Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:28
Het is al eerder gezegd, maar mensen raken nogal vaak in de war over het woord 'werk'. Echt alles wat ook maar naar je bedrijf ruikt valt eronder. Ik hou tegenwoordig alleen nog maar m'n facturabele uren bij, maar als ik alles zou klokken red ik makkelijk 60-70 uur per week, en daar ben ik echt geen uitzondering in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Hoezo klinkt dat raar? Je hebt toch ook reistijd? Met alleen je werkuren en reistijd zou je in 6 maanden bijna de norm aantikken. Ik ben ieder avond wel een uur bezig. De ene keer helemaal niets en de andere keer heb ik weer een cursus te pakken waar ik de hele avond mee bezig ben.

Sowieso in het 1e jaar heb je ook een hoop voorwerk gedaan. Ik denk niet dat je wakker wordt met de gedachte om te gaan ondernemen om eind van de maand aan de slag te gaan.
Al die uren aan voorwerk tellen ook mee en dat zijn er een hoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22:01
Ik ben vorig jaar 1 juni mijn bedrijf gestart en mijn eerste klus begon in september, tot het einde jaar waren enkel de declarabele uren al 600 uur. Daarnaast Reistijd 140 uur, intake gesprekken 16, netwerken 40, ondernemingsplan 80, opzetten bedrijf, administratie, vakliteratuur, online cursus. Dus kom dan echt wel aan de norm.

En ja als ondernemer houdt het niet op bij de 40 uur....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
let op dat je ook alle gemaakte uren VOORDAT je begonnen bent ook mee mag rekenen (als ze binnen het jaar vallen). dus alle uren die je besteed hebt aan vooronderzoek terwijl je nog in loondienst was tellen ook gewoon mee voor het urencriterium.

dus
- uren om je in te lezen in het zzp-schap
- uren om uit te zoeken welk administratie-pakket het beste bij je past
- uitzoeken hoe je uberhaupt de administratie moet doen
- alle uren die je dit jaar besteedt hebt aan het lezen van dit topic

het telt allemaal mee

Leipo wijzigde deze reactie 02-07-2019 12:04 (36%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 02-07 12:42
Bulder schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:02:
Het is al eerder gezegd, maar mensen raken nogal vaak in de war over het woord 'werk'. Echt alles wat ook maar naar je bedrijf ruikt valt eronder. Ik hou tegenwoordig alleen nog maar m'n facturabele uren bij, maar als ik alles zou klokken red ik makkelijk 60-70 uur per week, en daar ben ik echt geen uitzondering in.
Dat deed ik ook, maar vond belastingdienst toch niet zo leuk. En als net ingeschrevene in het KvK register lig je iets meer onder een vergrootglas.

Als je geen tijd aan je bedrijf spendeert behalve gefactureerde uren voor een klant word je ook niet voor vol aan gezien

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:35

Crazy D

I think we should take a look.

Ik ben op 1-1 begonnen en heb gewoon m'n eerste jaar al fulltime kunnen declareren. Ik ga niet alle uurtjes ook nog eens schrijven die ik hier lees etc. Heb wel wat beters te doen dan elk kwartier verantwoorden. Aan echte uren (werk + reistijd, zakelijk diners en overleg) zit ik ruim boven de 2300. Ik ga niet ook nog eens alle uurtjes die ik lees, luister en kijk vastleggen. Heb wel iets beters te doen. Plus, hoe boek je dan uren als je in de auto zit en ondertussen 3 kwartier brainstormt met een zakenpartner? Ik vind het best, laat maar komen die controle.

Exact expert nodig? itwize.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:06
Crazy D schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:57:
Ik ben op 1-1 begonnen en heb gewoon m'n eerste jaar al fulltime kunnen declareren. Ik ga niet alle uurtjes ook nog eens schrijven die ik hier lees etc. Heb wel wat beters te doen dan elk kwartier verantwoorden. Aan echte uren (werk + reistijd, zakelijk diners en overleg) zit ik ruim boven de 2300. Ik ga niet ook nog eens alle uurtjes die ik lees, luister en kijk vastleggen. Heb wel iets beters te doen. Plus, hoe boek je dan uren als je in de auto zit en ondertussen 3 kwartier brainstormt met een zakenpartner? Ik vind het best, laat maar komen die controle.
Het ging natuurlijk ook om mensen die anders misschien hun urencriterium niet zouden halen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:07
fry77 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:42:
[...]

Dat deed ik ook, maar vond belastingdienst toch niet zo leuk. En als net ingeschrevene in het KvK register lig je iets meer onder een vergrootglas.

Als je geen tijd aan je bedrijf spendeert behalve gefactureerde uren voor een klant word je ook niet voor vol aan gezien
Dat is natuurlijk vooral als je vervolgens maar voor één klant werkt.
Ik schrijf ook voornamelijk alleen mijn declarabele uren, daarmee kom ik ruimschoots aan het criterium. Maar is wel voor een flink aantal klanten, waardoor men daar echt geen bezwaar in gaat zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:52
Crazy D schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:57:
Als je eenvoudig de uren haalt hoef je ze inderdaad niet meer bij te houden.

• -Jaap-io
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:57
SeatRider schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:10:
Zoals sommigen van jullie al weten hik ik op het moment tegen de beslissing aan om de boel over te zetten naar een BV. Ik wil dat eigenlijk ruisend doen, en dat wordt 2e helft van het jaar wat lastiger. Nu is een tweede overweging dat ik sterk overweeg een Tesla Model 3 te kopen, op de zaak (deels omdat de MIA wellicht volgend jaar minder wordt, deels gewoon omdat het kan ;-).

Als ik die auto op de eenmanszaak koop, en ik schrijf in het eerste jaar gelijk 20% af (is niet heel gek volgens mij, voor een nieuwe auto, toch?), dan dempt dat gelijk mijn winst met 10-15k, waardoor de noodzaak om dit jaar nog een BV te hebben ook weer kleiner wordt. Of moet ik die 20k MIA boeken als omzet/winst, waardoor dat hele voordeel weer teniet wordt gedaan? :-)

En dan moet ik volgend jaar de Tesla meenemen in de boeken van de nieuwe BV (ruisend, maar toch).
Iig dit jaar nog doen, volgend jaar gaat de bijtelling omhoog en de MIA naar beneden, althans dat zijn de plannen volgens het klimaatakkoord.
ondanks dat was aangekondigd de bijtelling tot 2021 gelijk te houden, des tijds in de autobrief.

Dank u kan in het frans klinken als "dans la cul"

Fable schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:24:
[...]

Als je eenvoudig de uren haalt hoef je ze inderdaad niet meer bij te houden.
Een agenda of afsprakenlijst hoort wel in je administratie te zitten.

• Fable
Klopt, maar je hoeft dan niet heel precies al je uurtjes meer bij te houden als je er al meer dan 1225 per jaar factureert.

Fable wijzigde deze reactie 03-07-2019 11:54 (6%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:54

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

t_captain schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:48:
[...]

Een agenda of afsprakenlijst hoort wel in je administratie te zitten.
Alle facturen zitten in de administratie ;) daarop staan de uren.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:17

SeatRider

Back in the seat

-Jaap-io schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:30:
[...]

Iig dit jaar nog doen, volgend jaar gaat de bijtelling omhoog en de MIA naar beneden, althans dat zijn de plannen volgens het klimaatakkoord.
ondanks dat was aangekondigd de bijtelling tot 2021 gelijk te houden, des tijds in de autobrief.
Ik krijg net van mijn adviseur de tip om even uit te zoeken wat er met de MIA gebeurt als ik die in 2019 opstrijk, en in 2020 wordt de auto overgeschreven naar de (dan nieuwe) BV.
quote: Mijn adviseur
Let wel op! Als je de Tesla koopt en je krijgt investeringsaftrek, dan wordt de investeringsaftrek teruggedraaid via de desinvesteringsbijtelling. Dat komt omdat de inbreng in de BV wordt gezien als een vervreemding (verkoop) waarbij de investeringsaftrek wordt teruggedraaid voor de huidige boekwaarde.
Zegt dit iemand iets? Geldt dit wel of niet voor de MIA?

