Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 20:17
c-nan schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:39:
Hoe hebben jullie je AV, contract en andere (algemene) documenten geregeld? Maatwerk of bijvoorbeeld de documenten van ZZP Nederland gebruikt, al dan niet gedeeltelijk aangepast?
Een beetje een late reactie maar ik vraag me ook af hoe je dit moet regelen. Wat ik zo apart vind is dat je overal met leveringsvoorwaarden te maken hebt, zelfs bij het bestellen van een muis van 10€ bij een webshop, maar zodra je als IT'er zelf zelf een dienst wil leveren dan heb je een contract van een tussenpartij te slikken of je kan niet voor ze werken.

Is er überhaupt iemand die een tussenpartij of klant z'n leveringsvoorwaarden heeft laten tekenen? En helemaal als daar dingen in zitten die de rechten van tussenpartijen beperken zoals het expliciet uitsluiten van bijvoorbeeld een relatiebeding?

Als ik zie wat bedrijven in de algemene voorwaarden allemaal uitsluiten en hoe ze de rechten van de afnemer van een product of dienst beperken lijkt het dat we als IT'ers lang niet assertief genoeg zijn op dit gebied.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
@gold_dust niet m'n eigen voorwaarden, maar wel dat ik in het voorgeschotelde contract flink heb lopen schrappen dan wel aanpassen of toevoegen tot het voor mij acceptabel was. Dit heb ik daarna teruggestuurd met de boodschap: "deze aanpassingen wil ik doorvoeren anders kan ik niet akkoord gaan" en daarna geen stro breed toegegeven.

Wat ik voorstelde was een hele redelijke evenwichtige overeenkomst, ipv alles eenzijdig in het voordeel vd tussenpartij. Daar zijn ze dan uiteindelijk ook mee akkoord gegaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:52
gold_dust schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:15:
[...]

Een beetje een late reactie maar ik vraag me ook af hoe je dit moet regelen. Wat ik zo apart vind is dat je overal met leveringsvoorwaarden te maken hebt, zelfs bij het bestellen van een muis van 10€ bij een webshop, maar zodra je als IT'er zelf zelf een dienst wil leveren dan heb je een contract van een tussenpartij te slikken of je kan niet voor ze werken.

Is er überhaupt iemand die een tussenpartij of klant z'n leveringsvoorwaarden heeft laten tekenen? En helemaal als daar dingen in zitten die de rechten van tussenpartijen beperken zoals het expliciet uitsluiten van bijvoorbeeld een relatiebeding?

Als ik zie wat bedrijven in de algemene voorwaarden allemaal uitsluiten en hoe ze de rechten van de afnemer van een product of dienst beperken lijkt het dat we als IT'ers lang niet assertief genoeg zijn op dit gebied.
Veel grote bedrijven hebben inderdaad hun eigen inkoopvoorwaarden waar ze maar heel moeilijk van af willen wijken, omdat zij alles juridisch dicht willen hebben.
Bij de kleinere bedrijven (tot 25 man of zo) doen ze niet zo heel moeilijk en heb ik nog nooit inkoopvoorwaarden gezien.

Concurrentiebeding is natuurlijk heel normaal als je via een bureau werkt, anders is iedereen er binnen 3 maanden weg om rechtstreeks aan de klant te factureren.

Fable wijzigde deze reactie 21-06-2019 21:42 (9%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:06
Freeaqingme schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:40:
Dat (her)ken ik inderdaad wel. Echter, hoe representatief is dat? Alle 'problemen' over ZZP'ers die ik meekrijg in het nieuws of politiek gaan over schilders, schoonmakers, bouwvakkers, kappers, etc. Geen idee hoe groot die groep exact is tov de IT'ers en advocaten etc, maar het ging mij juist om die eerste groep. Dat is de groep die zich lastig laat verzekeren, maar ook de groep die never nooit niet 800K+ bij elkaar spaart.
Gister was er een stukje over op RTL nieuws. Er zijn ongeveer een miljoen ZZPers in Nederland en kennelijk verdienen ongeveer 75.000 hiervan 18E per uur of minder (als ik het me goed herinner). Vind ik een behoorlijk grote groep. Ik vraag me af hoeveel van deze mensen ZZPer willen zijn, i.p.v. niet anders kunnen.

De gemiddelde schilder die ik in huis gehad heb, kost een heel stuk meer in ieder geval. Het goedkoopste tarief dat ik gezien heb voor een klusjesman was 25 per uur, maar die wou het geld wel graag contant hebben, en we kregen geen bonnetje.
gold_dust schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:15:
[...]

Bij andere bedrijven is het niet anders. Bij vrijwel alle kleine bedrijven waar ik gewerkt heb, heb je als klein bedrijf ook erg weinig te bepalen als jet op leveringsvoorwaarden aankomt. Er is vrijwel altijd sprake van een soort economische machtsverhouding.

Hydra wijzigde deze reactie 22-06-2019 09:02 (42%)

https://niels.nu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:17

SeatRider

Back in the seat

Freeaqingme schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:37:
Naast een minimumtarief komt er ook een tarief voor zelfstandigen met een hoog tarief. Verdien je meer dan 75 euro per uur, dan kan je zeggen dat je wilt afzien van loonheffingen en premies. Zo wil het kabinet ook de opdrachtgever de zekerheid geven dat er geen naheffingen komen.
Hoe werkt dat dan? Want ik wil ook nog wel ergens aangeven dat ik afzie van belastingen en BTW dan...

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:28
Hydra schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 08:59:
[...]

Gister was er een stukje over op RTL nieuws. Er zijn ongeveer een miljoen ZZPers in Nederland en kennelijk verdienen ongeveer 75.000 hiervan 18E per uur of minder (als ik het me goed herinner). Vind ik een behoorlijk grote groep. Ik vraag me af hoeveel van deze mensen ZZPer willen zijn, i.p.v. niet anders kunnen.

De gemiddelde schilder die ik in huis gehad heb, kost een heel stuk meer in ieder geval. Het goedkoopste tarief dat ik gezien heb voor een klusjesman was 25 per uur, maar die wou het geld wel graag contant hebben, en we kregen geen bonnetje.
Dat zijn nog werkzaamheden die niet iedereen kan. De probleemgroep zijn de massaal inwisselbaren. De jongens die je sushi bezorgen, de viavan/uberchauffeurs, etc. Vrijwel iedereen die je met een app kunt inschakelen.

Zijn tegelijkertijd ook de beroepen die binnen 10 jaar volledig geautomatiseerd worden, dus ik vraag me af hoe lang dit specifieke probleem een ding blijft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Bulder schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 10:44:
[...]
Zijn tegelijkertijd ook de beroepen die binnen 10 jaar volledig geautomatiseerd worden, dus ik vraag me af hoe lang dit specifieke probleem een ding blijft.
Zelfde groep is perfect vervangbaar door oproepkrachten op een elektrische fiets (jonger/jager jeugdloon).

Het is een imperfecte maatregel: bij de echt schrijnende gevallen is het uurloon niet te bepalen (stukloon). Bij de andere gevallen (via apps) is het en gaat het nooit een echte baan zijn. Laat staan iets met een vast contract.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 22:01
pirke schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:33:
[...]

800k is 10 jaar sparen voor de freelancers die ik ken.
Hoe dan? Inkomen van 130K netto of bedoel je alles sparen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:35

Crazy D

I think we should take a look.

Idd. 80K sparen (zonder IB-spaargeld en BTW en zo te rekenen) heb je wel een flinke omzet nodig. Ik haal geen 80K iig... Schat zo in dat ik het dubbele moet gaan omzetten om 80K aan spaargeld op te kunnen bouwen. Als de belastingdienst niet een aandeel van mijn omzet zou willen hebben zou het wel sneller gaan :+

Exact expert nodig? itwize.nl

• Hankie0412
En dan nog is sparen niet alles O-) .

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14-07 08:43
pirke schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:33:
[...]

800k is 10 jaar sparen voor de freelancers die ik ken.
Huh? Dat zijn andere ZZP-ers dan die ik ken denk ik.
80 netto sparen per jaar staat bij mij dan gelijk aan leven op de inkomsten van mijn partner. Dat gaat helaas niet lukken.

