Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
GDM2Setup installeren. Misschien moet het even gegoogled worden en zit het niet in de standaard repo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

Ja je kan er wel omheen werken, maar dan schijnt het slomer te booten. maar ik bedoel het nieuwe systeem moet ook ergens de opbouw/opmaak gedefineerd hebben. Waarom laat men dat niet native skinnen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14

xpc

Nee, je kan er niet omheen werken helaas, ook niet met GDM2Setup. Je zou kunnen downgraden naar GDM 2.20 maar daar zitten ook haken en ogen aan, dus ik laat het maar zo, ik heb geen zin mijn systeem te verkl*ten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Grrr weer vervelend probleem. Compiz zorgt er blijkbaar voor dat scrolling fout gaat in bepaalde programma's.
Eerst gaat alles goed, maar na een tijdje is het beeld plots f*cked up van zodra ik scroll in bvb. Firefox of Nautilus. Er gebeurt dan een soort smearing. Beeld helemaal verhakkeld. Tot zover Compiz :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 03:04:
[...]

- Dan hebben we weer een probleem met contextmenu's, maar nu een wat algemener probleem. Blijkbaar vond iemand het handig dat als je met rechts klikt, dat je dan de rechtermuisknop vast kunt blijven houden en dat je dan de muis met ingedrukte muisknop kunt verslepen naar de actie die je uit het contextmenu wilt kiezen en dat je dan de muisknop loslaat en deze actie wordt uitgevoerd. Hierdoor hoef je dus maar één keer de muisknop in te drukken en los te laten, in plaats van twee keer.
Sinds je post ben ik die functie gaan gebruiken en ik vind het echt geniaal! :D

-edit-
Ik ben momenteel Ubuntu 10.04 aan het installeren op mijn laptop via de alternate CD. Zoals ik al eerder gemeld heb, doet de normale installatie vast lopen op vreemde artifacts...
Ik vond het een beetje eng die alternate CD te gebruiken, maar het valt heel erg mee. Je moet er alleen wat meer bijblijven want je moet veel vaker een optie wel of niet kiezen. En het heeft een wat minder sjieke achtergrond enzo. Maar voor de rest is er echt geen zak aan!
-edit2-
Installatie geslaagd, al was na de installatie wel even nodig via de command-line (opgestart in recovery mode) de Nvidia-drivers te installeren. Toch gek dat in Alpha3 ofzo Nouveau het wel goed deed, maar daarna niet meer...

[ Voor 34% gewijzigd door mcDavid op 01-07-2010 02:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

Zonet maar eens Ubuntu 10.04 Netbook Edition geinstalleerd. Installatie ging vrij rap en zonder problemen, maar daarna bleek helaas maar weer hoe desktop Ubuntu zwaar beta is zonder dat toe te geven. Het sterft letterlijk van de bugs en in de eerste 5 minuten moest ik alweer de command line in.

Met mijn netbook (Eee PC 1001HA) kwam ik de volgende problemen tegen:

Geen wireless netwerk. Volgens lshw is de kaart disabled maar is er wel een driver geladen. Goed, dan maar even googelen:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/541620

Volgende fix toegepast:

code:
1
2
3
4
as root (or sudo before each line):
mkdir -p /etc/Wireless/RT2860STA/
touch /etc/Wireless/RT2860STA/RT2860STA.dat
service network-manager restart

Resultaat: Wireless ziet wel netwerken en kan er ook mee verbinden, maar mijn eigen verborgen prive netwerk met WPA werkt niet, volgens Ubuntu is de passphrase fout (echt niet).

Dan is er ook nog deze fix:

http://www.halibutdepot.o..._rt3090_for_ubuntu_lucid/

Voor als je zin hebt om een driver opnieuw te compileren... Seriously, WTF?! 8)7

Dan kwam ik ook nog het volgende leuke tegen. Ik installeerde eerst Flash vanuit Firefox, wat verbazend gemakkelijk was, gewoon plugin installeren en gaan.
Toen ging ik testen ik een beetje video kon afspelen vanaf mijn server met de ingebouwde mediaplayer. Deze wilde eerst wat extra codecs installeren om de video af te spelen. Deze werden gedownload, en toen opeens een foutmelding van dat APT "noninteractive" op de achtergrond actief was. Bleek dat die flashinstallatie nog een proces had draaien "apturl-gtk", terwijl die installatie gewoon netjes was afgerond. Process gekilld (CLI uiteraard weer) en meuk werd gedownload en video speelde zonder problemen af.

Het is allemaal leuk en aardig, en ik kom er als power-user wel uit, maar voor de wat minder ervaren eindgebruiker is dit gewoon geklooi en zou je jezelf voor de gek houden om te denken dat dit een capabel OS is.

Ubuntu = voorlopig qua desktop nog gewoon een grap :z

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wel een hele goeie grap :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
TNW schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:03:
Hoezo? Omdat jij wat oplosbare bugs tegenkomt tijdens de installatie van de netbook-editie is Ubuntu niet geschikt voor de desktop?
De installatie van een pc moet altijd gedaan worden door iemand die er verstand van heeft, anders is de kans op een sub-optimaal systeem zeer groot. En dan maakt het te installeren OS niets uit. Zolang tijdens het gewone gebruik het systeem werkt zoals verwacht, en dat doet Ubuntu, dan is het prima geschikt voor de leek.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het is allemaal leuk en aardig, en ik kom er als power-user wel uit, maar voor de wat minder ervaren eindgebruiker is dit gewoon geklooi en zou je jezelf voor de gek houden om te denken dat dit een capabel OS is.
Met Windows had je ook na installatie van het OS nog minstens de stuurprogramma's van al je hardware moeten installeren, alsof dat wel een simpel klusje is voor de leek?

Met een beetje reguliere hardware kun je Ubuntu met "Next, Next, Finish" werkende krijgen, vrijwel meteen na installatie. Vreemd om de volwassenheid van een OS puur op de installatie te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Dirk schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:22:
[...]

Hoezo? Omdat jij wat oplosbare bugs tegenkomt tijdens de installatie van de netbook-editie is Ubuntu niet geschikt voor de desktop?
Die wireless issue is een driverprobleem wat ook voor de normale desktopeditie geldt. Verder is de issue niet oplosbaar momenteel. Ik heb me redelijk sufgegoogled maar ik vind alleen een oplossing welke alleen het niet kunnen verbinden met draadloze netwerken oplost, niet het niet kunnen verbinden met een verborgen netwerk.

Netwerkfunctionaliteit is fundamenteel, dus problemen ermee zijn in mijn ogen redelijk kwalijk, zeker als het gaat om standaardhardware die door volksstammen wordt gekocht.
Roamor schreef op zondag 04 juli 2010 @ 19:48:
[...]

Met Windows had je ook na installatie van het OS nog minstens de stuurprogramma's van al je hardware moeten installeren, alsof dat wel een simpel klusje is voor de leek?
Ik heb liever dat ik iets zelf moet installeren en werkende drivers hebt dan dat een systeem aangeeft dat de hardware wel geïnstalleerd is maar om onbekende reden niets doet.
Met een beetje reguliere hardware kun je Ubuntu met "Next, Next, Finish" werkende krijgen, vrijwel meteen na installatie. Vreemd om de volwassenheid van een OS puur op de installatie te baseren.
Definieer "reguliere hardware". Netbooks zijn overal dus zo regulier als de...

Ik vroeg mij af in hoeverre de anti-linux-op-de-desktop-zeikers gelijk hadden, en ze zitten er helaas niet ver naast. Geeft niet hoor, over een jaar probeer ik het wel weer en zie ik wel wat de stand van zaken dan is :P

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik ben bezig geweest player-stage te installeren maar ik krijg het helaas niet werkend.. :(
Eerst heb ik geprobeerd het script te runnen wat hier staat: http://www.control.aau.dk...layer_and_Stage_in_Ubuntu

Echter werkte dit niet en bleek het ook via apt geinstalleerd kunnen worden. Echter kwam ik er achter dat dit weer een oudere versie is..dus die heb ik weer verwijderd. Maar zodoende heb ik dus resten (?) van meerdere versies op mijn systeem. En misschien conflicteerd dit elkaar weer. Is er een makkelijke manier om dit op te ruimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Ipv allerlei codecs en flash apart te installeren, kan je ook de package ubuntu-restricted-packages installeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het is geen mp3 player of iets dergelijks maar een abstractielaag en simulatiepakket voor robots :)
Het gaat mij meer om als je dus iets buiten de packetmanager installeert, hoe je dit handig kan opruimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:50

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Niet, daarvoor heb je de packagemanager. :P Of je moet het toevallig in een aparte directory hebben geïnstalleerd, waar alle bestanden ook echt in staan, dan kun je die gewoon wegknikkeren. Of je moet mazzel hebben en de bijgeleverde uninstaller moet zijn werk goed doen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zonet maar eens Ubuntu 10.04 Netbook Edition geinstalleerd. Installatie ging vrij rap en zonder problemen, maar daarna bleek helaas maar weer hoe desktop Ubuntu zwaar beta is zonder dat toe te geven. Het sterft letterlijk van de bugs en in de eerste 5 minuten moest ik alweer de command line in.

