Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:50
himlims_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:32:
[...]

Linux magazine van juni staan we in. Olaf gaf te kennen hier nog eens op bezoek te willen komen. https://wiki.ubuntu.com/Education/UbuntuSchools (data out dated) maar 8 scholen in totaal die we centraal beheren.
4000 schools: 380k netbooks, 200k desktops, 5500 servers :o
Dat zijn er nog eens een paar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

knakworst

Get more sats!

Auredium schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:57:
[...]

Ik had omgekeerde ervaringen. Alhoewel een verse installatie van Windows 7 wss sneller is dan een verse Ubuntu 12.04 is het vooral wat erna moet gebeuren.
Verse Ubuntu installatie kost mij altijd een kwartier, ik heb geen windows 7 ervaring maar kan me haast niet voorstellen dat dat sneller gaat eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

knakworst schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:03:
[...]

Verse Ubuntu installatie kost mij altijd een kwartier, ik heb geen windows 7 ervaring maar kan me haast niet voorstellen dat dat sneller gaat eigenlijk.
Het gaat erover dat een versgeïnstalleerde Windows sneller werkt dan een versgeïnstalleerde Ubuntu, het ging niet over het installatieproces zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Thedr schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:38:4000 schools: 380k netbooks, 200k desktops, 5500 servers :o
Dat zijn er nog eens een paar...
doen hier enkel oss/heesch/ravenstein, 8 vestigingen. Geloof kleine 6000 kids, en paar honderd docenten.

Gebruiker krijgt via PXE keuze voor windows of ubuntu. Ongeacht de gekozen omgeving krijgt die altijd dezelfde bookmarks/documenten en toepassingen! Daarvoor hebben we de samba ontwikkelaars een paar dagen over de vloer gehad. Hoewel platform onafhankelijke oplossingen en vrije software hoog in het vaandel hebben staan. Is dat niet altijd mogelijk; veel leerling software is toch win32 only. Dat laatste maken we mogelijk via de nieuwste freerdp toepassing. Gebruiker logt in via ldap en kan vanuit ubuntu bijv. office 2010 opstarten.

Installatie van de windows machines doen we via torrent! Eigen deployment systeem, welke binnenkort publiekelijk wordt, zodat ook andere scholen hiervan kunnen profiteren. We zijn ḿ nu aan het ombouwen zodat ook windows 7 geschikt is. Van een software pakket maken wij eigen installer (python) wordt md5 gehashed en in een DB gezet. Client vraagt bij server naar de pakkettenlijst voor die specifieke werkplek/ruimte. Pakketten worden via torrent opgehaald, en na complete blijft ie nog 10min. seeden. Dit scheelt enorm veel in de netwerk belasting. Je hebt ook geen gedoe met images etc. Mooiste is; gebruiker kan zelf zijn computer opnieuw installeren indien nodig! Kwestie van 'herinstalleer pc' kiezen uit pxe menu. Machine is dan na 1-1.5u installeren weer inzetbaar.

Beheer van ubuntu via puppet voor beheer van de applicaties. En draaien nu nog op 10.04. Onze gebruikers zijn gewend aan de gnome2 interface. En toepassingen. Zo heeft de gebruiker onder ubuntu meer vrijheid voor aanpassen/themaś en standaard msn/facebook client etc. Iets wat de kids leuk vinden :+ en wij zo ubuntu beetje stimuleren.

Leuk gegeven; laatst leuke HP 8200 fat-clients geplaatst (~100 stk) vervolgens kom je terug in die ruimte. Hebben ze allemaal ubuntu gestart ipv windows *O* geef je die kids toch een ervaring extra mee als ze van school gaan. Hopelijk plukken we daar over jaar of 5 de vruchten van 8)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Wel cool ja, is toch weer een extra ervaring voor de kinderen. Je lijkt zo haast wel een Christelijke missionaris zoals ze vroeger naar Afrika stuurden :+.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Soort van, ik geloof heilig in GNU/vrije software/open wereld. Dat gaat inderdaad verder wat 'open source' want het is zo veel meer dan dat. Het is een mooie gedachten gang of beter filosofie die ik draag. Welke heel mooi verwoord wordt in de volgende docu; Linux Revolution OS

De beleving van de leerlingen is wel heel wisselend. Dare i say it; sterk afhankelijk van niveau. Op de ene school wordt het onarmt, op de andere vind men het niets. Maar die beleving verschilt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, snap wat je bedoelt, dat vind ik ook altijd een mooie gedachte. Valt me altijd op dat er overal wordt gezegd dat de jeugd tegenwoordig zo goed is met computers e.d.. Maar dat valt in de praktijk zo tegen. Ze kunnen vaak alleen kunstjes. Dus of ze die kunstjes nou onder Windows of Ubuntu kennen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
himlims_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:59:
[...]
doen hier enkel oss/heesch/ravenstein, 8 vestigingen. Geloof kleine 6000 kids, en paar honderd docenten.

Gebruiker krijgt via PXE keuze voor windows of ubuntu. Ongeacht de gekozen omgeving krijgt die altijd dezelfde bookmarks/documenten en toepassingen! Daarvoor hebben we de samba ontwikkelaars een paar dagen over de vloer gehad. Hoewel platform onafhankelijke oplossingen en vrije software hoog in het vaandel hebben staan. Is dat niet altijd mogelijk; veel leerling software is toch win32 only. Dat laatste maken we mogelijk via de nieuwste freerdp toepassing. Gebruiker logt in via ldap en kan vanuit ubuntu bijv. office 2010 opstarten.

Installatie van de windows machines doen we via torrent! Eigen deployment systeem, welke binnenkort publiekelijk wordt, zodat ook andere scholen hiervan kunnen profiteren. We zijn ḿ nu aan het ombouwen zodat ook windows 7 geschikt is. Van een software pakket maken wij eigen installer (python) wordt md5 gehashed en in een DB gezet. Client vraagt bij server naar de pakkettenlijst voor die specifieke werkplek/ruimte. Pakketten worden via torrent opgehaald, en na complete blijft ie nog 10min. seeden. Dit scheelt enorm veel in de netwerk belasting. Je hebt ook geen gedoe met images etc. Mooiste is; gebruiker kan zelf zijn computer opnieuw installeren indien nodig! Kwestie van 'herinstalleer pc' kiezen uit pxe menu. Machine is dan na 1-1.5u installeren weer inzetbaar.

Beheer van ubuntu via puppet voor beheer van de applicaties. En draaien nu nog op 10.04. Onze gebruikers zijn gewend aan de gnome2 interface. En toepassingen. Zo heeft de gebruiker onder ubuntu meer vrijheid voor aanpassen/themaś en standaard msn/facebook client etc. Iets wat de kids leuk vinden :+ en wij zo ubuntu beetje stimuleren.

