Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Tja ik vraag me sowieso af wat zulk soort beelden voor toegevoegde waarde hebben bij een nieuwsbericht, maargoed.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dat soort beelden niks, beelden van echte hacker-software een stuk meer, maar nog steeds weinig. Ik zie het meer als algemene ontwetendheid over Linux dat ze het laten zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Die beelden zijn net zo nuttig als de stockfoto's die je vaak op nieuwssites ziet: Totaal niet. Maarja het beeld op zwart doen is ook weer zo saai. Dan maar wat typende handen en scrollende terminalcode in beeld heh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Gropah schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 13:18:
vervolgens wil hij apt-get install doen, zonder sudo, wat natuurlijk niet werkt.
Dat werkt wel dankzij sudo su.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 19:54
zo ver als ik het begrijp ondersteunen beide helaas geen live cloning.
de eerste ziet er trouwens erg ingewikkeld uit.
daar kan een hoop mee mis gaan ;)

de tweede krijgt niet echt bijster goede recensies in de software software centre.

anyways, dat is voor later want er is een groter probleem opgedoken.

ik heb m'n systeempje zo ongeveer klaar, maar nu heeft xbmc een probleem met mijn i3 530.
als ik het start krijg ik een 'XBMC needs hardware accelerated OpenGL rendering' error.

na wat zoektochten op google kom ik alleen maar posts tegen waarin wordt geclaimed dat intel hd graphics al in de kernel zitten en er geen drivers voor nodig zijn.
dat zal voor de desktop wel kloppen, maar xbmc doet het niet zonder.

is daar een oplossing voor?

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
een i3 530 is geen APU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

De i3 530 heeft volgens mij geen IGP. Kijk maar eens bij Intel of de pricewatch

Bij Intel staat dat het afhankelijk is van de chipset/het moederbord oftewel het zit op het mobo en niet in de CPU en in de PW staat ook niet vermeld welke IGP erin zou zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Jawel hoor, heeft wel IGP, maar is natuurlijk afhankelijk van mobo of er aansluitingen zitten. Neem aan dat ze dat bedoelen?

Kijk anders eens hier;
http://doityourselfhtpc.w...on-using-ubuntu-and-xbmc/

Voor oudere Ubuntu, dat wel. Sowieso denk ik dat je beter af bent met een recentere Ubuntu versie..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
die had ik idd al bekeken, maar omdat het al een vrij oude howto is had ik eigenlijk de hoop dat er al een simpelere manier was.
de i3 530 was vroegah toch wel DE htpc cpu :)

het moederbord ondersteunt het allemaal wel want op het moment draait het W7 met xbmc (zie signature)

op zich werkt het wel allemaal in ubuntu (geluid over hdmi e.d.) alleen mis ik intels opengl drivers voor clarkdale ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik was gisteren toch aangenaam verrast door Ubuntu/grub. :)

Afgelopen week is mijn primaire harde schijf dood gegaan waardoor Windows 7 weg viel. Nu stond grub op de secudaire harde schijf met Ubuntu12.04 dus ik kon wel nog gewoon Ubuntu opstarten. NU zie ik dat grub automatisch heeft gedetecteerd dat er geen Windows 7 harde schijf is en die automatisch uit de bootloader geschrapt. Awesome. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Het is vast slechts voor de foto (aangezien ik het 'install ubuntu' icoontje zie, maar toch:
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1mzwc9aj2xk_700.jpg
Philips professional 27' PLS heeft multiview-technologie, waarmee gebruikers gelijktijdig twee bronnen kunnen bekijken. (bron: Philips)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Webjunkie
eigenlijk voorheen nooit zo op gelet, maar ik zit nu nog met firefox 14.0.1 terwijl 15 toch alweer een paar dagen uit is.
is dat normaal bij ubuntu?

ik wil die bananabread demo even proberen :+

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

in de ubuntu repo's zit idd versie 14. je kunt een ppa gebruiken voor 15, of binary zelf downloaden.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:54

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo gister eindelijk mijn AMD kaart vervangen voor een Nvidia ( HD6870 naar een Geforce 660Ti ) en ik moet zeggen je merkt het verschil toch wel gigantisch kwa "easyness" met de nvidia drivers. Gister niet tijd gehad om alles correct op te zetten maar de volgende dingen moet ik nog doen.

- Nvidia drivers configureren.
- PlayOnLinux installeren.

en voor de rest nog wat small handige proggies and such, maar je merkt wel dat 12.04 een stuk soepeler draait en meer out of the box dan met een AMD card.

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowBumble op 30-08-2012 09:08 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Webjunkie schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 08:50:
eigenlijk voorheen nooit zo op gelet, maar ik zit nu nog met firefox 14.0.1 terwijl 15 toch alweer een paar dagen uit is.
is dat normaal bij ubuntu?

ik wil die bananabread demo even proberen :+
Duurt altijd een paar dagen, maar ik zie hem net bij de laatste update zitten (vroeger bleven de ff-releases tot de volgende upgrade hetzelfde, maar dat is al een tijdje niet meer zo)

@ShadowBumble: ik heb al een hele tijd geen last met ATI/AMD-drivers eigenlijk. Ik blijf er gewoon af en gebruik die aangeboden worden via Ubuntu zelf, de restricted drivers dan he. (maar dan heb ik weer veel ruzie met een geForce-kaart en een dual-monitoropstelling...)

[ Voor 21% gewijzigd door letatcest op 30-08-2012 09:13 ]

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@letatcest

Op zicht klinkt het " erger" dan het is zeker sinds de 12.06 driver doen ze het prima om werkzaam te zijn ( restricted ) alleen het verschil kwa setup tussen de amd drivers ( ik deed altijd manual install ) en die van nvidia is wel een heel groot verschil.

Nadeel gister was alleen nadat ik mijn PC gereinstalled had ik sudo aticonfig --initial als eerste intikte en zoiets had huh waarom werkt dat niet :+

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

letatcest schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 09:11:
@ShadowBumble: ik heb al een hele tijd geen last met ATI/AMD-drivers eigenlijk. Ik blijf er gewoon af en gebruik die aangeboden worden via Ubuntu zelf, de restricted drivers dan he. (maar dan heb ik weer veel ruzie met een geForce-kaart en een dual-monitoropstelling...)
toch merkwaardig, heb veel linux gebruikers op werk en in de vriendenkring. Geen van hun alle durft het nog aan om ATI in hun linux bak te stoppen.
- installatie is pain in the ass
- prestatie is minimaal
- dualscreen, hahahah 4get it
- fatsoenlijke gpu support in toepassingen is ook ver te zoeken

Zo heb ik laatst een 4850 gedoneerd gekregen(nieuw in doos), serieus 3 linux (8> geeks over de vloer, en we kregen het met z'n 4e niet voor elkaar om die kaart goed te laten functioneren onder ubuntu/suse/arch
Tenzij iemand mij het tegendeel bewijst, geloof ik niet in ati icm linux-achtige. Nvidia heeft dat nog altijd vele male beter geregeld dan Ati (geen mening, is een feit)

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik heb hier een setup draaien met een ATI Radeon HD5850 1GB op een dualscreen set-up van 1 monitor van 1680 bij 1050 en de 2e van 1280 bij 1024. Draait perfect. Geen moeite met installeren (alleen met bootloader, maar dat was snel gefixed). Geen extra drivers die ik moest installeren. Alles werkt gewoon out-of-the-box.

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@ShadowBumble: ha ja, de laatste keer dat ik me kan herinneren een goed werkende manual install aan de praat gekregen heb, draaide ik nog Suse Enterprise Edition :+ (200...6/7 denk ik?)

@himlims_: wanneer kwam die ook weer uit? Toen ik mijn laatste 'desktop' bij elkaar kocht, jaartje of drie (4?) terug, had de locale mycom net even geen Nvidia liggen en op zich was toen die 4850 nog steeds de betere kaart. Toch maar gedaan, in eerste instantie wat klein geruzie met mesa/fglrx, maar dat werd vrij snel in de buntu-driver verholpen. Sindsdien wijselijk afgebleven (wel laatst voor de grap die parallel processing driver gedownload om eens gewoon te snappen hoe, wat etc. bitcoinmining werkt... nu snap ik iig. dat het werkt, maar écht geen zin meer heeft met zo'n ouwe kaart, dat geheel terzijde :+)

en verder heeft mijn laptopje op mijn kantoor een AMD Mobility HD5000 erin zitten en daar heb ik nooit iets anders mee gedaan dan: USB stick d'r in, Ubuntu installeren en hup, aan het werk!

• mcDavid
Ja de open-source driver voor ATI-kaarten heeft een behoorlijke vlucht genomen de afgelopen jaren. Nu ook de hardware-accelleratie voor video een beetje van de grond begint te komen, denk ik dat ze het best eens kunnen gaan winnen.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Gropah schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:02:
Ik heb hier een setup draaien met een ATI Radeon HD5850 1GB op een dualscreen set-up van 1 monitor van 1680 bij 1050 en de 2e van 1280 bij 1024. Draait perfect. Geen moeite met installeren (alleen met bootloader, maar dat was snel gefixed). Geen extra drivers die ik moest installeren. Alles werkt gewoon out-of-the-box.
En heb je ook hardware accelleratie? Want dat was ook altijd gezeik. Met Nvidia heb je dat zo aan de praat, maar met ATI en die opensource meuk had je toch alleen 2d?

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Vicarious schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:25:
[...]

En heb je ook hardware accelleratie? Want dat was ook altijd gezeik. Met Nvidia heb je dat zo aan de praat, maar met ATI en die opensource meuk had je toch alleen 2d?
met open source wel, maar restricted drivers zijn gewoon via Additional Drivers te installeren (klik, wachten, restart X en gaan), al werkt volgens mij Unity/Compiz gewoon tegenwoordig met de OS-drivers, aangezien bij een fresh install dat ook al werkt en de closed drivers dan nog niet geinstalleerd zijn (ho, lekkere zin..)

