Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik vind dit een kleine vraag voor een apart topic dus ik drop hem toch even hier >:) :
Momenteel ben ik bezig met lokaal een website te bewerken / bouwen. Om niet al mijn werk kwijt te zijn bij crash of iets dergelijks sync ik de bestanden met dropbox. Hiervoor heb ik de bestanden in /var/www gelinkt met ln naar /home/Dropbox/www. Echter heb ik naast de bestanden nu ook allemaal links e.d. in de /var/www/.. Kan er ook eenzijdig gelinkt worden? d.w.z dat ik geen troep in /var/www krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
inmiddels alweer een poosje fulltime Ubuntu gebruiker, en ik mis windows ZEKER niet!

Wat ik wel mis is een Ubuntu Home server,
het enige wat je hier over op google vind zijn een antal (half)dode projecten, of complete oplossingen waar je flink voor in de buidel moet tasten.

Zeker gezien het feit dat er een Ubuntu Server editie is, vind ik dat toch wel jammer.
ik wacht nu maar af tot Amahi klaar is met hun ubuntu port!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mr_gadget schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:01:
Ik vind dit een kleine vraag voor een apart topic dus ik drop hem toch even hier >:) :
Momenteel ben ik bezig met lokaal een website te bewerken / bouwen. Om niet al mijn werk kwijt te zijn bij crash of iets dergelijks sync ik de bestanden met dropbox. Hiervoor heb ik de bestanden in /var/www gelinkt met ln naar /home/Dropbox/www. Echter heb ik naast de bestanden nu ook allemaal links e.d. in de /var/www/.. Kan er ook eenzijdig gelinkt worden? d.w.z dat ik geen troep in /var/www krijg?
Wat linkt er nu precies naar waar? Ik zou het denk ik gewoon als volgt doen:

code:
1
ln -s /var/www  /home/Dropbox/www

Vervolgens maak je gewoon bestanden aan in /var/www of /home/Dropbox/www - dat is dan precies dezelfde directory. Het klinkt een beetje alsof je voor elk bestand een link zit aan te maken en dat lijkt me enorm onhandig, arbeidsintensief en risicovol - je vergeet al snel een link aan te maken als je een nieuw bestand toevoegt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 18:04
Mini Poeper schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:54:
Hele topic doorgelezen, 27 pagina's!
Eens al eerder Ubuntu 9.10 op m'n lappie gehad, maar vanwege lopende projecten weer XP als OS gedraaid.
Projecten waren grotendeels in Office gemaakt. In die tijd wel Thunderbird naast Outlook gebruikt. Beviel me goed, kleine sync problemen met PDA.

Herinner me vooral de opmerking van letatcest dat het een leerproces is.

Nu tijd voor een nieuwe poging! Drie vragen:
- Waar vind ik de NL versie?
- In zowel de OP als op de Ubuntu site wordt installatie via USB besproken, welke is beter?
- Wat is nu het verschil tussen Ubuntu en Xubuntu? Alleen verschil in GUI; Gnome / Xfce? Welke is beter/fijner? Zijn er meer verschillen?
Volgens mij heeft Xubuntu ook wat andere(lichtere) programma's standaard geïnstalleerd als ubuntu ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mini Poeper schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:54:
Nu tijd voor een nieuwe poging! Drie vragen:
- Waar vind ik de NL versie?
Die is er niet. Linux kan je installeren in eender welke ondersteunde taal. De installatie zal standaard in het Engels opgestart worden, maar je kan dit wijzigen (Ubuntu zal je vragen je taal en toetsenbordlayout te selecteren), nog tijdens het opstarten.
- In zowel de OP als op de Ubuntu site wordt installatie via USB besproken, welke is beter?
Logica: hoe dichter bij de bron, hoe accurater.
- Wat is nu het verschil tussen Ubuntu en Xubuntu? Alleen verschil in GUI; Gnome / Xfce? Welke is beter/fijner? Zijn er meer verschillen?
Mijn ervaring is dat Xubuntu marginaal minder RAM gebruikt dan Ubuntu, en uiteindelijk Ubuntu is met een Xfce-laagje ipv met Gnome. Xfce heeft zijn eigen set programma's voor bepaalde dingen, maar Xubuntu heeft ook een hoop Gnome libs aan boord. Ik kreeg bij Xubuntu altijd het gevoel dat het wat het ondergeschoven kindje was, met nog heel wat losse eindjes. Als je een lichte distro wil is Xubuntu imho een slechte keuze. Als je voldoende RAM hebt, ga dan gewoon voor Ubuntu.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 01-08-2010 12:30 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 09:07
Hmm, ik heb vandaag voor het eerst sinds ik Ubuntu gebruik (Wat overigens niet zo lang is), problemen met hardware. Mijn mic werkt niet. Ik heb het gevoel dat dit nog moeilijk gaat worden om dit op te lossen :x.

edit: De volgende keer controleren of dat de mic wel ingeschakeld is. |:( |:( |:(

[ Voor 18% gewijzigd door X_lawl_X op 03-08-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

X_lawl_X schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 00:11:
Hmm, ik heb vandaag voor het eerst sinds ik Ubuntu gebruik (Wat overigens niet zo lang is), problemen met hardware. Mijn mic werkt niet. Ik heb het gevoel dat dit nog moeilijk gaat worden om dit op te lossen :x.

edit: De volgende keer controleren of dat de mic wel ingeschakelt is. |:( |:( |:(
_O-

Wat ook vaak voorkomt is dat het volume op mute staat.

Overigens toevallig gister even een Arch installatie gedaan in een virtual machine, inclusief KDE. Gaat inderdaad nog best makkelijk met die guide erbij. Mocht ik mijn Ubuntu weer eens slopen (gaat gegarandeerd gebeuren aangezien ik dit als proeftuintje gebruik) ga ik die maar eens proberen.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: De volgende keer controleren of dat de mic wel ingeschakelt is. |:( |:( |:(
Ach, je hebt het zelf opgelost. Moet ook een goed gevoel geven, toch!?
Overigens: het moet 'ingeschakeld' zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
Voxyn schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 02:06:
Morgen eens gaan kijken hoe idiotproof en userfriendly Ubuntu is door Windows te vervangen door Ubuntu op de computer van mijn moeder en zus >:) is kijken of de door hun meest gebruikte software ook beschikbaar is voor linux. Zal nog leuk worden :P

Iemand nog wat tips :P?
Ubuntu staat er nu al een tijdje op de computer van mijn moeder en het bevalt haar wel geloof ik(toen ze eenmaal haar oude bestanden en al haar e-mail adresboek terug had wat natuurlijk een tijdje duurde anders verwacht ze dat ik haar altijd gelijk help >:) ) moet zeggen dat ik het een heel interessant leerproject vind mijn moeder is niet al te enthousiast dat ze aan de nieuwe interface moet wennen maar ze vind het wel een voordeel dat hij vele malen sneller is en ze vind het bureaublad duidelijk :P.

