Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

MsG schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 12:24:
Draaien mensen hier ook 10.10? Als iemand iets tegen me zegt op empathy en het heeft niet de focus, komt er rechts een knipperende bal groots in beeld. Ik vind dat wel een beetje lelijk :P wat jullie.
Ik gebruik emesene, die heeft de beste feature/usability/looks verhouding.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

xpc

Nog geen ervaring met 10.10, maar ik kijk wel uit naar de final. Probeer al een tijdje Ubuntu op mijn nieuwe laptop (Sony VPCY21) aan de praat te krijgen, maar met Lucid krijg ik alleen een zwart scherm (extern scherm werkt wel). De 10.10 beta start in ieder geval op in de CLI, maar als ik X probeer te starten krijg ik weer een zwart scherm :( Hopelijk dat het in 10.10 final opgelost is (heeft schijnbaar iets te maken met de embedded Display Port).

Ik heb het nu 'opgelost' door KMS uit te schakelen en de vesa driver te laden, niet ideaal natuurlijk maar ik kan iig verder prutsen.

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
Pff, de 10.10 is really beta :/ Hangen @ startup (niet één vast moment, en 1 op 5 keer gaat het wel goed), en véél grafische glitches, Nautilus die er totaal geen zin meer in heeft, Software Center die Nautilus in dat opzicht als grote voorbeeld ziet, en meer van dat soort grappen. (Kon ik eindelijk de driver van m'n wireless kaart enablen, vertikt hij het om me zo'n leuk sudo scherm te presenteren en word me alles geweigerd, uit verveling 4 keer geprobeerd en na 4 keer zowaar gelukt. En m'n GRUB naar de haaien, maar dat was dan ook echt totaal m'n eigen schuld :+

Daarentegen zijn de window buttons weer wat gelikter, en waren er nog wel wat fancy dingetjes, nieuwe kernel met uiteraard nieuwe features en nog wat meer gesleutel onder de motorkap.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
afraca schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 21:46:
Pff, de 10.10 is really beta :/ Hangen @ startup (niet één vast moment, en 1 op 5 keer gaat het wel goed), en véél grafische glitches, Nautilus die er totaal geen zin meer in heeft, Software Center die Nautilus in dat opzicht als grote voorbeeld ziet, en meer van dat soort grappen. (Kon ik eindelijk de driver van m'n wireless kaart enablen, vertikt hij het om me zo'n leuk sudo scherm te presenteren en word me alles geweigerd, uit verveling 4 keer geprobeerd en na 4 keer zowaar gelukt. En m'n GRUB naar de haaien, maar dat was dan ook echt totaal m'n eigen schuld :+

Daarentegen zijn de window buttons weer wat gelikter, en waren er nog wel wat fancy dingetjes, nieuwe kernel met uiteraard nieuwe features en nog wat meer gesleutel onder de motorkap.
Hmm dat klinkt echt als bad luck. Bij mij draait het al als een volwaardige distro! Ik zou zeggen ga goed los met de bugreports, des te groter de kans dat er wat gedaan wordt aan de bugs die je nog ondervindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 16:01
Kan iemand mij vertellen of dat Lucid binnenkort een kernel update zal krijgen naar 2.6.33 of hoger?
Binnenkort heb ik een SSD en dan wil ik graag gebruik maken van deze of een latere kernel, maar wil liever niet overstappen naar Maverick (ben er tot nu toe niet echt gecharmeerd van).
Ik weet dat je de kernel ook zelf kunt updaten, maar dat neemt toch weer problemen met zich mee. Liever via de updates van Ubuntu zelf.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34

MsG

Forumzwerver

Ubuntu krijgt binnen een bepaalde release toch nooit meer een kernelversieupdate buiten de reguliere fixes en security updates? Of zie ik dat verkeerd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
MsG schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:39:
Ubuntu krijgt binnen een bepaalde release toch nooit meer een kernelversieupdate buiten de reguliere fixes en security updates? Of zie ik dat verkeerd.
Ja dat dacht ik ook, maar hoopte op een ander bericht. Erg jammer, moet ik Maverick toch beter gaan bekijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:39:
Klopt, al heb je omdat het een LTS is wel kans dat ze uiteindelijk toch over gaan omdat op een gegeven moment een oude kernel blijven patchen gewoon niet praktisch meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat is er overigens zo'n probleem aan een nieuwe kernelpackage zelf downloaden. Als hij niet werkt boot je gewoon een andere entry vanaf grub en delete je de kernel weer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb van de week 10.04 bij een kennis geïnstalleerd, jammer genoeg geen Lanverbinding want de driver werd waarschijnlijk niet meegeleverd.
Heb er nooit eerder problemen mee gehad.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
MsG schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:46:
Wat is er overigens zo'n probleem aan een nieuwe kernelpackage zelf downloaden. Als hij niet werkt boot je gewoon een andere entry vanaf grub en delete je de kernel weer.
Met zelf een kernelpackage installeren, verlies je een deel van de gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wat werkt er daarna niet meer dan? Ik snap het probleem niet zo. Je kan in synaptic gewoon een kernelmetapackage installeren ja. Welke gebruikersvriendelijkheid valt daarna weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
MsG schreef op zondag 19 september 2010 @ 13:00:
Wat werkt er daarna niet meer dan? Ik snap het probleem niet zo. Je kan in synaptic gewoon een kernelmetapackage installeren ja. Welke gebruikersvriendelijkheid valt daarna weg?
Je bent in ieder geval de automatische updates kwijt, ook de videodriver moet je handmatig bijwerken. Verder weet ik het eigenlijk ook niet. Misschien valt het dan allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:44:
[...]

Klopt, al heb je omdat het een LTS is wel kans dat ze uiteindelijk toch over gaan omdat op een gegeven moment een oude kernel blijven patchen gewoon niet praktisch meer is.
Klopt volgens mij niet. Twee dagen terug nog een kernel update binnengehaald en ik heb toch echt Ubuntu 10.04 LTS.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
mcDavid schreef op zondag 19 september 2010 @ 03:29:
[...]

