Apart; ik heb met mijn Dell M1330 precies de omgekeerde ervaring. Ik draai de nieuwste Linux Mint overigens.jbhc schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:17:
[...]
Dat zou mij niks verbazen. Mijn Thinkpad T43 wordt van buiten echt bloedheet met ubuntu. Met XP wordt hij handwarm
Verwijderd
Mijn MSI megabook S262 wordt in ubuntu ook warmer, maar de batterij lijkt juist langer mee te gaan. Bij mij wordt niet zo warm als ik compiz uit zet. Dan blijft hij juist een stuk kouder dan in windows. Maar ik houd zo van compiz, dus dan maar warm
Die van mij doet ongeveer 2,5 uur met een batterijlading, en in windows net zoiets, ietsje meer misschien.
Het grootste verschil wat ik merk is dat in windows mijn HDD continu zeer onheilspellend staat te ratelen... Ik word er haast eng van soms...
Het grootste verschil wat ik merk is dat in windows mijn HDD continu zeer onheilspellend staat te ratelen... Ik word er haast eng van soms...
Dat zal die indexing service wel zijn, die is bagger in Windows XPmcDavid schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:34:
Die van mij doet ongeveer 2,5 uur met een batterijlading, en in windows net zoiets, ietsje meer misschien.
Vicariously I live while the whole world dies
Ben ik vandaag bezig geweest met het patchen en compileren van een nieuwe kernel met een grotere page size volgens http://www.howtoforge.com/kernel_compilation_ubuntu en/of http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158
Staan er geen *.deb-packaged in mijn /usr/src
Beetje jammer, maar gelukkig duurt het compileren niet heel lang (ongeveer 20 minuutjes).
Edit; fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Om het compileren wat te versnellen, had ik de sources op mijn raid-array gezet een een symlink naar die locatie gemaakt.
De *.deb-bestanden worden in de .. folder geplaatst. Ik ging er vanuit dat dat dus /usr/src was, maar het is dus /mnt/raid
daar staan nu dus de *.deb-bestanden.
Staan er geen *.deb-packaged in mijn /usr/src

Beetje jammer, maar gelukkig duurt het compileren niet heel lang (ongeveer 20 minuutjes).
Edit; fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Om het compileren wat te versnellen, had ik de sources op mijn raid-array gezet een een symlink naar die locatie gemaakt.
lrwxrwxrwx 1 mathijs src 25 2010-08-25 11:34 linux -> /mnt/raid/linux-2.6.32.20
De *.deb-bestanden worden in de .. folder geplaatst. Ik ging er vanuit dat dat dus /usr/src was, maar het is dus /mnt/raid

daar staan nu dus de *.deb-bestanden.
[ Voor 37% gewijzigd door Matis op 25-08-2010 12:33 ]
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Grotere page size?Matis schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 12:17:
Ben ik vandaag bezig geweest met het patchen en compileren van een nieuwe kernel met een grotere page size
Mja, die guide is matig. Compilen als root? In /usr/src? Dat is gewoon ranzig.Staan er geen *.deb-packaged in mijn /usr/src
Compilen doe je lekker als user, in je homedir (of op je raid array of een memory filesystem of whatever). Ook voor kernels.
En die sh -> bash link is ook al zo'n jammer advies.
</rant>
Met desktop settings op none valt ook meteen veel usability weg, zoals semi-transparantie van dingen. Maar op mijn netbooks zegt Ubuntu zo'n 3-4 uur. In Windows meer 5-6 uur.Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:27:
Mijn MSI megabook S262 wordt in ubuntu ook warmer, maar de batterij lijkt juist langer mee te gaan. Bij mij wordt niet zo warm als ik compiz uit zet. Dan blijft hij juist een stuk kouder dan in windows. Maar ik houd zo van compiz, dus dan maar warm
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Dat zeggen ze ja, maar houd je dat ook vol?MsG schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 14:02:
[...]
Met desktop settings op none valt ook meteen veel usability weg, zoals semi-transparantie van dingen. Maar op mijn netbooks zegt Ubuntu zo'n 3-4 uur. In Windows meer 5-6 uur.
Nieuwe overwinning voor Ubuntu 
Mijn nieuwe baas vond het een goed idee om mijn bedrijfsnotebook te voorzien van Ubuntu. De notebook is wat ouder en de extra snelheid is prettig werken. Met de ingebouwde TS client kan ik op kantoor gewoon op de terminal server werken (dit werkt echt perfect) en ik heb een creatieve oplossing verzonnen voor het thuiswerken. Omdat wij via een ActiveX-website een RDP sessie starten met Vasco tokens en ActiveX niet functioneert onder Linux, heb ik Virtualbox geinstalleerd en daarin installeer ik nu een Windows XP sessie.
De snelheid van Linux en de compatibility van een Windowsomgeving. Meer bedrijven zouden hun werknemers deze vrijheid van werken moeten geven
Mijn baas was onder de indruk en heeft de cd meegenomen om thuis te proberen

Mijn nieuwe baas vond het een goed idee om mijn bedrijfsnotebook te voorzien van Ubuntu. De notebook is wat ouder en de extra snelheid is prettig werken. Met de ingebouwde TS client kan ik op kantoor gewoon op de terminal server werken (dit werkt echt perfect) en ik heb een creatieve oplossing verzonnen voor het thuiswerken. Omdat wij via een ActiveX-website een RDP sessie starten met Vasco tokens en ActiveX niet functioneert onder Linux, heb ik Virtualbox geinstalleerd en daarin installeer ik nu een Windows XP sessie.
De snelheid van Linux en de compatibility van een Windowsomgeving. Meer bedrijven zouden hun werknemers deze vrijheid van werken moeten geven
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-08-2010 09:35 ]
Volgens mij heeft die ActiveX oplossing ook een Java alternatief toch?HTT-Thalan schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:35:
Nieuwe overwinning voor Ubuntu
Klopt, maar daar werkte onze remote-werken-website niet mee. Puur activeX, als ik probeer de sessie onder Firefox te starten is dat ook de foutmelding. Op deze manier heb ik beideVicarious schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:38:
[...]
Volgens mij heeft die ActiveX oplossing ook een Java alternatief toch?
Haha vanaf vandaag gaat het geluid van mijn laptop dwars door de lucht naar mijn router, vanaf daar via een kabeltje naar mijn mediacenter, terug naar mijn stereo en dan de speakers uit!
Toch wel leuk, dat PulseAudio!
Alleen soms heeft'ie heel even een hickup... dus voor muziek blijf ik gewoon Rhytmbox via SSH gebruiken denk ik.
Alleen soms heeft'ie heel even een hickup... dus voor muziek blijf ik gewoon Rhytmbox via SSH gebruiken denk ik.
Yes, normaal is de pagesize in Ubuntu 4MB, maar omdat onze capturekaart bestanden in 8MB wegschrijft in het geheugen, treedt er regelmatig fragmentatie op.deadinspace schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 13:58:
Grotere page size?
Door de page size te vergroten naar 16 meg, treedt er dus geen fragmentatie meer op
"pages" zoals ik ze ken zijn de granulariteit waarmee geheugen aangesproken wordt. De grootte is architectuur-afhankelijk; de default is op x86(-64) 4KiB. Huge pages (die je heel expliciet moet enablen en gebruiken) zijn op x86-64 geloof ik 4MiB of 1GiB.Matis schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:43:
Yes, normaal is de pagesize in Ubuntu 4MB
Ik krijg de indruk dat jij het ergens anders over hebt?
Zolang userspace apps er geen al te grote zooi van maken is geheugenfragmentatie zelden een probleem (zeker met 2 pages per blok)...maar omdat onze capturekaart bestanden in 8MB wegschrijft in het geheugen, treedt er regelmatig fragmentatie op.
Ik ben dus wel benieuwd naar meer details
Geen Music Player Daemon op de mediacenter en dat vanaf je laptop/smartphone/interwebs bedienen? Als jij wil doen wat ik denk dat je wil doen, is dat de beste optie. En dan kan je in MPD ook nog een pulse output maken die de muziek naar je laptop streamt, dan heb je multi-room audiomcDavid schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:06:
Haha vanaf vandaag gaat het geluid van mijn laptop dwars door de lucht naar mijn router, vanaf daar via een kabeltje naar mijn mediacenter, terug naar mijn stereo en dan de speakers uit!![]()
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Joah zoiets heb ik met XBMC. Maar gewoon Rhythmbox openen over SSH met X-tunnel, werkt ook perfect!Demoniac schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:26:
[...]
Geen Music Player Daemon op de mediacenter en dat vanaf je laptop/smartphone/interwebs bedienen? Als jij wil doen wat ik denk dat je wil doen, is dat de beste optie. En dan kan je in MPD ook nog een pulse output maken die de muziek naar je laptop streamt, dan heb je multi-room audio
Wat ik precies wil is op mijn laptop een muziekspeler bedienen zoals altijd, maar dan dat het geluid uit de HTPC komt. Dat heb ik altijd al gedaan op bovenstaande manier, maar ivm dat nieuwe audio-menu in Maverick (ik draai de alpha
Het zal wel per config verschillen (schandelijk) maar hier was het eerder een nachtmerrie. Op dit moment, na diverse handmatige fixes, lijkt het vrij stabiel.RFdeGroot schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:42:
[...]
