Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 15:42
Hielko schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:36:
Jawel, je moet de auto minimaal 10% zakelijk gebruiken, anders kan je hem alleen privé gebruiken. En als je minder dan 500km prive rijdt dan moet je hem verplicht tot je zakelijk vermogen rekenen*.
Achso! Dat komt wel goed. Ik kan wel verklaren dat ik toch echt 30km per dag rij, woon/werk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Hydra schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Achso! Dat komt wel goed. Ik kan wel verklaren dat ik toch echt 30km per dag rij, woon/werk.
Tenzij je die 30 fietskilometers (van je privé-fiets) à 0,19 van privé aan je eenmanszaak declareert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BertS schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:43:
Tenzij je die 30 fietskilometers (van je privé-fiets) à 0,19 van privé aan je eenmanszaak declareert ;)
True! Ik ga t.z.t. nog wel eens kijken wat voordeliger is uiteindelijk. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 15:08
Ik werk momenteel in loondienst met een vast contract, als webdeveloper. Heb 10 jaar ervaring, 5 jaar voornamelijk frontend, daarna 5 jaar backend (PHP). Nu wil ik de overstap maken naar zzp'er, voornamelijk vanwege de flexibiliteit, afwisseling van werk en salaris.

Ik heb echter nog weinig netwerk, vandaar dat ik wil beginnen met 1 dag minder te werken en het zo langzaam opbouwen. Ik wil dit voorleggen aan mijn werkgever, alleen we werken erg lokaal in de dorpen, waardoor we waarschijnlijk gaan concurreren. Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Hebben jullie wat tips over hoe dit aan te pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:47
DeepSeven schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:54:
Ik wil dit voorleggen aan mijn werkgever, alleen we werken erg lokaal in de dorpen, waardoor we waarschijnlijk gaan concurreren.
A. Wat staat er in je contract mbt concurrentie?
B. Waarom maakt iedereen altijd de aanname dat zijn werkgever redelijk is? Zodra jij te kennen geeft dat je beetje ruimte voor ZZP wilt, weet ie wel waar dat heen gaat. Ga er maar vannuit dat zodra je zoiets zegt ie jou gaat tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
wvdl schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:34:
[...]

A. Wat staat er in je contract mbt concurrentie?
B. Waarom maakt iedereen altijd de aanname dat zijn werkgever redelijk is? Zodra jij te kennen geeft dat je beetje ruimte voor ZZP wilt, weet ie wel waar dat heen gaat. Ga er maar vannuit dat zodra je zoiets zegt ie jou gaat tegenwerken.
A. Ik mag niet voor zijn klanten werken, tot een jaar na contract beëindiging.
B. Hij liet dit al lichtelijk doorschemeren, omdat hij zelf ook zo is begonnen. Geen idee hoe redelijk hij is echt is als ik het ga voorleggen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik heb echter nog weinig netwerk, vandaar dat ik wil beginnen met 1 dag minder te werken en het zo langzaam opbouwen. Ik wil dit voorleggen aan mijn werkgever, alleen we werken erg lokaal in de dorpen, waardoor we waarschijnlijk gaan concurreren. Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Hebben jullie wat tips over hoe dit aan te pakken?
Daar valt weinig over 'aan te pakken' toch? Als hij het okay vindt, prima. Als hij het niet okay vindt zijn wij of jij niet in een positie daar veel aan te doen. Komt bij dat je als parttime werknemer relatief gezien een stuk duurder bent dan een fulltime werknemer. Dus dat je werkgever hier weinig zin in gaat hebben, valt te verwachten.

Er zijn volgens mij maar 2 opties; volledig over naar ZZP of dit gewoon met je werkgever overleggen. En dat is een keuze die je zelf zult moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik werk momenteel in loondienst met een vast contract, als webdeveloper. Heb 10 jaar ervaring, 5 jaar voornamelijk frontend, daarna 5 jaar backend (PHP). Nu wil ik de overstap maken naar zzp'er, voornamelijk vanwege de flexibiliteit, afwisseling van werk en salaris.

Heb je kinderen? Daarmee kan je eenvoudig gebruiken maken van de ouderschapsverlofregeling (fulltime 6 maanden per kind. Met 40 uur contract en één dag per week dus 2,5 jaar!) om minder te gaan werken en je werkgever mag dit alleen bij bedrijfskritische reden weigeren. Dat staat alleen even los van eventuele concurrentiebeding, nevenactiviteiten of relatiebeding. Ik raad wel aan om eerst in goed overleg te proberen omdat de IT een klein wereldje is en als je werkgever tegenwerkt hij dit écht niet gaat waarderen. Het blijft toch je werkgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 27-06 14:00
Ik ben een beetje aan het berekenen wat ik als belasting moet reserveren voor mijn eerste jaar als ZZP'er ook ivm investeringen, kosten, buffer en dergelijke

Nu ben ik de eerste 3 maanden van dit jaar in loondienst geweest en heb hier al loonbelasting/premie volksverzekeringen over betaald. Hier is wel ook Loonheffingskorting van af gegaan

Om de inkomensbelasting voor 2019 dan te bepalen kan ik dan het bruto loon inclusief bijtelling van mijn oude werkgever bij mijn jaaromzet optellen en de reeds betaalde belasting aftrekken van de nog te betalen belasting rekeninghoudend met de heffingskorting?

Of denk ik nu te makkelijk? :)

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 30-07-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-06 22:58
GrooV schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:46:
Ik ben een beetje aan het berekenen wat ik als belasting moet reserveren voor mijn eerste jaar als ZZP'er ook ivm investeringen, kosten, buffer en dergelijke

Nu ben ik de eerste 3 maanden van dit jaar in loondienst geweest en heb hier al loonbelasting/premie volksverzekeringen over betaald. Hier is wel ook Loonheffingskorting van af gegaan

Om de inkomensbelasting voor 2019 dan te bepalen kan ik dan het bruto loon inclusief bijtelling van mijn oude werkgever bij mijn jaaromzet optellen en de reeds betaalde belasting aftrekken van de nog te betalen belasting rekeninghoudend met de heffingskorting?

Wat ik doe is als het geld wordt gestort van opdrachtgever (trouwens ook dit jaar sinds maart als ZZP-er aan de sla)
Geld komt binnen op m'n zakelijke KNAB
- BTW direct overmaken naar eigen gemaakt BTW rekening binnen KNAB
- 30% van bedrag (dus wat je op factuur staat ex BTW) reserveer ik voor IB, ook direct storten binnen aparte KNAB rekening.
- X bedrag wil ik minimaal op m'n zakelijke rekening hebben vanwege diverse kosten of betalingen
- Rest keer ik aan mezelf uit als salaris

Ik hou nog helemaal geen rekening met diverse aftrekposten dus het kan alleen maar meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
SeeS schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:16:
Wat ik doe is als het geld wordt gestort van opdrachtgever (trouwens ook dit jaar sinds maart als ZZP-er aan de sla)
Geld komt binnen op m'n zakelijke KNAB
- BTW direct overmaken naar eigen gemaakt BTW rekening binnen KNAB
- 30% van bedrag (dus wat je op factuur staat ex BTW) reserveer ik voor IB, ook direct storten binnen aparte KNAB rekening.
- X bedrag wil ik minimaal op m'n zakelijke rekening hebben vanwege diverse kosten of betalingen
- Rest keer ik aan mezelf uit als salaris

Ik hou nog helemaal geen rekening met diverse aftrekposten dus het kan alleen maar meevallen.
Als je die 30% correct hebt ;)

Ik doe iets soortgelijks. Ik heb 3 zakelijke spaarrekeningen bij KNAP, "BTW", "Belasting" en "Buffer". Ik heb 2 betaalrekeningen; eentje waarop de facturen binnen komen en 1 waar ik zakelijke koste betaal. Wat ik dus doe:

- 21% BTW overmaken naar BTW spaarrekening
- 41% van het geld dat over is, overmaken naar de 'Belasting" rekening
- "Zakelijke kosten" rekening op 1000 euro aftoppen
- Mezelf 3k uitbetalen als 'salaris'
- Wat resteert overmaken naar "Buffer"

Ik moet binnenkort trouwens even gaan kijken naar een persoonlijke spaarrekening. Die 41% belasting is gebaseerd op een 'worst case scenario' op basis van deze rekentool overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 30-07-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-06 11:18
Hydra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:40:
[...]

