Eerst zelf even de troubleshooter doorlopen, via https://help.ubuntu.com/community/Soundthefabiman88 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 11:56:
Ik heb geen geluid op mijn Kubuntu, heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Alle hendels staan open.
Ik draai sinds een weekje weer Ubuntu op mijn laptop. Had ik een jaar eerder ook al gedaan maar toen knapte ik hard af op brakke drivers, niet werkende dingen en hoe het geluid geregeld is.
Nu met 10.04 is het allemaal een stuk beter. Tot op zekere hoogte ben ik erg tevreden over Ubuntu. Er zijn zeker stappen in de goede richting gezet om het een volwaardige Windows vervanger te maken.
Alleen......er mist bij de developers echt een gevoel voor detail en alles is veel minder strak afgewerkt dan bijv. Windows. Soms staan tekstvlakken in de GUI te hoog of te laag. Staan teksten achter andere onderdelen of is de vensterlayout gewoon niet mooi.
En ook van die kleine dingen, klik bijvoorbeeld in Firefox in de Google zoekbalk rechtsboven. Bij Windows selecteert hij dan direct alle tekst in het tekstvlak en kan je beginnen met typen zodat de oude tekst verdwijnt. Bij Ubuntu klik je in het tekstvlak en de tekst wordt niet geselecteerd. Moet je eerst weer ctrl+a doen of de tekst selecteren en handmatig verwijderen voordat je met de zoekopdracht kan beginnen. Niet over nagedacht.
En nog heel veel meer van die kleine dingetjes
Desalniettemin vind ik Ubuntu erg fijn
Nu met 10.04 is het allemaal een stuk beter. Tot op zekere hoogte ben ik erg tevreden over Ubuntu. Er zijn zeker stappen in de goede richting gezet om het een volwaardige Windows vervanger te maken.
Alleen......er mist bij de developers echt een gevoel voor detail en alles is veel minder strak afgewerkt dan bijv. Windows. Soms staan tekstvlakken in de GUI te hoog of te laag. Staan teksten achter andere onderdelen of is de vensterlayout gewoon niet mooi.
En ook van die kleine dingen, klik bijvoorbeeld in Firefox in de Google zoekbalk rechtsboven. Bij Windows selecteert hij dan direct alle tekst in het tekstvlak en kan je beginnen met typen zodat de oude tekst verdwijnt. Bij Ubuntu klik je in het tekstvlak en de tekst wordt niet geselecteerd. Moet je eerst weer ctrl+a doen of de tekst selecteren en handmatig verwijderen voordat je met de zoekopdracht kan beginnen. Niet over nagedacht.
Ben het wel met je eens, het zijn de typische papercuts en van die finishing touch dingen waardoor het bij Ubuntu imo net even een tikje minder af voelt dan Windows / OS X
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Mijn laptop start niet meer op.(iets met Grub rescue)
Nu even proberen Ubuntu op CD te gooien en maar een nieuwe er overheen te gooien.
Nu even proberen Ubuntu op CD te gooien en maar een nieuwe er overheen te gooien.
Gaude et aude
Dit is dacht eerder de standaard configuratie van Ff op Ubuntu. Zet in about:config browser.urlbar.clickSelectsAll op true en je klik werkt als gewenst. Dit werkt trouwens in Chrome onder Ubuntu niet en Chrome heeft geen about:config:(monnick schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:55:
En ook van die kleine dingen, klik bijvoorbeeld in Firefox in de Google zoekbalk rechtsboven. Bij Windows selecteert hij dan direct alle tekst in het tekstvlak en kan je beginnen met typen zodat de oude tekst verdwijnt. Bij Ubuntu klik je in het tekstvlak en de tekst wordt niet geselecteerd. Moet je eerst weer ctrl+a doen of de tekst selecteren en handmatig verwijderen voordat je met de zoekopdracht kan beginnen.
OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M
Verwijderd
Weet iemand no een goeie digitale clock screensaver of meer dan 1?
Ik zoek dit voor Linux Mint.
BVD.
Ik zoek dit voor Linux Mint.
BVD.
Dank voor de tip! Dit werkt echter hier nu alleen voor de URL balk. De zoekbalk selecteert nog steeds niet alles.djohn_croot schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:07:
[...]
Dit is dacht eerder de standaard configuratie van Ff op Ubuntu. Zet in about:config browser.urlbar.clickSelectsAll op true en je klik werkt als gewenst. Dit werkt trouwens in Chrome onder Ubuntu niet en Chrome heeft geen about:config:(
misschien browser.searchbar eens proberen ipv urlbar (zo even uit de losse pols)
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
En niet te vergeten, dat enorme bedrag, dat je voor Ubuntu moet neertellen...MsG schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 14:57:
Ben het wel met je eens, het zijn de typische papercuts en van die finishing touch dingen waardoor het bij Ubuntu imo net even een tikje minder af voelt dan Windows / OS X
Dan mag er toch best iets in die finishing touch misgaan, toch...?
Grappig, ik heb dat nou net bij Windows, van die kleine ergernissen. Nou heeft elk OS wel wat natuurlijk, en veel is ook een kwestie van gewenning, maar persoonlijk vind ik Ubuntu uiteindelijk toch fijner werken.monnick schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:55:
Ik draai sinds een weekje weer Ubuntu op mijn laptop. Had ik een jaar eerder ook al gedaan maar toen knapte ik hard af op brakke drivers, niet werkende dingen en hoe het geluid geregeld is.
Dat soms teksten niet te lezen zijn is inderdaad slordig, maar ik heb gemerkt dat dit vooral voorkomt als ik Nederlands heb ingesteld als taal. Meestal heeft Nederlands meer ruimte nodig dan Engels (File / Bestand, Edit / Bewerken om maar iets te noemen). Is natuurlijk geen excuus, developers moeten hier op letten, maar wel verklaarbaar.
Dit is een standaard bij alle tekstvakken in Ubuntu. In windows ben ik als Linux gebruiker altijd erg aan het klooien met de URL bar als ik iets wil aanpassen in de URL. Om een nieuw adres in te typen gebruik ik toch ctrl+L. Misschien kan je dit ook gebruiken voor de searchbar (ctrl+k of ctrl+j). Aangezien je toch wilt gaan typen is dit sneller dan eerst dat vak aan te klikken.monnick schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:55:
Vandaag compleet nieuwe Ubuntu geinstalleerd, en alles werkt naar behoren. Alleen heb ik een vraag over OpenFTD, ik neem aan dat ik hier over mag praten, aangezien het als legaal wordt gezien. Ik krijg de NZB knop niet werkend. Mocht iemand mij kunnen helpen, of dat het liever niet hier wordt neergezet, zou iemand mij kunnen helpen via DM.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Gaude et aude
Die NZB-knop hebben ze een tijd geleden al moeten verwijderen vanwege BREIN-geneuzel. Die gaat dus inderdaad niet werken.
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Op Windows 'mocht' dat ook niet meer, maar daar is hij ook nog werkzaam. Hieruit maak ik dus op dat het illegaal, wel jammer.
Gaude et aude
"Als het hier niet mag, doe het dan via DM", zo werkt het natuurlijk niet, in een DM mag het niet opeens wel, en lees vooral "NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!" even
[ Voor 29% gewijzigd door blaataaps op 11-09-2010 22:15 ]
Krijgen we dat non-agument weer? "Het is gratis, dus als je zeikt heb je geen recht van spreken". Dat slaat nergens op, men pretendeert een volwaardig alternatief te zijn. Daar geef ik mijn visie op.Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:46:
[...]