Ook had mijn zus plotseling een oude computer voor haarzelf gekocht waar ik de eer had om te installeren waar ik kubuntu heb op geïnstalleerd dus in 1 week zijn we van een 100% Windows netwerk gegaan naar een 50% Linux netwerk gegaan en moet zeggen het bevalt me wel en ik leer ook nog iets van Linux wat ik een groot pluspunt vind ;). het enigste wat ik vervelend vind dat ik Windows remote desktop niet kan gebruiken om op haar computer in te loggen zoek daar nog een alternatief voor en ik geloof dat linux met meerdere mensen tegelijk ingelogd kan zijn (remote en lokaal tegelijk?) dus dan kan zij ook achter haar computer als ik remote ingelogd ben op haar pc om te programmeren :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Voxyn op 04-08-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin

edit: De volgende keer controleren of dat de mic wel ingeschakeld is. |:( |:( |:(
ik heb ooit eens een computer van de trap gegooit (uit frustratie) omdat ie t niet meer deed..
ik had de bios al gereset, alle hardware er al uit gehaald, eigenlijk alles wat je je kan bedenken!

spoiler:
tot ik er bij het opruimen achter kwam dat iemand de stekker eruit getrokken had om schoon te maken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voxyn schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 00:35:
[...] het enige wat ik vervelend vind dat ik Windows remote desktop niet kan gebruiken om op haar computer in te loggen zoek daar nog een alternatief voor en ik geloof dat linux met meerdere mensen tegelijk ingelogd kan zijn (remote en lokaal tegelijk?) dus dan kan zij ook achter haar computer als ik remote ingelogd ben op haar pc om te programmeren :P.
Met Teamviewer kun je de computer in ieder geval live overnemen. Handig als je beide op een andere locatie zit. Lokaal kun je ook VNC of SSH gebruiken. Vooral als je alleen de CLI nodig hebt, is SSH de methode.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Of natuurlijk ssh -X <server>

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 19:49

arie_papa

Running on Ubuntu

VNC voor als je mee wil kijken bij je zus.
NX (neatx zit in de repo van 10.04) als je allebei gebruik wil maken van de pc tegelijkertijd
NX is nog een beetje buggy op dit moment, maar sinds ik netjes in taakbeheer de nxssh kill na een sessie kan ik die gewoon weer opstarten de volgende keer.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voxyn
skinlee78 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 09:19:
[...]

VNC voor als je mee wil kijken bij je zus.
NX (neatx zit in de repo van 10.04) als je allebei gebruik wil maken van de pc tegelijkertijd
NX is nog een beetje buggy op dit moment, maar sinds ik netjes in taakbeheer de nxssh kill na een sessie kan ik die gewoon weer opstarten de volgende keer.
openSSH had ik natuurlijk al geïnstalleerd ;)

maar ik wil inderdaad dat zij lokaal ingelogd kan zijn en ik remote ingelogt kan zijn tegelijkertijd dus ik kijk straks wel even naar NX ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 19-09 13:44
Ha ha ha... zit hier in Frankrijk op een crappy wireless van de eigenaar van ons vacantiehuisje. Ik heb hier twee andere computergebruikers bij me, maar die kunnen onder win7 en onder xp niet inloggen op die livebox hier.
Heb ik mijn zwager hier iig overgehaald om ubuntu maar eens op zijn laptop te installeren.
Ik zit op Arch maar ubuntu lijkt me een mooie voor mijn zwager......wordt vervolgd.

Weet iemand of er grote verschillen zijn in de benadering van netwerken tussen win en lin??? Is idd wat vaag hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Volgens mij zit daar niet zoveel verschil tussen, behalve dat Ubuntu altijd eerst ipv6 dns requests probeert, iets waar die livebox juist moeite mee heeft (die herkent ze niet, dus gooit ze weg waardoor je op de timeout moet wachten voordat ubuntu gaat resolven). Verder zit er volgens mij niet zoveel verschil tussen. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ik met win7 of xp niet kon connecten en met Ubuntu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:25

MsG

Forumzwerver

Net Ubuntu geïnstalleerd op m'n nieuwe tripleboot (XP, 7, Ubuntu) na m'n kapotte HDD. Geen problemen, alleen assumed Grub nog steeds dat de fysieke eerste schijf vanaf de satakabels / bios de bootschijf is, terwijl imo logischer is om de Ubuntu schijf aan te merken als bootschijf. Hierdoor stond grub op een verkeerde disk.

even met dd gespeeld om die bootsector te wipen, en daarna grub-install /dev/sdd en het was gefixt :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neeroeter schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:55:
Ha ha ha... zit hier in Frankrijk op een crappy wireless van de eigenaar van ons vacantiehuisje. Ik heb hier twee andere computergebruikers bij me, maar die kunnen onder win7 en onder xp niet inloggen op die livebox hier.
Heb ik mijn zwager hier iig overgehaald om ubuntu maar eens op zijn laptop te installeren.
Ik zit op Arch maar ubuntu lijkt me een mooie voor mijn zwager......wordt vervolgd.

Weet iemand of er grote verschillen zijn in de benadering van netwerken tussen win en lin??? Is idd wat vaag hoor....
Die livebox moet prima werken daar, ik gebruik hem ook... het kan zijn dat je met jouw firmware even over moet stappen op WPA ipv WPA2.