Met mijn netbook (Eee PC 1001HA) kwam ik de volgende problemen tegen:

Geen wireless netwerk. Volgens lshw is de kaart disabled maar is er wel een driver geladen. Goed, dan maar even googelen:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/541620

Volgende fix toegepast:

code:
1
2
3
4
5
6
as root (or sudo before each line):
mkdir -p /etc/Wireless/RT2860STA/

Met een beetje reguliere hardware kun je Ubuntu met "Next, Next, Finish" werkende krijgen, vrijwel meteen na installatie. Vreemd om de volwassenheid van een OS puur op de inst
touch /etc/Wireless/RT2860STA/RT2860STA.dat
service network-manager restart

Resultaat: Wireless ziet wel netwerken en kan er ook mee verbinden, maar mijn eigen verborgen prive netwerk met WPA werkt niet, volgens Ubuntu is de passphrase fout (echt niet).

Dan is er ook nog deze fix:

http://www.halibutdepot.o..._rt3090_for_ubuntu_lucid/

Voor als je zin hebt om een driver opnieuw te compileren... Seriously, WTF?! 8)7

Dan kwam ik ook nog het volgende leuke tegen. Ik installeerde eerst Flash vanuit Firefox, wat verbazend gemakkelijk was, gewoon plugin installeren en gaan.
Toen ging ik testen ik een beetje video kon afspelen vanaf mijn server met de ingebouwde mediaplayer. Deze wilde eerst wat extra codecs installeren om de video af te spelen. Deze werden gedownload, en toen opeens een foutmelding van dat APT "noninteractive" op de achtergrond actief was. Bleek dat die flashinstallatie nog een proces had draaien "apturl-gtk", terwijl die installatie gewoon netjes was afgerond. Process gekilld (CLI uiteraard weer) en meuk werd gedownload en video speelde zonder problemen af.

Ubuntu een grap noemen omdat je hardware leverancier en Adobe er een potje van maken, dát is pas een grap :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Mr_gadget schreef op zondag 04 juli 2010 @ 23:52:
Het is geen mp3 player of iets dergelijks maar een abstractielaag en simulatiepakket voor robots :)
Het gaat mij meer om als je dus iets buiten de packetmanager installeert, hoe je dit handig kan opruimen?
Excuses, ik had moeten quoten. Ik reageerde op de poster boven je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

mcDavid schreef op maandag 05 juli 2010 @ 00:35:
[...]

Ubuntu een grap noemen omdat je hardware leverancier en Adobe er een potje van maken, dát is pas een grap :D
Het is de schuld van mijn hardwareleverancier? Nu ben je dingen aan het omdraaien. Ubuntu claimt de hardware te supporten maar doet dat niet, of pas na het toepassen van een fix, en zelfs dan niet geheel.

Ja, het kan dat de fabrikant niet alle informatie heeft gegeven. Maar daar ga jij nu heel snel van uit. Aangezien jij claimt is het aan jou om te bewijzen dat het aan de fabrikant ligt :)

Over die flash plugin: het is een Linux component, apturl-gtk dat vrolijk blijft doorlopen in de achtergrond terwijl de installatie al is afgerond. Ik kan niet zien hoe dat precies komt maar het blokkeert wel andere installatieacties in Ubuntu.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

TNW schreef op maandag 05 juli 2010 @ 07:26:
[...]

Het is de schuld van mijn hardwareleverancier? Nu ben je dingen aan het omdraaien. Ubuntu claimt de hardware te supporten maar doet dat niet, of pas na het toepassen van een fix, en zelfs dan niet geheel.

Ja, het kan dat de fabrikant niet alle informatie heeft gegeven. Maar daar ga jij nu heel snel van uit. Aangezien jij claimt is het aan jou om te bewijzen dat het aan de fabrikant ligt :)

Over die flash plugin: het is een Linux component, apturl-gtk dat vrolijk blijft doorlopen in de achtergrond terwijl de installatie al is afgerond. Ik kan niet zien hoe dat precies komt maar het blokkeert wel andere installatieacties in Ubuntu.
ik vind het een grap dat jij het een grap noemt.

ik heb namelijk een tijdje terug Ubuntu als VM geinstalleerd. van de vermeende netwerkproblemen was geen sprake, want deze detecteert hij automatisch.

bovendien, je doet het overkomen alsof het een knudde OS is omdat je een process moest killen. guess what, dat moet onder Windows ook. niks nieuws dus. je kan er niet vanuit gaan dat het een perfect systeem is. soms heeft nog weleens problemen. Ubuntu is bedoeld om op duizenden verschillende configuraties te draaien en ja, dan kan er wel eens een probleem op treden. het dan afdoen als een grap omdat je ergens eens moeite voor moest doen komt niet sterk over.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Mac OSX is een nog grotere grap, dat krijg je helemaal niet op je netbookje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hier anders prima draaiend op m'n NC10 :).

Grappig dat iedereen hem zo aanvalt. Los van de neerbuigende toon ben ik het helaas nog wel met hem eens. Het 'kan' prima werken als het eenmaal geïnstalleerd is, geheel mee eens. Maar als je ook maar ietsiepietsie afwijkt ook al is het maar een klein beetje, of het is net even anders moet je wel degelijk wel weer moeilijk doen. Dat is iets wat ik ook nog dagelijks mee maak. En ook een vriend van me had gedoe wat weer met de terminal moest. Ik vind het niet zo'n punt, maar zijn ervaring viel daardoor toch wel iets tegen.

Ik hoop dat er een soort simpele schilmaker komt ooit, zodat mensen met gevoel voor interactie maar zonder enige programmeerkennis prima een schil kunnen maken voor diverse console handelingen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik begin zo zat te worden van 10.04. VNC zat alweer klem (muis vast, toetsen om de 3 sec. vast), ook totaal geen idee waarom. Ik kan dan niets anders dan rebooten. Xming gebruik ik voor sudoen, maar gezien de desktop niet altijd aan is kan ik niet alles via dat doen, oftewel ben dan aangewezen op VNC. Reboot inprincipe voldoende, maar...het ding boot in 90% van de gevallen niet door, sluit ik een scherm aan dan is er opeens niets meer aan de hand en als het booten wel lukt dan moet ik om VNC werkend te hebben op locatie eerst weer die zogenaamde 'keyring' invoeren. |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Er is echt geen touw aan je verhaal vast te knopen :P
In welke situatie zou Xming niet werken maar VNC wel? Voordeel van Xming is toch juist dat je daarmee in kan loggen ipv dat er al iemand ingelogd moet zijn bij VNC. VNC is ook nog eens erg onveilig, tenzij getunneld over SSH, maar dat terzijde.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Desktop uit, ik op mobiel, Xming niet te gebruiken, VNC wel. Zoals het moet werken is inprincipe prima, (maar dat doet het dus vrij vaak niet)...alhoewel een Remote Desktop achtig iets ook leuk zou zijn (niet inloggen maar op een draaiende login terrecht komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

Hoezo moet er al iemand ingelogd zijn bij VNC?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Aangezet via die bepaalde user. Om VNC open te gooien voor alle users (vergelijkbaar met service mode in Windows) gaat mij wel te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 03:12

Theimon

Snapte!?

Waarom niet VNC gebruiken om in te loggen en zo op je remote desktop komen?

Ik onderhoud een Ubuntu bak. In principe gaat alles met cli over ssh, maar eens in de zoveel tijd wil ik weer ff het ding zien. Gister had ik die bak bijvoorbeeld een reboot gegeven. Vandaag wilde ik even een kijkje nemen. Met vncviewer kwam ik bij het gdm login scherm. Even inloggen en hup desktop voor m'n neus.

Of heb jij iets totaal anders in gedachten?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dat bedoel ik ja. Maar dat is dus vergelijkbaar met VNC service mode op Windows. Bepaalde users mogen die mogelijkheid niet krijgen. Misschien dat dat uit te zetten is, weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Laatst online: 18-09 19:33
Ik heb geprobeerd Ubuntu 10.04 op mijn desktop te installeren maar ben toch wel tegen een aantal eigenaardigheden opgelopen.