En niet te vergeten, dat enorme bedrag, dat je voor Ubuntu moet neertellen...
Dan mag er toch best iets in die finishing touch misgaan, toch...?
Over deze drogreden loopt zelfs een heel draadje: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=9641016
Overigens is Ubuntu alleen gratis als je niet doneert
Ben me nu redelijk aan het verdiepen in de command line, en ik moet zeggen dat het echt een fantastiche tool is zodra je het een beetje begint te leren!
Ik had bash allang eerder moeten leren!
Verwijderd
Ik heb het nooit over zeiken en rechten gehad. Beter lezen!MsG schreef op zondag 12 september 2010 @ 00:53:
[...]Krijgen we dat non-agument weer? "Het is gratis, dus als je zeikt heb je geen recht van spreken". Dat slaat nergens op, men pretendeert een volwaardig alternatief te zijn. Daar geef ik mijn visie op.
Dat gevoel had ik toen ik van Windows overstapte op Linux... En van zodra je de kracht van de commandoregel leert kennen wordt het er inderdaad alleen maar beter opkronolith schreef op zondag 12 september 2010 @ 08:01:
Ben me nu redelijk aan het verdiepen in de command line, en ik moet zeggen dat het echt een fantastiche tool is zodra je het een beetje begint te leren!
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Bij mij werkt de searchbar wel.monnick schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:14:
[...]
Dank voor de tip! Dit werkt echter hier nu alleen voor de URL balk. De zoekbalk selecteert nog steeds niet alles.
Over de discussie gratis / niet gratis ben ik het mee eens dat een product gewoon goed moet werken. Dat doet Ubuntu bij mij ook prima. Ik heb op mijn laptop nog windows als backup voor een taalprogramma en het upgraden van de firmware van mijn telefoon, zodat ik af en toe vergelijkingsmateriaal heb. Ik erger mij namelijk als ik weer eens in Windows moet zijn.
Ik heb maar drie ergernissen in Ubuntu. De eerste is dat in Nautilus in de lijstweergave je bij een lange lijst (meer dan op de pagina past, je niet de rechtermuisknop kan gebruiken voor bijvoorbeeld het maken van een nieuwe map. Het tweede puntje is bij Sabnzb dat zodra het uitpakken begint mijn computer feitelijk enkele minuten onbruikbaar is. Het derde is Silverlight / Moonlight. Niet Ubuntu aan te rekenen maar het ergert mij tijdens Ubuntu wel. Ik heb geen idee wat Novell loopt te prutsen met Moonlight maar ze lopen altijd 2 versies achter op Silverlight waardoor Silverlight filmpjes nooit goed werken (ik haat RTL gemist / uitzending gemist, de BBC I-player werkt wel prima onder Linux).
Verder heeft Ubuntu voor mij juist veel meer voordelen dan Windows. Om even wat te noemen om wat tegenwicht te bieden:
- start veel sneller op
- installeert veel makkelijker
- veiliger (virsussen, spyware etc.)
- veel beter te customizen
- minder gezeur van windows over updates etc.
- default bijna alle applicaties die ik nodig heb
- default meerdere bureaubladen
- default werkt screenshotapplicatie mooier
- default een schijfgebruikprogramma aanwezig
- veranderen van taal werkt veel eenvoudiger in ubuntu
- alle hardware werkt (bij mij) gelijk
- veel logischere indeling van mappen op harde schijf
- heel eenvoudig opnieuw te installeren / te upgraden
- updates werken veel mooier, werkt in 1 keer en hoeft bijna nooit opnieuw op te starten
- een programma verwijderen gaat vaak ook veel makkelijker (Norton anyone???)
- windows installeert bij updates ook nog van alles bij het opstarten, waardoor het opstarten helemaal lang duurt
- mobieltje aankoppelen en ik kan gelijk internetten op pc via mobiele verbinding
- bluetooth heb ik in windows altijd gezeur mee, werkt in Ubuntu voor mij ook veel beter
- de standaard eenvoudige chat-applicatie vind ik veel handiger dan al die windows-meuk
- de harde schijf loopt niet continu te ratelen (doet windows bij mij wel...)
Je stelt wel degelijk dat tegenover de prijs dus best wat foutjes mogen staan, waar dat bij een betaald OS niet zo mag zijn. Geheel mee oneens.Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 09:38:
[...]
Ik heb het nooit over zeiken en rechten gehad. Beter lezen!
Wat mij eigenlijk tegenstaat aan Ubuntu:
- Ik ben een gamer, dus de komende 10 jaar zal het voor mij toch nog geen main OS worden
- De font rendering is zo cartoony of zo, zo onzakelijk, evenals alle icoontjes altijd die ik zie. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar Windows is altijd strak en zakelijk, maar die fonts in Ubuntu maken het zo kiddy ofzo. Iemand die snapt wat ik bedoel?
Het rechtensysteem, hoewel het erg goed is, kan je dus niet altijd zomaar vanuit een bestaand programma naar bepaalde mappen / bestanden. Het programma opnieuw opstarten als sudo vind ik een beetje omslachtig, dit moet gewoon vanuit het programma kunnen na invullen van een wachtwoord oid.
Helaas heeft Windows 7 dit systeem ook deels overgenomen, en word je doodgegooid met irritante prompts als je in de Program Files zit.
- De touchpadfunctionaliteiten op laptops. 2-vingerigscrollen, 3 vingers naar links en je hebt een back-knop. Rotaten. Prachtig mooi die functionaliteit, maar in Ubuntu werkt het allemaal niet. Een gemiste kans. Op netbooks wil ik bij read only surfen gewoon alleen het touchpad hoeven gebruiken.
- De accuduur, ik wilde Ubuntu best als main OS op mijn netbook, maar als dat ding daardoor een significant kortere batterijduur krijgt houdt het een beetje op voor mij.
Desondanks vind ik de ideologie erg mooi, dat de uitwerking ervan soms minder is doet er weinig aan af.
[ Voor 68% gewijzigd door MsG op 12-09-2010 13:27 ]
Hoewel de financiële argumenten niet horen bij te dragen aan een discussie over kwaliteit, is het natuurlijk wel net zo zinloos om de 'af-heid' van een Linux distributie te bekritiseren in vergelijking met een commercieel pakket. Je kan beter kijken wat Ubuntu meer biedt, los van de default, qua gebruikersgemak dan de overige distributies. Persoonlijk ben ik niet zo gek van de manier hoe ze Ubuntu-specific aanpassingen maken, vooral wanneer die in conflict zijn met de 'ouderwetse' methode, maar qua 'af-heid' en uniformiteit zijn ze op de goede weg.
1. Geen idee wat je bedoelt met die cartoony font rendering. Mss eens een ander lettertype proberen? Sans regular ofzo. :-sMsG schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:22:
[...]
- De font rendering is zo cartoony of zo, zo onzakelijk, evenals alle icoontjes altijd die ik zie. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar Windows is altijd strak en zakelijk, maar die fonts in Ubuntu maken het zo kiddy ofzo. Iemand die snapt wat ik bedoel?
