Grappig. 2% extra WV levert bij een winst van een ton (vergelijkbaar met een "brutoloon" van 2x modaal in loondienst) een besparing van ongeveer 900 euro. Waarmee de offset tussen koopkrachtontwikkeling van een IB ondernemer en een DGA of werknemer weer is rechtgezet.
Wat doen de meeste eigenlijk met projecten die langer lopen qua facturering?
Als je een project hebt van 3 maanden+, factureer je dan wekelijks/maandelijks/als het project is afgelopen?
Wat is eigenlijk gangbaar?
Als je een project hebt van 3 maanden+, factureer je dan wekelijks/maandelijks/als het project is afgelopen?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Ik factureer eigenlijk altijd wekelijks, lekker overzichtelijk per week en de klant weet dan ook nog wat je precies gedaan hebt.
ps. ik werk wel in een totaal andere branche
ps. ik werk wel in een totaal andere branche
[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2012 12:13 ]
Bij dergelijke projecten altijd maandelijks. De eerste dag van de nieuwe maand lag de factuur digitaal bij de opdrachtgever/tussenpersoon.CasGas schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:52:
Wat doen de meeste eigenlijk met projecten die langer lopen qua facturering?
Wat zijn de ervaringen hier met Moneybird? Ik ga volgend jaar deels voor mezelf beginnen en de site van moneybird maakt mij behoorlijk geïnteresseerd. Ik heb namelijk een hekel aan administratie, maar als het met moneybird echt zo makkelijk wordt als ze aangeven.......
Ik vind het te simplistisch. Het is eigenlijk alleen maar een facturatietool, zelf even handmatig dingen aanpassen kan niet. Volgens mij kan bonnetjes importeren enzo ook niet, laatste keer dat ik keek kon je alleen facturen inboeken die je zelf had verstuurd (via hun site).
Hey ik ga dit topic ook eens volgen. Ben inmiddels alweer 2 jaar op mijzelf, heb afscheid genomen van mijn boekhouder (die echt schandalige tarieven rekende) en ga het zelf oppakken. Ik ben dan geen ICT'er, ik maak wat bedrijfsoplossingen en automatiseringstools voor de kleinere bedrijven in VBA Office. Tot nu toe een paar opdrachtjes binnen, dus begint lekker.
Om eerlijk te zijn vind ik moneybird ook niet echt een administratie tool. Je kan beter gewoon naar een "echte" administratie tool kijken, in plaats van een automatisch invul-progje van facturen.
Om eerlijk te zijn vind ik moneybird ook niet echt een administratie tool. Je kan beter gewoon naar een "echte" administratie tool kijken, in plaats van een automatisch invul-progje van facturen.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Me eens, het werkt heel prettig om factureren te maken maar de mogelijkheden om ook je uitgaven in te voeren en je aangifte omzetbelasting/IB te regelen zijn wel beperkt, zeker wanneer je zaken met het buitenland doet (tenzij dit inmiddels is toegevoegd als feature).LiquidT_NL schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:21:
[..]
Zelf gebruik ik op het moment Acumulus wat me twee jaar geleden vanwege de prijs wel aantrok; 10€ exbtw per maand voor een 'volledige' boekhoudapplicatie met de mogelijkheid facturen te sturen, al gaat dit lang niet zo vloeiend als met MoneyBird of FactuurSturen.nl. Wel rollen er gewoon kant en klare paginas uit die je vertellen wat je waar in je IB en omzetbelasting-aangifte moet invullen wat wel erg gebruiksvriendelijk werkt.
Ik ben op het moment wel rond aan het kijken naar een alternatieve applicatie, het liefst van een van de grotere aanbieders omdat ik niet meer helemaal vertrouw in Acumulus. Zeker met de wissel van 19 naar 21% omzetbelasting kwamen er wel wat gekke dingen naar boven waardoor ik soms wat twijfel of ik wel volledig kan vertrouwen op de output van de software. Ik ben ook wel benieuwd met welke pakketten anderen goede ervaringen hebben, misschien nog maar eens 'n topic voor maken
Ik had al langer mijn eigen bedrijfje voor wat bedrijfjes in de regio, maar gisteren eindelijk een goede opdracht gescoord voor 3 mnd+.
Gisteren qua contract daarvoor alles rond gemaakt, nu alleen nog even bij de huidige (loon(slaaf))werkgever vandaag opzeggen, gelukkig hebben we het er eerder over gehad dus het zal denk ik niet helemaal als bliksem bij heldere hemel overkomen, maar daar komen we ook wel weer overheen denk ik zo:)
Ik is blij, nu ben ik echte ZZP'r!!
Gisteren qua contract daarvoor alles rond gemaakt, nu alleen nog even bij de huidige (loon(slaaf))werkgever vandaag opzeggen, gelukkig hebben we het er eerder over gehad dus het zal denk ik niet helemaal als bliksem bij heldere hemel overkomen, maar daar komen we ook wel weer overheen denk ik zo:)
Ik is blij, nu ben ik echte ZZP'r!!
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Zo, ik ga ook even actief meelezen. De stap gemaakt naar ZZP zullen we maar zeggen, vandaag contract opgezegd, volgend jaar beginnen als ondernemer. Ik kan het makkelijk een jaar uitzingen zonder inkomen zelfs, dus tijd genoeg om de zaken eens goed op te zetten!
Wat ik van plan ben:
- kvk
- var
- zakelijk rekening openen
- verzekeringen regelen (aansprakelijkheid, arbeidsongeschikt)
- eerste klus met nu-nog-werkgever regelen
En daarna uiteraard website, visitekaartjes e.d. En met name netwerken en contacten aanboren
Wat ik van plan ben:
- kvk
- var
En daarna uiteraard website, visitekaartjes e.d. En met name netwerken en contacten aanboren
Gefeliciteerd! Welkom in ons draadjeTuxie schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:40:
Zo, ik ga ook even actief meelezen. De stap gemaakt naar ZZP zullen we maar zeggen, vandaag contract opgezegd, volgend jaar beginnen als ondernemer. Ik kan het makkelijk een jaar uitzingen zonder inkomen zelfs, dus tijd genoeg om de zaken eens goed op te zetten!
Wat ik van plan ben:
- kvk
- var
Let wel op met de klus voor-nu-nog werkgever. Als daar nog een sterke relatie / afhankelijkheid in zit, kan de belastingdienst daar heel naar over doen (je achteraf loonheffingen in rekening brengen enzo).
Doen jullie veel (mee) aan businessclubs? Van open coffee tot echte clubjes met lidmaatschappen?
Ik ben weleens als invite meegegaan naar een businessclub, maar tot nu toe zitten er voornamelijk bouwvakkers en andere klassieke werkers in zogezegd. Maar weinig vernieuwende mensen met interessante beroepen (en vaak vinden ze zichzelf vooral erg interessant).
Ze zijn er overigens wel, maar vaak kleinschalig en bestaan vaak ook uit 27-37 jarige maar die zijn dun gezaaid.
Daarnaast heb je weleens open coffee, daar zitten dan toch wel de zzpers die vaak toch wel heel erg verlegen zitten om werk en dat is ook weer de andere kant.
Hoe is jullie ervaring?
Ik ben weleens als invite meegegaan naar een businessclub, maar tot nu toe zitten er voornamelijk bouwvakkers en andere klassieke werkers in zogezegd. Maar weinig vernieuwende mensen met interessante beroepen (en vaak vinden ze zichzelf vooral erg interessant).
Ze zijn er overigens wel, maar vaak kleinschalig en bestaan vaak ook uit 27-37 jarige maar die zijn dun gezaaid.
Daarnaast heb je weleens open coffee, daar zitten dan toch wel de zzpers die vaak toch wel heel erg verlegen zitten om werk en dat is ook weer de andere kant.
Hoe is jullie ervaring?
Ben wel regelmatig op Open Coffee's geweest (in zowel Den Haag als Amsterdam) en ook regelmatig op development gerelateerde meetings (Django meetup in Amsterdam of /dev/haag in Den Haag); De laatste tijd doe ik dit niet meer zo snel i.v.m. drukte maar het is zeker leuk om eens langs te gaan. Wil je er werk uit halen dan verdoe je meestal je tijd een beetje op dergelijke meetings (moet ook niet je uitgangspunt zijn denk ik, zie het meer als een uurtje mede zzp-ers leren kennen) maar om de collega-loze eenzaamheid als ZZP-er een beetje tegen te gaan en je de 2 uurtjes kan missen dan is een Open Coffee op z'n tijd vast geen kwaad, ik zou echter niet zo snel betalen voor een dergelijk 'lidmaatschap'.
op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat de succesvolle ondernemers geen tijd hebben om daar naar toe te gaan...dat maakt het al een stuk minder interessant. Ik ga eigenlijk alleen maar naar congressen, dan leer je soms nog eens wat, kom je potentiële klanten tegen, en spreek je weer even bij met vakgenoten. Je hebt de hele dag tijd om iedereen even rustig te spreken.
Bedankt voor je opmerking! Dat zei de KvK ook al, maar dat is een kwestie van het contractueel goed dichttimmeren (geen gezagsverhouding, afrekenen op resultaat, zelf je tijden bepalen).Bonsaiboom schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:09:
[...]
Gefeliciteerd! Welkom in ons draadje
Let wel op met de klus voor-nu-nog werkgever. Als daar nog een sterke relatie / afhankelijkheid in zit, kan de belastingdienst daar heel naar over doen (je achteraf loonheffingen in rekening brengen enzo).
Precies, en verwarring kan je eventueel voorkomen met een VAR verklaring.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Hoe hebben jullie je beroepsaansprakelijkheid geregeld? Ik krijg van een aantal kanten te horen dat dit voor ICT lastig te verzekeren is? En hoe regelen jullie het pensioen?
Misschien even zelf e.e.a. uitzoeken en meer gerichte vragen stellen?Tuxie schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:16:
Hoe hebben jullie je beroepsaansprakelijkheid geregeld? Ik krijg van een aantal kanten te horen dat dit voor ICT lastig te verzekeren is? En hoe regelen jullie het pensioen?
Het ligt voornamelijk aan wat je precies doet. Maak je PCs voor consumenten? Beheer je websites qua content? Host je servers? Develop je software? Allemaal verschillende zaken. Bel gewoon eens je verzekering.
Pensioen moet je zelf regelen, je kan gewoon sparen/beleggen bij de bank of aansluiten bij een fonds. Op google kan je wel wat bedrijven vinden, informeer daar eens.
Bedankt, de vraag was inderdaad iets te algemeen. Het gaat om software-ontwikkeling, in principe development klussen waarbij sommige systemen in productie zijn en sommige nieuw worden ontwikkeld. Mijn concullega's hebben over het algemeen wel bedrijfsaansprakelijkheid maar geen beroepsaansprakelijkheid, dit dichten ze zelf d.m.v. algemene/leveringsvoorwaarden.
Pensioen moet ik me nog even op storten....
Pensioen moet ik me nog even op storten....
Verwijderd
Ik zelf heb een beroepsaansprakelijkheid en een bedrijfsaansprakelijkheid. Kost samen ongeveer 800 euro per jaar. Daarnaast heb ik nog een arbeidsongeschiktheidsverzekering met uitkering van 40k per jaar met indexerende premie en die is nu 84 per maand.
Als je goede algemene voorwaarden hebt zal je premie voor je beroepsaansprakelijkheid ook zakken. Echter heb ik al meegemaakt dat bij sommige opdrachten de opdrachtgever je algemene voorwaarden afdwingt via de tussenpartij en dan is het wel fijn als je een beroepsaansprakelijkheid verzekering hebt.
Pensioen heb ik bij een fonds waar ik maandelijks een bedrag in stort. Daarnaast spaar ik ook zelf op een vermogensspaarrekening bij de ABN Amro.
Gewoon goed googlen en bellen
Als je goede algemene voorwaarden hebt zal je premie voor je beroepsaansprakelijkheid ook zakken. Echter heb ik al meegemaakt dat bij sommige opdrachten de opdrachtgever je algemene voorwaarden afdwingt via de tussenpartij en dan is het wel fijn als je een beroepsaansprakelijkheid verzekering hebt.
Pensioen heb ik bij een fonds waar ik maandelijks een bedrag in stort. Daarnaast spaar ik ook zelf op een vermogensspaarrekening bij de ABN Amro.
Gewoon goed googlen en bellen
Ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidverzekering (voor de koffieincidenten...), en beroepsaansprakeiljkheid heb ik gewoon contractueel beperkt. Als hun algemene voorwaarden dat niet toestaan, dan moet het specifiek in de opdracht komen te staan.
Het is inderdaad redelijk lastig om in de ICT goed verzekerd te raken. Ik heb afgelopen vrijdag een gesprek gehad met mijn assurantieagent en daar bleek dat sommige verzekeraars niet graag de ICT in gaan. Zo was er een rechtsbijstand die weigerde om ingaande en uitgaande dienststromen te dekken... Tja dan heb je er niet zo heel veel aanTuxie schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:16:

Tja als ICT consultant heb je dan verrekte weinig aan dergelijke verzekeringen.
Uiteindelijk zijn we voor de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid beland bij Hiscox. Zij hebben "standaard" pakketten voor ICT en telecom dienstverleners. Ze sluiten een aantal zaken uit in hun standaard pakket, maar schijnen afgezien daarvan een goed pakket te leveren. Kost je wel een enkele honderden euro's per jaar, maar zij stellen ook geen "lastige" vragen. Veel verzekeraars eisen dat je hun voorwaarden gaat voeren (wat klanten niet tof vinden).
Maar goed, als je uiteindelijk met personeel gaat werken is het gewoon belangrijk goed verzekerd te zijn. Zelf ben je misschien erg oplettend, maar een personeelslid kan redelijk roet in het eten gooien..