• Tylen
  • Laatst online: 21:54

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

miena21 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:05:
[...]

Huh? Dat zijn andere ZZP-ers dan die ik ken denk ik.
80 netto sparen per jaar staat bij mij dan gelijk aan leven op de inkomsten van mijn partner. Dat gaat helaas niet lukken.
Ik kom een end. Maar 80K netto sparen red ik net niet ;)

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Bulder
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18:28
Als je als ZZP-er super minimaal gaat leven is het wellicht nét te doen, maar niemand gaat als een student leven als je op jaarbasis anderhalve ton binnentrekt.

• Fable
Bij 7% rente moet je 5100 euro netto per maand inleggen, volgens mij kunnen sommigen dat hier best.

• pirke
  • Nu online
Fable schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:30:
Bij 7% rente moet je 5100 euro netto per maand inleggen, volgens mij kunnen sommigen dat hier best.
Jij snapt m. Effectief ben je 60k netto aan het sparen, om uiteindelijk geen 600k maar 800k te hebben.

Persoonlijk haal ik die 60k netto sparen wel... al heb ik vorig jaar een huis gekocht waar nog een flinke smak naar toe mag om het wat aan te passen hier en daar, maar afgezien daarvan is dit wel het lange termijn beeld.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Met 80.- per uur en 1880 factureerbare uren (gewoon een vol jaar bij dezelfde klant) heb je een omzet van 150K. Daar moet je de eerste jaren best 80k van opzij kunnen zetten, mits je nog even in de levensstandaard van loondienst blijft hangen en niet gelijk een zwembad in de kelder laat bouwen.

• miena21
jadjong schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:40:
Met 80.- per uur en 1880 factureerbare uren (gewoon een vol jaar bij dezelfde klant) heb je een omzet van 150K. Daar moet je de eerste jaren best 80k van opzij kunnen zetten, mits je nog even in de levensstandaard van loondienst blijft hangen en niet gelijk een zwembad in de kelder laat bouwen.
80K (60K met 7% rente) gaat over netto nam ik aan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
van 150k bruto hou je minimaal 93k netto over.
Dus je houdt 33k netto over om van te leven als je 60k per jaar spaart.

• jadjong
Nee, sparen doe je bruto. De belasting betaal je pas als je het aan jezelf uitkeert wanneer je het nodig hebt. Nu 52% aftikken wanneer je later in 42% of minder valt is niet slim.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hankie0412
jadjong schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:40:
LOL want je betaald geen inkomstenbelasting? Dat is ongeveer een derde en hou je dus 100 K netto over. Iets minder dan helft daarvan zou je in loondienst naar binnen kunnen halen. Ga eerder van een 30 a 40 K sparen uit. Mijn cup of tea is dat helemaal niet, keihard werken, niet van profiteren, vastzetten voor later en dan later niet halen.

• miena21
Fable schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:44:
van 150k bruto hou je minimaal 93k netto over.
Dus je houdt 33k netto over om van te leven als je 60k per jaar spaart.
Niet realistisch toch? Moet je ook 0.0 kosten maken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hankie0412
jadjong schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:46:
Nee, sparen doe je bruto. De belasting betaal je pas als je het aan jezelf uitkeert wanneer je het nodig hebt. Nu 52% aftikken wanneer je later in 42% of minder valt is niet slim.
Dat is een ander verhaal, dan klopt je 800K ook niet. Dan spaar ik liever netto.

Daarnaast kun je zoveel niet bruto wegzetten om te sparen door de FOR en de jaarruimte.

• jadjong
Hankie0412 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:49:
[...]

Dat is een ander verhaal, dan klopt je 800K ook niet. Dan spaar ik liever netto.
Waarom niet?
Daarnaast kun je zoveel niet bruto wegzetten om te sparen door de FOR en de jaarruimte.
Daar zijn mogelijkheden voor, de vraag is of die moeite en kosten het waard zijn.

jadjong wijzigde deze reactie 24-06-2019 12:02 (17%)

• Hankie0412
jadjong schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:58:
[...]

Waarom niet?

[...]

Daar zijn mogelijkheden voor, de vraag is of die moeite en kosten het waard zijn.
Hoe kan je dan 2700 netto overhouden in de maand als je jaarbedrag 32k is....

• jadjong
Ik heb geen idee waar je op doelt. De vraag was of een zelfstandige IT'er in 10 jaar tijd een alternatief (800K) voor de AOV bij elkaar kan sparen en dat kan naar mijn mening. Of die 800K voldoet mag je zelf bepalen.

jadjong wijzigde deze reactie 24-06-2019 12:10 (12%)

• Hankie0412
jadjong schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:09:
Ik heb geen idee waar je op doelt. De vraag was of een zelfstandige IT'er in 10 jaar tijd een alternatief (800K) voor de AOV bij elkaar kan sparen en dat kan naar mijn mening. Of die 800K voldoet mag je zelf bepalen.
Dat stond op de vorige pagina genoemd dat je op basis van 800K een jaarlijks rendement kan opnemen van 32 K, want je moet ook nog wat met pensioen lijkt mij.

10 jaar is daarnaast wel ambitieus (80K) per jaar en is de vraag wie dat kan volhouden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14:02
Dat lijkt me ook heel erg hoog. Ik kom op dit moment op iets van 30K cash per jaar sparen (iets met schulden die afbetaald moeten worden)

• jadjong
Hankie0412 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:17:
[...]

Dat stond op de vorige pagina genoemd dat je op basis van 800K een jaarlijks rendement kan opnemen van 32 K, want je moet ook nog wat met pensioen lijkt mij.
Gevonden :P
10 jaar is daarnaast wel ambitieus (80K) per jaar en is de vraag wie dat kan volhouden.
Jaarlijks ~2500.- aan een verzekeraar betalen is makkelijk dan tien jaar die grote worst voor je neus negeren. :+

• Hankie0412
jadjong schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:23:
[...]

Gevonden :P

[...]

Jaarlijks ~2500.- aan een verzekeraar betalen is makkelijk dan tien jaar die grote worst voor je neus negeren. :+
Die grote worst gebruik ik liever voor pensioen en de echte waarde in het leven: genieten en herinneringen maken.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:45
Hankie0412 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:29:
[...]

Die grote worst gebruik ik liever voor pensioen en de echte waarde in het leven: genieten en herinneringen maken.
Misschien erg flauw, maar dan moet je dat wel halen. Daarnaast eerst 20 jaar op een houtje bijten (mocht er iets gebeuren) is ook niet echt leuke herinneringen ophalen (en dan zal die pensioen pot ook wel tegenvallen).

• Hankie0412
jongetje schreef op maandag 24 juni 2019 @ 14:47:
[...]

Misschien erg flauw, maar dan moet je dat wel halen. Daarnaast eerst 20 jaar op een houtje bijten (mocht er iets gebeuren) is ook niet echt leuke herinneringen ophalen (en dan zal die pensioen pot ook wel tegenvallen).
Klopt maar dat is hetzelfde als sparen voor AOV, wie weet val je over 3 jaar dood neer. Daarom is mijn bijzin ook erg belangrijk geniet (van je hoge inkomsten) en maak herinneringen.

En natuurlijk sparen voor de momenten dat je het nodig hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Sparen voor FO = sparen voor AOV en sparen voor pensioen.

Als je van je rendement kan leven heb je ook geen AOV of pensioen meer nodig ;)

• r0bb
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:48
Iemand de discussie bij BNR gevolgd vanochtend nav de presentatie van Koolmees zijn nieuwe ZZP verzinsels? Iemand uit zijn eigen adviesorgaan met behoorlijke status vindt het vrijgeven vd markt boven de 75eu per uur volslagen belachelijk ivm het mislopen belasting.

• Freeaqingme
  • Laatst online: 19:08
Ik heb de discussie bij BNR niet gevolgd, maar waarom zou er belasting worden misgelopen? Het gaat er toch enkel om onder welk regime je valt? Als je ZZP'er bent en er (dus) geen werknemerspremies voor je worden afgedragen, dan betaal je gewoon VPB of IB?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Ik vind die grens van 75 euro redelijk hoog. Mocht van mij part vanaf 45 euro wel zijn.

