Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je kán het schrappen, maar dat zou zeer dom zijn om te doen. In loondienst krijg je al die dingen wel gewoon. Dat je er geen behoefte aan hebt betekent niet dat je het maar niet moet factureren. Wat nou als je het dalijk wel wilt? Ga je dan je tarieven met 100% omhoog gooien?

Houd er ook rekening mee dat er misschien tijden zijn dat je tijdelijk geen werk hebt, daar moet je ook gewoon extra voor factureren. In loondienst heb je enigszins zekerheid, als ZZP'er heb je goede en slechte tijden. Dat je nu rond komt met €40/uur is leuk, maar als je dalijk even geen werk hebt kom je misschien zwaar in de problemen. Dan is het fijn als je in de goede tijden alvast een buffer hebt opgebouwd.

Oh, en houd er tot slot rekening mee dat als jij geld in je onderneming stopt, je doorgaans ook interest/rente wilt over dat eigen vermogen. Je kunt het wel leuk in je onderneming stoppen en het daar laten zitten zonder dat je een vergoeding krijgt, maar als je het op de bank had gezet of in aandelen had geïnvesteerd dan had je ook rendement gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:37

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Even voor de duidelijkheid die 40 euro is dus incl. de opslagen in bovenstaand overzicht.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Even een vraagje aan de mensen hier die zich (op consulting basis) uitlenen aan opdrachtgevers (en dan vooral wanneer zij in een BV vorm zitten).

Heeft iemand zich al eens verdiept in de WAADI regelgeving (http://countus.nl/nieuws/...en-in-het-handelsregister)? Ik kwam gisteren toevallig een artikel tegen waarin men zei dat de ZZP-ers nadelen van deze wet konden ondervinden en toen ging ik mij eens verdiepen in deze regels.

Het lijkt erop dat wanneer je jezelf laat inhuren als versterking bij een klant je dit moet melden omdat je dan gezien wordt als detacheerder. Dit blijkt dus niet enkel te gelden voor grote bedrijven, maar ook een freelancer die zichzelf verhuurt. Voor een eenmanszaak schijnt er een uitzondering te gelden, maar mensen in een BV structuur zouden zich volgens de diverse bronnen toch wel "zorgen" moeten maken.

Anyone hier die zich heeft verdiept of heeft laten voorlichten? Momenteel voer ik mijn projecten in principe zelfstandig uit waarbij ik de enige persoon ben met een ICT rol en de klant alleen functioneel stuurt (en als ik straks personeel ga in zetten stuur ik ze aan). Hierdoor zit ik min of meer in een grijs gebied. De KvK (http://www.kvk.nl/over-de...n/?refererAliasStat=waadi) beschrijft eigenlijk 2 rollen die op ICT consultancy van toepassing (kunnen) zijn. Aan de ene kant zijn wij de hoveniers omdat we veelal een opdracht uitvoeren voor een klant, maar wanneer je samen werkt met werknemers (of andere inhuur) van een klant neigt het meer naar uitlenen van personeel om een tekort op te vangen.

Aangezien de boetes redelijk heftig zijn wil ik hier wel eens wat meer over weten en daarom dus deze vraag.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Volgens mij is het niet de bedoeling van de wet WAADI om ZZP-ers te vangen (het is een instrument om malafide uitzendbureaus aan te pakken). Maar bij wijze van onbedoeld nevenwffect kunnen VAR-DGA ondernemers eventueel wel onder de regels vallen.

Veiligheidshalve kun je twee dingen doen:
1. inschrijven --> ik vraag me wel af, wat zijn de consequenties?
2. een voorlopig oordeel van de belastinginspecteur vragen over toepasselijkheid van de WAADI

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 21-02-2013 13:08 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

t_captain schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:08:
Volgens mij is het niet de bedoeling van de wet WAADI om ZZP-ers te vangen (het is een instrument om malafide uitzendbureaus aan te pakken). Maar bij wijze van onbedoeld nevenwffect kunnen VAR-DGA ondernemers eventueel wel onder de regels vallen.
Klopt, dat is ook een veelgehoorde klacht (naast het feit dat veel organisaties EMZ - ZZP-ers angst aanjagen). In principe wordt gesteld dat het uitlenen van personeel geregistreerd wordt, dus ook als je een klein bedrijfje hebt welke mensen inzet op projecten waarbij het mogelijk gezien kan worden als versterking van een team dien je die registratie te doen.

Hoewel ik het mij afvraag hoe je hier in vredesnaam malafide bedrijven mee kunt vangen, die registreren zich dan toch gewoon als WAADI, dat je personeel uitleent zegt volgens mij weinig over het feit of je wel of niet malafide bent.
Veiligheidshalve kun je twee dingen doen:
1. inschrijven --> ik vraag me wel af, wat zijn de consequenties?
2. een voorlopig oordeel van de belastinginspecteur vragen over toepasselijkheid van de WAADI
Het eerste ben ik wel aan het overwegen. Mijn hoofdzaak is niet uitleen dus dan kun je "wegkomen" met enkel een melding aan de KvK. Als je wel als hoofdzaak personeel uitleent dan moet je je SBI nummers laten aanpassen, daar zit ik sowieso niet op te wachten want dan ben je ineens geregistreerd als uitzendbureau :/

De belasting schijnt er weinig mee te maken te hebben, dit wordt volgens mij afgehandeld door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Sowieso bedenk ik mij nu net dat de KvK mij dit wel even had mogen vertellen, toen ik eind 2012 naar de KvK ging voor mijn BV werd er niets gezegd en niets gevraagd over deze hele wetgeving (terwijl deze geldt sinds juli 2012). Er werd alleen gezegd dat je een melding moest doen als je een uitzendbureau zou opzetten... En dat is nog niet eens het enige stukje slechte voorlichting van de KvK dat ik heb gehad...

Ik dacht dat wij in Nederland het voornemen hadden minder regels op te leggen aan burgers en ondernemers... Ik las gisteren ook al dat het hele VAR verhaal op de schop ging en dat men straks per opdracht een VAR moet regelen...

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Om nog maar te zwijgen over de wetten op ketenaansprakelijkheid en inlenersaansprakelijkheid. Wat een gedrochten zijn dat als je jezelf via een BV verhuurt. Ik zit met dezelfde problematiek (en kreeg ook al de vraag om me te registreren bij de KVK voor de wet WAADI). Daarnaast wil ieder tussenbureau waar ik mee werk mijn loonbelasting voor me afdragen om zich in te dekken. Naast dat ik dat een draconische maatregel vind kan het ook gewoon niet omdat ik meerdere opdrachtgevers heb iedere maand. Ze willen allemaal mijn loonbelasting of zelfs een ruime marge daarop inhouden op iedere factuur, maar dat gaat niet gebeuren.

Gelukkig zit ik in een niche-markt waarvoor ze lastig mensen kunnen vinden. Ik ben in een positie om medewerking te weigeren en doe dat ook. Het enige dat ze van mij krijgen iedere maand is bewijs dat ik mijn belastingen betaal.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Stoffel schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:14:
Om nog maar te zwijgen over de wetten op ketenaansprakelijkheid en inlenersaansprakelijkheid. Wat een gedrochten zijn dat als je jezelf via een BV verhuurt. Ik zit met dezelfde problematiek (en kreeg ook al de vraag om me te registreren bij de KVK voor de wet WAADI).
De vraag kwam bij mij gelukkig niet vanuit de klanten en ben ik er zelf achter gekomen. Die ketenaansprakelijkheid las ik inderdaad ook, best bizar dat dan iedereen in de keten een boete krijgt opgelegd... :X
Daarnaast wil ieder tussenbureau waar ik mee werk mijn loonbelasting voor me afdragen om zich in te dekken. Naast dat ik dat een draconische maatregel vind kan het ook gewoon niet omdat ik meerdere opdrachtgevers heb iedere maand. Ze willen allemaal mijn loonbelasting of zelfs een ruime marge daarop inhouden op iedere factuur, maar dat gaat niet gebeuren.
Is dat verhaal gerelateerd aan de WAADI of is dat gewoon angst voor het VAR verhaal? Wat ik begreep van de WAADI is dat er boetes worden uitgedeeld en er (voor zover ik kon zien) geen loonbelasting consequenties waren.

Maar als de tussenbureau's loonheffing gaan heffen dan wordt het toch een rommel met je administratie (zeker in een BV vorm waar je jezelf gewoon een DGA salaris moet betalen)? Want om dan zelf nog de loonheffing te heffen is dan onzinnig/dubbelop. Treed je dan niet "in dienst" bij die bedrijven omdat zij je loonbelasting afdragen? Dat verhaal lijkt mij redelijk haaks te staan op zelfstandigheid...

Gelukkig ben ik dat nog niet tegengekomen... Ik zou denk ik gillend gek worden... :/

Ik heb nu voor de zekerheid maar aan de KvK doorgegeven dat ik (niet bedrijfsmatig) personeel verhuur. Het advies van de KvK is namelijk ook om bij twijfel maar gewoon te registreren..
Waarbij ik mij afvraag wat dan het nut nog is, als iedereen voor de zekerheid maar registreert...