Leuk gegeven; laatst leuke HP 8200 fat-clients geplaatst (~100 stk) vervolgens kom je terug in die ruimte. Hebben ze allemaal ubuntu gestart ipv windows *O* geef je die kids toch een ervaring extra mee als ze van school gaan. Hopelijk plukken we daar over jaar of 5 de vruchten van 8)
Die 4000 scholen was meer als verbazing/verwondering/awesomeness ivm hoeveelheid, wist dat je dat niet kon zijn. Maar wel gaaf dat er ook in NL op zo'n (relatief) grote schaal gekozen durft te worden voor Ubuntu/FOSS en het ook daadwerkelijk gebruikt en gewaardeerd wordt. Erg gaaf ook dat er de mogelijkheid/middelen zijn om zo'n deploymentsysteem op te zetten... en dat hier amper een paar km uit de buurt :)
* Thedr zwaait vanuit Veghel :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:15

Koenvh

Hier tekenen: ______

MaximusTG schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:20:
Ja, snap wat je bedoelt, dat vind ik ook altijd een mooie gedachte. Valt me altijd op dat er overal wordt gezegd dat de jeugd tegenwoordig zo goed is met computers e.d.. Maar dat valt in de praktijk zo tegen. Ze kunnen vaak alleen kunstjes. Dus of ze die kunstjes nou onder Windows of Ubuntu kennen.
Mee eens, "kijk eens wat ik kan!", terwijl de kennis over de achtergrond niet groot is.
Soms hoor ik mensen zeggen: "Cookies zijn alleen slecht" :F, dan denk ik ook wel eens: "Wat weten ze nu écht?"

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34

Bestla

Kvinne

Kreeg net een chat via wordfeud van mijn schoonmoeder hoe ze een snelkoppeling opent op mijn pc die daar staat. :) Ik zeg gewoon zoals alles opent door te dubbelklikken.

Ze is erg blij met mijn pc met linuxmint 12. Ze is een boek aan het schrijven, en op een tablet werkt dat niet.

Ik moet het dus maar doen met een oude laptop met linuxmint 11. Als ik zo terugdenk dan zit ik toch al meer dan een jaar zonder Windows oOo
Toen ik nog XP gebruiker was, zat ik wel eens te spelen met linux, maar het kon me nooit bekoren. Maar nu ben ik om, het is veel leuker en makkelijker om het naar je hand te zetten. Ik ben verkocht. En toch weet ik helemaal niets van terminal commando's maar daar heb je internet voor.

Tot nu toe heb ik alles wat wil voorelkaar gekregen. :)

Maar wat een drama als ik de laptop van mijn vrouw moet opstarten omdat in command&conquer wil spelen. Ik erger me gelijk dood aan dat hele windows gedoe. Wel een gui desktop tonen, maar klik nu niets aan , dat vertraagd de boel weer.
Ben dan weer blij met mijn linuxlaptopje. superding. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 09-10-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe laat komt 12.10 online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Staat altijd op de Ubuntu website en anders kan je het wel vinden op Twitter ofzo.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero Of Time schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 12:08:
Staat altijd op de Ubuntu website en anders kan je het wel vinden op Twitter ofzo.
you are a hero of time!

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
Ik zal wel een n00b zijn, maar hoe update ik van 12.04 naar 12.10? Volgens de website moet je gewoon bij de update manager checken op updates, maar ik zie niks :{ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:22

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Morgen nog een keer klikken. :)

Volgens mij wordt de update niet overal direct gepushed om de load beperkt te houden, al zie ik de updatemogelijkheid hier nu wel. En het kan ook nog wezen dat je gewoon de notificaties van nieuwe Ubuntu-versies uit hebt staan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Inderdaad, dat was het probleem. 12.04 is een LTS-versie, dus er worden ook alleen notificaties van LTS-versies gegeven. Aangepast in de Update Manager settings en daarna de Update Manager herstart, toen vond hij hem wel. Hij is nu bezig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Topicstarter

Mensen, rapporteer even hoe de update verloopt. Het is vaak zo dat de mensen met problemen hier komen klagen en de mensen bij wie het goed gaat geen reden zien om dat te posten, maar dat wil ik ook graag inzichtelijk maken voor anderen.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:16
Ik update nooit. Gewoon een nieuwe installatie met dezelfde /home partitie. Gaat veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mcDavid schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:51:
Ik update nooit. Gewoon een nieuwe installatie met dezelfde /home partitie. Gaat veel sneller.
idem, upgraden is bij mij te vaak verkeerd gegaan. schone installatie met oude /home bevalt me beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Hier is alles redelijk goed verlopen; de problemen die ik had komen denk ik doordat ik Gnome Shell als default DE gebruik. Oa Evolution/online account waren ff van slag. Beetje vreemd wel; heb nu in m'n settings center 2x online accounts; naast die van Gnome nu ook een van Ubuntu. Verder weinig problemen; vanwege mijn specifieke laptop (Asus X5QSF/N55SF) deed m'n subwoofertje het niet meer, maar inmiddels weer wel.

Tip voor mensen die nog geen update aangeboden krijgen; de meeste installs met 12.04 LTS hebben bij Softwarebronnen ingesteld dat distributie updates alleen bij LTS versies gedaan mogen worden! Dus even naar 'alle versies' zetten :)

Verder draait alles lekker snel; naar mijn idee is vooral Gnome Shell 3.6 een stuk sneller met zoeken van applicaties en is het ook nog even wachten voor alle extensies geupdate zijn. Heb nu ook GDM als default, die is nu een stuk mooier, zeker icm GS. Gebruikte eerst lightdm omdat gdm ronduit lelijk was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hmm... ik krijg net dit van het thuisfront opgestuurd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dHIsmV6NLS41FWJxCXZyk7Pv/full.jpg
Dat ziet er toch niet helemaal lekker uit. Ben toch bang dat ik er zelf even mee aan de slag moet. Mogelijk iets met hardware drivers ATI en/of daardoor niet werkende 3D omgeving...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
qft ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
letatcest schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:25:
Hmm... ik krijg net dit van het thuisfront opgestuurd:
[afbeelding]
Dat ziet er toch niet helemaal lekker uit. Ben toch bang dat ik er zelf even mee aan de slag moet. Mogelijk iets met hardware drivers ATI en/of daardoor niet werkende 3D omgeving...
Aan een thumbnail hebben wij weinig ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nee, ja, zeg! Ik wilde zoals gewoonlijk melden dat alles vlekkeloos ging, maar ik kreeg die 'update' doorge-mmst in de trein... dus kon er nog niet zoveel aan doen! Maar het heeft vast met fglrx etc. te maken. Nog niet echt dé oplossing tegengekomen

edit: ah getver. ja hoor. sudo apt-get remove fglrx en fglrx-amdcccle en de boel is weer 'zichtbaar'. Lees in de vage fake 3dmodus... heb toch een HD4850, die zou toch nog ondersteund moeten worden

[ Voor 28% gewijzigd door letatcest op 20-10-2012 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Maar het terugzetten van je webserver en local vhosts (geen server, gewoon development), databases van mySql en MongoDB, system-users in /var/lib voor bijvoorbeeld torrents of tv-toestanden, herinstalleren van alle software, buildtools waarvan je nooit weet welke je moet hebben, AUFS-arrays en encryptiesleutels, aangepaste LightDM voor HTPC, en nog veel aanpassingen die je pas doorhebt als ze er niet meer zijn... dat gaat dan weer veeeeeeel langzamer als je dat handmatig weer moet opbouwen en voor de helft opnieuw moet uitzoeken.

