Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

sverzijl schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:49:
[...]

Is wel het handigst is mijn ervaring. Op de laatste dag vd maand weet “accordeerder” dat ie in 1 keer 15-20 urenstaten kan ondertekenen en is er dan ook meteen weer voor een maand vanaf:)

Het blijft een wassen neus natuurlijk. Nu vul ik eind van iedere week mijn uren in. En binnen een uur worden deze geaccordeerd door de afdelingssecretaresse. Die heeft natuurlijk totaal geen zicht op wat en wanneer ik iets doe. Pas als er meer dan 40uur/week geboekt wordt, worden er vragen gesteld.

Geaccordeerde uren gaan automatisch naar broker, die vervolgens een factuur namens mij uitstuurt naar de klant. Binnen 1 week vervolgens betaald. (Reverse billing/self billing).
Zo dat klinkt heel erg als t-systems met fast flex ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18
Tylen schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:03:
[...]

Zo dat klinkt heel erg als t-systems met fast flex ;).
Niet in mijn geval :)
maar zullen er wel aardig wat zijn die nu zo werken inmiddels bij de wat grotere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-06 18:47
Haassiej schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:23:
Hoe gaan de meeste freelancers hier om met getekende urenstaten i.c.m. factureren? Het liefst stuur je je factuur uit op bijv. 1 augustus over de gewerkte maand juli. Alleen komt het voor dat je je getekende urenstaat pas ontvangt op 5 augustus. Stuur je dan pas je factuur 5 augustus de deur uit? Of stuur je hem eerder en moet de aanleverende partij zorgen dat de getekende urenstaat op 1 augustus bij jou binnen is?
Ik wacht de uren af, en wat je zegt soms duurt het even. Voor die paar dagen ga ik niet moeilijk doen, maar goed dat ligt ook aan je financiele situatie. Als er een probleem is met goedkeuren van de uren wel even aankaarten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 14:20
DeepSeven schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:54:
Ik werk momenteel in loondienst met een vast contract, als webdeveloper. Heb 10 jaar ervaring, 5 jaar voornamelijk frontend, daarna 5 jaar backend (PHP). Nu wil ik de overstap maken naar zzp'er, voornamelijk vanwege de flexibiliteit, afwisseling van werk en salaris.

Ik heb echter nog weinig netwerk, vandaar dat ik wil beginnen met 1 dag minder te werken en het zo langzaam opbouwen. Ik wil dit voorleggen aan mijn werkgever, alleen we werken erg lokaal in de dorpen, waardoor we waarschijnlijk gaan concurreren. Zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten? Hebben jullie wat tips over hoe dit aan te pakken?
Ik had hetzelfde, je kunt met 1 dag per week alleen nooit iets van de grond krijgen is mijn ervaring. Nu ben ik sinds mei voor mezelf begonnen, beste keuze ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xutovlip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-06 17:55
knarfyboy schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 01:47:
[...]

Ik had hetzelfde, je kunt met 1 dag per week alleen nooit iets van de grond krijgen is mijn ervaring. Nu ben ik sinds mei voor mezelf begonnen, beste keuze ooit.
Mag ik vragen hoe jij je eerste opdracht gevonden hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik ben vorig jaar zelf ook met 1 dag in de week begonnen. Dat was Nadat ik via een kennis en opdracht voor ontwikkeling van weg product had. Daarmee ben ik gewoon naar mijn werkgever gegaan en heb het hem voorgelegd. Ze gingen eigenlijk direct akkoord. Waarschijnlijk ook in de wetenschap dat de andere optie waarschijnlijk was dat ik ontslag zou nemen. Nu een jaar later ben ik ook volledig ZZP er. Ik werk tijdelijk nog 1 dag in de week voor mij oude werkgever om het gat wat op te vangen. Verder heb ik via LinkedIn een opdracht voor de overige 3 dagen gevonden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Daan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:39:
[...]

Ben benieuwd, hoe is dit gesprek gegaan voor je?
De bank (rabobank) was heel meewerkend en ging direct uit van mijn aangeleverde cijfers (9 maanden loondienst 2018 en 2 maanden zzp 2018, 7 maanden zzp 2019 en 5 maanden prognose 2019). Kwam er op neer dat ik met gemak een hypotheek van 750k kon krijgen. Dit wil ik niet, want ik wil niet zoveel maandlasten hebben, maar de hypo-adviseur gaf aan dat als mijn cijfers goedgekeurd worden door hun eigen persoon die een inkomensverklaring maakt (zo begreep ik het), dat dit zeker mogelijk zou zijn.
Het was een oriënterend gesprek aangezien ik nu bij de rabo zit, maar daar eigenlijk niet wil blijven. Nu weet ik ieder geval wel wat er mogelijk is mocht de bank van mijn keuze niet meewerken.
Volgende week gesprek met de ASN (gaat wel via SNS dan) en daar wil ik wat serieuzer mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:18
RoNoS schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

De bank (rabobank) was heel meewerkend en ging direct uit van mijn aangeleverde cijfers (9 maanden loondienst 2018 en 2 maanden zzp 2018, 7 maanden zzp 2019 en 5 maanden prognose 2019). Kwam er op neer dat ik met gemak een hypotheek van 750k kon krijgen. Dit wil ik niet, want ik wil niet zoveel maandlasten hebben, maar de hypo-adviseur gaf aan dat als mijn cijfers goedgekeurd worden door hun eigen persoon die een inkomensverklaring maakt (zo begreep ik het), dat dit zeker mogelijk zou zijn.
Wel positief! Lijkt alsof ze wat coulanter worden tegenover ZZP'ers. Ligt ook aan je vakgebied natuurlijk, denk dat iemand in de bouw minder snel een hypotheek zal krijgen als iemand in de ICT.

Hoe hou jij rekening met het feit dat je het ZZP'en misschien niet 10 jaar lang wil doen? Je zegt al dat je geen max hypotheek wil afnemen. Hou je dan rekening met wat je eventueel na ZZP verdient en of je daarmee de hypotheeklasten nog kan dragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
@Daan
Ze zijn zeker een stuk coulanter geworden inderdaad. Had dat al gelezen, maar wist niet dat het zo 'makkelijk' ging allemaal.
Ik denk zeker nog wel 10 jaar ZZP'er te zijn (ben nu 33) . Echter zijn we op zoek naar een huis en hebben er eentje op het oog (nieuwbouw) van 400k. Aangezien ik een overwaarde heb van een kleine 100k en mijn vriendin ook wel wat verdient en ik mocht ik toch in loondienst gaan, ook niet slecht zal verdienen (hoop ik althans), komt dat wel goed waarschijnlijk.
Ook wil ik een lineaire hypotheek en maandelijks of jaarlijks meer aflossen om de maandlasten te drukken en de aflossing uiteindelijk in te korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Daan schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:49:
[...]