• Stoffel

Stoffel

.Gertjan. schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:01:
[...]
Is dat verhaal gerelateerd aan de WAADI of is dat gewoon angst voor het VAR verhaal? Wat ik begreep van de WAADI is dat er boetes worden uitgedeeld en er (voor zover ik kon zien) geen loonbelasting consequenties waren.
Nee dat gaat over de WKA, waarbij het tussenbureau dus verantwoordelijk is op het moment dat ik mijn loonbelasting niet betaal. Ik snap heel goed dat ze zich daarvoor willen indekken, maar de enige manier om dat helemaal sluitend te doen is om de loonbelasting zelf af te storen bij de belastingdienst als tussenbureau. Nu krijgen ze van mij een kopie van mijn aangifte LB en een bewijs van overschrijving, wat ik al redelijk ver vind gaan. Daar heb ik echter een maand over gediscussieerd voordat ze akkoord waren. Het argument waarmee ik ze over de streep heb getrokken is dat ik meerdere opdrachtgevers heb die dat allemaal willen, maar ook weer van elkaar geen bewijs accepteren dat de loonbelasting reeds is betaald. Mijn oplossing is dan dat gewoon lekker niemand zich bemoeit met mijn belastingafdracht en ik alles zelf regel.

Voor mij is het vooral een principekwestie. Ik verhuur mezelf wel vaker, maar daarnaast heb ik nog andere inkomsten in mijn BV en verkoop ik ook software die ik op andere plekken weer inkoop. Ik ben geen uitzendbureau en vind het een zeer grote aantasting van mijn zelfstandigheid en soevereiniteit om mijn administratie uit handen te geven. Waren ze niet overstag gegaan dan had ik het contract ook gewoon opgezegd.

Bottom line is dat die wetten helemaal niet bedoeld zijn voor ZZPers met een BV, maar dat we er wel enorm veel last van hebben.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 23:54

JaQ

Stoffel schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:12:
Nee dat gaat over de WKA, waarbij het tussenbureau dus verantwoordelijk is op het moment dat ik mijn loonbelasting niet betaal. Ik snap heel goed dat ze zich daarvoor willen indekken, maar de enige manier om dat helemaal sluitend te doen is om de loonbelasting zelf af te storen bij de belastingdienst als tussenbureau. Nu krijgen ze van mij een kopie van mijn aangifte LB en een bewijs van overschrijving, wat ik al redelijk ver vind gaan. Daar heb ik echter een maand over gediscussieerd voordat ze akkoord waren. Het argument waarmee ik ze over de streep heb getrokken is dat ik meerdere opdrachtgevers heb die dat allemaal willen, maar ook weer van elkaar geen bewijs accepteren dat de loonbelasting reeds is betaald. Mijn oplossing is dan dat gewoon lekker niemand zich bemoeit met mijn belastingafdracht en ik alles zelf regel.

Voor mij is het vooral een principekwestie. Ik verhuur mezelf wel vaker, maar daarnaast heb ik nog andere inkomsten in mijn BV en verkoop ik ook software die ik op andere plekken weer inkoop. Ik ben geen uitzendbureau en vind het een zeer grote aantasting van mijn zelfstandigheid en soevereiniteit om mijn administratie uit handen te geven. Waren ze niet overstag gegaan dan had ik het contract ook gewoon opgezegd.

Bottom line is dat die wetten helemaal niet bedoeld zijn voor ZZPers met een BV, maar dat we er wel enorm veel last van hebben.
Heb je al eens nagedacht over een g rekening (en straks een depot stelsel).

Is en blijft irritant, maar volgens mij is dit er voor bedoelt om de door jou genoemde problematiek op te lossen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze week aangegeven dat ik mijn uurtarief per april ga wijzigen, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

JaQ schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 22:04:
[...]

Heb je al eens nagedacht over een g rekening (en straks een depot stelsel).

Is en blijft irritant, maar volgens mij is dit er voor bedoelt om de door jou genoemde problematiek op te lossen.
Wat lost het dan op? Ik ben bekend met de optie, maar het is is in principe exact hetzelfde als directe afstorting, een ander bedrijf gaat voor jou op basis van een schatting loonbelasting inhouden op je facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Stoffel schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:06:
Wat lost het dan op? Ik ben bekend met de optie, maar het is is in principe exact hetzelfde als directe afstorting, een ander bedrijf gaat voor jou op basis van een schatting loonbelasting inhouden op je facturen.
Meerdere opdrachtgevers storten naar dezelfde g-rekening, en daar wordt jouw loonbelasting van ingehouden. Daarmee hebben alle opdrachtgevers afzonderlijk de garantie en voor jou is het 1 pot geld ipv dat je allemaal verschillende stortingen moet volgen. Je argument over meerdere opdrachtgevers is namelijk een duiding van een administratieve last, niet van een reëel probleem.

Begrijp me goed, ik zit ook niet te wachten op opdrachtgevers die met dit soort grappen aankomen. Al is het maar omdat opdrachtgevers helemaal niet kunnen inschatten hoeveel loonbelasting ik moet betalen (zij kennen mijn investeringsplannen en kostenstructuur niet). Uiteindelijk betekent het vooral dat je pas later al je geld in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een vraag, wilde hem eigenlijk bij de belastingdienst stellen maar misschien dat ik hier terecht kan. Heb een KVK nummer en moet dus elk kwartaal iets invullen op belastingdienst.nl maar het freelance gebeuren loopt niet zo geweldig als gedacht (mijn schuld) dus vul ik iedere keer 0 in. Ik werk gewoon netjes 40+ uur dus het maakt mij niet heel veel uit. Nu moet ik via een programma op de Mac mijn "Programma Aangifte inkomstenbelasting 2012 voor ondernemers" invullen.

Nu moet ik een aantal keer mijn inkomsten werkgever etc invullen maar gaat dat dan echt alleen om mijn freelance inkomsten of moet ik hier ook invullen wat ik elke maand bij mijn eigen baas betaald krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:29:
Heb een vraag, wilde hem eigenlijk bij de belastingdienst stellen maar misschien dat ik hier terecht kan. Heb een KVK nummer en moet dus elk kwartaal iets invullen op belastingdienst.nl maar het freelance gebeuren loopt niet zo geweldig als gedacht (mijn schuld) dus vul ik iedere keer 0 in. Ik werk gewoon netjes 40+ uur dus het maakt mij niet heel veel uit. Nu moet ik via een programma op de Mac mijn "Programma Aangifte inkomstenbelasting 2012 voor ondernemers" invullen.

Nu moet ik een aantal keer mijn inkomsten werkgever etc invullen maar gaat dat dan echt alleen om mijn freelance inkomsten of moet ik hier ook invullen wat ik elke maand bij mijn eigen baas betaald krijg?
In die aangifte vul je beiden in. Je vult in eerste instantie de gegevens van je freelance werkzaamheden in. Daaruit wordt je Winst uit onderneming berekend. Vervolgens kom je in het stukje terecht wat in je "normale" aangifte ook zat. Daar wordt je winst meegenomen (als EMZ neem je in principe al je winst direct op, enkele uitzonderingen daar gelaten), maar geef je ook aan of je loon hebt ontvangen van werkgevers. Ook je huis en spaartegoeden verwerk je zoals "normaal".

Je doet dus eigenlijk een gewone aangifte, maar hebt wat extra schermpjes voor je eenmanszaak. Je moet dus ook je loon invullen, op basis daarvan wordt berekend welke heffingen moeten worden gerekend op je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:29:
Heb een vraag, wilde hem eigenlijk bij de belastingdienst stellen maar misschien dat ik hier terecht kan. Heb een KVK nummer en moet dus elk kwartaal iets invullen op belastingdienst.nl maar het freelance gebeuren loopt niet zo geweldig als gedacht (mijn schuld) dus vul ik iedere keer 0 in. Ik werk gewoon netjes 40+ uur dus het maakt mij niet heel veel uit.
Dat is de aangofte omzetbelasting (BTW). Staat los van de inkomstenbelasting.
Nu moet ik via een programma op de Mac mijn "Programma Aangifte inkomstenbelasting 2012 voor ondernemers" invullen.
De aangifte begint met een balans en een fiscale winstberekening. Dat zijn je inkomsten uit onderneming.

Daarna gaat de aangifte verder met dezelfde rubrieken die ook in de "gewone" aangifte IB staan. Inkomsten uit werk en uitkering, woning, aanmerkelijk belang en vermogen. Niet creatief worden, je inkomsten uit loondienst moeten niet ingevuld om samengevoegd worden met je winst uit onderneming. Er zijn aparte rubrieken om beide in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Omdat ik ervaren ben in de videohosting ben ik benaderd voor een project als ZZP'er, dit zou mijn eerste opdracht zijn en ik op zoek ben naar het wijste hierin heb ik een aantal vragen.

Heeft iemand idee hoe lang de procedures duren voor het ZZP'er worden?
Mocht het niet doorgaan om welke reden dan ook, zitten daar dan consequenties aan?
Als de werkzaamheden stoppen, is het dan verstandig direct mij uit te schrijven uit de KvK?