Ik doe iets soortgelijks. Ik heb 3 zakelijke spaarrekeningen bij KNAP, "BTW", "Belasting" en "Buffer". Ik heb 2 betaalrekeningen; eentje waarop de facturen binnen komen en 1 waar ik zakelijke koste betaal. Wat ik dus doe:

- 21% BTW overmaken naar BTW spaarrekening
- 41% van het geld dat over is, overmaken naar de 'Belasting" rekening
- "Zakelijke kosten" rekening op 1000 euro aftoppen
- Mezelf 3k uitbetalen als 'salaris'
- Wat resteert overmaken naar "Buffer"

Ik moet binnenkort trouwens even gaan kijken naar een persoonlijke spaarrekening. Die 41% belasting is gebaseerd op een 'worst case scenario' op basis van deze rekentool overigens.
Dan ga jij einde van het jaar een leuk bedrag kunnen uitkeren aan jezelf, aangezien jij makkelijk het dubbele aan salaris kan uitkeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
Omzet: 80.000
Kosten: 15000
Winst: 65000
Startersaftrek: 2200
Zelfstandigenaftrek: 7200
Subtotaal: 55600
MKB winstvrijstelling, 14% over 55600
Belastbaar extra inkomen: 47816
Inkomen loondienst: 18000
Totaal belastbaar inkomen: 65816

Bijdrage ZvW is makkelijk, 5.7% over de eerste 56k. 3192.- en daarvan heeft de werkgever er al +/- 1000.- betaald.
Het totale belastbare inkomen
De werkgever zal al zo'n 6000 aan inkomstenbelasting hebben afgedragen, dat is op basis van 37.7% over 72000, en daar een kwart van. Minus +/- 3000 heffingskortingen.
Inkomstenbelasting over 65816: 24800
Heffingskorting: 3000
Reeds betaald door werkgever: 6000

Nog te betalen: 15800 inkomstenbelasting
Nog te betalen: 2200 bijdrage ZvW

Dat is ~ 27% van de winst.
Ik hanteer al jaren 30% en dat werkt prima. Pas wanneer je voornamelijk in het 52% tarief valt moet je iets meer opzij zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Hankie0412 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:42:
Dan ga jij einde van het jaar een leuk bedrag kunnen uitkeren aan jezelf, aangezien jij makkelijk het dubbele aan salaris kan uitkeren.
I know. Ik keer mezelf nu hetzelfde netto bedrag uit per maand als wat ik hiervoor verdiende omdat ik niet te breed wil gaan leven. Uit die 'buffer' rekening komen ook dingen als vakantiegeld enzo. Het is vooral om te zorgen dat ik oog hou op hoeveel ik precies uitgeef. Heb bijv. ook wel een keer extra geld overgemaakt omdat ik een nieuwe fiets gekocht heb bijvoorbeeld. Maar ik geef daar de voorkeur aan i.p.v. mezelf gewoon alles naar m'n betaalrekening over te maken. Dan ga ik 't denk ik sneller voor een groot deel opmaken.

Ik leef wel 'breder' dan ik eerder deed hoor. Hiervoor spaarde ik van die 3000e per maand netto minimaal 300e per maand. Dat komt nu niet meer uit mijn 'salaris'. Beetje genieten van het ZZP-er zijn is ook belangrijk ;)
jadjong schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:46:
Ik hanteer al jaren 30% en dat werkt prima. Pas wanneer je voornamelijk in het 52% tarief valt moet je iets meer opzij zetten.
Ik heb een uurtarief van 85/uur. Uitgaande van 1500 uur kom ik op 127.500 omzet uit. Volgens deze tool kom ik uit op 33%, wel 'worst case', heb geen rekening gehouden met FOR en aftrekposten (vooral m'n auto) en bijtelling.

[ Voor 20% gewijzigd door Hydra op 30-07-2019 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hankie0412
Hydra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:46:
[...]

I know. Ik keer mezelf nu hetzelfde netto bedrag uit per maand als wat ik hiervoor verdiende omdat ik niet te breed wil gaan leven. Uit die 'buffer' rekening komen ook dingen als vakantiegeld enzo. Het is vooral om te zorgen dat ik oog hou op hoeveel ik precies uitgeef. Heb bijv. ook wel een keer extra geld overgemaakt omdat ik een nieuwe fiets gekocht heb bijvoorbeeld. Maar ik geef daar de voorkeur aan i.p.v. mezelf gewoon alles naar m'n betaalrekening over te maken. Dan ga ik 't denk ik sneller voor een groot deel opmaken.

Ik leef wel 'breder' dan ik eerder deed hoor. Hiervoor spaarde ik van die 3000e per maand netto minimaal 300e per maand. Dat komt nu niet meer uit mijn 'salaris'. Beetje genieten van het ZZP-er zijn is ook belangrijk ;)
Ok ik ben wel breder gaan leven, mag ook wel met de hoeveelheid uren die ik nu draai en heb ongeveer 1000 euro meer dan als ik in loondienst kreeg en daarnaast 2000 prive sparen. Het eerste jaar vol genieten (mooie reizen maken) en vanaf het 2e jaar gaan kijken hoe nog meer te sparen en te beleggen.

Ik ben namelijk wel bewuster om nu de herinneringen te maken en het kunnen genieten ervan. Voor je het weet is het over,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Hankie0412 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:50:
Ik ben namelijk wel bewuster om nu de herinneringen te maken en het kunnen genieten ervan. Voor je het weet is het over,
Helemaal mee eens hoor! Vooral wat het reizen betreft. Een van de voornaamste redenen om te gaan ZZPen was om het geld te hebben om lekker met vriendin en de 2 kids op vakantie te gaan wanneer en waar we dat willen. Dus minimala 1 keer per jaar op wintersport, zomervakantie en nog een keer tussendoor. Nu kan dat makkelijk zonder andere dingen te moeten laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeeS
Hydra schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:40:
[...]

:) dan is er nog niks aan de hand, want wat ik mezelf aan salaris uitkeer zit ook weer een onderverdeling in:
- vast X bedrag aan beleggen (verdeeld weer in DeGiro en Meesman) (voor lange termijn)
- vast X bedrag aan spaar/buffer (kort/lange termijn)
- vast X bedrag cryptocurrencies (lange termijn en klein % om te traden)
(- hypotheek wordt al gedeeltelijk verplicht afgelost, wellicht dat ik hier iets meer in ga stoppen om meer te spreiden)
(- pensioen doe ik bewust nog niks actiefs mee... wil eerst wat maanden ondernemen om vast te stellen of dit echt wat voor mij is. Ben wel bezig om informatie in te winnen)
- op de betaal rekening moet ik boven X bedrag (blijven) staan i.v.m. diverse vaste lasten
- blijf ik daar aanzienlijk boven, dan beslis ik of er een deel daarvan weer naar de spaar/buffer rekening gaat

Als die 30% te krap is, dan kan ik tegen die tijd wat uit m'n spaar/buffer halen :)

[ Voor 8% gewijzigd door SeeS op 30-07-2019 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@SeeS ging er sowieso vanuit dat je weet wat je doet hoor ;)

Heb ook wel eens verhalen gehoord van een ZZPer die van het geld voor de belastingdienst bitcoin gekocht had, want "dat ging toch wel omhoog". Moest ik ff aan denken toen ik net las dat je ook in crypto investeert. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hankie0412
Ik ken er ook een aantal dat de betaalde factuur netto was, omdat ze toch al 21% belasting betaalde. Dan kom je van een koude kermis thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:18
GrooV schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:46:

Ik wilde een soortgelijk vraag stellen.