Wel positief! Lijkt alsof ze wat coulanter worden tegenover ZZP'ers. Ligt ook aan je vakgebied natuurlijk, denk dat iemand in de bouw minder snel een hypotheek zal krijgen als iemand in de ICT.

Hoe hou jij rekening met het feit dat je het ZZP'en misschien niet 10 jaar lang wil doen? Je zegt al dat je geen max hypotheek wil afnemen. Hou je dan rekening met wat je eventueel na ZZP verdient en of je daarmee de hypotheeklasten nog kan dragen?
Ik ben ook in de running voor een hypotheek met maar 2 jaar ZZP-schap. Maar ik wil ook geen max hypotheek. Dat heeft toch niets te maken met hoelang je zzp wilt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De standaard berekening is ongeveer als volgt:

inkomen voor hypotheek = min(gemiddelde WUO afgelopen X jaar, WUO afgelopen jaar) * F.

WUO is de winst, maar voor reserveringen zoals FOR.
X is typisch 3 jaar.
F is een factor 0<F<=1 als je korter onderneemt dan 3 jaar. Bij 1 jaar bijvoorbeeld 0.6 en bij 2 jaar 0.8 (getallen weet ik niet zeker).

Daar staat tegenover dat een ZZP-er met volledige 3 jaar geschiedenis nogal rijk wordt gekrediteerd. Er wordt namelijk geen factor "brutoloon/WUO" overheen gelegd. Zo zitten de kosten van je AOV verzekering in je tarief en dus in je WUO, terwijl de WIA premie van een werknemer buiten het loonbegrip vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Tylen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:57:
[...]

Ik ben ook in de running voor een hypotheek met maar 2 jaar ZZP-schap. Maar ik wil ook geen max hypotheek. Dat heeft toch niets te maken met hoelang je zzp wilt zijn.
Misschien heb ik het niet goed verwoord, maar ik neem daar in mee dat je met ZZP (doorgaans) wat meer inkomen hebt dan in loondienst. Dus als je straks naar loondienst gaat dat je inkomen daalt en je straks niet met een max hypotheek op basis van je ZZP inkomen in de maag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
degroot schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:29:
Zijn de meeste van jullie programmeurs/developers? En hoe is de ZZP markt voor Network/System administrators ( o.a. via opdrachten vanuit Brokers zoals Brainnet/Myler/IT-Contracts) in de regio Breda/Tilburg/WestBrabant tot aan Rotterdam?.
Krijg het idee nl. dat merendeel freelance developer is. Die markt is natuurlijk veel meer projectmatiger werken dan Network/System administrator.

Ik twijfel nl. om ook als freelance verder te gaan. Ik heb ongeveer 2 maanden opzeg termijn bij mijn huidige werkgever. Dat zou natuurlijk een mooie periode zijn om mij bij alle brokers in te schrijven. Een eigen netwerk heb ik momenteel nog niet. Tegen de tijd dat de opzegtermijn voorbij is zou er toch al wel een opdracht via een broker binnengekomen zijn? Hoe hebben jullie (de vraag aan Network/System admins) dat destijds gedaan?
Ben jij er ondertussen al uit qua toekomstplannen? Zelf zit ik ook in de networking hoek en ben voornemens q1/q2 2020 als freelancer verder te gaan. Ben benieuwd naar jou ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ABN-Amro heeft een goede calculator voor ZZP hypotheken. Daar wordt ook het verwachte inkomen van het huidige jaar meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knarfyboy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 14:20
Xutovlip schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:26:
[...]

Mag ik vragen hoe jij je eerste opdracht gevonden hebt?
Voor mijn oude werkgever rond ik nog een project op freelancebasis af. en verder heb ik een aantal losse klanten waarvoor ik een aantal websites ontwikkel. Deze heb ik via via gevonden. Mijn netwerk is ook nog niet heel groot aangezien ik nog maar een aantal maanden bezig ben.

Mijn insteek is om groot te denken, niet in kleine opdrachten maar waar je je klanten echt helpt om hun problemen op te lossen.

Hiervoor heb ik 5 jaar 1 dag per week hetzelfde gedaan naast mijn oude job. Dit leverde mij op mijn eigen dag redelijk veel stress op, omdat ik alle werkzaamheden in 1 dag moest proppen. Ik werkte ook nog in de avonduren verder, maar als je thuiskomt van je werk is het lastig om daarna ook nog te werken aan je eigen projecten. Voor mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 14:00
JackP schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:55:
[...]

Ben jij er ondertussen al uit qua toekomstplannen? Zelf zit ik ook in de networking hoek en ben voornemens q1/q2 2020 als freelancer verder te gaan. Ben benieuwd naar jou ervaringen!
Maak een account aan op Freelance.nl en hou het de komende tijd eens in de gaten, dan heb je gelijk een beeld welke partijen er zijn en hoe vaak er iets vrij komt.

Eventueel kan je dan proactief eens die tussenpartijen bellen en je CV daar neerleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf ook druk aan het kijken om te starten, maar een project vinden vóór dat ik mijn baan opzeg is nog tricky. De meeste externe willen ze per direct hebben (of begin volgende maand) en geen twee maanden op wachten (kalendermaand opzegtermijn). Ik overweeg om nu in per februari/maart te op te zeggen en maar te hopen dat ik tegen die tijd iets vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 08-08-2019 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Deveon schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:15:
Zelf ook druk aan het kijken om te starten, maar een project vinden vóór dat ik mijn baan opzeg is nog tricky. De meeste externe willen ze per direct hebben (of begin volgende maand) en geen twee maanden op wachten (kalendermaand opzegtermijn). Ik overweeg om nu in per februari/maart te op te zeggen en maar te hopen dat ik tegen die tijd iets vind.
Ik zat met het zelfde, afgelopen februari de tijd genomen om iets te zoeken om per 1 april te starten. De meeste opdrachten zijn bijna altijd per direct echter naar mate de maand vorderde merk je gewoon hoe de markt in elkaar steekt.

Uiteindelijk 2 projecten gevonden die wat meer geduld hadden en ik dus uiteindelijk kon kiezen. Helaas daardoor wel telefonisch op moeten zeggen omdat ik mijn manager niet meer persoonlijk kon zien.

Vaak zeggen de tussen partijen altijd per direct maar bijvoorbeeld bij een bank, verzekeraar of bij Politie/Rechtspraak heb je al 2-3 weken doorlooptijd ivm screening voor je mag beginnen (en die wachttijd kan je 9 van de 10x niet factureren). Ook is het contract in orde maken vaak niet in een paar dagen geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xutovlip
Hier zit/zat ik ook mee inderdaad.
Ik heb er nu voor gekozen om per januari 2020 te gaan beginnan als zzp'er waarbij ik in november/december ga zoeken naar mijn eerste opdracht. Mocht ik niet wat op tijd vinden dan heb ik uiteraard genoeg spaargeld achter de hand om enkele maanden door te komen zonder inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
Voor de starters: vergeet ook niet wat buffer te hebben voor de tijd tussen dat je begint met werken en je eerste factuur wordt betaald.