Zelf ben ik bezig met de omzetting naar een B.V. (incl. holding) structuur. Maar damn, wat komt er dan een hoop op je af zeg. Je moet best veel dingen regelen en daarnaast zijn er altijd instanties die blunders maken. De KvK vertelde me dat ik zelf de belastingnummers moest regelen met de belastingdienst (terwijl dat in principe automatisch gaat). Daarnaast heb ik vandaag een besluit van de belastingdienst gekregen welke niet lijkt te kloppen (geen omzetbelastingplicht voor een van de B.V.'s, de andere heeft dan weer geen VPB plicht)... Kunnen we weer in telefoon/mail kruipen met de accountant hoe dat zit.... Pffftttt. Ondernemen moet leuk zijn, maar het wordt je soms wel erg lastig gemaakt....
Daarnaast is het op officiële stukken ook "leuk" als je via een holding bestuur voert over een werkmaatschappij: BV A vertegenwoordigd door bestuurder/eigenaar BV B vertegendwoordigd door .Gertjan.
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Ja echt? Ik heb dit laatst ook geregeld en ben er max een half uur mee bezig geweest. De notaris heeft alles geregeld bij de KVK en de belastingdienst en ik heb alleen wat stukken gekregen om te tekenen. Vond het juist erg meevallen
Had ik ook verwacht, maar de KvK meneer was echt overtuigd dat ze voor B.V.'s niets meer regelden met de belastingdienst. [small]Mijn notaris werkte nog niet met het digitale kvk systeem en ik had de nummers snel nodig om rekeningen etc te openen. Gelukkig kon de belastingtelefoon mij alsnog gerust stellen met de mededeling dat zij de gegevens wel ontvangen en daar een uitspraak over doen.Stoffel schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 15:15:
Ja echt? Ik heb dit laatst ook geregeld en ben er max een half uur mee bezig geweest. De notaris heeft alles geregeld bij de KVK en de belastingdienst en ik heb alleen wat stukken gekregen om te tekenen. Vond het juist erg meevallen
Moet zeggen dat de afhandeling van de belastingdienst wel redelijk snel is gegaan. B.V.'s zijn dinsdag opgericht en de eerste brieven zijn binnen. Echter wel redelijk balen dat het niet helemaal klopt, maar goed dat gaan we wel recht zetten.
Het punt is vooral dat ik absoluut alles wil begrijpen
De spanning/stress/onzekerheid hieromtrent is gewoon iets wat ik eigenlijk niet kan gebruiken. Ben ook nog bezig met de afronding van een aantal complexe projecten en dat kost ook al energie.
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Ik werk momenteel bij een werkgever voor 40 uur per week, contract, je kent het wel. Maar een recruiter belde mij (ongevraagd) met een voorstel om de komende 5 maand als front-end designer te werken voor een opdracht in de regio.
Nu zit ik al een aantal maanden te overwegen of ik niet een nieuw avontuur moet willen proberen, dus ik zie dit als een uitgelezen kans om toch eens daad bij woord (of intentie) te voegen.
Maargoed, het selectieproces ben ik doorgelopen en de opdrachtgever wilt mij graag inzetten. Alles goed en wel, maar ik ben geen ZZP-er, hoewel dat snel op te lossen is natuurlijk. Wat ik niet zomaar even oplos is ervaring op dit gebied.
Mij werd bijvoorbeeld gevraagd wat mijn uurtarief is. En ik heb letterlijk geen flauw idee wat ik behoor te vragen, wat ik kan vragen, en bij welk bedrag ik geen flater sla. Moet ik 30 Euro per uur vragen? 50? 100?
Het betreft een functie als senior front-end designer. Ik werk momenteel voor een grote, bekende, en gerenommeerde international. De opdracht bedraagt 5 maanden full-time werk, thuis of op locatie (20 min reistijd).
De vraag: Is het de moeite waard om op korte termijn mijn huidige baan op te zeggen, en per februari mijzelf gewoon in het diepe te storten? Bij de KVK kom ik vast een heel eind qua advies. Maar het is nogal een stap...
Nu zit ik al een aantal maanden te overwegen of ik niet een nieuw avontuur moet willen proberen, dus ik zie dit als een uitgelezen kans om toch eens daad bij woord (of intentie) te voegen.
Maargoed, het selectieproces ben ik doorgelopen en de opdrachtgever wilt mij graag inzetten. Alles goed en wel, maar ik ben geen ZZP-er, hoewel dat snel op te lossen is natuurlijk. Wat ik niet zomaar even oplos is ervaring op dit gebied.
Mij werd bijvoorbeeld gevraagd wat mijn uurtarief is. En ik heb letterlijk geen flauw idee wat ik behoor te vragen, wat ik kan vragen, en bij welk bedrag ik geen flater sla. Moet ik 30 Euro per uur vragen? 50? 100?
Het betreft een functie als senior front-end designer. Ik werk momenteel voor een grote, bekende, en gerenommeerde international. De opdracht bedraagt 5 maanden full-time werk, thuis of op locatie (20 min reistijd).
De vraag: Is het de moeite waard om op korte termijn mijn huidige baan op te zeggen, en per februari mijzelf gewoon in het diepe te storten? Bij de KVK kom ik vast een heel eind qua advies. Maar het is nogal een stap...
Wij kunnen natuurlijk niet echt antwoord geven op je vraag. Ikzelf ben ook begonnen als zzper meer omdat de mogelijkheid zich voordeed, dan dat dit nu heel erg geplanned was. Dus dat kan op zich wel...
Wbt vragen over uurtarief, ik weet niet precies wat de going rate voor een front-end designer zou zijn. Vanuit een meer 'algemeen' beeld dat ik heb over uurtarieven (in de IT) is ongeveer t volgende:
30
Hiermee ben je niet serieus. Hiermee ga je het ondernemersrisico, en alle zaken die je moet afdekken niet redden.
50
Dit is zo'n beetje het basistarief. Junioren in de juiste sectoren krijgen dit ook wel.
70 - 80
Dit is een medior tarief in een niet-competitieve sector, en een senior tarief in een erg competitieve sector
100+
Dit zijn de tarieven voor seniors in niet-competitieve sectoren
Then again, dat zijn gewoon indicaties.
Wbt vragen over uurtarief, ik weet niet precies wat de going rate voor een front-end designer zou zijn. Vanuit een meer 'algemeen' beeld dat ik heb over uurtarieven (in de IT) is ongeveer t volgende:
30
Hiermee ben je niet serieus. Hiermee ga je het ondernemersrisico, en alle zaken die je moet afdekken niet redden.
50
Dit is zo'n beetje het basistarief. Junioren in de juiste sectoren krijgen dit ook wel.
70 - 80
Dit is een medior tarief in een niet-competitieve sector, en een senior tarief in een erg competitieve sector
100+
Dit zijn de tarieven voor seniors in niet-competitieve sectoren
Then again, dat zijn gewoon indicaties.
Dat helpt al enorm
Ik ga eens bluffen in het gesprek a.s. maandag, als ze happen is het voor mij de moeite waard, zo niet, dan heb ik gelukkig nog een optie als loonslaaf
Bedankt!
Waar voor design je? Software applicaties? Spelletjes? Websites?Blue-eagle schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 19:34:
Dat helpt al enormIk ga eens bluffen in het gesprek a.s. maandag, als ze happen is het voor mij de moeite waard, zo niet, dan heb ik gelukkig nog een optie als loonslaaf
Bedankt!
En, waarin design je dan o.a. (puur om een beeld te vormen van je expertise).
Misschien als jij nu 60e roept, dat ze in hun broek plassen van het lachen dat je zo weinig wilt hebben en met 85euro denken ze van 'ah, hier zit een expert'.
Front-end design, usability, e-commerce, veel waardevolle kennis en ervaring op dat laatste gebied. Doe ook het uitvoerende werk zelf, HTML/CSS met veel kennis van JS. Heb zowel een technische als een grafische achtergrond, wat handig is als je tussen de programmeurs en designers in zit_Arthur schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 22:54:
[...]
Waar voor design je? Software applicaties? Spelletjes? Websites?
En, waarin design je dan o.a. (puur om een beeld te vormen van je expertise).
Misschien als jij nu 60e roept, dat ze in hun broek plassen van het lachen dat je zo weinig wilt hebben en met 85euro denken ze van 'ah, hier zit een expert'.
Het voordeel voor mij is dat deze functie en specialiteiten, voor zover ik weet in ieder geval, nergens uitvoerig worden behandeld in HBO/WO-opleidingen. Ben volledig autodidact met veel ervaring. Dat schijnt als loonwerker al behoorlijk gewild te zijn, volgens de vele recruiters die zich voor m'n voeten werpen, maar als freelance ICT-er lijkt me het nog interessanter. Zeker omdat ik voor een werkgever al na een paar maanden wel verveeld raak met de routine en de 9-to-5-mentaliteit.
Verwijderd
Waarom eigenlijk een holding structuur? Van plan om aandelen te kopen in meerdere BV's? Met een holding dek je volgens mij niet meer risico's af of wil je gaan sparen in een BV?.Gertjan. schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 14:18:
...verhaal...
Een holding constructie wordt vaak ook gedaan als men voorziet dat in de toekomst een bedrijf verkocht wordt zodat niet direct afgerekend hoeft te worden met de fiscus, dit kan / mag je niet op laatste moment doen uiteraard.
Ik heb net exact gedaan zoals jij het omschrijft. Ik heb ook even getwijfeld, maar aan de andere wilde ik dit altijd al eens proberen. En als het niet werkt, kun je altijd weer in loondienst. Als je ondernemen leuk vind en je de risico's voor jezelf in kunt schatten en overweg kunt met onzekerheid: gewoon DOEN!
Groot denken mag altijd heVerwijderd schreef op maandag 10 december 2012 @ 10:29:
[...]
Waarom eigenlijk een holding structuur? Van plan om aandelen te kopen in meerdere BV's? Met een holding dek je volgens mij niet meer risico's af of wil je gaan sparen in een BV?
Om te voorkomen dat mijn reserves of bijvoorbeeld intellectueel eigendom verloren gaat bij het omvallen van de werkmaatschappij is er besloten tot een holding structuur. Bij het opzetten is het een stuk makkelijker om het direct zo te doen. Op een later moment moet je de aandelen laten waarderen waardoor het een dure hobby kan worden.
Ook dat speelt mee, misschien gaat het wel zo hard dat het in de toekomst verkocht kan worden, of dat bijvoorbeeld partners mee gaan doen in de werkmaatschappij.Een holding constructie wordt vaak ook gedaan als men voorziet dat in de toekomst een bedrijf verkocht wordt zodat niet direct afgerekend hoeft te worden met de fiscus, dit kan / mag je niet op laatste moment doen uiteraard.
Het is vooral omdat de extra kosten niet zo heel hoog zijn op dit moment en je met een holding structuur meteen voorbereid bent op de toekomst. De werkmaatschappij zal je holding niet zo snel omver trekken (mits je jezelf normaal gedraagt) en je kunt makkelijker mensen laten participeren in de werkmaatschappij of zelf in andere bv's participeren.
Het is in het begin nog even puzzelen qua fees tussen de bv's (zeker in de opstartfase zonder personeel waardoor je met de afroomregeling rekening moet houden -> 70% van winst als dga salaris). Bij een eenmans-holding wordt daar door de belastingdienst doorheen geprikt en kunnen ze eisen dat je de winst van de WM ook meeneemt in de afroming. Met variabele inkomsten is dat eigenlijk best een rot regeling...

Het is ook zo dat ik voor de werkmaatschappij en de holding aparte potjes wil maken. Ik wil mijn personeel later van een goede buffer voorzien door in de WM geld te hebben, maar wil ook voor mijzelf geld opbouwen in mijn holding. Ik zit er namelijk niet op te wachten dat door een claim of terugvallende business in de WM ook mijn zekerstelling in de holding in gevaar komt
Het is alleen even switchen van mind-set. Momenteel is iedere euro "winst" ook echt voor mij. Straks verandert dat. Ik ben aan het rekenen gegaan en zie dat de "winst" van de BVs veel lager is, maar vergeet iedere keer rekening te houden met het feit dat ik mijzelf een salaris uitkeer en dat de winsten in principe over 2 bv's verdeeld worden. (Daarnaast ga ik niet meer fulltime ondernemen waardoor de winst ook met 1/5de terug is gevallen)
Momenteel wordt ik vooral een beetje nerveus omdat dingen niet helemaal lopen zoals ik wil dat ze lopen of omdat er nog dingen niet bekend zijn...

Hou je er wel rekening mee dat als jij een bedrijf start en enkel voor die ene opdrachtgever werkt, de belastingdienst het alsnog kan kenmerken als een loondienstverband en de nodige bedragen kan naheffen? Dat kan je voorkomen met een VAR verklaring, maar je hebt dikke kans dat die ook nog geen duidelijkheid gaat geven daar over gezien je zelf nog vrij weinig weet van wat je gaat doen.Blue-eagle schreef op zaterdag 08 december 2012 @ 23:00:
[...]
Front-end design, usability, e-commerce, veel waardevolle kennis en ervaring op dat laatste gebied. Doe ook het uitvoerende werk zelf, HTML/CSS met veel kennis van JS. Heb zowel een technische als een grafische achtergrond, wat handig is als je tussen de programmeurs en designers in zit
Het voordeel voor mij is dat deze functie en specialiteiten, voor zover ik weet in ieder geval, nergens uitvoerig worden behandeld in HBO/WO-opleidingen. Ben volledig autodidact met veel ervaring. Dat schijnt als loonwerker al behoorlijk gewild te zijn, volgens de vele recruiters die zich voor m'n voeten werpen, maar als freelance ICT-er lijkt me het nog interessanter. Zeker omdat ik voor een werkgever al na een paar maanden wel verveeld raak met de routine en de 9-to-5-mentaliteit.
In ieder geval een goed iets om over na te denken. Het is min of meer zo dat het echt moet lijken op een los bedrijf (zelf risico's op je nemen, onafhankelijkheid).