Ik was in het eerste halfjaar van 2019 in loondienst, sinds juli 2019 ben ik ZZP'er. Ik wil straks ook voldoende gereserveerd hebben om de IB mee te betalen maar vind het lastig om een correcte inschatting te maken (vanwege eerste halfjaar in loondienst).

Wat ik doe / wil doen is:
- Bij Knab 1 betaalrekening, 2 spaarrekeningen (BTW en Belasting).
- Gefactureerde BTW overboeken naar BTW rekening.
- 40% van (ex BTW) factuur overboeken naar Belasting rekening.
- 3500 overboeken naar prive rekening.

Verwachtte omzet 2019 65.000
Ontvangen loon 2019 35.000

Zal ik met mijn 40% safe ziten? Rekening houdend met mogelijk geen recht op Zelfstandigenaftrek/Startersaftrek.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
c-nan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:46:
[...]

..., sinds juli 2019 ben ik ZZP'er.....

Zal ik met mijn 40% safe ziten? Rekening houdend met mogelijk geen recht op Zelfstandigenaftrek/Startersaftrek.
Ik zou er vanuit gaan dat het lastig is om aannemelijk te maken dat je boven die urennorm gaat komen die nodig is voor de ondernemingsvoordelen.
Dus 40-50% is wel het minimale wat ik zou aanhouden. Moet nog steeds een leuk bedrag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
DeepSeven schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:51:
[...]

A. Ik mag niet voor zijn klanten werken, tot een jaar na contract beëindiging.
B. Hij liet dit al lichtelijk doorschemeren, omdat hij zelf ook zo is begonnen. Geen idee hoe redelijk hij is echt is als ik het ga voorleggen natuurlijk.
Hij liet doorschemeren dat hij er open voor staat of juist gaat tegenwerken?
Mij even niet duidelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepSeven
wvdl schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:12:
[...]

Hij liet doorschemeren dat hij er open voor staat of juist gaat tegenwerken?
Mij even niet duidelijk ;-)
Klopt, mijn zin was onduidelijk. Hij staat er niet zozeer open voor, maar vind het begrijpelijk als iemand voor zich zelf wil beginnen.

Ouderschapsverlof is een goede tip, maar daar maak ik reeds gebruik van :). Ik ga het gewoon voorleggen, bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:08

CodeIT

Code IT

c-nan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:46:
[...]

Ik was in het eerste halfjaar van 2019 in loondienst, sinds juli 2019 ben ik ZZP'er. Ik wil straks ook voldoende gereserveerd hebben om de IB mee te betalen maar vind het lastig om een correcte inschatting te maken (vanwege eerste halfjaar in loondienst).

Wat ik doe / wil doen is:
- Bij Knab 1 betaalrekening, 2 spaarrekeningen (BTW en Belasting).
- Gefactureerde BTW overboeken naar BTW rekening.
- 40% van (ex BTW) factuur overboeken naar Belasting rekening.
- 3500 overboeken naar prive rekening.

Verwachtte omzet 2019 65.000
Ontvangen loon 2019 35.000

Hier kun je eenvoudig berekenen wat je aan het eind van het jaar moet betalen: https://www.berekenhet.nl...rnemer-extra-inkomen.html

Trek de al betaalde IB en premies af en je weet hoeveel je moet reserveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
CodeIT schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:11:
[...]

Hier kun je eenvoudig berekenen wat je aan het eind van het jaar moet betalen: https://www.berekenhet.nl...rnemer-extra-inkomen.html

Trek de al betaalde IB en premies af en je weet hoeveel je moet reserveren.
Dat is een goede idd!

FOR is daar alleen niet mogelijk dus je kan lager uitvallen als je max 8999 euro nog mag aftrekken. Die kan je daar niet als kosten optellen want FOR telt niet mee voor de andere aftrekposten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 08:51

_Arthur

blub

wvdl schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:11:
Ik zou er vanuit gaan dat het lastig is om aannemelijk te maken dat je boven die urennorm gaat komen die nodig is voor de ondernemingsvoordelen.
Als je minimaal vakantie neemt tot einde jaar, moet ie nog 1000 facturabele uren kunnen maken. Dan nog 225 uur aan overige zaken en hij is er. Met mogelijk 190 reisuren, is er nog maar weinig nodig om het fatsoenlijk aannemelijk te maken dat er meer dan 1225 uur aan onderneming is gespendeert.

Maar wel iets om rekening mee te houden.

(Ikzelf maak vanaf juli nog 928 facturable uren inclusief nog wat vakantie her en der (1800 op jaar basis)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Alle uren in de voorbereiding tellen ook mee he! Bijna ieder uur dat je aan werk denkt telt al mee, dus die 1200 is nog te halen als je geen weken op vakantie gaat.

Er zijn sowieso nog vanaf 1 juli 1056 werkbare uren bij een 40uur kantoorweek. Voorbereiding kan makkelijk 80 uur zijn. Dan doe je nog 4 uur administratie per week: 108 uur. Netwerken/opdrachten zoeken reken je gemiddeld 3 uur per week: 80 uur. Studie 4 uur per week: 108 uur. 1432 uur is haalbaar, maar je moet het wel goed bijhouden, en aannemelijk kunnen maken.

Als je wil kan je zelfs de uren dat je in dit topic zit bijhouden :)

[ Voor 58% gewijzigd door GrooV op 30-07-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
In hoeverre wordt hierop streng gecontroleerd? Ik heb mij vorig jaar juni ingeschreven bij de kvk, maar ben daarvoor al bezig geweest met het bedenken, bespreken en uitwerken. Daarnaast per september 600 declarable uren en ruim 100 uur reistijd. Het netwerken, ondernemingsplan, studie en diverse gesprekken komen hier nog bij, dus haal de urennorm wel naar mijn mening.

En als je gecontroleerd wordt wanneer is dat dan meestal?

[ Voor 7% gewijzigd door Hankie0412 op 31-07-2019 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Compleet random, sommige het eerste jaar en anderen na 42 jaar nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
_Arthur schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:16:
[...]

Als je minimaal vakantie neemt tot einde jaar, moet ie nog 1000 facturabele uren kunnen maken. Dan nog 225 uur aan overige zaken en hij is er. Met mogelijk 190 reisuren, is er nog maar weinig nodig om het fatsoenlijk aannemelijk te maken dat er meer dan 1225 uur aan onderneming is gespendeert.

Maar wel iets om rekening mee te houden.

(Ikzelf maak vanaf juli nog 928 facturable uren inclusief nog wat vakantie her en der (1800 op jaar basis)).
Ik zal dit jaar (vanaf 1 juli), minus geplande vakantie, 92 dagen van 9 uur werken + 1.5 uur reistijd per dag. Maakt 966 uur. Haal vanwege ziekte/reserve daar 5 dagen van af, kom je uit op 913.5 uur.

Dat betekend dat ik ~300 uur aan andere zaken moet besteden. Ik heb hier en daar wat losse opdrachten. Heb een aantal intakes gehad. Ik kom dan net wel of net niet uit. Lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 08:51

_Arthur

blub

c-nan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:32:
[...]

Ik zal dit jaar (vanaf 1 juli), minus geplande vakantie, 92 dagen van 9 uur werken + 1.5 uur reistijd per dag. Maakt 966 uur. Haal vanwege ziekte/reserve daar 5 dagen van af, kom je uit op 913.5 uur.