Edit: ik leer nu dat bij een ruisende inbreng de onderneming (eenmanszaak) niet wordt geacht gestaakt te zijn, waardoor de MIA niet wordt teruggedraaid.

SeatRider wijzigde deze reactie 03-07-2019 16:03 (7%)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
fry77 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:42:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd, je hebt blijkbaar controle gehad? En wat waren de consequenties nadat de belastingdienst niet akkoord ging met je urenregistratie? Wordt er dan een boete opgelegd, of wordt er gewoon een correctie doorgevoerd zonder de zelfstandigenaftrek?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Fable
Tylen schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Alle facturen zitten in de administratie ;) daarop staan de uren.
Maar dat is voor de BD niet genoeg. Voor een juiste administratie is toch echt een agenda noodzakelijk volgens de BD.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Fable schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:18:
[...]

Maar dat is voor de BD niet genoeg. Voor een juiste administratie is toch echt een agenda noodzakelijk volgens de BD.
Wat een onzin. De facturen staan de uren op. Willen ze een agenda dan kan ik die altijd reversed engineren.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:08
Tylen schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:27:
[...]

Wat een onzin. De facturen staan de uren op. Willen ze een agenda dan kan ik die altijd reversed engineren.
Nee, ze willen dat je je administratie bewaart. Dat betekent dat als jij een agenda hebt/gebruikt, dat je die niet weggooit. Als jij de hele dag door aantekeningen op post-its maakt met wanneer je waar langskomt, je die ergens archiveert in een grote doos.

Dat gaat overigens niet alleen om de urenverantwoording. Het gaat er ook bijvoorbeeld om dat eventuele BTW-carrousels kunnen worden opgespoord, etc. Als jij 1500 uur per jaar factureert dan geloven ze echt wel dat je >1228 uur in je bedrijf gestopt hebt.

Freeaqingme wijzigde deze reactie 03-07-2019 18:50 (21%)
Reden: Alinea toegevoegd

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Fable
Tylen schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:27:
[...]

Jij kan het onzin vinden, maar de BD wilt een goede administratie zien bij een controle.

https://www.belastingdien...maal_bij_uw_administratie

En dan moet je het allemaal nog 7 jaar bewaren ook.

Fable wijzigde deze reactie 03-07-2019 18:54 (14%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Fable schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:18:
[...]

Ik heb een controle gehad, en de inspecteur vond de uren op mijn facturen toch echt voldoende.

pvoutput 3600wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
DanTm schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Ik heb een controle gehad, en de inspecteur vond de uren op mijn facturen toch echt voldoende.
Waarvoor was die controle? Vantevoren hoort de inspecteur aan te geven waar 'ie naar op zoek is, en dan mag 'ie zich alleen daar op richten. Dit om een phishing expeditie te voorkomen.

Het kan dus zijn dat voor de insteek van jouw controle dit afdoende was, terwijl dit voor een andere controle niet afdoende zou zijn. Wmb is het dan ook niet juist om op basis van een enkele controle te constateren dat wat de belastingdienst eist genegeerd kan worden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Voor urencriterium zal het voldoende zijn, het is namelijk een ondergrens. Als ze de tijd en In zouden hebben om je kilometerregistratie na te lopen, zouden ze ook iets voor de niet-declarabele afspraken moeten hebben. Vanwege hetbarbeidsintensieve karakter van zo’n controle, vermoed ik dat die slechts mondjesmaat worden gedaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:06
Fable schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:52:
[...]

Jij kan het onzin vinden, maar de BD wilt een goede administratie zien bij een controle.

https://www.belastingdien...maal_bij_uw_administratie

En dan moet je het allemaal nog 7 jaar bewaren ook.
Maar zolang je met alleen je facturabele uren al (ruim) boven 1225 zit heeft het weinig nut om de rest van je uren ook te administreren. Ik heb dit nog nooit gedaan en ben ook niet van plan dit te gaan doen.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
https://blog.jaeger.nl/nl...t-wat-zijn-de-spelregels/
kasadministratie en kassabonnen ;
financiële aantekeningen, zoals het inkoop- en verkoopboek;
ontvangen facturen en kopie van verzonden facturen;
bankafschriften;
contracten, overeenkomsten en andere afspraken;
agenda’s en afsprakenboeken;
correspondentie.
Voor vele hier niet al te ingewikkeld. De meeste hebben een boekhoudpakket of boekhouder en een zakelijke rekening.
Verder getekende contracten/emails/agenda
Dan ben je er eigenlijk al wel.

• DanTm
  • Niet online
Freeaqingme schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:11:
[...]

Waarvoor was die controle? Vantevoren hoort de inspecteur aan te geven waar 'ie naar op zoek is, en dan mag 'ie zich alleen daar op richten. Dit om een phishing expeditie te voorkomen.

Het kan dus zijn dat voor de insteek van jouw controle dit afdoende was, terwijl dit voor een andere controle niet afdoende zou zijn. Wmb is het dan ook niet juist om op basis van een enkele controle te constateren dat wat de belastingdienst eist genegeerd kan worden.
Het was een steekproef controle, hij heeft hierbij onder andere naar mijn uren gevraagd, en vond mijn facturen hierbij voldoende.

Verder dat je agenda onderdeel van je administratie is betekent niet dat elk uur wat je besteed ook in je agenda moet staan natuurlijk.
Al mijn afspraken staan in mijn agenda, maar ik zet niet elke dag in mijn agenda dat ik weer 8 uur voor een klant heb gewerkt. Dat zet ik wel op de factuur 😀

Verder is mijn ervaring naar aanleiding van de inspectie dat het niet allemaal zo zwart/wit is. Ik voer bijvoorbeeld de privé BTW correctie voor mijn auto op als zakelijke kosten (daar ik via de bijtelling al ea afdraag). Dat klopte volgens hem niet, maat na overleg met collega's werd het later toch als correct geaccepteerd. Een goed verhaal hebben is wel belangrijk.

pvoutput 3600wp

• Ascension
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18:47
DanTm schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Het was een steekproef controle, hij heeft hierbij onder andere naar mijn uren gevraagd, en vond mijn facturen hierbij voldoende.
Hebben ze echt je hele administratie doorgespit, hoe ging dat in z'n werk? Lever je dan bijvoorbeeld je grootboekbestand aan?

Puur uit nieuwsgierigheid, zelf nooit controle gehad maar doe wel mijn eigen boekhouding dus ben wel benieuwd hoe ze iets dergelijks aanpakken.

• Crazy D

Crazy D

DanTm schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:42:
Ik voer bijvoorbeeld de privé BTW correctie voor mijn auto op als zakelijke kosten (daar ik via de bijtelling al ea afdraag). Dat klopte volgens hem niet, maat na overleg met collega's werd het later toch als correct geaccepteerd. Een goed verhaal hebben is wel belangrijk.
Kun je die nog eens in andere bewoording herhalen? 8)7 }:O De BTW-correctie van privé gebruik van je zakelijke auto (oftewel die 800 euro die ik eind van het jaar moet teruggeven aan de belastingdienst) boek je als zakelijke kosten? Met welke verdediging? Dat klinkt wel interessant (zeker omdat mijn auto die ik dit jaar heb een tikkie duurder is dan vorig jaar).

• Fable
Volgens mij moet zoiets wel kunnen, aangezien de BTW die je terug krijgt bij de kor, bij je omzet van het jaar er na moet optellen en dus inkomstenbelasting over moet betalen.

