Acties:
  • +3 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-10 16:20
Wellicht is het meer een vraag om bevestiging; op dit moment heb ik privé een auto gekocht waardoor ik mijn zakelijke kilometers á €0,19 zakelijk declareer.
Nu ben ik me aan het oriënteren om een lease-nieuwe auto te nemen/kopen/iets :), en meteen komen daar al wat vragen bij naar boven.

Optie 1: ik lease een auto zakelijk. Zakelijk ben ik dan voor €xxx per maand verantwoordelijk voor het leasebedrag en privé ben ik (bij het kiezen van bijtelling) verantwoordelijk voor de bijtelling.
Stel een auto kost €400 (excl. BTW) per maand zakelijk aan leasekosten en €400 per maand aan bijtelling kost mij het €800 per maand.
Optie 2: ik koop een nieuwe auto privé en declareer de zakelijke kilometers zoals ik nu ook doe.
Optie 3: ik private-lease een auto privé en declareer de zakelijke kilometers.
Optie 4: ik lease een auto zakelijk (financial lease), wat gewoon een lening is. Maar de auto is daarna wel voor mij (ofja, voor de zaak).

Ik begrijp, dat wanneer het geld 'voor handen' is dat optie 2 waarschijnlijk de beste optie is.
Maar welke optie is beter wanneer het niet direct voor handen is, of omdat ik het er (nog) niet aan uit wil geven?
Ik kan de BTW aftrekken van leasebedrag, maar bij optie 4 kan ik ook de onderhoudskosten voor een groot deel (voor het zakelijke procentuele deel) aftrekken.

Zoals ik al begon, het is meer een vraag om bevestiging of ik de juiste opties voor me heb, en welke zakelijk/fiscaal het meest aantrekkelijk zijn. Ik zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet zo goed meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Je zou het beste alles even in Excel uit kunnen rekenen, maar volgens mij is een Tesla3 op dit moment heel erg aantrekkelijk om te kopen (financial leasen) als ZZP-er.
Op de vorige pagina staat volgens mij wel een berekening daarvan, inclusief alle milieukortingen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 16-08-2019 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-10 12:39
Herkenbaar verhaal @the-edge. Ik heb momenteel een tweedehands auto, zelf gekocht en ik betaal mijzelf 0,19ct/km uit. Dit werkt prima en bevalt goed en houd er na de dieselkosten maandelijks geld aan over om te sparen voor onderhoudskosten.
Nu toch aan het kijken om misschien volgend jaar een nieuwe(re), grotere auto te nemen (bijvoorbeeld de nieuwe BMW 3 touring). Ik zit ook erg te twijfelen en ik neig het meest naar je vierde optie. Een zakelijke financial lease, zodat ik de kosten kan aftrekken en makkelijker zo'n auto kan rijden dan het geld bij elkaar sparen. Volgensmij betaal je dan ook wel bijtelling. Al zijn de maandlasten dan een flink stuk hoger dan een privé aanschaf.

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Klinkt als hetzelfde schuitje @CptMorgan . Ik rij nu dus ook privé een kleine (VW Golf) auto en zou dus ook groter willen rijden. Een Tesla zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat we met een bagagewagentje en een dakkoffer op vakantie gaan (meestal naar Zuid Frankrijk, Spanje etc.).

Niet ideaal dus lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59

_Arthur

blub

the-edge schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:07:
Een Tesla zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat we met een bagagewagentje en een dakkoffer op vakantie gaan (meestal naar Zuid Frankrijk, Spanje etc.).

Niet ideaal dus lijkt me.
Er kan een trekhaak onder een Tesla3 (wel alleen af-fabriek). En als je je reis planned langs (snel)-laders moet dat prima te doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-10 22:19
Ik ken iemand die vorig jaar met zijn Tesla model S naar Dreamhack in Jönkoping (Zweden) is geweest, viel hem nog redelijk tegen (de tijd die hij kwijt was bij snelladers en het verbruik op hogere snelheden (maar zal met een aanhangwagen niet anders zijn)).

Hij had zijn route wel uitgestippeld, maar het was wel een keer voorgekomen dat de volgende snellader op de grens van het bereik was (hij had er een halverwege bewust overgeslagen) en toen hij in de buurt kwam, kapte de navigatie ermee (kennelijk doet een Tesla dat om stroom te besparen) en had hij een afslag gemist. Uiteindelijk had hij de snellader gehaald op de laatste procenten.

Dus stippel die route goed uit en houd er rekening mee dat je ws 2x zo vaak een pitstop (en langer) moet maken dan bij een brandstof auto

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-10 12:57
the-edge schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:07:
Ik rij nu dus ook privé een kleine (VW Golf) auto en zou dus ook groter willen rijden. Een Tesla zou een optie kunnen zijn
Wat betreft lengte is een tesla 3 iets van 40cm langer. Bovendien heeft een Golf wat meer mogelijkheden tot bagageruimte (max 1200 Liter) terwijl een tesla 3 op max 400 liter komt. Dus lijkt me een slecht optie haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Thanks voor het meedenken allen. Maar voordat het een afsplitsing naar het Tesla topic gaat worden :), ik ben eigenlijk benieuwd naar de voordeligste vorm van autorijden voor een zelfstandige ondernemer.

Privé leasen of kopen. Of zakelijk leasen (of kopen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:39
Youngtimer of elektrisch, dan rij je voor een flink deel gesponsord door de staat.

Mocht je toch per se een gloednieuwe benzine/diesel willen dan ontlopen private en zakelijk elkaar weinig. Wel wordt zakelijk relatief goedkoper naarmate je meer privékilometers maakt, en is het zakelijke aanbod een stuk groter dan het private aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 27-10 22:19
Hoeveel mensen hier rijden een auto op grijs kenteken?

Wegens mijn interesse in amerikaanse auto's zie ik ze steeds meer rijden en ook div importeurs die beweren dat het niet duur hoeft zijn (ivm KIA aftrek, verlaagd mrb tarief etc), maar de bijtelling gaat over cataloguswaarde incl bpm/btw, dus is die bijtelling dan niet torenhoog?

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

the-edge schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:28:
Thanks voor het meedenken allen. Maar voordat het een afsplitsing naar het Tesla topic gaat worden :), ik ben eigenlijk benieuwd naar de voordeligste vorm van autorijden voor een zelfstandige ondernemer.

Prive een btw auto aanschaffen en vervolgens de btw terug vragen op de zaak. Dan betaal je vervolgens alleen bijtelling over de betaalde btw en kan je (correct me if i’m wrong, heb mij er nog niet volledig in verdiept) vervolgens alle kosten op de zaak gooien.

Edit: wow hoop vervolgens 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
the-edge schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:28:

Niet rijden is het goedkoopste. Bij veel (privé) kilometers is elektrische voordelig en bij weinig (privé) kilometers kan een youngtimer of prive auto ook interessant zijn.

Wat voor jou situatie de beste keuze is afhankelijk van jou eigen voorkeuren en eisen aan je vervoer.

PS: als je een Tesla overweegt zou ik het Tesla forum even raadplegen, want wat hier staat kan ik als Tesla Model 3 rijder zeker niet beamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-10 09:34
the-edge schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:29:
Wellicht is het meer een vraag om bevestiging; op dit moment heb ik privé een auto gekocht waardoor ik mijn zakelijke kilometers á €0,19 zakelijk declareer.
Nu ben ik me aan het oriënteren om een lease-nieuwe auto te nemen/kopen/iets :), en meteen komen daar al wat vragen bij naar boven.

Optie 1: ik lease een auto zakelijk. Zakelijk ben ik dan voor €xxx per maand verantwoordelijk voor het leasebedrag en privé ben ik (bij het kiezen van bijtelling) verantwoordelijk voor de bijtelling.
Stel een auto kost €400 (excl. BTW) per maand zakelijk aan leasekosten en €400 per maand aan bijtelling kost mij het €800 per maand.
Optie 2: ik koop een nieuwe auto privé en declareer de zakelijke kilometers zoals ik nu ook doe.
Optie 4: ik lease een auto zakelijk (financial lease), wat gewoon een lening is. Maar de auto is daarna wel voor mij (ofja, voor de zaak).

Ik begrijp, dat wanneer het geld 'voor handen' is dat optie 2 waarschijnlijk de beste optie is.
Maar welke optie is beter wanneer het niet direct voor handen is, of omdat ik het er (nog) niet aan uit wil geven?
Ik kan de BTW aftrekken van leasebedrag, maar bij optie 4 kan ik ook de onderhoudskosten voor een groot deel (voor het zakelijke procentuele deel) aftrekken.