• r0bb
Ik ben niet zo heel sterk in deze discipline maar volgens mij werd er gewezen naar het deel werkgevers lasten tbv de sociale zekerheid die nu niet betaald werden. Met deze nieuwe regels zouden professionals sneller geneigd zijn ook als 75eu+ zzp'er te starten en ging deze post oplopen in de toekomst.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Fable
De meeste hogeropgeleide beroepen hebben een loonplafond waar veel mensen rond hun 35-40 al tegenaan hikken. Deze mensen willen meer verdienen en kunnen dan kiezen, of het management en de projectleiding in, of lekker gaan ZZP-en en direct 2x keer zoveel netto verdienen. Een andere optie is er gewoon niet, je krijgt als codeklopper nu eenmaal geen 10k bruto per maand met een leuke leaseauto er bij.

Dat is voor heel veel van de ZZP-ers de reden dat ze zijn gaan ZZP-en, de vrijheid en het kiezen van je eigen projecten is ook leuk, maar als je in loondienst hetzelfde zou verdienen, dan gaat bijna niemand meer ZZP-en.

De grens zou dan eigenlijk gewoon moeten liggen waar je als ZZP meer belasting betaald dan als werknemer. (inclusief de extra winst die de werkgever heeft omdat hij minder aan personeelskosten heeft)

Aan de andere kant zijn het de slecht betaalde beroepen, die veel mensen in parttime willen uitvoeren, bij bedrijven die geen risico willen lopen met het aannemen van vast personeel. Deze groep zal er altijd blijven, er zullen alleen steeds meer constructie verzonnen worden om de regels te ontwijken. Of lekker iedereen via de detachering of het uitzendbureau.
Er zullen echt niet meer vaste contracten worden gegeven zolang het risico van vast personeel zo groot is in NL.
Kijk maar eens wat het kost om personeel te ontslaan. Volgens mij was dat iets van het aantal dienstjaren maal het laatstverdiende maandloon. Voor veel bedrijven waar hele kleine marges gemaakt worden is dat risico gewoon veel te groot.

Fable wijzigde deze reactie 25-06-2019 11:16 (44%)

• jadjong
r0bb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:35:
Iemand de discussie bij BNR gevolgd vanochtend nav de presentatie van Koolmees zijn nieuwe ZZP verzinsels? Iemand uit zijn eigen adviesorgaan met behoorlijke status vindt het vrijgeven vd markt boven de 75eu per uur volslagen belachelijk ivm het mislopen belasting.
Die van negen uur? Hij vindt ZZP in zijn algemeenheid niet goed voor de verschillende fondsen zoals pensioen, AOV of de belastingdienst zelf.
Als je 60k bruto verdient betaal je over dat bedrag inkomstenbelasting en bijdrage ZVW en daarnaast gaat er nog wat geld in de algemene pensioenpot.
Als je 60K winst maakt(na aftrek van pension) mag je nog 7k zelfstandigenaftrek en 14% mkb winstvrijstelling toepassen voordat je geld over maakt naar Apeldoorn. Dat is een verschil van 15k en met 38% belasting ruim 5700.- minder inkomstenbelasting.
Dan nog pensioen, genoeg zelfstandigen die hun overtollige inkomsten stoppen in bijvoorbeeld vakantiehuisjes op Vlieland. Prima investering voor later, maar ABP of PFZW heeft er niets aan en hun vijver wordt steeds kleiner.

Dan nog de verschillende kostenposten die je niet mag opvoeren maar stiekem wel doet. Om met oma uit eten te gaan moet je als gewone werknemer grofweg 40% meer verdienen dan de prijs op de menukaart. Als zelfstandige boek je dit in als zakenlunch of klantenbinding en niemand die er naar kijkt zolang je het niet iedere week doet. Kan je voor hetzelfde geld bijna 2x zoveel eten. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:07
jadjong schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:08:
[...]
Dan nog de verschillende kostenposten die je niet mag opvoeren maar stiekem wel doet. Om met oma uit eten te gaan moet je als gewone werknemer grofweg 40% meer verdienen dan de prijs op de menukaart. Als zelfstandige boek je dit in als zakenlunch of klantenbinding en niemand die er naar kijkt zolang je het niet iedere week doet. Kan je voor hetzelfde geld bijna 2x zoveel eten. :P
Geen eerlijke vergelijking, een wit-werkende werknemer met een 'zwart-werkende' zzp-er...

Acties:
  • +1Henk 'm!
jadjong schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:08:
[...]

Dan nog pensioen, genoeg zelfstandigen die hun overtollige inkomsten stoppen in bijvoorbeeld vakantiehuisjes op Vlieland. Prima investering voor later, maar ABP of PFZW heeft er niets aan en hun vijver wordt steeds kleiner.
Dat is geen probleem. Zowel de teller als de noemer van de dekkingsgraad nemen evenredig af als minder mensen meedoen.

Er is nog wel een probleem als de werkende deelnemers vergrijzen (vanwege de relatief te hoge premie van jonge deelnemers), maar in het pensioenakkoord is die angel ook eruit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
BertS schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:34:
[...]

Geen eerlijke vergelijking, een wit-werkende werknemer met een 'zwart-werkende' zzp-er...
Dat is de realiteit. Bouwvakkers knutselen hun hele huis vol met bedrijfsmiddelen, IT'ers surfen over dit forum via hun hagelnieuwe laptop en 1.6gbit wifi-netwerk terwijl ze van de klant een dichtgetimmerde Dell krijgen om op te werken terwijl pakketbezorgers met hun busje naar Ikea rijden om een stel kasten voor hun tante op te halen.
Dacht je dat iedereen die de Makro of Sligro verlaat al dat WC-papier in de 'bedrijfskantine' gebruikt?
Op de vorige pagina's nog een discussie over hoe je een 86" TV verklaart bij een eventuele controle. :P
t_captain schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:44:
[...]

Dat is geen probleem. Zowel de teller als de noemer van de dekkingsgraad nemen evenredig af als minder mensen meedoen.

Er is nog wel een probleem als de werkende deelnemers vergrijzen (vanwege de relatief te hoge premie van jonge deelnemers), maar in het pensioenakkoord is die angel ook eruit.
Dat, of de 'jonge' pensioenloze ZZP'er gaat op zijn 65e dood terwijl de 'oude' werknemers massaal 105 worden. 8) Ik denk eerder dat men het gewoon kut vindt dat hun inkomsten terug lopen en met minder kapitaal niet meer voldoende slagkracht hebben om lucratieve investeringen te doen.
Laptop van de klant heb ik de laatste jaren niet meer meegemaakt. In sommige omgevingen (financiele sector, belastingdienst etc) zal het de norm zijn. Op mijn projecten werk ik eigenlijk altijd BYOD.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Ik ook @t_captain. Als ik zakelijk ga eten zijn het ook zakelijke relaties. Een borrel is met de mensen in mijn team. Ik hoor dit ook terug in mijn netwerk.
Mijn zakelijke laptop gebruik ik wel voor Tweakers omdat er topics voorbij komen waar ik informatie of zienswijze kan gebruiken in mijn opdrachten.

Dat er een grijs en zwart gebied is, prima. Daar zijn de controles van de belastingdienst voor.

@jadjong Hoeveel fraude is er wel niet door medewerkers die de kassa plunderen, cash niet verwerken op de kassa, artikelen weggeven of met enorme korting, taxi spelen met de leaseauto, declaraties vervalsen, onterecht ziekmelden, als je toch wilt opsommen.. Trouwens, met een Makro pas kan je nog steeds prima vanuit je prive betalen hoor.