En ja, Ubuntu resolved standaard IPv6... ff uitzetten :) Heb je weer snel internet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

pfff. dat netwerkgedoe ook altijd. M'n eee geupdate, met natuurlijk weer een 'nieuwe' kernel. Weer hetzelfde gedoe. Toch maar eens naar de laatste officiële kernel release geupdate (2.6.35-14). Probleem iig. helemaal weg (het betreft een rt2860 chip). Door een hele kleine 'fout' in de 2.6.32-x kernels wil ie niet goed connecten met wpa netwerken, wel direct gefixt in 2.6.33 maar ja, daar update ubuntu (terecht) niet direct naar. De bug staat dus al sinds de release van lucid op launchpad, maar hij komt maar niet door in die bugfixreleases tussendoor..

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 19:49

arie_papa

Running on Ubuntu

Voxyn schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 10:32:
[...]

openSSH had ik natuurlijk al geïnstalleerd ;)

maar ik wil inderdaad dat zij lokaal ingelogd kan zijn en ik remote ingelogt kan zijn tegelijkertijd dus ik kijk straks wel even naar NX ;)
Ohja, even vergeten te zeggen.
Voor NX te installeren kun je deze wiki volgen: https://help.ubuntu.com/community/FreeNX

Helaas niet helemaal meer up to date, maar eigenlijk hoef je maar het volgende te doen.
Via de repo freessh-server installeren. Daarna kun je neatx installeren via de repo.
Na een reboot zou je een werkende NX server machine moeten hebben.

Je kunt daarna op de computers waarmee je wil connecten de Nomachine client installeren: http://www.nomachine.com/download.php
Je vind er een linux, mac, solaris en een windows client.

Overigens zoals ik al eerder aanhaalde. Vaak (altijd?) sluit de client niet goed af. Ik heb gemerkt dat als je met je client weer wil inloggen dit niet gaat. In taakbeheer zie ik altijd de nxssh.exe (Windows) die ik dan kill. Daarna is reconnecten naar de server geen probleem meer.

Succes in ieder geval ermee en veel plezier ;-)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluefall
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:22
alpha 3 is intussen beschikbaar.

Dadelijk eens kijken of ik bij het afsluiten/herstarten nog steeds dat verschrikkelijke gekraak uit m'n luidsprekers heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
ik ben benieuwd of het met ubuntu haalbaar is om een soort windows server / windows client idee te creeren..
met NFS kun je je home dir op een server gebruiken, dan heb je al een soort van roaming profiles..
linux van nature doet al aan beveiliging, dus je hebt al een flinke veiligheidslaag doodrdat gebruikers niet zomaar software kunnen installeren.. nu nog een manier om software te "pushen" nu nog aangepaste themes, en een exchange idee (gecombineerd met evolution mail natuurlijk) en dan zou je volgens mij al aardig in de buurt moeten komen om windows 2008 server en windows vista professional te kunnen vervangen :)

dan nog een lijst met mooie vervangbare software, en het word voor bedrijven al een stuk makkelijker om over te stappen op linux.
en voor mij een stuk makkelijker om mijn clienten over te halen linux eens te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
ik ben benieuwd of het met ubuntu haalbaar is om een soort windows server / windows client idee te creeren..
met NFS kun je je home dir op een server gebruiken, dan heb je al een soort van roaming profiles..
linux van nature doet al aan beveiliging, dus je hebt al een flinke veiligheidslaag doodrdat gebruikers niet zomaar software kunnen installeren.. nu nog een manier om software te "pushen" nu nog aangepaste themes, en een exchange idee (gecombineerd met evolution mail natuurlijk) en dan zou je volgens mij al aardig in de buurt moeten komen om windows 2008 server en windows vista professional te kunnen vervangen :)

dan nog een lijst met mooie vervangbare software, en het word voor bedrijven al een stuk makkelijker om over te stappen op linux.
en voor mij een stuk makkelijker om mijn clienten over te halen linux eens te proberen :)
Windows server/client kun je bereiken met Samba.
Een (goede) vervanger voor exchange is lastig (gratis) te vinden, hoewel er nu meer software voor beschikbaar is dan een paar jaar geleden. o.a. Groupware, etc.
Het ineens overstappen van Windows naar Linux is lastig/moeilijk. Je zou wel (alvast) OS vervangers voor een aantal van hun applicaties kunnen zoeken. Veelal draaien die ook op Linux. Dan zijn ze al bekend met de applicatie, nog voordat een eventuele migratie aan de orde is.

Bij de handleidingen van Ubuntu staat ook een stuk over (kantoor) server inrichten.

Iemand nog tips/ideeën/sites voor een probleem met standby/hibernate?
Uitgaan gaat zonder problemen, maar bij het weer aanzetten lijkt het alsof er geen mounts meer zijn. Er kan geen programma gestart worden, ikoontjes zijn weg, programma's kunnen hun data niet lezen/schrijven.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
waarom zou je samba willen gebruiken?
zoas ik al zei is het idee om windows server / windows client te vervangen door een complete linux oplossing (linux server / linux client).
Waarom zou je dan een component willen gebruiken dat een windows netwerk simuleert?
NFS lijkt mij dan beter, dat is linux native, toch?

gaat mounten mis met een interne HDD, of USB?
met USB had ik "vroeger" ook nog wel eens problemen mee.
volgens mij was dat iets met udev wakker maken, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen, zoveel linux kennis bezit ik (nog) niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

SPee schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:07:
[...]

Een (goede) vervanger voor exchange is lastig (gratis) te vinden, hoewel er nu meer software voor beschikbaar is dan een paar jaar geleden. o.a. Groupware, etc.
Het ineens overstappen van Windows naar Linux is lastig/moeilijk. Je zou wel (alvast) OS vervangers voor een aantal van hun applicaties kunnen zoeken. Veelal draaien die ook op Linux. Dan zijn ze al bekend met de applicatie, nog voordat een eventuele migratie aan de orde is.

Bij de handleidingen van Ubuntu staat ook een stuk over (kantoor) server inrichten.
Zafara kan Exchange vervangen.

Overstappen is vooral lastig omdat veel applicaties niet draaien onder Linux. Ik zit in de ICT voor de zorgsector, en daar zitten veel houtje-touwtje applicaties tussen die amper onder Windows werken, laat staan linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:01

kevin33

Welkom in Utopia.

Wil Ubuntu 10.04, GNOME desktop installeren op mijn htpc, als ik wil booten vanaf cd ( gebrand op 10x ) krijg ik de volgende melding "Unable to find a medium containing a live file system" ,ik krijg dezelde melding als ik hem vanaf een usb stick (UBootnetin )wil installeren.