En 10.04 niet?
Draait bij mij ook als een zonnetje hoor! Geen enkel probleem hier.
Ubuntu 10.04.1 LTS 64bit geïnstalleerd.
De cleane look and feel trekt me enorm aan, maar telkens herval ik op windows omdat er bepaalde zaken niet goed werken en ik geen topic/hulp vind. Meestal lijkt het me driver related.
Momenteel lukt het me niet om m'n Netgear WNDA3100v2 werkend te krijgen. Hij wordt standaard niet herkent en http://sites.google.com/s...tip/geendraadloosinternet bracht ook geen oplossing. Netgear is nu toch niet zo ongekend? Iemand anders met min of meer dezelfde probs?
De cleane look and feel trekt me enorm aan, maar telkens herval ik op windows omdat er bepaalde zaken niet goed werken en ik geen topic/hulp vind. Meestal lijkt het me driver related.
Momenteel lukt het me niet om m'n Netgear WNDA3100v2 werkend te krijgen. Hij wordt standaard niet herkent en http://sites.google.com/s...tip/geendraadloosinternet bracht ook geen oplossing. Netgear is nu toch niet zo ongekend? Iemand anders met min of meer dezelfde probs?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1383708
Daar staat een topic over jou kaart? Misschien daar info wat wel werkt? Welliswaar voor 9.10 maar moet vast ook wel werken voor 10.04
Daar staat een topic over jou kaart? Misschien daar info wat wel werkt? Welliswaar voor 9.10 maar moet vast ook wel werken voor 10.04
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik weet weer waarom ik de desktop effects op none had staan... Ik heb een hele irritante delay sinds 10.04, bijvoorbeeld bij het minimaliseren (en restoren) van een halve seconde ofzo.
Nooit echt ingedoken om het op te lossen en nu ook niet. Heb de effecten maar weer uitgezet
Ubuntu 10.04, Ati Radeon 4870X2, FGLRX proprietary driver
Nooit echt ingedoken om het op te lossen en nu ook niet. Heb de effecten maar weer uitgezet
[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 27-08-2010 01:28 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Het gaat niet om het merk dat op dat ding plakt, wel op de chip die Netgear op die printplaat gesoldeerd heeft. Als je pech hebt is dat er één die slecht (of niet) ondersteund wordt op Linux. De chip bepaalt namelijk de driver, maar al de poeha errond die producenten maken met hun Windows-driversuites onttrekt dat volledig aan het oog van de gebruiker.Cappuccino schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 00:59:
Een welgemikte lspci lsusb zou duidelijkheid moeten brengen over wat er in je WNDA3100v2 steekt. Als je je model + linux even googlet, dan lijkt het er sterk op dat hier Broadcom-rommel insteekt (en helaas is Broadcom draadloos spul op Linux héél slecht ondersteund).
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Dit topic heb ik inderdaad geprobeerd, maar zonder succes omdat mijn WNDA3100v2 een Broadcom chip heeft.Touchdomex schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:15:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1383708
Broadcom inderdaadBorromini schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:45:
[...]
Het gaat niet om het merk dat op dat ding plakt, wel op de chip die Netgear op die printplaat gesoldeerd heeft. Als je pech hebt is dat er één die slecht (of niet) ondersteund wordt op Linux. De chip bepaalt namelijk de driver, maar al de poeha errond die producenten maken met hun Windows-driversuites onttrekt dat volledig aan het oog van de gebruiker.
Een welgemikte lspci lsusb zou duidelijkheid moeten brengen over wat er in je WNDA3100v2 steekt. Als je je model + linux even googlet, dan lijkt het er sterk op dat hier Broadcom-rommel insteekt (en helaas is Broadcom draadloos spul op Linux héél slecht ondersteund).

Ik vind er (nog) geen oplossing voor. Firmwares die ik vind zijn van de v1 = andere chipset.
Dat idee krijg ik ook, want waar ik het eigenlijk over heb is de MAX_ORDER van de kernel-module welke het geheugen beheerd. Deze staat normaliter op 11.deadinspace schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:20:
"pages" zoals ik ze ken zijn de granulariteit waarmee geheugen aangesproken wordt. De grootte is architectuur-afhankelijk; de default is op x86(-64) 4KiB. Huge pages (die je heel expliciet moet enablen en gebruiken) zijn op x86-64 geloof ik 4MiB of 1GiB.
Ik krijg de indruk dat jij het ergens anders over hebt?
Op die manier kun je 2^(MAX_ORDER -2) * PAGE_SIZE (welke 4096 B is) continue geheugen alloceren (4MB dus). Door de MAX_ORDER van 11 naar 12 te tillen, krijg je dus een "contiguous kernel-mode memory zones size" van 8MB. Het is dus niet echt de page size, maar ik wilde het voor de gemiddelde gebruiker tastbaar houden
Wat dat betreft ben ik overgeleverd aan de robuustheid van de driver, echter controleert deze zelf al of de "contiguous kernel-mode memory zones size" groot genoeg is voor het video-frame dat hij binnenhaalt.Zolang userspace apps er geen al te grote zooi van maken is geheugenfragmentatie zelden een probleem (zeker met 2 pages per blok)...
Ik ben dus wel benieuwd naar meer details
In een 1080i50-stroom van 7,9MB per frame, is dit dus niet het geval en weigert de driver te starten, mede omdat er mogelijk fragmentatie ontstaat en voor een enterprise-omgeving is dat onacceptabel
Dit komt doordat ubuntu een gepatchte X.org versie gebruikt (geloof dat dit nodig was voor goede werking van intel gma kaartjes), deze veroorzaakte de vertragings bug icm de ati driver.Room42 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:26:
Ik weet weer waarom ik de desktop effects op none had staan... Ik heb een hele irritante delay sinds 10.04, bijvoorbeeld bij het minimaliseren (en restoren) van een halve seconde ofzo.
Je kunt het oplossen door catalyst 10.7 (of is inmddels 10.8 er al?) te installeren van ATI zelf (wel natuurlijk eerst ff de proprietary driver die bij ubuntu zit uitschakelen). (system --> administration --> hardware drivers)
Daarna die catalyst drivers erop en dan moet het werken.
Ubuntu heeft laatst namelijk een X.org update gehad.
Mocht het toch nog niet werken kun je hier de ppa vinden om een andere X.org versie te installeren.
Zie hier voor meer info: https://bugs.launchpad.ne...lrx-installer/+bug/568988
Heb je Ndiswrapper geprobeerd?Cappuccino schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 07:40:
[...]
Broadcom inderdaad
Ik vind er (nog) geen oplossing voor. Firmwares die ik vind zijn van de v1 = andere chipset.
Jep, ik heb de win764 driver geinstalleerd via Windows Wireless Drivers in Ubuntu 64b.
Hardware was dan gevonden en leek goed geïnstalleerd, maar als ik bij netwerk -> Wireless ga kijken zie ik niets van hardware.

Doe ik iets verkeerd of kan ik iets anders nog proberen? Echt stom dat ik voor een dom netwerkkaartje terug windows moet gebruiken.
je kan natuurlijk ook één of ander wireless usb-stickie kopen, dat zijn de kosten op zich ook niet. Nadeel is wel dat je met zo'n uitstekend kutding zit.Cappuccino schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:24:
[...]
Jep, ik heb de win764 driver geinstalleerd via Windows Wireless Drivers in Ubuntu 64b.
Hardware was dan gevonden en leek goed geïnstalleerd, maar als ik bij netwerk -> Wireless ga kijken zie ik niets van hardware.
Doe ik iets verkeerd of kan ik iets anders nog proberen? Echt stom dat ik voor een dom netwerkkaartje terug windows moet gebruiken.
Zijn huidige adapter is al een USB-stick, dus dat zal het verschil niet maken denk ik.
Als dit een desktop is zou ik een Atheros- or Ralink-kaartje kopen, als het een laptop is en je hebt toegang tot het miniPCI(-E)-slot, dan zou ik een Intel aanschaffen.
Als dit een desktop is zou ik een Atheros- or Ralink-kaartje kopen, als het een laptop is en je hebt toegang tot het miniPCI(-E)-slot, dan zou ik een Intel aanschaffen.
[ Voor 50% gewijzigd door Borromini op 28-08-2010 01:24 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Ik gebruik hier een Belkin Wireless G+ Mimo USB Adapter en die werkt (gelukkig) perfect, out of the box
Klopt, heb een USB Netgear kaartje, samen met goede netgear router.Borromini schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 01:20:
Zijn huidige adapter is al een USB-stick, dus dat zal het verschil niet maken denk ik.
Mmm, beetje jammer dat ik nu speciaal voor Ubuntu een nieuw netwerkkaartje zou moeten kopen. Stomme kosten, hoewel de prijs niet hoog is.
Verder merkte ik ook op dat ik nu niet meer in mijn 'Windows Wireless Drivers' kan zonder dat dat programma vastloopt. Waarschijnlijk heb een of ander driver confict. Makkelijke oplossing of ineens best nieuwe install doen?
