Vicariously I live while the whole world dies
dat beantwoordt inderdaad mijn vraag. bedankt voor de uitleg, waardeer ik zeker.xpc schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 21:35:
[...]
[...]
Vanmiddag een mail gekregen dat ze verstuurd zijn, beantwoord dat je vraag? Op de site stond dat ze binnen een week verstuurd zouden worden, dus heel precies wist ik het niet. In ieder geval een heel stuk sneller dan enkele weken als je ze gratis besteld.
En uiteraard gaat downloaden sneller(< 1minuut hiero) maar ik bestel ook altijd de ¨officiële¨ CD: voorheen altijd via de gratis bestelservice, nu dus via de shop.
OT:
ik download altijd als ISO, zodat ik het daarna eventueel kan branden. sinds ik toch alles virtueel draai hoef dat niet. mijn mapje met ISO's raakt nu wel redelijk vol overigens.
en in 1 minuut? ik ben zwaar jaloers. ik doe er minstens een half uur over.
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Verwijderd
Dit probleem had ik nooit met 9.10. Weet iemand hoe ik dit kan fixen?
Kijk eens in je log files als het scherm weer blauw/grijs wordt.
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Het is wel een gedoe met die UUID in plaats van /dev/sda notaties imo.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
http://ftp.parisc-linux.o...n2html?update-initramfs+8MsG schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 14:27:
Ik snap geen bal van wat ik nu aan het doen ben, maar hoe kan je update-initramfs voor een specifieke kernel doen? Hij pakt er aldoor 1 niet, die wil ik even forceren. Ik krijg met die kernel namelijk dat ik niet kan opstarten.
Het is wel een gedoe met die UUID in plaats van /dev/sda notaties imo.
Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Een grote PC maker die Microsoft afkraakt6) Ubuntu is safer than Microsoft® Windows®
The vast majority of viruses and spyware written by hackers are not designed to target and attack Linux.
Dell is altijd al redelijk alternatief geweest qua OSes. zo zetten zij ook FreeDOS op notebooks. dat overigens is ze nog wel eens op kritiek komen staan, aangezien de notebooks niet goedkoper werden door het gebruik van FreeDOS.pkwarts schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 02:34:
Van dell.com/ubuntu:
[...]
Een grote PC maker die Microsoft afkraakt
Dan kun je nog beter een windows-notebook nemen en de EULA niet accepteren. Dell schijnt ook redelijk makkelijk te zijn met de refund die je dan moet krijgen.Redneckerz schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 08:59:
[...]
Dell is altijd al redelijk alternatief geweest qua OSes. zo zetten zij ook FreeDOS op notebooks. dat overigens is ze nog wel eens op kritiek komen staan, aangezien de notebooks niet goedkoper werden door het gebruik van FreeDOS.
Verwijderd
Mag ik even klagen jongens??? Please....
http://www.volkskrant.nl/achtergrond/sport/wk_2010/
Waarom werkt de livestream van deze link niet binnen firefox? Geen uitleg, niks...
Daar gaan we weer, browser-afhankelijke shizzle, nog wel binnen win 7.

Heb je de topictitel gezien?neeroeter schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 17:33:
offtopic:
Mag ik even klagen jongens??? Please....
http://www.volkskrant.nl/achtergrond/sport/wk_2010/
Waarom werkt de livestream van deze link niet binnen firefox? Geen uitleg, niks...
Daar gaan we weer, browser-afhankelijke shizzle, nog wel binnen win 7.
Wel nice, die latitude 13 is 170 euro goedkoper als je 'm met ubuntu bestelt. Daarvan zal zo'n 30-40 euro wel in de harde schijf zitten die ook een slagje kleiner is, maar toch echt een aanzienlijk prijsverschil!Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 16:54:
Opmerkelijk: Dell prijst Ubuntu aan boven Windows http://webwereld.nl/nieuw...en-windows---update2.html
Als ditsoort producten meer aangeboden worden, zou ubuntu wel eens een behoorlijke vlucht kunnen gaan maken.
De latitude 2100 is 90 euro goedkoper zonder windows 7 starter en een iets kleinere harde schijf.
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 11-06-2010 20:29 ]
Wat zie je:
Onderin Docky, Het thema en aanpassingen in nautilus zijn van elementary.(tip)
Voor het eerste overigens een dock onderin die gewoon werkt zonder rare bugs en mijn accu leeg te drinken, en verdwijnt tijdelijk als je een programma full-screen hebt erg handig. complimenten voor de Docky dock makers :-).
Menu is Cardapio.
Wallpaper weet ik niet meer.
Firefox thema donker is Dustfox en nu gebruik ik Strata40 Dustfox past niet bij dit lichte thema.
Verder gebruik ik ubuntu tweak om de achtergrond van het inloggen aan te passen die is hetzelfde als de huidige achtergrond bij mij dat maakt het meer één geheel.
ow ja de link ;-)
[ Voor 28% gewijzigd door DummyXL op 12-06-2010 18:39 ]
Hier had een inspirerende tekst kunnen staan.
De volgende keer kan je die hier plaatsen: Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6DummyXL schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:29:
Voor wie het leuk vind heb ik een paar screenshots van mijn huidige ubuntu desktop, vond ze wel tof om te delen. De eerste twee donkere was het voor een hele tijd nu is zoals op op laatste twee. en dat werkt erg goed zo. Onderin Docky, thema en aanpassingen in nautilus elementary. (tip) Voor het eerste overigens een dock onderin die gewoon werkt zonder rare bugs en mijn accu leeg te drinken. menu is Cardapio. wallpaper weet ik niet meer. firefox thema donker is Dustfox en in lichte is Strata40.
ow ja de link ;-)
Ik gebruik tegenwoordig ook Elementary, erg mooie theme
ow ok... ik dacht ubuntu....pkwarts schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:34:
[...]
De volgende keer kan je die hier plaatsen: Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6
Ik gebruik tegenwoordig ook Elementary, erg mooie theme
[ Voor 10% gewijzigd door DummyXL op 12-06-2010 18:38 ]
Hier had een inspirerende tekst kunnen staan.
Perfecte tips, thanksDirk schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:53:
En je ventrilo probleem kun je misschien nog wel oplossen met mangler?
http://pic20.picturetrail...63/21411321/388528595.jpg

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
Het is net kamperen, je moet met minder behelpen en soms improviseren, maar je reist licht en zo kun je meer genieten van wat je allemaal wél kan
Dus je accutijd is korter, Ubuntu kan je TFT niet dimmen en de cpu throttling werkt ook niet (vandaar de responssnelheid). Eh...HTT-Thalan schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:37:
Ik merk dan Ubuntu beter met mijn accutijd omgaat dan Win7, hij word er niet zozeer langer van (al vind ik 90+ minuten netjes, gezien Ubuntu mijn TFT niet kan dimmen) maar de indicaties zijn nauwkeuriger. Ook hoef ik niets aan responssnelheid in te boeten ondanks het werken in spaarstand.
Het is net kamperen, je moet met minder behelpen en soms improviseren, maar je reist licht en zo kun je meer genieten van wat je allemaal wél kan
De accutijd is gek genoeg absoluut niet korter dan onder Windows, ondanks het niet kunnen dimmen van de TFT. Throttling werkt perfect maar de respons lijdt er niet onder omdat Ubuntu minder resources vraagt. Eerder deze avond: Simultaan Ventrilo, Exaille, enkele torrents en WoW aan het draaien. Systeembelasting: 25% cpu en ongeveer 1gb aan ram.DieterVDW schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:47:
[...]
Dus je accutijd is korter, Ubuntu kan je TFT niet dimmen en de cpu throttling werkt ook niet (vandaar de responssnelheid). Eh...
Je moet het vergelijk met andere gratis alternatieven, niet met windows, want windows is nu eenmaal niet gratis. Ubuntu doet een hele goeie 'job' hier op een zeer recente notebook. Webcam, wireless, bluetooth, tuners, printers, alles wat ik eraan hang functioneert gewoon zonder morren.
Voor iets wat met zoveel minder miljoen dollar ontwikkeld moet worden als de gedoodverfde tegenhanger uit Redmond waar iedereen Linux steeds mee vergelijkt, is dit imo een beter systeem.
[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-06-2010 23:00 ]
Verwijderd
Dit probleem had ik nooit met 9.10.
Weet iemand waar het misschien aan kan liggen?
Uit de logs word ik zelf ook niet veel wijzer van.
Kan ook vanuit ubuntu met smartmontool, hier een guide http://www.howtoforge.com...artmontools-debian-ubuntu
........ euh.... dus..... euh...,,ja.....euhmmmmmm wanhopig heb ik geprobeerd het probleem nogmaals te reproduceren sinds ik de aansluiting eens heb nagelopen en de stekkers eens heb aangedrukt.letatcest schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 09:29:
... na heel hard zeuren op ubuntu, bleek gewoon mijn toetsenbord niet meer goed te zijn... of heb je dat al getest met een ander?
Ik geef het twee weken later op en schaam mij diep, probeer mijn domheid dan nu maar af te kopen. Mijn aflaat:
Arnem_, u heeft een bedrag overgemaakt van €10,00 EUR naar Canonical Limited.
Verwijderd
arnem_ schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 00:22:
[...]
........ euh.... dus..... euh...,,ja.....euhmmmmmm wanhopig heb ik geprobeerd het probleem nogmaals te reproduceren sinds ik de aansluiting eens heb nagelopen en de stekkers eens heb aangedrukt.
Ik geef het twee weken later op en schaam mij diep, probeer mijn domheid dan nu maar af te kopen. Mijn aflaat:
Arnem_, u heeft een bedrag overgemaakt van €10,00 EUR naar Canonical Limited.

Verwijderd
Je kunt je TFT bijna altijd wel dimmen op de een of andere manier (bijv. als je een nvidia kaart hebt).HTT-Thalan schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:58:
[...]
De accutijd is gek genoeg absoluut niet korter dan onder Windows, ondanks het niet kunnen dimmen van de TFT. Throttling werkt perfect maar de respons lijdt er niet onder omdat Ubuntu minder resources vraagt. Eerder deze avond: Simultaan Ventrilo, Exaille, enkele torrents en WoW aan het draaien. Systeembelasting: 25% cpu en ongeveer 1gb aan ram.
Je moet het vergelijk met andere gratis alternatieven, niet met windows, want windows is nu eenmaal niet gratis. Ubuntu doet een hele goeie 'job' hier op een zeer recente notebook. Webcam, wireless, bluetooth, tuners, printers, alles wat ik eraan hang functioneert gewoon zonder morren.
Voor iets wat met zoveel minder miljoen dollar ontwikkeld moet worden als de gedoodverfde tegenhanger uit Redmond waar iedereen Linux steeds mee vergelijkt, is dit imo een beter systeem.
hier is de stream voor wie het nog eens wil zien:
http://cgi.omroep.nl/cgi-...oord/bb.20090825-0351.asf
Dit is een mooi voorbeeld van It's Free You Can't Complain(tm)HTT-Thalan schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:58:
Ubuntu pretendeert een mainstream OS te zijn, gebruikersvriendelijk, grafisch e.d. Basisfuncties zoals scherm dimmen, bepalen wat er gebeurt als de laptop dicht wordt geklapt, cpu throttling e.d. moeten gewoon werken, anders is het gewoon geen serieus te nemen OS. Als alternatief moet je minstens even goed of beter zijn. Gratis zijn staat daar los van.