Je hebt een punt, maar je kunt dat contractueel afdichten. Wel zul je op zoek moeten gaan naar andere opdrachtgevers voor later in het jaar.LiquidT_NL schreef op maandag 10 december 2012 @ 13:32:
[...]
Hou je er wel rekening mee dat als jij een bedrijf start en enkel voor die ene opdrachtgever werkt, de belastingdienst het alsnog kan kenmerken als een loondienstverband en de nodige bedragen kan naheffen? Dat kan je voorkomen met een VAR verklaring, maar je hebt dikke kans dat die ook nog geen duidelijkheid gaat geven daar over gezien je zelf nog vrij weinig weet van wat je gaat doen.
In ieder geval een goed iets om over na te denken. Het is min of meer zo dat het echt moet lijken op een los bedrijf (zelf risico's op je nemen, onafhankelijkheid).
[ Voor 6% gewijzigd door Tuxie op 10-12-2012 14:09 ]
Uiteraard kan dat, maar dat betekent ook dat je even wat extra risico's meneemt. Meer dan dat mensen direct aan denken.Tuxie schreef op maandag 10 december 2012 @ 14:08:
[...]
Je hebt een punt, maar je kunt dat contractueel afdichten. Wel zul je op zoek moeten gaan naar andere opdrachtgevers voor later in het jaar.
En het ligt er toch echt aan: als jij 40 uur per week werkt voor 1 enkele opdrachtgever, dan kun je het nog zo goed afdichten maar de kans is dan aanwezig dat de overheid bepaalt dat jij hier loonheffing probeert te ontlopen.
Dat klopt, daarom heb je ook meerdere opdrachtgevers nodig. 1 zal over het algemeen niet geaccepteerd worden, alhoewel er wel een uitspraak van een rechter ligt van iemand die voor zekerheid koos (1 opdrachtgever) en uiteindelijk wel als ondernemer beschouwd werd. Maar dit is niet universeel toepasbaar op de rest...LiquidT_NL schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:24:
[...]
Uiteraard kan dat, maar dat betekent ook dat je even wat extra risico's meneemt. Meer dan dat mensen direct aan denken.
En het ligt er toch echt aan: als jij 40 uur per week werkt voor 1 enkele opdrachtgever, dan kun je het nog zo goed afdichten maar de kans is dan aanwezig dat de overheid bepaalt dat jij hier loonheffing probeert te ontlopen.
Meerdere opdrachtgever is ook geen garantie, maar wel min of meer het begin. Maar als jij meerdere opdrachtgevers hebt maar het risico niet draagt is dat ook al reden om jouw werkzaamheden aan te merken als loondienst.Tuxie schreef op maandag 10 december 2012 @ 16:54:
[...]
Dat klopt, daarom heb je ook meerdere opdrachtgevers nodig. 1 zal over het algemeen niet geaccepteerd worden, alhoewel er wel een uitspraak van een rechter ligt van iemand die voor zekerheid koos (1 opdrachtgever) en uiteindelijk wel als ondernemer beschouwd werd. Maar dit is niet universeel toepasbaar op de rest...
De enige manier om een garantie te krijgen is via een VAR verklaring, maar die hoeft ook niet zeker duidelijkheid te bieden.
Een VAR is ook geen garantie, maar biedt wel meer zekerheid dan geen VAR. De belastingdienst is niet gebonden in wat ze in een VAR zeggen, alleen dat als je die naar waarheid hebt ingevuld - én die waarheid is ook uitgekomen in de praktijk, zij naar alle waarschijklijkheid bij inspectie tot dezelfde conclusie zullen komen als ze in de VAR hebben uitgegeven.LiquidT_NL schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 13:16:
[...]
Meerdere opdrachtgever is ook geen garantie, maar wel min of meer het begin. Maar als jij meerdere opdrachtgevers hebt maar het risico niet draagt is dat ook al reden om jouw werkzaamheden aan te merken als loondienst.
De enige manier om een garantie te krijgen is via een VAR verklaring, maar die hoeft ook niet zeker duidelijkheid te bieden.
Helaas hebben we altijd dat gelul over die VAR, wat sowieso een gedrocht is. Hij is bedoeld om de ZZP"er te beschermen, maar helaas gaat dat in de IT niet op!
Daarom wordt er in de VAR ook gevraagd naar je werkzaamheden. In de ICT is het gebruikelijker dat je niet zo heel veel opdrachtgevers hebt (zeker als je in de development hoek zit). Een timmerman die slechts 1 opdrachtgever heeft (vaak een tussenpersoon die hem uithuurt) is wat verdachter.Tuxie schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:57:
Helaas hebben we altijd dat gelul over die VAR, wat sowieso een gedrocht is. Hij is bedoeld om de ZZP"er te beschermen, maar helaas gaat dat in de IT niet op!
Op Lancelots en Higherlevel lees je veel spookverhalen over de VAR, maar daar moet je altijd in het achterhoofd houden dat het niet allemaal ICT-ers zijn. Zo houdt men daar erg vast aan de 700 uur norm, terwijl ik met 200 uur (beginnend ondernemer) gewoon netjes een VAR-WUO kreeg.
Inmiddels heb ik mijn VAR om moeten laten zetten naar VAR-DGA, ben benieuwd wat dat gaat opleveren
Hopelijk gaat dat beter/soepeler dan het uitreiken van mijn BTW en Loonheffingsnummers
De VAR is dan ook puur iets om te overleggen en is een zekerheid voor beide partijen, want volgens mij moet de opdrachtgever naheffen als die iemand in loondienst zou hebben. Het luistert ook niet zo nauw hoor, het gaat er om dat jij het redelijk kan verkopen naar de BD. En ik krijg daar nog niet echt een goed gevoel over als ik de post lees:
Blue-eagle in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Dus daarom ook, hou het even in het achterhoofd.
Eens. Overigens is een VAR verklaring een veiligheid voor de opdrachtgever als jij een VAR overlegd op de werkzaamheden die jij aanbiedt vrijwaar je de opdrachtgever volgens mij van risico. Als blijkt dat jij als opdrachtnemer een foutieve VAR hebt overlegd ben jij de persoon die verantwoordelijk gehouden kan worden.LiquidT_NL schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 15:14:
De VAR is dan ook puur iets om te overleggen en is een zekerheid voor beide partijen, want volgens mij moet de opdrachtgever naheffen als die iemand in loondienst zou hebben. Het luistert ook niet zo nauw hoor, het gaat er om dat jij het redelijk kan verkopen naar de BD. En ik krijg daar nog niet echt een goed gevoel over als ik de post lees:
De verklaring is dus voor de opdrachtgever erg belangrijk. Volgens mij, maar ik weet het niet helemaal zeker, heeft de opdrachtgever voldaan aan de onderzoeksplicht als hij de VAR heeft gecheckt en dit overeenkomt met de werkzaamheden die hij afneemt.
Als hij dat niet doet wordt er waarschijnlijk richting de opdrachtgever een houding aangenomen dat hij iemand inhuurt die eigenlijk in loondienst moest zijn en ligt het risico bij de opdrachtgever.
Wat er daadwerkelijk gebeurt als de belastingdienst haar VAR terugtrekt weet ik zo niet, maar mij lijkt het dat je als opdrachtnemer dan een probleem hebt. Het zou namelijk unfair zijn om de rekening dan bij de opdrachtgever neer te leggen...
De regel van meerdere opdrachtgevers is er inderdaad, hoeveel die vaak niet altijd praktisch is.
Wat je ook veel leest is dat het gaat om 70% van je inkomsten.
Je mag niet meer dan 70% van je inkomsten bij 1 opdrachtgever verdienen. (op jaarbasis)
Je mag niet meer dan 70% van je inkomsten bij 1 opdrachtgever verdienen. (op jaarbasis)
Nee, er is geen "regel" over hoeveel opdrachtgevers je moet hebben. Het moet er gewoon niet op lijken alsof jij in loondienst bent bij 1 of 2 opdrachtgevers. Het zit hem in het totaalpakket, en zelfs dan kun je nog krijgen dat het niet met 100% zekerheid is vast te stellen, waardoor de vraag enkel wordt beantwoord bij een BD inspectie.Navi schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:04:
De regel van meerdere opdrachtgevers is er inderdaad, hoeveel die vaak niet altijd praktisch is.
Vind die onduidelijkheid omtrent verkapt dienstverband ook best irritant. Ik heb dit jaar vijf verschillende opdrachtgevers, waarvan 1 hele grote die net niet of net wel 70% van de inkomsten verzorgd. Bij de aanvraag van mijn VAR heb ik ook aangegeven te verwachten 70% bij 1 opdrachtgever om te zetten en meer dan drie opdrachtgevers te hebben. Ik kreeg gewoon een VAR-WUO toegewezen.
Ik ga er dan ook van uit dat dit geen problemen gaat geven bij de belastingdienst, aangezien zij me op basis van deze informatie een VAR-WUO hebben toegewezen, maar de verhalen die je leest zijn wel verwarrend. Ik hoop er maar gewoon op dat het uiteindelijk goed komt.
Ik ga er dan ook van uit dat dit geen problemen gaat geven bij de belastingdienst, aangezien zij me op basis van deze informatie een VAR-WUO hebben toegewezen, maar de verhalen die je leest zijn wel verwarrend. Ik hoop er maar gewoon op dat het uiteindelijk goed komt.
Met een VAR-WUO, en mits de situatie niet verandert en gewoon klopte bij de aangifte, acht ik die kans wel klein.virofi schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:35:
Vind die onduidelijkheid omtrent verkapt dienstverband ook best irritant. Ik heb dit jaar vijf verschillende opdrachtgevers, waarvan 1 hele grote die net niet of net wel 70% van de inkomsten verzorgd. Bij de aanvraag van mijn VAR heb ik ook aangegeven te verwachten 70% bij 1 opdrachtgever om te zetten en meer dan drie opdrachtgevers te hebben. Ik kreeg gewoon een VAR-WUO toegewezen.
Je acht de kans klein dat het goed komt? Of dat ik er problemen mee ga krijgen?LiquidT_NL schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:40:
[...]
Met een VAR-WUO, en mits de situatie niet verandert en gewoon klopte bij de aangifte, acht ik die kans wel klein.
Dat je er problemen mee krijgt.virofi schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:41:
[...]
Je acht de kans klein dat het goed komt? Of dat ik er problemen mee ga krijgen?
Waarom? Ik heb het zo aangegeven bij mijn VAR aanvraag en de belastingdienst geeft een VAR-WUO af en ziet me dus als ondernemer. Ik heb vijf opdrachtgevers, bepaal zelf hoe, wanneer en door wie ik de werkzaamheden laat uitvoeren. Ik ga er niet van uit dat ze die 70% als enige aanleiding gebruiken om hierover moeilijk te gaan doen. Of zie ik dat compleet verkeerd?
Ik weet niet precies, hoe je mijn post leest ,maar met een VAR-WUO en min of meer gelijke situatie ga jij geen problemen krijgen. En nogmaals, die N-werkgevers/70% regel is niet waar, maar misschien een vuistregel. De VAR verklaring gaat ook over verantwoording dragen, regeling bij ziekte/onderprestatie etc. Dat zijn namelijk de voornaamste verschillen tussen particulier en onderneming.virofi schreef op woensdag 12 december 2012 @ 13:58:
[...]
Waarom? Ik heb het zo aangegeven bij mijn VAR aanvraag en de belastingdienst geeft een VAR-WUO af en ziet me dus als ondernemer. Ik heb vijf opdrachtgevers, bepaal zelf hoe, wanneer en door wie ik de werkzaamheden laat uitvoeren. Ik ga er niet van uit dat ze die 70% als enige aanleiding gebruiken om hierover moeilijk te gaan doen. Of zie ik dat compleet verkeerd?
Ik begrijp dat je ook nog personeel hebt? Want dan lijkt het mij wel een hele kleine kans.
Ik vroeg "Je acht de kans klein dat het goed komt? Of dat ik er problemen mee ga krijgen?" en jij reageerde met "dat je er problemen mee gaat krijgen", vandaar mijn reactie. Je laatste reactie is anders, dus ik neem aan dat je het woordje "geen" vergeten was?LiquidT_NL schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:04:
[...]
Ik weet niet precies, hoe je mijn post leest ,maar met een VAR-WUO en min of meer gelijke situatie ga jij geen problemen krijgen. En nogmaals, die N-werkgevers/70% regel is niet waar, maar misschien een vuistregel. De VAR verklaring gaat ook over verantwoording dragen, regeling bij ziekte/onderprestatie etc. Dat zijn namelijk de voornaamste verschillen tussen particulier en onderneming.
Ik begrijp dat je ook nog personeel hebt? Want dan lijkt het mij wel een hele kleine kans.
Ik heb geen personeel, maar besteed wel eens werk uit aan een ander bedrijf of freelancer. Het meeste (lees 95%) van de werkzaamheden voer ik zelf uit.
[ Voor 5% gewijzigd door virofi op 12-12-2012 14:10 ]
Dit zijn ook zaken die het meer bedrijfsachtig (als je snapt wat ik bedoel) maken, zeker als dit ook met overeenkomsten is. Nogmaals, hoe meer aannemelijk het is dat jij GEEN loon-werker bent die gewoon even als zzp'er begint zonder de extra lasten op zich te nemen, hoe makkelijker de BD er over doet.virofi schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:08:
[...]
Ik heb geen personeel, maar besteed wel eens werk uit aan een ander bedrijf of freelancer. Het meeste (lees 95%) van de werkzaamheden voer ik zelf uit.
Verwijderd
Hallo,
Ik heb wat belastingtechnische vragen. Ik ben halverwege het jaar van fulltime loondienst naar fulltime ZZP'er gegaan. Dit bevalt me prima en heb het druk genoeg gehad om de urencritium te halen en in aanmerking te komen voor de belastingvoordelen. Nou verwacht ik ook via mijn VAR WUO uiteindelijk een uitnodiging te krijgen om een aangifte voor de inkomstenbelasting te doen als ondernemer en geen particulieren aangifte.