Zoals ik al begon, het is meer een vraag om bevestiging of ik de juiste opties voor me heb, en welke zakelijk/fiscaal het meest aantrekkelijk zijn. Ik zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet zo goed meer.
Optie 5: Koop een auto zakelijk. Waarom zou je lenen (rente betalen, afhankelijkheid van derde partij) als je het geld zelf op de bank hebt? En als freelance ICT’er zou dat denk ik niet zo’n probleem moeten zijn?
Je hebt dan nog jaarlijks de keuze tussen alleen zakelijk rijden of ook privé rijden (= bijtelling betalen). Voor de goedkoopste Model 3 (standard range) kwam mijn berekening daarvoor uit op zo’n €400 per maand met privé rijden en €250 bij alleen zakelijk rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:13
Klaassie schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Optie 5: Koop een auto zakelijk. Waarom zou je lenen (rente betalen, afhankelijkheid van derde partij) als je het geld zelf op de bank hebt? En als freelance ICT’er zou dat denk ik niet zo’n probleem moeten zijn?
Je hebt dan nog jaarlijks de keuze tussen alleen zakelijk rijden of ook privé rijden (= bijtelling betalen). Voor de goedkoopste Model 3 (standard range) kwam mijn berekening daarvoor uit op zo’n €400 per maand met privé rijden en €250 bij alleen zakelijk rijden.
ik kwam op het volgende uit (via berekenhet.nl)
mijn huidig yountimer 325, p.m. bij 20k km (10k zakelijk 10k privé)
een model 3 Standard range 344 als ik hem zelf betaal
en 400 als ik hem financier.

zelf betalen kost mij in een keer mijn buffer (net een jaar bezig) en financieren betekend een contract aangaan voor 4 jaar met betaal verplichting etc en daar had ik beide geen zin in, dus rij voorlopig mn youngtimer

wie weet eind van het jaar een voorraad model als de komende maanden een beetje lekker lopen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door -Jaap-io op 16-08-2019 15:17 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
Metaalhoofd schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:45:
Hoeveel mensen hier rijden een auto op grijs kenteken?

Wegens mijn interesse in amerikaanse auto's zie ik ze steeds meer rijden en ook div importeurs die beweren dat het niet duur hoeft zijn (ivm KIA aftrek, verlaagd mrb tarief etc), maar de bijtelling gaat over cataloguswaarde incl bpm/btw, dus is die bijtelling dan niet torenhoog?
Volgens mij wel. Er zit gauw een halve ton (virtuele) BPM op een pick-up.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 13:19

Optie 5: https://www.volkswagen.nl...de-btw-van-je-occasion-af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptMorgan
Ik heb zelf niet de voorkeur voor een youngtimer of elektrisch. Momenteel rijd ik privé een BMW 3 serie sedan uit 2015. Ik heb voorlopig liever een diesel of benzine, ook als dat mij wat meer gaat kosten. Elektrisch is naar mijn mening niet handig als je met een caravan en kid(s) naar Italië/Zuid-Frankrijk wilt zonder veel en lang te stoppen. Ook is de ruimte van een station erg prettig. Vandaar dat ik momenteel kijk naar de nieuwe BMW 3 serie touring om volgend jaar te rijden.
Via de configurator kwam ik rond de 60-70k (bruto) voor de 330i.
Ik wil vooral kijken hoe haalbaar het is en hoeveel het kost om deze, bijvoorbeeld, als financial (of private?) lease te financieren. In één keer 70k privé betalen wil (en kan) ik niet.. :).

Ik denk dat financial of private lease dan, denk ik, nog de meest interessante/beste optie is. Dan zou ik daar eens offertes voor moeten laten maken. Met als grootste nadeel de lange (hogere) financiele verplichting voor 4 jaar. Of toch een goedkopere occasion en kijken naar de optie van @Tylen en @Cornholio :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:27

Crazy D

I think we should take a look.

DeepSeven schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:46:
Hoe positioneren jullie jezelf in de markt? Als freelancer, waarbij je jezelf als persoon neerzet en je expertises uitlicht? Of als een bedrijf dat diensten verleent, waarbij je wel of niet door laat schemeren dat je maar 1 man bent?

Ik vraag dit omdat ik zelf als webdev wil gaan freelancen, maar me afvraag welke 'route' ik hierin het beste kan nemen.
Als zelfstandige. Hoewel ik nu wel bezig om een samen met iemand iets op te zetten, maar dat is om meerdere redenen en niet omdat het klanten afschrikt dat ik alleen ben. Als ze mij niet inhuren, dan toch niet. De discussie over continuïteit en uitwisselbaarheid van bedrijven met meerdere mensen in dienst durf ik wel aan (die uitwisselbaarheid is er namelijk zelfden, wordt regelmatig ingehuurd en als die klant later nog iets wil, wordt ik weer ingehuurd "want ik ken de klant", zo gaat dat ook met vast personeel en ook met inhuur). Maar wellicht hangt het van de markt af waarin je opereert. In Exact-land hangt kennis aan poppetjes en niet aan bedrijven, dus de continuïteit bij een groot bedrijf hangt nagenoeg ook bij 1 of een enkele consultant af. Geen verschil dus met mij. Wel een groot verschil is dat ik flexibeler ben en vaak wel op korte termijn toch een gaatje kan creëren (al is het in de avond of op zaterdag), iets wat bij de grote clubs zelden of nooit gebeurt. En als ik echt handjes nodig heb, ben ik sneller met een aantal consultants aantrekken dan dat ze agenda's bij een groter bedrijf leeg moeten zien te maken.

Uh. Ok. Kort gezegd: ik zou jezelf als jezelf neerzetten, en het niet vaag houden met hoeveel mensen jij echt bent (als je het schimmig houdt komt dat toch wel uit, wees dan eerlijk dat jij alleen bent en eventueel wel een aantal goede andere zzp'ers kent om bij te schakelen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 13:19
CptMorgan schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:21:

Via de configurator kwam ik rond de 60-70k (bruto) voor de 330i.
Ik wil vooral kijken hoe haalbaar het is en hoeveel het kost om deze, bijvoorbeeld, als financial (of private?) lease te financieren. In één keer 70k privé betalen wil (en kan) ik niet.. :).
Voor 60-70k rijdt je ook een zgan 540i xdrive. Ik had het wel geweten... ;)
https://qoets.nl/BMW/540i...silber/merkgarantie/9681/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 23:12
CptMorgan schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 16:21:
Elektrisch is naar mijn mening niet handig als je met een caravan en kid(s) naar Italië/Zuid-Frankrijk wilt zonder veel en lang te stoppen.
[...]
Hoe vaak per jaar doe je dat? Dikke kans dat je met huren van een grote station voor die periode + een EV rijden voordeliger uit bent. Niet dat ik daarmee je bovenstaande quote wil bevestigen.. Kijk eens op deze routeplanner naar de reistijden met een EV, die vallen (ook in de praktijk) erg mee.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mango227
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09-2020
Goedendag,

Graag wil ik peilen wat de normale gang van zaken is.

Het plaatje (voorbeeld):

Freelancer krijgt: 80
Tussenpartij vangt: percentage uurtarief
Eindklant betaalt: 120

Voorafgaand aan de samenwerking die de freelancer is aangegaan met de bemiddelende partij, laten we ze BP noemen, werd verteld dat zij een marge hanteren van 30%.

Freelancer gaat akkoord. De freelancer krijgt 80 euro per uur, maar ontdekt nu dat de eindklant 120 euro per uur betaalt voor hem aan de BP.

Freelancer haalt verhaal bij BP: als 30% van 80 euro wordt gerekend, zou de eindklant om en nabij de 104 euro moeten betalen, geen 120.

BP zegt dat dit niet klopt, want: wij rekenen over het tarief van 120 euro 30% en trekken dat af van het totaal, dus 30% van 120 euro = 36 euro. 120-36=84. We hebben dus niet gelogen en jouw uurtarief is conform de afspraken.

Is dit onzin wat de BP beweert, of is dit hoe het altijd gaat? Ik ging er altijd vanuit dat de marge berekend wordt over het uurtarief van de freelancer. Iemand die dit eerder is tegengekomen?

Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

AJM

Als het nergens concreet beschreven staat dan kunnen beide partijen vanuit hun eigen punt gelijk hebben denk ik? Doet me trouwens denken aan dit artikel wat ik vandaag voorbij zag komen
https://www.linkedin.com/...jgt-80-rara-bas-van-oers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 23:12
@Mango227 80 / 120 = 66,7% oftewel 33,3% marge. Dat is ook niet de 30% die is afgesproken. Maar zonder nadere afspraken wordt marge gerekend over het kale tarief. Dus bij €120 totaalprijs inclusief marge mag de freelancer 120 / 1,3 = €92,30 verwachten.