Dat betekend dat ik ~300 uur aan andere zaken moet besteden. Ik heb hier en daar wat losse opdrachten. Heb een aantal intakes gehad. Ik kom dan net wel of net niet uit. Lastig :)
Lees even deze draad eens goed door over het uren criterium en wat er allemaal bij meetelt.

300uur in 6 maanden verantwoorden moet volgens mij prima te doen zijn. En zoals @GrooV vermeldde; ook de uren die spendeerde voordat je begon, mag je ook meetellen.

Ik denk dat het juist goed te verantwoorden valt als nieuwe ondernemer; veel is nieuw dus zal je je extra moeten inlezen / overleggen etc om je onderneming te kunnen runnen. Het zou frappanter zijn als je helemaal geen extra uren zou maken naast je facturabele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
_Arthur schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Lees even deze draad eens goed door over het uren criterium en wat er allemaal bij meetelt.

300uur in 6 maanden verantwoorden moet volgens mij prima te doen zijn. En zoals @GrooV vermeldde; ook de uren die spendeerde voordat je begon, mag je ook meetellen.

Ik denk dat het juist goed te verantwoorden valt als nieuwe ondernemer; veel is nieuw dus zal je je extra moeten inlezen / overleggen etc om je onderneming te kunnen runnen. Het zou frappanter zijn als je helemaal geen extra uren zou maken naast je facturabele uren.
Veel uren registreer ik ook gewoon hoor :) Intakes, communicatie met recruiters, bouwen huisstijl, administratie, maar het voelt gewoon wat krom aan (800 - 850 declarabele uren, en bijna evenveel non-declarabele uren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Leren boekhouden is al snel 200 uur en leren acquireren is dat ook al snel en je moet het beiden kunnen als je net begint. Dus schaf 2 boeken aan en schrijf elke week 10 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
Zoals hierboven al gezegd: boeken lezen, boekhouden leren, zakelijke reistijd, uren bij opdrachtgever, website bouwen/onderhouden, cursus volgen, tweakers lezen, youtube vids m.b.t. je werkzaamheden kijken, netwerkborrels, sparren met lotgenoten, etc. Allemaal uren die je kan schrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door SeeS op 31-07-2019 10:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
10 uur per week GoT lezen tbv je onderneming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Nou hebben we het in de IT nog al makkelijk dat we zo ergens aan de slag kunnen. Maar als jij als zelfstandige met een praktijk aan huis gaat beginnen heb je zo een paar maanden aan non-declarabele uren voor dat je begonnen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-06 21:12
[...]

Het boeit toch niet zoveel. Als je dit jaar de norm niet haal pas je toch de komende 3 jaren de aftrek toe :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:11:
[...]

Het boeit toch niet zoveel. Als je dit jaar de norm niet haal pas je toch de komende 3 jaren de aftrek toe :?
Je mist dan alleen wel de reguliere zelfstandigenaftrek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 10:06
Deveon schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:21:
[...]

Je mist dan alleen wel de reguliere zelfstandigenaftrek.
Dat is netto niet zo veel meer hoor. Het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek is 7280 * 86% * 38,1% = 2385 euro netto. Het is leuk maar zo dramatisch is het niet als je dat 1x mist. Dat is netto hetzelfde als een weekje werken, en toch nemen we lekker veel vakantie op.

Wat veel meer oplevert is een goed tarief zonder tussenpersoon marge die eraf gaat. Als je bruto 5 euro per uur meer krijgt levert dat op jaarbasis netto al meer op dan die zelfstandigenaftrek.

Een goed tarief in combinatie met zelfstandigenaftrek is natuurlijk nog fijner, maar je kan een starter beter adviseren om gewoon hoger in te zetten: grote kans dat ie dat toch wel krijgt omdat starters vaak te laag inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:52
Ik zit op 1 januari een jaar bij dezelfde klant. Goed gepresteerd, klant vooruit geholpen en weer een hoop geleerd.
Dus ik vind 1 januari wel een mooi moment voor een tariefsverhoging, en ik vermoed dat de klant daar tot op zekere hoogte wel in mee gaat.

Grote vraag is nu wat een gebruikelijke verhoging is.
Wat doen jullie normaliter? Stapjes van €5? Een percentage vergelijkbaar met wat vast personeel krijgt? Iets anders?
Ik zit nu op 95 dus 5%=€5 zo ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-06 13:03
Stefangrp schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:29:
Ik zit op 1 januari een jaar bij dezelfde klant. Goed gepresteerd, klant vooruit geholpen en weer een hoop geleerd.
Dus ik vind 1 januari wel een mooi moment voor een tariefsverhoging, en ik vermoed dat de klant daar tot op zekere hoogte wel in mee gaat.

Grote vraag is nu wat een gebruikelijke verhoging is.
Wat doen jullie normaliter? Stapjes van €5? Een percentage vergelijkbaar met wat vast personeel krijgt? Iets anders?
Ik zit nu op 95 dus 5%=€5 zo ongeveer
De vraag is: wil je inflatie correctie (dan is 5% natuurlijk niet ok, ik denk dat 97,- dan meer in de richting is)? Of wil je een verhoging vanwege een buitengewone prestatie (vertaling van: rupsje nooit genoeg, ik wil meeeeeer!), die ik voor 95,- al mag verwachten...
Maar vragen staat sowieso vrij, jij kan het beste beoordelen wat de klant er van vindt.

Een verhoging van 5,- heb ik vorig jaar ook gevraagd en gekregen, maar op een tarief wat ik al 3 jaar had. En echt nodig om te overleven had ik het nou niet.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
poehee schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:16:
En echt nodig om te overleven had ik het nou niet.
Als je zo redeneert is 50e per uur ook prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-06 13:03
Hydra schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

Als je zo redeneert is 50e per uur ook prima ;)
Zo redeneer ik, ik verwacht niet dat iedereen zo redeneert. Ik geef toe, ik heb makkelijk praten met een hoog tarief en 2 klanten met leuke projecten fijne werkomgeving.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik heb ook 5 euro verhoging gevraagd en gekregen. Tussenpartij vroeg wel om wat redenen, dus ik heb een lijstje aangevoerd waarom ik vond dat ik 5 euro meer waard was. Nu zit ik nog steeds niet al te hoog maar ik ben ook pas 5 maanden als ZZP'er bezig

[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 01-08-2019 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Daan op 01-08-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Daan: mijn tariefsverhogingen worden gewoon door de eindklant betaald, de eventuele tussenpartij heeft daar verder niets mee van doen (zijn marge blijft hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Leipo schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:09:
@Daan: mijn tariefsverhogingen worden gewoon door de eindklant betaald, de eventuele tussenpartij heeft daar verder niets mee van doen (zijn marge blijft hetzelfde)
Ik denk dat die vlieger niet op gaat in mijn geval. Zit bij de overheid en die heeft, zo denk ik met redelijk hoge mate van zekerheid, een max tarief voor externe inhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
Ik heb begin dit jaar ook 5 euro gevraagd en gekregen. Ik had wel direct aangeven bij de start van het contract dat het toenmalige bedrag onder mijn tarief lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-06 10:13
ik zorg er voor dat op mijn tarief altijd een korting zit. Zo kan je makkelijk zeggen dat de korting lager gaat worden. Bijvoorbeeld basis tarief is €100 geef je de klant 15% korting (85) als je dan naar 90 wil geef je de klant 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:42
pirke schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 00:19:
[...]

Dat is netto niet zo veel meer hoor. Het belastingvoordeel van de zelfstandigenaftrek is 7280 * 86% * 38,1% = 2385 euro netto. Het is leuk maar zo dramatisch is het niet als je dat 1x mist. Dat is netto hetzelfde als een weekje werken, en toch nemen we lekker veel vakantie op.
Het gaat hier om netto 2385 euro die hij krijgt door een aantal dingen te verzinnen waarmee hij aan z'n urencriterium zit, dat is hooguit een uurtje werk.