BTW inkomsten als zakelijk inkomen.

BTW kosten als zakelijke kosten?

Fable wijzigde deze reactie 03-07-2019 23:16 (24%)

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:34
Bij een BV is de BTW-correctie ook gewoon een zakelijk uitgave van de BV, dus dat het bij een IB-ondernemer ook zo is lijkt me niet meer dan logisch?

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:33
Privégebruik BTW vd auto boek ik ook als zakelijke autokosten. Al wordt dat weer teniet gedaan doordat de bijtelling momenteel exact even hoog is als mijn autokosten :(

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pirke schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:41:
Privégebruik BTW vd auto boek ik ook als zakelijke autokosten.
Ik heb een zakelijk abonnement op een deelauto. Daar rijd ik soms ook privé mee. Aan het einde van het jaar kijk ik welk percentage privé is. Aan het einde van het jaar zou ik dus de BTW over het privé gedeelte gewoon keihard als zakelijke kosten kunnen boeken?

Ik vind het een super vaag verhaal. Het is BTW over privé kosten. Wat is de redenering dat die kosten een zakelijk karakter hebben?

TucanoItaly wijzigde deze reactie 04-07-2019 10:45 (7%)

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:34
Het is een BTW-correctie: bij de aanschaf van een auto krijg je de betaalde BTW terug. Omdat je de auto ook privé gebruikt moet je een stukje van die BTW weer terugbetalen. Dus het zakelijke voordeel dat je hebt genoten moet je elke jaar een beetje corrigeren. Dus ja, dat zijn zakelijke kosten.

Het zou niet raar zijn om deze correctie bij je privé in rekening te brengen, of in het geval van een BV, als fictief loon te zien. Alleen daar is geen verplichting toe, dus waarom zou je? (Dank je, @t_captain )

@TucanoItaly Bij een deelauto gaat dit niet op: daar is geen BTW-correctieregeling voor. Je moet daarbij gewoon je privé gebruik privé betalen, ook de BTW.

RichieB wijzigde deze reactie 04-07-2019 11:18 (38%)

Je zou ook kunnen aanvoeren dat die BTW over privegebruik (want dat is de BTW-correctie) eigenlijk ten laste van prive zou moeten komen. De onderneming betaalt, wat het tot een indirecte proive-onttrekking maakt. En die dragen bij aan de belastbare WUO.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:33:
[...]

Kun je die nog eens in andere bewoording herhalen? 8)7 }:O De BTW-correctie van privé gebruik van je zakelijke auto (oftewel die 800 euro die ik eind van het jaar moet teruggeven aan de belastingdienst) boek je als zakelijke kosten? Met welke verdediging? Dat klinkt wel interessant (zeker omdat mijn auto die ik dit jaar heb een tikkie duurder is dan vorig jaar).
de uitleg is dat je de prive kosten van je auto al volledig betaald via de bijtelling (dat doet een werknemer ook, die hoeft ook geen btw af te dragen).

De inspecteur zei het volgende:

"Ik heb de casus voorgelegd aan een IH specialist. Hij had er inderdaad van gehoord maar kan het nergens in de vakliteratuur vinden.
Daarom gaan wij er in uw geval van uit dat de aangegeven omzetbelasting wegens privégebruik van de auto, weer als kosten in de inkomstenbelasting
aftrekbaar is."
Ascension schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:06:
[...]

Hebben ze echt je hele administratie doorgespit, hoe ging dat in z'n werk? Lever je dan bijvoorbeeld je grootboekbestand aan?

Puur uit nieuwsgierigheid, zelf nooit controle gehad maar doe wel mijn eigen boekhouding dus ben wel benieuwd hoe ze iets dergelijks aanpakken.
ik heb inderdaad mijn hele financiele administratie opgeleverd, hier is een apart bestandsformaat voor.
zie https://www.belastingdien...controle_met_de_auditfile

ze hebben verder niet specifiek naar mijn uitgaven ofzo gekeken, wel of alles goed in balans was (dat was het niet helemaal, dus ik heb een correctie gehad, iets met onjuiste verrekening van de bijtelling), gezien het niet moedwillig was geen boete gehad.

DanTm wijzigde deze reactie 04-07-2019 13:21 (32%)

pvoutput 3600wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
http://www.taxence.nl/fis...ekbaar-in-ib.167077.lynkx

Ik had er nog nooit van gehoord. Mijn boekhouder/accountant volgens mij ook niet, zal eens navragen.

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • +2Henk 'm!
TucanoItaly schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:45:
[...]

Ik heb een zakelijk abonnement op een deelauto. Daar rijd ik soms ook privé mee. Aan het einde van het jaar kijk ik welk percentage privé is.
Ik laat de BTW discussie even voor wat het is. Ik vind het vreemd dat door-de-zaak-betaalde-maar-eigenlijk-prive-verschuldigde BTW zakelijke last is. Maar van een LJN win ik deze discussie niet :)

Wat ik me wel afvraag over jouw deelauto: is het qua bijtelling wel interessant om prive te rijden in een zakelijke deelauto?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik gooi m ook eens even naar de boekhouder of die het bekend voor komt.

• CodeIT
  • Laatst online: 21:39

CodeIT

Code IT

Moet ik de korting die ik via de KOR krijg als ik onder de 1883 af te dragen BTW blijf ook opgeven voor de IB?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CodeIT schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:44:
Moet ik de korting die ik via de KOR krijg als ik onder de 1883 af te dragen BTW blijf ook opgeven voor de IB?
Je moet het wel als inkomsten boeken in je boekhouding ja.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
CodeIT schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:44:
Ja, je moet dat inderdaad optellen bij het inkomen van het volgende jaar.

Fable wijzigde deze reactie 04-07-2019 16:01 (22%)

• Crazy D

Crazy D

Oh m'n accountant zegt, als je met Acumulus de BTW correctie netjes laten regelen via Acumulus wordt ie ook als zakelijke kosten geboekt :)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:46
DanTm schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:18:
[...]

de uitleg is dat je de prive kosten van je auto al volledig betaald via de bijtelling (dat doet een werknemer ook, die hoeft ook geen btw af te dragen).

De inspecteur zei het volgende:

"Ik heb de casus voorgelegd aan een IH specialist. Hij had er inderdaad van gehoord maar kan het nergens in de vakliteratuur vinden.
Daarom gaan wij er in uw geval van uit dat de aangegeven omzetbelasting wegens privégebruik van de auto, weer als kosten in de inkomstenbelasting
aftrekbaar is."
Bedankt voor het delen, ik heb hem genoteerd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t_captain schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:00:
Wat ik me wel afvraag over jouw deelauto: is het qua bijtelling wel interessant om prive te rijden in een zakelijke deelauto?
Ik heb er helemaal niet bij stilgestaan dat er sprake zou kunnen zijn van bijtelling... Moet ik eens induiken!

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!
Het is best complex. Je hebt meerdere kentekens, die allemaal een deel van het jaar beschikbaar zijn (gemeten in dagen).

Voor veelkomende complexe situaties (bestelbus van de zaak) heeft de belasting aparte rekenmodellen. Voor deelauto’s volgens mij niet. --> uitvoeringsbesluit.

Er is een mogelijkheid om de auto tegen een marktconforme huur te verhuren aan de werknemer voor privegebruik. Dan is er geen sprake van "prive-voordeel t.g.v. auto van de zaak" en dus geen grondslag voor bijtelling.