Stel je begint 1 januari, verstuurt je eerste factuur 1 februari, dan krijg je (doorgaans) pas rond 1 maart betaald (2 maanden later dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Let ook op, november en al helemaal december zijn geen handig maanden en op 2 januari starten lukt ook niet bij alle bedrijven ivm feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xutovlip
GrooV schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:59:
Let ook op, november en al helemaal december zijn geen handig maanden en op 2 januari starten lukt ook niet bij alle bedrijven ivm feestdagen.
Bedankt voor de tip.
Daar ben ik mij van bewust, dat kan inderdaad wel een uitdaging worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Xutovlip op 08-08-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 12:53
Ik heb in de zelfde situatie gezeten. Ik had de mazzel dat ik nog 3 weken aan vakantiedagen had staan. Daardoor kon ik de opdrachtgever tegemoet komen. Resultaat is dat ik aanstaande maandag begin bij mijn eerste freelance klus. Wellicht ook voor jou een optie? Nu nog wat overuren opbouwen om die dan in 1 keer op te nemen ;)

Heb gemerkt tijdens mijn zoektocht dat opdrachtgevers helaas vaker niet dan wel bereid zijn om even te wachten. Zolang jij niet de enige geschikte persoon voor de rol bent zal diegene die het snelst kan beginnen winnen. Dit is echter niet altijd zo, er zijn ook genoeg opdrachtgevers die wel willen wachten.

Voordat ik de zoektocht startte had ik mezelf een "ultimatum" gegeven: wanneer ik eind juli geen opdracht heb gevonden, neem ik ontslag. Ik zou dan vanuit die positie verder zoeken. Dat moet uiteraard wel passen in je financiële situatie. In zo'n geval zou ik zeker wel zorgen voor een buffer van 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 21:09
Probleem is denk dat ze opzich vaak wel willen wachten als ze weten wat ze aan je hebben. Dus je zult zien dat opdrachten die je via je eigen netwerk regelt met een startdatum verder in de toekomst minder een probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GrooV schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:59:
Klopt, vaak is het ook een budget kwestie. Potjes komen pas volgend jaar beschikbaar en aan de andere kant zie je in september en oktober ook een boost, want de potjes moeten op.
Hatsjoe schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:12:
[...]

Ik heb in de zelfde situatie gezeten. Ik had de mazzel dat ik nog 3 weken aan vakantiedagen had staan. Daardoor kon ik de opdrachtgever tegemoet komen. Resultaat is dat ik aanstaande maandag begin bij mijn eerste freelance klus. Wellicht ook voor jou een optie? Nu nog wat overuren opbouwen om die dan in 1 keer op te nemen ;)

Heb gemerkt tijdens mijn zoektocht dat opdrachtgevers helaas vaker niet dan wel bereid zijn om even te wachten. Zolang jij niet de enige geschikte persoon voor de rol bent zal diegene die het snelst kan beginnen winnen. Dit is echter niet altijd zo, er zijn ook genoeg opdrachtgevers die wel willen wachten.

Voordat ik de zoektocht startte had ik mezelf een "ultimatum" gegeven: wanneer ik eind juli geen opdracht heb gevonden, neem ik ontslag. Ik zou dan vanuit die positie verder zoeken. Dat moet uiteraard wel passen in je financiële situatie. In zo'n geval zou ik zeker wel zorgen voor een buffer van 6 maanden.
In principe heb ik nog 2,5 week staan dit jaar en een onwettelijke opzegtermijn van twee kalendermaanden (mag enkel als werkgever dubbele hanteert). Achteraf had ik misschien in september al kunnen beginnen, maar laat ik voor mijn gevoel mijn werkgever én de klant niet goed achter (IT is een klein wereldje). Een stip op de horizon voelt dan prettiger zodat iedereen zich kan voorbereiden.

Buffer is nog wel een dingetje, ik denk dat ik max 3 maanden red. Dat wordt met betalingstermijn ook krap (thanks @Daan), maar als ik weet dat het komt kan ik altijd mijn ouders lief aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
Daan schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:12:
Voor de starters: vergeet ook niet wat buffer te hebben voor de tijd tussen dat je begint met werken en je eerste factuur wordt betaald.

Stel je begint 1 januari, verstuurt je eerste factuur 1 februari, dan krijg je (doorgaans) pas rond 1 maart betaald (2 maanden later dus).
En de btw over maart moet 30 april afgedragen zijn. Vervelend als je op 1 mei oid betaald krijgt over maart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Stefangrp schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:17:
[...]

En de btw over maart moet 30 april afgedragen zijn. Vervelend als je op 1 mei oid betaald krijgt over maart..
Dat is een kwestie van je factuur over maart pas in april versturen, dan moet je de BTW pas in het tweede kwartaal afdragen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Haha ohja. Goede tip zo achteraf ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Stefangrp schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:28:
Haha ohja. Goede tip zo achteraf ;-)
8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Tylen op 09-08-2019 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Sorry, toch ervoor gekozen om in loondienst te gaan!

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:47
degroot schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:26:
[...]

Sorry, toch ervoor gekozen om in loondienst te gaan!
Niet echt iets om sorry voor te zeggen toch? :)

Wat waren je overwegingen?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 16:25
Als ik nou overweeg om vanaf volgend jaar te freelancen (ivm huidig contract) en dus dit jaar nog geen inkomen daaruit heb, maar dit jaar al wel kosten maak voor de onderneming (inschrijving KVK, brainnet, website, .... dat soort dingen) kan ik die dan volgend jaar alsnog opvoeren als kosten? Valt daar nog iets slims mee te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 12-08-2019 07:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 27-06 12:33
[...]

Ik zit zelf ook in deze hoek en er is werk genoeg op dit moment. Als je je CV en certificeringen op orde hebt gaat het zeker goedkomen. Je kunt alvast jezelf aanmelden bij brokers als Headfirst en Brainnet om een beeld te krijgen. Heb je wel een KvK nummer nodig geloof ik.

Bereken voor jezelf een goed tarief en houd je daar aan vast. Sommige tussenpartijen staan bekend om mega marges, die kun je beter mijden want je krijgt er weinig voor terug. Bijv. Progressive, ComputerFutures, Atos en Working Spirit ICT. Liever een broker die een paar % op de factuur zet naar de klant ipv 10-25 euro per uur bovenop jou tarief zetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 01:49:
[...]

