk maar even gebeld en gevraagd hoe en wat.
Ondernemers korter dan 3 jaar, maar langer dan 1 jaar, kunnen een financiering krijgen, mits ze 25% van het ex. btw bedrag aan betalen. Voor een model3 is dat dus +/- 10.000,-.
De rente en voorwaarden zijn hetzelfde, hij gaf aan voor tesla 4,1%
Ondernemers korter dan 3 jaar, maar langer dan 1 jaar, kunnen een financiering krijgen, mits ze 25% van het ex. btw bedrag aan betalen. Voor een model3 is dat dus +/- 10.000,-.
De rente en voorwaarden zijn hetzelfde, hij gaf aan voor tesla 4,1%
Ik ga op de fiets naar m'n werk, dus heb verder eigenlijk geen auto nodig.SeatRider schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:47:
[...]
Nu bestellen is volgende maand rijden, dus het kan nog steeds
Supershortlease heeft de model 3 niet meer op voorraad, als je die besteld moet je wachten tot iemand er een inlevert of ze besluiten een nieuwe te bestellen. Dit gebeurt dus niet standaard.
Heb nu een vraag open staan wanneer of hoe ze dan concreet worden als je iets besteld maar daar heb ik nog geen reactie op gehad
Heb nu een vraag open staan wanneer of hoe ze dan concreet worden als je iets besteld maar daar heb ik nog geen reactie op gehad
Vergeet niet dat je met je rabobank als je de nodige transacties doet zo maar 50 euro per maand betaald ivm je transacties, en dat loopt vrij vlot op.Hatsjoe schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:19:
[...]
Ik ben vandaag aan het rondbellen geweest en heb tot dusver alleen de Rabobank gevonden die Financial Lease wilt verstrekken aan startende ondernemers. Mij is telefonisch verteld dat er een "startersopslag" bovenop komt van ~0.65% (dus feitelijk gezien gewoon meer rente).
Wanneer ik een berekening doe bij de Rabobank kom ik uit op een rentepercentage van 5,5% (dat lijkt inclusief die opslag te zijn). Als ik dit vergelijk met de 4,9% van Findio (waarmee Tesla zaken doet) valt dat best wel mee.
Enige voorwaarde is wel dat je zakelijke klant wordt bij Rabobank en je betaalverkeer via de Rabobank laat lopen. Ik zit momenteel bij Knab dus zou dan moeten overstappen. Kleine prijs om te betalen om een Model 3 te kunnen rijden
De komende dagen/weken ga ik nog dingen uitzoeken. Volgende maand begin ik met mijn eerste freelance opdracht. Wil dan uiteraard nog voor het einde van het jaar een Model 3 in bezit hebben. Zodra ik meer weet zal ik dit posten.
Hoe schrijven jullie je auto af? In 5 jaar naar 0 lijkt me niet realistisch. Zijn daar standaardtabellen voor? Het gaat in mijn geval om een EV, een Tesla model 3. Ik dacht zelf in 5 jaar van 50.000 afschrijven naar 10.000, en dan het eerste jaar 10k, de 4 jaar daarna elk 7500. Is dat realistisch (voor de BD)?
Hoe realistisch is het dat je dit jaar nog eentje geleverd krijgt? Weet van collega's dat het met de Hyundai en Kia al krap wordt gezien de wachttijden.-Jaap-io schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:57:
Duidelijk meer zzp-ers die aan het kijken zijn om nog dit jaar een model3 te gaan rijden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Tesla geeft op de site aan, nu bestellen is in augustus rijden. Ze produceren zelf de batterijen en zijn daarvoor dus niet afhankelijk van LGchem zoals Hyundai&Kia. Daar zit namelijk de bottleneck bij de productie. Tesla produceert momenteel 5000 m3 per week en bezig met opschalen naar zo’n 10000.hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:27:
[...]
Hoe realistisch is het dat je dit jaar nog eentje geleverd krijgt? Weet van collega's dat het met de Hyundai en Kia al krap wordt gezien de wachttijden.
Ik heb er alle vertrouwen in dat je die nog dit jaar kan rijden
Vandaag bezoekje gebracht aan Tesla in Zuid Oost. Levertijd is momenteel 6 tot 8 weken dus ik zou uiterlijk eind september bestellen..
Heb je hiervoor een afspraak moeten maken of ben je gewoon binnen komen lopen? In het geval van het laatste ga ik dit weekend dat ook maar eens doenr0bb schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:30:
Vandaag bezoekje gebracht aan Tesla in Zuid Oost. Levertijd is momenteel 6 tot 8 weken dus ik zou uiterlijk eind september bestellen..
Je mag 20% per jaar doen, maar reserveer voor de boekwinst die je moet aangeven over de hogere restwaarde.SeatRider schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:19:
Hoe schrijven jullie je auto af? In 5 jaar naar 0 lijkt me niet realistisch. Zijn daar standaardtabellen voor? Het gaat in mijn geval om een EV, een Tesla model 3. Ik dacht zelf in 5 jaar van 50.000 afschrijven naar 10.000, en dan het eerste jaar 10k, de 4 jaar daarna elk 7500. Is dat realistisch (voor de BD)?
Alternatief is “naar goed koopmanschap” waarderen, volgens de koerslijst bijvoorbeeld.
Thanks, dus 10k in het eerste jaar is niet gek. Strikt genomen is er geen boekwinst als ik de auto na 5 jaar voor de boekwaarde aan mezelf verkoop (maar, de belastingdienst kan dan natuurlijk wel vinden dat ik die te laag heb ingeschat).t_captain schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:43:
[...]
Je mag 20% per jaar doen, maar reserveer voor de boekwinst die je moet aangeven over de hogere restwaarde.
Alternatief is “naar goed koopmanschap” waarderen, volgens de koerslijst bijvoorbeeld.
Verkoop aan je zelf zal dan wel moeten gebeuren aan de hand van een marktconforme prijs. En dat mag best de laagste op gaspedaal.nl minus een beetje zijnSeatRider schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:32:
Thanks, dus 10k in het eerste jaar is niet gek. Strikt genomen is er geen boekwinst als ik de auto na 5 jaar voor de boekwaarde aan mezelf verkoop (maar, de belastingdienst kan dan natuurlijk wel vinden dat ik die te laag heb ingeschat).
Ik schreef 90% linear af in 5 jaar tijd. Restwaarde 10% is niet onrealistisch. Tegen de restwaarde laat ik hem dan op de balans staan totdat ik hem verkoop.SeatRider schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:19:
Aangezien de bijtelling gemaximaliseerd is op de werkelijke autokosten is het gunstiger om na de initiële 5 jaar afschrijving niks meer af te hoeven schrijven. Mijn effectieve bijtelling is nu 4% ipv 22%
Naar privé overzetten mag niet, maar is ook niet strikt nodig. Omdat deze semi-elektrische auto zakelijk is heb ik een zakelijk nut voor zonnepanelen, meer dan 10% vd opgewekte stroom gaat in de zakelijke auto. Dus ik kan vanwege de auto KIA krijgen op de zonnepanelen en mag ze zakelijk afschrijven.
Ik zit in de situatie dat ik een huis wil huren, maar verhuurders van mij als zzp-er een jaarverslag oid willen zien en iig het resultaat van 1 jaar moet kunnen overleggen. Nu kan ik dat niet, aangezien ik pas per 1 maart freelance. Ik verdiende daarvoor in loondienst al goed en nu als freelancer nog zeker 2x zoveel. Maar aantonen door mijn omzet van afgelopen maanden te laten zien is niet goed genoeg. En een jaar huur vooruit betalen gaat men ook niet mee akkoord.
Voor het aangaan van een hypotheek kan ik me dit nog voorstellen, maar voor verhuur begrijp ik hier niet veel van.