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Gropah schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:02:
bootloader heeft 0,0 met je gfx kaart te doen, ook de installatie staat daar los van. dat 'alles werkt' zonder drivers vind ik opmerkelijk. waarschijnlijk heb je 'gewoon' beeld, maar als je iets van compiz of leuke 3d game draait zal het waarschijnlijk niet vooruit te branden zijn.
mcDavid schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:09:
Ja de open-source driver voor ATI-kaarten heeft een behoorlijke vlucht genomen de afgelopen jaren. Nu ook de hardware-accelleratie voor video een beetje van de grond begint te komen, denk ik dat ze het best eens kunnen gaan winnen.
de open-source heeft met name betrekking tot de radeon-serie, welke niet meer verkocht word. Daarop is door geborduurd, maar kwalitatief niet vergelijkbaar met de closed-source. Begrijp heel goed waar dat verschil vandaan komt. Maar wil dan ook prestatie op mijn linux bak, en spelletje spelen. In mijn optiek blijft nvidia dan de beste keuze. Op windows platform kan compleet anders zijn, ati is vaak net wat goedkoper en geeft betere prestaties. En driver support/installatie werkt erg goed onder dat os

• mcDavid
letatcest schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:33:
[...]

met open source wel, maar restricted drivers zijn gewoon via Additional Drivers te installeren (klik, wachten, restart X en gaan), al werkt volgens mij Unity/Compiz gewoon tegenwoordig met de OS-drivers, aangezien bij een fresh install dat ook al werkt en de closed drivers dan nog niet geinstalleerd zijn (ho, lekkere zin..)
Unity heeft ook een 2D-variant heh.

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

himlims_ schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 09:55:
[...]

toch merkwaardig, heb veel linux gebruikers op werk en in de vriendenkring. Geen van hun alle durft het nog aan om ATI in hun linux bak te stoppen.
- installatie is pain in the ass
- prestatie is minimaal
- dualscreen, hahahah 4get it
- fatsoenlijke gpu support in toepassingen is ook ver te zoeken

Zo heb ik laatst een 4850 gedoneerd gekregen(nieuw in doos), serieus 3 linux (8> geeks over de vloer, en we kregen het met z'n 4e niet voor elkaar om die kaart goed te laten functioneren onder ubuntu/suse/arch
Tenzij iemand mij het tegendeel bewijst, geloof ik niet in ati icm linux-achtige. Nvidia heeft dat nog altijd vele male beter geregeld dan Ati (geen mening, is een feit)
Voor dat type kaart moet je ook de "legacy" branch hebben van drivers dan werken ze prima ;) 12.6 driver als je ubuntu gebruikt omdat in eerdere drivers er flinke problemen waren met Unity & Gnome 3. en de 12.6 Driver is de laatste versie die die type kaart ondersteunt ;)

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

letatcest schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:33:
[...]

Dan heb je Unity 2d. Ik wil natuurljik niet honderden euro's aan een graka uitgeven om hem vervolgens alleen maar 2d te laten weergeven met brakke open source drivers. Als ik een 3d kaart heb wil ik ook gebruik maken van de 3d mogelijkheden.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

himlims_ schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 10:35:
[...]

bootloader heeft 0,0 met je gfx kaart te doen, ook de installatie staat daar los van. dat 'alles werkt' zonder drivers vind ik opmerkelijk. waarschijnlijk heb je 'gewoon' beeld, maar als je iets van compiz of leuke 3d game draait zal het waarschijnlijk niet vooruit te branden zijn.
Bootloader melden was ook meer om aan te geven dat ik dus er wel problemen waren, maar niet gerelateerd aan GPU.

Zijn er nog specifieke benchmarks die ik kan draaien om hardware acceleration te testen?

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

phonos heeft hele benchmark suite, zelf draai ik even glxgears om te kijken of het werk (fps > 100.000 = ok)

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dan heb ik inderdaad te vroeg gejuicht. Zit op 6.000. Ik wist dat er op Linux minder uit te halen was dan op windows, maar dat het zo erg is... Enig idee hoe ik dit kan verbeteren?

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Vicarious schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:06:
[...]

Dan heb je Unity 2d. Ik wil natuurljik niet honderden euro's aan een graka uitgeven om hem vervolgens alleen maar 2d te laten weergeven met brakke open source drivers. Als ik een 3d kaart heb wil ik ook gebruik maken van de 3d mogelijkheden.
ah ja, vroeger werkte unity dan weer niet.. maar goed, volgens mij is de HD4850 nog geen legacy-kaart? Weet het niet helemaal zeker, maar vooralsnog doen al mijn games het prima (ook wine-dingen)

en sinds ik per ongeluk iets tegenkwam, namelijk xvba-va-driver (ben niet thuis, dus weet het niet helemaal zeker), teart ie ook niet meer met HD dingen full-screen afspelen.

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

KnOeFz

no comment...

Iemand al ervaring met upgraden van Kubuntu 10.04 naar 12.04.1?
(die sinds gisteren begint te roepen om een upgrade)

Ik heb in het verleden zeer slechte ervaring opgedaan met versie upgrades, hoop eigenlijk dat het nu beter gaat want het is wel erg verleidelijk (gemakzuchtig) om te upgraden ipv een nieuwe install te doen. Ik heb nog geen ervaring gelezen van mensen die deze upgrade hebben gedaan.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik heb wel ervaring met een boel upgrades. Ik ben van 9.04 > 9.10 > 10.04 > 10.10 > 11.04 > overleden laptop gegaan en op mijn werk PC van 10.10 > 11.04 > 11.10 > 12.04. Tot nu toe weinig problemen ondervonden hiermee, maar jouw specifieke upgrade durf ik dus niet te zeggen.

Maar je kunt natuurlijk gewoon de boel back-uppen voor het geval dat er iets mis gaat en het dan gewoon proberen. Mocht het dan misgaan kun je altijd een verse install doen en dan de back-up terug zetten.

Luctor et Emergo || specs

• mcDavid
Als je snel klaar wilt zijn zou ik sowieso een nieuwe install doen, is meestal in een kwartiertje gepiept terwijl updaten enkele uren kan duren. Ik weet ook niet of je zo door kan skippen naar de volgende LTS of dat je ze allemaal moet installeren...

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:27
Ik heb afgelopen week 10.04 geupdate naar 12.04. Duurde wel even maar ging opzich prima. Wel na eerste keer opstarten wat crashes van apps gehad, maar na nog een restart eigenlijk niet meer. Daarnaast door update van Unison werkte het syncen met mijn laptop niet meer omdat daar nog een oudere versie opstond (windows), maar is eigenlijk niet echt een probleem wat echt aan de update te verwijten is.
Wel ben ik van Unity naar unity 2d geswitched vanwege compiz die nogal wat processor ging gebruiken.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

DutchNutcase schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:29:
Ik heb wel ervaring met een boel upgrades. Ik ben van 9.04 > 9.10 > 10.04 > 10.10 > 11.04 > overleden laptop gegaan en op mijn werk PC van 10.10 > 11.04 > 11.10 > 12.04. Tot nu toe weinig problemen ondervonden hiermee, maar jouw specifieke upgrade durf ik dus niet te zeggen.

Maar je kunt natuurlijk gewoon de boel back-uppen voor het geval dat er iets mis gaat en het dan gewoon proberen. Mocht het dan misgaan kun je altijd een verse install doen en dan de back-up terug zetten.
Dat klinkt hoopvol. Ik begrijp dat het afhang van welke software en repo's je allemaal gebruikt, maar dat klinkt alsof het wel de moeite is om een upgrade te proberen. M'n data is (natuurlijk) gebackupped.
mcDavid schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:31:
Als je snel klaar wilt zijn zou ik sowieso een nieuwe install doen, is meestal in een kwartiertje gepiept terwijl updaten enkele uren kan duren. Ik weet ook niet of je zo door kan skippen naar de volgende LTS of dat je ze allemaal moet installeren...
Een kwartier? Misschien als je aan de standaard install voldoende hebt om te kunnen werken. Daarna begint het pas bij mij. Voordat ik alle software weer bij elkaar gesprokkeld heb die ik gebruik en diverse setting naar wens heb gezet ben ik toch veel langer bezig dan dat... sommige dingen kom ik vaak pas in de loop van de tijd tegen, dus voordat mijn systeem weer helemaal op orde is ben ik meestal een weekje verder (niet een week werk, maar een week doorlooptijd met elke keer weer onderbrekingen in mijn werkzaamheden omdat er weer een programma/plugin/instelling mist.

De LTS versies moeten elkaar kunnen opvolgen zonder de tussenliggende versies te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door KnOeFz op 30-08-2012 13:40 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn vader heeft de upgrade zelf uitgevoerd naar de nieuwe LTS (het systeem vroeg er toch om? :P ) en dat is prima uitgepakt. Hij moest wel flink wennen aan Unity :P

Hier stond een dode link.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

ik gebruik Kubuntu, dus daar zal ik geen last van hebben (als t goed gaat tenminste). ;)
Maar dus weer een positieve upgrade, dat stemt me hoopvol.

[ Voor 24% gewijzigd door KnOeFz op 30-08-2012 13:45 ]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
KnOeFz schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:37:
[...]

Dat klinkt hoopvol. Ik begrijp dat het afhang van welke software en repo's je allemaal gebruikt, maar dat klinkt alsof het wel de moeite is om een upgrade te proberen. M'n data is (natuurlijk) gebackupped.

[...]

Een kwartier? Misschien als je aan de standaard install voldoende hebt om te kunnen werken. Daarna begint het pas bij mij. Voordat ik alle software weer bij elkaar gesprokkeld heb die ik gebruik en diverse setting naar wens heb gezet ben ik toch veel langer bezig dan dat... sommige dingen kom ik vaak pas in de loop van de tijd tegen, dus voordat mijn systeem weer helemaal op orde is ben ik meestal een weekje verder (niet een week werk, maar een week doorlooptijd met elke keer weer onderbrekingen in mijn werkzaamheden omdat er weer een programma/plugin/instelling mist.

De LTS versies moeten elkaar kunnen opvolgen zonder de tussenliggende versies te installeren.
Met een aparte /home, een backup van de .folders, en een lijstje van je geinstalleerde packages heb je je systeem na een nieuwe install heel snel weer terug zoals ie was.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• mcDavid
[...]

oh ik heb ergens een lijstje met programma's die ik gebruik, een keertje sudo apt-get install [lijstje] en het is klaar. Settings blijven allemaal gewoon staan in je home directory.