Daarvoor is die upgrade weer een uitkomst... ALS ie al werkt. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik heb geüpdatet, maar krijg nu Facebook niet meer werkend in Empathy. Hij zegt "Facebook authorization required", en als ik dan op het icoontje klik wat daarnaast staat opent het "Ubuntu Online Accounts"-scherm. Wat dan? Hoe autoriseer ik nu Facebook voor Empathy ;( ?

Edit: opgelost door account opnieuw toe te voegen :$ .

[ Voor 9% gewijzigd door MarcoC op 20-10-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Helaas, geen positief upgrade-verhaal. Op zich verliep dus alles vlotjes tot de eerste keer login met 12.10. Heel Unity is weg, etc.

Het is weer eens een AMD/ATI-probleem. Blijkbaar zijn de drivers van AMD/ATI nog niet geschikt voor de laatste Ubuntu-versie of niet voor mijn vid. card. (HD4850). Nu heb ik wel ergens gezien dat er iets is met de oudere HD-series, maar dat zou _niet_ direct mijn hele systeem moeten breken. Zeker met steeds meer eindgebruikers die echt niet zo snel de command line meer induiken... (met behulp van Google)

Anyway, nu werkt het weer, zie onderstaande. Nou ja, behalve dan fatsoenlijke 3D versnelling. Ik ga wel weer terug naar 12.04, maar daar moet ik even moed voor verzamelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sudo sh /usr/share/ati/fglrx-uninstall.sh
sudo apt-get remove --purge fglrx fglrx_* fglrx-amdcccle* fglrx-dev*

sudo rm /etc/X11/xorg.conf

sudo apt-get install --reinstall xserver-xorg-core libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri libgl1-mesa-glx libgl1-mesa-dri

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

sudo reboot

(van: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2073198 )

edit: ik geloof dat het performance-verlies wel meevalt. Of eigenlijk niet direct merkbaar is. Ook HD video draait goed. Alleen er zijn wel een paar games kwijt die ik via de Humble Bundle had toegevoegd... Maar moet wel zeggen dat bij een test met Swords en Sworcery blijkt dat die nu bijna net zo slecht loopt als op mijn oeroude netbookje...

[ Voor 13% gewijzigd door letatcest op 20-10-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
De framerate van Unity lijkt wel een stuk lager op mijn netbook. Ik heb dan wel geen krachtige computer (netbook met een Intel GMA en Atom-processor), maar met 12.04 was de framerate van bijv. de Super+S of Super+W hoog en constant (gewoon 60fps volgens mij). Met 12.10 lijkt het wat minder smooth te gaan. Dit geldt ook voor het autohiden en unhiden van de Unity-balk. Beetje vreemd.

Edit: ook alweer opgelost. Er zijn een aantal extra instellingen beschikbaar in OpenGL in 12.10 t.o.v. 12.04. Deze kun je vinden in de CompizConfig Settings Manager (even downloaden via Software Center). Het gaat om de opties "Texture Compression", "Framebuffer object", "Vertex buffer object" en "Always use buffer swapping". Deze allemaal uitgezet, opnieuw opgestart, en toen was het weer zoals vanouds. Bron: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2064664

[ Voor 37% gewijzigd door MarcoC op 20-10-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Trouwens voor mensen die NVIDIA optimus hebben op hun laptop en bumblebee hebben geinstalleerd op 12.10, maar je de error krijgt als je iets doet met optirun (doordat hij geen GPU driver kan vinden), of je hebt geen batterij besparing meer. De volgende commando's helpen:

code:
1
2
3
4
sudo apt-get install ppa-purge
sudo apt-get purge bbswitch-dkms bumblebee-nvidia
sudo apt-get install linux-headers-3.5.0-17-generic
sudo apt-get install bbswitch-dkms bumblebee-nvidia

Dit zorgt er voor dat de BBswitch (die voor dit alles zorgt) zich goed kan installeren, wat schijnbaar niet gebeurd bij een standaard installatie.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:15

Koenvh

Hier tekenen: ______

Op mijn ene PC ging de upgrade soepel, alleen op mijn laptop (Dell Vostro 3350) gaf hij geen vensters meer weer. Simpelweg 12.04 teruggezet, werkt voor mij.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

De upgrade van mijn HTPC van 12.04 naar 12.10 ging niet echt soepel. Ik boot gelijk door naar XBMC maar LightDM liet alleen maar een muiscursor zien en de hele pc was bevroren. Na lang zoeken bleek dat RC6 standaard enabled is op mijn Sandy Bridge pc. RC6 uitgezet via GRUB en toen werkte het weer. Het was even zoeken maar ach, dat is ook de lol er van :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Voor iedereen met een geintegreerde Intel videokaart is er een snelheidsupdate beschikbaar die schijnbaar beter gebruik maakt van de hardwaremogelijkheden. Wat het nu precies inhoud ben ik nog niet helemaal achter, maar hier na activering vooralsnog geen problemen :+

linkje

edit als aanvulling op een eerdere reactie ivm ervaring met 12.10:
Vind em echt een stuk sneller aanvoelen nu, met name ook het openen/starten van programma's. Daarnaast is de update van Evolution naar 3.6 echt een enorme vooruitgang; waar ie eerst niet vooruit te branden was is Evolution nu echt snel (wellicht door switch naar Webkit als renderer?), ook nu ondertussen m'n hele inbox (1.5 Gb) op de harddisk staat. Het voelt gewoon een stuk snappier aan :)

[ Voor 38% gewijzigd door Thedr op 24-10-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik ga mijn HTPC *nu* updaten naar 12.10, for the sake of science! Normaliter zou ik gewoon herinstalleren maar ik ben wel een keertje benieuwd hoe dit gaat.
't is een Atom330 ION systeem. Hopelijk gaat unity wat vlotter werken, heb iig positieve verhalen gehoord van andere Atom-gebruikers.

-edit1-
Ophalen van de pakketten gaat alvast lekker vlot, 70Mbit, ongeveer de max hier tijdens het spitsuur.
Ik moest alle applicaties afsluiten maar zonder Banshee is het ook weer zo stil, dus ik ben eigenwijs.