[ Voor 12% gewijzigd door init6 op 22-02-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
init6 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:27:
Heeft iemand idee hoe lang de procedures duren voor het ZZP'er worden?
Volgens mij kun je direct na je inschrijving aan de slag.
Mocht het niet doorgaan om welke reden dan ook, zitten daar dan consequenties aan?
Je zult aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting moeten doen, meer niet.
Als de werkzaamheden stoppen, is het dan verstandig direct mij uit te schrijven uit de KvK?
Als je verder niet wilt freelancen wel, anders moet je elke keer die vervelende aangiften opnieuw doen. Let er op dat als je wél doorgaat, je wel wat meer klanten zoekt dan één persoon, anders vindt de belastingdienst het een verkapte vorm van loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Avalaxy schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:36:
[...]

Volgens mij kun je direct na je inschrijving aan de slag.

[...]

Je zult aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting moeten doen, meer niet.

[...]

Als je verder niet wilt freelancen wel, anders moet je elke keer die vervelende aangiften opnieuw doen. Let er op dat als je wél doorgaat, je wel wat meer klanten zoekt dan één persoon, anders vindt de belastingdienst het een verkapte vorm van loondienst.
Mocht ik er nou voor kiezen om een service contract met periodes van 2-4 jaar op te stellen, dit voor het jaarlijks onderhoud en in geval van calamiteiten etc. Zal ik dan actief meer klanten moeten gaan werven?

Ik heb reeds een betaalde baan waar ik 60 uur per week mee bezig ben, dit zou een leuk extratje zijn om uit te voeren in het weekend maar meer klanten zou ik niet erbij willen nemen puur omdat ik nog een gezin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou jij een geval kunnen zijn van ROW (resultaat overige werkzaamheden). Freelancen niet zozeer als onderneming maar als "bijverdienste". Met werknemersverzekeringen heb je in dat geval niet te maken, maar de ondernemersvoordelen (winstvrijstelling, ondernemersaftrek) zou je ook missen.

Onder de streep betekent dat gewoon dat je de winst van je onderneming optelt bij je inkomen uit loondienst en het toepasselijke tarief IB betaalt. Als je al 60 uur werkt zal dat vermoedelijk 52% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 18:55

Falcon10

Hit it i would !

Iemand zo beetje enig idee wat de tarieven dezer dagen zijn voor een ICT project manager en ICT site manager ?
En wat is de wettelijke kmvergoeding die je als zelfstandige mag vragen in NL ? In belgie is dit momenteel 0,3456. Maar hoe zit dat als je een NL klant hebt ? Geldt dan de Belgische of NL vergoeding ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Falcon10 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:23:
Iemand zo beetje enig idee wat de tarieven dezer dagen zijn voor een ICT project manager en ICT site manager ?
En wat is de wettelijke kmvergoeding die je als zelfstandige mag vragen in NL ? In belgie is dit momenteel 0,3456. Maar hoe zit dat als je een NL klant hebt ? Geldt dan de Belgische of NL vergoeding ?
Tja dat is natuurlijk een lastige vraag, je hebt tegenwoordig project managers in alle soorten en maten. Ik ken mensen met 2 jaar ervaring die al "project manager" zijn, maar dat heeft weinig te maken wat een "project manager" in de serieuzere projecten doet.

Denk dus dat je dit iets meer toe moet lichten en ik heb geen flauw idee wat een "ICT site manager" doet? (Iets met iedereen is manager tegenwoordig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Falcon10 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:23:
Je hebt vrijheid van contract, dus je mag alles vragen. Of je klant het overal mee eens is, is een ander verhaal.
Het is gebruikelijk of reiskosten in het uurtarief te verwerken, maar je kan er afspraken over maken. Als je werkzaamheden op lokatie kortdurend zijn (bijvoorbeeld loodgieter, storingsmonteur), dan kan je zogeheten voorrijdkosten af te spreken, welke je apart factureert. Zijn de werkzaamheden juist langdurend (bv. software ontwikkeling) dan kan je afspreken dat je per dag minimaal zes uur factureert, ook als de werkzaamheden op een dag minder tijd in beslag nemen.

Je mag 19 ct per zakelijke kilometer aftrekken van de Nederlandse inkomstenbelasting, aannemend dat je een privéauto gebruikt. Bij lease-auto's wordt het een ander verhaal, net als openbaar vervoer enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 18:55

Falcon10

Hit it i would !

Het zou Belgische firma en leasewagen zijn die voor Nederlandse firma werkt.
En momenteel nog geen idee hoe het zit met die toestanden. Moet je dan Belgische km vergoeding doorrekenen, omdat je Belgische firma bent, of Nederlandse, omdat je voor Nederlandse klant werkt.

En ICT site manger : in de ruime zin van het woord : alles wat met IT te maken heeft, gaat over die persoon, hij/zij maakt de beslissingen over projecten, budgetten, aanstellen firmas, infrastructuur, uitvoer van die toestanden etc. Op zijn beurt rapporteerd deze persoon dan weer naar de regio ICT manager die bv gans de Benelux reguleerd.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Ik begrijp dat jij werkt voor de Belgische firma, die werkzaamheden levert aan een Nederlandse firma.
Wat de Belgische leverancier doorrekent aan de Nederlandse klant hangt helemaal af van de afspraken die beiden maken.
Het is gebruikelijk om alleen een soort uurtarief te rekenen, en dat reiskosten, kledingkosten, parkeerkosten, adminstratiekosten, incassokosten, kantooruitgaven, telefoonkosten enz.enz. allemaal in dat uurtarief zijn inbegrepen. Als je alle kosten apart op de factuur wil zetten krijg je betalingsrisico's: Stel dat de klant het niet eens is met de reiskosten dan zal hij weigeren de factuur te betalen, jij mag gaan bewijzen dat die kosten toch echt zijn gemaakt.
Om die reden is het dus gebruikelijk om alleen een uurtarief te rekenen, je vraagt de klant om een urenstaat te ondertekenen en bij de factuur hoef je dan alleen een kopie van diezelfde urenstaat te voegen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat hij het daar mee oneens is, hij heeft die urenstaat immers zelf ondertekend.

Verder mag de Belgische firma de leasekosten opvoeren als kostenpost bij de Belgische belastingaangifte, evenals de andere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je werkt vanuit een Belgische firma, je bent zelf Belgisch ingezetene en de werkzaamheden worden in Nederland verricht, dan tel ik 2x BE en 1x NL. Volgens mijn 2/3 vuistregeltje heb je waarschijnlijk te maken met de Belgische belastingen.

Hoeveel reiskosten mag je rekenen? Zoveel je wilt. Zoals hierboven aangegeven zou ik het verrekenen in je uurtarief.

De auto is een Belgische firmawagen. De ritten zijn zakelijk van aard. Belastingtechnisch draagt de nettoomzet die je behaalt bij aan het bedrijfsresultaat en gaan de autokosten ten laste van het bedrijfsresultaat. Dat laatste op basis van werkelijke kosten (facturen leasemaatschappij, brandstof etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Hoe zit het nu met de iPad 16GB nieuwste versie met alleen Wifi, mag je die direct in z'n geheel aftrekken van de belasting, of moet dit in termijnen zoals bij een laptop? Ik zal hem natuurlijk niet 100% zakelijk gebruiken, maar geef ik wel aan. M'n eerste generatie iPad hou ik als bewijs dat ik die voor prive gebruik.

En hoe houden jullie je uren bij? En wat hou je bij aan uren? Ik werk parttime 32 uur in de week, en de rest voor mezelf. Zit niet vast aan de reguliere werktijden, omdat ik het nog vanuit huis doe. Elke dag besteed ik sowieso een half uur aan zakelijke e-mail afhandelen + literatuur studie (sidebar.io artikelen lezen). Dit alles noteer ik, samen met de gemaakte uren voor projecten in een Excel sheet. Ik schat in aan de 1225 uur te kunnen komen, maar op zo'n manier bijhouden is ook goed genoeg voor de Belastingdienst?

[ Voor 9% gewijzigd door repsaj op 03-04-2013 14:19 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
http://www.lancelots.nl/b...en/investeren-afschrijven

Volgens mij is de grens nog steeds 450 euro ex btw. Weet niet meer zeker of je dan ook naar privegebruik moet kijken, dat is dacht ik alleen als je de goederen ook moest afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:08
Jaspur schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:18:
En hoe houden jullie je uren bij? En wat hou je bij aan uren? Ik werk parttime 32 uur in de week, en de rest voor mezelf. Zit niet vast aan de reguliere werktijden, omdat ik het nog vanuit huis doe. Elke dag besteed ik sowieso een half uur aan zakelijke e-mail afhandelen + literatuur studie (sidebar.io artikelen lezen). Dit alles noteer ik, samen met de gemaakte uren voor projecten in een Excel sheet. Ik schat in aan de 1225 uur te kunnen komen, maar op zo'n manier bijhouden is ook goed genoeg voor de Belastingdienst?
Je uren bijhouden in een Excel-sheet volstaat prima voor de belastingdienst. Net als afblokken in een agenda, een urenregistratiepakket of een administratiepakket met uren-functies. Het gaat erom dat het zorgvuldig vastgelegd wordt en dat het opvraagbaar is door de belastingdienst in het geval van een controle. Zorg dus dat je je urenregistratie back-upt of in de cloud plaatst, en bewaar het voor minimaal 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
En uren bijhouden voor zakeljke email beantwoorden en vakgerelateerde artikelen, boeken lezen is niet gek?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:26

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een tussenpartij niet betaald?