Mijn nieuwe server wordt trouwens zeker Linux, voor degenen die dit een flame vinden
Een kwestie van fatsoenlijke drivers en dat is en blijft toch vooral de verantwoordelijkheid van de hardwarefabrikant. Dell levert tegenwoordig prima support op hun laptops, bij mij werken alle features die jij noemt dan ook zonder problemen.TNW schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:50:
Dit is een mooi voorbeeld van It's Free You Can't Complain(tm)
Ubuntu pretendeert een mainstream OS te zijn, gebruikersvriendelijk, grafisch e.d. Basisfuncties zoals scherm dimmen, bepalen wat er gebeurt als de laptop dicht wordt geklapt, cpu throttling e.d. moeten gewoon werken, anders is het gewoon geen serieus te nemen OS. Als alternatief moet je minstens even goed of beter zijn. Gratis zijn staat daar los van.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ben het helemaal met je eens. Net als dat mensen zeggen dat driverproblemen aan de fabrikanten zijn te wijten en niet aan Linux. ja allemaal prachtig mooi, maar zolang dat niet goed werkt krijg je mensen er niet massaal aan, aan wie het ook ligt. Maak desnoods afspraken met fabrikanten of koop de rechten voor open source drivers.TNW schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:50:
[...]
Mijn nieuwe server wordt trouwens zeker Linux, voor degenen die dit een flame vinden
EDIT: Haha, een post boven me met precies wat ik bedoel
Hij mist helaas wel het cruciale punt, gratis is leuk, maar dat is zeker niet de essentie.Notehoutelade schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:33:
ergens deze week in de ochtend was een programma op de publieke omroep, waarbij open en closed source vergeleken werd. Iemand van PC Active werd geinterviewd. Ubuntu kwam ook aan bod:
hier is de stream voor wie het nog eens wil zien:
http://cgi.omroep.nl/cgi-...oord/bb.20090825-0351.asf
[ Voor 74% gewijzigd door MsG op 18-06-2010 13:19 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ja, dat is ook mijn kritiek, zo lastig is "Free Software is Free as in 'Free Speech' not free as in 'Free Beer' " toch niet te vertalen? Verder wel een hele lange sessie over computers op de publieke televisie!MsG schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:12:
[...]
Hij mist helaas wel het cruciale punt, gratis is leuk, maar dat is zeker niet de essentie.
Ik draai al sinds 8.04 ubuntu. Elke keer wel een paar probleempjes, maar het meeste krijg ik wel opgelost.
Sinds 10.04 zit ik echter met een raar probleem. Dit probleem heb ik op 3 verschillende computers, zowel de 32 bits als de 64 bits variant.
Als ik de pc opstart, en inlog start de DM gewoon netjes op. Alle icons, balken, achtergronden worden netjes geladen, alleen kan ik daarna pas na +/- 1 min het startmenu inkomen of een andere willekeurige actie uitvoeren.
De Gui lijkt compleet vast te lopen, en zover ik kan zien reageert alleen de muis (pointer). Als de boel na X tijd uit de freeze is gekomen reageert Ubuntu verder prima. Snelle reactietijden, noem maar op.
Maar dit probleem blijft zich wel bij elke opstart voordoen. Iemand enig idee?
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Stel dat ik spontaan zou besluiten om mijn zakgeld op te maken en een paar bedrijven als Sony, Acer, HP en Dell op te kopen en daar geen windows drivers meer voor te leveren.MsG schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:12:
[...]
Ben het helemaal met je eens. Net als dat mensen zeggen dat driverproblemen aan de fabrikanten zijn te wijten en niet aan Linux. ja allemaal prachtig mooi, maar zolang dat niet goed werkt krijg je mensen er niet massaal aan, aan wie het ook ligt. Maak desnoods afspraken met fabrikanten of koop de rechten voor open source drivers.
[...]
Maakt dat Windows dan een slechter OS ?
heb je misschien veel en/of grote netwerkdrives gemount via fstab (automounts?). dat kan de opstart vertragen.skinlee78 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:38:
Maar dit probleem blijft zich wel bij elke opstart voordoen. Iemand enig idee?
Helemaal mee eensMsG schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:07:
Het gaat niet zozeer om slecht of goed in het algemeen als je een relevantere betekenis wil hebben op de consumentenmarkt. Dan is het toverwoord "User Experience", het boeit Anita en Piet geen ene zier dat de videokaart niet goed werkt door Ati en niet door Ubuntu. Piet vind het niet opeens wél goed dat zijn desktop voor geen meter loopt. "Ooh het komt door Ati zelf, nou dan vind ik het probleem prima!" Ubuntu zal marginaal blijven als het niet minstens zo goed werkt als Windows. Ook ik ben nog niet geheel over door dergelijke dingen. Ik vind het een prachtig systeem en de achterliggende ideologie ook, maar ze hebben nog een lange weg te gaan.
Ik gebruik Compiz en grafische effecten en dit werkt over het algemeen vrij goed.
Nu heb ik echter ontdekt dat een terminal die veel output genereert er in slaagt om de CPU usage van Xorg naar 100% te trekken.
Simpel te veroorzaken:
Start een terminal.
Typ:
1
| while true ; do echo bla ; done <ENTER> |
Open een tweede venster en start top:
1
2
3
| CPU 1164 root 20 0 106m 91m 19m R 94% 4.6 9:50.40 Xorg 2198 dvdw 20 0 6312 3708 1576 R 17% 0.2 0:03.51 bash |
(Dit is op een dualcore systeem)
De enige manier om dit te voorkomen is door de grafische effecten VOLLEDIG uit te schakelen.
Ik snap niet echt dat een terminal die wat output genereert Xorg naar 100% CPU trekt...
Ok dit "while true" voorbeeld is extreem, maar bij een eenvoudige "tar zxvf" gebruikt Xorg ook consistent meer CPU dan tar zelf ... WTF...

Dus als ik een file untar dan gaat mijn systeem op zijn knieën. Niet door tar, maar door Xorg,
Niet door het complexe process van het decoden van de tarfile, maar door het triviale proces van wat text op het scherm toveren ... Argh...
Verwijderd
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ubuntu loopt gewoon vast na het opstarten en pas na 1 minuut ofzo kan ik het gebruiken.
Soms gebeurd het ook willekeurig.
Als ik hier kijk voor mijn 1101HA: https://wiki.ubuntu.com/H...mponentsVideoCardsPoulsbo
Waarom werkt iets eerst excellent in 9.10 om het vervolgens niet meer te laten werken in 10.04
Tweevingerig scrollen idem dito: 9.10 kan ik het gewoon aanvinken. 10.04: greyed out. Dat zijn van die storende dingen die ik niet begrijp.
Nochtans staat de achtergrond van de terminal ingesteld op 'solid', maar blijkbaar gaat de windowmanager die dan transparant maken of zo?
Ik krijg die transparancy enkel uitgeschakeld als ik bij Preferences -> Appearance -> Visual Effects op None zet. Maar is het niet mogelijk om die achtergrond transparancy ergens apart uit te schakelen en de andere effecten te behouden?
Verwijderd
Nee, dit gebeurt al na een kale install. Ook met een /home format (aparte partitie)Mar2zz schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:49:
[...]
heb je misschien veel en/of grote netwerkdrives gemount via fstab (automounts?). dat kan de opstart vertragen.
Wel mount de 64 bit versie een extra 3e partitie /media/share, maar de overige pc's niet.
Soms heb ik inderdaad ook last van een korte freeze, maar dit gebeurt wel zover mij bekend na een user-actie zoals het opstarten van een filmpje, via een mount bevoorbeeld.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 16:53:
@skinlee78
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ubuntu loopt gewoon vast na het opstarten en pas na 1 minuut ofzo kan ik het gebruiken.
Soms gebeurd het ook willekeurig.
Specs van de pc's zijn, AMD3500+, 1GB, 160 GB hd, hier draait 64 bits versie op. De 32 bits versie heb ik op 2 Armada's E500 700 en 900 Mhz, 512 mb, 20 / 40 hd.
Tips en trics zijn zeer welkom wat mij betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door arie_papa op 18-06-2010 19:25 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Blijkbaar is het onderdeel van de theme die ik geselecteerd heb ('Ambience').
Maar helaas is die transparancy toch niet de oorzaak van het probleem. Als ik op mijn thuislaptop het bovenstaande scenario uitvoer dan blijft het Xorg CPU gebruik netjes binnen de perken.
Alhoewel op mijn thuislaptop de hardware acceleratie misschien wél werkt en op mijn werkpc niet. No idea. Mijn thuislaptop heeft nochtans een basic Intel grafische kaart en mijn werkpc een NVidia Quadro. Sukkelen...
Verwijderd
Ik ben het met je eens dat basisfuncties gewoon moeten werken wil Ubuntu (of Linux in het algemeen) zich een serieus besturingssysteem mogen noemen. Echter ben ik het niet eens met de basisfuncties die jij noemt.TNW schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:50:
Jij hebt het nu puur over hardwarematige zaken. Vergeet niet dat iedere hardware-fabrikant drivers maakt voor Windows. Het maakt niet uit wat je voor een hardware koopt, de fabrikant heeft altijd Windows-drivers voor je ontwikkeld. Verder dan Windows kijken ze echter niet. Linux boeit ze immers geen zak.
De ontwikkelaars die aan Linux werken moeten over het algemeen alles zelf doen. Zelfs als ze om wat specificaties vragen om vervolgens de drivers zelf in elkaar te flansen, krijgen ze nog een negatief antwoord, want die specificaties zijn bedrijfsgeheim en zouden in verkeerde handen terecht kunnen komen. Dan zit er dus niets anders op dan reverse-engineering.
Als ik zie hoe weinig fabrikanten Linux ondersteunen, maar hoeveel hardware out-of-the-box werkt in de Ubuntu-installaties die ik de afgelopen jaren heb gedaan, vind ik dat de Linux-ontwikkelaars goed werk afleveren. Zo ontzettend veel producten waarvan de fabrikant een lange vinger richting Linux geeft, maar toch probleemloos werkt... Nee, dat doet Windows ze niet na. Biedt de fabrikant op de CD of op zijn website geen drivers aan voor de Windows-versie die jij draait, dan heb je over het algemeen gewoon dikke pech.
Op het gebied van hardware vind ik dan ook dat Linux het zeer goed doet. Er is zo ontzettend veel hardware te koop, allemaal verschillende merken, verschillende typen en met al deze hardware zijn weer belachelijk veel verschillende configuraties mogelijk. Sowieso zijn er al ontzettend veel verschillende laptops en bij PC's (die makkelijk zelf te bouwen en te upgraden zijn) zijn al helemaal ontelbare verschillende configuraties mogelijk.
Bij Windows krijg je drivers die door de fabrikant zelf is geschreven. Deze fabrikant kent zijn eigen product door-en-door. Bij Linux zijn het veelal ontwikkelaars die in hun vrije tijd via reverse-engineering erachter proberen te komen hoe deze producten werken. Op die manier drivers ontwikkelen kost uiteraard heel wat tijd en dat de hardware dan niet volledig vlekkeloos werkt, is te begrijpen. Op dit gebied doet Linux het in mijn ogen dus ontzettend goed en als hardware niet werkt, is dat dus de schuld van die fabrikanten die alleen maar aan Windows kunnen denken en Linux steeds maar weer links laten liggen.
Waar ik juist over wil klagen is op het gebied van software. De ontwikkelaars die zich bezig houden met het hardware-onafhankelijke gebeuren word ik namelijk strontziek van. Bugs fixen? Nóóít van gehoord. In Ubuntu zijn zoveel bugs te vinden die al in de onderliggende software zaten toen Ubuntu nog lang niet bestond. Het boeit die ontwikkelaars ook echt geen ene fuck. De bug-reports zijn al bijna tien jaar oud en er staan al honderden reacties in het bug report en nog steeds is er geen zak gebeurd om de bug te verhelpen.