Niet echt iets om sorry voor te zeggen toch? :)

Wat waren je overwegingen?
Op het moment dat ik bezig was met orienteren werd ik benaderd door een bedrijf. Daar ben ik op gesprek geweest en dat pakte heel positief uit. Daardoor besloten dat ik voorlopig nog even in loondienst blijf. Ik kan bij dit bedrijf me meer gaan specialiseren richting security. Ik had voorheen nl. een hele brede IT kennis , maar voor mijn gevoel ( kan het fout hebben ) zijn de mensen met een specialisatie in een bepaald vakgebied makkelijker te plaatsen bij freelance opdrachten.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:30:
Als ik nou overweeg om vanaf volgend jaar te freelancen (ivm huidig contract) en dus dit jaar nog geen inkomen daaruit heb, maar dit jaar al wel kosten maak voor de onderneming (inschrijving KVK, brainnet, website, .... dat soort dingen) kan ik die dan volgend jaar alsnog opvoeren als kosten? Valt daar nog iets slims mee te doen?
Zie: https://www.belastingdien...s/verlies_uit_onderneming

Alle kosten die je dit jaar maakt zonder omzet te maken kan je alsnog als kosten boeken. Dan aan het einde van het jaar boek je een verlies wat je kan verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hatsjoe schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:52:
[...]

Zie: https://www.belastingdien...s/verlies_uit_onderneming

Alle kosten die je dit jaar maakt zonder omzet te maken kan je alsnog als kosten boeken. Dan aan het einde van het jaar boek je een verlies wat je kan verrekenen.
Top. Maar als ik het goed lees, kan ik die verliesposten (=uitgaven dit jaar) dus aftrekken van mijn reguliere inkomsten die ik dit jaar nog heb uit mijn loondienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Top. Maar als ik het goed lees, kan ik die verliesposten (=uitgaven dit jaar) dus aftrekken van mijn reguliere inkomsten die ik dit jaar nog heb uit mijn loondienst?
Goede vraag, heb daar alleen geen antwoord op. Wellicht dat iemand anders in dit topic dit weet en anders voorleggen aan een boekhouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Laatst online: 26-06 11:52
Als het goed is wel
Voor de belastingdienst is het 1 pot nat qua inkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:08
Hmmbob schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Ga nu vast naar de KvK en regel een BTW nummer. Dan kun je gewoon je boekhouding alvast gaan voeren en krijg je ook alvast de BTW terug. Dat je nog geen omzet hebt maakt niemand iets uit.

Je resultaat uit onderneming en inkomen uit loondienst worden bij de jaarlijkse inkomstenbelasting bij elkaar opgeteld in box 1. Over de som ga je belasting betalen. Als je X verdient uit loondienst, en Y verlies maakt met je bedrijf, betaal je dus belasting over (X-Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
pirke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

Ga nu vast naar de KvK en regel een BTW nummer. Dan kun je gewoon je boekhouding alvast gaan voeren en krijg je ook alvast de BTW terug. Dat je nog geen omzet hebt maakt niemand iets uit.

Je resultaat uit onderneming en inkomen uit loondienst worden bij de jaarlijkse inkomstenbelasting bij elkaar opgeteld in box 1. Over de som ga je belasting betalen. Als je X verdient uit loondienst, en Y verlies maakt met je bedrijf, betaal je dus belasting over (X-Y).
Kijk, duidelijke informatie. Tx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 16:58

krazzer

Tijd is een illusie

Ik ben nu 2 jaar ZZP'er (webdev) en ik heb tot nu toe altijd voldoende werk gehad. Ik heb 2 verschillende bedrijven gehad waar ik 1 tot 2 dagen per week vast werk voor had, en daarnaast losse kleine klusjes.

Ik werk 2 á 3 dagen in de week aan een SaaS product (voor de lange termijn) en aan een eigen open-source CMS.

Echter is nu het vaste werk weggevallen, en ik red het niet met de losse klusjes (die nu ook een beetje zijn opgedroogd). Eigenlijk zijn de meeste klussen voor mijn gevoel komen aanwaaien, maar nu is het al een paar maanden zo goed als nada.

Het probleem is nu, dat ik geen nieuw vast werk voor 1-2 dagen per week kan vinden. Alles wat ik kan vinden is full-time (32-40) en niet 8-16 uur.

Zoek ik niet goed of is het aanbod voor part time freelance werk gewoon zo klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 14:16
Dus ik vraag een BTW nummer aan, genereer geen inkomsten want gewoon in loondienst.
Koop een dikke laptop, trek BTW af (krijg ik terug?)
En voer de laptop op als kosten.
aan het eind van het jaar heb ik zeg 2000 euro verlies gemaakt want geen inkomsten maar wel dikke laptop.
Inkomsten van loondienst - 2000 euro daar betaal ik belasting over.
Maar uit loondienst is al betaald maandelijks bij loonuitbetaling
dus ik krijg even makkelijk gezegd 50% van die 2000 euro terug.

Dat lijkt me wat te simpel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

agraaff schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:34:
Dus ik vraag een BTW nummer aan, genereer geen inkomsten want gewoon in loondienst.
aan het eind van het jaar heb ik zeg 2000 euro verlies gemaakt want geen inkomsten maar wel dikke laptop.

Hoe ga je dan hard maken dat die laptop voor zakelijk gebruik is als je geen werkzaamheden vanuit de zaak voert?

Die Eur 2.000 mag je ook niet in hetzelfde jaar als kosten voeren, maar moet je activeren en over (ik dacht 3 jaar) afschrijven.

Je zakelijk verlies mag je ook niet aftrekken van je inkomen uit loonbetrekking, maar wordt compensabel verlies voor de volgende jaren voor je onderneming.

Gechargeerd lijkt het er nu op dat je een werknemer bent die via een kvk inschrijving even “goedkoop” een laptop probeert te scoren door deze af te trekken via de fiscus. Zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai

Cai

krazzer schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:31:
Ik ben nu 2 jaar ZZP'er (webdev) en ik heb tot nu toe altijd voldoende werk gehad. Ik heb 2 verschillende bedrijven gehad waar ik 1 tot 2 dagen per week vast werk voor had, en daarnaast losse kleine klusjes.

Ik werk 2 á 3 dagen in de week aan een SaaS product (voor de lange termijn) en aan een eigen open-source CMS.

Echter is nu het vaste werk weggevallen, en ik red het niet met de losse klusjes (die nu ook een beetje zijn opgedroogd). Eigenlijk zijn de meeste klussen voor mijn gevoel komen aanwaaien, maar nu is het al een paar maanden zo goed als nada.

Het probleem is nu, dat ik geen nieuw vast werk voor 1-2 dagen per week kan vinden. Alles wat ik kan vinden is full-time (32-40) en niet 8-16 uur.