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

[...]

[...]

Volgens mij is dat sinds de afgelopen week gereleasde 12.04.1 dat de upgrade van de vorige LTS ook goed zou moeten gaan (maar heb me er verder niet in verdiept).

Upgrade ook al een tijd, sinds... 9.04 geloof ik.

Op zich is clean install wel het snelste, dan zou ik wel een aparte /home aanmaken, dan kun je daarna makkelijker clean installeren

Edit: lekker op tijd :+

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

MaximusTG schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:45:
[...]
Met een aparte /home, een backup van de .folders, en een lijstje van je geinstalleerde packages heb je je systeem na een nieuwe install heel snel weer terug zoals ie was.
mcDavid schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:47:
[...]
oh ik heb ergens een lijstje met programma's die ik gebruik, een keertje sudo apt-get install [lijstje] en het is klaar. Settings blijven allemaal gewoon staan in je home directory.
Hey, dat is nieuw voor me, klinkt goed, hoe maakt je zo'n 'lijstje'?

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hmm, dr zijn meerdere manieren, kan je ook ff googlen. Je kan een lijstje maken van álle geinstalleerde packages, maar dat lijkt mij niet handig. Bij een upgrade raken bv bepaalde packages obsolete, of Kubuntu stapt over op een andere default app. Ook krijg je dan alle packages erbij die als dependency zijn geinstalleerd toen je zelf een bepaald package wou installeren. Ik heb nu het commando

code:
1
aptitude search '~i!~M' > userinstalled.txt

gevonden, voor expliciet user installed packages.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

MaximusTG schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:01:
Hmm, dr zijn meerdere manieren, kan je ook ff googlen. Je kan een lijstje maken van álle geinstalleerde packages, maar dat lijkt mij niet handig. Bij een upgrade raken bv bepaalde packages obsolete, of Kubuntu stapt over op een andere default app. Ook krijg je dan alle packages erbij die als dependency zijn geinstalleerd toen je zelf een bepaald package wou installeren. Ik heb nu het commando

code:
1

gevonden, voor expliciet user installed packages.
Super! Thanks :)

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

MaximusTG schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:01:

code:
1
dat levert me een lijst met 1000 packages op... is dat gebruikelijk?

[ Voor 7% gewijzigd door KnOeFz op 30-08-2012 20:08 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
KnOeFz schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:08:
[...]

code:
1
dpkg --get-selections > file

Is iets conventioneler dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Kijk dat is een goede ontwikkeling aangezien ik op dit moment nog altijd bij een install direct gnome 3 installeer :D Ben erg benieuwt naar de details anders dan " based on 12.10 ". Hiermee drukken ze wel gelijk flink de mint users aangezien een hoop mensen op mint overstapten toen Ubuntu overging op Unity.

Guess time will tell. Ik hou het in ieder geval in de gaten.

EDIT://
Na lezen van de source ben ik toch gelijk wat minder enthousiast over de terughoudend heid en keuzes hiervan, ik zie niet in waarom er gekozen is voor Abiword ipv een fullproductivity suite Libreoffice ( ofc dit is te fixen maar toch jammer ) & een Webbrowser die flash niet out of the box ondersteunt. 2 Punten die toch wel erg belangrijk zijn voor de gemiddelde linux user.

[ Voor 23% gewijzigd door ShadowBumble op 31-08-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
KnOeFz schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:08:
[...]

Ligt eraan hoeveel je zelf geinstalleerd hebt? Ik krijg 289 packages maar met deze:
DieterVDW schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:13:
[...]

code:
1
dpkg --get-selections > file

Is iets conventioneler dacht ik?
2000 packages...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ShadowBumble schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:46:
[...]

Kijk dat is een goede ontwikkeling aangezien ik op dit moment nog altijd bij een install direct gnome 3 installeer :D Ben erg benieuwt naar de details anders dan " based on 12.10 ". Hiermee drukken ze wel gelijk flink de mint users aangezien een hoop mensen op mint overstapten toen Ubuntu overging op Unity.

Guess time will tell. Ik hou het in ieder geval in de gaten.

EDIT://
Na lezen van de source ben ik toch gelijk wat minder enthousiast over de terughoudend heid en keuzes hiervan, ik zie niet in waarom er gekozen is voor Abiword ipv een fullproductivity suite Libreoffice ( ofc dit is te fixen maar toch jammer ) & een Webbrowser die flash niet out of the box ondersteunt. 2 Punten die toch wel erg belangrijk zijn voor de gemiddelde linux user.
Ja true maar ach... je kan zelf toch meteen chrome & LibreOffice zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Wouser schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:04:
[...]

Ja true maar ach... je kan zelf toch meteen chrome & LibreOffice zelf installeren.
Ja das het probleem ook niet alles is fixable in dat opzicht maar het is jammer om die keuze zo te maken, ik zou juist gaan voor een zo wide mogelijk publiek en zo out of the box mogelijk om het simpel te houden voor instappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
MaximusTG schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:54:
[...]

Ligt eraan hoeveel je zelf geinstalleerd hebt? Ik krijg 289 packages maar met deze:

[...]

2000 packages...
code:
1
2
dvdw@computer:~$ dpkg --get-selections | wc -l
2016

Meh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, dus dat commando geeft álle geinstalleerde packages, en niet alleen degene die je als user expliciet installeert. Wat ik wil is een lijst van die packages, dus ook zonder de automatisch geinstalleerde dependencies. Dat zou ie namelijk automatisch weer moeten installeren op een nieuwe versie van Ubuntu.
Het enige dat nog niet klopt aan het commando wat ik gaf is dat die ook de packages laat zien die tijdens de installatie zijn geinstalleerd. Die worden ook 'manual' gemarkeerd namelijk. Makkelijkste is om een lijstje te maken van de default installed packages na de installatie.

Zie hier bv; http://unix.stackexchange...icitly-installed-packages

overigens is dit commando beter;

code:
1
aptitude search '!~M ~i' -F '%p' > userinstalled.txt

Ben je meteen de beschrijving en versienummers kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Zit even wat bij te lezen op OMGUbutu. De nieuwe wallpapers vind ik wel mooi geworden voor 12.10. Beter dan die van 12.04 waren standaard. orcourse doe ik uiteindelijk toch liever mijn eigen wallpaper erop zetten.

Zag ook dat de maker van GIMP wat zat te klagen over OSX looks op Ossen die iedere zes maanden werden vernieuwd. M.a.w. Hij moet de keuze voor Unity bij ubuntu niet in mijn ogen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
Want de gemiddelde linux gebruiker kan zelf geen applicaties installeren?
Verder ondersteunen alle moderne browsers gewoon flash out of the box, je bedoeld dat adobe het niet meer ondersteund lijkt me? niet echt een probleem overigens, ik gebruikt een flashblocker vanwege de slechte performance en de veiligheidsissues maar kom praktisch geen websites meer tegen waar flash noodzakelijk is dus ik betwijfel of de gemiddelde linux gebruiker iets om flash geeft...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
blouweKip schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:14:
[...]

Want de gemiddelde linux gebruiker kan zelf geen applicaties installeren?
Verder ondersteunen alle moderne browsers gewoon flash out of the box, je bedoeld dat adobe het niet meer ondersteund lijkt me? niet echt een probleem overigens, ik gebruikt een flashblocker vanwege de slechte performance en de veiligheidsissues maar kom praktisch geen websites meer tegen waar flash noodzakelijk is dus ik betwijfel of de gemiddelde linux gebruiker iets om flash geeft...
Ik kom nog genoeg sites tegen die voor een onderdeel flash gebruiken. Ik zou wel graag willen, maar ik kan echt nog niet zonder flash.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter
beta 1 van 12.10 is ondertussen live! Dit keer haak ik pas aan bij beta 2. Langzaam groei je toch een beetje uit dat hele unstable gebeuren :|

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

afraca schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 01:51:
beta 1 van 12.10 is ondertussen live! Dit keer haak ik pas aan bij beta 2. Langzaam groei je toch een beetje uit dat hele unstable gebeuren :|
Misschien hou ik het dit keer zelfs gewoon voorlopig even bij de LTS. Tenzij er echt fantastische nieuwe features in 12.10 zitten zie ik niet zoveel reden om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik zie als belangrijkste feature van 12.10 momenteel de preview feature in de Unity interface en dat is voor mij niet dermate beter om een compleet nieuwe installatie te wagen. Ik hoop dat ze de Wine problemen in de 64 bit versie fixen. Spellenv an Blizzard laten zich bijna niet hierover installeren..en het is geen Blizzard related problem. Onder 11.10 ging het wel gewoon. Echt ergerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Even kort vraagje; misschien heeft iemand hier de gouden tip: ik gebruik op 12.04 een Nokia bluetooth koptelefoon. Nu begon hij wat kuren te vertonen en toen ben ik wat gaan proberen. Ik heb toen bij Settings -> Sound mijn headset geselecteerd en als Mode "Off" ingesteld. Niet zo slim, want vervolgens verdween de koptelefoon uit mijn lijst met output devices. Hij is nog wel prima gekoppeld via bluetooth. Iemand een idee hoe ik mijn koptelefoon weer in de output lijst krijg?

Al geprobeerd; opnieuw pairen, bluetooth-stick in andere usb-poort.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
De hardware-tab?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
heb maar even eigen topic geopend: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1516240, had stiekem gehoop dat iemand dit zo had geweten :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:47:
[...]

Upgrade ook al een tijd, sinds... 9.04 geloof ik.

Op zich is clean install wel het snelste, dan zou ik wel een aparte /home aanmaken, dan kun je daarna makkelijker clean installeren

Edit: lekker op tijd :+
Upgrade houdt dan ook in dat je fs nog op ext3 zit en niet op ext4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Voor wie ook spotify gebruikt, en de mediakeys wil gebruiken: spotify-notify. Daarmee werkt ook het notificatie pop-upje. Even automatisch meestarten, en je hebt er geen omkijken meer naar. :7

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Vandaag voor de eerste keer een Humble Bundle geprobeerd. Betaalde 6 dollar (dat is nog geen 5 euro :+ ) voor een reeks spellen waarvan ik van de drie die wat ik heb gespeeld ze alle drie erg leuk vond (o.a,. Torchlight).