We zitten hier allemaal volgens mij wel prima in de slappe was, maar aan 2385 netto per uur zit hier niemand volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Bulder schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:25:
[...]

Het gaat hier om netto 2385 euro die hij krijgt door een aantal dingen te verzinnen waarmee hij aan z'n urencriterium zit, dat is hooguit een uurtje werk.

We zitten hier allemaal volgens mij wel prima in de slappe was, maar aan 2385 netto per uur zit hier niemand volgens mij ;)
Dan heb je nog nooit WBSO aangevraagd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaka_m4
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-01-2021
pirke schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:34:
[...]

Dan heb je nog nooit WBSO aangevraagd... ;)
Dit kende ik niet. Heb jij dit aangevraagd? Zo ja voor wat zou je zoiets kunnen aanvragen en wat zijn dan de bedragen van deze subsidies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:17
Je krijgt een korting op je loonheffing en daarbij wordt gekeken naar je uurloon van 2 jaar geleden. Niet je commerciele uurtarief, maar jaarsalaris/1600 oid. Had je 2 jaar geleden geen salaris, dan wordt er een forfaitair uurtarief van 29 euro / uur gepakt. Voor IB-ondernemers werkt het iets anders, maar komt ongeveer op hetzelfde neer.

Ik ben dus wel benieuwd hoe @pirke aan 2385 euro / uur komt met de wbso >:)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@zaka_m4 @Freeaqingme WBSO voor een eenmanszaak is een vaste aftrekpost van 12775, of 19166 als je nog startersaftrek krijgt. Netto levert dat uurtje om de aanvraag te doen dus 4185 of 6279 op (bij 38,1% schijf, in de hoogste schijf is het voordeel nog wat hoger). Aangenomen dat je de betreffende werkzaamheden (500 uur) toch al deed, wat wel moet lukken als je in de high tech op een R&D werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 01-08-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
pirke schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:05:
@zaka_m4 @Freeaqingme WBSO voor een eenmanszaak is een vaste aftrekpost van 12775, of 19166 als je nog startersaftrek krijgt. Netto levert dat uurtje om de aanvraag te doen dus 4185 of 6279 op (bij 38,1% schijf, in de hoogste schijf is het voordeel nog wat hoger). Aangenomen dat je de betreffende werkzaamheden (500 uur) toch al deed, wat wel moet lukken als je in de high tech op een R&D werkt.
Oke, maar dan heb je het effectief over 501 uur dus. 12775/500 = 25.55 euro. Daarnaast denk ik dat de meeste zzp'ers primair uitvoerend bezig zijn, en maar weinig echt een focus op R&D hebben. Nou is die WBSO-regeling er onder andere om die focus wel te stimuleren, dus als je dat toch al deed groot gelijk dat je dat meepakt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Freeaqingme schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:11:
[...]

Oke, maar dan heb je het effectief over 501 uur dus. 12775/500 = 25.55 euro. Daarnaast denk ik dat de meeste zzp'ers primair uitvoerend bezig zijn, en maar weinig echt een focus op R&D hebben. Nou is die WBSO-regeling er onder andere om die focus wel te stimuleren, dus als je dat toch al deed groot gelijk dat je dat meepakt.
Ik ontwerp software en algoritmes die embedded op een nieuwe zeer complexe machine komen te draaien. Dat is genoeg om WBSO toegekend te krijgen. Zolang het technisch nieuw is (wat een nieuwe high tech machine per definitie is) is het prima. Dit is mijn reguliere werk waar ik gewoon voor betaald krijg door de klant, en de overheid geeft een bonus aftrekpost als ik dat uurtje besteed om die aanvraag in te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Een tijdje geleden merkte een vriend van me op, dat hij amper oudere (55+) ZZP'ers in de IT zag. Het gaf hem het idee dat je boven die leeftijd weer terug in loondienst moet gaan.

Die opmerking blijft regelmatig door mijn hoofd rondzingen. Ik ben nu halverwege de 40 en heb dat gevoel helemaal niet, maar ik kan bij tijd en wijle ook een beetje naief zijn. Hebben jullie ooit met leeftijdsdiscriminatie te maken gehad?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:42
Is de IT niet simpelweg te jong om veel specialistische 55+ers te bevatten?

Lijkt me eerder een generatie issue dan leeftijdsdiscriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:39

Crazy D

I think we should take a look.

pirke schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:05:
wat wel moet lukken als je in de high tech op een R&D werkt.
Het hoeft geen high tech R&D te zijn. "Gewoon" een product ontwikkelen is ook prima. Maar veel zzp'ers zullen vooral op projectbasis werken, en dan is 500 uur erbij doen om aan een eigen product te werken wel flink (en moeilijk verdedigbaar in de agenda als je ook nog 32-40 uur per week kunt uitfactureren). Maar het is een mooie subsidie die, als je idd R&D of product ontwikkeling doet, toch leuk iets van je investering in tijd terug verdient.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:16:
[...]

Het hoeft geen high tech R&D te zijn. "Gewoon" een product ontwikkelen is ook prima. Maar veel zzp'ers zullen vooral op projectbasis werken, en dan is 500 uur erbij doen om aan een eigen product te werken wel flink (en moeilijk verdedigbaar in de agenda als je ook nog 32-40 uur per week kunt uitfactureren). Maar het is een mooie subsidie die, als je idd R&D of product ontwikkeling doet, toch leuk iets van je investering in tijd terug verdient.
De grap is juist dat het helemaal geen eigen product hoeft te zijn, je kan WBSO aanvragen voor zaken die je voor een opdrachtgever ontwikkelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Wolly schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:21:
[...]

De grap is juist dat het helemaal geen eigen product hoeft te zijn, je kan WBSO aanvragen voor zaken die je voor een opdrachtgever ontwikkelt.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:08:
Een tijdje geleden merkte een vriend van me op, dat hij amper oudere (55+) ZZP'ers in de IT zag. Het gaf hem het idee dat je boven die leeftijd weer terug in loondienst moet gaan.

Die opmerking blijft regelmatig door mijn hoofd rondzingen. Ik ben nu halverwege de 40 en heb dat gevoel helemaal niet, maar ik kan bij tijd en wijle ook een beetje naief zijn. Hebben jullie ooit met leeftijdsdiscriminatie te maken gehad?
Het kan natuurlijk ook zijn dat de 55+ers genieten van een vroeg pensioen of doorgroeien naar richting management/directie. Verder zie ik in de IT ook weinig 55+ers in loondienst hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik doe ook alleen maar R&D werk, heb ook een PhD in m'n vakgebied maar heb toch geen WBSO aangevraagd. De drempel en onzekerheid zijn mij te hoog/groot. Het probleem is concreet: als ik x uur aan de aanvraag voor WBSO besteedt, dan kan ik die uren niet aan het project besteden en niet factureren dus het is niet zeker of het uit kan. Daarnaast is de uitkomst onzeker en is er kans dat mijn opdrachtgever denkt dat ik achter kom te lopen op m'n werkzaamheden.

Ik zie liever voor iedereen lagere belastingtarieven in plaats van dat zpp'ers/bedrijven die door alle hoepels springen om WBSO toegekend te krijgen minder belasting betalen. Leuker kunnen we het niet maken, en ook niet makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Crazy D schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:16:
[...]