Zoek ik niet goed of is het aanbod voor part time freelance werk gewoon zo klein?
Ik loop tegen een soortgelijk probleem aan. Ik heb de afgelopen 2 jaar op interim basis als IT manager gewerkt voor 1 a 2 dagen per week. De overige dagen werk ik binnen mijn eigen MSP bedrijf.

De interim klus is vrijwel afgerond en loopt tegen zijn einde. Ik vind genoeg klussen voor 32+ maar niet voor +-8 uur.

Hoewel het voor mij “bonus” werk is, is het wegvallen toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:41

Zo simpel is het. Ik zou er wel andere kosten bij betrekken want enkel een laptop wordt, zoals hieronder vermeld, discutabel.
Cai schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Hoe ga je dan hard maken dat die laptop voor zakelijk gebruik is als je geen werkzaamheden vanuit de zaak voert?

Die Eur 2.000 mag je ook niet in hetzelfde jaar als kosten voeren, maar moet je activeren en over (ik dacht 3 jaar) afschrijven.

Je zakelijk verlies mag je ook niet aftrekken van je inkomen uit loonbetrekking, maar wordt compensabel verlies voor de volgende jaren voor je onderneming.

Gechargeerd lijkt het er nu op dat je een werknemer bent die via een kvk inschrijving even “goedkoop” een laptop probeert te scoren door deze af te trekken via de fiscus. Zo werkt het natuurlijk niet.
Die laptop hoef je niets mee te doen want als starter mag je de eerste vijf jaar willekeurig afschrijven. Zakelijk verlies kan je samen met inkomsten uit loondienst op de grote hoop gooien, mits de uren te verantwoorden zijn. 40 uur loondienst en 32 uur in de onderneming investering roept vragen op.
Wat die laptop betreft; is het echt nodig om dat ding nu al in huis te hebben? Die twee mailtjes voor de eerste klus kan je ook met de iPad van je dochter versturen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke

Je koopt een laptop, krijgt BTW terug.

Het bedrag ex BTW schrijf je in 5 jaar af naar 0. Elke jaar heb je dus 20% vd aanschafprijs ex BTW als kosten. Simpel gezegd krijg je dus 50% terug in 5 jaar tijd ja.

Als je de echte berekening wil is hij iets complexer: de MKB winstvrijstelling zorgt dat 14% van de omzet en 14% vd kosten direct netto zijn. Meestal maak je winst dus is dat een voordeel, in jouw geval is het voordeel dus net een tikkeltje lager dan die 50%.

Het echte voordeel van die laptop zakelijk kopen is dus: (aanschafbedrag / 1,21) * 86% * (38,1% of 51,75%) + teruggekregen BTW
oftewel:
(aanschafbedrag / 1,21) * (32,766% of 44,505%) + teruggekregen BTW

Ik zou wel zorgen dat je binnen 2 a 3 jaar omzet gaat maken, zodat niemand vragen gaat stellen over of je wel of geen bedrijf bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
jadjong schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:24:
[...]

Zo simpel is het. Ik zou er wel andere kosten bij betrekken want enkel een laptop wordt, zoals hieronder vermeld, discutabel.

[...]

Die laptop hoef je niets mee te doen want als starter mag je de eerste vijf jaar willekeurig afschrijven.
Alleen als je startersaftrek krijgt, wat je niet krijgt zonder omzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
pirke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:42:
[...]

Alleen als je startersaftrek krijgt, wat je niet krijgt zonder omzet ;)
En aan het urencriterium voldoet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
RoNoS schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:06:
[...]

En aan het urencriterium voldoet
Zonder urencriterium krijg je al geen startersaftrek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 01:41
pirke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:20:
[...]

Zonder urencriterium krijg je al geen startersaftrek :)
Ik deed de aanname dat hij vanaf 1 januari voldoende deed om het urencriterium te halen.

"Bent u een startende ondernemer? Dan bepaalt u hoe en wanneer u bedrijfsmiddelen afschrijft die u in de startfase van uw onderneming hebt gekocht. U moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:
Uw onderneming is een eenmanszaak, een maatschap, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma.
U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek.
Voldoet u aan de bovenstaande voorwaarden? Dan gelden voor u de volgende regels:
U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).
"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:49
@Cai Ik sta ingeschreven bij een aantal tender sites voor overheden, daar komen regelmatig pm klussen voorbij voor 8-16u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai

Cai

BiLLY_daKid schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:45:
@Cai Ik sta ingeschreven bij een aantal tender sites voor overheden, daar komen regelmatig pm klussen voorbij voor 8-16u.
Dat klinkt interessant. Heb je wat adressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
En wat voor soort klussen zijn dat dan, dat je er met 8-16 uur weer klaar mee bent?

Ik heb ook wel eens zo'n site bekeken, maar mijn indruk was toch dat je daarmee wel eerst een samenwerkingsverband met andere ZZP'ers moest aangaan zodat de overheid (naar ik meen was dat in dit geval de gemeente Amersfoort) niet geconfronteerd wordt met een bus-factor.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Uren per week he, niet totaal. Voor iemand (zoals ik) die fulltime beschikbaar is, zijn dit geen interessante klussen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cai

Cai

Freeaqingme schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:14:
En wat voor soort klussen zijn dat dan, dat je er met 8-16 uur weer klaar mee bent?

Ik heb ook wel eens zo'n site bekeken, maar mijn indruk was toch dat je daarmee wel eerst een samenwerkingsverband met andere ZZP'ers moest aangaan zodat de overheid (naar ik meen was dat in dit geval de gemeente Amersfoort) niet geconfronteerd wordt met een bus-factor.
Ik begrijp je scepsis. Echter heb ik lopen puinruimen bij een toko in het Mkb. Met beperkte budgetten en een uurtarief van +100 eur per uur werkt dit best goed.

Je inventariseert, zet lijnen uit, enz en de week daarop pak je weer door. Dit kan alleen als je het “grunt” werk niet zelf doet. Hoewel het “easy” qua uren lijkt is het best pittig. Je moet namelijk echt zaken die buiten je opdracht scope vallen afhouden én je focus leggen op het doel binnen je beperkte uren per week.

Als dit dan uiteindelijk lukt is het echt een tof gevoel waarbij opdrachtgever met een beperkt budget zijn (ict) processen op de rit heeft gekregen.