Moet zeggen dat Torchlight wel nog wat verbetering kon gebruiken omdat het windowed wordt afgespeeld en het window altijd net iets te groot is.

Tevens viel mij op dat het aantal Linux aankopers net zo groot is als het aantal Mac aankopen en dat is wel hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Laatst online: 22:40

knakworst

Get more sats!

Versie installatie van 12.10 daily gedaan op mijn machine. Nooit een fan geweest van het hele Unity gebeuren, maar het begint nu eindelijk volwassen aan te voelen. Versie draait ook al stabiel, alleen het software center is een keer vastgelopen.

Positieve punten voor mij:
De draadloze muis werkt merkbaar beter
De opstarttijd is aanmerkelijk korter
HDMI werkt bij mij weer die was bij de vorige edities kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Och, ik heb er al een tijdje geen problemen mee. Vind het wel prima! Alleen vraag ik me af waarom de heerlijke functionaliteit van ctrl-alt-<numpad-keys 4, 6 en 0> niet meer werkt... maar ja, dat is vast ergens in te stellen!

en uiteraard heeft men al gehoord van het integreren van Amazon search results in Dash. En dat daar alle titels in naar bovenkomen, dus ook adult titels (niet dat ik denk dat blote mensen gevaarlijker zijn dan wapens of zo, maar goed, we zijn hier dan ook niet puriteins Amerika)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Laatst online: 22:40

knakworst

Get more sats!

Ja lekker hypocriet ons druk maken over geblurde IKEA gidsen in Saudi, en aan de andere kant druk maken om kleine onschuldige plaatjes.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2063868

Terwijl ze over de plas hier geen moeite mee hebben:
http://www.amazon.com/Cro...46624&sr=8-2&keywords=gun

En back on-topic over de Amazon lens:
sudo apt-get remove unity-lens-shopping

en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb zelf nog wat zitten te jagen op foutjes. Na wat updates had ik plotseling wat probleempjes;

- Nietszeggende foutmelding tijdens opstarten. Wegklikken zorgde voor het einde ervan maar bij iedere opstart kwam het terug.
- Probleem met geluid, plotseling zeer slecht met name bij lage geluiden.
- Foutrapportje van VirtualBox in log. Niets ernstigs maar wel storend.

Alle drie in 1 avond opgelost. De foutmelding kwam door een error in een verwijzing. Het geluid kwam door een ploteselinge fout in PulseAudio. Ik heb PulseAudio verwijderd en via Alsa werkt het nu als een zonnetje. VirtualBox verwijderd aangezien ik het momenteel niet gebruik.

Mijn systeem loopt nu weer goed, vlatjes en foutloos. Echter...ik wil RecordMyDesktop gebruiken waarbij ik een virtual loopback moet maken van het interne PC geluid. Ik heb gezocht naar Alsa only oplossingen maar helaas is Alsa niet zo goed geschikt hiervoor. Nu heb ik de keuze tussen PulseAudio er opnieuw opzetten en dan PavuControl te gebruiken of Jack. Ik neig naar PulseAudio aangezien er meer informatie over is en deze standaard in Ubuntu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
knakworst schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:48:
Ja lekker hypocriet ons druk maken over geblurde IKEA gidsen in Saudi, en aan de andere kant druk maken om kleine onschuldige plaatjes.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2063868

Terwijl ze over de plas hier geen moeite mee hebben:
http://www.amazon.com/Cro...46624&sr=8-2&keywords=gun

En back on-topic over de Amazon lens:
sudo apt-get remove unity-lens-shopping

en klaar ben je.
Als ik het goed begrepen heb is het in de installer van de nieuwste beta al optioneel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Auredium schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:22:
Ik zie als belangrijkste feature van 12.10 momenteel de preview feature in de Unity interface en dat is voor mij niet dermate beter om een compleet nieuwe installatie te wagen. Ik hoop dat ze de Wine problemen in de 64 bit versie fixen. Spellenv an Blizzard laten zich bijna niet hierover installeren..en het is geen Blizzard related problem. Onder 11.10 ging het wel gewoon. Echt ergerlijk.
installeer eens de 32bit libs voor wine, bijna zeker dat je probleem verholpen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 08:19
Toch vind ik dat de ontwikkeling van Ubuntu wel wat langzaam gaat. Als je kijkt dat MS in een paar jaar tijd iets compleet nieuws op de markt zet (Windows 8 ), en ik zojuist erachter kwam dat Ubuntu toch alweer 8 jaar bestaat, dan schiet het niet echt op. Je moet als eindgebruiker toch al redelijk snel naar de commandline duiken om ogenschijnlijk simpele dingen in te stellen. Voor de tweakers hier waarschijnlijk geen probleem, maar ik had toch altijd het idee dat Ubuntu probeerde een OS te zijn voor consumenten die verder niet perse iets van Linux af zou moeten weten. In plaats daarvan houden ze zich bezig met nutteloze features als "Shopping Lens". Sja. Een waardige concurrent voor OS X en Windows is het imho nog steeds niet (en geen enkele Linux-distributie imho) omdat het niet doelgroepen voldoende bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MarcoC schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:32:
Toch vind ik dat de ontwikkeling van Ubuntu wel wat langzaam gaat. Als je kijkt dat MS in een paar jaar tijd iets compleet nieuws op de markt zet (Windows 8 ), en ik zojuist erachter kwam dat Ubuntu toch alweer 8 jaar bestaat, dan schiet het niet echt op. Je moet als eindgebruiker toch al redelijk snel naar de commandline duiken om ogenschijnlijk simpele dingen in te stellen. Voor de tweakers hier waarschijnlijk geen probleem, maar ik had toch altijd het idee dat Ubuntu probeerde een OS te zijn voor consumenten die verder niet perse iets van Linux af zou moeten weten. In plaats daarvan houden ze zich bezig met nutteloze features als "Shopping Lens". Sja. Een waardige concurrent voor OS X en Windows is het imho nog steeds niet (en geen enkele Linux-distributie imho) omdat het niet doelgroepen voldoende bedient.
Dat hoeft helemaal niet (of iig nauwelijks), alleen doet iedereen dat maar al te graag omdat het gewoon veel makkelijker is. Dat die mogelijkheid bestaat zie ik absoluut niet als nadeel, maar juist als groot voordeel. En Ubuntu is ook met iets compleet nieuws gekomen de afgelopen anderhalf jaar, namelijk Unity. (nog) niet door iedereen geliefd, maar dat zie ik met de metro-interface ook zomaar niet gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door mcDavid op 03-10-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
mcDavid schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:37:
[...]

Dat hoeft helemaal niet (of iig nauwelijks), alleen doet iedereen dat maar al te graag omdat het gewoon veel makkelijker is. Dat die mogelijkheid bestaat zie ik absoluut niet als nadeel, maar juist als groot voordeel. En Ubuntu is ook met iets compleet nieuws gekomen de afgelopen anderhalf jaar, namelijk Unity.
Misschien is dat wel zo, maar als je een (simpel) probleem hebt als Ubuntu-beginner en na wat Googlen kom je steeds op allerlei terminal-commando's, dan stoort dat mij :P . Ze zijn inderdaad wel met Unity gekomen, maar dat heeft toch lang geduurd voordat het een beetje bruikbaar was. Als ik zie met welk tempo de concurrentie innoveert/vernieuwt, dan blijft Ubuntu toch een beetje achter.

Ik heb de droom om ooit een OS te gebruiken wat net zo gelikt werkt als OS X maar dan met de (hardware-)ondersteuning van Windows, en gratis :) . Die is bij lange na nog geen waarheid werkelijkheid helaas. Hoewel Ubuntu natuurlijk wel ver gekomen is, het is heel erg bruikbaar op allerlei soorten hardware. Maar ik had gehoopt dat ze verder zouden zijn anno 2012. Misschien moet ik wat meer geduld hebben :P. Technisch loopt Ubuntu niets achter op de concurrentie (volgens mij), het is wachten tot het allemaal op de juiste manier wordt ingezet :Y .

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 03-10-2012 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat vooral opvalt is dat MS het tempo weer heeft opgepakt. Windows XP heeft het 6 jaar moeten uithouden voordat Vista uit kwam, en dat was nou ook niet bepaald een succes. Maar blijkbaar hebben ze toch iets geleerd van de ondergang van Internet Explorer, dat ze toch maar weer een beetje aan het innoveren gegaan zijn. Met w7 hebben ze *eindelijk* wat native hardware-support ingebouwd, en w8 krijgt *eindelijk* een soort softwarecentrum. Anders had Ubuntu net als destijds Firefox, inmiddels een flink gat in het marktaandeel van MS geslagen denk ik.

Dat het je stoort dat je bij googlen altijd eerst de makkelijkste oplossing te zien krijgt, en de omslachtige oplossing wat verder zoeken is, sja... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ubuntu werkt prima voor beginners (ook al ben ik dat niet meer). Een van de weinige distro's waarbij ik nog geen foutmelding gezien/gehad heb na installatie en ik heb de commandline tot nu toe nog niet hoeven gebruiken, behalve voor de installatie van Bumblebee. Dat kun je Ubuntu echter niet kwalijk nemen, eerder Nvidia omdat ze geen optimus support hebben gebouwd voor Linux. Al mn software geinstalleerd via het software center (zonder fouten) en ook op die manier weer weggehaald als ik het niks vond.

Het enige jammere vind ik dat die zoekfunctie in die dash niet lekker werkt. Je moet eigenlijk echt weten hoe je applicatie heet om hem snel te kunnen zoeken. En ik heb af en toe een bugje dat ik het icoontje van een geopende applicatie wel in mn launcher zie, maar hij niet reageert. Als ik alt/tab kan ik er wel gewoon naartoe en komt er gewoon zo'n pijltje rechts naast dat dat mn actieve applicatie is. Maar aan de linkerkant staat geen pijltje dat ik er een window van open heb. Strange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Leuk dat er overal software centers opduiken tegenwoordig.. het repository-systeem zit volgens mij al sinds 1993 in verschillende linux-distro's? (ok, dat kan ik googlen, maar nu even niet :p )

Wat ik zo prettig vind aan Ubuntu en andere linux distro's is dat je niet gedwonen wordt een of ander account aan te maken alvorens je iets kunt updaten. Als je een applicatie wil kopen, dan moet het wel, maar ja, dan moeten er ergens virtuele centjes van de ene naar de andere account gebracht worden...