Heeft iemand hier nog ideeën over hoe ik dit aan kan pakken?
Voor het aangaan van een hypotheek kan ik me dit nog voorstellen, maar voor verhuur begrijp ik hier niet veel van.
Geen idee hoe je het aan kan pakken, maar ik zat met hetzelfde probleem. Ze wijken gewoon niet van hun standaard regeltjes af, omdat ze toch genoeg huurders kunnen krijgen.kwaazaar schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:27:
Ik zit in de situatie dat ik een huis wil huren, maar verhuurders van mij als zzp-er een jaarverslag oid willen zien en iig het resultaat van 1 jaar moet kunnen overleggen. Nu kan ik dat niet, aangezien ik pas per 1 maart freelance. Ik verdiende daarvoor in loondienst al goed en nu als freelancer nog zeker 2x zoveel. Maar aantonen door mijn omzet van afgelopen maanden te laten zien is niet goed genoeg. En een jaar huur vooruit betalen gaat men ook niet mee akkoord.
Het enige wat je kan doen is blijven zitten waar je zit totdat je 1-2 jaar werkt en ze dat willen accepteren voor huur of koop.
Ik zat in dezelfde situatie. Dat was het moment dat ik bedacht dat ik beter nog een paar maandjes in loondienst had kunnen blijven om te verhuizen voordat ik ging zzp'en.kwaazaar schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:27:
Overigens heb je met een hypotheek wellicht meer kans dan bij verhuur. Bij ZZP'en kan je nog een bureau inschakelen die gaat documenteren wat je perspectief is. Nou is een maand wel heel kort, maar als het qua perspectief allemaal perfect is (en die kans bestaat, in de IT) dan heb je kans dat je hypotheekadviseur - die je wel nodig gaat hebben - een bank zo gek kan vinden om een hypotheek te verschaffen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Klopt maar ook dan moet je echt wel 1 jaar hebben. Ook kan je dan vaak nog steeds een stuk minder lenen dan wanneer je 3+ jaar werkzaam bent.Freeaqingme schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 16:09:
[...]
Ik zat in dezelfde situatie. Dat was het moment dat ik bedacht dat ik beter nog een paar maandjes in loondienst had kunnen blijven om te verhuizen voordat ik ging zzp'en.
Overigens heb je met een hypotheek wellicht meer kans dan bij verhuur. Bij ZZP'en kan je nog een bureau inschakelen die gaat documenteren wat je perspectief is. Nou is een maand wel heel kort, maar als het qua perspectief allemaal perfect is (en die kans bestaat, in de IT) dan heb je kans dat je hypotheekadviseur - die je wel nodig gaat hebben - een bank zo gek kan vinden om een hypotheek te verschaffen.
Ik ben gewoon binnen gelopen. Verwacht niet teveel van de showroom haha, 1 model 3 en 1 model X.Hatsjoe schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:33:
[...]
Heb je hiervoor een afspraak moeten maken of ben je gewoon binnen komen lopen? In het geval van het laatste ga ik dit weekend dat ook maar eens doen
@kwaazaar Verhuizen een paar maanden nadat je ZZP-er bent geworden is hele slechte timing. Verhuurders (en banken) verhuurders zijn op zoek naar zekerheid van inkomen. Als je dat niet kan aantonen lopen ze meer risico en dan gaan ze liever met een andere in zee. Dus je kan beter focussen op je ZZP-schap zodat je straks mooie jaarresultaten (is 1 echt wel genoeg?) kan laten zien.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
kwaazaar schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 15:27:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb met 1 jaar volle omzet als ZZP-er een hypotheek van 400K+ gekregen (Rabobank). Dus met 1 jaar is het zeker mogelijkRichieB schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:13:
@kwaazaar Dus je kan beter focussen op je ZZP-schap zodat je straks mooie jaarresultaten (is 1 echt wel genoeg?) kan laten zien.
[ Voor 25% gewijzigd door SonataArctica op 22-07-2019 08:24 ]
De hypotheekaanvraag liep nog toen ik net 1 jaar ondernemer werden ik kreeg ook 400k+. De reden dat de bank ermee akkoord ging was omdat de werkzaamheden identiek waren als in loondienst. Ik ben niet totaal wat anders gaan doen. Vorig week akkoord gekregen 
Wat printjes van Moneybird(samenvatting, resultaatrekening, balans) en belastingaangifte van vorig jaar en wat loonstrookjes waren voldoende. Zelfs de particuliere lening van 20k voor mijn zakelijke motor vonden ze geen probleem.
Wat printjes van Moneybird(samenvatting, resultaatrekening, balans) en belastingaangifte van vorig jaar en wat loonstrookjes waren voldoende. Zelfs de particuliere lening van 20k voor mijn zakelijke motor vonden ze geen probleem.
Voorgeschiedenis wordt tegenwoordig inderdaad veel meer naar gekeken. Bij ons thuis zijn we beide direct na de studie zelfstandig geworden, dus worden we met minder dan 3 sterke en consistente jaren weggestuurd bij de bank. Dat we lachend een huis van 5.5 ton huren speelt dan weer niet mee. Maar met wat fulltime loondienstjaren in de pocket met vergelijkbare werkzaamheden (!) sta je mogelijk een stuk sterker dan je denkt.com2,1ghz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:50:
De hypotheekaanvraag liep nog toen ik net 1 jaar ondernemer werden ik kreeg ook 400k+. De reden dat de bank ermee akkoord ging was omdat de werkzaamheden identiek waren als in loondienst.
Hypotheekaanvragen zijn lang niet zo rigide meer als vroeger, ik zou zeker even een gesprek aangaan met een adviseur. Wie weet wat je nog kunt krijgen, ook als de inkt op het inschrijfformulier van de kvk nog nat is.
Ik heb een aanbod om freelancer te beginnen.
Echter is het een ietwat complexe situatie: Ik ben Nederlander maar woon in Frankrijk. Het bedrijf gevestigd in Nederland en België en ik zal vrijwel uitsluitend werken als onderdeel van het belgische team. Dit voornamelijk op afstand (dus vanuit Frankrijk), met 2 à 3 dagen per maand in België.
Ik heb aangegeven interesse te hebben maar ik zal dus uit moeten zoeken op welke manier het mogelijk is en wat dat voor impact heeft op zaken zoals sociale zekerheid, pensioen, etc...
Uiteraard heeft er hier niemand ervaring met deze specifieke situatie maar mocht er iemand ervaring hebben met een vergelijkbare situatie, zoals Nederlandse freelancers die uitsluitend in BE of DE werken dan zijn tips en advies welkom.
Zoals ik het heb begrepen is een inschrijving bij de Nederlandse KvK niet mogelijk - ik had gehoopt de Franse administratieve chaos te ontwijken - omdat er geen werkzaamheden in NL plaatsvinden. Had mogelijk de situatie ook nog complexer gemaakt...
Echter is het een ietwat complexe situatie: Ik ben Nederlander maar woon in Frankrijk. Het bedrijf gevestigd in Nederland en België en ik zal vrijwel uitsluitend werken als onderdeel van het belgische team. Dit voornamelijk op afstand (dus vanuit Frankrijk), met 2 à 3 dagen per maand in België.
Ik heb aangegeven interesse te hebben maar ik zal dus uit moeten zoeken op welke manier het mogelijk is en wat dat voor impact heeft op zaken zoals sociale zekerheid, pensioen, etc...
Uiteraard heeft er hier niemand ervaring met deze specifieke situatie maar mocht er iemand ervaring hebben met een vergelijkbare situatie, zoals Nederlandse freelancers die uitsluitend in BE of DE werken dan zijn tips en advies welkom.