Ik heb een contract met mijn tussenpartij dat er binnen 30 dagen wordt uitbetaald, maar dat is inmiddels 10 dagen geleden. Het is inmiddels de vierde achtereenvolgende maand dat er te laat wordt uitbetaald, en ik begin het getrek inmiddels wel zat te worden. Het zal best dat "er een nieuw administratiesysteem in gebruik genomen" is, maar ik heb ook mijn rekeningen op tijd te betalen.

Hints, tips?

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
LePlatDuJour schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 16:54:

Ik heb een contract met mijn tussenpartij dat er binnen 30 dagen wordt uitbetaald, maar dat is inmiddels 10 dagen geleden. Het is inmiddels de vierde achtereenvolgende maand dat er te laat wordt uitbetaald, en ik begin het getrek inmiddels wel zat te worden. Het zal best dat "er een nieuw administratiesysteem in gebruik genomen" is, maar ik heb ook mijn rekeningen op tijd te betalen.

Hints, tips?
Als er iets mis gaat bij een partij waar jij diensten afneemt: terugleggen bij hun. Bespreek het probleem, maak het kenbaar dat ze een probleem hebben en geef ook aan dat het voor jou nu wel storend begint te worden. Communicatie is gewoon belangrijk hier in. Geef aan wat jij van hun verwacht (verwijs naar de afspraken), maak afspraken wanneer het verbetert en spreek desnoods af wat ze voor jou gaan doen als ze het weer niet halen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Hints, tips?
Ja. Vaak helpt het om via de partij waar je de opdracht uitvoert druk uit te laten oefenen. Als zij netjes op tijd betalen zijn zij er helemaal niet van gedient dat een tussenpartij verzaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

LiquidT_NL schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 17:06:
[...]

Als er iets mis gaat bij een partij waar jij diensten afneemt: terugleggen bij hun. Bespreek het probleem, maak het kenbaar dat ze een probleem hebben en geef ook aan dat het voor jou nu wel storend begint te worden. Communicatie is gewoon belangrijk hier in. Geef aan wat jij van hun verwacht (verwijs naar de afspraken), maak afspraken wanneer het verbetert en spreek desnoods af wat ze voor jou gaan doen als ze het weer niet halen.
Eens. Heb ik ook al gedaan. Maar dat vooronderstelt wel dat er aan de andere kant geluisterd wordt, en dat lijkt niet het geval te zijn. Telefoon wordt nauwelijks opgenomen, en op voicemails noch op e-mails wordt gereageerd.
JaQ schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:36:
[...]

Ja. Vaak helpt het om via de partij waar je de opdracht uitvoert druk uit te laten oefenen. Als zij netjes op tijd betalen zijn zij er helemaal niet van gedient dat een tussenpartij verzaakt :)
Done! Al is de opdrachtgever ook niet echt van de snelle interventies, za'k maar zeggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22

Hints, tips?
Klinkt als Corso, daar heb ik (en vele andere collega contractors) hetzelfde probleem mee de afgelopen paar maanden (migratie naar nieuw administratiesysteem wat volledig mis is gegaan).. Vanaf deze maand factureer ik dan ook rechtstreeks naar de eindklant, maar daar heb ik voor de uitstaande facturen nog niet veel aan uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

sverzijl schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:18:
[...]

Klinkt als Corso, daar heb ik (en vele andere collega contractors) hetzelfde probleem mee de afgelopen paar maanden (migratie naar nieuw administratiesysteem wat volledig mis is gegaan).. Vanaf deze maand factureer ik dan ook rechtstreeks naar de eindklant, maar daar heb ik voor de uitstaande facturen nog niet veel aan uiteraard.
Hier hetzelfde, ook corso. Werd onlangs door ze gebeld, ze hadden eenzijdig het contract opgezegd omdat ze niet zeker wisten of de opdracht nog liep....kansloos. Nu moet er weer van alles bij de opdrachtgever geregeld worden om het aan te zwengelen, en de facturen van afgelopen 3 maanden zijn nog niet betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

sverzijl schreef op woensdag 10 april 2013 @ 11:18:
[...]

Man en paard maar noemen, dan: Corso, idd. Factureren rechtstreeks naar eindklant: wil dat zeggen dat het niet meer via Corso verloopt? Want ik heb inmiddels ook al gesuggereerd dat als zij zich niet gebonden achten aan hun contract, dat dat dan ook voor mij geldt.

Overigens staat in dit artikel dat je na 30 dagen ook zonder aanmaning wettelijke rente (7.75%) en daarbovenop nog tenminste 40 euro incassokosten mag gaan rekenen. Daar moet ik maar eens mee gaan zwaaien, dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
LePlatDuJour schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:25:
[...]
Man en paard maar noemen, dan: Corso, idd. Factureren rechtstreeks naar eindklant: wil dat zeggen dat het niet meer via Corso verloopt? Want ik heb inmiddels ook al gesuggereerd dat als zij zich niet gebonden achten aan hun contract, dat dat dan ook voor mij geldt.
Ja, Corso gaat er dan tussenuit. Ik heb geen relatiebeding, dus dit is in mijn geval sowieso mogelijk.
Overigens staat in dit artikel dat je na 30 dagen ook zonder aanmaning wettelijke rente (7.75%) en daarbovenop nog tenminste 40 euro incassokosten mag gaan rekenen. Daar moet ik maar eens mee gaan zwaaien, dan.
Dat artikel zag ik toevallig vanmorgen ook langskomen. Goede ontwikkeling, maar geldt echter pas vanaf 16 maart, dus pas vanaf de facturen die je na 16 maart hebt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

sverzijl schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:12:
[...]

Ja, Corso gaat er dan tussenuit. Ik heb geen relatiebeding, dus dit is in mijn geval sowieso mogelijk.
Doe je goed, maar mijn opdrachtgever doet geen zaken met individuen. Relatiebeding staat wel in mijn contract, maar daarin staat ook dat ze binnen 30 dagen betalen, dus..
Dat artikel zag ik toevallig vanmorgen ook langskomen. Goede ontwikkeling, maar geldt echter pas vanaf 16 maart, dus pas vanaf de facturen die je na 16 maart hebt verstuurd.
Mja, ik hoop maar op een reactie, dan hoor ik tenminste nog eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
LePlatDuJour schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:16:
[...]
Doe je goed, maar mijn opdrachtgever doet geen zaken met individuen. Relatiebeding staat wel in mijn contract, maar daarin staat ook dat ze binnen 30 dagen betalen, dus..
Mijn opdrachtgever in principe ook niet, maar ze maken nu een uitzondering en halen alle contractors daar weg (voorlopig).
[...]
Mja, ik hoop maar op een reactie, dan hoor ik tenminste nog eens wat.
Enige wat ze nu doen is het afschermen van de financiele afdeling door geen enkel telefoontje door te laten en er een telefoonteam voor zetten die alle factuurvragen opvangt en de vragen/klachten op een excel sheet bijhoudt. Zojuist maar weer eens gebeld, uiteraard weer geen update en 'vanmiddag gaat er weer een betaling uit, dus mogelijk <...>'. Incassobureau inschakelen zou nog een optie zijn, maar dat vind ik nog net iets te vroeg. Verder ook geen enkele ervaring mee dus daar zal ik me eerst eens over gaan inlezen.

Maar goed, zal er verder geen klaagtopic van maken. Uiteindelijk zullen we vast wel betaald worden. Tot dan maar even droog brood ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

sverzijl schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:34:
Maar goed, zal er verder geen klaagtopic van maken. Uiteindelijk zullen we vast wel betaald worden.
Of ze zijn failliet aan het gaan. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
LePlatDuJour schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:49:
[...]
Of ze zijn failliet aan het gaan. }:|
Ik ga er vooralsnog niet van uit. Wel zijn ze recentelijk (maart 2013) overgenomen door de voormalig eigenaar na een mislukt avontuur met AmigoO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Zo, ze hebben november net betaald (gefactureerd begin januari) met een spoedbetaling zie ik nu. Nu december, januari, februari en maart nog :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Even een update van mijn kant:
Beste Bert,

De oorzaken zijn divers. Er zijn afspraken met de [opdrachtgever] (inkoop) gemaakt, over het inlopen van de achterstanden. Ik heb begrip voor je ongerustheid en voorgenomen actie. Ben bang echter dat het niet veel gaat uithalen. Alles gaat betaald worden, dat kan ik je garanderen. Helaas weet ik de laatste status van de betalingen nu niet. Ik correspondeer niet mee met huidige mgt. Ik neem hun dit nl ook erg kwalijk.

Als het goed is, is de verkoop van Corso, aan het einde van de week een feit. Dan wordt er ook een kapitaals injectie gedaan. Ik vet rouw er op, dat ik je hiermee voldoende heb geinformeerd.
Dit was van de Business Unit Manager Public van Corso; ik had 'm ge-cc'd op het volgende mailtje:
[...]
Bij deze geef ik Corso tot uiterlijk donderdag 18 april 2013 17:00 om uitsluitsel over bovenstaande factuur te geven, per telefoon of per e-mail. Daarna geef ik de inning van deze factuur uit handen aan een incassobureau. De kosten van dit incassotraject zullen voor rekening van Corso zijn.
@André: da's wel heul traag. Nooit hardere stappen genomen/overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

LePlatDuJour schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:07:

@André: da's wel heul traag. Nooit hardere stappen genomen/overwogen?
Nee, eigenlijk nog niet. Het komt uiteindelijk wel en ik heb wel een buffertje, dus de noodzaak is niet erg hoog. Wel had ik ze alvast een herinnering gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
Ik bedacht me gisteren ineens dat ik m'n moederbord nog steeds niet terug heb van RMA (al meer dan een half jaar geleden opgestuurd). Digitique was failliet ofzo, en heeft al 4 maanden geleden dat kreng opgestuurd naar MSI, die het verder af zou handelen... Maar goed dat ik direct een nieuwe heb gekocht toen deze stuk was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justout
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-08 16:25
Wat zijn de gemiddelde opdrachten die jullie hebben ?

