Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 12:36:
Ik heb nu Ubuntu en als ik een andere versie wil. Zoals de hierboven genoemde MINT. Is dat opnieuw installeren en alles eraf a la windows of kan ik gewoon van versie veranderen op een andere manier?
Als je je /home partitie bewaart, ga je vrijwel naadloos over.

Tussen verschillende officiële distributies schakelen is makkelijker: sudo aptitude install (x)(k)ubunt-desktop en klaar. Dan kun je bij het aanmelden kiezen welke omgeving je wilt gebruiken. Het enige nadeel is dat je dan heel veel software dubbel hebt, omdat iedere desktop vrolijk zijn eigen gebundelde programma's aan je menu toevoegt.

[ Voor 31% gewijzigd door mcDavid op 31-05-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

al is het wel verstandig de config files van je installatie te verwijderen uit je home directory om conflicten te voorkomen, google: http://www.google.nl/sear...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
dat zijn een paar verborgen bestanden, zoals .gnome2 en nog wat dingen

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:12
Weet niet waarom mijn sabnzbdplus bij een update begon tegen te sputteren (wilde niet geconfigureerd worden), terwijl ik niks veranderd had :? Maar voor iedereen die het nog tegen komt (in een terminal, natuurlijk):
code:
1
sudo aptitude install sabnzbdplus*

Geeft config-error
code:
1
sudo nano /etc/default/sabnzbdplus

Stel hier je gebruikersnaam in.
code:
1
sudo aptitude install sabnzbdplus*

Hij finisht de configuratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Sabnzb deed mij mij net ook raar op een cleane install (xbmc karmic-mini.iso based). hij gaf error op een pythonmodule en sab zelf, maar starte wel op nadat ik de /etc/default/ had aangepast. Gek genoeg installeerde ik iets later curl en toen deed ie ook sabnzbd erbij terwijl ik curl al had staan??? raarrrrr... Gebruik jij ook die ppa source voor sab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29

Bjk

Kan iemand mij een goede FTP Server aanraden? Het liefst met een (basic) GUI.
Ik zoek niks geavanceerds, enkel een aantal users aanmaken en te share dirs kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Bjk schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:58:
Ik zoek niks geavanceerds, enkel een aantal users aanmaken en te share dirs kiezen.
pureftpd met pure-admin (GUI)

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bjk schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:58:
Dat is voor ftp al geavanceerd :P Standaard zijn je users de lokale users op het systeem en komen ze in hun home-directory terecht. Met pure-ftpd-mysql kan je virtuele gebruikers aanmaken en per gebruiker een home-directory kiezen. Template voor de database wordt voor zover ik weet meegeleverd, php-frontends voor het beheren zijn ook online te vinden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Mar2zz schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:48:
Sabnzb deed mij mij net ook raar op een cleane install (xbmc karmic-mini.iso based). hij gaf error op een pythonmodule en sab zelf, maar starte wel op nadat ik de /etc/default/ had aangepast. Gek genoeg installeerde ik iets later curl en toen deed ie ook sabnzbd erbij terwijl ik curl al had staan??? raarrrrr... Gebruik jij ook die ppa source voor sab?
Ja, die is van jcfp meende ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:02:
[...]

Als je je /home partitie bewaart, ga je vrijwel naadloos over.

Tussen verschillende officiële distributies schakelen is makkelijker: sudo aptitude install (x)(k)ubunt-desktop en klaar. Dan kun je bij het aanmelden kiezen welke omgeving je wilt gebruiken. Het enige nadeel is dat je dan heel veel software dubbel hebt, omdat iedere desktop vrolijk zijn eigen gebundelde programma's aan je menu toevoegt.
Kubuntu beviel mij niet. Net als Mint niet, dus ik ben weer terug bij Ubuntu.
Weet er iemand een gemakkelijke vervanger van Synctoy (van MS) voor Ubuntu? Gewoon met een GUI en simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
midnight commander niet iets? draait in terminal, is 2 panel filemanager en werkt vrij intuitief, en die append ook (vult bestanden aan met wijzigingen zonder de file helemaal opnieuw te doen).

sudo apt-get install mc en starten in terminal met mc of sudo mc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Ik heb 2 exact dezelfde netbooks, eentje is echter mooier. Nu wil ik mijn Ubuntu installatie migreren naar die andere netbook. Wat is nou de beste methode? Ik deed altijd een reinstall waarna ik alles weer instelde maar ben eigenlijk wel benieuwd naar dè manier.

Kan dit gewoon? :

Ubuntu installeren op netbookje
Ubuntu starten op de oude netbook, complete /home/$username/ inhoud op een stickje zetten.

Ubuntu starten op nieuwe netbook. Alle inhoud van /home/$username/ overschrijven door de inhoud van het stickje.

Of is dit een slecht plan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 21:52:
[...]

Kubuntu beviel mij niet. Net als Mint niet, dus ik ben weer terug bij Ubuntu.
Weet er iemand een gemakkelijke vervanger van Synctoy (van MS) voor Ubuntu? Gewoon met een GUI en simpel.
:o wat was er mis met Mint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@MsG dat moet geen enkel probleem zijn, er worden geen hardwaresettings oid opgeslagen in je home map. In feite doe je hetzelfde als een herinstall met /home op aparte partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
Ik draai sinds kort 10.04 op een oude Dell 510m. Moet zeggen dat het er erg strak uitziet allemaal.
Heb mede dankzij de nieuwe linux kernel make opties (localmodconfig / localyesconfig) een volledig module-loze kernel, lekker snel (vooral booten) en bij Firefox gebruik slechts 175 MB totaal geheugengebruik! Windows 7 op dezelfde machine moet het afleggen.

Één probleem wat ik heb: ik heb geen "default mixer tracks" bij Preferences | Sound. Heel vaag, zou het wel moeten hebben, kan nu het volume niet goed regelen met de Fn keys of de slider vanuit de panel (PCM en Master worden om de beurt verhoogt, Headphones helemaal niet, blijft op 100% staan).

Mijn Sound window ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.mznouira.com/blog/wp-content/uploads/2009/10/Screenshot-Sound-Preferences.png

Nergens "Default mixer tracks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Bij mij ziet het er precies hetzelfde uit, maar die knopjes werken gewoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:16:
Ik heb 2 exact dezelfde netbooks, eentje is echter mooier. Nu wil ik mijn Ubuntu installatie migreren naar die andere netbook. Wat is nou de beste methode? Ik deed altijd een reinstall waarna ik alles weer instelde maar ben eigenlijk wel benieuwd naar dè manier.

Kan dit gewoon? :

Ubuntu starten op de oude netbook, complete /home/$username/ inhoud op een stickje zetten.

Ubuntu starten op nieuwe netbook. Alle inhoud van /home/$username/ overschrijven door de inhoud van het stickje.

Ik heb ooit eens een stuk of 30 identieke laptops met slurpdisk geïnstalleerd. Die maakt gewoon een image van de gehele harde schijf en kopiëert die bit voor bit naar de andere pc. Is denk ik in jouw geval overkill. Het aanmaken van een image duurt al snel langer dan een verse install van ubuntu :) maar mocht je het willen proberen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:16:

Kan dit gewoon? :

Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Die methode van jou is een veel gebruikte manier om dit te doen en daar is helemaal niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Nog een voordeel van ubuntu: Het geeft inspiratie voor je CNC-practicum opdracht:
Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/500/web/ubuntu-CNC.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 02-06-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 11:13:
[...]

Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Die methode van jou is een veel gebruikte manier om dit te doen en daar is helemaal niets mis mee.
Wil dit gewoon vanuit het nieuwe account terwijl die in gebruik is?

Overigens heb ik bij gparted partitionering "round to cilinders" standaard checked staan. Maakt dit op reguliere hdd's nou echt uit? Ik erger me namelijk aan het feit dat het daardoor niet exact X aantal Gigabytes zijn, maar met miniscule afrondingen waardoor mijn indeling lelijk afrond (ben een pietlut :P).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Je kunt ook doorslaan msg...

Veel dingen in je home, vooral de /.naamfolder folders zijn ook afhankelijk van geinstalleerde apps dus die moet je sowieso herinstallen.

is een beetje zoals bij windows dat je je program files wel op een andere partitie kan zetten, maar lang niet alles kan daarmee omgaan met een herinstall vanwege register (op windows dan).

Ik ben overigens nog geen linuxprogramma's tegengekomen die er niet mee om kunnen gaan, dus als je die ook weer installeert dan zouden ze zonder mopperen de instellingen uit je home folder over moeten nemen (tenzij groot versieverschil). Misschien dat wat wine-applicaties er brak op gaan maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 10% gewijzigd door Mar2zz op 02-06-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hangt er van af. Ssh keys, gpg files, tekstbestanden, firefox bookmarks, mail bestanden krijg je niet terug door programma's te installeren. In dat geval is het gebruik van een Usb stick om het een en ander terug te zetten niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
MsG schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:55:
Overigens heb ik bij gparted partitionering "round to cilinders" standaard checked staan. Maakt dit op reguliere hdd's nou echt uit? Ik erger me namelijk aan het feit dat het daardoor niet exact X aantal Gigabytes zijn, maar met miniscule afrondingen waardoor mijn indeling lelijk afrond (ben een pietlut :P).
Ik doelde op dit... Dat usb-stick gebeuren is niet meer dan logisch, scheelt hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja misschien heb je wel een punt, maar ik vind op internet niet echt veel over dat round to cilinders, behalve mensen die het zelf ook niet weten. Ik vind het gewoon vervelend als ik een extended partitie maak van 22GB, de / 10, de /home 10 en de swap 2, het allemaal net niet uitkomt of rare GB's gaat krijgen omdat gparted moeilijk doet met cilinders :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ik ging ook een keer mijn hele /home/$username map kopiëren, maar toen ik zag dat dat anderhalve dag ging duren heb ik het toch maar geannuleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

:P die van mij is 500MB ofzo. Gebruik het nog een beetje als speel-OS, en op een netbook installeer ik weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Gebruik je dan windows ernaast? Sinds ik helemaal ubuntufied ben heb ik iets tegen windows gekregen.