Maar het belangrijkste hier lijkt me: 30% is een woekermarge en nu blijken ze hierover ook nog te liegen. Klus opzeggen en snel iets anders zoeken via iemand die wel eerlijk zaken wil doen. En vergeet de reden van opzegging ook niet goed uit te leggen aan de eindklant.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 16-08-2019 18:07 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:28
30% marge bovenop jouw uurtarief is al schandalig hoog. Laat staan de rekenmethode die zij hanteren :)

En 84 is ook nog steeds 4 euro meer dan 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Heb je al contract getekend? Anders even direct met de eindklant om tafel zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
AJM schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:51:
Als het nergens concreet beschreven staat dan kunnen beide partijen vanuit hun eigen punt gelijk hebben denk ik? Doet me trouwens denken aan dit artikel wat ik vandaag voorbij zag komen
Opdrachtgevers zoeken allemaal via tussenpartijen, ze hebben het ook aan zichzelf te danken. Ik snap ook niet waar de 30€ vandaan komt, daar kan een opdrachtgever van te voren over onderhandelen.

Bij een volgend project accepteer ik maximaal 10€ per uur en anders laat ik het project schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mango227
Bedankt voor de reacties. Vind het ook schandalig, maar zij beweren met die omgekeerde logica dat ik er van op de hoogte was.
Al met eindklant besproken wat er nu speelt. Eindklant wist alleen wat zij betaalden aan de BP, dus schrokken ook behoorlijk van het verschil.

Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Mango227 Het is denk ik afhankelijk van het aantal uur en duur van de opdracht. Bij ons zitten er 2,8 FTE via de ene tussenpersoon en die vangt al 2 jaar €10 p/u.

Iemand anders zit via een andere tussenpersoon voor enkele euro’s p/u en weer een ander zit direct (via BV). Vaak is het maar net hoe de connectie to stand is gekomen. Als je als freelancer geen keuze hebt dan via die tussenpersoon te werken dan is er geen keuze en is het eigenlijk irrelevant wat de klant betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM

AJM

gold_dust schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 18:14:
[...]

Opdrachtgevers zoeken allemaal via tussenpartijen, ze hebben het ook aan zichzelf te danken. Ik snap ook niet waar de 30€ vandaan komt, daar kan een opdrachtgever van te voren over onderhandelen.

Bij een volgend project accepteer ik maximaal 10€ per uur en anders laat ik het project schieten.
Het zou mij niet verbazen als het in dit geval gaat om de overheid als opdrachtgever. Die plaatsen veelal opdrachten via inhuurdesken/portals (die voor zzp’ers ook toegankelijk zijn) waar recruiters en tussenpartijen dan mee aan de slag gaan en zo ontstaan dit soort fratsen.

Bij mij huidige opdracht (overheid) ook 2 freelance developers die via een tussenpartij aan hun opdracht zijn gekomen en respectievelijk €25 en €35 per uur kwijt zijn aan de tussenpartij. Zelf doen ze er nogal laconiek over, maar ik zou het toch zonde vinden als je al ruim 2 jaar op zo’n klus zit :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mango227
Sommige tussenpartijen zijn vanaf het begin duidelijk: de freelancer zegt wat zijn uurtarief is en vervolgens zal het hem een worst wezen wat die partij erbovenop gooit. Dan vind je het prima, omdat je geen zin hebt om zelf een opdracht te zoeken oid en ook elke maand betaald wilt krijgen (ipv na soms 60 dagen of een nog langere betalingstermijn). Waar het echter vaak mis gaat, is dat de tussenpartij niet uitgaat van de wens van de freelancer (wat ze overigens wel vaak zeggen), maar eerst checkt wat de klant wil betalen, om vervolgens hun eigen buitenproportionele marge zeker te stellen.

Heb inmiddels wel geleerd om er niet meer mee in zee te gaan.

Check deze interessante discussie met echt goede tips: https://www.freelance.nl/...n-tussen-buro-s-wil-ik-af

Enigszins gedateerd, maar alsnog waardevol.

Google dus eens op inhuurdesk + naam bedrijf en voila.
Negometrix is ook een goede marktplaats voor freelance opdrachten, direct bij de klanten zelf.

Helaas, maar als ik de tijd ervoor had, zou ik al die tussenpartijen boycotten door onder hun zogenaamde opdrachten telkens de links naar de directe aanvraag te copy pasten, incl. verwijzing naar het oorspronkelijke uurtarief.

[ Voor 4% gewijzigd door Mango227 op 16-08-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:33
Maakt 't voor jullie niet ook nog uit wat de relatie is tussen de opdrachtgever en tussenpartij? Ik heb niet zo veel moeite om te werken met een tussenpartij, mits zij vanaf 't begin naar iedereen helder zijn over wie welk deel van de taart krijgt én de opdracht hebben gekregen van de opdrachtgever.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:16
Ik vind max 5 euro per uur acceptabel als zij voor mij een opdracht regelen. Dat is 8k a 9k aanbrengpremie per jaar, meer dan genoeg. De meesten gaan daar niet mee akkoord: dan doe ik geen zaken met ze en hebben ze niks.

Bij mijn huidige opdracht heb ik rechtstreeks met de klant onderhandeld. Ze wilden er wel een bureau tussen om de facturatie uit te besteden (verzamelfactuur over alle inhuur) en die betalen ze ook zelf. Die dienst kost ze 1,50 per gefactureerd uur. Dat tussenbureau wordt er ook slapend rijk van: hoeven geen moeite te doen en krijgen tientallen freelancers die via hun werken. Iedereen blij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
pirke schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:32:
Ik vind max 5 euro per uur acceptabel als zij voor mij een opdracht regelen. Dat is 8k a 9k aanbrengpremie per jaar, meer dan genoeg. De meesten gaan daar niet mee akkoord: dan doe ik geen zaken met ze en hebben ze niks.
Waarom maakt het jou uit wat die tussenpartij vangt? Als ik mijn gewenste tarief kan doen gelden, en opdrachtgever weet hoeveel hij 'teveel' betaalt vanwege die tussenpartij, waarom niet? Al zou ik 90 euro per uur krijgen en de recruiter ook 90 euro voor ieder uur dat ik werk dan heb ik daar geen last van. Tenzij de opdrachtgever iemand denkt in te huren die 180 euro / uur waard is... Daarom maakt 't mij niet uit dat er zo'n bureau tussenzit, alleen maak ik wel helder aan de opdrachtgever wat ik er aan overhoud. Mag deze zelf bepalen of ie graag die premie van die recruiter betaalt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Freeaqingme Als de opdrachtgever bereid is om 180 euro te betalen voor mijn werkzaamheden wil ik geen 90 euro afstaan aan de tussenpersoon.

Mocht ik daar aankomen met mijn 90 euro en de tussenpersoon geeft aan dat de opdrachtgever zo veel meer wil betalen, dan wil ik die meerprijs best delen met de tussenpersoon (niet 50-50 overigens). Op dat moment voegen ze waarde toe en kunnen ze daarvoor beloond worden.

In mijn ervaring wil die tussenpersoon juist zo goedkoop mogelijk inzetten zodat de kans dat de opdracht doorgaat hoger is ipv dat ze zichzelf uit de markt prijzen bij de eindklant.

En als de eindklant 180 betaalt dan verwacht hij ook iemand van dat kaliber. Dat jij voor de helft werkt boeit hem niet, dat is jouw keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:34:
Maakt 't voor jullie niet ook nog uit wat de relatie is tussen de opdrachtgever en tussenpartij? Ik heb niet zo veel moeite om te werken met een tussenpartij, mits zij vanaf 't begin naar iedereen helder zijn over wie welk deel van de taart krijgt én de opdracht hebben gekregen van de opdrachtgever.
Het maakt mij niet zo heel veel uit, binnen marges. Ooit klus gedaan waarvoor ik 65 kreeg maar de club zelf 140+ per uur doorbelast. Dat verschil vind ik te groot, maar als ik 100 euro vang maakt het mij niet uit of zij 110 of 130 rekenen. Natuurlijk kan ik denken, had ik hier rechtstreeks gezeten had ik misschien 120 kunnen vragen, maar misschien ook wel niet (omdat in mijn ervaring men wel wil betalen voor zzp'ers maar het ergens niet accepteren dat je dezelfde tarieven rekent als de grote clubs).