Zijn het Projecten waarbij een heel nieuwe kantoorpand moet worden ingericht (van server tot toetsenbord), of is het ook onderhoud van bedrijven ?

Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van de algemene werkzaamheden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Dat is een enorm brede vraag. Ik heb niets met de inrichting van kantoorpanden te maken, maar wel af en toe iets met hardware acquisitie, of software architectuur, of softwareontwikkeling, of organisatie-vraagstukken.

Als je opdrachten op systeembeheer gebied bedoelt, moet je dat er wel even bijzeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier grotendeels development. Werkplekbeheer vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Justout schreef op woensdag 17 april 2013 @ 15:51:
Wat zijn de gemiddelde opdrachten die jullie hebben ?

Zijn het Projecten waarbij een heel nieuwe kantoorpand moet worden ingericht (van server tot toetsenbord), of is het ook onderhoud van bedrijven ?

Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van de algemene werkzaamheden....
Is dat een algemene vraag voor alle freelancers? Als je nagaat dat ik 90 klanten heb gehad afgelopen jaar zegt dat wel iets over de omvang van de opdrachten. Enkele opdrachten gaan over meerdere dagen, en een paar om heel veel dagen, en nog weer een paar van een paar uurtjes. Een mooie mix die mij toestaat altijd een flexibele planning te hebben waar spoedgevallen zo tussen kunnen. En het grote voordeel is dat ik niet afhankelijk ben van maar een paar grote opdrachten.

Ik doe voornamelijk veel advies, begeleiding en trainingen. En ik ben algemeen helpdesk voor een flink aantal bureaus die dezelfde diensten aan hun klanten leveren maar niet uit de complexere vraagstukken komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

In mijn geval heb ik nu een opdracht voor gemiddeld 32u/wk, tot in ieder geval einde van het jaar. Ontwerp/architectuurwerk. Daarnaast voor m'n andere werkzaamheden enkele tientallen opdrachtgevers per jaar voor trainingen en coaching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Als het gaat om het aantal opdrachtgevers: 2 in 2.5 jaar. Eigenlijk een, waarbij ik wat tijd overhad om bij een tweede te besteden. Dat heb ik nu alleen moeten afbouwen omdat de eerste weer teveel tijd vroeg, en ik verwacht daar nog wel een jaartje of twee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij een nieuwe klant zit je altijd eerst met twijfels over zijn "betalingscultuur" maar nu heb ik een goede aan de haak. Gisteren (op zondag nota bene) mijn eerste opdracht voor hem afgerond (deadline was a.s. woensdag), meteen ook de factuur digitaal verstuurd, de zelfde dag nog via iDeal betaald. _o_ Dat is eens wat anders dan klanten die altijd tot de eerste (of tweede) herinnering wachten voordat ze betalen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kent het gezegde, "de klant is altijd koning, maar je bent pas klant als je betaalt".

Deze klant is toch wel koning onder koningen. Gelukkig hebben we de laatste tijd nogal wat muzikale bedankjes die je zou kunnen doneren :+

John Ewbank heeft er nog een op de plank liggen

[ Voor 13% gewijzigd door t_captain op 22-04-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Iemand hier ervaring met stoppen met freelancen? Ik heb een aanbieding om weer in loondienst te gaan en ben e.e.a. aan het voorbereiden. Het lijkt een prima aanbieding, maar ik vraag me af waar ik allemaal rekening mee moet gaan houden als ik daadwerkelijk met dat bedrijf in zee ga.

Wat ik nu op mijn lijstje heb staan (in willekeurige volgorde) is:
  • stop zetten van zakelijke abonnementen (Telefoon, tankpas)
  • De FOR omzetten naar lijfrente
  • Opzeggen van rechtsbijstandsverzekering & bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
  • Mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering laten overnemen (althans: de kosten daarvan voor de looptijd van de verzekering)
  • Afmelden bij belastingdienst (BTW)
Ik ben nog niet direct van plan om me uit te schrijven bij de KvK, het kost immers geen geld (meer) en je weet nooit wat de toekomst brengt.

Wat ik mij afvraag is hoe dat straks met een IB aangifte gaat. Stel ik ga in dienst per 1/7, ben ik dan over 2013 nog ondernemer (en kom ik dus in aanmerking voor zelfstandigen-aftrek over mijn omzet, maar hoef geen bijdrage zorgverzekeringswet te betalen omdat ik meer dan 34k verdien in loondienst na 1/7)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZA: Haal je de 1225 uur?

ZVW: jij word volgens mij aangeslagen voor het verschuldigde bedrag minus datgene wat er in voorlopige heffingen is betaald. Het plafond is overigens 50k en geen 34k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

t_captain schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:07:
ZA: Haal je de 1225 uur?

ZVW: jij word volgens mij aangeslagen voor het verschuldigde bedrag minus datgene wat er in voorlopige heffingen is betaald. Het plafond is overigens 50k en geen 34k.
Die 1225 kan ik wel aantonen denk ik (gedeclareerde uren + boekhouding + studie uren etc etc). Wordt wel op het randje. Kwestie van urenadministratie goed opvoeren :)

ZVW klinkt logisch. Alhoewel ik me verbaas over het plafond, dat bedrag matched niet direct met wat ik mij kan herinneren. Ik ben zeker geen expert op dat vlak, dus ik zal me wel vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Bij het arbeidscontract met je werkgever moet je even opletten of daarin staat dat je niet voor anderen mag werken. Het zal nog een tijdje duren voordat de laatste zaken van je eigen onderneming zijn beeindigd (denk aan maken eindafrekening enz.), dus als er zo'n bepaling in staat vraag dan om een uitzondering voor jouw onderneming.

Verder heb je nog de jaarlijkse voorschotten van de IB. Vraag aan je boekhouder of de belastingdienst hoe je die kan stopzetten, anders moet je in 2014 weer een voorschot overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Mmm, zo'n uitzondering wordt interessant. Het is een werkgever er alles aan gelegen om te beperken dat ik nog daadwerkelijk factureer en uren maak vanuit mijn bedrijf. In dit soort situaties heb ik een broertje dood aan "vertrouwen". (Contractueel regelen is altijd beter).

Aangezien het om een wat grotere Amerikaanse tent gaat zal de flexibiliteit in contracten wel ver te zoeken zijn (aanname). Ik heb op dit moment nog niets getekend, wel gesprekken gehad en een mondelinge aanbieding ontvangen, inclusief bedragen en meeste voorwaarden benoemd. Ik ben niet direct mondeling akkoord gegaan omdat ik eea goed op een rij en doorgerekend wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 16:07
beste freelancers hoeveel betalen jullie een tussenpersoon die jullie aan opdrachten helpt? is dat een x% van het project of een vaste vergoeding voor het project?
Stel dat het project 6 maanden duurt wat is dan reel om aan het tussenpersoon te geven voor het aanleveren van de opdracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Dat verschilt per tussenpersoon. Sommige vinden een eenmalige vergoeding van een paar 100 genoeg, andere een fles wijn, en weer anderen willen percentages van de opdracht. Kwestie van onderhandelen.

Het ligt ook wel aan de moeite die de tussenpersoon voor de opdracht moet doen. Als het hem aan kwam waaien zal hij ook niet veel vergoeding voor de moeite willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 16:07
Ik begreep dat hier een stuk meer voor gevraagd werd dan een paar 100 euro. Eerder een paar 1000 euro. een tussenpersoon die wilde 12% echter hebben ze hier niks voor gedaan of hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
12% is volgens mij wel redelijk gemiddeld. Ik hoor soms wel van lagere percentages, maar ook van (schandalig) veel meer.

Vond toevallig dit :

http://www.scribd.com/doc...rt-Bemiddelaars-en-marges
11,6% van de freelancers en zzp’ers in Nederland geen idee heeft welke marge zijn of haar bemiddelingsbureau hanteert. Een tiende van de bemiddelingsbureaus hanteert bijzzp‐opdrachten een marge van 25% of hoger, de helft (50,0%) een marge van 10‐25%en iets meer dan een kwart (26,9%) een marge van minder dan 10%. Bijna 2% van debureaus werkt op basis van een eenmalige fee, zonder berekening van een marge. Demarge wordt bij zzp‐opdrachten meestal gehanteerd aan de zijde van deopdrachtnemer: bij de freelancer of zzp’er die de opdracht uitvoert wordt in 64,4% vande gevallen een marge in rekening gebracht en bij 56,9% bij de opdrachtgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Ik ben benieuwd of het in de huidige markt een beetje te doen is om te starten als ZZP'er naast een fulltime baan.
De nadelen zijn natuurlijk dat je gewoon werkt overdag en niet bereikbaar bent voor problemen tussendoor.

