Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:31

MadEgg

Tux is lievvv

TucanoItaly schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:04:
[...]

Heb je dan niet nu reeds een probleem? Laten we aannemen dat je een klus vind, en per 1 augustus kan beginnen. Aan het einde van de maand laat je je uren aftekenen, en als je direct daarna de factuur stuurt, dan heb je dus je eerste factuur over 2,5 maanden.
Correct, vandaar dat ik zei dat ik nog even een paar maanden moet sparen voor ik kan beginnen ;)

Tja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
MadEgg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:39:
[...]

Correct, vandaar dat ik zei dat ik nog even een paar maanden moet sparen voor ik kan beginnen ;)
Er zijn ook tussenpartijen die jouw factuur versneld kunnen betalen (kost je wel een paar procent van je factuurbedrag). Dan heb je je geld binnen 1 tot 2 dagen. Wel draag jij alsnog het risico. Betaalt je klant niet? Dan mag je uit eigen zak het geld terug betalen.

Kreeg recentelijk een mailtje van Knab dat die nu ook zo'n dienst aanbieden in samenwerking met "Voldaan". Zie: https://www.knab.nl/zakelijk/financiering/factoring

Wat je in principe doet is gewoon geld lenen, dus zoals in alle gevallen, let op: geld lenen kost geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Hatsjoe schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:05:
[...]

Er zijn ook tussenpartijen die jouw factuur versneld kunnen betalen (kost je wel een paar procent van je factuurbedrag). Dan heb je je geld binnen 1 tot 2 dagen. Wel draag jij alsnog het risico. Betaalt je klant niet? Dan mag je uit eigen zak het geld terug betalen.

Kreeg recentelijk een mailtje van Knab dat die nu ook zo'n dienst aanbieden in samenwerking met "Voldaan". Zie: https://www.knab.nl/zakelijk/financiering/factoring

Wat je in principe doet is gewoon geld lenen, dus zoals in alle gevallen, let op: geld lenen kost geld.
Wil ik ook wel doen als iemand de eerste periode niet kan overbruggen. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

- overbodig, info was al gepost -

TucanoItaly wijzigde deze reactie 09-07-2019 19:01 (95%)

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:10
Meeste tussenpartijen doen dit ook wel voor niks de eerste maand hoor. Maar goed dan krijg je bij maand 2 pas 2+ maanden later je geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Van 1 maand bruto-omzet moet je toch wel een paar maanden kunnen leven?

Knab is nogal duur. Een maand factoren kost daar al 4%.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:35

Crazy D

I think we should take a look.

TucanoItaly schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:04:
Heb je dan niet nu reeds een probleem? Laten we aannemen dat je een klus vind, en per 1 augustus kan beginnen. Aan het einde van de maand laat je je uren aftekenen, en als je direct daarna de factuur stuurt, dan heb je dus je eerste factuur over 2,5 maanden.
Ligt beetje aan de klant. Bij mijn 1e klant zat een vriend van me ertussen, ik mocht hem wekelijks factureren en hij stuurde elke 2 weken de factuur naar de klant. Maar heb ook bij klanten (zeker bij MKB) vaker dan eens meegemaakt dat ze de factuur direct dezelfde dag betalen of een paar dagen later. Ook wel bij een groot bedrijf waar de finance kerel (waar ik wel vaak mee te maken heb voor m'n werk) zoiets heeft van, grote bedrijven wachten maar dat moeten wij zelf ook, maar kleine bedrijfjes en zzp'ers betalen we wekelijks _/-\o_
Maar goed, soms is de opdrachtgever of tussenpersoon "star" en met een betalingstermijn van 30 of 60 dagen :|

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:54
De laatste tijd overweeg ik steeds vaker om als ZZPer aan de slag te gaan. Redenen zijn meer vrijheid, mogelijkheden om verder te groeien qua salaris en ervaring opdoen met andere bedrijven. Momenteel in loondienst als senior java developer, team lead en doe ook deels software architecture. Salaris zit nu (incl. vakantiegeld, eindejaarsbonus, pensioen bijdrage) tegen de 80K bruto per jaar aan (op basis van 100%), maar kan waarschijnlijk niet verder groeien tenzij ik naar management functies over ga stappen. Maar zou liever juist wat minder management taken doen dan ik nu doe.

Heb 9 jaar ervaring, waarvan 7 jaar als Java developer. Huidige werkgever is altijd erg tevreden over me geweest wat terug te zien is in de stappen die ik heb gemaakt en de uitgekeerde bonussen. Heb verder een AI achtergrond (WO) maar hierin geen directe relevante werkervaring. Zou graag wel eens wat klussen aannemen op dat gebied om meer expertise op te doen. Verder geen certificeringen oid. Ik zit in de randstad.

Verdere wensen:
- meer thuis werken
- liefst opdrachten in de buurt waarvoor ik niet erg ver hoef te reizen wanneer ik bij de opdrachtgever langs moet
- vier dagen per week werken
- zou het liefst projecten doen waarbij iets wordt opgeleverd ipv ingehuurd worden als developer die mee komt draaien op een lopend project voor X aantal maanden
- stap maken qua salaris (relatief iig)

Als ik een rekensommetje maak:
- 1100 declareerbare uren (46 weken, 24 uur per week)
- omzet (uitgaande van €85 per uur ex btw): 1100 x 85 = 93.5K
- AOV: €3K per jaar
- Pensioen sparen: €7K per jaar (brand new day)
- Overige kosten (studie / training, licenties indien nodig): €5K
- 93.5 - 3 - 7 - 5 = 78.5K
- Na belastingen (38%) blijft over: 78.5K * 0.62 = 48.7K
- Dat is per maand: 4K

Ben ik hierin te optimistisch? Vergeet ik nog belangrijke dingen? Zijn mijn wensen onrealistisch? Of denken jullie: als je nu 80K per jaar verdient, dan kun je ook wel wat meer vragen dan €85 per uur? Ben benieuwd naar meningen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:03
GrooV schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:05:
Meeste tussenpartijen doen dit ook wel voor niks de eerste maand hoor. Maar goed dan krijg je bij maand 2 pas 2+ maanden later je geld.
Je zou ook elke twee weken kunnen factureren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:52
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:11:
De laatste tijd overweeg ik steeds vaker om als ZZPer aan de slag te gaan. Redenen zijn meer vrijheid, mogelijkheden om verder te groeien qua salaris en ervaring opdoen met andere bedrijven. Momenteel in loondienst als senior java developer, team lead en doe ook deels software architecture. Salaris zit nu (incl. vakantiegeld, eindejaarsbonus, pensioen bijdrage) tegen de 80K bruto per jaar aan (op basis van 100%), maar kan waarschijnlijk niet verder groeien tenzij ik naar management functies over ga stappen. Maar zou liever juist wat minder management taken doen dan ik nu doe.

Heb 9 jaar ervaring, waarvan 7 jaar als Java developer. Huidige werkgever is altijd erg tevreden over me geweest wat terug te zien is in de stappen die ik heb gemaakt en de uitgekeerde bonussen. Heb verder een AI achtergrond (WO) maar hierin geen directe relevante werkervaring. Zou graag wel eens wat klussen aannemen op dat gebied om meer expertise op te doen. Verder geen certificeringen oid. Ik zit in de randstad.

Verdere wensen:
- meer thuis werken
- liefst opdrachten in de buurt waarvoor ik niet erg ver hoef te reizen wanneer ik bij de opdrachtgever langs moet
- zou het liefst projecten doen waarbij iets wordt opgeleverd ipv ingehuurd worden als developer die mee komt draaien op een lopend project voor X aantal maanden

Ben ik hierin te optimistisch? Vergeet ik nog belangrijke dingen? Zijn mijn wensen onrealistisch? Of denken jullie: als je nu 80K per jaar verdient, dan kun je ook wel wat meer vragen dan €85 per uur? Ben benieuwd naar meningen.
Ik denk dat je wel erg laag zit in het aantal uur per week of ga e 4x6 uur werken?
Als je gewoon 4x8 of gaat werken zit je op 125k per jaar
Min al je kosten hou je 110k per jaar over.
110k *0,65= 71,5k netto per jaar is net geen 6k netto per maand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Fable schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat je wel erg laag zit in het aantal uur per week of ga e 4x6 uur werken?
Als je gewoon 4x8 of gaat werken zit je op 125k per jaar
Min al je kosten hou je 110k per jaar over.
110k *0,65= 71,5k netto per jaar is net geen 6k netto per maand.
Ik ging uit van 24 uren declareerbaar per week. Resterende tijd acquisitie, administratie, studie, reistijd. Meer declareerbare uren zou mooi zijn natuurlijk, maar probeerde vooral een voorzichtige inschatting te maken met de wens om 4 dagen per week te werken.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:19
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:33:
[...]

