JaQ schreef op zondag 19 mei 2013 @ 20:53:
IWat ik nu op mijn lijstje heb staan (in willekeurige volgorde) is:
- stop zetten van zakelijke abonnementen (Telefoon, tankpas)
- Opzeggen van rechtsbijstandsverzekering & bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
- Mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering laten overnemen (althans: de kosten daarvan voor de looptijd van de verzekering)
Ik ben nog niet direct van plan om me uit te schrijven bij de KvK, het kost immers geen geld (meer) en je weet nooit wat de toekomst brengt.
Als je je bedrijf niet stop zet gaat het denk ik lastig worden je verzekeringen stop te zetten. Als deze verlengd zijn of nog een langere periode lopen zullen ze deze niet snel beëindigen. Ik had een vergelijkbare situatie toen ik mijn EMZ omzette naar een BV, een van de verzekeringen was zo vrij geweest om zichzelf alvast te verlengen. Ik kon deze pas beëindigen na overleg van een bevestiging van beëindiging van de KvK.
Daarnaast vraag ik mij af of je je AOV kunt overdragen naar een partij waar je in loondienst zit. Volgens mij is dat iets wat bij sommige wordt uitgesloten in de polissen. Daarnaast zal een AOV soms checken of bij een aanspraak op de verzekering wel sprake is geweest van ondernemerschap in de afgelopen periode, zo niet zullen ze soms de uitkering aanpassen.
Overweeg sowieso of je de AOV nog wel in stand wil houden, je werkgever verzekert je namelijk gewoon voor de WIA/WGA/etc, die zijn minder uitgebreid, maar dekken wel in geval van arbeidsongeschiktheid.
Waarom beëindig je je zaak hem niet gewoon? Later kun je hem altijd weer opstarten. Bij beëindigen krijg je vaak ook extra aftrekposten en als je straks weer start kun je gewoon weer gebruik maken van startersfaciliteiten.
Heb je trouwens ook al gedacht wat je gaat doen als een (straks, oude) klant met een probleem komt? Of nog erger als ze met een claim komen. Als je zaak niet beëindigd is kunnen ze volgens mij redelijk makkelijk een claim leggen (wat voor jou problematisch kan zijn omdat je verzekeringen zijn beëindigd).
Noxious schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:27:
Ik ben benieuwd of het in de huidige markt een beetje te doen is om te starten als ZZP'er naast een fulltime baan.
De nadelen zijn natuurlijk dat je gewoon werkt overdag en niet bereikbaar bent voor problemen tussendoor.
Is een kwestie van balans zoeken, als je klanten weten dat je niet 100% van de tijd beschikbaar bent houden ze daar wel rekening mee (je moet dus wel eerlijk zijn). Ze zullen zich eerder druk maken of je wel genoeg kwaliteit kunt leveren na een dag werken.
Daarnaast ligt het erg aan wat je werkgever met jou heeft afgesproken, mag je uberhaubt freelance werkzaamheden doen (nevenwerkzaamheden zijn vaak beperkt in een contract). Vaak zijn er wel afspraken te maken, als jij tijdens je normale werk even een mail beantwoordt haal je die tijd gewoon later in. Flexibiliteit moet dan wel van 2 kanten komen. Het is belangrijk dat jij aan je baas aangeeft in principe 100+% voor hem te gaan en dat je werk niet negatief wordt beïnvloed door je freelance klussen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb het 1,5 jaar gedaan naast een fulltime baan. Dat was behoorlijk zwaar, gemiddeld maakte ik 15~20 uur bovenop mijn fulltime job (en bij die job hoorde ook nog iedere dag 2x 1,5 uur in de auto). Dit was behoorlijk slopend en heeft ook relaties onder druk gezet.
Uiteindelijk was gelukkig de voldoening groter en is het een mooie springplank geweest. Echter moet je wel waken dat je niet te ver gaat. Het aantal mensen die naast een full-time baan een onderneming opstarten en succesvol worden is volgens mij beperkt, omdat velen zichzelf voorbij rennen.
Houd er daarnaast ook rekening mee dat het niet alleen leuk werk is wat je gaat doen. Klanten komen ook met vervelende zaken, je moet relaties met klanten onderhouden, je moet support leveren, maar ook minder fijne klusjes doen. Bedenk of je echt bereid bent om naast 40 uur werken thuis een complexe bug uit te pluizen of een beroerd verwoorde bug-report wilt natrekken.