Wanneer krijgt men die uitnodiging, is dat al meteen vroeg in 2013?
En hoe dien ik hiermee om te gaan? Moet ik daar ook de loon van mijn werkgever van begin 2012 in opnemen? Hoe wordt dat verrekend aangezien je daar al belasting voor hebt betaald? Gaat je winst minus alle aftrekken dan vanaf schijf 1 verrekend worden of worden de inkomsten van mijn werkgever van begin 2012 ook hierin meegenomen?
En als je getrouwd bent, dien je dan ook de inkomsten van je partner in deze ondernemers aangifte op te nemen en heeft dat eventuele invloed?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en zie graag een antwoord tegemoet!
Ik heb wat belastingtechnische vragen. Ik ben halverwege het jaar van fulltime loondienst naar fulltime ZZP'er gegaan. Dit bevalt me prima en heb het druk genoeg gehad om de urencritium te halen en in aanmerking te komen voor de belastingvoordelen. Nou verwacht ik ook via mijn VAR WUO uiteindelijk een uitnodiging te krijgen om een aangifte voor de inkomstenbelasting te doen als ondernemer en geen particulieren aangifte.
Wanneer krijgt men die uitnodiging, is dat al meteen vroeg in 2013?
En hoe dien ik hiermee om te gaan? Moet ik daar ook de loon van mijn werkgever van begin 2012 in opnemen? Hoe wordt dat verrekend aangezien je daar al belasting voor hebt betaald? Gaat je winst minus alle aftrekken dan vanaf schijf 1 verrekend worden of worden de inkomsten van mijn werkgever van begin 2012 ook hierin meegenomen?
En als je getrouwd bent, dien je dan ook de inkomsten van je partner in deze ondernemers aangifte op te nemen en heeft dat eventuele invloed?
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en zie graag een antwoord tegemoet!
Iemand die wat ervaringen wil delen wat betreft zijn AOV die die heeft afgesloten?
Ik ben opzoek naar een AOV, maar waar heb je zelf voor gekozen, dus in welke variant verzekeren? Wij IT'ers zullen niet in het hoogste segment terecht komen (zoals een glazenwasser oid).. Ik ben mij nog aan het oriënteren maar ik hoor graag ervaringen van anderen..
<edit>
Iemand ook iets lopen bij Centraal Beheer?
De prijzen daar vallen mij alleszins mee, ook in de toekomst. Als ik nu mijn leeftijd vergelijk op de site als ik 6 jaar ouder zou zijn betaal ik "maar" 50 euro meer per maand..
Ik ben opzoek naar een AOV, maar waar heb je zelf voor gekozen, dus in welke variant verzekeren? Wij IT'ers zullen niet in het hoogste segment terecht komen (zoals een glazenwasser oid).. Ik ben mij nog aan het oriënteren maar ik hoor graag ervaringen van anderen..
<edit>
Iemand ook iets lopen bij Centraal Beheer?
De prijzen daar vallen mij alleszins mee, ook in de toekomst. Als ik nu mijn leeftijd vergelijk op de site als ik 6 jaar ouder zou zijn betaal ik "maar" 50 euro meer per maand..
[ Voor 25% gewijzigd door CasGas op 13-12-2012 14:12 ]
Sommige belastingvoordelen heb je ook zonder urenriterium, denk aan MKB-winstvrijstelling. Maar het urencriterium voegt daar de ondernemersaftrek aan toe. Dat zijn in ieder geval:Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:58:
Hallo,
- zelfstandigenaftrek (>7000 euro)
- startersaftrek (2000 euro)
En afhankelijk van je situatie soms nog meer aftrekposten zoals kleinschaligheidsaftrek, milieuinvesteringsaftrek etc.
Wat betreft startersaftrek: die geniet je max 3 keer in de eerste 5 jaar van je eigen zaak. je mag hem dit jaar gebruiken, maar je zou hem ook kunnen bewaren. Denk aan de situatie waarin je dit jaar in de 3e schijf IB (42%) valt na aftrek MKB-winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek en hypotheekrente. Dan heb je minder profijt van de startersaftrek. Volgend jaar zou je wellicht 52% kunnen realiseren.
Daar moet ik wel een kanttekening bij maken; als inderdaad in 2015 een winstbox wordt ingevoerd dan kun je slechs in 2012, 2013 en 2014 genieten van de huidige ondernemersaftrek. In dat geval is bewaren misschien geen goed idee.
Inderdaad, reken op februari.Wanneer krijgt men die uitnodiging, is dat al meteen vroeg in 2013?
De ondernemersaangifte is in feite de gewone aangifte, maar dan met een extra rubriek voor je eigen zaak.En hoe dien ik hiermee om te gaan? Moet ik daar ook de loon van mijn werkgever van begin 2012 in opnemen? Hoe wordt dat verrekend aangezien je daar al belasting voor hebt betaald?
Je kunt dus zonder problemen inkomsten uit je eigen zaak combineren in dezelfde aangifte met andere inkomsten (loondienst/overige werkzaamheden/eigen woning in box1, aanmerkelijk belang box2 en vermogen box3).
Verrekenen van reeds betaalde loonbelasting door je voormalige baas werkt precies hetzelfde als in de reguliere aangifte IB. Je gaat naar box 1 (niet het deel van de eigen zaak maar de "gewone" rubriek box 1). Daar vul je de werkgever in, verrekende arbeidskorting, loonheffing en belastbaar inkomen van je jaaropgaaf.
Je kunt als IB ondernemer niet meer gezamenlijk aangifte doen. Wat je wel doet:En als je getrouwd bent, dien je dan ook de inkomsten van je partner in deze ondernemers aangifte op te nemen en heeft dat eventuele invloed?
- jij vult een ondernemersaangifte in
- je partner vult een gewone aangifte in
- voor inkomsten / aftrekposten die je mag verdelen (saldo eigen woning; vermogen in box3 etc) vul je in beide aangiftes het deel wat je toerekent aan jouzelf danwel je partner. In principe zou je dus allebei de hele hypotheekrenteaftrek kunnen toeeigenen, maar ik vermoed dat er er een script bij de belastingdienst draait om de aangiftes van fiscaal partners op consistentie te controleren
Ik zit bij Movir, een gespecialiseerde inkomensverzekeraar voor vrije beroepen. Volgens mijn adviseur is het een maatschappij die niet al te moeilijk doet als er een schade is en ook wil bijdragen als er een goed reintegratie-plan ligt. Niet al te star dus.CasGas schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:50:
Iemand die wat ervaringen wil delen wat betreft zijn AOV die die heeft afgesloten?
Of dat inderdaad waar is, hoop ik nooit te weten
Aandachtspunten voor een AOV:
- pas op met budget-AOV's; die keren vaak slechs 5 jaar uit bij blijvende arbeidsongeschiktheid. je hebt een uitkering tot pensioendatum nodig.
- indexatie van verzekerd inkomen (ook tijdens de uitkeringsfase) is van belang
- een optierecht (zonder medische waarborgen je verzekerd inkomen mogen aanpassen) is prettig.
- beroepsarbeidsongeschiktheid is een must. "vervangende arbeid" leidt slechts tot vervelende discussies over het wel of niet kunnen uitvoeren van ander werk -- ander werk wat je helemaal niet hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 13-12-2012 16:16 ]
Weet niet helemaal zeker meer hoe dit bij mij ging... Het is mij totaal ontschoten...Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:58:
Hallo,

Wat mij bijstaat is dat je na inschrijving bij de KvK door de belastingdienst wordt beoordeeld hoe je wordt aangeslagen. Dat oordeel volgt na een korte tijd. Als je daar beoordeeld wordt als WUO dan krijg je inderdaad een aparte aangifte fomulier (deze digitale versie kun je downloaden via je ondernemersinlog).
De aangifte komt in februari beschikbaar (afgelopen jaar was dit volgens mij eind februari) en dien je in te vullen (of te laten vullen) voor 1 april.Wanneer krijgt men die uitnodiging, is dat al meteen vroeg in 2013?
Ik twijfelde vorig jaar ook en heb gewoon gebeld met de belastingdienst en die gaven mij aan dat ik inderdaad een WUO aangifte moest doen en dat ik eventjes moest wachten op het formulier.
Voor loon is een apart deel in de aangifte (uitgaande van WUO). Eerst geef je aan wat je bedrijf heeft gedaan, en vervolgens geef je aan wat jij als persoon verdiend hebt. Na het invullen van de bedrijfsresultaten gaat het programma min of meer over in het "normale" programma en vul je lonen, spaargelden en je hypotheek in.En hoe dien ik hiermee om te gaan? Moet ik daar ook de loon van mijn werkgever van begin 2012 in opnemen? Hoe wordt dat verrekend aangezien je daar al belasting voor hebt betaald? Gaat je winst minus alle aftrekken dan vanaf schijf 1 verrekend worden of worden de inkomsten van mijn werkgever van begin 2012 ook hierin meegenomen?
Het totaal van je verdiensten (dus loon + winst) worden op 1 hoop gegooid en daar wordt bepaald hoeveel belasting je had moeten betalen (het totaal wordt dus uitgesmeerd over de schijven). Vervolgens wordt er gekeken wat je al betaald hebt (via je werkgever) en voor het restbedrag wordt je aangeslagen. Je winst en salaris worden dus opgeteld. Wel is het zo dat je een aantal aftrekposten krijgt (of kunt krijgen), dus een deel van je winst hoef je geen belasting over te betalen.
Nee, helaas niet. Als niet-ondernemer kun je inderdaad gezamenlijk aangifte doen op 1 biljet, maar als ondernemer is dat niet het geval. Jullie vullen beide een formulier in en verrekenen "los" van elkaar (als je dus hypotheek en dergelijke verdeelt). Je vult wel enkele gegevens van elkaar in (om bepaalde andere toeslagen/kortingen te bepalen), maar jullie vullen beiden een eigen formulier in.En als je getrouwd bent, dien je dan ook de inkomsten van je partner in deze ondernemers aangifte op te nemen en heeft dat eventuele invloed?
edit: Wat t_captain zegt
Laat je goed informeren. Je kunt zelf wel lekker rond snuffelen op internet, maar je zoekt je de barsten in alle voorwaarden. Dit zijn redelijk prijzige verzekeringen en je wilt niet dat je voor 10 euro per maand "korting" uiteindelijk er bekaaid vanaf komt. Advies kost wat geld, maar je bent verzekerd van een goed advies (daar zijn strenge eisen aan). Daarnaast kan een goede adviseur de boel in de gaten houden, zij houden je polis geregeld tegen het licht. Omdat het een verzekering is kan het lonen na een paar jaar over te stappen. Dus kijken naar de toekomst is niet altijd nodig.CasGas schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:50:
Let overigens op 1 ding heel erg goed! Zoek uit of de verzekering ook geestelijke problemen dekt! Hoewel wij minder fysiek risico lopen dan een glazenwasser, zijn wij extra vatbaar voor geestelijke problemen. Als je een burn-out krijgt duurt het erg lang voordat je weer aan de slag kunt. Wanneer je problemen met/in je hoofd krijgt kun je het redelijk snel schudden als ICT-er. Diverse verzekeringen dekken geestelijke zaken niet! Het is toch sneu als je door een burnout ook financieel omvalt.
RSI is overigens ook een leuke dooddoener, dus daar moet je ook rekening mee proberen te houden...
Dit is exact het argument dat mijn adviseur gebruikte (en dit was voor mij een doorslaggevend argument). Prijs kwaliteit (denk ook aan mentale aandoeningen) vond ik veruit het beste bij Movir.t_captain schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:03:
Ik zit bij Movir, een gespecialiseerde inkomensverzekeraar voor vrije beroepen. Volgens mijn adviseur is het een maatschappij die niet al te moeilijk doet als er een schade is en ook wil bijdragen als er een goed reintegratie-plan ligt. Niet al te star dus.
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Even snel een berekening gedaan bij Movir, die komt ongeveer op hetzelfde uit als CB. Daar ook maar eens een offerte aanvragen en eens de opties naast elkaar leggen..
Ik wil je niet ontmoedigen of beledigen, maar voor de selectie van de juiste AOV heb ik een adviseur in de arm genomen. Dit is de enige verzekering / bedrijfsactiviteit waarvoor ik een adviseur heb gebruikt, ik doe zelfs mijn eigen boekhouding en belastingaangifte.CasGas schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:41:
<SNIP>.. eens de opties naast elkaar leggen..
De wereld van AOV's ligt zo ver weg van de mijne (Oracle nerd met een economie achtergrond) en de offertes zijn zo doorspekt met vaktaal (waarin vervolgens iedere verzekeraar een andere term voor hetzelfde gebruikt) dat ik zelf geen goede vergelijking kon maken. Het af te dekken risico (arbeidsongeschiktheid) heeft enorme consequenties, dus ik vond het raadzaam om een extern expert in te schakelen. Een goede externe adviseur hoort je te helpen bepalen wat voor bedrag je moet verzekeren en hij/zij hoort de risico's die je verzekert afzonderlijk met je door te nemen.
De kosten van een dergelijke adviseur zijn te overzien, en uiteraard net zo fiscaal aftrekbaar als de verzekeraing zelf. Let wel op dat je deze aftrekpost privé opvoert en betaald!
Uiteraard doe je dat niet, ik vraag om info en wat jij geeft is info.JaQ schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:17:
[...]
Ik wil je niet ontmoedigen of beledigen, maar voor de selectie van de juiste AOV heb ik een adviseur in de arm genomen. Dit is de enige verzekering / bedrijfsactiviteit waarvoor ik een adviseur heb gebruikt, ik doe zelfs mijn eigen boekhouding en belastingaangifte.
Ik ga dan toch maar even met de adviseur praten wat hierin mogelijk is. Wat ik nu lees over geestelijke gesteldheid en dergelijke had ik nog geen eens bij nagedacht..