Ik werk momenteel als developer (C#, PHP) en zou daar wat mee willen doen, maar ook met zaken als netwerken (ontwerp, beheer, routering, enz) heb ik veel ervaring uit m'n vorige werk.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

JaQ schreef op zondag 19 mei 2013 @ 20:53:
IWat ik nu op mijn lijstje heb staan (in willekeurige volgorde) is:
  • stop zetten van zakelijke abonnementen (Telefoon, tankpas)
  • Opzeggen van rechtsbijstandsverzekering & bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
  • Mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering laten overnemen (althans: de kosten daarvan voor de looptijd van de verzekering)
Ik ben nog niet direct van plan om me uit te schrijven bij de KvK, het kost immers geen geld (meer) en je weet nooit wat de toekomst brengt.
Als je je bedrijf niet stop zet gaat het denk ik lastig worden je verzekeringen stop te zetten. Als deze verlengd zijn of nog een langere periode lopen zullen ze deze niet snel beëindigen. Ik had een vergelijkbare situatie toen ik mijn EMZ omzette naar een BV, een van de verzekeringen was zo vrij geweest om zichzelf alvast te verlengen. Ik kon deze pas beëindigen na overleg van een bevestiging van beëindiging van de KvK.

Daarnaast vraag ik mij af of je je AOV kunt overdragen naar een partij waar je in loondienst zit. Volgens mij is dat iets wat bij sommige wordt uitgesloten in de polissen. Daarnaast zal een AOV soms checken of bij een aanspraak op de verzekering wel sprake is geweest van ondernemerschap in de afgelopen periode, zo niet zullen ze soms de uitkering aanpassen. Overweeg sowieso of je de AOV nog wel in stand wil houden, je werkgever verzekert je namelijk gewoon voor de WIA/WGA/etc, die zijn minder uitgebreid, maar dekken wel in geval van arbeidsongeschiktheid.

Waarom beëindig je je zaak hem niet gewoon? Later kun je hem altijd weer opstarten. Bij beëindigen krijg je vaak ook extra aftrekposten en als je straks weer start kun je gewoon weer gebruik maken van startersfaciliteiten.

Heb je trouwens ook al gedacht wat je gaat doen als een (straks, oude) klant met een probleem komt? Of nog erger als ze met een claim komen. Als je zaak niet beëindigd is kunnen ze volgens mij redelijk makkelijk een claim leggen (wat voor jou problematisch kan zijn omdat je verzekeringen zijn beëindigd).
Noxious schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 10:27:
Ik ben benieuwd of het in de huidige markt een beetje te doen is om te starten als ZZP'er naast een fulltime baan.
De nadelen zijn natuurlijk dat je gewoon werkt overdag en niet bereikbaar bent voor problemen tussendoor.
Is een kwestie van balans zoeken, als je klanten weten dat je niet 100% van de tijd beschikbaar bent houden ze daar wel rekening mee (je moet dus wel eerlijk zijn). Ze zullen zich eerder druk maken of je wel genoeg kwaliteit kunt leveren na een dag werken.

Daarnaast ligt het erg aan wat je werkgever met jou heeft afgesproken, mag je uberhaubt freelance werkzaamheden doen (nevenwerkzaamheden zijn vaak beperkt in een contract). Vaak zijn er wel afspraken te maken, als jij tijdens je normale werk even een mail beantwoordt haal je die tijd gewoon later in. Flexibiliteit moet dan wel van 2 kanten komen. Het is belangrijk dat jij aan je baas aangeeft in principe 100+% voor hem te gaan en dat je werk niet negatief wordt beïnvloed door je freelance klussen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik heb het 1,5 jaar gedaan naast een fulltime baan. Dat was behoorlijk zwaar, gemiddeld maakte ik 15~20 uur bovenop mijn fulltime job (en bij die job hoorde ook nog iedere dag 2x 1,5 uur in de auto). Dit was behoorlijk slopend en heeft ook relaties onder druk gezet.

Uiteindelijk was gelukkig de voldoening groter en is het een mooie springplank geweest. Echter moet je wel waken dat je niet te ver gaat. Het aantal mensen die naast een full-time baan een onderneming opstarten en succesvol worden is volgens mij beperkt, omdat velen zichzelf voorbij rennen.

Houd er daarnaast ook rekening mee dat het niet alleen leuk werk is wat je gaat doen. Klanten komen ook met vervelende zaken, je moet relaties met klanten onderhouden, je moet support leveren, maar ook minder fijne klusjes doen. Bedenk of je echt bereid bent om naast 40 uur werken thuis een complexe bug uit te pluizen of een beroerd verwoorde bug-report wilt natrekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
.Gertjan. schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:26:
[...]

Is een kwestie van balans zoeken, als je klanten weten dat je niet 100% van de tijd beschikbaar bent houden ze daar wel rekening mee (je moet dus wel eerlijk zijn). Ze zullen zich eerder druk maken of je wel genoeg kwaliteit kunt leveren na een dag werken.
Eerlijk zijn uiteraard, maar dat is natuurlijk een goed punt.
Je moet er de energie voor kunnen opbrengen, ook als het minder leuke klussen zijn.
Daarnaast ligt het erg aan wat je werkgever met jou heeft afgesproken, mag je uberhaubt freelance werkzaamheden doen (nevenwerkzaamheden zijn vaak beperkt in een contract). Vaak zijn er wel afspraken te maken, als jij tijdens je normale werk even een mail beantwoordt haal je die tijd gewoon later in. Flexibiliteit moet dan wel van 2 kanten komen. Het is belangrijk dat jij aan je baas aangeeft in principe 100+% voor hem te gaan en dat je werk niet negatief wordt beïnvloed door je freelance klussen.
Ja, wat dat betreft, ik had al een eigen bedrijfje voor ik hier ging werken en daar weet mijn baas van, het is alleen dat ik er tot nu toe gewoon niks mee doe.
Ik heb het 1,5 jaar gedaan naast een fulltime baan. Dat was behoorlijk zwaar, gemiddeld maakte ik 15~20 uur bovenop mijn fulltime job (en bij die job hoorde ook nog iedere dag 2x 1,5 uur in de auto). Dit was behoorlijk slopend en heeft ook relaties onder druk gezet.

Uiteindelijk was gelukkig de voldoening groter en is het een mooie springplank geweest. Echter moet je wel waken dat je niet te ver gaat. Het aantal mensen die naast een full-time baan een onderneming opstarten en succesvol worden is volgens mij beperkt, omdat velen zichzelf voorbij rennen.

Houd er daarnaast ook rekening mee dat het niet alleen leuk werk is wat je gaat doen. Klanten komen ook met vervelende zaken, je moet relaties met klanten onderhouden, je moet support leveren, maar ook minder fijne klusjes doen. Bedenk of je echt bereid bent om naast 40 uur werken thuis een complexe bug uit te pluizen of een beroerd verwoorde bug-report wilt natrekken. :)
Hehe jep, op zich doe ik nu ook al vrij veel van dit soort werk in m'n vrije tijd, maar dan aan opensource projectjes of eigen dingetjes en dat doe je natuurlijk alleen als je er zin in hebt. Dat is wel even een verandering.

Bedankt voor je reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Noxious schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:58:
[...]
Eerlijk zijn uiteraard, maar dat is natuurlijk een goed punt.
Je moet er de energie voor kunnen opbrengen, ook als het minder leuke klussen zijn.
Dat is belangrijk om te beseffen. Er lopen teveel zzp-ers rond die zich daar dus op verkijken en doodongelukkig worden.
Ja, wat dat betreft, ik had al een eigen bedrijfje voor ik hier ging werken en daar weet mijn baas van, het is alleen dat ik er tot nu toe gewoon niks mee doe.
Als je echt gaat ondernemen moet je toch even goed je contract doorlezen. Ik heb het destijds laten opnemen in het contract en heb dus schriftelijke goedkeuring van mijn baas gehad. Een mondelinge toestemming is een goed begin, maar weet bijvoorbeeld de manager van jouw manager er ook van :)

Ik zou even checken of het mag volgens je contract en zo niet even een kleine verklaring laten tekenen door je baas. Die verklaring kun je in principe zelf opstellen, een beetje redelijke werkgever zal daar wel mee instemmen :) Zet tevens in dat voorstel dat jij de relaties van je werkgever niet zult benaderen, door jezelf een relatie/concurrentiebeding op te leggen kweek je ook weer goodwill bij je baas :)
Hehe jep, op zich doe ik nu ook al vrij veel van dit soort werk in m'n vrije tijd, maar dan aan opensource projectjes of eigen dingetjes en dat doe je natuurlijk alleen als je er zin in hebt. Dat is wel even een verandering.
Precies, ook als je een zware werkweek hebt gehad zal een klant zich melden bij je met vragen :) Je moet dus heel goed verwachtingen kunnen managen. En mocht het echt niet lukken kun je het beste gewoon eerlijk zijn en je eventueel wat kwetsbaarder opstellen :)

Veel klanten hebben daar echt begrip voor. Mijn klantenkring bestaat ook uit partijen die klein zijn begonnen en weten wat voor struggle het is om te starten. Die partijen zijn vaak bereid een kleine startup te helpen en zijn wat meer vergevingsgezind. Ze vinden het daarnaast ook tof om je te zien groeien. Zulke klanten moet je koesteren en uiteindelijk ook "terug belonen" als je succesvol bent (door tarieven scherp te houden of voorrang te geven in sommige situaties). Dat is een heel belangrijke stap om je netwerk-relaties gezond te houden :)
Bedankt voor je reactie! :)
No problem. Rest mij enkel nog jou heel veel onderneem-plezier en succes te wensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Bedankt voor de aanvullende tips!
Ik werk hier als developer voor inhouse systemen, dus echt concurrentie zal gelukkig nooit een issue worden :) en het is een klein bedrijf, dus manager == baas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-10 14:56

CasGas

.