Mintos referral: CKJXU1

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:24
t_captain schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:41:
Laptop van de klant heb ik de laatste jaren niet meer meegemaakt. In sommige omgevingen (financiele sector, belastingdienst etc) zal het de norm zijn. Op mijn projecten werk ik eigenlijk altijd BYOD.
Van mijn klant(een bank) wel een laptop.
Mag wel byod doen, maar das dan niks anders dan een verkapte remote cytrix terminal...
Ze vertrouwen geen enkele andere device op intern netwerk, snap ik wel.
r0bb schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 09:35:
....
Iemand uit zijn eigen adviesorgaan met behoorlijke status vindt het vrijgeven vd markt boven de 75eu per uur volslagen belachelijk ivm het mislopen belasting.
Dit is volgens mij ook dé reden dat er nog geen fatsoenlijke regeling is.
a. de insteek is bescherming van de markt (dit wordt verkocht door de politiek, maar gelijk 'tegengewerkt' door de afspraken die de belastingdiesnt heeft gemaakt met postnl en diverse zorginstellingen)
b. geen belasting mislopen. het liefst meer zelfs. (dit is volgens mij een belangrijke subreden)

ondernemers leveren gewoon minder op voor de staatskas, dus hoe ga je die ontmoedigen.
juist ja, met onzekerheid.

• pirke
  • Nu online
Ondernemers creëeren ook banen. Ondernemers laten de economie groeien. Ondernemers doppen zelf hun boontjes en zorgen op een of andere manier ervoor dat ze te eten krijgen ipv lekker lui op de WW te teren. Etc. Etc.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:41:
Ik heb in 2012 mijn zakelijke laptop gekocht, pas net in 2019 een nieuwe gehaald.

6 jaar met een laptop doen als IT'er, best apart.

Ding werkte nog goed, Win 7 :7

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Maar laten we wel eerlijk zijn, de meeste ondernemers zijn alleen maar/vooral ondernemer vanwege de lagere belastingen. Sommige dingen zijn terecht: je betaald niet voor de WW-verzekering, maar je krijgt het dan ook niet. Maar de grootste posten die je belastbare winst drukken hebben toch niet echt een basis. Waarom krijg je als zzp'er 14% MKB-winstvrijstelling? Startersaftrek? De meeste zzp'ers doen toch min of meer hetzelfde als wanneer ze in loondienst zouden zijn.
pirke schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:29:
Ondernemers creëeren ook banen. Ondernemers laten de economie groeien. Ondernemers doppen zelf hun boontjes en zorgen op een of andere manier ervoor dat ze te eten krijgen ipv lekker lui op de WW te teren. Etc. Etc.
Tja, dat is natuurlijk ook kul. Een IT'er die in loondienst werkt heeft ook een laptop etc nodig en laat de economie net zo hard groeien als de IT'er die hem zelf koopt omdat ie zzp'er is.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
@pirke Jij maakt een (logisch!) verschil tussen lange termijn rendementen versus de korte termijn van de belastingdienst (in opdracht van)...
Waarom zou je studenten laten verzuipen in studieschulden, wanneer je als land juist kennis nodig hebt in de toekomst, wetende dat wij geen productieland zijn.

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:36:
@pirke Jij maakt een (logisch!) verschil tussen lange termijn rendementen versus de korte termijn van de belastingdienst (in opdracht van)...
Waarom zou je studenten laten verzuipen in studieschulden, wanneer je als land juist kennis nodig hebt in de toekomst, wetende dat wij geen productieland zijn.
Offtopic: Omdat we genoeg hoogopgeleide communicatiemanagers, theologen en historicie hebben in NL en door het duurder maken van studeren er minder shitstudies gedaan worden die de staat toch erg veel geld kosten.
Ik denk dat dit de eerste stap ook was richting gesubsidieerde opleidingen waarbij je wel ''stufi'' krijgt als je een opleiding doet welke maatschappelijk nut heeft in NL.

PS. ook het grote tekort aan MBO personeel is een reden natuurlijk, nu kiezen er meer mensen om niet door te studeren en hebben we straks weer NL sprekende mensen op de bouw en in de techniek.

Fable wijzigde deze reactie 25-06-2019 13:42 (10%)

Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:34:
Maar laten we wel eerlijk zijn, de meeste ondernemers zijn alleen maar/vooral ondernemer vanwege de lagere belastingen. Sommige dingen zijn terecht: je betaald niet voor de WW-verzekering, maar je krijgt het dan ook niet. Maar de grootste posten die je belastbare winst drukken hebben toch niet echt een basis. Waarom krijg je als zzp'er 14% MKB-winstvrijstelling? Startersaftrek? De meeste zzp'ers doen toch min of meer hetzelfde als wanneer ze in loondienst zouden zijn.
[...]

Tja, dat is natuurlijk ook kul. Een IT'er die in loondienst werkt heeft ook een laptop etc nodig en laat de economie net zo hard groeien als de IT'er die hem zelf koopt omdat ie zzp'er is.
Het macroeconomische verschil tussen de twee zit 'm in de extra uren die een ZZP-er werkt om de overhead-taken te vervullen. In theorie rek je de productiecapaciteit van je economie met 10 a 20% op.

Op nationaal niveau is er nog een verschil omdat de ondernemingswinst niet weglekt naar een buitenlandse holding (zoals bij grote bedrijven nog wel eens gebeurt).

• r0bb
t_captain schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:57:
[...]

Op nationaal niveau is er nog een verschil omdat de ondernemingswinst niet weglekt naar een buitenlandse holding (zoals bij grote bedrijven nog wel eens gebeurt).
Dit dus idd, maar ohnee dat hoor je niet bij de bollebozen in het adviesorgaan. Die maken zich enkel druk welke belastingpost afneemt.

Acties:
  • +2Henk 'm!
We moeten toch van inkomstenbelasting naar CO2-belasting omschakelen. Wat mij betreft nu al een achterhoedediscussie.

• bord4kop
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:37

bord4kop

maximaal 100KB!

hoe kiezen jullie je AOV en BAV?

Ik heb nu wat dingen open staan. De bedragen lopen flink uiteen.

AOV laat ik voorlopig even, ik zit op een te laag tarief voor mijn 1e compleet zelfstandige klus. Ondernemen is leren. En onderhandelen voor eigen gewin blijkt toch meer emotie (dus 3-0 achter) dan anders.. Leer je van ;)

BeroepsAaansprakelijkheidsVerzekering is een verplichting van opdrachtgever. De broker neemt de welbekende 1% als je zelf niets hebt. Daar ga ik niet in mee. Dus nu zelf afsluiten.

Qua voorwaarden zit het minimaal uit elkaar, denk aan dekking van 1.000.000 of 1.250.000 dat idee.
Maar bij de ene heb ik wél het gevoel dat ik genaaid teveel betaal, bij de ander minder.

Volgens mij is het lood om oud ijzer, ze gaan allemaal hun best doen niet/zo min mogelijk te betalen als er iets misgaat :+

Toevallig iemand ervaringen met Hiscox?

EDIT:
Ik doe ICT werkzaamheden: project en interim (project) management. Ik maak niks, zit niet in de software hoek.
Offertes met: jaarpremie: €800,- tot jaarpremie ~€1000,-

bord4kop wijzigde deze reactie 25-06-2019 14:51 (10%)

Agile coach en Scrum master in het oosten van NL. Hulp nodig om Scrum succesvol toe te passen? Stuur me een berichtje, ik waardeer dat enorm!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
bord4kop schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:46:

Alleen bij een gekaapte olietanker. :P 8)7

Verder is je laatste zin een redelijk goede samenvatting, men schuift het in 99% van de gevallen af op jouw klant of de laag die daar weer boven zit. Neem de goedkoopste en zorg voor een goede rechtsbijstandverzekering wanneer men gemiste inkomsten op jou wil verhalen.

jadjong wijzigde deze reactie 25-06-2019 14:52 (40%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 14-07 22:45

AOV laat ik voorlopig even, ik zit op een te laag tarief voor mijn 1e compleet zelfstandige klus. Ondernemen is leren. En onderhandelen voor eigen gewin blijkt toch meer emotie (dus 3-0 achter) dan anders.. Leer je van ;)

BeroepsAaansprakelijkheidsVerzekering is een verplichting van opdrachtgever. De broker neemt de welbekende 1% als je zelf niets hebt. Daar ga ik niet in mee. Dus nu zelf afsluiten.

Qua voorwaarden zit het minimaal uit elkaar, denk aan dekking van 1.000.000 of 1.250.000 dat idee.
Maar bij de ene heb ik wél het gevoel dat ik genaaid teveel betaal, bij de ander minder.