Zoals ik het heb begrepen is een inschrijving bij de Nederlandse KvK niet mogelijk - ik had gehoopt de Franse administratieve chaos te ontwijken - omdat er geen werkzaamheden in NL plaatsvinden. Had mogelijk de situatie ook nog complexer gemaakt...
[ Voor 14% gewijzigd door FreeShooter op 22-07-2019 15:38 ]
Huh , volgens mij benader je het verkeerd om. Je wordt in mijn ogen freelancer voor de vrijheid, zelfstandig zijn, zelf opdrachten zoeken, ondernemer zijn etc.FreeShooter schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:35:
Ik heb een aanbod om freelancer te beginnen.
Waarom niet in loondienst bij dat bedrijf, wat voegt freelancer toe in dit geval behalve dat al het risico bij jou ligt en ze makkelijk van je af kunnen?
In dit geval is het meer een praktische reden.jongetje schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:57:
[...]
Huh , volgens mij benader je het verkeerd om. Je wordt in mijn ogen freelancer voor de vrijheid, zelfstandig zijn, zelf opdrachten zoeken, ondernemer zijn etc.
Waarom niet in loondienst bij dat bedrijf, wat voegt freelancer toe in dit geval behalve dat al het risico bij jou ligt en ze makkelijk van je af kunnen?
Ik zou in eerste instantie in loondienst komen. Echter, is er een (franse?) wet met betrekking tot het werken op afstand voor buitenlandse bedrijven: Als je meer dan 25% van je werk op afstand doet vanuit Frankrijk, moet het bedrijf dus Franse sociale lasten afdragen en voldoen aan alle Franse werknemers-wetten. Aangezien ze op dit moment geen enkele Franse vestiging hebben zou dat een enorme administratieve rompslop zijn.
Vandaar het voorstel (vanuit hen) om als zelfstandige mijn werkzaamheden uit te voeren.
Ik heb overigens al langer de wens om ZZP'er te worden. Dus voor mij is dit een perfecte opstap. Daarnaast is freelance ook gemakkelijker dan loondienst wat betreft pensioen en secundaire voorwaarden zoals een lease-auto (met belgisch kenteken?) en maaltijd- en eco-cheques (die kun je alleen in BE uitgeven) . Maar inderdaad, ik loop meer risico zonder veel van de voordelen als ZZP'er. Daar zal dus wat tegenover moeten staan wat betreft tarief.
Bij 9 van de 10 dingen die hier opgenoemd worden gaat er helemaal niks uitbetaald worden. Daarom wil ik zo'n 'verzekering' ook niet.agraaff schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:59:
[...]
Niet persee zo extreem, paar voorbeelden:
Als je niet meer kan auto rijden kan je niet meer naar klanten toe.
Als je doof wordt (vuurwerk?).... lastig met de klant communiceren
als je blind wordt door tak in je oog of vuurwerk... ( ga maar is 1 dag met een lapje voor je oog achter een scherm zitten of auto rijden, niet vol te houden)
Depressie (kan iedereen gebeuren en jaren duren)
hersenbloeding
hartinfarct
Hernia achtige verschijnselen door veel zitten daardoor afknellen zenuwen en constante pijn, gevolg concentratie verlies, depressie etc.
RSI in je vingers (niet geheel ondenkbaar bij ICTers van 50+)
Zoveel te verzinnen dat zomaar kan gebeuren.
Depressie? Heb het zelf meegemaakt, je hebt niks aan zo'n verzekering.
Je zal een onderneming moeten starten in Frankrijk en daar zal je dan ook je belasting en sociale lasten moeten betalen. Een leasewagen, maaltijd- en eco-cheques ga je als ondernemer niet van je opdrachtgever krijgen lijkt mij.FreeShooter schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:58:
[...]
In dit geval is het meer een praktische reden.
Ik zou in eerste instantie in loondienst komen. Echter, is er een (franse?) wet met betrekking tot het werken op afstand voor buitenlandse bedrijven: Als je meer dan 25% van je werk op afstand doet vanuit Frankrijk, moet het bedrijf dus Franse sociale lasten afdragen en voldoen aan alle Franse werknemers-wetten. Aangezien ze op dit moment geen enkele Franse vestiging hebben zou dat een enorme administratieve rompslop zijn.
Vandaar het voorstel (vanuit hen) om als zelfstandige mijn werkzaamheden uit te voeren.
Ik heb overigens al langer de wens om ZZP'er te worden. Dus voor mij is dit een perfecte opstap. Daarnaast is het ook gemakkelijker wat betreft pensioen en secundaire voorwaarden zoals een lease-auto (met belgisch kenteken?) en maaltijd- en eco-cheques (die kun je alleen in BE uitgeven) . Maar inderdaad, ik loop meer risico zonder veel van de voordelen als ZZP'er. Daar zal dus wat tegenover moeten staan wat betreft tarief.
Ik heb mijn post iets verduidelijkt. Ik bedoel dat freelance ook andere zaken gemakkelijker maakt t.o.v. loondienst. Bij loondienst zijn er bepaalde secundaire voorwaarden inbegrepen waar ik niet veel aan heb, zoals een lease auto en cheques. Als freelancer kan ik dat verwerken in mijn tarief.Ernemmer schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:05:
[...]
Je zal een onderneming moeten starten in Frankrijk en daar zal je dan ook je belasting en sociale lasten moeten betalen. Een leasewagen, maaltijd- en eco-cheques ga je als ondernemer niet van je opdrachtgever krijgen lijkt mij.
Ik heb mijn eerste opdracht binnengehaald en begin per volgende maand. Ik heb inmiddels ook het contract ontvangen van de tussenpersoon en zit nu met een paar vragen.
In het contract wordt een concurrentie- en relatiebeding gehanteerd van 24 maanden. De afgelopen maanden heb ik dit topic nauwlettend gevolgd en daaruit trek ik de conclusie dat 6 maanden veel gangbaarder is. Hoe zit dit en wat adviseren jullie mij?
Daarnaast is het ook mogelijk dat ik voor de opdrachtgever langs moet bij de klanten van opdrachtgever. Hierover is echter niks in het contract opgenomen en dus ook niks over vergoedingen. Is het wijsheid dit vast te laten leggen? Zo ja, is het normaal om voor niet woon-werk verkeer een kilometervergoeding te vragen? Zo ja, hoe veel is gangbaar? De reistijd voor werk-werk zal uiteraard declarabel uitgevoerd gaan worden.
Ook ben ik verplicht een BA en AVB verzekering af te sluiten voor deze opdracht. Jullie tips waar ik dat het beste zou kunnen doen?
In het contract wordt een concurrentie- en relatiebeding gehanteerd van 24 maanden. De afgelopen maanden heb ik dit topic nauwlettend gevolgd en daaruit trek ik de conclusie dat 6 maanden veel gangbaarder is. Hoe zit dit en wat adviseren jullie mij?
Daarnaast is het ook mogelijk dat ik voor de opdrachtgever langs moet bij de klanten van opdrachtgever. Hierover is echter niks in het contract opgenomen en dus ook niks over vergoedingen. Is het wijsheid dit vast te laten leggen? Zo ja, is het normaal om voor niet woon-werk verkeer een kilometervergoeding te vragen? Zo ja, hoe veel is gangbaar? De reistijd voor werk-werk zal uiteraard declarabel uitgevoerd gaan worden.
Ook ben ik verplicht een BA en AVB verzekering af te sluiten voor deze opdracht. Jullie tips waar ik dat het beste zou kunnen doen?
Voor kilometers vind ik persoonlijk apart om daar extra kosten voor te rekenen. Onze uurlonen zijn over het algemeen voldoende hoog om zo nu en dan een keer 100km extra te rijden.Hatsjoe schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:57:
Ik heb mijn eerste opdracht binnengehaald en begin per volgende maand. Ik heb inmiddels ook het contract ontvangen van de tussenpersoon en zit nu met een paar vragen.