Waar ik meer moeite mee heb zijn de situaties waarin je binnenkomt voor een paar dagen, daar een hoop omzet potentie ziet en ook dingen verkoopt, maar dat je daarna nog steeds via die tussenpartij daar moet zitten (die dus letterlijk super-easy-money hebben enige dat zij nog hoeven te doen is mijn uren voorfactureren...). Ik weet niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mango227 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 23:06:
Sommige tussenpartijen zijn vanaf het begin duidelijk: de freelancer zegt wat zijn uurtarief is en vervolgens zal het hem een worst wezen wat die partij erbovenop gooit. Dan vind je het prima, omdat je geen zin hebt om zelf een opdracht te zoeken oid en ook elke maand betaald wilt krijgen (ipv na soms 60 dagen of een nog langere betalingstermijn). Waar het echter vaak mis gaat, is dat de tussenpartij niet uitgaat van de wens van de freelancer (wat ze overigens wel vaak zeggen), maar eerst checkt wat de klant wil betalen, om vervolgens hun eigen buitenproportionele marge zeker te stellen.

Heb inmiddels wel geleerd om er niet meer mee in zee te gaan.

Check deze interessante discussie met echt goede tips: https://www.freelance.nl/...n-tussen-buro-s-wil-ik-af

Enigszins gedateerd, maar alsnog waardevol.

Google dus eens op inhuurdesk + naam bedrijf en voila.
Negometrix is ook een goede marktplaats voor freelance opdrachten, direct bij de klanten zelf.

Helaas, maar als ik de tijd ervoor had, zou ik al die tussenpartijen boycotten door onder hun zogenaamde opdrachten telkens de links naar de directe aanvraag te copy pasten, incl. verwijzing naar het oorspronkelijke uurtarief.
Die link even helemaal doorgelezen. Eens kijken of ik alle genoemde websites aldaar even kan noteren ;). Of als iemand dat hier al gedaan heeft kan die dat hier “copy-pasten” (jaja ik maak hem gewoon 😂)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 20:59

_Arthur

blub

Freeaqingme schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 01:41:
Waarom maakt het jou uit wat die tussenpartij vangt? Als ik mijn gewenste tarief kan doen gelden, en opdrachtgever weet hoeveel hij 'teveel' betaalt vanwege die tussenpartij, waarom niet? Al zou ik 90 euro per uur krijgen en de recruiter ook 90 euro voor ieder uur dat ik werk dan heb ik daar geen last van. Tenzij de opdrachtgever iemand denkt in te huren die 180 euro / uur waard is... Daarom maakt 't mij niet uit dat er zo'n bureau tussenzit, alleen maak ik wel helder aan de opdrachtgever wat ik er aan overhoud. Mag deze zelf bepalen of ie graag die premie van die recruiter betaalt.
Omdat de zzp-er in jouw voorbeeld dus gewoon heel dik wordt onderbetaald. Kennelijk zijn jouw diensten dus veel meer waard dan die 90euro. Alleen "zie" jij dat niet (en bent daar kennelijk een beetje naief in).

Juist zo'n houding houd heel de tussenbureaumarkt met dergelijke absurde marges in stand.

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 17-08-2019 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
Jupz. Recentelijk ben ik er met een van onze externen achter gekomen dat wij 130 voor hem betalen, en hij daar 90 van krijgt....

Ivm een (internationale) relocation gaat hij hier nog even in mee, maar daarna gaan we kijken of we dat tussenlaagje kunnen schrappen.

Dit soort bedrijven weten heel goed wat ze doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 17-08-2019 09:16 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Mango227
@Tylen Ik had al een begin gemaakt:)

Fyi, vanwege de pin: zie hieronder een lijst met marktplaatsen en inhuurdesks met opdrachten direct bij de bedrijven zelf (dus zonder tussenkomst van brokers die eerst zo'n 20 euro van het tarief afhalen en de opdrachten vervolgens tegen dat lagere tarief op hun eigen platforms vermelden).

www.headfirst.nl

Politie:
www.inhuurdeskpolitie.nl

UWV:
https://www.uwv.nl/zakeli...is-uwv-marktplaats/zzpers

NS:
https://werkenbijns.nl/we...-en-freelance-opdrachten/

Port of Rotterdam:
www.portofrotterdam.com/n...t-havenbedrijf/inhuurdesk

Marktplaats publieke sector en profit (filtering werkt niet, dus naar beneden scrollen voor volledige lijst):
www.zipconomy.nl/tool/marktplaatsen

Platform waar opdrachten verzameld worden, o.a. KvK:
https://platform.negometrix.com/PublishedTenders.aspx

KvK DAS (Dynamisch Aankoop Systeem): https://platform.negometr...am=Id&sortDirection=False

Aggregator van verschillende portals (developer projecten): https://www.freelancedev.nl

[ Voor 81% gewijzigd door t_captain op 21-04-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Het maakt wel uit wat de marge is, als je als freelancer 70 - 80€ vraagt en gewoon goed en efficiënt werkt maar de tussenpartij rekent 130€ per uur aan de klant die daarvoor toptalent verwacht dan wringt het al.

In het geval van 30€ marge aan de overheid vragen, dat kan in dat specifieke geval geaccepteerd worden omdat juist bij de overheid het niet hun eigen verdiende geld is wat ze aan inhuur uitgeven. Ik vond dit ook wel grappig in het artikel:
En daar komt dan voor de overheid de BTW nog bovenop.
De overheid betaalt BTW aan zichzelf :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als iemand 30 euro of meer per uur marge heeft verwacht ik een persoonlijke secretaresse die telefoon, mail en koffie voor rekening neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
...beter lezen....

[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 17-08-2019 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mango227
👍

[ Voor 99% gewijzigd door Mango227 op 17-08-2019 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik ben zelf nog meer voorstander van gewoon bellen naar het bedrijf en dan contact leggen met degene die over inhuur gaat. Daarna link je met zo iemand op Linkedin en als je dan zorgt dat je daar een beetje actief bent, zal je altijd in beeld zijn als ze iemand nodig hebben.

[ Voor 71% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mango227
Besef me nu dat wat die tussenpartij doet, dus zeggen dat de marge wordt berekend over het tarief dat bij de eindklant neergelegd wordt, niks anders is dan zeggen: jij krijgt 70-75% van het uurtarief. Wat dus neerkomt op een midlance constructie. 🤦🏻‍♀️

Laten we ook gelijk creatieve ideeën met elkaar uitwisselen om onder een relatiebeding uit te komen als freelancer 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
@Mandera naast headfirst is ook brainnet een partij waar je rechtstreeks zaken mee kan doen als ZZP'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mango227 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 10:20:
Besef me nu dat wat die tussenpartij doet, dus zeggen dat de marge wordt berekend over het tarief dat bij de eindklant neergelegd wordt, niks anders is dan zeggen: jij krijgt 70-75% van het uurtarief. Wat dus neerkomt op een midlance constructie. 🤦🏻‍♀️

Laten we ook gelijk creatieve ideeën met elkaar uitwisselen om onder een relatiebeding uit te komen als freelancer 🤡
Als je direct bij de eindklant aan het werk gaat heb je geen relatiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:35
Plof... :|
Payrollbedrijf TCP krijgt uitstel van betaling

De rechtbank van Amsterdam heeft TCP Direct, dat onder meer de betaling van flexwerkers van ING regelt, uitstel van betaling verleend. In een verklaring laat het payrollbedrijf weten dat het samen met de bewindvoerder zoekt naar oplossingen voor de ontstane situatie.
Corso 2.0 dus

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08
Ja die gaan wel op de fles vermoed ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJM

AJM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@AJM leuk als je geen bijtelling betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
pirke schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:29:
@AJM leuk als je geen bijtelling betaald ;)
Haha ja, super nice! Maar de bijtelling is niet meer zo leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hoe zit dat met een leaseauto in een ZZP situatie?

In loondienst betaalt de baas de leasekosten en de brandstof, de werknemer bijtelling vanwege privégebruik.

Stel, door omstandigheden neem je een zakelijke leaseauto als zzp'er, dan betaal je dat allemaal dus zelf. Niet mega gunstig, I know, maar zoals gezegd: omstandigheden.

Ik lees ook iets over BTW verrekening in de ZZP situatie, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Daarom zijn 15 jaar oude auto's populair, dan betaal je 35% bijtrlling over de dagwaarde in plaats van nieuwwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-10 16:59
Als zelfstandige is prive of zakelijk rijden een puur fiscale afweging. Je betaalt alles zelf, de vraag is of bijtelling lager/hoger is dan privé-aandeel in de autokosten.

Een youngtimer (en dan vooral de soort met weinig waarde maar forse operationele kosten - denk XJ8) is een sweet spot.

Maar aan de andere kant, een regering die de huizen van het aardgas af wil hebben en een BPM waar 180 gram CO2 uitstoot al extreem is. Ik vertrouw in deze context niet dat een klassieke XJ blijvend gunstig zal zijn. Er gaat iets aankomen, maar hoe en wat is nog onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hmmbob schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:40:

In loondienst betaalt de baas de leasekosten en de brandstof, de werknemer bijtelling vanwege privégebruik.

