Ik heb een vraag m.b.t. freelancing voor een Amerikaans bedrijf terwijl ik zelf in Nederland woonachtig blijf.
Ik ben op dat moment een zogenoemd "contractor". De bedoeling is dat ik zo'n beetje 40 uur per week hieraan ga besteden. Mijn huidige baan als software-ontwikkelaar in loondienst zal dan t.z.t. worden afgebouwd/gestopt. Het gaat om software-ontwikkeling/verkoop wat veelal thuis zal gaan plaatsvinden met zo nu en dan een bezoek in de V.S. (1 a 2x per maand voor enkele dagen).
Het betreffende bedrijf heeft geen vestiging in Europa en is zodoende ook bij de belastingdienst niet bekend. Dus loondienst zal helaas niet gaan. Daarbij is payrolling etc. ook niet aan de orde. Als "contractor" krijg ik maandelijks een "kaal" bedrag op mijn rekening gestort. De bedoeling is dan dat ik zelf alles moet gaan regelen. Eigenlijk heb ik geen idee hoe dit nu goed aan te pakken met zo min mogelijk risico. Daarbij moet ik tevens nog in onderhandeling en wil ik eigenlijk wel weten wat ik precies moet vragen, qua salaris etc. ;-)
Ik begrijp het "risico" m.b.t. WAO/WW verzekeringen/pensioen e.d. Deze zal ik idd. zelf moeten gaan verzorgen. Maar de grootste vraag die ik momenteel heb, is die van de Belastingdienst. Ik lees op het internet/fora allemaal verhalen m.b.t. VAR-verklaringen, verkapte dienstverbanden en mogelijke naheffingen/toeslagen qua werkgeversdeel. Ik krijg hier niet voldoende duidelijheid over en ik heb tevens wat adviesbureaus "De Jong en Laan achtigen" gevraagd maar ik krijg steeds tegenstrijdige adviezen.
Wat ik eigenlijk wil gaan doen is het volgende:
1. Ik ontvang een kaal bedrag op mijn rekening
2. Ik doe aangifte inkomstenbelasting met "overig inkomen" en betaal dus inkomstenbelasting + volksverzekeringen + ZWV zorgverzekeringspremie (via bdienst). Al met al een behoorlijk hoog bedrag per jaar (maar dat heb ik nu ook via mijn loonstrook).
3. Ik sluit een AOV verzekering af m.b.t. WAO; WW geloof ik wel aangezien er een behoorlijk tekort op de markt is qua technici. Deze AOV kan ik via UWV afsluiten of via een prive-onderneming (wellicht het laatste interessanter).
4. Pensioen regel ik ook zelf (door een polis af te sluiten of zelf te gaan sparen).
5. Ben me bewust van het begrip "contractor" dat je meer risico hebt om eruit te worden gepleurd.
Als ik de bovenstaande werkwijze ga volgen, krijg ik dan nog een probleem met de belastingdienst.
Het issue waar ik steeds over lees is die van een "verkapt dienstverband" voor een freelancer. Dit heeft volgens mij 100% betrekking op mijn situatie aangezien ik maar 1 "werkgever/opdrachtgever" heb.
In de bovenstaande beschrijving zal ik het "werknemersgedeelte" gewoon betalen en voldoe ik eigenlijk aan de verplichting. Nu is de vraag van mij: hoe zit dit met het werkgeversdeel; die dus niet betaald wordt?
Krijg ik hier troubles mee, ofwel gaat de belastingdienst mij persoonlijk naheffen en mij hiervoor aansprakelijk stellen? Of zal zij haar gaan richten naar het Amerikaanse bedrijf om hier naheffingen te verrichten.
Het gaat mij er dus om wat hiermee gebeurd, ik heb namelijk geen zin dat de belastingdienst bij mij persoonlijk gaat aankloppen en ik dit bedrag alsnog moet gaan betalen (t/m 5 jaar na dato).
Mocht de belastingdienst toch naar dat bedrijf gaan om op dit adres deze premies te gaan naheffen; kan ik dit met het bedrijf uitonderhandelen dat ik hiervoor niet aansprakelijk voor wil zijn en dus niet indirect dit moet gaan betalen. Maar als die belastingdienst bij mij gaat aankloppen krijg ik wel een vervelende situatie.
Dan nog een "kleine vraag" m.b.t. AOV. Dit wil ik zeker weten hebben i.v.m. het risico op letselschade of andere ziektes die mij kunnen overkomen. Welke verzekeraars bieden een goede AOV verzekering? Of is het UWV met een "vrijwillige" verzekering beter? Moet je b.t.w. ook nog een extra aanvullende rechtsbijstand verzekering en aansprakelijkheidsverzekering hiervoor hebben?
Maar dat van de "bdienst" is voor mij echt een prangende vraag. Wie kan hier een antwoord op geven? Met wie zou ik bijvoorbeeld contact kunnen opnemen om goed te laten adviseren (mochten er hier geen duidelijke antwoorden naar boven komen)? Ik wil de knoop eigenlijk doorhaken namelijk ... (ik loop hier al te lang meer rond en wil deze kans niet voorbij laten gaan). Bovendien is het echt een te gekke opportunity voor een mooi bedrijf in Silicon Valley

Ik hoop dat jullie mij van het nodige info kunnen voorzien

(want ik ben alleen nog maar "loonslaaf" geweest in mijn carriere).