Ten eerste heeft mijn Dell PC een bluetooth muis en toetsenbord. Dat geeft gelijk al het eerste probleem. Deze werken dus out-of-the-box niet goed. Steeds krijg ik een pop-up waar ik "granted" op antwoordt maar die pop-up blijft maar terugkomen. Een paar dagen later de oplossing gevonden: /lib/udev/rules.d/70-hid2hci.rules moet worden aangepast.

Tweede punt is dat mijn (fake)raid niet goed wordt ondersteund wordt door Ubuntu 10.04. Probleem was al gemeld tijdens de beta sequence van Ubuntu 10.04, maar niet goed opgepakt zodat de bug de uiteindelijke 10.04 release heeftt gehaald. Oplossing ook hier een paar dagen later gevonden: maak de partities aan met de Ubuntu 9.10 Live CD en ga dan verder met 10.04 zonder die partities te formatteren.

Jammer dat deze bugs niet voor de release van 10.04 er zijn uitgehaald. Ze lijken mij vrij essentieel. Nu ben ik gisteren bezig geweest om World of Warcraft te installeren. Installatie van Wine verliep prima. Maar het installeren van mijn WOW DVD's gaat moeizaam. Blijkt dat er hidden files op de officiële DVD's van Blizzard staan waardoor je de DVD's waarschijnlijk op een andere manier moet mounten (moet ik nog uitzoeken).

Kortom, de installatie van Ubuntu 10.04 wordt mij niet makkelijk gemaakt en ik heb mijn twijfels over de kwaliteit voor een beginnende Linux gebruiker zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Vergeet wine als je inderdaad een beginnende linux-gebruiker bent...is allemaal helemaal niet zo simpel. Bluetooth en Raid lijken me idd zaken die eenvoudiger :) configureerbaar zouden mogen zijn.
En " kwaliteit " ...tsja....da' s discussie uitlokken hier, en daar zijn er al vele van geweest.
Vraag is denk ik: vin' je het leuk om met linux aan de slag te gaan en de hobbels te nemen? Zo ja, rommel lekker door..een aantal antwoorden heb je al gevonden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 21:44
Ynnoz schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 08:07:
Kortom, de installatie van Ubuntu 10.04 wordt mij niet makkelijk gemaakt en ik heb mijn twijfels over de kwaliteit voor een beginnende Linux gebruiker zoals ik.
Ubuntu is goede distributie, maar zeker niet het meest transparant. Nu is het allemaal natuurlijk persoonlijke voorkeur (en vooral keuzevrijheid), maar bepaalde keuzes in de ontwikkeling van Ubuntu hebben mij naar een andere distributie doen overstappen. Als je niet bang bent voor de wat technische details, en graag begrijpt hoe je OS in elkaar zit, dan zijn de wat meer 'vanilla' distributies aantrekkelijk. De handleidingen en file locaties van de originele 'leveranciers' kloppen dan en je hebt veel minder distributie afhankelijke parameters om rekening mee te houden.

Zelf gebruik ik nu een aantal maanden Arch. Een rolling-release, dus altijd up-to-date, BSD-like startup scripts, redelijk vanilla packages (dus zonder veel distributie specifieke patches). De installatie is erg goed beschreven op de wiki. Waar Ubuntu hier nogal eens stuk ging, is Arch veel stabieler. Maar nogmaals, het is persoonlijke voorkeur en dat is de kracht van een OS als Linux: keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als Arch nou eens op een eenvoudige manier ook gelijk een desktop environment voor me zou installeren zou ik het overwegen, maar nu is het me op het eerste gezicht ff teveel moeite. Binnenkort de nieuwe Opensuse uit (15 juli), ik denk dat ik die eens ga proberen met KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Als mijn tante wieltjes had, zou ze een karretje zijn..
Arch is de Ikea onder de distro's, je moet alles zelf in elkaar schroeven. (en nee, dat is Gentoo niet, daar mag je zelf de boom ook omhakken en er planken van zagen :+) Als het je teveel moeite is dan is Arch gewoon niet de juiste distro voor jou, dat je alles zelf moet doen is niet de luiheid van de devs maar een bewust gemaakte keuze.
Met de argumenten van CIStem ben ik het erg eens trouwens, ik loop bij Ubuntu veel te vaak tegen vreemde keuzes aan mbt configuratie. Op mijn ouwe trouwe FreeBSD-servertje had ik binnen een uurtje pure-ftpd met MySQL aan de praat, maar bij Ubuntu hebben ze de configs zo ontzettend wazig uit elkaar getrokken... Het zal ongetwijfeld bedoeld zijn als handig, maar ik word er echt geen wijs uit zoals ze het nu hebben gedaan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Demoniac schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 12:58:
Als mijn tante wieltjes had, zou ze een karretje zijn..
Arch is de Ikea onder de distro's, je moet alles zelf in elkaar schroeven. (en nee, dat is Gentoo niet, daar mag je zelf de boom ook omhakken en er planken van zagen :+) Als het je teveel moeite is dan is Arch gewoon niet de juiste distro voor jou, dat je alles zelf moet doen is niet de luiheid van de devs maar een bewust gemaakte keuze.
Met de argumenten van CIStem ben ik het erg eens trouwens, ik loop bij Ubuntu veel te vaak tegen vreemde keuzes aan mbt configuratie. Op mijn ouwe trouwe FreeBSD-servertje had ik binnen een uurtje pure-ftpd met MySQL aan de praat, maar bij Ubuntu hebben ze de configs zo ontzettend wazig uit elkaar getrokken... Het zal ongetwijfeld bedoeld zijn als handig, maar ik word er echt geen wijs uit zoals ze het nu hebben gedaan.
Nouja ik wil arch in principe best proberen omdat het rolling release principe me erg aanspreekt. De enige andere redelijk grote distro die dat doet is pclinuxos die ik nu aan het uitproberen ben. Maargoed, hoe moeilijk is het om eventjes in het interactieven installatiescriptje te vragen of ik een desktop environment wil installeren, en zo ja welke? En dan gewoon het absoluut minimale installeren hiervoor. Zou volgens mij veel andere users ook over de streep trekken om arch te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Arch heeft een geweldige wiki en ee ngoed forum. Maakt het allemaal erg inzichtelijk.
Het ubuntuforum kent imho teveel howto's van goedbedoelende maar net niet ervaren genoeg linuxxers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 21:44
Vicarious schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:48:
[...]
Maargoed, hoe moeilijk is het om eventjes in het interactieven installatiescriptje te vragen of ik een desktop environment wil installeren, en zo ja welke? En dan gewoon het absoluut minimale installeren hiervoor. Zou volgens mij veel andere users ook over de streep trekken om arch te gebruiken.
Volgens mij omdat zelfs de minimale Gnome install zelfs al je voor keuzes stelt. Daarnaast is het helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. De wiki van Arch neemt je echt stap voor stap door het installatie proces, en dat maakt het leerzaam en je begrijpt na afloop ook wat je gedaan hebt. Granted, dat is niet wat iedere gebruiker zoekt in zijn OS, het was maar een suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ah ik zie nu pas dat er ook een Arch beginners guide is. Ik heb die installguide namelijk eens door zitten baggeren en dan heb je dus gewoon een kale arch zonder desktop environment. De beginners guide is uitgebreider dan de installguide, en met wat extra hoofdstukken toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:05

deadinspace

The what goes where now?

Vicarious schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 12:48:
Nouja ik wil arch in principe best proberen omdat het rolling release principe me erg aanspreekt. De enige andere redelijk grote distro die dat doet is pclinuxos die ik nu aan het uitproberen ben.
Debian heeft anders al rolling releases (in de vorm van unstable en later testing) sinds voor die twee distributies bestonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

- verhaal over bugs -

Gebruikers die een nieuwe PC met SATA schijf kochten en XP SP0 wilden installeren moesten ineens een diskette bouwen met drivers en die tijdens de installatie via F6 inladen anders werd hun schijf niet herkend. Installeer daarop gelijk de ethernet driver want als windows die niet kende kon je het internet niet op om uberhaupt iets met je pc te doen.

Daar kom je als power-user wel aan uit, maar als beginnen gebruiker of noob? Meestal niet. Is Windows XP daarom bestempeld als een niet-geschikt OS?

Heel veel software in het bedrijfsleven is niet aangepast op Windows Vista of 7, zijn dat daarom ook minder geschikte OS'en?

Sorry voor de late reactie, maar zoals al genoemd, kwalificeren dit soort zaken Ubuntu niet als ongeschikt OS.

Ik heb een gloednieuwe Toshiba notebook met 'snufjes' gekocht, 2 maanden oud met Led-scherm, Core i3, touchbediening, bluetooth, bluray rewriter, etc etc. Ik heb na een week Windows 7 eraf gemikt en Ubuntu 10.04 geinstalleerd. Guess what? Het werkt als een droom. Installatie liep gewoon netjes door, alle functies werken, het is retesnel en alles zit erin.