-edit2-
Ok er zijn wat uurtjes voorbij gegaan, maar dat komt vooral omdat ik een aantal confirm venstertjes pas heel laat zag. Het proces is behoorlijk vlot verlopen en zo te zien heb ik een 100% geslaagde update zonder problemen! :)

[ Voor 45% gewijzigd door mcDavid op 24-10-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

Sinds kort weer aan het 'spelen' met Ubuntu; ik heb een server installatie gedaan met daarop Wayland uit PPA. Het draait allemaal (snel!), maar ik vraag me af wat er nu wel en niet Wayland enabled is in Ubuntu. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Wat betreft Wayland, Ubuntu maakt er op het moment nog geen gebruik van. Vorige week is er pas een 1.0 release geweest, en het zal dan ook nog aardig lang duren voor het een significante rol gaat spelen. Toolkits moeten geport worden (Qt, GTK+ etc. ) en daarnaast nog Compiz, om nog maar te zwijgen van Mutter (Gnome Shell) en KWin (KDE). Alle relevante informatie staat @ https://wiki.ubuntu.com/Wayland

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dus... ik heb al een beetje gelezen dat er niet zo gek veel voordelen zijn aan 12.10 tov 12.04... is het de moeite wel waard om van een LTS af te stappen?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Thedr schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:16:
Voor iedereen met een geintegreerde Intel videokaart is er een snelheidsupdate beschikbaar die schijnbaar beter gebruik maakt van de hardwaremogelijkheden. Wat het nu precies inhoud ben ik nog niet helemaal achter, maar hier na activering vooralsnog geen problemen :+

linkje
Bij mij geeft de eerste manier artefacts (menubalken die geen goede kleur hadden enzo) en heb geen zin/moed om de tweede te doen. Toch bedankt voor het opmerken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:04

zAo

GPLv2 Fanboy

afraca schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:04:
Wat betreft Wayland, Ubuntu maakt er op het moment nog geen gebruik van. Vorige week is er pas een 1.0 release geweest, en het zal dan ook nog aardig lang duren voor het een significante rol gaat spelen. Toolkits moeten geport worden (Qt, GTK+ etc. ) en daarnaast nog Compiz, om nog maar te zwijgen van Mutter (Gnome Shell) en KWin (KDE). Alle relevante informatie staat @ https://wiki.ubuntu.com/Wayland
Ik weet dat het nog niet productierijp is, maar dat is ook niet mijn doel. Voor GTK applicaties moet libgtk volgens mij alleen gecompileerd zijn met --enable-wayland oid. Ik vraag me dus af of die gedaan is, of dat ik GTK zelf moet compileren. :)

Het starten van een Wayland desktop is trouwens belachelijk snel zeg. Op een Atom 1,6Ghz, 2GB start in 2 seconden volledig op. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whersmy
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 10:32
Hier willen we geen spam achtige praktijken. Bovendien staat het vast ook op Google.

[ Voor 86% gewijzigd door Hero of Time op 30-10-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 17:58
Gister avond was ik bezig om een wireless USB dongle te zoeken die ik kan gebruiken icm met Ubuntu.
Ik wil deze gaan gebruiken met XBMCbuntu (11.10)
Echter is dit niet zo'n eenvoudige opgave.
De enige waarvan ik kon vinden dat deze out of the box zou werken is de TP-Link TL-WN721N
Ook heb ik gekeken op de website van Ubuntu maar echt een duidelijke lijst met supported hardware kan ik iet vinden.

Ik zie dat er ook kleinere dongles zijn zoals TP-Link TL-WN725N dit is meer de maat waarnaar ik opzoek ben. Support wifi beveiliging: WEP, WPA en WPA2.

Ik hoop dat jullie mij hier wat advies kunnen geven.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Je moet ook niet echt naar het merk kijken, maar naar de chipset die erin zit. Daar kun je vervolgens op googlen om de support te bepalen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phasis
  • Laatst online: 21-06 17:58
Owk thx ga ik ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Thedr schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:16:

linkje

edit als aanvulling op een eerdere reactie ivm ervaring met 12.10:
Vind em echt een stuk sneller aanvoelen nu, met name ook het openen/starten van programma's. Daarnaast is de update van Evolution naar 3.6 echt een enorme vooruitgang; waar ie eerst niet vooruit te branden was is Evolution nu echt snel (wellicht door switch naar Webkit als renderer?), ook nu ondertussen m'n hele inbox (1.5 Gb) op de harddisk staat. Het voelt gewoon een stuk snappier aan :)
Ik heb in mijn laptop een Nividia GeForce GT540M die ook nog eens een Intel HD 3000 chipset heeft. Het is echt een pain in the ass om dit werkend te krijgen. Ik heb volgens mij alleen nog maar de Intel chipset werkend gekregen op 11.10 en 12.04.

Is dit al verbeterd met 12.10? Bij 11.10 en 12.04 wil hij wel automatisch de Nvidia drivers downloaden maar het werkt niet echt goed. 3D kan ik er ook niet mee afspelen. Met de Intel HD 3000 dan wel weer maar dan moet ik van de Nvidia drivers afblijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mickjuh schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:24:
[...]

Ik heb in mijn laptop een Nividia GeForce GT540M die ook nog eens een Intel HD 3000 chipset heeft. Het is echt een pain in the ass om dit werkend te krijgen. Ik heb volgens mij alleen nog maar de Intel chipset werkend gekregen op 11.10 en 12.04.

Is dit al verbeterd met 12.10? Bij 11.10 en 12.04 wil hij wel automatisch de Nvidia drivers downloaden maar het werkt niet echt goed. 3D kan ik er ook niet mee afspelen. Met de Intel HD 3000 dan wel weer maar dan moet ik van de Nvidia drivers afblijven :)
Je hebt voor de Optimus technologie het pakketje bumblebee nodig. Zie https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee. Installatie en werkend krijgen was voor mij een fluitje van een cent in 12.04.

Het probleem is namelijk dat alles VIA je Intel kaartje loopt, ook de aansturing van je Nvidia kaart. Als je dus je Intel kaartje uitschakelt werkt ook je Nvidia kaart niet meer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Vicarious op 01-11-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Vicarious schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:28:
[...]

Je hebt voor de Optimus technologie het pakketje bumblebee nodig. Zie https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee. Installatie en werkend krijgen was voor mij een fluitje van een cent in 12.04.

Het probleem is namelijk dat alles VIA je Intel kaartje loopt, ook de aansturing van je Nvidia kaart. Als je dus je Intel kaartje uitschakelt werkt ook je Nvidia kaart niet meer ;)
Bumblebee ben ik ook inderdaad nog even mee bezig geweest. Thanks voor de link :-) Je moet dan wel alles starten met optirun, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
mickjuh schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:37:
[...]