Ik ging uit van 24 uren declareerbaar per week. Resterende tijd acquisitie, administratie, studie, reistijd. Meer declareerbare uren zou mooi zijn natuurlijk, maar probeerde vooral een voorzichtige inschatting te maken met de wens om 4 dagen per week te werken.
Is dat een gemiddelde waar je van uit gaat? Of echt max 3 in 1 week en 1 dag voor overige zaken en dus max 32 uur per week in je eigen bedrijf steken?

Een rol als Dev voor 24 uur per week zal lastig zijn vrees ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22:01
Ben nu 9 maanden aan de slag en voor dit boekjaar heb ik mijn prognose al bijna gehaald, dus dat wordt de belastingdienst spekken. Ruim 1900 uur declarabel voor het hele jaar en een week of 8 vakantie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
@Hankie0412 Waarom zoveel uren maken? 40 uur per week is echt meer dan genoeg, je moet ook nog wat leven naast je werk, anders eindig je straks met een dikke burnout.

• Hankie0412
pirke schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:32:
@Hankie0412 Waarom zoveel uren maken? 40 uur per week is echt meer dan genoeg, je moet ook nog wat leven naast je werk, anders eindig je straks met een dikke burnout.
Yep I know het is nu 3 maanden iets meer (lekkere buffer opbouwen), maar daarna weer terug naar 40/42 uur. Ik heb er 2 jaar geleden tegen aan gezeten, dus herken de signalen prima. Daarnaast ontspanning is er op 2 avonden en het weekend ruim aanwezig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:20

Verdere wensen:
- meer thuis werken

Ik ben vorig jaar rond deze tijd overgestapt naar ZZP en heb precies hetzelfde profiel (10 jaar ervaring, java, lead) alleen woon ik niet in de randstad.

Mijn mening over jouw situatie:
- 85 euro zou ik als minimum aanhouden, 90 (of zelfs nog ietsje meer) moet absoluut mogelijk zijn, zeker in de randstad. Kijk alleen uit voor tussenpersonen die er gerust 20% bij op gooien. In dit topic wordt vaak gezegd dat je zonder tussenpersoon een opdracht moet proberen te vinden, maar in mijn omgeving (Limburg) bleek dit bijna niet te doen. Uiteindelijk zit er bij mij dus een tussenpersoon tussen waardoor mijn eind tarief boven de 100 euro ligt voor de klant... maar dat vinden ze prima, ze vinden die tussenpersonen wel makkelijk dus werken daar altijd mee :/
- Je zegt dat je liever iets oplevert dan uurtje factuurtje te draaien.. Ik denk dat dit een Utopie is, vaak is het toch gewoon meedraaien in een team. Niet tegen de belastingdienst zeggen, maar als Java zzp-er ben je toch gewoon vaak hetzelfde als een normale werknemer, je bent alleen makkelijker aan te nemen en weg te doen.
- Jouw uren inschatting is wel heel laag. Zeker in de randstad moet je binnen 1 of 2 weken wel een opdracht kunnen vinden, en die lopen dan zeker een half jaar tot een jaar. Maar dan ben je wel gewoon uurtje factuurtje aan het draaien, dus geen "project opleveren" zoals je zelf zei. Dit houdt wel in dat je eigenlijk gewoon het aantal uur dat je wilt draaien per week, 100% kan doen voor het jaar.
- Met 4 *8 werken in de week zou een omzet van 120K prima te doen moeten zijn voor jou.

Tot slot: Gewoon doen! Ik zat in precies hetzelfde schuitje: je zit tegen een plafond en komt niet verder. Als ZZPer kan je weer verder. Enig nadeel is dat je waarschijnlijk geen lead meer gaat zijn, maar gewoon een inhuur code klopper die toevallig heel goed is in zijn werk.

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:06
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:33:
[...]

Denk dat dit aan de hele voorzichtige kant is. Normaliter vind je wel een klus van 4x8 per week, reistijd komt daar uiteraard bovenop, maar gaat niet ten koste van je 4x8. Acquisitie heeft mij persoonlijk nooit veel tijd gekost. Belletje/emailtje/gesprekje en je bent weer klaar voor het volgende half jaar/jaar over het algemeen ;)

Studie is iets waar je misschien 1-2 weken/jaar voor reserveert? Administratie kost over het jaar genomen misschien ook maar een paar dagen. Dit doe ik zelf gewoon 'tussendoor', kost me geen billable uren, maar dit is aan jezelf natuurlijk hoe je dit wilt invullen.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:06
Meer vragen kan altijd, meer krijgen is wat lastig is :) Ik ben zelf Java dev, 15 jaar ervaring. M'n uurtarief op dit moment is 85e per uur. Da's wel een absoluut minimum voor me, maar ik zit nu bij een leuk bedrijf met een leuke stack (Kotlin!) en ik kan naar werk fietsen. Ook wat waard :)

Ik snap zelf je 24 uur niet eerlijk gezegd. 4 dagen in de week is 32 uur. Je bent inderdaad niet elke week vol declareerbaar (vakantie, keetje ziek, geen zin om te werken, etc. :)). Ik zat voorgaande jaren met 36 uur per week op boven de 1500 billable uren per jaar. Dus daar ga ik in het rekensommetje bij mij ook vanuit, m'n target omzet is dus 1500 * 85 = 127500 per jaar.

Verder denk ik dat je rekensom ietwat pessimistisch is als je inderdaad 32 uur per week (normaliter) werkt.
ConQuestador schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:21:
In dit topic wordt vaak gezegd dat je zonder tussenpersoon een opdracht moet proberen te vinden, maar in mijn omgeving (Limburg) bleek dit bijna niet te doen. Uiteindelijk zit er bij mij dus een tussenpersoon tussen waardoor mijn eind tarief boven de 100 euro ligt voor de klant... maar dat vinden ze prima, ze vinden die tussenpersonen wel makkelijk dus werken daar altijd mee :/
Ik vind het best bizar dat er in de markt geen goede monsterboard-voor-ZZPers is nog. Die hele recruiterbende kost klauwen met geld, werkt voor geen meter, en zowel ZZPers als inhurende bedrijven hebben er weinig trek in. En toch zitten er veel van dat soort toko's zich tussen te wurmen. Tarieven beginnen bij 10 fucking euro per uur. Belachelijk.

Hydra wijzigde deze reactie 10-07-2019 10:24 (27%)

https://niels.nu

• bord4kop
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:37

bord4kop

maximaal 100KB!

Hydra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:21:
[...]

..
[...]

Ik vind het best bizar dat er in de markt geen goede monsterboard-voor-ZZPers is nog. Die hele recruiterbende kost klauwen met geld, werkt voor geen meter, en zowel ZZPers als inhurende bedrijven hebben er weinig trek in. En toch zitten er veel van dat soort toko's zich tussen te wurmen. Tarieven beginnen bij 10 fucking euro per uur. Belachelijk.
^^ dit

plus daarbij krijg je je geld + 30 dagen later :(

Agile coach en Scrum master in het oosten van NL. Hulp nodig om Scrum succesvol toe te passen? Stuur me een berichtje, ik waardeer dat enorm!

• Hydra
Die reacties, en dan vooral die persoon die een BTW berekening opvoert om aan te tonen hoeveel belasting een ZZPer betaalt 8)7

Had bijna een account aangemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Hydra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Die reacties, en dan vooral die persoon die een BTW berekening opvoert om aan te tonen hoeveel belasting een ZZPer betaalt 8)7

Had bijna een account aangemaakt.
Mijn doel was vooral om de ZZPer een keer in een goed daglicht te zetten, dat er genoeg mensen zijn die bewust voor een zelfstandig bestaan kiezen en dat we best rond kunnen komen... ipv alle negatieve verhalen over de onderkant vd markt.

• Hydra
pirke schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:04:
Mijn doel was vooral om de ZZPer een keer in een goed daglicht te zetten
Preaching to the choir ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Hydra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:05:
[...]