Dat hele stuk filosofie (of hoe noem je het, ik noem het eigenlijk groot complot) wat achter de OS'en zit waardoor op linux het wiel uitgevonden moet worden omdat fabrikanten niet meewerken maakt mij anti-windows. Ik snap sinds een tijdje ineens wat linux-fanboy zijn inhoud.

Naast dat ik fan ben van de transparante werking van linux (die transparantie heb ik wel moeten leren of tenminste m'n kop omheen moeten krijgen) en het feit dat die GPL-licentie zo mooi in elkaar steekt, is linuxfanboy ook tegen establishment zijn.

Ik haat het bijvoorbeeld dat games niet of weinig voor linux in elkaar gezet worden (niet dat ik nog veel game, maar het genereert zoveel windowsusers), bleuray-support er nog niet is, fabrikanten van exotische, maar toch veel gebruikte chips geen vinger uitsteken voor linuxgebruikers (ja SIS, jullie stelletje bastards!), silverlight op veel websites wordt gebruikt, veel applicaties in .net worden geschreven (of andere windows-only talen), dat er een windowsvlag op mijn toetsenbord en op mijn afstandsbediening zit, dat ik weet dat er prachtige opensource oplossingen zijn voor zaken die op veel werkvloeren ontzettend brak windows-only in elkaar geknutseld zijn, lettertypes en bestandstypen (calibri, arial unicode, .docx, .doc etc etc windows only zijn... er is nog zoveel meer om tegen aan te schoppen.

Microsoft is een dictator met een discriminerend regime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja ik vind de filosofie ook een stuk mooier, maar ik merk genoeg dagelijkse dingen die mij nog vreselijk irriteren. Zoals op mijn netbook het touchpad. In Windows kan ik prachtig mooi inzoomen, pinchen, rotaten, back, forward, double tap, rechtermuisknop, allemaal op dat oppervlakje met 1 hand. Onder Ubuntu doet dubbelvingerig scrollen het niet eens. Zulke dingen maken het voor mij helaas nog niet 100% werkbaar. Op de PC game ik veel, dus daar wordt een 100% ubuntu het toch niet.

Ook het feit dat je niet vanuit programma's zelf meer rechten kan krijgen, maar het programma vaak nog via de CLI moet opstarten irriteert mij. Ik vind het wel mooi om elke keer weer tientallen verbeteringen te zien en constructief proberen mee te denken. Al vrees ik uiteindelijk voor de levensvatbaarheid van Open Source voor consumenten. Ubuntu leeft op de commerciële bedrijvensupport. Wat als je OS theoretisch zó goed is dat support niet nodig is. of je richt je puur op consumenten. Uiteindelijk moet er toch een soort businessmodel in verwerkt zitten. Ben dan ook niet echt anti-MS, het is voor hun gewoon een vorm van in leven blijven. Ze richten zich veel op consumenten, gratis en open besturingssystemen brengt natuurlijk geen geld in het laadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 21:02:
:P die van mij is 500MB ofzo. Gebruik het nog een beetje als speel-OS, en op een netbook installeer ik weinig.
Die van mij ook niet veel groter (excl. bestandsmappen), maar het zijn zo gigantisch veel losse bestanden, dat nekte hem. In de 100.000 loopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:38:
Nou ja ik vind de filosofie ook een stuk mooier, maar ik merk genoeg dagelijkse dingen die mij nog vreselijk irriteren. Zoals op mijn netbook het touchpad. In Windows kan ik prachtig mooi inzoomen, pinchen, rotaten, back, forward, double tap, rechtermuisknop, allemaal op dat oppervlakje met 1 hand. Onder Ubuntu doet dubbelvingerig scrollen het niet eens. Zulke dingen maken het voor mij helaas nog niet 100% werkbaar. Op de PC game ik veel, dus daar wordt een 100% ubuntu het toch niet.
Datsoort dingen heb ik andersom ook steeds meer. Van die handige linux-functies die je onder windows gewoon niet hebt. Mijn multitouch-pad werkt onder linux juist lekkerder. Fonts in windows zijn bizar vaag. Select->middleclick werkt niet. Enz. enz. Wat mij betreft staan ze eigenlijk wel quite. Het enige wat je windows moet meegeven is dat het veel meer "af" is.
Ook het feit dat je niet vanuit programma's zelf meer rechten kan krijgen, maar het programma vaak nog via de CLI moet opstarten irriteert mij. Ik vind het wel mooi om elke keer weer tientallen verbeteringen te zien en constructief proberen mee te denken. Al vrees ik uiteindelijk voor de levensvatbaarheid van Open Source voor consumenten. Ubuntu leeft op de commerciële bedrijvensupport. Wat als je OS theoretisch zó goed is dat support niet nodig is. of je richt je puur op consumenten. Uiteindelijk moet er toch een soort businessmodel in verwerkt zitten. Ben dan ook niet echt anti-MS, het is voor hun gewoon een vorm van in leven blijven. Ze richten zich veel op consumenten, gratis en open besturingssystemen brengt natuurlijk geen geld in het laadje.
Ubuntu leeft ook op Mark Shuttleworth, Google en andere sponsors. En support is altijd nodig, ook bij een "perfect" (utopisch) systeem. Mensen willen namelijk altijd meer, en zijn altijd dommer dan je denkt. Bovendien, als je een "perfect" systeem hebt, hoef je ook niet te ontwikkelen en heb je dus nauwelijks kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar de enige multitouch die Ubuntu uberhaupt ondersteunt is tweevingerig scrollen. Ze mogen ipv opstarttijd ook wel als target hebben een soort Gesture Layer, zodat je elk mogelijk denkbare gesture kan instellen.

Wat ik wel mooi vind is dat eigenlijk alles een schil om de console heen is. het zou helemal mooi zijn, dat ooit programmeernoobs met een neus voor usability met een soort makkelijke GUI zelf schermen kunnen maken, met knoppen die dan onderwater gewoon commandline commando's uitvoeren. Nu zie je veel mooie programma's qua functionaliteit, die niet normaal te bedienen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
------- Verdiep je eens in de manpage van synaptics --------- Er is veel mogelijk via de juiste instellingen in je xorg.conf wb de synapticsdriver. Ik werk zonder xorg.conf ( Arch ) en weet eig. niet of ubuntu dit ook al doet.

Ik vind het wel leuk dat er mensen zijn die na een overstap op ubuntu windows steeds meer gaan 'haten' ( wel een beetje fout woord hoor :) ....)
Ik draai win7 naast mijn linuxxen , 1x naast 3 linux-installs. Heel zelden boot ik nog naar 7. Te traag, onduidelijke opbouw, moeilijk te tweaken. Gewoon niet meer van deze tijd. Maar goed, da's persoonlijke voorkeur...wat mij ook stoort , is dat Microsoft de standaard heeft neergezet en deze heeft dichtgetiimmerd richting de competitie. Eindelijk , nu , wordt dit vrij hard doorgeprikt, via de ontwikkelingen op mobile gebied en de innovatie van apple en google ( ook 2 motherfuckers hoor uiteindelijk. )
Laten we hopen dat linux meelift via google, en bedrijven "ons" gaan belonen door eindelijk eens mee te ontwikkelen voor goede drivers/software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29

Bjk

Klein probleempje, tijdens het inloggen via remote desktop (VNC Viewer) op mijn Ubuntu systeem klikt ik mis. Op switch user.. Daarna freezde mijn inlogscherm (alles werd inactief). Nu kan ik niet meer inloggen, eigenlijk niks. Is er een sneltoets om hier uit te komen.

Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://upload.halflife-2.nl/20100603-19005.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mar2zz schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:19:
Gebruik je dan windows ernaast? Sinds ik helemaal ubuntufied ben heb ik iets tegen windows gekregen.

Dat hele stuk filosofie (of hoe noem je het, ik noem het eigenlijk groot complot) wat achter de OS'en zit waardoor op linux het wiel uitgevonden moet worden omdat fabrikanten niet meewerken maakt mij anti-windows. Ik snap sinds een tijdje ineens wat linux-fanboy zijn inhoud.

Naast dat ik fan ben van de transparante werking van linux (die transparantie heb ik wel moeten leren of tenminste m'n kop omheen moeten krijgen) en het feit dat die GPL-licentie zo mooi in elkaar steekt, is linuxfanboy ook tegen establishment zijn.
Met hem!

Mijn vriendin vind het soms vreemd dat ik zo omgeslagen ben, en zeker wanneer ik tegen een technisch probleem aanloop (zoals het firefox/wireless mysterie waar ik nu mee kamp) vraagt ze waarom ik niet 'gewoon' weer terug Windows 7 installeer.

Mijn boot-tijd is omlaag gegaan van 5 minuten naar ~ 25 seconden, shutdown van 1 minuut naar 8 seconden. Ik kan zonder vertraging op meerdere desktops werken, ik hoef nooit te wachten op een trage applicatie en als ik een nieuwe applicatie wil hebben hoef ik er niet voor te betalen, ik hoef er zelf niet eens naar te zoeken - ik open de package manager en 99/100 kans dat wat ik wil er al tussen zit.

Natuurlijk, ik kan nog geen ventrilo tegelijkertijd met WoW draaien (directsound in gebruik, teamspeak zou beter zijn (native) maar dat gebruikt mijn guild niet) en mijn multi-touch werkt niet meer. Er zijn nog genoeg issues die Ubuntu niet af maken voor het grote publiek maar zelfs wanneer ik niet hoef te betalen voor mijn microsoft software gebruik ik liever linux. De pure snelheid van het systeem past bij mijn manier van werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
En je ventrilo probleem kun je misschien nog wel oplossen met mangler?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dirk schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:53:
En je ventrilo probleem kun je misschien nog wel oplossen met mangler?
Slim, ga ik proberen, thanks! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Laatst online: 23:35
Wat mij nu al een paar keer is opgevallen is het volgende:

Als ik een MKV download zonder srt bestand erbij krijg ik op Linux toch ondertiteling (in het engels). Dan zou je denken dat de ondertitels ingebakken zijn. Echter als ik de MKV's in Windows open dan zijn er geen ondertitels.

Ik gebruik Movie Player in 10.04. En heb het met meerdere videos ondervonden.