Na, ondanks de kerstdrukte toch nog een VAR-WUO gekregen binnen 7 dagen voor 2013. Dus we kunnen beginnen!
Ik heb vorige week de voorwaarden ontvangen van mijn tussenpartij en hierin wordt een beroeps aansprakelijkheidsverzekering verplicht gesteld. Nu heb ik deze week gezocht en laten zoeken naar een partij die zzp'ers in de ICT willen verzekeren maar er is geen partij dit dit wil doen. Ik heb contact gezocht met o.a. Chubb en AON. Daarnaast nog twee andere maatschappijen maar zodra ze horen dat het een opdracht bij een financiële instelling betreft trekken ze hun handen terug. Enige andere optie is om hem op de beurs te brengen wat echt klauwen met geld gaat kosten.
Nu weet ik wat de risico's zijn en ik schat ze zeer klein in. De gevolgen zijn wel groot mocht er toch iets gebeuren. Ik ga het uiteindelijk niet doen. Sterker het lijkt zelfs onmogelijk. Chubb geeft wel aan dat ze aan het kijken zijn naar een nieuw product omdat ze steeds vaker de vraag krijgen dus ik ga daar over 6 maanden nog eens naar bellen.
Heeft iemand hier andere ervaringen op dit gebied of lopen er meer mensen tegen aan?
Excuses, na het posten pas de Search gebruikt. Ook hiscox gaf aan niet te willen verzekeren.
Nu weet ik wat de risico's zijn en ik schat ze zeer klein in. De gevolgen zijn wel groot mocht er toch iets gebeuren. Ik ga het uiteindelijk niet doen. Sterker het lijkt zelfs onmogelijk. Chubb geeft wel aan dat ze aan het kijken zijn naar een nieuw product omdat ze steeds vaker de vraag krijgen dus ik ga daar over 6 maanden nog eens naar bellen.
Heeft iemand hier andere ervaringen op dit gebied of lopen er meer mensen tegen aan?
Excuses, na het posten pas de Search gebruikt. Ook hiscox gaf aan niet te willen verzekeren.
[ Voor 4% gewijzigd door yrew op 20-12-2012 08:20 ]
intergalactic.fm
Bedoel je dat er vrijwel geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering is voor IT ? Of gaat het om een specifieke functie/rol/project?
Ik heb mijn beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bij Nassau en werk ook wel vaker voor financiële instellingen. Daar is verder niet naar gevraagd, voor zover ik weet alleen of ik software schreef voor productielijnen.
Het gaat in mijn geval om ontwikkel werkzaamheden. Ik ga eens even vragen bij Nassau. Die heb ik nog niet gehad.
intergalactic.fm
Volgens mij wordt dat alleen uitgesloten als je transactie systemen schrijft. Zodra je gewoon een CRM/ERP implementeert is er weinig aan de hand volgens mij.yrew schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:11:
Lees het nog eens goed na, er staan inderdaad een aantal uitsluitingen, maar die betreffen storingsgevoelige systemen en applicatie hosting. Zolang je niet gaan knutselen aan de boekingssystemen tussen de banken zit je volgens mij redelijk veilig.
Ik weet overigens niet wat je exact ontwikkelt, dus het is moeilijk om te zeggen of ze je terecht weigeren of dat ze het misschien niet goed begrepen...
Maar inderdaad, er zijn redelijk wat verzekeraars die bij het woord ICT de koude rillingen krijgen en hun handen er vanaf trekken. Diverse willen bijvoorbeeld laptops niet verzekeren voor diefstal uit een kofferbak, andere (rechtsbijstandverzekeringen) dekken geen goederen- en dienstenstromen voor ICT ondernemingen...
Laat je anders eens informeren door een assurantiekantoor, die weten vaak welke verzekering je beste optie is en kunnen je helpen met de aanvragen. Ik heb de afgelopen weken ook een hoop laten regelen door een kantoor en dat scheelde mij een hoop papieren doornemen... Ik vond het al vervelend om voor het uiteindelijk voorstel de polis en voorwaarden te lezen, laat staan voor tig verzekeringen
Overigens kan het ook zo zijn dat een bepaalde opdracht niet onder de dekking valt, maar de rest wel. Dat zou ook nog een overweging kunnen zijn.
Ik heb destijds de vraag van de beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen teruggelegd bij de partij die het eiste. Ik had van verschillende verzekeraars teruggekregen dat je dan bepaalde algemene voorwaarden moet voeren (nooit een slecht idee), waar dan in stond dat andere algemene voorwaarden niet geldig zijn (vaak geziene eis), en dat stond ook in de algemene of contractvoorwaarden van mijn klant (dat die van mij niet geldig zijn).
Heb gewoon mijn klant uitgelegd dat de AV die ik moest voeren, een aansprakelijkheidsbeperkend beding was, en heb met hen afgesproken dat mijn maximale aansprakelijkheid gelijk was aan 6 maanden omzet, bij die klant. Als contractvoorwaarde vonden ze dit prima, en dan draag ik het zelf wel.
Heb gewoon mijn klant uitgelegd dat de AV die ik moest voeren, een aansprakelijkheidsbeperkend beding was, en heb met hen afgesproken dat mijn maximale aansprakelijkheid gelijk was aan 6 maanden omzet, bij die klant. Als contractvoorwaarde vonden ze dit prima, en dan draag ik het zelf wel.
Ik laat me wat verzekeringen betreft volledig adviseren door een assurantiekantoor en zij hebben het uiteindelijk via de beurs kunnen onder brengen. Ik ga volgende week een offerte uitbrengen. Ik ontwikkel een api voor apps waarmee mobiel bankieren mogelijk gemaakt wordt.
intergalactic.fm
Verwijderd
Even een vraag over een lastige situatie waar ik op dit moment in zit.
Heb ongeveer 1,5 jaar geleden een website voor de schoonvader van mijn zusje gemaakt, doe wel vaker freelance design en heb gewoon netjes een kvk nummer en dergelijk.
Nu stuurt hij wel eens een mailtje of ik iets wil aanpassen en nu heb ik hem wel eens daar mee geholpen (foto toevoegen/verwijderen etc) maar nu heb ik steeds minder tijd en hij stuurt steeds meer wijzingen. Heb verder nooit afgesproken want we bij wijzingen zouden, maar kan ik nu wettelijk beginnen over kosten? Kan ik hem verdere kosten voor het wijzigen van de website in rekening gaan brengen?
We hebben geen contract (wat misschien achteraf geen goed idee was).
Heb wel vaker freelance klussen gehad maar dan was het uurtarief gewoon vanzelfsprekend.
Heb ongeveer 1,5 jaar geleden een website voor de schoonvader van mijn zusje gemaakt, doe wel vaker freelance design en heb gewoon netjes een kvk nummer en dergelijk.
Nu stuurt hij wel eens een mailtje of ik iets wil aanpassen en nu heb ik hem wel eens daar mee geholpen (foto toevoegen/verwijderen etc) maar nu heb ik steeds minder tijd en hij stuurt steeds meer wijzingen. Heb verder nooit afgesproken want we bij wijzingen zouden, maar kan ik nu wettelijk beginnen over kosten? Kan ik hem verdere kosten voor het wijzigen van de website in rekening gaan brengen?
We hebben geen contract (wat misschien achteraf geen goed idee was).
Heb wel vaker freelance klussen gehad maar dan was het uurtarief gewoon vanzelfsprekend.
Dit kun je toch gewoon zeggen? "Sorry, ik heb steeds minder tijd hier voor, of je moet prioriteit kopen, of je moet een andere zoeken". Dat snapt iedereen wel, is niets raars aan. Jij voelt je op een of andere manier verplicht om het te doen, en dat is nergens voor nodig.
^^JaQ schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:17:
[...]
Ik wil je niet ontmoedigen of beledigen, maar voor de selectie van de juiste AOV heb ik een adviseur in de arm genomen. Dit is de enige verzekering / bedrijfsactiviteit waarvoor ik een adviseur heb gebruikt, ik doe zelfs mijn eigen boekhouding en belastingaangifte.
De wereld van AOV's ligt zo ver weg van de mijne (Oracle nerd met een economie achtergrond) en de offertes zijn zo doorspekt met vaktaal (waarin vervolgens iedere verzekeraar een andere term voor hetzelfde gebruikt) dat ik zelf geen goede vergelijking kon maken. Het af te dekken risico (arbeidsongeschiktheid) heeft enorme consequenties, dus ik vond het raadzaam om een extern expert in te schakelen. Een goede externe adviseur hoort je te helpen bepalen wat voor bedrag je moet verzekeren en hij/zij hoort de risico's die je verzekert afzonderlijk met je door te nemen.
De kosten van een dergelijke adviseur zijn te overzien, en uiteraard net zo fiscaal aftrekbaar als de verzekeraing zelf. Let wel op dat je deze aftrekpost privé opvoert en betaald!
Let erop dat je een onafhankelijke externe adviseur neemt, in ieder geval niet één van de verzekeringspartijen.
Een AOV is vrij specifiek af te stellen op je situatie. Er zijn veel zaken die mede bepalend zijn voor wat de uiteindelijke AOV gaat kosten. Ook inflatie correctie en indexatie etc. zijn opties die meegenomen kunnen worden.
Ik heb met een adviseur gesproken welke ook andere bekende geadviseerd had. Daarnaast is een beroepsaanspraakelijkheidsverzekering en overlijdensrisicoverzekering nog een eventuele optie.
Voor mij persoonlijk kwam er ook Movir uit.
Uiteraard, anders is het geen adviseur maar een verkoperViper® schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:24:
Let erop dat je een onafhankelijke externe adviseur neemt, in ieder geval niet één van de verzekeringspartijen.
Hetzelfde geldt voor bancair advies, of zelfs ICT-advies.
Leuk, bel je de belastingtelefoon, krijg je na het uitleggen van je vraag gewoon piep-piep-piep te horen, heeft die muts opgehangen 
In ieder geval, ik wil dus een LLC oprichten in de VS (Delaware) maar vanuit Nederland blijven werken. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik dan ook nog belastingen moet betalen in Nederland. Weet iemand dat toevallig?

In ieder geval, ik wil dus een LLC oprichten in de VS (Delaware) maar vanuit Nederland blijven werken. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik dan ook nog belastingen moet betalen in Nederland. Weet iemand dat toevallig?
Ik heb zo mijn ervaring met internationale zaken en dit is mijn inschatting. Maar, raadpleeg altijd een boekhouder. Maar mijn antwoord is:Avalaxy schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:58:
De algemene regel is: als je inkomsten hebt dan betaal je inkomstenbelasing. Het gaat dan om inkomsten die zijn gegenereerd binnen het gebied waar het Nederlandse recht van toepassing is, ofwel Nederland. Het gaat dus om de plek waar je bent als je werkt.
Er is wel een factor die belangrijk is: het hoofdverblijf. Dit is de plek waar je woont.
Als je hoofdverblijf in Nederland is, en de inkomsten worden in Nederland gegenereerd, dan ben je inkomstenbelasting over die inkomsten verschuldigd. Maar: je moet *ook* inkomstenbelasting betalen over inkomsten die je buiten Nederland hebt. Je geeft die niet-Nederlandse inkomsten op bij je wereldinkomen. Hierbij loop je kans om dubbel belast te worden, daar zijn allerlei regelingen voor.
Is je hoofdverblijf niet in Nederland, dan ben je alleen inkomstenbelasting verschuldigd over het inkomen dat je in Nederland hebt genoten. Je hoeft geen inkomstenbelasting te betalen als je drie of minder dagen hebt gewerkt. Met sommige landen, zoals de EU landen, zijn er verdragen afgesloten waarbij de grens naar 180 dagen gaat. Ik weet niet of er met de VS ook zo'n verdrag is.
Tot zover de inkomstenbelasting. Verder zijn er nog consequenties met betrekking tot sociale verzekeringen maar die ken ik niet. Zoek contact met de Sociale Verzekeringsbank.
Ik zou graag jullie mening weten over een lastige situatie waarin ik momenteel zit.
Afgelopen april ben ik freelance mijn eigen bedrijfje begonnen, netjes met KvK.
Voor die tijd deed ik echter ook al een aantal klusjes freelance zonder KvK.
In die periode (februari / maart 2012) ben ik een opdracht begonnen voor een klein tandheelkunde bedrijfje hier uit de buurt.
We hadden netjes afspraken gemaakt, ik kwam elke vrijdag langs om te laten zien hoever ik was, hij was positief etc. De volledige website is sinds juni af (in hoeverre ik er werk aan kan doen), het enige wat er nog moet gebeuren is de content vullen die hij heeft aangeleverd.
Echter kreeg ik sinds juni geen reactie meer van hem en gaf hij geen gehoord meer aan mijn mailtjes.
Net na de zomervakantie ben ik toen bij hem langs gegaan (september) waarna hij mij vertelde dat hij het enorm druk had en het er nog niet van was gekomen.
Hij zou mij voor het einde van het jaar iets laten weten. Zo naïef en goed gelovig als ik soms ben nam ik dat maar aan.
Nadat ik tot 1,5 week geleden nog niets gehoord had besloot ik nogmaals langs te gaan, waarna hij mij vertelde dat hij druk was met bepaalde zaken in zijn bedrijf waar hij zich verder niet over wou uitlaten en dat hij me binnen 2 maanden het zou laten weten.
Nou gaat het om een (voor mijn doen) best groot bedrag (1000 ex. btw) en wil ik best wel graag me geld hebben. Echter heeft hij nooit een offerte ondertekend en is er (behalve dat hij me 2 mails heeft gestuurd met daarin logo's etc) ook geen ander bewijs van een afspraak. Alles is mondeling (op vertrouwen) gegaan, achteraf natuurlijk erg dom.
De website staat momenteel nog steeds op een sub domein van mij en ik heb ook nog geen ftp gegevens oid van hem.
Nu kwam me vader met het idee dat ik hem gewoon moet laten betalen door 'te dreigen' er anders een incasso bureau op te zetten o.i.d.