- Het rechtensysteem, hoewel het erg goed is, kan je dus niet altijd zomaar vanuit een bestaand programma naar bepaalde mappen / bestanden. Het programma opnieuw opstarten als sudo vind ik een beetje omslachtig, dit moet gewoon vanuit het programma kunnen na invullen van een wachtwoord oid.
- Helaas heeft Windows 7 dit systeem ook deels overgenomen, en word je doodgegooid met irritante prompts als je in de Program Files zit.
- De touchpadfunctionaliteiten op laptops. 2-vingerigscrollen, 3 vingers naar links en je hebt een back-knop. Rotaten. Prachtig mooi die functionaliteit, maar in Ubuntu werkt het allemaal niet. Een gemiste kans. Op netbooks wil ik bij read only surfen gewoon alleen het touchpad hoeven gebruiken.
- De accuduur, ik wilde Ubuntu best als main OS op mijn netbook, maar als dat ding daardoor een significant kortere batterijduur krijgt houdt het een beetje op voor mij.
Desondanks vind ik de ideologie erg mooi, dat de uitwerking ervan soms minder is doet er weinig aan af.
2. Bij alles uit het configuratiescherm waar je rootrechten nodig hebt staat een "wachtwoordknop". Voor nautilus kun je een addon installeren. (nautilus-gksu) Dan krijg je een "openen als beheerder" in je rechtermuisklik menu.
3. In mijn ogen een ergerlijke implementatie (was in vista ook al zo)
4. Met mijn 3 jaar oude laptop kan ik perfect al roterend scrollen en rechter/middel muisklikken op het touchpad. (instellen via gsynaptics)
5. Dit heeft waarschijnlijk met drivers te maken... Ik haal een half uur meer uit een volle batterij in ubuntu 9.10 dan in Win7.
Dit is zowat mijn ervaring
Verwijderd
Daarvoor kun je inderdaad beter Windows gebruiken. Maar dit heeft vrij weinig met Linux te maken.- Ik ben een gamer, dus de komende 10 jaar zal het voor mij toch nog geen main OS worden.
Het valt me altijd op dat de meeste Ubuntu gebruikers de fonts compleet verkeerd hebben ingesteld (zeker 80% van wat ik zie in het screenshots topic). De fonts die ik gebruik zijn namelijk haarscherp. Daar kan Windows 7 en Mac OS X niet aan tippen. Sterker nog ik erger me dood aan de bar slechte font rendering van deze besturingssystemen. Het configureren van een font is tegenwoordig niet zo'n probleem meer maar er kan nog altijd veel misgaan. Dit is iets waar hard aangewerkt moet worden.- De font rendering is zo cartoony of zo, zo onzakelijk, evenals alle icoontjes altijd die ik zie. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar Windows is altijd strak en zakelijk, maar die fonts in Ubuntu maken het zo kiddy ofzo. Iemand die snapt wat ik bedoel?
Geen idee waar je het over hebt.Het rechtensysteem, hoewel het erg goed is, kan je dus niet altijd zomaar vanuit een bestaand programma naar bepaalde mappen / bestanden. Het programma opnieuw opstarten als sudo vind ik een beetje omslachtig, dit moet gewoon vanuit het programma kunnen na invullen van een wachtwoord oid.
Geen idee waar je het over hebt.Helaas heeft Windows 7 dit systeem ook deels overgenomen, en word je doodgegooid met irritante prompts als je in de Program Files zit.
Geen idee waar je het over hebt.- De touchpadfunctionaliteiten op laptops. 2-vingerigscrollen, 3 vingers naar links en je hebt een back-knop. Rotaten. Prachtig mooi die functionaliteit, maar in Ubuntu werkt het allemaal niet. Een gemiste kans. Op netbooks wil ik bij read only surfen gewoon alleen het touchpad hoeven gebruiken.
Dat is nogal relatief. Elke accu is anders. Elke hardware is anders.- De accuduur, ik wilde Ubuntu best als main OS op mijn netbook, maar als dat ding daardoor een significant kortere batterijduur krijgt houdt het een beetje op voor mij.
De ideologie is voor mij voornamelijk de reden dat ik GNU/Linux draai.Desondanks vind ik de ideologie erg mooi, dat de uitwerking ervan soms minder is doet er weinig aan af.
Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik kan ook niet precies beschrijven wat ik lelijk / onprofessioneel aan het default font vind, maar het is zeker waar.MsG schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:22:
[...]
Ik ben even gaan googelen en kwam dit artikel tegen:
Five Alternative System Fonts for Ubuntu
Ik heb even wat zitten proberen. Ik heb nu UnDottum ingesteld als default font, dat vind ik al een verbetering ten opzichte van het standaard Sans.

Monnick, dat is inderdaad een stuk beter al
. Eindelijk iemand die het begrijpt
.
Met 7 is het misschien wel logisch, omdat Windows 7 met aero ook meer slurpt, maar op XP zie ik toch bij iedereen op XP een langere accuduur dan op Ubuntu.K_VL schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:45:
[...]
5. Dit heeft waarschijnlijk met drivers te maken... Ik haal een half uur meer uit een volle batterij in ubuntu 9.10 dan in Win7.
Dit is zowat mijn ervaring
Heb je een screenie van jouw systeem, ben dan wel benieuwd? Mijn punt gaat namelijk niet zozeer over de anti-aliasing van fonts, maar meer de fonts zelf.Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:47:
[...]
[...]
Daarvoor kun je inderdaad beter Windows gebruiken. Maar dit heeft vrij weinig met Linux te maken.
[...]
Het valt me altijd op dat de meeste Ubuntu gebruikers de fonts compleet verkeerd hebben ingesteld (zeker 80% van wat ik zie in het screenshots topic). De fonts die ik gebruik zijn namelijk haarscherp. Daar kan Windows 7 en Mac OS X niet aan tippen. Sterker nog ik erger me dood aan de bar slechte font rendering van deze besturingssystemen. Het configureren van een font is tegenwoordig niet zo'n probleem meer maar er kan nog altijd veel misgaan. Dit is iets waar hard aangewerkt moet worden.
Als je in Nautilus zit en je wil naar een beveiligde map, waar nautilus (als user gestart, niet als sudo) niet in mag, heb je gewoon pech en is de enige optie om nautilus te sluiten en met een gksu weer te starten. oftewel, een pure GUI-manier kan dus niet eens om met nautilus een beveiligde plek in te gaan. Mijnsinziens zou het logischer zijn, om dan een password prompt te krijgen in Nautilus om alsnog root rechten te krijgen, ipv het programma opnieuw starten.[...]
Geen idee waar je het over hebt.
[...]
Geen idee waar je het over hebt.
[...]
Dat als je in Windows verkenner in Windows 7 / Vista rondbladert in de Program Files map, je bij elke wijziging ook rechtengeneuzel krijgt, terwijl je bij XP dat gezever niet had.Geen idee waar je het over hebt.
[ Voor 76% gewijzigd door MsG op 12-09-2010 15:27 ]
Die Aurulent Sans vind ik wel gaaf!monnick schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:07:
[...]
Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik kan ook niet precies beschrijven wat ik lelijk / onprofessioneel aan het default font vind, maar het is zeker waar.
Ik ben even gaan googelen en kwam dit artikel tegen:
Five Alternative System Fonts for Ubuntu
Ik heb even wat zitten proberen. Ik heb nu UnDottum ingesteld als default font, dat vind ik al een verbetering ten opzichte van het standaard Sans.