Ligt dit aan Linux of heeft MKV ondertiteling ondersteuning waarvan ik en windows geen weet van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Mkv is een container waar ook ondertitels in passen inderdaad. Als je die in windows niet ziet, is dat een beperking van het windowsprogramma. Of dit programma schakelt de ondertitels niet automatisch in, waar totem dat wel doet.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
HTT-Thalan schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:38:
[...]
Mijn vriendin vind het soms vreemd dat ik zo omgeslagen ben, en zeker wanneer ik tegen een technisch probleem aanloop (zoals het firefox/wireless mysterie waar ik nu mee kamp) vraagt ze waarom ik niet 'gewoon' weer terug Windows 7 installeer.
Zo is het overal. Ook bij mij thuis. Maar dat begon al jaren geleden toen ik 'ineens' firefox begon te gebruiken. Tijdje dualbrowser gehad zeg maar. Daarna van outlook express naar thunderbird, ook tijdje dualmail gehad...

Het is voor ons wat makkelijker om zomaar van programma te wisselen, maar dat komt omdat we de concepten al van te voren snappen en meestal een grotere digibulaire (computer-woordenschat zeg maar) hebben.

Maar goed, voor iedereen die de vrouw/vriendin/vriend etc over wil hebben naar linux omdat je het zelf zo graag wil, hier een stappenplan:
1. rust je windows pc uit met opensource software (dat is toch meestal crossplatform).

2. Wanneer het zeuren daarover stopt hou je een coolingdownperiode van een week of 3 aan waarin je wat van skins wisselt in windows.

3. En dan BAM! Linux!

4. Wel menubalkje onderin zetten en close/minimize naar rechts...

5. eventueel bosje bloemen alvast (of andere spiegeltjes/kraaltjes) achter de hand houden mocht er toch wat weerstand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mar2zz schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:44:
[...]

Zo is het overal. Ook bij mij thuis. Maar dat begon al jaren geleden toen ik 'ineens' firefox begon te gebruiken. Tijdje dualbrowser gehad zeg maar. Daarna van outlook express naar thunderbird, ook tijdje dualmail gehad...

Het is voor ons wat makkelijker om zomaar van programma te wisselen, maar dat komt omdat we de concepten al van te voren snappen en meestal een grotere digibulaire (computer-woordenschat zeg maar) hebben.

Maar goed, voor iedereen die de vrouw/vriendin/vriend etc over wil hebben naar linux omdat je het zelf zo graag wil, hier een stappenplan:
1. rust je windows pc uit met opensource software (dat is toch meestal crossplatform).

2. Wanneer het zeuren daarover stopt hou je een coolingdownperiode van een week of 3 aan waarin je wat van skins wisselt in windows.

3. En dan BAM! Linux!

4. Wel menubalkje onderin zetten en close/minimize naar rechts...

5. eventueel bosje bloemen alvast (of andere spiegeltjes/kraaltjes) achter de hand houden mocht er toch wat weerstand zijn.
Ze heeft het zelfs een week geprobeerd, zo open-minded is ze dan wel. Het begon met haar Office 2003, die niet legaal was. Kreeg allemaal meldingen enzo, dus die ging eraf. Toen ik haar vertelde wat een officepakket kost, en toen op mijn PC OpenOffice liet zien, wilde ze dat wel proberen. Ze gebruikt het nu nog, alhoewel wel samen met Office 2007 :z .

Ze heeft toen haar windows weer eens compleet f*cked up was (driekwart jaar na een schone installatie) Ubuntu geprobeerd, maar dat was niet zo'n succes. Ze had moeite met het missen van haar MSN Messenger (pidgin is minder flashy natuurlijk) + bijbehorende smileys (allemaal FoK import :'( ) en kon zich niet helemaal vinden in sommige andere alternatieven. Aangezien ik mijn Vista Retail toen toch al niet meer nodig had, heb ik die aan haar gegeven en op de PC gezet.

Ze snapt het principe van Open-Source wel, maar zij is nog zo'n gebruiker die nooit betaald heeft voor software, nog even los van het fysiek kopen van een softwarepakket. Windows is voor leken automatisch een integraal onderdeel van de PC zoals een auto geleverd word met 4 wielen. Het hele idee dat die 2 ook los kunnen bestaan en er smaken te onderscheiden zijn, komt dan vreemd over.

Ze snapt dus ook waarom ik windows-moe ben, maar niet waarom ik er zoveel andere 'ongemakken' voor lijk te tolereren (niet wireless kunnen browsen op een notebook is wel een beetje een 'defeats the purpose situatie, geeft ik toe :P) terwijl dat in de praktijk wel meevalt. Ze ziet niet wat voor voordelen ik eruit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ja wie is er nou de baas? (typ ik dapper..) hahaha

Mijn vrouw was overtuigd toen ik haar de filosofie achter vrije software uitlegde. Anderen, mensen die wel goed met windows kunnen, zeg maar niveau kunnen zelf windows installeren enzo, probeer ik te overtuigen door de snelheid, veiligheid, gemak (ook van installatie naast een ander OS), duurzaamheid (vooral dat windows stroperiger wordt naarmate het langer wordt gebruikt (al is dat op te lossen/te voorkomen door net gebruik, tweaking en cleaning natuurlijk) is een argument waar men wel naar luisteren wil... Maar anderen echt laten overstappen is lastig hoor.

Het heeft bij mij ook vanaf 7.04 gekriebeld (met dualboots, af en toe singleboot, virtual machines) om over te stappen, maar pas sinds 9.10 helemaal om. Met de lynx is het echte liefde geworden toen ie na install zo ontzettend snel bootte.

Wellicht heeft een persoonlijk Vista-drama hier aan meegeholpen bedenk ik me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mar2zz schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:57:
Wellicht heeft een persoonlijk Vista-drama hier aan meegeholpen bedenk ik me..
Niet alleen een Vista drama hier. Het begon toen ik een hele tijd geleden in het 'show je desktop' topic een overeenkomst zag. Zoiets wat je altijd al wist maar nooit bewust over nadacht: Alle windows desktops zien er hetzelfde uit. Het enige wat ze in te brengen hadden was icon-clutter en allemaal een verschillende achtergrond (alhoewel wel akelig vaak fotomodellen).

De linux desktops hadden window managers, docks, eigen getekende interfaces, etc. Ik dacht, hoe gaaf als je dat allemaal zelf kunt maken - onder windows moet voor alle daartoe geschikte software worden betaald.

Toen de kostendiscussie: Als ik een extra machine bouw voor erbij, of opkoop op een rommelmarkt oid, zit daar vaak geen OS meer bij en heb je allemaal gedoe met seriecodes etc. Ik heb eens geprobeerd aan een legale Dos 6.22 te komen... waanzin. Terwijl de notebook waar ik die op gebruikt zou hebben in combinatie met bijvoorbeeld Win3.11 of Win95, prima draaide op een lichte linux variant. Dit speelde ook al met Office mee, omdat ik graag op puur legale software draai, vanwege mijn werk als o.a. licentieadviseur. Stukje goed voorbeeld geven zeg maar.

Dan de werkbaarheid en stabiliteit. Die laatste is nog discutabel en verschilt van geval tot geval. Zoals gezegd kan ik sommige dingen niet. Ik kan bijvoorbeeld mijn touchpad niet uitschakelen via de daartoe bestemde hotkey zodat ik bij het typen nog wel eens gekke acties uithaal.

Onder windows waren de problemen echter veel serieuzer: Vastlopers bij het afsluiten, simpele acties zoals een programma installeren die 100% cpu tijd vergen, elke minuut met internet verbonden moeten zijn omdat anders de antivirus 2 uur achterloopt met nieuwe virusontwikkelingen en met alles wat je op internet doet of download probeert met spyware door je strot te rammen.

MSN Messenger is een bloated stuk rotzooi geworden wat zijn originele doel totaal overstijgt en de integratie met het systeem is waardeloos. Je moet persé live mail gebruiken waar vroeger outlook express ook gewoon kon, en als je als leek even niet oppast krijg je bij installatie ook nog eens een hele zwik andere nullen en enen 'kado' waar je nooit naar omkijkt. En voor al dat ongemakt moet ik in elk venster van dat programma ook nog eens tegen reclame aankijken. Nee dank je.

Windows backup die als 'service' word meegeleverd bij het systeem maar totaal onlogisch werkt - hij draait eerst 10 uur lang een backup voordat hij je vertelt dat de doelschijf te klein is bijvoorbeeld, en als je een schema hebt draaien dat de doelschijf volzet met incrementals loopt de service onherroepelijk in het honderd wanneer je het schema probeert af te breken.

Maar, bovenal, het gevoel dat elke minuut dat ik op Microsoft software werkt, iemand of iets van mij wil profiteren. Alle wat ik download, installeer of gebruik heeft kanttekeningen. Alles heeft verborgen agenda's, dubbele bedoelingen en overbodige extra's waar ik wel voor heb betaald, zowel in geld als in tijd. Elk gratis pakket dat je onder windows kunt krijgen probeert iets van je los te peuteren, van surfgedrag tot creditcardgegevens.

Windows is als een hamburger van Macdonalds: Overpriced, volgeramd met nutteloze additieven, al 20 jaar hetzelfde en welke uitvoering je ook kiest, ze laten allemaal dezelfde nasmaak achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Altijd leuk ervaringen van anderen te lezen die gaan over het 'overgaan van win naar lin'.

Mijn grootste frustratie is dat mensen schijnbaar alles accepteren van een niet goed lopend/etc. Windows systeem en als het een Linux systeem is, hoeft er maar iets te gebeuren en het ligt aan.. jawel. Linux.