Hier een paar voorbeelden:
- Ubuntu heeft nog steeds geen fatsoenlijk klembord. We hadden het over basisfuncties. Een fatsoenlijk werkend klembord is het eerste waar ik aan denk als ik basisfunctionaliteit moet opnoemen die zeker niet mag ontbreken. Belachelijk genoeg is Ubuntu nog steeds niet hiervan voorzien. Start OpenOffice.org maar eens op en type een stukje tekst. Als je klaar bent selecteer je de tekst, kopiëer je de tekst en sluit je OpenOffice.org af. Nu klik je hier op Tweakers op de Reply-knop en probeer je de tekst in het formulier te plakken. Onmogelijk! De tekst is gewoon spoorloos verdwenen! Dit is echt zo'n belachelijke designfout. Zoiets mag gewoon niet in een serieus besturingssysteem voorkomen.
Je kopiëert een stuk tekst, sluit het programma af en de gekopiëerde tekst is meteen spoorloos verdwenen. Je hebt de tekst een seconde geleden op het (haast niet bestaande) klembord geplaats en een seconde later is het alweer verdwenen. Belachelijk! Dit komt dus door de manier waarop het klembord in Linux werkt. Tekst wordt niet op een klembord geplaatst, maar er wordt alleen aangegeven "Hallo, de gebruiker heeft tekst die hij ergens anders kwijt wilt. Wie wilt dit hebben?" Dan kun je tekst in een andere applicatie plakken, maar deze vraagt dit dan meteen op aan die applicatie waarin jij de tekst hebt gekopiëerd. "Ja, hier! Ik wil jouw tekst wel graag hebben." Op dat moment stuurt applicatie 1 een kopie van die tekst door naar applicatie 2. Maarja, heb je applicatie 1 al afgesloten, valt er dus geen tekst meer op te vragen en is alles dus verloren gegaan.
Hoe vaak dat ik zelf al tekst ben verloren toen ik nog net pas Linux gebruikte. Je verwacht gewoon dat als je iets kopiëert, dat dit dan gewoon bewaart blijft totdat je dit overschrijft door iets anders te kopieren. Dat jouw gekopiëerde stukje tekst nog beschikbaar is nadat je de applicatie met de bron hebt afgesloten is toch wel het minste dat je mag verwachten.
Gnome heeft het zelf proberen op te lossen door ervoor te zorgen dat hun applicaties hun tekst bij het afsluiten overdragen aan één of ander klembord. Applicaties zoals gEdit werken tegenwoordig bijvoorbeeld wel. Hiervoor moet echter wel iedere ontwikkelaar zijn applicatie aanpassen. Dit is niet te doen. Er bestaan zo ontzettend veel applicaties. Dan zou iedereen zijn applicatie dus moeten aanpassen om deze te laten samenwerken met het klembord. Je schrijft een applicatie en het besturingssysteem hoort gewoon de rest af te handelen. Zou helemaal mooi worden als multiplatform applicaties zoals Firefox, Google Chrome en OpenOffice.org zelf code moeten schrijven om ervoor te zorgen dat hun klembord werkt in Windows en dan nog code moeten schrijven om het te laten werken in Mac OS X en dan nog code om het te laten werken in Gnome en dan nog voor andere desktopomgevingen die hun eigen klembord hebben geïmplementeerd. Dit is gewoon de omgekeerde wereld, gewoon een totaal verkeerde werkwijze. Het besturingssysteem handelt gewoon het klembord af en de applicaties hoeven zich hier dus niet mee bezig te houden.
Dat het niet werkt zoals Gnome het doet is ook wel te zien aan de hoeveelheid applicaties die het klembord van Gnome na al die tijd al ondersteunen... alleen de applicaties van Gnome zelf dus en zelfs die hebben het nog niet allemaal geïmplementeerd. Sowieso kun je niet van KDE-applicaties gaan verwachten dat ze zich bezig gaan houden met het implementeren van het klembord van Gnome voor diegenen die KDE-applicaties onder Gnome willen draaien. Gnome's implementatie is dus totaal verkeerd.
Dan heb je nog van die applicaties zoals Klipper, Glipper, Parcelite en dergelijke, maar ik heb er nog geen één gevonden die probleemloos werkt. Ze ondersteunen of alleen maar tekst, waardoor plaatjes en dergelijke alsnog verloren gaan als je de applicatie met de bron afsluit of ze weigeren op te starten bij het opstarten van de PC of ze zorgen voor allerlei andere vreemde problemen. Sowieso is ook dit niet de juiste manier om het probleem op te lossen. De implementatie in de vorm van "Hallo, wie wilt mijn tekst? > Ja, ik wil je tekst." is sowieso belachelijk. Hier hadden ze in de 20 eeuw vanaf moeten stappen. Ze hadden toen al moeten inzien dat dit gewoon een belachelijke manier is om een klembord te laten werken en dat hadden ze toen al moeten aanpassen naar:
"Hallo, klembord. De gebruiker heeft tekst die hij ergens anders kwijt wilt. Wil jij dit even veiligstellen?"
- "Ok, ik heb de tekst opgeslagen voor later gebruik."
"Ok, is goed. Dan ga ik er maar eens vandoor, want de gebruiker heeft op het kruisje geklikt."
"Hallo, klembord. Ik krijg van de gebruiker door dat hij je net een stukje tekst heeft gegeven. Zou ik daar een kopie van mogen hebben?"
- "Uiteraard. Daar ben ik immers voor. Alsjeblieft."
"Ok, dankjewel, lief klembordje waar wij echt niet zonder kunnen."
- "Jajajaja, houd je mond nu maar. Het is niet mijn taak om nutteloze gesprekken te voeren. Ik moet goed opletten of er geen Ctrl+C's tussendoor glippen."
"Jaja, ik mag toch wel even zeggen dat ik je lief vind."
- "Zucht... Houd je mond nu. Firefox zegt dat hij iets bij mij kwijt wilt."
Het zuchtende klembord... Als dat geen succes wordt, dan weet ik het ook niet meer.
In ieder geval, dat is dus wat moet veranderen en dit hadden ze jaren geleden al kunnen doen. Windows en Mac OS X hebben ook een fatsoenlijk klembord. Als je nog niet eens in staat bent om na zoveel jaren van ontwikkelen een fatsoenlijk klembord te bouwen, ben je in mijn ogen een stelletje grote prutsers.
- List View in Nautilus is ook al zo'n ramp. Zet Nautilus maar eens op List View en probeer dan bestanden te selecteren door met de muis een kader om de bestanden te slepen. Dit gaat dus niet. In de andere weergaven gaat dit wel, maar in List View is dit dus volkomen onmogelijk. Een gerelateerd probleem is dat je alleen maar het contextmenu tevoorschijn kunt toveren van de map die je aan het doorbladeren bent indien er witruimte beschikbaar is om in te kunnen klikken. In tegenstelling tot Windows Explorer waar alleen het bestand of de map wordt geselecteerd indien je op de bestandsnaam of mapnaam klikt, wordt in Nautilus met List View ook het bestand of de map geselecteerd als je in één van de andere kollommen klikt. In Windows Explorer worden dus geen mappen of bestanden geselecteerd als je op de bestandsgrootte het bestandstype of iets dergelijks klikt. Bij Nautilus in List View is dit dus wel het geval. In Windows Explorer kun je dus ook gewoon met rechts klikken (of met links, afhankelijk van hoe je muis is ingesteld) op de bestandsgrootte of het bestandstype om het contextmenu op te vragen van de map waarin dit bestand zich bevindt. Bij Nautilus in List View krijg je dan juist het contextmenu te zien van het bestand zelf. Indien er slechts een paar bestanden in de map staan, is er aan de onderkant van je scherm nog wat witruimte over waar je kunt klikken, maar staan er meer bestanden in dan op je scherm passen (met andere woorden: indien er een scrollbar aan de linkerkant nodig is om de rest van de bestanden te kunnen benaderen), is er dus geen witruimte meer over en kun je het contextmenu dus niet meer opvragen. De enige mogelijkheid is dan om de uit te voeren actie via de menubalk uit te voeren. Je zou toch wel mogen verwachten dat dit niet nodig is en je gewoon het contextmenu kunt gebruiken, net zoals je zou mogen verwachten dat je in List View bestanden met de muis kunt selecteren door er een kader overheen te slepen en je dus niet terug hoeft te vallen op het toetsenbord. Als je een List View ontwikkelt, zorg er dan wel voor dat deze net als de andere twee weergaves fatsoenlijk werkt. Ook dit zijn trouwens bugs die al bekend zijn sinds Nautilus bestaat, maar waar nog niets aan is gebeurd.
- Dan hebben we weer een probleem met contextmenu's, maar nu een wat algemener probleem. Blijkbaar vond iemand het handig dat als je met rechts klikt, dat je dan de rechtermuisknop vast kunt blijven houden en dat je dan de muis met ingedrukte muisknop kunt verslepen naar de actie die je uit het contextmenu wilt kiezen en dat je dan de muisknop loslaat en deze actie wordt uitgevoerd. Hierdoor hoef je dus maar één keer de muisknop in te drukken en los te laten, in plaats van twee keer.
Leuk dat ze zoiets bedenken, maar houd er dan wel rekening mee dat er ook mensen zijn die nog op de ouderwetse manier het contextmenu willen gebruiken. Niet iedereen heeft namelijk zo'n vaste hand en bij muizen met een hoge DPI is dit echt een ramp. Je klikt met rechts en dan hoeft je muis maar één pixel het contextmenu binnen te schuiven voordat je de muisknop weer loslaat en dan wordt die actie uit het contextmenu al geselecteerd waar de cursor op dat moment op staat.
Ik word hier echt hartstikke gestoord van. Steeds maar weer hetzelfde gezeik. Ik wil op de desktop klikken om een leeg bestand aan te maken, dus ik klik met recht en hopla, er staat alweer een nieuwe map op mijn desktop. NÉÉÉÉ!!! Ik wilde geen nieuwe map maken. Je hoefde nog geen actie uit te voeren. Je hoefde alleen maar het contextmenu te laten zien, zodat ik vervolgens ervoor kies om een leeg bestand aan te maken. Ik klik in Firefox met rechts op een link en meteen verschijnt de link in een nieuw venster. NÉÉÉÉ!!! Dat wil ik niet. Ik wilde de link openen in een nieuwe tab, niet in een nieuw venster. Vervolgens klik ik gewoon op een leeg gebied van een website, gaat hij terug naar de vorige pagina. NÉÉÉÉ!!! Ik wilde niet een pagina terug. Ik wilde de paginabron bekijken. Als ik terug wilde gaan, had ik wel gewoon op de terug-knop van mijn muis gedrukt.
Echt verschrikkelijk als je een snelle muis hebt. Bouw dan gewoon een simpele optie in om dit gedrag uit te schakelen. Het is zo simpel: Gewoon ergens bij de muisopties ofzo een mogelijkheid om te kiezen tussen het weergeven van het contextmenu "on mousedown" of "on mouseup" en het hele probleem is opgelost. Maarja, na al die jaren is die mogelijkheid er nog steeds niet en het is ook maar de vraag of die er ooit gaat komen, want Gnome houdt nu eenmaal niet van veel opties, want dat maakt het te ingewikkeld volgens hun. Ze zijn zelfs overal opties aan het weghalen omdat het zien van minder opties makkelijker is voor de gebruiker. Tuurlijk, haal maar ieder vinkvakje weg. Daar zullen je gebruikers blij mee zijn.
- Dan de laatste bug die ik wil bespreken: De werkbladwisselaar als Compiz is ingeschakeld. Schakel de desktopeffecten in en er bestaat nog maar één werkblad. Nu denken jullie: "Huh? Waar heeft hij het over? Ik heb toch echt meerder werkbladen."