Ik had wat wireless problemen, maar die bleken toe te schrijven aan mijn brakke Netgear router (WNDR3700 voor de kenners). Ubuntu heeft me niet in de steek gelaten waar windows dat wel deed - vastlopers, sloom lopen al vanaf de eerste dag, nee, geef mij maar gewoon Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

deadinspace schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 20:48:
[...]

Debian heeft anders al rolling releases (in de vorm van unstable en later testing) sinds voor die twee distributies bestonden ;)
Klopt, maar Debian irriteert me vanwege al die zure rebranding en het express extreem moeilijk maken van het installeren van codecs, encrypted dvd support en flash e.d. Bovendien werd vaak mijn hardware niet goed herkend waar andere distro's dat perfect deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 05:57
[b][message=34334854,noline]
Jammer dat deze bugs niet voor de release van 10.04 er zijn uitgehaald. Ze lijken mij vrij essentieel. Nu ben ik gisteren bezig geweest om World of Warcraft te installeren. Installatie van Wine verliep prima. Maar het installeren van mijn WOW DVD's gaat moeizaam. Blijkt dat er hidden files op de officiële DVD's van Blizzard staan waardoor je de DVD's waarschijnlijk op een andere manier moet mounten (moet ik nog uitzoeken).
Misschien moet je als beginnende gebruiker even kijken naar PlayOnLinux of het betaalde CrossOver Games. Allemaal makkelijke programma's waarin je alleen maar hoeft aan te geven wat je wilt installeren en die de configuratie van Wine verder voor je afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

HTT-Thalan schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:54:
[...]
Ik heb een gloednieuwe Toshiba notebook met 'snufjes' gekocht, 2 maanden oud met Led-scherm, Core i3, touchbediening, bluetooth, bluray rewriter, etc etc. Ik heb na een week Windows 7 eraf gemikt en Ubuntu 10.04 geinstalleerd. Guess what? Het werkt als een droom. Installatie liep gewoon netjes door, alle functies werken, het is retesnel en alles zit erin.

Ik had wat wireless problemen, maar die bleken toe te schrijven aan mijn brakke Netgear router (WNDR3700 voor de kenners). Ubuntu heeft me niet in de steek gelaten waar windows dat wel deed - vastlopers, sloom lopen al vanaf de eerste dag, nee, geef mij maar gewoon Ubuntu.
Same here, op mijn Dell XPS1330 was het installeren van Vista 2 jaar geleden een kleine ramp, werkelijk niets werd herkend. Ubuntu 8.10 kon er echter direct mee lezen en schrijven en ondersteunde ook de 'snufjes' zoals fingerprint reader (okee, daar was wel 5 minuutjes terminal voor nodig) en webcam. Dat was echt een hele dikke +1 voor Dell (nee, in dit geval niet voor Linux ;)) die netjes Linux-drivers voor hun speeltjes verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Demoniac schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 10:20:
[...]
Same here, op mijn Dell XPS1330 was het installeren van Vista 2 jaar geleden een kleine ramp, werkelijk niets werd herkend. Ubuntu 8.10 kon er echter direct mee lezen en schrijven en ondersteunde ook de 'snufjes' zoals fingerprint reader (okee, daar was wel 5 minuutjes terminal voor nodig) en webcam. Dat was echt een hele dikke +1 voor Dell (nee, in dit geval niet voor Linux ;)) die netjes Linux-drivers voor hun speeltjes verzorgen.
Ik heb het ook overwogen maar ik kon bij Toshiba betere bang for buck krijgen qua hardware, dus ik heb die linux-gok maar moeten wagen. Ik dacht, in het ergste geval draai ik een dualboot, maar dat ging dus niet door de aparte hardeschijf indeling.

Toen kreeg ik het op mijn heupen met windows en heb ik alles leeggemikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Demoniac schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 10:20:
[...]
Kwamen die drivers dan ook echt van Dell of waren het stiekem toch door de community in elkaar gekluste drivers?

Overigens is Dell wel een van de weinige fabrikanten die van tijd tot tijd ook ubuntu/linux/andere non-windows computers in het assoritiment heeft. Dat alleen al verdient natuurlijk een dikke pluim.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 15-07-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dan nog, ze doen wel de moeite om het op de site bij te leveren zodat je in ieder geval de goede drivers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ongeacht wat je van Debian vindt is het nog steeds een grote distro met een rolling release versie :P
Debian irriteert me vanwege al die zure rebranding en het express extreem moeilijk maken van het installeren van codecs, encrypted dvd support en flash e.d.
Haha, "Extreem moeilijk"? :P

Flashplugin-nonfree zit gewoon in Debian/contrib, en als je de debian multimedia repo's toevoegt kun je naar believen packages installeren voor decss en codec support. Ja, ze hebben echt hun best gedaan om het mensen onmogelijk te maken... ;)

En welke "al die zure rebranding" dan zoal? Volgensmij is dat alleen iets dat speelt met Firefox/Thunderbird (en dat is omdat Mozilla moeilijk deed over trademarks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

deadinspace schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 15:48:
[...]

Ongeacht wat je van Debian vindt is het nog steeds een grote distro met een rolling release versie :P

[...]

Haha, "Extreem moeilijk"? :P

Flashplugin-nonfree zit gewoon in Debian/contrib, en als je de debian multimedia repo's toevoegt kun je naar believen packages installeren voor decss en codec support. Ja, ze hebben echt hun best gedaan om het mensen onmogelijk te maken... ;)

En welke "al die zure rebranding" dan zoal? Volgensmij is dat alleen iets dat speelt met Firefox/Thunderbird (en dat is omdat Mozilla moeilijk deed over trademarks).
Die multimedia repo's kun je niet makkelijk met een druk op de knop aanzetten. Je moet eerst op internet gaan zoeken welke regel je in je apt sources lijstje moet zetten en vervolgens de namen van alle individuele pakketjes nemen. Als ik dat vergelijk met ubuntu, waar je alleen ubuntu-restricted dinges moet installeren heb ik inderdaad niet het idee dat Debian heel erg zijn best heeft gedaan op dit gebied. Ter illustratie: dit is iets dat ik toendertijd had gevonden om flash te installeren:

http://www.debianadmin.co...-debian-etchlennysid.html

Dat rebranding is dan inderdaad een foutje van mijn kant. Ik dacht dat dat bij meerdere programma's zo was, maar dat blijkt inderdaad alleen bij Firefox gebeurd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:37
Vandaag windows 7 van mijn laptop gehaald en Ubuntu opgezet. Werkt lekker, zelfs WiFi. :D

Het enige wat ik nog zoek is een programma om foto's te vergelijken, net zoals imagedupless in windows. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ge-flopt schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 22:36:
Vandaag windows 7 van mijn laptop gehaald en Ubuntu opgezet. Werkt lekker, zelfs WiFi. :D

Het enige wat ik nog zoek is een programma om foto's te vergelijken, net zoals imagedupless in windows. Iemand enig idee?
Een korte blik in het softwarecentrum en je komt ImgSeek tegen. Geen idee of het wat is maar probeer het zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Caelorum schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 09:45:
[...]

Misschien moet je als beginnende gebruiker even kijken naar PlayOnLinux of het betaalde CrossOver Games. Allemaal makkelijke programma's waarin je alleen maar hoeft aan te geven wat je wilt installeren en die de configuratie van Wine verder voor je afhandelen.
Met deze twee tools loop je tegen hetzelfde probleem aan. Anyway, als je met de WOW install client de programma's download van de Blizzard server werkt het met Wine vrij gemakkelijk. Heb je de twee nieuwe DVD's van WOW waar ook alle uitbreidingen op staan dan moet je de DVD's mounten met de unhide optie en daarna de twee DVD's kopieren naar een directory waar je de installatie dan van kan starten.

Wel een opmerking of de moderator de sticky kan aanpassen:

[De bekendste distributies/OS-en zijn:

... Ubuntu, ...:
Deze distro's zijn gericht op de desktop, en zijn eenvoudig te installeren voor mensen zonder linux ervaring.

aangezien (fake)raid en bluetooth niet werken zonder eerst patches aan te brengen op de 10.04 release.