[ Voor 0% gewijzigd door Cai op 12-08-2019 22:48 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-06 14:16
Cai schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Dat leek mij ook al niet dat dat zomaar kon, is dan wel heel makkelijk om goedkoop aan je spullen te komen :)
Want dan begin ik nog wat andere "bedrijfjes" zonder inkomsten die na 1 jaar falen om zo goedkoop aan mijn spullen te komen :P

[ Voor 7% gewijzigd door agraaff op 13-08-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 13:45

page404

Website says no

Heeft iemand toevallig ervaring met
Members only:
als tussenpartij? Ze spreken wel Engels (ben ik meestal wars van) maar hebben een interessante vacature en tot nu toe zijn ze onberispelijk. Maar dat maakt het juist verdacht :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 28-06 14:33

_Arthur

blub

page404 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:16:
Heeft iemand toevallig ervaring met Parallel Consulting als tussenpartij? Ze spreken wel Engels (ben ik meestal wars van) maar hebben een interessante vacature en tot nu toe zijn ze onberispelijk. Maar dat maakt het juist verdacht :P
Waarom een Engelse toko er tussen als je zelf in NL werkt waar ook de opdracht is.

Zoek even door wie nog meer de opdracht aanbiedt, die Engelse toko is echt niet uniek (en hanteren vaak enorme marges).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_Arthur schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

Waarom een Engelse toko er tussen als je zelf in NL werkt waar ook de opdracht is.

Zoek even door wie nog meer de opdracht aanbiedt, die Engelse toko is echt niet uniek (en hanteren vaak enorme marges).
Dat zou ik normaliter ook doen maar ik kan de opdracht nergens anders vinden. Ik stop sowieso het proces als ik vind dat ze niet transparant genoeg zijn of te hoge marge vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
en: what about brexit?

ik zou zeker op het moment geen Engelse toko er tussen willen hebben zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Leipo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:22:

Ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken. Zolang je geen goederen importeert of exporteert, en zelf niet heen en weer hoeft te vliegen voor die klus loopt het allemaal wel los, verwacht ik. Enige verschil is - denk ik - dat op je verkoopfacturen je op een zeker punt je BTW tarief moet aanpassen van 'verlegd' naar 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Leipo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:22:

Heb ik al gecheckt. Dat lijkt goed te zitten. Ze hebben een nl tak en alles valt onder de Nederlandse wet. Heb idd geen zin in Brexit gedoe, hoe minimaal ook. Ik begin net en het is al genoeg geregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 28-06 14:33

_Arthur

blub

page404 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:48:
Dat zou ik normaliter ook doen maar ik kan de opdracht nergens anders vinden. Ik stop sowieso het proces als ik vind dat ze niet transparant genoeg zijn of te hoge marge vragen.
De tip: lekker verder zoeken. Genoeg toko's die opdrachten aanbieden. Er zijn er al meer dan genoeg genoemd in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04-2022
-Jaap-io schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:40:
hoe moeilijk kan het zijn 😉

Members only:
Is deze nog actief? Zo ja, zou ik een uitnodiging kunnen krijgen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

_Arthur schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:04:
[...]

De tip: lekker verder zoeken. Genoeg toko's die opdrachten aanbieden. Er zijn er al meer dan genoeg genoemd in dit topic.
Thanks, doe ik sowieso. Komt idd genoeg voorbij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 14:47
JackP schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Is deze nog actief? Zo ja, zou ik een uitnodiging kunnen krijgen? _/-\o_
nee de link is niet meer actief, de slack groep wel ;)
check je PM

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:01

steveman

Comfortabel ten onder

Jeetje, hoor me net toch een constructie...

Eigen bv, zelf voor een hongerloontje in dienst bij die bv en zo dus geen schijnzelfstandige en ook nog eens toeslagen als zorgtoeslag, huurtoeslag etc.

Da's toch gewoon wachten tot je de FIOD op je dak krijgt hoop ik?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05
Lijkt me dat je als DGA jezelf dan gewoon een minimumsalaris moet betalen.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
steveman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:20:

Eigen bv, zelf voor een hongerloontje in dienst bij die bv en zo dus geen schijnzelfstandige en ook nog eens toeslagen als zorgtoeslag, huurtoeslag etc.

Is een vrij standaard constructie. Echter dien je jezelf wel een DGA salaris van 45k per jaar te geven. Dit kan verlaagd worden bij de belastindienst als je daarvoor een goede reden hebt.

Het is niet de bedoeling om jezelf te weinig te betalen als DGA, dan krijg je inderdaad gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

De belastingdienst heeft al gezegd dat ze dit soort constructies aan gaan pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:17
Je moet minstens 45K uitkeren, dan kom je niet in aanmerking voor toeslagen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, gebruikelijk loon DGA.

Er is een legale omweg denkbaar, namelijk een status als "WGA" (Werknemer, GrootAandeelhouder). Dan moet je eigenaar van de BV zijn, maar geen macht hebben. Die situatie moet niet alleen op papier zo zijn, het moet de feitelijke situatie zijn. Anders is het een schijnconstructie.

Er moet dus een externe directeur zijn die (ondanks het feit dat jij de aandelen bezit) de macht heeft om jou te ontslaan. En andersom mag jij als eigenaar geen macht hebben om deze zetbaas te ontslaan. Moet je maar net willen :)

Maar goed, in die situatie is er geen sprake van gebruikelijk loon DGA (want: geen DGA).
Je inkomsten vallen in box 1 (inkomen tegenwoordige arbeid, loon) en je aandeel in de ondernemingswinst in box 3 (wat wel interessant is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Kan je beter een BV op Curacao oprichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
-Jaap-io schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:55:
[...]

nee de link is niet meer actief, de slack groep wel ;)
check je PM
Als binnenkort zelfstandige (heb deze maand opgezecht) ben ik in rap tempo door dit topic heen gegaan.

Zou ik ook een invite naar de slack groep mogen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
@Anoniem: 24549 Als je toch aan het toevoegen bent, mij ook graag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft een Curacao-BV niet te maken met gebruikelijk loon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 14:47
zo sinterklaas heeft weer linkjes uitgedeeld 😄
als er nog geïnterneerde zijn, PM mij dan even 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-05 12:16
Dankjewel sinter-jaap!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
hoevenpe schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:45:
[...]

Je moet minstens 45K uitkeren, dan kom je niet in aanmerking voor toeslagen.
Dat ligt helemaal aan de rest van je aangifte. Misschien zijn er nog te verrekenen verliezen, betaalt ie 100k hypotheekrente (aan z'n eigen bv?), legt ie maximaal in op z'n pensioen, heeft ie een goede aftrekbare AOV veel zorgkosten of andere aftrekbare zaken. Als je in deeltijd werkt (32 uur) gaat je DGA salaris ook alweer naar 36k. Of wellicht heeft ie nog een Tesla in een eenmanszaak of VOF (andere werkzaamheden) zitten die afgeschreven moet worden waardoor de eenmanszaak verlies draait, maar waar hij natuurlijk nog wel net boven het urencriterium komt voor wat extra aftrek.