Daarom wacht ik ook met smart op een phone met een open source OS (Ubuntu? Firefox OS? Tizen?) waar een verplicht gekoppeld accountt niet bij nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:38
Toch vind ik dat de ontwikkeling van Ubuntu wel wat langzaam gaat. Als je kijkt dat MS in een paar jaar tijd iets compleet nieuws op de markt zet (Windows 8 ), en ik zojuist erachter kwam dat Ubuntu toch alweer 8 jaar bestaat, dan schiet het niet echt op.
Je kan beter minder nieuwe dingen uitbrengen, maar bv. de kernel updaten, nieuwe drivers toevoegen, beter compatibiliteit met bv. 2 schermen enz. Dan kom je veel verder, wat maakt het werken met de windwos8 gui beter dan werken met windows7/vista gui? Okay er zit een nieuw oversized fancy menu in, en er zijn wat dingen verwijderd, maar ik werk trager met w8 gui dan w7. Ik kan op mijn 15" laptop met een resolutie van 1366x786 echt niet al mijn programma's pinnen. Op mijn full hd monitor zou dat al moeilijk zijn. Zeker als je de extra icoontjes van software dat op de achtergrond draait zoals spotify, skype ook zichtbaar wilt hebben.

Als unity je niet bevalt fijn, gooi er dan, KDE, mate, cinnamon, Xfce, LXDE, gnome-shell op.
Je moet als eindgebruiker toch al redelijk snel naar de commandline duiken om ogenschijnlijk simpele dingen in te stellen.
Ja dat is zo, maar dat is juist het handige! Eens je goed kan werken met de shell is de kracht er van eindeloos. Als je niet graag met de terminal werkt (omdat je er nog niet goed mee kan werken bijvoorbeeld) gebruik dan de GUI's, die naar mijn mening op een veel logischere plaats zit dan bij windows.
Voor de tweakers hier waarschijnlijk geen probleem, maar ik had toch altijd het idee dat Ubuntu probeerde een OS te zijn voor consumenten die verder niet perse iets van Linux af zou moeten weten. In plaats daarvan houden ze zich bezig met nutteloze features als "Shopping Lens". Sja.
Van wikipedia:
Ubuntu is een Linuxdistributie voor desktopcomputers, laptops en servers. Dit besturingssysteem is beschikbaar in een groot aantal talen, waaronder het Nederlands. De makers van Ubuntu leggen de nadruk op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid voor gebruik thuis, op school en op het werk.
Zoals je ziet willen de devvers van Ubuntu zorgen dat iedereen een PC kan gebruiken. Met de nadruk op iedereen, de (oudere) mensen of mensen die niet veel van PC's kennen, maar ook de pro's. Als je ubuntu installeert kan je direct aan de slag met het web te verkennen, een mail te sturen, een brief te typen én afdrukken. De pro's kunnen dankzij de zeer uitgebreide repo's bijna direct beginnen met devven.

P.s. iedereen gebruikt wat hij wilt, Windows/OS X/Linux, maar ik begrijp niet hoe het kan dat iedere windows gebruiker een mening heeft over Linux zonder het te hebben gebruikt zoals Windows. En daar bedoel ik minstens een half jaar mee al je werk op te hebben gedaan. Toen je voor het eerst Windows zag wist je toch ook niet waar alles stond, moest je toch ook alles uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Een waardige concurrent voor OS X en Windows is het imho nog steeds niet (en geen enkele Linux-distributie imho) omdat het niet doelgroepen voldoende bedient.
Hoewel voor een simpele desktop-experience Ubuntu gewoon prima is en je met je console waarschijnlijk gewoon moeilijker wil doen dan waar de Ubuntu-desktop-experience voor bedoeld is, vergis jij je, met vele anderen, in het gedachtengoed achter de verschillende OSses.

[list]• Windows is altijd commerciëel slinks (vendor lock-in) geweest maar altijd verder totale vrijheid. Beetje als de VHS.
• OS(X) Daarentegen is meer een soort meisjessysteem: Weinig kan fout gaan, maar je kan ook weinig. Alles moet op één manier: Hun manier. Kan niet fout gaan. Beperkte hardwareondersteuning dus weinig om rekening mee te hoeven houden. Kwalitatief goed maar beperkt. Zoals Betamax (in de 'porn killed BetaMax' mythe).
• Linux heeft als fundamenteel gedachtengoed de totaalvrijheid, openheid, kostenloosheid (!), en de hulpmiddelen + aanmoediging om het op alles en iedereen te installeren, van je horloge tot je schoonmoeder. Je moet niet onderschatten hoe waardevol dat is. En het gaat 9 van de 10 programmeurs om de functionaliteit, niet de vrijheid. Daarom zijn ze al 100 jaar tevreden met die lompe hork van een GTK+. Het werkt fantastisch, het ziet er alleen niet uit alleen kan dat niemand (met de kennis er wat aan te doen) schelen.

Het gros van de Linuxdevs heeft simpelweg niet de zelfde interessen als jij (een meisjes-OS zoals dat van Apple maken, meer snoepjesverkering en minder ruzie). Maar gelukkig, sommigen wel. Zoals Ubuntu. En het Linux Mint team.

Maar vergis je niet. Apple is het rijkste bedrijf van de wereld. Microsoft is één van de rijkste bedrijven. Miljarden omzet. Ubuntu wordt gebackt door de rente van een miljonairtje maar heeft langggggg de zelfde resources niet. Linux Mint wordt zelfs gebackt alleen door donateurs en dat stelt financieel al helemaal niks voor. Verder zijn het allemaal vrijwilligers met een eigen mening, in tegenstelling tot de werknemers bij MS of Apple die hun baas' bidding doen.

Helaas is Ubuntu een beetje een combinatie van goed en slecht. Ze hebben grote veranderingen gebracht in de populariteit van Linux en een beetje geholpen dat andere distro's ook vlotter zijn met hun releases. Maar aan de andere kant, persoonlijk vind ik dat Ubuntu constant verkeerde keuzes maakt en een hoop energie verloren gaat aan zaken die ik persoonlijk meteen wegsloop als ik Ubuntu installeer.

Linux Mint doet met hun beperkte footprint fantastische dingen. Slechte beslissingen van Ubuntu terugdraaien, en waar nodig aan alternatieven werken. Zo is Cinnamon imo nog de mooiste ontwikkeling van Mint. De community van gebruikers wilden een klassieke desktop-ervaring in een modern jasje. Wat doet Gnome? Iets compleet anders. Wat doet Ubuntu? Iets compleet anders. Wat doet Mint? Wat ze altijd al doen: luisteren naar wat de gebruikers willen.

Maar vergeet vooral niet het contrast. Apple heeft 50 miljard op de bank. Canonical misschien honderd duizend? Het wordt er sinds dag 1 alleen minder op. Ze moeten wel Amazon e.d. inzetten om hun kas wat aan te vullen, want ze willen meer vrijwilligers in vaste dienst kunnen nemen om dat OS wat jij graag wilt zien te maken.
LEDfan schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:21:
Zoals je ziet willen de devvers van Ubuntu zorgen dat iedereen een PC kan gebruiken. Met de nadruk op iedereen, de (oudere) mensen of mensen die niet veel van PC's kennen, maar ook de pro's. Als je ubuntu installeert kan je direct aan de slag met het web te verkennen, een mail te sturen, een brief te typen én afdrukken.
@MarcoC: Dat kan allemaal zelfs als je het nog niet geinstalleerd hebt. Al jaren overigens. Je kan ook systeemherstel doen met de complete distro, live.

Heb je Windows of OSX dat wel eens zien doen? Dat zal nooit gebeuren, want alles zit achter een betaalslot.
Moet je weer kiezen als je een kapotte Windows-installatie hebt. Illegaal (BartPE oid), of Linux?

[ Voor 10% gewijzigd door Sando op 03-10-2012 18:28 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Even een vraag tussendoor

Ik probeer aan Unity te wennen. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat ik opzich Global Menu wel tof vind, maar het feit dat de title en de close buttons van de window er in staan, wil ik niet. Daarom heb ik een tijd lopen zoeken naar een manier om dit op te lossen, maar ik heb niks kunnen vinden. Hier even een voorbeeld van hoe ik het graag zou willen hebben bij fullscreen applicatie's:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VUJgF.png

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Gropah op 03-10-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

LEDfan schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 15:21:

Ja dat is zo, maar dat is juist het handige! Eens je goed kan werken met de shell is de kracht er van eindeloos. Als je niet graag met de terminal werkt (omdat je er nog niet goed mee kan werken bijvoorbeeld) gebruik dan de GUI's, die naar mijn mening op een veel logischere plaats zit dan bij windows.
Ik begon een paar jaar geleden met een 40 dagen project om Linux te leren gebruiken. Niet gehinderd door enige voorkennis formatteerde ik mijn harde schijf en gooide er Ubuntu overheen.

Het was een mager alternatief voor de manier waarop ik windows heb leren temmen (eigenlijk vanaf Win95, daarvoor was ik vooral 'gebruiker'), daar heb ik veel meer jaren de tijd voor gehad en je word als jongere ook overal met microsoft producten geconfronteerd.

Ik werd inderdaad af en toe met de shell geconfronteerd en begon langzaamaan de logica te zien. Door de jaren ben ik steeds meer met bash gaan werken en deze week heb ik een uitstapje gemaakt naar OpenSuSe vanwege een trial die ik op mijn werk aan het evalueren ben en ik kreeg zelfs al vlekken in mijn nek van de 'grafische' interface die Yast2 onder de shell benut voor veel zaken! Ik kon potverblomme niet eens gewoon de hostname aanpassen vanaf de command line :P.