Hmm dat klinkt echt als bad luck. Bij mij draait het al als een volwaardige distro! Ik zou zeggen ga goed los met de bugreports, des te groter de kans dat er wat gedaan wordt aan de bugs die je nog ondervindt!
Draai gelukkig al even mee in de Ubuntu wereld (ben mede-TS-er van dit topic ;))dus weet dat een alpha/beta release bij sommigen enorm soepel gaat (M'n Lucid Lynx alpha's gingen al zeer prima :)) en bij anderen juist heel buggy. De bugreports zijn dan inderdaad ook al onderweg, heb ik gelijk ook even het gevoel dat ik een keertje echt nuttig kan zijn.

@hierboven, die automatische updates blijven gewoon vrolijk binnenstromen hoor :?

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dit vind ik mooi.

Mijn MC was kapot. Althans, het moederbord. Nieuw moederbord, wel van het zelfde merk maar met een ICH7 ipv ICH5 chipset. Andere videokaart. Andere netwerkkaart (ditmaal onboard). Andere geluidskaart (ook ditmaal onboard). Harde schijven in precies dezelfde volgorde aan SATA-poorten gehangen.

En hij boot alsof er niets aan de hand is! :D 8)7
Dat moet je bij Windows niet proberen. (Lees: Ik probeerde dat al eens bij zowel Win XP x64 (BSoD) als Win 7 (zwart scherm))

Het enige wat me opviel, en dit had ik ook toen ik in mijn vorige setup de geluidskaart veranderde, is dat het geluid gemute is, terwijl dat in alsamixer niet zo is. Moet je even un-muten in Gnome Sound Settings. Volgens mij mute Gnome geluid automatisch als er veranderingen zijn vastgesteld.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Sando schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:41:
Dit vind ik mooi.

Mijn MC was kapot. Althans, het moederbord. Nieuw moederbord, wel van het zelfde merk maar met een ICH7 ipv ICH5 chipset. Andere videokaart. Andere netwerkkaart (ditmaal onboard). Andere geluidskaart (ook ditmaal onboard). Harde schijven in precies dezelfde volgorde aan SATA-poorten gehangen.

Dat moet je bij Windows niet proberen. (Lees: Ik probeerde dat al eens bij zowel Win XP x64 (BSoD) als Win 7 (zwart scherm))

Het enige wat me opviel, en dit had ik ook toen ik in mijn vorige setup de geluidskaart veranderde, is dat het geluid gemute is, terwijl dat in alsamixer niet zo is. Moet je even un-muten in Gnome Sound Settings. Volgens mij mute Gnome geluid automatisch als er veranderingen zijn vastgesteld.
Dit was mij ook al opgevallen. Ik heb vorige week mijn server ge-upgrade; nieuw moederbordje erin (van socket AM2 naar socket AM3; beiden met onboard GPU); nieuwe CPU (AMD Athlon II x4 605e) erin. En het draait geoon vrolijk verder na een boot. :o

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Vicarious schreef op zondag 19 september 2010 @ 15:57:
[...]

Klopt volgens mij niet. Twee dagen terug nog een kernel update binnengehaald en ik heb toch echt Ubuntu 10.04 LTS.
Was het echt een nieuwe hoofdversie en geen subversie van een bestaande versie? Dat is het namelijk praktisch altijd binnen een release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MsG schreef op maandag 20 september 2010 @ 00:00:
[...]

Was het echt een nieuwe hoofdversie en geen subversie van een bestaande versie? Dat is het namelijk praktisch altijd binnen een release.
Dat zou kunnen, daar heb ik niet op gelet. Maar toch, het is toch een kernel-update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja als in security of bugfixes, dat wordt ook niet ontkend. Een echt nieuwe kernel met nieuwe functionaliteit of andere dingen gebeurt volgens mij nooit.

Verlies je trouwens alle updatefunctionaliteit op een custom kernel? Dat staat toch los van het verdere ubuntusysteem? Volgens mij heb ik gewoon updates gekregen toen ik op een nieuwere kernel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
MsG schreef op maandag 20 september 2010 @ 09:34:
Ja als in security of bugfixes, dat wordt ook niet ontkend. Een echt nieuwe kernel met nieuwe functionaliteit of andere dingen gebeurt volgens mij nooit.

Verlies je trouwens alle updatefunctionaliteit op een custom kernel? Dat staat toch los van het verdere ubuntusysteem? Volgens mij heb ik gewoon updates gekregen toen ik op een nieuwere kernel werkte.
Andere software zal wel up to date blijven, maar in ieder geval de kernel moet je zelf bij gaan houden en volgens mij de videokaart driver ook. Ik weet niet zeker of dan alles up-to-date blijft en heb liever zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Je kan natuurlijk een ppa toevoegen met nieuwere kernels, dan hoef je iig niet de kernel bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 12:31

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, iemand dit al geverifieerd en evt. getest?
http://linux.slashdot.org...y-Rooting-64-Bit-Machines
ben nou dan weer niet niet voldoende diep tot de linux kernel materie doorgedrongen om dit snel te checken...
edit: als ik zo die reacties verder lees is het de bekende storm in een glas water...

[ Voor 14% gewijzigd door letatcest op 20-09-2010 12:19 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sando schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:41:
Klopt, dat gaat heel makkelijk sinds ze in /etc/fstab UUID's gebruiken in plaats van adressering met device nodes (/dev/sdX0). Anders was het alsnog alleen met /etc/fstab aanpassen.

Je had overigens wel een probleem gehad als je een custom kernel had gecompileerd met alleen ondersteuning voor jouw hardware.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 21:10

deadinspace

The what goes where now?

letatcest schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:17:
Zeg, iemand dit al geverifieerd en evt. getest?
http://linux.slashdot.org...y-Rooting-64-Bit-Machines
ben nou dan weer niet niet voldoende diep tot de linux kernel materie doorgedrongen om dit snel te checken...
edit: als ik zo die reacties verder lees is het de bekende storm in een glas water...
Het is vast wel echt; local root exploits zijn er helaas wel vaker. Gelukkig zijn die alleen exploitable door iemand die al local access heeft (een user account, via een onveilig webscript, etc). Updates goed bijhouden is het devies.