Mijn tante (die heb ik al vaker aangehaald) heeft een ouwe Acer. Ding was altijd langzaam, ooit Ubuntu opgezet. Laatst zei ik: weet je, dat trage ding ga ik eens wat upgraden naar, jawel, Lubuntu. Uiteindelijk heb ik dat gedaan door de HD in mijn oude laptop te stoppen en zo even snel via een stickie te installeren (want dat snapt zo'n heel oud apparaat natuurlijk nog niet) en hup, terug in haar oude compu.
Een enorme snelheidswinst, had alles teruggezet en geupdate op mijn ouwe compu. Primalima denk je dan.
De volgende dag: de wireless doet raar! (die had het daarvoor nooit gedaan, broadcom kaartje en die werd niet goed ondersteund tot 8.04, de distro die er nog op stond). Ik: Nou, doe hem dan maar gewoon weer aan het draadje. Paar uur later: dit is heel traag! Ik had toch tijd en moest in de buurt zijn, dus ik ga wel even langs.
"Ja, leuk dat Lubuntu, maar dit werkt ook niet goed!"
Na wat klooien bij de bron beginnen: de router met wireless knippert. En da's niet goed (bij deze router). Kom wel op de router, maar die krijgt geen verbinding. Hmm.. Probleem opgelost: router doet raar. Hup, dan maar rechstreeks de oeroude UPC modem in. Dat werkt dan weer wel (overigens krijgt ze na storing nr. zoveel een nieuw modem, want deze werden dus niet meer ondersteund... maar dat terzijde).

Na nog meer klooien: hij doet toch wel raar hoor. Later werd er opgebiecht dat er ooit jaren terug een glas wijn over de compu was gegaan (aan de linkerkant) wat verklaart dat de CD-rom speler het sowieso niet deed... en het verklaarde ook een hoop andere rare kuren. Hup, de HD weer terug in mijn ouwe laptop en die daar maar gelaten (ik gebruikte die toch eigenlijk niet meer en dan heb ik liever dat er nog wat mee gedaan wordt).

Nog een kort ding erna: nu vind ik het jammer dat er (nog) geen normale Ubuntu bij haar meer opstaat, want Lubuntu is toch wel een beetje kaal nog (bijvoorbeeld automatisch foto's importeren vanaf een camera doet ie niet en je wil niet weten hoe lang ik aan de telefoon heb gehangen om uit te leggen dat je de foto's ook vanuit de camera naar de pc kunt kopiëren door ctrl-c en ctrl-v....)

Computeranalfabetisme wordt in de (nabije) toekomst niet alleen een probleem van 'ouderen' maar ook van jongeren denk ik, ondanks dat ze heel snel op links kunnen klikken maar niet meer weten hoe dingen werken en zodoende alles snel zullen bestempelen al: het is stuk. Helaas.. wegwerpmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 23:26
ik ben daar ook bezorgd om, dat steeds minder mensen weten hoe een pc werkt, ik bedoel, iemand moet het oplossen vroeger moest je als je een computer had wel die kennis hebben anders kun je het ding niet besturen, nu opload iedereen fotos op hyves met een klik, fantastisch natuurlijk, maar weet er iemand nog hoe dat werkt.

mensen zouden meer op niet windows software opgeleid moeten worden, dus ipv word een tekstverwerker, zodat je met alle tekstverwerkers om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
MsG schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:38:
Nou ja ik vind de filosofie ook een stuk mooier, maar ik merk genoeg dagelijkse dingen die mij nog vreselijk irriteren.

...

Al vrees ik uiteindelijk voor de levensvatbaarheid van Open Source voor consumenten. Ubuntu leeft op de commerciële bedrijvensupport. Wat als je OS theoretisch zó goed is dat support niet nodig is. of je richt je puur op consumenten. Uiteindelijk moet er toch een soort businessmodel in verwerkt zitten. Ben dan ook niet echt anti-MS, het is voor hun gewoon een vorm van in leven blijven. Ze richten zich veel op consumenten, gratis en open besturingssystemen brengt natuurlijk geen geld in het laadje.
Helemaal mee eens!
letatcest schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:37:
Mijn grootste frustratie is dat mensen schijnbaar alles accepteren van een niet goed lopend/etc. Windows systeem en als het een Linux systeem is, hoeft er maar iets te gebeuren en het ligt aan.. jawel. Linux.
Bij tweakers merk ik meestal net het tegenovergestelde: dat het normaal is om voor een probleempje uitgebreid te gaan Googlen en aan je systeem te gaan prutsen.

Ik werk professioneel sinds een paar dagen uitsluitend op Ubuntu, dus zal binnenkort een zeer weloverwogen oordeel kunnen uitbrengen :) .

Het enige wat mij soms nog ambeteert aan Ubuntu is de onvoorspelbaarheid. Enkele kleine dingetjes:
- Programma's die gewoon spontaan afsluiten. Al voorgehad met Pidgin en Firefox regelmatig. Bizar.
- Keystrokes of clicks die niet geregistreerd worden (wel op loaded systeem). Erg vervelend. Zelfs als het systeem loaded is dan verwacht ik dat een klik/toets uiteindelijk wel geregisteerd wordt, zelfs al moet ik even wachten, maar ik kan erop vertrouwen dat de event uiteindelijk wel gebeurt.
Niks vervelender dan zitten wachten en niet weten of de toets/klik niet geregistreerd is, of als het gewoon lang duurt.
- Véél updates. Ik stoorde mij daar altijd aan bij Windows, maar Ubuntu is precies nog stuk erger.
Héél regelmatig kernel updates, en dus ook restart vereist.
- De updates zijn ook niet altijd vlot. Shortcuts en iconen van programma's die plots verdwenen zijn na een update...
- Ook al paar keer gehad dat bij het opstarten een dock applet crasht. Plots geen notification area, of Glipper weg. Waarom? Onvoorspelbaar...

Deze problemen allemaal op een vanilla install van Ubuntu 10.04 van 2 dagen oud...
(Ook allemaal al gehad op mijn oudere laptop install.)

't zijn allemaal geen grote dingen, maar deze doen allemaal nog afbreuk aan de user experience.
Qua user experience vind ik Ubuntu net nog iets onvolwassener dan Windows.
Maar daar staan dan wel veel andere goeie dingen tegenover.
In mijn ogen zijn ze evenwaardig. Als mettertijd Ubuntu de usability op gelijke hoogte kan krijgen, dan kloppen ze Windows hands down. Nu is het nek aan nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:19:
...heb ik iets tegen windows gekregen...
ik noem het eigenlijk groot complot
...maakt mij anti-windows...
...Ik snap sinds een tijdje ineens wat linux-fanboy zijn inhoud...
... is linuxfanboy ook tegen establishment zijn.
Microsoft is een dictator met een discriminerend regime.
Sorry Mar2zz....
Heb nog nooit zoveel jeuk zinnen in 1 post bij elkaar zien staan.
Je kan je ZO aansluiten bij het zure groepje boe-roepers van RMS. (indien :? ,google maar...)
En " tegen establishment zijn" ?

Laat ik je een ding uitleggen. Het GNU/Linux van de toekomst is die van Red Hat, Canonical, Novell etc..
..namelijk die van commerciële bedrijven. Oplossingen voor bedrijven dus en daar geld mee verdienen. En die doen dat door zich te establishen.

Het medium is alleen open-source maar het gaat eigenlijk daarom waar het altijd al hoofdzakelijk over ging: de SUPPORT. En daar is enorm in te verdienen.
En daar GAAT het toch uiteindelijk om? de wereld drijft op geldstromen. Uiteraard mag dat ook leuk zijn...en open source is ENORM leuk.

De houding die jij nu aan wil nemen, is eentje van vergane glorie. Die van de "free software" en schoppen tegen de big boys, een vrij systeem voor iedereen, want daar heb je recht op! en je hebt recht op de broncode! en propriëtaire sofware is des duivels!

Het is allemaal bullshit imho. Er is niks mis met propriëtaire gesloten software. Vrije software is absoluut niet hetzelfde als Open-Source software, maar het zal de meesten een biet zijn. Al met al is het werkbare deel dit: Een nieuw marktmodel.
En het is een heel mooi model, wij nerds kunnen lekker blijven ontwikkelen en elkaars code bekijken en de sales managers kunnen geld binnen harken. (en mensen als Shuttleworth zien dat)

En dan even over de "dictator" M$....
Het merendeel van de NASDAQ componenten houden er een net zo harde manier van zakendoen op na als Microsoft. Het is ook iets amerikaans. In europa hebben we veel "softere" bedrijfsvoering en marketing.
....een Oracle een Citrix...net zo keihard. (belangrijke uitzondering: Google)

Het spijt me overigens dat ik toch ietwat flame in deze post en belerend doe, maar ik heb de opmerkingen die jij maakt al zo vaak langs zien komen bij "nieuwe gelovigen".
Het is bijna iets wat er bij lijkt te horen en wellicht onderdeel van het enthousiasme.

Het open-source model is een model wat de potentie heeft om Microsoft te slim af te zijn.
En ik geloof dat het kan en ik hoop erop..... wie had bijvoorbeeld gedacht dat Firefox zo succesvol zou zijn als het nu is? Dat succes is een ongelofelijke prestatie.

Neem mijn aanval dus maar niet te persoonlijk, je post vertegenwoordigde wat zaken bij elkaar die ik redelijk wat nieuwe Linux gebruikers (tot mijn ongenoegen) steeds zie aanhalen...en dat wilde ik even van me afkloppen. En wellicht mod men me weg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nou ja er is natuurlijk wel een groot essentieverschil. Bij gesloten software zie ik toch vaak dat feature X er bewust wordt uitgehouden, omdat er anders geen USP meer is voor de volgende versie. Dergelijke dingen zie ik minder bij open software, waar het streefdoel een goed programma is, en niet zozeer X sales. Maar uiteindelijk gaat alleen de zon voor niets op, maar het zou mooi zijn als ze bijv. geld zouden kunnen krijgen dmv bijv. een soort abonnementssysteem, en dat er op features niet kunstmatig wordt ingeleverd, zoals je nog weleens ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Lenny Z schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 01:34:
Sorry Mar2zz....
Heb nog nooit zoveel jeuk zinnen in 1 post bij elkaar zien staan.
Je kan je ZO aansluiten bij het zure groepje boe-roepers van RMS. (indien :? ,google maar...)
En " tegen establishment zijn" ?
Not offended, het is helemaal waar wat je zegt. Inderdaad ben ik (over) enthousiast en een nieuwe gelovige. En al die zinnen zijn jeukzinnen, helemaal waar. Ik heb dezelfde jeuk als ik fanboypost zie over andere zaken (apple mensen bijvoorbeeld), en eerder ook over linuxfanboy's uitspraken. Niet echt consequent van mij om daar nu aan mee te doen... ;-)

Ik heb dat heel vaak dat ik haast evangelisch wordt als ik ergens enthousiast over ben. Ik heb dat met XBMC, foobar2000, Sabnzbd+ en Linux nu. En je weet het, evangelisch zijn houdt in dat je je eigen waarheid verkondigt.