Bumblebee ben ik ook inderdaad nog even mee bezig geweest. Thanks voor de link :-) Je moet dan wel alles starten met optirun, niet?
Je moet de programma's die je wilt laten draaien via je Nvdia kaart starten met Optirun. De meeste programma's draaien prima via je Intel IGP. Ikzelf heb bijvoorbeeld XBMC standaard (toegevoegd aan de opstartregel) draaien via optirun, voor de rest draai ik eigenlijk niks wat dat nodig heeft :) (gamen doe ik, als ik überhaupt tijd heb, via Win7).
* Thedr herinnert zich dat de bootsector van Win7 al een paar weken corrupt is...
geen tijd en noodzaak gehad om dat sneller te fixen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Phasis schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:29:
Gister avond was ik bezig om een wireless USB dongle te zoeken die ik kan gebruiken icm met Ubuntu.
Ik wil deze gaan gebruiken met XBMCbuntu (11.10)
Echter is dit niet zo'n eenvoudige opgave.
De enige waarvan ik kon vinden dat deze out of the box zou werken is de TP-Link TL-WN721N
Ook heb ik gekeken op de website van Ubuntu maar echt een duidelijke lijst met supported hardware kan ik iet vinden.

Ik zie dat er ook kleinere dongles zijn zoals TP-Link TL-WN725N dit is meer de maat waarnaar ik opzoek ben. Support wifi beveiliging: WEP, WPA en WPA2.

Ik hoop dat jullie mij hier wat advies kunnen geven.

Bedankt.
Vrijwel alle wifi-adapters werken gewoon out-of-the-box. Probeer gewoon een goedkope, en als'ie niet werkt een andere goedkope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:10:
[...]

Vrijwel alle wifi-adapters werken gewoon out-of-the-box. Probeer gewoon een goedkope, en als'ie niet werkt een andere goedkope.
Ze werken ja, maar niet altijd optimaal. Broadcom werkt NIET out of the box, je moet eerst fwcutter en b43 installeren. Die is niet standaard aanwezig bij Ubuntu, die moet je via Jokey installeren (additional drivers), zoals je de gesloten ATi en nVidia drivers installeert.

Ik heb een wifi chip gehad, een RaLink, die out-of-the-box ondersteund werd, maar de stabiliteit van de verbinding was ver te zoeken en de snelheid schommelde net zo hard. Andere chips van dezelfde maker kunnen wel weer beter werken, dus ook de fabrikant van de chipset is geen garantie dat het vlekkeloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
mickjuh schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:37:
[...]

Bumblebee en Optirun? Bedankt voor de tip. ik heb straks ook zo'n Intel/nVidia hybride.
Kan het nVidia-deel via Bumblebee wel zijn restricted maar veel snellere drivers gebruiken?

Ik vind het wel een schaamstreek (pun intended) dat Ubuntu hier weer een houtje-touwtje oplossing voor nodig heeft.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:28:
[...]
Je kan Optimus uitschakelen, dan zit je puur op je nVidia kaart te werken en staat de Intel 'uit'. Het kan prima zo zijn dat als je in Windows de IGP uitschakelt, je helemaal niets meer hebt, dat is dan wel genaaid.
Sando schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:23:
[...]

Bumblebee en Optirun? Bedankt voor de tip. ik heb straks ook zo'n Intel/nVidia hybride.
Kan het nVidia-deel via Bumblebee wel zijn restricted maar veel snellere drivers gebruiken?

Ik vind het wel een schaamstreek (pun intended) dat Ubuntu hier weer een houtje-touwtje oplossing voor nodig heeft.
Van wat ik heb begrepen verwacht Bumblebee dat je de propriëtaire (gesloten) nVidia driver gebruikt, en niet nouveau van de kernel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero Of Time schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:48:
[...]

Het kan prima zo zijn dat als je in Windows de IGP uitschakelt, je helemaal niets meer hebt, dat is dan wel genaaid.
dat is inderdaad het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, maar ik heb nog geen optie gezien in Linux waarmee je op eenzelfde manier een apparaat uitschakelt. Dus dat 'probleem' van Windows heb je hier gelukkig niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Hero Of Time schreef op donderdag 01 november 2012 @ 15:44:
[...]

Ze werken ja, maar niet altijd optimaal. Broadcom werkt NIET out of the box, je moet eerst fwcutter en b43 installeren. Die is niet standaard aanwezig bij Ubuntu, die moet je via Jokey installeren (additional drivers), zoals je de gesloten ATi en nVidia drivers installeert.
Beter toch maar vermijden. Ik heb een HP Pavilion met een intern Broadcom kaartje en het blijft ellende. Zowel met de OSS als de STA driver. Het werkt wel maar stabiliteit is ver te zoeken tenzij ik naast mijn router zit. Win7 werkt probleemloos. Misschien moet ik het via ndiswrapper eens proberen maar aan de andere kant, een ander kaartje van Atheros of Realtek is zo geplaatst en niet zo duur. Met Atheros heb ik nooit problemen gehad, werkt out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

noguru schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:56:
[...]

Beter toch maar vermijden. Ik heb een HP Pavilion met een intern Broadcom kaartje en het blijft ellende. Zowel met de OSS als de STA driver. Het werkt wel maar stabiliteit is ver te zoeken tenzij ik naast mijn router zit. Win7 werkt probleemloos. Misschien moet ik het via ndiswrapper eens proberen maar aan de andere kant, een ander kaartje van Atheros of Realtek is zo geplaatst en niet zo duur. Met Atheros heb ik nooit problemen gehad, werkt out of the box.
Ik zit nu zelf met Broadcom in m'n laptop (MBP uit 2011) en 't werkt op zich prima. Bereik en stabiliteit laten wel te wensen over. Op kantoor is de dekking goed genoeg, thuis had ik op m'n kamer (zolder) bijna geen bereik en viel 't ook telkens weg, terwijl m'n andere laptop (een Toshiba met Intel wifi, vorige werk laptop ook Intel) en beide telefoons (Android (werk) en iPhone (privé)) het prima doen.

Het ligt er maar net aan welke van Broadcom je hebt, maar je moet hoe dan ook de gesloten driver nemen en het bereik is niet geweldig.

Ik heb met m'n vorige PC die een RaLink had eens gewerkt met ndiswrapper. De snelheid was top, maar de stabiliteit om te janken. Had ik 't met de Linux native driver geen last van, stabiel genoeg, alleen snelheid was drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Hero Of Time schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:11:
[...]