Echter weet ik niet of dit zo'n verstandig idee is aangezien ik nagenoeg geen poot heb om op te staan?
Ik zou graag jullie mening of tips hierover willen horen.
Alle hulp is welkom!
Afgelopen april ben ik freelance mijn eigen bedrijfje begonnen, netjes met KvK.
Voor die tijd deed ik echter ook al een aantal klusjes freelance zonder KvK.
In die periode (februari / maart 2012) ben ik een opdracht begonnen voor een klein tandheelkunde bedrijfje hier uit de buurt.
We hadden netjes afspraken gemaakt, ik kwam elke vrijdag langs om te laten zien hoever ik was, hij was positief etc. De volledige website is sinds juni af (in hoeverre ik er werk aan kan doen), het enige wat er nog moet gebeuren is de content vullen die hij heeft aangeleverd.
Echter kreeg ik sinds juni geen reactie meer van hem en gaf hij geen gehoord meer aan mijn mailtjes.
Net na de zomervakantie ben ik toen bij hem langs gegaan (september) waarna hij mij vertelde dat hij het enorm druk had en het er nog niet van was gekomen.
Hij zou mij voor het einde van het jaar iets laten weten. Zo naïef en goed gelovig als ik soms ben nam ik dat maar aan.
Nadat ik tot 1,5 week geleden nog niets gehoord had besloot ik nogmaals langs te gaan, waarna hij mij vertelde dat hij druk was met bepaalde zaken in zijn bedrijf waar hij zich verder niet over wou uitlaten en dat hij me binnen 2 maanden het zou laten weten.
Nou gaat het om een (voor mijn doen) best groot bedrag (1000 ex. btw) en wil ik best wel graag me geld hebben. Echter heeft hij nooit een offerte ondertekend en is er (behalve dat hij me 2 mails heeft gestuurd met daarin logo's etc) ook geen ander bewijs van een afspraak. Alles is mondeling (op vertrouwen) gegaan, achteraf natuurlijk erg dom.
De website staat momenteel nog steeds op een sub domein van mij en ik heb ook nog geen ftp gegevens oid van hem.
Nu kwam me vader met het idee dat ik hem gewoon moet laten betalen door 'te dreigen' er anders een incasso bureau op te zetten o.i.d.
Echter weet ik niet of dit zo'n verstandig idee is aangezien ik nagenoeg geen poot heb om op te staan?
Ik zou graag jullie mening of tips hierover willen horen.
Alle hulp is welkom!
Je hebt inderdaad geen poot om op te staan. Gaan dreigen zal alleen maar de relatie negatief beïnvloeden (de kans dat je er dan nog op een eerlijke manier samen uit komt is nihil), en zeer waarschijnlijk geen effect hebben. Die tandarts(?) zal zelf ook weten dat hij nooit iets op papier vast heeft gelegd en je dus uitlachen of negeren.
Ja, dat is dus ook al waar ik bang voor was en wat ik dacht.
En de kans is natuurlijk dik aanwezig dat hij dat inderdaad wel weet en mij daarom aan het lijntje houd..
Naar mijn idee is het enige wat ik kan doen rustig afwachten en hopen op t beste?!
En de kans is natuurlijk dik aanwezig dat hij dat inderdaad wel weet en mij daarom aan het lijntje houd..
Naar mijn idee is het enige wat ik kan doen rustig afwachten en hopen op t beste?!
Alleen heeft hij er (lijkt mij) ook geen voordeel bij om jou aan het lijntje te houden, dat kost hem ook tijd en levert hem uiteindelijk niets op. Ik zou er denk ik gewoon nog een keer naartoe gaan, laten zien dat de website af is, hem vragen om feedback (geen vragen stellen in de trant van "wil je de website nog wel?" maar stel vragen waaruit blijkt dat jij er van overtuigd bent dat de deal nog gewoon staat, dus meer in de richting van "zou je nog iets willen veranderen voor de site live gaat?") en vervolgens een concrete datum afspreken waarop de site gelanceerd wordt (ongeacht of er feedback was of niet), en hier ook meteen bij vermelden dat je een factuur stuurt op datum x voor bedrag y, met een betalingstermijn van z dagen.
Of dit het beste is weet ik niet, ik hoor zelf ook graag hoe andere ondernemers dit aan zouden pakken
Maar laat het in ieder geval voor jezelf een les zijn: begin nooit aan een project zonder een ondertekend contract met bijbehorende waterdichte (algemene) voorwaarden.
Of dit het beste is weet ik niet, ik hoor zelf ook graag hoe andere ondernemers dit aan zouden pakken
Overigens lijkt me er nog niet echt een man overboord. Het klinkt mij inderdaad als een ondernemer die het gewoon erg druk heeft.
Zo makkelijk komt een andere partij daar ook niet van af hoor.Avalaxy schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 01:09:
Je hebt inderdaad geen poot om op te staan. Gaan dreigen zal alleen maar de relatie negatief beïnvloeden (de kans dat je er dan nog op een eerlijke manier samen uit komt is nihil), en zeer waarschijnlijk geen effect hebben. Die tandarts(?) zal zelf ook weten dat hij nooit iets op papier vast heeft gelegd en je dus uitlachen of negeren.
Als er werk geleverd is - zeker als er bepaalde contacten zijn geweest (mails enzo) heb je toch een punt.
Hangt wel af van wat er allemaal in de mails staat ... maar als die tandarts zijn logo in elektronisch formaat dan heb je toch al wel mooi bewijs in je handen - want die man gaat niet echt een andere reden kunnen geven om zijn logo te mailen naar iemand hé.
Dus ik zou beginnen met een factuur op te sturen voor de reeds geleverde prestaties.
Daarna kan je nog zien: maar kan je wat laten afhangen van zijn reactie.
Stuur eventueel de factuur ineens door met fax - geldt als bewijs dat factuur is ingediend + als de andere niet binnen x tijd protesteert (zet 7-14 dagen op je factuur) geldt die als aanvaard
Kortom: zo zwak staat die zijn broer niet hoor.
Ik zou in ieder geval even wachten met het vrijgeven van de websiteRonnyrr schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 01:14:
Ja, dat is dus ook al waar ik bang voor was en wat ik dacht.
Na heel lang touwtrekken kwam de beste man nog steeds niet over de brug met content en heb ik besloten hem te vragen te betalen. Uiteraard had hij daar nog veel minder zin in. Gelukkig had ik hem de domeinen direct laten afrekenen zodat ik behalve tijd gelukkig geen andere kosten had gemaakt. Uiteindelijk heb ik besloten de stekker maar uit het project te trekken (na een aantal waarschuwingen), ik begon het gevoel te krijgen dat ik me veel te druk begon te maken over die paar honderd euro. Het was zuur, maar het beïnvloedde gewoon mijn andere werkzaamheden. Dus site offline gehaald en op zwart gezet.
Voor zover ik weet betaalt hij jaren later nog steeds de jaarlijkse hostingbijdrage (maar gebruikt niets van het pakket, zelfs geen mail) en staat de site al jaren op zwart.
Je moet dus voor jezelf overwegen of je wel die hele ellende op je nek wilt halen. Je kunt hem ook gewoon links laten liggen en je focussen op projecten/zaken die wel lekker lopen. Natuurlijk is 1000 euro veel geld (zeker als je net begint), maar als je weken lang moet strijden en er alleen maar chagrijnig van wordt moet je overwegen om terug te trekken.
Het enige wat je er dan aan overhoudt is een hele goede wijze les
Voortaan zul je niet snel vergeten om dingen op papier te zetten
Dit is, denk ik, inderdaad het beste wat ik kan doen.Avalaxy schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 01:29:
Alleen heeft hij er (lijkt mij) ook geen voordeel bij om jou aan het lijntje te houden, dat kost hem ook tijd en levert hem uiteindelijk niets op. Ik zou er denk ik gewoon nog een keer naartoe gaan, laten zien dat de website af is, hem vragen om feedback (geen vragen stellen in de trant van "wil je de website nog wel?" maar stel vragen waaruit blijkt dat jij er van overtuigd bent dat de deal nog gewoon staat, dus meer in de richting van "zou je nog iets willen veranderen voor de site live gaat?") en vervolgens een concrete datum afspreken waarop de site gelanceerd wordt (ongeacht of er feedback was of niet), en hier ook meteen bij vermelden dat je een factuur stuurt op datum x voor bedrag y, met een betalingstermijn van z dagen.
Of dit het beste is weet ik niet, ik hoor zelf ook graag hoe andere ondernemers dit aan zouden pakkenMaar laat het in ieder geval voor jezelf een les zijn: begin nooit aan een project zonder een ondertekend contract met bijbehorende waterdichte (algemene) voorwaarden.
Dat ik ervan geleerd heb ik een ding wat zeker is. Dit is een beginners fout die ik in ieder geval nooit meer zal maken.
In ieder geval een opluchting om te horen dat ik niet de enige ben die zulke fouten maakt haha!.Gertjan. schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 09:15:
[...]
Ik zou in ieder geval even wachten met het vrijgeven van de websiteIk heb ook in het zelfde schuitje gezeten voordat ik ondernemer werd. Toen bouwde ik voor 500 euro een site voor iemand en die had ook redelijk weinig zin om het project tot een goed einde te brengen.
Na heel lang touwtrekken kwam de beste man nog steeds niet over de brug met content en heb ik besloten hem te vragen te betalen. Uiteraard had hij daar nog veel minder zin in. Gelukkig had ik hem de domeinen direct laten afrekenen zodat ik behalve tijd gelukkig geen andere kosten had gemaakt. Uiteindelijk heb ik besloten de stekker maar uit het project te trekken (na een aantal waarschuwingen), ik begon het gevoel te krijgen dat ik me veel te druk begon te maken over die paar honderd euro. Het was zuur, maar het beïnvloedde gewoon mijn andere werkzaamheden. Dus site offline gehaald en op zwart gezet.
Je moet dus voor jezelf overwegen of je wel die hele ellende op je nek wilt halen. Je kunt hem ook gewoon links laten liggen en je focussen op projecten/zaken die wel lekker lopen. Natuurlijk is 1000 euro veel geld (zeker als je net begint), maar als je weken lang moet strijden en er alleen maar chagrijnig van wordt moet je overwegen om terug te trekken.
Het enige wat je er dan aan overhoudt is een hele goede wijze les![]()
Voortaan zul je niet snel vergeten om dingen op papier te zetten
Wachten met het vrijgeven van de website was ik sowieso al van plan.
Dit zal ik niet doen voordat er iets op papier staat of voordat hij een factuur heeft betaald.
Helaas kan ik niet, zoals jij toen deed de website op zwart zetten omdat ik nog niks van gegevens heb ontvangen oid.
Je hebt wel een punt met of ik me zoveel druk moet maken over 1 opdracht.
Tuurlijk is het een hoop geld, maar het kost me zo onder andere meer moeite dan dat ik eraan over houd.
Dit is dus wat me vader ook tegen mij zei.chime schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:46:
[...]
Zo makkelijk komt een andere partij daar ook niet van af hoor.
Als er werk geleverd is - zeker als er bepaalde contacten zijn geweest (mails enzo) heb je toch een punt.
Hangt wel af van wat er allemaal in de mails staat ... maar als die tandarts zijn logo in elektronisch formaat dan heb je toch al wel mooi bewijs in je handen - want die man gaat niet echt een andere reden kunnen geven om zijn logo te mailen naar iemand hé.
Dus ik zou beginnen met een factuur op te sturen voor de reeds geleverde prestaties.
Daarna kan je nog zien: maar kan je wat laten afhangen van zijn reactie.
Stuur eventueel de factuur ineens door met fax - geldt als bewijs dat factuur is ingediend + als de andere niet binnen x tijd protesteert (zet 7-14 dagen op je factuur) geldt die als aanvaard![]()
Kortom: zo zwak staat die zijn broer niet hoor.
Als we er achteraan gaan is er wel iets wat we erop kunnen vinden waardoor we (een deel) het geld kunnen eisen.
Of ik dit echter moet willen is ook maar de vraag.
Het levert ten eerste een hoop gezeur op, geen betere naam in de regio en ik zet geen mooi product neer met een tevreden klant.
Wel kan ik inderdaad zoals je zei beginnen met het opsturen van een factuur, goed idee.
Bedankt voor jullie tips, reacties en hulp!
In ieder geval bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik ga kijken wat ik er de aankomende tijd mee ga doen. Zal jullie wel op de hoogte houden!
Heeft verder iemand trouwens nog tips/trucs voor het werven van opdrachtgevers?
Al mijn huidige opdrachtgevers heb ik gekregen door ze zelf te benaderen via de mail of mensen die ik kende / mond tot mond reclame.
Ik zit er aan te denken om een advertentie te zetten in een plaatselijke krant, maar of dat veel mensen zal trekken betwijfel ik ook?
Heeft verder iemand trouwens nog tips/trucs voor het werven van opdrachtgevers?
Al mijn huidige opdrachtgevers heb ik gekregen door ze zelf te benaderen via de mail of mensen die ik kende / mond tot mond reclame.
Ik zit er aan te denken om een advertentie te zetten in een plaatselijke krant, maar of dat veel mensen zal trekken betwijfel ik ook?
Advertenties zijn een mogelijkheid, let wel op dat je duidelijke contracten maakt (hoe vaak publicatie, automatische verlenging of niet, ... )
Of dat veel gaat helpen weet ik niet direct, dat hangt van zoveel zaken af (wordt de plaatselijke krant veel gelezen of gewoon gebruikt voor patattenschillen, vraag, ... )
Maar gebruik ook je opdrachtgevers rechtstreeks - vraag of ze personen kennen die ook van je diensten gebruik kunnen maken.
Zeker voor iets lokaals is mond aan mond reclame vaak toch wel de groeimotor.