Wellicht kun je de auto's tegen de in de PDF genoemde tarieven als privegebruik boeken. Dan heb je ook al "prive betaald" en zou ook de grondslag voor bijtelling vervallen.

t_captain wijzigde deze reactie 05-07-2019 09:27 (53%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20:17
Is iemand bekend met de innovatiebox? Ik heb geen enkele intentie om terug te gaan naar Nederland, juist ook vanwege de inkomens- en belastingpolitiek maar anderzijds doe ik vrijwel alleen R&D werkzaamheden en een belastingtarief van 7% met een bv constructie klinkt dan wel aantrekkelijk.

Nederland kennende moet er haast wel een adder onder het gras zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 12-07 18:13
Iemand bekend met het boekhoud pakket Rompslomp?
https://rompslomp.nl

Ziet er zo op het eerste gezicht handig en simpel uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pirke
gold_dust schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:14:
Is iemand bekend met de innovatiebox? Ik heb geen enkele intentie om terug te gaan naar Nederland, juist ook vanwege de inkomens- en belastingpolitiek maar anderzijds doe ik vrijwel alleen R&D werkzaamheden en een belastingtarief van 7% met een bv constructie klinkt dan wel aantrekkelijk.

Dit is toch alleen relevant als je immateriële activa ontwikkeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBaaco
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-07 16:47
agraaff schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:15:
Iemand bekend met het boekhoud pakket Rompslomp?
https://rompslomp.nl

Ziet er zo op het eerste gezicht handig en simpel uit.
Proef gedraaid. Werkte prima.

De app van Moneymonk werkte toentertijd (zomer 2016) beter/makkelijker. Uiteindelijk abo Moneymonk afgesloten en nog geen spijt van.

Greetz MrBaaco

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
Stap 1 is dan wel zorgen dat je een S&O verklaring of een patent bemachtigt om dat innovatieve karakter aan te tonen. S&O-verklaring krijg je door een WBSO-aanvraag in te dienen. Daarna komt alleen het deel van je winst die je uit die R&D-werkzaamheden verkregen hebt voor aanmerking van die innovatiebox (en, naar ik meen, pas nadat je een deel van die subsidie hebt 'terugbetaald' via de VPB). Tot slot staat me iets bij dat het voor maximaal 25% van je winst ingezet kan worden maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
Nederland kennende hebben we weer een mooie regel bedacht waarmee we Nederlandse bedrijven kunnen sponsoren zonder dat de europese commissie Nederland van staatssteun beticht >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:08:
[...]
Nederland kennende hebben we weer een mooie regel bedacht waarmee we Nederlandse bedrijven kunnen sponsoren zonder dat de europese commissie Nederland van staatssteun beticht >:)
Het is wel onwaarschijnlijk dat het samenwerkt met de fictie dat je fiscale nomade/nergens belastingplichtig bent :>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
Fable schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:52:
Regels zijn stokken om mee te slaan en het is aan de BD of er ook daadwerkelijk geslagen wordt. Als je gewoon netjes X uur per week factureert en deze ook weer netjes door een bij de BD bekend bedrijf betaald worden, dan heeft een inspecteur gewoon enorm weinig reden om een meer gedetailleerde agenda op te vragen.

Het interesseert een inspecteur bijzonder weinig. Wat hem wel interesseert is dat netjes je belasting betaald wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
@Hydra Niet met jou eens. Ik ben er van overtuigd dat de Belastingdienst ook opdracht heeft gekregen inkomsten uit werk te verhogen ten opzicht van winst uit onderneming, dus het terugdringen van zelfstandigen (eenmanszaken) naar werknemersverband. Dit gezien de vele recente rechtszaken.

Mintos referral: CKJXU1

• Freeaqingme
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:03:
Dit gezien de vele recente rechtszaken.
Op welke rechtzaken doel je dan, zit hier een trend in, en stijgt die trend harder dan het aantal nieuwe (IB) ondernemingen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
@Hydra Niet met jou eens. Ik ben er van overtuigd dat de Belastingdienst ook opdracht heeft gekregen inkomsten uit werk te verhogen ten opzicht van winst uit onderneming, dus het terugdringen van zelfstandigen (eenmanszaken) naar werknemersverband. Dit gezien de vele recente rechtszaken.
Waarom zou dat dan zijn? Terugdringen van eenmanszaken? Als ik kijk naar mijzelf, belastingtechnisch, dan betaal ik als zelfstandige veel meer belasting dan als ik voor een baas zou werken, dus dus voor de belastingdienst ongunstig om mij naar een werknemersverband te sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
En het geld wat je netto extra overhoudt wordt in de lokale economie gepompt ipv dat het via de Caymaneilanden verdwijnt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 19:41
Hydra schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:29:
[...]
Regels zijn stokken om mee te slaan en het is aan de BD of er ook daadwerkelijk geslagen wordt. ....
Het is aan de (belasting-)rechter of er ook daadwerkelijk geslagen wordt. De belastingdienst kan stellen, maar het is de rechter die toets of wat de belastingdienst zegt ook binnen het wettelijke kader is. Bij een meningsverschil kun je dus naar de belastingrechter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gold_dust
Freeaqingme schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:08:
Stap 1 is dan wel zorgen dat je een S&O verklaring of een patent bemachtigt om dat innovatieve karakter aan te tonen. S&O-verklaring krijg je door een WBSO-aanvraag in te dienen. Daarna komt alleen het deel van je winst die je uit die R&D-werkzaamheden verkregen hebt voor aanmerking van die innovatiebox (en, naar ik meen, pas nadat je een deel van die subsidie hebt 'terugbetaald' via de VPB). Tot slot staat me iets bij dat het voor maximaal 25% van je winst ingezet kan worden maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
Ik ga me hier hoogstwaarschijnlijk ook niet aan wagen, ben alleen wel benieuwd of anderen hier gebruik van kunnen maken. Ten eerste is het allemaal veel te complex, je zal er al één of ander adviesbureau voor moeten inschakelen om zoiets aan te vragen. Ten tweede klinkt het allemaal wat te mooi om waar te zijn, belastingverlaging in een tijd waar de belastingen alleen maar sterk verhoogd worden. En door allemaal hoepels moeten springen om lagere belastingen te mogen betalen is een vreemde mentaliteit, verlaag dan voor alle bedrijven de belastingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
gold_dust schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:09:
[...]

Ik ga me hier hoogstwaarschijnlijk ook niet aan wagen, ben alleen wel benieuwd of anderen hier gebruik van kunnen maken. Ten eerste is het allemaal veel te complex, je zal er al één of ander adviesbureau voor moeten inschakelen om zoiets aan te vragen. Ten tweede klinkt het allemaal wat te mooi om waar te zijn, belastingverlaging in een tijd waar de belastingen alleen maar sterk verhoogd worden. En door allemaal hoepels moeten springen om lagere belastingen te mogen betalen is een vreemde mentaliteit, verlaag dan voor alle bedrijven de belastingen.
De belasting voor innovatieve bedrijven is lager omdat ze dat willen stimuleren. Het stimuleren van een standaard schoonmaakbedrijfje valt daar niet onder.
Ik vind het zelf een goede regeling om innovatie te stimuleren, al zou de uitvoering misschien wel iets eenvoudiger kunnen.
QvTzKwCi schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:26:
[...]

Het is aan de (belasting-)rechter of er ook daadwerkelijk geslagen wordt. De belastingdienst kan stellen, maar het is de rechter die toets of wat de belastingdienst zegt ook binnen het wettelijke kader is. Bij een meningsverschil kun je dus naar de belastingrechter.
Als je jouw administratie niet volgens de regels hebt opgezet dan zal de rechter snel klaar zijn.

Fable wijzigde deze reactie 08-07-2019 10:22 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22:01
Fable schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:18:
[...]

De belasting voor innovatieve bedrijven is lager omdat ze dat willen stimuleren. Het stimuleren van een standaard schoonmaakbedrijfje valt daar niet onder.
Ik vind het zelf een goede regeling om innovatie te stimuleren, al zou de uitvoering misschien wel iets eenvoudiger kunnen.