Is Google Chrome al een beetje op punt trouwens? Ben dit zo gewoon en vind het een zalige browser, maar er lijkt soms ook wat vast te lopen hoewel ik alle 'Multimedia' stuff van de guide gedaan heb. Misschien is Silverlight zo niet zo goed werkend of flash of ligt het misschien aan de 64bit editie van ubuntu.
Anyway, Ik apprecieer alle hulp en volg dit topic op de voet.
Ik gebruik onder Ubuntu altijd Chromium, die zit gewoon in de repositories en werkt altijd wel stabiel. Met 64-bits heb ik echter geen ervaring
Bewust geen 64bit omdat er problemen zijn of omdat je pc niet 6'bit compatible is?Vicarious schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 12:34:
Ik gebruik onder Ubuntu altijd Chromium, die zit gewoon in de repositories en werkt altijd wel stabiel. Met 64-bits heb ik echter geen ervaring
Ik neem altijd 64bit omdat ik een Core2Duo Intel E8200 heb. Lijkt zo stom om 32bit te nemen...
ehm, brakke flash-ondersteuning terwijl flash nog (te) vaak gebruikt wordt en allerlei andere problemen idd. Programma's die niet zo vaak voorkomen moet je dan zelf gaan zitten compilen enzo, is het mij allemaal niet waard.Cappuccino schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:10:
[...]
Bewust geen 64bit omdat er problemen zijn of omdat je pc niet 6'bit compatible is?
Ik neem altijd 64bit omdat ik een Core2Duo Intel E8200 heb. Lijkt zo stom om 32bit te nemen...
"Op Punt" betekent... beetje goed? Gebruik de chrome-bèta releases, doen het over het algemeen perfect. Heb eigenlijk geen problemen met flash (misschien ook omdat flash in chrome gebakken zit tegenwoordig, daarom ben ik van chromium naar chrome gegaan, gebruik 64-bit systeem).Cappuccino schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 09:21:
[...]
Is Google Chrome al een beetje op punt trouwens? Ben dit zo gewoon en vind het een zalige browser, maar er lijkt soms ook wat vast te lopen hoewel ik alle 'Multimedia' stuff van de guide gedaan heb. Misschien is Silverlight zo niet zo goed werkend of flash of ligt het misschien aan de 64bit editie van ubuntu.
Heb wél last dat rtlgemist.nl niet werkt, want die besluit dat moonlight geen silverlight is *zucht*
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Inderdaad, op 'punt' is vlaams voor 'goed' of 'in orde'letatcest schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 16:12:
[...]
"Op Punt" betekent... beetje goed? Gebruik de chrome-bèta releases, doen het over het algemeen perfect. Heb eigenlijk geen problemen met flash (misschien ook omdat flash in chrome gebakken zit tegenwoordig, daarom ben ik van chromium naar chrome gegaan, gebruik 64-bit systeem).
Heb wél last dat rtlgemist.nl niet werkt, want die besluit dat moonlight geen silverlight is *zucht*
Jammer dat flash, silverlight en misschien ook Java (?) niet super werken op Ubuntu. is dit echt niet te optimaliseren? ik merkt bvb. ook op dat filmpjes van YouTube veel trager naar fullscreen gaan dan in Win7 waar dit bij mij zonder vertraging gebeurt.
Ik wil zeker overwegen om Windows te verlaten, maar dan verwacht ik wel dat het alternatief even goed of liefst beter/sneller werkt. Fout ligt niet bij Ubuntu waarschijnlijk, maar we zitten er toch maar mee :-)
Was voor mij inderdaad ook de reden om terug te gaan naar 32-bit.Vicarious schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 15:47:
[...]
ehm, brakke flash-ondersteuning terwijl flash nog (te) vaak gebruikt wordt en allerlei andere problemen idd. Programma's die niet zo vaak voorkomen moet je dan zelf gaan zitten compilen enzo, is het mij allemaal niet waard.
Java werkt perfect. Flash werkt gewoon kut en 64-bit flash nog kutter. Brandbrieven naar Adobe. Silverlight (moonlight dus) werkt ook prima, alleen heeft RTL besloten dat ze overal DRM overheen gooien. En dan kun je het dus wel schudden.Cappuccino schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 16:23:
[...]
Inderdaad, op 'punt' is vlaams voor 'goed' of 'in orde'
Jammer dat flash, silverlight en misschien ook Java (?) niet super werken op Ubuntu. is dit echt niet te optimaliseren? ik merkt bvb. ook op dat filmpjes van YouTube veel trager naar fullscreen gaan dan in Win7 waar dit bij mij zonder vertraging gebeurt.
Ik wil zeker overwegen om Windows te verlaten, maar dan verwacht ik wel dat het alternatief even goed of liefst beter/sneller werkt. Fout ligt niet bij Ubuntu waarschijnlijk, maar we zitten er toch maar mee :-)
Ah, vandaar... Zit dat dan weer niet in moonlight?
Het valt me inderdaad vaak op dat flash wel goed draait op oude computers met simpele videokaarten... Ipv op mijn snelle 64 bit systeem
Het valt me inderdaad vaak op dat flash wel goed draait op oude computers met simpele videokaarten... Ipv op mijn snelle 64 bit systeem
Sja DRM en Open Source gaan niet zo best samen heh... Laten we hopen dat er ooit een dag komt dat [de rest van de wereld] tot inzicht komt dat datsoort protocollen niets oplossen.
Probeer de Windows XP drivers eens. ndiswrapper kan (kon?) alleen daarmee overweg.Cappuccino schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 09:21:
[...]
Klopt, heb een USB Netgear kaartje, samen met goede netgear router.
Mmm, beetje jammer dat ik nu speciaal voor Ubuntu een nieuw netwerkkaartje zou moeten kopen. Stomme kosten, hoewel de prijs niet hoog is.
Verder merkte ik ook op dat ik nu niet meer in mijn 'Windows Wireless Drivers' kan zonder dat dat programma vastloopt. Waarschijnlijk heb een of ander driver confict. Makkelijke oplossing of ineens best nieuwe install doen?
Als hij vastloopt, gooi dan dingen in /etc/ndiswrapper weg en probeer het opnieuw.
Zouden de XP 32bit drivers moeten werken op Ubuntu 64bit of speelt het geen rol of je 32 of 64 bit windows drivers installed?P.E.T.E.R. schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 19:27:
[...]
Probeer de Windows XP drivers eens. ndiswrapper kan (kon?) alleen daarmee overweg.
Als hij vastloopt, gooi dan dingen in /etc/ndiswrapper weg en probeer het opnieuw.
Geen idee, probeer beiden.Cappuccino schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 22:20:
[...]
Zouden de XP 32bit drivers moeten werken op Ubuntu 64bit of speelt het geen rol of je 32 of 64 bit windows drivers installed?
Gisteren mooie ervaring met Ubuntu: waar mijn vader al een uur aan het klooien was met de software en drivers van een scanner op Windows en waarbij we uiteindelijk tot de conclusie waren dat er iets niet goed was, was het bij Ubuntu de usb-stekker erin en gaan. Wauw!
Klinkt als hoe mijn vader laatst zat. Ik moest wat printen en ik zei ik doe het wel eventjes op mijn laptop. Hij al van ja driver dit en driver dat en hoe doe je dat. Ik ga op de grond zitten. Rop de kabel uit zijn PC plug hem in mijn laptop. Wacht 4 seconden druk op Ctrl-P en ik print. Hij was best verbaasdRetroTycoon schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 17:44:
Gisteren mooie ervaring met Ubuntu: waar mijn vader al een uur aan het klooien was met de software en drivers van een scanner op Windows en waarbij we uiteindelijk tot de conclusie waren dat er iets niet goed was, was het bij Ubuntu de usb-stekker erin en gaan. Wauw!
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Zeg, hebben er ook meer mensen last van dat Gwibber wel draait en zelfs updatebaar is via linkermuisklik op je gebruikersnaam, maar dat de client zelf niet zichtbaar te krijgen is?
En dat je de contacts van je telefoon (ja, werkend met volgens mij vrijwel ELKE telefoon) synct met Ubuntu One, de contacts zichtbaar zijn in de One Webclient, maar niet willen syncen naar je desktop? (ja, deze wiki bekeken, maar alle services draaien: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuOne/Bugs#Contacts )
edit: heb nu ook ~/.local/share/desktop-couch/ verwijderd, maakte geen verschil. Behalve dan dat de URI van het address book helemaal niet meer werkt
Terugzetten mocht ook niet baten
edit2: oh: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuOne/Status
En dat je de contacts van je telefoon (ja, werkend met volgens mij vrijwel ELKE telefoon) synct met Ubuntu One, de contacts zichtbaar zijn in de One Webclient, maar niet willen syncen naar je desktop? (ja, deze wiki bekeken, maar alle services draaien: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuOne/Bugs#Contacts )
edit: heb nu ook ~/.local/share/desktop-couch/ verwijderd, maakte geen verschil. Behalve dan dat de URI van het address book helemaal niet meer werkt
edit2: oh: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuOne/Status
[ Voor 19% gewijzigd door letatcest op 01-09-2010 09:03 ]
Gwibber lijkt sowieso een beetje stuk. Net al de daily geprobeerd onder 10.04 x86-64 maar dat ging ook niet helemaal fris. Toch jammer, aangezien dit niet heel erg helpt me te overtuigen dat mijn volgende notebook geen Mac moet worden
Launching containers into space
dat gebeurde afgelopen weekend hier. mijn vader vond het wel frappant dat Ubuntu alles herkende. ook het nooit moeten herstarten vind hij erg prettig. je hoort, vader is een beginner en heeft na 2 maanden toch de sprong gewaagd. en allemaal omdat hij het raar vond dat ik Ubuntu virtueel draai en vroeg wat het was. waar zijn zonen toch allemaal niet goed voorTouchdomex schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 17:54:
[...]