Of dat veel gaat helpen weet ik niet direct, dat hangt van zoveel zaken af (wordt de plaatselijke krant veel gelezen of gewoon gebruikt voor patattenschillen, vraag, ... )
Maar gebruik ook je opdrachtgevers rechtstreeks - vraag of ze personen kennen die ook van je diensten gebruik kunnen maken.
Zeker voor iets lokaals is mond aan mond reclame vaak toch wel de groeimotor.
Hoezo het zou handig zijn om een project-manager oid in dienst te hebben..
Ben tegenwoordig meer tijd kwijt met contact met klanten en het versturen van e-mails als dat ik echt daadwerkelijk met mijn werk bezig ben..
Ben tegenwoordig meer tijd kwijt met contact met klanten en het versturen van e-mails als dat ik echt daadwerkelijk met mijn werk bezig ben..
Ik wil me ook als ZZP'er inschrijven, maar hoe zijn jullie aan je bedrijfsnaam gekomen? Je leest/hoort overal je moet gaan brainstormen en termen opschrijven die relevant zijn en dan daar mee gaan spelen, dit heb ik nu 2 maal geprobeerd maar ik kom niet verder. Om mij heen zie ik veel mensen die iets doen met hun naam of initialen maar zo onorgineel wil ik niet zijn.
Als ZZP'er wil ik mij richten op ICT dus systeem/netwerkbeheer in de breedste zin en een stukje e-commerce: adwords campagnes opstellen en onderhouden, advies mbt social media, seo etc ik richt mij op het MKB.
Als ik een lijstje kernwoorden opschrijf kom ik hier op: IT/ICT, Systeembeheer, Computer, Google Apps, E-commerce, Adwords, social media, SEO, website, Friesland.
Ik realiseer mij dat dit alles behalve unieke termen zijn en dat het lastig is om hier jets van te maken, mijn vrouw kwam op een gegeven moment met IT Wurks: "it" = "het" in het fries en "wurk" betekend "werk" dus dan heb je een leuke Friese verbastering van "het werkt" -> "it Works" -> IT Wurks. Maar helaas was de domeinnaam it-wurks.nl al geregistreerd door een bedrijf wat IT-Works heet, jammer.
Zo'n soort woordspelling vindt ik wel leuk, maar ik realiseerde mij dat "niet Friezen" zo'n woordspeling misschien ook niet snappen. Maar we kwamen verder nog op IT-beste.nl beetje zelfde idee nog wel beschikbaar als domein en ook bij de KvK, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd.
Als ZZP'er wil ik mij richten op ICT dus systeem/netwerkbeheer in de breedste zin en een stukje e-commerce: adwords campagnes opstellen en onderhouden, advies mbt social media, seo etc ik richt mij op het MKB.
Als ik een lijstje kernwoorden opschrijf kom ik hier op: IT/ICT, Systeembeheer, Computer, Google Apps, E-commerce, Adwords, social media, SEO, website, Friesland.
Ik realiseer mij dat dit alles behalve unieke termen zijn en dat het lastig is om hier jets van te maken, mijn vrouw kwam op een gegeven moment met IT Wurks: "it" = "het" in het fries en "wurk" betekend "werk" dus dan heb je een leuke Friese verbastering van "het werkt" -> "it Works" -> IT Wurks. Maar helaas was de domeinnaam it-wurks.nl al geregistreerd door een bedrijf wat IT-Works heet, jammer.
Zo'n soort woordspelling vindt ik wel leuk, maar ik realiseerde mij dat "niet Friezen" zo'n woordspeling misschien ook niet snappen. Maar we kwamen verder nog op IT-beste.nl beetje zelfde idee nog wel beschikbaar als domein en ook bij de KvK, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Je kunt jezelf gewoon onder je eigen naam inschrijven en met verschillenden handelsnamen naar buiten treden. Verder kan ik je niet echt helpen, namen verzinnen is een bitch
Als eerste zou ik eens kijken naar de positionering van je diensten. MKB is vrij breed. Systeembeheer in het middenbedrijf (200-500 werknemers) komt in de praktijk vaak neer op een inzet op lokatie, tegen uurtarief. In het kleinbedrijf (en dan vooral die met 1-20 werknemers) moet je meer denken aan (remote) beheer op oproepbasis. Dan heb je een flink aantal klanten nodig om aan een fatsoenlijke omzet te komen.
Websites en SEO is een vak apart. Je kan zelfs overwegen om twee aparte merken in de markt te zetten, waarbij de relaties van de ene natuurlijk wel prospects zijn voor de andere.
Websites en SEO is een vak apart. Je kan zelfs overwegen om twee aparte merken in de markt te zetten, waarbij de relaties van de ene natuurlijk wel prospects zijn voor de andere.
Ja ik realiseer mij dat ik niet snel een omzet van 5000 euro per maand heb, Ik ben atm systeembeheerder bij een mkb bedrijf waar ik ook de adwords en social media beheer, SEO heb ik op dit moment alleen de basis kennis van, maar dat is met een zelf studie en een cursus ook op te krikken. sowieso wil ik op diverse gebieden certificaten halen of iig cursussen doen.
Ik weet nl. vanaf 1 december dat ik per 1 april werkloos ben (huidige werkgever heeft veel last vd crisis, in een paar jaar ingekirmpt van 60 man personeel naar straks 14
) Ik heb de afgelopen maanden de diverse vacatures sites in de gaten gehouden en het is dramatisch op op mijn (niet hbo-universitair) niveau werk te vinden in de ict. Al die tijd ook met de gedachten gespeeld om als ZZP'er te beginnen en die plannen wil ik nu concreet maken.
Ik wordt nu dus gedwongen tot keuzes en heb ook te kans om mij te richten op iets wat ik leuk vindt, gewoon weer systeembeheerder bij een bedrijf ben ik neit zo enthousiast meer over. Werken met e-commerce wel, dus daar wil ik mij in verdiepen etc. Ik realiseer mij ook dat het werk mij niet aan komt waaien Daarom wil ik mij ook richten op deze 2 vakgebieden om zoveel mogelijk klanten binnen te halen.
Ik zeg dus ook niet mijn (goed?) betaalde baan op om mij zelf in het avontuur der zzp'er te werpen, mijn uitgangspunt is een, tijdelijke, WW uitkering.
Ik weet nl. vanaf 1 december dat ik per 1 april werkloos ben (huidige werkgever heeft veel last vd crisis, in een paar jaar ingekirmpt van 60 man personeel naar straks 14

Ik wordt nu dus gedwongen tot keuzes en heb ook te kans om mij te richten op iets wat ik leuk vindt, gewoon weer systeembeheerder bij een bedrijf ben ik neit zo enthousiast meer over. Werken met e-commerce wel, dus daar wil ik mij in verdiepen etc. Ik realiseer mij ook dat het werk mij niet aan komt waaien Daarom wil ik mij ook richten op deze 2 vakgebieden om zoveel mogelijk klanten binnen te halen.
Ik zeg dus ook niet mijn (goed?) betaalde baan op om mij zelf in het avontuur der zzp'er te werpen, mijn uitgangspunt is een, tijdelijke, WW uitkering.
[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 01-02-2013 09:40 ]
Ach, is naam zo belangrijk? Als je groter wilt worden en personeel aan gaat nemen misschien. Ik heb ooit "Conceptas" ingeschreven, iets van Concepten door Andre Scholten. Maar ik doe er helemaal niets mee, het staat alleen op mijn factuur. Alles gaat onder eigen naam, zo kennen veel mensen me ook gewoon al. Kun jij ook niet gewoon onder je eigen naam?
/edit
En ik mis een flink stuk focus:
Opbouwend bedoeld.
/edit
En ik mis een flink stuk focus:
Als je op al die vakgebieden een specialist maar niet een generalist wil zijn: dat gaat niet lukken. Ik richt me nu op 3 vakgebieden en heb daar meer dan een drukke agenda aan om alles bij te houden. Voordeel is ook dat mensen je echt gaan kennen voor die specialismes, je wordt dan ingeschakeld zodra dingen voor die bedrijven te moeilijk worden. Nu klinkt het meer als "ik heb verstand van pc's en websites, roep maar wat je wil en ik kan het wel".Als ik een lijstje kernwoorden opschrijf kom ik hier op: IT/ICT, Systeembeheer, Computer, Google Apps, E-commerce, Adwords, social media, SEO, website, Friesland.
[ Voor 49% gewijzigd door André op 01-02-2013 09:53 ]
Ik begrijp wat je bedoeld, als ik de garantie had op genoeg werk zou ik me ook puur richten op e-commerce
Het is meer een noodzaak om genoeg werk te krijgen dat ik het ICT/systeembeheer moet gaan doen, op dat gebied heb ik ook genoeg kennis in huis om de meeste MKB bedrijven te kunnen helpen. Op gebied van e-commerce ga ik mij op diverse vlakken verdiepen... en uiteindelijk hoop ik een verschuiving te maken om dat als mijn hoofd-taken te gaan doen.
Ik realiseer mij dat het verstandiger is en vooral gemakkelijker om mij op 1 vakgebied te richten, maar de situatie dwingt mij min of meer om in eerste instantie zoveel mogelijk werk aan te kunnen/willen nemen.
Naam belangrijk? ach op zich niet, maar ik vindt het wel belangrijk als het een naam is die men gemakkelijk onthoud en die gewoon enigszins origineel is. Misschien in het begin allemaal niet zo belangrijk maar op termijn is een professionele uitstraling wel belangrijk, ik wil ook niet zomaar beginnen en later weer van alles moeten wijzigen qua naam, dat geeft ook geen goede indruk bij de klanten die ik op dat moment al heb.
Het is meer een noodzaak om genoeg werk te krijgen dat ik het ICT/systeembeheer moet gaan doen, op dat gebied heb ik ook genoeg kennis in huis om de meeste MKB bedrijven te kunnen helpen. Op gebied van e-commerce ga ik mij op diverse vlakken verdiepen... en uiteindelijk hoop ik een verschuiving te maken om dat als mijn hoofd-taken te gaan doen.
Ik realiseer mij dat het verstandiger is en vooral gemakkelijker om mij op 1 vakgebied te richten, maar de situatie dwingt mij min of meer om in eerste instantie zoveel mogelijk werk aan te kunnen/willen nemen.
Naam belangrijk? ach op zich niet, maar ik vindt het wel belangrijk als het een naam is die men gemakkelijk onthoud en die gewoon enigszins origineel is. Misschien in het begin allemaal niet zo belangrijk maar op termijn is een professionele uitstraling wel belangrijk, ik wil ook niet zomaar beginnen en later weer van alles moeten wijzigen qua naam, dat geeft ook geen goede indruk bij de klanten die ik op dat moment al heb.
Een aandachtspunt dat naar boven komt is de financiele onderbouwing van je plan.Chaoss schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 09:05:
Ja ik realiseer mij dat ik niet snel een omzet van 5000 euro per maand heb, [...]
60k omzet op jaarbasis is een goed begin, hopelijk niet je einddoel. Het is vergelijkbaar met een modaal of iets bovenmodaal inkomen in loondienst.
Stel dat je daarmee het benodigde inkomen hebt afgedekt. Als je aangeeft dat je ook al een tijd nodig zult hebben om deze omzet te bereiken, dan moet je dus over kapitaal beschikken om een opstartperiode te overbruggen.
Ik ben persoonlijk geen fan van het ondernemen vanuit (dreigende) werkloosheid.Ik weet nl. vanaf 1 december dat ik per 1 april werkloos ben (huidige werkgever heeft veel last vd crisis, in een paar jaar ingekirmpt van 60 man personeel naar straks 14) Ik heb de afgelopen maanden de diverse vacatures sites in de gaten gehouden en het is dramatisch op op mijn (niet hbo-universitair) niveau werk te vinden in de ict. Al die tijd ook met de gedachten gespeeld om als ZZP'er te beginnen en die plannen wil ik nu concreet maken.
[...]
Ik zeg dus ook niet mijn (goed?) betaalde baan op om mij zelf in het avontuur der zzp'er te werpen, mijn uitgangspunt is een, tijdelijke, WW uitkering
Je geeft zelf aan dat je last hebt van de arbeidsmarkt. Dat is de situatie die in loondienst tegenkomt: bedrijfseconomisch ontslag bij je baas en moeite om ander werk te vinden. Toch wil je als ondernemer hetzelfde stukje van de markt benaderen. Is er een bijzondere reden waarom je verwacht dat je niet tegen dezelfde problemen zou aanlopen?
Ik kan de vraag ook anders formuleren. Stel nu dat ik een bedrijf ging oprichten in ICT systeembeheer en SEO, met een aanbod van dienstverlening (consultants met HBO ICT achtergrond), regio Noord-NL, focus op MKB. En stel dat je 50.000 euro aan spaargeld had. Zou je overwegen om een flink deel van dat geld te investeren in mijn bedrijf?
Met andere woorden: een eigen zaak is geen autonome bron van werk en inkomen. Je hebt klanten nodig en voor de meeste ZZP-ers lijkt het binnenhalen van projecten aardig op het binnenhalen van tijdelijke banen. Ben je succesvol op de arbeidsmarkt, lukt het je makkelijk om aan werk te komen, dan liggen je kansen als ZZP-er beter.
Om bovenstaande betoog iets te nuanceren: sommige mensen hebben een probleem om aan werk te komen wat specifiek gekoppeld is aan ons systeem van loondienst. Bijvoorbeeld omdat ze 50+ zijn: werkgevers willen best graag zeer ervaren personeel hebben maar deinzen vaak terug vanwege de hoge pensioenlasten en angst over ziekterisico. Factoren die bij ZZP-ers niet spelen. Die mensen kunnen als zelfstandige meer succes hebben dan als sollicitant. Maar dat laat zich niet vertalen in een algemene wijsheid dat het makkelijker zou zijn om als ZZP-er werk te vinden dan als werknemer.
Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat je drie problemen hebt:
1. de economische conjunctuur. kun je weinig aan doen behalve wachten dan het beter gaat.