Iemand die hier ook voor de keuze heeft gestaan om van prive 19ct/km te geven over te stappen richting een auto op de zaak met grijs kenteken?

Mijn huidige auto is niet bepaald zuinig en ik wil mij iets meer richten op de aankomende jaren, dus geen gekke maar goed overwogen keuzes..

Ik rij nu een benzine auto met en ik declareer ongeveer 20k km's op jaarbasis aan mijzelf. Onderhoud is een bitch, ben dit jaar al 2k kwijt en er zal vast wel meer aankomen. Prive is misschien 2 tot 3k aan km's wat ik rij. Naar verwachting ga ik ook meer zakelijke km's maken, dus richting de 30-35k..

Nu overweeg ik een Caddy aan te schaffen en mijn huidige auto daar op in te ruilen. De Caddy is een diesel, is zuinig en gaat dan op grijs kenteken komen. Mijn vrouw heeft opzicht ook een ruime auto en het plan is om daar de prive km's op te maken, tenzij de bijtelling niet te hoog uitvalt, dan kan ik die beter zelf ook prive gaan rijden.

Iemand ook voor deze keuzes gestaan en misschien iemand die voorbeelden heeft die op mijn situatie van toepassing zijn? De Caddy wil ik NIET nieuw aanschaffen maar 2e hands, dus bpm is niet van toepassing in dit geval..

[ Voor 3% gewijzigd door CasGas op 04-06-2013 10:17 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het valt me op dat je van een personenauto (geel kenteken) naar een kleine bedrijfsauto (grijs kenteken) wilt gaan. Bijzondere reden? Je kunt immers ook een personenauto op de zaak zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel

Stoffel

Dat het een stuk goedkoper is? Je krijgt immers een aardige korting op de wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Daar gaat het voornamelijk om, ik heb gemerkt dat ik verder weinig doe met mijn personenwagen dus dan maar grijskenteken, maar ik kan er niet precies achter komen hoeveel "voordeel" ik er precies bij heb..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar je rekening mee moet houden:
* alle BTW over de autokosten mag je terugvorderen
* de kosten excl BTW gaan ten laste van de ondernemingswinst

Daar staat tegenover als je ook prive rijdt:
* bijtelling (0/7/14/20/25% van de consumentenprijs voor auto's jonger dan 15 jaar; 15% van de bruto dagwaarde voor auto's vanaf 15 jaar oud). Let op dat je de consumentenprijs neemt, die is aanzienlijk hoger dan de cataloguswaarde bij grijs kenteken (er moet nog BPM op worden geteld)
* BTW-correctie a 2.7% van de consumentenprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben begin deze maand ook als zelfstandig ondernemer gestart als IT consultant. Heb tijdens mijn laatste maand in dienstverband een opdracht binnen gehaald bij een mooi groot bedrijf en kon direct starten na het aflopen van mijn dienstverband.

Ik heb een aantal studiekosten waarvoor ik een overeenkomst had bij mijn werkgever. Deze moet ik nu betalen. Als ik hiervoor een factuur krijg met een duidelijke specificatie dat het om studiekosten gaat, kan ik deze toch 100% aftrekken van de belasting?

Nu ben ik van plan dit jaar een aantal certificeringen en trainingen te behalen/volgen. Mijn werkgever had hiervoor afspraken met GlobalKnowledge en kregen flinke kortingen. Als ik het volle pond moet betalen is dat een flinke smak geld. Hoe doen jullie dit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proficiat, mooie start!

Ik zou kijken of studiekosten kunnen worden verrrekend met je eindafrekening. Ben je er meteen vanaf, je hebt gewoon minder brutoloon op je jaarofgaaf.

Als je de studiekosten zelf moet nemen, dan kom je volgens mij onder de normale regels van opleidingskosten terecht. Opleiding moet in dat geval bijdragen aan je werkzaamheden en er geldt een drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 20:18:
Ik ben begin deze maand ook als zelfstandig ondernemer gestart als IT consultant. Heb tijdens mijn laatste maand in dienstverband een opdracht binnen gehaald bij een mooi groot bedrijf en kon direct starten na het aflopen van mijn dienstverband.

Ik heb een aantal studiekosten waarvoor ik een overeenkomst had bij mijn werkgever. Deze moet ik nu betalen. Als ik hiervoor een factuur krijg met een duidelijke specificatie dat het om studiekosten gaat, kan ik deze toch 100% aftrekken van de belasting?

Nu ben ik van plan dit jaar een aantal certificeringen en trainingen te behalen/volgen. Mijn werkgever had hiervoor afspraken met GlobalKnowledge en kregen flinke kortingen. Als ik het volle pond moet betalen is dat een flinke smak geld. Hoe doen jullie dit nu?
Opleidingskosten van je oude werkgever moet je bij je aangifte opgeven, je kan deze niet in je zaak brengen als 'kosten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Wolly schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:44:
[...]

Opleidingskosten van je oude werkgever moet je bij je aangifte opgeven, je kan deze niet in je zaak brengen als 'kosten'.
Hoe doen bedrijven dat dan onderling? Die overhandigen elkaar gewoon een factuur voor de gemaakte studiekosten. Is de methode die jij noemt niet van toepassing voor mensen die hun studie zelf terug moeten betalen en geen bedrijf voeren? (je doelt volgens mij op de gebruikelijke studiekosten regeling)

Weet niet helemaal zeker hoe het zit, maar mij lijkt dat je een factuur die je werkgever overhandigt gewoon kunt opvoeren op je bedrijf zodra je cursus ook nodig/nuttig is voor de uitvoering van je baan. In dat geval moet je wel opletten dat de werkgever geen verrekening doet op je laatste salaris, want dan wordt het misschien moeilijker om de boel administratief uit elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De werkgever is van mening dat hij het zomaar mag inhouden op mijn nog uit te betalen vakantiegeld. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik dat niet wil, en gewoon een factuur wil die ik kan betalen. De factuur wil ik vervolgens als kosten opboeken. Het gaat om 2000 euro, voor VMware training en examen wat dus absoluut met mijn werk te maken heeft.

Ik wil het dus echt als bedrijfskosten in mijn administratie opvoeren.

Misschien toch maar een accountant gaan gebruiken voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan moet je ex-baas aan je bedrijf factureren en wordt het een kostenpost ten laste van de ondernemingswinst. Aftrekbaar voor 73.5%, zie link
Wel een beetje fishy als de training al voor de oprichting van de onderneming plaats had; dat zou problemen kunnen geven.

Alternatief is om de kosten in prive te nemen en van de inkomstenbelasting af te trekken als scholingskosten. Voordeel: 100% vs 73.5%. Nadeel: drempel.

Maar het meest aantrekjkelijk blijft het voorstel van je ex-baas. Gewoon vakantiegeld op inleveren. Bruto tegen 100%.

[ Voor 43% gewijzigd door t_captain op 05-06-2013 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt t_captain. En die link is erg handig. Daar kan ik nog veel meer informatie terug vinden.

Ik ga het zoals je aangeeft op de meest aantrekkelijke wijze aanpakken en alsnog in laten houden op mijn vakantiegeld... Wist niet dat studiekosten voor een bedrijf maar 73,5 % aftrekbaar waren.

Ik zit er toch sterk over te denken om een accountant in te schakelen voor ik hier fouten/blunders mee bega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
.Gertjan. schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 08:47:
[...]

Hoe doen bedrijven dat dan onderling? Die overhandigen elkaar gewoon een factuur voor de gemaakte studiekosten. Is de methode die jij noemt niet van toepassing voor mensen die hun studie zelf terug moeten betalen en geen bedrijf voeren? (je doelt volgens mij op de gebruikelijke studiekosten regeling)
Bedrijven onderling versturen facturen. Maar dan blijft de vraagsteller werknemer dus dan is het geen probleem.
Weet niet helemaal zeker hoe het zit, maar mij lijkt dat je een factuur die je werkgever overhandigt gewoon kunt opvoeren op je bedrijf zodra je cursus ook nodig/nuttig is voor de uitvoering van je baan. In dat geval moet je wel opletten dat de werkgever geen verrekening doet op je laatste salaris, want dan wordt het misschien moeilijker om de boel administratief uit elkaar te houden.
Nee.

Ten eerste is de training al geweest, voordat je bent gestart met je bedrijf, hierdoor is deze dus geen studie geweest om je vakkenis op peil te houden in je eigen bedrijf. Studies om je vakkennis op peil te houden zijn in je bedrijf te boeken, maar dan moet je ze natuurlijk wel doen tijdens het bestaan van je bedrijf. Deze studies (op peil houden van) zijn trouwens 100% aftrekbaar.