Klinkt als hoe mijn vader laatst zat. Ik moest wat printen en ik zei ik doe het wel eventjes op mijn laptop. Hij al van ja driver dit en driver dat en hoe doe je dat. Ik ga op de grond zitten. Rop de kabel uit zijn PC plug hem in mijn laptop. Wacht 4 seconden druk op Ctrl-P en ik print. Hij was best verbaasd
Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.
Toch is de vergelijking niet helemaal goed met XP. Ubuntu heeft elke keer een nieuwe kernel met nieuwe drivers. Probeer onder Windows 7 maar eens dingen aan te sluiten, werkt ook vaker out of the box dan XP.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Helaas klopt de stelling dat je nooit hoeft te herstarten niet helemaal. Ik vind dat je best vaak moet rebooten na updates.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Bij een kernelupdate altijd, maar dan is het niet noodzakelijk op dat moment.
Ik vind niet dat je à priori elke vorm van DRM moet uitsluiten, er zijn best situaties denkbaar waarin het acceptabel is, hoewel er altijd mensen blijven die er fundamenteel tegen zijn. Er zou eigenlijk een Open-Source DRM gebruikt moeten worden, omdat dat dan zonder extra kosten geïmplementeerd zou kunnen worden. Dit zou dan ook wettelijk verplicht gesteld moeten worden, opdat content-providers niet (met korting of zelfs subsidie) gesloten systemen zouden hanteren, waardoor klanten vaak weer gebonden zijn aan bepaalde hardware die voor die licenties betaald hebben. Zeker als je daarbij als klant ook nog gebonden bent aan een praktische monopolist, als bijvoorbeeld de kabel-aanbieder. Alternatieven (digitenne, satelliet, IPTV) voldoen vaak (nog) niet, en bij een overstap moet je allerlei nieuwe hardware aanschaffen, en ben je vaak wederom uitgeleverd aan 1 enkele aanbieder.mcDavid schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 18:56:
Sja DRM en Open Source gaan niet zo best samen heh... Laten we hopen dat er ooit een dag komt dat [de rest van de wereld] tot inzicht komt dat datsoort protocollen niets oplossen.
Verwijderd
Heb gisteren de overstap gemaakt naar de Beta van Meerkat. Upgraden van Lucid zelf was een drama, maar een cleane Install met een schijfje gaf wel het gewenste resultaat. Ervaringen hier zijn behoorlijk positief. De Beta is erg stabiel en de hardware ondersteuning is beter dan bij Lucid (bij mij tenminste). De Fn toetsen op mijn Vaio om de Brightness te regelen werken nu wel out of the box (onder 9.10 ook, maar onder 10.4 niet) en de interne microfoon (ook zo bekend issue bij Vaio's) doet het ook. Enige probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn Exchange mailaccount het onder Evolution (2.30) niet meer doet. Dat zal wel gefixed worden hoop ik.
Ubuntu verplicht je daar ook standaard toe. Als je bv. de gesloten nVidia- of ATi-drivers installeert zal dat ding je standaard vragen om te herstarten, terwijl je gewoon de X-server kan herstarten, en dan is het 'probleem' verholpen.Room42 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:00:
Helaas klopt de stelling dat je nooit hoeft te herstarten niet helemaal. Ik vind dat je best vaak moet rebooten na updates.
Je zou misschien kunnen overwegen een bug report hierover in te dienen. Als ze niet weten dat het probleem bestaat kan het natuurlijk ook niet gefixed worden.Verwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 08:35:
[..]
Enige probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn Exchange mailaccount het onder Evolution (2.30) niet meer doet. Dat zal wel gefixed worden hoop ik.
Verwijderd
Ga ik doen! Bedankt voor de tip.Joshua schreef op zondag 05 september 2010 @ 12:34:
[...]
Je zou misschien kunnen overwegen een bug report hierover in te dienen. Als ze niet weten dat het probleem bestaat kan het natuurlijk ook niet gefixed worden.
Misschien heeft dit er wel iets mee te maken: http://arstechnica.com/se...how-to-do-oauth-wrong.arsWhieee schreef op woensdag 01 september 2010 @ 15:52:
Gwibber lijkt sowieso een beetje stuk. Net al de daily geprobeerd onder 10.04 x86-64 maar dat ging ook niet helemaal fris. Toch jammer, aangezien dit niet heel erg helpt me te overtuigen dat mijn volgende notebook geen Mac moet worden
De auteur van gwibber valt Twitter aan op hoe slecht het beveiliginssysteem is dat Twitter voor applicaties gebruikt. Hij demonstreert hoe iedereen met wat basiscomputerkennis ('strings' en 'grep') zelf de boel kan kraken.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik vind het altijd knap dat mensen kunnen zeggen dat een distro stabiel is als ze hem een dag hebben draaienVerwijderd schreef op zondag 05 september 2010 @ 08:35:
Heb gisteren de overstap gemaakt naar de Beta van Meerkat. Upgraden van Lucid zelf was een drama, maar een cleane Install met een schijfje gaf wel het gewenste resultaat. Ervaringen hier zijn behoorlijk positief. De Beta is erg stabiel en de hardware ondersteuning is beter dan bij Lucid (bij mij tenminste). De Fn toetsen op mijn Vaio om de Brightness te regelen werken nu wel out of the box (onder 9.10 ook, maar onder 10.4 niet) en de interne microfoon (ook zo bekend issue bij Vaio's) doet het ook. Enige probleem waar ik tegenaan loop is dat mijn Exchange mailaccount het onder Evolution (2.30) niet meer doet. Dat zal wel gefixed worden hoop ik.
Verwijderd
Als je intensief gespeeld hebt met Alpha 1 t/m 3 en dan een volle dag stoeit met de Beta, alle software gebruikt hebt die je normaal gebruikt, alle tweaks toegepast hebt die je normaal toepast an dan nog geen rare dingen hebt meegemaakt kun je wat mij betreft wel stellen dattie stabiel draait ja. Vanwaar de kift?Vicarious schreef op zondag 05 september 2010 @ 19:44:
[...]
Ik vind het altijd knap dat mensen kunnen zeggen dat een distro stabiel is als ze hem een dag hebben draaien
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2010 21:52 . Reden: typo ]
Er zijn genoeg issues die pas na een paar dagen of langer merkbaar zijn. Sterker nog, de enige issues die ik met 10.04 en 9.10 had/heb doen zich pas voor na 4 dagen uptime. Dat iets maar liefst een dag goed loopt is een beetje kort om claims over stabiliteit te doen
Dat dus. Het was overigens niet lullig bedoeld...blaataaps schreef op zondag 05 september 2010 @ 22:07:
Er zijn genoeg issues die pas na een paar dagen of langer merkbaar zijn. Sterker nog, de enige issues die ik met 10.04 en 9.10 had/heb doen zich pas voor na 4 dagen uptime. Dat iets maar liefst een dag goed loopt is een beetje kort om claims over stabiliteit te doen
Verwijderd
Ok, begrijp me niet verkeerd. Ik heb het niet over de stabiliteit alsin 'mijn systeempje heeft een uptime van ik-weet-niet-hoe-lang', maar meer alsin 'ik heb de hele bende erop staan en alles werkt, zelfs na een aantal restarts en een boel gekloot'. Vergeleken met de Alpha's van 10.10 en mijn Ubuntu ervaringen met 8.04-9.10 vind ik dat een baken van stabiliteit :-)blaataaps schreef op zondag 05 september 2010 @ 22:07:
Overigens zijn we inmiddels bijna 2 dagen up ;-)
Ik dacht vanmiddag, kom, laat ik mijn file-server even updaten naar Lucid. Omdat er - in tegenstelling tot mijn webserver - niet veel op geïnstalleerd stond leek me een clean install het handigste en snelste.
Even een USB stick gemaakt, installeren, rebooten en ... niks ... alleen een zwart scherm met een knipperende cursor.
Hmm, dan maar de desktop versie van Lucid proberen: weer een USB stick gemaakt, opstarten en ... complete chaos ... er werden in een razend tempo achter elkaar honderden Nautilus vensters geopend totdat alles uiteraard hopeloos vastliep
Stond op het punt om FreeNas te proberen totdat ik op het lumineuze idee kwam om de USB stick eens te herformatteren... weer Ubuntu Server erop, installeren, rebooten en ... jawel, het inlogscherm!
Note to self: always check the hardware before blaming the software
Draait overigens alweer bijna 5 uur stabiel
Even een USB stick gemaakt, installeren, rebooten en ... niks ... alleen een zwart scherm met een knipperende cursor.