En alle artikelen die ik de laatste tijd heb gelezen omdat ik me verdiep in het hoe en wat achter software/hardware GNU/GPL driivers, support, (open) standaarden etc zijn waarschijnlijk ook lekker gekleurd omdat linux wel bij de zoekterm inzat.

Dus, als je me hoort ramblen over bepaalde stukken software, en het is (lijkt) ontzettend bevooroordeeld, dan ben ik mensen aan het bekeren... (in een topic als deze niet nodig lijkt me, maar goed...)

Neemt niet weg dat het me wel echt boos maakt. Dat ik gesloten standaarden snap, maar dat ik het wurgend vindt. Dat het een complot lijkt omdat zo een beetje elke nieuwe pc met windows wordt geleverd, terwijl ik digibeten hoor zeggen dat hun pc nodig aan vernieuwing toe is want zo langzaam, terwijl ze het gewoon over een prima dualcore hebben waar bijvoorbeeld een fresh vista (bijgeleverd OS) gggg (sorry krijg het woord goed er niet uit, redelijk dan maar) redelijk op draait, maar met Ubuntu of andere Lindistro gewoon weer een feestje wordt om mee te werken...

....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Ik snap het wel hoor het principiele standpunt. Imho klopt het nl. wel wat je zegt: bv. het nieuws dat Google windows in de ban heeft gedaan , roept her en der veel reacties op dat lin en osx niet veiliger zijn dan windows...dank je de koekoek, dat zijn ze inherent wel. Packagemanager, rechtensysteem beter uitgewerkt, root vs. non-root. Zeker bij google zullen de luitjes er dan mee geconfronteerd worden dat linux minder gevoelig is voor inbraak in het systeem. Als je dat dan uitlegt aan windows-gebruikers, wil dat er niet in. Tsja....

Nog iets: er is iets heel moois aan het feit dat er zoveel ontwikkelaars gratis en voor niks hun code beschikbaar stellen aan de wereld. Heerlijk dat er in een veld waar veel geld verdiend wordt, dit nog mogelijk is. Het is dus oprecht mogelijk dat arme mensen mee kunnen doen in de ontwikkelingen van het internet, zonder verplichtingen en met de hoop zich uit hun armoe op te werken....ook iets waar ik veel bewondering voor heb en waardoor ik de annoyances van " free " ( als in soms niet af ) voor lief neem.

Commercieel mag ook, niks mis mee, en ook dat kan en moet via linux. Ik vind de non-commerciele kant echter mooi en dat mag best verkondigd worden.
En als ik Ballmer zie....tsja...not my type of guy......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

Mar2zz schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 06:18:
[...]
Dat ik gesloten standaarden snap, maar dat ik het wurgend vindt. Dat het een complot lijkt omdat zo een beetje elke nieuwe pc met windows wordt geleverd, terwijl ik digibeten hoor zeggen dat hun pc nodig aan vernieuwing toe is want zo langzaam, terwijl ze het gewoon over een prima dualcore hebben waar bijvoorbeeld een fresh vista (bijgeleverd OS) gggg (sorry krijg het woord goed er niet uit, redelijk dan maar) redelijk op draait, maar met Ubuntu of andere Lindistro gewoon weer een feestje wordt om mee te werken....
het is dat Windows (en dat terwijl ik het zelf gebruik) voor de niet digitale mens ook gewoon makkelijk is. eigenlijk verschillen Windows en Ubuntu niet eens zoveel van mekaar, maar omdat Windows zo wijdverbreid is, kiezen ze dat maar.
neemt niet weg dat leraren er ook mee overweg kunnen - die van mij hebben al moeite om een film te spelen. kun je nagaan wat er gebeurt als ik ze allemaal Ubuntu geef. :+

je zou evt nog op Kubuntu kunnen overstappen met die leraren aangezien dat qua look op Windows lijkt, maar het blijft toch Linux. en dat willen ze niet.

overigens wil ik niet spreken van een complot: Microsoft is indd een rare met een bijna-monopolie positie, maar voor de rest. tot nu toe vind ik Ubuntu prettig om als VM te draaien, maar het zal nog niet (of nooit) het OS van mijn choice worden. waarom? omdat Windows echt als het ware in je gebakken zit. onder Ubuntu moet je alles opnieuw leren en hoe leuk dat ook is, dat went niet. een beetje hetzelfde als je op 25 jarige leeftijd nog gaat leren schrijven. het gaat, het lukt, maar iedereen weet dat zulke dingen in je jonge jaren moeten gebeuren om de transitie makkelijker te laten verlopen.
zoiets heb je ook met Windows/Linux. andersom geldt het natuurlijk ook.
neeroeter schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 07:22:

Nog iets: er is iets heel moois aan het feit dat er zoveel ontwikkelaars gratis en voor niks hun code beschikbaar stellen aan de wereld. Heerlijk dat er in een veld waar veel geld verdiend wordt, dit nog mogelijk is. Het is dus oprecht mogelijk dat arme mensen mee kunnen doen in de ontwikkelingen van het internet, zonder verplichtingen en met de hoop zich uit hun armoe op te werken....ook iets waar ik veel bewondering voor heb en waardoor ik de annoyances van " free " ( als in soms niet af ) voor lief neem.

Commercieel mag ook, niks mis mee, en ook dat kan en moet via linux. Ik vind de non-commerciele kant echter mooi en dat mag best verkondigd worden.
wat dat betreft vind ik Linux een geniaal idee met zijn verschillende distros. met Windows is zoiets ondenkbaar.

en je hebt gelijk. in een wereld waar mensen eerder geneigd zijn tot stelen,moorden, etc.. is het geweldig dat er zoveel devvers zijn die hun code aan de buiten wereld stellen. Via Linux, maar ook via projecten als ReactOS, Haiku, Opensolaris..

commerciele OSen en open source OSen zullen voorlopig wel nog blijven bestaan. de 1 genereert inkomsten, de ander respect. het zou dan ook leuk zijn als in de verre toekomst, het respect voor zulke projecten gaat overheersen t.o.v de commercie. :) maar gezien de huidige staat van onze wereld is dat een utopie. :/

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Voordat ik de zon opzoek ( ben vrij vandaag :) ).....
Interessant leesvoer is te vinden bij www.allthingsd.com. De D8 conferentie is aan de gang waar alle CEO's die ertoe doen hun visie op computing geven. Ballmer is pas geinterviewd en het is toch weer geweldig om die man aan het woord te horen. Ik geef geen waardeoordeel, ik ben geen kenner en heb al helemaal geen glazen bol. Hij gokt nog steeds op een toekomst waar de pc met brute rekenkracht het centrum van het universum blijft. Interessant omdat MS links en rechts wordt ingehaald door Google ( Android ) en Apple ( iPad ). Dat hij met zijn bedrijf een gevaarlijke weg bewandelt, moge duidelijk zijn. De tijd zal het leren.

Mij persoonlijk zal het worst wezen wat de platforms uitvreten. Ik ga ervan uit dat ik gewoon linux zal blijven gebruiken, met idd dank aan al die developers die mij dat mogelijk maken. Verder dank aan degenen die een oogje in het zeil houden en bv. noscript mogelijk maken om zo google e.a. buiten de deur te houden..

Mijn bezorgdheid gaat eigenlijk vooral uit naar de politiek en hun gezeur rond internet. Maar da's een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

neeroeter schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 07:22:
Ik snap het wel hoor het principiele standpunt. Imho klopt het nl. wel wat je zegt: bv. het nieuws dat Google windows in de ban heeft gedaan , roept her en der veel reacties op dat lin en osx niet veiliger zijn dan windows...dank je de koekoek, dat zijn ze inherent wel. Packagemanager, rechtensysteem beter uitgewerkt, root vs. non-root. Zeker bij google zullen de luitjes er dan mee geconfronteerd worden dat linux minder gevoelig is voor inbraak in het systeem. Als je dat dan uitlegt aan windows-gebruikers, wil dat er niet in. Tsja....

Dat Linux zijn security model beter is dan van de huidige Windows versies vind ik dan weer een beetje tegenvallen in de praktijk eigenlijk (althans bij Ubuntu). Laatst was ik bij een kameraad het passwoord vergeten, maar ik kon via Grub gewoon naar de root terminal en het wachtwoord veranderen voor die user. Dat vind ik misschien wel een tikje erger dan Windows :P. Bovendien als Ubuntu ooit mainstream wordt tikt de user voor "Virus-verpakt-in-een-leuke-screensaver" net zo snel zijn wachtwoord in als men hier voor veilige dingen doet. Uiteindelijk zit daar het probleem. Op de iphone heeft Apple een gecontroleerd systeem. Qua veiligheid is dat weer beter, maar mensen voelen zich dan weer beperkt. Je komt telkens weer het probleem tegen dat bij consumenten degene die de updates moet draaien dezelfde persoon is die ook potentieel "screensavers" installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:40:
[...]