Preaching to the choir ;)
De rest van NL. Rara welke ICTer daar geinterviewd is ;)

• ConQuestador
pirke schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Mijn doel was vooral om de ZZPer een keer in een goed daglicht te zetten, dat er genoeg mensen zijn die bewust voor een zelfstandig bestaan kiezen en dat we best rond kunnen komen... ipv alle negatieve verhalen over de onderkant vd markt.
Op nu.nl kan je het nooit goed doen, er zijn ALTIJD mensen die zeuren dat iemand teveel of teweinig verdient (vooral teveel, want iedereen vindt dat zij er ook recht op hebben, ook nu is er weer iemand die zegt "ik laat me omscholen, kan ik ook graaien"... tuurlijk, succes!).

Daarom lees ik ook altijd de reacties op nu.nl, heerlijk om te zien hoe mensen zich druk kunnen maken om alles :D

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:08
John, we hebben nu al 27 minuten gebeld. Schrijf je dit half uurtje ter waarde van bijna 42,50 euro op?

John: "Ja hoor, dit hoort bij 'overige pauzes' en wordt gewoon doorbetaald. Maar ik ga ook weleens een uurtje langer door zonder dat te factureren."
Daar zal die opdrachtgever blij mee zijn. Dat je niet meteen de timer stopzet als je even kort naar de wc gaat snap ik. Maar een half uur bellen in de opdrachtgever's tijd? Nee, dat zou ik zelf niet doen in ieder geval.

Geloof wel dat 't netto niet zo veel uitmaakt als 'ie inderdaad weleens een uurtje langer doorgaat zonder te factureren, maar het vertroebelt toch het beeld van je administratie.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• pirke
  • Nu online
@Freeaqingme Om op locatie bij de klant alles per minuut bij te houden kost uiteindelijk voor beide partijen meer dan wat het oplevert. Uiteindelijk middelt het allemaal uit terwijl beide partijen er minder werk aan hebben. Een keer een telefoontje plegen / uitgebreid poepen / koffie drinken en netwerken bij de koffie automaat moet allemaal kunnen, zeker als je 's avonds pas naar huis gaat als het af is zonder dat laatste (half) uurtje door te rekenen aan de klant, of omdat je een keer een (half) uurtje eerder bent omdat je een keer wat eerder wakker was, of even een telefoontje beantwoord terwijl je alweer thuis bent. Zolang het gemiddelde van wat je factureert klopt met wat je werkt dan doet niemand daar moeilijk over is mijn ervaring.

pirke wijzigde deze reactie 10-07-2019 12:28 (4%)

• GrooV
Ik probeer mijn uren zo eerlijk mogelijk te houden. Dus de ene dag werk ik 7,5 en de andere 8,5. Dit doe ik altijd dus het is ook niet een probleem als ik op een thuiswerk dag 10 uur werk en 2 dagen 7 uur. Of als ik vroeg weg moet maar 6 uur op een dag werk.

Voor de tijden dat ik op locatie ben heb ik een app die het via GPS bijhoudt hoe lang ik ergens geweest ben (Rewind op iOS)

• sverzijl
Ik middel mijjn uren naar 8 u/dag. Dat heeft huidige klant ook liever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:57

Verdere wensen:
- meer thuis werken

Ik ben 5 jaar geleden DGA geworden met vergelijkbare situatie. In je calculatie heb je geen opbouw van leegloopbuffer meegenomen. Vaak gehanteerde vuistregel is: hoeveel maanden kan ik het zonder opdracht uithouden? 6-18 maanden, is voor iedereen anders. Uiteindelijk vind ik niet dat ik er financieel veel op vooruit gegaan ben; ja, ik bouw wat meer buffer op maar daar staat serieus extra risico tegenover. Ik kan (situatie fulltime, opbouw in gezamenlijke BV) maximaal ongeveer 20K per jaar bruto toevoegen aan mijn persoonlijke reserves - word ik geen miljonair mee. Ik ken jouw huidige werkgever niet, maar bij sommige van mijn opdrachtgevers zijn er best interessante doorgroeimogelijkheden, zowel verticaal als horizontaal. Hoe wil je je ontwikkelen in je werk?

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14-07 22:45
Hoe zorgen jullie ervoor dat je niet te laat bent met het opzeggen van een dienst / abonnement / verzekering? Voor sommige opdrachten sluit je bijvoorbeeld verplicht extra verzekeringen af (laten we zeggen voor de duur van een jaar), terwijl je opdracht 9 maanden duurt. Verlengen (van je verzekering) wil je dus niet, maar vaak wordt er stilzwijgend verlengd. Hoe zorg je ervoor dat je dit niet vergeet en er op tijd mee bent?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:25:
Hoe zorgen jullie ervoor dat je niet te laat bent met het opzeggen van een dienst / abonnement / verzekering? Voor sommige opdrachten sluit je bijvoorbeeld verplicht extra verzekeringen af (laten we zeggen voor de duur van een jaar), terwijl je opdracht 9 maanden duurt. Verlengen (van je verzekering) wil je dus niet, maar vaak wordt er stilzwijgend verlengd. Hoe zorg je ervoor dat je dit niet vergeet en er op tijd mee bent?
Goed op de hoogte zijn van je contract en wanneer je dus moet opzeggen om op tijd te zijn. Dit dan in je agenda zetten met reminders er bij. Wanneer je dan een reminder krijgt, niet denken dat doe ik straks wel, maar gewoon meteen even doen.

• Freeaqingme
Ik realiseer me dat je vraag primair ging over het opzeggen, maar wat voor verzekering sluit je af specifiek voor 1 klant waar je bij/voor de volgende klant niets meer aan hebt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:34
pirke schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:26:[...]
Uiteindelijk middelt het allemaal uit terwijl beide partijen er minder werk aan hebben. Een keer een telefoontje plegen / uitgebreid poepen / koffie drinken en netwerken bij de koffie automaat moet allemaal kunnen, zeker als je 's avonds pas naar huis gaat als het af is zonder dat laatste (half) uurtje door te rekenen aan de klant, of omdat je een keer een (half) uurtje eerder bent omdat je een keer wat eerder wakker was, of even een telefoontje beantwoord terwijl je alweer thuis bent. Zolang het gemiddelde van wat je factureert klopt met wat je werkt dan doet niemand daar moeilijk over is mijn ervaring.
Precies, dat is ook mijn ervaring. Ik zou het liefst fixed-price werken; ik doe A+B+C, dat heb ik in X maanden af en dan betaal je me daar €Y voor, eventueel in staffels van 10 tot 25% per maand. Helaas zijn de organisaties waar ik werk daar helemaal niet toe in staat. Ze hebben een vaag idee wat ze willen en welke skills ze daarvoor nodig hebben. Maar het is allemaal niet specifiek genoeg om fixed price uit te vragen in de markt. Dus moet het uurtje-factuurtje. Is ook makkelijker voor de inkoopafdeling. De budgethouder zal het daarna een zorg zijn hoeveel uur ik elke maand declareer, zolang het werk maar af is. Ik heb in mijn huidige contract geloof ik staan dat ik per jaar maximaal 1850 uur mag declareren. Dus er is 1850 x €X budget gereserveerd voor mijn facturen. Meer dan 1600 uur ga ik echt niet werken.. dus echt helemaal niemand boeit het ook maar iets wat ik factureer. Uiteraard hou ik het wel netjes bij en factureer ik daadwerkelijk gemaakte uren.. maar ik ken er ook die altijd 8 uur per dag schrijven, misschien middelt dat uit, maar misschien ook niet. Boeit ook niemand.

• Fable
desmond schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Ik ben 5 jaar geleden DGA geworden met vergelijkbare situatie. In je calculatie heb je geen opbouw van leegloopbuffer meegenomen. Vaak gehanteerde vuistregel is: hoeveel maanden kan ik het zonder opdracht uithouden? 6-18 maanden, is voor iedereen anders. Uiteindelijk vind ik niet dat ik er financieel veel op vooruit gegaan ben; ja, ik bouw wat meer buffer op maar daar staat serieus extra risico tegenover. Ik kan (situatie fulltime, opbouw in gezamenlijke BV) maximaal ongeveer 20K per jaar bruto toevoegen aan mijn persoonlijke reserves - word ik geen miljonair mee. Ik ken jouw huidige werkgever niet, maar bij sommige van mijn opdrachtgevers zijn er best interessante doorgroeimogelijkheden, zowel verticaal als horizontaal. Hoe wil je je ontwikkelen in je werk?
In de ICT (software) lijkt het mij heel weinig als je maar 20k kan toevoegen aan je persoonlijke buffer per jaar. Als ik jou was zou ik je bedrijfsplan eens onder de loep nemen en kijken waar het mis gaat.