Stel, door omstandigheden neem je een zakelijke leaseauto als zzp'er, dan betaal je dat allemaal dus zelf. Niet mega gunstig, I know, maar zoals gezegd: omstandigheden.

De situatie is niet anders, in beide situaties moet de uitvoerende genoeg opbrengen on de middelen te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

t_captain schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:41:
Als zelfstandige is prive of zakelijk rijden een puur fiscale afweging. Je betaalt alles zelf, de vraag is of bijtelling lager/hoger is dan privé-aandeel in de autokosten.

Een youngtimer (en dan vooral de soort met weinig waarde maar forse operationele kosten - denk XJ8) is een sweet spot.

Maar aan de andere kant, een regering die de huizen van het aardgas af wil hebben en een BPM waar 180 gram CO2 uitstoot al extreem is. Ik vertrouw in deze context niet dat een klassieke XJ blijvend gunstig zal zijn. Er gaat iets aankomen, maar hoe en wat is nog onbekend.
Ongetwijfeld...het is ook raar dat ik mijn voor mijn xc90 zo weinig bijtellig heb. Maar volgens mij duurt het altijd wel een paar jaar voordat een regelwijziging er door is, dan heb ik al veel voordeel mogen genieten ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hmmbob schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:40:

Het zijn gewoon bedrijfskosten dus btw vorder je terug. En voor je IB heb je (mits je ook prive rijdt) bijtelling. In kwartaal 4 moet je dan nog een BTW verrekening doen als compensatie van de BTW terugvorderen van het deel dat je prive hebt gereden (% van de cataloguswaarde). Of het voordelig is of niet is de vraag. Zelf een nieuwe auto kopen en 19 cent per km als kosten op kunnen voeren (belastingvrij), maar verder prive alles moeten betalen, of leasen waarbij al je kosten zakelijk zijn en prive enkel de bijtelling geldt, is "gewoon" een rekensom.

Toen ik begon moest ik mijn lease auto meenemen, ding was 620 ex BTW in de maand, 150 euro benzine oid. Bijteling 14% van 30.000. Diezelfde auto had ik bij prive aanschaf niet veel voordeliger gereden (uit laten rekenen door accountant), zeker niet als je relatief veel prive rijdt (50% van de km's of zo, want al die km's moet je zelf betalen). Ik heb nu zakelijk een auto gekocht, pak dus bijtelling. Is wel duurder maar ik vind het voordeel dat alles dat met de auto aan kosten is, nu zakelijk is en daarmee de winst drukt. Waarschijnlijk had ik beter een youngtimer kunnen nemen, een EV, of prive een auto van een paar jaar oud maar ik vind dat je niet elke euro het meest voordelig moet uitgeven, soms moet je je gevoel zwaarder laten wegen :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mango227
Zie ook www.inhuurkaart.nl
Mango227 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:25:

www.headfirst.nl

Politie:
www.inhuurdeskpolitie.nl

UWV:

NS:
https://werkenbijns.nl/we...ance-opdrachten-de-trein/

Port of Rotterdam:

Marktplaats publieke sector en profit (filtering werkt niet, dus naar beneden scrollen voor volledige lijst):

KvK DAS (Dynamisch Aankoop Systeem): https://platform.negometr...am=Id&sortDirection=False

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Deveon schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:15:
@Mango227 Het is denk ik afhankelijk van het aantal uur en duur van de opdracht. Bij ons zitten er 2,8 FTE via de ene tussenpersoon en die vangt al 2 jaar €10 p/u.

Iemand anders zit via een andere tussenpersoon voor enkele euro’s p/u en weer een ander zit direct (via BV). Vaak is het maar net hoe de connectie to stand is gekomen. Als je als freelancer geen keuze hebt dan via die tussenpersoon te werken dan is er geen keuze en is het eigenlijk irrelevant wat de klant betaald.
Veel grotere opdrachtgevers hebben een maximum marge aangegeven bij de tussenpersoon/broker. Dat maakt de uitbuiting al stukken minder. Maar er zijn nog genoeg sharks die een zo hoog mogelijke marge willen halen ongeacht de kandidaat, kwaliteit en duur van de opdracht en niet iedere inlener is sterk/slim genoeg de marges te beperken. In ieder geval leidt dit zeker niet altijd tot de beste persoon voor de klus.

In het geval van ING is er zo'n beperking en is de marge voor de vaste brokers (Brainnet, Fastflex en TCP) zeer beperkt (van 0,67 tot 2,50). Je hebt als ZZP echter geen keuze: de inhuur verloopt via een van deze drie (afhankelijk of het een IT of non-IT rol is) en de aanbrengende partij plaatst daar hun eigen marge ook nog bovenop. Soms zitter er meerder partijen tussen met een stuk van de taart en dan kan de marge aardig oplopen (kandidaat krijgt €80, de opdrachtgever betaalt €130)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-10 07:35

Optie 6: shortlease van een zo goed als nieuwe auto tegen een scherper tarief?

Ik ben zelf ZZP'er (accountant/finance manager) en rij al 10 jaar lease auto's op mijn bedrijf. Uiteraard reken ik alle opties van tevoren uit en kom je vaak tot de conclusie dat over bijvoorbeeld 7 jaar genomen een auto kopen goedkoper is. Maar hierbij ga ik dan meestal voorbij aan de onverwachte reparaties en risico's m.b.t. de restwaarde die boven ons hangt door het eventuele electrificatie tijdperk waar we in komen. Als ik dit in ogenschouw neem, kom ik meestal uit op operational lease, mits het contract goed geprijsd is. Hierbij kies ik enerzijds voor gemak en ontzorging, anderzijds voor de flexibiliteit om iedere paar jaar een leuke nieuwe auto te kunnen rijden binnen de perken van mijn budget.

In de afgelopen 10 jaar heb ik veelal (gebruikte) lease contracten gewisseld en uitonderhandeld om tot een zo laag mogelijk tarief te komen op een zo kort mogelijke lease periode (12 tot 48 maanden bijv.). Dit heeft mij flexibel gehouden en heeft de kosten redelijk gedrukt ondanks dat het toch best wel dikke auto's zijn geweest voor mij!

Ik zit nu weer in deze fase en heb mijn huidige lease contract van mijn BMW 3 serie lease/sport edition automaat (slechts 692 per maand/ 25.000km p.j., nog 26 maanden te gaan ongeveer) ter overname beschikbaar omdat ik weer ga wisselen. Er staan nog meer van dit soort contracten op internet. Vaak staat er nog een leuke cash bonus tegenover als je een lopend lease contract overneemt, waardoor je al een maand gratis rijdt bijvoorbeeld.

Mocht je over een paar jaar toch liever elektrisch willen gaan rijden, heb je nu mooi een korte tussenstap in een mooie zo goed als nieuwe auto.

Aanvulling: mocht je hulp nodig hebben om de berekeningen naast elkaar te zetten, kan je me altijd een berichtje sturen overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door mauwz op 19-08-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@mauwz linkje naar dat soort sites??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mauwz
leasetrader.nl is de grootste en bekendste, hier staat mijn auto bijv. ook vermeld. De blauwe 318i ;)

Er staat tegenwoordig ook veel voorraad lease op, of gewoon lease van diverse maatschappijen. Het meest interessante zijn de kleine ondernemers die van hun contract af willen, hier zijn de tarieven over het algemeen beduidend beter en zit er een cash bonus aan gekoppeld soms.

[ Voor 35% gewijzigd door mauwz op 19-08-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

mauwz schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

leasetrader.nl is de grootste en bekendste, hier staat mijn auto bijv. ook vermeld. De blauwe 318i ;)

Er staat tegenwoordig ook veel voorraad lease op, of gewoon lease van diverse maatschappijen. Het meest interessante zijn de kleine ondernemers die van hun contract af willen, hier zijn de tarieven over het algemeen beduidend beter en zit er een cash bonus aan gekoppeld soms.
O dat is geinig spul allemaal. Bedankt voor de link. 👍🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mauwz
Geen dank. Genoeg mooi spul daar inderdaad, let alleen wel erg goed op de voorwaarden. Veelal wordt gebruik gemaakt van een aantrekkelijke prijs, maar staat erbij dat het gaat om 10.000km per jaar. Ga je vervolgens het contract opwaarderen naar een schappelijke 25.000, komt er gelijk 150 tot 200 euro per maand bovenop de lease prijs. Mijn tip hier is om (naast de prijs) ook op voorwaarden te zoeken die bij je passen. Dit scheelt achteraf een heleboel kosten en gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

mauwz schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:24:
Geen dank. Genoeg mooi spul daar inderdaad, let alleen wel erg goed op de voorwaarden. Veelal wordt gebruik gemaakt van een aantrekkelijke prijs, maar staat erbij dat het gaat om 10.000km per jaar. Ga je vervolgens het contract opwaarderen naar een schappelijke 25.000, komt er gelijk 150 tot 200 euro per maand bovenop de lease prijs. Mijn tip hier is om (naast de prijs) ook op voorwaarden te zoeken die bij je passen. Dit scheelt achteraf een heleboel kosten en gedoe.
Voorlopig ben ik nog niet aan de beurt, er kwam even een nieuw huis tussendoor, hahaha. Dus de nieuwe auto schuijft even een paar jaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
edit: nvm eerst lezen :+

[ Voor 93% gewijzigd door DesireHD op 20-08-2019 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-10 14:52
Mango227 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:25:

www.headfirst.nl

Politie:
www.inhuurdeskpolitie.nl

UWV:

NS:
https://werkenbijns.nl/we...ance-opdrachten-de-trein/

Port of Rotterdam:

Jouw link is voor trein personeel. Dit is de link naar de IT van de NS, https://werkenbijns.nl/we...-en-freelance-opdrachten/ en dit is hun inhuur desk https://inhuur-ns.secure.force.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoe gaan jullie om met klanten die zich niet aan de betalingstermijn houden? Ik heb nu een klant, waar ik 3 maanden werk voor verricht, de eerste factuur werd een week te laat betaald nadat ik daar een herinnering achteraan gestuurd heb, en ook gebeld heb.