Ik heb die exploit even geprobeerd op Debian Lenny, en daar werkte hij zo 1-2-3 niet (de exploit lijkt gericht op CentOS kernels). Maargoed, dat zegt ook niks natuurlijk.

• Sando
  • Niet online
Sebazzz schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:37:
[...]
Je had overigens wel een probleem gehad als je een custom kernel had gecompileerd met alleen ondersteuning voor jouw hardware.
Inderdaad! Ik ben dan ook niet zo voor dat soort dingen. Naar mijn ervaring weinig winst, veel gedoe, en geen voordelen als dit. Ik krijg nog steeds diarree als ik terugdenk aan 'even mijn P2 266 snel laten lijken door er Gentoo op te zetten'.

Het zal zeker een stuk onmogelijker zijn om 'even' een exacte kloon te maken van mijn huidige 10.04 x86 maar dan 64 bits? Ik heb namelijk ook een Core Duo nu en het was P4 (32bit).

Sommige mensen zeggen dat ik het lekker 32 bit moet laten, heb toch maar 2 gig geheugen. Is dat zo? Of verlies ik toch een hoop met 32 bit OS op 64 bit cpu?

Dit zal wel tot in den treure bediscussiëerd zijn maar ik dacht altijd gewoon 64 > 32 en heb in mijn workstation 8 gig dus dan hoef je er niet over na te denken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Naar mijn idee boek je er een minimale performancewinst mee, maar krijg je er een hoop ellende bij (Flash 64-bits was altijd kut, schijnt nu een nieuwe versie van te zijn, veel applicaties nog niet 64-bits dus handmatig compilen etc.)

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 13:17
Vicarious schreef op donderdag 23 september 2010 @ 19:33:
Naar mijn idee boek je er een minimale performancewinst mee, maar krijg je er een hoop ellende bij (Flash 64-bits was altijd kut, schijnt nu een nieuwe versie van te zijn, veel applicaties nog niet 64-bits dus handmatig compilen etc.)
Ik ben anderhalf jaar terug overgestapt op 64 bit, tegenwoordig ge-apt-get dist-upgrade naar 10.04, en de scherpe kantjes zijn er echt helemaal af tegenwoordig, zelfs met flash. Handmatig compileren heb ik in al die tijd 1x nodig gehad, maar dat was voor de nieuwste versie van een obscuur boekhoudprogramma. Qua performance zal je er weinig van merken trouwens, behalve met foto- en videobewerking misschien. Ik doe dat echter niet genoeg om de upgrade daar nou voor te rechtvaardigen, t was meer dat ik klaar wilde zijn voor de toekomst. Het houdt een keer op met 32bit support natuurlijk.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik gebruik tegenwoordig veel OS X, imho een prachtig OS en alles werkt als een trein. Toch is het grappig dat ik bepaalde Ubuntu features en handigheidjes gelijk mis onder ieder ander OS.

Een voorbeeld is het installeren van software. Het systeem van disk images werkt prima, maar vooral voor tools als Git en SVN is apt het snelste ("sudo apt-get install git svn" en 2 minuten later kun je het gebruiken. macports bijvoorbeeld gaat zelf compileren). Voor andere gevallen zoals een oudere/nieuwere versie installeren werkt de Windows/OS X aanpak misschien beter, maar toch.

Ubuntu heeft zo z'n eigen nadelen en problemen, maar de laatste versies zijn imho erg fijn om mee te werken. Binnenkort ook 10.10 maar eens installeren :)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik mis heel erg het centrale systeem in andere OS'en. Leuk dat Windows Update, maar voor mijn Ati driver en mijn realtek chip-update moet ik alsnog naar de fabrikantenwebsites. Idem voor third party software met eigen updaters die zich weer in het opstarten nestelen. Ik hoop dat de evolutie op OS-gebied een beetje wordt dat iedereen op den duur een soort library heeft met software. Dat maakt het voor velen ook een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MsG schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:19:
Ik mis heel erg het centrale systeem in andere OS'en. Leuk dat Windows Update, maar voor mijn Ati driver en mijn realtek chip-update moet ik alsnog naar de fabrikantenwebsites. Idem voor third party software met eigen updaters die zich weer in het opstarten nestelen. Ik hoop dat de evolutie op OS-gebied een beetje wordt dat iedereen op den duur een soort library heeft met software. Dat maakt het voor velen ook een stuk veiliger.
Dat is het vooral he: het is veiliger. Als je een willekeurig tooltje wilt downloaden kun je hem van 300 verschillende websites afplukken in 300 verschillende versies. Je weet echter nooit welke de 'echte' en 'meest recente' is. En welke virusvrij is for that matter. Ook vind ik het een stuk makkelijker, je hoeft niet eerst 20 irrelevante google-resultaten door te worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, dit is een erg nuttig topic. :)

Ik ga vanavond, na wat te spelen met Ubuntu op een zakelijke laptop, Ubuntu op m'n eigen laptop installeren en eigenlijk zijn voor zover al m'n vragen beantwoord.

Hulde voor u allen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Vicarious schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 08:33:
[...]