Ook heb je in de ICT niet echt een leegloopbuffer nodig, je hebt volgens mij binnen een week een nieuwe klus als het moet.

• BertS
  • Laatst online: 21:07
Reminder in de agenda. Tijdig genoeg laten herinneren, en in de titel erbij zetten voor wanneer de opzegging moet plaatsvinden. Dus bijv. een herinnering op 12 juli dat er voor 31/7 opgezegd moet zijn.

• rool
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11-07 13:30
UIteraard heeft iemand voor die abonnementen een oplossing gevonden: https://halloroos.nl/

• The Flying Dutchman
Dank allen voor de reacties! Ga ook nog eens een flink stuk door dit topic heen om verdere ervaringen te vinden.
Flatlinernl schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Is dat een gemiddelde waar je van uit gaat? Of echt max 3 in 1 week en 1 dag voor overige zaken en dus max 32 uur per week in je eigen bedrijf steken?

Een rol als Dev voor 24 uur per week zal lastig zijn vrees ik.
Afgaande op alle reacties lijkt me dat 32 uur per week zeker haalbaar moet zijn omdat overige zaken geen 8 uren per week gaan kosten. Laat ik nou eens 2 - 3 uurtjes (gemiddeld) per week nodig hebben om overige zaken te doen, dan zou 4x8 prima kunnen.
ConQuestador schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Ik ben vorig jaar rond deze tijd overgestapt naar ZZP en heb precies hetzelfde profiel (10 jaar ervaring, java, lead) alleen woon ik niet in de randstad.

Mijn mening over jouw situatie:
- 85 euro zou ik als minimum aanhouden, 90 (of zelfs nog ietsje meer) moet absoluut mogelijk zijn, zeker in de randstad. Kijk alleen uit voor tussenpersonen die er gerust 20% bij op gooien. In dit topic wordt vaak gezegd dat je zonder tussenpersoon een opdracht moet proberen te vinden, maar in mijn omgeving (Limburg) bleek dit bijna niet te doen. Uiteindelijk zit er bij mij dus een tussenpersoon tussen waardoor mijn eind tarief boven de 100 euro ligt voor de klant... maar dat vinden ze prima, ze vinden die tussenpersonen wel makkelijk dus werken daar altijd mee :/
- Je zegt dat je liever iets oplevert dan uurtje factuurtje te draaien.. Ik denk dat dit een Utopie is, vaak is het toch gewoon meedraaien in een team. Niet tegen de belastingdienst zeggen, maar als Java zzp-er ben je toch gewoon vaak hetzelfde als een normale werknemer, je bent alleen makkelijker aan te nemen en weg te doen.
- Jouw uren inschatting is wel heel laag. Zeker in de randstad moet je binnen 1 of 2 weken wel een opdracht kunnen vinden, en die lopen dan zeker een half jaar tot een jaar. Maar dan ben je wel gewoon uurtje factuurtje aan het draaien, dus geen "project opleveren" zoals je zelf zei. Dit houdt wel in dat je eigenlijk gewoon het aantal uur dat je wilt draaien per week, 100% kan doen voor het jaar.
- Met 4 *8 werken in de week zou een omzet van 120K prima te doen moeten zijn voor jou.

Tot slot: Gewoon doen! Ik zat in precies hetzelfde schuitje: je zit tegen een plafond en komt niet verder. Als ZZPer kan je weer verder. Enig nadeel is dat je waarschijnlijk geen lead meer gaat zijn, maar gewoon een inhuur code klopper die toevallig heel goed is in zijn werk.
Bedankt voor je reactie, dat klinkt bemoedigend! :) Goed om te horen dat €85 per uur zeker haalbaar (zelfs minimum) zou moeten zijn.
sverzijl schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:50:
[...]

Denk dat dit aan de hele voorzichtige kant is. Normaliter vind je wel een klus van 4x8 per week, reistijd komt daar uiteraard bovenop, maar gaat niet ten koste van je 4x8. Acquisitie heeft mij persoonlijk nooit veel tijd gekost. Belletje/emailtje/gesprekje en je bent weer klaar voor het volgende half jaar/jaar over het algemeen ;)

Studie is iets waar je misschien 1-2 weken/jaar voor reserveert? Administratie kost over het jaar genomen misschien ook maar een paar dagen. Dit doe ik zelf gewoon 'tussendoor', kost me geen billable uren, maar dit is aan jezelf natuurlijk hoe je dit wilt invullen.
Dit soort inschattingen was ik inderdaad een beetje naar op zoek (y).
Hydra schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:21:
[...]

Meer vragen kan altijd, meer krijgen is wat lastig is :) Ik ben zelf Java dev, 15 jaar ervaring. M'n uurtarief op dit moment is 85e per uur. Da's wel een absoluut minimum voor me, maar ik zit nu bij een leuk bedrijf met een leuke stack (Kotlin!) en ik kan naar werk fietsen. Ook wat waard :)

Ik snap zelf je 24 uur niet eerlijk gezegd. 4 dagen in de week is 32 uur. Je bent inderdaad niet elke week vol declareerbaar (vakantie, keetje ziek, geen zin om te werken, etc. :)). Ik zat voorgaande jaren met 36 uur per week op boven de 1500 billable uren per jaar. Dus daar ga ik in het rekensommetje bij mij ook vanuit, m'n target omzet is dus 1500 * 85 = 127500 per jaar.

Verder denk ik dat je rekensom ietwat pessimistisch is als je inderdaad 32 uur per week (normaliter) werkt.
Goed om te horen. Dan kan ik in mijn inschattingen wel van wat meer uren uitgaan (heb ik me in ieder geval niet rijk gerekend).
desmond schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:23:
[...]

Heb op dit moment 6 maanden buffer ongeveer. Liever niet aan zitten natuurlijk... uiteindelijk zou een buffer van 2 jaar mooi zijn. Dat geeft ook weer wat meer opties met AOV. Qua doorgroeien in mijn huidige werk, ben van plan binnenkort wel eens te bespreken. Kan ook nog helpen als ik aangeef andere opties te overwegen.

The Flying Dutchman

• ConQuestador
The Flying Dutchman schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:13:
uiteindelijk zou een buffer van 2 jaar mooi zijn. Dat geeft ook weer wat meer opties met AOV.
Het verschil tussen 6 maand en 2 jaar is niet zo groot meer, het is echt tientjes werk voorbij de 6 maanden.
Sowieso vond ik de AOV best meevallen qua kosten, maar ik moet wel zeggen dat ik mijn dekking niet super hoog heb staan (45k), het doel is dat ik niet ga verhongeren in het ergste geval, ik hoef er niet perse lux bij te zitten.

• Miesjh
  • Registratie: december 2010
  • Nu online

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

ConQuestador schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:40:
[...]

Het verschil tussen 6 maand en 2 jaar is niet zo groot meer, het is echt tientjes werk voorbij de 6 maanden.
Sowieso vond ik de AOV best meevallen qua kosten, maar ik moet wel zeggen dat ik mijn dekking niet super hoog heb staan (45k), het doel is dat ik niet ga verhongeren in het ergste geval, ik hoef er niet perse lux bij te zitten.
45k bruto?

Als je je AOV betaald uit de zaak dan krijg je deze bruto uitgekeerd is mij verteld. Als je deze prive betaald, dan krijg je het bedrag netto. Ik betaal mijn AOV dan ook prive.

• Fable
Miesjh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:03:
[...]

45k bruto?

Als je je AOV betaald uit de zaak dan krijg je deze bruto uitgekeerd is mij verteld. Als je deze prive betaald, dan krijg je het bedrag netto. Ik betaal mijn AOV dan ook prive.
Een AOV is volgens mij altijd privé en het uitkeringsbedrag is bruto (misschien dat dit laatste per verzekering verschilt?). Hou er ook rekening mee dat je de verzekeringspremie gewoon moet blijven betalen als je de uitkering krijgt.

Fable wijzigde deze reactie 11-07-2019 10:07 (5%)

• Leipo
  • Niet online
Fable schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:06:
Hou er ook rekening mee dat je de verzekeringspremie gewoon moet blijven betalen als je de uitkering krijgt.
dat is niet bij elke AOV het geval: mijn betalingen stoppen als ik uitgekeerd krijg

• Fable
Leipo schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:29:
[...]

dat is niet bij elke AOV het geval: mijn betalingen stoppen als ik uitgekeerd krijg
Welke heb jij dan? Ik heb dat nog nooit ergens gelezen.