Ik heb al meerdere malen opnieuw gebrand, ook de iso's van verschillende locaties gedownload maar dit werkt ook niet...

Pctje is trouwens een Atom ( Intel Desktop Board D945GCLF ) met 1 gb ram, 1tb sata schijf, nvidia 5200, en een sata dvd speler.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Boot volgorde in orde? BIOS up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vicarious schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:53:
[...]

Zafara kan Exchange vervangen.

Overstappen is vooral lastig omdat veel applicaties niet draaien onder Linux. Ik zit in de ICT voor de zorgsector, en daar zitten veel houtje-touwtje applicaties tussen die amper onder Windows werken, laat staan linux.
Je bedoelt Zarafa? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Die ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:01

kevin33

Welkom in Utopia.

Vicarious schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 20:34:
Boot volgorde in orde? BIOS up to date?
Jep

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Je kan bij het starten van de livecd op F6 drukken voor overige opties. Zie dit topic: http://forum.ubuntu-nl.or...ve-file-system/msg504591/

Verder: If you have SATA drive, it might help to turn off AHCI and use IDE mode. http://www.daniweb.com/forums/thread274308.html

Ofwel: google even op de foutmelding, hopelijk kun je daar een oplossing mee vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door Vicarious op 07-08-2010 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Maakt het bij ubuntu ook uit als je een harde schijf prept op een andere pc dan de pc waarin je 'm gaat gebruiken? ik wil eigenlijk op de laptop (celeron met sisvga) een usbschijf prepareren voor testing op mijn htpc (ion). maakt dit drivergewijs uit? Wat kan ik verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:32
Mar2zz schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 09:35:
Maakt het bij ubuntu ook uit als je een harde schijf prept op een andere pc dan de pc waarin je 'm gaat gebruiken? ik wil eigenlijk op de laptop (celeron met sisvga) een usbschijf prepareren voor testing op mijn htpc (ion). maakt dit drivergewijs uit? Wat kan ik verwachten?
dat zou gewoon moeten werken, ik gebruik vaak zat zon livecd op verschillende hardware (bootable usb stick) en dat werkt altijd prima

A wise man's life is based around fuck you

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:37

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik weet dat het niet thuis hoort... Maar ik wil het wel eventjes vragen :X Heeft iemand enig idee wat een snelle en gemakkelijke tool is om in een batch images te voorzien van een andere bestandsextensie...?

Ik zit met het probleem dat ik foto's in een tool moet importeren en ze in een foto album plaatsen... Maar die tool trekt geen .JPG... die moet .jpg hebben en ik heb geen zin om alles handmatig in te typen....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Mar2zz
Ik gebruik zelf advanced renamer voor al mijn renamedingen. is niet linuxnative maar werkt prima met wine.
www.advancedrenamer.com

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mar2zz schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:12:
Ik gebruik zelf advanced renamer voor al mijn renamedingen. is niet linuxnative maar werkt prima met wine.
www.advancedrenamer.com
Ik gebruik die wel als last resort :X Heb hier geen wine draaien :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Mar2zz
Sommige applicaties zijn zo sloom / niet userfriendly dat ik af en toe overstag moet met wine. niets mis mee toch?

anyway, ik heb slechte ervaringen met linux-only-renametools. Midnight Commander can het volgens mij wel, dat is een lekker tooltje en gebruikt de terminal als GUI.
sudo apt-get install mc en dan mc om te starten.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mar2zz schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:22:
Sommige applicaties zijn zo sloom / niet userfriendly dat ik af en toe overstag moet met wine. niets mis mee toch?

anyway, ik heb slechte ervaringen met linux-only-renametools. Midnight Commander can het volgens mij wel, dat is een lekker tooltje en gebruikt de terminal als GUI.
sudo apt-get install mc en dan mc om te starten.
Ik heb nu GPRename geinstalleerd en die voldoet! Was lekker snel en alle 80MB gaat nu de lucht in! :D

Toch bedankt ;)

• Room42
  • Niet online
Wat dacht je van gewoon een bash scriptje? Gewoon vanaf de CLI? :)

Hier gebruiken ze zelfs jouw case als voorbeeld (zal wel toeval zijn :P)
http://www.debian-administration.org/articles/150

for i in *.JPG; do mv "$i" "${i/.JPG}".jpg; done

edit:
En als je meerdere subdirs wilt bedienen doe je het zo:
for i in `find -name *.JPG`; do mv "$i" "${i/.JPG}".jpg; done

Of als je alle hoofd-/kleine letter varianten wilt meepikken:
for i in `find . | grep -i ".JPG"`; do mv "$i" "${i/.JPG}".jpg; done

Maar ik draaf door ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 12-08-2010 23:12 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:06:

Hier gebruiken ze zelfs jouw case als voorbeeld (zal wel toeval zijn :P)
http://www.debian-administration.org/articles/150

edit:
En als je meerdere subdirs wilt bedienen doe je het zo:
for i in `find -name *.JPG`; do mv "$i" "${i/.JPG}".jpg; done
uiteindelijk een andere manier gevonden die ook werkte... Want toen ik klaar was met renamen heb ik nog eens de foto's mogen resizen en mogen bijwerken en ervoor zorgen dat de compressie weg is...

• Room42
  • Niet online
Touchdomex schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:09:
[...]

uiteindelijk een andere manier gevonden die ook werkte... Want toen ik klaar was met renamen heb ik nog eens de foto's mogen resizen en mogen bijwerken en ervoor zorgen dat de compressie weg is...
offtopic:
Zorgen dat de compressie weg is :? Jpeg is geen lossless formaat. Hoe wil je dat verlies weer 'weghalen'?

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 12-08-2010 23:12 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:11:
[...]

offtopic:
Zorgen dat de compressie weg is :? Jpeg is geen lossless formaat. Hoe wil je dat verlies weer 'weghalen'?
Beetje het wat oppoetsen :+ Nee je kan het niet weghalen maar beter dan dat het was :>

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Touchdomex schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:00:
Ik weet dat het niet thuis hoort... Maar ik wil het wel eventjes vragen :X Heeft iemand enig idee wat een snelle en gemakkelijke tool is om in een batch images te voorzien van een andere bestandsextensie...?