[...]

Als je jouw administratie niet volgens de regels hebt opgezet dan zal de rechter snel klaar zijn.
En wat is de definitie van innovatie? Misschien maakt het schoonmaakbedrijf wel op een dusdanig duurzaam en efficiënte manier schoon dat dit een standaard kan worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gold_dust
Fable schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:18:
Overigens gaat het vennootschapsbelasting tarief voor alle bedrijven wel omlaag, in totaal 4% lager per 2021. Het box 2 tarief gaat omhoog, per saldo voor een dga een belastingverhoging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Hankie0412 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:53:
[...]

En wat is de definitie van innovatie? Misschien maakt het schoonmaakbedrijf wel op een dusdanig duurzaam en efficiënte manier schoon dat dit een standaard kan worden.
Daarom zeg ik ook standaard schoonmaakbedrijfje en zeg ik dat de uitvoering van de regel beter kan. Daar valt dan ook de definitie onder, maar om dingen strak te definiëren moet je niet bij de belastingdienst zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeaqingme
gold_dust schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:09:
[...]

Op zich is dat aanvragen van die WBSO best doable hoor. Ik heb 'm onlangs ook zelf aangevraagd (en gekregen). Dat is wel met de kanttekening dat ik voor eerdere werkgevers al een projectomschrijving of 25 gemaakt had (in samenwerking met zo'n adviesbureau), dus had inmiddels een beeld bij wat/hoe ze 't wilden zien :)

Dat gezegd hebbende, zo'n adviesbureau werkt vaak op no-cure no-pay basis. Dus wat je kan doen is eerst zelf een aanvraag indienen, en als die zou worden afgewezen dan eventueel terugvallen op zo'n adviesbureau. Ik meen dat vennootschappen 3 aanvragen per jaar mogen doen (IB-ondernemers onbeperkt). In 1 aanvraag mogen meerdere projecten zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
Waar baseer je dat op dan? Ik vind het nogal onlogisch. De economie is er vooral gebaat bij dat geld rondstroomt. Zolang het blijft vloeien wordt er belasting over geheven en zijn er dus inkomsten. Dus zelfs als zouden zelfstandigen minder belasting betalen (wat ik nogal betwijfel), dan nog zou dat weinig uitmaken. Daarnaast klinkt dit nogal als een 'conspiracy' die met een WOB-verzoek nogal makkelijk boven tafel te halen zou moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:19:
[...]

Waar baseer je dat op dan? Ik vind het nogal onlogisch. De economie is er vooral gebaat bij dat geld rondstroomt. Zolang het blijft vloeien wordt er belasting over geheven en zijn er dus inkomsten. Dus zelfs als zouden zelfstandigen minder belasting betalen (wat ik nogal betwijfel), dan nog zou dat weinig uitmaken. Daarnaast klinkt dit nogal als een 'conspiracy' die met een WOB-verzoek nogal makkelijk boven tafel te halen zou moeten zijn.
Men loopt een flinke hoeveelheid sociale premies mis, ik denk dat het daar vooral gaat.
Daarnaast is de belastingdruk van een zzp rond de 38%, echt niet schrikbarend hoog :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertS
ybos schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:35:
[...]

Daarnaast is de belastingdruk van een zzp rond de 38%, echt niet schrikbarend hoog :)
Dat ligt eraan waar die 38% over geheven wordt. 38% van 100k is meer dan 52% van 70k...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
BertS schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:54:
[...]

Dat ligt eraan waar die 38% over geheven wordt. 38% van 100k is meer dan 52% van 70k...
Volgens mij is hetgeen wat je overhoud ook flink meer...
plus, 38% van 100k is stukken minder dan 52% van 100k...

ybos wijzigde deze reactie 08-07-2019 18:59 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freeaqingme
ybos schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:35:
[...]

Men loopt een flinke hoeveelheid sociale premies mis, ik denk dat het daar vooral gaat.
Hoezo lopen ze die mis dan? Iedereen betaalt ZVW. Andere sociale premies betaal je alleen als je daar ook aanspraak op kan maken, en kan je dan toch lastig zien als mislopen.

Net zoals dat mijn inboedelverzekeraar inkomen misloopt omdat ik er voor kies m'n inboedel niet te verzekeren...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ybos
Freeaqingme schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:58:
[...]

Hoezo lopen ze die mis dan? Iedereen betaalt ZVW. Andere sociale premies betaal je alleen als je daar ook aanspraak op kan maken, en kan je dan toch lastig zien als mislopen.

Net zoals dat mijn inboedelverzekeraar inkomen misloopt omdat ik er voor kies m'n inboedel niet te verzekeren...
Klopt, maar dat is wel de sterke kracht van het systeem. We betalen met zijn allen een klein beetje. Nu steeds meer ZZP-ers deze premies niet afdragen begint de boel toch uit balans te raken.

(ik ben het wel met je eens hoor, daar gaat het niet om).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertS
ybos schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:58:
[...]

Volgens mij is hetgeen wat je overhoud ook flink meer...
plus, 38% van 100k is stukken minder dan 52% van 100k...
Ja uiteraard. Maar als zzp'er is het een stuk makkelijker om een resultaat van 100k te behalen dan om in loondienst 100k bruto te krijgen. Er zijn er, zeker in dit topic, heel wat die als zzp'er het dubbele behalen van wat ze in loondienst zouden kunnen krijgen.
Dat extra komt vervolgens meestal uit de zakken van het grootbedrijf, en wat die daardoor als 'extra aftrekbare kosten' hebben is verwaarloosbaar op wat die aan belastingen betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
ZVW betalen ZZP-ers ook. Mensen met een hoger inkomen leveren winst langs twee assen: hogere afdracht (tot aan het premieplafond) en lagere zorgkosten. Die zijn namelijk negatief gecorreleerd met inkomen. In dat model is het juist gunstig als de hoger betaalde helft van de werkende zelfstandig zou worden.

WW? Omslagstelsel. Kan evengoed uit met de helft van de deelnemers en de helft van de ontvangers. Omdat het een kortlopende uitkering is, zijn de effecten van de omschakeling te overzien.

WIA is iets lastiger. Als we daar op slag de deelnemers halveren, blijven we met de last zitten van lopende uitkeringen.

Ik denk dat ik begrijp waarom er achter de schermen juist zo op die verplichte aov wordt aangestuurd. Enkele jaren later kun je een solidatlriteitsheffing op die polissen verwachten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:43:
Ik denk dat ik begrijp waarom er achter de schermen juist zo op die verplichte aov wordt aangestuurd. Enkele jaren later kun je een solidatlriteitsheffing op die polissen verwachten.
Voor niet-kenniswerkers was het gebrek aan AOV wel een manier om onder het CAO salaris te werken. Denk aan de bouw tussen 2009 en begin 2016.

Wanneer er een beperkte AOV is met differentiatie naar sector en uitkering tot het hoogste bedrag van EBITBA en DGA salaris dan zou ik daar wel aan willen deelnemen. Wanneer de overheid dat uitvoert komen de kosten op ongeveer het risico (op doorsneeleeftijd) te liggen. Niet gratis maar betere deal dan commercieel.
offtopic:
Het stuk nadeel dat ik heb (door acceptatieplicht en gemiddelde leeftijd tov mijn leeftijd) accepteer ik als een stukje solidariteit.

Wanneer dit over de hele EBITBA zou zijn dan zou ik het echter niet realistisch vinden. Wanneer differentiatie per sector wegvalt ook niet. Kiest men voor een eigen risicodrager aanpak (waar je privaat kan verzekeren als je wilt) dan vervuilt dit de risico-pool (zwakke gevallen blijven over) en werkt het ook niet.