Op zich ben ik bij deze klant niet bang dat er niet betaald gaat worden, maar ik vind het gewoon vervelend dat de afspraken niet nagekomen worden, en het weer extra energie kost om er achter aan te gaan. Nadat de eerste factuur niet op tijd betaald was heb ik de werkzaamheden ook opgeschort totdat er wel een betaling was. Echter heb ik zo het vermoeden dat het met de factuur over Juli en Augustus weer hetzelfde verhaal gaat zijn. Wat mij betreft houden de werkzaamheden ieder geval op na augustus.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik zou natuurlijk gewoon wat geduldiger kunnen zijn, maar ik vindt een maand betaaltermijn wel lang zat, niet dat ik er door in de problemen kom als er wat later betaald wordt, maar ik vindt gewoon afspraak is afspraak.

Een andere optie zou voor de toekomst zijn om voor dergelijke klanten een hoger tarief af te stemmen met een korting bij op tijd betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Wat voor soort onderneming/klant is het. Heb je enig idee waarom het langer duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
Woy schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:31:
Hoe gaan jullie om met klanten die zich niet aan de betalingstermijn houden? Ik heb nu een klant, waar ik 3 maanden werk voor verricht, de eerste factuur werd een week te laat betaald nadat ik daar een herinnering achteraan gestuurd heb, en ook gebeld heb.

Op zich ben ik bij deze klant niet bang dat er niet betaald gaat worden, maar ik vind het gewoon vervelend dat de afspraken niet nagekomen worden, en het weer extra energie kost om er achter aan te gaan. Nadat de eerste factuur niet op tijd betaald was heb ik de werkzaamheden ook opgeschort totdat er wel een betaling was. Echter heb ik zo het vermoeden dat het met de factuur over Juli en Augustus weer hetzelfde verhaal gaat zijn. Wat mij betreft houden de werkzaamheden ieder geval op na augustus.

Hoe gaan jullie hier mee om? Ik zou natuurlijk gewoon wat geduldiger kunnen zijn, maar ik vindt een maand betaaltermijn wel lang zat, niet dat ik er door in de problemen kom als er wat later betaald wordt, maar ik vindt gewoon afspraak is afspraak.

Een andere optie zou voor de toekomst zijn om voor dergelijke klanten een hoger tarief af te stemmen met een korting bij op tijd betalen.
Eigenlijk doe je dat zo al heel netjes vind ik. Zelfde situatie meegemaakt bij mijn allereerste opdracht, ik heb voor mijzelf een aantal zaken ingesteld daardoor. In 1e instantie ben ik hierdoor gelijk gaan werken met een termijn van 14 dagen, als ze hem dan 1 of 2 weken oprekken is het risico alweer wat lager.

Bij mijn toenmalige opdrachtgever ben ik nagegaan wat de oorzaak was, dit bleek in een traag intern goedkeuringsproces te liggen (lees: directie was te lui om facturen te accorderen op wekelijkse basis). Vanaf dat moment heb ik dus rechtstreeks die mensen benaderd als ik merkte dat de betaling weer op zich liet wachten. Het is altijd spannend om te wachten op je betaling, maar boven de 30 dagen gaat wat mij betreft ook te ver voor zzp'ers die ook weer netjes op tijd hun belastingen moeten afdragen en ervan moeten leven.

Ik heb nooit gedreigd met het opschorten van werk op interim opdrachten, wel op consultancy klusjes waar ik telkens gebeld/gemaild werd als er brand was, zonder dat er een betaling tegenover stond.

Je moet de klantrelatie goed houden, want het belangrijkste risico ligt hem altijd in de laatste factuur heb ik gemerkt. Als jij weg bent, is de druk eraf om die laatste optijd te betalen, dus hou dat vooral goed in de gaten en blijf er bovenop zitten met gestructureerde herinneringen, telefoontjes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:35
mauwz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:39:
Het is altijd spannend om te wachten op je betaling, maar boven de 30 dagen gaat wat mij betreft ook te ver voor zzp'ers die ook weer netjes op tijd hun belastingen moeten afdragen en ervan moeten leven.
30 dagen is standaard is mijn ervaring, met uitloop tot 45 dagen.
Daarboven helpt bellen beter dan gelijk herinneringen sturen, vaak is het inderdaad een traag intern proces.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Freeaqingme schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:34:
Wat voor soort onderneming/klant is het. Heb je enig idee waarom het langer duurt?
Het is een redelijk IT bedrijf met ~150 medewerkers. De reden van te laat betaling ligt in het trage aftekenen van de facturen door de directie. Verder heb ik een goede relatie met de medewerkers op de afdeling waar ik direct mee samen werk, maar niet echt direct contact met de directie.

Het gaat voor mij maar om 1 dag in de week, dus het zijn ook niet enorme bedragen. Het is ook meer principieel, als er van mij verwacht dat ik mijn kant van de overeenkomst netjes nakom, dan verwacht ik dat ook van de andere partij.

[ Voor 22% gewijzigd door Woy op 20-08-2019 13:49 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als het een vaste klant is en je weet dat het geld er wel komt, zou ik niet te strak zijn met bellen en herinneringen sturen. Geduld is vaak genoeg om toch je geld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@Ernemmer op deze manier zal het denk ik geen vaste klant worden :P. Het is ook niet het punt dat ik bang ben dat ik mijn geld uiteindelijk niet krijg, maar ik vindt gewoon dat ze op tijd moeten betalen. Er was ook best over een langere betalingstermijn te praten geweest, dan was het tarief alleen wat omhoog gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:28

Peetman

Tjah....

Na verlopen betalingstermijn stuur ik een herinnering met een termijn waarop ik het graag in orde wil zien. Indien dan niet nagekomen ga ik bellen. Uiteindelijk tot nu toe altijd betaald, soms is een aantal herinneringen noodzakelijk.

Het is ook wel handig om te weten waarom het lang duurt. Is het het interne akkoorderingsproces of lopen de betalingen niet als er iemand op vakantie is?.

Je kan evt wat druk zetten bij je contactpersoon en aangeven dat als zij de afspraken niet nakomen jij je daar ook niet aan gehouden voelt. Afhankelijk van je rol / werkzaamheden kan het best vervelend zijn als iemand met onmiddelijke ingang zijn / haar werkzaamheden stopzet en ergens anders aan de slag gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mauwz schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:39:
[...]
Het is altijd spannend om te wachten op je betaling, maar boven de 30 dagen gaat wat mij betreft ook te ver voor zzp'ers die ook weer netjes op tijd hun belastingen moeten afdragen en ervan moeten leven.
Dit is toch alleen zo de eerste paar maanden, hierna heb je genoeg buffer opgebouwd om van te kunnen leven.

Bij tussenbureau's let ik er zelf wat meer op, die betalen maar mooi op tijd, daar rekenen ze namelijk marge voor. Direct voor de klant werken dan ben ik niet zo strikt, vaak ben je toch afhankelijk van de finance afdeling. In mijn inziens is hier achteraan gaan voor een weekje eerder betaald krijgen het niet waard, ga je alleen maar mensen mee irriteren.
Soms heb ik m'n geld na 5 dagen, andere keer duurt het een maand.