Ik zit met het probleem dat ik foto's in een tool moet importeren en ze in een foto album plaatsen... Maar die tool trekt geen .JPG... die moet .jpg hebben en ik heb geen zin om alles handmatig in te typen....
for i in *.$extensie; do mv "$i" "${i/oude_extensie/nieuwe_extensie}"; done

Sjaakduuhl: dit is de coole manier ;).

Find kan trouwens case-insensitive zoeken, ipv -name doe je dan gewoon -iname. Of find ook variabelen kan wijzigen zoals met het bovenstaande bash-commando weet ik niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Borromini op 12-08-2010 23:42 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• roller12358
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-07-2024
Mar2zz schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 09:35:
Een live USB stick is wel wat anders dan een normale installatie, daarin wordt niet echt rekening gehouden met steeds andere hardware. Het is verstandiger om die usb schijf direct aan je htpc te hangen en daarop een normale installatie te doen, dan wordt alles optimaal ingesteld.

Ik verwacht wel dat he gewoon werkt. Ik heb zelf ook wel eens een schijf met Ubuntu in een andere laptop gezet. Starten en draaien...

Wel even voorzichtig zijn met je beelscherminstellingen en met ingevoegde drivers van bijvoorbeeld NVidia en je draadloos netwerk, bv broadcom.

Met hardware die standaard door de kernel ondersteunt worden verwacht ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als het goed is zou het helemaal niet uit mogen maken zolang je geen losse drivers hebt geinstalleerd. De drivers voor de hardware zit immers in de kernel en die verschilt niet per installatie. Het enige wat fout kan gaan zijn waarschijnlijk de mount points of eigen instellingen/scripts.

Laatst nog mijn computer met nvidia kaart vervangen door geheel nieuw onderdelen en een ati kaart. Even de nvidia driver verwijderen, hardeschijf aansluiten en het werkt perfect. Het enige wat ik ontdekt heb dat anders is is dat ik geen eth0 maar eth3 heb gekregen en dat ik daarop m'n scripts moest aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:05

deadinspace

The what goes where now?

Room42 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 23:06:

Ik zou daar zelf rename voor gebruiken. Om complete filenames te lowercasen:
rename -v 'y/A-Z/a-z/' *

En om alleen .JPG te lowercasen:
rename -v 's/\.JPG$/.jpg/' *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

rockmanz schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 10:15:
Als het goed is zou het helemaal niet uit mogen maken zolang je geen losse drivers hebt geinstalleerd. De drivers voor de hardware zit immers in de kernel en die verschilt niet per installatie. Het enige wat fout kan gaan zijn waarschijnlijk de mount points of eigen instellingen/scripts.

Laatst nog mijn computer met nvidia kaart vervangen door geheel nieuw onderdelen en een ati kaart. Even de nvidia driver verwijderen, hardeschijf aansluiten en het werkt perfect. Het enige wat ik ontdekt heb dat anders is is dat ik geen eth0 maar eth3 heb gekregen en dat ik daarop m'n scripts moest aanpassen.
Die eth3 kan je gewoon weer veranderen naar eth0. Als ik op verschillende PC's mijn Persistente USB-live stick heb ingelogd heb ik ook altijd op den duur eth6.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waardeloos, dat je in deze draad geen vragen mag stellen. Nu moet ik alle flutdraadjes over Ubuntu 10.04 doorlezen... (No way!!!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:20:
Waardeloos, dat je in deze draad geen vragen mag stellen. Nu moet ik alle flutdraadjes over Ubuntu 10.04 doorlezen... (No way!!!).
offtopic:
Dat is volgens mij vooral om te voorkomen dat er steeds een stroom aan dezelfde stomme vraagjes komt. Voor kleine vraagjes zou je misschien nog in 'het kleine vraagjes'-topic kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Volgens mij wordt het ook een beetje bedoeld dat je niet hele cases hier gaat neerzetten, maar je ziet alleen al op deze pagina bijvoorbeeld van die minivraagjes. Wat is nou precies het idee? Voor elk miniscuul dingetje hele topicverhalen maken? Zoals het nu een beetje gaat vind ik het wel prima gaan in dit topic. Bij grote vragen zegt men meestal wel "start maar even een eigen topic, dat is handiger".

Wat is precies het idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mag echt niet. Dan gewoon een nieuw topic maken, hoe klein de vraag ook is...tjah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
Ik denk dat ik ook namens mijn mede-TS-er Touchdomex spreek, en namens de NOS moderators, maar kleine vragen zoals hoe je in nautilus iets wel/niet laat zijn zijn hier heus wel welkom hoor. Heb je echter een echt grote case, dan kan je prima zelf inschatten dat je er een nieuw topic voor moet aanmaken. Touchdomex heeft het misschien iets te hard gebracht met z'n waarschuwing bij de quick-reply ;)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
In dat geval heb ik er direct een. :P

Na rebooten + inloggen krijg ik een Keyring scherm lokaal als ik op VNC probeer in te loggen. Hierin moet ik mijn user password invoeren. Ik kwam tegen:
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/mkq4k.png
Details van #1:
code:
1
2
3
4
port: 5900
protocol: rfb
server: vino.local
authtype: vnc-password

Als ik #1 weggooi...hoef ik dan ook niet meer eerst mijn user password in te voeren?
Veiligheidsrisico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja als je de keyring geen password meer geeft krijg je dat geneuzel niet. Ik zet dat ook altijd uit. De security is toch gewoon het inloggen met je account zelf. Daarbinnen aldoor nog andere logins met andere wachtwoorden (anders maakt het ook niks uit als iemand je account al in is) vind ik persoonlijk een beetje onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als je #1 weggooit heb je geen opgeslagen password meer in je keyring en zal hij alsnog vragen om een password, dat je dan weer in je keyring kunt opslaan.

Als je geen pass op je VNC wilt moet je dat in VNC instellen, niet in je keyring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MsG schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:46:
Ja als je de keyring geen password meer geeft krijg je dat geneuzel niet. Ik zet dat ook altijd uit. De security is toch gewoon het inloggen met je account zelf. Daarbinnen aldoor nog andere logins met andere wachtwoorden (anders maakt het ook niks uit als iemand je account al in is) vind ik persoonlijk een beetje onzin.
En als iemand anders even achter je computer kruipt? Op mn werk vergeet ik nog wel eens te locken namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Tja maar waar houdt het dan op? Dan mag je voor het starten van je chats of email wel weer een ander wachtwoord, etc. Dan blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok dan zal ik het binnenkort weggooien. :)
Vicarious schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:47:
[...]