Ik vond het knullig staan om met een uurtarief van bijna 80 euro te beginnen over zo nu en dan extra kilometers. Factuur is maandelijks tussen de 10 en 12K, om dan nog paar tientjes aan kilometers te factureren? Nee, dat doe ik niet maar, misschien dat anderen er anders over denken.
Ik heb binnenkort een gesprek bij een bank voor een hypotheek. Ben zelf ZZP-er sinds eind 2018. Heb dus nog geen volledige jaarcijfers, maar wel:
- 9 maanden inkomen 2018 uit loondienst,
- 2 maanden ZZP 2018
- 7 maanden ZZP 2019.
- Vooruitzicht 5 maanden ZZP 2019 (getekend contract)
Nu snap ik dat een bank weinig risico wil nemen met beginnende ZZP-ers, echter wil ik het graag anders aanvliegen. Ik ben ZZP-er in de IT, dus heb geen dure opstartkosten, geen duur pand, geen inkoop, etc. Mijn kosten zijn vrij laag, maar mijn inkomsten minimaal hetzelfde als in loondienst (hopelijk iets beter).
Nu lees ik de afgelopen dagen dat het al meerdere mensen hier gelukt is om een goede hypotheek te krijgen ondanks het ZZP-schap. Zijn er nog tips, of bepaalde steekwoorden waar de bank gevoelig voor is om bovenstaande aannemelijk te maken? Of gewoon zo uitleggen en hopen dat ze er in mee gaan?
- 9 maanden inkomen 2018 uit loondienst,
- 2 maanden ZZP 2018
- 7 maanden ZZP 2019.
- Vooruitzicht 5 maanden ZZP 2019 (getekend contract)
Nu snap ik dat een bank weinig risico wil nemen met beginnende ZZP-ers, echter wil ik het graag anders aanvliegen. Ik ben ZZP-er in de IT, dus heb geen dure opstartkosten, geen duur pand, geen inkoop, etc. Mijn kosten zijn vrij laag, maar mijn inkomsten minimaal hetzelfde als in loondienst (hopelijk iets beter).
Nu lees ik de afgelopen dagen dat het al meerdere mensen hier gelukt is om een goede hypotheek te krijgen ondanks het ZZP-schap. Zijn er nog tips, of bepaalde steekwoorden waar de bank gevoelig voor is om bovenstaande aannemelijk te maken? Of gewoon zo uitleggen en hopen dat ze er in mee gaan?
Het is als dekking van autokosten en ook een stukje compensatie van de tijd. 8 uur a 80 euro en 1 uur enkele reis = 10 uur op pad voor 64 euro per uur. Ik factureer km's (of een vast bedrag) als ik het gevoel heb dat het de afstand waardig is (of als ik weet dat de partij voor wie ik werk, ook reiskosten factureert). Maar heb niet concreet een afstand waarbij dat "goed voelt".ybos schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:00:
Voor kilometers vind ik persoonlijk apart om daar extra kosten voor te rekenen. Onze uurlonen zijn over het algemeen voldoende hoog om zo nu en dan een keer 100km extra te rijden.
Ik vond het knullig staan om met een uurtarief van bijna 80 euro te beginnen over zo nu en dan extra kilometers. Factuur is maandelijks tussen de 10 en 12K, om dan nog paar tientjes aan kilometers te factureren? Nee, dat doe ik niet maar, misschien dat anderen er anders over denken.
Exact expert nodig?
Ik kan me voorstellen dat je geen KM's declareert, maar alle tijd die je 'extra' moet reizen om bij die klant te komen gewoon opschrijft?
Als in: normaal 45min reistijd naar je werkplek, maar naar klant x ben je 1u15 onderweg = 7u werken bij de klant, 8u schrijven (7 + (2x30min)).
Als in: normaal 45min reistijd naar je werkplek, maar naar klant x ben je 1u15 onderweg = 7u werken bij de klant, 8u schrijven (7 + (2x30min)).
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat is inderdaad de intentie die ik heb. Mijn normale reistijd is gewoon 100% mijn tijd en declareer ik ook niks voor. Als ik echter vanaf mijn "standplaats" naar een klant toe moet, dan wil ik wel dat dit plaatsvindt in de tijd van de opdrachtgever en niet in mijn tijd. Dit is echter niet vastgelegd en dat is waar mijn vraag voornamelijk over ging.Hmmbob schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:15:
Ik kan me voorstellen dat je geen KM's declareert, maar alle tijd die je 'extra' moet reizen om bij die klant te komen gewoon opschrijft?
Is het wijsheid dit vast te laten leggen of dit gewoon onder het mom van een gentlemen's agreement doen?
Ik zou daar een werkafspraak over maken, geen contract (want dan zit die broker weer te bemoeien). Ik heb zelf veel zzp'ers lopen, daar spreek ik dit gewoon mee af en dat is dan klaar. Beetje geven, beetje nemen en vertrouwen op elkaars professionaliteit.
@RoNoS Leuke onderbouwing, maar zal feitelijk niets uitmaken. Je zal een inkomensverklaring moeten laten berekenen (bijvoorbeeld Pentrax, Overviewz, Raadhuys). Ik ben zelf bijna drie jaar ZZP en heb via Overviewz een berekening laten maken. Mijn eigen accountant had het ook gekund hoor (omzet en kosten jaar 1+2+3 en delen door 3).
@Hatsjoe 24 maanden, terugsturen met niet akkoord en aanpassing naar maximaal 6 (na afloop contract).
@Hatsjoe 24 maanden, terugsturen met niet akkoord en aanpassing naar maximaal 6 (na afloop contract).
Toevallig is mijn inkomensverklaring via Raadhuys gisteren binnen gekomen. 2016 + 2017 + 2018 + 2019 (6 maanden) en dan het gemiddelde is genomen. Dat had ikzelf ook wel kunnen uitrekenen hahaha. Helaas werkte ik 2016 en half 2017 voor een werkgever dus het gemiddelde ging wel iets omlaag. Maar nog steeds voldoende voor het huis waar we mee bezig zijn.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:25:
@RoNoS Leuke onderbouwing, maar zal feitelijk niets uitmaken. Je zal een inkomensverklaring moeten laten berekenen (bijvoorbeeld Pentrax, Overviewz, Raadhuys). Ik ben zelf bijna drie jaar ZZP en heb via Overviewz een berekening laten maken. Mijn eigen accountant had het ook gekund hoor (omzet en kosten jaar 1+2+3 en delen door 3).
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
@BiLLY_daKid : Dus ik moet 225 euro aftikken voor een berekening die ik nu zelf ook klaar heb liggen. Hmm, beetje zonde, maar ok. Bedankt ieder geval voor je reactie
[ Voor 12% gewijzigd door RoNoS op 23-07-2019 14:38 ]
Been there done that. Met screenshotjes en PDFjes sturen was ik er al.BiLLY_daKid schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:25:
Mijn overeenkomst van 1 juli tm 31 dec ook meegestuurd en daar werd wel naar gekeken. Ik ben sinds deze maand pas 1 jaar ZZP-er.
Het systeem van de hypotheekadviseur kon bij ZZP alleen een 3 jarig berekening doen omdat het systeem dat alleen zo accepteerde. Een simpele "system says no". Mijn inkomsten van loondienst had hij ingevuld voor de 1e en 2e jaar en de laatste jaar mijn halfjaarcijfers plus wat screenshotjes en PDF exports van mijn huidige administratie van dit jaar. Dit vraagt wel om wat maatwerk maar het is uiteindelijk gelukt.