• Freeaqingme
Dat geldt voor mijn Movir AOV volgens mij ook, voorzover ik weet stop je met betalen op 't moment dat zij uit moeten keren.

• Hydra
ConQuestador schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:40:
Het is nogal afhankelijk van je leeftijd ook. Gaat na je 40e vrij rap omhoog.
Ik zeg dit soort dingen meestal ook direct weer op. Dus een verzekering die een minimale duur van een jaar heeft, en ik ook max een jaar nodig heb, zeg ik dus direct na aanmelden ook weer op. Die loopt dan dus een jaar en stop dan, want ik heb opgezegd.
rool schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:57:
UIteraard heeft iemand voor die abonnementen een oplossing gevonden: https://halloroos.nl/
Snap echt niet dat iemand een dergelijke externe site gaat gebruiken als een afspraak in je eigen agenda precies hetzelfde doet.

Hydra wijzigde deze reactie 11-07-2019 11:11 (53%)

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17:57
Fable schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:05:
[...]
Ook heb je in de ICT niet echt een leegloopbuffer nodig, je hebt volgens mij binnen een week een nieuwe klus als het moet.
Dat is niet mijn ervaring. Het plannen van intake-gesprekken en vervolggesprekken is afhankelijk van beschikbaarheid bij de opdrachtgever en evt. de tussenpersoon; gaat zo 3 weken overheen. Zomervakantie en hup twee maanden verder. Idem voor jaareinde bij sommige opdrachtgevers. Overeenkomst rondmaken en door procurement halen kan gerust een aantal weken duren. Daarbij fluctueert de vraag door het jaar heen ook behoorlijk, in aanmerking genomen dat je als ZZP'er ook eisen en wensen hebt. Er zijn dan wel klussen, maar wil je die ook qua reistijd/uren/uitdaging?

Een tweede punt waar je rekening mee moet houden is de voorfinanciering van de betaaltermijn. Ook die kan sterk verschillen per opdrachtgever. ZZP'ers worden soms eerder betaald dan zelfstandigen die vanuit een BV werken. Ik heb bij een gerenommeerde multinational wel eens 5 maanden betaaltermijn gehad. Die kon je dan wel weer afkopen tegen 5% financieringskosten.

My 2 cents.

• Miesjh
  • Registratie: december 2010
  • Nu online

Miesjh

Fable schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:06:
[...]

Een AOV is volgens mij altijd privé en het uitkeringsbedrag is bruto (misschien dat dit laatste per verzekering verschilt?). Hou er ook rekening mee dat je de verzekeringspremie gewoon moet blijven betalen als je de uitkering krijgt.
Volgens mijn polis: U kunt kiezen of u de premie wel of niet aftrekbaar wilt maken van de inkomstenbelasting. Kiest u
ervoor om de premie niet fiscaal in Box 1 te laten verrekenen, dan zijn uw uitkeringen onbelast en
krijgt u ze netto uitbetaald. Wat het voordeligste voor u is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Laat
u daarom goed voorlichten door uw adviseur.

Hydra schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:08:[...]

Het is nogal afhankelijk van je leeftijd ook. Gaat na je 40e vrij rap omhoog.

[...]
Voor mensen die al wat langer een AOV of ORV hebben: de premies zijn gedaald. Vooral ORV (daar daalde mijn premie 40% een paar jaar geleden), maar ook voor mijn AOV blijkt een overstap interessant (25% bij gelijke dekking en voorwaarden).

Check met je financieel adviseur.
Miesjh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Volgens mijn polis: U kunt kiezen of u de premie wel of niet aftrekbaar wilt maken van de inkomstenbelasting. Kiest u
ervoor om de premie niet fiscaal in Box 1 te laten verrekenen, dan zijn uw uitkeringen onbelast en
krijgt u ze netto uitbetaald. Wat het voordeligste voor u is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Laat
Meestal is bruto->bruto gunstiger. Je spreidt je belastbaar inkomen over de jaren wat bij een progressief systeem beter is. Aan de andere kant, arbeidskorting is wel van toepassing op WUO maar niet op uitkering AOV.

heffingskostingen hebben ons belastingsysteeem grondig vernield

t_captain wijzigde deze reactie 11-07-2019 11:44 (45%)

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Voor mensen die al wat langer een AOV of ORV hebben: de premies zijn gedaald. Vooral ORV (daar daalde mijn premie 40% een paar jaar geleden), maar ook voor mijn AOV blijkt een overstap interessant (25% bij gelijke dekking en voorwaarden).

Check met je financieel adviseur.
Is dat niet altijd al geweest. Bij een AOV krijg je vaak eerste jaren een korting. 30%/25% en deze loopt elk jaar terug.
Ben zelf overgestapt van Movir naar Reaal destijds. Movir wilde mij geen korting meer geven bij contract verlenging.

• Fable
Miesjh schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Ik heb geen idee wat ik mij hier bij voor moet stellen en waarom je de dure optie zou kiezen.
Heb je misschien een linkje met meer informatie hier over zodat ik het even kan uitzoeken hoe het precies zit?
Viper® schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:35:
[...]

Is dat niet altijd al geweest. Bij een AOV krijg je vaak eerste jaren een korting. 30%/25% en deze loopt elk jaar terug.
Ben zelf overgestapt van Movir naar Reaal destijds. Movir wilde mij geen korting meer geven bij contract verlenging.
Ik kijk verder dan de instapkorting. De lifetime premie van de aanbiedingen tot aan mijn pensioendatum, is aanzienlijk lager. Die instapkorting speelt daarin een zeer beperkte rol.

• GrooV
desmond schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Het plannen van intake-gesprekken en vervolggesprekken is afhankelijk van beschikbaarheid bij de opdrachtgever en evt. de tussenpersoon; gaat zo 3 weken overheen. Zomervakantie en hup twee maanden verder. Idem voor jaareinde bij sommige opdrachtgevers. Overeenkomst rondmaken en door procurement halen kan gerust een aantal weken duren. Daarbij fluctueert de vraag door het jaar heen ook behoorlijk, in aanmerking genomen dat je als ZZP'er ook eisen en wensen hebt. Er zijn dan wel klussen, maar wil je die ook qua reistijd/uren/uitdaging?

Een tweede punt waar je rekening mee moet houden is de voorfinanciering van de betaaltermijn. Ook die kan sterk verschillen per opdrachtgever. ZZP'ers worden soms eerder betaald dan zelfstandigen die vanuit een BV werken. Ik heb bij een gerenommeerde multinational wel eens 5 maanden betaaltermijn gehad. Die kon je dan wel weer afkopen tegen 5% financieringskosten.

My 2 cents.
Als het echt moet dan werk je even 3 maanden in Amsterdam aan een opdracht.

En 5 maanden betalingstermijn kan je natuurlijk ook overbruggen door tijdelijk even wat van het geld wat je aan de belasting moet betalen te gebruiken als je zeker weet dat je het geld toch krijgt.

Ook kan je wat schuiven met de factuurdatum waardoor je de BTW pas een kwartaal later hoeft te betalen.

Maar goed dat zijn wat trucjes, beter hou je natuurlijk een groot genoeg buffer aan. Mijn ideale buffer is gewoon een direct beschikbaar inkomen voor 2 jaar.

Buffer opbouwen is het belangrijkste waar je aan moet denken. Auto's, ipad's en dure laptops komen later wel

GrooV wijzigde deze reactie 11-07-2019 11:54 (3%)

• Hankie0412
GrooV schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 11:52:
[...]

Als het echt moet dan werk je even 3 maanden in Amsterdam aan een opdracht.

En 5 maanden betalingstermijn kan je natuurlijk ook overbruggen door tijdelijk even wat van het geld wat je aan de belasting moet betalen te gebruiken als je zeker weet dat je het geld toch krijgt.

Ook kan je wat schuiven met de factuurdatum waardoor je de BTW pas een kwartaal later hoeft te betalen.

Maar goed dat zijn wat trucjes, beter hou je natuurlijk een groot genoeg buffer aan. Mijn ideale buffer is gewoon een direct beschikbaar inkomen voor 2 jaar.