Ik heb in loondienst in de afgelopen jaren regelmatig WBSO aangevraagd. De laatste 3 jaar zijn ze wel wat strenger geworden met de toewijzingen. De periode daarvoor was echt, ehm, gratis geld binnenharken 8)7

Het kan inderdaad een gewoon product zijn, maar er moet tenminste 1 component inzitten wat een technische uitdaging moet zijn. Als jij vooraf weet wat je moet bouwen om je project te halen dan zit er weinig WBSO-waardigs in. Maar als jij vooraf denk dat 1 onderdeel een uitdaging wordt waar je uren voor moet investeren wat een redelijke kans heeft op falen, dan zit je WBSO-technisch aan de goede kant. Aanvraag indienen en uren schrijven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Wolly schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:21:
Wel interessant. Ben op dit moment bezig met iets wat echt wel een zekere compliciteit heeft en uitzoekwerk behoeft. In ieder geval honderden malen meer dan wat ik hiervoor bij bedrijven aan "WBSO" gezien heb, maar stiekem gewoon compleet standaard web development was. Hoe zit dit dan als het bedrijf in kwestie ook aan WBSO doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

Wel interessant. Ben op dit moment bezig met iets wat echt wel een zekere compliciteit heeft en uitzoekwerk behoeft. In ieder geval honderden malen meer dan wat ik hiervoor bij bedrijven aan "WBSO" gezien heb, maar stiekem gewoon compleet standaard web development was. Hoe zit dit dan als het bedrijf in kwestie ook aan WBSO doet?
Ingehuurde capaciteit kan niet opgevoerd worden voor WBSO, dus jouw inzet kan alleen door jouw bedrijf worden gebruikt voor een aanvraag.

Je loopt wel het risico dat je scheve gezichten krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 18:50

orf

[...]

Vrij eenvoudig: je vraagt wbso aan op je loonbedrag. Dat kan een opdrachtgever dus alleen op eigen mensen doen en jij op jezelf.

Ik heb de laatste jaren slechte ervaringen met wbso. Het lijkt voor webdevelopment bijna onmogelijk gemaakt te zijn. Wij kwamen in discussies terecht dat er geen frameworks gebruikt mochten worden omdat je dan niets nieuws ontwikkelt. Bezwaar uiteindelijk ook afgewezen en veel tijd kwijt aan de aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
@Wolly @orf thanks!

Ik heb er overigens nogal een dubbel gevoel over. Wat ik al zei; ik heb ook bij bedrijven gewerkt waar WBSO succesvol aangevraagd werd voor 'gewoon' web development werk. Dus ik vind het eigenlijk wel terecht dat daar nu strenger tegen opgetreden wordt. Het is in zo'n geval natuurlijk volledig onterecht dat daar subsidies naartoe gaan.

Kan weinig zeggen over of het in jullie geval al dan niet terecht is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
orf schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:51:
[...]
Ik heb de laatste jaren slechte ervaringen met wbso. Het lijkt voor webdevelopment bijna onmogelijk gemaakt te zijn. Wij kwamen in discussies terecht dat er geen frameworks gebruikt mochten worden omdat je dan niets nieuws ontwikkelt. Bezwaar uiteindelijk ook afgewezen en veel tijd kwijt aan de aanvragen.
In mijn omgeving wordt het relatief makkelijk goedgekeurd voor de vernieuwende component in ontwikkelwerk of R&D werk.

Zodra het technisch uitdagend is óf novel is ("je kan er op een conferentie over presenteren"). Merk wel op dat het dan gaat om inhoud op het niveau van "de moeilijkere mastervakken" en niet om domweg toepassen.

De tijd die je besteed aan custom aanpassingen voor Torch valt onder WBSO. Of de tensorflow demo aanpassen in een nieuwe toepassing daar onder valt is dubieus.
@gold_dust het schijnt echt relatief makkelijk te zijn als je op niveau bezig bent…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 18:50

orf

Bij ons werd een routeplanner/track&trace voor de binnenvaart (incl. waterstanden, bruggen, sluizen, diepgang, soort vracht, etc) afgewezen. Waar in het verleden generieke cmsen werden toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
orf schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:58:
Bij ons werd een routeplanner/track&trace voor de binnenvaart (incl. waterstanden, bruggen, sluizen, diepgang, soort vracht, etc) afgewezen. Waar in het verleden generieke cmsen werden toegewezen.
Zo innovatief is dat toch ook niet als ik eerlijk ben? Heb 10 jaar geleden zelf aan iets soort gelijks gewerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 10:49
TucanoItaly schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:08:

Nog nooit last van gehad (zelf 48 inmiddels). Ze huren me toch vooral in vanwege mijn kennis/skills. Leeftijd is daarin (gelukkig;) nog van ondergeschikt belang.

Denk wel dat de meeste zzpers niet veel langer dan 55 door hoeven gaan, of ze kiezen er dan zelf voor om de laatste paar jaar “rustig aan” te doen in loondienst.
En ik ken overigens toch best wel een aantal 50-55+ ers als ZZPer nu ik erover nadenk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-06 09:40
Bulder schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:51:
Is de IT niet simpelweg te jong om veel specialistische 55+ers te bevatten?

Lijkt me eerder een generatie issue dan leeftijdsdiscriminatie.
Zo jong is de IT helemaal niet. Ben zelf begonnen in 1984 en ik was echt niet de eerste ;-)
Ik denk dat het eerder omgevings-afhankelijk is. Ik zie in mijn werk-omgeving genoeg 'krasse knarren'.
Zowel in loondienst als ZZP'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
[...]

Als je geluk hebt wil je opdrachtgever die wbso-aanvraag met je delen, hoef je je zelf ook niet meer om de inhoud druk te maken. Enige waar je dan wel op moet letten is dat wat daar in staat ook 100% op jou van toepassing is. Als jij maar deel van dat project uitvoert dan moet je de aanvraag wel op dat deel toespitsen.
ANdrode schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:46:
[...]

In mijn omgeving wordt het relatief makkelijk goedgekeurd voor de vernieuwende component in ontwikkelwerk of R&D werk.

Zodra het technisch uitdagend is óf novel is ("je kan er op een conferentie over presenteren"). Merk wel op dat het dan gaat om inhoud op het niveau van "de moeilijkere mastervakken" en niet om domweg toepassen.
Ik weet niet of het daadwerkelijk op het niveau van 'de moeilijkere mastervakken' moet zijn. Wat in ieder geval noodzakelijk is is dat het technisch vernieuwend is voor jouw organisatie. Tuurlijk, als het vernieuwend is voor de hele sector dan heb je dat makkelijk onderbouwd. Maar ook als een wordpresstoko een keer koppeling met symfony wil realiseren dan zou dat al technisch uitdagend kunnen zijn voor die partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:39

Crazy D

I think we should take a look.

Freeaqingme schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:04:
Ik weet niet of het daadwerkelijk op het niveau van 'de moeilijkere mastervakken' moet zijn. Wat in ieder geval noodzakelijk is is dat het technisch vernieuwend is voor jouw organisatie. Tuurlijk, als het vernieuwend is voor de hele sector dan heb je dat makkelijk onderbouwd. Maar ook als een wordpresstoko een keer koppeling met symfony wil realiseren dan zou dat al technisch uitdagend kunnen zijn voor die partij.
Maar afhankelijk van degene die het beoordeelt, kan die ;m afwijzen omdat je dan teveel inhaakt in een framework. Dat was de reden dat een add-on op Exact Globe werd afgewezen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 14:04:
[...]
Oef. Dan ligt de lat een stuk lager dan wat ik in gedachten had. Maar het gaat in ieder geval nog om werk waar een risico in zit in plaats van klant-uren.

Ik dacht dat het meer om vernieuwend dan om technisch uitdagend/risicovol ging. Wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MadEgg

Tux is lievvv

Voor de mensen die WBSO gebruiken: wat vullen jullie dan in voor het risico? In het verleden heb ik in loondienst regelmatig WBSO-aanvragen gedaan en dan vielen ze toch ook wel erg over het feit dat er een zeker risico moet zijn in de ontwikkeling. Als je dat als freelancer doet die wel uurtje factuurtje betaald wordt, is het risico er toch niet voor jou als freelancer? Of reken je het belastingvoordeel dan nog op de een of andere manier (deels) door aan de klant?

