DeepSeven schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:46:
Hoe positioneren jullie jezelf in de markt? Als freelancer, waarbij je jezelf als persoon neerzet en je expertises uitlicht? Of als een bedrijf dat diensten verleent, waarbij je wel of niet door laat schemeren dat je maar 1 man bent?
Ik vraag dit omdat ik zelf als webdev wil gaan freelancen, maar me afvraag welke 'route' ik hierin het beste kan nemen.
Hangt er ook heel erg vanaf wie je doelgroep is, en hoe afhankelijk je klant is van dat product. Als jij een product/dienst levert aan een grote corporate, willen ze zeker weten dat continuiteit geborgd is. Terwijl een MKB'er die net z'n ZZP-tijd ontgroeid is maar met alle plezier met ZZP'ers met groeiambitie samenwerkt.
Een ruim jaar geleden ben ik gaan freelancen, nadat een oud-collega me vroeg of ik 'm wilde helpen met het ontwikkelen van een maatwerkapplicatie. Dat is leuk, maar de hoeveelheid werk die je hebt is ook heel onvoorspelbaar. Ik ben nu juist met een aantal andere partijen bezig waar ik me echt als persoon profileer met als doel gewoon op kantoor een tijd mee te draaien in hun team.
Dan heb je ook nog een tussenvorm, als individu diensten verlenen (bijv. serveronderhoud), waarbij jij weliswaar het gezicht van je eigen onderneming bent, maar de klant het ook prima vindt als je een deel uitbesteedt aan anderen.
Als je op zoek bent naar een stabiel inkomen zou ik zorgen dat je een klus vindt waar je als persoon gewoon in een team van de klant meedraait. Dan weet je gewoon dat je in X maanden tijd Y euro binnenharkt.
Dat is in ieder geval vanuit mijn positie beredeneerd. Kan natuurlijk zijn dat dat met andere klanten of opdrachten weer heel anders werkt
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.