Volgens mij is het lood om oud ijzer, ze gaan allemaal hun best doen niet/zo min mogelijk te betalen als er iets misgaat :+

EDIT:
Ik doe ICT werkzaamheden: project en interim (project) management. Ik maak niks, zit niet in de software hoek.
Onlangs via ZZP Nederland bij Hiscox AVB/BAV afgesloten, maar geen gebruik van gemaakt, dus weinig ervaring om te delen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:39
c-nan schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:43:
[...]

Onlangs via ZZP Nederland bij Hiscox AVB/BAV afgesloten, maar geen gebruik van gemaakt, dus weinig ervaring om te delen :)
Same. Voor een jaar volgens mij 900 betaald. Zit wel in de software hoek.

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

Zoals sommigen van jullie al weten hik ik op het moment tegen de beslissing aan om de boel over te zetten naar een BV. Ik wil dat eigenlijk ruisend doen, en dat wordt 2e helft van het jaar wat lastiger. Nu is een tweede overweging dat ik sterk overweeg een Tesla Model 3 te kopen, op de zaak (deels omdat de MIA wellicht volgend jaar minder wordt, deels gewoon omdat het kan ;-).

Als ik die auto op de eenmanszaak koop, en ik schrijf in het eerste jaar gelijk 20% af (is niet heel gek volgens mij, voor een nieuwe auto, toch?), dan dempt dat gelijk mijn winst met 10-15k, waardoor de noodzaak om dit jaar nog een BV te hebben ook weer kleiner wordt. Of moet ik die 20k MIA boeken als omzet/winst, waardoor dat hele voordeel weer teniet wordt gedaan? :-)

En dan moet ik volgend jaar de Tesla meenemen in de boeken van de nieuwe BV (ruisend, maar toch).

• Crazy D

Crazy D

Ben geen boekhouder maar de MIA wordt toch verrekend met jouw inkomenbelasting? (iig zolang je zp'er bent, als je de boel omzet naar BV wordt dat anders). En volgens mij mag je willekeurig afschrijven op een EV dus je zou het 1e jaar een grotere afschrijving kunnen doen, dan schrijf je de rest van de jaren wel minder af maar drukt wel je winst flink.

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

Crazy D schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:37:
Ben geen boekhouder maar de MIA wordt toch verrekend met jouw inkomenbelasting? (iig zolang je zp'er bent, als je de boel omzet naar BV wordt dat anders).
Stom, dat had ik zelf kunnen bedenken :)
En volgens mij mag je willekeurig afschrijven op een EV dus je zou het 1e jaar een grotere afschrijving kunnen doen, dan schrijf je de rest van de jaren wel minder af maar drukt wel je winst flink.
Heb je een bron? Zo te zien geldt die VAMIL alleen nog maar voor de laadpaal, niet (meer?) voor de auto zelf.
Versnelde afschrijving op basis van de VAMIL-regeling is in 2019 mogelijk voor nieuwe investeringen in waterstofpersonenauto’s en elektrische bestelauto’s.

• BertS
  • Laatst online: 21:07
Niet meer inderdaad.
Kan een dealer geen hele dure laadpaal leveren samen met heel veel korting op de auto?

• GrooV
  • Laatst online: 13:10

EDIT:
Genaaid wordt je bij iedere verzekering.

AOV kan je ook regelen bij een broodfonds zoals Sharepeople, heb je in ieder geval 2 jaar dekking en is niet duur

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:39
GrooV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:39:
[...]

Genaaid wordt je bij iedere verzekering.

AOV kan je ook regelen bij een broodfonds zoals Sharepeople, heb je in ieder geval 2 jaar dekking en is niet duur
Heb jij zelf ook ervaring met Sharepeople?

• Hankie0412
Een broodfonds is leuk, maar wat te doen bij blijvende invaliditeit of langdurige ziekte (>2jaar). Een broodfonds kan als hulpmiddel dienen om je aov risico termijn naar beneden te halen, maar is geen vervanger.

• GrooV
Khayma schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:47:
[...]

Heb jij zelf ook ervaring met Sharepeople?
Ik zit bij Sharepeople, maar heb er gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken of hoeven betalen voor iemand
Hankie0412 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:50:
Een broodfonds is leuk, maar wat te doen bij blijvende invaliditeit of langdurige ziekte (>2jaar). Een broodfonds kan als hulpmiddel dienen om je aov risico termijn naar beneden te halen, maar is geen vervanger.
Klopt maar met mijn beroep is blijvende invaliditeit erg gering. Dat risico durf ik voorlopig nog te nemen.

Verder is een AOV ook niet heilig en zitten er erg veel haken en ogen aan. Ook wordt niet iedere startende ZZP'er zomaar geaccepteerd

• Hankie0412
GrooV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:58:
[...]

Klopt maar met mijn beroep is blijvende invaliditeit erg gering. Dat risico durf ik voorlopig nog te nemen.

Verder is een AOV ook niet heilig en zitten er erg veel haken en ogen aan. Ook wordt niet iedere startende ZZP'er zomaar geaccepteerd
Want je kan geen auto ongeluk krijgen? Tuurlijk zitten er haken en ogen aan, laat je goed adviseren is mijn advies. Ik dacht ook dat ik het zelf kon, maar kwam van een koude kermis thuis.

• Hydra
Hankie0412 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:00:
Want je kan geen auto ongeluk krijgen? Tuurlijk zitten er haken en ogen aan, laat je goed adviseren is mijn advies.
Hoe dan? Want dit is nou typisch een van die dingen dat als je bij een adviseur aanklopt je eigenlijk automatisch op een AOV uit gaat komen. Terwijl dan IMHO nou niet bepaald de 'beste' route is.

Je kunt ook een broodfonds + uitgestelde AOV doen. Heb je dekking tot in 't eind der tijden maar is 'goedkoper' dan alleen een AOV. Nadeel: duurder dan alleen een broodfonds.

• GrooV
AOV is ook niet heilig, je inkomen in handen van een verzekeraar leggen wiens verdienmodel zo min mogelijk uitkeren is. Volgens mij moet je drie armen en een been kwijt zijn voordat ze uberhaupt gaan denken aan uitkeren.

Om nog maar te zwijgen over het acceptatiebeleid, bij Klaverblad moet je bijvoorbeeld standaard een bloedtest laten doen

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:06
Hydra schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:59:
[...]

Hoe dan? Want dit is nou typisch een van die dingen dat als je bij een adviseur aanklopt je eigenlijk automatisch op een AOV uit gaat komen. Terwijl dan IMHO nou niet bepaald de 'beste' route is.

Je kunt ook een broodfonds + uitgestelde AOV doen. Heb je dekking tot in 't eind der tijden maar is 'goedkoper' dan alleen een AOV. Nadeel: duurder dan alleen een broodfonds.
Als je al een paar jaar ZZP-er bent kan je ook wel af zonder broodfonds. Die 1e 2 jaar kan je dan wel uit je buffer bekostigen. Voor bijv. blijvende invaliditeit heb je dan je (uitgestelde/goedkopere) AOV.

• GrooV
sverzijl schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Als je al een paar jaar ZZP-er bent kan je ook wel af zonder broodfonds. Die 1e 2 jaar kan je dan wel uit je buffer bekostigen. Voor bijv. blijvende invaliditeit heb je dan je (uitgestelde/goedkopere) AOV.
Of je bewaard je buffer voor na het broodfonds :)

• sverzijl
GrooV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:28:
[...]

Of je bewaard je buffer voor na het broodfonds :)
Ik verzeker alleen wat ik niet zelf kan opvangen. 2 jaar vang ik meer dan makkelijk op, 20 jaar niet.

• Hankie0412
Hydra schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 12:59:
[...]

De verzekeraar wil alleen perfect gezonden mensen, mankeer je iets of heb je dat gedaan krijg je snel een nee. Een adviseur kan je wijzen op de mogelijkheden en aangeven wie het beste bij jouw situatie past.

Dat laatste zei ik ook :-)

• Hydra
Hankie0412 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:55:
De verzekeraar wil alleen perfect gezonden mensen, mankeer je iets of heb je dat gedaan krijg je snel een nee. Een adviseur kan je wijzen op de mogelijkheden en aangeven wie het beste bij jouw situatie past.
Je zegt niks meer dan wat je eerder al zei. Het hele probleem juist is dat die 'adviseurs' je naar een AOV pushen over 't algemeen.
sverzijl schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:27:
Hoe heb je dat geregeld? Je hebt zegmaar 80k ofzo ergens staan?