Wat ik bedoel is dat als je de desktopeffecten hebt ingeschakeld en je houd je cursor boven de werkbladwisselaar dat hij dan steeds aangeeft dat je op "Desktop 1" zit. Ook al zit je op de tweede, derder of vierde desktop, hij geeft gewoon aan dat je op "Desktop 1" zit.
Compiz werkt op een andere manier dan MetaCity en daardoor is er bij gebruik van Compiz dus blijkbaar slechts één werkblad die wordt ingedeeld in vier delen, waar MetaCity wel vier echte werkbladen heeft. Ofzoiets. Zoiets heb ik ooit eens gelezen. Ze werken in ieder geval op een andere manier.
Zorg er dan gewoon voor dat die werkbladwisselaar met beiden fatsoenlijk werkend krijg en als je dan al zo stom bent om het werkend te krijgen, haal dan gewoon die popup weg die aangeeft op welk werkblad je je bevindt, zodat de gebruiker niet zoiets heeft van: "WTF is dit?"
Zo, tot zover de problemen waar ik mij aan erger bij Linux. Grote verschil is dus dat deze problemen volkomen platformonafhankelijk zijn. Dit is dus niet de schuld van hardware-fabrikanten. Dit komt gewoon doordat het amateurs zijn die ergens aan beginnen, maar niets afmaken en geen zin hebben om bugs te fixen, aangezien dat geen leuk werk is. Het toevoegen van nieuwe features is namelijk veel leuker dan het fixen van bugs.
It's Free You Can't Complain(tm)
Daar word je inderdaad gek van, van dat argument. Ow, dus als het gratis is, moet je maar alles accepteren en hoeven de ontwikkelaars zich nergens iets van aan te trekken? Dan hoeven ze totaal geen rekening te houden met wat hun gebruikers willen? Zoals op die website ook wordt gezegd:
"Try offering someone a free lunch and then serve them turd sandwiches, see if they don’t complain simply because it was free."
Mijn mening is:
Leuk dat het gratis is, maar dan kun je er alsnog voor zorgen dat het fatsoenlijk werkt. Als je geen zin hebt om naar je gebruikers te luisteren en bugs te fixen en alleen maar doet wat je zelf wilt, geef het dan niet uit, maar houdt de software gewoon voor jezelf. Ga anderen geen prachtige software beloven als je het toch niet waar kunt maken.
Dan heb je altijd weer dat ontzettende kut-argument: "Dan fix het zelf als je er zo'n last van hebt."
Houd eens een keer je bek met dat "Fix it yourself." Niet iedereen is een ontwikkelaar. Slechts een zeer klein gedeelte van de gebruikers kan software ontwikkelen. Wij zijn gebruikers, jullie zijn ontwikkelaars. Zo simpel is het.
Jullie beginnen met de ontwikkeling van een applicatie en geven het dan uit. Zorg er dan ook voor dat het fatsoenlijk werkt. Dat er bugs in zitten, is logisch, maar doe dan wel iets met die bug-reports en fix die bugs dan dus ook en zeg niet in ieder bug-report "Fix it yourself."
Zij beginnen met de ontwikkeling van een applicatie, er zitten uiteraard een aantal bugs in en die worden gereported. Maarja, de ontwikkelaars hebben ondertussen alweer nieuwe ideëen opgedaan en willen die implementeren. Ook dit gaat uiteraard niet helemaal foutloos, dus er zitten weer een paar nieuwe bugs in. Gebruikers klagen, maar de ontwikkelaars hebben alweer nieuwe ideëen. De gebruikers? Die kunnen het toch zelf oplossen als ze er last van hebben? Het is immers open source.
Ja, lekker argument is dat. Het is open source, dus dan moeten de gebruikers maar zelf leren programmeren om de bugs te fixen, aangezien de oorspronkelijke programmeurs dat geen leuk werk vinden. Zoals ik al zei: Breng het dan gewoon niet uit. Als je toch alleen maar bezig bent met het ontwikkelen van de features die jij erin wilt hebben en je geen fuck aantrekt van wat de gebruikers vinden, houd het dan ook gewoon helemaal voor jezelf en breng het dus gewoon niet uit.
Ik word zelf gek van die instelling van die open source ontwikkelaars. Zelf heb ik onlangs een MacBook gekocht en Mac OS X vind ik echt een geweldig besturingssysteem. Tot nu toe ben ik nog geen bugs tegen gekomen. Alles wat ik tot nu toe heb gedaan, werkt gewoon. Ik heb meerdere systemen en alles in één keer omzetten naar Macs is voor mij ook wat erg duur, maar ik ben wel van plan om ieder systeem dat de geest geeft te vervangen door een Mac, tenzij de Linux-ontwikkelaars eens wat van die achterlijke bugs gaan fixen die er al inzitten sinds de vorige eeuw. Ik heb zelf ook Ubuntu 10.04 draaien en op het eerste gezicht is het een prachtig besturingssysteem. Canonical heeft op zich wel goed werk afgeleverd met Ubuntu 10.04. Het is alleen zo ontzettend zonde dat veel van de onderliggende software die door een stelletje lapschwanzen wordt ontwikkeld van die gruwelijk irritante bugs bevat waardoor ik hoop dat die PC's snel het loodje leggen en ik ze kan vervangen door Macs.
Naar mening kan het dus een ontzettend goed besturingssysteem (en zelfs beter dan Mac OS X) zijn als ze eens een keer hun bug tracking systemen daadwerkelijk zouden gebruiken en eens wat meer deadlines zouden stellen. Bijvoorbeeld een maximum aantal weken dat een bug in de bug tracker voor mag komen, zodat er kan worden gezegd: "Hey, even kappen met die nieuwe features. Kijk eens hoe lang dat het is geleden dat die bugs zijn gereported. Die moeten we eerst eens gaan wegwerken. Dan kunnen we dan wel weer verder gaan met het implementeren van die nieuwe features."
Het zure is dat sinds ik het geld overgemaakt heb, het probleem zich om de haverklap weer manifesteert.
Someone makes a fool out of me.
Jemig... wat een lap tekst. ik heb het nog helemaal gelezen ook. ik wist het bestaan van die contextmenu en klembord niet eens terwijl ik er mogelijk toch wel eens last van heb gehad, maar nooit geregistreerd als iets dat 'anders' werkt dan ik gewend was.
Jammer is het dat niemand binnen zo een community eens kijkt naar zulke irritante bugs. Is dit dan ook het geval bij de professionele suites (Suse, Redhat)? want daar is het niet gratis en die zouden toch bugreports van klanten moeten solven.
Ik ben bijvoorbeeld een Rockbox gebruiker, dit is een alternatieve firmware voor mp3-spelers. Volledig opensource. Daar zijn veel ontwikkelaars bezig om voor hun eigen apparaatje te schrijven. Ik heb zelf een Cowon Iaudio D2. Daarvan is al wel een port beschikbaar, maar verkeert al tijden in alpha-status, dus sommige zaken werken niet lekker. Er is volgens mij maar 1 persoon af en toe bezig om voor die D2 aan de firmware te sleutelen. Maar die persoon heeft volgens mij niet eens een D2, hij gebruikt een soort emulator daarvoor. Maar het is gratis dus ik klaag niet, ik wacht gewoon en leef ondertussen met de beperkingen van de huidige rockboxversie van de D2.
Bij linux is het waarschijnlijk een iets ander verhaal. Ik ga ervan uit dat de meeste source/patch-contributeurs die-hard linux gebruikers zijn. Als je continue tegen een bug aanloopt dan ga je of die bug oplossen, of ander gedrag vertonen om om de bug heen te werken. De noodzaak om daar nog iets aan te doen verdwijnt, tenzij die bug enorm irritant in het oog springt. Je kan ook gedrag hebben waardoor je de bug nooit opmerkt. Ik verneem van jou dat je dus rechtermuis kan vasthouden en zo in het contextmenu keuzes kunt maken. Nooit geweten! Maar ik herinner me wel dat het menu wel eens iets deed wat ik niet verwachte (inderdaad zoiets als nieuwe map ineens ofzo), maar ik heb dat niet als storend ervaren).
Overigens vind ik niet dat zoiets een bug is, maar een feature. Maar je hebt gelijk dat zoiets optioneel zou moeten zijn, dus de checkbox moet er nog bijverzonnen worden.
Een grote tekortkoming van nautilus vind ik bijvoorbeeld de onmogelijkheid om een selectie van meerdere bestanden ineens te hernoemen. Hier ben ik al tegen aan gelopen en irriteerde me. Dus heb ik gegoogled en gezocht naar een oplossing. die oplossing zat extern, een renamescript. Nu heb ik wel een enorm geavanceerde renamefunctie, onder de rechtermuis zelfs. Zelfs als nautilus dat multi-rename gaat implementeren zou ik dat script blijven gebruiken. In windows gebruikte ik daar overigens ook een extern programma (freecommander) voor, want het multirenamen kan daar wel in de verkenner, maar biedt ook verder geen enkele configuratie.
Maar de simpele rename ontbreekt gewoon in Nautilus, maar de noodzaak voor mij, en waarschijnlijk voor code-writers ontbreekt, omdat ze dit met een 'betere' oplossing doen.
De klembordfunctie in Windows is ook niet altijd top. Ik irriteer me er regelmatig aan op het werk. Ik kopieer dan een cel met een lang nummer in Excel om te plakken in een andere applicatie. De ene applicatie vertaalt mijn paste dan 123456789|. Waar komt die streep | vandaan? Een andere applicatie doet hetzelfde maar in plaats van een | doet ie een spatie, en laat nou net zo een applicatie daarover kunnen laten struikelen. Ook verliest die gekopieerde cel wel eens zijn focus. Waar het aan ligt weet ik niet, maar dan zit ie ook niet meer op het klembord. De marching ants zijn dan ook verdwenen om de cel. Meestal gebeurt dit als ik niet direct ga plakken maar eerst nog even wat anders doe met andere programma's. waarschijnlijk zit dan 1 van die progs mij te fukken en mijn klembord te wissen of de focus van de excel-cel te stelen, maar ik werk zo snel dat ik niet een boosdoener aan zou kunnen wijzen.
Dat klembord verhaal in linux was ik dus ook nog niet tegen aan gelopen. Ik gooi waarschijnlijk "bijna" nooit programma's dicht voordat ik geplakt heb. En dat kan voor heel linux-dev's zo zijn, helemaal als ze hier in het verleden regelmatig tegen aan liepen. Dan zijn die nu ander gedrag gewend en is de bug er voor hen niet. Je kunt ook zeggen: There is no spoon.
De problemen die jij noemt zijn oplosbaar. D.m.v. een gedragswijziging aan jouw kant. En je wijst mensen aan die het zouden moeten oplossen, terwijl die mensen het probleem niet ervaren of het al hebben opgelost. Je zou kunnen zeggen dat die problemen er eigenlijk niet zijn.
Er zijn, vooral binnen linux, zoveel wegen die naar rome leiden. Dit maakt het in mijn ogen het mooiste OS wat er is. Soms is het een gedragsverandering, maar meestal is het een kwestie van ff googlen en wat terminal-commands copy pasten. Vergeet daarbij niet je browser open te laten staan...
En het mooiste: Voel je vooral geroepen om een patch aan te leveren. Leer code en los het op. Vergeet niet dat dit ook het argument is van een open source OS. Je mag gratis een bijdrage leveren om alles op te lossen wat jou irriteert.