ANdrode wijzigde deze reactie 08-07-2019 20:01 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb een mooie AOV, die beter dekt dan de WIA. Sterker nog, een analyse van de risiso's en dekking door de werknemersverzekeringen was een van mijn gronden om zelfstandige te worden. Voor een verplichte dekking ben ik niet bang. Een solidariteitsheffing heb ik natuurlijk niet zoveel trek in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg
  • Laatst online: 22:31

MadEgg

Tux is lievvv

Zo, het laatste halfjaar van dit topic ook even doorgeploegd. Alvast veel inspiratie opgedaan. Ik zit er ook over te denken om dit jaar de overstap te maken naar freelancer. Feitelijk en ik al 10 jaar ingeschreven bij de KVK en heb in die tijd ook diverse kleine klusjes gedaan, maar altijd onder de KOR-grenzen gebleven en daarnaast fulltime in loondienst gewerkt. Maar ik wil verder groeien en zelfstandiger worden, en zie daar vooral als freelancer mogelijkheden in.

Een ding die ik nog niet tegengekomen ben in dit topic: hoe gaan jullie om met reistijd? Ik krijg de indruk dat dit in ieder geval niet als losse kostenpost gefactureerd wordt, maar wel als factureerbare uren tegen het reguliere tarief? Of moet je deze extra uren maar gewoon voor lief nemen?

Iets concreter: ik woon zelf in het noorden van het land, maar ben via mijn huidige werkgever gedetacheerd in de randstad. Ik werk grotendeels vanuit het kantoor van mijn werkgever maar ook een a twee dagen op locatie. Kost me me 4 uur reistijd per dag, als het meezit, en zit daar dan 7 uur op kantoor. Stel nu dat je dat als freelancer zou doen, factureer je dan 7 uur en neem je de reistijd voor lief? Of factureer je 11 uur? Of toch 7 uur plus een vaste reistijdcompensatie? Of als alternatief, 5 uur reistijd met het openbaar vervoer maar dan wel onderweg aan het werk?

Sowieso wel benieuwd of hier wat freelancers (als software / data engineer) uit Noord-Nederland zijn en hoe zij de markt hier ervaren. Forenzen naar randstad is wel te doen maar als het dichter bij huis kan heb ik dat natuurlijk veel liever.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Reistijd factureer ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freeaqingme
Reistijd factureer of reken ik ook niet. Probeer wel veel uit huis te doen, en als ik dan toch bij de klant zit in ieder geval na de ochtendspits te arriveren (als dat kan). Als je met 't OV gaat en je moet een tijdje in dezelfde trein zitten dan kan je ook alvast wat werk in de trein gedaan krijgen. Ideaal om mail weg te werken, wat administratie te doen, en soms ook wat billable uren te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09-07 16:05
@MadEgg Ik vraag het in de eerste instantie wel, maar krijg het niet altijd. Ik stimuleer de opdrachtgever op deze manier graag om mij minder te laten reizen en meer vanuit huis te laten werken.
Ook stel ik het vaak voor als reactie op wanneer er afgedongen wordt op mijn uurtarief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Ik zou echt geen 4 uur reizen om 7 uur te kunnen facturen. 2 uur zou echt de max zijn en de rest van de uren zal betaald moeten worden als het structureel voorkomt.
Ook reken ik altijd 35 cent per km die ik rij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
Ik factureer alleen reistijd als ik in het weekend werk (niet ICT). Dat komt regelmatig voor. Facturabele tijd is dan uit <-> thuis EN 200%. Voor dat soort tarieven werk ik gerust regelmatig een dagje in het weekend :Y

Doordeweeks 2x 3 kwartier reistijd is "gewoon" eigen tijd, hier dien je rekening mee te houden in je tarief. Betaalde reistijd zal niet veel voorkomen lijkt me :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

SublimnAll schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:57:
@MadEgg Ik vraag het in de eerste instantie wel, maar krijg het niet altijd. Ik stimuleer de opdrachtgever op deze manier graag om mij minder te laten reizen en meer vanuit huis te laten werken.
Ook stel ik het vaak voor als reactie op wanneer er afgedongen wordt op mijn uurtarief.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken - als ik alles wil verdisconteren in mijn uurtarief betekent dat dat mijn uurtarief voor een klant verder van mijn huis hoger zou moeten zijn dan een dichter bij huis. Nu correleert de afstand van mijn huis mooi met de vraag naar ICT'ers dus dat komt dan wel weer goed uit :)

Zou in ieder geval reden te meer zijn om te investeren in een motor zodat ik minder last van files heb en een parkeerplaats makkelijker te vinden is 8)
Fable schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:00:
Ik zou echt geen 4 uur reizen om 7 uur te kunnen facturen. 2 uur zou echt de max zijn en de rest van de uren zal betaald moeten worden als het structureel voorkomt.
Ook reken ik altijd 35 cent per km die ik rij.
Nou ja, het hangt er vanaf wat ervoor betaald wordt. Ik weet dat er nu €130,- p/u voor mij gefactureerd wordt. Freelance zal ik dat vast niet krijgen maar een flink tarief maakt veel goed natuurlijk. Alsnog wel gewoon liever in de buurt natuurlijk, maar ik zie vooral heel veel in de randstad voorbij komen dus het hoe veel ik daarin te kiezen heb moet ik nog maar afwachten.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
Voor zo'n bedrag zou ik ook niet extra gaan facturen, dan is het extra rijden het wel waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

2 uur enkele reis zou ik niet zomaar doen. Tenzij dat bij een vriend in de buurt is en in de zomer zodat ik 's avonds kan fietsen :) 1 uur volgens Google zonder files vind ik de max. Kijk file kan altijd gebeuren, dat weet je nu eenmaal maar als de normale reistijd al ruim over 1 uur heen gaat..... En ik reken 50 cent per km.

Nu zou ik als ik die klus toch zou nemen, 2 dagen achter elkaar daar zitten en een B&B'tje oid nemen om iig de reistijd te besparen (maar wel km's doorbelasten uiteraard, of in overleg enkele reis km's en overnachting of zo). Ik ben niet zo goed in uit-onderhandelen van dat soort dingen (ook niet nodig gehad nog verder), ik weet dat sommige bedrijven bij werk op locatie 7 uur werken en 8 uur factureren, bij remote werk wel 8 uur werk. Wellicht zou ik het zo'n richting opsturen, echt 2 uur enkel reis is way too much om als "hoort erbij" te rekenen.

Hoewel voor 130 euro per uur zou ik denk ik wel iets meer reistijd voor lief nemen :D

PS ik heb een 2e klant die mij via Google en een blog-je heeft gevonden *O* oOo en dat terwijl ik echt serieus 0,0 echt tijd heb besteed aan m'n site "het komt er steeds niet van" :X Gelukkig kunnen zij ook pas in september een eerste dagje plannen want voor die tijd geen enkel ruimte...

Crazy D wijzigde deze reactie 08-07-2019 22:25 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:24
@MadEgg hangt ook van jouw soort opdracht af. Ik werk vooral met 6+maand opdrachten met een all inclusive uurtarief. Wordt ook altijd zo verwacht.
Als je klussen van dagen/weken hebt zou fixed price een optie kunnen zijn.