Hydra wijzigde deze reactie 27-06-2019 17:26 (29%)

• Freeaqingme
  • Laatst online: 19:08
GrooV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:26:
AOV is ook niet heilig, je inkomen in handen van een verzekeraar leggen wiens verdienmodel zo min mogelijk uitkeren is. Volgens mij moet je drie armen en een been kwijt zijn voordat ze uberhaupt gaan denken aan uitkeren.
voor mij is dat juist de reden om een adviseur z'n ding te laten doen. Een verzekeraar moet zich natuurlijk wel houden aan z'n eigen polis, dus als verzekeringsnemer kan je wel iets afdwingen. Alleen, ik ga niet al die polissen tot in detail doornemen en kunnen interpreteren. De adviseur doet dat wel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• sverzijl
Hydra schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:25:
[...]
Hoe heb je dat geregeld? Je hebt zegmaar 80k ofzo ergens staan?
Ja 40k/jaar is normaliter wel voldoende voor mezelf, vrouw en 3 kinderen.

• Crazy D

Crazy D

SeatRider schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:52:
[...]

Stom, dat had ik zelf kunnen bedenken :)

[...]

Heb je een bron? Zo te zien geldt die VAMIL alleen nog maar voor de laadpaal, niet (meer?) voor de auto zelf.

[...]
https://www.rvo.nl/sites/...%20Milieulijst%202019.pdf
D 3110
Elektrisch aangedreven voertuig
a. bestemd voor: uitsluitend elektrisch vervoer over de openbare weg of op bedrijfsterreinen in de open lucht met een voertuig, dat is
voorzien van een lithiumhoudende accu voor de opslag van energie voor de aandrijving, niet zijnde een fiets, bromfiets, snorfiets, quad, gehandicaptenvoertuig, brandstofcelaangedreven voertuig, bestelauto, vrachtwagen, bus, tram, metro, vorkheftruck of andere niet voor transport over de openbare weg bestemde mobiele machines, en voldoet aan de eis:
1. voor een voertuig met kenteken een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer, of
2. voor een voertuig zonder kenteken een actieradius van ten minste 50 kilometer op een volle accu,
b. bestaande uit: een uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig en al dan niet de volgende onderdelen: een vast aan het voertuig verbonden zonnepaneel en een oplaadstation.
Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 40.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.
Positievenlijst:

https://www.rvo.nl/sites/...0-14%20-%20jun%202019.pdf

Volgens mij geldt het dus nog steeds, mits je dit jaar aanschaft. Aangezien volgend jaar de bijtelling gaat wijzigen zal dit ook wel gaan veranderen.

GrooV schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 13:26:

Om nog maar te zwijgen over het acceptatiebeleid, bij Klaverblad moet je bijvoorbeeld standaard een bloedtest laten doen
De meeste ORV en AOV verzekeraars doen een mediache keuring, het type
keuring afhankelijk van de hoogte van de dekking.

Is dat invasief in jouw persoonlijke domein? In zekere mate. Aan de andere kant voorkomt het fraude (verzekeren van reeds ontstane schade) en houdt het de premies fair.

Als er mensen afhankelijk zijn van je inkomen, dan is een langlopende AOV vrijwel onontkoombaar.

• fry77
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 02-07 12:42
Die adviseurs lezen globaal wat door en leggen 3 keuzes voor. Ik lees zelf alles door en had al een keus gemaakt, komt de adviseurs aan met een optie die precies 2 van mijn hobbys uitsluit....

De AOV zelf ben ik erg tevreden mee. Vorig jaar aangereden. 2 operaties gehad en 1,5 jaar revalidatie. Werd gewoon betaald, ook al vergoedde de tegenpartij alles.

Daarnaast is een onbruikbare arm 25% arbeidsongeschikt. Maar als gevolg daarvan kan ik 100% niet auto rijden, niet bij klanten langs en maar heel beperkt mijn werk doen, dus alsnog 100% ongeschikt en dus 100% uitgekeerd.

Medische keuring stelt ook niks voor. Dat is een vragenlijstje. Pas bij bijzonderheden mag je even bij een huisarts langs. Ook dat kan in je voordeel werken. Ik had een veeeeeeeeel te hoog BMI, maar arts kon aangeven dat dat niks met overgewicht te maken had en dat er geen reden was om de verzekering te weigeren.

En laten we eerlijk zijn, met onze tarieven een AOV niet kunnen betalen...….dan heb je echt een paar hele rare keuzes in je uitgavenpatroon gemaakt.

toevoeging: mocht je willen verhuizen vind een hypotheekverstrekker een AOV ook erg fijn. Maak je het jezelf ook weer makkelijk mee

fry77 wijzigde deze reactie 27-06-2019 23:12 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hankie0412
Hydra schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 17:25:
[...]

Je zegt niks meer dan wat je eerder al zei. Het hele probleem juist is dat die 'adviseurs' je naar een AOV pushen over 't algemeen.
Het gaat mij ook om een adviseur voor een AOV. Die kent de verschillen, de polissen en de maatschappijen. Daarnaast mocht ik arbeidsongeschikt raken regelt mijn adviseur het met de verzekering voor een goede uitkering, zodat ik mij daar niet druk over hoef te maken.

Ook kijkt hij regelmatig of de polis nog aansluit, of deze verhoogt moet worden of deze moet worden overgesloten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tdjager
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:01
Crazy D schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:01:
[...]

https://www.rvo.nl/sites/...%20Milieulijst%202019.pdf
D 3110

[...]

Positievenlijst:

https://www.rvo.nl/sites/...0-14%20-%20jun%202019.pdf

Volgens mij geldt het dus nog steeds, mits je dit jaar aanschaft. Aangezien volgend jaar de bijtelling gaat wijzigen zal dit ook wel gaan veranderen.
In de Brochure en Milieulijst 2019 die je als bron geeft staat:

Uitleg letters A t/m G
A = 27% MIA + 75% Vamil
B = 13,5% MIA + 75% Vamil
C = alleen 75% Vamil
D = alleen 27% MIA
E = alleen 13,5% MIA
F = 36% MIA + 75% Vamil
G = alleen 36% MIA

D 3110 begint met een D en heeft dus alleen 27% mia.

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08:36
Inmiddels is mijn tussenpersoon bijna 1 maand te laat met betalen. Ze geven aan dat het voor de weekend geregeld is, maar krijg sterk het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden wordt. Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb een relatiebeding van 6 maanden. Indien het nog langer duurt een andere opdracht zoeken en een incassobureau inschakelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sverzijl
Reiziger88 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:08:
Inmiddels is mijn tussenpersoon bijna 1 maand te laat met betalen. Ze geven aan dat het voor de weekend geregeld is, maar krijg sterk het gevoel dat ik aan het lijntje gehouden wordt. Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb een relatiebeding van 6 maanden. Indien het nog langer duurt een andere opdracht zoeken en een incassobureau inschakelen?
Voor het weekend is vandaag nog.

Al herinneringen gestuurd, en in gebreke gesteld ? Zo ja, dan zou je een incassobureau in kunnen schakelen.

Dit gaat over de bouw, maar principe blijft hetzelfde natuurlijk : https://zelfstandigenbouw...rekestelling-incasso-zzp/

Let wel dat je volgens mij niet zomaar je klus kan beeindigen bij de klant (binnen opzegtermijn) omdat de betaling te laat gedaan wordt, maar IANAL.

Ik zou (als het volgende week nog steeds niet is opgelost ondanks deze expliciete belofte) het in ieder geval ook bij de klant melden. Dat je geen vertrouwen meer hebt in tussenpersoon en daarom mogelijk niet verder kan gaan met je huidige klus als de betalingen uitblijven. Klant kan/zal dan ook evt nog wat druk opleggen bij tussenpersoon.

Succes, te late betalingen zijn altijd vervelend.

• Viper®
  • Niet online
Klinkt alsof ze wachten tot de klant betaald heeft voordat ze jou betalen?