Zolang je uiteindelijk maar betaald krijgt.
Als het proces normaal gesproken snel gaat maar ineens krijg je later betaald kan het zijn dat het bedrijf in slecht weer zit, dan even opletten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:39
Wat voor termijn hanteer je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
@Woy Als de relatie verder goed is en je zit er al tijden 1 dag per week, dan kan ik me voorstellen dat je eens kijkt of je je aanwezigheid vooruit kan factureren? Als jij nu al weet dat je 3 september 8 uur bij de klant zit, kan je 't 'm nu alvast factureren, zelfs als klant dan een week te laat betaalt heb je je geld nog steeds in september.

Ik heb 1 keer een klant gehad die - toen ie eenmaal overging tot betalen - de factuur in 12 maandelijkse termijnen wou betalen. Daar ben ik in mee gegaan, maar dan wel gewoon vermeerderd met wettelijke rente. Toen was de klant toch ineens in staat om het bedrag nagenoeg in z'n geheel in 1 keer te voldoen.

Dreigen met zakelijke rente zet de relatie wel op scherp. Maar als de organisatie om welke reden dan ook structureel niet in staat is om tijdig te betalen kan het een goed compromis zijn. Bij b2b transacties is het overigens niet vereist daarbij nog een 14-dagen brief te sturen. Zodra de klant in verzuim is kan je die rente gaan rekenen (en incassokosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:05:
@Woy Als de relatie verder goed is en je zit er al tijden 1 dag per week, dan kan ik me voorstellen dat je eens kijkt of je je aanwezigheid vooruit kan factureren? Als jij nu al weet dat je 3 september 8 uur bij de klant zit, kan je 't 'm nu alvast factureren, zelfs als klant dan een week te laat betaalt heb je je geld nog steeds in september.
Persoonlijk vind ik dit teveel werk en te riskant. Voor hetzelfde geldt ben je die week erop ziek en kan je niet werken, of er zijn andere redenen.

Ik laat hoogstens aan het eind van dezelfde dag de urenstaat nog tekenen als ik er een tijd niet ben.
Veel mensen zijn vrij panisch wat betreft factureren en betalingen, of ben ik nou zo makkelijk.

Alleen even hierop letten
U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd
voor btw
U berekent de btw op basis van de facturen die u hebt verstuurd in het tijdvak waarover u aangifte doet. De datum van de factuur bepaalt in welk tijdvak u de btw moet aangeven. Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd. Als u een factuur later hebt verstuurd, moet u de btw aangeven in het tijdvak waarin u de factuur uiterlijk had moeten versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-10 15:50

Stoffel

Engineering the impossible

Wat ook goed kan werken is een betalingskorting geven bij betaling binnen 30 dagen. Dat hoeft natuurlijk geen korting te zijn, het kan ook een verhoging zijn die je niet toepast bij tijdige betaling. Het is allleen makkelijker om dat af te spreken voordat je begint natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Stoffel schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:26:
Wat ook goed kan werken is een betalingskorting geven bij betaling binnen 30 dagen. Dat hoeft natuurlijk geen korting te zijn, het kan ook een verhoging zijn die je niet toepast bij tijdige betaling. Het is allleen makkelijker om dat af te spreken voordat je begint natuurlijk.
Hoe verwerk je dat op je factuur vraag ik me af.

Als het namelijk een boete/verhoging is komt het bovenop het subtotaal van uren en tarief.
reken je daar BTW over die je ook afdraagt?

Korting betekent dat je minder zou krijgen dan wat je had kunnen krijgen. Dus je klant krijgt eigenlijk korting omdat ze op tijd betalen, wat eigenlijk normaal zou moeten zijn.
Naar mijn idee omslachtige oplossing waar de klant ook niet blij van zal worden voor een probleem wat in mijn ogen vrij nihil is.
Onder mijn facturen staat gelieve binnen 14 dagen te betalen, maar daar kijkt volgens mij niemand naar.

Ik had het bij mijn vorige tussenbureau, voor 3% korting kreeg ik sneller betaald, binnen een week dacht ik.
3% tikt best aan, dan wacht ik wel een maand op m'n geld.

Overigens bestaat mijn ervaring/werk vaak uit 2 klanten per jaar met langlopende IT projecten. Dus meer dan 2 facturen per maand stuur ik eigenlijk niet. Vanuit dat perspectief is het allemaal redelijk te overzien. Kan me voorstellen dat andere mensen hier in een andere situatie zitten en dat het dan vervelender is als klanten niet of te laat betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 20-08-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Zorg voor een kredietlimiet, 10% van de klantomzet is een mooi startpunt.
Stuur wekelijks facturen, niet heel zinvol bij een paar uurtjes per week maar wel handig voor mensen die 12k per maand bij een klant weghalen..
Pas je betaaltermijn aan.
Viper® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Als het namelijk een boete/verhoging is komt het bovenop het subtotaal van uren en tarief.

Korting betekent dat je minder zou krijgen dan wat je had kunnen krijgen. Dus je klant krijgt eigenlijk korting omdat ze op tijd betalen, wat eigenlijk normaal zou moeten zijn.
Naar mijn idee omslachtige oplossing waar de klant ook niet blij van zal worden voor een probleem wat in mijn ogen vrij nihil is.
Onder mijn facturen staat gelieve binnen 14 dagen te betalen, maar daar kijkt volgens mij niemand naar.

Ik had het bij mijn vorige tussenbureau, voor 3% korting kreeg ik sneller betaald, binnen een week dacht ik.
3% tikt best aan, dan wacht ik wel een maand op m'n geld.
Door een creditfactuur te sturen. Effectief betaalt men binnen 7 dagen de normale prijs en daarna een debielentoeslag. Je gaat er in het tarief al van uit dat ze te laat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Op mijn factuur zet ik 14 dagen. Met sommige klanten heb ik ook de mondelinge toezeggen (heb geen AV..) dat ze zich daar aan houden. Praktijk is dat de week waarin de vervaldatum is, de factuur in de betaalrun wordt gezet. En die wordt meestal eind van de week uitgevoerd dus regelmatig betekend 14 dagen in de praktijk 20.
Daarna mailen, bellen, joh factuur staat nog open. Of is Truus van de administratie soms met vakantie. Beetje luchtig. Van sommige weet ik dat ze 30 dagen hanteren, als dat dan ook consequent rond die 30 is vind ik dat ook prima.

Pas 1 klant waar de betalingstermijn richting 60-90 dagen ging. Daar heb ik afscheid van genomen met als voornaamste reden het betaalgedrag. Vond de eindklant jammer om te horen maar so be it.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Als ik wekelijks zou gaan factureren stuur ik ipv 12 facturen voor 1 klant er 52 elk jaar.
Daarbij nog credit factureren wordt het helemaal een feest.
Ik denk dan al die tijd dat ik extra kwijt ben aan het inboeken en verwerken van de administratie, of de kosten als je het laat doen door je accountant is het mij allemaal niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-10 21:20
Crazy D schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:23:
[...]

Het zijn gewoon bedrijfskosten dus btw vorder je terug. En voor je IB heb je (mits je ook prive rijdt) bijtelling. In kwartaal 4 moet je dan nog een BTW verrekening doen als compensatie van de BTW terugvorderen van het deel dat je prive hebt gereden (% van de cataloguswaarde). Of het voordelig is of niet is de vraag. Zelf een nieuwe auto kopen en 19 cent per km als kosten op kunnen voeren (belastingvrij), maar verder prive alles moeten betalen, of leasen waarbij al je kosten zakelijk zijn en prive enkel de bijtelling geldt, is "gewoon" een rekensom.

Toen ik begon moest ik mijn lease auto meenemen, ding was 620 ex BTW in de maand, 150 euro benzine oid. Bijteling 14% van 30.000. Diezelfde auto had ik bij prive aanschaf niet veel voordeliger gereden (uit laten rekenen door accountant), zeker niet als je relatief veel prive rijdt (50% van de km's of zo, want al die km's moet je zelf betalen). Ik heb nu zakelijk een auto gekocht, pak dus bijtelling. Is wel duurder maar ik vind het voordeel dat alles dat met de auto aan kosten is, nu zakelijk is en daarmee de winst drukt. Waarschijnlijk had ik beter een youngtimer kunnen nemen, een EV, of prive een auto van een paar jaar oud maar ik vind dat je niet elke euro het meest voordelig moet uitgeven, soms moet je je gevoel zwaarder laten wegen :)
Maar mag je dan je eigen gemaakte kosten voor privé gebruik van je bijtelling afhalen?

Onderandere ook benzine kosten?

Als je via werkgever leaseauto hebt en je hebt een eigenbijdrage voor privé km mag je dit van je bijtelling halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Joostje123 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:43:
[...]

Maar mag je dan je eigen gemaakte kosten voor privé gebruik van je bijtelling afhalen?

Onderandere ook benzine kosten?

Als je via werkgever leaseauto hebt en je hebt een eigenbijdrage voor privé km mag je dit van je bijtelling halen
Als je bijtelling betaalt zijn alle kosten rondom de auto zakelijk, dus ook auto wassen, olie en parkeren.
Ook vignet's en tolwegen.