Vermits het voor jou ook gewoon zin heeft (en je dus gemotiveerd raakt tijdens het leren) zul je vanzelf merken dat die simpele shell soms zoveel makkelijker is dan een 'handige' gui. Natuurlijk zijn er uitzonderingen; als ik een lijst met snapmirror relaties moet nakijken op een netapp filer heb ik liever een gui... maar als ik mijn configs na een fresh install ga customizen (ssh erop zetten, accounts aanmaken, services installeren e.d.) doe ik dat toch liever (en vlotter!) via bash.
P.s. iedereen gebruikt wat hij wilt, Windows/OS X/Linux, maar ik begrijp niet hoe het kan dat iedere windows gebruiker een mening heeft over Linux zonder het te hebben gebruikt zoals Windows. En daar bedoel ik minstens een half jaar mee al je werk op te hebben gedaan. Toen je voor het eerst Windows zag wist je toch ook niet waar alles stond, moest je toch ook alles uitzoeken.
Ben ik met je eens, maar ik was op zich een hele handige dos-gebruiker toen ik overstapte op Win95 en dan is er stiekem toch best veel hetzelfde onder de motorkap, de overgang was minder schokkend dan toen ik over ging van Vista naar Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 09:17

fredman159

There are no frogs here ...

Na jaren klieren met Windows heb ik maar weer eens besloten om over te stappen naar Ubuntu. Ik krijg namelijk steeds meer het gevoel dat het qua veiligheid anno nu niet langer verantwoord is om nog te vertrouwen op Windows (en mindere mate Macs). Al is dat voornamelijk te wijten aan programmatuur van derden (Adobe, daar bedoelen we jullie natuurlijk vooral mee!), maar goed. Feit blijft dat Windows de grootste doelgroep van malware en dat soort geintjes is, en met al dat telebankieren kan dat serieus geld kosten.

Daarnaast vond ik ook dat, aangezien ik iedereen aanraad over te stappen op Linux (met name gewone thuisgebruikers die toch over het algemeen maar wat internetten en overal ja dan wel niet nee op klikken), ik zelf ook eerst maar overstag moest: eat your own dog food.

Aangezien ik zowat alle data op een NAS heb staan en veel ander spul in de cloud is het redelijk pijnloos om over te gaan. Het omleiden van de standaard mappen van de home directories naar de NAS is even wat prutsen met /etc/fstab en het aanmaken van symlinks, maar voor de rest is Ubuntu eigenlijk gewoon heel gaaf.

Wat ik vooral een verademing vind is het hele apt gebeuren. Het installeren en updaten van slackware met als enige handleiding het cd hoesje en info van internet (na dual booten terug naar windows95 om uit te zoeken waarom iets niet werkt) was heel leerzaam en interessant, maar ook wel vermoeiend. Zeker als de boel stuk ging als je het net lekker werkend had en een nieuwe versie van X wilde installeren :F

Eens zien hoe lang het dit keer goed gaat. Op een eigen SSD en stiekem nog Windows7 als dual boot ernaast (voor het geval ik Civ5 nog eens wil spelen) moet het vast goed komen :D

Nu maar hopen dat SimCity5 straks ook (via Steam, please?) op Ubuntu draait ;)

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 18-09 12:30
Sando schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:13:
[...]
• OS(X) Daarentegen is meer een soort meisjessysteem: Weinig kan fout gaan, maar je kan ook weinig. Alles moet op één manier: Hun manier. Kan niet fout gaan. Beperkte hardwareondersteuning dus weinig om rekening mee te hoeven houden. Kwalitatief goed maar beperkt. Zoals Betamax (in de 'porn killed BetaMax' mythe).
En nu vraag ik me af of jij ooit wel eens serieus met OSX aan de slag bent geweest?
Ik denk dat je met deze stelling OSX en iOS door elkaar haalt, met OSX kun je namelijk helemaal niet weinig en hoeft er niets op 'hun' manier.
Beperkte hardware ondersteuning is natuurlijk een puntje wat absoluut waar is, maar dit is logisch omdat het de bedoeling natuurlijk niet is van Apple om OSX op allerlei pc's te installeren, zij maken winst op hardware, niet op het OS.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik erg veel Ubuntu en andere Linux systemen maar heb sinds een tijdje ook een 'hackintosh' installatie op een extra SSD in mijn desktop pc thuis (OSX Mountain Lion) en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van OSX en heb nog geen enkel moment het idee gehad dat ik in mijn keuzes beperkt werd omdat het op de zogenaamde Apple manier moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik zag dat Torchlight een Update heeft gekregen voor Ubuntu. :)
Ik kreeg de Update niet echter niet geinstalleerd dus verwijderde ik deze in het softwarecentrum. Maar het werd niet verwijderd, alleen de verwijzing dat ik het er op had waardoor ik het niet mee opnieuw kon installeren...maar wel nog de oude versie kon spelen. :/

Anyways 1 sudo apt-get autoremove verder was dat ook opgelost.

Vervolgens opnieuw geinstalleerd en wat ziet mijn oog? Eindelijk is Torchlight Fullscreen en het crasht ook niet meer plotseling zonder foutmelding! :D
Ik heb nog steeds geen face-textures thou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
RFdeGroot schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:05:
[...]
En nu vraag ik me af of jij ooit wel eens serieus met OSX aan de slag bent geweest?
Ongeveer een jaar, voor mijn werk. :/
Ik denk dat je met deze stelling OSX en iOS door elkaar haalt, met OSX kun je namelijk helemaal niet weinig en hoeft er niets op 'hun' manier.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik die twee door elkaar haal kwa geslotenheidsbeleid betreffende de zaken die ik in mijn hoofd heb, maar als je niet ziet dat alles is versimpeld en gereduceerd tot 'snoepjestoepassingen' dan denk ik dat je zelf nooit serieus met alle 3 de OSsen bezig bent geweest? Maar los van de GoT artikelen over iOS, bij Windows kan je een hoop zaken aanpassen (en verneuken) die bij OSX gewoon locked zijn. Ook zijn er tools om je shell te veranderen en toch 100% compatibaliteit te behouden, dat is me n OSX ook niet gelukt.
zij maken winst op hardware, niet op het OS.
Dat is te simpel. Het OS is 95% de reden waarom ze de hardware duur kunnen verkopen.
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik erg veel Ubuntu en andere Linux systemen maar heb sinds een tijdje ook een 'hackintosh' installatie op een extra SSD in mijn desktop pc thuis (OSX Mountain Lion) en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van OSX
en erg illegaal bezig bent. Wees niet bang, boeit me niet. Maar waar OSX met Linux vergelijkende mensen vaak imo te lichthartig over doen: Met Linux mag dat gewoon. Wat jij doet mag niet. Dat is een enorm voordeel (van Linux).
en heb nog geen enkel moment het idee gehad dat ik in mijn keuzes beperkt werd omdat het op de zogenaamde Apple manier moet.
Nou ik dus wel, bij vanalles en nogwat. En de meest irritante was wel dat ik for the love of god niet kon knippen en plakken. (Mappen in Finder etc)

Maargoed, dit is geen OSX topic. Laat ik het zo zeggen. Ik heb alle drie OSses minstens een jaar gebruikt, en als developer vind ik OSX het irritantst en Ubuntu het relaxedst.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vandaag mooi een collega uit de brand kunnen helpen die wat bestanden moest kopieren over SSH vanaf een machine, maar heul de verkeerde commando's had doorgekregen van de techsupport. :) Blijkt je linux-terminal kennis op een onverwachte manier nuttig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Laatst online: 21:02
en erg illegaal bezig bent. Wees niet bang, boeit me niet. Maar waar OSX met Linux vergelijkende mensen vaak imo te lichthartig over doen: Met Linux mag dat gewoon. Wat jij doet mag niet. Dat is een enorm voordeel (van Linux
Niets houd je tegen om OSX te kopen en gewoon legaal op je pc te installeren, dat apple zegt dat je het niet mag doen maakt het niet meteen illegaal.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 18:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Beste mensen, dit is het Grote Ubuntu Topic, niet het OSX topic ;)
En voor losse opmerkingen die niks met Ubuntu te maken hebben kun je beter in NOS Kroeg - Deel 2 terecht.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Sando schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:13:
[...]

Hoewel voor een simpele desktop-experience Ubuntu gewoon prima is en je met je console waarschijnlijk gewoon moeilijker wil doen dan waar de Ubuntu-desktop-experience voor bedoeld is, vergis jij je, met vele anderen, in het gedachtengoed achter de verschillende OSses.

[...]

@MarcoC: Dat kan allemaal zelfs als je het nog niet geinstalleerd hebt. Al jaren overigens. Je kan ook systeemherstel doen met de complete distro, live.

Heb je Windows of OSX dat wel eens zien doen? Dat zal nooit gebeuren, want alles zit achter een betaalslot.
Moet je weer kiezen als je een kapotte Windows-installatie hebt. Illegaal (BartPE oid), of Linux?
Ik heb je post gelezen en er kennis van genomen, ga niet overal op reageren, maar een aantal punten aan Ubuntu (en Linux) in het algemeen stoort me. Hieronder noem ik gewoon alles op wat ik de laatste dagen tegen ben gekomen, er zit geen structuur in deze punten :P.

1. Er wordt nooit echt een richting gekozen. "Alles kan en alles mag" remt de hele community imo juist. Eerst hadden we Compiz, toen Beryl, toen was het weer Compiz, en nu is Compiz weer weg en is het Unity. De manier waarop Ubuntu 4 jaar geleden werkte en waarop het nu werkte is best wel anders, en het het is eigenlijk alleen maar anders, niet eens beter of slechter. Wat is dan het punt? Unity kan over een jaar zomaar weer passé zijn.

2. Geen consistente GUI. Ik vind in Ubuntu weinig consistent. Als ik de Unity launchbar zie, dan ziet het er opzich aardig uit, maar ik zie werkelijk nergens in Ubuntu iets terug van het uiterlijk van Unity (bijv. het tekstboxje dat tevoorschijn komt als je met de muis over de icoontjes heen hovert). Het komt op mij over als de zoveelste losstaande component. Technisch is er een hoop goed aan Ubuntu, maar als ik Ubuntu (of Mint) gebruik zie ik een heleboel bij elkaar geraapte stukjes code. LibreOffice wordt bijv. heel prominent meteen in je launchbar gezet, maar als je LibreOffice dan start, dan integreert het niet eens in de Unity-menubalk. Dit kan heel simpel opgelost worden door een patch te installeren via Ubuntu Software Center. Erg knullig.