Ik heb met m'n vorige PC die een RaLink had eens gewerkt met ndiswrapper. De snelheid was top, maar de stabiliteit om te janken. Had ik 't met de Linux native driver geen last van, stabiel genoeg, alleen snelheid was drama.
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat de ndiswrapper ook geen ideale oplossing is. Uiteindelijk komt het erop neer dat je of snelheid hebt of stabiliteit. En dat is niet genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Oh ik was in de veronderstelling dat broadcom chips tegenwoordig ook prima werkten... Iets te vroeg gesproken dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:45:
Oh ik was in de veronderstelling dat broadcom chips tegenwoordig ook prima werkten... Iets te vroeg gesproken dus :X
Mijn ervaring was met RaLink dat een ramp was. Broadcom werkt prima, je hebt alleen de gesloten firmware nodig. Als je een server gaat installeren met Debian krijg je ook voor de LAN adapters ervan de melding dat er firmware mist, die even downloaden, op stick zetten, en installatie kan verder via netwerk. Met wifi is het bijna hetzelfde, het heeft alleen off-site benodigdheden. Dit is overigens pas recent, dat het 'goed' werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

Topicstarter
Iemand in 12.10 die nvidia drivers fastoenlijk aan de praat gekregen? Na een clean install was er niks van nvidia geinstalled, toen heb ik de linux-headers en linux-source packages geinstalled zoals bij de bugreports naar voren kwam, toen de bumblebee ppa, en toen de driver. Dat gaf me echter alleen de wallpaper in beeld, dus onbruikbaar. De xorg-edgers ppa gebruikt, maar die geeft me helemáál geen beeld :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

afraca schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 18:08:
Iemand in 12.10 die nvidia drivers fastoenlijk aan de praat gekregen? Na een clean install was er niks van nvidia geinstalled, toen heb ik de linux-headers en linux-source packages geinstalled zoals bij de bugreports naar voren kwam, toen de bumblebee ppa, en toen de driver. Dat gaf me echter alleen de wallpaper in beeld, dus onbruikbaar. De xorg-edgers ppa gebruikt, maar die geeft me helemáál geen beeld :@
Ff nieuw topic openen hiervoor graag ;). En wat meer info zoals logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero Of Time schreef op donderdag 01 november 2012 @ 16:48:
[...]

Je kan Optimus uitschakelen, dan zit je puur op je nVidia kaart te werken en staat de Intel 'uit'. Het kan prima zo zijn dat als je in Windows de IGP uitschakelt, je helemaal niets meer hebt, dat is dan wel genaaid.
Wat is Optimus? Ik wil graag de IGP compleet uitschakelen zodat alles over de nVidia gaat. Vroeger kon je embedded spul in de BIOS uitzetten, maar weet niet of dat ook geldt voor IGP en ook voor UEFI ipv BIOS.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 18:45:
[...]

Wat is Optimus? Ik wil graag de IGP compleet uitschakelen zodat alles over de nVidia gaat. Vroeger kon je embedded spul in de BIOS uitzetten, maar weet niet of dat ook geldt voor IGP en ook voor UEFI ipv BIOS.
Dat lijkt mij een mooie vraag voor Google, al moet je opletten dat je niet resultaten krijgt zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLALUANGzT6KPGxb8ctc84ACN6N-AKSP8EyjaUBavKXHmOKtC4VQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 18:45:
[...]

Optimus is een technologie die programma's OF via de IGP OF via de Nvidia kaart laat lopen, afhankelijk van wat het programma doet. Dan laat hij bijv. Word en Excel via de IGP lopen om stroom te besparen, maar Call of Duty gaat dan over je Nvidia kaart. (overigens kun je die voorkeuren handmatig aanpassen naar wens)

Probleem is echter dat die Nvidia kaart wordt aangestuurd VIA je IGP, dus als je die uitschakelt werkt je Nvidia kaartje ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Vicarious op 04-11-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:08

Metro2002

Memento mori

Gisteren ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd op mijn netbook (Asus 1015PEM) en mijn eerste indruk is redelijk positief. Start razendsnel op (heb een SSD erin zitten) en werkt over het algemeen goed. Loop alleen tegen een paar vervelende dingetjes aan:
- De unity sidebar heb ik op verbergen staan en moet zichzelf laten zien als ik naar de linkerbovenhoek ga. Dat doet ie in ongeveer 75% van de keren, de overige keren blijft de balk weg en moet ik eerst naar de desktop alt-tabben alvorens het werkt.
- Ook loopt de netbook soms een minuut ofzo vast en gaat vervolgens weer verder, waarom weet ik niet.
- De hardware versnelling van fullscreen flashvideo in HD formaat (720p bij youtube bv) werkt minder vlot dan onder windows waardoor de FPS wat lager zijn bij het bekijken van videos.
- De brightness settings lijken bij het opstarten behoorlijk random. Soms staat ie ineens voluit, dan weer vrij donker.

Afgezien van dat werkt het best goed. Ik zag hierboven al dat er een update voor onboard intel kaartjes was, die ga ik nog even proberen ivm hardware acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Heb je met opzet voor de LTS-versie gekozen? Er is nl. ook al 12.10 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Ik heb wel een korte en relatief simpele vraag misschien maar ik draai momenteel Ubuntu 12.10 Gnome-Remix en vraag mag toch af hoe mensen die top bar in Gnome 3.6.1 transparant krijgen aangezien ik het maar niet voor elkaar lijk te krijgen :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Metro2002 schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:42:
Gisteren ubuntu 12.04 LTS geinstalleerd op mijn netbook (Asus 1015PEM) en mijn eerste indruk is redelijk positief. Start razendsnel op (heb een SSD erin zitten) en werkt over het algemeen goed. Loop alleen tegen een paar vervelende dingetjes aan:
- De unity sidebar heb ik op verbergen staan en moet zichzelf laten zien als ik naar de linkerbovenhoek ga. Dat doet ie in ongeveer 75% van de keren, de overige keren blijft de balk weg en moet ik eerst naar de desktop alt-tabben alvorens het werkt.
- Ook loopt de netbook soms een minuut ofzo vast en gaat vervolgens weer verder, waarom weet ik niet.
- De hardware versnelling van fullscreen flashvideo in HD formaat (720p bij youtube bv) werkt minder vlot dan onder windows waardoor de FPS wat lager zijn bij het bekijken van videos.
- De brightness settings lijken bij het opstarten behoorlijk random. Soms staat ie ineens voluit, dan weer vrij donker.

Afgezien van dat werkt het best goed. Ik zag hierboven al dat er een update voor onboard intel kaartjes was, die ga ik nog even proberen ivm hardware acceleratie.
Unity hiden van die sidebar klagen wel meer mensen over, ik denk dat je dat niet zo makkelijk goed krijgt. Ik zou hem gewoon permanent laten weergeven.

Dat vastlopen is vreemd, dat heb ik zelf nooit gehad. Je zou kunnen zoeken welke logs hiervoor relevant zijn en de logfiles even doorspitten. Het hoort in ieder geval niet, dat lijkt me duidelijk

Fullscreen flash werkt inderdaad minder dan in Windows. Is een combinatie van flash dat in Linux altijd een probleemkindje is geweest door matige ondersteuning vanuit Adobe, en het feit dat videodrivers in Linux (muv de Intel kaartjes) eigenlijk altijd minder zijn dan die de fabrikant voor Windows uitbrengt. Ben bang dat je hier, behalve misschien hier en daar wat optimalisaties in de instellingen, niet veel aan kan doen.