Hmm, dan maar de desktop versie van Lucid proberen: weer een USB stick gemaakt, opstarten en ... complete chaos ... er werden in een razend tempo achter elkaar honderden Nautilus vensters geopend totdat alles uiteraard hopeloos vastliep
Stond op het punt om FreeNas te proberen totdat ik op het lumineuze idee kwam om de USB stick eens te herformatteren... weer Ubuntu Server erop, installeren, rebooten en ... jawel, het inlogscherm!

Note to self: always check the hardware before blaming the software
Draait overigens alweer bijna 5 uur stabiel
Hoe zie je dat voor je? Volgensmij zijn open source en DRM simpelweg incompatible.Beuzelarij schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 16:26:
[...]Er zou eigenlijk een Open-Source DRM gebruikt moeten worden [...]
Heel kort door de bocht: als de software open source is, wat houdt iemand dan tegen om de DRM beperkingen er uit te slopen?
Het niet meer kunnen afspelen van de content wanneer die DRM er uit is gesloopt.deadinspace schreef op maandag 06 september 2010 @ 00:20:
Heel kort door de bocht: als de software open source is, wat houdt iemand dan tegen om de DRM beperkingen er uit te slopen?
De DRM is juist de check zelf
, dus als je dat er uitsloopt werkt het dus wél. Open Source DRM is leuk in theorie maar volgens mij werkt dat niet in de praktijk.
Niet per definitie. Het ligt aan 'de check'. Jouw stelling gebruikt veel te vage termen om te kunnen stellen dat een Open Source DRM intrinsiek onmogelijk is.MsG schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:23:
De DRM is juist de check zelf, dus als je dat er uitsloopt werkt het dus wél.
Zo werkt dat niet helemaal.Beuzelarij schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:05:
[...]
Het niet meer kunnen afspelen van de content wanneer die DRM er uit is gesloopt.
Content wordt versleuteld middels een DRM-protocol. Vervolgens kunnen alleen DRM-players die content afspelen, en wel volgens de beperkingen die de fabrikant erin gebouwd heeft.
Zodra er een open-source engine beschikbaar is om DRM-content af te spelen, kan iedereen weer doen wat'ie wil met die content, en is het hele protocol dus nutteloos.
Kortom: een OS-DRM player komt er pas als het DRM-protocol gekraakt is en iemand er een codec tegenaan gereverse-engineered heeft.
Kom dan eens met een werkend idee? Zodra je een check hebt met iets op internet kan je als het geheel open ligt hoe het moet, die check ook zelf aan de player geven.Beuzelarij schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:30:
[...]
Niet per definitie. Het ligt aan 'de check'. Jouw stelling gebruikt veel te vage termen om te kunnen stellen dat een Open Source DRM intrinsiek onmogelijk is.
Volgensmij snap je niet helemaal hoe DRM werkt.Beuzelarij schreef op maandag 06 september 2010 @ 11:05:
Het niet meer kunnen afspelen van de content wanneer die DRM er uit is gesloopt.
DRM in het kort: De content is encrypted, en software die iets met die content moet doen (zoals afspelen) heeft de encryptiesleutels (eventueel uitbesteed aan software van het OS, of aan hardware zoals een TPM). De maker van deze software krijgt deze sleutels alleen van de content provider als ze beloven om zich met hun programma aan hun regels te houden. De gebruiker is beperkt in wat hij met de beschermde content kan simpelweg omdat goedgekeurde programma's weigeren bepaalde dingen (zoals kopieren) te doen, en niet-goedgekeurde programma's kunnen niks met de encrypted content.
Een software blu-ray speler bijvoorbeeld kan de inhoud van de blu-ray decrypten (want de sleutels zitten in de software), maar het programma zal bijvoorbeeld alleen de volle kwaliteit afspelen op een beveiligde output (HDMI met DHCP), en zal bijvoorbeeld screenshots blokkeren. Het idee is dat je de afgespeelde video niet kunt capturen, re-encoden en DRM-vrij verspreiden.
Maar wat nou als die software open-source is? Comment de HDCP-check uit, en je kunt het ineens over onbeveiligde HDMI/DVI links afspelen, en dus capturen/kopieren. Of nog beter, pas het programma aan zodat de decoded video naar een video-encoder wordt doorgegeven. Of tap desnoods de x264-stream af direct na het decrypten.
DRM is eigenlijk gewoon cryptografie, maar dan zodanig dat de gebruiker zowel de (rechtmatige) ontvanger van het encrypted materiaal is als de aanvaller! De enige reden waarom dat werkt is omdat de systemen die voor de gebruiker decrypten alleen strak gedefinieerde en goedgekeurde acties willen doen en niet aanpasbaar zijn. Dat is inherent incompatible met open source.
Als jij specifieke voorbeelden hebt van hoe open source en DRM wel samen zouden kunnen gaan, dan hoor ik ze graag, ik ben namelijk wel benieuwd
Ik heb het dan ook helemaal niet over het kraken van een (bestaande) DRM-methode.mcDavid schreef op maandag 06 september 2010 @ 12:44:
Kortom: een OS-DRM player komt er pas als het DRM-protocol gekraakt is en iemand er een codec tegenaan gereverse-engineered heeft.
'Het geheel' hoeft dan ook niet open. Dat behoeft eigenlijk niet eens nadere toelichting, want is immers de essentie van DRM. Waar het bij DRM nu eenmaal om draait is dat er een 'beschermd' deel komt, opdat de ene partij bepaalde rechten wel of niet aan een andere partij kan toekennen. Daarnaast heb je een implementeer-deel, een 'driver' als het ware. Dat implementeer-deel zou dus sowieso Open Source moeten zijn, opdat het op elk platform geïmplementeerd zou kunnen worden. Dan is men niet aan dure licenties gebonden, en evenzo belangrijk is men dan niet aan een bepaald besturingssysteem of apparaat gebonden wat de contentaanbieder jou oplegt. En waarvoor ie wellicht ook weer commissie opstrijkt.MsG schreef op maandag 06 september 2010 @ 13:04:
Zodra je een check hebt met iets op internet kan je als het geheel open ligt hoe het moet, die check ook zelf aan de player geven.
Maar ook de 'bescherming' zelf zou Open Source moeten kunnen zijn, je hebt immers ook iets als GnuPG, een open source-implementatie van OpenPGP. De broncode van software zou je dus wel degelijk vrij kunnen geven, maar de (versleuteling van de) sleutels zelf natuurlijk niet.
Maar als het beschermde deel communiceren moet met het open deel kan je dat gewoon opvangen en iets mee doen. Domweg versleuteling van iets heeft een heel andere basis en doel dan DRM, waarbij je bijvoorbeeld hebt dat een film een week gehuurd wordt en dus een week werkt. Hoe wil je dergelijke functionaliteit garanderen als men dat er dus uit kan slopen? DRM en Open Source gaan niet samen.
De enige manier zou zijn dat het om een online-dienst gaat waarbij het filmbestand niet fysiek terecht komt op de PC, maar als een stream binnenkomt.
De enige manier zou zijn dat het om een online-dienst gaat waarbij het filmbestand niet fysiek terecht komt op de PC, maar als een stream binnenkomt.
[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 06-09-2010 17:05 ]
'Comment de HDCP-check uit'. Als je wilt dat contentaanbieders Open Source DRM gaan gebruiken (bij voorkeur opgelegd door de overheid) moet er wel een goed systeem zijn. Eentje waarbij er inherent niet afgespeeld kan worden als de HDCP-check 'uitgecomment' wordt.deadinspace schreef op maandag 06 september 2010 @ 16:49:
Verhaal...
Maar wat nou als die software open-source is? Comment de HDCP-check uit, en je kunt het ineens over onbeveiligde HDMI/DVI links afspelen, en dus capturen/kopieren. Of nog beter, pas het programma aan zodat de decoded video naar een video-encoder wordt doorgegeven. Of tap desnoods de x264-stream af direct na het decrypten.
Je hebt een aanbieder-kant en een ontvanger-kant. De DRM moet zodanig in elkaar zitten dat als aan bepaalde voorwaarden niet meer wordt voldaan omdat er ergens iets is aangepast, de beveiligde content niet meer wordt doorgegeven. Ik zie nergens een overtuigend bewijs dat het principieel niet zou kunnen. Er wordt steeds gedacht vanuit bestaande (vooral Windows-)DRM implementaties.DRM is eigenlijk gewoon cryptografie, maar dan zodanig dat de gebruiker zowel de (rechtmatige) ontvanger van het encrypted materiaal is als de aanvaller! De enige reden waarom dat werkt is omdat de systemen die voor de gebruiker decrypten alleen strak gedefinieerde en goedgekeurde acties willen doen en niet aanpasbaar zijn. Dat is inherent incompatible met open source.
Dit is natuurlijk een leuke discussie-truc. Jullie beweren dat Open Source DRM principieel onmogelijk is. Dan moeten jullie het theoretische bewijs leveren dat het ook daadwerkelijk onmogelijk is.Als jij specifieke voorbeelden hebt van hoe open source en DRM wel samen zouden kunnen gaan, dan hoor ik ze graag, ik ben namelijk wel benieuwd
Het is onmogelijk omdat je het ongewenste gedrag er uit kan slopen. Jij beweert vervolgens dat dat niet zo is, maar komt niet met een overtuigend model waarbij, de mogelijkheid tot het aanpassen van het programma, dan wel de content de DRM niet in de weg staat. Aan jou de eer dus om uit te leggen op welke manier het wél kan?