3. Hibernate is ineens verdwenen in 12.04.

4. Ik kan niet kiezen wat er moet gebeuren als ik op de uit-knop van mijn laptop klik. Ik wil hem hibernaten of suspenden, kan niet. Niet via de GUI iig. Ik heb er overigens een afkeer tegen om triviale instellingen zoals deze via een config file aan te passen, en dat ga ik dan ook niet doen :P . Het zal vast wel op één of andere manier kunnen, maar ik wil het gewoon via Settings kunnen aanpassen.

5. Als ik mijn laptop wakker maak als hij gesuspend is wil ik niet dat hij gelockt is. Er was weer een aparte tool nodig om dit voor elkaar te krijgen.

6. Dead keys werken altijd gek. Ik kan nu ineens een ś maken, ik wil het gewoon zoals in Windows. Alleen streepjes op klinkers, niet op medeklinkers.

7. NTFS-partities automatisch mounten kan ook niet standaard.

8. Een applicatie automatisch booten is ook raar. Ik zie wel standaard een applicatie "Startup Applications", maar als ik dan een applicatie wil toevoegen moet ik een commando invoeren wat gerund wordt on startup? Ik zit toch in "Startup Applications", dan verwacht ik een lijst met applicaties, dat ik een applicatie aanklik en deze vervolgens toevoeg. Dit is bepaald niet gebruiksvriendelijk imho.

9. On-the-fly switchen van monitoren is nog steeds iets waar Ubuntu niet blij van wordt, in Windows werkt het simpel en snel (Windows + P).

10. Het uiterlijk personaliseren is erg onduidelijk. GTK themes, icon themes, cursor themes, window themes. Alles moet je natuurlijk weer ergens apart vandaan halen. Again, het voelt weer aan als een samenraapsel van packages.

Wat ik dan weer gek vind is dat sommige (veel) dingen wel heel goed zijn, zoals dat mijn touchpad standaard two-finger scrolling ondersteunt. De hardware-ondersteuning is ook erg goed. Ik snap niet hoe op sommige punten Ubuntu standaard zo goed kan zijn en op andere punten zo achterblijft. Het voelt altijd als een WIP. Natuurlijk, alles kan gefixt, met Ubuntu kan alles, maar ik wil gewoon dat het OOTB werkt. Het voelt nooit "af". Ik vraag me gewoon af of men bij Ubuntu een idee heeft hoe Ubuntu 14.10 er uit gaat zien, soms heb ik het idee dat ze geen flauw idee hebben. Wat dat bedrijf zijn de twee grote concurrenten (OS X en Windows 8 ) veel consistenter en gepolijst. Ze hebben natuurlijk wel veel meer resources, dat is zeker waar.

In bovenstaande tekst kan je Ubuntu bijna overal ook vervangen door Mint of een andere populaire distributie imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Laatst online: 18-09 12:30
Sorry, je hebt helemaal gelijk CAPSLOCK2000... Ik moest er gewoon ff op reageren omdat ik zo langzamerhand erg moe begin te worden van al dat apple gebash en kan het dan soms niet laten om er even op in te gaan.

@Redsandro - Ter info, ik ben systeembeheerder bij een groot bedrijf en houd met bezig met het beheren van een serverpark wat voor 80% op Windows draait, de overige 20% op linux.
Ik ben o.a. gecertificeerd voor VMWare, MCSE 2003 en MCITP Enterprise 2008, ik werk met linux sinds Redhat 5.2 en heb sinds jaren ook altijd een mac in huis gehad (momenteel nog steeds een iMac, al is die eigenlijk van mijn vrouw) en dus mijn hackintosh waar overigens een keurig aangeschafte versie van osx op draai, ik beheer verder o.a. NetApp filers en nog een aantal verschillende unix systemen. Dus met die ervaring met de verschillende os'en zit het wel goed hoor :).

Ook mij bevalt Ubuntu het beste, mede omdat de open-source gedachte en alle vrijheden die je met linux distro's hebt me erg aanspreekt en mede daarom kom ik ook regelmatig in topics als deze, draai op het werk veel Ubuntu Server, mijn werk pc draait ubuntu desktop, thuis heb ik een ubuntu desktop, laptop, htpc en server en allen draaien naar volle tevredenheid.
Ik ben daar zo tevreden over dat mijn desktop 100 % ubuntu zou draaien als alle software die ik graag wil gebruiken ook op ubuntu beschikbaar is. Op dat punt heeft OSX (en Windows als het om games gaat) gewoon een voorsprong omdat hier veel meer commerciele software voor verkrijgbaar is.

Maar ieder zijn ding toch? Naast ubuntu bevalt OSX mij ook erg goed en jou niet, even goede vrienden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1. Compiz was Gnome only, Beryl was onafhankelijk van de DE. De twee zijn uiteindelijk gemergd en is Compiz-Fusion uit gekomen. Het wordt nu afgekort naar Compiz, omdat de basis dat nog steeds is, maar onder water is er een hoop van Beryl er bij gegaan, zoals plugins en ondersteuning voor Emerald als WM. Unity heeft hier niets mee te maken.

Dat alles 'kan' en 'mag' is juist de kracht van Linux en de applicaties die er op draaien. Er is keus, er wordt je niets opgedrongen en je kan het helemaal aanpassen naar hoe je 't wilt hebben. Heerlijk om iets zelf te kunnen beslissen.

2. Dat is niet het probleem van Ubuntu, dat is het probleem van de applicaties zelf. OpenOffice.org/LibreOffice hebben nooit goed met GTK en Qt kunnen integreren, simpelweg omdat er een halfbakken eigen implementatie is gebruikt. Dat zie je goed aan de file browser. Is meer X11 toolkit dan de 'mooiere' GTK en Qt. En er is een reden waarom ze het niet aanpassen. Die mag je zelf gaan zoeken als je benieuwd bent ernaar.
Ben het wel met je eens dat de 'patch' voor Unity integratie niet standaard er bij zit, maar ook dit kan gedaan zijn omdat het een 'dirty hack' is en niet stabiel.

Wil je het over inconsistent uiterlijk hebben van applicaties? Kijk dan eens naar Windows! Die applicatie heeft een volledige ander uiterlijk inclusief titelbalk, Office 2007 en nieuwer wijkt al af, andere applicaties hebben helemaal geen titelbalk meer. Wie is er nou inconsistent? Enige die dat echt is, is OSX.

3. Werkelijk? Zelfs de Live CD omgeving kan ik naar hibernate sturen. Als hibernate niet meer beschikbaar is, dan is er meer aan de hand met je systeem.

4. Dat is een optie die je in de power manager kan opgeven. Allemaal GUI, niks config file of CLI werk. Als het niet kan met de standaard gnome-power-manager, dan moet je bij de ontwikkelaars daarvan gaan klagen dat ze het terug moeten stoppen. De power manager van Xfce4, xfce4-power-manager kan 't prima iig. En al gebruik ik geen KDE, weet ik zeker dat de KDE power manager 't ook kan.

5. Dat moet je instellen bij de screensaver. Staat duidelijk in de opties.

6. Dat is al jaren zo met de US Int - Dead Keys indeling. Om die reden heb ik de AltGr versie in gebruik, dan heb je de rechter alt nodig om accenten op je klinkers te zetten. Voor de meest gebruikte heb je alleen de altgr nodig, dan heb je dus éíóú als standaard. Wil je een trema op je e, dan gebruik je altgr+r, en nog meer van zulk soort combinaties. En je kan leuke tekens maken als ß©®¥×.

7. Complete onzin. Zelfs met m'n uitgeklede Debian Unstable is 't NTFS schijf inpluggen en hoppa, 2 seconde later issie gemount. Kijk eens naar je instellingen van Nautilus of wat voor file manager er ook maar in gebruik is. Of de storage-daemon ofzo. En anders wordt 't gemount als je erop klikt.

8. Ben niet zo bekend met Gnome, maar bij Xfce4 is het kinderlijk eenvoudig. Je geeft de naam op en 't wordt over het algemeen aangevuld voor je met alle nodige informatie. Zou mij verbazen als dat bij Gnome een stuk minder werkt, want dan zijn ze flink achteruit gegaan in gebruikersvriendelijkheid en gemak.
offtopic:
Een applicatie 'boot' niet, dat doet je computer. Een applicatie start.

9. Ja, dat is idd nog een beetje een issue, zeker als je de gesloten drivers gebruikt. Maar bij Gnome kan je netjes een panel icoon toevoegen voor de Display voorkeuren en snel je schermen aanpassen. Met de gesloten drivers kan je zelfs hebben dat je opnieuw moet aanmelden (oftewel, X herstarten).
Ik hoop dat ze dat met de tegenhanger van Xorg, Wayland, verbeteren.

Een hoop van je 'rants' zijn ongegrond en ongefundeerd. Persoonlijk vind ik ze zelfs erg kort door de bocht en meer zeikerig overkomen met als achterliggende betekenis dat de 'grotere' besturingssystemen veel beter zijn. Maar dat zijn ze niet, ze zijn gewoon anders.

Hoe lang gebruik je Ubuntu nu? Je geklaag lijkt doen overkomen dat je 't net een maand gebruikt, maar dat geloof ik niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 21:38:
[...]

Ik heb je post gelezen en er kennis van genomen, ga niet overal op reageren, maar een aantal punten aan Ubuntu (en Linux) in het algemeen stoort me. Hieronder noem ik gewoon alles op wat ik de laatste dagen tegen ben gekomen, er zit geen structuur in deze punten :P.
Gewoon omdat het misschien interessant voor je is reageer ik even op enkele punten. :)
1. Er wordt nooit echt een richting gekozen. "Alles kan en alles mag" remt de hele community imo juist.
Ik snap hoe dat remmend kan lijken. Maar dit is inherent aan de filosofie. Er is geen centrale autoriteit. Er is niet iemand die voor jou gaat bepalen hoe jij je huis bouwt. Maar als jij je huis op een manier bouwt die erg populair blijkt te zijn, dan krijg je veel mensen die je willen helpen enzo.