Buffer opbouwen is het belangrijkste waar je aan moet denken. Auto's, ipad's en dure laptops komen later wel
Waarom 2 jaar? Ik vind dat echt absurd veel, waarom ga je een ton+ wegzetten waar je niet van kan genieten of sparen?

• GrooV
Hankie0412 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:11:
[...]

Waarom 2 jaar? Ik vind dat echt absurd veel, waarom ga je een ton+ wegzetten waar je niet van kan genieten of sparen?
Als je die toch eenmaal hebt kan je toch genieten en sparen? Daarnaast kan je best rendement maken op een buffer, je moet er alleen (deels)direct bij kunnen.

Als ik wil genieten dan wil ik dat ook zorgeloos kunnen, met 1 maanden vrij nemen wil ik niet meteen 50% van mn buffer kwijt zijn.

Ik ben een ondernemer die brood op de plank moet brengen voor het gezin, geen durfkapitalist :)

GrooV wijzigde deze reactie 11-07-2019 12:59 (22%)

• Hankie0412
GrooV schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Als je die toch eenmaal hebt kan je toch genieten en sparen? Daarnaast kan je best rendement maken op een buffer, je moet er alleen (deels)direct bij kunnen.

Als ik wil genieten dan wil ik dat ook zorgeloos kunnen, met 1 maanden vrij nemen wil ik niet meteen 50% van mn buffer kwijt zijn.

Ik ben een ondernemer die brood op de plank moet brengen voor het gezin, geen durfkapitalist :)
Nee snap ik maar vind 2 jaar zoveel, maar ieder heeft zijn eigen redenen dat klopt. Ik vind 6 tot 9 maanden toch echt voldoende als direct beschikbare buffer,

• Leipo
  • Niet online
Fable schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:46:
[...]

Welke heb jij dan? Ik heb dat nog nooit ergens gelezen.
ik zit ook bij Movir :)

• Fable
ik heb het even opgezocht, maar volgens mij is het niet helemaal standaard dat je geen premie meer betaald tijdens de uitkering.
Premiebetaling tijdens arbeidsongeschiktheid

Na een jaar arbeidsongeschiktheid kunt u recht hebben op (gedeeltelijke) premievrijstelling. Uw re-integratiebegeleider informeert u over de hoogte van de premievrijstelling en wanneer u daar recht op hebt.
https://movir.nl/verzeker...hikt-en-dan/uw-uitkering/

Fable wijzigde deze reactie 11-07-2019 13:31 (6%)

• Leipo
  • Niet online
uit mijn voorwaarden:
8.5 Als de verzekerde langer dan een jaar vanwege
dezelfde oorzaak ononderbroken arbeidsongeschikt

is, dan bent u zolang het recht op uitkering voort-
duurt met ingang van het tweede jaar van de arbeids-
ongeschiktheid, naar evenredigheid van het uitke-
ringspercentage, geen premie verschuldigd. Als de

verzekerde arbeidsongeschikt is vanwege een
oorzaak waarvoor een beperkende voorwaarde

geldt, dan bent u zo lang deze arbeidsongeschikt-
heid voortduurt met ingang van het tweede jaar van
de arbeidsongeschiktheid, naar evenredigheid van
het arbeidsongeschiktheidspercentage, geen premie
verschuldigd.
het is dus vanaf het 2e jaar van arbeidsongeschiktheid en natuurlijk naar verhouding van de arbeidsongeschiktheidsgraad (geen 100% premievrijstelling bij 30% ongeschiktheid ;) )

Leipo wijzigde deze reactie 11-07-2019 13:54 (7%)

• sverzijl
Fable schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:31:
[...]

ik heb het even opgezocht, maar volgens mij is het niet helemaal standaard dat je geen premie meer betaald tijdens de uitkering.
Dacht dat dat standaard was bij alle AOV's. Bij Movir dus blijkbaar al zo, bij mijn AOV (Amersfoortse) ook :
4.6 Moet u nog premie betalen als de verzekerde arbeidsongeschikt is?

Krijgt u een uitkering op grond van het naeerstejaarsrisico? Dan hoeft u voor het gedeelte dat de
verzekerde arbeidsongeschikt is geen premie meer te
betalen. Dat duurt zolang u van ons een uitkering krijgt.
Het gedeelte van de premie dat u niet meer hoeft te
betalen is gelijk aan het uitkeringspercentage.
Ook na het 1e jaar dus.

• Fable
sverzijl schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Dacht dat dat standaard was bij alle AOV's. Bij Movir dus blijkbaar al zo, bij mijn AOV (Amersfoortse) ook :

[...]

Ook na het 1e jaar dus.
Toen ik aan het oriënteren was voor een verzekering werd ik er door de adviseur op gewezen dat ik deze extra kosten van de premie per maand wel mee moest nemen bij de keuze voor het te verzekeren bedrag per maand.
Nu blijkt het dus helemaal niet nodig te zijn bij alle verzekeringen. Misschien toch maar eens zelf het één en ander uitzoeken ipv een ''adviseur'' die ook niet alles weet.
Fable schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:31:
[...]

[...]
Wisselt poer verzekering. Premievrijstelling komt min of meer overeen met een hoger verzekerd bedrag.

• GrooV
Zojuist een mail gehad van mijn tussenpartij dat mijn contract verlengd wordt met 3 maanden als ik niet binnen 5 werkdagen reageer.

Echter wil ik mijn tarief verhogen omdat ik eerder met een wat lager tarief begonnen was omdat het mijn eerste klus was en ik wat later kon beginnen om mijn contract op te zeggen.

Wat zou een reële verhoging zijn? Zat zelf aan 6% te denken

• Fable
GrooV schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:10:
Zojuist een mail gehad van mijn tussenpartij dat mijn contract verlengd wordt met 3 maanden als ik niet binnen 5 werkdagen reageer.

Echter wil ik mijn tarief verhogen omdat ik eerder met een wat lager tarief begonnen was omdat het mijn eerste klus was en ik wat later kon beginnen om mijn contract op te zeggen.

6% moet niet echt een probleem zijn lijkt mij.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:37

1) Soep, eten, opgediend: hebben ze echt jouw instemming niet nodig om je contract te verlengen?
2) Ik mag veel inhuur goedkeuren op mijn huidige plek - werk alsjeblieft gewoon met (semi-) afgeronde bedragen. Dus wel 85 of 89,95 ofzo, maar niet 73,21. En rond dus vooral in je voordeel af :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Freeaqingme

#Protip voor de volgende keer; vermeld ook gewoon dat je met een korting begint. Dat maakt een verhoging later wat makkelijker qua verwachtingsmanagement.
Hmmbob schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:13:
[...]

2) Ik mag veel inhuur goedkeuren op mijn huidige plek - werk alsjeblieft gewoon met (semi-) afgeronde bedragen. Dus wel 85 of 89,95 ofzo, maar niet 73,21. En rond dus vooral in je voordeel af :+
En jij vindt 89,95 een mooi afgerond bedrag? >:)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:37
Freeaqingme schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 16:18:
En jij vindt 89,95 een mooi afgerond bedrag? >:)
Hence de "(semi-)" in mijn quote. :o

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:46
[...]

45k bruto?

Voor zover ik weet mag je een AOV niet zakelijk betalen. Je kan hem wel van de zakelijke rekening betalen maar dan is het een prive opname.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik zit bij een broodfonds, en het werd mij ook sterk afgeraden om de inleg als zakelijk te boeken.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 11-07-2019 20:01 (12%)

Renault Zoe Q90

• sverzijl
[...]

45k bruto?

Netto? Je zal er toch altijd IB over moeten afdragen. Het is bij uitkering gewoon een inkomstenbron.
Maar AOV sowieso privé ja. Het is dan ook fiscaal aftrekbaar.
Als je kunt aantonen dat er nooit premies zijn afgetrokken (let op: 30 jaar administratie rondom inkomstenbelasting bewaren!), dan kan de maatschappij jou het verzekerde bedrag netto uitkeren en heeft de belastingdienst ook niets van je te eisen.

• sverzijl
Mja ik trek die premies wel af want ik ga er vanuit nooit een uitkering nodig te hebben.

• ybos
sverzijl schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:06:
[...]