Je salaris is maar een klein deel vd aangifte... Daar kan nog heel veel af voordat het belastbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
Broker (TCP Solutions) in betalingsproblemen.. Zij zitten ertussen bij o.a. ING.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:18
Stefangrp schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 06:49:
Broker (TCP Solutions) in betalingsproblemen.. Zij zitten ertussen bij o.a. ING.
Pff hoe dan als (volgens ING) alle facturen zijn betaald aan TCP solutions.
Of hebben ze naast broker activiteiten ook zelf projecten aangenomen waar ze nu verlies op draaien misschien ?

https://www.telegraaf.nl/...werker-ing-door-geldnood-

Edit: wat meer info op FD : https://fd.nl/ondernemen/...-geldnood-payrollbedrijf#

Zelf het Corso faillissement meegemaakt (en gelukkig nog net alles uitbetaald gekregen en direct aan eindklant gaan factureren net voordat ze failliet gingen). Uitermate vervelende situatie, sterkte freelancers bij ING.

[ Voor 25% gewijzigd door sverzijl op 15-08-2019 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Elk bedrijf kan in de problemen komen, ook een broker.

De veiligste manier van organiseren is met een "stichting derdengelden". Dan laat je alle uitgaande facturen naar opdrachtgevers vanuit de stichting gaan, betaalt de stichting de ingeleende ZZP-ers, en slechts wat over is wordt betaald aan de onderneming. De omzet van het payroll/broker bedrijf is dus slechts enkele procenten van het geld wat door de stichting gaat. De onderneming kan in geldnood komen, maar de stichting kan nog altijd de leveranciers betalen.

Maar waarschijnlijk werkt het niet zo en worden alle facturen die naar ING worden verstuurd, opgenomen in de omzet van de onderneming. Als deze vervolgens op te grote voet leeft, kunnen er tekorten ontstaan. Door de flinke omzet kan de onderneming flinke bedragen aan vreemd vermogen aantrekken, waarmee de problemen kunnen worden uitgesteld (en vergroot). Als vervolgens de zaak klapt, is het een gewoon failissements-scenario.

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik snap het gewoon niet met de tussenpartijen, die van mij had zich zelfs zo ingedekt dat als ze mij betaald hadden, maar de eindklant hun niet betaalt, dat ik dan het geld terug zou moeten betalen aan de tussenpartij. Ze willen aan iedereen verdienen maar weigeren zelf risico te lopen. Kom op, als je geen bedrijfsrisico wil lopen, dan moet je geen bedrijf beginnen. Die clausule heb ik doorgestreept in het contract en ik heb ze er verder ook niet meer over gehoord.

• Mandera
  • Laatst online: 27-06 12:33
Sowieso maf dat TCP Solutions afhangt van externe investeerders om de reguliere cashflow te kunnen garanderen aldus het FD. Is wel een enorm risico om op die manier een bedrijf te runnen.

• BiLLY_daKid
Ten tijde van Corso zat ik bij ABN AMRO als gedetacheerde (dus geen problemen), dat was niet leuk voor de betrokken zzp consultants.

Sinds ik zelfstandig ben, voorgenomen nooit meer dan 1 factuur per broker open te hebben staan.
Hoe krijg je het voor elkaar om je cashflow niet op orde te hebben, de meeste brokers betalen pas nadat de opdrachtgever heeft betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
Corso betaalde al jaren voor het faillissement hun facturen niet meer op tijd. Een week te laat was daar de norm. Is dit bij TCP ook zo gegaan? Of zijn tot juni alle facturen gewoon netjes op tijd betaald?

ING meldt dat ze de freelancers over willen laten stappen naar Brainnet. Maar zo lang TCP Solutions nog niet echt failliet is hebben die freelancers gewoon een concurrentiebeding relatiebeding. Overstappen naar een andere broker geeft dan serieus financieel risico want TCP kan ze een boete geven. Daarnaast versnelt het overstappen het faillissement natuurlijk enorm. Lekkere situatie weer... ik hoop dat ING serieus gaat nadenken om dit proces weer te insourcen.

[ Voor 53% gewijzigd door RichieB op 15-08-2019 13:39 . Reden: concurrentiebeding -> relatiebeding ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• BiLLY_daKid
Er zijn afspraken mogelijk tussen brokers en opdrachtgevers die bepaalde clausules met onderaannemers kunnen overrulen.
Bij een bank was dit bijvoorbeeld over het relatiebeding, waarbij een consultant als zelfstandige zijn opdracht mocht meenemen.

• gold_dust
RichieB schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:59:
Corso betaalde al jaren voor het faillissement hun facturen niet meer op tijd. Een week te laat was daar de norm. Is dit bij TCP ook zo gegaan? Of zijn tot juni alle facturen gewoon netjes op tijd betaald?

ING meldt dat ze de freelancers over willen laten stappen naar Brainnet. Maar zo lang TCP Solutions nog niet echt failliet is hebben die freelancers gewoon een concurrentiebeding. Overstappen naar een andere broker geeft dan serieus financieel risico want TCP kan ze een boete geven. Daarnaast versnelt het overstappen het faillissement natuurlijk enorm. Lekkere situatie weer... ik hoop dat ING serieus gaat nadenken om dit proces weer te insourcen.
Ik mijn contract staat (natuurlijk) niet expliciet dat het faillissement van de tussenpartij het relatiebeding doet vervallen. Ik ben benieuwd hoe zoiets in de praktijk uitpakt.

Een concurrentiebeding staat er bij mij niet in, dat lijkt me meer iets voor detachering/loondienst. Ze kunnen je nooit verbieden voor een concurrent van de eindklant te gaan werken, dat zou ook indicatie van schijnzelfstandigheid zijn als je zelf je klanten niet kan kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
gold_dust schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:35:
[...]

Ik mijn contract staat (natuurlijk) niet expliciet dat het faillissement van de tussenpartij het relatiebeding doet vervallen. Ik ben benieuwd hoe zoiets in de praktijk uitpakt.

Een concurrentiebeding staat er bij mij niet in, dat lijkt me meer iets voor detachering/loondienst. Ze kunnen je nooit verbieden voor een concurrent van de eindklant te gaan werken, dat zou ook indicatie van schijnzelfstandigheid zijn als je zelf je klanten niet kan kiezen.
Wat staat er wel in over betalingsachterstanden van de tussenpartij? Als je je betalingsverplichting niet na komt sta je wat betreft de rest van je contractuele voorwaarden natuurlijk ook al met 1-0 achter, als het niet meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb bij de overheid meegemaakt dat er een nieuwe aanbesteding werd gedaan voor nieuwe ICT tussenpartijen. 2 van de 3 bestaande partijen werden opnieuw geselecteerd. Jenrick niet en verloor het mantelcontract. Er zat wel een derde van de ZZP-ers via Jenrick dus die moesten overstappen naar een andere tussenpartij. Jenrick had het lef om al die ZZP-ers aan te schrijven om ze op het relatiebeding te wijzen. Ze wilden dat ze bleven factureren aan Jenrick zodat zij aan een nieuwe tussenpartij konden factureren, de marge werd daardoor uiteraard hoger. De meeste ZZP-ers hadden geen zin in gezeik en hebben dat geaccepteerd. Een paar hebben het aangevochten en volgens mij nooit een boete oid betaald. Een aantal anderen hebben een andere klus gezocht en zijn weggegaan. Dat gaf een hoop problemen binnen de organisatie ivm wegvallende collega's.