Anyway, na een weekje ploeteren werkt Ubuntu naar behoren, dat moet eerlijk gezegd worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ynnoz op 16-07-2010 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
ik heb sinds 4 dagen alle windows hier in huis vervangen door ubuntu 10.10 alpha 2!
helemaal cold turkey overgestapt.
Gelukkig gebruiken wij geen programma's die platform afhankelijk zijn.

mischien een beetje stom om een alpha te installeren, maar het werkt net zo stabiel als windows xp/windows 7 :')
tis een beetje wennen, vooral voor mijn moeder die haar msn poppetje niet kan vinden, maar uiteindelijk denk ik dat het MIJN bloeddruk toch wel goed doet :)

wel frappant dat je onder windows 7 best nog wel wat drivers moet installeren her en der, terwijl het onder linux gewoon OOB werkt, helemaal classe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 21-09 18:08
Ynnoz schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 08:30:
[...]
aangezien (fake)raid en bluetooth niet werken zonder eerst patches aan te brengen op de 10.04 release.
Welke patches?

Raid werkt gewoon in ubuntu.
Zelf heb ik raid geinstalleerd met de alternate cd, dan kun je direct de raid en lvm maken.
Bij een andere pc heb ik eerst ubuntu op een hd gezet, toen met 4 andere hd's raid gemaakt, met daarop lvm. Dit werkt gewoon zonder patches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Yonah schreef op zondag 18 juli 2010 @ 13:22:
ik heb sinds 4 dagen alle windows hier in huis vervangen door ubuntu 10.10 alpha 2!
helemaal cold turkey overgestapt.
Gelukkig gebruiken wij geen programma's die platform afhankelijk zijn.

mischien een beetje stom om een alpha te installeren, maar het werkt net zo stabiel als windows xp/windows 7 :')
tis een beetje wennen, vooral voor mijn moeder die haar msn poppetje niet kan vinden, maar uiteindelijk denk ik dat het MIJN bloeddruk toch wel goed doet :)

wel frappant dat je onder windows 7 best nog wel wat drivers moet installeren her en der, terwijl het onder linux gewoon OOB werkt, helemaal classe!
Frappante keuze inderdaad. Zeker als beginner zou ik gewoon de normale release volgen. Maar toch leuk om nu al een positief geluid te horen over de alpha. Reken er trouwens op dat er nog wel een hoop aan gaat veranderen, waardoor er ook zo nu en dan het een en ander mis zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
mcDavid schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:21:
[...]

Frappante keuze inderdaad. Zeker als beginner zou ik gewoon de normale release volgen. Maar toch leuk om nu al een positief geluid te horen over de alpha. Reken er trouwens op dat er nog wel een hoop aan gaat veranderen, waardoor er ook zo nu en dan het een en ander mis zal gaan.
ik ben niet echt een beginner ;)
ik ben begonnen met red hat 4, en sinds die tijd af en aan steeds een beetje linux.. weer terug naar windows, dan Debian.. weer windows, ubuntu.. weer windows..

maar nu is het zo dat ik echt geen windows meer op mn schijf heb staan, heb alle cd's (OEM) weg gegeven :X
De reden dat ik met de alpha begonnen ben is vanwege een wireless dongle die onder 10.10 meteen werkt zonder rare capriolen met make install enzo :)

dat er een hoop gaat veranderen heb ik al gemerkt aan de constante stroom van updates, maar ik ben niet bang voor vieze handen :)

ik weet niet of dit reclame is, if so, dan edit ik mn post weer, MAAR..
ik kijk dagelijks op OMG! Ubuntu!
het is leuk, informatief en best behulpzaam..

ik moet zeggen, ik was altijd Debian fan.. t zit tussen de oren denk ik :)
maar met de laatste 2 releases begint Ubuntu mij ook over te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Vicarious schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 16:28:
Die multimedia repo's kun je niet makkelijk met een druk op de knop aanzetten. Je moet eerst op internet gaan zoeken welke regel je in je apt sources lijstje moet zetten en vervolgens de namen van alle individuele pakketjes nemen.
Dat is waar, want Debian verspreidt die dingen simpelweg niet. Maar het is dusdanig modulair opgezet dat je zulke dingen zonder al te veel moeite die dingen van externe repositories kunt toevoegen, dat vind ik niet hetzelfde als "proberen moeilijk te maken".

Overigens , als dit soort dingen je afschrikken vraag ik me een beetje af of Arch wel wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag eindelijk victorie!!

op deze site heb ik na maanden eindelijk gevonden hoe ik met twee programmaatjes mijn horizontaal naar links scroll knopje op mijn bluetooth laser travel mouse kan mappen naar "browser-back" actie. In windows kon het met het bijgeleverde stukje software, maar in linux bestond dat natuurlijk niet. xorg.conf editen snapte ik niets van en nu dus op deze manier gelukt. in plaats van het daar aangegeven knopje 8, heb ik knopje 6 gebruikt. horizontaal naar rechts scrollen heb ik gemapt naar compiz-exposé. Dat was ook al handig. Nu kan ik echt 100% gebruik maken van mijn muis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Yonah schreef op zondag 18 juli 2010 @ 14:59:
[...]

ik ben niet echt een beginner ;)
ik ben begonnen met red hat 4, en sinds die tijd af en aan steeds een beetje linux.. weer terug naar windows, dan Debian.. weer windows, ubuntu.. weer windows..

maar nu is het zo dat ik echt geen windows meer op mn schijf heb staan, heb alle cd's (OEM) weg gegeven :X
De reden dat ik met de alpha begonnen ben is vanwege een wireless dongle die onder 10.10 meteen werkt zonder rare capriolen met make install enzo :)
Oh dan heb ik niets gezegd! :+
Toen ik mijn laptop kocht heb ik er ook direct een 9.10 Beta opgezet, daar zat een recentere atheros driver in die ik nodig had voor mijn wifi-adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
mcDavid schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:55:
[...]

Oh dan heb ik niets gezegd! :+
Toen ik mijn laptop kocht heb ik er ook direct een 9.10 Beta opgezet, daar zat een recentere atheros driver in die ik nodig had voor mijn wifi-adapter.
ik ben inmiddels bezig met mijn LPI certificaten, hoop ergens na de zomer examen te kunnen doen.
staat natuurlijk leuk op je CV :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooka
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 19:01
@Yonah (en de rest):

No spam intended, maar als je OMGUbuntu leuk vindt, google dan ook even op Full Circle Magazine.
Een website met Ubuntu-gerelateerde podcasts en maandelijks een PDF met allerlei Ubuntu onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
kooka schreef op maandag 19 juli 2010 @ 11:31:
@Yonah (en de rest):

No spam intended, maar als je OMGUbuntu leuk vindt, google dan ook even op Full Circle Magazine.
Een website met Ubuntu-gerelateerde podcasts en maandelijks een PDF met allerlei Ubuntu onderwerpen.
MEGA!
thanks for the tip :)
ben ze meteen allemaal aant lezen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Morgen eens gaan kijken hoe idiotproof en userfriendly Ubuntu is door Windows te vervangen door Ubuntu op de computer van mijn moeder en zus >:) is kijken of de door hun meest gebruikte software ook beschikbaar is voor linux. Zal nog leuk worden :P

Iemand nog wat tips :P?

[ Voor 5% gewijzigd door Voxyn op 22-07-2010 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 20:22

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Voxyn schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 02:06:
Morgen eens gaan kijken hoe idiotproof en userfriendly Ubuntu is door Windows te vervangen door Ubuntu op de computer van mijn moeder en zus >:) is kijken of de door hun meest gebruikte software ook beschikbaar is voor linux. Zal nog leuk worden :P

De eerste smeekbeden om Windows terug te zetten negeren, en proberen programma's te vinden die naast dat ze hetzelfde doen als de windows-variant, er ook bijna hetzelfde uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48

Is het helemaal out of the blue of hebben ze al bijvoorbeeld ervaring met firefox en openoffice. Als dit niet het geval is raad ik je aan om het icoontje van firefox te wijzigen in de bekende e. Succes gegarandeerd :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 18-09 12:30

Blijf ze wijzen op de voordelen van Ubuntu tov Windows...
Ik ben soms ook net een ubuntu-profeet O-) , als je je eigen enthousiasme weet over te brengen komt het meestal wel goed...

Verder is het misschien handig van te voren even te inventariseren welke programma's ze gebruiken en daar vast alternatieven voor zoeken.
Ook natuurlijk ff stilstaan bij eventuele hardware die ze aansluiten (iPhone's, Printers, Webcams dat soort spul), uiteraard werkt dit in de meeste gevallen out of the box, maar toch ff rekening mee houden dat als ze bijvoorbeeld veel cammen via msn dat je ze een goed alternatief bied.