Dat is het vooral he: het is veiliger. Als je een willekeurig tooltje wilt downloaden kun je hem van 300 verschillende websites afplukken in 300 verschillende versies. Je weet echter nooit welke de 'echte' en 'meest recente' is. En welke virusvrij is for that matter. Ook vind ik het een stuk makkelijker, je hoeft niet eerst 20 irrelevante google-resultaten door te worstelen.
Ik weet alleen niet of het er komt, het druist nogal in tegen commerciële belangen. Veel gratis software verdient het een beetje terug door advertenties op de website, of reclame in de installers. Als het allemaal centraal gaat, zoals bij Ubuntu vervallen er al zeer veel businessmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Nu online

xpc

Misschien niet helemaal te vergelijken, maar op de mobile markt is het volgens mij wel redelijk succesvol :P . Dus het kan wel, zolang de prijzen niet te hoog zijn. Ubuntu heeft met het softwarecenter trouwens wel plannen voor betaalde apps (in 11.04 of 11.11?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
xpc schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:14:
Misschien niet helemaal te vergelijken, maar op de mobile markt is het volgens mij wel redelijk succesvol :P . Dus het kan wel, zolang de prijzen niet te hoog zijn. Ubuntu heeft met het softwarecenter trouwens wel plannen voor betaalde apps (in 11.04 of 11.11?)
Oorspronkelijk was dat toch al bij 10.10? Ach ja, stel maar uit hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
xpc schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:14:
De mogelijkheid bestaat al een tijdje, maar vanaf 10.10 zitten er inderdaad 2 betaalde apps in het softwarecentrum.
-edit- Oh op het moment maar ééntje, een wallpaper van 1 euro om het betalingssysteem te testen :')

[ Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 24-09-2010 20:18 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:32
Ook maar Ubuntu LTS (x64) op mijn laptop geïnstalleerd, ditmaal een HP. Had net Windows Vista opnieuw geïnstalleerd en geactiveerd maar kreeg een hele vervelende foutmelding bij het installeren van SP1, was ook geen oplossing voor behalve het OS opnieuw installeren. Lekker dan net geactiveerd, kan je weer gaan bellen met MS etc... dus geen zin in.

Anywayz installatie ging echt als een speer, alles werkt in één keer. Had wel last van delay bij minimize en maximize, binnen paar minuten opgelost door even te zoeken. Kreeg in het begin flash ook niet aan de praat icm FF, maar toch opgelost na wat zoeken. Alles werkt nu perfect. Ook meteen Office 2007 erop ivm school, no problem :). De conversie van docx naar openoffice is nog niet goed genoeg vandaar. Ben echt enthousiast over 10.04 vind het vensterbeheer ook erg geniaal dat zie je in Windows niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier een nieuwe ubuntu fan inwording :) heb ubuntu geïnstalleerd op me tablet, toshiba portégé m750, en alles werkt nu nog naadloos. Net me eerste bash scriptje gemaakt om het scherm te roteren met een van de knoppen naast het beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Even een vraagje:

Sinds een paar Ubuntu-releases doet een:
sudo apt-get update

enkel de lijst updaten, maar niet de updates allemaal installeren. Hoe installeer je deze ook echt via de commandline?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:40:
Even een vraagje:

sudo apt-get update

enkel de lijst updaten, maar niet de updates allemaal installeren. Hoe installeer je deze ook echt via de commandline?
Is dat niet al eeuwen
sudo apt-get upgrade
? 8)7

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 20:41

FREAKJAM

"MAXIMUM"

MsG schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:40:
Even een vraagje:

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Haha, ja dat is al eeuwen zo!

apt-get --help
Commands:
   update - Retrieve new lists of packages
   upgrade - Perform an upgrade

MsG, niet meer zoveel snuiven, he! :P

[ Voor 20% gewijzigd door Room42 op 28-09-2010 16:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Hoe stabiel is ondertussen 10.10beta? Ik zit er overna te denken om mijn laptop compleet te overhaulen en alles wat ik voor windows moet doen op school lekker in een VM draaien. Kost welliswaar net wat meer stroom maar alles werkt wel gewoon! :D Draait nu win 7 en 10.04LTS....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Room42 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:51:
Haha, ja dat is al eeuwen zo!

apt-get --help
Commands:
   update - Retrieve new lists of packages
   upgrade - Perform an upgrade

MsG, niet meer zoveel snuiven, he! :P
:P weet je dat zeker? Ik herinner me dat hij in recovery mode dan wel meteen updatete? Nou ja bedankt, weer wat geleerd :).
Touchdomex schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:10:
Hoe stabiel is ondertussen 10.10beta? Ik zit er overna te denken om mijn laptop compleet te overhaulen en alles wat ik voor windows moet doen op school lekker in een VM draaien. Kost welliswaar net wat meer stroom maar alles werkt wel gewoon! :D Draait nu win 7 en 10.04LTS....
Draai het hier prima stabiel.

[ Voor 32% gewijzigd door MsG op 28-09-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai hem hier ook al een week. hij voelt (weer) sneller aan. soms crasht er wel een programma, maar het is zeker niet onwerkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ga ik eens puzzelen of ik dit weekend alles opnieuw kan inrichten en kijken of het netjes werkbaar is! :D

Wat zou overigens in de interface het voordeel zijn van de Netbook remix? Zijn er hier ook mensen die hem al geprobeerd en fijn vinden? Ben eigenlijk wel benieuwd. Heb welliswaar een 13,3 inch laptop maar als het soepel werkt en in je voordeel van de productiviteit probeer ik het graag

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

gebruik al sinds eeebuntu van die speciale distro's op mijn 901 (dat xandros van asus was een drama). Erg fijn hoor, qua interface erg handig. Handigste ding op die kleine schermpjes is toch wel het kunnen inzoomen met <super> <scroll up/down>. Moet je wel even desktopeffects aanzetten (staat standaard uit bij net Netbookremixjes). Merk daarmee ook geen performance verschil (maar ja, het is nou ook niet echt handig om games op te spelen he ;) )

edit: oh wacht, ik lees je vraag niet goed, ik weet niet of ik een netbookremix op een normale laptop zou gooien, en volgens mij zal ie niet werken omdat ie geoptimaliseerd is voor Atom procs, en er geen kernel modules inzitten voor andere procs (geloof ik he, maar iets met klok en klepel)