Verder kan is mijn ervaring dat ze nog best kritisch zijn op de technische uitdaging. Het moet sowieso nieuw zijn voor je organisatie, maar het moet ook niet al te gebruikelijk zijn in de hele branche. Als alle andere bedrijven iets doen krijg je daar geen WBSO voor voor je eigen bedrijf - het is dan simpelweg de actuele stand van de techniek. Een nieuw framework toepassen valt in principe niet onder de WBSO. Ook bijvoorbeeld on premise diensten overbrengen naar de cloud werd niet geaccepteerd, terwijl dat toch behoorlijk nieuw en technisch uitdagend voor een organisatie kan zijn.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 11:19
Hoe gaan de meeste freelancers hier om met getekende urenstaten i.c.m. factureren? Het liefst stuur je je factuur uit op bijv. 1 augustus over de gewerkte maand juli. Alleen komt het voor dat je je getekende urenstaat pas ontvangt op 5 augustus. Stuur je dan pas je factuur 5 augustus de deur uit? Of stuur je hem eerder en moet de aanleverende partij zorgen dat de getekende urenstaat op 1 augustus bij jou binnen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 07:49

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Haassiej schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:23:
Hoe gaan de meeste freelancers hier om met getekende urenstaten i.c.m. factureren? Het liefst stuur je je factuur uit op bijv. 1 augustus over de gewerkte maand juli. Alleen komt het voor dat je je getekende urenstaat pas ontvangt op 5 augustus. Stuur je dan pas je factuur 5 augustus de deur uit? Of stuur je hem eerder en moet de aanleverende partij zorgen dat de getekende urenstaat op 1 augustus bij jou binnen is?
Waarom zou je je getekende urenstaat pas 5 augustus krijgen? Ik zelf zorg ervoor dat die getekend is zodat ik de eerste de factuur kan sturen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Facturen aan de hand van urenstaten… Weer een stapje dichter bij schijnzelfstandigheid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Tylen schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:33:
[...]

Waarom zou je je getekende urenstaat pas 5 augustus krijgen? Ik zelf zorg ervoor dat die getekend is zodat ik de eerste de factuur kan sturen.
Omdat je dat niet altijd zelf in de hand hebt. Ik kom wellicht ook in dit 'probleem'. Ik probeer nu inderdaad op de laatste werkdag mijn uren te boeken en stuur het direct op en krijg dezelfde dag of een dag later (de 1e dus) getekend terug. Dan kan ik de factuur sturen. Maar als dat niet het geval is? Tsja, mag je dan de factuur sturen en de urenstaat later nasturen?
Mijn vorige opdrachtgever werkte met reverse billing en toen kreeg ik regelmatig mijn factuur op de 10e en de datum stond op de 1e (en werd netjes binnen 30 dagen vanaf de 1e betaald). Mag ik dat ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solaire
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:43
RoNoS schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:38:
Mijn vorige opdrachtgever werkte met reverse billing en toen kreeg ik regelmatig mijn factuur op de 10e en de datum stond op de 1e (en werd netjes binnen 30 dagen vanaf de 1e betaald). Mag ik dat ook doen?
Bij mijn weten niet. Factuurdatum is de datum waarop de factuur is aangemaakt én verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb het nu ook met een opdrachtgever, die wil graag de urenstaten zelf uitdraaien en laten ondertekenen, maar als dat niet tijdig gebeurt stuur ik de factuur zonder urenstaat op, en stuur ik de urenstaat later wel na. Mocht dat een issue worden, dan wordt het tijd om een hoger tarief te rekenen voor een langere betaaltermijn ( of de betaaltermijn drastisch verlagen ;) )

Bij een andere opdrachtgever verzorg ik inderdaad zelf een urenstaat, en zorg er gewoon voor dat die de eerst mogelijke werkdag getekend wordt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
jadjong schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:34:
Facturen aan de hand van urenstaten… Weer een stapje dichter bij schijnzelfstandigheid. :P
Wat heeft dat ermee te maken? De financiele afdeling moet de factuur maar direct geloven met de door jou opgegeven uren?

Het feit is dat degene die de inhuur doet wel jouw budget beheerst en daardoor ook moet weten hoeveel uur jij hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:33:
[...]

Ik ben niet zo strict met urenstaten, sta niet gelijk zoals veel externe de 31ste of 1ste met een urenstaat bij de manager.
Ergens de eerste of tweede week van de volgende maand laat ik mijn urenstaat van die maand ervoor tekenen en op basis daarvan maak ik direct de factuur en verstuur ik die.
Of ik nu 1 of 2 weken eerder/later betaald krijgt zal niet veel uitmaken.

Zolang je factuur maar voor de 15de van de volgende maand verstuurd is:

https://www.belastingdien...bijhouden/facturen_maken/
U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.
jadjong schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:34:
In principe zou je gewoon een factuur met totaalbedrag kunnen sturen. Maar bijna elke klant zal deze niet betalen/weigeren als er geen specificatie bij zit. Ik zou zelf ook wel graag willen weten op welke dagen er werk verricht is en aan welk project/werkzaamheden.

[ Voor 19% gewijzigd door Viper® op 07-08-2019 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 29-06 09:30
Ik probeer de dag dat ik mijn factuur verstuur (Meestal de 31e) ook mijn urenstaat getekend te hebben, het liefst loop ik even langs de manager. Lukt dat niet, verstuur ik de factuur alvast met een ongetekende urenstaat en krijgen ze de getekende urenstaat er z.s.m. achteraan. Vermeld ik dan ook in de mail met de factuur. Tot nu toe nooit een probleem geweest. :)

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Dat je een urenregistratie bij houdt voor het overzicht van verschillende projecten is prima, ook als je fulltime binnen een project werkt kan het handig zijn om te weten hoeveel tijd er besteed is aan onderdeel a, b, c. Maar daarna knikker je gewoon een factuur over de schutting voor de geleverde werkzaamheden. Je hebt vooraf een bedrag afgesproken en dat is op wederzijds vertrouwen. Als de financiele afdeling jou, en de rest, niet vertrouwd kunnen ze de betreffende teamchefs/projectleiders om goedkeuring vragen. Bij mij komen de facturen gewoon voorbij en als ik weet dat hankie0412 de hele maand zijn best heeft gedaan klik ik op akkoord. Als ik er 29 dagen over doe om de factuur goed te keuren wordt deze alsnog de 30e dag betaald. Vooraf goedkeuring gaan vragen om een factuur te kunnen versturen heeft het niveau van bloembollen plukken in de zomervakantie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jadjong schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:03:
Dat je een urenregistratie bij houdt voor het overzicht van verschillende projecten is prima, ook als je fulltime binnen een project werkt kan het handig zijn om te weten hoeveel tijd er besteed is aan onderdeel a, b, c. Maar daarna knikker je gewoon een factuur over de schutting voor de geleverde werkzaamheden. Je hebt vooraf een bedrag afgesproken en dat is op wederzijds vertrouwen. Als de financiele afdeling jou, en de rest, niet vertrouwd kunnen ze de betreffende teamchefs/projectleiders om goedkeuring vragen. Bij mij komen de facturen gewoon voorbij en als ik weet dat hankie0412 de hele maand zijn best heeft gedaan klik ik op akkoord. Als ik er 29 dagen over doe om de factuur goed te keuren wordt deze alsnog de 30e dag betaald. Vooraf goedkeuring gaan vragen om een factuur te kunnen versturen heeft het niveau van bloembollen plukken in de zomervakantie. :P
Zo werkt dat niet in consultancy/architecten land, misschien voor devvers wel maar niet in mijn expertise gebied. Ook werken wij niet afgesproken bedragen per maand, maar per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:50
Op mijn huidige opdracht is het zo dat we iedere week urenstaten moeten mailen, die worden vervolgens uitgeprint, ondertekend, ingescand en weer ingevoerd in een systeem. (hoezo, 3-dubbel werk ..)
Vervolgens kan ik vanaf de woensdag de ondertekende urenstaten weer terug krijgen.