Natuurlijk als iedereen zijn krachten bundelt om jou te gaan helpen, dan heb je het vetste huis. Maar sommige mensen hebben eenmaal een heel ander idee van een goed huis. Dan lijkt het misschien dat anderen jouw huis tegenwerken door mee te werken aan een ander huis, maar zo werkt de vrijhed die je alleen bij linux hebt.

2/3/4/5 zijn helaas keuzes gemaakt door iemand die een van de populairste huizen bouwt, Ubuntu.

6 is je eigen fout denk ik. Gewoon US-international-alternative kiezen bij de installatie en het is 'zoals in Windows'.

7 kan volgens mij wel, maar staat dat om veiligheidsredenen standaard uit. NTFS is een proprietair formaat van Microsoft en jarenlang reverse engineeren brengt de implementatie alleen zover; EFS en compressie (Windows Professional only) worden bijvoorbeeld niet ondersteunt, en als je daar iets heen zou kopieren kan de rest van de data corrupt raken.

8 is inderdaad irritant, maar Ubuntu verspilt zijn tijd inderdaad liever aan andere dingen. ;( Zo zijn er wel meer zaken die ik persoonlijk irritant vind. Maar het blijft een gegeven paard van mensen die dat blijkbaar niet belangrijk vinden in hun huis.

9 Win+P is ook maar 3 jaar geleden geintroduceerd. Superverbetering! Maar volgens mij kan je dat in Ubuntu ook gewoon. Afhankelijk van je videodriver misschien? Ik had dat een jaar geleden op mijn werk (Ubuntu) maar heb ongetwijfeld een custom keyboard shortcut gemaakt.

10 Eensch. Erg lomp. Ik snap niet dat één van de populairste widget toolkits zo'n rommeltje is. Maar ik denk dat het ermee te maken heeft dat vooral nerds if you will aan Linux werken, en hipsters met gevoel voor design liever een Mac kopen. Ze hebben helemaal geen tijd om mee te denken met Linux, ze moeten immers werken om hun Mac betalen. ;)

Ik kan me ook aan veel zaken ergeren hoor, maar je kan moeilijk 100 mensen die allemaal hun eigen idee van een goed huis uitvoeren in hun vrije tijd vergelijken met een miljardencorporatie die een paleis bouwt.
ik wil gewoon dat het OOTB werkt. Het voelt nooit "af".
Dat is precies wat Clement Lefebvre dacht toen ie besloot Ubuntu te forken en zijn irritaties weg te werken. Ik denk dat het huis van zijn team (Linux Mint) je meer bevalt.

Linux Mint provides a more complete out of the box experience by including proprietary and patented software.

Linux Mint is now the 4th most widely used home operating system behind Microsoft Windows, Apple Mac OS and Canonical's Ubuntu.
  • It works out of the box, with full multimedia support and is extremely easy to use.
  • Users are encouraged to send feedback to the project so that their ideas can be used to improve Linux Mint.
  • Thanks to a conservative approach to software updates, a unique Update Manager and the robustness of its Linux architecture, Linux Mint requires very little maintenance.
  • (no regressions, no antivirus, no anti-spyware...etc).
Ik zou de Cinnamon versie aanraden. Die draaide ik in het verleden ook. Ik heb zelfs afentoe een donatie gedaan van $5 ( :') ) om dit 'goede huis' aan te moedigen. Maar inmiddels draai ik Ubuntu met Cinnamon omdat dat voor mij persoonljk als developer voordelen biedt.

http://cinnamon.linuxmint.com/
http://www.linuxmint.com/

edit:
RFdeGroot schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 22:29:
mijn hackintosh waar overigens een keurig aangeschafte versie van osx op draai
Sorry, maar dat is alsnog niet toegestaan. :+ Voor dergelijke vrijheden moet je bij Ubuntu zijn. :)
Dus met die ervaring met de verschillende os'en zit het wel goed hoor :).
Ik geloof je. Zelf draai ik vanaf Red Hat 5.0 mee met Linux, DOS/Windows sinds altijd al, en eerlijk is eerlijk Apple alleen dat jaartje voor mijn werk.

Maaarrr ik vind dat voldoende voor een mening, en vind het jammer dat OSX waarderende mensen mijn kritiek vaak afdoen als 'dan heb je er vast niet mee gewerkt'. Ja wie kaatst.. ;)
Ik ben daar zo tevreden over dat mijn desktop 100 % ubuntu zou draaien als alle software die ik graag wil gebruiken ook op ubuntu beschikbaar is. Op dat punt heeft OSX (en Windows als het om games gaat) gewoon een voorsprong omdat hier veel meer commerciele software voor verkrijgbaar is.

Maar ieder zijn ding toch? Naast ubuntu bevalt OSX mij ook erg goed en jou niet, even goede vrienden toch?
Ja true. Ik draai ook overal zo fulltime mogelijk een Linux-distro, en ik boot naar Windows voor gamen, of afentoe op het werk als ik iets in Adobe CS moet.

[ Voor 14% gewijzigd door Sando op 05-10-2012 00:16 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een top OS ubuntu heb het denk ik nu 2 weken geinstalleerd! Hiervoor altijd windows gehad ook nog nooit een linux os gedraaid maar wat een verademing zeg. Het was even wennen en een beetje wat dingen veranderen om het naar me smaak te krijgen. Maar het werkt perfect nu en vele malen sneller als windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 02:59:
Wat een top OS ubuntu heb het denk ik nu 2 weken geinstalleerd! Hiervoor altijd windows gehad ook nog nooit een linux os gedraaid maar wat een verademing zeg. Het was even wennen en een beetje wat dingen veranderen om het naar me smaak te krijgen. Maar het werkt perfect nu en vele malen sneller als windows.
Ik had eergisteren iemand over de vloer die ook nog nooit Ubuntu had gezien, typische Windows gebruik. Die merkte ook op dat alles erg snel ging. :)

@eerdere verhaal van mij.

Ik heb geloof ik een manier gevonden om een virtuele loopback te maken in mijn geluidskaart met alleen maar ALSA zonder dat ik Jack of Pulseaudio nodig heb als extra schil. Ik moet alleen nog even wat dieper er in kijken aangezien het iets complexer is. Anderzijds denk ik dat het wel stabieler zal werken dan PulseAudio. Met Jack heb ik geen ervaring maar gezien de info over Jack in combinatie met Ubuntu minder is dan PulseAudio vind ik het een mindere keuze. Komt natuurlijk ook omdat Ubuntu tegenwoordig standaard is voorzien van Pulsaudio.

Verder denk ik er over om XBMC te gebruiken voor DLNA. Must think over this..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 19-09 09:44
Na een jaar ubuntu weer eens windows 7 op mijn laptop gezet (c2d 2,1ghz, 3gb mem, 8600gt). Ik kom er helaas achter dat windows 7 veel sneller is. Ik heb nog een lege partitie dus daar zal weer een verse ubuntu install op komen. Nu denk ik aan een xbmcbuntu distro iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Crazyanz schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:39:
Na een jaar ubuntu weer eens windows 7 op mijn laptop gezet (c2d 2,1ghz, 3gb mem, 8600gt). Ik kom er helaas achter dat windows 7 veel sneller is. Ik heb nog een lege partitie dus daar zal weer een verse ubuntu install op komen. Nu denk ik aan een xbmcbuntu distro iemand daar ervaring mee?
Wacht maar tot je alle virusscanners e.d. ook geinstalleer hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dan heb je toch echt iets verkeerd gedaan afgelopen jaar.

Maar .... waaruit ervaar jij dat win7 sneller is? opstart tijd? tijd dat IE op je scherm getoond wordt. Reactie tijd van start menu?

Ervaar namelijk compleet het tegenover gestelde; traag/log OS dat win7. Geeft je ook nog 0,0 aan informatie; gister was een win7 bak zijn startup aan het herstellen. Na 5u afgebroken; zou enkele minuten duren. Je krijgt gewoon geen fuck aan informatie van het OS terug. Maar goed, dat was mijn windows irritatie van de week.

5000 ubuntu werkplekken; hoor zelden iemand. Voornaamste probleem is dat men de gnome panels heeft aangepast zodat ze niet goed functioneren. Of OpenOffice wat loopt te bokken, verder weinig troubles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik had omgekeerde ervaringen. Alhoewel een verse installatie van Windows 7 wss sneller is dan een verse Ubuntu 12.04 is het vooral wat erna moet gebeuren. Vooral op het moment dat MKV erbij betrokken raakt wordt het in Windows 7 een challange. Om domme redenen doet VLC niet goed MKV ondersteunen in Windows. Je krijg allerhande codec gedoe erbij. Bij Ubuntu doet alles het 'out-of-the-box' hooguit VLC installeren via het softwarecentrum (of sudo apt-get install) en klaar. Want om domme redenen doet MKV het gewoon wel goed met alles.

Anderzijds is Flash en Firefox om te huilen onder Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 19-09 09:44
Opstarten gaat veel sneller en gewoon overal snappyness van het systeem. Browsers en programma's die sneller starten (wie gebruikt er trouwens nog IE O.0).

Maar goed mijn laptop is mijn veredelde multimedia/download systeem. Opzich beviel ubuntu prima maar dat het nou zo snel was heb ik nooit ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Auredium schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:57:
[...]

Anderzijds is Flash en Firefox om te huilen onder Ubuntu.
Ik lees ook mee in het firefox topic en zo te lezen is dat de laatste tijd ook andersom. De windows-gebruikers huilen hier momenteel veel harder over. 't Is maar net hoe de pet van Adobe staat.
himlims_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:56:
[...]

5000 ubuntu werkplekken; hoor zelden iemand. Voornaamste probleem is dat men de gnome panels heeft aangepast zodat ze niet goed functioneren. Of OpenOffice wat loopt te bokken, verder weinig troubles.
Mag ik zo brutaal zijn te vragen waar jij 5000 Ubuntu-werkplekken beheert? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mcDavid schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:19:
Mag ik zo brutaal zijn te vragen waar jij 5000 Ubuntu-werkplekken beheert? _/-\o_
Linux magazine van juni staan we in. Olaf gaf te kennen hier nog eens op bezoek te willen komen. https://wiki.ubuntu.com/Education/UbuntuSchools (data out dated) maar 8 scholen in totaal die we centraal beheren.

Pagina: 1 ... 40 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!