[ Voor 24% gewijzigd door letatcest op 28-09-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
letatcest schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 18:07:
gebruik al sinds eeebuntu van die speciale distro's op mijn 901 (dat xandros van asus was een drama). Erg fijn hoor, qua interface erg handig. Handigste ding op die kleine schermpjes is toch wel het kunnen inzoomen met <super> <scroll up/down>. Moet je wel even desktopeffects aanzetten (staat standaard uit bij net Netbookremixjes). Merk daarmee ook geen performance verschil (maar ja, het is nou ook niet echt handig om games op te spelen he ;) )

edit: oh wacht, ik lees je vraag niet goed, ik weet niet of ik een netbookremix op een normale laptop zou gooien, en volgens mij zal ie niet werken omdat ie geoptimaliseerd is voor Atom procs, en er geen kernel modules inzitten voor andere procs (geloof ik he, maar iets met klok en klepel)
Kom er ook achter dat hij alleen maar 32 bits is en ik heb echt 64 bits nodig ivm mijn Virtual Machines en het ramgeheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Nu online

xpc

Touchdomex schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:27:
Ga ik eens puzzelen of ik dit weekend alles opnieuw kan inrichten en kijken of het netjes werkbaar is! :D

Wat zou overigens in de interface het voordeel zijn van de Netbook remix? Zijn er hier ook mensen die hem al geprobeerd en fijn vinden? Ben eigenlijk wel benieuwd. Heb welliswaar een 13,3 inch laptop maar als het soepel werkt en in je voordeel van de productiviteit probeer ik het graag
Je kan het beste zelf even uitproberen, dan weet je het snelste. Ikzelf vind het heerlijk werken. Je kan het ook gewoon testen op je Ubuntu desktop: gewoon de ppa toevoegen en ubuntu-netbook installeren:

sudo add-apt-repository ppa:canonical-dx-team/une
sudo apt-get install ubuntu-netbook

Tijdens het inloggen kan je dan kiezen voor gnome of ubuntu netbook editon :)

De nieuwe Unity interface heb ik trouwens nog niet geprobeerd, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
xpc schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:04:
[...]

Je kan het beste zelf even uitproberen, dan weet je het snelste. Ikzelf vind het heerlijk werken. Je kan het ook gewoon testen op je Ubuntu desktop: gewoon de ppa toevoegen en ubuntu-netbook installeren:

sudo add-apt-repository ppa:canonical-dx-team/une
sudo apt-get install ubuntu-netbook

Tijdens het inloggen kan je dan kiezen voor gnome of ubuntu netbook editon :)

De nieuwe Unity interface heb ik trouwens nog niet geprobeerd, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Ga het morgen eens proberen als de backup van Windows opschiet :+ Het word denk ik eerst toch een testsysteem totdat de stable uitkomt. Kijken wat echt lekker werkt en dan opnieuw met een schone lei beginnen en direct alless wat ik wil hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 07:59

Matis

Rubber Rocket

Ik zou 10.10 nog niet op een Live-systeem willen hebben. Ik draai het nu een aantal dagen in VirtualBox, maar het voelt nog niet zo soepel als 10.04 dat doet met dezelfde instellingen.

Gewoon bij 10.04 blijven (dat ga ik overigens net zolang doen tot de nieuwe LTS) en, als je echt over wilt naar een nieuwe versie, 10.10 pas in maand 12 installeren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 28-09-2010 22:08 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Matis schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:07:
[...]

Ik zou 10.10 nog niet op een Live-systeem willen hebben. Ik draai het nu een aantal dagen in VirtualBox, maar het voelt nog niet zo soepel als 10.04 dat doet met dezelfde instellingen.

Gewoon bij 10.04 blijven (dat ga ik overigens net zolang doen tot de nieuwe LTS) en, als je echt over wilt naar een nieuwe versie, 10.10 pas in maand 12 installeren :)
Ga het gewoon proberen. Draait het dan draait het. Draait eht voor geen centimeter flikker ik het eraf en ga ik weer naar 10.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Touchdomex schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:14:
Ga het gewoon proberen. Draait het dan draait het. Draait eht voor geen centimeter flikker ik het eraf en ga ik weer naar 10.04
Ga je het er dan naast installeren? Of ga je het eroverheen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Matis schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:15:
[...]

Ga je het er dan naast installeren? Of ga je het eroverheen installeren?
Nu alles leeg en alleen 10.10 erop. Mocht dat niet werken weer alles leeg en 10.04 erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Touchdomex schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:18:
Nu alles leeg en alleen 10.10 erop. Mocht dat niet werken weer alles leeg en 10.04 erop :)
Bij mij duurt het altijd een paar weken voordat ik vind dat mijn OS helemaal naar mijn smaak is ingericht. Om even 10.10 te proberen zal ik dus nooit alles er af gooien, om het er mogelijkerwijs enkele dagen weer terug op te zetten.

Doe je best iig, ik hoor graag je bevindingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Matis schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:21:
[...]

Bij mij duurt het altijd een paar weken voordat ik vind dat mijn OS helemaal naar mijn smaak is ingericht. Om even 10.10 te proberen zal ik dus nooit alles er af gooien, om het er mogelijkerwijs enkele dagen weer terug op te zetten.

Doe je best iig, ik hoor graag je bevindingen :D
Ik moet toch alles opnieuw inrichten. Nieuwe partitietafel inrichten en partities indelen :) Dus kan net zo goed alles weghalen. Het gaat alleen om werkbaar. Daarna pas echt inrichten :) Dus wie weet gaat het wel goed! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ik draai Ubuntu 10.10 al een tijd naast Windows 7 op mijn laptop die ik o.a. voor school gebruik. Zowel Ubuntu als Windows zijn 64-bit. Ubuntu is voornamelijk mijn Office, hoorcollege, en surf OS en development en games doe ik op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Sjonge jonge wat een upgrade verhalen hier allemaal.
Hier gewoon distro upgrade gedaan, halfuurtje wachten en weer gaan.
Werkt perfect.

Tenzij je het leuk vind om je hele PC te herinstalleren zou ik toch gewoon een simpele upgrade doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Eindelijk tevreden met het uiterlijk van Ubuntu :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tomrunia.nl/images/ubuntu_theme.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
monnick schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 23:32:
Eindelijk tevreden met het uiterlijk van Ubuntu :)

[afbeelding]
Die is wel nice ja! Welke is het? En waar te downloaden?

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 16:11
Matis schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 22:07:
[...]