Concreet houdt dit in dat als op een maandag de laatste dag van de maand valt, ik pas de woensdag de week erop een ondertekende urenstaat heb. En dan pas kan ik een factuur opstellen, omdat ondertekende urenstaten een vereiste is van de tussenpersoon.

Niet ideaal, maar als je eenmaal in de periodieke betaalmolen zit, maken die laatste dagen niet zoveel meer uit. Maar het telt wel allemaal op bij de betaaltermijn.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Tylen schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:43:
Zo werkt dat niet in consultancy/architecten land, misschien voor devvers wel
Niet in mijn ervaring. Externen, dus zowel voor detacheerders als zelfstandigen, zitten als developer meestal voor uurtje/factuurtje bij een klant. Het bijhouden van urenstaten is ook nooit (in mijn ervaring) op detail-niveau; het gaat er puur en alleen om dat ze je alleen betalen voor de uren die je daadwerkelijk gewerkt hebt, omdat vakanties / ziekte e.d. op 't conto van de externe komt.

En zo werken letterlijk alle ZZPers die ik ken. Natuurlijk is er een selection bias daar, maar het zijn er wel behoorlijk veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hydra schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Niet in mijn ervaring. Externen, dus zowel voor detacheerders als zelfstandigen, zitten als developer meestal voor uurtje/factuurtje bij een klant. Het bijhouden van urenstaten is ook nooit (in mijn ervaring) op detail-niveau; het gaat er puur en alleen om dat ze je alleen betalen voor de uren die je daadwerkelijk gewerkt hebt, omdat vakanties / ziekte e.d. op 't conto van de externe komt.

En zo werken letterlijk alle ZZPers die ik ken. Natuurlijk is er een selection bias daar, maar het zijn er wel behoorlijk veel.
Precies. Zo werken wij ook (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 00:50
Solaire schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:42:
[...]

Bij mijn weten niet. Factuurdatum is de datum waarop de factuur is aangemaakt én verzonden.
Je mag een factuur niet antidateren. Dat is imho valsheid in geschrifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 11:19
Het onderwerp draait nu richting een gedetailleerde urenstaat, ik doelde alleen op een urenstaat om het x-aantal uur te verantwoorden. Dus zoals @Hydra ook omschrijft. Niet een per uur detail urenstaat. Maar einde maand urenstaat.

En inderdaad makkelijk zeggen van "Schijn zelfstandigheid etc", maar de meeste ZZP'ers die via een tussenpartij ergens zitten zijn genoodzaakt om een dergelijke urenstaat in te leveren elke maand. Puur ter verantwoording voor het x-aantal uur dat je die maand hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Je mag vanalles invullen om jouw werkzaamheden te verantwoorden, graag zelfs want dan hoeft de klant dat niet te doen! Maar wachten met het sturen van een factuur totdat de lokale tiepgeit jouw bonnetje 3x door de fax heeft gehaald is de omgekeerde wereld. Je factureert al achteraf, mag in de regel nog eens vier weken wachten op geld en dan komt deze onzin er nog bovenop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-06 20:34
jadjong schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:27:
Je mag vanalles invullen om jouw werkzaamheden te verantwoorden, graag zelfs want dan hoeft de klant dat niet te doen! Maar wachten met het sturen van een factuur totdat de lokale tiepgeit jouw bonnetje 3x door de fax heeft gehaald is de omgekeerde wereld. Je factureert al achteraf, mag in de regel nog eens vier weken wachten op geld en dan komt deze onzin er nog bovenop....
Ik wacht altijd tot de uren geacoordeerd zijn.

Het kan zijn dat van de 160 uur er 120 al goedgekeurd zijn en de laatste 40 pas later in de nieuwe maand. Als de 120 goedgekeurde uren al verstuurd zijn en jij factureert 160, dan mag je credit gaan sturen voor die 40 uur. Been there, done that!

Ik sta er altijd van te kijken dat men de laatste dag al de factuur verstuurd wil hebben en ook al gaat bellen wanneer de factuur betaald gaat worden als het 1 dag te laat is. 8)7

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 10:31
Wimlem schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Ik sta er altijd van te kijken dat men de laatste dag al de factuur verstuurd wil hebben en ook al gaat bellen wanneer de factuur betaald gaat worden als het 1 dag te laat is. 8)7
Als er eens een keer een factuur te laat wordt betaald zou ik ook niet meteen bellen. Maar als het structureel is zeker wel. Je spreekt toch een betalingstermijn af van X dagen, en niet X+1? Als zij zich niet aan de afspraken kunnen houden, dan maken we nieuwe afspraken. Betalingstermijn wordt X+1 en tarief wordt Y+Z. Of zullen we toch samen besluiten dat de originele afspraken worden nageleefd? Elkaar aanspreken als de afspraken niet worden nageleefd is gewoon professioneel gedrag.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-06 12:11
Wimlem schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:40:
[...]

Ik wacht altijd tot de uren geacoordeerd zijn.

Het kan zijn dat van de 160 uur er 120 al goedgekeurd zijn en de laatste 40 pas later in de nieuwe maand. Als de 120 goedgekeurde uren al verstuurd zijn en jij factureert 160, dan mag je credit gaan sturen voor die 40 uur. Been there, done that!

Over dat laatste. Zo iemand zou ik ook zijn als het mij zou overkomen. Wij spreken iets af namelijk X per uur/project en X aantal dagen betaaltermijn. Daar moeten wij ons gewoon aan houden. Als ik X+1 euro factureer dan hangen ze binnen 30sec aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
RoNoS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:05:
Ik heb binnenkort een gesprek bij een bank voor een hypotheek.
Ben benieuwd, hoe is dit gesprek gegaan voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 29-06 09:30
Khayma schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:27:
[...]

Over dat laatste. Zo iemand zou ik ook zijn als het mij zou overkomen. Wij spreken iets af namelijk X per uur/project en X aantal dagen betaaltermijn. Daar moeten wij ons gewoon aan houden. Als ik X+1 euro factureer dan hangen ze binnen 30sec aan de lijn.
Ja mee eens, afspraak is afspraak. Zij verwachten van mij een bepaalde prestatie, ik ook van hun.. Je hebt al tijd zat om te betalen. Ik ga bij 1 dag na de betalingstermijn gewoon bellen.

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 10:49
Viper® schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

Ik ben niet zo strict met urenstaten, sta niet gelijk zoals veel externe de 31ste of 1ste met een urenstaat bij de manager.
Is wel het handigst is mijn ervaring. Op de laatste dag vd maand weet “accordeerder” dat ie in 1 keer 15-20 urenstaten kan ondertekenen en is er dan ook meteen weer voor een maand vanaf:)

Het blijft een wassen neus natuurlijk. Nu vul ik eind van iedere week mijn uren in. En binnen een uur worden deze geaccordeerd door de afdelingssecretaresse. Die heeft natuurlijk totaal geen zicht op wat en wanneer ik iets doe. Pas als er meer dan 40uur/week geboekt wordt, worden er vragen gesteld.

Geaccordeerde uren gaan automatisch naar broker, die vervolgens een factuur namens mij uitstuurt naar de klant. Binnen 1 week vervolgens betaald. (Reverse billing/self billing).
Pagina: 1 ... 106 ... 631 Laatste