[afbeelding]
Vind ik juist hardstikke goed in Ubuntu. In windows werkt mijn touchpad alleen met een proprietary driver van asus, en daarmee is de scroll echt veel te gevoelig (strike 2 milimeter en je zit aan de onderkant van een pagina). In ubuntu werkt het gewoon gelijk.MsG schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:22:
[...]
In maverick willen ze trouwens volledige multitouch ondersteuning inbouwen.
Ik kwam maar een paar laptops tegen die zonder struggle 2-vingerig scrollen konden (wat in latere versies weer niet werkte, een ander nadeel van Ubuntu soms)
maar daar blijft het dan ook bij. Dingen als:
- Pinchen
- Rotaten
- 3 vingers als back & forward
etc kunnen nooit zomaar zonder meer. En dat is jammer imo.
- Pinchen
- Rotaten
etc kunnen nooit zomaar zonder meer. En dat is jammer imo.
MsG schreef op zondag 12 september 2010 @ 15:36:
Ik kwam maar een paar laptops tegen die zonder struggle 2-vingerig scrollen konden (wat in latere versies weer niet werkte, een ander nadeel van Ubuntu soms)
- Pinchen
- Rotaten
etc kunnen nooit zomaar over een kleine maand zonder meer. En dat is jammer imo.
Nou ja oke, straks misschien, maar in ieder geval het kon eerst nooit en daardoor ging mijn read only surfervaring beter op Windows.
Hmm, wat bedoel je precies met "tekstvlakken staan te hoog of te laag"?monnick schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:55:
Overigens heb ik nog nooit gezien dat teksten achter andere onderdelen staan (nou gebruik ik geen Ubuntu maar Debian, maar toch), heb je misschien een screenshot van wat je bedoelt?
Ik denk dat dat vooral een kwestie is van wat je gewend bent. Ik vind het standaardfont op Debian (dezelfde als op Ubuntu volgensmij, DejaVu Sans als ik me niet vergis) juist erg prettig vergeleken met de Windows fonts. Maarja, ik gebruik dan ook nooit Windows.MsG schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:22:
De font rendering is zo cartoony of zo, zo onzakelijk, evenals alle icoontjes altijd die ik zie. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar Windows is altijd strak en zakelijk, maar die fonts in Ubuntu maken het zo kiddy ofzo. Iemand die snapt wat ik bedoel?
Op wat voor momenten loop je daar tegenaan? Het is normaalgesproken namelijk ook helemaal niet de bedoeling dat je buiten je homedir schrijft. (configuratiefiles editen met gedit is wel een voorbeeld dat ik me voor kan stellen)Het rechtensysteem, hoewel het erg goed is, kan je dus niet altijd zomaar vanuit een bestaand programma naar bepaalde mappen / bestanden.
Dank voor de tip! Ik ben niet zo'n multitoucher met mijn touchpad dus al die functionaliteit hoef ik niet, maar roterend scrollen vind ik wel fantastischK_VL schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:45:
[...]
4. Met mijn 3 jaar oude laptop kan ik perfect al roterend scrollen en rechter/middel muisklikken op het touchpad. (instellen via gsynaptics)
trouwens, hoe kan je een log maken van het afsluiten? mijn laptop blijft bij het afsluiten soms hangen (dat wil zeggen, backlight en standby-lampje blijven aan en verder gebeurd er niets meer) en ik wil even kijken of daarover iets in een log tevoorschijn komt.
Certificaatje downloaden voor je Citrix keystore bijvoorbeeld. Citrix wordt geinstalleerd in /usr/lib/ICAclient. Het gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt moet je wel onnodig veel moeite doen. Waarom niet gewoon net als bij sudo-zaken een wachtwoordprompt geven als je geen rechten hebt?deadinspace schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:24:
[...]
Op wat voor momenten loop je daar tegenaan? Het is normaalgesproken namelijk ook helemaal niet de bedoeling dat je buiten je homedir schrijft. (configuratiefiles editen met gedit is wel een voorbeeld dat ik me voor kan stellen)
Verder inderdaad irritant in nautilus dat je niet kan rechtsklikken voor nieuwe folder als het scherm volstaat met bestanden.
Maargoed, zijn voor mij kleine ergernissen. Voorlopig nog niet heel erg de behoefte gehad om Windows er weer op te zetten.
Vicariously I live while the whole world dies
Dat bijvoorbeeld, of in het geval van veel spellen die niet meteen als .deb goed zijn, bestanden erbij gooien e.d. Dan wil je in het programma zelf dat makkelijk alsnog doen door jezelf meer privileges toe te eigenen dmv wachtwoord. Dan kom je er achter dat dat niet kan. Sommige programma's hebben het al wel, zoals de networkmanager, daar kan je op "unlock" klikken om het aan te passen.deadinspace schreef op zondag 12 september 2010 @ 23:24:
Op wat voor momenten loop je daar tegenaan? Het is normaalgesproken namelijk ook helemaal niet de bedoeling dat je buiten je homedir schrijft. (configuratiefiles editen met gedit is wel een voorbeeld dat ik me voor kan stellen)
Verwijderd
De font is nu ontzettend blurry en vaag (en dus lelijk). Niet om aan te zien. Heb je dit zelf niet door? Dit is een goed geconfigureerde, strakke font:monnick schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:07:
[...]
Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik kan ook niet precies beschrijven wat ik lelijk / onprofessioneel aan het default font vind, maar het is zeker waar.
[afbeelding]
http://haskell.org/sitewiki/images/6/63/And1_xmonad.png
Verwijderd
Dat heeft dan te maken met de slordigheid van de package maintainer. Schroom dan vooral niet omdat duidelijk te maken in een bugreport. Je zult dus een bug moeten reporten. Als je voor al die spellen een bugreport had gemaakt was het nu voor iedereen opgelost geweest.MsG schreef op maandag 13 september 2010 @ 00:24:
[...]
Dat bijvoorbeeld, of in het geval van veel spellen die niet meteen als .deb goed zijn, bestanden erbij gooien e.d. Dan wil je in het programma zelf dat makkelijk alsnog doen door jezelf meer privileges toe te eigenen dmv wachtwoord. Dan kom je er achter dat dat niet kan. Sommige programma's hebben het al wel, zoals de networkmanager, daar kan je op "unlock" klikken om het aan te passen.
PS: Ik ga er dan maar even vanuit dat je niet zomaar third-party repo's gaat toevoegen aan sources.list. De kwaliteit van packages kunnen dan niet altijd optimaal zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 00:59 ]
Verwijderd
Dit heeft niets met Ubuntu te maken. Maar alles met de ontwikkelaar van dat programma.Vicarious schreef op maandag 13 september 2010 @ 00:18:
[...]
Certificaatje downloaden voor je Citrix keystore bijvoorbeeld. Citrix wordt geinstalleerd in /usr/lib/ICAclient. Het gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt moet je wel onnodig veel moeite doen. Waarom niet gewoon net als bij sudo-zaken een wachtwoordprompt geven als je geen rechten hebt?
Verder inderdaad irritant in nautilus dat je niet kan rechtsklikken voor nieuwe folder als het scherm volstaat met bestanden.