Brightness kan misschien te maken hebben met power saving settings? Als je op batterij werkt is hij in ieder geval donkerder dan op de lader, misschien wordt hij ook donkerder naarmate je batterij leger raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:08

Metro2002

Memento mori

MaximusTG schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:54:
Heb je met opzet voor de LTS-versie gekozen? Er is nl. ook al 12.10 uit?
Amazon shit erin + ik wil niet elk half jaar mijn OS upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Metro2002 schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:03:
[...]

sudo apt-get remove unity-lens-shopping

en de online search uitzetten in opties maar dit is ook ( samen met ) Unity de reden dat ik voor de Gnome Remix ben gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
[...]

Wat ShadowBumble al zegt, + dat deze versie tot april 2014 ondersteund wordt ;).
Dus tenzij je niet voor april 2014 een keer wil upgraden, zie ik niet wat de meerwaarde voor een LTS-versie is voor thuisgebruik. De LTS wordt tot april 2017 ondersteund. Maar dan heb je dus een 5 jaar oud OS in 2017..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ShadowBumble schreef op maandag 05 november 2012 @ 10:41:
Ik heb wel een korte en relatief simpele vraag misschien maar ik draai momenteel Ubuntu 12.10 Gnome-Remix en vraag mag toch af hoe mensen die top bar in Gnome 3.6.1 transparant krijgen aangezien ik het maar niet voor elkaar lijk te krijgen :D
Plaatje is wel handig. Het is zeer waarschijnlijk gewoon een thema voor de WM. Of als je de panel bedoelt, die even bekijken met instellingen. Moet je wel een composite WM hebben om 't aan te kunnen.
Vicarious schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:00:
[...]
Als je op batterij werkt is hij in ieder geval donkerder dan op accu,
Apart, waarom zou het werken op batterij anders zijn dan op accu? :+ Denk dat je lader bedoelt :P.
Over de brightness, het kan ook zijn dat hij 'm op automatisch heeft staan, en dan is het afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Hero Of Time schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:20:
Apart, waarom zou het werken op batterij anders zijn dan op accu? :+ Denk dat je lader bedoelt :P.
wtf brain 8)7

• Demo
  • Laatst online: 22-09 09:21

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Voor de liefhebber: ik kwam gisteren tijdens het opruimen twee Ubuntu-mapjes tegen, met versie 4.10 en 5.10 die je jaren geleden kon bestellen bij Canonical. Leuk als je een Ubuntu-museum wil beginnen ofzo :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Demoniac schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:59:
Voor de liefhebber: ik kwam gisteren tijdens het opruimen twee Ubuntu-mapjes tegen, met versie 4.10 en 5.10 die je jaren geleden kon bestellen bij Canonical. Leuk als je een Ubuntu-museum wil beginnen ofzo :+
Hihi 5.10, dat is de versie die ik als eerste probeerde. Vanaf dat moment had ik het idee dat Linux als desktop een kansje had, want er ging al heel veel out of the box behoorlijk goed in die versie.

• jan99999
  • Laatst online: 21-09 18:08
[...]

De niet lts versie wordt 18 maanden ondersteund tav update's, beveiligings update's, dus hoeft niet elke half jaar naar de nieuwe versie te gaan.

Indien je niet opnieuw wilt installeren, dan de lts versie, dan heb je 5 jaar ubuntu(xubuntu dacht ik 3 jaar).

Elk half jaar naar de nieuwe heeft als nadeel, dat er vaak nieuwe dingen worden ingevoerd die kunnen weigeren, na een paar weken of maanden zijn de problemen pas weg. Ligt natuurlijk aan je hardware of software die je gebruikt. Dit is ook de reden dat lts versie naar lts versie, pas naar de volgende versie gaat met de 1 punt update, in de update venster.
Indien je lts versie goed werkt, dan heb je 5 jaar dat het lekker loopt.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nadeel is natuurlijk dat je weliswaar 5 jaar zo kan werken, maar dat je wel PPA's nodig hebt als je nieuwere versies nodig hebt van bepaalde software. En dat je in 5 jaar dus een hele custom install opbouwt. Als je dan na 5 jaar upgrade zijn de veranderingen tov de oude versie alleen maar groter.
Ik gebruik nu Debian Testing, dat is een rolling release.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MaximusTG schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:21:
Ik gebruik nu Debian Testing, dat is een rolling release.
Dat hangt een beetje van je definitie van rolling af, want testing is nu in freeze omdat testing binnenkort stable wordt.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Klopt, maar als je in je sources.list 'testing' laat staan ipv 'wheezy' blijf je doorrollen naar de volgende release.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MaximusTG schreef op donderdag 15 november 2012 @ 15:26:
Klopt, maar als je in je sources.list 'testing' laat staan ipv 'wheezy' blijf je doorrollen naar de volgende release.
Pas NA de release van Wheezy. Nu krijg je alleen nog security updates.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Meer bugfix updates dan security updates, maar goed. Dat is een van de redenen dat ik Sid/Unstable draai, ipv Testing. Ik zie ook wel eens dat een versie bugged is, net te laat gevonden en in Testing komt, om vervolgens een paar maanden daar bugged blijft staan voordat de nieuwe van Sid in Testing komt.

Maar ja, ik krijg ook regelmatig iets wat stuk gaat of niet geweldig is (zoals een update waarvan nog niet alle dependencies beschikbaar zijn). Toch heb ik praktisch geen problemen.

Ubuntu LTS heeft dan wel 5 jaar support, je bent vrij om na 2 jaar de nieuwe LTS te gaan gebruiken. Voor de desktop is dat prima. Op servers doe je misschien wel langer er mee, maar dat is niet erg. Als je upgrade, ga je toch eerst het test traject in om te zorgen dat al je software en configs nog werken en voldoen aan alle eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Voor iedereen die Bumblebee/Optimus gebruikt; er is een nieuwe tool beschikbaar die de IGP een stuk sneller/efficienter laat werken met de GPU: primus. Zie het volgende artikel:
http://www.webupd8.org/20...performance-and-less.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Zeer intressant, zal het eens installeren. Als ik het btw zo lees dan heeft het geen invloed op de batterijduur als je niks draait met optirun/primusrun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Gropah schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 18:28:
Zeer intressant, zal het eens installeren. Als ik het btw zo lees dan heeft het geen invloed op de batterijduur als je niks draait met optirun/primusrun?
Helemaal correct. Dat is ook precies de gedachte achter de techniek :)
Let bij het evt testen met glxspheres even op de vblank_mode=0 optie (zie artikel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Thedr schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:58:
Voor iedereen die Bumblebee/Optimus gebruikt; er is een nieuwe tool beschikbaar die de IGP een stuk sneller/efficienter laat werken met de GPU: primus. Zie het volgende artikel:
http://www.webupd8.org/20...performance-and-less.html
lol, optimus... primus.. ziet iemand een verband? :P

Ik zoek een transformers tutorial voor noobs die ook uitlegt wat die programma's (bumblebee/optimus(/primus)) allemaal doen voor een dual videocard system.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:16:
[...]

lol, optimus... primus.. ziet iemand een verband? :P

Ik zoek een transformers tutorial voor noobs die ook uitlegt wat die programma's (bumblebee/optimus(/primus)) allemaal doen voor een dual videocard system.
Hehe, dan is het simpel: standaard zijn ze auto's en kunnen dus niet vechten. In die staat zit je met de IGP te werken. Transformeren ze, kan kicken ze ass en he, dan zit je ook te werken op de krachtigere videokaart. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hero Of Time schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:42:
[...]