En als iemand anders even achter je computer kruipt? Op mn werk vergeet ik nog wel eens te locken namelijk...
Als iemand erachter gaat en ik heb al eens VNC gebruikt is die sowieso unlockt. (Gebeurt volgens mij per login of misschien zelfs per boot na 1x inloggen.) Vandaar dat ik het extra nutteloos vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Vicarious schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:47:
[...]

Daarvoor is Blueproximity de ideale oplossing (tenminste als je altijd een bluetooth telefoon op zak hebt). Als je wegloopt word je computer gewoon voor je gelocked (en als je terugkomt automatisch geunlocked), ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Het weggooien werkt niet. Het bleek simpel weg het VNC wachtwoord te zijn niet het keyring gebeuren.

Zelfs het uitzetten van 3 services via Startup helpt niet. :?

Edit:
Het lijkt gelukt. Wel flauw. Alles uit dat "Password and Encryption Keys" weggegooid, hiermee gooi je ook het VNC wachtwoord weg. Die heb ik toen opnieuw ingesteld via VNC zelf, maar voor elk karakter dat je intypt krijg je de vraag om een nieuwe keyring aan te maken, waarbij ik dus steeds cancel koos...

Edit2:
Nu nog het probleem oplossen dat Ubuntu niet helemaal doorstart als er geen scherm verbonden is. :/
Xorg.conf waarschijnlijk screwed nadat ik probeerde handmatig resoluties toe te voegen.
Suggesties zijn welkom want xorg.conf opnieuw genereren helpt niet.

Edit3:
Ook dit is gefixed nu. :) Bleek gelukkig een bug te zijn waar veel meer tegen aan liepen. http://ubuntuforums.org/s...hp?p=9549942&postcount=24 fixte.

Edit4:
Ongelooflijk ook dat Ubuntu...
Bij het gebruik van de numpad over VNC crasht iets... 8)7

Komt blijkbaar omdat die op mousekeys stonden...wat ik al vaak genoeg uit heb gezet.

En zo maak je Ubuntu dus weer een stapje dichterbij de stabiliteit zoals die van Windows. :')

[ Voor 93% gewijzigd door Saturnus op 15-08-2010 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afraca schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:43:
Ik denk dat ik ook namens mijn mede-TS-er Touchdomex spreek, en namens de NOS moderators, maar kleine vragen zoals hoe je in nautilus iets wel/niet laat zijn zijn hier heus wel welkom hoor. Heb je echter een echt grote case, dan kan je prima zelf inschatten dat je er een nieuw topic voor moet aanmaken. Touchdomex heeft het misschien iets te hard gebracht met z'n waarschuwing bij de quick-reply ;)
Bedankt iedereen, voor de reacties en het meedenken. Zo komen we tenminste ergens!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

al dat meedenken altijd overal ;) Ik vind het wel vaak wat lastig, post wel eens het een en ander in bugreports op launchpad, maar ik voel me wel eens wat lost in oblivion daar...
en dan bedoel ik nu dus deze bug: https://bugs.launchpad.ne.../+bug/441273?comments=all

[ Voor 25% gewijzigd door letatcest op 16-08-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Touchdomex schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:00:

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar ik gebruik KRename in Krusader. Als ik me goed herinner moest ik KRename apart installeren, maar vervolgens wordt dat dan mooi in Krusader geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik dacht gister even sudo update-manager -d te doen, zodat ik alvast 10.10 een beetje kon bekijken. FLOEMP, Grub kapot :P. maar weer hersteld met Windows 7 DVD, nu zonder grub. Binnenkort maar eens kijken hoe ik het opnieuw installeer.

grub-install /dev/sdb pakte hij gister namelijk niet :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

letatcest schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 14:19:
al dat meedenken altijd overal ;) Ik vind het wel vaak wat lastig, post wel eens het een en ander in bugreports op launchpad, maar ik voel me wel eens wat lost in oblivion daar...
en dan bedoel ik nu dus deze bug: https://bugs.launchpad.ne.../+bug/441273?comments=all
Ik snap helemaal wat je bedoelt :D Zo heb ik eens meegepost in een bug over Likewise Open, voor AD-authenticatie, maar er wordt nogal wat van je gevraagd af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Vicarious schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:04:
[...]

Ik snap helemaal wat je bedoelt :D Zo heb ik eens meegepost in een bug over Likewise Open, voor AD-authenticatie, maar er wordt nogal wat van je gevraagd af en toe.
Snap mezelf ook niet zo goed geloof ik ;) vannacht gewerkt en nog niet heel wakker. Zat net dus in de bieb en ik moest het even kwijt :) was meer een kroeg-post geef ik toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

Matis

Rubber Rocket

Ik zag zojuist tot mijn verbazing dat het eerste point release voor 10.04 te downloaden is.
http://nl3.releases.ubuntu.com/releases/10.04.1/

Dat scheelt me weer een hoop patchen :P Ik zal straks eens even kijken welke kernel er standaard inzit en of deze al trim ondersteund :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Matis schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:03:
Ik zag zojuist tot mijn verbazing dat het eerste point release voor 10.04 te downloaden is.
http://nl3.releases.ubuntu.com/releases/10.04.1/

Dat scheelt me weer een hoop patchen :P Ik zal straks eens even kijken welke kernel er standaard inzit en of deze al trim ondersteund :)
Die krijg je nu standaard voorgeschoteld.

Is ook wel logisch dat ze dit doen, als je een release 3 jaar ondersteunt... Als je 3 jaar aan updates moet downloaden ben je wel even zoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

mcDavid schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:47:
Die krijg je nu standaard voorgeschoteld.

Is ook wel logisch dat ze dit doen, als je een release 3 jaar ondersteunt... Als je 3 jaar aan updates moet downloaden ben je wel even zoet.
Agreed, alleen dacht ik dat dat per half jaar ging, dus ergens in oktober de eerste point release, kennelijk hebben ze besloten om het te vervroegen, wat ik overigens geen onverstandige keuze vind :)

Edit; uit of the box is 10.04.1 uitgerust met 2.6.32-24

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 20-08-2010 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:32
Matis schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:01:
[...]