Zo ook de HDCP-check. Als je dat niet kan aanpassen is het dus geen Open Source maar gesloten code waarbij dat niet kan, ergo het werkt tegen elkaar in.
Het zou wel kunnen op een manier dat je een ge-encrypte video krijgt en die met truecrypt moet decrypten met een code. Echter kan je daarna niet meer beperkingen instellen als aanbiederzijnde, oftewel het hele idee van DRM valt dan weg. Want dat de video na een week niet meer werkt kan opeens niet meer, want de content is reeds binnen en gewoon te openen.
Zo ook de HDCP-check. Als je dat niet kan aanpassen is het dus geen Open Source maar gesloten code waarbij dat niet kan, ergo het werkt tegen elkaar in.
Het zou wel kunnen op een manier dat je een ge-encrypte video krijgt en die met truecrypt moet decrypten met een code. Echter kan je daarna niet meer beperkingen instellen als aanbiederzijnde, oftewel het hele idee van DRM valt dan weg. Want dat de video na een week niet meer werkt kan opeens niet meer, want de content is reeds binnen en gewoon te openen.
[ Voor 29% gewijzigd door MsG op 06-09-2010 17:25 ]
Je hebt sowieso de sleutel nodig om te encrypten. Maar zodra je een OpenSource-programma hebt wat de content kan decrypten, kan iedereen bij de broncode. En dat hoeft dan helemaal niet in het encryptie-gedeelte te zitten, dat zou zelfs nog een closed-source module kunnen zijn.Beuzelarij schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:12:
[...]
Dit is natuurlijk een leuke discussie-truc. Jullie beweren dat Open Source DRM principieel onmogelijk is. Dan moeten jullie het theoretische bewijs leveren dat het ook daadwerkelijk onmogelijk is.
Maar als je bij de rest van de broncode kunt, kun je ervoor zorgen dat de output naar een divx geschreven wordt bijvoorbeeld. Ook al blijft de encryptie en de sleutels geheim, het programma kan bij de encryted data, en dus kan de gebruiker erbij mbv de broncode van het programma.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Inherent - hoe dan? Als er iets gebeurt wat volgens de DRM niet mag (zoals het disablen van de HDCP-check), dan moet de software besluiten om dienst te weigeren. Maar als je de software aan kunt passen, dan kun je het dienstweigeren ook disablen.Beuzelarij schreef op maandag 06 september 2010 @ 17:12:
'Comment de HDCP-check uit'. Als je wilt dat contentaanbieders Open Source DRM gaan gebruiken (bij voorkeur opgelegd door de overheid) moet er wel een goed systeem zijn. Eentje waarbij er inherent niet afgespeeld kan worden als de HDCP-check 'uitgecomment' wordt.
We gaan voor de eenvoud even uit van het geval waarin ik DRM-beveiligde media in mijn bezit heb (bijvoorbeeld een blu-ray schijf, of een beveiligd WMA-bestand oid).Je hebt een aanbieder-kant en een ontvanger-kant. De DRM moet zodanig in elkaar zitten dat als aan bepaalde voorwaarden niet meer wordt voldaan omdat er ergens iets is aangepast, de beveiligde content niet meer wordt doorgegeven.
Ik kan met die media doen wat ik wil (lezen, kopieren, whatever), dus ik kan bij de inhoud. Dat wil zeggen, de gegevens die opgeslagen zijn in het medium. Als ik die gegevens kan interpreteren, dan kan ik ze afspelen/kopieren zoals ik wil, dus het moet onmogelijk zijn voor mij om die gegevens te interpreteren. Maar de afspeelsoftware moet de media wel kunnen interpreteren, anders kan ik de film niet bekijken of de muziek niet luisteren. Dit is alleen mogelijk omdat de afspeelsoftware informatie heeft die ik niet heb (in de praktijk: decryptiesleutels).
Als die software open source is, dan kan ik de software dus bestuderen en leren hoe die de media afspeelt (in de praktijk: de decryptiesleutels onderscheppen), en een nieuw programma maken dat dit voor mij doet maar dat beperkingen die mij niet zinnen achterwege laat.
Het open source afspeelprogramma aanpassen om de beperkingen er uit te slopen komt in feite op hetzelfde neer; je maakt een nieuw programma (gebaseerd op het oude) dat wel de beveiligde media interpreteert maar mij niet beperkt in mijn acties.
De sleutel tot het concept zit hem in de vetgedrukte zin, en is iets dat ik in mijn vorige post ook al aanhaalde: bij DRM is de gebruiker zowel de rechtmatige ontvanger van iets als de "vijandige derde", een paradox die in stand gehouden wordt doordat het systeem niet doet wat de gebruiker wil doen. Als je het systeem echter aan kan passen (zoals bij open source mogelijk is), dan stort de constructie in elkaar.
Hoezo discussie-truc? Ik had in mijn vorige post naar mijn idee afdoende beargumenteerd dat het principieel onmogelijk is (en hierboven staat een tweede poging). Nadat ik heb uitgelegd waarom ik denk dat het niet kan lijkt het me niet onredelijk dat ik aan jou vraag hoe het wel kan (want je lijkt van mening te zijn dat het wel kan).Dit is natuurlijk een leuke discussie-truc. Jullie beweren dat Open Source DRM principieel onmogelijk is. Dan moeten jullie het theoretische bewijs leveren dat het ook daadwerkelijk onmogelijk is.
Sowieso moet een discussie natuurlijk van twee kanten komen; er staan hier twee meningen tegenover elkaar ("het kan wel" en "het kan niet"), en beide partijen zullen hun standpunt moeten uitleggen als we voorbij "welles-nietes" willen komen.
Ondanks dat het nog steeds geen DRM ondersteunt kickt Maverick wel ass! Het is de eerste Ubuntu versie die gewoon fatsoenlijk kan suspenden op mijn laptop!
Eindelijk

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 06-09-2010 19:57 ]
Yes, gisteren ook geupgradet, en ziet er goed uit!mcDavid schreef op maandag 06 september 2010 @ 19:55:
Ondanks dat het nog steeds geen DRM ondersteunt kickt Maverick wel ass! Het is de eerste Ubuntu versie die gewoon fatsoenlijk kan suspenden op mijn laptop!Eindelijk
Ik vreesde troubles omdat enkele mensen hier vermeld hadden dat het upgraden niet goed werkte en je best een clean install doet, maar geen problemen gehad...
Ik merk eerlijk gezegd ook niet zoveel verschil
Maar het idee dat ik met een nieuwere en betere versie van Ubuntu werk geeft mij een warm gevoel vanbinnen!
Edit: Shit, mijn wlan LED van mijn laptop knippert steeds aan en uit als er netwerk traffiek is. Méééga annoying...
En alle fixes die ik vind gebruiken systeemfiles in de directory '/sys/class/leds', die niet bestaat op mijn systeem

Edit2: Hèhè het was even zoeken, maar lang leve open source!
'options iwlcore led_mode=1' in /etc/modprobe.d/options en alles is weer rustig. Yay!
[ Voor 22% gewijzigd door DieterVDW op 06-09-2010 23:33 ]
Daarmee heb je het ledje uitgeschakeld gok ik, maar is het onderliggende 'probleem' daar ook mee opgelost?DieterVDW schreef op maandag 06 september 2010 @ 22:17:
[...]
Yes, gisteren ook geupgradet, en ziet er goed uit!
Ik vreesde troubles omdat enkele mensen hier vermeld hadden dat het upgraden niet goed werkte en je best een clean install doet, maar geen problemen gehad...
Ik merk eerlijk gezegd ook niet zoveel verschil.
Maar het idee dat ik met een nieuwere en betere versie van Ubuntu werk geeft mij een warm gevoel vanbinnen!
Edit: Shit, mijn wlan LED van mijn laptop knippert steeds aan en uit als er netwerk traffiek is. Méééga annoying...
En alle fixes die ik vind gebruiken systeemfiles in de directory '/sys/class/leds', die niet bestaat op mijn systeem.
Edit2: Hèhè het was even zoeken, maar lang leve open source!
'options iwlcore led_mode=1' in /etc/modprobe.d/options en alles is weer rustig. Yay!
Jawel, daar mee zet je de LED om naar een aan/uit stand. Aan als je Wifi gebruikt, uit als het uitstaat.Vicarious schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 09:34:
[...]
Daarmee heb je het ledje uitgeschakeld gok ik, maar is het onderliggende 'probleem' daar ook mee opgelost?
Aha ok, zo werkt hij mij bij in 10.04 standaard, ik kan dus verwachten dat ik dat in 10.10 ook even moet aanpassen?pkwarts schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:17:
[...]
Jawel, daar mee zet je de LED om naar een aan/uit stand. Aan als je Wifi gebruikt, uit als het uitstaat.
Het DRM-verhaal
:
Ik beantwoord voor het gemak en overzicht even een aantal reacties samen, waarin als belangrijkste gesteld werd dat materiaal uiteindelijk altijd op een bepaald moment ontsleuteld moet worden om te kunnen worden weergegeven, en dat als de software waarmee dat gebeurt Open Source is, het makkelijker is om te ontdekken hoe de sleutels gebruikt worden om content vrij te schakelen, en men daardoor makkelijker software kan schrijven/aanpassen waarbij beperkingen omzeild/verwijderd kunnen worden dan dat dat het geval zou zijn bij gesloten software. Als ik belangrijke dingen ben vergeten, corrigeer me dan.