En je argument dat de ontwikkelaars er geen last van hebben gaat wat mij betreft ook niet op. De ontwikkelaars willen dat hun OS veel gebruikt wordt, maar dan moet je wel naar de gebruikers luisteren. Als meerdere gebruikers zich ergeren aan een bepaalde bug zou het een hogere prio moeten hebben om die bug op te lossen dan om weer een nieuwe functie te implementeren (Waar weer bugs in zitten).
Over het hardware-verhaal: ik heb me op technisch vlak niet heel erg hard verdiept in linux, maar is het driverfabrikanten ook niet vervelend dat er 300.000 verschillende distro's zijn waarvoor ze van alles moeten testen omdat iedereen weer een andere versie van package X en dependency Y gebruikt? Dan gaat nu gelijk natuurlijk iedereen weer roepen dat ze de drivers dan maar gewoon open source moeten maken, maar in de grotemensenwereld willen mensen ook graag geld verdienen aan hun producten en dan is het wel prettig als je je bedrijfsgeheimen een beetje kan beschermen.
Net voor de gein maar weer eens Mint geinstalleerd, en dat blijft toch ook een geweldig product. Gewoon alles werkt out of the box. Geen gekke foutmeldingen tegengekomen, niets!
Komt dat door de klembordcode of door de manier waarop applicaties data op het klembord zetten en geplakte data interpreteren? Hier tegenover staat dat bij Ubuntu de basis klembordfunctionaliteit nog steeds niet native in orde is. In de vergelijking met Windows in dezen verlies Ubuntu dus.Mar2zz schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 08:45:
[...]
De klembordfunctie in Windows is ook niet altijd top. Ik irriteer me er regelmatig aan op het werk. Ik kopieer dan een cel met een lang nummer in Excel om te plakken in een andere applicatie. De ene applicatie vertaalt mijn paste dan 123456789|. Waar komt die streep | vandaan? Een andere applicatie doet hetzelfde maar in plaats van een | doet ie een spatie, en laat nou net zo een applicatie daarover kunnen laten struikelen. Ook verliest die gekopieerde cel wel eens zijn focus. Waar het aan ligt weet ik niet, maar dan zit ie ook niet meer op het klembord.
Mooie poging om het probleem te bagatelliseren. Het werkt in mijn specifieke situatie dus anderen moeten hun gedrag aanpassen. Al zou het klembord dingen onthouden nadat een programma is afgesloten dan zou het voor iedereen goed werken, niet alleen voor de mensen die apps openhouden uit gewoonte.Dat klembord verhaal in linux was ik dus ook nog niet tegen aan gelopen. Ik gooi waarschijnlijk "bijna" nooit programma's dicht voordat ik geplakt heb. En dat kan voor heel linux-dev's zo zijn, helemaal als ze hier in het verleden regelmatig tegen aan liepen. Dan zijn die nu ander gedrag gewend en is de bug er voor hen niet. Je kunt ook zeggen: There is no spoon.
Ja, alsof de gemiddelde gebruiker even code gaat leren. De meeste mensen hebben daar gewoon geen tijd voor en willen iets dat gewoon werkt. Dan kan je zeggen dat de gebruiker dan maar weer teurg moet gaan naar z'n mainstream proprietaire OS naar keuze maar dan zou ook van te voren voor iedereen duidelijk moeten zijn dat er van gebruikers meer dan alleen maar basiskennis wordt verwacht. En juist dat wordt bijna altijd achterwege gelaten.En het mooiste: Voel je vooral geroepen om een patch aan te leveren. Leer code en los het op. Vergeet niet dat dit ook het argument is van een open source OS. Je mag gratis een bijdrage leveren om alles op te lossen wat jou irriteert.
Zo, en nu ga ik Ubuntu Maverick op mijn nieuwe servert installeren. Lekker rommelen in de CLI, desktops laat ik over aan de professionele OSen
je kan dat verwachten bij Linux. het is immers open source.d1ng schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 18:45:
Omdat niet iedereen kan/wil werken aan de ontwikkeling, men wil gebruiker zijn.
ik heb ook die rant van 3 alineas gelezen (nogal overdreven dat je alles wat je irriteert met Linux moet posten, zo kan ik ook nog wel even door) en ik ben het indd eens dat als je er echt een probleem mee hebt, je dan de volgende doet:
- je praat erover, misschien is het geen bug, maar gewoon een probleem aan de gebruikers kant.
- je schrijft een bugreport en je meld het bij Bugzilla of een ieder ander bugtrack systeem. klagen kan iedereen, maar het is veel zinvoller als je het op zn minst meldt.
- maak zelf een patch. aangezien de meeste mensen dat niet kunnen of willen, geld deze alleen voor de mensen die kunnen programmeren en hier tijd in willen steken.
wat ik dus bedoel is dat hij ipv zon lange rant, ook in die tijd er iets aan had kunnen doen.
en dat Maandverband Apple erbij haalt snap ik niet helemaal: Apple geeft je minder vrijheid dan Linux, waarom zou je dat dan wel willen?
De gemiddelde gebruiker lapt centen voor zijn OS.TNW schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 12:33:
[...]
Ja, alsof de gemiddelde gebruiker even code gaat leren. De meeste mensen hebben daar gewoon geen tijd voor en willen iets dat gewoon werkt. Dan kan je zeggen dat de gebruiker dan maar weer teurg moet gaan naar z'n mainstream proprietaire OS naar keuze maar dan zou ook van te voren voor iedereen duidelijk moeten zijn dat er van gebruikers meer dan alleen maar basiskennis wordt verwacht. En juist dat wordt bijna altijd achterwege gelaten.
Zo, en nu ga ik Ubuntu Maverick op mijn nieuwe servert installeren. Lekker rommelen in de CLI, desktops laat ik over aan de professionele OSen
Bedenk dat heel veel mensen lang niet zo thuis zijn als jij in hun betaalde of gratis OS. Die gebruiken maar half de power van een OS en weten vaak niet eens hoe ze een wireless driver moeten installeren, of hoe ze door een installatie van Microsoft Office heen moeten, of dat ze cd's kunnen rippen), laat staan dat ze weten te maken hebben met een ontbrekende feature of bug. Voor zulk soort mensen is een OS als Ubuntu of Mint juist stukken beter dan Windows, ware het niet dat ze al zo gewend zijn aan windows dat dat hem gewoon niet gaat worden.
Ik ben zelf zo een buurman die er wel wat verstand van heeft dus ik help nogal wat mensen met hun computers (soft- en hardwareproblemen). Ik heb ook een tijdje op een helpdesk gewerkt. Ik kom zo vaak pc's tegen waarvan de gebruiker er compleet niets van heeft gesnapt. Of die het ongeveer snappen. Compleet in de soep gedraaide windows-pc's. pokketrage half jaar oude snelle pc's (meestal aanbieding van de aldi), met 50 opstartende processen, 4 toolbars onder elkaar in explorer, een verlopen payware virusscanner en daarnaast een gratis variant draaiende (bijna zonder uitzondering AVG) en de wereld aan spyware en popups.
Wat zou ik graag een linuxdistro op al die lui hun pc zetten. Ik ben met je eens dat het soms wat tricky lijkt bij een schone install, als net dat ene apparaat niet werkt. Dan moet je inderdaad de terminal wel eens in, of in ieder geval het probleem goed onder woorden kunnen brengen, kunnen vertalen in engels en wat google-fu hebben, dan kun je gewoon via dat half-afgemaakte klembord je commands spammen. Maar als het eenmaal staat dan is het een OS wat lekker vlot blijft aanvoelen en waar weinig aan stuk kan. Dat is met windows wel anders, die wordt mettertijd trager(ook al ben je een cleaner/voorzichtige/gevorderde gebruiker), en in veel gevallen gewoon cluttered, en bij careless people helemaal smerig.
Vooral powerusers lopen dus tegen bugs/onvolkomenheden/ontbrekende features aan. En bedenk dat sommige dingen vanuit gewenning van een ander OS komen.
En ik heb je punt helemaal niet gemist, je rant op het willen gebruiken ipv ontwikkelen is me helemaal niet ontgaan, ook niet dat het is gratis dus niet zeuren niet.
Ik heb betaald dus ik mag zeuren gaat toch ook niet op. Ik heb zelf een vistadrama meegemaakt, maar ik kon nergens zeuren want ik had een OEM-versie, dan ben je niet welkom bij Microsoft, maar het was verdomme een probleem met AL mijn .NET applicaties na een dinsdag-patchdag. Met XP ben ik ook eens gaan proberen met Microsoft om de tafel te gaan zitten om mijn spontane reboots te solven. Nooit geen gehoor gehad en geen oplossing gezien, uiteindelijk zelf opgelost.
Windows en Linux zijn beide gaar als het aankomt op bugs/ontbrekende features e.d.. Het ontloopt elkaar niet zoveel. Het is maar net waar je tegenaan loopt. Bekijk de forums hier alleen al, zowel op non-windows als windows loopt het storm met problemen. En er zijn complete websites voor alleen problemsolving met de verschillende OS'en. Ik betaal liever niet voor problemen. Mijn laatste centen voor een OS zijn naar Vista gegaan, OEM versie dan, maar veel te duur voor een OS dat een tijdje het leuk doet en dan ineens niet meer in beweging is te krijgen als het gaat om .net applicaties. Heeft me verdomme nog een clean install tijd gekost ook om te kijken of dat het zou oplossen. Dat was zo een druppel-emmer moment.
Die bugreports worden vaak zat gemaakt, alleen duurt het vaak lang voor er iets mee gedaan wordt. Zo hadden bijvoorbeeld onwijs veel mensen last van een bug in 9.04 die ervoor zorgde dat DNS resolving in veel situaties extreem lang duurde. Dit bleek te komen doordat er nu ineens eerst een AAAA-request (ipv6) gedaan werd. Echter, veel thuisrouters kunnen daar niet mee omgaan en tiefen dat pakketje weg. Doordat ubuntu geen antwoord kreeg ging hij daar gewoon 30 seconden op wachten waardoor veel gebruikers amper het internet op konden. Die bug werd al ontdekt en in bugzilla gemeld in de Alpha versie, maar zat er in de final nog gewoon in! Ondanks dat vele gebruikers steen en been klaagden, allerlei behulpzame info gaven en riepen dat dat er voor de final uit moest zijn omdat je anders heel veel gebruikers wegjaagt!Redneckerz schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 19:54:
[...]
- je schrijft een bugreport en je meld het bij Bugzilla of een ieder ander bugtrack systeem. klagen kan iedereen, maar het is veel zinvoller als je het op zn minst meldt.
Maandverband haalde ook al aan: de ontwikkelaars lossen vaak alleen de problemen op waar ze toevallig zelf ook last van hebben.
Wat een gezeur over specifieke software trouwens. Als je nautilus niet fijn vindt werken gebruik je toch een andere filebrowser? Of je stapt naar een ander DE. Keuze genoeg, in tegenstelling tot de alternatieven van Explorer. Of is die wel perfect?
Helemaal mee eens!
Veel kleine dingetjes die mij ergeren, Hibernate wat niet werkt, clipboard, usability zaken.
En ook al ben ik developer, ik wil dat mijn OS gewoon werkt zodat ik productief kan zijn.
Alleen al uitzoeken of er al een bugreport bestaat voor je probleem ben je al gauw een halfuur zoet mee. Die tijd heb ik niet, en ik geniet niet van het zoeken naar oplossingen voor zo'n zaken.
Soms is het gewoon erg goed dat er iemand is die prioriteiten stelt, die je loon uitbetaalt en je dwingt om ook de vervelende werkjes tot een goed einde te brengen....
Daarom denk ik ook dat Ubuntu erg groot gaat worden, omdat het een van de weinige desktopdistributies is waar een grote organisatie met centen achter staat.DieterVDW schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:06:
[...]