Dat Linux zijn security model beter is dan van de huidige Windows versies vind ik dan weer een beetje tegenvallen in de praktijk eigenlijk (althans bij Ubuntu). Laatst was ik bij een kameraad het passwoord vergeten, maar ik kon via Grub gewoon naar de root terminal en het wachtwoord veranderen voor die user. Dat vind ik misschien wel een tikje erger dan Windows :P.
Dat valt denk ik wel mee. Om dat te doen heeft een persoon fysiek toegang nodig tot de computer in kwestie. Als je dat hebt, kun je sowieso al alles slopen wat los en vast zit met een eenvoudige bootable usb-stick.
Bovendien als Ubuntu ooit mainstream wordt tikt de user voor "Virus-verpakt-in-een-leuke-screensaver" net zo snel zijn wachtwoord in als men hier voor veilige dingen doet. Uiteindelijk zit daar het probleem. Op de iphone heeft Apple een gecontroleerd systeem. Qua veiligheid is dat weer beter, maar mensen voelen zich dan weer beperkt. Je komt telkens weer het probleem tegen dat bij consumenten degene die de updates moet draaien dezelfde persoon is die ook potentieel "screensavers" installeert.
Dat is waar, maar wat dat betreft zit Ubuntu een beetje tussen "windows" en "de iphone" in, met het softwarecentrum. Zo kun je iemand die geen verstand van zake heeft toch een redelijk grote vorm van vrijheid geven, door die persoon te vertellen alleen dingen uit het softwarecentrum te installeren. Maar uiteindelijk blijft de persoon achter de knoppen inderdaad altijd de zwakste schakel als het om security gaat. Met welk systeem dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 06:18:
[...]
Not offended, het is helemaal waar wat je zegt. Inderdaad ben ik (over) enthousiast en een nieuwe gelovige. En al die zinnen zijn jeukzinnen, helemaal waar. Ik heb dezelfde jeuk als ik fanboypost zie over andere zaken (apple mensen bijvoorbeeld), en eerder ook over linuxfanboy's uitspraken. Niet echt consequent van mij om daar nu aan mee te doen... ;-)
Nou je hebt in ieder geval een gezonde portie zelfreflectie en hand in eigen boezem mentaliteit.
+1
Neemt niet weg dat het me wel echt boos maakt. Dat ik gesloten standaarden snap, maar dat ik het wurgend vindt. Dat het een complot lijkt omdat zo een beetje elke nieuwe pc met windows wordt geleverd, terwijl ik digibeten hoor zeggen dat hun pc nodig aan vernieuwing toe is want zo langzaam, terwijl ze het gewoon over een prima dualcore hebben waar bijvoorbeeld een fresh vista (bijgeleverd OS) gggg (sorry krijg het woord goed er niet uit, redelijk dan maar) redelijk op draait, maar met Ubuntu of andere Lindistro gewoon weer een feestje wordt om mee te werken...
Ik snap die complot gevoelens. Die "we worden aan alle kanten genaaid" gevoelens.
Laat ik maar meteen roepen hoe ik daar in sta: We worden enorm gefucked door Microsoft.

Ga maar na:

De enorme licentie kosten. Software Assurance is enorm duur. Voor elke verbinding een CAL.
Voor terminal server een TS CAL. (tegenwoordig andere naam, ff kwijt). en dan die incestueuze relatie met Citrix, waarbij Citrix expres een toegevoegde waarde blijf houden boven TS. Er zitten zelf hele logische zaken NIET in terminal server omdat Microsoft wil dat je EN TS koopt EN Citrix, waarbij Citrix daarvoor MS weer wat schuift. Microsoft raad ZELFS AAN Citrix te gebruiken op haar eigen website i.p.v. haar eigen terminal server...maar je hebt TS wel nodig om Citrix te kunnen draaien. Die hele constructie...een grote naai partij.
Dan.... VDI. Virtualisatie van desktops.. de nieuwe hype. En weer bedenkt MS hier een "apparte licentie" voor. Een jaarlijks terugkerende licentie die je moet vernieuwen. Heb je geen Software Assurance of gebruik je Thin Clients?? (met daarop geen windows meestal) betaal je MEER per VDI licentie.
Terwijl: een virtuele desktop is toch gewoon een Windows licentie? daar is niks anders aan....
Rationeel gezien slaat het helemaal nergens op. Maar MS vindt dus van wel. 8)7
Bovenstaande zaken maken mij ook echt enorm...nouja geirriteerd.
Het is altijd enorm duur en altijd complex. (er zijn dus ook alweer 2 verschillende VDI licenties)

Dat is 1 kant van het verhaal.
Het zou nu makkelijk zijn om te roepen dat Windows dan ook maar ruk is.
Toch ben ik tevreden over Windows 7 en Windows Server 2008 is ook heel behoorlijk.
.
Neemt niet weg dat ik nog steeds veel liever met Ubuntu werk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobdb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 23:26
windows 7 is idd een gigantische verbtering, lijkt erop dat microsoft eindelijk weer een beetje op het goede pad is, maar de licentiesystemen zijn gewoon idioot, vindt eigenlijk dat daar regels voor moeten komen;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:41
Hoi,

Voor het eerst in mijn leven Linux op een van mijn compu's gezet ( Ubuntu 9.10) Altijd al eens willen doen, maar nooit "gedurfd" Ik heb hier een compu voor gepakt die "over" was. Ik moet zeggen, ik ben verbaasd over hoe makkelijk alles ging, zeker met google op de achtergrond lukt alles wel.

Dus nu ook op mijn laptop ( Dell studio 15) als dual boot 9.10 geinstalleerd, ook dit ging soepel. Zijn nog een paar dingetjes, waaronder een dat mijn geluid helemaal niks doet, tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden, maf.
Dus vanavond maar eens 10.04 erop zetten en kijken wat hij doet.

Wat ik eigenlijk zeggen wil, is dat Ubuntu me verbaasd heeft. Ik heb er nooit naar willen kijken, omdat het anders was en ( in mijn hoofd) veel lastiger, maar dat valt me heel erg mee.
Dus die ubuntu blijft nog wel ff als dual op mijn laptop en ga ik eens fijn een stukje mee spelen.

mocht iemand nog een oplossing hebben voor dat geluid, hou ik me aanbevolen :P
( ja ja, google is your friend, maar als je net met Linux begint, is dat niet altijd duidelijk waar je zoeken moet)

Onder de grote rots, naast die kleine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dat hele fanboygebeuren heb ik totaal nog niet, daarvoor werken er toch teveel dingen nog niet lekker in Ubuntu. Ik heb bijvoorbeeld altijd gekloot met flash en ik heb gekloot met mijn scherm dat soms ineens in een compleet andere resolutie opstart terwijl hij het de keer daarna ineens weer wel goed doet :?

Neemt niet weg dat ik erg prettig werk in Ubuntu. Geen zorgen over spyware/antivirusgedoe en altijd lekker snel en responsief. Bovendien is dat repository-systeem qua opzet fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Crazyclaws schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:58:
Hoi,

Voor het eerst in mijn leven Linux op een van mijn compu's gezet ( Ubuntu 9.10) Altijd al eens willen doen, maar nooit "gedurfd" Ik heb hier een compu voor gepakt die "over" was. Ik moet zeggen, ik ben verbaasd over hoe makkelijk alles ging, zeker met google op de achtergrond lukt alles wel.

Dus nu ook op mijn laptop ( Dell studio 15) als dual boot 9.10 geinstalleerd, ook dit ging soepel. Zijn nog een paar dingetjes, waaronder een dat mijn geluid helemaal niks doet, tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden, maf.
Dus vanavond maar eens 10.04 erop zetten en kijken wat hij doet.

Wat ik eigenlijk zeggen wil, is dat Ubuntu me verbaasd heeft. Ik heb er nooit naar willen kijken, omdat het anders was en ( in mijn hoofd) veel lastiger, maar dat valt me heel erg mee.
Dus die ubuntu blijft nog wel ff als dual op mijn laptop en ga ik eens fijn een stukje mee spelen.

mocht iemand nog een oplossing hebben voor dat geluid, hou ik me aanbevolen :P
( ja ja, google is your friend, maar als je net met Linux begint, is dat niet altijd duidelijk waar je zoeken moet)
Ik zou toch eerst Ubuntu 10.04 proberen. Dat is bovendien een LTS (long term support) editie, dus die zijn over het algemeen iets stabieler. Bovendien zit er een fantastisch theme bij (en die knopjes die ineens links staan kun je weer naar rechts halen als je wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 19:14

SpaceK33z

Webdeveloper

letatcest schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:37:
Hier heb je zó gelijk in. Iedereen vindt het altijd gewoon kunnen dat Windows om de zoveel tijd vast loopt en software nauwelijks werkt en ronduit bagger is. Maar als ze Linux proberen, dan is het meteen de schuld van Linux en is het een 'slecht systeem'.
Ik heb mijn broertje zo ver gekregen om naar Ubuntu over te stappen. Ik ben begonnen bij Kubuntu bij hem voor de eye-candy, maar deze liep uiteindelijk toch niet zo fijn. Daarna naar Linux Mint overgestapt, maar toen de Ubuntu 10.04 update kwam weer meteen naar de 'gewone' Ubuntu overgestapt. Hij werkt er nou al bijna een jaar mee en vind het helemaal geweldig. Ik had nooit verwacht dat hij het zo lang vol zou houden, en hoe het er nou naar uit ziet heeft hij een net zo erge hekel aan Windows gekregen dat die de komende 5 jaar niet overstapt naar Win.

Ik zelf heb een iMac gekocht, maar soms verlang ik echt terug naar Ubuntu, hoe raar dat ook klinkt. Open-source software vind ik gewoon prachtig en een stuk minder irritant dan commerciële software die, nadat je het LEGAAL hebt gekocht nog steeds blijft doorzeuren over updates enz.

Ik merk dat als ik mensen probeer over te halen tot Linux, veel mensen denken dat Linux voor nerds is en veel te ingewikkeld is. Erg jammer.

[ Voor 4% gewijzigd door SpaceK33z op 04-06-2010 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazyclaws
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:41
Vicarious schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 17:06:
[...]

Ik zou toch eerst Ubuntu 10.04 proberen. Dat is bovendien een LTS (long term support) editie, dus die zijn over het algemeen iets stabieler. Bovendien zit er een fantastisch theme bij (en die knopjes die ineens links staan kun je weer naar rechts halen als je wilt)
Thanks voor de tip, heb 10.04 er nu op staan en het werkt allemaal prima, ook het geluid.

Het grote spelen kan beginnen.

Ik heb wel een beetje het gevoel alsof ik weer aan het begin sta, ik heb nog veel te leren.

Onder de grote rots, naast die kleine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Kees Kluskens schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 17:21:
[...]
Ik zelf heb een iMac gekocht, maar soms verlang ik echt terug naar Ubuntu, hoe raar dat ook klinkt. Open-source software vind ik gewoon prachtig en een stuk minder irritant dan commerciële software die, nadat je het LEGAAL hebt gekocht nog steeds blijft doorzeuren over updates enz.
Open source software kan prima op de Mac, mocht je dat missen ;)
Kijk maar eens naar de MacPorts, bijna 7000 stuks beschikbaar op het moment. Niet zoveel als op Ubuntu, maar toch wel heel behoorlijk en vooral ook leuk om wat mee te hobbyen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zouden jullie misschien een beetje on-topic willen blijven en de Windows vs Linux vs OSX discussie niet in het grote Ubuntu topic willen houden maar ergens anders willen voortzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Op windowssystemen zie je ook zoveel illegale software staan. Dat brengt een enorm veiligheidsrisico met zich mee. Ik heb in het verleden ook veel programma's en games gedraaid die ik niet had gekocht.