Netto? Je zal er toch altijd IB over moeten afdragen. Het is bij uitkering gewoon een inkomstenbron.
Maar AOV sowieso privé ja. Het is dan ook fiscaal aftrekbaar.
Bij een verzekering wel. Voordeel van een broodfonds is dat het een gift is, dat is dus wel netto.
Ikzelf zit bij een broodfonds, zij keren na 1 maand al uit. 2500 netto, voor een inleg van 125 per maand.
Daarnaast een AOV, die beginnen met uitkeren na een half jaar. Zo heb ik anderhalf jaar dubbele uitkering. Moet extreem foute boel zijn wil ik na die tijd niet meer aan het werk kunnen, dan moet ik het alleen doen met mijn AOV. Zoals hierboven genoemd heb ik ook gekozen voor "slechts" 45k per jaar. Daar moeten we het wel van kunnen redden.

• Fable
ybos schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:27:
[...]

Bij een verzekering wel. Voordeel van een broodfonds is dat het een gift is, dat is dus wel netto.
Ikzelf zit bij een broodfonds, zij keren na 1 maand al uit. 2500 netto, voor een inleg van 125 per maand.
Daarnaast een AOV, die beginnen met uitkeren na een half jaar. Zo heb ik anderhalf jaar dubbele uitkering. Moet extreem foute boel zijn wil ik na die tijd niet meer aan het werk kunnen, dan moet ik het alleen doen met mijn AOV. Zoals hierboven genoemd heb ik ook gekozen voor "slechts" 45k per jaar. Daar moeten we het wel van kunnen redden.
Een AOV is er inderdaad voor als je helemaal niet meer kan werken. De meeste ICT-ers zijn slim genoeg om iets anders te leren als je het huidige werk niet meer kan doen (geen idee wat)
Als je echt helemaal niet meer kan werken zal je praktisch helemaal niks meer kunnen en dan heb je inderdaad niet zoveel geld meer nodig. Op medische kosten na dan, maar die krijg je toch voor het meeste wel vergoed.
Als je een gezin en kinderen hebt dan moet je wel wat hoger nemen aangezien zij er ook van rond moeten komen.

• agraaff
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12-07 18:13
Even een brainstorm....
Voorbeeld Starbucks zij hebben hun hoofdvestiging in een land waar weinig tot geen belasting wordt betaald.
Een subvestiging in Nederland betaald belasting over de winst die zij maken. Maar deze verstiging in nederland koop (op papier) bonen voor een heel hoog bedrag bij de hoofdvestiging en betaald licentie kosten voor het gebruik van de naam. En laat dit nu ongeveer gelijk zijn aan de winst. Ze betalen dus effectief 0%% belasting in Nederland.

Nu de ZZPer:
Ik maak een holding BV in een belasting paradijs waar ik geen belasting betaal en een werk maatschappij in NL waar ik werk. vervolgens huur ik de laptop van mijn holding en betaal ik licentie kosten voor gebruik van de naam. En laat dit nu precies gelijk zijn aan de winst. Ik betaal dan in NL geen belasting....

Kan dit zomaar?

• hackerhater
  • Laatst online: 14:02
Als je genoeg geld maakt om afspraken met de belastingdienst te maken ja.
Het is een smerige tactiek

• Fable
agraaff schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:33:
Even een brainstorm....
Voorbeeld Starbucks zij hebben hun hoofdvestiging in een land waar weinig tot geen belasting wordt betaald.
Een subvestiging in Nederland betaald belasting over de winst die zij maken. Maar deze verstiging in nederland koop (op papier) bonen voor een heel hoog bedrag bij de hoofdvestiging en betaald licentie kosten voor het gebruik van de naam. En laat dit nu ongeveer gelijk zijn aan de winst. Ze betalen dus effectief 0%% belasting in Nederland.

Nu de ZZPer:
Ik maak een holding BV in een belasting paradijs waar ik geen belasting betaal en een werk maatschappij in NL waar ik werk. vervolgens huur ik de laptop van mijn holding en betaal ik licentie kosten voor gebruik van de naam. En laat dit nu precies gelijk zijn aan de winst. Ik betaal dan in NL geen belasting....

Kan dit zomaar?
Nee, anders had iedereen dit wel gedaan.

De enige manier om als ZZP in NL geen belasting te betalen is om in het buitenland te gaan zitten met je bedrijf en dan remote te werken. (je betaald belasting in het land waar je zit tijdens je werkzaamheden.)
Bulgarije heeft maar 10% belasting en de huizen kosten er ook niet veel.

Fable wijzigde deze reactie 12-07-2019 09:43 (11%)

• Hydra
Fable schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:45:
Een AOV is er inderdaad voor als je helemaal niet meer kan werken. De meeste ICT-ers zijn slim genoeg om iets anders te leren als je het huidige werk niet meer kan doen (geen idee wat)
Nou, als ik niet meer kan werken betekent dat volgens mij dat OF m'n handen niet meer werken, OF m'n hersenen. Ik weet niet of ik in die gevallen dan iets anders kan doen dat wel geld oplevert :)

Kans is wel extreem laag natuurlijk dat je als ITer permanent arbeidsongeschikt raakt.

• hackerhater
  • Laatst online: 14:02
True that.
Dan moet je echt denken aan zware verkeersongevallen of ziektes als kanker.

• Hydra
hackerhater schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:44:
True that.
'Voordeel' is dat als ik de pijp uitga de aan de hypotheek gekoppelde levensverzekering actief wordt. Heb ik zelf niks meer aan, maar m'n vriendin en de kids wel.

Ben zelf van plan om me bij een 'broodfonds' + uitgestelde AOV aan te sluiten, maar da's vooral voor de gemoedsrust van m'n vriendin / de toekomst van de kids dan voor mezelf.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kayl
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:50
Hydra schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:43:
[...]

Nou, als ik niet meer kan werken betekent dat volgens mij dat OF m'n handen niet meer werken, OF m'n hersenen. Ik weet niet of ik in die gevallen dan iets anders kan doen dat wel geld oplevert :)

Kans is wel extreem laag natuurlijk dat je als ITer permanent arbeidsongeschikt raakt.
Denk hier niet te simpel over (met name het handen gedeelte). Zelf van dichtbij gezien, familielid met reuma kon handen niet gebruiken, niet langer zitten, etc. Uiteindelijk jarenlang rond gejojo'd naar allerlei klussen waaronder callcenter opdrachten, ook al kon ze niet lang zitten en haar handen gebruiken. De menselijkheid is er aardig vanaf gegaan door de jaren heen.

Check je verzekering dus goed voor dit soort gevallen.

• agraaff
Fable schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:41:
[...]

Nee, anders had iedereen dit wel gedaan.

De enige manier om als ZZP in NL geen belasting te betalen is om in het buitenland te gaan zitten met je bedrijf en dan remote te werken. (je betaald belasting in het land waar je zit tijdens je werkzaamheden.)
Bulgarije heeft maar 10% belasting en de huizen kosten er ook niet veel.
Ik ben in dienst van de werk maatschappij voor een hongerloontje, de werkmaatschappij vangt voor mij €80 per uur. maar al die winst is er op papier niet door de "kosten" die je maakt....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• André
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:34

André

Analytics dude

Ik zit nu bij een soort broodfonds genaamd SharePeople. Het is hetzelfde idee, je legt elke maand wat in (€180 in mijn geval). Daar wordt een deel van afgehaald wat uitgekeerd moet worden aan de zieken en de rest blijft gewoon voor jezelf. Tot nu toe nog weinig zieken, dus nagenoeg alles blijft voor mij. Bij ziekte krijg ik €3000 per maand uitgekeerd, 2 jaar lang.

Het belangrijkste verschil vind ik dat er een grotere organisatie achter zit. Ik probeerde eerst bij een broodfonds in Assen aan te sluiten, maar die begonnen over een ballotage commissie, halfjaarlijkse meetings, een verhaal over mijn bedrijf, enz. :/

• Fable
agraaff schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:52:
[...]

Ik ben in dienst van de werk maatschappij voor een hongerloontje, de werkmaatschappij vangt voor mij €80 per uur. maar al die winst is er op papier niet door de "kosten" die je maakt....
Er zijn inderdaad constructies die zorgen dat je wat minder betaald maar hoeveel belasting betaal je op het eind dan, inclusief het kapitaal wat in je werkmaatschappij blijft hangen?
En wat zijn de extra kosten voor zo'n constructie inclusief de kosten van de accountant.