Maargoed, zijn voor mij kleine ergernissen. Voorlopig nog niet heel erg de behoefte gehad om Windows er weer op te zetten.
Die font heeft helemáál geen smoothening, dát is pas niet om aan te zienVerwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 00:41:
[...]
De font is nu ontzettend blurry en vaag (en dus lelijk). Niet om aan te zien. Heb je dit zelf niet door? Dit is een goed geconfigureerde, strakke font:
Ubuntu zet ik altijd op "beste vormen" of "beste contrast", die subpixelhinting daar krijg ik maar koppijn van. Is overigens ook mijn #1 ergernis van windows.
Toch is dat niet helemaal af volgens mij. Zo gebruiken ze een instelling voor "corner tapping", waarbij bijv. linksboven een middelste muisknop simuleert. Er is echter nergens een tool te vinden om dit gedrag in te stellen, en met gsynaptics kan dit ook niet.K_VL schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:45:
[...]
[...]
Hiervoor dus zelf iets gescript dat xinput aanroept om dit te wijzigen.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Iemand eigenlijk de 10.10 (beta) al getest?
Wil volgende maand over, maar wat is dan slimmer, uograde van 10.4 naar 10.10 of gewoon een complete herinstallatie?
Wil volgende maand over, maar wat is dan slimmer, uograde van 10.4 naar 10.10 of gewoon een complete herinstallatie?
Dat is jouw mening. Ik wil bij lettertypen helemaal niet kunnen zien dat ze uit pixelblokjes zijn opgebouwd. Geef mij maar "vaag" anti-aliased fonts.Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 00:41:
[...]
De font is nu ontzettend blurry en vaag (en dus lelijk). Niet om aan te zien. Heb je dit zelf niet door? Dit is een goed geconfigureerde, strakke font:
Ik begrijp uit fora en berichten her en der dat het beter is om een complete herinstallatie te doen. Heb er zelf geen ervaringen mee, maar ik ben wel van plan om elk risico uit te sluiten en een herinstallatie te doen ipv een update.ge-flopt schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:37:
Is er dan iets speciaals met 10.10? Ik heb al weet-ik-hoeveel keer geupdate, en dat is altijd prima verlopen. Natuurlijk heb je met een schone installatie geen oude overbodige directories o.i.d., maar je moet wel je persoonlijke instellingen weer allemaal opnieuw doen als je helemaal niets wilt kopiëren.
Op het moment zit er een bug in het update proces, vandaar dat het *nu* wordt afgeraden om de updaten. Met de officiële release zal deze er ongetwijfeld uit zijn.Beuzelarij schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:54:
Is er dan iets speciaals met 10.10? Ik heb al weet-ik-hoeveel keer geupdate, en dat is altijd prima verlopen. Natuurlijk heb je met een schone installatie geen oude overbodige directories o.i.d., maar je moet wel je persoonlijke instellingen weer allemaal opnieuw doen als je helemaal niets wilt kopiëren.
Ik doe vaak toch een herinstallatie trouwens, enige wat je even moet doen is al je programma's weer installeren (en daar kun je eventueel een batch voor maken), de instellingen enzo blijven gewoon op je /home partitie staan.
[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 13-09-2010 14:15 ]
Ontwikkelaar van welk programma? Nautilus? Zal best, maar Ubuntu implementeert dat programma, dus is dat automatisch een van de ergernissen in Ubuntu voor mij.Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 00:57:
[...]
Dit heeft niets met Ubuntu te maken. Maar alles met de ontwikkelaar van dat programma.
Verwijderd
Hiermee zeg je toch precies wat ik bedoel...!?MsG schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:22:
[...]Helaas heeft Windows 7 dit systeem ook deels overgenomen, en word je doodgegooid met irritante prompts als je in de Program Files zit.
[...]
Ik draai sinds kort weer Ubuntu. Deze keer op mijn laptop. Ik moet zeggen dat ik met Ubuntu accutijden haal waarmee ik met Windows 7 niet eens van kon dromen
Windows 7 blijft mijn primaire OS omdat mijn ontwikkeltools erop draaien (Visual Studio) en een aantal games, maar ik moet zeggen dat ik met Ubuntu positief verrast ben. Heeft iemand nog meer tips om energie te besparen, eventueel door twee cores van mijn quadcore te kunnen uitschakelen? Ook merk ik dat sinds ik de propietary NVIDIA driver heb geactiveerd, het systeem iets zwaarder loopt, kan dit kloppen?
Al mijn hardware wordt prima herkent, al met al een goede ervaring.
Al mijn hardware wordt prima herkent, al met al een goede ervaring.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Je kan powerTOP proberen. De tool is echter een beetje achter gaan lopen. Er wordt aan gewerkt om deze weer up-to-date te brengen.
cpufreq-utils
powertop ( idd wat ouder )
laptop-mode-tools
Verder kan je soms de stroomvoorziening naar je usb-poorten minderen, je wifi chippie wat knijpen...
Alla, allemaal niette makkelijk te implementeren, powermanagment onder linux is qua gemak afh. van je merk laptop.
Cpufreq is wel een duidelijke winner imho.
laptop-mode-tools
Verder kan je soms de stroomvoorziening naar je usb-poorten minderen, je wifi chippie wat knijpen...
Alla, allemaal niette makkelijk te implementeren, powermanagment onder linux is qua gemak afh. van je merk laptop.
Oh, dus er is niets aan de hand. ge-flopt had het echter over 'wil volgende maand over', dus leek het dat de reply van RoelandO daarop betrekking had. Vandaar mijn vraag.mcDavid schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:14:
Op het moment zit er een bug in het update proces, vandaar dat het *nu* wordt afgeraden om de updaten. Met de officiële release zal deze er ongetwijfeld uit zijn.
Verwijderd
De beta loopt inmiddels al 9 dagen als een zonnetje. Hij hengelt nog wel elke dag de nodige MB's aan updates binnen, dus er wordt nog wel driftig gesleuteld. Afgezien van mijn weigerende Exchange account is er weinig op aan te merken. Waarom niet een upgrade doen? Zou in theorie minder werk moeten zijn.ge-flopt schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:37:
10.10 upgrade lukte hier ook zonder enig probleem.
Het enige wat ik mis onder Linux is MS Office.
OpenOffice is niet slecht, maar kan toch echt langs geen kanten tippen aan MS Office.
Dat blijft toch wel een verschrikkelijk fijn programma.
Het enige wat ik mis onder Linux is MS Office.
OpenOffice is niet slecht, maar kan toch echt langs geen kanten tippen aan MS Office.
Dat blijft toch wel een verschrikkelijk fijn programma.
Voor normaal gebruik (en vrijwel altijd ook voor wat complexere dingen) vind ik OpenOffice prima voldoen. Als je vaker met Microsoft Office hebt gewerkt, moet je wellicht soms even zoeken waar een bepaalde functionaliteit zit, maar dat zou andersom waarschijnlijk ook het geval zijn. Misschien dat Microsoft Office iets beter ingericht is op 'collaborative'-functionaliteit, maar qua functionaliteit doen ze niet gek veel voor elkaar onder. Dat blijkt vaak uit testen, ook de wat uitgebreidere testen.
Als je het lint van Microsoft prettig vindt werken: Wat ik begrepen heb is dat ze een keuzemogelijkheid tot een vergelijkbare interface ook in OpenOffice gaan introduceren.