Helemaal mee eens!
Veel kleine dingetjes die mij ergeren, Hibernate wat niet werkt, clipboard, usability zaken.
En ook al ben ik developer, ik wil dat mijn OS gewoon werkt zodat ik productief kan zijn.
Alleen al uitzoeken of er al een bugreport bestaat voor je probleem ben je al gauw een halfuur zoet mee. Die tijd heb ik niet, en ik geniet niet van het zoeken naar oplossingen voor zo'n zaken.
Soms is het gewoon erg goed dat er iemand is die prioriteiten stelt, die je loon uitbetaalt en je dwingt om ook de vervelende werkjes tot een goed einde te brengen....
En opzich ben ik er mee eens dat er nog altijd veel scherpe randjes aan zitten hoor, maar als je een tijdje ubuntu gebruikt hebt, zie je de scherpe randjes in windows ook. Gisteren nog: filmpje kijken. Ten eerste werd het laptopscherm op 800x600 resolutie gezet net als de beamer. Verkeerde instelling maar ok. Vervolgens draait de film en klap ik de laptop dicht... windows maakt een raar geluidje en de film stopt. Vervolgens kreeg ik de film pas weer aan de praat nadat ik windows mediaplayer opnieuw opgestart had. De rest van de film hebben we maar gekeken met de laptop achterstevoren zodat het niet teveel stoorde. Op zo'n moment moet ik toch altijd wel even diep zuchten...
Verwijderd
Ik word zelf helemaal ziek van die achterlijke Westerse consumptie cultuur waarin dingen ook nog niet eens werken en ik er zelf niets aan kan doen, omdat het bedrijfsgeheim is hoe je de brightness van een laptop aanpast.

Verwijderd
Gelijk geinstalleerd over de oude installatie(8.04) heen en dat ging perfect.
Heb er geen moeite mee om ergens voor te betalen maar bij die andere shop ging het per 5, wat me dan weer teveel van het goede is.
5 stuks voor nog geen 6 euro. Och, dan heb je een paar weggeefexemplaren toch?Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 20:54:
Heb de Ubuntu 10.04 CD binnen. Heeft 2 weken geduurt
Gelijk geinstalleerd over de oude installatie(8.04) heen en dat ging perfect.
Heb er geen moeite mee om ergens voor te betalen maar bij die andere shop ging het per 5, wat me dan weer teveel van het goede is.
Ik doe zelf alles met USB-stick. Heb zelfs een nieuwe computer besteld zonder CD-speler. Heb dus erg weinig aan die cdtjes
Maak er een papercut bug voor aan:
http://design.canonical.com/2010/06/open-season-maverick/
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=ODM1NQ
Dan heb je de grootste kans dat er wat mee gebeurt.
Heb op 16 juni 1 x Ubuntu (lts) en 10 x Kubuntu (lts) besteld en 21 juni binnegekregen. Kosten: €0.mcDavid schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 21:45:
[...]
5 stuks voor nog geen 6 euro. Och, dan heb je een paar weggeefexemplaren toch?
Ik doe zelf alles met USB-stick. Heb zelfs een nieuwe computer besteld zonder CD-speler. Heb dus erg weinig aan die cdtjes
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
Tja, als ik mijn tv op mijn TV out aansluit op Ubuntu of mint krijg ik helemaal geen sjoege terwijl het in XP perfect werkt. Op dat moment moet ik dan weer even zuchtenmcDavid schreef op zondag 20 juni 2010 @ 23:26:
[...]
Daarom denk ik ook dat Ubuntu erg groot gaat worden, omdat het een van de weinige desktopdistributies is waar een grote organisatie met centen achter staat.
En opzich ben ik er mee eens dat er nog altijd veel scherpe randjes aan zitten hoor, maar als je een tijdje ubuntu gebruikt hebt, zie je de scherpe randjes in windows ook. Gisteren nog: filmpje kijken. Ten eerste werd het laptopscherm op 800x600 resolutie gezet net als de beamer. Verkeerde instelling maar ok. Vervolgens draait de film en klap ik de laptop dicht... windows maakt een raar geluidje en de film stopt. Vervolgens kreeg ik de film pas weer aan de praat nadat ik windows mediaplayer opnieuw opgestart had. De rest van de film hebben we maar gekeken met de laptop achterstevoren zodat het niet teveel stoorde. Op zo'n moment moet ik toch altijd wel even diep zuchten...
TV-out, bestaat dat nog?Vicarious schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:44:
[...]
Tja, als ik mijn tv op mijn TV out aansluit op Ubuntu of mint krijg ik helemaal geen sjoege terwijl het in XP perfect werkt. Op dat moment moet ik dan weer even zuchten
Maar zoals ik dus zei, zo hebben alle besturingssystemen hun scherpe randjes. Dat is niet voorbehouden aan alleen ubuntu.
Verwijderd
Bij mij doet ie pas wat als ik bij schermvoorkeuren op detecteren druk. Op zich wel logisch dat hij het dan doet, maar als het automatisch zou kunnen zo dat ook best fijn zijnVicarious schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:44:
[...]
Tja, als ik mijn tv op mijn TV out aansluit op Ubuntu of mint krijg ik helemaal geen sjoege terwijl het in XP perfect werkt. Op dat moment moet ik dan weer even zuchten
Zelfs dan doet ie het bij mij niet. Dat detecteren zou voor mij een non-issue zijn, daar kom ik wel overheenVerwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:28:
[...]
Bij mij doet ie pas wat als ik bij schermvoorkeuren op detecteren druk. Op zich wel logisch dat hij het dan doet, maar als het automatisch zou kunnen zo dat ook best fijn zijn
Verwijderd
En dan bedoel ik niet qua kleurtjes of leuke effecten (compiz) of window decoration.... ik bedoel het gehele GUI concept.
Het is WEER een kloon van wat er al was. Het wil op Windows lijken. Het wil op Mac lijken. Of in ieder geval op iets "herkenbaars". Maar dan net ietsje anders zodat het wel de schijn heeft van een eigen imago.
Bekijk die innovaties op GUI gebied binnen een OS van de laatste 20 jaar en ik kan niet anders dan concluderen dat die innovaties redelijk karig zijn.
In tegenstelling tot technische inovaties (die zijn enorm!) is er maar weinig veranderd.
Er is nog steeds overal een soort taakbalk, een soort startmenu en piepkleine knopjes bovenin een venster waarmee je het venster kan constroleren (iets wat ik nooit begrepen heb...) en ga zo maar door.
Natuurlijk zijn er allemaal handigheidjes bedacht, maar het grote geheel is nog steeds eenzelfde concept.
Je kan wellicht denken "Het is al decennia lang op deze manier opgelost, dus het zal wel de beste oplossing zijn..." en "ik hoor niemand klagen".
Maar dat gaat er bij mij dus niet in.
Ik denk dat we roeien met de riemen die we hebben en dat er gewoonweg niemand is (of althans...een grote speler) die het lef heeft om eens flink van de bestaande concepten voor GUI's af te wijken.
Wellicht zijn er mensen die nu zoiets hebben van "maar wat bedoel je dan... een ander soort GUI?"
En dat is lastig aangeven, want die zijn er nauwelijks. Zelfs binnen applicatieland zijn er weinig innovaties.
Maar een van de innovaties is de ribbon in Office bijvoorbeeld. Dat is niet alleen maar "eye-candy" het is een nieuw concept i.p.v. de aloude pull-down menu's.
Een nog beter voorbeeld is de applicatie Maya (3d animatie)
Die bestaat in feite uit 2 totaal interfaces. De "klassieke" interface (die veel weg heeft van andere applicaties) en de "hotbox interface" die niet standaard is en je appart in moet stellen.
Die hotbox is pure innovatie op GUI gebied en het merendeel van de users werkt veel liever in deze zeer intuitieve context gevoelige modus met een centraal menu. (inclusief ikzelf)
Zoiets (die mate van innovatie) zou ik nou ook heel graag zien binnen een desktop en dan vooral op Linux en dan VOORAL binnen Ubuntu.
Ik denk dat juist dit soort innovaties Linux zeer aantrekkelijk maakt.
Ook weet ik dat mensen het niet daar mee eens zullen zijn en zullen beweren dat Linux beter op "de gevestige orde" (windows) kan lijken zodat "overstappen zo pijnloos mogelijk is".
Maar dat is dus saai. enorm saai.
En ergens vind ik het bijna irritant dat Linux onder de motorkap zo enorm anders is dan Windows maar aan de oppervlake (de GUI) "een zelfde soort ervaring" wil bewerkstelligen. want "zo snappen mensen het meteen".
Een gemiste kans, denk ik. Als mensen Linux uitproberen dan zijn ze nieuwsgierig en je kan er denk ik heel veel mee winnen als je met een significant ANDER en BETER GUI concept mensen kan winnen ZELFS als dat een nog steilere leercurve zal inhouden.
En wellicht vinden mensen de GUI van ondergeschikt belang... het werkt nu..dus wat wil je?
Maar vergeet niet dat mensen continue met die GUI te maken hebben. Het is gereedschap.
Sommige mensen werken er 8 uur per dag mee. De GUI is dus wel degelijk heel belangrijk imho en ik denk dat er nog heel veel te verbeteren is in dat opzicht.
Nooit van KDE gehoord?

Dit is bijvoorbeeld ook een interface van een desktop. Om preciezer te zijn het nieuwe idee achter Gnome 3 shell

Nog een voorbeeldje
http://live.gnome.org/GnomeShell
Ga dat artikel voor GnomeShell maar doorlezen en zeg dat er geen GUI inovatie is of dat alles maar op elkaar wil lijken...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
juist de gui van linux is enorm flexibel, als je het hebt over menu's, die komen in tig varianten. De taakbalk is overal te plaatsen met allerlei goodies en extra's. Je hebt widgets (of desklets) die allerlei doelen kunnen dienen, custom starters etc.
Netbook remix, hele andere approach, maar menugewijs ook prima te doen op non-netbooks. Gnome ziet er uit als iets standaards omdat linux anders te shocking wordt. Je moet niet ineens van hier naar daar, dat moet in stapjes, anders haken heel veel mensen ondeweg af. rustig wennen. het is niet de innovatie die remt maar de gebruiker denk ik.
Verwijderd
Ik ken GnomeShell en het is iets wat ik volg met veel belangstelling.Touchdomex schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:46:
Heb je misschien buiten Ubuntu al eens geprobeerd te werken met de GUI van Linux/Ubuntu? Die is gigantisch flexibel... Het ligt aan JOU wat je wilt. Je moet het instellen en zelf vinden. Zijn zoveel variaties. Ga zelf eens opzoek en vind wat. Dat jij te lui bent om verder te zoeken betekent nog niet dat Ubuntu fout zit.
[afbeelding]
Dit is bijvoorbeeld ook een interface van een desktop. Om preciezer te zijn het nieuwe idee achter Gnome 3 shell
[afbeelding]
Nog een voorbeeldje
http://live.gnome.org/GnomeShell
Ga dat artikel voor GnomeShell maar doorlezen en zeg dat er geen GUI inovatie is of dat alles maar op elkaar wil lijken...
Vooral omdat GnomeShell onderdeel wil worden van Gnome en dus standaard zou kunnen worden.
Er zijn ook wel innovaties, natuurlijk. En die zijn er al lang. Ik heb zelf heel lang de ION window manager gebruikt. Erg innovatief.
Maar de kneep zit hem hier:
"Je moet het instellen en zelf vinden"
De default is wat 9 van de 10 mensen gebruiken. Jij en ik misschien niet. Maar de gemiddelde gebruiker gebruikt gewoon dat wat hij krijgt na een installatie.