Fable wijzigde deze reactie 12-07-2019 09:58 (16%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• agraaff
hackerhater schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:44:
True that.
Niet persee zo extreem, paar voorbeelden:
Als je niet meer kan auto rijden kan je niet meer naar klanten toe.
Als je doof wordt (vuurwerk?).... lastig met de klant communiceren
als je blind wordt door tak in je oog of vuurwerk... ( ga maar is 1 dag met een lapje voor je oog achter een scherm zitten of auto rijden, niet vol te houden)
Depressie (kan iedereen gebeuren en jaren duren)
hersenbloeding
hartinfarct
Hernia achtige verschijnselen door veel zitten daardoor afknellen zenuwen en constante pijn, gevolg concentratie verlies, depressie etc.
RSI in je vingers (niet geheel ondenkbaar bij ICTers van 50+)

Zoveel te verzinnen dat zomaar kan gebeuren.

• agraaff
Fable schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:56:
[...]

Er zijn inderdaad constructies die zorgen dat je wat minder betaald maar hoeveel belasting betaal je op het eind dan, inclusief het kapitaal wat in je werkmaatschappij blijft hangen?
En wat zijn de extra kosten voor zo'n constructie inclusief de kosten van de accountant.
Het idee is dat er geen kapitaal in de werkmaatschappij zit.
Denk dat het minder zal zijn dan de 30% over 100K? = 30K belasting die je nu betaalt.
Of het al het gedoe waard is........

• Fable
agraaff schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:02:
[...]

Het idee is dat er geen kapitaal in de werkmaatschappij zit.
Denk dat het minder zal zijn dan de 30% over 100K? = 30K belasting die je nu betaalt.
Of het al het gedoe waard is........
Dat is ook een beetje wat ik bedoel, volgens mij is het in NL aardig dichtgetimmerd qua belasting betalen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
agraaff schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:52:
[...]

Dat heet detacheerder toch dat model? :+

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 12:25

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik ben opzoek naar ervaringen, of advies, over mijn situatie.

Ik ben in loondienst met vrij fors salaris (tegen de 200k per jaar) in Belgie. Nu ben ik gevraagd om plaats te nemen in een paar advisory boards tegen betaling van equity en geld voor boardmeeting tijd (ik verwacht max 50uur per jaar - meeste remote). Deze startups zijn in de EU maar niet persee in mijn woonland (heb aanbod vanuit Finland en Frankrijk op dit moment). Ik heb in principe het geld/aandelen nu niet nodig en ik wil ze dus het liefst stallen in een corporate structuur voor later. Omdat ik een EU nomaad ben (verhuis vaak tussen landen) is er niet echt voorkeur voor een Belgische (Of Nederlandse) bedrijfsvorm. Het oprichten van een Ierse of Luxemburgse BV/LTD lijkt qua taxrate en kosten erg voordelig. Dit helemaal omdat ik niet verwacht een salaris te nemen voor de komende jaren en ik mogelijk dan in een ander land alweer woon. Iemand ervaring of tips?

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20:17
Fable schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:11:
Dat is ook een beetje wat ik bedoel, volgens mij is het in NL aardig dichtgetimmerd qua belasting betalen.
Duitsland lijkt al meer mogelijk te zijn. Ik ben dit nu ook aan het uitzoeken en denk dat ik een manier heb gevonden. Het komt er op neer dat een in Duitsland wonende eigenaar van een buitenlandse bv in het land van de bv belastingplichtig is, in ieder geval staat dat in het voor mij relevante belastingverdrag en lijkt ook de consensus te zijn met wat ik verder op internet vind.

Dan is er nog de vraag waar de bv zelf belastingplichtig is, dat lijkt vrij ongunstig uit te pakken maar is uiteindelijk niet zo'n probleem door de winst 0 te laten zijn bijvoorbeeld door alle winst als salaris uit te betalen. In ieder geval ga ik hier niet mee experimenteren zonder dit aan een Duitse belastingadviseur voor te leggen en ga voldoende buffer aanhouden voor toch een eventuele aanslag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ybos
TucanoItaly schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:00:
Ik zit bij een broodfonds, en het werd mij ook sterk afgeraden om de inleg als zakelijk te boeken.
broodfonds is sowieso prive.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

swtimmer schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:05:
Omdat ik een EU nomaad ben (verhuis vaak tussen landen) is er niet echt voorkeur voor een Belgische (Of Nederlandse) bedrijfsvorm. Het oprichten van een Ierse of Luxemburgse BV/LTD lijkt qua taxrate en kosten erg voordelig.
Geen ervaring maar wellicht een tip. Deze podcast is van 2017:
https://thevoluntarylife....ew-with-ilias-ismanalijev

Hierin wordt een Belgische web developer geinterviewd die hier een adviesbedrijfje in heeft. Links onder de shownotes.

Renault Zoe Q90

• sverzijl
ybos schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:27:
[...]

Dat wist ik dan weer niet:) Maar het ging over de AOV uitkering.
Ik heb ook slechts 45K verzekerd, met wachttijd van 1 jaar. Dat zou voldoende moeten zijn naast het vermogen dat ik inmiddels heb opgebouwd. Broodfonds vond ik wat overbodig/gerommel in de marge voor mezelf om dat er ook nog bij te nemen.

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:48
Hier een AOV via TAF, 3000 bruto per maand en 1 maand wachttijd. Kost maandelijks 150 EU, wel aftrekbaar. Vind een broodfonds dan ook overbodig.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Het spijt mij, maar alleen tarieven en uitkering communiceren, zegt niets. Een AOV is een complex product (in tegenstelling tot Broodfonds of soortgelijke).
Heb je beroeps- of arbeidsongeschiktheid, je uitkeringsdrempel, aanloopkorting, ziekte in het verleden, wat zijn de eisen bij arbeidsongeschiktheid (je hele dossier delen?), indexatie?

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:34
Een AOV is een heel simpel product: je betaalt premie zolang er niets aan de hand is. Is er wel wat aan de hand dan probeert de verzekeraar onder uitbetaling uit te komen door op de kleine lettertjes te wijzen. Ik heb dan ook geen AOV afgesloten maar hou zelf genoeg geld achter de hand om tegenslag op te vangen.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Het probleem met die strategie is dat een AOV een betrekkelijk kleine kans op een gigantische schade (inkomen van nu tot pensioen) verzekert. Als eigen risicodrager moet je al gauw over een miljoen euro beschikken.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14-07 22:45
Hebben jullie je AOV zelf uitgezocht en afgesloten of via een adviseur? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
RichieB schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:46:
Een AOV is een heel simpel product: je betaalt premie zolang er niets aan de hand is. Is er wel wat aan de hand dan probeert de verzekeraar onder uitbetaling uit te komen door op de kleine lettertjes te wijzen. Ik heb dan ook geen AOV afgesloten maar hou zelf genoeg geld achter de hand om tegenslag op te vangen.
Maar die verzekeraar hanteert dan ook wel een polis die je (adviseur) gelezen hebt voordat je die verzekering afsloot. Verzekeraars concurreren ook onderling op de voorwaarden die in die polis staan, dus er staan niet alleen maar dingen in waar zij alleen zelf bij gebaat zijn. En het is een rechtsgeldig document waar je je prima op kan beroepen.

Dus nee, ik ben niet zo cynisch dat zo'n AOV zinloos is.

Daarnaast hoop je natuurlijk helemaal niet om de rest van je leven arbeidsongeschikt te worden. Zo'n verzekeraar zal alles op alles zetten om te zorgen dat je weer herstelt.

• bord4kop
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:37

bord4kop

maximaal 100KB!

c-nan schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:36:
Hebben jullie je AOV zelf uitgezocht en afgesloten of via een adviseur? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Dat had ik ook!

Zie een aantal pagina 's terug. Een aantal tips & suggesties gehad.

Agile coach en Scrum master in het oosten van NL. Hulp nodig om Scrum succesvol toe te passen? Stuur me een berichtje, ik waardeer dat enorm!

• GrooV
Iemand nog tips voor een goede shortlease aanbieder voor startende ondernemers?

Mijn V70 youngtimer is van de week overleden, kwam rook uit de pijp en nu doet ie helemaal niks meer. Eerste indicatie is een van de kleppen oid. Kortom kosten te hoog om nog rendabel te repareren.

Nu wil ik eigenlijk voor 9-12 maanden een shortlease contract aangaan zodat ik rustig op mijn gemak kan gaan uitzoeken wat het voordeligst/handigst is.
Pagina: 1 ... 103 104 105 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Grand prix

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True