Ik draai 10.10 al sinds Alpha 2 op een Live-systeem, draait naar behoren en de dingen die niet werkten heb ik aangemeld bij launchpad en die zijn ondertussen ook al gefixed.

• monnick
  • Niet online
Wouser schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 23:43:
[...]

Die is wel nice ja! Welke is het? En waar te downloaden?
Het basis thema komt gewoon van GnomeLooks.org, helaas kan ik de naam niet meer vinden. Wat je op het screenshot ziet is een versie die ik zelf een beetje heb aangepast. Kan ik die nog exporteren zodat ik hem met jullie kan delen ofzo?

Wallpaper komt van DeviantArt en is hier te downloaden.

• InZane
  • Laatst online: 20:37
Durf mijn werk systeem nog niet echt te upgraden, maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar 10.10. Draai Ubuntu 10.04 (64) als hoofd OS en Windows 7 in Virtualbox. Windows gebruik ik eigenlijk alleen maar om te testen.
Als mijn systeem in de soep loopt door een upgrade ben ik mooi weer een paar uurtjes zoet om alles opnieuw in te richten en die tijd heb ik eigenlijk niet :(

Misschien dat ik 10.10 maar eens in Virtualbox ga bekijken :)

[ Voor 5% gewijzigd door InZane op 29-09-2010 09:05 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Ik werk ook met 10.10 vanaf de eerste beta, geen echte problemen gehad behalve dat screen refresh heel traag was, vooral zichtbaar met het scrollen (heb een NCS 3100m). Na het installeren van de laatste nvidia beta driver is dat nu ook opgelost.

Persoonlijk vind ik wel dat Ubuntu de verkeerde kant op gaat met al die zogenaamde 'user experience' gedoe. Window icons links, zwart-wit icoontjes, slechte notificatie, paars thema. Ze maken alles mooier maar - in mijn opinie - ook minder gebruikers vriendelijk, en dat was nu net een reden om van windows naar ubuntu te gaan. Maar goed, waar ik bij 8.10 ubuntu kon installeren en ermee werken moet ik nu ook eerst een uurtje alles instellen, is te overzien maar ik vind persoonlijk de releases niet echt beter worden.

• mcDavid
Niet mee eens. Er wordt continue van alles verbeterd om het sneller en gebruiksvriendelijker te maken. Steeds meer dingen werken out of the box of zijn met een paar klikken te regelen. Een andere achtergrond en wit-op-zwarte letters doen daar niets aan af.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:21
Oef, gisteren kernel update welke mijn fglrx vrolijk heeft gesloopt. :(

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 16:11
Sypher schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:52:
Oef, gisteren kernel update welke mijn fglrx vrolijk heeft gesloopt. :(
Als het goed is kun je in grub gewoon nog je oude kernel kiezen?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-10 00:08
Oef, gisteren kernel update welke mijn fglrx vrolijk heeft gesloopt.
Nu draai je het om, fglrx is brak en stopt met werken na een simpele kernelupdate ;)
Als je geen games speelt zou ik gewoon de oss drivers gebruiken, niet zo brak en desktop effects werken er prima mee.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Ik ben van plan om linux 10.04 te gaan gebruiken. alleen zit nu met een klein probleempje

Ik gebruik nu een linksys draadloos stick. Stel ik installeer ubuntu
waar moet ik die drivers dan vandaan halen? op linksys zie je alleen windows drivers

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 17:11:
Ik ben van plan om linux 10.04 te gaan gebruiken. alleen zit nu met een klein probleempje

waar moet ik die drivers dan vandaan halen? op linksys zie je alleen windows drivers
Maak eerst eens een live omgeving aan op een USBstick of CD. Ga die laden op je systeem nog zonder te installeren en kijk of hij out of the box werkt. Zo ja gewoon installeren die hap! Werkt dus direct! Zo nee kom maar weer terug en bij voorkeur een topic openen zodat iedereen mee kan kijken en je kan helpen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Je zult ook je denkwijze aan moeten passen aan Linux. Drivers bij de fabrikant downloaden is meestal niet aan de orde, de linux kernel gebruikt generieke drivers (kernel modules) voor allerlei chipsets. En het is best mogelijk dat een chipset door meerdere fabrikanten gebruikt wordt, en dat één bepaalde driver voor een chipset (of serie/familie van chips) voor hardware van verschillende fabrikanten werkt.

Het is wel mogelijk dat jouw chipset niet ondersteund wordt, soms is er dan wel ergens broncode te vinden, om zelf een driver te compileren, en vaak is het gebruiken van de windows driver mbv ndis nog een optie.

Maar zoals gezegd: gewoon eerst proberen. Als je het van te voren wilt weten of het gaat werken zul je even de chipset van die linksys stick moeten achterhalen en daar even op googlen icm linux.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mcDavid

Drivers? Wat zijn dat? :+
Ditsoort dingen horen met Ubuntu gewoon out of the box te werken. Gaat helaas niet altijd op, als er een hele exotische chip in zit. Maar met linksys is het meestal wel in orde geloof ik.

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mcDavid schreef op woensdag 29 september 2010 @ 19:25:
[...]

Drivers? Wat zijn dat? :+
Ditsoort dingen horen met Ubuntu gewoon out of the box te werken. Gaat helaas niet altijd op, als er een hele exotische chip in zit. Maar met linksys is het meestal wel in orde geloof ik.
ja dat denk je dan he, linksys, allemaal linuxdoosjes, maar eh.. er is dus 1 revisie van die veel gebruikte wireless WMP54 kaart die dus niet werkt... Gelukkig heb ik die niet :) maar toch he (ik iemand uitleggen dat het nooooooi taan die kaart kan liggen, want ik heb hem zelf ook...)

• xpc
  • Nu online

xpc

JoetjeF schreef op woensdag 29 september 2010 @ 12:17:
Ik werk ook met 10.10 vanaf de eerste beta, geen echte problemen gehad behalve dat screen refresh heel traag was, vooral zichtbaar met het scrollen (heb een NCS 3100m). Na het installeren van de laatste nvidia beta driver is dat nu ook opgelost.