Ik had geen geld om software aan te schaffen (50 euro p/jvoor een virusscanner of 100'en euro's voor een officepakket/photoshop/videobewerking). Het zotste is dat ik pc's tegenkom waarop een gecrackte virusscanner staat of een gecrackte firewall, maar dat had ik zelf ook toen ik net mijn eerste pc had met windows 98, ik wist niet beter. Veel mensen (en ik ook in het begin van mijn digital life) associeren blijkbaar virusscanner met Norton of McAfee, Office alleen met Microsoft Office enzovoorts. 't Is een beeld dat bij veel mensen in het hoofd blijft zitten, want heel veel mensen hebben verder geen interesse in software/computers, die willen gewoon doen wat ze willen doen, surfen, briefje tikken en email lezen en af en toe een spelletje spelen...

Net zoals dat je een verschrikkelijk geclutterde Internet explorer tegen kunt komen waar de toolbars van tig programma's bijna een kwart van het beeld het innemen. En dan maar klagen dat de pc zo traag wordt. Tik je msconfig in en dan zie een lijst met 30 entry's opstartende programma's waar het er maar 4 of 5 moeten of maximaal hoeven te zijn om veilig en snel met de pc te werken.

Daarom is Linux zo transparant. Neem bijvoorbeeld het Ubuntu Softwarecentrum. Dat is zo enorm geschikt voor de grootste digibeet. Je tikt virus in en daar zijn je scanners en dergelijke. Een grote knop installeren erbij, gegarandeerd safe als je niet met de sources.list hebt geknoeid.

Kan het nog makkelijker? Dit is dus versus op internet gaan, virus in google tikken, 1 van de vele hits onderzoeken, de downloadlink zoeken (is voor heel veel mensen heel lastig, spreek ik uit helpdesk-ervaring), downloaden en installeren. En de bovenste hits in google zijn vaak de ad-hits. Dus is zo iemand op dat moment een trial aan het installeren. Na 30 dagen niet meer bruikbaar en ze zoeken een ander merk virusscanner (of een crack), net zo lang totdat SuperduperAntivirusRemoval-package aan de beurt is en ze onderdeel worden van (nog) een botnet. (ik begin alweer te overdrijven...)

Bovendien uninstallen ze de oude niet en staan er na verloop van tijd een aantal (wellicht elkaar bijtende) scanners op de pc's. De pc gaat raar doen en is ongelooflijk sloom. En dan gaan ze naar de winkel en kopen een snellere... Het hele verhaal begint weer van voren af aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Iemand al bezig met 10.10? Ik merk zelf dat ik steeds later op nieuwe releases overstap. Een paar jaar terug waren er bij elke release belangrijke verbeteringen (niet meer in xorg.conf hoeven prutsen, automatische codec-installatie, network manager etc.). Bij de laatste versies werkt alles op mijn systeem OOTB prima.

Btw, 8.04, 9.04 en 9.10 worden allemaal geupdate naar Firefox 3.6.4, omdat oudere versies door Mozilla niet meer ondersteunt worden. Mogen ze vaken doen wat mij betreft (na goed testen uiteraard), het bespaart Canonical werk en geeft de gebruiker een betere browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

JanDM schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 09:53:
Iemand al bezig met 10.10? Ik merk zelf dat ik steeds later op nieuwe releases overstap. Een paar jaar terug waren er bij elke release belangrijke verbeteringen (niet meer in xorg.conf hoeven prutsen, automatische codec-installatie, network manager etc.). Bij de laatste versies werkt alles op mijn systeem OOTB prima.

Btw, 8.04, 9.04 en 9.10 worden allemaal geupdate naar Firefox 3.6.4, omdat oudere versies door Mozilla niet meer ondersteunt worden. Mogen ze vaken doen wat mij betreft (na goed testen uiteraard), het bespaart Canonical werk en geeft de gebruiker een betere browser.
Wat mij betreft mogen ze wel een GUI optie opnemen in Firefox zelf waarin je kan aangeven dat je hem automatisch wil laten updaten (opt in uiteraard). Ik blijf het jammer vinden dat je met zo'n essentieel pakket redelijk achter blijft lopen qua updates. En ja, je kan die PPA toevoegen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Vicarious schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 22:00:
[...]

Wat mij betreft mogen ze wel een GUI optie opnemen in Firefox zelf waarin je kan aangeven dat je hem automatisch wil laten updaten (opt in uiteraard). Ik blijf het jammer vinden dat je met zo'n essentieel pakket redelijk achter blijft lopen qua updates. En ja, je kan die PPA toevoegen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Was dat niet het hele idee van Ubuntu, elk half jaar een release met de op dat moment meest recente stabiele release? Dus nee, dat gaat niet gebeuren, daarvoor zijn juist de PPA's uitgevonden B)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar voor heel veel pakketten maakt een nieuwere versie weinig uit qua security. Ik hoop dat Ubuntu ooit een rolling release cycle krijgt, waarbij je kan kiezen of je bij de oude blijft of wél update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Een rolling release is commercieel denk ik minder interessant voor Canonical. Nu krijgen ze iedere keer bij een nieuwe release een hoop aandacht, en dat zal toch minder worden als bijna iedereen gebruik gaat maken van de rolling release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Niet alleen commercieel, er zijn ook genoeg andere redenen te bedenken waarom het uberhaupt minder interessant is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Bevalt mij prima hoor, up to date blijven. Je bent wel wat meer afhankelijk van de scherpte van de maintainers van je distro echter. Verder heb je een knap forum nodig met veel kennis en een goed systeem voor bugreports.
Maar bedenk wel, als packages snel worden ingepakt voor je distro, is er minder compileren vereist om nieuwe features te krijgen voor je software. Dit verbetert uiteindelijk je stabiliteit.
Het is ook gewoon lekker om up to date te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Ja, maar het systeem van Ubuntu is ook wel handig. Stabiel, en als je het nieuwer wilt ppa's. Weet je ook direct waar de fout ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Sowieso is de kans dat er iets kapot gaat bij een rolling release veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Hangt erg af van de dev's. Ubuntu, hoewel 'makkelijk' is voor mij niet de stabielste gebleken. Wel low maintenance, en da's leuk. Rolling release betekent ook dat je regelmatig update, da's waar, en dat kost tijd, en een nieuwsgierige houding is hierbij handig.
Hoewel ik al een tijdje ertegenaan hink om op iig mijn laptop weer eens ubuntu te proberen (mijn eerste distro), wacht ik rustig af. Mijn huidige distro is daarnaast gewoonweg te stabiel, en ja da's een rolling release.
Linux heeft voor ( bijna ) ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

neeroeter schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:22:
Hangt erg af van de dev's. Ubuntu, hoewel 'makkelijk' is voor mij niet de stabielste gebleken. Wel low maintenance, en da's leuk. Rolling release betekent ook dat je regelmatig update, da's waar, en dat kost tijd, en een nieuwsgierige houding is hierbij handig.
Hoewel ik al een tijdje ertegenaan hink om op iig mijn laptop weer eens ubuntu te proberen (mijn eerste distro), wacht ik rustig af. Mijn huidige distro is daarnaast gewoonweg te stabiel, en ja da's een rolling release.
Linux heeft voor ( bijna ) ieder wat wils.
puur uit nieuwsgierigheid: welke distro gebruik jij? Arch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand me vertellen hoe / of ik kan upgraden naar 10.04, vanaf 8.04 codename hardy?
Aangezien dit topic vol met vragen staat, vraag ik het hier.
Het gaat om een dualboot setup waar ik meestal windows vista boot. Dit zal met het upgraden ook wel verschil maken denk ik. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/upgrade
# You can directly upgrade to Ubuntu 10.04 LTS from Ubuntu 9.10 or from Ubuntu 8.04 LTS (see upgrade notes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Arch, op netboek , laptop en desktop. Dat ik hier nog post, is puur vanuit mijn waardering voor ubuntu, en omdat ik de ontwikkelingen wil volgen met het idee om op laptop dus weer terug te gaan.
De laptop gaat misschien naar mijn ouders, en daar wil ik dan zeker Lynx opzetten. Ze draaien nu nog xp op een oud bakkie ( gaat ook aardig hoor ). Zijn gewend aan vooral outlook express, dus ik moet ze opleiden richting thunderbird of evolution.Denk dus niet dat ik hier zit te 'pluggen'....:)
Da's weer een ander verhaal echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

niet dat je antwoord correct is maar ik heb bedenkingen bij de vraag die tot dit antwoord leidde.

zowiezo staat er duidelijk als waarschuwing dat je geen vragen (en zeker niet deze) mag neergooien hier dus imo zit de persoon hier in principe fout.

verder twijfel ik aan de zinnigheid van deze post. als hij Ubuntu heeft dan zou hij toch ook weten waar deze te halen valt?

het is net zoiets als ''waar vind ik de walkthrough van xxx (plaats favo game hier)''

nogmaals, ik heb niks tegen zon vraag hoor maar het is wel erg makkelijk om zoiets te vragen en het niet zelf uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Redneckerz,

De standaard, ingebouwde upgrade methode geeft niets aan.
Ook via ctrl alt f2 al diverse commando`s geprobeert.
Wubi, een onder windows draaiende, ubuntu installerende setup manager, die daarbij waarschijnlijk een dualboot creëert kan de nieuwe Ubuntu 10.04 wel installeren, maar herkent mijn bestaande installatie niet, het lijkt er ook niet op dat het programma daar überhaupt naar zoekt, en ik wil gewoon upgraden, geen 3e OS installeren :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 11:57:
@Redneckerz,

De standaard, ingebouwde upgrade methode geeft niets aan.
Ook via ctrl alt f2 al diverse commando`s geprobeert.
Wubi, een onder windows draaiende, ubuntu installerende setup manager, die daarbij waarschijnlijk een dualboot creëert kan de nieuwe Ubuntu 10.04 wel installeren, maar herkent mijn bestaande installatie niet, het lijkt er ook niet op dat het programma daar überhaupt naar zoekt, en ik wil gewoon upgraden, geen 3e OS installeren :/
Heb je al eens op de Upgrading from 8.04 to 10.04 pagina gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep.
Hij herkent het commando sudo niet, enz, gezeur maar ik heb wel zelf onderzoek gedaan uiteraard ik leg niet zomaar die vraag bij jullie neer haha.
Ik heb maar de Ubuntu cd besteld. Zie ik het dan wel weer 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:15:
[...]