Als je het lint van Microsoft prettig vindt werken: Wat ik begrepen heb is dat ze een keuzemogelijkheid tot een vergelijkbare interface ook in OpenOffice gaan introduceren.
ik draai MS office in wine en ik moet zeggen dat het als een zonnetje draait (of in elk geval Word, Excel en Powerpoint, de rest van het officepakket gebruik ik niet).
Het enige waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen is dat dat pop-up menuutje met wat layout-opties die je krijgt wanneer je een stuk tekst selecteert niet werkt. Je kan klikken wat je wilt, maar het werkt niet. Daar kan ik gelukkig heel goed zonder
Het enige waar ik tot nu toe tegenaan ben gelopen is dat dat pop-up menuutje met wat layout-opties die je krijgt wanneer je een stuk tekst selecteert niet werkt. Je kan klikken wat je wilt, maar het werkt niet. Daar kan ik gelukkig heel goed zonder
Misschien niet volledig netjes maar werkt imho als je een beetje krachtige PC hebt prima.
Virtualbox in seamlessmode een XP client draaien en dan vanuit die XP client lekker MS Office draaien en andere dingen. Daar kan geen wine tegenop! Al helemaal niet nu de 3D support steeds beter word in Virtualbox!
Virtualbox in seamlessmode een XP client draaien en dan vanuit die XP client lekker MS Office draaien en andere dingen. Daar kan geen wine tegenop! Al helemaal niet nu de 3D support steeds beter word in Virtualbox!
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Valt me zojuist nog iets op in Maverick. .deb's openen in, en zijn te installeren via het softwarecentrum, ipv gdebi.
Er wordt al heel veel automatisch gedaan duidelijk, ook CPU frequentie, anders houdt mijn laptop het nooit zo lang vol. Bedankt voor de tips.neeroeter schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:33:
cpufreq-utils
laptop-mode-tools
Het liefste zou ik om de CPU te knijpen een paar cores willen fixeren zodat ze niet hoger gaan dan een bepaalde frequentie of helemaal uitschakelen, heeft dit zin?
Overigens, als ik de USB poorten niet gebruik, dan trekken ze toch ook niet zoveel stroom, zo ver ik weet zit er intern namelijk niets via USB aangesloten (touchpad via PS/2, toetsenbord ook).
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
http://wiki.archlinux.org/index.php/Laptop
Een goed uitgangspunt, uiteraard voor Arch. Maar met alle linkjes en dan zoeken in de documentatie voor ubuntu moet je een end kunnen komen....
Een goed uitgangspunt, uiteraard voor Arch. Maar met alle linkjes en dan zoeken in de documentatie voor ubuntu moet je een end kunnen komen....
Mja, 2 dingen die me ergerden toen ik op mijn werk een spreadsheetje wou maken:RoelandO schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:29:
ik draai MS office in wine en ik moet zeggen dat het als een zonnetje draait (of in elk geval Word, Excel en Powerpoint, de rest van het officepakket gebruik ik niet).
- Bij het importeren van waarden uit een csv worden numerieke waarden niet automatisch herkend en als dusdanig behandeld. Dan krijg je bvb. cellen met allemaal cijfers die behandeld worden als strings.
Je formules falen dan ook, en dit is heel verwarrend want alles ziet er normaal uit.
De enige manier die ik gevonden heb om dit op te lossen, is gewoon de cel manueel overtypen.
Er is blijkbaar een plugin die de conversie kan doen, maar dit zou toch gewoon standaard functionaliteit moeten zijn IMO.
- Kleuren: ik probeer gewoon een celletje een mooie lichte groene of rode achtergrond te geven voor goeie of slechte waarden. De default kleuren die in het programma aanwezig zijn zijn echt spuuglelijk en totaal niet bruikbaar. Een colorpicker is er niet. Blijkbaar kan je wel in de centrale settings het kleurenpalet waaruit je kan kiezen configureren, maar toen had ik al afgehaakt.
Ik wil écht niet eerst een halfuur investeren in het centraal (voor álle toekomstige spreadsheets!) een mooi kleurenpalet op te zetten voor ik een deftig spreadsheetje kan maken.
Lang leve de MS Excel functionaliteit met predefined mooie stijlen!
Voor casual gebruik volstaat OpenOffice inderdaad zeker. Maar voor professioneel gebruik is het écht niet op niveau...
Juist voor casual gebruik vind ik OOo een beetje te lomp eigenlijk. Ik heb het er zelfs afgegooid, teveel updates (en te grote updates) voor iets wat ik nauwelijks gebruik.DieterVDW schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:51:
[...]
Voor casual gebruik volstaat OpenOffice inderdaad zeker. Maar voor professioneel gebruik is het écht niet op niveau...
Gnumeric FTW, deze is snel, kan alles wat ik wil, en vooral bij het maken of bewerken van grafiekjes kan ik daar goed mee uit de voeten (itt MS Excel eigenlijk).
Voor tekstdocumenten Abiword erbij, en gaan.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Aha, die zal ik even uitchecken. Bedankt voor de tips!u_nix_we_all schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:01:
[...]
Juist voor casual gebruik vind ik OOo een beetje te lomp eigenlijk. Ik heb het er zelfs afgegooid, teveel updates (en te grote updates) voor iets wat ik nauwelijks gebruik.
Gnumeric FTW, deze is snel, kan alles wat ik wil, en vooral bij het maken of bewerken van grafiekjes kan ik daar goed mee uit de voeten (itt MS Excel eigenlijk).
Voor tekstdocumenten Abiword erbij, en gaan.
Niet om te flamen richting excel ofzo maar probeer maar eens in excel een kolom te maken die bij het printen 2,8cm is (ik noem maar een maat). Probeer het daarna in OO Calc nog eens.
Tsja dat zegt niet zo veel. Uiteraard heeft Excel dingen die heel kut of moeilijk werken. Maar Open Office Calc heeft nog vele malen meer dingen die me niet bevallen of gewoon missende features.jbhc schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 19:17:
Niet om te flamen richting excel ofzo maar probeer maar eens in excel een kolom te maken die bij het printen 2,8cm is (ik noem maar een maat). Probeer het daarna in OO Calc nog eens.
Kan iemand me nog een mooi thema voor Ubuntu aanraden? Ik heb er echt al behoorlijk veel geprobeerd maar ben nog steeds niet tevreden.
Een mooi thema? Dat is erg persoonlijk natuurlijk. Zelf ben ik bijvoorbeeld geen fan van dark themes, terwijl andere dat fantastisch vinden. Maar goed, ik vind Elementary wel mooi en ik heb heeeel lang Blended gehad (maar dat is alleen een Metacity theme).
Maar op de een of andere manier val ik toch weer altijd terug op een standaard thema van Ubuntu
Maar op de een of andere manier val ik toch weer altijd terug op een standaard thema van Ubuntu
zoals xpc al zei is het natuurlijk persoonlijk, maar ik heb nu Equinox als theme, en vind hem erg mooi!
Dat doet geen enkele afbreuk aan het feit dat als ik met nautilus in beveiligde plekken wil gaan zitten ik nautilus opnieuw moet starten met sudo, wat niet eens met een GUI kan, laat staan zonder het programma opnieuw op te starten. Dat is imo zeer middeleeuws.Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 00:54:
[...]