Agreed, alleen dacht ik dat dat per half jaar ging, dus ergens in oktober de eerste point release, kennelijk hebben ze besloten om het te vervroegen, wat ik overigens geen onverstandige keuze vind :)

Edit; uit of the box is 10.04.1 uitgerust met 2.6.32-24
10.04 is de versie .1 de point release, de versie die in oktober uitkomt is toch 10.10 en dus geen pointrelease op 10.04 :?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Powershell schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:08:
[...]

10.04 is de versie .1 de point release, de versie die in oktober uitkomt is toch 10.10 en dus geen pointrelease op 10.04 :?
10.04.1 is voor de mensen die niet willen / kunnen upgraden naar 10.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 21-09 12:22
Vicarious schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:32:
[...]

Zeker voor servertoepassingen kan ik me goed voorstellen dat iemand liever een LTS pakt dan de meest recente versie. Ook al zou die al 2-3 jaar oud zijn.

Overigens draai ik zelf sinds woensdag Maverick Alpha3. Gaat best aardig tot nu toe, al zitten er wel nog wat scherpe randjes aan (USB-installer gaf een error, probleempje met videodrivers en nautilus die inmiddels zijn opgelost, en power-manager en touchpad werken nog steeds niet naar behoren). Maar voor de rest is het prima bruikbaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vicarious schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:32:
Precies, wij kunnen niet upgraden naar 10.10, want er is een hoop software dat alleen op LTS-en ondersteuning heeft, We waren al als een kind zo blij toen 10.04 uitkwam, want dat was toch wel een hele verbetering tov 8.04.4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

mcDavid schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:06:
[...]

Zeker voor servertoepassingen kan ik me goed voorstellen dat iemand liever een LTS pakt dan de meest recente versie. Ook al zou die al 2-3 jaar oud zijn.

Overigens draai ik zelf sinds woensdag Maverick Alpha3. Gaat best aardig tot nu toe, al zitten er wel nog wat scherpe randjes aan (USB-installer gaf een error, probleempje met videodrivers en nautilus die inmiddels zijn opgelost, en power-manager en touchpad werken nog steeds niet naar behoren). Maar voor de rest is het prima bruikbaar :9
Hoe heb jij geupdate? Ik deed een update-manager -d maar molde daarmee m'n grub :P. Nu maar even op 10.04 gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MsG schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:53:
[...]

Hoe heb jij geupdate? Ik deed een update-manager -d maar molde daarmee m'n grub :P. Nu maar even op 10.04 gebleven.
als het goed is heb je met update -d de vraag gekregen of je ook je grub wilde updaten, inclusief waarschuwing dat je dualboot daarmee waarschijnlijk niet meer zou werken. Ik heb grub dus niet geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluefall
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:22
Mocht iemand weten of met 10.04.1 of 10.10 de bug al gesloopt is die bij HP-laptops voorkomt, dan hoor ik dat graag.

Meer hierover op ubuntuforums.
Het is daar echter een schreeuw in de woestijn...

De voorgestelde oplossing werkte trouwens niet bij mijn Wubi-Lucid64 install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Vicarious schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:37:
[...]

als het goed is heb je met update -d de vraag gekregen of je ook je grub wilde updaten, inclusief waarschuwing dat je dualboot daarmee waarschijnlijk niet meer zou werken. Ik heb grub dus niet geupdate.
Ik ook niet, maar toen ging het juist fout :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Mag ik gaan huilen voor de manier waarop Ubuntu 10.04 hier op mijn desktop werkt.... Ik heb hem tot nu toe altijd perfect werkende gehad op mijn laptop en dat deed het prima. Win 7 ernaast voor schoolwerk en prive ubuntu opstarten om lekker te werken. Alles soepel en op kleine dingetjes in Gwibber na werkt alles prima (hij meld zichzelf nog wel eens af en crasht zonder melding)

Maar nu heb ik het eventjes geprobeerd op mijn desktop. Tot nu toe op kleine dingen na nagenoeg perfect maar omdat ik nog wel eens game en mijn huidige HD maar 40GB telt geen ruimte voor Ubuntu op mijn desktop.

Maar nu heb ik een 500GB schijf erbij gehaald/gekregen en daar Ubuntu op geinstalleerd naast mijn Windows om het weer voor daily use te gebruiken. In totaal 3! dagen ermee gewerkt en de heel tijd frustratie dat niets werkte en alles weer een omweg voor moest gevonden worden.... Damn :r :r :r Dat viel echt vies tegen en heeft mij nu een bijzonder nare smaak gegeven.

Sinds de vorige experimenten met zelfs een Alpha van 10.04 is er maar 1 ding veranderd en dat is mijn Grafische kaart. Van een Nvidia naar een Ati. Maar hier liggen de problemen niet.... Die zitten namelijk overal en alles werkt net niet :X Gstreamer die mijn videobestanden niet meer begrijpt. Programma's die uit zichzelf dingen gaan wijzigen.... Gwibber die nog steeds ontzettend raar doet... Telepathy en Empathy die gewoon crashen zonder reden en bijzonder regelmatig... en zo kan ik nog wel een beste lijst samenstellen :X

Jammer maar helaas... Ik ga denk ik dit weekend nog een keer een nieuwe install bakken en kijken of met kleine wijzigingen het wel goed werkt... Maar anders blijft het weer permanent windows gebruiken en eventueel Ubuntu in virtualbox draaien op mijn desktop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 21-09 18:08
Touchdomex schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:47:
Gstreamer die mijn videobestanden niet meer begrijpt.
Zo installeer ik codecs, java, etc, en dan werkt eigenlijk alles.

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Dat is dan een leuk projectje voor komende week....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 18-09 12:30
VIdeobestanden e.d. is toch gewoon een kwestie van sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras en knallen?