Ten tweede ben je in je eigen onderneming (eenmanszaak/vof) geen werknemer en kunnen er dus geen werknemers dingen als 'studieschuld meenemen' plaats vinden.

Dus die kosten meenemen in je prive aangifte of bruto verrekenen met je oude werkgever.
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 09:55:
De werkgever is van mening dat hij het zomaar mag inhouden op mijn nog uit te betalen vakantiegeld.
De vraag luidt: Wat staat er in je studie overeenkomst? Deze moet voldoen aan een aantal eisen om uberhaupt geldig te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 05-06-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 14:35:
[...]

De vraag luidt: Wat staat er in je studie overeenkomst? Deze moet voldoen aan een aantal eisen om uberhaupt geldig te zijn.
Waar kan ik die eisen vinden? En wie heeft die eisen opgesteld? Is dat wettelijk?

Inmiddels de derde dag erop zitten en heb het goed naar mijn zin bij deze opdrachtgever. Dat geeft weer voldoende energie om de mindere zaken rondom de afhandeling van mijn oude dienstverband te regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:39:
[...]

Waar kan ik die eisen vinden? En wie heeft die eisen opgesteld? Is dat wettelijk?

Inmiddels de derde dag erop zitten en heb het goed naar mijn zin bij deze opdrachtgever. Dat geeft weer voldoende energie om de mindere zaken rondom de afhandeling van mijn oude dienstverband te regelen. :)
Kijk bijvoorbeeld hier eens http://www.judex.nl/recht...mijn-loon-verrekenen_.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie van jullie wachten nog op betalingen van Corso? Aan mij is dit jaar nog niets betaald en ik wil inventariseren wie er in hetzelfde schuitje zitten. Wie heeft er dit jaar al betaald gekregen en hoeveel te laat was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Studiekosten terugbetalen;

Interessant gegeven, mijn werkgever heeft vouchers, m.a.w; zover ik weet betaald hij helemaal niets aan kosten..
Ik heb wel een studieovereenkomst (100% in het 1e jaar, 50% in 2e etc). Hoe is dat te verekenen vraag ik me af?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 08:04:
Wie van jullie wachten nog op betalingen van Corso? Aan mij is dit jaar nog niets betaald en ik wil inventariseren wie er in hetzelfde schuitje zitten. Wie heeft er dit jaar al betaald gekregen en hoeveel te laat was dat?
vraag me af hoe die doorstart een succes kan worden als de oude claims niet netjes zijn afgewikkeld?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Bij mij is alles inmiddels betaald t/m factuurdatum april. Betalingen sinds begin dit jaar tussen 2-5 weken te laat. Inmiddels contract ontbonden en factureer rechtstreeks aan opdrachtgever nu. Ken 2 mede-ZZP-ers waarbij de betaling 2 en 3 maanden achter loopt/liep, dus je bent in ieder geval niet de enige. Maar dat maakt het uiteraard niet minder vervelend. Je zou toch verwachten dat de cashflow problemen die ze hadden inmiddels opgelost zouden zijn na de recentelijke kapitaalinjectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Na een incassotraject via Bos incasso (via ZZP Nederland) heb ik nu net, vandaag, februari en maart binnen. Heeft ze overigens wel een lieve duit extra gekost, maar da's hun probleem.

De factuur over april had per 1 juni betaald moeten zijn, dus het loopt nog niet lekker. Ik mag eventueel overstappen naar een andere broker, maar ja: welke is wel betrouwbaar? Rechtstreeks factureren mag helaas niet, hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas

CasGas

.

Nou.. het is een beetje een sensatie hoe de telegraaf het brengt, maar ik hoop toch niet dat het zover komt:

http://www.telegraaf.nl/m...treus_voor_zzp_er___.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
CasGas schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:41:
Nou.. het is een beetje een sensatie hoe de telegraaf het brengt, maar ik hoop toch niet dat het zover komt:

http://www.telegraaf.nl/m...treus_voor_zzp_er___.html
Nou, ik ben het er ook eigenlijk wel mee eens. De belastingdienst heeft besloten dat ik een VAR WUO krijg en ineens hoef ik 13K minder af te tikken dit jaar. Dat verschil is wel erg extreem. MKB winstvrijstelling alleen zou al prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 21:29
Ben ik de enige die moe wordt van de tarieven? Op veel aanvragen staat bij tarief 'scherp', dat irriteert mij al. Het gaat hier om opdrachten voor senior testengineer. Ik moet specifieke ervaring hebben, technische kennis meebrengen en communicatief zeer sterk zijn. Tariefsindicatie is vervolgens 55-60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Dat viel me dat ook al op ja. Elk tarief is 'scherp'. Dat is netzoiets als dat er in een winkel geen prijzen bij hun producten staan. Dan weet je dat de prijs hoog is... maar in dit geval helaas het tegenovergestelde.

Het is gewoon een manier om de prijs zo veel mogelijk te drukken, maar opdrachtnemers toch te prikkelen om contact op te nemen. Bij een (te) lage prijs haken sowieso een boel opdrachtnemers af. Bij 'scherp'' kunnen ze nog contact opnemen en wie weet....kunnen ze je dan alsnog binnenhalen.

Ik zou zelf niet op 'scherp' reageren, tenzij ik echt echt echt omhoog zit.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 21:29
Apie! schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:16:
Ik zou zelf niet op 'scherp' reageren, tenzij ik echt echt echt omhoog zit.
Mijn opdracht is eindig en juli is nu niet echt een hele goede maand om iets nieuws te vinden. Het gaat nu om een opdracht voor 2 maanden en dat is mooi de zomer door te komen. Maar ik heb wel het gevoel dat ik dan een principe opzij moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:07
Pierre Sec schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:35:
[...]

Mijn opdracht is eindig en juli is nu niet echt een hele goede maand om iets nieuws te vinden. Het gaat nu om een opdracht voor 2 maanden en dat is mooi de zomer door te komen. Maar ik heb wel het gevoel dat ik dan een principe opzij moet zetten.
Gewoon je normale tarief doorgeven.
Heb ik ook gedaan. Uit je CV blijkt wel of je het waard bent of niet. Ben ook op gesprek geweest met een tarief die ik wil, ondanks zijn gepush om m'n tarief te verlagen.
Na mijn gesprek zag ik de volgende kandidaat. Was een oud ZZP collega, hij me naderhand bellen om te vragen of ik akkoord gegaan was met dat flut tarief.
Zat toen in dilemma, liegen of de waarheid zeggen, wetende dat hij dat bureau zou gaan bellen om te klagen. Aangezien ik niet van liegen hou, heb ik 'm gewoon de waarheid verteld. Hij ontplofte en boos tussenbureau gebeld (recruiter had hem verzekerd dat er echt niks maar dan ook niks bij kon).

Dat gezeik altijd met scherpe tarief. Extra marges stoppen tussenpartijen toch in eigen zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Wat Russel88 zegt :)

Dat je überhaupt reageert wil niet zeggen dat je blind akkoord gaat met hun 'eerste bod'.

Als het tarief toch lager uitvalt kan je ook nog onderhandelen over aanvullende voorwaarden. Denk aan extra hoog tarief voor meerwerk, of werken vanuit thuis, of een minimale opzegtermijn van jou uit.
Ze weten namelijk dondersgoed wat ze je bieden.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
creator1988 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:27:
[...]

Nou, ik ben het er ook eigenlijk wel mee eens. De belastingdienst heeft besloten dat ik een VAR WUO krijg en ineens hoef ik 13K minder af te tikken dit jaar. Dat verschil is wel erg extreem. MKB winstvrijstelling alleen zou al prima zijn.
De zelfstandigenaftrek is toch maar 7280 euro? En daarnaast is het een aftrekpost en niet een bedrag wat je minder hoeft af te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
Pierre Sec schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:58:
Ben ik de enige die moe wordt van de tarieven? Op veel aanvragen staat bij tarief 'scherp', dat irriteert mij al. Het gaat hier om opdrachten voor senior testengineer. Ik moet specifieke ervaring hebben, technische kennis meebrengen en communicatief zeer sterk zijn. Tariefsindicatie is vervolgens 55-60 euro.
Ik interpreteer 'scherp' als een verzoek om een tarief waar geen onderhandeling meer nodig is. Vinden ze het te hoog dan moeten ze maar naar hun eigen marges kijken, ze vroegen om een scherp tarief en dan mag je niet verwachten dat het lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Ik moet februari, maart en april nog krijgen. Maar ik kreeg gisteren een mail van mijn eigenlijke opdrachtgever TMG dat alles goed komt. Inmiddels zijn ze ook over naar een nieuwe partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Klinkt in ieder geval alsof Corso een heel groot probleem heeft...
Alle klanten rennen nu heel hard weg of hebben de inhuurkrachten direct ingehuurd.

Denk niet dat het verstandig is om je via deze club nu nog te laten verhuren. Jammer want ik heb er jaren geleden wel netjes zaken mee gedaan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Iemand een goede suggestie om Corso te vervangen door een andere broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Wolly schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:09:
[...]

De zelfstandigenaftrek is toch maar 7280 euro? En daarnaast is het een aftrekpost en niet een bedrag wat je minder hoeft af te tikken.
+MKB winstvrijstelling. Geeft voor mij 13.000 euro minder aan belasting dit jaar.
Pagina: 1 ... 13 ... 645 Laatste