Dat heeft dan te maken met de slordigheid van de package maintainer. Schroom dan vooral niet omdat duidelijk te maken in een bugreport. Je zult dus een bug moeten reporten. Als je voor al die spellen een bugreport had gemaakt was het nu voor iedereen opgelost geweest.
PS: Ik ga er dan maar even vanuit dat je niet zomaar third-party repo's gaat toevoegen aan sources.list. De kwaliteit van packages kunnen dan niet altijd optimaal zijn.
Voor inspiratie voor leuke themes ook even hier kijken: Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6
Is inderdaad een groot nadeel van Nautilus. Ik geloof dat de KDE-filemanager wel zo'n optie heeft.MsG schreef op woensdag 15 september 2010 @ 00:59:
[...]
Dat doet geen enkele afbreuk aan het feit dat als ik met nautilus in beveiligde plekken wil gaan zitten ik nautilus opnieuw moet starten met sudo, wat niet eens met een GUI kan, laat staan zonder het programma opnieuw op te starten. Dat is imo zeer middeleeuws.
als dat zo'n groot nadeel is kun je natuurlijk ook even de package nautilus-gksu installeren. Niet vergeten even nautilus -q te doen en je hebt er een mooie Open as administrator knop bij.mcDavid schreef op woensdag 15 september 2010 @ 01:12:
Voor inspiratie voor leuke themes ook even hier kijken: Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6
[...]
Is inderdaad een groot nadeel van Nautilus. Ik geloof dat de KDE-filemanager wel zo'n optie heeft.
Thanx, handig!d33n schreef op woensdag 15 september 2010 @ 06:18:
[...]
als dat zo'n groot nadeel is kun je natuurlijk ook even de package nautilus-gksu installeren. Niet vergeten even nautilus -q te doen en je hebt er een mooie Open as administrator knop bij.
Die kende ik nog niet! Niced33n schreef op woensdag 15 september 2010 @ 06:18:
[...]
als dat zo'n groot nadeel is kun je natuurlijk ook even de package nautilus-gksu installeren. Niet vergeten even nautilus -q te doen en je hebt er een mooie Open as administrator knop bij.
Waarom zit dat er standaard niet in?
Dat en omdat je het 'normaal' niet nodig hebt.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Gisteren was ik weer eens aan de ter zielen gegane gdesklets aan het denken en vond het tijd voor toch maar nieuwe desklets, blijken deze reeds te bestaan, en dus geef ik ze hier even mee: installeer screenlets => doet hetzelfde als de vroegere gdesklets alleen beter!
* X-DraGoN is weer helemaal blij met zijn deskscreenlets

Voor zover ik weet is de laatste release van Screenlets ook alweer 2 jaar oud, wat mij ook enigszins het gevoel geeft dat het ter ziele gegaan isX-DraGoN schreef op woensdag 15 september 2010 @ 16:19:
Gisteren was ik weer eens aan de ter zielen gegane gdesklets aan het denken en vond het tijd voor toch maar nieuwe desklets, blijken deze reeds te bestaan, en dus geef ik ze hier even mee: installeer screenlets => doet hetzelfde als de vroegere gdesklets alleen beter!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Sterker, de laatste gDesklets versie is zelfs nieuwer dan de laatste Screenlets versie
En daarnaast heb je nog Google-gadgets (zit in het softwarecentrum). Maar ik zie het nut van al die x-lets niet echt. Heb je bijvoorbeeld een klok op je bureaublad staan, moet je eerst alle vensters sluiten om de tijd te kunnen zien
.Volgens mij kun je dan beter een dock of iets installeren.
En daarnaast heb je nog Google-gadgets (zit in het softwarecentrum). Maar ik zie het nut van al die x-lets niet echt. Heb je bijvoorbeeld een klok op je bureaublad staan, moet je eerst alle vensters sluiten om de tijd te kunnen zien

Yehes!!! Eindelijk beter werkende 64 bit flash support? Toevallig ging ik even kijken bij labs.adobe.com en wat is er blijkbaar vandaag gereleased:
(vooralsnog niet gecrashed en de rechtermuisknop blijft ook werken)
(evt. via het software center zoeken op 'adobe' en flash verwijderen, dan naar de /home/[user]/.mozilla/plugins de libflashplayer.so toe kopieren)
http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/Adobe® Flash® Player "Square" is a preview release that enables native 64-bit support on Linux, Mac OS, and Windows operating systems, as well as enhanced support for Microsoft Internet Explorer 9 beta.
(evt. via het software center zoeken op 'adobe' en flash verwijderen, dan naar de /home/[user]/.mozilla/plugins de libflashplayer.so toe kopieren)
[ Voor 20% gewijzigd door letatcest op 15-09-2010 23:30 . Reden: lol, zie net dat het er ruim een uur opstaat nu ;) ]
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Gisteren 10.10 beta geinstalleerd, vond de performance wat tegen vallen ten opzichte van 10.4. Maar alle hardware werd wel goed gedetecteerd. Hopelijk dat de performance in de officiele 10.10 release weer goed is.
Weet iemand eventueel een website waar eea staat beschreven om de performance op te krikken?
Weet iemand eventueel een website waar eea staat beschreven om de performance op te krikken?
Performance kan ik niet vergelijken. Ik heb alleen 10.10 gedraait op mijn laptop. Maar ik baal ervan dat shutdown/restart/suspend allemaal niet goed werkt. Het blijft allemaal hangen in of splash screen of in text modus. Er is verder geen disk activiteit, dus ik sluit hem dan maar hard af met de powerknop.ge-flopt schreef op donderdag 16 september 2010 @ 08:47:
Gisteren 10.10 beta geinstalleerd, vond de performance wat tegen vallen ten opzichte van 10.4. Maar alle hardware werd wel goed gedetecteerd. Hopelijk dat de performance in de officiele 10.10 release weer goed is.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Onderbouw performance eens? Wat gaat traag oid? Want hier merk ik niet echt verschil.ge-flopt schreef op donderdag 16 september 2010 @ 08:47:
Dat zou mooi zijn, want dit is voor mij wel één van de redenen om geen 64-bits desktop te installeren. Dat, en het feit dat je programma's die niet in de repo's zitten handmatig moet gaan zitten compilen enzo. Mij teveel werk voor dat minibeetje performance wat je er misschien mee wint.letatcest schreef op woensdag 15 september 2010 @ 23:28:
Yehes!!! Eindelijk beter werkende 64 bit flash support? Toevallig ging ik even kijken bij labs.adobe.com en wat is er blijkbaar vandaag gereleased:
[...]
http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/
Verwijderd
Vandaag heb ik mijn eerste idea gepost op ubuntu brainstorm. Voor vannacht had ik een file copy naar externe HD aangezet, kom ik vanochtend weer beneden, vraagt hij of hij een bestand mag overschrijven en een directory mag samenvoegen. De overige 50GB was nog niet gekopieerd.
vandaar: http://brainstorm.ubuntu.com/idea/25855/
Ben benieuwd of er iets mee gedaan wordt!
Opstarten gaat een stuk trager. Dat bedoelde ik met performance (verkeerd opgeschreven) Vanaf dat de bios, duurde het een seconde of 10, 15 tot 10.04 opgestart was, maar met 10.10 lijkt dit eerder een halve minuut. Verschil is niet groot, maar als je het ene gewend bent, dan duurt het tweede lang.MsG schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:32:
[...]