En qua grafische kaart is mijn ervaring tot nu toe met nvidia nog steeds stukken beter als met ati.. Dus voor linux gebruik is het mijns inziens niet heel erg handig om over te stappen van nvidia naar ati.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb hier met een HD4890 anders geen problemen. Ook de sloomheid op de desktop herken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

oh dat maakt het leven wel makkelijker, wist niet dat die plugins nu eens gebundeld werden door Ubuntu. Fijn.
Maar ik heb wel een puntje van kritiek op de schrijver van de site: de Moonlight plugin die via het Software Center te krijgen is, is de eerste die vrijwel _alles_ laat werken. Ik heb ontzettend lopen klooien met beta's van de moonlight site zelf en had constant last van problemen. Nu zeggen sommige sites dat het een verouderde silverlight versie is die ik gebruik en dat mogelijk niet alles werkt, maar dat komt niet vaak voor (mijn test: werkt Uitzendinggemist.nl helemaal, zowel de silverlight als non-silverlight versie dan kom ik vrijwel geen niet-werkende sites meer tegen)

Een advies aan de maker van de Computertip-site: haal de kolomen weg, kies desnoods voor fixed width voor het textveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 19-09 13:44
Inderdaad heel wat tips, leuk. Zie er op het eerste gezicht ook geen flauwekul tussen staan.
Ik gebruik zelf geen ubuntu meer ( ouders en verdere familie wel :) ) maar ben zelf nog eens even de firefox-tips nagelopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
MsG schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:58:
Ik heb hier met een HD4890 anders geen problemen. Ook de sloomheid op de desktop herken ik niet.
De sloomheid op de desktop is idd grotendeels opgelost met de laatste catalyst drivers.
Maar mijn grootste ergernis met ATI is toch wel de vsync problematiek.

Ik bedoel kom op, het is nog steeds huilen met de pet op als je videos gaat afspelen, een beetje snelle scene en meteen weer de rottige vsync strepen.
Nee, ik heb na een boel klooien de moed opgegeven en mijn ATI HD5850 verkocht. Heb net gister van dat geld een GTX 460 van nvidia besteld, dan maar iets game-performance inleveren (ik game toch niet superveel) en dan eindelijk een goed werkende ubuntu desktop.

Maar goed, misschien ieder zijn voorkeur, maar als ik zie hoe mijn ubuntu mediacenter (asrock systeempje ion 330) draait met z'n nvidia drivertje, _/-\o_ daar word ik vrolijk van.
Dus ik hoop met die GTX460 in mijn desktop dezelfde goede ervaring te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

RFdeGroot schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 15:22:
[...]

De sloomheid op de desktop is idd grotendeels opgelost met de laatste catalyst drivers.
Maar mijn grootste ergernis met ATI is toch wel de vsync problematiek.

(...)
Ik moet in VLC de video output op X11 zetten ipv. Default. Maar ook dan met HD video's is het full screen nog niet helemaal vlekkeloos jammer genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Ff een tip voor gebruikers van de 64-bits versie van ubuntu die net als ik vage problemen met flash videos hebben.

Ik had namelijk constant dat de player buttons (play/pause, progress bar etc) op bijv youtube de helft van de tijd niet werkten en dat embedded youtube videos op website het soms wel deden en soms niet.

Dankzij deze setting zijn deze problemen als sneeuw voor de zon verdwenen:
code:
1
gksudo gedit /usr/lib/nspluginwrapper/i386/linux/npviewer

Voeg dan deze regel voor de laatste regel toe:
code:
1
export GDK_NATIVE_WINDOWS=1

Het bestand ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
TARGET_OS=linux
TARGET_ARCH=i386
export GDK_NATIVE_WINDOWS=1
. /usr/lib/nspluginwrapper/noarch/npviewer

Daarna ff je browser sluiten en opnieuw openen en al die flash problemen behoren tot het verleden.
Kwam de tip overigens hier tegen: http://firefox-tutorials....ash-issues-solutions.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat is inderdaad een probleem wat ik ook altijd had. Momenteel heb ik het probleem niet, volgens mij. Geen idee hoe ik het opgelost heb, haha. Mogelijk dat het gewoon een andere flash player is. Deze setup draait alweer een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Net toegepast en werkt goed! Erg bedankt hiervoor, voorheen moest ik steeds metacity inladen als window manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Room42 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:54:
Dat is inderdaad een probleem wat ik ook altijd had. Momenteel heb ik het probleem niet, volgens mij. Geen idee hoe ik het opgelost heb, haha. Mogelijk dat het gewoon een andere flash player is. Deze setup draait alweer een tijdje.
uitschakelen van desktop effects werkt ook, misschien heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Vicarious schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:16:
[...]

uitschakelen van desktop effects werkt ook, misschien heb je dat gedaan?
Juist, dat is 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Da's nou juist onhandig! Als zelfs Team Fortress 2 goed draait met Desktop Effects aan, wil je toch ook dat flash dat doet...? Heb ook een tijd geleden iets toegepast en sindsdien is het probleem weg.. geen idee of het een vergelijkbare oplossing was trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Touchdomex schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:47:
Mag ik gaan huilen voor de manier waarop Ubuntu 10.04 hier op mijn desktop werkt....
Wat dat betreft is de 8.x serie stukken beter. Misschien door nieuwe hardware wel verouderd maar dat draaide destijds als een...zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
Saturnus schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 13:54:
[...]

Wat dat betreft is de 8.x serie stukken beter. Misschien door nieuwe hardware wel verouderd maar dat draaide destijds als een...zon.
En 10.04 niet?
Draait bij mij ook als een zonnetje hoor! Geen enkel probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Is de accuduur altijd zo significant slechter dan op XP op netbooks? Zowel een NC10 als een 1005HA geven veel lagere getallen in tijd bij de batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
MsG schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:08:
Is de accuduur altijd zo significant slechter dan op XP op netbooks? Zowel een NC10 als een 1005HA geven veel lagere getallen in tijd bij de batterijduur.
Dat zou mij niks verbazen. Mijn Thinkpad T43 wordt van buiten echt bloedheet met ubuntu. Met XP wordt hij handwarm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
jbhc schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:17:
[...]

Dat zou mij niks verbazen. Mijn Thinkpad T43 wordt van buiten echt bloedheet met ubuntu. Met XP wordt hij handwarm 8)7
Yep, dit vind ik ook wel erg jammer. Ondanks dat de cpu throttling toch wel goed werkt in Ubuntu...
Vraag mij af waar de optimalisaties in Windows zich nog bevinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Onderschat de powersaving features in de GPU-drivers niet :). Die zitten er bij Linux veel minder in (zeker in de opensource drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 19:08

Tuxie

En WeL nU!

jbhc schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:17:
[...]

Dit heb ik dus ook met mijn nettop. Echter blijf ik wel lekker stug Ubuntu 10.04 draaien :P
Pagina: 1 ... 8 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!