Ook aan je zus laten zien dat ubuntu thema's ondersteund! Doet het goed denk ik, een roze of andere girly ubuntu desktop bij wijze van is natuurlijk helemaal de shit... 8)

Als jij de pc's goed inricht en ze in het begin ff helpt bij welke programma's ze nodig hebben als alternatief op wat ze gewend zijn kan er volgens mij niets mis gaan.
Ze worden vanzelf enthousiast, kan niet anders., :9

[ Voor 4% gewijzigd door RFdeGroot op 22-07-2010 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Gisteren bezig geweest om Lynx op de computer van mijn ouders te installeren. Was een no-go tot mijn spijt.
Het is een wat ouder moederbord , een a7n met nvidia chippies uit 2001...
Met de alternate cd ben ik gewoon door de install gekomen, maar bij herstarten kom ik een "soft lockup" van de processor tegen, en een "error: unexpectedly disconnected from boot status daemon"....google wijst alleen maar naar reeds gepatchte smbus problemen uit medio 2004 - 2005...
Klooien in het bios mocht niet baten.
Vandaag Arch proberen en eens kijken of de vooroordelen tav ubuntu kloppen: dat het feitelijk minder wordt met elke nieuwe uitgave.
( Een eerdere versie installeerde een paar jaar terug probleemloos namelijk....)

Het ding draait nu xp, en uiteindelijk wil ik mijn ouders ook over hebben op linux. Ik moet 'm toch onderhouden dus Arch is mij best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
neeroeter schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:12:
Gisteren bezig geweest om Lynx op de computer van mijn ouders te installeren. Was een no-go tot mijn spijt.
Het is een wat ouder moederbord , een a7n met nvidia chippies uit 2001...
Met de alternate cd ben ik gewoon door de install gekomen, maar bij herstarten kom ik een "soft lockup" van de processor tegen, en een "error: unexpectedly disconnected from boot status daemon"....google wijst alleen maar naar reeds gepatchte smbus problemen uit medio 2004 - 2005...
Klooien in het bios mocht niet baten.
Vandaag Arch proberen en eens kijken of de vooroordelen tav ubuntu kloppen: dat het feitelijk minder wordt met elke nieuwe uitgave.
( Een eerdere versie installeerde een paar jaar terug probleemloos namelijk....)

Het ding draait nu xp, en uiteindelijk wil ik mijn ouders ook over hebben op linux. Ik moet 'm toch onderhouden dus Arch is mij best.
Ik zou even spelen met wat bootinstellingen zoals "noacpi" en dat soort dingen. Hoogstwaarschijnlijk ligt daar namelijk de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Miki schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 08:57:
[...]

Is het helemaal out of the blue of hebben ze al bijvoorbeeld ervaring met firefox en openoffice. Als dit niet het geval is raad ik je aan om het icoontje van firefox te wijzigen in de bekende e. Succes gegarandeerd :>
Ik had ze wel zo goed afgericht dat ze Firefox gebruikte op de Windows installatie :> ze hebben geen ervaring in openoffice maar ze gebruiken die practisch alleen om excel files te bekijken en passen ze niet aan dus dat zou waarschijnlijk ook geen probleem zijn. :)
RFdeGroot schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:17:
[...]

Blijf ze wijzen op de voordelen van Ubuntu tov Windows...
Ik ben soms ook net een ubuntu-profeet O-) , als je je eigen enthousiasme weet over te brengen komt het meestal wel goed...

Verder is het misschien handig van te voren even te inventariseren welke programma's ze gebruiken en daar vast alternatieven voor zoeken.
Ook natuurlijk ff stilstaan bij eventuele hardware die ze aansluiten (iPhone's, Printers, Webcams dat soort spul), uiteraard werkt dit in de meeste gevallen out of the box, maar toch ff rekening mee houden dat als ze bijvoorbeeld veel cammen via msn dat je ze een goed alternatief bied.

Ook aan je zus laten zien dat ubuntu thema's ondersteund! Doet het goed denk ik, een roze of andere girly ubuntu desktop bij wijze van is natuurlijk helemaal de shit... 8)

Als jij de pc's goed inricht en ze in het begin ff helpt bij welke programma's ze nodig hebben als alternatief op wat ze gewend zijn kan er volgens mij niets mis gaan.
Ze worden vanzelf enthousiast, kan niet anders., :9
Zal ik zeker doen als mijn moeder en mijn zus maar wat leuke spelletjes hebben en firefox is het vaak wel goed en dat van die thema's ga ik zeker wel aan mijn zus vertellen die kan dat wel waarderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Voxyn schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 11:57:
[...]

Ik had ze wel zo goed afgericht dat ze Firefox gebruikte op de Windows installatie :> ze hebben geen ervaring in openoffice maar ze gebruiken die practisch alleen om excel files te bekijken en passen ze niet aan dus dat zou waarschijnlijk ook geen probleem zijn. :)

[...]

Zal ik zeker doen als mijn moeder en mijn zus maar wat leuke spelletjes hebben en firefox is het vaak wel goed en dat van die thema's ga ik zeker wel aan mijn zus vertellen die kan dat wel waarderen ;)
Let op bij openoffice dat ze de bestanden wel in het goede formaat opslaan. Standaard wil die naar .odf opslaan, maar volgens mij kun je dat wel aanpassen naar .doc of .docx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Vicarious schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:33:
[...]

Let op bij openoffice dat ze de bestanden wel in het goede formaat opslaan. Standaard wil die naar .odf opslaan, maar volgens mij kun je dat wel aanpassen naar .doc of .docx.
Daarentegen zou ik als je bestanden wil wegsturen naar mensen hem opslaan als PDF. Krijg je nooit geneuzel met een verkeerde layout. Daarnaast alles lokaal opslaan als .odf. Nooit gezeik met verneukte layouts... Iets wat ik jammer genoeg te vaak tegenkom nog steeds :/

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Touchdomex schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:48:
[...]

Daarentegen zou ik als je bestanden wil wegsturen naar mensen hem opslaan als PDF. Krijg je nooit geneuzel met een verkeerde layout. Daarnaast alles lokaal opslaan als .odf. Nooit gezeik met verneukte layouts... Iets wat ik jammer genoeg te vaak tegenkom nog steeds :/
Als je een Windows-gebruiker die dingen in odf laat opslaan krijgen ze een probleem zodra ze die bestanden over internet (mail) naar iemand anders willen sturen. Die kunnen ze dan namelijk niet openen. Ik zou standaard in doc of docx laten opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Vicarious schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 14:20:
[...]

Als je een Windows-gebruiker die dingen in odf laat opslaan krijgen ze een probleem zodra ze die bestanden over internet (mail) naar iemand anders willen sturen. Die kunnen ze dan namelijk niet openen. Ik zou standaard in doc of docx laten opslaan.
Kwestie van mentaliteit... Ik stuur naar windows gebruikers als ze hem moeten bewerken ook netjes een .doc. Maar als ze hem alleen moeten zien .PDF. Geen gezeik whatsoever. Zelf alles opslaan in .ODF. Heb mijn moeder het ook zo geleerd. Af en toe komt het nog wel eens voor dat ze het verkeerd doet. Stuurt ze een .ODF. Maar tot nu toe is het prima en makkelijke oplossing imho...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hier nog even mijn twee centjes. Laatst mijn computer geupgrade naar een x4 en een prijsbewuste 5770. Over dit laatste maakte ik mij nog zorgen maar dat scheen niet nodig te zijn. In tegenstelling tot mijn oude 7800gtx werkt de ati met de proprietary driver prima. Een tweede monitor aansluiten wordt nu eindelijk herkend zonder opnieuw op te starten en de vsync werkt nu gewoon weer (alleen bij videos, dat wel), ook met dual monitors. Helemaal happy ermee om eerlijk te zijn. Overigens is dit onder Ubuntu 10.04. Als ik kubuntu (vanaf install-usb) in wil duiken gaat deze tijdens het opstarten van een low-res plymouth naar een out of range signal voor mijn monitor. Hiervoor heb ik nog geen oplossing/verklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
jan99999 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 13:46:
[...]

Welke patches?

Raid werkt gewoon in ubuntu.
Zelf heb ik raid geinstalleerd met de alternate cd, dan kun je direct de raid en lvm maken.
Bij een andere pc heb ik eerst ubuntu op een hd gezet, toen met 4 andere hd's raid gemaakt, met daarop lvm. Dit werkt gewoon zonder patches.
Fakeraid niet, ongeacht of je de alternate CD gebruikt:

Ubuntu 10.04 can't create partition on fakeraid
Ubuntu » “parted” package » Bugs » Bug #568050 »
Impact: dmraid installation is entirely broken in Lucid.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/parted/+bug/568050

Op te lossen met de 9.10 live cd.

[ Voor 8% gewijzigd door Ynnoz op 25-07-2010 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai momenteel 10.04 32bits op mijn T61 met een T7100 processor.

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar optimaal vind ik het niet.