Die 225 euro betaal je zodat de hypotheekverstrekker het niet hoeft te controleren, maar gewoon kan aannemen dat het waarheid is.RoNoS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:38:
@BiLLY_daKid : Dus ik moet 225 euro aftikken voor een berekening die ik nu zelf ook klaar heb liggen. Hmm, beetje zonde, maar ok. Bedankt ieder geval voor je reactie
Op ikbenfrits.nl kan je op deze manier ook je maximale hypotheek berekenen.
https://www.ikbenfrits.nl/maximale-hypotheek-berekenen/
225 ex btw inderdaadRoNoS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:38:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Iemand wel eens de ondernemerscheck van de belastingdienst ingevuld?
https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/
Ik kreeg van een tussenpartij het verzoek om deze in te vullen, in het kader van de wet DBA.
Niet dat ik denk dat de soep zo heet gegeten wordt, maar ik ga vrij snel nat bij het aantal opdrachtgevers en omzet per opdrachtgever.
Iemand bv wel eens controle gehad met verwijzing naar die check?
Ps: ik weet van het uitstel van de wet DBA maar ben op zoek naar ervaringen qua controles
Ik kreeg van een tussenpartij het verzoek om deze in te vullen, in het kader van de wet DBA.
Niet dat ik denk dat de soep zo heet gegeten wordt, maar ik ga vrij snel nat bij het aantal opdrachtgevers en omzet per opdrachtgever.
Ps: ik weet van het uitstel van de wet DBA maar ben op zoek naar ervaringen qua controles
MSX 2 rulez more
Ik heb met een aantal tussenpersonen gesproken die mij vertelde dat zo'n beetje al hun freelancers zichzelf aanmerken als ondernemer ook al zijn ze dit volgens de check niet. Ook werd er mij verteld dat er nog nooit een controle geweest is bij deze freelancers.Greyfox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:08:
Daarnaast heb ik begrepen dat er momenteel totaal niet gehandhaafd wordt vanwege alle onduidelijkheden m.b.t. het afschaffen van de VAR en invoeren van DBA.
In het regeerakkoord staat dat iedereen met een uurloon van 75 of hoger volgens de belastingdienst als ondernemer gezien moeten gaan worden. Echter zijn dit plannen en niet de wet.
Gebaseerd op bovenstaande en informatie die ik vanuit mijn kringen heb ontvangen zal ik mijzelf ook aanmerken als ondernemer en de daarbij behorende aftrekken toepassen.
Laat je echter wel goed informeren door een adviseur, bovenstaande informatie is van horen zeggen en ik heb er verder ook niet veel verstand van.
Dat had ik er bij moeten zeggen, die reistijd is over het algemeen "in de baas" zijn tijd.Hmmbob schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:15:
Dan is er toch geen issue? Zolang je binnen Nederland rijdt en het "niet te gortig" wordt, moet je dat (imho) zelf dragen.
De check zegt dat je waarschijnlijk geen ondernemer bent, maar het kan dus wel.Greyfox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:08:
Er zijn meer criteria voor het afwegen of je wel of geen ondernemer bent. Zorg dat je ook tijd steekt in die andere dingen en zorg dat dat controleerbaar is.
Dus elk telefoontje/mailtje/berichtje van een potentiële klant opschrijven.
Offertes maken.
Zorgen dat je een website hebt.
Visitekaartje.
Zakelijke rekening.
Onkosten maken.
Meer van dat soort ondernemers dingen.
https://www.accountancyva...er-is-toch-ib-ondernemer/
https://www.koppeladvies.nl/1-opdrachtgever-toch-ondernemer/
Heb je de check gedaan?Ernemmer schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:36:
[...]
De check zegt dat je waarschijnlijk geen ondernemer bent, maar het kan dus wel.
Er zijn meer criteria voor het afwegen of je wel of geen ondernemer bent. Zorg dat je ook tijd steekt in die andere dingen en zorg dat dat controleerbaar is.
Dus elk telefoontje/mailtje/berichtje van een potentiële klant opschrijven.
Offertes maken.
Zorgen dat je een website hebt.
Visitekaartje.
Zakelijke rekening.
Onkosten maken.
Meer van dat soort ondernemers dingen.
https://www.accountancyva...er-is-toch-ib-ondernemer/
https://www.koppeladvies.nl/1-opdrachtgever-toch-ondernemer/
Het oordeel van (nota bene) de belastingdienst is vrij duidelijk als je minder dan 3 opdrachtgevers hebt en bij 1 van hen 70% van je omzet haalt.
Ga je dat richting de belastinginspecteur counteren met visitekaartjes en een website?“Wat betekent dit voor jou?
Op basis van deze OndernemersCheck lijkt het erop dat jij geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Maar: dit is een algemene check. Mogelijk is jouw situatie te complex voor deze check. Het kan dus verstandig zijn om jouw situatie voor te leggen aan een fiscaal dienstverlener.
1) Je kunt geen gebruikmaken van aftrekposten voor ondernemers
Als je géén ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, heb je geen recht op de aftrekposten voor ondernemers.
Zal met 1 a 2 opdrachtgevers per jaar niet zo’n probleem gaan zijn, maar als je ergens 2 jaar of meer zit denk ik wel.
MSX 2 rulez more
Vanuit de rechtbank;Greyfox schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:27:
[...]
Heb je de check gedaan?
Het oordeel van (nota bene) de belastingdienst is vrij duidelijk als je minder dan 3 opdrachtgevers hebt en bij 1 van hen 70% van je omzet haalt.
[...]
Ga je dat richting de belastinginspecteur counteren met visitekaartjes en een website?
Zal met 1 a 2 opdrachtgevers per jaar niet zo’n probleem gaan zijn, maar als je ergens 2 jaar of meer zit denk ik wel.
Rechtbank Breda oordeelt dat belanghebbende IB-ondernemer is. De rechtbank acht daarbij van belang dat belanghebbende zich naar buiten toe heeft geafficheerd als zelfstandig ondernemer.
En van de site van de belastingdienstDe rechtbank wijst er verder nog op dat belanghebbende in 2008 nieuwe opdrachtgevers heeft proberen te werven, hetgeen – gezien de omzetstijging in 2009 – ook is gelukt. De inspecteur heeft belanghebbende dan ook ten onrechte niet als IB-ondernemer aangemerkt.
In het dikgedrukte stuk tekst staat dat je moet streven naar meerdere opdrachtgever om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Als jij dit kan aantonen met administratie over je contacten (offertes) en een contract van een half/heel jaar dan is dat imo ook goed.Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Lees voor
Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten, is er sprake van een bron van inkomen en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Voor de inkomstenbelasting zijn er 3 bronnen van inkomen:
winst uit onderneming
loon uit dienstbetrekking
resultaat uit overige werkzaamheden
Onder welke bron uw inkomsten vallen, is afhankelijk van een aantal factoren. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding beoordelen wij aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet. Wij letten bijvoorbeeld op:
Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen een heel kleine winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
Beschikt u over kapitaal?
Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld machines, reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.
Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.
Loopt u 'ondernemersrisico'?
Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.
Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
Als u aansprakelijk bent voor de schulden van uw onderneming, dan bent u mogelijk ondernemer.
Wel denk ik dat het moeilijk is om als ondernemer aangemerkt te worden als je voor langere tijd >2jaar, bij 1 opdrachtgever zit en daarbij precies hetzelfde werk doet als het vaste personeel. Maar dan nog is de kans op een controle minimaal.
En als je dan niet als ondernemer aangemerkt wordt, kost het je +- 7-10k extra belasting, dus zo heel erg is het dan ook weer niet. Een maand niks doen, omdat je zo nodig een andere opdrachtgever wilt hebben dat jaar, kost vaak meer.
Als laatste wil ik nog even toevoegen dat die check niks te maken heeft met de wet DBA, aangezien die er over gaat of je in loondienst bent of niet.