Eigen bijdrage:
Een eigen bijdrage wordt door veel werkgevers in rekening gebracht bij werknemers. Dit is een eigen bijdrage waardoor u ook privé kilometers mag rijden met uw leaseauto. Daarnaast kan uw werkgever een eigen bijdrage vragen als u als werknemer een duurdere auto wilt rijden dan eigenlijk mogelijk is binnen het leasebudget. Kortom; een eigen bijdrage is een vergoeding die in rekening wordt gebracht voor privé gebruik van de leaseauto of als u een duurdere leaseauto wilt rijden dan in het budget past.
Ik weet niet of je eigen bijdrage als zzp'er mag rekenen aan jezelf om zo de bijtelling te drukken. Ik vermoed van niet
-update, schijnbaar kan het vanuit een BV wel -

https://www.sprout.nl/art...ng-besparen-voor-zzpers-1
De zzp’er kan zijn BV (jaarlijks) een eigen bijdrage betalen voor de kosten van het privégebruik van de auto. Die eigen bijdrage komt in mindering op de bijtelling. Dat levert een besparing op in de inkomstenbelasting tot 52 procent, terwijl de BV over de meerdere winst (door de vergoeding) maximaal 25,5 procent vennootschapsbelasting verschuldigd is. Bij een erg hoge eigen bijdrage is het risico wel groot dat de inspecteur de bijtelling hoger zal vaststellen dan op twintig of vijfentwintig procent. Een vuistregel voor een veilige eigen bijdrage is zestig tot zeventig procent van het bedrag van de bijtelling.

[ Voor 24% gewijzigd door Viper® op 20-08-2019 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Viper® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Persoonlijk vind ik dit teveel werk en te riskant. Voor hetzelfde geldt ben je die week erop ziek en kan je niet werken, of er zijn andere redenen.
[...]
Hoevaak komt dat voor? In dat geval verreken je het met de volgende keer, of maak je voor die ene gemiste dag een creditfactuur aan. Wat ik zei; het is een compromis.
Viper® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Belastingdienst: U geeft korting voor betalingen die op tijd zijn.

Er zijn ook boekhoudpakketten (bijv Exact) die hier ingebouwde functionaliteit voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Freeaqingme schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:01:
[...]

Hoevaak komt dat voor? In dat geval verreken je het met de volgende keer, of maak je voor die ene gemiste dag een creditfactuur aan. Wat ik zei; het is een compromis.

[...]

Belastingdienst: U geeft korting voor betalingen die op tijd zijn.

Er zijn ook boekhoudpakketten (bijv Exact) die hier ingebouwde functionaliteit voor hebben.
Ik maak gebruik van Exact online, wist ik niet.
Voor mij is het sowieso geen issue, ik reageerde op de discussie rondom betalingstermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bulder schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:03:
[...]

Wat voor termijn hanteer je?
Ik hanteer 30 dagen. Het probleem is wat mij betreft ook niet zozeer dat ik het geld direct nodig heb, 30 dagen is wat mij betreft prima. Maar als je dan niet binnen die termijn gaat betalen, spreek dan vooraf een andere termijn af. Ik zeg ook niet aan het eind van de maand dat ik maar half zo hard gewerkt heb en dat er dus nog een hoop niet af is.

@Stoffel een dergelijke "boete"/betaalkorting lijkt mij op zich wel wat om achter de hand te houden voor klanten die structureel lastig zijn met betalen. Hoe zou je dat precies administreren? Gewoon een factuur voor X versturen, en bij tijdige betaling een creditfactuur voor Y korting sturen?

edit: Ah @Freeaqingme geeft het antwoord al, inderdaad de keuze tussen later een extra factuur voor de "Boete" sturen, of een Creditfactuur voor de "Korting" achteraf sturen.

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 20-08-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-10 21:20
Viper® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:52:
[...]

Als je bijtelling betaalt zijn alle kosten rondom de auto zakelijk, dus ook auto wassen, olie en parkeren.
Ook vignet's en tolwegen.

Eigen bijdrage:

[...]

Ik weet niet of je eigen bijdrage als zzp'er mag rekenen aan jezelf om zo de bijtelling te drukken. Ik vermoed van niet
-update, schijnbaar kan het vanuit een BV wel -

https://www.sprout.nl/art...ng-besparen-voor-zzpers-1

[...]
Ook boetes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
https://www.belastingdien...t/aftrek-zakelijke-kosten

boetes zijn niet zakelijk aftrekbaar, dus ook niet vanuit prive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Nee helaas niet, hoewel als je een enkele keer een niet al te hoge boete krijgt,... O-) Vooral als je een lease auto hebt en de lease maatschappij zet het op 1 factuur, dan valt zeg 60 euro extra niet op (keertje meer of minder tanken zeg maar). Tenzij je controle krijgt en ze echt alle facturen gaan bekijken, maar dan lul je je er wel uit ("oh sorry totaal niet gezien, dat is dom"). Boetes van 500 euro, 7 x per jaar vallen dan wel weer meer op :+
Of gewoon geen boetes krijgen, dat is natuurlijk het handigste :P

Tolwegen en tanken in buitenland mag je als kosten opvoeren (iets met "als jij een NL tankpas hebt en anderen mogen in het buitenland tanken met hun pas, hebben zij onder dezelfde voorwaarden van bijtelling een groter voordeel" dus je werkgever mag die kosten dan verrekenen met je bijtelling, dat mag je als zzp'r dus ook). Ik vraag me alleen de parkeer-kosten af.. ik boek gewoon alles wat met de auto te maken heeft zakelijk ook alle parkeergelden, maar mag dat eigenlijk wel? Ken namelijk geen tankpassen waarmee je ook kunt parkeren dus de motivatie waarom je buitenlandse benzinekosten wel mag verrekenen geldt daarvoor niet denk ik?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja parkeerkosten horen ook bij de auto-kosten, en die mogen ook vergoed worden. Parkeerkosten die je zelf betaald, en gemarkeerd zijn als eigen bijdrage privé gebruik, mogen dus ook in mindering van de bijtelling gebracht worden.

Overigens heb ik nog nooit een werkgever gezien die dat ook daadwerkelijk doet, kan mij ook voorstellen dat dat een enorme administratie wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Alleen bij zakelijk bezit van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja inderdaad, anders valt het onder de 19 cent reiskosten vergoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
Ik boek (eenmanszaak, operational lease) ook alles rondom auto zakelijk weg, wasstraat, tol (liefst op tankpas), parkeren (zoveel mogelijk Parkmobile), olie, de hele rambam aan kosten.
Accessoires zoals kinderstoelen zijn wel prive. Hoewel ik ook een artikel had gevonden waarbij een dakkoffer zakelijk werd geboekt (met btw correctie en bijtelling gecorrigeerd), maar dat durf ik niet aan.
https://www.koppeladvies....er-van-aftrekbare-kosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Crazy D schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:43:
[...]

Nee helaas niet, hoewel als je een enkele keer een niet al te hoge boete krijgt,... O-) Vooral als je een lease auto hebt en de lease maatschappij zet het op 1 factuur, dan valt zeg 60 euro extra niet op (keertje meer of minder tanken zeg maar). Tenzij je controle krijgt en ze echt alle facturen gaan bekijken, maar dan lul je je er wel uit ("oh sorry totaal niet gezien, dat is dom").
Uiteraard kan je moedwillig 'foutjes' maken in je administratie, maar het lijkt me niet de bedoeling om dat hier dan voor te stellen :/

Having said that, zet zo'n leasemaatschappij het echt op een factuur? Normaliter is een factuur voor omzet uit geleverde diensten of goederen. Boetes lijken me dan ook niet op een factuur thuis te horen.

Verder mag je een boete natuurlijk wel gewoon opnemen in je administratie. Je mag het weliswaar niet aftrekken van de VPB of omzetbelasting, maar in ieder geval bespaart het je loonheffingen/IB. In ieder geval wanneer je onderneemt vanuit een BV - eenmanszaken zijn mij te complex :9

[ Voor 4% gewijzigd door Freeaqingme op 20-08-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:09
Op LinkedIn las ik deze:

over de marge die tussenbureau's op het tarief zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Freeaqingme schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:57:
Having said that, zet zo'n leasemaatschappij het echt op een factuur? Normaliter is een factuur voor omzet uit geleverde diensten of goederen. Boetes lijken me dan ook niet op een factuur thuis te horen.
Yup, stond er heel vrolijk bij, naast leasebedrag en de brandstofkosten. Was wel een buitenlandse, heb in NL al jaren geen bekeuring gehad.

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 108 ... 649 Laatste