Natuurlijk klopt het dat als op de traditionele manier gebruik wordt gemaakt van sleutels, dat je bij Open Source software meer inzicht hebt in wat er zich exact afspeelt, en je zonder aanvullende maatregelen daar dan ook eerder iets mee kunt doen, maar men kan ook (een deel van de) versleuteling in hardware laten plaatsvinden waar men niet bij kan. Uiteindelijk heb je altijd een moment waarop alles ontsleuteld is en video bijvoorbeeld wordt getoond op een beeldscherm, maar dat geldt evenzeer voor gesloten systemen als HDCP. Daar zou je in beginsel ook de draadjes in een beeldscherm kunnen aftappen. Geen enkele 'beveiliging' geeft immers 100% garantie, en uiteindelijk moet de content een keer vrijgeschakeld worden.
Er zijn echter grote bedrijven die zich wel degelijk bezighouden met Open Source DRM, zoals bijvoorbeeld Sun met hun DReaM Open Source DRM-technologie. Volgens mij werken daar niet alleen maar dommeriken, dus zij zien klaarblijkelijk geen fundamentele onmogelijkheid om tot enig soort Open Source DRM te komen.
Bij een Open Source DRM technologie zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden gemaakt van quantum-encryptie, temeer daar die technologie het niet moet hebben van 'security through obscurity'. Als sleutels gaandeweg de route 'afgetapt' worden, zou dat meteen opgemerkt kunnen worden. Nu heb ik ook de berichten gelezen dat zelfs dat in laboratorium-omstandigheden omzeild zou kunnen worden, hoewel berichten elkaar ook tegenspreken, maar we mogen er vanuit gaan dat dat in de praktijk toch wat complexer ligt dan het kraken van huidige systemen. En die zijn ook nog lang niet allemaal gekraakt.
Ik beantwoord voor het gemak en overzicht even een aantal reacties samen, waarin als belangrijkste gesteld werd dat materiaal uiteindelijk altijd op een bepaald moment ontsleuteld moet worden om te kunnen worden weergegeven, en dat als de software waarmee dat gebeurt Open Source is, het makkelijker is om te ontdekken hoe de sleutels gebruikt worden om content vrij te schakelen, en men daardoor makkelijker software kan schrijven/aanpassen waarbij beperkingen omzeild/verwijderd kunnen worden dan dat dat het geval zou zijn bij gesloten software. Als ik belangrijke dingen ben vergeten, corrigeer me dan.
Natuurlijk klopt het dat als op de traditionele manier gebruik wordt gemaakt van sleutels, dat je bij Open Source software meer inzicht hebt in wat er zich exact afspeelt, en je zonder aanvullende maatregelen daar dan ook eerder iets mee kunt doen, maar men kan ook (een deel van de) versleuteling in hardware laten plaatsvinden waar men niet bij kan. Uiteindelijk heb je altijd een moment waarop alles ontsleuteld is en video bijvoorbeeld wordt getoond op een beeldscherm, maar dat geldt evenzeer voor gesloten systemen als HDCP. Daar zou je in beginsel ook de draadjes in een beeldscherm kunnen aftappen. Geen enkele 'beveiliging' geeft immers 100% garantie, en uiteindelijk moet de content een keer vrijgeschakeld worden.
Er zijn echter grote bedrijven die zich wel degelijk bezighouden met Open Source DRM, zoals bijvoorbeeld Sun met hun DReaM Open Source DRM-technologie. Volgens mij werken daar niet alleen maar dommeriken, dus zij zien klaarblijkelijk geen fundamentele onmogelijkheid om tot enig soort Open Source DRM te komen.
Bij een Open Source DRM technologie zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden gemaakt van quantum-encryptie, temeer daar die technologie het niet moet hebben van 'security through obscurity'. Als sleutels gaandeweg de route 'afgetapt' worden, zou dat meteen opgemerkt kunnen worden. Nu heb ik ook de berichten gelezen dat zelfs dat in laboratorium-omstandigheden omzeild zou kunnen worden, hoewel berichten elkaar ook tegenspreken, maar we mogen er vanuit gaan dat dat in de praktijk toch wat complexer ligt dan het kraken van huidige systemen. En die zijn ook nog lang niet allemaal gekraakt.
Ik heb na een paar daagjes gestoeid te hebben Ubuntu 10.04 nu naar behoren draaien, alleen blijf ik het volgende probleem hebben:
Mijn primary nic is wlan0 en via mijn linksyskaartje (rt2860) maak ik verbinding met het internet.
Mijn 2de nic gaat via een kabeltje naar mijn Xbox en ik maak zo gebruik van Xbox Live.
eth0 staat in nm-applet netjes op shared en mijn xbox kan ook op xbox live.
Echter heb ik regelmatig last van zogenaamde lag spikes (om de paar minuten). Je ziet gewoon een vertraging in de game voor een paar sec, en daarna kan je weer vrolijk verder gamen.
Mijn NAT staat wel op moderate, maar hier ligt het niet aan. Ik heb mijn NAT namelijk goed werkend gekregen via Firestarter (firewall), maar deze lagspikes bleven aanhouden.
Toen ik echter Windows 7 had draaien met dezelfde setup, had ik echter geen last van deze lagspikes.
Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Mijn primary nic is wlan0 en via mijn linksyskaartje (rt2860) maak ik verbinding met het internet.
Mijn 2de nic gaat via een kabeltje naar mijn Xbox en ik maak zo gebruik van Xbox Live.
eth0 staat in nm-applet netjes op shared en mijn xbox kan ook op xbox live.
Echter heb ik regelmatig last van zogenaamde lag spikes (om de paar minuten). Je ziet gewoon een vertraging in de game voor een paar sec, en daarna kan je weer vrolijk verder gamen.
Mijn NAT staat wel op moderate, maar hier ligt het niet aan. Ik heb mijn NAT namelijk goed werkend gekregen via Firestarter (firewall), maar deze lagspikes bleven aanhouden.
Toen ik echter Windows 7 had draaien met dezelfde setup, had ik echter geen last van deze lagspikes.
Iemand een idee hoe dit op te lossen is?
is everything cool?
Heb je die lag ook lokaal op je pc via de wlan verbinding?
Eventueel even testen door een tijdje ergens naar toe te laten pingen of een groot bestand te downloaden?
En is het niet handiger gewoon een router te gebruiken
?
Eventueel even testen door een tijdje ergens naar toe te laten pingen of een groot bestand te downloaden?
En is het niet handiger gewoon een router te gebruiken
Problemen zijn weer onnnnn.
VMware Server draaide perfect op 8.04, nu is VMware Server niet een van VMware's beste producten maar wat een gedonder op 10.04. Blame both sides...
VMware Server draaide perfect op 8.04, nu is VMware Server niet een van VMware's beste producten maar wat een gedonder op 10.04. Blame both sides...
[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 07-09-2010 23:36 ]
Waarom probeer je Virtualbox van Sun niet eens? Werkt ook prima volgens mijSaturnus schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 23:36:
Problemen zijn weer onnnnn.
Heb VMware Server weggegooid. KVM draait maar dat is ook niet bepaald makkelijk. Morgen iets aanpassen zodat ik kan Bridgen, moet lukken, mochten er nog problemen ontstaan dan Virtualbox. Die draait soms ook op de desktop (windows) pc hier, not bad. Het mooie van VMware Server echter vond ik die Consoles waarmee je zonder lag de VM kon besturen vanaf alles wat maar internet heeft (webinterfaceje inloggen en tools downloaden). Heb niet niet gecheckt of KVM/Virtualbox iets vergelijkbaars heeft.
Ik zit op zolder, dus dat is vrij lastigRFdeGroot schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 23:15:
Heb je die lag ook lokaal op je pc via de wlan verbinding?
En is het niet handiger gewoon een router te gebruiken?
En met Windows gaat het gewoon goed! Ik speel bijna dagelijks MW2 en nog niet eerder deze lags gehad.
Nu met Ubuntu juist wel. (kernel 2.6.32-24-generic)
Ik heb zojuist een reeks gepinged naar google.nl en dat gaat eigenlijk de hele tijd goed.
Ik heb tevens tegelijkertijd een game gespeeld, en wanneer ik een lagspike krijg, gaat het idd ook fout bij het pingen: (De lag is dus ook lokaal op mijn pc, maar daar merk ik het niet).
64 bytes from ey-in-f99.1e100.net (74.125.79.99): icmp_seq=1 ttl=54 time=14.2 ms
64 bytes from ey-in-f99.1e100.net (74.125.79.99): icmp_seq=2 ttl=54 time=14.4 ms
64 bytes from ey-in-f99.1e100.net (74.125.79.99): icmp_seq=3 ttl=54 time=906 ms
64 bytes from ey-in-f99.1e100.net (74.125.79.99): icmp_seq=4 ttl=54 time=11.0 ms
64 bytes from ey-in-f99.1e100.net (74.125.79.99): icmp_seq=5 ttl=54 time=13.8 ms
64 bytes from ey-in-f99.1e100.net (74.125.79.99): icmp_seq=6 ttl=54 time=16.9 ms
Ik gebruik wel de RT2860 driver die standaard bij Ubuntu ziet.iwconfig wlan0
wlan0 RT2860 Wireless ESSID:"*****" Nickname:"RT2860STA"
Mode:Managed Frequency=2.422 GHz Access Point: 00:22:3F:96:08:59
Bit Rate=48 Mb/s
RTS thr:off Fragment thr:off
Link Quality=91/100 Signal level:-72 dBm Noise level:-71 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
Ik gebruik nm-applet om verbinding te maken met het wireless.