Onderbouw performance eens? Wat gaat traag oid? Want hier merk ik niet echt verschil.
Goed idee, als ik mag stemmen zal ik je steunen!Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:18:
Vandaag heb ik mijn eerste idea gepost op ubuntu brainstorm. Voor vannacht had ik een file copy naar externe HD aangezet, kom ik vanochtend weer beneden, vraagt hij of hij een bestand mag overschrijven en een directory mag samenvoegen. De overige 50GB was nog niet gekopieerd.
Ik vind het een top idee, daar erger ik me ook altijd aan (ook onder Windows)Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:18:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ja dat is echt zoiets kuts bij elk OS tegenwoordig. Hij zou ook kunnen inventariseren of het kan aan het begin met alle files, en dan een melding geven. Maar jouw idee om alvast met de rest verder te gaan is misschien wel beter ja.
Verwijderd
Vreemd, dat doettie bij mij sinds een paar dagen ook af en toe. Soms sluit'ie meteen goed af en soms blijft de laptop hangen in het splash screen. Is hopelijk voorbij in de final.OMX2000 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:27:
[...]
Performance kan ik niet vergelijken. Ik heb alleen 10.10 gedraait op mijn laptop. Maar ik baal ervan dat shutdown/restart/suspend allemaal niet goed werkt. Het blijft allemaal hangen in of splash screen of in text modus. Er is verder geen disk activiteit, dus ik sluit hem dan maar hard af met de powerknop.
Heb ik met 10.04 ook een enkele keer gehad, maar na wat updates was dat weer verholpen. Ik verwacht dat het er in de final wel uit is.Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:51:
[...]
Vreemd, dat doettie bij mij sinds een paar dagen ook af en toe. Soms sluit'ie meteen goed af en soms blijft de laptop hangen in het splash screen. Is hopelijk voorbij in de final.
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens.
[ Voor 4% gewijzigd door Vicarious op 16-09-2010 12:55 ]
Verwijderd
Volgens mij kan je stemmen door op de link te klikken en het pijltje omhoog naast de oplossing. Wel moet je een ubuntu-account hebben oid...Vicarious schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:20:
[...]
Goed idee, als ik mag stemmen zal ik je steunen!
edit: het duurt nog even, eerst een moderator moet ernaar kijken
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 20:44 ]
Dat werkt niet echt. Mogelijk duurt die check net zo lang als het kopieren zelf, waardoor een kopieeractie opeens 2x zo lang duurt, en een check die altijd garandeert dat het wel/niet werkt bestaat niet lijkt me.MsG schreef op donderdag 16 september 2010 @ 10:25:
Ja dat is echt zoiets kuts bij elk OS tegenwoordig. Hij zou ook kunnen inventariseren of het kan aan het begin met alle files, en dan een melding geven.
De genoemde optie de rest alvast wel te kopieren lijkt me handiger
zo.. even naar XP geboot en ... wat zijn die lettertypes lelijk in Chrome! maar ik wil gewoon weer eens een keer TF2 spelen zonder dat ie na 5/10/30/niet minuten de hele compu laat hangen... oh.. en.. iets met updates... pff nou ja, laatste keer geboot naar windows was blijkbaar 20 april (laatste keer TF2)
@geejee: eens! topidee!
@geejee: eens! topidee!
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Eensblaataaps schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:45:
[...]
Dat werkt niet echt. Mogelijk duurt die check net zo lang als het kopieren zelf, waardoor een kopieeractie opeens 2x zo lang duurt, en een check die altijd garandeert dat het wel/niet werkt bestaat niet lijkt me.
De genoemde optie de rest alvast wel te kopieren lijkt me handiger
Mij lijkt het nog handiger om tijdens het kopiëren met nautilus een optie te hebben waarin je kunt aangeven wat hij moet doen als er een conflict is, een beetje als in TeraCopy ook zit.
Draaien mensen hier ook 10.10? Als iemand iets tegen me zegt op empathy en het heeft niet de focus, komt er rechts een knipperende bal groots in beeld. Ik vind dat wel een beetje lelijk
wat jullie.
Ik gebruik wel 10.10, maar ben nog altijd van de pidgin-kerkMsG schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:24:
Draaien mensen hier ook 10.10? Als iemand iets tegen me zegt op empathy en het heeft niet de focus, komt er rechts een knipperende bal groots in beeld. Ik vind dat wel een beetje lelijkwat jullie.
Ik gebruik zelf altijd Emesene, voornamelijk omdat daarin custom smileys makkelijker toe te voegen zijn (rechtsklik -> save as). MAar is die bal niet gewoon in te stellen dan in de opties van Empathy?
Het was iets van Docky zag ik, maar mooi is anders
.
Ik ben erg tevreden over Ubuntu, ook naar een paar dagen. Ik nog een paar dingen getweakt dat ie wat meer het geheugen gebruikt (hij gebruikt standaard 1GB van de 4GB) en wat minder de harddisk. Hij is lekker snel, start snel op. En bovendien werkt in tegenstelling tot Windows bluetooth wel goed!
Bij Windows gaat dit mis:
- Als ik mijn laptop bluetooth later aanzet dan ik mijn muis aanzet zijn willen ze niet meer met elkaar praten zonder te unpairen en weer te pairen.
- Bestandsoverdrachten van of naar me Android telefoon falen (naar mijn Symbian foon gaat wel goed)
- Hij kan geen Bluetooth PAN zien op me telefoon
Bij Ubuntu werkt dit allemaal zonder problemen!
Er waren twee problemen waar ik wel tegenaan liep:
- Heel Plymouth was vernaggeld en zag er niet meer uit, dus die heb ik verwijderd en nu heb ik gewoon een textuele boot, zal ook nog wel wat sneller zijn.
- Hij gebruikt niet automatisch mijn externe in plaats van interne scherm als ik thuis zit, opgelost door wat te rommelen in Xorg.conf.
Bij Windows gaat dit mis:
- Als ik mijn laptop bluetooth later aanzet dan ik mijn muis aanzet zijn willen ze niet meer met elkaar praten zonder te unpairen en weer te pairen.
- Bestandsoverdrachten van of naar me Android telefoon falen (naar mijn Symbian foon gaat wel goed)
- Hij kan geen Bluetooth PAN zien op me telefoon
Bij Ubuntu werkt dit allemaal zonder problemen!
Er waren twee problemen waar ik wel tegenaan liep:
- Heel Plymouth was vernaggeld en zag er niet meer uit, dus die heb ik verwijderd en nu heb ik gewoon een textuele boot, zal ook nog wel wat sneller zijn.
- Hij gebruikt niet automatisch mijn externe in plaats van interne scherm als ik thuis zit, opgelost door wat te rommelen in Xorg.conf.
Zo makkelijk is het in pidgin ook. Ik heb ook wel eens naar Empathy gekeken, maar kwam er niet achter hoe ik daar custom smileys in moest toevoegen, dus heb 't maar gelaten voor wat het is toen. Verder is het wel een erg mooie messenger vind ik.Vicarious schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 16:13:
Ik gebruik zelf altijd Emesene, voornamelijk omdat daarin custom smileys makkelijker toe te voegen zijn (rechtsklik -> save as). MAar is die bal niet gewoon in te stellen dan in de opties van Empathy?
Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!