Ik heb mijn gehele schijf ge-encypt, op /boot na natuurlijk, maar het is ubertraag met 2GB. Zaken opslaan in mijn homedir is echt te traag en het lijkt erop dat de encryptie dit toch echt veroorzaakt. Velen zeggen dat dit weinig uit zou moeten maken maar ik vraag het me af.

Ik draai redelijk veel 64-bits versies en deze lijken stabieler op 64 bits HW, hoe gek ook.

Het is trouwens ook niet meer mogelijk om Adobe Photoshop CS5, en Fireworks al helemaal niet, te draaien via Wine. Vroeger was dit echt altijd werkend met een default install, nu moet je lastige zaken uit gaan halen met mappen kopiëren vanaf bestaande installaties....

Maarja, misschien toch maar overstappen op 64bits weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hele topic doorgelezen, 27 pagina's!
Eens al eerder Ubuntu 9.10 op m'n lappie gehad, maar vanwege lopende projecten weer XP als OS gedraaid.
Projecten waren grotendeels in Office gemaakt. In die tijd wel Thunderbird naast Outlook gebruikt. Beviel me goed, kleine sync problemen met PDA.

Herinner me vooral de opmerking van letatcest dat het een leerproces is.

Nu tijd voor een nieuwe poging! Drie vragen:
- Waar vind ik de NL versie?
- In zowel de OP als op de Ubuntu site wordt installatie via USB besproken, welke is beter?
- Wat is nu het verschil tussen Ubuntu en Xubuntu? Alleen verschil in GUI; Gnome / Xfce? Welke is beter/fijner? Zijn er meer verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 11:38
NL versie is gewoon de normale CD :)
Het is een kwestie van keuze; ikzelf heb de usb stick gedaan vanwege een ASUS eee (het model zonder superdrive-achtige drive)
Ubuntu is gewoon bedoeld voor moderne pc's (pc's die al met XP geleverd werden etc) en Xubuntu meer voor PC's die werden geleverd met Windows 98 enzo. Kubuntu kan je ook nemen, dat is hetzelfde verhaal als Ubuntu maar het heeft dan KDE, wat voor sommige mensen beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 07:58
Mini Poeper schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:54:
Eens al eerder Ubuntu 9.10 op m'n lappie gehad, maar vanwege lopende projecten weer XP als OS gedraaid.
Projecten waren grotendeels in Office gemaakt. In die tijd wel Thunderbird naast Outlook gebruikt. Beviel me goed, kleine sync problemen met PDA.

- Waar vind ik de NL versie?
- In zowel de OP als op de Ubuntu site wordt installatie via USB besproken, welke is beter?
- Wat is nu het verschil tussen Ubuntu en Xubuntu? Alleen verschil in GUI; Gnome / Xfce? Welke is beter/fijner? Zijn er meer verschillen?
Ik zou gewoon een USB stickie maken met Unetbootin en gewoon voor Ubuntu gaan. Vanuit Gnome kun je altijd nog XFCE installeren om eens te kijken hoe dat er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mijn ervaring met Ubuntu is wel dat de Gnome versie het meest 'af´ is. De KDE-versie bungelt er altijd een beetje achteraan en bevat m.i. ook meer irritante bugs. Over Xubuntu kan ik niet oordelen, nooit geinstalleerd gehad.

De installatie via CD is over het algemeen het makkelijkst. Anders moet je weer klooien met een USB-stick die je bootable moet maken etc. Bij de CD is het gewoon ISO-tje fikken en klaar. Nederlandse taal zit inbegrepen op de live/installcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mini Poeper schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:54:

- Waar vind ik de NL versie?Installeren en bij opstarten van de installatie voor NL kiezen ;)
- In zowel de OP als op de Ubuntu site wordt installatie via USB besproken, welke is beter? Geen enkele is beter.... USB is imho alleen maar praktischer omdat het je geen CD's kost. Maar je hardware moet het wel ondersteunen ;)
- Wat is nu het verschil tussen Ubuntu en Xubuntu? Alleen verschil in GUI; Gnome / Xfce? Welke is beter/fijner? Zijn er meer verschillen? Imho niet veel. Ondertussen is het verschil tussen die 2 bijzonder klein geworden (XFCE met Ubuntu is steeds meer bloaty geworden) Maar ik zou persoonlijk gaan voor Ubuntu vanwege de kleine interface snufjes die erin zitten gebakken.
antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Dank voor jullie snelle respons. Download nu de ISO die ik dadelijk maar op een CD ga fikken. Kan me herinneren dat vorige keer USB niet lukte en lees dat dit ook hardware bepalend is.

Grootste drempels waar ik tegenaan liep en ga lopen:
- syncen met PDAfoon (contacten, agenda en mail)
- AutoCad LT 2011 -> proberen in Wine en QCAD proberen (voor mij meer om bestanden te bekijken)
- Office, met name Excel/Calc. Briefje tikken in Word/Writer maakt niet zo'n verschil, maar formules in Excel/Calc zijn toch wel anders. :/

<Edit>
Draai nu 9.10 via CD die ik nog had liggen. Met 10.4 heb ik problemen met WLAN.
Er is dan wel verbinding met netwerk, maar het internet wil 'ie niet op. Nu via 9.10 geen probleem...

[ Voor 15% gewijzigd door Mini Poeper op 26-07-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 19:08

Tuxie

En WeL nU!

Na een aantal linux distro's te hebben gebruikt (ArchLinux, Slackware, Gentoo, CentOS, Fedora) ben ik nu compleet over naar Ubuntu voor mijn mediapc en mijn netbook. Wat een gebruikersgemak! :) Vooral die hardware wizard die met een muisklik proprietary drivers kan installeren is echt briljant. Ik ben blij dat er eindelijk een distributie is die zicht richt op usability!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
9.10 geïnstalleerd, dus niet draaiend vanaf CD, geeft wederom internet problemen.
Wel verbinding met router, maar geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mini Poeper schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:24:
9.10 geïnstalleerd, dus niet draaiend vanaf CD, geeft wederom internet problemen.
Wel verbinding met router, maar geen internet.
Is het niet gewoon heel traag qua resolven? Dat kan met IPv6 te maken als je net als ik Online hebt namelijk. Probeer in firefox in about:config ipv6 lookups eens uit te doen en probeer het nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wegens kapotte hdd alles opnieuw moeten installeren, op een nieuwe hdd ;) , toen ben ik van XP/Kubuntu dualboot naar tripleboot XP/7/Kubuntu 10.04 gegaan, geen problemen met installeren :) . Ookal wilde de partitieconfiguratietool van Kubuntu de partitie van 7 iets resizen terwijl er nog 60GB ongebruikt (unallocated) was. :? Uiteindelijk handmatig EXT4 aangemaakt en 2GB swap.

Na het installeren kwam ik echter 2 problemen tegen:
- K(de)wallet die weer telkens zat te zeiken om een ww, oa door de networkmanager die K(de)wallet dat liet doen. De vorige keer had ik K(de)wallet zo verwijdert, nu bleek verwijderen niet genoeg. Uiteindelijk de K(de)wallet manager geïnstalleerd en daar de boel op disabled gezet.
- Geen geluid in flash maar verder overal wel :? . Na paar minuten Googlen: Het volume van PCM stond op 0% |:(

Verder lijkt alles zoals gewoonlijk weer out of the box te werken, zelfs wireless deed het gelijk :D

edit: O ja, dit was irritant: Installeren in het Nederlands, na installatie alles in het Engels. Moest eerst wat installeren voordat Nederlandse taal een optie was...

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 28-07-2010 12:24 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:49

arie_papa

Running on Ubuntu

field33P schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:04:
NL versie is gewoon de normale CD :)
Het is een kwestie van keuze; ikzelf heb de usb stick gedaan vanwege een ASUS eee (het model zonder superdrive-achtige drive)
Ubuntu is gewoon bedoeld voor moderne pc's (pc's die al met XP geleverd werden etc) en Xubuntu meer voor PC's die werden geleverd met Windows 98 enzo. Kubuntu kan je ook nemen, dat is hetzelfde verhaal als Ubuntu maar het heeft dan KDE, wat voor sommige mensen beter werkt.
Daar ben ik het toch niet mee eens. In mijn ervaring zit er erg weinig performance verschil tussen Gnome en XFCE als desktop manager. Als je echt licht wil zou ik eerder naar LXDE kijken (zit in de repo).