De check is er, om te zien of je ondernemer bent voor de belastingdienst en dat zijn dus 2 verschillende dingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 24-07-2019 10:25 ]
Volgens die check moet de belastingdienst zelf ongeveer alle ZZP ITers eruit knikkeren. Ik maak me er niet druk over.
Alle starters maken zich er wel even druk om denk ik. En alle jaren daarna niet meer
Ik neem het wel serieus. Door niet jarenlang te blijven plakken, kleine projectjes erbij te doen en een service contract kom ik jaarlijks op 4-7 klanten.
Met mijn type werk kan ik dat niet (project mgt), moet ik dedicated kunnen werken en liefst langer dan een jaar. Eigenlijk altijd is er binnen het jaar wel een natuurlijk moment om weer door te stromen.
Vorig jaar drie klussen, dit jaar waarschijnlijk 1.
Ik heb ook een website, bedrijf op linkedin, visitekaartjes enz.
Vorig jaar drie klussen, dit jaar waarschijnlijk 1.
Ik heb ook een website, bedrijf op linkedin, visitekaartjes enz.
Ik ben net begonnen en dus niet zoveel ervaring als jij hebt, maar ik zit al heel lang in de detachering (en nu dus zelfstandig) en bedrijven gebruiken externen gewoon als flexibele schil en technische experts. Mijn eerste klant zit ik nu nog steeds, maar ik zit nu in m'n 3e contract. Tijdens m'n 2e bleek ook al dat in dat team het werk gewoon op was, en dus moest ik zelf op zoek gaan naar een nieuwe opdracht. Gelukkig binnen die klant in een compleet ander team wat gevonden.t_captain schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 07:45:
Ik neem het wel serieus. Door niet jarenlang te blijven plakken, kleine projectjes erbij te doen en een service contract kom ik jaarlijks op 4-7 klanten.
Volgens mij is dat de essentie: als ik niks gedaan had, was ik begin Jul gewoon opdrachtloos geweest. Dus ondanks dat ik straks waarschijnlijk een 'jaar' bij de klant zit, ben ik wel iemand die nog steeds zelf die risico's draagt. Het is alleen zo dat klanten gewoon iemand willen die 36 uur per week beschikbaar is, 2x 16 is, door de complexiteit van dit soort zaken, over het algemeen ongewenst.
En wat ik al zei; de belastingdienst doet het zelf ook gewoon. Die regels gaan toch wel allemaal op de schop dus ik zie het allemaal wel gebeuren
Ben starter maar heb me er nooit druk om gemaakt. Ik heb tijden in de consultancy/detachering gezeten en ik doe nu hetzelfde als consultingbedrijfje met 1 werknemersverzijl schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:44:
Alle starters maken zich er wel even druk om denk ik. En alle jaren daarna niet meer
[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 25-07-2019 09:24 ]
Lijkt me ook vreemd om meer financieel risico te nemen door steeds te wisselen van opdrachtgever. Ik snap dat dat je niet afhankelijk moet zijn van 1 klant maar in de IT werkt dit toch echt anders.
Inmiddels zit ik ook aan de 3e contract van mijn eerste klant.
Dat maakt niks uit voor inhuur van ZZP-ers, omdat het dus 0,0 met de wet DBA te maken heeft.Hydra schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:15:
Volgens die check moet de belastingdienst zelf ongeveer alle ZZP ITers eruit knikkeren. Ik maak me er niet druk over.
Die check is er alleen om te zien of de ZZP-er als ondernemer gezien wordt en dus een aantal belastingvoordeeltjes kan hebben en niet om te zien of iemand in loondienst is bij de opdrachtgever.
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 25-07-2019 10:51 ]
Exact. Lijkt me dat je alleen je genoten belastingvoordeel terug moet betalen bij een controle, je hoeft nergens uitgeknikkerd te worden.Ernemmer schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Dat maakt niks uit voor inhuur van ZZP-ers, omdat het dus 0,0 met de wet DBA te maken heeft.
Die check is er alleen om te zien of de ZZP-er als ondernemer gezien wordt en dus een aantal belastingvoordeeltjes kan hebben en niet om te zien of iemand in loondienst is bij de opdrachtgever.
En eerlijk is eerlijk; als je dag in dag uit van 9 tot 5 bij één partij zit, lijkt je dienstverband een stuk meer op die van iemand in loondienst die net wat meer risico draagt, dan op een stereotype ondernemer. Waarom zou je dan wel dat soort belastingvoordeel moeten krijgen?
Maar voordat we weer verzanden in allerlei hypothetische scenario's over wat de fiscus mogelijk zou kunnen vinden - is er iemand die wat dit betreft op het randje zit, daadwerkelijk door de fiscus is gecontroleerd en hier wel/geen problemen mee heeft gekregen?
Ik, bijna tien jaar geleden. 3 klanten waarvan ruim 80% bij de ene, jaar later andere klanten maar nogsteeds 80% bij die ene. Toen mocht ik geen aangifte als ondernemer meer doen en werd van elke euro die je over hield inkomstenbelasting berekend. Aantal jaren later was het tij iets gekeerd en heb ik een briefje geschreven waarna de aangifte voor ondernemers weer beschikbaar werd op de website. Nooit een boete gehad, alleen een paar jaar ondernemersaftrek gemist.
Tegenwoordig kan je zelf kiezen welke vorm van aangifte je doet, ik weet niet of de boetes dan sneller binnen vallen. Bij mij werd de classificatie nog door de BD zelf gedaan en is het ook hun eigen schuld als die verkeerd was.
Tegenwoordig kan je zelf kiezen welke vorm van aangifte je doet, ik weet niet of de boetes dan sneller binnen vallen. Bij mij werd de classificatie nog door de BD zelf gedaan en is het ook hun eigen schuld als die verkeerd was.
Zo vaak wisselen van klant als dat mogelijk is. Lekker oefenen met onderhandelen en bouwen aan jouw eigen netwerk. Als oud gedetacheerde rechtstreeks voor de klant gaan werken is voor je eigen ontwikkeling het slechtste wat je kan doen. Nou ja, voor de oude werkgever verder klussen is nog een tandje minder enerverend.com2,1ghz schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:38:
Lijkt me ook vreemd om meer financieel risico te nemen door steeds te wisselen van opdrachtgever. Ik snap dat dat je niet afhankelijk moet zijn van 1 klant maar in de IT werkt dit toch echt anders.
[ Voor 33% gewijzigd door jadjong op 25-07-2019 11:34 ]
Ik ben wel benieuwd hoe de rest van je onderneming er uit zag?jadjong schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:27:
Ik, bijna tien jaar geleden. 3 klanten waarvan ruim 80% bij de ene, jaar later andere klanten maar nogsteeds 80% bij die ene. Toen mocht ik geen aangifte als ondernemer meer doen en werd van elke euro die je over hield inkomstenbelasting berekend. Aantal jaren later was het tij iets gekeerd en heb ik een briefje geschreven waarna de aangifte voor ondernemers weer beschikbaar werd op de website. Nooit een boete gehad, alleen een paar jaar ondernemersaftrek gemist.
Was het enige criteria waar niet aan voldaan werd die 80% of was het meer.
Werkzaamheden wisselden per project tussen voetvolk en projectleider.Ernemmer schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:37:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe de rest van je onderneming er uit zag?
Was het enige criteria waar niet aan voldaan werd die 80% of was het meer.
Projecten worden aangeleverd door mijn klanten, die verzamelen de materialen en kennis. Ik factureer dus nooit direct aan de veroorzaker van alle ellende.
Geen website (nu nog niet

Geen visitekaartjes of andere papieren reclame
Operationele winst van meer dan 90%
Veel meer dan een laptop voor de werkzaamheden en boekhouding viel er niet te investeren
Eigenlijk dezelfde vorm van 'loondienst' die elke zelfstandige (IT'er) heeft met als grootste voordeel dat je er meer geld aan over houd en vervelende opdrachten kan weigeren.