Hehe, dan is het simpel: standaard zijn ze auto's en kunnen dus niet vechten. In die staat zit je met de IGP te werken. Transformeren ze, kan kicken ze ass en he, dan zit je ook te werken op de krachtigere videokaart. :*)
Haha geweldige metafoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0aEBHIhYxFVagSGEGgg5d4jU/full.jpg

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Wat zag mijn oog in Labyrint op TV gisteravond?:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3e8Pidh2y5s2hxTQ920euORM/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8w41CUHwHZqjdVVIxWFBDDsI/full.png

Gewoon meerdere keren een voor de kenners direct herkenbaar Ubuntu-shot.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1307181

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Voorbereidende op de aanschaf van een videokaart en de aanwezige kabels... moet je met Optimus Primus eigenlijk je display aan je IGP/mobo of videokaart aansluiten?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Met bumblebee en/of primus moet je op de IGP aansluiten. De GPU kan zelf geen output genereren. Wat met bumblebee wordt gedaan (kort door de bocht) is het versturen van data naar de GPU, deze doet berekeningen en stuurt de resultaten hiervan terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eh, aanschaf videokaart? Dat lijkt mij dan om een PC te gaan, waar Optimus niet aanwezig is. Optimus is alleen voor laptops vanwege het energiegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Huh? Waarom mag een desktop niet energiezuinig zijn?

Bijna alle Core i5 en i7's hebben ook gewoon een IGP. Mijn hele computer gebruikt bij lage load misschien 40 watt. Nu wil ik een 200 watt videokaart aanschaffen die ik tijdens het programmeren ook wel gewoon wil uitschakelen.

@Gropah: Dus hij forward videoberekeningen, maar kan hij ook nog ingezet worden voor GPU enhanced non-video berekeningen? Zoals encoden, bitcoins minen en passwords raden, om maar drie totaal verschillende dingen te noemen?

In Windows denk je daar nooit over na. Hebben ze dat daar al in de drivers gebouwd ofzo?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

De software voor optimus kan niet draaien op een GPU voor desktops, maar alleen op mobile kaarten (mGPU). Daarom kan het niet draaien op een desktop.

Voor de rest: Je zou er gewoon alle berekeningen mee moeten kunnen doen die je op een gewone GPU ook kan. De vraag is echter wel of het openCL ondersteund. Punt is echter dat de mGPU voor dingen zoals encoden, bitcoins minen en passwords raden gewoon niet krachtig genoeg is om het van een goede CPU te winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 18:35:
Huh? Waarom mag een desktop niet energiezuinig zijn?
Tuurlijk mag 't dat zijn.
Bijna alle Core i5 en i7's hebben ook gewoon een IGP. Mijn hele computer gebruikt bij lage load misschien 40 watt. Nu wil ik een 200 watt videokaart aanschaffen die ik tijdens het programmeren ook wel gewoon wil uitschakelen.
Dat gaat op een desktop niet werken, tenzij je telkens je videokaart uit je systeem haalt, of een andere manier vind om 't uit te zetten. Maar dat zal niet werken zoals je dat met Optimus techniek kan, want dat is een functie in de videokaart en chipset. Dat heb je dus niet in een desktop, want die is niet gemaakt om op die manier energiezuinig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 19-09 09:44
als je programmeert is je videokaart gewoon idle, nieuwe generatie AMD en Nvidia kaarten verbruikt dan echt maar een fractie van die 200watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Dus dat hele Optimus Maxima Primius Bumbledragon gaat niet op voor desktops? :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sando schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 20:19:
Dus dat hele Optimus Maxima Primius Bumbledragon gaat niet op voor desktops? :P
Nee, dat is alleen bij laptops waarbij je GraKa geintegreerd is met je interne grafische processor (van Intel). Neemt niet weg dat op desktops je Nvidia ook gewoon wordt uitgeschakeld als hij niet wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Om een lang verhaal kort te maken: het is noodzakelijk geworden dat ik in Ubuntu 12.04 het exFat bestandssysteem op een usb-stick kan lezen en liefst ook schrijven. Op internet heb ik gevonden dat het inmiddels in Ubuntu ingebouwd zou zitten. Ik betwijfel of dat zo is, want ik kan de USB-stick niet aankoppelen wegens "onbekend bestandsformaat".

Ik heb na verder zoeken op internet met zoekopdracht "ubuntu 12.04 fuse installeren" ook al 2 verschillende pakketjes gedownload waarmee ik exfat zou moeten kunnen gebruiken, maar het lukt mij bij allebei niet om ze geinstalleerd te krijgen. :N

Het 1e pakket is: fusin.sh_tar.gz
Het 2e pakket is: fuse_2.8.6-2ubuntu2.debian.tar.gz

Wie heeft een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? IMisschien moet ik een bepaalde opdracht invoeren in de terminal? :?

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Je moet ook gewoon Googlen op 'ubuntu 12.04 mount exfat'

Krijg je bv: http://blog.mypapit.net/2...filesystem-in-ubuntu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
MaximusTG schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 23:20:
Je moet ook gewoon Googlen op 'ubuntu 12.04 mount exfat'

Krijg je bv: http://blog.mypapit.net/2...filesystem-in-ubuntu.html
Superbedankt, dit zijn tenminste duidelijke aanwijzingen en nu werkt het inderderdaad! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Louise525 op 15-12-2012 00:15 ]

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 08:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

2013. Tijd om het topic weer wat leven in te blazen.

ik heb mijn interface een revamp gegeven. Cairo-Dock geinstalleerd. Unity zijbalk op auto-hide gezet en de icoontjes aangepast naar 32 px. Ik heb begrepen dat met wat bewerken van een file (of een update naar 13.04 je het nog kleiner weet te maken.

Ik ben ook aan het stoeien met Conky maar merk dat dit niet zo stabiel lijkt te zijn, met name als de transparancy aan staat. Maar het is dan ook een slag moeilijker dan Cairo-Dock.
Tevens heb ik de Shopping Lens er uit geslagen, irritant spyware ding.

Ik zal eens een bureaublad screenshot plaatsen als ik de tijd heb vanaaf. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Pagina: 1 ... 41 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!