2. je geografishe positie. Nederland gaat niet fantastisch en de werkloosheid in Friesland ligt bijvoorbeeld veel hoger dan in het zuiden. Je zou een verhuizing kunnen overwegen. Naar Duitsland bijvoorbeeld.
3. je opleiding / werkniveau. Eigenlijk had ik die op 1 moeten zetten want dit is een probleem wat structureel van aard is en met de tijd toeneemt. De cloud hakt er inmiddels aardig in. Meer development nodig om bestaande systemen te migreren, blijvend minder systeembeheer nodig. De oplossing ligt voor de hand: upgraden van je CV naar een meer gevraagde richting en niveau.
Ik heb het geluk dat mijn vrouw nog 3 dagen werkt, en wij hebben geen hypotheek die (gelukkig) voor 100% op 2 inkomens is berekend. Daarnaast heeft het UWV bepaalde regelingen om mensen vanuit een WW uitkering als ZZP'er te laten starten (ga binnenkort naar een bijeenkosmt hier over)t_captain schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:40:
Stel dat je daarmee het benodigde inkomen hebt afgedekt. Als je aangeeft dat je ook al een tijd nodig zult hebben om deze omzet te bereiken, dan moet je dus over kapitaal beschikken om een opstartperiode te overbruggen.
Mijn werkgever zit in een markt (keukens & sanitair) die rechtstreeks verband heeft met de slechte huizenmarkt, daardoor zijn er diverse showroom gesloten/afgestoten etc. Mijn werkgever heeft dus niets met ict/e-commerce te maken.Je geeft zelf aan dat je last hebt van de arbeidsmarkt. Dat is de situatie die in loondienst tegenkomt: bedrijfseconomisch ontslag bij je baas en moeite om ander werk te vinden. Toch wil je als ondernemer hetzelfde stukje van de markt benaderen. Is er een bijzondere reden waarom je verwacht dat je niet tegen dezelfde problemen zou aanlopen?
Behalve de overbrugging van inkomen, heb ik geen grote investeringen nodig, uiteraard heb je de basis dingen als website-hosting, telefoon abbo, visitekaartjes etc, relatief kleine dingen, De overbrugging van inkomen is te regelen met het UWVIk kan de vraag ook anders formuleren. Stel nu dat ik een bedrijf ging oprichten in ICT systeembeheer en SEO, met een aanbod van dienstverlening (consultants met HBO ICT achtergrond), regio Noord-NL, focus op MKB. En stel dat je 50.000 euro aan spaargeld had. Zou je overwegen om een flink deel van dat geld te investeren in mijn bedrijf?
Dit is een belangrijk gegeven, er zijn (zeker bij de groep bedrijven met 1-50 werkenemers) genoeg bedrijven die "iets met social media" of "iets met "adwords" etc. willen doen, daar niet de kennis van in huis hebben daar zeker geen mensen voor gaan aannemen en die dus allen die optie hebben om daar iemand of een bedrijf voor in te huren, ik weet uit ervaring en onderzoek dat "full-blown" e-commerce bedrijven prijzig zijn zeker voor kleinere bedrijven.Om bovenstaande betoog iets te nuanceren: sommige mensen hebben een probleem om aan werk te komen wat specifiek gekoppeld is aan ons systeem van loondienst. Bijvoorbeeld omdat ze 50+ zijn: werkgevers willen best graag zeer ervaren personeel hebben maar deinzen vaak terug vanwege de hoge pensioenlasten en angst over ziekterisico. Factoren die bij ZZP-ers niet spelen. Die mensen kunnen als zelfstandige meer succes hebben dan als sollicitant. Maar dat laat zich niet vertalen in een algemene wijsheid dat het makkelijker zou zijn om als ZZP-er werk te vinden dan als werknemer.
Punt 1 heb ik in alle gevallen last van, zeker als ik "gewoon" een baan blijf zoeken, mijn idee is dat ik als ZZP'er meer kans heb, voor mijn gevoel (ik kan geen marktonderzoek uit laten voeren) is er behoefte vanuit de kleinere bedrijven om voor bepaalde e-commerce zaken betaalbare mensen in te huren, nu baseer ik dat op 3 bedrijven waar ik recent mee gesproken heb.. ik ben ook overtuigt dat ik bedrijven daarin kan helpen.Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat je drie problemen hebt:
1. de economische conjunctuur. kun je weinig aan doen behalve wachten dan het beter gaat.
2. je geografishe positie. Nederland gaat niet fantastisch en de werkloosheid in Friesland ligt bijvoorbeeld veel hoger dan in het zuiden. Je zou een verhuizing kunnen overwegen. Naar Duitsland bijvoorbeeld.
3. je opleiding / werkniveau. Eigenlijk had ik die op 1 moeten zetten want dit is een probleem wat structureel van aard is en met de tijd toeneemt. De cloud hakt er inmiddels aardig in. Meer development nodig om bestaande systemen te migreren, blijvend minder systeembeheer nodig. De oplossing ligt voor de hand: upgraden van je CV naar een meer gevraagde richting en niveau.
Punt 2: Uiteraard zijn er in andere geografische gebieden meer kansen maar verhuizen is voor 99,9% geen optie.Ten opzichte van de randstad zijn hier uiteraard ook veel minder bedrijven die zich met e-commerce bezig houden.
Punt 3: Mee eens, maar zoals ik al aangaf realiseer ik mij dat er bijscholing nodig is op bepaalde gebieden, dat is ook geen punt, ik ben uiteraard bereid om mij daar ten volste voor in te zetten.
Het klinkt misschien dat ik heel erg een "baat het niet dan schaad het niet" instelling heb, en dat is ook gedeeltelijk wel zo, ik heb de kans om zonder grote investeringen als ZZP'er te beginnen met de kennis en 11 jaar ervaring die ik heb. Uiteraard heb ik dat idee de laatste 5 jaar wel vaker gehad, maar ik heb inderdaad altijd voor de veilige optie gekozen om in dienst te blijven. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik bepaalde keuzes moet maken, en ik heb er enorm veel zin maar ik realiseer mij dat ik de tijd alleszins mee heb. En dat klanten krijgen inderdaad het grootste obstakel is.
Hele verhalen terwijl ik alleen maar over een bedrijfsnaam begon
Inderdaad, de opstartkosten van een ZZP-er zitten in de inkomensoverbrugging. Als UWV afdoende inkomensoverbrugging kan regelen, heb je dat probleem getackled.Chaoss schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 12:04:
[...]
Ik heb het geluk dat mijn vrouw nog 3 dagen werkt, en wij hebben geen hypotheek die (gelukkig) voor 100% op 2 inkomens is berekend. Daarnaast heeft het UWV bepaalde regelingen om mensen vanuit een WW uitkering als ZZP'er te laten starten (ga binnenkort naar een bijeenkosmt hier over)
[...]
Behalve de overbrugging van inkomen, heb ik geen grote investeringen nodig, uiteraard heb je de basis dingen als website-hosting, telefoon abbo, visitekaartjes etc, relatief kleine dingen, De overbrugging van inkomen is te regelen met het UWV
Ten eerste: je huidige werkgever staat niet op zichzelf; de hele bouwsector (met daarin een flink aantal MKB bedrijven die tot je potentiele klanten behoren) ligt op z'n gat.Mijn werkgever zit in een markt (keukens & sanitair) die rechtstreeks verband heeft met de slechte huizenmarkt, daardoor zijn er diverse showroom gesloten/afgestoten etc. Mijn werkgever heeft dus niets met ict/e-commerce te maken.
Veel belangrijker dan het lot van je ex-baas is het gebrek aan geschikte vacatures wat je bent tegengekomen. ICT banen zitten voor minder dan de helft in de ICT sector, de rest van de ITers werkt bij machinefabrieken, bouwbedrijven, auto-importeurs, banken, overheid, ziekenhuizen en nog wat andere bedrijven. Besef je goed dat je in een zeer uitdagende markt begint. Voor developers ziet het er wel zonnig uit maar in het systeembeheer is de vraag ronduit zwak.
Misschien heb je best een leuke markt te pakken met kleinschalige SEO /online marketing klanten; ik ben niet goed thuis in die wereld dus ik zou het niet weten.Dit is een belangrijk gegeven, er zijn (zeker bij de groep bedrijven met 1-50 werkenemers) genoeg bedrijven die "iets met social media" of "iets met "adwords" etc. willen doen, daar niet de kennis van in huis hebben daar zeker geen mensen voor gaan aannemen en die dus allen die optie hebben om daar iemand of een bedrijf voor in te huren, ik weet uit ervaring en onderzoek dat "full-blown" e-commerce bedrijven prijzig zijn zeker voor kleinere bedrijven.
Maak voor jezelf een plan over het aantal klanten wat je nodig hebt en wat je per klant moet gaan verdienen. Dan wordt vanzelf duidelijk of het haalbare kaart is.
SorryHele verhalen terwijl ik alleen maar over een bedrijfsnaam begon

Ik zie graag hoe meer mensen de lol van het ondernemerschap ontdekken, maar het liefst wel met goede voorbereiding en goede vooruitzichten. Anders is het weer koren op de molen van iedereen die denkt dat ZZP-ers een beetje zielig zijn
Ik waardeer alle input
ik ben het ook met je eens dat het beter is om te beginnen met een goed bedrijfsplan, begroting, berekeningen van te behalen inkomsten, marktonderzoek etc. Maar soms is de situatie gewoon anders en hoeveel zzp'ers zijn er (zeker op uitvoerend gebied buiten de ict) wel niet voor zichzelf begonnen met minimale voorbereiding waarbij het wel een succes is geworden. Uiteraard zijn er zat mislukkingen, maar die zijn er ook bij mensen met prima uitgewerkte voorbereiding en theorieën.
En dat mijn inkomen gaat dalen is buiten het ZZP verhaal om ook een vast gegeven, hier heb ik in december op privegebied ook al de nodige aanpassingen voor gedaan zoals, ziektekosten verzekering aanpassen, goedkoper gsm abbo. paar goede doelen opgezet... onlangs mijn 2'de auto geschorst etc.
Ik wil het proberen en er het beste van maken, mislukt het? nou dan ben ik nog steeds werkloos, Kan ik tzt wel een andere baan krijgen? nou dan heb ik mijn kvk inschrijving om af en toe wat wit bij te verdienen. Mocht ik slagen er in eerste instantie gewoon maar van kunnen leven, perfect! dan heb ik dan een uitgangspositie om het te ontwikkelen en er goed van te leven.
En dat mijn inkomen gaat dalen is buiten het ZZP verhaal om ook een vast gegeven, hier heb ik in december op privegebied ook al de nodige aanpassingen voor gedaan zoals, ziektekosten verzekering aanpassen, goedkoper gsm abbo. paar goede doelen opgezet... onlangs mijn 2'de auto geschorst etc.
Ik wil het proberen en er het beste van maken, mislukt het? nou dan ben ik nog steeds werkloos, Kan ik tzt wel een andere baan krijgen? nou dan heb ik mijn kvk inschrijving om af en toe wat wit bij te verdienen. Mocht ik slagen er in eerste instantie gewoon maar van kunnen leven, perfect! dan heb ik dan een uitgangspositie om het te ontwikkelen en er goed van te leven.
Agreed. Soms bepaalt de markt ook hoe je een onderneming vorm gaat geven. Probeer echter wel constant bewust van de gevolgen van je acties te zijn, zeker als de pool van klussen niet te groot is. Hierbij doel ik ook op het vaststellen van je tarieven, wat doe je wel wat doe je niet voor een bepaald tarief. Heb je nog behoefte aan een verzekering? Als systeembeheerder ben je toch in andermans systemen aan het werk dus voor eventuele fouten zou je wellicht een aansprakelijkheidsverzekering af willen sluiten. Ga je je eerste besprekingen in, en blijkt dat je dit soort zaken niet hebt doordacht dan pleit dat niet voor je op dat moment.
Ja AV is eigenlijk mijn grootste obstakel qua onkosten. ik ben de volgende berekening tegen gekomen:
als ik van die 75% opslag uitga dan heb ik aan een uurloon van 40,- genoeg als ik "full time" (=30 uur per week) zou werken Nu is het een illusie dat ik binnen afzienbare tijd zoveel werk heb, maar een gedeelte van die bovenstaande kosten kan ik,zeker in de begin periode, schrappen, als het dan eenmaal wat loopt kan ik naar dingen als pensioen opbouw gaan kijken.Vijf opslagposten:
Je moet in je uurtarief dus rekening houden met een vijftal opslagposten. De posten “vakantiedagen” en “niet-declarabele uren” zijn reserveringen. Je reserveert geld voor als je niet werkt vanwege vakantie of bijvoorbeeld een opleiding volgt. De overige drie posten betreffen ‘echte’ kosten waarvoor je daadwerkelijk facturen zult ontvangen.
Vakantiedagen (19%):
als werknemer krijg je 8% vakantiegeld en daarnaast vakantiedagen waarin je salaris wordt doorbetaald. Bij elkaar betaalt een werkgever hiervoor 18,5% bovenop je bruto salaris.
Pensioen (13%):
samen betalen werkgever en –nemer ongeveer 13% van het bruto salaris aan pensioenkosten. Overigens kun je er binnen de post pensioen ook voor kiezen om zelf voor je oudedagsvoorziening te sparen (dit kun je fiscaal voordelig doen in 2011 tot een percentage van 12% met een maximum van EUR 11.882).
Verzekeringen (10%):
AOV (een privé-verzekering), rechtsbijstand, AVB, beroepsaansprakelijkheid, ZVW
Bedrijfskosten (15%):
auto, telefoon, opleiding, abonnementen, afschrijvingen, administratiekosten, huur werkruimte, Kvk, briefpapier, etc.
Niet-declarabele uren (18%):
uren die je besteedt aan opleiding, boekhouden, acquisitie, netwerken, marketing, korte ziekteperiodes en niet te vergeten de gevreesde ‘bankzituren’.
In totaal resulteren de vijf opslagposten in een opslagpercentage van 75%.