Ik zit trouwens ook in het noorden (java software engineer). Kleinere wereld, absoluut, maar niet minder vraag. Netwerken is vooral handig, iedereen kent iedereen bijna.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Crazy D schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:21:
Hoewel voor 130 euro per uur zou ik denk ik wel iets meer reistijd voor lief nemen :D
Ja, ik ook wel :+ Ik ben wel bang dat een deel daarvan alleen betaald wordt vanwege het grote detacheerders-bedrijf en bijbehorende overhead, en de zekerheid voor de klant met vervanging en meer van dat moois. Zal er toch wel een paar tientjes vanaf moeten halen om zelf aan klussen te komen vermoed ik.
PS ik heb een 2e klant die mij via Google en een blog-je heeft gevonden *O* oOo en dat terwijl ik echt serieus 0,0 echt tijd heb besteed aan m'n site "het komt er steeds niet van" :X Gelukkig kunnen zij ook pas in september een eerste dagje plannen want voor die tijd geen enkel ruimte...
Feli! Ik zal mijn website ook eens moeten bijwerken - is nog steeds net zo mooi als ik hem 11 jaar geleden opgezet heb... niet echt een mooi visitekaartje. Maar blijkbaar ook niet nodig ;)

@wvdl goed om te horen! Dan moet ik vast wel aan de bak komen :) Netwerken is niet direct mijn grootste hobby (het is net werken :X ) maar ken op zich wel redelijk wat mensen die weer veel mensen (bedrijven) kennen.

Ik moet alleen nog even mijn buffer wat aanvullen, die is aardig opgedroogd na het inrichten van ons nieuwbouwhuis. 2 maanden doorkomen zonder inkomsten kan nog wel even pittig worden.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BertS
Hier nog iemand uit het noorden, maar aan het andere uiteinde (NH). Ik doe geen langdurige fulltime opdrachten, en heb de luxe dat ik veel vanuit huis kan doen. Reistijd factureer ik meestal tegen € 0,80 per km. Heb ook bij een vaste klant de afspraak dat ik bij werk op hun locatie 8u factureer voor zes uur werk. Ik vind dat belangrijk, om de klant ook te laten nadenken over het nut/de noodzaak van reizen. Mede daardoor beperkt het zich denk ik ook, zonder dat er overigens krampachtig me wordt omgegaan 'omdat het extra geld kost'.
Daarbij reis ik als het enigszins kan met de trein. Dat is even wennen, maar 1e klas reist vaak comfortabel en goedkoper dan met de auto, plus dat ik vaak zo'n 60-80% van m'n reistijd als factureerbare uren maak. Of andere dingen doe waardoor ik thuis meer factureerbaar werk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wvdl
MadEgg schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:43:

@wvdl goed om te horen! Dan moet ik vast wel aan de bak komen :) Netwerken is niet direct mijn grootste hobby (het is net werken :X ) maar ken op zich wel redelijk wat mensen die weer veel mensen (bedrijven) kennen.
Waarom dan freelancer geworden? Netwerken is niet borrels etc etc afgaan. Maar ook vooral de juiste mensen laten weten dat je beschikbaar komt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Meest gangbaar is een all-in uurtarief.

Ik neem reistijd en -kilometers als overwegingen mee in het tarief dat ik voor een project wil hebben. En te grote reisafstanden weiger ik als het 100% on-site moet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
wvdl schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:56:
[...]

Waarom dan freelancer geworden? Netwerken is niet borrels etc etc afgaan. Maar ook vooral de juiste mensen laten weten dat je beschikbaar komt of iets dergelijks.
Je hebt inderdaad netwerken en netwerken. Tegenwoordig zet je op Linkedin dat je beschikbaar bent en je krijgt binnen 10 minuten al berichtjes van detacheerder wanneer je kan beginnen.
Maar als je echt naar eigen klanten op zoek wilt gaan dan is het vaak een stuk meer werk en dat moet je wel een beetje liggen natuurlijk. Wel is het voordeel dat als je eenmaal een netwerkje hebt, dat je daarna niet veel meer hoeft te netwerken.

Ik ben er zelf ook niet goed in, maar ik geef via forums nog wel eens wat tips over de gebruikte software en krijg zo wel eens wat werk aangeboden. Dat groeit dan uit naar een aantal klanten waar ik dan afwisselend mijn projecten voor doe. Op dit moment ben ik dan ook echt niet op zoek naar nog meer klanten. Ik heb liever een aantal vaste klanten waarvan je weet hoe ze werken, dan dat je weer een relatie moet opbouwen en leren hoe die klant werkt en of hij zijn facturen betaald.

Fable wijzigde deze reactie 09-07-2019 08:43 (11%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:40:
Een ding die ik nog niet tegengekomen ben in dit topic: hoe gaan jullie om met reistijd? Ik krijg de indruk dat dit in ieder geval niet als losse kostenpost gefactureerd wordt, maar wel als factureerbare uren tegen het reguliere tarief? Of moet je deze extra uren maar gewoon voor lief nemen?
In de software engineering is het extreem ongebruikelijk dat je deze kan factureren. Woon/werk is over het algemeen voor eigen tijd, net zoals bij gewone werknemers. Afgezien daarvan kun je als ZZPer natuurlijk proberen te bedingen wat je wil. Bijvoorbeeld dat je, bij een opdracht op grotere afstand, 2 dagen in de week thuis kan werken.

Zelf heb ik bewust gekozen voor een klus op fietsafstand. Dit hele jaar nog maar 1 keer met de auto geweest (en had daar, omdat ik meteen vast stond in de file, meteen spijt van).
Iets concreter: ik woon zelf in het noorden van het land, maar ben via mijn huidige werkgever gedetacheerd in de randstad. Ik werk grotendeels vanuit het kantoor van mijn werkgever maar ook een a twee dagen op locatie. Kost me me 4 uur reistijd per dag, als het meezit, en zit daar dan 7 uur op kantoor. Stel nu dat je dat als freelancer zou doen, factureer je dan 7 uur en neem je de reistijd voor lief? Of factureer je 11 uur? Of toch 7 uur plus een vaste reistijdcompensatie? Of als alternatief, 5 uur reistijd met het openbaar vervoer maar dan wel onderweg aan het werk?
Sorry maar daar zullen weinig bedrijven mee akkoord gaan. Ik zou dan als ik jou was toch vooral iets dichter bij huis zoeken, of meer in de buurt van 't werk gaan wonen.
Crazy D schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:21:
Je kunt een tarief van een detacheerder helaas niet 1 op 1 vertalen naar je uurtarief. Die tarieven liggen meestal veel hoger 'want overhead'. Bs natuurlijk, maarja. Ik zit zelf nu po 85 pu, vorig jaar werd er voor mij ook iets van 120 pu gefactureerd.

Hydra wijzigde deze reactie 09-07-2019 09:08 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hydra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:05:
Je kunt een tarief van een detacheerder helaas niet 1 op 1 vertalen naar je uurtarief. Die tarieven liggen meestal veel hoger 'want overhead'. Bs natuurlijk, maarja. Ik zit zelf nu po 85 pu, vorig jaar werd er voor mij ook iets van 120 pu gefactureerd.
Nee klopt maar ik werk niet via detacheerders, hooguit via andere Exact partners en als ze mijn tarief te hoog vinden is het simpel: huur je iemand in via dealer X, grote kans da ik dan ook kom, en dan betaal je makkelijk 35 euro (of meer) meer dan wat ik nu vraag. Heb ik geloof ik ooit 1 x moeten gebruiken dat argument, net als "afhankelijkheid van 1 iemand" als het gaat over discussie zzp'r inhuren of een grote partij laten komen. In de praktijk ben je bij die grote partij ook gewoon afhankelijk van die ene consultant die het werk doet, jouw als klant kent en de omgeving kent. Dus als die pas over 2 maanden kan, is dat wat het is. Niets anders dus dan wanneer je mij rechtsreeks inhuurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
Crazy D schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:18:

Nee klopt maar ik werk niet via detacheerders
Nee maar @MadEgg wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

wvdl schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:56:
[...]
Ik ging vooral af op de definitie van 'netwerken' die ik in het verleden bij mijn (gefaalde) start-up meegekregen had, borrels etc afgaan inderdaad. Dat is niet mijn hobby. Jouw definitie moet wel lukken. Maar alsnog zijn er veel redenen om freelancer te worden: zelf verantwoordelijkheid, minder overhead, meer flexibiliteit, zelf mijn administratie kunnen doen, zelf mijn arbeidsvoorwaarden bepalen, daadwerkelijk afgerekend / geprezen worden om je prestaties anders dan alleen maar verwacht worden dat je je facturabele uren maakt, geen onnodige verzekeringslasten en meer van dat moois.
Hydra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:05:
[...]
In de software engineering is het extreem ongebruikelijk dat je deze kan factureren. Woon/werk is over het algemeen voor eigen tijd, net zoals bij gewone werknemers. Afgezien daarvan kun je als ZZPer natuurlijk proberen te bedingen wat je wil. Bijvoorbeeld dat je, bij een opdracht op grotere afstand, 2 dagen in de week thuis kan werken.