Fijn zo'n tussenpartij, je betaalt dus eigenlijk alleen maar voor extra vertraging.
Het mag natuurlijk niet maar anders gewoon ff bij HR/Finance vragen bij je klant hoe het zit met facturatie, misschien is die allang betaald weet je waar het probleem zit.
Nog even aankijken, maar als dit structureel wordt zou ik het melden bij de klant. Mogelijk is de oplossing om de tussenpartij er tussenuit te gooien. Die zullen wel gaan huilen maar ja dan moet je gewoon maar je zaken regelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
Ik zou na een maand toch wel wat meer actie ondernemen dan beetje rondvragen of de klant al betaald heeft.
Uiteindelijk heb jij daar niks mee te maken en zou ik de tussenpersoon melden, dat als het geld dit weekend niet op de rekening staat, jij hun in gebreke stelt en dat je dan vanaf maandag voltijds op zoek gaat naar een opdracht die wel op tijd betaald. Je kan natuurlijk niet blijven werken zonder dat er betaald wordt.
Eén en ander wel even communiceren naar je eindklant natuurlijk, dan weten zij ook waarom je er maandag niet bent.

• Viper®
  • Niet online
Fable schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:30:
[...]

Ik zou na een maand toch wel wat meer actie ondernemen dan beetje rondvragen of de klant al betaald heeft.
Uiteindelijk heb jij daar niks mee te maken en zou ik de tussenpersoon melden, dat als het geld dit weekend niet op de rekening staat, jij hun in gebreke stelt en dat je dan vanaf maandag voltijds op zoek gaat naar een opdracht die wel op tijd betaald. Je kan natuurlijk niet blijven werken zonder dat er betaald wordt.
Eén en ander wel even communiceren naar je eindklant natuurlijk, dan weten zij ook waarom je er maandag niet bent.
Ik heb er geen ervaring mee maar kan deze situatie ook niet voldoende zijn om direct met de klant te schakelen. Als de tussenpartij zich wil beroepen op hun relatiebeding vraag ik mij af of ze sterk staan bij een mogelijke gang naar de rechter. Je kan op die manier niet iemand verplichten via jou te werken en vervolgens niet betalen.
Of een andere klus zoeken natuurlijk.

Kleiner tussenbureau, mogelijk is die eene persoon van HR gewoon 3 weken op vakantie, blijft alles liggen. Informeer eens waarom het zo lang moet duren. Is dit de eerste factuur ?

• Hydra
Viper® schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:40:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar kan deze situatie ook niet voldoende zijn om direct met de klant te schakelen. Als de tussenpartij zich wil beroepen op hun relatiebeding vraag ik mij af of ze sterk staan bij een mogelijke gang naar de rechter. Je kan op die manier niet iemand verplichten via jou te werken en vervolgens niet betalen.
Het is business to business he, wat 'kan' staat in dat contract. Da's het nare van een dergelijk relatiebeding. Moet je enorm mee uitkijken en ik zou ook, als ik het al zou tekenen, zeker ontbindingsclausules bij wanbetaling e.d. willen hebben.

• Reiziger88
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 08:36
Viper® schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:40:
[...]

Of een andere klus zoeken natuurlijk.

Kleiner tussenbureau, mogelijk is die eene persoon van HR gewoon 3 weken op vakantie, blijft alles liggen. Informeer eens waarom het zo lang moet duren. Is dit de eerste factuur ?
Ik werk nu al zo een 1,5 jaar via ze. Meestal betaalde ze wel op tijd. Af en toe 1 of 2 dagen te laat.

Maar goed, bedankt voor de reacties. Het geeft me een wat beter beeld wat de verschillende meningen zijn:). Ik heb de klant op de hoogte gesteld. Ik ga nog enkele dagen wachten (tot dinsdag). Indien ik geen betaling ontvang wordt het andere opdracht zoeken en in gebreke stellen.

• sverzijl
Reiziger88 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Ik werk nu al zo een 1,5 jaar via ze. Meestal betaalde ze wel op tijd. Af en toe 1 of 2 dagen te laat.

Maar goed, bedankt voor de reacties. Het geeft me een wat beter beeld wat de verschillende meningen zijn:). Ik heb de klant op de hoogte gesteld. Ik ga nog enkele dagen wachten (tot dinsdag). Indien ik geen betaling ontvang wordt het andere opdracht zoeken en in gebreke stellen.
Ik zou ze ook nu nog even bellen om te vragen of de betaling inmiddels gedaan is als je nog niets binnen hebt.

Betalingen moeten nu immers binnen een paar seconden binnen zijn (https://nos.nl/artikel/22...conden-overgeboekt.html). Bij mijn bank (Rabobank) kreeg ik deze week al de melding dat dit nu zo zou zijn (bij hun dan tenminste).
[...]

Met die geschiedenis zou ik me niet meteen zorgen maken. Wel even checken of ze financieel nog steeds gezond zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 14:34
[...]

1 of 2 dagen te laat is ook te laat. Ik heb een keer een tussenpersoon gehad die structureel te laat betaalde. Flink er bovenop gezeten, maar elke maand gebeurde het weer. Ik was blij dat ik van ze af was.. een paar jaar later waren ze failliet (Corso). Mijn laatste tussenpersoon had er ook een handje van af en toe een paar dagen te laat te betalen. Elke keer heb ik gerappelleerd en na 3x een gesprek gehad met een of ander baasje. Ze gaven toe dat dit eigenlijk niet kon. Daarna is het niet meer voorgekomen.

Op tijd betalen is voor tussenpersonen deel van hun primaire proces. Als ze dat al niet kunnen, dan moet je er zo snel mogelijk weg. Jij als ZZP-er, maar ook je opdrachtgever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c-nan
Eerder dit jaar ingeschreven bij de KvK, maar pas vandaag begonnen aan mijn eerste opdracht, tot afgelopen vrijdag was ik gewoon werkzaam in loondienst. Natuurlijk heb ik wat aanloop kosten en uren gehad, maar geen 300-500 uur.

Mijn opdracht is voor 36 uur in de week (4 dagen) en loopt tot 01-01-2020, waarvan 3-4 weken ik met vakantie ga, dus effectief 5 maanden * 36 uur. Dat komt neer op exact (90 dagen * 9 uur) 810 uur, feestdagen er al afgehaald.
Daarnaast moet ik ook reizen naar mijn klant (90 dagen * 1.5 uur = 135 uur). Totaal kom ik uit op 945 uur. Ik kom dus 280 uur te kort om in aanmerking te komen voor zelfstandigenaftrek/startersaftrek. Ik heb +/- 100 uur geregistreerd staan voor acquisitie, intakes, administratie en website maken. Maar dan kom ik nog steeds 180 uur te kort.

Uiteraard sta ik niet stil, de website is nog niet af, huisstijl wil ik afmaken, komende tijd moet ik mijn administratie blijven bijhouden, maar alles bij elkaar zal dat hooguit 50 uur zijn.

Door echt alles op te schrijven, ga ik die 1225 uur wel halen, want ik ben letterlijk iedere dag weer bezig met het lezen van nieuws over mijn vak, lezen over verzekeringen, offertes vergelijken, netwerken, kleine opdrachten zoeken. Maar daarmee kom je snel in een grijs gebied denk ik en wil niet in mijn eerste jaar al op de vingers getikt worden door de BD.

Adviezen, suggesties? Hoe zou jij er mee omgaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sverzijl
Lees de 102 pagina’s van dit topic. Zo weer een behoorlijk aantal uurtjes:)
Onderzoek naar boekhoudpakketten, verzekeringen, pensioen, algemene voorwaarden etc etc. Die uren daar kom je dan wel aan toch ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:23:
Door echt alles op te schrijven, ga ik die 1225 uur wel halen, want ik ben letterlijk iedere dag weer bezig met het lezen van nieuws over mijn vak, lezen over verzekeringen, offertes vergelijken, netwerken, kleine opdrachten zoeken. Maar daarmee kom je snel in een grijs gebied denk ik en wil niet in mijn eerste jaar al op de vingers getikt worden door de BD.
Als je hier een realistische verantwoording voor kunt geven zou ik mij niet zo heel veel zorgen over maken. Sowieso heb ik niet het idee dat de belastingdienst erg strak controleert als je maar minimaal een redelijke omzet hebt ( Ik heb wel eens bedragen van 35K+ gehoord ). Daarnaast is het in jouw geval best goed aannemelijk te maken dat je die uren gemaakt hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• c-nan
sverzijl schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:36:
Lees de 102 pagina’s van dit topic. Zo weer een behoorlijk aantal uurtjes:)
Onderzoek naar boekhoudpakketten, verzekeringen, pensioen, algemene voorwaarden etc etc. Die uren daar kom je dan wel aan toch ?
Als ik echt alles opschrijf, dan kom ik er wel aan ja, maar hoe realistisch vind de BD dat? ~1250 uur in 6 maanden is best wel veel, dat zou betekenen dat ik in een jaar ~2500 uur zou besteden aan mijn onderneming.
Woy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:37:
[...]