Jep.
Hij herkent het commando sudo niet, enz, gezeur maar ik heb wel zelf onderzoek gedaan uiteraard ik leg niet zomaar die vraag bij jullie neer haha.
Ik heb maar de Ubuntu cd besteld. Zie ik het dan wel weer 8)
dat kan wel een aantal weken duren voor dat je die binnen krijgt.

en: je ubuntu herkent geen sudo? ben je soms root ofzo op je systeem (wat natuurlijk niet bijster slim is als dat het geval is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Redneckerz schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:47:
[...]
nogmaals, ik heb niks tegen zon vraag hoor maar het is wel erg makkelijk om zoiets te vragen en het niet zelf uit te zoeken.
Sja het was de eerste hit, maar zo'n LMGTFY-linkje is ook weer zo flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu windows pc, ubuntu laptop en windows netbook. Hoe kan ik daarvan de adresboekjes van thunderbird gesynchroniseerd houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is niet echt ubuntu-specifiek lijkt me, staat er niks tussen [google]thunderbird shared address book[/google]? Volgens mij staan daar wel een paar plugins die precies doen wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Laatst online: 23:14

xpc

Redneckerz schreef op maandag 07 juni 2010 @ 14:43:
[...]

dat kan wel een aantal weken duren voor dat je die binnen krijgt.
Of je besteld ze bij de Canonical Shop, dan heb je ze sneller binnen :) Ik heb er net 5 besteld (5 stuks voor € 6.88 + € 7.36 verzendkosten), ben benieuwd hoe lang het gaat duren (eerste keer dat ik de CD´s in de shop bestel overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
In de categorie "waarom dit nu weer?". Mijn invoer wisselt af-en-toe zomaar uit het niets van kleine letters naar hoofdletters. Een klik op de capslock helpt niets. Het blijven alleen maar hoofdletters. Na een tijdje verdwijnt het probleem weer uit het niets en doet het keyboard weer wat ik wil. Het komt toch zo vaak voor dat dit soort ongelooflijke bugs voorbij komen.... te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

... na heel hard zeuren op ubuntu, bleek gewoon mijn toetsenbord niet meer goed te zijn... of heb je dat al getest met een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Redneckerz schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:47:
[...]

niet dat je antwoord correct is maar ik heb bedenkingen bij de vraag die tot dit antwoord leidde.

zowiezo staat er duidelijk als waarschuwing dat je geen vragen (en zeker niet deze) mag neergooien hier dus imo zit de persoon hier in principe fout.

verder twijfel ik aan de zinnigheid van deze post. als hij Ubuntu heeft dan zou hij toch ook weten waar deze te halen valt?

het is net zoiets als ''waar vind ik de walkthrough van xxx (plaats favo game hier)''

Als iemand een vraag stelt en ik heb weinig moeite met het geven van het antwoord dan doe ik dat gewoon. Of de vraag op zijn plaats is, is aan de mods. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als iedereen direct gaat lopen janken of ie wel eerst 4 uur gegoogled heeft en al zijn 368 stappen die hij al heeft uitgevoerd moet gaan zitten uitwerken voordat hij het 'recht' heeft om een vraag te mogen stellen. Laat de mods dat lekker doen als dat nodig is en geef, als je daar geen zin in hebt, dan liever gewoon helemaal geen reactie. Sorry, moest er ff uit.

Anyway, ik heb af en toe dat mijn linkermuisknop niet meer werkt. Hebben jullie daar ook wel eens last van? Heb eventjes gezocht en er zijn wat bugreports over, maar die richten zich op Firefox. Ik heb het echter volgens mij ook wel eens gehad toen firefox alleen op de achtergrond open stond en ik diablo via Wine aan het spelen was... Bijzonder irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

xpc schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:42:
[...]

Of je besteld ze bij de Canonical Shop, dan heb je ze sneller binnen :) Ik heb er net 5 besteld (5 stuks voor € 6.88 + € 7.36 verzendkosten), ben benieuwd hoe lang het gaat duren (eerste keer dat ik de CD´s in de shop bestel overigens).
Waarom eigenlijk? Je kan toch gewoon downloaden als iso en er een cdtje van fikken? Kost je 30 cent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

xpc schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:42:
[...]

je spreekt jezelf tegen. je zegt dat je ze via de shop sneller binnen hebt, maar je bestelt ze wel voor het eerst en je bent benieuwd hoe lang dat gaat duren.

correct me if im wrong, maar hoe weet jij dan dat dat sneller gaat dan bijv de ISO downloaden? :?
Vicarious schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:37:
[...]

Als iemand een vraag stelt en ik heb weinig moeite met het geven van het antwoord dan doe ik dat gewoon. Of de vraag op zijn plaats is, is aan de mods. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als iedereen direct gaat lopen janken of ie wel eerst 4 uur gegoogled heeft en al zijn 368 stappen die hij al heeft uitgevoerd moet gaan zitten uitwerken voordat hij het 'recht' heeft om een vraag te mogen stellen. Laat de mods dat lekker doen als dat nodig is en geef, als je daar geen zin in hebt, dan liever gewoon helemaal geen reactie. Sorry, moest er ff uit.
daar heb je gelijk in, maar ik verwacht toch wel op zn minst dat ze enige moeite (zie: 1 google zoekopdracht) hebben gedaan.

als zelfs dat al niet gebeurt, dan ga ik dat wel aan de klok hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Ik probeer nu een Dualboot te maken tussen mijn huidige Windows7 installatie en Ubuntu 10.04
Alleen herkent Ubuntu mijn windows installatie niet. zodat de bootloader niet goed geinstalleerd wordt, En na herstarten start Ubuntu niet meer op.

Iemand een idee?

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Hoite schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:54:
Ik probeer nu een Dualboot te maken tussen mijn huidige Windows7 installatie en Ubuntu 10.04
Alleen herkent Ubuntu mijn windows installatie niet. zodat de bootloader niet goed geinstalleerd wordt, En na herstarten start Ubuntu niet meer op.

Iemand een idee?
Handmatig je Grub2 instellen? :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite

Hoite

Goed verhaal

Touchdomex schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:18:
[...]

Handmatig je Grub2 instellen? :)
Daar zat ik ook aan te denken, maar het stomme is dat hij Grub niet eens voorbijkomt, als ik herstart dan start vrolijk windows op.

Ubuntu en Windows staan beide op dezelfde schijf.

Windows (/dev/sdb1) en Ubuntu (/dev/sdb2)

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Heb je meerdere schijven? Dan staat grub waarschijnlijk op de verkeerde geïnstalleerd. Als dat niet het geval is, is het tijd voor een eigen topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
arnem_ schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 02:07:
In de categorie "waarom dit nu weer?". Mijn invoer wisselt af-en-toe zomaar uit het niets van kleine letters naar hoofdletters.
Heb ik ook afentoe, sinds ik Synergy+ installeerde.

Er zijn zo verschrikkelijk veel packages en versies waardoor er soms (vaak) irritante bugs optreden die ogenschijnlijk nergens op slaan. Dat is het typische linuxfenomeen wat je krijgt als elk stukje 3rd party software van drie miljoen packages afhankelijk is.

Elk voordeel heb z'n nadeel. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite

Hoite

Goed verhaal

Dirk schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:14:
Heb je meerdere schijven? Dan staat grub waarschijnlijk op de verkeerde geïnstalleerd. Als dat niet het geval is, is het tijd voor een eigen topic. :)
Ja, er zitten 5 schijven in mijn PC en ik zou niet weten waarom hij GRUB installeert op een andere schijf dan de schijf die ik aanwijs.
Ik ruim eerst die rotzooi op al mn schijven wel even op voor ik hier weer aan begin. :z

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blaataaps schreef op maandag 07 juni 2010 @ 19:08:
Dat is niet echt ubuntu-specifiek lijkt me, staat er niks tussen [google]thunderbird shared address book[/google]? Volgens mij staan daar wel een paar plugins die precies doen wat jij wil.
Ik kijk even! Tja, ik heb/had geen idee, waar ik dat sowieso moest vragen, maar ik werk nu voornamelijk met ubuntu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Laatst online: 23:14

xpc

Vicarious schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:44:
[...]

Waarom eigenlijk? Je kan toch gewoon downloaden als iso en er een cdtje van fikken? Kost je 30 cent :P
Redneckerz schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:14:
[...]

je spreekt jezelf tegen. je zegt dat je ze via de shop sneller binnen hebt, maar je bestelt ze wel voor het eerst en je bent benieuwd hoe lang dat gaat duren.

correct me if im wrong, maar hoe weet jij dan dat dat sneller gaat dan bijv de ISO downloaden? :?

[...]
Vanmiddag een mail gekregen dat ze verstuurd zijn, beantwoord dat je vraag? Op de site stond dat ze binnen een week verstuurd zouden worden, dus heel precies wist ik het niet. In ieder geval een heel stuk sneller dan enkele weken als je ze gratis besteld.

En uiteraard gaat downloaden sneller :z (< 1minuut hiero) maar ik bestel ook altijd de ¨officiële¨ CD: voorheen altijd via de gratis bestelservice, nu dus via de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik bespaar Canonical liever die kosten, kunnen ze het investeren in nuttige zaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Demoniac schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:13:
Ik bespaar Canonical liever die kosten, kunnen ze het investeren in nuttige zaken ;)
Ik denk dat je om Canonical te steunen júíst beter de CD kunt bestellen, hebben ze weer wat inkomsten aan.
Pagina: 1 ... 5 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!