Zelf heb ik bewust gekozen voor een klus op fietsafstand. Dit hele jaar nog maar 1 keer met de auto geweest (en had daar, omdat ik meteen vast stond in de file, meteen spijt van).
Bedankt voor de inzichten. Ik ga ook zeker proberen om klussen dichter bij huis te krijgen, maar de markt loopt net wat harder in de randstad dus die deur wil ik zeker niet bij voorbaat dichtgooien. Verhuizen naar de randstad zit ik absoluut niet op te wachten. Dus dan zet ik in op meerdere dagen vanuit huis werken en verder de reistijd maar voor lief te nemen als de overige voorwaarden daarvoor compenseren.
Nee, daar ga ik ook niet vanuit nee. Ik wil zelf inzetten op €90 a €95. Naar mijn bescheiden mening ben ik dat best waard :+ , maar dan moet ik wel eerst ergens binnenkomen om dat te laten zien natuurlijk. Ach, ik kan altijd wat naar beneden bijstellen natuurlijk.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
MadEgg schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:56:
Nee, daar ga ik ook niet vanuit nee. Ik wil zelf inzetten op €90 a €95. Naar mijn bescheiden mening ben ik dat best waard :+
Succes :) 90 is redelijk gangbaar voor (bijvoorbeeld) een erg ervaren Java dev, 95 is wel haalbaar in de randstad. Welke stack zit je / hoeveel ervaring heb je? Dat maakt ook uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:22:
[...]

Succes :) 90 is redelijk gangbaar voor (bijvoorbeeld) een erg ervaren Java dev, 95 is wel haalbaar in de randstad. Welke stack zit je / hoeveel ervaring heb je? Dat maakt ook uit.
Vrij breed eigenlijk. De afgelopen 2 jaar vooral Java gedaan icm Google Cloud (+ certificering). Veel met Apache Beam / Dataflow, maar ook met Spark. En het hele spectrum aan cloud services bij Google. Ook hier en daar wat Python.

In het verleden heel veel gewerkt met C++, ROS (Robot Operating System), Python, PHP, HTML, CSS en Javascript en bij een vorige werkgever ook systeembeheer en alles er omheen gedaan.

Als ik nu iets zou zoeken zou het waarschijnlijk in de Java / Big Data hoek zijn. Al zou ik een voorkeur hebben voor C++ en machine learning/AI projecten, maar dat is een veel kleinere markt heb ik het idee.

Inmiddels heb ik 10 jaar werkervaring, waarvan 3 tijdens mijn studie.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
@MadEgg dan is denk ik het idee dat je wel 95e/uur waard bent misschien iets voorbarig :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wvdl
In het Noorden gaan de meeste (senior) java devvers aan 75-90 p/u komen.
Dan moet je al 1 treffen waarbij je Google Cloud diensten een plus geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 13:10
Ik ben ook lager begonnen toen ik begon, tarief gaat vanzelf omhoog :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hydra schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:05:
@MadEgg dan is denk ik het idee dat je wel 95e/uur waard bent misschien iets voorbarig :)
We zullen zien ;) Ik weet niet wat je mist in mijn profiel, maar de waarde van het geleverde werk wordt bepaald door het geleverde werk, niet door de achtergrond of het aantal jaren werkervaring natuurlijk. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Ik noemde al dat het mij het lastigst leek om binnen te komen bij een bedrijf met een dergelijk tarief. Op basis van mijn ervaringen bij klanten tot nu toe heb ik er geen twijfel over dat als het zover komt ze me dat tarief ruimschoots waard vinden.

@wvdl ik ben zeker niet gebonden aan Google Cloud, ik heb daar alleen toevallig mee gewerkt. Ik heb ook gewerkt met AWS (maar wegens vraag vanuit klanten veel minder) en wat ik daarvan gezien heb ik is de gelijkenis groot. Als een AWS certificering interessanter zou zijn ben ik in no-time "bijgeschoold".

Tja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WickinT
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 09-07 14:53
MadEgg schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:40:
[...]
[...]
Ik hanteer voor mezelf een all-in tarief met een soort staffels. Deze communiceer ik niet, maar ik laat per project/klant diverse factoren meewegen om uiteindelijk tot een gewenst uurtarief te komen. Een daarvan is Reistijd:

Klant binnen 30 min reistijd enkele reis: Uurtarief = N
Tussen 30 en 60 min reistijd: Uurtarief = N + 5€
Meer dan 60 min reistijd: Doe ik in principe niet voor 'langere' tijd. Tenzij het bijv. 1 of 2 dagen klus is wil ik het nog wel eens doen, maar dan zwaar aangepast tarief (bijvoorbeeld N + €25).

Andere factoren die ik laat meewegen zijn iets strategischer, o.a.: Hoe leuk vind ik de technologie/opdracht? Staat het goed op mijn CV? Kan ik het eindproduct opnemen in mijn portfolio? Kan ik me ontwikkelen in een kennisgebied waar ik voor mezelf doelstellingen heb gedefinieerd? Voor welke duur genereert deze opdracht inkomsten? enz enz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hydra
WickinT schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:46:
Klant binnen 30 min reistijd enkele reis: Uurtarief = N
Tussen 30 en 60 min reistijd: Uurtarief = N + 5€
Meer dan 60 min reistijd: Doe ik in principe niet voor 'langere' tijd. Tenzij het bijv. 1 of 2 dagen klus is wil ik het nog wel eens doen, maar dan zwaar aangepast tarief (bijvoorbeeld N + €25).

Andere factoren die ik laat meewegen zijn iets strategischer, o.a.: Hoe leuk vind ik de technologie/opdracht? Staat het goed op mijn CV? Kan ik het eindproduct opnemen in mijn portfolio? Kan ik me ontwikkelen in een kennisgebied waar ik voor mezelf doelstellingen heb gedefinieerd? Voor welke duur genereert deze opdracht inkomsten? enz enz.
Heb dat ook een beetje met de tech stack. Als ik aan een redelijk antieke Java EE applicatie moet werken gaat er ook 10e bij op. Plezier in werk is ook belangrijk :) Die 85e van mij is ook niet 't max wat je kan krijgen als Java dev, maar 25 minuten op de racefiets is me wel wat waard, evenals werken bij een leuk bedrijf met een leuke stack. Zit nu met Kotlin te werken; daar professionele ervaring mee opdoen is me ook wel wat waard.

Hydra wijzigde deze reactie 09-07-2019 14:39 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

MadEgg schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:43:
2 maanden doorkomen zonder inkomsten kan nog wel even pittig worden.
Heb je dan niet nu reeds een probleem? Laten we aannemen dat je een klus vind, en per 1 augustus kan beginnen. Aan het einde van de maand laat je je uren aftekenen, en als je direct daarna de factuur stuurt, dan heb je dus je eerste factuur over 2,5 maanden.

Renault Zoe Q90

Pagina: 1 ... 103 104 105 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Grand prix

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True