Over het USB stick versus CD, dat maakt helemaal niks uit natuurlijk. Als je pc kan booten van USB scheelt het je weer het branden van een CD, maar verder kan ik echt geen voordelen noemen welke beter zou zijn.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 05:57
skinlee78 schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 12:56:
[...]Over het USB stick versus CD, dat maakt helemaal niks uit natuurlijk. Als je pc kan booten van USB scheelt het je weer het branden van een CD, maar verder kan ik echt geen voordelen noemen welke beter zou zijn.
USB start over het algemeen wat sneller op en de "livecd" voelt wat sneller aan.
Ligt natuurlijk wel aan de snelheid van je usb stickje en of je de livecd op een cd, dvd of bluray ding hebt staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Xubuntu werkt idd. helemaal niet sneller... LXDE (Lubuntu) wél leert de ervaring! Een verademing op oude computers. Eindelijk een echt nieuw besturingssysteem daarvoor en toch superlicht.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Voordeel van de LiveUSB-stick is natuurlijk ook dat je hem persistent in kan stellen, waardoor je je persoonlijke Ubuntu-omgeving stickje hebt mét opslag in de omgeving, en hij onthoudt de instellingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verneuken ze bij Ubuntu godverredomme weer mn likewise, daar word ik echt schijtziek van zo langzamerhand. Dit is al de vierde keer ofzo :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Weer iets waaraan je merkt dat het gewoon nog niet af is voor Piet Snot:

Je hebt wat foto's staan op je Ubuntu PC en wil die delen voor de Windows PC. Op de Windows-PC's hebben de werkgroepen hier de naam MSHOME, in Ubuntu pakt hij WORKGROUP. Dit veranderen betekent de CLI induiken en textfiles aanpassen. Hier haakt Piet Snot allang af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Iemand die filesharing aangezet krijgt, acht ik ook wel in staat om één regel in een configfile aan te passen.
Mijns inziens komt dit nog steeds af van een Windows-denkwijze. Waarom moet er voor zoiets, wat je misschien één keer doet, een GUI zijn? Daar wordt het OS alleen maar onnodig bloated van.
Is de standaard werkgroep in Windows trouwens niet sinds jaar en dag WORKGROUP geweest, maar vonden ze het nodig om dat in Windows 7 ineens om te gooien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Demoniac schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:51:
Iemand die filesharing aangezet krijgt, acht ik ook wel in staat om één regel in een configfile aan te passen.
Mijns inziens komt dit nog steeds af van een Windows-denkwijze. Waarom moet er voor zoiets, wat je misschien één keer doet, een GUI zijn? Daar wordt het OS alleen maar onnodig bloated van.
Is de standaard werkgroep in Windows trouwens niet sinds jaar en dag WORKGROUP geweest, maar vonden ze het nodig om dat in Windows 7 ineens om te gooien? ;)
Al sinds XP is het MSHOME...

En natuurlijk moet zoveel mogelijk via GUI ingesteld kunnen worden. Niet overal heb ik een internetverbinding beschikbaar waar ik even kan uitzoeken in welke config file ik nu weer moet gaan lopen hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Demoniac schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 15:51:
Tja in Linux for Human beings vind ik elke overgang naar de GUI een goed iets. Als je pretendeert userfriendly te zijn moet je mensen niet gaan opzadelen met cli's en textfiles, waarbij je die texteditors ook nog eens via een dos-achtig scherm moet opstarten omdat je anders niet genoeg rechten hebt. Een gemiddelde user valt flauw van deze ingewikkeldheid. En iets als foto's delen voor de computer beneden is echt geen uitzondering meer voor de nerd om de hoek. Waarom zou werkgroepinstelling niet gewoon ergens bij netwerkinstellingen kunnen.

In XP heet hij hier standaard gewoon MSHOME, maar dat is gewoon irrelevant. Al heet mijn werkgroep PIETJANSNOT, ik verwacht van een zichzelf serieusnemend OS gewoon een humane oplossing die ook voor m'n schoonmoeder is in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vicarious schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:52:
[...]

En natuurlijk moet zoveel mogelijk via GUI ingesteld kunnen worden. Niet overal heb ik een internetverbinding beschikbaar waar ik even kan uitzoeken in welke config file ik nu weer moet gaan lopen hakken.
Of zoiets (GADMIN-SAMBA)
Afbeeldingslocatie: http://gadmintools.flippedweb.com/gadmintools/images/screenshots/screenshotsbig/gsambad.png

Gewoon vanuit repsitories te installeren. (Geen ervaring mee. Maar er zijn wel meer admin-gui's voor samba.)

Ubuntu pro-tip:
Kijk als je een programma installeert of er nog extra spul is, zoals plugins of gui's. Linux is heel modulair opgezet ;)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

MsG schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:10:
In XP heet hij hier standaard gewoon MSHOME, maar dat is gewoon irrelevant. Al heet mijn werkgroep PIETJANSNOT, ik verwacht van een zichzelf serieusnemend OS gewoon een humane oplossing die ook voor m'n schoonmoeder is in te stellen.
Mwah, in Ubuntu krijg ik elke theme die ik leuk vind geïnstalleerd met 3 klikken, hoe doe je dat in XP zonder DLL's te hacken met een hexeditor? Lijkt me toch nog een paar bruggen verder dan een enkel woordje in een tekstbestand aanpassen ;)
En guess what, als ik op Windows een NFS-client wil installeren, dan moet ik ook naar de command prompt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Vicarious schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 16:52:
[...]

... wel in het netwerk geen internetverbinding beschikbaar? hoe dat zo? raarrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
MsG schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:10:
[...]

Tja in Linux for Human beings vind ik elke overgang naar de GUI een goed iets. Als je pretendeert userfriendly te zijn moet je mensen niet gaan opzadelen met cli's en textfiles, waarbij je die texteditors ook nog eens via een dos-achtig scherm moet opstarten omdat je anders niet genoeg rechten hebt. Een gemiddelde user valt flauw van deze ingewikkeldheid. En iets als foto's delen voor de computer beneden is echt geen uitzondering meer voor de nerd om de hoek. Waarom zou werkgroepinstelling niet gewoon ergens bij netwerkinstellingen kunnen.

Als je alle beheertaken persé via GUI wilt doen, waarom pak je dan geen OpenSuSE bv. ?
Kun je alles grafisch op een 'humane' manier configureren via YaST. Sowieso is OpenSuSE een prima distro, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Mar2zz schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 19:24:
[...]

... wel in het netwerk geen internetverbinding beschikbaar? hoe dat zo? raarrrr
In dit specifieke geval wel ja, mijn opmerking was dan ook meer een algemene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Demoniac schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 17:47:
[...]
Mwah, in Ubuntu krijg ik elke theme die ik leuk vind geïnstalleerd met 3 klikken, hoe doe je dat in XP zonder DLL's te hacken met een hexeditor? Lijkt me toch nog een paar bruggen verder dan een enkel woordje in een tekstbestand aanpassen ;)
En guess what, als ik op Windows een NFS-client wil installeren, dan moet ik ook naar de command prompt! :D
Gevalletje appels peren. Ubuntu pretendeert user friendly te zijn, terwijl je veel te vaak nog voor basistaken moeilijk moet doen. Windows pretendeert nergens easy skinnable te zijn met third party skins, sterker nog; dat jij een dll moet hacken is by design, omdat ze niet willen dat je zomaar spyware skins kan installeren.

Feit blijft dat veel basisinstellingen nog allemaal niet gemaakt kunnen worden via de GUI by default. Zelfde voor standaardapplicaties, bij dat Ubuntu programma'tje kan je voor 3 soorten dingen het instellen, verder houdt het compleet op.

Ooit heeft een of andere oetlul bedacht dat als je mensen meer laat kunnen instellen het automatisch moeilijker wordt, ook al presenteer je het op een gemakkelijke manier. Vanuit die theorie wordt er altijd maar geschrapt en geschrapt. Terwijl ik die theorie helemaal niet zomaar geloof. Mensen die iets niet willen veranderen hebben er niks te zoeken, terwijl de mensen die het wel willen veranderen het ook makkelijk kunnen wijzigen. Bij al dat schrappen kan dat niet. Zo ook dat misleidende "change desktop background", waar je veel meer kan instellen dan alleen dat, zulke dingen zijn imo ongebruikersvriendelijk ipv meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

d1ng schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 23:37:
[...]

Als je alle beheertaken persé via GUI wilt doen, waarom pak je dan geen OpenSuSE bv. ?
Kun je alles grafisch op een 'humane' manier configureren via YaST. Sowieso is OpenSuSE een prima distro, vind ik.
Omdat Ubuntu veruit het populairst is, er een filantroop met geld achter zit, het meest actief en qua koers redelijk in mijn straatje zit, los van het feit dat ze helaas steeds meer basisopties schrappen die de noobgebruikers niet zouden storen als ze er nog wél inzaten.

Pagina: 1 ... 7 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!