Wat ik nog het frappantste vond hierbij was dat in de nieuwe (net aanbesteedde) mantelcontracten tussen de ministeries en de tussenpersonen niets stond over het vervallen van het relatiebeding bij het verliezen van het mantelcontract. Het boeit de opdrachtgevers gewoon niet welk risico de ZZP-ers lopen en hoe ze behandeld worden. Als het maar goedkoop is (lage marge tussenpersonen) en voordeel oplevert (verzamelfactuur voor alle ZZP-ers).

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 21:56
De Waadi zou uitkomsst moeten bieden, want een tussenpartij mag een overname door de eindklant niet in de weg staan mbv een relatiebeding

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
De eindklant wil de ZZP-ers meestal niet zelf overnemen, maar inhuren via een andere tussenpartij. Daar is het relatiebeding nu juist voor bedoeld.

Ik teken zelf alleen voor een relatiebeding als de tussenpartij zelf iets heeft bijgedragen aan het scoren van de opdracht. Als het daadwerkelijk door hun relatie met de eindklant komt dat ik daar een opdracht kan doen. Als ik de opdracht zelf heb gevonden of door de eindklant zelf werd benaderd ga ik daar geen relatiebeding voor afspreken.

[ Voor 54% gewijzigd door RichieB op 15-08-2019 14:08 ]

• Freeaqingme
RichieB schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:37:
Wat ik nog het frappantste vond hierbij was dat in de nieuwe (net aanbesteedde) mantelcontracten tussen de ministeries en de tussenpersonen niets stond over het vervallen van het relatiebeding bij het verliezen van het mantelcontract. Het boeit de opdrachtgevers gewoon niet welk risico de ZZP-ers lopen en hoe ze behandeld worden. Als het maar goedkoop is (lage marge tussenpersonen) en voordeel oplevert (verzamelfactuur voor alle ZZP-ers).
Vanuit continuiteitsoogpunt is het inderdaad bijzonder als men daar geen rekening meehoudt. Tegelijkertijd snap ik ook wel dat men zich niet verantwoordelijk voelt voor de ZZP'ers. Je huurt die immers in juist omdat je je over dat soort dingen niet druk wilt hoeven maken. Voor dat risico/tradeoff verdient een ZZP'er per uur dan ook een stuk meer dan vaste werknemers.

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 21:56
aan de andere kant komt TCP zijn verplichtingen niet na, dus denk ik dat een rechter wel coulant zal zijn, maarja daar is nog niet veel jurisprudentie over

Star Citizen Referral Code

Werkingsveld wet WAADI, ook B2B?

Wat betreft insolventie tussenpersoon: advies is om in gebreke te stellen bij wanbetaling. Als je op enig moment het contract wil verbreken (inclusief het relatiebeding), werkt dat in je voordeel. De schuld van de breuk ligt immers bij de broker.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:39

3DDude

I void warranty's

Staat nu ook in het FD over flexwerkers bij de ING:
https://fd.nl/ondernemen/...RTT_20190815&utm_content=

Be nice, You Assholes :)

• DeepSeven
  • Laatst online: 18-06 15:08
Hoe positioneren jullie jezelf in de markt? Als freelancer, waarbij je jezelf als persoon neerzet en je expertises uitlicht? Of als een bedrijf dat diensten verleent, waarbij je wel of niet door laat schemeren dat je maar 1 man bent?

Ik vraag dit omdat ik zelf als webdev wil gaan freelancen, maar me afvraag welke 'route' ik hierin het beste kan nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door DeepSeven op 15-08-2019 20:11 ]

• BertS
  • Laatst online: 14-04 17:14
Ligt er vooral aan wat je ambities zijn.
Ik profileer me als zelfstandig professional, vooral persoonlijk dus. Maar als je groeiambitie hebt kun je waarschijnlijk beter positioneren op productie/dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
DeepSeven schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:46:
Hoe positioneren jullie jezelf in de markt? Als freelancer, waarbij je jezelf als persoon neerzet en je expertises uitlicht? Of als een bedrijf dat diensten verleent, waarbij je wel of niet door laat schemeren dat je maar 1 man bent?

Ik vraag dit omdat ik zelf als webdev wil gaan freelancen, maar me afvraag welke 'route' ik hierin het beste kan nemen.
Hangt er ook heel erg vanaf wie je doelgroep is, en hoe afhankelijk je klant is van dat product. Als jij een product/dienst levert aan een grote corporate, willen ze zeker weten dat continuiteit geborgd is. Terwijl een MKB'er die net z'n ZZP-tijd ontgroeid is maar met alle plezier met ZZP'ers met groeiambitie samenwerkt.

Een ruim jaar geleden ben ik gaan freelancen, nadat een oud-collega me vroeg of ik 'm wilde helpen met het ontwikkelen van een maatwerkapplicatie. Dat is leuk, maar de hoeveelheid werk die je hebt is ook heel onvoorspelbaar. Ik ben nu juist met een aantal andere partijen bezig waar ik me echt als persoon profileer met als doel gewoon op kantoor een tijd mee te draaien in hun team.

Dan heb je ook nog een tussenvorm, als individu diensten verlenen (bijv. serveronderhoud), waarbij jij weliswaar het gezicht van je eigen onderneming bent, maar de klant het ook prima vindt als je een deel uitbesteedt aan anderen.

Als je op zoek bent naar een stabiel inkomen zou ik zorgen dat je een klus vindt waar je als persoon gewoon in een team van de klant meedraait. Dan weet je gewoon dat je in X maanden tijd Y euro binnenharkt.

Dat is in ieder geval vanuit mijn positie beredeneerd. Kan natuurlijk zijn dat dat met andere klanten of opdrachten weer heel anders werkt :)

• gold_dust
Peekster schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:52:
Wat staat er wel in over betalingsachterstanden van de tussenpartij? Als je je betalingsverplichting niet na komt sta je wat betreft de rest van je contractuele voorwaarden natuurlijk ook al met 1-0 achter, als het niet meer is.
Niets, dat ze zelf in gebreke treden komt er niet in voor. Dit soort contracten zijn in mijn ervaring opgezet om de rechten van de freelancer zoveel mogelijk in te perken en om zichzelf als tussenpartij voor alle mogelijke situaties in te dekken.
Pagina: 1 ... 107 ... 631 Laatste