Persoonlijk vind ik wel dat Ubuntu de verkeerde kant op gaat met al die zogenaamde 'user experience' gedoe. Window icons links, zwart-wit icoontjes, slechte notificatie, paars thema. Ze maken alles mooier maar - in mijn opinie - ook minder gebruikers vriendelijk, en dat was nu net een reden om van windows naar ubuntu te gaan. Maar goed, waar ik bij 8.10 ubuntu kon installeren en ermee werken moet ik nu ook eerst een uurtje alles instellen, is te overzien maar ik vind persoonlijk de releases niet echt beter worden.
Al die dingen die je noemt zijn vrijwel letterlijk overgenomen van een niet nader te noemen besturingssysteem wat nou net geroemd wordt voor de gebruiksvriendelijkheid :D Ik vind het in ieder geval een vooruitgang, zowel qua looks als consistentie. Daarbij, je kan het in een paar klikken veranderen zoals je het zelf wilt hebben. En wat bedoel je eigenlijk precies met slechte notificatie?

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Ik heb om de batterij duur te verlengen powertop geinstalleerd. Nu heb ik een beetje klakkeloos het advies op gevolgt USBAutosuspend aan te zetten. Op dat moment had ik mijn externe hardeschijf ingeplugt. Maar nu geeft die dus elke keer als ik hem in plug en naar "Computer" ga een error. (Die ik om god weet wat voor rede nu niet kan herproduceren :S). Dus nu is eigenlijk mijn vraag, hoe kan ik die setting van powertop terug draaien?

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Icyzer schreef op donderdag 30 september 2010 @ 11:47:
Ik heb om de batterij duur te verlengen powertop geinstalleerd. Nu heb ik een beetje klakkeloos het advies op gevolgt USBAutosuspend aan te zetten. Op dat moment had ik mijn externe hardeschijf ingeplugt. Maar nu geeft die dus elke keer als ik hem in plug en naar "Computer" ga een error. (Die ik om god weet wat voor rede nu niet kan herproduceren :S). Dus nu is eigenlijk mijn vraag, hoe kan ik die setting van powertop terug draaien?
Je zou kunnen proberen om in je home folder de map met instellingen voor powertop te hernoemen, vermoedelijk staan de instellingen gewoon in een hidden mapje namelijk (/home/gebruikersnaam/.powertop of iets dergelijks). Daarna je pc herstarten en hopelijk staat alles op default

• monnick
  • Niet online
Release Candidate van Ubuntu 10.10 staat online. Ik ben hem nu in VirtualBox aan het installeren, ben benieuwd :)

http://www.ubuntugeek.com...wnload-link-included.html

EDIT: Bizar, aptitude is uit 10.10 gesloopt....?! Nu toegewezen op apt-get 8)7 En waarom zijn er default 4 workspaces en niet gewoon 2?

[ Voor 24% gewijzigd door monnick op 30-09-2010 22:23 ]

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

monnick schreef op donderdag 30 september 2010 @ 22:14:

EDIT: Bizar, aptitude is uit 10.10 gesloopt....?! Nu toegewezen op apt-get 8)7 En waarom zijn er default 4 workspaces en niet gewoon 2?
Dat vind ik vreemd. Volgens mij had Debian een tijd terug apt-get deprecated ten faveure van aptitude; vooral omdat ze de dependency resolution van aptitude beter vonden.

Luctor et Emergo || specs

• Matis

Matis

Rubber Rocket

monnick schreef op donderdag 30 september 2010 @ 22:14:
Wie gebruikt er aptitude? Gewoon vanaf commandline installeren die hap.

• monnick
  • Niet online
Matis schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:10:
[...]

Wie gebruikt er aptitude? Gewoon vanaf commandline installeren die hap.
Ja, wat denk je...

sudo aptitude install blaat

Aptitude is er gewoon uit :X

• Matis

Matis

Rubber Rocket

monnick schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:12:
Ja, wat denk je...

sudo aptitude install blaat

Aptitude is er gewoon uit :X
apt-get install :*)

Ik snap echt het nut niet van aptitude, wat is er mis met apt-get install/update/upgrade ?

Daarnaast kun je altijd nog
apt-get install aptitude

:+

• monnick
  • Niet online
Aptitude is just superior to apt-get in every way, shape, and form. Better dependency handling. Better curses application. Better options. ONE tool. Better stdout formatting. The list goes on and on. I see constantly, on forums, IRC and email, the use of apt-get. We need to better educate our brethren and sisters about the proper use of tools, and show them the enlightened way of aptitude. I’ve been using aptitude since I first learned about it, ad will continue to do so the remainder of my Debian/Ubuntu days.
http://pthree.org/2007/08/12/aptitude-vs-apt-get/

Erg debiele zet van het dev team om het er uit te laten in 10.10 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door monnick op 30-09-2010 23:27 ]

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Ik heb nooit zo het verschil begrepen. Ik gebruikte altijd apt-get en daarna aptitude nadat mij verteld was dat dat beter was :')
Volgens mij maakt het allebij vrijweinig uit of niet? Alleen ik snap niet waarom ze het eruit halen, want dat levert geen voordeel op. Dat en het internet staat vol met tutorials met afwisselend aptitude/apt-get, een nieuweling op het gebied van linux gaat verward raken.
En ja zelfs beginners komen al relatief snel in aanraking met commandline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens mij heb ik er iets over gelezen. De beargumentatie was zoiets:

"in de praktijk maakt het weinig uit, en het gros van de mensen blijft toch stug apt-get gebruiken. En twee pakketten bundelen die exact het zelfde doen, is onzin"

Maar eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ze dan apt-get er niet uitgegooid hebben. Of eventueel vervangen door een simpele foutmelding in de trend van "use aptitude instead".

-edit-
Al vind ik de functie "moo" een serieus voordeel van apt-get. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 01-10-2010 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

mcDavid schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 01:32:

"in de praktijk maakt het weinig uit, en het gros van de mensen blijft toch stug apt-get gebruiken. En twee pakketten bundelen die exact het zelfde doen, is onzin"

Maar eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom ze dan apt-get er niet uitgegooid hebben. Of eventueel vervangen door een simpele foutmelding in de trend van "use aptitude instead".