Ik was toen niet van plan om verder te groeien door bijvoorbeeld personeel aan te nemen en de inspecteur vond dat ook niet erg ondernemersgericht.

Tien jaar later doe ik nog hetzelfde werk, maar dan voor +/- 15 terugkerende klanten waarvan de grootste verantwoordelijk is voor 25% van de omzet, dat was kennelijk voldoende om weer de leuke aangifte te mogen doen.
Die website, visitekaartjes of ander drukwerk gaan er overigens nooit komen, dat vind ik zo'n onzinargument voor zelfstandigheid en zonder die ongein is er al werk voor drie.
Blijft een interessante kwestie. Wellicht dat iemand een antwoord weet m.b.t. mijn situatie en bovenstaande controle.
Ik ben ook ZZP-er en ben daarnaast bezig met het ontwikkelen van mijn eigen product (ook min of meer een samenwerking online met anderen).
Voor een aantal uur in de week (tussen 10 en 20) doe ik een opdracht bij een bedrijf, rest van de tijd besteed ik aan m'n software product.
Situatie nu is dat ik niet meer opdrachtgevers wil, omdat ik anders niet aan mijn eigen product toe kom. M'n uren die ik hier aan besteed leg ik allemaal vast in m'n boekhoud programma. Kunnen ze dan alsnog 'moeilijk' doen en eisen dat ik meerdere opdrachtgevers moet hebben? Iemand in soortgelijke situatie?
In mijn boekhoudprogramma heb ik alleen onderscheid in projecten (dus project X = uren opdrachtgever, project Y = uren eigen project en project Z = uren eigen bedrijf (zoals administratie, website, etc). Dit allemaal onder mijn eigen KvK naam.
Ik ben ook ZZP-er en ben daarnaast bezig met het ontwikkelen van mijn eigen product (ook min of meer een samenwerking online met anderen).
Voor een aantal uur in de week (tussen 10 en 20) doe ik een opdracht bij een bedrijf, rest van de tijd besteed ik aan m'n software product.
Situatie nu is dat ik niet meer opdrachtgevers wil, omdat ik anders niet aan mijn eigen product toe kom. M'n uren die ik hier aan besteed leg ik allemaal vast in m'n boekhoud programma. Kunnen ze dan alsnog 'moeilijk' doen en eisen dat ik meerdere opdrachtgevers moet hebben? Iemand in soortgelijke situatie?
In mijn boekhoudprogramma heb ik alleen onderscheid in projecten (dus project X = uren opdrachtgever, project Y = uren eigen project en project Z = uren eigen bedrijf (zoals administratie, website, etc). Dit allemaal onder mijn eigen KvK naam.
Als jouw knutselproject levensvatbaar is heb je een prima argument voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Daar zijn die dingen juist voor bedoeld.
Dit is juist iets dat aantoont dat je ook echt aan het ondernemen bent, aangezien je een investering (in tijd) in je bedrijf doet. Maar verder is het lastig om er iets over te zeggen, want er is een hoop ruimte binnen de regels.SeeS schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:36:
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik heb een vervolgvraag. Ik koop dus dit jaar een auto op de zaak (eenmanszaak) en volgend jaar gaat de eenmanszaak over in een BV. Omdat ik voor de MIA de factuur wel op de eenmanszaak wilde hebben, stelt Tesla nu voor de auto ook te registreren op mijn bedrijf. Maar die toko gaat dus volgend jaar over naar een BV, dat betekent dus ook de auto overschrijven op dat moment? En maakt het nog iets uit (voor de MIA bvb) als ik de auto nu op naam van mijn privépersoon zet (aangezien voor de belastingdienst een eenmanszaak en een privépersoon dezelfde zijn)?SeatRider schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:02:
[...]
Ik krijg net van mijn adviseur de tip om even uit te zoeken wat er met de MIA gebeurt als ik die in 2019 opstrijk, en in 2020 wordt de auto overgeschreven naar de (dan nieuwe) BV.
[...]
Zegt dit iemand iets? Geldt dit wel of niet voor de MIA?
Edit: ik leer nu dat bij een ruisende inbreng de onderneming (eenmanszaak) niet wordt geacht gestaakt te zijn, waardoor de MIA niet wordt teruggedraaid.
De discussie wel of geen ondernemerschap is al tig keer gevoerd hier. Het hooggerechtshof kijkt vooral naar de belangrijkste factor: loop je wel of geen ondernemersrisico. Oftewel: als je niet werkt (ziekte, geen opdracht, vakantie, etc), krijg je dan ook niet betaald? Zolang dat het geval is ben je al snel ondernemer ongeacht wat de belastingdienst beweert. Die check op hun website heeft geen enkele betekenis. Als de belastingdienst moeilijk doet: gewoon voor laten komen.
Ik zou juist verwachten dat een belastingadviseur dit soort vragen voor je kan beantwoorden ipv dat je het zelf moet uitzoeken.SeatRider schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:15:
[...]
Ik heb een vervolgvraag. Ik koop dus dit jaar een auto op de zaak (eenmanszaak) en volgend jaar gaat de eenmanszaak over in een BV. Omdat ik voor de MIA de factuur wel op de eenmanszaak wilde hebben, stelt Tesla nu voor de auto ook te registreren op mijn bedrijf. Maar die toko gaat dus volgend jaar over naar een BV, dat betekent dus ook de auto overschrijven op dat moment? En maakt het nog iets uit (voor de MIA bvb) als ik de auto nu op naam van mijn privépersoon zet (aangezien voor de belastingdienst een eenmanszaak en een privépersoon dezelfde zijn)?
T.a.v. het op de zaak zetten van een auto:
bronKies je ervoor om je auto op de zaak te zetten als zzp’er, dan hoef je alleen wat dingen aan te passen op je balans. Je telt de marktwaarde van de auto (die waarde bereken je bijvoorbeeld op de website van de ANWB) op bij je ondernemingsvermogen. Vervolgens mag je voortaan je autokosten van de belasting aftrekken.
Wat bedoel je met "stelt Tesla nu voor de auto ook te registreren op mijn bedrijf"
Beetje flauw antwoord, dat geldt voor meer dan de helft van de vragen in dit topicAJM schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:53:
[...]
Ik zou juist verwachten dat een belastingadviseur dit soort vragen voor je kan beantwoorden ipv dat je het zelf moet uitzoeken.
Dat Tesla nu vraag of ik een KvK uittreksel wil uploaden ten behoeve van de kentekenregistratie. En ik mij dus afvraag of het niet makkelijker is de auto op privénaam te zetten.Wat bedoel je met "stelt Tesla nu voor de auto ook te registreren op mijn bedrijf"
Op de site van RDW lees ik het volgende:SeatRider schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:23:
[...]
Beetje flauw antwoord, dat geldt voor meer dan de helft van de vragen in dit topic.
[...]
Dat Tesla nu vraag of ik een KvK uittreksel wil uploaden ten behoeve van de kentekenregistratie. En ik mij dus afvraag of het niet makkelijker is de auto op privénaam te zetten.
BronTenaamstellen rechtspersoon in oprichting (i.o.) en eenmanszaak
Een voertuig kan niet op naam staan van een rechtspersoon in oprichting (i.o.), maatschap, rederij of eenmanszaak . In dat geval kunt u het voertuig wel op naam van de eigenaar (natuurlijk persoon) zelf zetten. Ga hiervoor naar 'Kenteken op naam zetten van een particulier'.
Misschien dat Tesla er nu vanuit gaat dat je al een BV hebt? Ik zou de auto iig laten registreren op je eigen naam.