Als je hier een realistische verantwoording voor kunt geven zou ik mij niet zo heel veel zorgen over maken. Sowieso heb ik niet het idee dat de belastingdienst erg strak controleert als je maar minimaal een redelijke omzet hebt ( Ik heb wel eens bedragen van 35K+ gehoord ). Daarnaast is het in jouw geval best goed aannemelijk te maken dat je die uren gemaakt hebt.
In het eerste halfjaar heb ik loondienst ~30K verdient, in het tweede half jaar als ondernemer verwacht ik iets meer dan het dubbele daarvan om te zetten. Maar lijkt me sterk dat ze naar je omzet kijken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:26
Uiteraard sta ik niet stil, de website is nog niet af, huisstijl wil ik afmaken, komende tijd moet ik mijn administratie blijven bijhouden, maar alles bij elkaar zal dat hooguit 50 uur zijn.

Gewoon, alles opschrijven zoals je gaat doen. En dan zorgen dat je ergens rond de 1280 ofzo uitkomt. Beetje overschot is altijd handig als er lastige vragen komen.

Tweakers lezen & advies vragen over wat te doen met je uren: +1 uur.
c-nan schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:43:
Als ik echt alles opschrijf, dan kom ik er wel aan ja, maar hoe realistisch vind de BD dat? ~1250 uur in 6 maanden is best wel veel, dat zou betekenen dat ik in een jaar ~2500 uur zou besteden aan mijn onderneming.
Op jaarbasis: 1800 facturabele uren (225 dagen). 1.5u reistijd per dag: 337.5. Zit je al op 2137.5 uur. 2500 - 2137.5 = 362.5uur. Per week gemiddeld 7uur die je extra aan je onderneming spendeert. Tweakers lezen, je boekhouding doen, website bijhouden, netwerkmeeting, etc. Denk dat dat uur per dag gemiddeld extra niet super overdreven is.

Zeker voor een startende onderneming is het best verdedigbaar dat je er meer uren insteekt deze 6 maanden.

_Arthur wijzigde deze reactie 02-07-2019 10:16 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:43:
[...]

In het eerste halfjaar heb ik loondienst ~30K verdient, in het tweede half jaar als ondernemer verwacht ik iets meer dan het dubbele daarvan om te zetten. Maar lijkt me sterk dat ze naar je omzet kijken?
Mocht er een controle komen dan kijken ze natuurlijk niet naar je omzet. Echter is de kans op een controle niet groot. Zeker aangezien je voor de belasting al langer ingeschreven staat. Een lage omzet zou een trigger kunnen zijn voor controle. Daarom is het wel belangrijk dat je aannemelijk kunt maken dat je de uren gemaakt hebt, maar ik zou mij niet direct zorgen maken over een controle.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Eerder dit jaar ingeschreven bij de KvK, maar pas vandaag begonnen aan mijn eerste opdracht, tot afgelopen vrijdag was ik gewoon werkzaam in loondienst. Natuurlijk heb ik wat aanloop kosten en uren gehad, maar geen 300-500 uur.

Mijn opdracht is voor 36 uur in de week (4 dagen) en loopt tot 01-01-2020, waarvan 3-4 weken ik met vakantie ga, dus effectief 5 maanden * 36 uur. Dat komt neer op exact (90 dagen * 9 uur) 810 uur, feestdagen er al afgehaald.
Daarnaast moet ik ook reizen naar mijn klant (90 dagen * 1.5 uur = 135 uur). Totaal kom ik uit op 945 uur. Ik kom dus 280 uur te kort om in aanmerking te komen voor zelfstandigenaftrek/startersaftrek. Ik heb +/- 100 uur geregistreerd staan voor acquisitie, intakes, administratie en website maken. Maar dan kom ik nog steeds 180 uur te kort.

Vorig jaar ben ik ook halverwege het jaar begonnen rond deze tijd en ik haalde de urennorm. Het gaat niet om facturable uren maar uren die je besteed aan je onderneming. Je doet veel meer aan je onderneming dan je denkt. Vroeger in loondienst telde al dat werk niet mee maar als je nu een Java boek leest of even een artikel leest dan tellen die uren daarvoor mee.

Met alleen werk en reistijd tik je al tegen de norm aan. Dan ben je ook nog eens met je administratie bezig, pak je nog wel eens een cursusje. Ga je zakelijk dineren.
Het moet realistisch blijven uiteraard dus je hoeft niet ieder half uur opschrijven maar in grote lijnen moet het wel kloppen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Fable
-je bent graag wat eerder op je werk toch? om rustig wat koffie te drinken met collega's en minder files te hebben wat weer een (half)uur is per dag.
-neem een cursus boekhouden bij de LOI of NTI of zo, gewoon de goedkoopste die je kan vinden en schrijf die uren er ook bij.
-download het handboek ondernemen 2019 van de belastingdienst. https://download.belastin...emen_2019_aa9701z91fd.pdf en je kan weer 100 uur extra schrijven.
-je werkt 4 dagen voor je opdracht, omdat je die 5e dag voltijds aan je eigen product besteed. (even iets simpels programmeren en daar 8 uur per week voor schrijven.)
etc. etc.

PS. dat handboek is echt een aanrader om te lezen als je net begint.

Fable wijzigde deze reactie 02-07-2019 09:00 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Formeel wordt er niet naar omzet gekeken voor het urencriterium.

Maar: in het voortraject is het juist omzet een bepalende factor om mogelijke fraude te herkennen (lage omzet, wel urencriterium aangeven). Nou zijn we niet alle zzp-ers duurbetaalde interim-managers, dus de grens waarbij een lage omzet gaat opvallen is niet zo hoog. Een tuinman die 1225 uur werkt (waarvan 800-1000 declarabel) heeft geen ton omzet.

En: een lage omzet kan de zakelijkheid van bepaalde activiteiten ter discussie stellen. Er was eens een onernemer in de creatieve sector, die zichzelf 700 uur had beziggehouden met het opzetten van een database op zijn vakgebied. Veel omzet maakte hij niet, maar door die 700 uur kwam hij wel boven de grens van 1225. Dat werd niet gepikt: de database leverde geen handel op en die uren werden niet als zakelijk geaccepteerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

com2,1ghz schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:04:
[...]

Vorig jaar ben ik ook halverwege het jaar begonnen rond deze tijd en ik haalde de urennorm. Het gaat niet om facturable uren maar uren die je besteed aan je onderneming. Je doet veel meer aan je onderneming dan je denkt. Vroeger in loondienst telde al dat werk niet mee maar als je nu een Java boek leest of even een artikel leest dan tellen die uren daarvoor mee.

Met alleen werk en reistijd tik je al tegen de norm aan. Dan ben je ook nog eens met je administratie bezig, pak je nog wel eens een cursusje. Ga je zakelijk dineren.
Het moet realistisch blijven uiteraard dus je hoeft niet ieder half uur opschrijven maar in grote lijnen moet het wel kloppen.
Eens, maar in 6 maanden tijd 1200+ uren maken, kom je boven de 40 uur per week uit. 26 weken lang, 5 dagen per week. Ik kan me voorstellen dat dat bij een controle wel wat vraagtekens oproept. Als ik dat zou moeten controleren zou ik dat in ieder geval niet zomaar accepteren maar zou ik wel iets meer onderbouwing willen dan "36 uur gewerkt en 10 uur boeken en artikelen lezen, 26 weken lang".

Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True