Wat zal ik doen? Proberen met wicd ipv nm-applet of moet ik met driver aan de slag?
(Deze guide volgen bijv? http://www.ab9il.net/linuxwireless/rt2860.html)
Edit heb de driver/firmware geupdate en nu is het ra0 ipv wlan0, maar de lag lijkt te blijven
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=47 ttl=54 time=16.8 ms
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=48 ttl=54 time=17.3 ms
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=49 ttl=54 time=478 ms
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=50 ttl=54 time=11.8 ms
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=51 ttl=54 time=754 ms
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=52 ttl=54 time=18.8 ms
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=53 ttl=54 time=540 ms
64 bytes from ey-in-f147.1e100.net (74.125.79.147): icmp_seq=54 ttl=54 time=17.8 ms
what to doiwconfig ra0
ra0 Ralink STA ESSID:"*****" Nickname:"RT2860STA"
Mode:Managed Frequency=2.422 GHz Access Point: 00:22:3F:96:08:59
Bit Rate=104 Mb/s
RTS thr:off Fragment thr:off
Link Quality=72/100 Signal level:-72 dBm Noise level:-80 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
edit 2:
Zie hier weer eens iets andere guide met wat wijzigingen op het gebied van WPA.
WPA schijnt niet lekker te werken met deze driver.
Morgen maar eens proberen ^^
[ Voor 35% gewijzigd door FREAKJAM op 08-09-2010 05:05 ]
is everything cool?
Interessant, heb al een tijdje last van constant terugkerende trage netwerkverbinding en ik heb een RT2561, hoge pingtijden, ja, zeg maar nogal vergelijkbaar. Ook maar eens uitzoeken vanavond. Had de schuld al aan de oude router van Tele2 gegeven
Ik ben helemaal over naar VirtualBox. Dan wel de versie van Oracle/Sun, niet de opensource versie. Je kunt in Ubuntu de repository van oracle/sun toevoegen dan krijg je automatisch de updates.Saturnus schreef op woensdag 08 september 2010 @ 01:09:
Heb VMware Server weggegooid. KVM draait maar dat is ook niet bepaald makkelijk. Morgen iets aanpassen zodat ik kan Bridgen, moet lukken, mochten er nog problemen ontstaan dan Virtualbox. Die draait soms ook op de desktop (windows) pc hier, not bad. Het mooie van VMware Server echter vond ik die Consoles waarmee je zonder lag de VM kon besturen vanaf alles wat maar internet heeft (webinterfaceje inloggen en tools downloaden). Heb niet niet gecheckt of KVM/Virtualbox iets vergelijkbaars heeft.
Je kunt in Virtualbox ook headless draaien, en de guest dan met RDP benaderen, je hebt niet eens een grafische desktop nodig als je het op een server wilt draaien.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik zag inderdaad die RDP achtige functie. Ik zal Virtualbox nog even testen op de win desktop, misschien moet KVM dan maar weg.
Enige wat ik kan bedenken is om IPV6 eens te disablen. Maar een verkeerde driver zou dit ook wel kunnen veroorzaken denk ik
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Volgens mij is ipv6 standaard gedisabled toch? Of in ieder geval staat ie bij mij op "Ignore"skinlee78 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 11:22:
[...]
Enige wat ik kan bedenken is om IPV6 eens te disablen. Maar een verkeerde driver zou dit ook wel kunnen veroorzaken denk ik
In het geval van ralink drivers, is het wellicht nog wel eens nuttig om modules te disablen of juist expliciet te laden.
Wat doet lsmod | grep rt ??
Wat doet lsmod | grep rt ??
ipv6 staat standaard op ignore indeed.
Die lapstop stond maar een meter op 5 van de router vandaag.
Denk dat het dus niet ligt aan Ubuntu
Toch vreemd dat de lag niet merkbaar is als ik Windows op me werkstation installeer en game met Xbox Live.
Edit:
Ik heb zojuist MW2 gespeeld en het lijkt wanneer ik deze game speel geen last heb van deze lag, of ik merk het gewoon niet. Wanneer ik Street Figher 4 speel, is het duidelijk wel merkbaar.
Tijd om in mijn Netgear WNR2000 rond te gaan neuzen
Ik heb net tevens een ping -t gedaan op een vista laptopje in huis en die heeft echter hetzelfde probleem.freakjam@freakjam-desktop:~$ lsmod | grep rt
parport_pc 25962 1
rt2860sta 792209 1
parport 32635 3 ppdev,parport_pc,lp
agpgart 31724 2 fglrx,intel_agp
Die lapstop stond maar een meter op 5 van de router vandaag.
Denk dat het dus niet ligt aan Ubuntu
Toch vreemd dat de lag niet merkbaar is als ik Windows op me werkstation installeer en game met Xbox Live.
Edit:
Ik heb zojuist MW2 gespeeld en het lijkt wanneer ik deze game speel geen last heb van deze lag, of ik merk het gewoon niet. Wanneer ik Street Figher 4 speel, is het duidelijk wel merkbaar.
Tijd om in mijn Netgear WNR2000 rond te gaan neuzen
[ Voor 59% gewijzigd door FREAKJAM op 08-09-2010 14:33 ]
is everything cool?
Heb toch maar direct Virtualbox gepakt. Blijkbaar runt dat spul op user achtig level (hoe zeg je dat?). Zodra ik xming/xdmcp afsloot werd die VM gewoon gekilled.Saturnus schreef op woensdag 08 september 2010 @ 10:49:
Ik zag inderdaad die RDP achtige functie. Ik zal Virtualbox nog even testen op de win desktop, misschien moet KVM dan maar weg.
Hopelijk werkt VBoxTool een beetje mee, dan heb ik zometeen 'start on boot.'
Ja, je moet even kijken naar de command-line dingen. Ik dacht dat het zoiets als VBoxHeadless was waarmee je een VM dan moet starten.Saturnus schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:24:
[...]
Heb toch maar direct Virtualbox gepakt. Blijkbaar runt dat spul op user achtig level (hoe zeg je dat?). Zodra ik xming/xdmcp afsloot werd die VM gewoon gekilled.
Hopelijk werkt VBoxTool een beetje mee, dan heb ik zometeen 'start on boot.'
Overigens heb ik met KVM geen ervaring, misschien is dat nog wel beter. Bij mij heeft VirtualBox het in ieder geval gewonnen van VMWare (voor op de desktop)
[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 08-09-2010 13:28 ]
Ik heb op mijn thuisserver ondertussen wel wat ervaring opgebouwd met KVM. Het is een mooi en krachtig stukje software, maar vereist wel wat verdieping. Als je kvm samen laat werken met qemu en libvirt kun jer hele leuke dingen mee doen. Kijk voor de grap eens hier voor de Ubuntu documentatie voor dit mooie stuk software. Een andere goede link is deze, over het xml format van libvirt domains.u_nix_we_all schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:26:
[...]
Ja, je moet even kijken naar de command-line dingen. Ik dacht dat het zoiets als VBoxHeadless was waarmee je een VM dan moet starten.
Overigens heb ik met KVM geen ervaring, misschien is dat nog wel beter. Bij mij heeft VirtualBox het in ieder geval gewonnen van VMWare (voor op de desktop)
Luctor et Emergo || specs
VBoxTool bleek makkelijker dan ik dacht. Een paar commands uit de readme zodat het init.d gebeuren ok was en vervolgens gewoon in een een tweetal .conf's aangeven welke VM's gestart moeten worden en op welke username dat moet.u_nix_we_all schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:26:
[...]
Ja, je moet even kijken naar de command-line dingen. Ik dacht dat het zoiets als VBoxHeadless was waarmee je een VM dan moet starten.
RDP werkt ook.
KVM zou ik best willen snappen maar tijd is ook niet iets dat je over hebt. Het hele doel hiervan was een webserver dingetje zodat ik wat php kan gaan leren. De voorbereidingen alleen al hebben meer dan 10 uur tijd genomen.DutchNutcase schreef op woensdag 08 september 2010 @ 14:02:
[...]
Ik heb op mijn thuisserver ondertussen wel wat ervaring opgebouwd met KVM. Het is een mooi en krachtig stukje software, maar vereist wel wat verdieping. Als je kvm samen laat werken met qemu en libvirt kun jer hele leuke dingen mee doen. Kijk voor de grap eens hier voor de Ubuntu documentatie voor dit mooie stuk software. Een andere goede link is deze, over het xml format van libvirt domains.
[ Voor 25% gewijzigd door Saturnus op 08-09-2010 14:24 ]
Ik heb geen geluid op mijn Kubuntu, heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Alle hendels staan open.
Gaude et aude
Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!