Ah, dat vermoeden had ik al, hij kan niet eens op naam van de eenmanszaak staan. Dus dat zal ik dan even met Tesla opnemen.AJM schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:34:
[...]
Op de site van RDW lees ik het volgende:
[...]
Bron
Misschien dat Tesla er nu vanuit gaat dat je al een BV hebt? Ik zou de auto iig laten registreren op je eigen naam.
Dank
Jawel, dat ben je zelfSeatRider schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:51:
[...]
Ah, dat vermoeden had ik al, hij kan niet eens op naam van de eenmanszaak staan. Dus dat zal ik dan even met Tesla opnemen.
Maar inderdaad, het is geen registratie op naam van een bedrijf.
Ik ben ook van mening dat je dus ook geen bedrijfsautoverzekering nodig hebt, maar gewoon een prive autoverzekering. Maar dat die vraag ga ik niet aan mijn verzekeraar stellen.
[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 25-07-2019 17:27 ]
Bij diverse autoverzekeringen kreeg ik wel de vraag of het zakelijk gebruik is, maar de toelichting was dan a la taxi of goederenvervoer. Geen zakelijk verkeer als in woon-werk. Dus geen zakelijke verzekering voor nodig.Hydra schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:26:
Ik ben ook van mening dat je dus ook geen bedrijfsautoverzekering nodig hebt, maar gewoon een prive autoverzekering. Maar dat die vraag ga ik niet aan mijn verzekeraar stellen.
(als eenmanszaak, als BV weet ik niet hoe je dan verzekeringen afsluit
Exact expert nodig?
Ja, da's ook hoe ik 'em uitleg. Alleen bij mijn verzekering was het nogal onduidelijk en ze met die vraag bellen leek me geen goed ideeCrazy D schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:00:
Bij diverse autoverzekeringen kreeg ik wel de vraag of het zakelijk gebruik is, maar de toelichting was dan a la taxi of goederenvervoer. Geen zakelijk verkeer als in woon-werk. Dus geen zakelijke verzekering voor nodig.
(als eenmanszaak, als BV weet ik niet hoe je dan verzekeringen afsluit)
Grappig is ook nog dat ik m'n auto dan misschien zakelijk heb, maar ik heb 'em maar 1 keer voor woon/werk gebruikt dit jaar, en nog een handvol keren om naar een zakelijk iets te rijden. De rest doe ik op m'n fiets.
[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 26-07-2019 09:38 ]
Als je hem bijtelt hoef je je ritten niet bij te houden toch? Hoe willen ze dan checken of je wel aan die 10% komt?t_captain schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:47:
Zorg voor je 10% zakelijke ritten in 2019.
Volgens mijn boekhouder is een administratie niet nodig omdat ik bijtelling betaal. Maar ik hou sowieso een administratie bij, en die 10% lukt me wel als ik minder ga fietsent_captain schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:47:
[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 26-07-2019 11:25 ]
Ik schrok laatst omdat ik zag dat ik nu al meer dan 400km prive zou hebben gereden. Bleek dat in mijn rittenapp een aantal zakelijke ritten op eoa manier onder prive geboekt waren. Phew
Was geenszin van plan om bijtellingen te gaan moeten betalen.
Dat is toch alleen het geval bij grijs kenteken constructies?t_captain schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:47:
Zover ik weet heb je geen minimale zakelijke ritten nodig voor een zakelijke auto.t_captain schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:47:
In principe mag je zakelijk een auto kopen en die uitsluitend alleen privé gebruiken, zolang je de bijtelling maar betaalt. Over het algemeen is dit niet erg voordelig dus gebeurt het niet veel.
Of zijn hier weer andere regels voor ?
Jawel, je moet de auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, anders kan je hem alleen privé gebruiken. En als je minder dan 500km prive rijdt dan moet je hem verplicht tot je zakelijk vermogen rekenen*.Viper® schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:52:
[...]
Zover ik weet heb je geen minimale zakelijke ritten nodig voor een zakelijke auto.
In principe mag je zakelijk een auto kopen en die uitsluitend alleen privé gebruiken, zolang je de bijtelling maar betaalt. Over het algemeen is dit niet erg voordelig dus gebeurt het niet veel.
Of zijn hier weer andere regels voor ?
* Wat je moet doen in het geval je minder dan 500km in een jaar rijdt en dan 0km zakelijk is me niet geheel duidelijk
Je lijkt gelijk te hebben. Hier stond wel een interessante discussie.Hielko schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:36:
[...]
Jawel, je moet de auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, anders kan je hem alleen privé gebruiken. En als je minder dan 500km prive rijdt dan moet je hem verplicht tot je zakelijk vermogen rekenen*.
* Wat je moet doen in het geval je minder dan 500km in een jaar rijdt en dan 0km zakelijk is me niet geheel duidelijk
https://www.higherlevel.n...eelheid-zakelijk-gebruik/
Die 10% is een vertaling van het begrip "nagenoeg geheel", dat is namelijk 100 -/- 10 = 90%. En "nagenoeg geheel" is weer een vertaling van het begrip "overheerst". Voor de vermogensetikettering geldt de regel dat men geen keuze heeft als een bepaald gebruik overheerst. Vertaald naar concrete percentages is dat dus bij een bepaald gebruik van 90% of meer.
Vertaald naar de auto: de Hoge Raad heeft in haar oneindige wijsheid ooit geoordeeld dat bij een privé-gebruik van 1.000 km of meer, je de auto ook als privé-vermogen mag aanmerken. Dus ongeacht de vraag of dit wel tenminste meer dan 10% van het totale aantal jaarlijks verreden kilometers is. De Staatssecretaris had hier geen moeite mee. En ook niet nu de bijtellingsgrens is verlaagd naar 500 km. Is ook wel logisch, want voordat je met een privé-auto, dus met E 0,19 per zakelijke kilometer ver boven de feitelijke autokosten uitkomt, moet je wel heel erg je best doen.
Of het omgekeerde ook geldt, dus bij niet meer dan 500 zakelijke kilometers per jaar de auto mogen aanmerken als ondernemingsvermogen, ongeacht het aantal privé-kilometers, waag ik zeer te betwijfelen. Want als de vrouw van TS die schoonheidssalon nu er een beetje bij doet naast haar vroegpensioen o.i.d. en ze dol is op toeren met haar meer dan 15 jaar oude cabrio, o.a. naar en in Italië waar ze een 2e huis heeft, en zo jaarlijks meer dan 40.000 km privé rijdt?
De bijtelling bedraagt in haar geval dan bijvoorbeeld maar E 1.000 (42% IB * 35% bijtelling over E 6.800 = actuele waarde auto), terwijl ze alleen al aan brandstof jaarlijks zo'n E 4.800 (40.000 km / 12 = 3.333 liete benzine * E 1,45/liter) aftrekbare kosten maakt. Voor haar is het dus super interessant om haar Youngtimer voor de IB op de zaak te zetten, hoewel het zakelijke gebruik maar 1,25% bedraagt. Gelukkig voor de rest van belastingbetalend Nederland heeft de fiscus in zo'n geval de mogelijkheid om de bijtelling te verhogen.
In de IB wet is opgenomen dat de bijtelling wegens privé gebruik minstens 25% van de cat.waarde bedraagt (of 14 of 20% bij schonere auto's).
Als de fiscus constateert dat de auto dermate veel privé gebruikt wordt en toch zakelijk geëtiketteerd is, dan kan de fiscus een hogere bijtelling toepassen tot de werkelijk gemaakt kosten voor het privé gebruik. Dat risico kleeft altijd aan het hebben van een auto op de zaak die nauwelijks privé gebruikt wordt.
Vaak zie je dan ook dat auto's die nauwelijks (maar wel meer dan 500 km per jaar) privé gebruikt worden, juist wel privé gehouden worden.