En het is die standaard interface waar ik het over heb. De GUI die je krijgt "out of the box".
En daar veranderd weinig in. Je kan altijd al Unix aanpassen (d.m.v. window manager concept) tot iets wat je zelf wil en zo kan je bij 10 verschillende nerds, 10 totaal verschillende interfaces tegenkomen.
Maar wil Linux bij het "grote publiek" aanslaan dan moet je inzetten op een uniforme interface. Dat snapt een canonical of een Red Hat. standaard interfaces dus. En die standaard is saai. en wat die standaard is bepaald ook een canonical of een Red Hat. (of voeg andere naam in waar nodig)
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
Onder Ubuntu 8.04 had ik World of Warcraft draaiende door middel van Wine.
Ik heb nu ook Wine(uiteraard ook de drivers voor mn grafische kaart ; ik had 2 keuzes ben voor de recommended gegaan, misschien dat ik dit nog handmatig update via de nvidia site oid) geinstalleerd.
Dit is hetgeen wat ik krijg als ik World of Warcraft opstart.
http://i50.tinypic.com/35jjr5e.png
Op de achtergrond hoort een bewegende draak te komen en ook als ik inlog zie ik wel login en andere knoppen echter niet de character zelf. Als ik de game inga zie ik helemaal niks, behalve mijn balk, de kaart rechtsboven maar niet de game wereld zelf.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?(het betreft de nieuwste versie van wine misschien moet ik maar een oudere versie installeren zat ik zelf aan te denken. hm..

Hier kun je de versies zien waarmee getest is. Verder kun je nog proberen voor die andere video driver te gaan, misschien werkt dat wel?
Nu is dat een oud systeempje waarvan niet al te veel meer verwacht mag worden, maar merken jullie ook dat bij de nieuwe Flash-versies het CPU-gebruik (aanzienlijk) gestegen is?
Nee, ik wist dat daar problemen mee waren/zijn. Het is ook een oud bakkie, dus < 4GB.neeroeter schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 12:33:
Zit je op 64bit ?
Alle PC's hier zijn al naar de nieuwste Flash geupdate, anders had ik even een objectief vergelijk kunnen maken. Vandaar dat ik hier even navraag of anderen ook een duidelijk verschil in CPU-verbruik merken.
Verwijderd
exact. een evolutie van subtiele aanpassingen.MsG schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 22:28:
Tja het komt bij mij een beetje over op "vernieuwen om te vernieuwen", ik geloof dus wél dat na een evolutie van pakweg 25 jaar, we tot dit ongeveer komen. met daar binnen steeds meer wat subtiele verbeteringen.
En dat vind ik geen pluspunt. Ik wil pogingen om het van de grond af aan compleet anders te doen.
ik wel.Ik geloof niet in iets radicaal anders,
Ook snel tevreden.Het feit dat je zelf ook niet concreet iets beter hebt zegt al over hoe goed het huidige GUI-systeem al werkt voor 99,9%.
Maarre...niet goed gelezen?
Ik noemde als concreet GUI voorbeeld de hotbox uit Maya.
Dat is GEEN evolutie, het is niet subtiel. Het is een revolutionair interface ontwerp. Ik werk er al jaren mee en ik verbaas me er nog steeds over hoe goed het werkt en hoe erg het afwijkt van de geldende standaarden Dat lijken altijd 2 tegenstrijdige zaken maar is in dit geval niet zo.
Ik denk dat aan die trage innovatie op interfaces voor een groot deel "play it safe" mentaliteit ten grondslag ligt: Don't fix when not broken. Maar "not broken" wil niet zeggen: beste oplossing.
Gnome Shell is trouwens iets wat wel eens een tendens deels zou kunnen doorbreken.
Maar eerst zien, dan geloven. (Gnome 3 dus, want dan pas zal het mogelijk mainstream worden) er is namelijk veel kritiek en gemekker van conservatieven.
Tot nu toe zie ik binnen de grote distro's nog niet veel spannende dingen gebeuren. (m.u.v. netbook GUI varianten)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2010 15:10 ]
Totaal niet mee eens.Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:32:
Lang verhaal over saaie GUI's
Ik heb totaal geen interesse in de GUI van mijn pc. Sterker nog, na installatie gebruik ik gewoon precies zoals ie uit de doos komt. Ik verander nog niet eens de achtergrond. Die achtergrond is nu paars geloof ik.
Ok, ik heb wat shortcuts in de toolbar bovenin gezet en op mijn desktop, maar verder gebruik ik toch vooral programma's. In programma's zijn dropdownmenu's en contextafhankelijke rechtermuisknopmenu's wat mij betreft de perfecte manier om het geheel te besturen.
Liever commandline, maar we hadden het hier over GUI's.
Ik vind dat van Maya eerder een evolutie dan echt geweldig revolutionair. Het basisidee met menu-items blijft gewoon, alleen wat betere gepositioneerd en relationeel aan de huidige acties. Bij een revolutie mag het wel wat meer anders.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 15:01:
[...]
exact. een evolutie van subtiele aanpassingen.
En dat vind ik geen pluspunt. Ik wil pogingen om het van de grond af aan compleet anders te doen.
[...]
ik wel.
[...]
Ook snel tevreden.
Maarre...niet goed gelezen?
Ik noemde als concreet GUI voorbeeld de hotbox uit Maya.
Dat is GEEN evolutie, het is niet subtiel. Het is een revolutionair interface ontwerp. Ik werk er al jaren mee en ik verbaas me er nog steeds over hoe goed het werkt en hoe erg het afwijkt van de geldende standaarden Dat lijken altijd 2 tegenstrijdige zaken maar is in dit geval niet zo.
Ik denk dat aan die trage innovatie op interfaces voor een groot deel "play it safe" mentaliteit ten grondslag ligt: Don't fix when not broken. Maar "not broken" wil niet zeggen: beste oplossing.
Gnome Shell is trouwens iets wat wel eens een tendens deels zou kunnen doorbreken.
Maar eerst zien, dan geloven. (Gnome 3 dus, want dan pas zal het mogelijk mainstream worden) er is namelijk veel kritiek en gemekker van conservatieven.
Tot nu toe zie ik binnen de grote distro's nog niet veel spannende dingen gebeuren. (m.u.v. netbook GUI varianten)
En ik ben zeker niet snel tevreden, maar ik mis geen echte dingen in het huidige GUI-systeem. Jij zoekt naar revolutie om de revolutie, maar ik mis een mandaat om die revolutie te rechtvaardigen. Wát mis je nu extreem en wordt wél opgevuld in jouw revolutionaire GUI? Zo moet je imo kijken, en niet veranderen om het veranderen.
[ Voor 57% gewijzigd door MsG op 25-06-2010 15:21 ]
Verwijderd
Je hebt er duidelijk niet mee gewerkt.MsG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 15:20:
[...]
Ik vind dat van Maya eerder een evolutie dan echt geweldig revolutionair. Het basisidee met menu-items blijft gewoon.
Maya heeft ruim meer dan 1000 functies en gebruikt GEEN pull-down menu's of toolbars maar bestuurd alles vanuit een centraal context gevoelig menu die je volledig zelf complexer dan wel simpeler kan maken. Daarbij hebben de 4 windstreken in je scherm een permanente context waarmee je niet zichtbare functies alsnog direct kan benaderen, ook weer via een CENTRAAL sub menu waarbij vaakgebruikte functies dichter bij het centrum liggen van deze centrale menu structuur.
En nu begin ik nog maar met omschrijven. Vertel mij nou eens wat daar nou zo "gewoontjes" aan is, want ik ken werkelijk geen andere software die een GUI concept heeft wat er ook maar een beetje op lijkt.
Wat was het mandaat voor Compiz Fusion? Hebben we dat echt nodig? nee.En ik ben zeker niet snel tevreden, maar ik mis geen echte dingen in het huidige GUI-systeem. Jij zoekt naar revolutie om de revolutie, maar ik mis een mandaat om die revolutie te rechtvaardigen.
Vinden mensen het geweldig? ja.
En daar hebben we het alleen over het "opleuken" van de interface. (ok, en 3d versnelling heeft ook wel WAT praktisch nut)
Het ONTWERP van de interface, hoe de interactie in elkaar steekt gaat veel verder dan het opleuken van de interface het heeft vooral praktisch nut. (en zo niet dan ben je niet goed bezig met ontwerpen)
Ik verander omdat ik simpelweg denk dat het beter kan. niemand gaat veranderen om het veranderen. ik niet in ieder geval.Wát mis je nu extreem en wordt wél opgevuld in jouw revolutionaire GUI? Zo moet je imo kijken, en niet veranderen om het veranderen.
En ik vraag me gewoon dingen af. Waarom heb je een desktop die zo in onbruik is dat mensen er een plaatje tegenaan gooien? waarom priegel je alles onderin je scherm (taakbalk met applicaties)? waarom moet je op een uiterst klein vlakje van een paar pixels groot drukken rechtsbovenin je venster om een van de meest uitgevoerde acties uit te voeren op een venster? (het kruisje...).
Waarom "begint" een "startmenu" (windows) linksonderin als een heel klein knopje waar enorme menu partijen uitklappen? waarom is dat niet centraal, midden op je scherm? (je weet wel die plek die zo in onbruik is dat mensen er plaatjes op zetten).
We hebben tegenwoordig enorme schermen met hoge resoluties en gebruiken steeds minder ervan om ook daadwerkelijk de GUI te bedienen en steeds meer ervan als grote digitale fotolijsten.
Er bestaan natuurlijk al uitzonderingen op bovenstaande. De dock die de MAC heeft is bijvoorbeeld zoiets.
Stuk beter dan dat bekrompen start menu. Maar in mijn optiek is een centraal menu nog veel logischer.
kort samengevat: ik ben niet tevreden over de huidige standaarden. en dan vooral niet op Windows, maar dat is al lang zo. En ik had een beetje gehoopt....dat een Gnome of een Kde het over een compleet andere boeg zouden gooien. En dat is maar voor een klein deel het geval. Er is vooral goed gekeken naar wat er al was. jammer imho.
Bedoel je met "Compiz Fusion" die suffe kubus die je 1 keer laat zien aan je Windows-vriendjes om hem daarna voor eeuwig uit te zetten? Want Compiz heeft wel degelijk tig nuttige toepassingen. Weer een mooi voorbeeld van een evolutie:Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 16:13:
[...]
Wat was het mandaat voor Compiz Fusion? Hebben we dat echt nodig? nee.
Vinden mensen het geweldig? ja.
En daar hebben we het alleen over het "opleuken" van de interface. (ok, en 3d versnelling heeft ook wel WAT praktisch nut)
Het ONTWERP van de interface, hoe de interactie in elkaar steekt gaat veel verder dan het opleuken van de interface het heeft vooral praktisch nut. (en zo niet dan ben je niet goed bezig met ontwerpen)
Start Windows 95 maar eens en doe ALT-TAB met meerdere programma's. Een statisch venstertje met nietszeggende programma-icoontjes is het gevolg. Doe hetzelfde eens in Windows 7 of Ubuntu met Compiz Fusion en voila, een realtime schermafdruk wordt getoond. Wat veel meer zegt en veel handiger is voor het switchen. Zo heeft Compiz nog zeer veel andere nuttige toepassingen, waardoor er wel degelijk een bestaansrecht is buiten meer eyecandy creeëren. Zet in Ubuntu maar eens desktop effects uit, wat je dan allemaal wel niet mist qua usability...
Het Maya-menu heb ik inderdaad nog niet zelf mee gewerkt, niet iedereen heeft 10.000,- over voor een programma
Het lijkt me dat een menu ook minder goed gedijt als menu van het operating system, omdat de taken zo extreem varieren. Maar wie weet zie ik dat verkeerd.