-edit-
Al vind ik de functie "moo" een serieus voordeel van apt-get. 8)
aptitude moo
aptitude -v moo
aptitude -vv moo
aptitude -vvv moo
aptitude -vvvv moo
aptitude -vvvvv moo
aptitude -vvvvvv moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Of eventueel vervangen door een simpele foutmelding in de trend van "use aptitude instead".
Dat was denk ik de beste optie geweest, dan leert uiteindelijk iedereen de betere tool te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dat denk ik niet, dan kwam elke noob op een forum met "hey deze tutorial werkt niet meer" hij zegt "use aptitude instead. Mensen snappen vaak echt niet wat ze doen in de CLI in hoor, en als dat niet het resultaat geeft wat ze willen zitten ze vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MsG schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 08:48:
Dat denk ik niet, dan kwam elke noob op een forum met "hey deze tutorial werkt niet meer" hij zegt "use aptitude instead. Mensen snappen vaak echt niet wat ze doen in de CLI in hoor, en als dat niet het resultaat geeft wat ze willen zitten ze vast.
Zet er een voorbeeldje bij, en het kan niet misgaan.

Dus hij typt:
sudo apt-get install vlc

Krijgt terug:
apt-get is deprecated, use aptitude instead. Example: sudo aptitude install vlc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik vraag het me af, maar het zou inderdaad kunnen.

Zijn de reviews in het Software Center er niet doorgekomen? Of is dat systeem uitgesteld oid? Ik zie namelijk nog niks wat er op duidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-10 21:10

deadinspace

The what goes where now?

Matis schreef op donderdag 30 september 2010 @ 23:15:
Ik snap echt het nut niet van aptitude, wat is er mis met apt-get install/update/upgrade ?
Dit. De argumenten zijn ietwat verouderd, maar grotendeels nog steeds relevant.
Of beter nog: symlinken naar aptitude, want aptitude is een drop-in replacement voor apt-get.

Maar ach ja, Ubuntu... :+
* deadinspace rent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 16:26
Ik ben van plan om met de final versie van ubuntu 10.10 over te stappen. Het enige probleem dat ik nu kan bedenken is het bekijken van uitzendingen via rtlgemist.nl

Kan iemand mij vertellen of de uitzendingen nu wel of niet werken met gebruik van Moonlight? Ik lees verschillende verhalen op internet. Zo zou Moonlight ver achterlopen op Silverlight, en werken uitzendingen beveiligd met DRM niet in Ubuntu.

Als dit het geval is ben ik bang dat ik toch bij Windows blijf, aangezien ik er vaak gebruik van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Skire schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 16:57:
Ik ben van plan om met de final versie van ubuntu 10.10 over te stappen. Het enige probleem dat ik nu kan bedenken is het bekijken van uitzendingen via rtlgemist.nl

Kan iemand mij vertellen of de uitzendingen nu wel of niet werken met gebruik van Moonlight? Ik lees verschillende verhalen op internet. Zo zou Moonlight ver achterlopen op Silverlight, en werken uitzendingen beveiligd met DRM niet in Ubuntu.

Als dit het geval is ben ik bang dat ik toch bij Windows blijf, aangezien ik er vaak gebruik van maak.
Uitzendiggemist is in ieder geval een ramp. Moonlight werkt niet of amper en die WMP plugin is ook brak. Als iemand de netste oplossing weet hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nope, ik krijg het niet werkend dat rtlgemist.nl. Je kan er natuurlijk wel een virtual machine voor installeren in virtualbox. De zaken die je dan in Ubuntu niet werkend krijgt kun je dan in je virtual machine doen terwijl je je standaard zaken gewoon in Ubuntu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 15-10 15:03
Vicarious schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 17:11:
Nope, ik krijg het niet werkend dat rtlgemist.nl. Je kan er natuurlijk wel een virtual machine voor installeren in virtualbox. De zaken die je dan in Ubuntu niet werkend krijgt kun je dan in je virtual machine doen terwijl je je standaard zaken gewoon in Ubuntu doet.
Het nieuws van rtlgemist werkt(ubuntu 10.04), dus ik denk dat er drm of zoals in de faq staat, dat de site denkt dat je een ip adres uit het buitenland hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 14-10 03:58
Ik kan via opera gewoon rtl gemist kijken. Dat betekent dat het dus ( ook ) kan via je native browser-plugin. Geen mono/silverlight nodig dus.
DRM kan ik afspelen, alleen zie ik niet veel, is gescrambled...

Ik draai Arch, icm gecko-mediaplayer ( geen totem of vlc dus )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Uitzending Gemist werkte hier netjes voor Nederland 2 - Firefox met de nodige Mono-rommel.

* Borromini had er meer voor over dan gedacht om een reportage met Beppe Grillo te zien

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Borromini schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:04:
Uitzending Gemist werkte hier netjes voor Nederland 2 - Firefox met de nodige Mono-rommel.

* Borromini had er meer voor over dan gedacht om een reportage met Beppe Grillo te zien
Bij NLD 1, 2 en 3 zit er volgens mij geen DRM op, die werken bij mij ook gewoon. Het gaat puur om rtlgemist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vicarious schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 11:56:
Bij NLD 1, 2 en 3 zit er volgens mij geen DRM op, die werken bij mij ook gewoon. Het gaat puur om rtlgemist.nl
Dat is ook het probleem met mijn Popcorn Hour. Daar heb ik ook uitzendinggemist inzitten, maar om dat te laten werken, moet ik op een Windows PC een MMSProxy opzetten. Die haalt de videobinnen, ontdoet het van DRM en stuurt het op zijn beurt weer door naar de PCH.
Het is omslachtig, maar werkt wel. Daaruit blijkt ook maar weer hoe de omroepen gehecht zijn aan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat dat eerder uit het gebruik van het MMS-protocol blijkt dan uit het feit dat je een handigheidje moet doen op Windows :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 11 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!