Het dock van Mac is door zijn grootte mogelijk iets handiger, maar neemt voor anderen weer veel schermruimte weg. Het kruisje is voor de meesten ook gewoon muis in de hoek zwiepen en klik. Pas als computers iets met gedachten kunnen kan dat significant anders lijkt me. Nu blijft elke wijziging beperkt. Bovendien hoeven velen geen reuze grote elementen voor dagelijks gebruikt. Ik vul die liever met inhoud van programma's.
Wel zie je steeds vaker gadgets/screenlets/etc op bureaubladen in plaats van alleen maar iconen van programma's. Dit is imo ook al een voorbeeld van zo'n evolutie.
Verwijderd
Nee, met compiz of compiz fusion (wat slaat op de integratie met beryl) bedoel ik de window manager. (is wel wat meer dan een suffe kubus)MsG schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 21:27:
[...]
Bedoel je met "Compiz Fusion" die suffe kubus die je 1 keer laat zien aan je Windows-vriendjes om hem daarna voor eeuwig uit te zetten? Want Compiz heeft wel degelijk tig nuttige toepassingen. Weer een mooi voorbeeld van een evolutie:
En ik vind de nuttige toepassingen nogal meevallen. Ik juich het echter wel toe, want de interface is door de 3D versnelling enorm veel vloeiender en de geanimeerde overgangen zijn een streling voor het oog. Maar er is niet veel wat je met compiz wel kan en zonder compiz niet, puur qua interface functionaliteit.
Er zijn zat mensen geweest die riepen (en nog roepen) dat ze XGL (waar het mee begon, bij Novell) niet nodig hadden, het voegde weinig toe. Strikt gezien hebben die mensen gelijk, maar het is vrij zuur om zo te redeneren imho, want de desktop-effects (compiz dus) zijn gewoon prachtig.
Meen je dat echt?Start Windows 95 maar eens en doe ALT-TAB met meerdere programma's. Een statisch venstertje met nietszeggende programma-icoontjes is het gevolg. Doe hetzelfde eens in Windows 7 of Ubuntu met Compiz Fusion en voila, een realtime schermafdruk wordt getoond. Wat veel meer zegt en veel handiger is voor het switchen.
Ik vind dat maar een minimale innovatie hoor.
Dan denk ik aan Expose op de Mac, toch iets beter over nagedacht.
En ik moet Microsoft nageven, de windows-tab combi geeft wel een beter overzicht. (met aero)
Ja, ik vind dat dus nogal meevallen. Maar misschien mis ik iets?Zet in Ubuntu maar eens desktop effects uit, wat je dan allemaal wel niet mist qua usability...
Als student kan je gratis Maya gebruiken hoor.Het Maya-menu heb ik inderdaad nog niet zelf mee gewerkt, niet iedereen heeft 10.000,- over voor een programma, ik probeerde me er een voorstelling van te maken.
Uiteindelijk kan je de richting die je op wil binnen een OS terugbrengen naar een aantal basis zaken.Het lijkt me dat een menu ook minder goed gedijt als menu van het operating system, omdat de taken zo extreem varieren. Maar wie weet zie ik dat verkeerd.
Applicaties, configuratie, bestandssystemen, interactieve command line.... ik denk dat dat wel gaat lukken hoor.
Nou dat is wel leuk dat je dat zegt, want ik vind eigenlijk dat die veelgebruikte opties zoals minimaliseren, sluiten, etc uitstekende kandidaten zijn voor een centraal menu.Het dock van Mac is door zijn grootte mogelijk iets handiger, maar neemt voor anderen weer veel schermruimte weg. Het kruisje is voor de meesten ook gewoon muis in de hoek zwiepen en klik. Pas als computers iets met gedachten kunnen kan dat significant anders lijkt me. Nu blijft elke wijziging beperkt. Bovendien hoeven velen geen reuze grote elementen voor dagelijks gebruikt. Ik vul die liever met inhoud van programma's.
ideetje bijvoorbeeld: spatie+klik op een venter. maakt niet uit waar en dan om je muis heen op de plek waar je klikte de context opties van het venster (sluiten, minimaliseren, verplaatsen, etc).
En ik geef toe: ook dit is gejat uit Maya.
Dat is toch veel flexibeler dan mikken op een paar pixels ergens in een hoekje? ik vind dat maar armoe hoor.
en ook alt+F4 vind ik niet intuitief
Ik vind dat meer aardigheidjes. je bedoeld zo'n klokje of het weerbericht of je CPU gebruik in beeld?Wel zie je steeds vaker gadgets/screenlets/etc op bureaubladen in plaats van alleen maar iconen van programma's. Dit is imo ook al een voorbeeld van zo'n evolutie.
Dat is evolutie inderdaad, er ligt geen concept vernieuwende ingeving aan ten grondslag.
Op het moment ben ik toch hoopvol wat betreft GUI innovaties op Linux en dan vooral binnen Ubuntu.
Binnen de netbook tak van Ubuntu zijn ze lekker bezig met innoveren en Gnome Shell is nieuw.
Beiden zijn -nog- niet echt voor het grote publiek....maar de deur staat wel op een kier.
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat een innovatie binnen die nieuwe netbook gui zo goed werkt dat de desktop dat ook krijgt. Dat gaat wel vaker via een omweg.
En als Gnome 3 inderdaad veel meekrijgt van Gnome Shell (en hoeveel is de vraag...) dan doet Gnome eindelijk eens iets met lef. (wie weet is Linus nu wel enthousiast!
Zo en zo zet ik mijn geld op ubuntu.
Zolang Mark (shuttleworth) dat ook blijft doen (met zijn Thawte miljoenen)
Ik spreek ook niet van geweldig grote vernieuwing, maar daar geloof ik überhaupt niet in. Dit was typisch een voorbeeldje van een kleine evolutie. Straks zal elk OS een livepreview hebben van het huidige venster bij ALT Tab.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 22:45:
[...]
[...]
Meen je dat echt?
Ik vind dat maar een minimale innovatie hoor.
Dan denk ik aan Expose op de Mac, toch iets beter over nagedacht.
En ik moet Microsoft nageven, de windows-tab combi geeft wel een beter overzicht. (met aero)
Dan heb je dus niet die livepreview en val je terug op een of andere simpele versie bij ALT Tab.[...]
Ja, ik vind dat dus nogal meevallen. Maar misschien mis ik iets?
Dus net zoiets wat Battlefield heeft met het report systeem[...]
Als student kan je gratis Maya gebruiken hoor.
[...]
Uiteindelijk kan je de richting die je op wil binnen een OS terugbrengen naar een aantal basis zaken.
Applicaties, configuratie, bestandssystemen, interactieve command line.... ik denk dat dat wel gaat lukken hoor.
[...]
Nou dat is wel leuk dat je dat zegt, want ik vind eigenlijk dat die veelgebruikte opties zoals minimaliseren, sluiten, etc uitstekende kandidaten zijn voor een centraal menu.
ideetje bijvoorbeeld: spatie+klik op een venter. maakt niet uit waar en dan om je muis heen op de plek waar je klikte de context opties van het venster (sluiten, minimaliseren, verplaatsen, etc).
En ik geef toe: ook dit is gejat uit Maya.
Dat is toch veel flexibeler dan mikken op een paar pixels ergens in een hoekje? ik vind dat maar armoe hoor.
en ook alt+F4 vind ik niet intuitief(ik zal zo ophouden met zuur zeiken..hehe)

Het zou voor sommige apps mogelijk wel wat kunnen zijn. Echter moet je dan een combinatie doen van een toets + muis, terwijl men ook vaak 1 van beide doet. Maar dit zou je kunnen oplossen door een muisknop hiervoor te gebruiken.
Maar het zijn wel die kleine evolutietjes die een OS in de loop der jaren steeds completer en beter maken. In 1 oog opslag je aandelenkoers, in 1 oogopslag het weer, allemaal zonder naar de website te gaan. Misschien technisch een klein concept, maar zulke dingen maken het werken met een OS wel prettiger.[...]
Ik vind dat meer aardigheidjes. je bedoeld zo'n klokje of het weerbericht of je CPU gebruik in beeld?
Dat is evolutie inderdaad, er ligt geen concept vernieuwende ingeving aan ten grondslag.
Op het moment ben ik toch hoopvol wat betreft GUI innovaties op Linux en dan vooral binnen Ubuntu.
Binnen de netbook tak van Ubuntu zijn ze lekker bezig met innoveren en Gnome Shell is nieuw.
Beiden zijn -nog- niet echt voor het grote publiek....maar de deur staat wel op een kier.
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat een innovatie binnen die nieuwe netbook gui zo goed werkt dat de desktop dat ook krijgt. Dat gaat wel vaker via een omweg.
En als Gnome 3 inderdaad veel meekrijgt van Gnome Shell (en hoeveel is de vraag...) dan doet Gnome eindelijk eens iets met lef. (wie weet is Linus nu wel enthousiast!![]()
)
Ik vind dat zelf bijzonder onprettig werken moet ik zeggen, maar dat komt omdat ik context-menu minded ben. Ik zou daar heel veel gewenningstijd voor nodig hebben, je hebt wel al je mogelijke apps altijd onder de locatie van je muis.
Als ik ook zie waarvoor ik een pc eigenlijk gebruik dan ben ik helemaal tevreden over de huidige manier waarop de GUI is opgebouwd. Ik start hooguit 4 programma's gemiddeld. Af en toe nog een ander erbij, maar ik heb niet continue 1000 opties nodig zoals in Maya.
In die zin is het ook niet echt nodig om de GUI van Ubuntu aan te passen, ik werk nauwelijks op het bureaublad. Ik heb of firefox maxed of thunderbird maxed of foobar2000 maxed. En laat die drie apps nou ook net een lekker aanpasbare GUI hebben.
Netbook Remix heeft een zeer mooie GUI. Die lijkt ook al geoptimaliseerd voor touchscreens trouwens. maar die laat zoveel zien, alle hoofdcategorieen van het menu continue in beeld. Je kan er zo snel bij, maar hoe vaak gebruik je bijvoorbeeld items onder Beheer als je pc volledig geconfigureerd is?
Voor gnome 3 zou ik meer verwachten van fedora dan ubuntu. Bij ubuntu hebben ze al aangegeven gnome 3 niet in 10.10 te zullen doen. Zoals vaker wachten ze eerst af wat fedora doet (en leren ze van hun fouten (en nemen ze hun bugfixes mee)) Gnome 3 zal vrijwel zeker in F14 zitten.Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 22:45:
En als Gnome 3 inderdaad veel meekrijgt van Gnome Shell (en hoeveel is de vraag...) dan doet Gnome eindelijk eens iets met lef. (wie weet is Linus nu wel enthousiast!![]()
)
Deze bijvoorbeeld vond ik heel mooi: http://gnome-look.org/con...s+GDM-Walls?content=88305

Of deze:

Ik hoop dat in 10.10 de Software Center nog weer beter is, met sortering en een reviewsysteem. Nu krijg je nog teveel halfwerkende pakketten omdat hij domweg alfabetisch staat.

Het Software Center vind ik dan weer een behoorlijke verbetering, hoewel inderdaad een waardering/review systeem wel wenselijk is. Of dit in 10.10 komt weet ik niet, ik vermoed het haast van wel.
Ook komt er een systeem om te kiezen voor de laatste versie van een pakket, zodat je niet een half jaar hoeft te wachten of PPA´s moet toevoegen om de laatste versie te krijgen. De enige restrictie is dat een pakket niet afhankelijk moet zijn van updates van systeem-libs of drivers, maar ik denk dat het een mooi compromis is tussen cutting-edge vs stabiliteit
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!